◄[ ســـــازه و فــــــولاد ]►

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بکارگيري نويز سفيد در بررسي و مقايسه خواص ديناميکي تيرهاي دو سر ساده معمولي و لانه زنبوري
لطف الهي يقين محمدعلي*,احمدي حميد
* دانشکده عمران، دانشگاه تبريز
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توسعه يک ميراگر ويسکوز غيرخطي: مطالعات آزمايشگاهي و تعيين مشخصات رفتار مکانيکي
پزشكي حسين*,ضيايي فر منصور
* پژوهشگاه زلزله شناسي و مهندسي زلزله
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طراحي و مدل سازي سيستم نوين جذب انرژي زلزله با استفاده از هيبريد اصطکاک - تسليم فولاد در قاب هاي فولادي مهاربندي شده
بهشتي اول سيدبهرام,ماه بانويي حميدرضا
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گسترش روش کاني براي تحليل قاب هاي دوگانه
رضايي پژند محمد*,آفتابي ثاني احمد
* گروه عمران، دانشکده مهندسي، دانشگاه فردوسي مشهد
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي لرزه اي ساختمان هاي فولادي قاب خمشي معمولي
قدرتي اميري غلامرضا*,سيدکاظمي علي,رضويان امريي سيدعلي
* قطب مطالعات بنيادي در مهندسي سازه ها، دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه علم و صنعت ايران
در اين مقاله، ساختمان هاي فولادي قاب خمشي معمولي طراحي شده با استاندارد 2800 زلزله ايران بر اساس دستورالعمل بهسازي لرزه اي، ارزيابي و عملکرد لرزه اي آنها در حوزه رفتارهاي خطي و غيرخطي بررسي مي گردد. بدين منظور ابتدا نمونه هاي متعارفي از ساختمان طبق استاندارد 2800 طراحي شده و سپس قاب بحراني آنها بر اساس دستورالعمل بهسازي لرزه اي، تحت بهسازي مبنا و با روش هاي استاتيکي غيرخطي، ديناميکي خطي طيفي و تاريخچه زماني کنترل مي شود. مطابق نتايج اين تحقيق، عملکرد خمشي کليه اعضا در تمامي ساختمان ها کنترل شونده توسط تغيير شکل بوده و با روش ديناميکي خطي تاريخچه زماني برمبناي شتاب نگاشت زلزله هاي رخ داده در ايران (از جمله بم) نيازي به بهسازي ندارند. ساختمان هاي کوتاه برشي در حوزه رفتار غيرخطي عملکرد بسيار مناسبي دارند در حاليکه ساختمان هاي خمشي (6 و 8 طبقه) با روش استاتيکي غيرخطي و تمامي ساختمان ها با روش ديناميکي طيفي مي بايستي بهسازي شوند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي رفتار دال هاي بتني تقويت شده با ميلگرد فولادي و گريتينگ کامپوزيتي پالترود شده
مهردادشكريه محمود*,حيدري راراني محمود
* دانشكده مهندسي مكانيك، دانشگاه علم و صنعت ايران
در اين مقاله ابتدا رفتار گريتينگ هاي کامپوزيتي ساخته شده از مقاطع پالترود شده، به دليل کاربرد وسيع آنها در سازه هاي صنايع پتروشيمي، به روش تئوري و المان محدود بررسي شده است. سپس اين مواد به عنوان تقويت کننده بتن و جايگزيني براي آرماتورهاي فلزي، به دليل مقاومت خوردگي بالا، پيشنهاد شده اند. به دليل اهميت کنترل جابجايي در سازه هاي بتني، رفتار بار- جابجايي آنها به صورت تحليلي و عددي مورد مطالعه قرار گرفته است. در مدل تحليلي ارايه شده براي دال بتني تقويت شده با گريتينگ هاي پالترود شده، معادله ديفرانسيل حاکم بر صفحات اُرتوتروپيک با تعريف ضرايب سفتي در جهت هاي اصلي توسعه داده شده و براي حالت خمش چهار نقطه اي بصورت دقيق حل شده است. سپس با فرض يك طرفه بودن دال، بار نهايي شكست با اصلاح روابط تئوري مربوط به آرماتورهاي فلزي براي گريتينگ ها، محاسبه گشته است. در روش المان محدود با بکارگيري نرم افزار ANSYS و تعريف رفتار غيرخطي بتن و استفاده از معيار تخريب سه بعدي براي ترك خوردگي و خردشدگي، بار نهايي تخريب و بار در شروع ترك خوردن تخمين زده شده است. براي مقايسه رفتار بار-جابجايي و ميزان تغيير باربري نهايي دال تقويت شده با گريتينگ پيشنهادي، يک دال تقويت شده با ميلگرد فولادي (با سفتي کششي معادل گريتينگ) نيز مدل سازي و تحليل شده است. نتايج حاصل از روش تحليلي و المان محدود، با نتايج آزمايش هاي انجام شده توسط محققان ديگر مقايسه گرديده است. نتايج بدست آمده نشان مي دهد جايگزيني ميلگردهاي فولادي با گريتينگ هاي پالترود شده، علاوه بر کاهش خوردگي، باعث افزايش 12 درصدي بار نهايي شکست و افزايش 116.5 درصدي بار شروع ترک مي شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي رفتار لرزه اي قاب هاي مهاربندي شده واگرا با پيوند قائم مرکب
شايان فر محسنعلي*,برخورداري محمدعلي,وتر محمدقاسم,رضاييان عليرضا
* دانشگاه علم و صنعت ايران، مشاور مركز تحقيقات ساختمان و مسكن
اين مقاله يک مطالعه تجربي و آزمايشگاهي از رفتار پيوندهاي برشي قائم را در حالت معمول (پروفيل فولادي با و بدون سخت کننده) و مرکب (پروفيل فولادي که بتن، ناحيه محصور به جان و بال ها را پر کرده است) ارايه مي نمايد. چهار نمونه در اين مقاله براي بررسي اثر سخت کننده و اثر مرکب شدن جان پيوند انتخاب شده اند. نمونه اول يک نمونه بدون سخت کننده مي باشد، در نمونه دوم طبق ضابطه هاي AISC 2005سخت کننده هاي لازم تعبيه شده است، نمونه هاي سوم و چهارم نمونه هاي مرکب مي باشند. در مدل مرکب، خاموت ها به جان پروفيل متصل مي شوند و تفاوت نمونه هاي مرکب، فاصله بين آرماتورهاي عرضي مي باشد.

آزمايش هاي انجام شده از نوع چرخه اي شبه استاتيکي بوده و در مقياس يک به يک انجام شده اند. در ابتدا جزئيات پيشنهادي براي پيوندهاي مرکب تشريح مي گردد، سپس نحوه ساخت، بارگذاري، گزارش آزمايش ها و نتايج حاصله بيان مي شود. جزئيات ارايه شده براي پيوند قائم مرکب به صورتي بوده است که نتايج حاصله حاکي از افزايش قابل توجه ظرفيت برشي و شکل پذيري آن نسبت به حالت معمول مي باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي کارايي ضوابط استاندارد 2800 در بهبود عملکرد ساختمانهاي با نسبت فرکانس مد پيچشي به انتقالي کم
حاج سيدتقيا سيدعلي,سروقدمقدم عبدالرضا
در اين مقاله با استفاده از تحليل ديناميکي غير خطي تاريخچه زماني، رفتار لرزه اي چند مدل ساختماني که داراي سختي پيچشي کم هستند، تحت اثر شتاب نگاشت زلزله بررسي مي شود. معيار بررسي، نسبت تغيير مکان جانبي سازه (Drift) است. شايان ذکر است که نسبت تغيير مکان جانبي سازه، شاخص مناسبي براي خرابي اعضاي سازه اي و غير سازه اي به طور مقايسه اي است، لذا ايمني سازه بر اساس اين معيار تعريف مي شود.

نتايج اين بررسي مبين آن است که ضوابط پيشنهاد شده در استاندارد 2800 براي سازه هايي که به روش استاتيکي خطي معادل، تحليل مي شوند، در مواردي، ايمني کافي در برابر زلزله را براي سازه هاي نرم پيچشي تامين نمي نمايد، لذا تحليل استاتيکي معادل براي سازه هاي نرم پيچشي همواره روش مناسبي نيست. در اين تحقيق با بررسي پارامترهاي پاسخ تحليل هاي ديناميکي غير خطي، علت اين امر مشخص شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاثير ضريب شكل پذيري بر ضريب رفتار ديوارهاي برشي فولادي با ورق نازک
قلهکي مجيد*,صبوري سعيد
* دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه سمنان
ايده استفاده از ديوار برشي فولادي، به عنوان يک سيستم مقاوم در برابر بار جانبي در طراحي و تقويت ساختمان ها، بيش از سه دهه است که مورد توجه پژوهشگران و طراحان قرار گرفته است. با توجه به لزوم پاسخگويي به برخي از مسايل طراحي آنها، در اين تحقيق تلاش شده است تا با کمک آزمايش هاي انجام شده بر روي دو نمونه ديوار برشي فولادي شکل پذير سه طبقه با دو نوع اتصال تير به ستون ساده و کاملا صلب كه در آنها براي ورق پانل ها از فولاد نرم (جاذب انرژي) استفاده گرديده و تحت بار دوره اي مورد آزمايش قرار گرفتند و همچنين آزمايش هاي معتبر انجام شده در ديگر مراکز تحقيقاتي دنيا، تاثير ضريب شكل پذيري در ضريب رفتار ديوارهاي برشي فولادي با ورق نازک، مورد بررسي قرار گيرد. ارزيابي در اين زمينه نشان مي دهد که با فرض ثابت بودن ضريب اضافه مقاومت، ضريب رفتار ديوارهاي برشي فولادي با ورق نازک بر اساس روش يوانگ، بيشتر از قاب هاي خمشي فولادي مي باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل اثر بازشوي مدور در مقاومت برشي تيرورق هاي فولادي
شهابيان فرزاد*,قهستاني سليمان
* گروه عمران، دانشكده مهندسي، دانشگاه فردوسي مشهد
براي بالا بردن مقاومت خمشي تيرورق ها، تمايل به انتخاب جان با ارتفاع زياد مي باشد. براي كاهش وزن، ضخامت جان تيرورق ها را كم در نظر مي گيرند. از اين رو قبل از فرا رسيدن مقاومت خمشي، صفحه جان تيرورق تحت تاثير نيروهاي برشي دچار كمانش و يا تسليم مي شود. در اين مقاله، مقاومت برشي تيرورق هاي فولادي مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج حاصل از تحليل اجزاي محدود نشان مي دهد که مقاومت کمانشي تيرورق ها به حالتي که در آن اتصال جان به بال ها به صورت گيردار فرض مي شود، نزديک تر است و اين در حالي است که در نظريه هاي رايج، اتصال جان به بال ها به صورت ساده فرض مي گردد. نتايج حاصل از تحليل اجزاي محدود غيرخطي تيرورق هاي داراي بازشوي مدور نشان مي دهد که با افزايش لاغري تيرورق و ابعاد نسبي بازشو، مقاومت نهايي كاهش مي يابد. اين کاهش ممکن است تا 50 درصد مقاومت اوليه برسد. بررسي هاي انجام شده در اين پژوهش حاکي است که در صورت افزايش صلبيت نسبي بال، کاهش مقاومت تيرورق ها در اثر وجود بازشو که ممکن است به دلايل اجرايي اجتناب ناپذير باشد، به ميزان 30 درصد جبران مي گردد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کنترل ارتعاشات سازه هاي فولادي مبتني بر عدم يقين توسط تئوري پس خوراند کمي و نرم بي نهايت H
اميني فريدون*,کاتبي جواد
* دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه علم و صنعت ايران، تهران
تئوري پس خوراند کمي QFT(Quantitative Feedback Theory) يک روش طراحي کنترل کننده مقاوم در حوزه فرکانسي است که قادر به غلبه بر عدم يقين هاي ساختاري (Structured Uncertainty) مي باشد. در سال هاي اخير کاربردهاي اين روش در طراحي چندين سيستم کنترلي نظير کنترل پرواز، محرک هاي هيدروليک و ... بطور گسترده اي ارزيابي شده است اما اين تئوري هنوز در حوزه کنترل سازه ها توسعه نيافته است. روشQFT يک تکنيک طراحي را با ارضا مجموعه اي از شرايط عملکردي و پايداري مقاوم براي يک سيستم با عدم يقين مبتني بر استفاده از نمودار نيکولز (Nichols Chart) مهيا مي سازد.

دراين مقاله ابتدا طراحي به روش QFT با استفاده از يک مثال نمونه به منظور آشنايي با مفاهيم و مشخصات آن براي يک سيستم تک ورودي- تک خروجي ارايه مي شود و در ادامه کارآيي و قابليت روش جديد کنترل سازه اي بر اساس نتايج شبيه سازي عددي در يک سازه چند درجه آزادي نمايش داده شده و با روش کنترل کلاسيک H مقايسه مي شود. نتايج نشان مي دهد که کوچک بودن مرتبه کنترل کننده روش QFT از مزاياي مهم اين روش در حوزه مهندسي عمران مي باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارايه فرمولاسيون محاسبه سختي تيرهاي فولادي ترک خورده بهسازي شده با CFRP
دهقاني احسان*,دانشجو فرهاد
* دانشگاه تربيت مدرس تهران
کاهش سختي و افزايش دامنه ارتعاش تيرهاي فولادي ترک خورده، موجب از دست رفتن کارايي سازه در بارهاي بهره برداري مي شود. يکي از روشهاي بازيابي سختي اين نوع تيرها چسباندن ورقهاي CFRP روي بال کششي تيرها و در محل بروز ترکها مي باشد. براي محاسبه ميزان سختي بازيابي شده در تير ترک خورده توسط CFRP بطور معمول از روشهاي تحليل اجزا محدود استفاده مي شود. در اين مقاله فرمولاسيون محاسبه سختي تير بهسازي شده توسط CFRP به روش رياضي ارايه شده است.

در اين فرمولاسيون سختي تير بهسازي شده بر اساس سختي تير سالم، سختي تير با فرض ايجاد مفصل در محل ترک، مشخصات مصالح چسب و CFRP و ابعاد هندسي سازه بدست مي آيد. براي استخراج اين فرمولها از مشابه سازي سختي خمشي قسمت باقيمانده در مقطع ترک و ورق تقويتي با يک فنر دوراني استفاده شده است. نحوه بدست آوردن سختي فنر دوراني بر اساس سختي تير ترک خورده و سختي تير سالم نيز پيشنهاد گرديده است. روش انجام محاسبات سختي تير بهسازي شده با ورق CFRP در دو دسته تيرهاي معين و نامعين بطور جداگانه بررسي شده و فرمولاسيون پيشنهادي براي دو مورد خاص تير دوسر مفصل و دوسر گيردار پياده سازي گرديده است.

به منظور صحت سنجي نتايج بدست آمده از روش تحليلي پيشنهادي، هجده نمونه فرضي با روش اجزا محدود نيز مورد مطالعه قرار گرفته اند. مقايسه نتايج فرمولاسيون پيشنهادي با روش اجزا محدود تطابق بسيار خوبي را نشان داده است. فرمول ديگري نيز با صرفنظر کردن از سختي خمشي باقيمانده در مقطع ترک، براي محاسبه سختي تير بهسازي شده با CFRPدر کاربرد هاي عملي پيشنهاد شده است. مقايسه نتايج بدست آمده از اين فرمول و فرمولهاي دقيقتر نشان دهنده دقت بسيار خوب رابطه پيشنهادي است. با استفاده از اين روش مي توان بدون نياز به اندازه گيري عمق ترک، ميزان مصالح مورد نياز براي بهسازي تير با CFRPرا از رابطه هاي ساده اي محاسبه نمود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي آسيب پذيري سازه هاي بلند فولادي با استفاده از تحليل ديناميکي غير خطي
شريعت مدار هاشم*,مهراد علي
* گروه عمران، دانشکده مهندسي، دانشگاه فردوسي مشهد
آيين نامه هاي طرح لرزه اي ساختمانها به منظور جلوگيري از تلفات جاني، کنترل خسارت و طرح اقتصادي تدوين مي شوند. براي اين منظور، عموما ترکيب دو عامل مقاومت و شکل پذيري مورد استفاده قرار مي گيرند. يک تفاوت عمده بين ضوابط آيين نامه اي طرح لرزه اي با برآورد مقاومت لرزه اي سازه ها اين است که طراحي بر اساس آيين نامه در ناحيه ارتجاعي صورت گرفته در صورتيکه برآورد مقاومت لرزه اي با توجه به رفتار خميري سازه ها و بررسي مسايلي نظير مقاومت، شکل پذيري و محل مفصل هاي خميري صورت مي گيرد و به اين ترتيب نقاط ضعف سازه ها مشخص مي شوند. طبق تحقيق انجام شده در اين مقاله بر روي سازه هاي مورد مطالعه، بارگذاري استاتيکي معادل کفايت لازم را در برآورد کليه واکنشهاي سازه اي اعم از، تغيير مکان جانبي و نسبي و همچنين برش طبقات دارا مي باشد.


بنابراين با توجه به اينکه استاندارد 2800، براي سازه هاي منظم با ارتفاع بيش از 50 متر استفاده از تحليل ديناميکي را الزامي مي دارد، بايد بررسي نمود که آيا سازه هاي طرح شده با استفاده از تحليل طيفي قادر به تحمل زلزله هاي به مقياس در آمده تا شتاب 0.35 g مي باشند. در اين تحقيق سه سازه دو بعدي20 ،15 و 25، طبقه با سيستم قاب خمشي که بارگذاري لرزه اي آن با استفاده از طيف طرح استاندارد 2800 انجام شده، مورد مطالعه قرار گرفته است. آناليز ديناميکي غير خطي با استفاده از شتاب نگاشتهاي مختلف صورت گرفته و پاسخهاي تغيير مکان جانبي و نسبي براي طبقات مختلف محاسبه شده و با مقادير مجاز آيين نامه مقايسه گرديد.


همچنين نياز شکل پذيري طبقات محاسبه و با ظرفيت شکل پذيري طبقات مختلف مورد مقايسه و ارزيابي قرار گرفت. شکست موضعي اعضاي سازه اي کنترل شده و نهايتا به بررسي آسيب پذيري سازه هاي فوق پرداخته شد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي اندرکنش ديوار برشي بتن آرمه و مهاربند فولادي در سيستم هاي قاب خمشي فولادي ميان مرتبه
خيرالدين علي*,اسماعيلي حامد
* دانشکده مهندسي عمران، دانشگاه سمنان
يکي از روش ها در تقويت ساختمان هاي ميان مرتبه استفاده از سيستم هاي دوگانه قاب خمشي همراه با سيستم باربر جانبي ديگر مانند قاب هاي مهاربندي شده فولادي يا ديوار برشي بتن آرمه است. انتخاب ديوار برشي و يا مهاربندي فولادي در سازه هاي داراي قاب خمشي فولادي يکي از موضوعات مهم در اين رابطه است.

بنابراين بررسي رفتار اين گونه سازه ها و شناخت اثر هر کدام از دو سيستم فوق در ترکيب با سيستم قاب خمشي ضروري به نظر مي رسد. در اين مقاله سعي مي شود تا تاثير ديوار برشي و مهاربندي هاي فولادي در رفتار سازه و اندرکنش سيستم هاي دوگانه مورد نظر با آناليز يک سازه 20 طبقه با سيستم قاب خمشي فولادي توسط نرم افزار ETABS 2000 بررسي گردد. نتايج نشان مي دهند که ديوار برشي داراي سختي جانبي بيشتري نسبت به سيستم مهاربندي ضربدري بوده و به لحاظ اجرايي ابعاد حاصله براي مشخصات هندسي اين سيستم نسبت به سيستم داراي مهاربندي منطقي تر است. همچنين مشخص مي شود که براي کنترل تغيير شکل جانبي سازه، افزايش سطح مقطع مهاربند ها تا حد محدودي موثر است، در حاليکه افزايش تعداد دهانه هاي مهاربندي شده در اين مورد بسيار موثرتر خواهد بود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي و مقايسه تحليلي عملکرد تناوبي اتصالات پيچي تير
به ستون با صفحه انتهايي و سپري اتصال با تغيير آرايش افقي پيچهاي ستوني
گرامي محسن*,صابري وحيد,صابري حميد
* گروه پژوهشي فناوري هاي نوين، دانشگاه سمنان
دو نوع از اتصالات تير به ستون پيشنهادي پس از زلزله نورتريج، اتصالات پيچي با صفحه انتهايي و سپري اتصال مي باشد. در اين مقاله بصورت تحليلي به بررسي و مقايسه عملکرد تناوبي اين اتصالات در اثر تغيير پارامتر فاصله افقي پيچهاي اتصال به بال ستون تا خط مرکزي جان تير با مدلسازي اجزا محدود هشت نمونه زير سازه اتصال، در نرم افزارANSYS.Ver10 پرداخته شده است.

نتايج بيان ميدارد که در طرح اين اتصالات بر مبناي ضوابط آيين نامه AISC براي مقاطع يکسان تير و ستون، ظرفيت خمشي و سختي الاستيک اتصال با سپري نسبت به اتصال با صفحه انتهايي بيشتر بوده، در حاليکه ميزان استهلاک انرژي کل آنها تقريبا يکسان است. نهايتا از بررسي تحليلي پارامتر فوق مشخص شد، با توجه به حساسيت رفتاري و احتمال تغيير مد خرابي اتصال پيچي با سپري اتصال تحت بار تناوبي نسبت به آرايش افقي پيچهاي اتصال به ستون در مواردي که احتمال ضعف در اجرا مي رود، عليرغم بيشتر بودن ظرفيت خمشي اتصال با سپري، طرح اتصال پيچي با صفحه انتهايي توصيه ميگردد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل کشسان مرتبه دوم و پايداري قاب هاي فولادي دو بعدي با پيوند هاي نيمه سخت
رضايي پژند محمد*,بمبايي چي محسن
* گروه عمران، دانشکده مهندسي، دانشگاه فردوسي مشهد
پيوند تيرها به ستون ها در قاب هاي فولادي، ساده و يا سخت پنداشته مي شود. استفاده از الگوي پيوند سخت يا ساده، هر چند گام هاي تحليل و طراحي را آسان مي کند، ولي رفتار واقعي سازه را به دست نمي دهد. زيرا، آزمايش ها نشان مي دهند که همه پيوند هاي زير بار، مقدار مشخصي نرمي از خود نشان مي دهند.

بنابراين، بايد از شيوه اي براي تحليل بهره جست که به واقعيت نزديکتر باشد و اثر نرمي پيوند ها را به کار گيرد. در اين مقاله، ماتريس سختي وتري کشسان جزء تير-ستون داراي پيوند هاي نيمه سخت، زير اثر لنگرهاي گرهي و بار گسترده مياني رابطه سازي مي شود. سپس، بر پايه اين ماتريس، تحليل کشسان مرتبه دوم و پايداري قاب هاي فولادي دو بعدي با پيوند هاي نيمه سخت انجام مي پذيرد. ويژگي اصلي اين ماتريس، کلي بودن آن مي باشد. زيرا، توانايي الگو سازي يک عضو قابي با هر گونه پيوندي را دارد. همچنين، نسبت به ماتريس هاي مشابه از دقت و کارايي بيشتري برخوردار است. از سوي ديگر، هر عضو تنها با يک جزء الگو سازي مي شود و در روش پيشنهادي، براي عضو هاي کششي و فشاري رابطه هاي يکساني به کار مي رود.

نمودار بار-تغيير مکان و مقدارهاي عددي به دست آمده از فن پيشنهادي با تحليل هاي ساير پژوهشگران مقايسه مي شوند و اثر نرمي پيوند بر مسير ايستايي تحليل کشسان مرتبه دوم، بار کمانشي و رفتار قاب هاي فولادي بررسي مي گردد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توسعه طراحي لرزه اي قاب خمشي فولادي با استفاده از روش انرژي
زهرايي سيدمهدي*,دستمالچي شهرزاد,ميرقادري سيدرسول
* دانشکده عمران، پرديس دانشکده هاي فني، دانشگاه تهران
در اين مقاله طراحي لرزه اي قاب خمشي فولادي با استفاده از روش انرژي با در نظر گرفتن اثرات بارثقلي، اثرات مرتبه دوم P-D و همچنين رابطه هايي که براي جلوگيري از تشکيل مکانيسم هاي نامطلوب بدست آورده شده است، بيان مي شود.

در اين روش نيرو هاي طراحي لرزه اي از انرژي ورودي متناظر با يک مکانيسم تسليم فرضي و ميزان تغيير مکان هدف سازه، به دست مي آيد. هدف از اين روش طراحي لرزه اي قاب خمشي فولادي بررسي توانايي پيش بيني رفتار سازه در مرحله نهايي و استفاده از حداکثر ظرفيت سازه براي اتلاف انرژي ورودي زلزله مي باشد. براي مقايسه پاسخ سازه هاي طراحي شده بر مبناي دو روش استاتيکي معادل و روش انرژي، دو قاب خمشي فولادي 10 و 15طبقه به کمک اين دو روش طراحي شده و نتايج تحليل استاتيکي غير خطي آنها با يکديگر مقايسه مي شود. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که طراحي به روش انرژي در مقايسه با روش متداول استاتيکي معادل موجب بهبود رفتار لرزه اي سازه مي شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عملکرد قابهاي خمشي فولادي مجهز به ميراگرهاي اصطکاکي دوراني (RFD)
واثقي اميري جواد*,جلالي سيدقاسم
* دانشکده عمران بابل، خيابان شريعتي، دانشگاه صنعتي بابل
ميراگرهاي اصطکاکي به علت هزينه پايين و کارايي مناسب در دسته سيستم هاي کنترلي غير فعال جايگاه خوبي دارند. در تعيين بار لغزش بهينه ميراگرهاي اصطکاکي، شاخص هاي عملکرد مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين روش ساده شده اي نيز در تعيين بار لغزش بهينه ميراگرهاي اصطکاکي پال بررسي شده است.

ميراگر اصطکاکي دوراني در سال 2000 معرفي شد. بر روي اين ميراگر بررسي هاي عددي و آزمايشگاهي صورت گرفته است. در اين مقاله با انجام 540 تحليل ديناميکي غير خطي، قابهاي خمشي فولادي مجهز به ميراگر اصطکاکي دوراني با بارهاي لغزش متغير، بررسي شدند. اين تحليل ها بر روي سه ساختمان با ارتفاع هاي مختلف و تحت شتاب نگاشتهاي متفاوت انجام شد.

در ضمن نيروي لغزش بهينه از روش ساده شده نيز به دست آمد. اين نتيجه حاصل شد، که شاخص هاي عملکرد مختلف ميراگر جوابهاي تقريبا يکساني را در تعيين بار لغزش بهينه نتيجه مي دهند. عملکرد ميراگر با افزايش ارتفاع سازه بهبود مي يابد. همچنين خطاي روش ساده شده در تعيين بار لغزش ميراگر هاي اصطکاکي دوراني کمتر از 2 درصد، در مقايسه با روش دقيق مي باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استفاده از الگوريتم ژنتيک در بهينه سازي قابهاي فولادي با اتصالات نيمه صلب
وطني اسكويي اصغر*,سريع الاطلاق فرد سهند
* دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي تهران
با توجه به نقش اتصال تير به ستون، در عملکرد قاب هاي فولادي در اين مقاله سعي شده است جهت تحليل غير خطي و طراحي بهينه قابهاي فولادي نيمه صلب، از الگوريتم ژنتيک استفاده شود. در الگوريتم استفاده شده با ارضاي محدوديت ها و قيد هاي اعمالي (کنترل تنش هاي محوري و اندرکشي، جابه جايي نسبي و تعداد مفاصل پلاستيک ايجاد شده)، سعي در طراحي قاب با مناسب ترين و کمترين وزن شده است.

اعمال قيد تعداد و محل رخداد مفاصل پلاستيک در کنار بقيه قيد ها موردي است که مي تواند در عملکرد غير خطي قاب نقش مهمي داشته باشد. جهت تحليل و طراحي اعضاي قاب هاي انتخاب شده از مقاطع استاندارد I شکل (براي تير ها) و Box (براي ستون ها) استفاده شده است. با توجه به ابعاد تير و ستون، همچنين مقدار بار اعمال شده، با توجه به آزمايشات صورت گرفته سختي اوليه به گره هاي اتصال، اختصاص داده شده است.

مقدار اين سختي ها توسط الگوريتم ژنتيک در حين روند بهينه سازي تغيير يافته و با حداقل شدن وزن قاب انتخابي، تحت تلاش هاي اعمالي مقدار سختي مناسب آن نيز به دست آمده است. در اين مقاله جهت بهينه کردن وزن قاب، برنامه کامپيوتري تحت نرم افزار MATLAB نوشته شده است که به کمک نرم افزار Excel، توانايي ارتباط (انتقال و دريافت داده) با نرم افزار SAP2000 جهت تحليل طراحي، را دارا مي باشد.

در فرايند بهينه سازي وزن سازه بوسيله الگوريتم ژنتيک، از روش هاي تحليل استاتيکي خطي و غير خطي با در نظر گرفتن اثرP-D، بهره گرفته شده است. با توجه به نتايج بدست آمد، تاثير کاهش سختي اتصال تير به ستون (اتصال نيمه صلب) در بهينه کردن وزن قاب هاي کوتاه مرتبه، کمتر از قاب هاي بلند مرتبه انتخاب شده مي باشد.

به طوريکه در قابهاي کوتاه مرتبه با کاهش سختي اتصالات، وزن سازه افزايش مي يابد و در قابهاي بلند مرتبه، کاهش سختي اتصال منجر به کاهش وزن سازه شده است. با توجه به نتايج بدست آمده در قاب هاي نيمه صلب، سختي متوسط اتصالات در هر طبقه از بالا به پايين افزايش يافته تا اينکه تقريبا در طبقات پايين به مرز گيرداري نزديک شده است. همچنين در قاب هاي بهينه شده مقدار سختي اتصالات مورد نياز در حالت تحليل خطي بيشتر از تحليل غير خطي مي باشد. که اين اختلاف در طبقات بالا زياد و در طبقات پايين تر تقريبا کمتر مي باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي آزمايشگاهي رفتار اتصالات گيردار جوشي تير به ستون در سازه هاي متداول
قبادي محمدسهيل,مزروعي علي,قاسميه مهدي

اهميت زياد اتصالات گيردار جوشي در قابهاي خمشي، سبب توجه محققين به جزييات جوشکاري شده است. در اين مقاله 32 نمونه راهنما که بيانگر مدل ساده شده اتصال گيردار هستند آزمايش شده است. در اين تحقيق آزمايشگاهي براي ارزيابي مقاومت اتصالات، مقاومت جوش نفوذ کامل اجرا شده به روشهاي مختلف، مقاومت عمود بر صفحه جوش گوشه دو طرفه، مقاومت عمود بر صفحه جوش گوشه يک طرفه، تاثير ميزان شدت جريان (آمپر) بر کيفيت جوش مطالعه گرديده است.

همچنين براي مقاوم سازي اتصالات، تاثير سخت کننده لچکي، تاثير سخت کننده تي شکل، تاثير چقرمگي الکترود در کيفيت جوش ايجاد شده و تاثير سنگزني و جوشکاري مجدد مطالعه گرديده است. بيشترين مقاومت از آزمايش جوش نفوذ کامل با ورق پشت بند مشاهده شده است. مقاومت عمود بر صفحه جوش گوشه يک طرفه و دو طرفه بررسي گرديده است.

ميزان افزايش مقاومت اتصال توسط سخت کننده ها ارايه گشته است. در مورد چقرمگي الکترود، جوشکاري مجدد و شدت جريان (آمپر) توصيه اجرايي ارايه شده است.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل پايداري ورقهاي با ضخامت متغير به روش انرژي
علي نيا محمدمهدي,كاظمي صادق
در اين مقاله يک حل تحليلي براي محاسبه بار کمانش ورقهاي با ضخامت متغير با استفاده از روش انرژي ارايه شده است. ورق در نظر گرفته شده داراي ابعاد متفاوت، تکيه گاه مفصلي ساده، ايزوتروپ و تحت بار درون صفحه اي است. ابتدا معادله مسير پس از کمانش ورق با ضخامت ثابت و ميزان کاهش سختي غشايي آن بررسي شده است و در ادامه سپس تحليل کمانش ورقهاي با ضخامت متغير خطي ارايه و رابطه ميزان کاهش ضريب کمانش بر اساس کاهش ضخامت ورق ارايه شده است. در پايان نيز، کمانش ورقها با ضخامت متغير غيرخطي مورد مطالعه قرار گرفته و رفتار پس از کمانش آنها بررسي شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تخمين ضريب رفتار قاب هاي خمشي فولادي مهاربندي شده با پانل هاي سه بعدي
گرامي محسن,كابلي سيدعليرضا,رضايي فر اميد

با توجه به اهميت محاسبه ضريب رفتار سازه، مطالعات مختلفي براي تعيين اين ضريب انجام شده و روش هاي متعددي ارايه گرديده است. نکته اي که حايز اهميت مي باشد، عدم وجود ضريب رفتار سيستم هاي ترکيبي قاب-پانل و سيستم هاي پانلي در استاندارد 2800 ايران مي باشد.

در اين مقاله، ضمن بررسي رفتار لرزه اي قاب هاي 3، 5 و 10 طبقه، با پوشش دهانه هاي مختلف توسط پانل، به تحليل اين سازه ها تحت رکوردهاي السنترو، طبس و ناغان با همپوشاني کامل تحريکات محتمل بر سازه هاي با فرکانس هاي طبيعي مختلف پرداخته شده است. در اينجا بررسي رفتار غيرخطي و ميزان اتلاف انرژي در اثر رفتار چرخه اي ناشي از بارهاي لرزه اي و همچنين ميرايي و اثرات شکل پذيري و اضافه مقاومت سازه در برابر اين نيروها به تفصيل مورد ارزيابي قرار گرفته و با استفاده از نتايج آناليز استاتيکي و ديناميکي غيرخطي، مقدار ضريب رفتار سيستم هاي ترکيبي قاب-پانل در حدود 3 الي 6 ارزيابي گرديده است.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رفتار ديناميکي غيرخطي قابهاي فولادي برون محور تحت تاثير زلزله هاي نزديک گسل
دانشجو فرهاد,بدرلو بيت اله
در اين تحقيق رفتار قاب هاي فولادي برون محور ساختماني (EBF) تحت تاثير رکوردهاي دور و نزديک گسل مورد بررسي قرار گرفته اند. براي اين منظور قابهاي فولادي ساختمان به صورت دو بعدي با تعداد طبقات 6، 3 و 12 مدل گرديده و براي هر يک 3 طول تير پيوند (?،? و 0،7 و 0،9([SUP]e[/SUP]/ecrit مختلف در نظر گرفته شده است.

طراحي قاب ها بر اين اساس بوده است که در تيرهاي پيوند مفصل برشي تشکيل شود.
رفتار ديناميکي غيرخطي (EBF) تحت اثر 4 زوج رکورد دور و نزديک گسل تحليل گرديده اند. در هر دسته از قابها مقادير تغيير مکاني نسبي، تغيير مکان کلي طبقات، ضريب رفتار شکل پذيري، برش پايه و شکل پذيري مورد نياز نظير رکوردهاي نزديک و دور از گسل محاسبه گرديده و مقايسه شده اند.

نتايج نشان مي دهد که نياز شکل پذيري و نياز تغيير مکاني رکوردهاي نزديک گسل بيشتر از مقادير متناظر آنها در رکوردهاي دور از گسل مي باشد و ضريب تشديد برش پايه براي قابهاي 3 و 6 و 12 طبقه مورد بررسي به ترتيب برابر 1،64 و 1،65 و 1،89 مي باشد که حاکي از افزايش اين ضريب با افزايش پريود ساختمان مي باشد. همچنين حلقه پسماند نظير رکوردهاي نزديک گسل در تمام قابها نشان دهنده اعمال انرژي بالا در اين رکوردها در مقايسه با رکوردهاي دور از گسل مي باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رفتار لرزه اي، تحليل و طراحي قابهاي با مهاربندي هم مرکز شکل پذير بر اساس نتايج آزمايشگاهي
وتر محمدقاسم,رضاييان عليرضا


يکي از سيستم هاي مورد استفاده براي مقاومت در برابر بارهاي لرزه اي «قاب هاي مهاربندي شده هم مرکز» مي باشند. به دليل سادگي محاسبات، طرح و اجراي آسان و هزينه هاي پايين تر در مقايسه با ديگر انواع سيستمهاي لرزه بر، به طور گسترده مورد استفاده قرار مي گيرند.

اين قاب ها با داشتن سختي جانبي بالا، تحت بارهاي جانبي مانند يک خرپاي قائم عمل کرده و عضوهاي مهاري، نيروهاي جانبي را به صورت محوري تحمل مي نمايند، هر چند اين قابها سختي جانبي بالايي را در ناحيه الاستيک از خود نمايش مي دهند اما به دليل کمانش مهاربندها، تحت بارهاي رفت و برگشتي دچار زوال سختي و مقاومت مي شوند.

براي حل اين معضل متداولترين راه مونتاژ ميراگرهايي در مسير مهاربند مي باشد که به شکل پذيري سيستمهاي مهاربندي شده هم مرکز مي افزايد. هدف اين مقاله ارايه طرح هاي جديد براي شکل پذير نمودن قابهاي مهاربندي شده هم مرکز مي باشد. در ارايه اين طرح ها سعي شده است از روش ها و مصالح موجود در کشور استفاده شود.

مهاربندهاي اصلاح شده به روش تشريح شده در اين مقاله، مي توانند بدون کمانش در کشش و فشار با رفتاري مشابه به تسليم برسند. قابليت تسليم اين مهاربندها در فشار، از خلا نبود مقاومت فشاري در آنها جلوگيري کرده و زمينه جذب و استهلاک انرژي فراواني را آماده مي سازد. در اين مقاله ضمن ارايه روش هاي طراحي اين نوع مهاربندها بر مبناي مطالعات آزمايشگاهي، پايداري و جذب انرژي در آنها مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سطوح عملکرد لرزه اي قابهاي مهاربندي شده فولادي با اتصالات خورجيني
قدرتي اميري غلامرضا,بهنام فر فرهاد,آزاد حامد
در طراحي بر اساس عملکرد استفاده از شاخص هاي خسارت به صورت ضريبي از تغيير مکان هاي نسبي قاب، روش موثري در برآورد خسارت احتمالي ناشي از زلزله مي باشد. با توجه به موجود نبودن اين شاخص براي قاب هاي خورجيني، در اين مطالعه ابتدا دو تراز عملکرد ايمني جاني و آستانه فرو ريزش تعريف مي شوند و بر اساس اين تعاريف و با استفاده از تحليل استاتيکي غيرخطي (Pushover) قاب هاي 4، 6 و 8 طبقه، معيارهاي خرابي قاب خورجيني بر اساس تغيير مکان نسبي براي قاب هاي مورد بررسي ارايه خواهد شد.


در اين مطالعه از روش زيرسازه ها براي مدل سازي قاب ها استفاده شده و بنا بر نياز موجود ابتدا رفتار ستون هاي مشبک بررسي خواهد شد. رفتار اتصال خورجيني نيز از نتايج محققين ديگر اقتباس مي گردد. بر اساس نتايج اين تحقيق براي قاب هاي موجود، جابجايي قاب در تراز بام براي تراز عملکرد آستانه فروريزش، به ميزان 1.5% ارتفاع سازه و تراز عملکرد ايمني جانبي 60% جابجايي مربوط به تراز عملکرد آستانه فرو ريزش پيشنهاد مي شود. همچنين با بهسازي سازه ها شکل پذيري آنها افزايش داده شده و عوامل موثر بررسي خواهند شد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مطالعه تحليلي رفتار لرزه اي قابهاي مهاربندي شده زانويي
زهرايي سيدمهدي,جلالي ميثم
در قاب هاي مهاربندي شده زانويي KBF (Knee Braced Frames) يک انتهاي مهاربند قطري بجاي اتصال به گره اتصال تير ستون به عضو مورب زانويي متصل مي شود. در واقع عضو مورب زانويي به عنوان يک ميراگر هيسترزيس طوري طراحي و جزييات بندي مي شود که همانند يک فيوز سازه اي عمل کرده و با پذيرش تغيير شکل هاي غيرالاستيک کنترل شده، ضمن استهلاک انرژي لرزه اي مانع از ورود ساير اعضا و اتصالات به محدوده غير ارتجاعي شود.

در اين مقاله اثر پارامترهاي مختلف سازه اي بر رفتار لرزه اي قاب هاي مهار بندي شده زانويي و همچنين اثر استفاده از مهاربندي زانويي دوطرفه DKBF (Double Knee Braced Frames) بر روي رفتار لرزه اي قاب با استفاده از روش تحليل غيرخطي اجزا محدود بررسي مي شود. نتايج تحقيق بيانگر ضعف سيستم DKBF نسبت به قاب هاي KBF و همچنين کارايي قاب هاي KBF در قاب هاي مفصلي مي باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي آزمايشگاهي شکل پذيري ستون هاي فولادي پر شده با بتن (CFST)
مرادي شقاقي طالب,ناطقي الهي فريبرز


ديوارهاي برشي فولادي به عنوان يک سيستم مقاوم در برابر بارهاي جانبي داراي توانايي بالايي در ميرايي انرژي زلزله ستون هاي فولادي پرشده با بتن CFST نوعي از ستون هاي مرکب مي باشند، که به دليل مزاياي فراواني که نسبت به ستون هاي بتن آرمه و فولادي دارند استفاده از آنها مخصوصا در ساختمان هاي بلند در سال هاي اخير رواج زيادي پيدا کرده است.

از جمله اين مزايا ميتوان به سادگي نصب و اجرا، مسايل اقتصادي، حذف هزينه هاي قالب بندي، عملکرد خوب در مقابل نيروهاي لرزه اي، مقاومت بيشتر با حجم کمتر و شکل پذيري بالا اشاره نمود. پارامترهاي موثر در ظرفيت باربري ستون هاي CFST و همچنين شکل پذيري اين ستونها، شامل چسبندگي بين جدار فولادي و هسته بتني، کمانش موضعي جدار فولادي، نسبت بعد مقطع به ضخامت جدار فولادي (D/t)، نسبت طول به بعد مقطع (L/D) و شکل مقطع عرضي مي باشند.

در اين تحقيق اثر تعدادي از پارامترهاي موثر در رفتار ستون هاي CFST به صورت آزمايشگاهي مورد بررسي قرار مي گيرند. در بررسي آزمايشگاهي اين ستون ها 12 نمونه ستون با مقياس حدود 1.3 ساخته شده و در آزمايشگاه تحت بار محوري فشاري برابر با 0.2Puتوام با بار جانبي متناوب افزايش يابنده تا انهدام کامل ستون قرار مي گيرند و منحني هاي رفتاري نمونه ها ترسيم شده و مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرند. از لحاظ شکل مقطع عرضي، سه شکل دايره، مربع و هشت ضلعي در نظر گرفته شده است تا شکل بهينه از لحاظ رفتار تحت بارهاي متناوب مشخص گردد. در تعدادي از نمونه ها ورق هاي سخت کننده در داخل ستون تعبيه شده است تا اثرات آنها در رفتار اين نوع ستون ها بررسي شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي آزمايشگاهي ضريب رفتار و جذب انرژي ديوارهاي برشي فولادي شکل پذير با سخت کننده و بدون سخت کننده
صبوري سعيد,اسعدسجادي سيدرامين
ديوارهاي برشي فولادي به عنوان يک سيستم مقاوم در برابر بارهاي جانبي داراي توانايي بالايي در ميرايي انرژي زلزله مي باشند. به علت تعداد بسيار محدود آزمايش هاي انجام شده بر روي ديوارهاي برشي فولادي با سخت کننده، ضريب رفتار اين ديوارها و جذب انرژي آن ها نسبت به حالت بدون سخت کننده به صورت آزمايشگاهي تاکنون منتشر نشده است. براي رسيدن به اين هدف دو نمونه ديوار برشي فولادي شکل پذير با سخت کننده و بدون سخت کننده با استفاده از ورق فولادي نرم (جاذب انرژي) آزمايش شده است.


همچنين براي مقايسه ضريب رفتار و ميزان مشارکت قاب خمشي در برگيرنده ورق در جذب انرژي يک نمونه قاب خمشي مذکور نيز مورد آزمايش قرار گرفته است. نتايج نشان ميدهد که ضريب رفتار ديوار برشي فولادي بدون سخت کننده و با سخت کننده به ترتيب برابر 11.5 و 12.2 است، جذب انرژي ديوار برشي فولادي بدون سخت کننده در تغيير مکان هاي مختلف در حدود 20 تا 36 درصد کمتر از ديوار برشي فولادي با سخت کننده است. در ديوار برشي فولادي با سخت کننده و بدون سخت کننده سهم چذب انرژي قاب از کل نمونه به ترتيب 50 و 67 درصد مي باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي مودهاي شکست لرزه اي و راهکارهاي مقاوم سازي مخازن استوانه اي فولادي مهار نشده در يک مجتمع نفتي
حسين زاده نقدعلي,معصومي گودرزي امين
مخازن استوانه اي فولادي روزميني به طور گسترده در مجتمع هاي نفتي و از جمله انبارهاي نفت ايران به کار برده مي شوند. تجربه زلزله هاي گذشته در کشورهاي مختلف نظير ژاپن، ايالات متحده، ترکيه و غيره نشان مي دهد که اين گونه مخازن در مقابل حرکات نيرومند زمين در زلزله بسيار آسيب پذير بوده و مطالعات آسيب پذيري و مقاوم سازي آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است.


در اين مقاله رفتار لرزه اي 5 مخزن فولادي روزميني مهار نشده در يک مجتمع نفتي با نسبتهاي ارتفاع به قطر (H/D) مختلف مورد مطالعه قرار گرفته اند و انواع مودهاي آسيب شامل کمانش پافيلي، کمانش الماسي، آسيب ديدگي سقف در اثر نوسان سيال، لغزش، واژگوني، بلند شدگي کف و نشست نامتقارن با تحليل غيرخطي بررسي شده است. در اين مطالعات، علاوه بر ارزيابي ضوابط آيين نامه هاي معتبر از جمله API650 و ASCE، تحليل هاي استاتيکي، مودال، طيفي (خطي) و تاريخچه زماني (غيرخطي) نيز استفاده شده است.


نتايج مطالعات موردي نشان مي دهد که با در نظر گرفتن ارتفاع آزاد سيال داخل مخازن (Free Board) برابر 13 درصد ارتفاع آنها، خطر آسيب ديدگي سقف از بين مي رود. همچنين مخازن با نسبت ارتفاع به قطر بزرگتر و يا مساوي با يک (H/D?1) ناپايدار مي باشند، ساير مودهاي آسيب مذکور در مورد مخازن مورد مطالعه حاکم نمي باشند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ضريب رفتار مخازن هوايي بتني با پايه لوله اي
خوشنوديان فرامرز,جلالي روح اله
هدف از اين مقاله تعيين ضريب رفتار مخازن هوايي بتني با پايه لوله اي به کمک روش هاي تحليل استاتيکي و ديناميکي غيرخطي مي باشد. ابتدا با استفاده از روش تحليل ديناميکي غيرخطي با PGA فزاينده منحني هاي ظرفيت ديناميکي سازه استخراج شده و ضريب رفتار سازه با کمک روابط معتبر محاسبه مي گردد و سپس با استفاده از روش تحليل استاتيکي غيرخطي و با در نظر گرفتن الگوهاي بارگذاري مختلف نيز ضريب رفتار برآورد مي گردد.


لازم به ذکر است که اثرات برش در سازه نيز اعمال شده است. در پايان نيز فرمول بندي تحليلي براي تعيين ضريب رفتار به ازاي الگوهاي مختلف بارگذاري پيشنهاد شده است. در اين روش تحليلي، اثرات P-?، نوع بارگذاري، اثرات تشکيل چند مفصل در پايه و تغييرات سختي در ارتفاع پايه نيز لحاظ شده است. نتايج به دست آمده نشان مي دهند روش تحليلي پيشنهادي داراي دقت مناسبي نسبت به روش پوش آور مي باشد. بهترين الگوي بارگذاري براي محاسبه ضريب رفتار مخازن هوايي با پايه لوله اي به روش تحليل استاتيکي غيرخطي الگوي بار متمرکز بوده و استفاده از آن براي تحليل پوش آور مخازن توصيه مي شود.


براي محاسبه مقاومت برشي مقاطع لوله اي روش UCSDنسبت به ساير روش ها دقيق تر و روش Whittaker بسيار محافظه کارانه مي باشد. همچنين براي رسيدن به ضريب رفتار 3 که در استاندارد 2800 و آيين نامه مخازن (نشريه 123) آورده شده است بايستي جزييات مناسب براي شکل پذيري استفاده شود.
 
بالا