◄[ ســـــازه و بتـــــن ]►

sma519

عضو جدید



بطور کلی می توان مزایای استفاده از قالب لغزنده عمودی را به شرح زیر برشمرد :

1 – سرعت اجرای سازه بسیار بالاست .
2 – سازه اجرا شده کاملا" یکپارچه بوده و عاری از وجود درزهای ساختمانی عمودی و افقی است .
3 – نیازی به استفاده از داربست برای انجام کار نمی باشد .
4 – امکان پیش ساخته کردن قطعات قالب در کارخانه وجود دارد و لذا عمیلات درون کارگاه ساختمانی از لحاظ آهنگری و نجاری به حداقل می رسد .
5 – استفاده از این نوع قالب از ایمنی بالایی برخوردار است .
6 – استفاده از این نوع قالب از لحاظ اقتصادی به صرفه است . البته لازم به ذکر است که استفاده از قالب لغزنده برای سازه های مرتفع بلندتر از 20 متر به صرفه خواهد بود و برای سازه های غیر مرتفع چندان مناسب نمی باشد .


استفاده از قالب لغزنده دارای معایبی نیز می باشد که عبارتند از :

1 – قیمت اولیه آن گرانتر از قالب های معمولی است .
2 – اجرای بازشوها ، برآمدگیها و همچنین آرماتورهای انتظار مشکل است . اصولا" قالب لغزنده برای اجرای سازه هایی که مقطع ثابت داشته باشند ( مانند سیلوهای گندم و ... ) مناسب تر است .
3 – تدارکات اجرایی مشکل است . با توجه به اینکه کار با قالب لغزنده معمولا" 24 ساعته و بطور سه شیفت اجرا می شود ، در نتیجه تأمین بتن ، آرماتور و سایر تدارکات مورد نیاز آن حساس تر از کارهای معمولی است . در صورت قطع برق ، وجود ژنراتور ضروری است و همچنین بایستی پیش بینی های لازم در مورد خراب شدن دستگاه بتن ساز ، پمپ بتن و سایر وسایل کار بعمل آید .
4 – در گرما و یا در سرمای شدید اجرای قالب لغزنده نسبت به روشهای دیگر مشکلات بیشتری را به همراه دارد .
5 – بطور کلی استفاده از قالب لغزنده نیاز به نیروی متخصص بیشتری داشته و می بایستی هماهنگی لازم بین اکیپهای مختلف کاری وجود داشته باشد .

منبع : www.urmiacivil.mihanblog.com
:):gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mostapha007

عضو جدید
محاسبه دقیق افت های تاندون پیش تنیدگی در سازه های بتن پیش تنیده - 3

محاسبه دقیق افت های تاندون پیش تنیدگی در سازه های بتن پیش تنیده - 3

افت حاصل از خزش بتن
مطالعات بسیاری در زمینه افت های بلند مدت سازه های پیش تنیده صورت گرفته است. با توجه به محاسبات انجام گرفته رابطه دقیق انتگرالی (37) برای خزش پیشنهاد شده است.

با توجه به ساده سازیهای صورت گرفته برای رابطه بالا و نظر به اینکه با گذشت زمان برای یک بارگذاری خاص تنش ها ثابت بوده و مقادیر کرنش و ضریب ارتجاعی بتن تغییر می کند؛ با در نظر گرفتن شکل (3)، برای به دست آوردن روابط خزشی محاسبات زیر انجام گرفت.

شکل 3 – نمودار کرنش – زمان برای بتن تحت اثر بارهای دائمی​


نسبت εc/εe را با φ نشان می دهند که ضریب خزش نامیده می شود.


در روابط فوق Eci ضریب ارتجاعی بتن در زمان انتقال، Ect ضریب ارتجاعی بتن در بلند مدت، Es ضریب ارتجاعی تاندون، fc تنش موجود در بتن، fpi تنش اولیه در تاندون و m نسبت ضریب ارتجاعی فولاد به بتن می باشند.

افت حاصل از انقباض بتن و سستی تاندون ها
افت در اثر انقباض بتن و سستی تاندون ها بستگی به خصوصیات مصالح دارند.که نحوه محاسبه آنها در آئین نامه ها ذکر شده اند.


در زیر با ارائه مثالی چگونگی نمودارهای پیوسته به دست آمده از روابط فوق بیان می گردد.

تیر پس کشیده مورد بررسی دارای ابعاد و دهانه به شکل زیر بوده و تاندون آن سهمی شکل با خروج از مرکزیت منفی در تکیه گاه وسط می باشد. همچنین فرض شده که بر روی هر ستون 4 تیر واقع گردیده است. که تحت تأثیر بارگذاری HA طبق آئین نامه BS5400 قرار گرفته اند.

شکل 4 – مقطع و نمای کلی پل تحت اثر بارگذاری متحرک HA​

شکل (5) مقدار خروج از مرکزیت واقعی تیر را در نقاط مختلف نشان می دهد. همچنین این نمودار خروج از مرکزیت معادل تیر را که به دلیل نامعینی خارجی در اثر لنگرهای ثانویه به وجود می آید را نیز نشان می دهد (توجه گردد که برای نشان دادن کارآمدی روابط خروج از مرکزیت تاندون به شکل نا متقارن در نظر گرفته شده است).

شکل 5 – خروج از مرکزیت تاندون​

نمودارهای مربوط به موارد گوناگون افت و اثرات آنها در اشکال ( 6) تا ( 11 ) ارائه گردیده اند.

نتیجه گیری
با توجه به اشکال حاصل از محاسبه افت ها می توان موارد زیر را مشاهده نمود.
1. با توجه به شکل (6) که مربوط به افت اصطکاکی می باشد؛ می توان دریافت که افت دارای تغییرات پیوسته ای می باشد که در نقاط تغییر انحناء منحنی دارای تغییرات وابسته به افزایش یا کاهش آن می باشد.
2. با توجه به شکل (7) برای افت الاستیک و شکل (8) برای افت خزشی می توان به تأثیرپذیری افت از تغییرات انحناء، محل اوج خروج از مرکزیت و محل تکیه گاه ها اشاره نمود.
3. با توجه به شکل (10) که مربوط به افت در اثر تو رفتگی می باشد. می توان مقدار طول مؤثر تورفتگی و پیوستگی منحنی را مشاهده نمود.
با توجه به بخش قبل و روابط حاصله برای هر یک از افت های مورد بحث، ملاحظه می گردد که افت تاندون به راحتی بر حسب توابعی مطابق با فاصله از ابتدای تاندون بیان می گردند. این امر موجب می گردد؛ که با ارائه یک الگوریتم گام به گام محاسبه افت به راحتی امکانپذیر باشد. همچنین توجه به این نکته حائز اهمیت است که در موارد مشابه برای محاسبه افت که تاکنون در روش های بهینه سازی ارائه گردیده است. معمولا از روش های عددی مانند روش سیمپسون و با تقسیم بازه به مقاطع زیاد برای بالا بردن دقت استفاده گردیده است.
در حالی که در روابط بالا می توان بدون انجام تقسیمات خاصی در هر نقطه دلخواه با هر فاصله ای و هر نسبتی مقدار دقیق افت را به دست آورد.

با توجه به نتایج حاصل از قسمت های قبل و مقایسه این روش با الگوریتم های مشابه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1. با استفاده از روش فوق سرعت محاسبه افت توسط نرم افزارهای کامپیوتری به دلیل عدم نیاز به تقسیم بندی بازه های محاسباتی و روابط به شکل تابع که نیاز به محاسبه انتگرال ندارند بالاتر می رود.
2. انعطاف پذیری برنامه برای محاسبه افت در هر نقطه دلخواه افزایش می یابد.
3. علت اصلی انعطاف پذیری محاسبه افت، عدم نیاز به تقسیم بندی بازه در مقایسه با روش های تقسیم نامتقارن بازه محسباتی برای بالا بردن دقت محاسبات می باشد.
4. با اتصال برنامه محاسبه افت به یک الگوریتم بهینه سازی مناسب مانند الگوریتم ژنتیک می توان کارآمدترین شکل تاندون را به دست آورد.
5. با توجه به نمودارها می توان به پیوستگی آنها پی برد؛ که یکی از مشخصات بارز این روش می باشد؛ و آن را از روش های عددی متمایز می سازد.
6. روابط مشابهی که برای افت های بلند مدت مانند رابطه (38) ارائه گردیده است دارای پیچیدگی خاصی می باشند که کار کردن با آنها بسیار مشکل و نیازمند انجام محاسبات زیادی می گردد.

شکل 6 – افت اصطکاکی


شکل 7 – افت الاستیک


شکل 8 – افت خزشی


شکل 9 – افت تو رفتگی


شکل 10 – نیروی پیش تنیدگی


شکل 11 – افت کلی​
 

mostapha007

عضو جدید
علل تخریب سازه های بتنی

علل تخریب سازه های بتنی

علل تخریب سازه های بتنی





(CAUSES OF DETERIORATIONS)


علل مختلفي كه باعث فرسودگي و تخريب سازه هاي بتني مي شود همراه با علايم هشدار دهنده ي ديگري كه كار تعميرات را الزامي مي دارند، در نخستين بخش از
اين مقاله مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرند:



1-1- نفوذ نمكها




(INGRESS OF SALTS)


نمكهاي ته نشين شده كه حاصل تبخير و يا جريان آبهاي داراي املاح مي باشند و همچنين نمكهایی كه توسط باد در خلل و فرج و تركها جمع مي شوند، هنگام كريستاليزه شدن مي توانند فشار مخربي به سازه ها وارد كنند كه اين عمل علاوه بر تسريع و تشديد زنگ زدگي و خوردگي آرماتورها به واسطه وجود نمكهاست. تر وخشك شدن متناوب نيز مي تواند تمركز نمكها را شدت بخشد زيرا آب داراي املاح، پس از تبخير، املاح خود را به
جا مي گذارد.

1-2- اشتباهات طراحي




(SPECIFICATION ERRORS)


به
كارگيري استانداردهاي نامناسب و مشخصات فني غلط در رابطه با انتخاب مواد، روشهاي اجرايي و عملكرد خود سازه، مي تواند به خرابي بتن منجر شود. به عنوان مثال استفاده از استانداردهاي اروپايي و آمريكايي جهت اجراي پروژه هايي در مناطق خليج فارس، جايي كه آب و هوا و مواد و مصالح ساختماني و مهارت افراد متفاوت با همه اين عوامل در شمال اروپا و آمريكاست، باعث مي شود تا دوام و پايايي سازه هاي بتني در مناطق ياد شده كاهش يافته و در بهره برداري از سازه نيز با مسائل بسيار جدي مواجه گرديم.



1-3- اشتباهات اجرایی



(CON STRUCTION ERRORS)


كم كاريها، اشتباهات و نقصهایی كه به هنگام اجراي پروژه ها رخ مي دهد، ممكن است باعث گردد تا آسيبهايي چون پديده لانه زنبوري، حفره هاي آب انداختگي، جداشدگي، تركهاي جمع شدگي، فضاهاي خالي اضافي يا بتن آلوده شده، به وجود آيد كه همگي آنها به مشكلات جدي مي انجامند.

اين گونه نقصها و اشكالات را مي توان زاييدهء كارآئي، درجهء فشردگي، سيستم عمل آوري، آب مخلوط آلوده، سنگدانه هاي آلوده و استفاده غلط از افزودنيها به صورت فردي و يا گروهي دانست.

1-4- حملات كلريدي



(CHLORIDE ATTACK)


وجود كلريد آزاد در بتن مي تواند به لايهء حفاظتي غير فعالي كه در اطراف آرماتورها قرار دارد، آسيب وارد نموده و آن را از بين ببرد.

خوردگي كلريدي آرماتورهايي كه درون بتن قرار دارند، يك عمل الكتروشيميايي است كه بنا به خاصيتش، جهت انجام اين فرآيند، غلظت مورد نياز يون كلريد، نواحي آندي و كاتدي، وجود الكتروليت و رسيدن اكسيژن به مناطق كاتدي در سل

(CELL)خوردگي را فراهم مي كند.

گفته مي شود كه خوردگي كلريدي وقتي حاصل مي شود كه مقدار كلريد موجود در بتن بيش از 6/0 كيلوگرم در هر متر مكعب بتن باشد. ولي اين مقدار به كيفيت بتن نيز بستگي دارد.

خوردگي آبله رویی حاصل از كلريد مي تواند موضعي و عميق باشد كه اين عمل در صورت وجود يك سطح بسيار كوچك آندي و يك سطح بسيار وسيع كاتدي به وقوع مي پيوندد كه خوردگي آن نيز با شدت بسيار صورت مي گيرد. از جمله مشخصات (FEATURES

) خوردگي كلريدي، مي توان موارد زير را نام برد:

(الف) هنگامي كه كلريد در مراحل مياني تركيبات (عمل و عكس العمل) شيميايي مورد استفاده قرار گرفته ولي در انتها كلريد مصرف نشده باشد.

(ب) هنگامي كه تشكيل همزمان اسيد هيدروكلريك، درجه PH

مناطق خورده شده را پايين بياورد. وجود كلريدها هم مي تواند به
علت استفاده از افزودنيهاي كلريد باشد و هم مي تواند ناشي از نفوذيابي كلريد از هواي اطراف باشد.

فرض بر اين است كه مقدار نفوذ يونهاي كلريدي تابعيت از قانون نفوذ FICK

دارد. ولي علاوه بر انتشار

(DIFFUSION)

به نفوذ

(PENETRATION)

كلريد احتمال دارد به خاطر مكش موئينه

(CAPILLARY SUCTION)

نيز انجام پذيرد.



1-5- حملات سولفاتي



(SULPHATE ATTACK)


محلول نمكهاي سولفاتي از قبيل سولفاتهاي سديم و منيزيم به دو طريق مي توانند بتن را مورد حمله و تخريب قرار دهند. در طريق اول يون سولفات ممكن است آلومينات سيمان را مورد حمله قرار داده و ضمن تركيب، نمكهاي دوتايي از قبيل:THAUMASITE

و

ETTRINGITEتوليد نمايد كه در آب محلول مي باشند. وجود اين گونه نمكها در حضور هيدروكسيد كلسيم، طبيعت كلوئيدي

(COLLOIDAL)

داشته كه مي تواند منبسط شده و با ازدياد حجم، تخريب بتن را باعث گردد. طريق دومي كه محلولهاي سولفاتي قادر به آسيب رساني به بتن هستند عبارتست از: تبديل هيدروكسيد كلسيم به نمكهاي محلول در آب مانند گچ

(GYPSUM)

و ميرابليت MIRABILITE

كه باعث تجزيه و نرم شدن سطوح بتن مي شود و عمل LEACHING

يا خلل و فرج دار شدن بتن به واسطه يك مايع حلال، به وقوع مي پيوند.



1-6- حريق


(FIRE)
سه عامل اصلي وجود دارد كه مي توانند مقاومت بتن را در مقابل حرارت بالا تعيين كنند. اين عوامل عبارتند از:
(الف) توانايي بتن در مقابله با گرما و همچنين عمل آب بندي، بدون اينكه ترك، ريختگي و نزول مقاومت حاصل گردد.
(ب) رسانايي بتن

(CONDUCTIVITY)






(ج) ظرفيت گرمايي بتن

(HEAT CAPACITY)


بايد توجه داشت دو مكانيزم كاملاً متضاد انبساط

(EXPANSION)

و جمع شدگي مسؤول خرابي بتن در مقابل حرارت مي باشند. در حالي كه سيمان خالص به محض قرار گرفتن در مجاورت حرارتهاي بالا، انبساط حجم پيدا مي كند، بتن در همين شرايط يعني در معرض حرارتهاي (دماي) بالا، تمايل به جمع شدگي و انقباض نشان مي دهد. چون حرارت باعث از دست دادن آب بتن مي گردد، نهايتاً اينكه مقدار انقباض در نتيجه عمل خشك شدن از مقدار انبساط فراتر رفته و باعث مي شود جمع شدگي حاصل شود و به دنبال آن ترك خوردگي و ريختگي بتن به وجود مي آيد .به علاوه در درجه حرارت 400 درجه سانتي گراد، هيدروكسيد كلسيم آزاد بتن كه در سيمان پر تلند هيدراته شده موجود است، آب خود را از دست داده و تشكيل اكسيد كلسيم مي دهد. سپس خنك شدن مجدد و در معرض رطوبت قرار گرفتن باعث مي شود، تا از نو عمل هيدراته شدن حاصل شود كه اين عمل به علت انبساط حجمي موجب بروز تنشهاي مخرب مي گردد. هچنين انبساط و انقباض نا هماهنگ و متمايز

(DIFFERENTIAL EXPANSION AND CONTRACTION)مواد تشكيل دهنده بتن مسلح مانند آرماتور، شن، ماسه و ... مي توانند در ازدياد تنشهاي تخريبي نقش موثري داشته باشند.
1-7- عمل يخ زدگي


(FROST ACTION)
براي بتنهاي خيس، عمل يخ زدگي يك عامل تخريب مي باشد، چون آب به هنگام يخ زدن ازدياد حجم پيدا كرده و باعث توليد تنشهاي مخرب دروني شده و لذا بتن ترك مي خورد. تركها و درزهایي كه نتيجه يخ زدگي و ذوب متناوب مي باشند، باعث مي گردند سطح بتن به صورت پولكي درآمده و بر اثر فرسايش، خرابي عمق بيشتري يابد بنابراين عمل يخ ز- دگي بتن و ميزان تخريب حاصله، بستگي به درجه تخلخل و نفوذپذيري بتن دارد كه اين موضوع علاوه بر تاثير تركها و درزهاست.
1-8- نمكهاي ذوب يخ


(DE-ICING SALTS)
اگر براي ذوب نمودن يخ بتن، از نمكهاي ذوب يخ استفاده شود، علاوه بر خرابيهاي حاصله از يخ زدگي، ممكن است همين نمكها نيز باعث خرابي سطحي بتن گردند. چون باور آن است كه خرابيهاي حاصل از نمكهاي ذوب يخ، در نتيجه يك عمل فيزيكي به وقوع مي پيوندد، غلظت نمكها، موجود بودن آبي كه قابليت يخ زدگي داشته باشد و در كل فشارهاي هيدروليكي و غشايي

(OSMOTIC)

نقش بسيار مهمي در دامنه و وسعت خرابيها ايفا مي كنند.


1-9- عكس العمل قليايي سنگدانه ها

(ALKALI-AGGREGATE REACTION)

در اين قسمت مي توان از واكنشهاي "قليايي- سيليكا" و "قليايي- كربناتها" نام برد.

عكس العمل قليايي – سيليكا(ALKALI-SILICA) عبارتست از: ژلي كه از عكس العمل بين هيدروكسيد پتاسيم و سيليكاي واكنش پذير موجود در سنگدانه حاصل مي شود. بر اثر جذب آب، اين ژل انبساط پيدا كرده و با ايجاد تنشهايي منجر به تشكيل تركهاي دروني در بتن مي شود. واكنش قليايي –كربنات، بين قلياهاي موجود در سيمان و گروه مشخصي از سنگهاي آهكي (DOLOMITIC) كه در شرايط مرطوب قرار مي گيرند، به وقوع مي پيوندد. در اينجا نيز انبساط حاصله باعث مي شود تا تركهایی ايجاد شود يا در مقاطع باريك خميدگيهايي به وجود آيد.

1-10- كربناسيون

(CARBONATION)

گاه لايه حفاظتي كه در مجاورت آرماتور داخل بتن موجود است، در صورت كاهش PH بتن اطراف، به كلي آسيب ديده و از بين مي رود. بنابراين نفوذ دي اكسيد كربن از هوا، عكس العملي را با بتن آلكالين ايجاد مي نمايد كه حاصل آن كربنات خواهد بود و در نتيجه درجه PH بتن كاهش مي يابد. همچنان كه اين عمل از سطح بتن شروع شده و به داخل بتن پيشروي مي نمايد؛ آرماتور بتن تحت تأثير اين عمل دچار خوردگي مي گردد. علاوه بر خوردگي، دي اكسيد كربن و بعضي اسيدهاي موجود در آب دريا مي توانند هيدروكسيد كلسيم را در خود حل كرده و باعث فرسايش سطح بتن گردند.

1-11- علل ديگر

(OTHER CAUSES)

علل بسيار ديگري نيز باعث آسيب ديدگي و خرابي بتن مي شوند كه در سالهاي اخير شناسایی شده اند. بعضي از اين عوامل داراي مشخصات خاصي بوده و كاربرد بسيار موضعي دارند. مانند تأثير مخرب چربيها بر كف بتن كشتارگاهها، مواد اوليه در كارخانه ها و كارگاههاي توليدي، آسيب حاصله از عوارض مخرب فاضلابها و مورد استفاده قرار دادن سازه هايي كه براي منظورها و مقاصد ديگري ساخته شده باشند، نه آنچه كه مورد بهره برداري است. مانند تبديل ساختمان معمولي به سردخانه، محل شستشو، انباري، آشپزخانه، كتابخانه و غيره. با اين همه اكثر آنها را مي توان در گروههاي ذيل طبقه بندي نمود:

(الف) ضربات و بارههاي وارده (ناگهاني و غيره) در صورتي كه موقع طراحي سازه براي اين گونه بارگذاريها پيش بينيهاي لازم صورت نگرفته باشد.

(ب) اثرات جوي و محيطي

(پ) اثرات نامطلوب مواد شيميایی مخرب
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
تعیین و بررسی طیف ظرفیت سازه های بتنی و مقایسه با تحلیل دینامیکی غیر خطی تحت ارتعاش هارمونیک(بررسی پدیده رزونانس)

تعیین و بررسی طیف ظرفیت سازه های بتنی و مقایسه با تحلیل دینامیکی غیر خطی تحت ارتعاش هارمونیک(بررسی پدیده رزونانس)

بیژن طاهری -1
کارشناس ارشد مهندسی عمران- سازه -1
bijant1354@yahoo.com
چکیده:​
در این مقاله طیف ظرفیت قابهای بتنی مسلح با استفاده از روش پوش اور محاسبه گردیده است .برای رسیدن به این هدف سه نوع سازه با ارتفاع کوتاه ( 4 طبقه) و متوسط ( 8طبقه) و بلند ( 16 طبقه ) انتخاب گردیدند . در ادامه سازه ها تحت بار استاتیکی غیر خطی قرار گرفتند و منحنی ظرفیت این سازه ها بر اساس برش پایه تغییر مکان بام محاسبه گردید و طیف نیاز نیز بر ADRS اساس آئین نامه 2800 محاسبه و ترسیم گردید و در نهایت طیف ظرفیت و طیف نیاز در یک نمودار بر اساس مختصات ترسیم گردیدند [ 1]و نقطه عملکرد سازه ها که از تقاطع این دو طیف بدست آمد ،محاسبه و تعیین شد . با مقایسه نتایج این سه تحلیل به این نتیجه رسیدیم که هرچه ارتفاع سازه ها بیشتر می شود انعطاف پذیری سازه ها بیشتر شده و نقطه عملکرد آنها در تغییر مکان بیشتری اتفاق می افتد.در ادامه سازه های مذکور تحت تحلیل دینامیکی غیر خطی قرار گرفتند و نمودار های مربوطه ترسیم و با حالات تحلیل استاتیکی غیر خطی بررسی و مقایسه گردید. از مقایسه نتایج نمودارها مشاهده گردید در همه سازه ها در اثر پدیده تشدید مقاومت سازه ها در تحلیل دینامیکی غیر خطی کمتر از حالت تحلیل استاتیکی غیر خطی بوده است...
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
◄[ ســـــازه و بتـــــن ]►

بررسي آماري مقاومت ضربه اي بتن مبتني بر پودر واكنش زا و بتن مبتني بر پودر واكنش زاي مسلح به الياف فولادي
باقري عليرضا,زنگانه حامد
كاربرد بتن مبتني بر پودر واكنش زا به دليل خواص ويژه مانند مقاومت فشاري بيش از 140 مگاپاسكال، در سازه هاي خاص مانند سازه هاي محافظ توسط محققان در حال بررسي است. در تحقيق حاضر مقاومت ضربه اي بتن مبتني بر پودر واكنش زا و بتن مبتني بر پودر واكنش زا مسلح به الياف فولادي با استفاده از آزمايش وزنه افتان با ضربه هاي تكراري مطابق با 544 ACI بررسي و نتايج آزمايش با استفاده از روش هاي آماري تجزيه و تحليل شده است.

برخلاف مقاومت فشاري زياد بتن مبتني بر پودر واكنش زا، مقاومت ضربه اي آن بسيار کم است. با کاربرد الياف فولادي مقاومت ضربه ايبتن مبتني بر پودر واكنش زا افزايش قابل ملاحظه اي مي يابد. همچنين نتايج آزمون كلموگروف-اسميرنوف مشخص مي كند كه برخلاف پراكندگي زياد، نتايج مقاومت ضربه اي بتن مبتني بر پودر واكنش زا و بتن مبتني بر پودر واكنش زا مسلح به الياف فولادي که به روش وزنه افتان با ضربه هاي تکراري تعيين شده اند داراي توزيع نرمال هستند.
 

پیوست ها

  • 31713890309.pdf
    5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ررسي رفتار کاهنده چرخه هاي هيسترزيس در تحليل
استاتيکي غير خطي سازه هاي بتن آرمه با شکل پذيري متوسط
قدرتي اميري غلامرضا,محبي بنيامين,حميدي جمناني حامد
هدف تحقيق حاضر، بررسي اثرات کاهش سختي و مقاومت و باريک شدگي چرخه هاي هيسترزيس در تحليلهاي استاتيکي غير خطي مي باشد. يکي از معايب تحليل استاتيکي غيرخطي آن است که تغييرات رفتار غيرخطي اجزاي سازه، که به دليل حرکات رفت و برگشتي به وجود مي آيد، به طور تقريبي در تحليل حاضر مي شود. زيرا در اين روش فقط يک چهارم چرخه کامل هيسترزيس منظور مي شود. براي بررسي تاثير اين مساله در نتايج تحليل از سه قاب بتني با شکل پذيري متوسط که از ساختمانهاي منظم بتن مسلح انتخاب شده اند، استفاده مي شود.

براي انجام تحليل استاتيکي غير خطي از روشهاي ذکر شده و مفاصل پلاستيک موجود در دستورالعمل FEMA-356 استفاده شده است. در روش ياد شده در اين دستورالعمل از ضريبي براي منظور کردن اثرات کاهش سختي و مقاومت استفاده شده است که اين ضريب براي سازه هاي بتن مسلح با شکل پذيري متوسط برابر يک در نظر گرفته مي شود در اين طرح براي به دست آوردن ضريب مورد نظر از تحليل ديناميکي غيرخطي استفاده شده است.

همچنين از چرخه هاي هيسترزيس کلاف، تاکدا و چرخه اي که اثرات کاهش شديد مقاومت، سختي و باريک شدگي را لحاظ کند استفاده شده است. با مقايسه نتايج مقدار اين ضريب، %25 بيشتر از عددي است که در دستورالعمل FEMA-356 برآورده شده است.
 

پیوست ها

  • 31713880105.pdf
    358.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روش طرح اختلاط بتن خود متراکم بر اساس حداقل حجم خمير سيمان
قدوسي پرويز,منيرعباسي آرمين
کاهش حجم خمير سيمان در بتن خود متراکم علاوه بر کاهش هزينه ساخت، در بهبود بسياري از خواص دوامي آن نيز نقش بسزايي دارد. در اين مقاله روش جديد طراحي مخلوط بتن خود متراکم ارائه شده است که علاوه بر کاهش حجم خمير سيمان لازم نسبت به ساير روشها و پيرو آن کاهش هزينه ساخت، به دليل ايجاد روند اصلاح سيستماتيک مخلوط، زمان دستيابي به مخلوط مطلوب را کاهش مي دهد. نتايج اين تحقيق نشان داد که حداقل حجم خمير سيمان لازم در بتن خود متراکم، به مقدار زيادي وابسته به دانه بندي سنگدانه ها و همچنين ترکيب خمير سيمان است. همچنين در بتن خود متراکم ممکن است کمترين حجم خمير سيمان لازم در ترکيبي از سنگدانه ها استفاده شود که بيشترين جرم حجمي انباشته را نداشته است.
 

پیوست ها

  • 31713880201.pdf
    191.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاربرد اجزاء محدود، در بررسي واکنش هاي ديناميکي سازه شناور تحت اثر امواج دريا
لطف الهي يقين محمدعلي,رستگار مهدي
تعيين واکنشها و عملکرد شناورها در مقابل امواج دريا، از مسائل مهمي است که در صنعت کشتي سازي مورد توجه قرار مي گيرد. از نظر اصول فيزيکي و ديناميکي سازه کشتي در امواج دريا بصورت يک تير آزاد و بدون تکيه گاه بعنوان تير ارتجاعي تحليل مي گردد. حل معادلات ديناميکي مربوطه، معمولا وقت گير و مشکل بوده بنابراين در بررسي رفتار اين سازه ها، استفاده از تحليلهاي عددي با کاربرد نرم افزارهائي ويژه براي مدلسازي و انجام تحليلهاي ديناميکي شناورها متداول است.

بدليل هزينه زياد نرم افزارهاي مربوطه و عدم دسترسي بدانها، در اين مقاله از نرم افزار المان محدود 5.5
ANSYS بعنوان يک نرم افزار عمومي براي بررسي اثر عوامل مختلف بر يک شناور فرضي استفاده شده است. در اين راستا پس از تحليل مودال شناور با تغيير در مشخصات آن، مدلسازي و تحليل سازه در شرائط مختلف محيطي صورت گرفته و پاسخهاي ديناميکي آن تعيين و مورد تجزيه تحليل قرار گرفته اند.

يکي از واکنشهاي مهم و موثر در طراحي کشتيها، لنگر خمشي مقطع عرضي بخش مياني سازه مي باشد که در اين مقاله در ازاي تغييرات سرعت شناور، سختي مقطع، اين واکنش همراه با برش مقاطع مختلف طولي مورد توجه بوده و مقطع بحراني برش نيز تعيين گرديده است.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاثير آرماتور طولي بر مقاومت پيچشي تير بتني
پورحسيني رضا,مرشد رضا,خواجه حسيني اميرحسين
در اين مقاله مقاومت پيچشي تيرهاي بتني مسلح با آرماتور طولي و بدون خاموت، هنگام و بعد از ترک خوردگي، تحت پيچش خالص مورد بررسي آزمايشگاهي قرار گرفته است. بيشتر آيين نامه هاي رايج براي اعضاي بتن مسلح تحت پيچش مقاومت پيچشي ناشي از بتن را در نظر نمي گيرند. با توجه به نتايج حاصل در صورت وجود آرماتور هاي طولي با نسبت متداول بميزان 1% و بالاتر، مقاومت پيچشي پس از ترک خوردگي (پس ماند) مناسبي نزديک 50% مقاومت ترک خوردگي فراهم مي گردد. اين مقاومت پس ماند مي تواند مبناي تعيين مقاومت پيچشي ناشي از بتن قرار گيرد.




 

پیوست ها

  • 31713880210.pdf
    328.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي عددي اثرات همجواري و ساختمانهاي جنبي بر توزيع فشار ناشي از جريان باد اطراف برج هاي خنک کن پشت بنددار
گودرزي محمدعلي,صباغ يزدي سعيدرضا
در اين مقاله بررسي اثرات همجواري و ساختمانهاي جنبي بر توزيع فشار باد ناشي از جريان باد در اطراف برجهاي خنک کن بکمک شبيه سازي عددي مورد مطالعه قرار گرفته است. مهمترين مساله در شبيه سازي رايانه اي يادشده، در نظر گرفتن اثر پشت بندها هندسه (Ribs) بر روي بدنه خارجي برج مي باشد. در اين تحقيق، از ابتکار معادل سازي پشت بندها با زبري معادل ماسه سطح زبر در روابط مربوط به قانون ديوار جريان آشفته استفاده شده است.

براي ارزيابي مدل عددي، از نتايج آزمايشگاهي و معيارهاي آيين نامه اي
VGB آلمان استفاده شده است. پس از اطمينان از درستي عملکرد مدل عددي، تاثير پديده همجواري برجهاي خنک کن با چيدمان نامنظم بر شکل گيري جريان آشفته باد مورد ارزيابي قرار گرفته است. براي اين منظور از چيدمان در نظر گرفته شده براي سه برج خنک کن نيروگاه کازرون استفاده شده است. نتايج حاصل از حل عددي براي مجموعه برجها، با توزيع فشار محاسبه شده براي برج تک و مقادير آئين نامه مقايسه و ضرايب همجواري مربوطه استخراج شده اند.

در پايان تاثير ساير تاسيسات بزرگ و ساختمانهاي جنبي موجود در محل احداث نيروگاه کازرون (که در جهت عمده وزش باد قرار دارند)، بر توزيع فشار اعمال شده روي پوسته خارجي اين برجها بررسي شده اند و کيفيت نتايج مدلسازي عددي و تقريب هاي آئين نامه مورد بحث قرار گرفته اند. نتايج بر استفاده از شبيه سازي عددي در کنار استفاده از ضوابط آيين نامه تاکيد دارد
.
 

پیوست ها

  • yrh.pdf
    2.2 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شيار طولي به عنوان شيوه جايگزين آماده سازي سطحي در نصب کامپوزيت هاي CFRP براي تقويت خمشي تيرهاي بتني
مستوفي نژاد داوود*,محمودآبادي احسان
* دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه صنعتي اصفهان
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.




 

پیوست ها

  • 78313910101.pdf
    662 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي تغييرات مقاومت فشاري و تخلخل در هسته سازه هاي بتني حجيم با مقاومت زياد
نيلي محمود*,صالحي اميرمسعود
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.



 

پیوست ها

  • مقــــــــــاله.pdf
    756 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل آسيب پذيري و بهسازي سيستم دال و ديوار بتني به روش ايستاي غير خطي
تهراني زاده محسن,عزيززاده شيما*
* دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست، دانشگاه صنعتي اميركبير
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

پیوست ها

  • 78313910111.pdf
    687.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي آزمايشگاهي مقاوم سازي قاب ي بتني با ميان قاب مصالح بنايي با استفاده از پليمرهاي مسلح کربني (CFRP)
دهقاني ايوب,ناطقي الهي فريبرز*
* پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله
 

پیوست ها

  • 78313910107.pdf
    351.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل دقيق تنش هاي ميان رويه در تير بتن مسلح تقويت شده با ورق پيشاني
عدالتي محمود*,ايراني فريدون
* دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه ايلام
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

پیوست ها

  • 78313910202.pdf
    3.5 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مطالعه اثرات خوردگي آرماتورها در باربري ستون هاي بتن آرمه پل ها به روش المان محدود غير خطي
شايان فر محسنعلي*,قانوني بقا محمد
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

پیوست ها

  • 78313910307.pdf
    4.1 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي مشکلات تحليلي دال هاي پس کشيده بتني به کمک تحليل اجزاي محدود
خالو عليرضا*,جوانمردي محمدرضا
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

پیوست ها

  • مقاله.pdf
    2.5 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
يادداشت فني: حالت نهايي و شکل پذيري دال هاي بتن خودمتراکم مجوف پيش تنيده پيش ساخته
مقصودي علي اكبر*,تركمان زاده ميثم,مقصودي محمد
لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.
 

پیوست ها

  • مقاله3.pdf
    3.5 مگایابت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا