◄[سازه های متحرک]►

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته


یک ضرب المثل هلندی می گوید:" خداوند زمین را آفرید اما هلندی ها ، هلند را ساختند."به راستی باید بین جوامعی که سرزمین خود را کنار دریا به وجود آوردند تفاوت گذاشت.

بعد از طوفان کاترینا که به سیل ویرانگری در آمریکا مبدل شد، بسیاری از معماران و برنامه ریزان شهری به فکر چاره ای برای مقابله با تخریب گسترده این پدیده طبیعی افتادند.

برخی از معماران هلندی به جای اینکه جنگ پرهزینه خود را علیه دریا ادامه دهند خانه هایی را طراحی کردند که حتی در مواقع سیل هم بتوان در آن زندگی کرد.

ساخت خانه های آبی – خاکی در زمین های کنار ساحل دریا و مقاوم در برابر جزر و مد زیاد، یک نمونه از ایده های ابتکاری است.

کوئن اولتویس معمار این طرح ویژه می گوید: " ما نوعی سازه با پویایی بالا را دوباره تعریف کردیم."

وی که نخستین نوع خانه های آبی – خاکی خود را در شهر رایس وایک هلند می سازد، ادامه می دهد:" ما به این نوع خانه ها "انعطاف پذیر" می گوییم. اگر خانه ای خاصیت انعطاف پذیر داشته باشد به این معنا است که سیل هیچ آسیبی نمی تواند به آن وارد کند."

موقعیت طبیعی هلند شباهت بسیاری با نیو اورلئان دارد چراکه پیش بینی می شود با سیلی قوی ، 26 درصد کشور هلند، زیر دریا رود.

بسیاری از نقاط هلند دوباره بازسازی شده اما این حفاری ها، پمپاژ کردن ها و بازسازی ها هنوز هلند را در مقابل آب و هوای نا مساعد و با توجه به تغییر جوی اخیر، آسیب پذیر نگه داشته است.

برخی از هلندی ها در فوریه 2005 در نخستین نوع از خانه های آبی-خاکی ساکن شده اند به طوریکه در آن تاریخ 10 خانه شناور و 34 خانه آبی- خاکی در سواحل رودخانه میس واقع در شهر ماسبومل در 100 مایلی آمستردام تکمیل و آماده تحویل شد.

با توجه به اینکه تکنیک کلاسیک ساخت و ساز در هلند بر پایه ساختارهای بتونی زیرزمینی به منظور حفاظت از سازه های قرار گرفته روی خاک های اسفنجی شکل گرفته است، خانه های آبی- خاکی با ساختار اسفنجی و پایه های بتونی تو خالی شکل گرفته است.

هنگامیکه دریا دچار جزر و مدهای شدید می شود این نوع خانه ها تا 18 پا از سطح زمین شناور می شوند و روی دو چوب لنگرگاهی لیز می خورند.

با توجه به خاصیت انعطاف پذیری و ویژگی خاص این نوع خانه ها لوله کشی آب، برق و گاز طبیعی هنگام شناور بودن خانه ها، قطع نمی شود.

خانه های شناور همانند خانه های قایقی هستند و خود را با میزان بالا آمدن آب تنظیم می کنند. همچنین با توجه به اینکه چهارفصل هستند ، خود را با هر نوع آب و هوایی تطبیق می دهند.

تکان این خانه ها می تواند بسیار زیاد باشد اما پایه های لنگرگاهی تا حدودی آنها را ثابت نگه داشته است. به هرحال شما در این خانه ها امواج دریا را حس می کنید اما زیاد نیست.

اگرچه سیل یک پدیده همیشگی است اما تا کنون هلند با آب و هوای طوفانی بسیار سهمگین مواجه نشده است.

خانه های آبی- خاکی و شناور تنها برای مقابله با طوفان ساخته نشده اند بلکه چه در سردترین زمستان و چه در گرمترین تابستان ، کشور هلند با نوسانات آبی بسیار زیادی مواجه است.

1.2 میلیون جریب زمین واقع در مناطق خشکی هلند نیازمند تغییرات اساسی در مکان خود بر پایه خط سیل در 50 سال آینده هستند.

هم اکنون 15 منطقه که پیش بینی می شود روزی زیر امواج دریا قرار بگیرند شناسایی شده اند و اقدامات اولیه برای مقابله با این امر در حال بررسی است.

ون گوس ویلیجن مسئول پروژه می گوید:" سالها صحبت از ساخت خانه های شناور بود ولی ما گفتیم از صحبت کردن دست بکشیم و درعمل ساخت خانه های ضد آب و ایمن را نشان دهیم."

قبل از اینکه این معماری انقلابی در جایی امتحان شود، شهر ماسبومل در هلند دو سیل بزرگ را در سال های 1995 و 1997 پشت سر گذاشته بود.

پروژه بعدی اولتویس در نوامبر آینده در شهر دبی اجرا می شود که ساخت نوعی هتل شناور است.

هتل مدور تنها 16 پا عمق دارد و هر 6 ساعت یکبار به تمامی جهات می چرخد به طوریکه نماهای مختلفی از شهر در هر اتاق هتل نمایانگر است.

اولتویس می گوید:" این پروژه بسیار تماشایی است و نخستین گام در راستای امکان زندگی روی آب برداشته می شود."
منبع: architect.ir
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
جابجایی ساختمان 300 ساله

جابجایی ساختمان 300 ساله

پروژه تعریض جاده شیجی در شهر جین جیانگ در ایالت فوجیان چین باعث شد کارگران چینی با استفاده از جکهایی ویژه کل ساختمان باستانی چایدامان را جا به جا کنند. این ساختمان 300 ساله که وزنی در حدود 362 تن دارد در این عملیات از زمین بلند شده و 30 متر به عقب حرکت داده شد.












 

sami saiedi

عضو جدید
در سالهای اخیر سرعت رشد صنایع و علوم و فنون نسبت به گذشته بصورت تصاعدی افزایش یافته و به همان نسبت نیز تغییرات درعرصه استانداردها، عملکردها، کاربریها و غیره بیشتر عیان گشته است . این امر بیانگر آنست که معماری امروز نیازمند تغییرات و پویایی بیشتری نسبت به گذشته است و بنظر میرسد که ساختمان های جدید، باید متنوع تر، انعطاف پذیرتر و قابل انطباق با هر گونه تغییرات احتمالی آینده باشند که این امر تمهیداتی را در طراحی و بخصوص در سازه می طلبد . با نگاهی به گذشته میتوان دریافت که انسان چگونه با خلق اولین و ابتدایی تر ین ساختار متحرک با مشکلات زندگی خود کنار آمد و خانه های متحرک و شهرسازی انعطاف پذیر را برپایه نیازهای خود چنان طراحی کرد که بتواند از آن در آینده نیز بهره گیرد . این متحرک سازی حتی در پل سازی نیز حضور یافت و بدین ترتیب قابلیت انطباق با نیازهای آینده را دارا شد......

ادامه مطلب را در لینک زیر مشاهده کنید :

http://www.omranhami.com/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9-1/

omranhami.com/سازه-های-متحرک-1/
 
بالا