◄[ ســـــازه و فــــــولاد ]►

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طراحي و ساخت ميراگرهاي ويسکوز با قابليت تنظيم ميرايي و تعيين مشخصات مکانيکي آنان با آزمايشات تجربي
طاووسي تفرشي شهريار,ضيايي فر منصور
تحقيقات نشان داده اند که استفاده از ميراگرهاي ويسکوز مي تواند نقش موثري در کنترل پاسخ سازه ها در برابر باد، انفجار و زلزله داشته باشد. اکثر سازه ها هنگام زلزله هاي شديد با کمک شکل پذيري اعضا با آن مقابله مي نمايند که سبب آسيب هاي اساسي و بعضا غيرقابل جبراني به اعضاي سازه اي و غيرسازه اي مي گردد.


استفاده از ميراگرها مي تواند تغيير مکان ها و شتاب هاي زياد سازه و به تبع آن نياز به شکل پذيري را کاهش دهد. در اين تحقيق مراحل مختلف طراحي، ساخت و آزمايشات تجربي براي تعيين مشخصه هاي مکانيکي ميراگرهاي ويسکوز با قابليت تنظيم ميرايي که تاکنون در کشور انجام نگرفته مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج حاصله عملکرد قابل قبولي را براي اولين تجربه ساخت اين ميراگرها نشان مي دهد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مطالعه آزمايشگاهي اثر مقاومت اتصالات در قابهاي مهاربند ضربدري
فرشچي حميدرضا,سروقدمقدم عبدالرضا,وتر محمدقاسم

قاب مهاربندي شده يکي از فرم هاي متداول اجراي سازه هاي فولادي در ايران مي باشد. در اين سازه ها انواع مهاربندها به عنوان سيستم باربر جانبي به کار مي رود و در محاسبات، اتصالات تير و ستون اين قاب ها به صورت مفصلي فرض مي گردد. در اجرا نيز سعي مي گردد با استفاده از اتصال ساده اين فرض واقعيت يابد. واضح است چنين فرضي عملا قابل اجرا نيست، و اتصال تير و ستون و مهاربند با مقداري گيرداري اجرا مي شوند ليکن در جهت محافظه کاري از اين اثر صرفنظر مي گردد.


در اين تحقيق رفتار آزمايشگاهي اتصالات قاب فولادي مهاربندي با 2/[SUP]1[/SUP] مقياس تحت بارگذاري چرخه اي بررسي مي گردد. اين تحقيق با سه آزمايش شامل: قاب متشکل از تير و ستون، قاب به همراه ورق هاي اتصال مهاربند در گوشه قاب (Gusset Plate) و قاب به همراه مهاربند ضربدري با مقطع ناوداني با شرايط يکسان بارگذاري، انجام گرديد. نتايج نشان مي دهد که، اتصالات قاب در اين سيستم عليرغم صرفنظر در محاسبات داراي درصدي گيرداري مي باشند که با اضافه شدن ورق هاي اتصال مهاربند در گوشه قاب (Gusset Plate) و متصل شدن آن به تير و ستون گيرداري به مراتب بيشتري در اين اتصالات به وجود مي آيد.

كليد واژه: اتصالات، مهاربند، قاب فولادي
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفي و بررسي رفتار لرزه اي قاب مهاربندي شده واگرا با پيوند قائم جفت (DV-EBF)
شايان فر محسنعلي,رضاييان علي,طاهرخاني سينا

استفاده از انواع قاب هاي مهاربندي شده واگرا براي طراحي و يا مقاوم سازي ساختمان ها و پل ها هر روزه روبه افزايش مي باشد. بنابراين تحقيقات بسيار زيادي در اين زمينه انجام شده است و يا در حال انجام است. در اين مقاله نوع جديدي از اين قاب ها شامل دو پيوند قائم بررسي مي گردد. در ابتدا قاب مهاربندي شده واگرا با پيوند قائم دوگانه (DV-EBF)، معرفي و پارامترهاي موثر در انتخاب طول پيوندها براي دست يابي به رفتار برشي مطرح و شيوه طراحي آنها عنوان خواهد شد.

براي بررسي رفتار لرزه اي اين سيستم از آناليزهاي غيرخطي (مواد و هندسي) تحت بار يک طرفه و چرخه اي استفاده شده است. در ادامه و پس از اطمينان از رفتار مناسب اين قاب ها، اثر طول و تعداد سخت کننده ها نيز مطالعه گرديد. نتايج حاصله نشان دادند که همه قاب ها در شرايط رفتار برشي، ضمن پايداري از شکل پذيري و سختي مناسبي برخوردارند، اما نمونه هاي شامل پيوندهاي کوتاه تر و سخت کننده هاي جان، عملکرد مناسب تري از خود نشان داده اند.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اثر نقص انحناي نخستين بر رفتار کشسان مرتبه دوم قاب هاي دو بعدي
رضايي پژند محمد,محتشمي احسان
به طور معمول، نقص هاي هندسي در فرآيند ساخت و نصب عضوهاي سازه به وجود مي آيند. نقص انحناي نخستين يا شکم دادگي عضو يکي از رايج ترين آنهاست. در اين مقاله، ماتريس سختي مماسي کشسان جزء تير-ستون داراي نقص انحناي نخستين، زير اثر نيروهاي گرهي و بارهاي مياني گسترده و متمرکز رابطه سازي مي شود و در تحليل مرتبه دوم قاب ها به کار مي رود. شيوه پيشنهادي، تابع جديدي براي نقص انحناي نخستين پيشنهاد مي کند و اثر آن را به طور مستقيم در ماتريس سختي جزء وارد مي سازد. همچنين، براي الگوسازي هر عضو سازه، تنها يک جزء را به کار مي برد و رابطه هاي آن براي عضوهاي فشاري و کششي، يکسان است.


نمودار بار-تغيير مکان روش پيشنهادي با پاسخ هاي ساير پژوهشگران مقايسه مي شود و اثر نقص انحناي نخستين بر مسير ايستايي مرتبه دوم قاب ها بررسي مي گردد. نتيجه ها نشان مي دهند، اگر اثر مرتبه دوم P-D در پايداري قاب تعيين کننده باشد، اهميت نقص شکم دادگي عضو ها کمتر مي شود. از سوي ديگر، هنگامي که اثر مرتبه دوم P-d نقش بيشتري در پايداري سازه دارد، اين نقص مي تواند اثر قابل توجهي بر رفتار سازه بگذارد.


_pdf/47513870403.pdf
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي رفتار عملکردي قاب هاي بتن مسلح مقاوم سازي شده با مهاربندهاي فولادي هم محور
قدرتي اميري غلامرضا,غلامرضاتبار ابوالفضل,رضويان امريي سيدعلي
يکي از روش هاي بهساري لرزه اي قاب هاي بتن مسلح استفاده از مهاربندهاي فولادي مي باشد. در اين مقاله چند نمونه قاب خمشي بتن مسلح موجود با شکل پذيري متوسط که براي بارهاي لرزه اي برآورد شده بر اساس «استاندارد 2800- ويرايش دوم» طراحي گرديده اند مدل سازي شدند. به منظور ارزيابي قاب ها تحت بارهاي لرزه اي اصلاح شده، مدل ها بر اساس «استاندارد 2800- ويرايش سوم» مجددا بارگذاري لرزه اي گرديدند. تحليل مجدد قابها حاکي از آن است که نسبت تنشها در اکثر ستون ها از يک تجاوز کرده است. قاب هاي بتن مسلح به کمک مهاربندهاي فولادي شورون (CBF) بهسازي لرزه اي شدند.


قاب هاي مقاوم سازي شده با انجام تحليل هاي استاتيکي غيرخطي منطبق بر دستورالعمل بهسازي لرزه اي مورد ارزيابي لرزه اي قرار گرفته و نحوه تشکيل مفاصل پلاستيک و سطوح عملکرد تامين شده توسط اعضا ارزيابي شده است. مفاصل پلاستيک تغيير مکاني و سطوح عملکرد بر اساس ضوابط مدل سازي غيرخطي اعضا، مندرج در دستورالعمل بهسازي لرزه اي ساختمان هاي موجود تعريف شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد روش بکار گرفته شده امکان بهسازي لرزه اي قابها را تا سطح عملکرد آستانه فروريزش براي سطح خطر 10 درصد در 50 سال عمر مفيد سازه فراهم مي آورد. نحوه تشکيل و توزيع مفاصل پلاستيک حاکي از مصون ماندن اکثر ستون ها در قابهاي بلندتر از سه طبقه در اين شيوه مي باشد.



_pdf/47513870402.pdf
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بهينه سازي شبکه هاي دو لايه فولادي توسط الگوريتم ژنتيک در تعامل با شبکه هاي عصبي مصنوعي
شهابيان فرزاد,ابوالبشري محمدحسين,احمدي سيدمسعود
در طراحي بهينه سازه هاي فضاکار به دليل پر عضو بودنشان نسبت به سازه هاي ديگر، زمان زيادتري براي تحليل، طراحي و يا تعيين وزن آنها مورد نياز مي باشد. در اين مقاله براي اجتناب از تحليل هاي مرکر و وقت گير مرسوم در روش هاي معمول، با استفاده از روش شبکه هاي عصبي مصنوعي و الگوريتم ژنتيک طراحي بهينه سازه هاي فضاکار از نوع شبکه دو لايه انجام گرديده است. براي اين کار، 180 نمونه شبکه دو لايه فولادي با سه توپولوژي مختلف با دهانه هايي بين 10 تا 75 متر و ارتفاع 1 تا 2.5 متر تحليل شده و در هر مورد وزن بهينه سازه تعيين گرديده است.

نتايج حاصل براي آموزش، آزمايش و طراحي يک شبکه عصبي مصنوعي براي تخمين وزن سازه به کار گرفته شده است. آن گاه از روش الگوريتم ژنتيک در تعامل با شبکه عصبي، براي انتخاب يک سازه فضاکار بهينه استفاده شده است. بدين ترتيب مي توان با توجه به ابعاد زمين، مناسب ترين پوشش از نوع شبکه دو لايه را با يک توپولوژي مشخص به همراه ارتفاع، فاصله ستون ها و طول اعضاي افقي پيشنهاد نمود.
 

پیوست ها

  • 47513870404.pdf
    423.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل استاتيکي غير خطي مودال با يک بار اجرا براي ارزيابي لرزه اي قاب هاي خمشي فولادي
شاكري كاظم,شايان فر محسنعلي
با توسعه کاربرد تحليل پوش آور در سال هاي اخير روش هاي پوش آور پيشرفته متعددي براي لحاظ کردن اثر مودهاي بالاتر و همچنين اثر تغيير مشخصات مودال سازه در طول تحليل ناشي از تسليم اعضا پيشنهاد شده است. روش هاي پيشنهادي عموما براي لحاظ کردن اثرات مودهاي بالاتر از چندين تحليل پوش آور با الگوي بارهاي متناسب با اشکال مودي سازه استفاده مي نمايند و نتايج حاصل از اين تحليل ها با يکديگر ترکيب مي شوند (به صورت چندبار اجرا).

از آنجاييکه در ناحيه غير خطي مودهاي مختلف يک سازه را نمي توان مستقل از يکديگر فرض کرد لذا تجزيه يک سازه چند درجه آزادي به چند سازه يک درجه آزادي در ناحيه غير خطي از لحاظ تئوريکي با مشکلاتي روبرو است. روش هاي تحليل پوش آور مودال با چند بار اجرا نمي توانند اثرات اندرکنش بين مودها در ناحيه غير خطي را لحاظ نمايند. به همين منظور برخي از محققين روش هاي مودال با يک بار اجرا را پيشنهاد داده اند که در آنها الگوهاي بار متناسب با مودهاي مختلف با يکديگر ترکيب شده و به صورت يک الگوي بار واحد بر سازه اعمال مي شوند (به صورت يک بار اجرا).

در اين مقاله به منظور بهبود و افزايش دقت روش هاي تحليل پوش آور با يک بار اجرا يک روش جديد تحليل پوش آور مودال با يک بار اجرا با الگوي بار به هنگام شونده ارايه شده است. روش پيشنهادي بر روي يک نمونه سازه 9 طبقه فولادي تحت اثر زلزله کوبه به کار گرفته شده و مشاهده شده است که روش مذکور با دقت مناسبي مي تواند پاسخ هاي حاصل از تحليل ديناميکي غيرخطي را تقريب بزند.
 

پیوست ها

  • 47513870406.pdf
    389.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعيين ضريب ضربه ديناميکي در پل هاي فولادي راه آهن با در نظر گرفتن تاثير هم زمان سرعت حرکت و نسبت فاصله محورهاي قطار به طول دهانه
حميدي سجاداحمد,دانشجو فرهاد
در روش متداول تحليل پل، بار ترافيکي به عنوان يک بار استاتيکي لحاظ گرديده و با اعمال يک ضريب به نام ضريب ضربه افزايش مي يابد. ضريب ضربه در آيين نامه هاي موجود صرفا تابعي از طول دهانه يا فرکانس اول ارتعاشي پل مي باشد. در اين تحقيق اثرات پارامترهاي مختلف مانند سرعت حرکت، فاصله محورهاي قطار، تعداد محورها و طول دهانه پل بر پاسخ هاي ديناميکي پل هاي فولادي راه آهن و مقدار ضريب ضربه بررسي شده است.

براي اين منظور پاسخ هاي ديناميکي و ضريب ضربه براي چهار پل با طول دهانه 10، 15، 20 و 25 متر در محدوده سرعت هاي 100 تا 400 کيلومتر بر ساعت و فاصله محورهاي 13 تا 24 متر محاسبه گرديده است. نتايج حاصل از تحليل هاي ديناميکي نشان مي دهد که در بسياري از شرايط، براي ضريب ضربه مقاديري بيش از مقادير پيشنهادي آيين نامه ها به دست مي آيد و در نتيجه روابط پيشنهادي آيين نامه ها براي ضريب ضربه کفايت نمي کند. همچنين نشان داده شده است که سرعت حرکت قطار بر مقدار ضريب ضربه موثر مي باشد به نحوي که با افزايش سرعت مقادير ضريب ضربه افزايش چشمگيري دارد.

نسبت فاصله محورهاي قطار به طول دهانه پل يکي ديگر از پارامترهاي موثر بر ضريب ضربه است به نحوي که مقدار ضريب ضربه براي نسبت هاي کمتر از يک و بيشتر از يک متفاوت مي باشد. تعداد محورهاي قطار صرفا در شرايط تشديد بر ضريب ضربه موثر مي باشد. در اين تحقيق براي ضريب ضربه روابطي با در نظر گرفتن سرعت حرکت، فاصله محورهاي قطار و طول دهانه پل ارايه شده است.
 

پیوست ها

  • 47513870406.pdf
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مزاياي استفاده از ديوار برشي فولادي جدار نازک براي مقاوم سازي سازه هاي فولادي
محرمي حميد,حبيب نژادكورايم اصغر
ديوارهاي برشي فولادي که به دو صورت جدار نازک و تقويت شده کاربرد دارند يک سيستم ابتکاري براي مقاومت در برابر بارهاي جانبي باد و زلزله مي باشند و در دهه هاي اخير نوع جدار نازک آن مورد توجه محققين قرار گرفته است. با توجه به عملکرد مطلوب اين نوع سيستم باربر جانبي از جمله سختي بالا، شکل پذيري خوب و توان اتلاف انرژي زياد مي توان از اين سيستم در مقاوم سازي سازه هاي غير ايمن بهره جست.


در اين مقاله با توصيف آزمايش هايي که در آن يک قاب يک دهانه يک طبقه با استفاده از يک ديوار برشي فولادي مقاوم سازي شده است مزايا و امکان تقويت سازه هاي فوادي موجود بررسي شده و نحوه اندرکنش سازه اوليه و ديوار برشي در مراحل مختلف باربري جانبي مورد بررسي قرار گرفته است. در اين آزمايش ها مشاهده شد که براي افزايش ظرفيت باربري سيستم استفاده از ستون هاي نگهدارنده سخت تر براي ديوار برشي و براي افزايش ظرفيت جذب و استهلاک انرژي استفاده از ستون هاي نگهدارنده انعطاف پذيرتر براي ديوار برشي مورد نياز است.
 

پیوست ها

  • ســــــازه و فولاد.pdf
    507.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي لرزه اي ساختمان هاي فولادي قاب خمشي معمولي
قدرتي اميري غلامرضا*,سيدکاظمي علي,رضويان امريي سيدعلي
* قطب مطالعات بنيادي در مهندسي سازه ها، دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه علم و صنعت ايران
در اين مقاله، ساختمان هاي فولادي قاب خمشي معمولي طراحي شده با استاندارد 2800 زلزله ايران بر اساس دستورالعمل بهسازي لرزه اي، ارزيابي و عملکرد لرزه اي آنها در حوزه رفتارهاي خطي و غيرخطي بررسي مي گردد. بدين منظور ابتدا نمونه هاي متعارفي از ساختمان طبق استاندارد 2800 طراحي شده و سپس قاب بحراني آنها بر اساس دستورالعمل بهسازي لرزه اي، تحت بهسازي مبنا و با روش هاي استاتيکي غيرخطي، ديناميکي خطي طيفي و تاريخچه زماني کنترل مي شود.

مطابق نتايج اين تحقيق، عملکرد خمشي کليه اعضا در تمامي ساختمان ها کنترل شونده توسط تغيير شکل بوده و با روش ديناميکي خطي تاريخچه زماني برمبناي شتاب نگاشت زلزله هاي رخ داده در ايران (از جمله بم) نيازي به بهسازي ندارند. ساختمان هاي کوتاه برشي در حوزه رفتار غيرخطي عملکرد بسيار مناسبي دارند در حاليکه ساختمان هاي خمشي (6 و 8 طبقه) با روش استاتيکي غيرخطي و تمامي ساختمان ها با روش ديناميکي طيفي مي بايستي بهسازي شوند.
 

پیوست ها

  • 47513880501.pdf
    549.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي رفتار دال هاي بتني تقويت شده با ميلگرد فولادي و گريتينگ کامپوزيتي پالترود شده
مهردادشكريه محمود*,حيدري راراني محمود
* دانشكده مهندسي مكانيك، دانشگاه علم و صنعت ايران
در اين مقاله ابتدا رفتار گريتينگ هاي کامپوزيتي ساخته شده از مقاطع پالترود شده، به دليل کاربرد وسيع آنها در سازه هاي صنايع پتروشيمي، به روش تئوري و المان محدود بررسي شده است. سپس اين مواد به عنوان تقويت کننده بتن و جايگزيني براي آرماتورهاي فلزي، به دليل مقاومت خوردگي بالا، پيشنهاد شده اند. به دليل اهميت کنترل جابجايي در سازه هاي بتني، رفتار بار- جابجايي آنها به صورت تحليلي و عددي مورد مطالعه قرار گرفته است. در مدل تحليلي ارايه شده براي دال بتني تقويت شده با گريتينگ هاي پالترود شده، معادله ديفرانسيل حاکم بر صفحات اُرتوتروپيک با تعريف ضرايب سفتي در جهت هاي اصلي توسعه داده شده و براي حالت خمش چهار نقطه اي بصورت دقيق حل شده است. سپس با فرض يك طرفه بودن دال، بار نهايي شكست با اصلاح روابط تئوري مربوط به آرماتورهاي فلزي براي گريتينگ ها، محاسبه گشته است.


در روش المان محدود با بکارگيري نرم افزار ANSYS و تعريف رفتار غيرخطي بتن و استفاده از معيار تخريب سه بعدي براي ترك خوردگي و خردشدگي، بار نهايي تخريب و بار در شروع ترك خوردن تخمين زده شده است. براي مقايسه رفتار بار-جابجايي و ميزان تغيير باربري نهايي دال تقويت شده با گريتينگ پيشنهادي، يک دال تقويت شده با ميلگرد فولادي (با سفتي کششي معادل گريتينگ) نيز مدل سازي و تحليل شده است. نتايج حاصل از روش تحليلي و المان محدود، با نتايج آزمايش هاي انجام شده توسط محققان ديگر مقايسه گرديده است. نتايج بدست آمده نشان مي دهد جايگزيني ميلگردهاي فولادي با گريتينگ هاي پالترود شده، علاوه بر کاهش خوردگي، باعث افزايش 12 درصدي بار نهايي شکست و افزايش 116.5 درصدي بار شروع ترک مي شود.
 

پیوست ها

  • 47513880502.pdf
    12 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي رفتار لرزه اي قاب هاي مهاربندي شده واگرا با پيوند قائم مرکب
شايان فر محسنعلي*,برخورداري محمدعلي,وتر محمدقاسم,رضاييان عليرضا
* دانشگاه علم و صنعت ايران، مشاور مركز تحقيقات ساختمان و مسكن
اين مقاله يک مطالعه تجربي و آزمايشگاهي از رفتار پيوندهاي برشي قائم را در حالت معمول (پروفيل فولادي با و بدون سخت کننده) و مرکب (پروفيل فولادي که بتن، ناحيه محصور به جان و بال ها را پر کرده است) ارايه مي نمايد. چهار نمونه در اين مقاله براي بررسي اثر سخت کننده و اثر مرکب شدن جان پيوند انتخاب شده اند. نمونه اول يک نمونه بدون سخت کننده مي باشد، در نمونه دوم طبق ضابطه هاي AISC 2005سخت کننده هاي لازم تعبيه شده است، نمونه هاي سوم و چهارم نمونه هاي مرکب مي باشند. در مدل مرکب، خاموت ها به جان پروفيل متصل مي شوند و تفاوت نمونه هاي مرکب، فاصله بين آرماتورهاي عرضي مي باشد. آزمايش هاي انجام شده از نوع چرخه اي شبه استاتيکي بوده و در مقياس يک به يک انجام شده اند.


در ابتدا جزئيات پيشنهادي براي پيوندهاي مرکب تشريح مي گردد، سپس نحوه ساخت، بارگذاري، گزارش آزمايش ها و نتايج حاصله بيان مي شود. جزئيات ارايه شده براي پيوند قائم مرکب به صورتي بوده است که نتايج حاصله حاکي از افزايش قابل توجه ظرفيت برشي و شکل پذيري آن نسبت به حالت معمول مي باشد.
 

پیوست ها

  • 47513880503.pdf
    3.2 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي تاثير اضافه مقاومت در رفتار لرزه اي قاب هاي خمشي فولادي
نيكنام احمد,هاشمي راضيه
آيين نامه هاي معتبر جهان نظير IBC2000 و يا NEHRP2000 در چند سال اخير توجه خاصي به ضريب اضافه مقاومت (Overstrength Factor) در سازه ها نموده اند. تاثير اين پارامتر در حفظ ايمني سازه ها در برابر زلزله به وضوح آشکار است. اين پارامتر به همراه ضريب قابليت اعتماد/درجه نامعيني که کنترل کننده تامين اضافه مقاومت مورد نياز سازه مي باشد، از سال 1997 در آيين نامه هاي ياد شده مطرح گرديد. تشريح پارامتر اضافه مقاومت و عوامل موثر بر آن، نقش آن در رفتار لرزه اي سازه ها، بيان کمي آن در قابهاي خمشي فولادي از طريق انجام تحليل هاي غيرخطي تحت بارگذاري جانبي استاتيکي افزاينده (Push Over) و همچنين تعيين مقدار اين ضريب در نقطه عملکرد سازه (Performance Point) بخشهايي از اين مقاله را تشکيل مي دهند.

همچنين اين مطلب که «آيا مقدار اضافه مقاومت نامشخصي که طي طراحي در سازه ها ايجاد مي شود، براي آنها کافي است و يا اينکه بايد مقدار مشخصي اضافه مقاومت در سازه ها ايجاد شود تا سازه ها عملکرد مناسبي در رفتار غيرخطي داشته باشند» مورد بررسي قرار مي گيرد.

در اين مقاله هشت قاب خمشي با تعداد طبقات و دهانه هاي مختلف در دو سيستم قاب خمشي فولادي معمولي و ويژه مورد ارزيابي قرار گرفته اند. اين قابها بر اساس دو آيين نامه استاندارد 2800 ايران (ويرايش دوم) وIBC2000 آمريکا طراحي و ميزان تامين اضافه مقاومت مورد نياز سازه ها تعيين و بر اساس ضوابط هر دو آيين نامه مقايسه شده اند.
 

پیوست ها

  • 31713880102.pdf
    376 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مطالعه? عددي پايداري جانبي - پيچشي تيرورق هاي جدار نازک حاوي گشايش در جان
پورسرتيپ بابك,كبير محمدزمان
کمانش جانبي - پيچشي تيرها يکي از مواردي است که در طراحي تيرهاي جدار نازک موثر مي ?باشد. وجود گشايش در تيرها، از پارامترهايي است که مي تواند در اين مورد مهم باشد. اين گشايش ها به دليل عبور تاسيسات خاص، دسترسي به تير و يا صرفه جويي در مصالح ايجاد مي شوند. در زمينه اثر گشايش، در حالت رفتار الاستيک و مساله کمانش جانبي - پيچشي، کمتر کار شده است.


هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي اثر پارامترهاي مختلف بر بار کمانش جانبي - پيچشي تيرورق ?ها مي? باشد. بار کمانش جانبي - پيچشي بيش از 700 تيرورق که حاوي گشايش ها، ابعاد و مشخصات مختلف مي باشند، به کمک نرم ?افزار 5.4
Ansys بدست آمده و نتايج آنها با يکديگر مقايسه شده است.

سه نوع گشايش مربع
ي، دايره ?اي و شش ضلعي ?منتظم با ابعاد مختلف در نظر گرفته شده است. نحوه تغييرات بار کمانش با تغيير ابعاد گشايش، تغيير ضخامت ورق ها، شکل گشايش? ها، تغيير مساحت بازشوها، تغيير طول تير و تغيير شرايط تکيه گاهي بدست آمده است. در پايان نيز موقعيت بهينه براي ايجاد گشايش در تير با توجه به شرايط تکيه گاهي و نوع گشايش مطرح شده است.
 

پیوست ها

  • فايل-.pdf
    362.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاثير آرماتور طولي بر مقاومت پيچشي تير بتني
پورحسيني رضا,مرشد رضا,خواجه حسيني اميرحسين
در اين مقاله مقاومت پيچشي تيرهاي بتني مسلح با آرماتور طولي و بدون خاموت، هنگام و بعد از ترک خوردگي، تحت پيچش خالص مورد بررسي آزمايشگاهي قرار گرفته است. بيشتر آيين نامه هاي رايج براي اعضاي بتن مسلح تحت پيچش مقاومت پيچشي ناشي از بتن را در نظر نمي گيرند. با توجه به نتايج حاصل در صورت وجود آرماتور هاي طولي با نسبت متداول بميزان 1% و بالاتر، مقاومت پيچشي پس از ترک خوردگي (پس ماند) مناسبي نزديک 50% مقاومت ترک خوردگي فراهم مي گردد. اين مقاومت پس ماند مي تواند مبناي تعيين مقاومت پيچشي ناشي از بتن قرار گيرد.
 

پیوست ها

  • فايل.pdf
    328.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي مدل هاي تلاطمي در شبيه سازي امواج تيز ايستا در جريان هاي فوق بحراني کانال ها
علامتيان ابراهيم*,جعفرزاده محمدرضا
* گروه عمران، دانشكده مهندسي، دانشگاه فردوسي مشهد
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد




 

پیوست ها

  • 78313910103.pdf
    842.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اثر مقاومت بتن، مقدار ميلگرد، و خسارت اوليه بر نتايج آزمايش ديناميکي مودال در تيرهاي خمشي
اصفهاني محمدرضا*,گل نرگسي سيامك,محمدحسينيان ميثم
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

پیوست ها

  • 78313910301.pdf
    3.3 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاثير الگوهاي بارگذاري جانبي بر روي ضريب رفتار سازه فلزي با شکل پذيري متوسط
واثقي اميري جواد*,عبداله زاده غلامرضا,بني هاشمي محمدرضا
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

پیوست ها

  • مقاله1.pdf
    628 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مطالعه اثرات خوردگي آرماتورها در باربري ستون هاي بتن آرمه پل ها به روش المان محدود غير خطي
شايان فر محسنعلي*,قانوني بقا محمد
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

پیوست ها

  • 78313910307.pdf
    4.1 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
يادداشت فني: ارائه گراف هاي طراحي به منظور به کارگيري ستون هاي سنگي جهت تثبيت خاکريز راه آهن متکي بر بستر رسي نرم
اسماعيلي مرتضي*,سرايي مريم
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

پیوست ها

  • 78313910314.pdf
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تهيه منحني هاي شکنندگي براي ساختمان هاي فولادي منظم
با قاب هاي داراي مهاربندي ضربدري به کمک تحليل ديناميکي غير خطي


حسيني محمود,مجد محمود


لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مشاهده فرماييد.
 

پیوست ها

  • 78313900101.pdf
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي تيرهاي فلزي تقويت شده با الياف بسپاري (پليمري) مرکب
رهايي عليرضا,غفاري سيدحامد
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مشاهده فرماييد.
 

پیوست ها

  • 78313900102.pdf
    700.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روش سريع براي محاسبه تقريبي ضريب بار بحراني قاب هاي مستوي
در اين نوشتار بر اساس روش كار و انرژي براي سازه هاي قابي مستوي تحت بار مشخص، ابتدا بر حسب بدترين و بهترين مكانيزم انهدام سازه، دو پوش كمينه و بيشينه كار مقاوم خميري داخلي سازه تعيين شده است. (منحني كار خارجي خميري سازه الزاما در بين اين دو حد قرار مي گيرد). سپس بر اساس بارگذاري و هندسه سازه، نمودار كار خارجي سازه، ناشي از بارگذاري خارجي و مكانيزم انهدام سازه (بر اساس پوش بيشينه) به دست آمده است. در جايي كه اين منحني از دو حد بالا تجاوز كند، سازه منهدم خواهد شد كه از آنجا مي توان ضريب بار ?[SUB]c[/SUB] و تعداد مفصل هاي خميري سازه را به هنگام انهدام مشخص كرد.
 

پیوست ها

  • 78313853507.pdf
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي روش زمان دوام در تحليل خطي قاب هاي فولادي دو بعدي، در مقايسه با روش تحليل استاتيكي
روش تحليل استاتيكي نيروهاي زلزله كه ساده ترين روش پيشنهاد شده در آيين نامه براي طراحي مقاوم در برابر زلزله است با ارايه بارگذاري جانبي معادل، مقاومت و سختي لازم در سازه را تامين مي كند. يكي از روش هاي جديد تحليل كه فاقد بعضي محدوديت هاي روش تحليل استاتيكي بوده و به منظور تحليل دقيق تر سيستم هاي نامنظم و غير خطي، قابل استفاده است روش زمان دوام است.


در اين نوشتار كاربرد روش زمان دوام براي تحليل و طراحي لرزه اي قاب هاي فولادي مورد ارزيابي قرار گرفته و نتايج آن با روش تحليل استاتيكي مقايسه شده است.


قاب هاي فولادي يك يا 12 طبقه بر اساس روش تحليل استاتيكي طراحي شده و در مرحله بعد، اين قاب ها تحت شتاب نگاشت هاي افزاينده خاصي قرار گرفتند كه با طيف آيين نامه كاليبره شده اند؛ سپس قابليت پيش گويي اين توابع شتاب در مورد چگونگي وضعيت سازه هايي كه بر مبناي تحليل استاتيكي قوي يا ضيف اند، مورد ارزيابي قرار گرفته است.



تنش و تغيير مكان در نقاط مختلف سازه محاسبه، و با مقدار هدف مقايسه شده است. در مجموع، نتايج حاصل بيان گر دقت و قابليت مناسب روش زمان دوام در پيش بيني نتايج تحليل استاتيكي با استفاده از تحليل تاريخچه زماني است.
 

پیوست ها

  • 78313853503.pdf
    2.5 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مزاياي استفاده از ديوار برشي فولادي جدار نازک براي مقاوم سازي سازه هاي فولادي
محرمي حميد,حبيب نژادكورايم اصغر
ديوارهاي برشي فولادي که به دو صورت جدار نازک و تقويت شده کاربرد دارند يک سيستم ابتکاري براي مقاومت در برابر بارهاي جانبي باد و زلزله مي باشند و در دهه هاي اخير نوع جدار نازک آن مورد توجه محققين قرار گرفته است. با توجه به عملکرد مطلوب اين نوع سيستم باربر جانبي از جمله سختي بالا، شکل پذيري خوب و توان اتلاف انرژي زياد مي توان از اين سيستم در مقاوم سازي سازه هاي غير ايمن بهره جست.


در اين مقاله با توصيف آزمايش هايي که در آن يک قاب يک دهانه يک طبقه با استفاده از يک ديوار برشي فولادي مقاوم سازي شده است مزايا و امکان تقويت سازه هاي فوادي موجود بررسي شده و نحوه اندرکنش سازه اوليه و ديوار برشي در مراحل مختلف باربري جانبي مورد بررسي قرار گرفته است.



در اين آزمايش ها مشاهده شد که براي افزايش ظرفيت باربري سيستم استفاده از ستون هاي نگهدارنده سخت تر براي ديوار برشي و براي افزايش ظرفيت جذب و استهلاک انرژي استفاده از ستون هاي نگهدارنده انعطاف پذيرتر براي ديوار برشي مورد نياز است.
 

پیوست ها

  • 47513870407.pdf
    507.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعيين ضريب ضربه ديناميکي در پل هاي فولادي راه آهن با در نظر گرفتن تاثير هم زمان سرعت حرکت و نسبت فاصله محورهاي قطار به طول دهانه
حميدي سجاداحمد,دانشجو فرهاد
در روش متداول تحليل پل، بار ترافيکي به عنوان يک بار استاتيکي لحاظ گرديده و با اعمال يک ضريب به نام ضريب ضربه افزايش مي يابد. ضريب ضربه در آيين نامه هاي موجود صرفا تابعي از طول دهانه يا فرکانس اول ارتعاشي پل مي باشد.


در اين تحقيق اثرات پارامترهاي مختلف مانند سرعت حرکت، فاصله محورهاي قطار، تعداد محورها و طول دهانه پل بر پاسخ هاي ديناميکي پل هاي فولادي راه آهن و مقدار ضريب ضربه بررسي شده است. براي اين منظور پاسخ هاي ديناميکي و ضريب ضربه براي چهار پل با طول دهانه 10، 15، 20 و 25 متر در محدوده سرعت هاي 100 تا 400 کيلومتر بر ساعت و فاصله محورهاي 13 تا 24 متر محاسبه گرديده است.


نتايج حاصل از تحليل هاي ديناميکي نشان مي دهد که در بسياري از شرايط، براي ضريب ضربه مقاديري بيش از مقادير پيشنهادي آيين نامه ها به دست مي آيد و در نتيجه روابط پيشنهادي آيين نامه ها براي ضريب ضربه کفايت نمي کند. همچنين نشان داده شده است که سرعت حرکت قطار بر مقدار ضريب ضربه موثر مي باشد به نحوي که با افزايش سرعت مقادير ضريب ضربه افزايش چشمگيري دارد.


نسبت فاصله محورهاي قطار به طول دهانه پل يکي ديگر از پارامترهاي موثر بر ضريب ضربه است به نحوي که مقدار ضريب ضربه براي نسبت هاي کمتر از يک و بيشتر از يک متفاوت مي باشد. تعداد محورهاي قطار صرفا در شرايط تشديد بر ضريب ضربه موثر مي باشد. در اين تحقيق براي ضريب ضربه روابطي با در نظر گرفتن سرعت حرکت، فاصله محورهاي قطار و طول دهانه پل ارايه شده است.
 

پیوست ها

  • 47513870406.pdf
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل استاتيکي غير خطي مودال با يک بار اجرا براي ارزيابي لرزه اي قاب هاي خمشي فولادي
شاكري كاظم,شايان فر محسنعلي
با توسعه کاربرد تحليل پوش آور در سال هاي اخير روش هاي پوش آور پيشرفته متعددي براي لحاظ کردن اثر مودهاي بالاتر و همچنين اثر تغيير مشخصات مودال سازه در طول تحليل ناشي از تسليم اعضا پيشنهاد شده است. روش هاي پيشنهادي عموما براي لحاظ کردن اثرات مودهاي بالاتر از چندين تحليل پوش آور با الگوي بارهاي متناسب با اشکال مودي سازه استفاده مي نمايند و نتايج حاصل از اين تحليل ها با يکديگر ترکيب مي شوند (به صورت چندبار اجرا).

از آنجاييکه در ناحيه غير خطي مودهاي مختلف يک سازه را نمي توان مستقل از يکديگر فرض کرد لذا تجزيه يک سازه چند درجه آزادي به چند سازه يک درجه آزادي در ناحيه غير خطي از لحاظ تئوريکي با مشکلاتي روبرو است. روش هاي تحليل پوش آور مودال با چند بار اجرا نمي توانند اثرات اندرکنش بين مودها در ناحيه غير خطي را لحاظ نمايند. به همين منظور برخي از محققين روش هاي مودال با يک بار اجرا را پيشنهاد داده اند که در آنها الگوهاي بار متناسب با مودهاي مختلف با يکديگر ترکيب شده و به صورت يک الگوي بار واحد بر سازه اعمال مي شوند (به صورت يک بار اجرا).

در اين مقاله به منظور بهبود و افزايش دقت روش هاي تحليل پوش آور با يک بار اجرا يک روش جديد تحليل پوش آور مودال با يک بار اجرا با الگوي بار به هنگام شونده ارايه شده است. روش پيشنهادي بر روي يک نمونه سازه 9 طبقه فولادي تحت اثر زلزله کوبه به کار گرفته شده و مشاهده شده است که روش مذکور با دقت مناسبي مي تواند پاسخ هاي حاصل از تحليل ديناميکي غيرخطي را تقريب بزند.
 

پیوست ها

  • 47513870405.pdf
    389.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا