◄[ زمـــين شنـــاسي مهندسي ]►

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

زمــــــين شنــــــاسي مهندسي





با سلام خدمت اعضاي محترم باشگاه مهندسان ايران

در اين تاپيك ميتوانيد از :

دانلود مطالب ؛ مقالات ؛ مهم و مفيد در خصوص [ زمين شناسي مهندسي ] استفاده بفرماييد



توجــــــه ..!


براي استفاده از تمامي مطالب ارائه شده اول ميباستي از طريق سيستم ثبت نام باشگاه مهندسان

ايران عضو شويد و بعد به راحتي از مطالب بدون محدوديت استفاده بكنيد.


با آرزوي موفقيت براي يكايك شما دوستان عزيز:gol:






عزيز خشمان

2014/04/18

1393/01/29

 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به سازي زمين به روش تزريق با فشار بسيار بالا
نيك بختيان بابك,آهنگري كاوه,نورزاد علي,گشتاسبي كامران,ليتكوهي سياوش
تزريق با فشار بسيار بالا روشي براي اصلاح خاك است كه در آن آب يا دوغاب، با فشار بسيار بالا و سرعت زياد از طريق نازل هايي به داخل خاك تزريق شده و باعث تخريب ساختار خاك مي شود. طي اين فرآيند، بخشي از ذرات خاك و دوغاب از درون گمانه حفاري بيرون آمده و بخشي ديگر به صورت درجا با دوغاب مخلوط مي شوند. در نتيجه اين فرآيند، توده اي از خاك اصلاح شده به وجود مي آيد كه به آن اصطلاحا توده خاك - سيمان اطلاق مي شود. ستون هاي خاك- سيمان ايجاد شده از طريق روش تزريق با فشار بالا در داخل خاك، داراي مقاومت بالا، تغيير شكل پذيري اندك و نفوذپذيري بسيار پايين هستند و باعث تقويت خصوصيات خاك محل مي شوند.

در مقاله حاضر ابتدا اصول تزريق با فشار بالا و عوامل موثر در اين روش تشريح شده است، سپس به بررسي نتايج حاصل از خاك برداري اطراف ستون هاي خاك- سيمان ايجادشده با تزريق با فشار بسيار بالاي آزمايشي و آزمايش هاي انجام شده روي نمونه هاي اخذ شده از اين ستون ها پرداخته شده است.

با توجه به نتايج به دست آمده از آزمون هاي مذكور، عمليات تزريق با فشار بسيار بالا باعث افزايش و تقويت خصوصيات فيزيكي و مكانيكي خاك محل از جمله مقاومت فشاري تك محوري، چسبندگي و زاويه اصطكاك داخلي تا چندين برابر شده است. در پايان نيز مقادير پارامترهاي تزريق با فشار بسيار بالا براي دست يابي به اقطار بيشتر در سايت مذكور (بر اساس نتايج تزريق آزمايشي)، از قبيل سرعت بالا كشيدن مانيتور، سرعت دوران مانيتور، فشار آب، فشار دوغاب و فشار هوا پيشنهاد شده است.
 

پیوست ها

  • 8000013880207.pdf
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي رفتار اتساع و مقاومت برشي مخلوط هاي شن و ماسه در مقادير شن دانه بالاتر از آستانه شناوري
علي زاده مجتبي,حميدي امير
شرايط شناوري در خاك مخلوط شن و ماسه اي، به حالتي اطلاق مي شود كه شن دانه ها درصد اندكي از مخلوط را تشكيل داده، در بخش ماتريس ماسه شناور بوده و تماس اندكي بين آن ها برقرار است. در اين حالت، مقاومت و خصوصيات تغيير شكل خاك تحت تاثير بخش ريزتر يعني ماسه خواهد بود. با افزايش مقدار شن تماس بين ذرات شن دانه ايجاد شده و ماسه فقط فضاي خالي ما بين آن ها را پر خواهد نمود. اين وضعيت حالت غيرشناوري شن دانه ها را نشان مي دهد.

مقاومت و خصوصيات تغيير شكل خاك در اين حالت توسط بخش درشت تر مخلوط يعني شن كنترل مي شود. در تحقيق حاضر براي ارزيابي رفتار مقاومت برشي مخلوط هاي شن و ماسه در شرايط غيرشناوري شن دانه ها، از دستگاه آزمايش برش مستقيم بزرگ مقياس با ابعاد جعبه برش 160 ×300×300 ميلي متر استفاده شده است. شن با دانه بندي يك نواخت و حداكثر اندازه 5/12 ميلي متر با شكل گردگوشه به عنوان بخش درشت تر به كار رفته است.

براي قسمت ريزتر نيز از ماسه بد دانه بندي شده سواحل بابلسر استفاده شده است. نمونه هاي مخلوط شن و ماسه به صورت كاملا خشك در چهاردرصد وزني شن متفاوت 70، 80، 90 و 100 و در سه تراكم نسبي 35، 60 و 85 درصد آماده و تحت سربار هاي 100، 200 و 300 كيلو پاسكال آزمايش شده اند. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه ازدياد تراكم نسبي و درصد شن دانه سبب افزايش مقاومت برشي خاك هاي مخلوط شن و ماسه مي شود.

همچنين نرخ تغييرات مقاومت برشي يا زاويه اصطكاك خاك با درصد شن دانه، در مقادير پايين تر از حد شناوري كه رفتار توسط ماتريس ماسه اي ريزتر كنترل مي شود شديدتر از مقادير نظير در بالاتر از حد شناوري است كه رفتار خاك مخلوط به وسيله بخش درشت تر شني كنترل مي شود.
 

پیوست ها

  • 8000013880206.pdf
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي اندركنش سد پي در بررسي موردي سد خاكي - سنگريزه اي مسجد سليمان با استفاده از ركوردهاي ثبت شده زلزله
عامل سخي مسعود,داوودي محمد,جعفري محمدكاظم
بررسي رفتار لرزه اي سدهاي خاكي يكي از مهم ترين موضوع هاي قابل طرح در دانش ژئوتكنيك است. در بررسي رفتار سد ها در برابر پديده زلزله، بهترين روش، تدقيق مدل هاي عددي و تحليلي با پاسخ هاي واقعي ثبت شده در بدنه سد است. در دسترس بودن شتاب نگاشت هاي ثبت شده زلزله بر روي سد خاكي-سنگريزه اي مسجد سليمان، زمينه مناسبي را براي نيل به اين هدف فراهم كرده است و بر اين اساس، سد مذكور براي بررسي موردي انتخاب شده است.


در اين تحقيق با استفاده از شتاب نگاشت ثبت شده در گالري به عنوان محرك ورودي، تحليل هاي عددي بدنه و پي سد مسجد سليمان در محدوده دو بعدي صورت پذيرفته و مساله اندركنش پي سد خاكي بررسي شده است. لازم به ذكر است شتاب نگاشت هاي ثبت شده زلزله، ضعيف بوده و در نتيجه گيري نهايي و تحليل لرزه اي پاسخ سد نيز به اين امر توجه شده است. بر اين اساس در اين تحقيق با در دسترس بودن شتاب نگاشت هاي ثبت شده در نقاط مختلف سد مذكور، جرم هاي مختلفي براي پي سد در نظر گرفته شده و تحليل هاي عددي انجام شده است.


پاسخ هاي به دست آمده از تحليل هاي عددي با پاسخ هاي ثبت شده مقايسه شده است و درباره ميزان در نظرگيري جرم پي با استفاده از معيارهاي مختلف بحث شده است. بررسي ها نشان داده است كه يكي از بهترين معيارها در اين مقايسه، استفاده از توزيع زمان - فركانس در تحليل شتاب نگاشت هاي ثبت و محاسبه شده است. نتايج به دست آمده حاكي از آن است كه صرف نظر كردن از جرم پي الزاما به بهترين پاسخ ديناميكي براي سد خاكي منجر نمي گردد.


با توجه به معيارهاي مختلف در نظر گرفته شده در اين تحقيق و با توجه به ضعيف بودن محرك ورودي ثبت شده و فرض رفتار خطي سد، به نظر مي رسد پي با جرم زير 50 درصد (در حدود 20-30 درصد) نزديك ترين پاسخ به رفتار ثبت شده سد را به همراه داشته باشد.
 

پیوست ها

  • 8000013880205.pdf
    503.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ويژگي هاي لرزه خيزي دشت سيلاخور بروجرد بر اساس داده زمين لرزه هاي ثبت شده در يك شبكه لرزه نگاري موقت
شهرابي طاهره,جوان دولويي غلام*
* پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله
دشت سيلاخور بروجرد بين دو زون زاگرس مرتفع و سنندج - سيرجان است و يكي از مناطق لرزه خيز كشور به شمار مي رود. بررسي گسل هاي منطقه و كانون هاي سطحي زمين لرزه ها در منطقه نيز نشان دهنده وقوع زمين لرزه هايي با تعداد نسبتا زياد و بزرگي متوسط تا بزرگ است. بررسي زمين لرزه هاي تاريخي نيز نشان دهنده بروز زمين لرزه هاي متعددي در گستره بررسي شده درگذشته است و گستره بيشينه تخريب و صفحه گسل در سازوكارهاي كانوني تعيين شده از روند شمال غربي - جنوب شرقي آن ها تبعيت مي كنند.



بررسي توزيع مكاني پس لرزه هاي زمين لرزه 31/2/1384 بروجرد بر روي نقشه توپوگرافي منطقه، نشان مي دهد كه اكثر پس لرزه ها در منطقه كانون سطحي زمين لرزه اصلي يعني در ناحيه گسل قلعه حاتم به وقوع پيوسته اند. هم چنين با تعيين محل پس لرزه هاي زمين لرزه 13/1/1385 مشخص شد كه اكثر پس لرزه ها در منطقه كانون سطحي زمين لرزه اصلي، يعني گسل دورود بوقوع پيوسته اند.



به عبارت ديگر، فعال شدن گسل مسبب زمين لرزه هاي اصلي ايجاد كننده پس لرزه ها بوده است. همچنين سازوكارهاي محاسبه شده براي زلزله ها در اين پژوهش، اكثرا امتدادلغز راست گرد را در كنار سازوكارهاي فشارشي و كششي نشان مي دهند. وجود اين سازوكارهاي متفاوت در كنار هم ديگر نشان دهنده وقوع پديده افراز در اين ناحيه از زاگرس است.
 

پیوست ها

  • 8000013880204.pdf
    572 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اثر محلول نمك بر مشخصات لايه پوششي مراكز دفن مواد زائد
شريعتمداري نادر*,سلامي مرضيه
* دانشكده عمران، دانشگاه علم و صنعت ايران
مراكز دفن مواد زائد به منظور جداسازي زباله دفن شده از محيط اطراف و آب هاي زيرزميني طراحي مي شوند. پوششي كه در كف مراكز دفن قرار مي گيرد، از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه از انتقال آلودگي به آب هاي زيرزميني جلوگيري مي كند. پوشش كف مي تواند مخلوطي از خاك محل و بنتونيت باشد.


در اين پژوهش به بررسي اثر دو نمك NaCl و MgCl[SUB]2[/SUB]در چندين غلظت بر روي مشخصات مخلوط خاك محل- بنتونيت در دو نسبت 100:10 و 100:20 (10 و 20 درصد وزني بنتونيت و 100 درصد وزني كل مخلوط خاك) پرداخته شده است. آزمايش هاي انجام گرفته شامل آزمايش تحكيم يك بعدي به منظور تعيين نفوذپذيري و فشردگي مخلوط هاي خاك، آزمايش تعيين حدود آتربرگ و آزمايش تورم آزاد است.


نتايج نشان مي دهد كه نوع نمك و غلظت آن بر مشخصات مخلوط خاك موثر است. مقايسه محلول هاي نمك نشان مي دهد كه كاتيون هاي دوظرفيتي نسبت به كاتيون هاي تك ظرفيتي بر روي هدايت هيدروليكي مخلوط اثر بيش تري دارند. مقايسه اثر غلظت هاي مختلف نمك در يك نوع نمك بر روي مخلوط خاك مشخص، بيان گر اين است كه با كاهش غلظت نمك، هدايت هيدروليكي كاهش مي يابد. اين پديده بر اساس تئوري لايه دوگانه پخشيده قابل توجيه است.
 

پیوست ها

  • 8000013880203.pdf
    293.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل پايداري ترانشه هاي مسيرهاي دسترسي در محوطه برج ميلاد با استفاده از روش هاي عددي و شبكه هاي عصبي مصنوعي
رازقي حميدرضا,آقايي آرايي عطا*
* دانشگاه علم و صنعت ايران، مركز تحقيقات ساختمان و مسكن
بررسي ويژگي هاي مهندسي مصالح ترانشه هاي آبرفتي و سيماني شده محوطه برج ميلاد تهران و نتايج تحليل پايداري درحالت استاتيكي با استفاده از نرم افزارهاي المان محدود و همچنين بررسي قابليت شبكه هاي عصبي مصنوعي براي محاسبه ضرايب پايداري موضوع اين مقاله است. بر اساس مشخصات هندسي ترانشه ها و ويژگي هاي مقاومتي و تغييرشكلي آبرفت، ضريب پايداري ترانشه ها در حالت هاي دو بعدي و سه بعدي، به ترتيب با استفاده از نرم افزارهاي PLAXIS7.2 وPLAXIS 3D Tunnel ، محاسبه و نتايج حاصل با يك ديگر مقايسه شده است. در ادامه قابليت شبكه هاي عصبي مصنوعي(ANNs) در به دست آوردن ضريب پايداري (FoS) ترانشه هاي مسيرهاي دسترسي برج ميلاد بررسي شده است.



بانك اطلاعات به كار رفته در شبكه، شامل ضرايب تحليل پايداري حاصل از 256 گزينه مختلف (2D، 3D، ترانشه افقي و يا با شيب 18[SUP]o[/SUP] نسبت به افق در بالا) است. براي مساله مورد نظر، برنامه شبكه هاي عصبي مصنوعي سه لايه پرسپترون(MLP) در محيطMATLAB7 نوشته شد و شبكه بهينه (تعداد لايه هاي مخفي، تابع تبديل و نوع آموزش شبكه) به طريق سعي و خطا، و با توجه به شاخص هاي خطا و تطابق با داده ها انتخاب شد.



پارامترهاي ورودي شبكه شامل مشخصات ژئوتكنيكي و هندسي ترانشه ها (چسبندگي، زاويه اصطكاك، مدول يانگ، ارتفاع شيب، شيب ترانشه و زاويه اتساع) و پارامترهاي خروجي شامل ضرايب پايداري در حالت هاي مختلف است. نتايج نشان مي دهد كه ANNs قابليت بسيار مناسبي در تخمين ضرايب پايداري ترانشه ها در كليه موارد بررسي شده دارد.
 

پیوست ها

  • 8000013880202.pdf
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل برگشتي تونل متروي كرج به منظور تعيين پارامترهاي ژئومكانيكي توده خاك در برگيرنده
دهقان علي نقي,رضايي فريدون,قنبري علي
در بسياري از موارد، تحقيق در باره طراحي و اجراي سازه هاي زيرزميني منحصرا با تخمين پارامترهاي ژئومكانيكي توده خاك انجام مي شود. بيان كمي و كيفي اين پارامترها همانند حالت اوليه تنش ها، سطح آب زيرزميني و نفوذ پذيري بسيار مشكل است. براي رفع چنين مشكلي از پژوهش هاي صحرايي و تكنيك هاي تحليل برگشتي استفاده مي شود.



هدف اين روش ها صرفا تعيين مدل مكانيكي يا مقادير ثابت هاي مكانيكي و نيروهاي خارجي نبوده، بلكه اندازه گيري جابه جايي ها پيرامون سازه هاي زيرزميني با ابزارهاي رفتارنگاري و تعيين بارها بر روي نگهدارنده ها و نهايتا ارزيابي روش هاي طراحي پروژه مورد نظر در طي اجراي آن است.



در اين مقاله داده هاي حاصل از رفتارسنجي تونل متروي كرج - خط 2 قطعه اول به طول 2495 متر به عنوان داده هاي اوليه تحليل برگشتي به روش تك متغيره متناوب جهت مدل سازي در نرم افزار Plaxis 3D استفاده شده است. نهايتا با انجام عمل تحليل برگشتي پارامترهاي ژئومكانيكي توده خاك يعني مدول الاستسيته، مدول پواسون، چسپندگي و زاويه اصطكاك داخلي كه متفاوت با مقادير ارائه شده اوليه است، برآورد شد.
 

پیوست ها

  • 8000013880201.pdf
    550.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي ضخامت آبرفت در شهر مشهد بر اساس بررسي هاي ميكروترمور
حافظي مقدس ناصر,قائم مقاميان محمدرضا
در پژوهش حاضر بر اساس تحليل نتايج بررسي هاي ميكروترمور در 200 نقطه از شهر مشهد به روش نسبت طيفي و اطلاعات پروفيل سرعت موج برشي در 62 نقطه رابطه تواني بين پريود تشديد و ضخامت آبرفت در شهر مشهد به دست آمده و بر مبناي آن نقشه هم ضخامت آبرفت و مقاطع عرضي از شرايط زير سطحي شهر تهيه شده است.


با توجه به رابطه مذكور، حداكثر ضخامت آبرفت در جنوب شرق شهر حدود 200 متر به دست آمده است. ضخامت آبرفت به طرف ارتفاعات جنوب و جنوب غرب و هم چنين به طرف گسل شمال مشهد در محدوده خواجه ربيع كاهش مي يابد.
 

پیوست ها

  • 8000013880101.pdf
    70.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پيش بيني عدد لوژن به كمك شبكه عصبي مصنوعي و مقايسه آن با روش هاي آماري
خالصي مقدم سعيده,خامه چيان ماشااله,امين ناصري محمدرضا*
* گروه مهندسي صنايع، دانشگاه تربيت مدرس
برآورد ويژگي هاي هيدروژئولوژيكي توده سنگ و پيش بيني ميزان جريان آب از بحث هاي حياتي و جدي در مهندسي سنگ به شمار مي رود. از آن جا كه در توده سنگ هاي درز و شكاف دار ناپيوستگي ها مسيرهاي اصلي جريان آب را به وجود مي آورند، مشخصات آن ها تاثير چشم گيري بر آب گذري خواهد داشت.

با وجود تحقيقات فراوان هنوز روش مناسبي كه رابطه مشخصي بين همه پارامترها و ميزان آب گذري برقرار كند وجود ندارد. امروزه شبكه هاي عصبي ابزار قدرتمندي براي حل مسائل پيچيده از قبيل پيش بيني، تشخيص الگو و طبقه بندي انواع متغيرها هستند. در اين تحقيق به كمك نوعي شبكه عصبي مصنوعي، رفتار و مقدار آب گذري توده سنگ هاي گرانوديوريتي ساختگاه سد شور - جيرفت از روي برخي وي‍ژگي ناپيوستگي ها از جمله شاخص كيفي سنگ، فراواني درزه ها، بازشدگي، چگالي وزني درزه، زون هاي خرد شده و عمق پيش بيني شده است. رابطه اين پارامترها با آب گذري با روش آماري رگرسيون چند متغيره نيز بررسي شده است.

داده هاي به كار رفته در آموزش و آزمايش اين شبكه عصبي شامل نتايج مربوط به 304 آزمايش لوژن در توده سنگ هاي گرانوديوريتي ساخت گاه سد شور - جيرفت است. شبكه عصبي پرسپترون چندلايه با قاعده پس انتشار خطا با الگوريتم آموزش Levenberg-Marquardt در اين تحقيق استفاده شده است. اين بررسي هاي نشان مي دهد كه شبكه عصبي مصنوعي از توانايي فراواني در حل چنين مسايلي برخوردار است.
 

پیوست ها

  • 8000013880102.pdf
    323.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاثير بهسازي خاك به روش تزريق آميزه سيماني بر ظرفيت باربري پي هاي سطحي تحت اثر مولفه قائم زلزله
خلدبرين عليرضا,معصومي علي,داوودي محمد
در اين مقاله از يك پي منفرد صلب با ابعاد و پارامترهاي هندسي مشخص بر روي خاك ماسه رس دار استفاده شده است. مدل مذكور با نرم افزار تحليلي FLAC به روش تفاضل محدود در حالت استاتيكي و تحت مولفه قائم شتاب زمين حاصل از سه شتاب نگاشت زلزله، تحليل شده است. هم چنين تحليل هاي ديناميكي با درصدهاي مختلف سيمان مجددا تكرار شده است. منحني هاي نشست - بار در حالت استاتيكي و ديناميكي مقايسه شده و ميزان ظرفيت باربري در اين حالت ها بررسي شده است.


پس از اين تحليل ها با تغيير پارامترهاي الاستيك و پلاستيك خاك، بر اثر تزريق درصدهاي مختلف سيمان (2، 4 و 6 درصد)، مجددا تحليل ها براي ترسيم نمودار نشست - بار انجام شده و ظرفيت هاي باربري در حالت هاي مختلف با يك ديگر مقايسه شده اند. نتايج تحليل ها نشان مي دهد كه با اضافه كردن 2، 4 و 6 درصد سيمان با شرايط خاص كه در اين پژوهش به آن اشاره مي شود، ظرفيت باربري ديناميكي به ترتيب 2.7، 4.2 و 7.0 درصد، نسبت به خاك معمولي، افزايش مي يابد.
 

پیوست ها

  • 8000013880103.pdf
    935.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نقش نوع تغذيه از منطقه غيراشباع در انحلال كلسيت و افزايش تخلخل در لنز آب شيرين سفره ساحلي كربناته
رضايي محسن*
* گروه زمين شناسي، دانشگاه تربيت معلم
اختلاط آب هاي با تركيب شيميايي متفاوت به ايجاد مخلوطي منجر مي شود كه معمولا توانايي چشم گيري در انحلال كربنات ها دارد. اين پديده در سطح ايستابي كه محل اختلاط مولفه هاي مختلف آب است، اتفاق مي افتد. در اين مقاله افزايش تخلخل تحت تاثير اين نوع انحلال در لنز آب شيرين سفره هاي ساحلي بررسي شده است. براي محاسبه توسعه تخلخل، از ادغام پتانسيل انحلال با مدل جريان با دانسيته متغير و انتقال اجزاي محلول استفاده شده است. تاثير افزايش تراوايي بر روي ميزان افزايش تخلخل نيز بررسي شده است.


نتايج نشان مي دهد كه بيش ترين افزايش تخلخل در چند متر زير سطح ايستابي و در لبه فعال لنز آب شيرين (تا فاصله 40 متري از ساحل) اتفاق مي افتد. ميزان افزايش تخلخل در اين ناحيه 0.6×10[SUP]-3[/SUP] درصد در سال محاسبه شد. افزايش سرعت با تغييرات تراوايي اين ميزان را %25 افزايش مي دهد.
 

پیوست ها

  • 8000013880104.pdf
    44.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي پوسته در منطقه غرب ايران با استفاده از منحني هاي زمان - مسافت
رياضي راد زهره سادات,جوان دولويي غلام
اين پژوهش به منظور ارايه مدلي ساده براي ساختار سرعتي پوسته در منطقه غرب ايران انجام شده است. هدف اين پژوهش به كارگيري نتايج آن به عنوان مدل اوليه به روش Joint Inversion، براي بررسي دقيق تر ساختار سرعتي پوسته منطقه بوده است. در اين پژوهش لرزه - نگاشت هاي زمين لرزه هاي ثبت شده در شبكه لرزه نگاري دوره كوتاه كرمانشاه متعلق به موسسه ژئوفيزيك و ايستگاه لرزه نگاري باند پهن سنندج وابسته به پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در بازه زماني دي ماه 1384 تا بهمن ماه 1387 (ژانويه 2004 تا ژانويه 2008) استفاده شده است. براي تهيه منحني هاي زمان- مسافت، لازم بود كه زمين لرزه ها و ايستگاه ها در يك امتداد باشند.


بدين منظور پنج مسيري كه داراي شرايط فوق بودند انتخاب شده و زمين لرزه- هاي واقع بر اين مسير ها از بين كل داده ها (3000 زمين لرزه) با 2?mb?6جدا شد كه شامل 278 زمين لرزه با mb³3.0 و فاصله كانوني 10 تا 750 كيلومتر بود. با رسم منحني هاي زمان - مسافت زمين لرزه ها براي هر كدام از مسير هاي مذكور، دو لايه مشخص كنراد و موهو در منطقه مشاهده شد و سرعت انتشار موج هايP و S و عمق تقريبي لايه ها به دست آمد.


سپس با تدوين يك برنامه رايانه اي، اولين رسيد هاي امواج مستقيم و شكست مرزي طي يك فرآيند مدل سازي مستقيم(Forward Modeling) محاسبه و مقادير سرعت ها و عمق ها و همچنين مختصات مكاني و زماني زمين لرزه ها تعديل شده و مدل نهايي به دست آمد. در اين فرآيند از زمين لرزه هايي با mb³4 استفاده شد. لازم به توضيح است كه خطاي RMS در تعيين زمان سير (يا به عبارتي محل وقوع زمين لرزه) همه زمين لرزه هاي مطرح در مراحل مذكور، حداكثر 0.26 ثانيه و حداقل 0.01 ثانيه بود. بر اساس مدل مذكور سرعت موج P در پوسته غرب ايران 6.23±0.07 و در گوشته بالايي 8.08±0.08 كيلومتر بر ثانيه به دست آمد.


سرعت تقريبي موج S در پوسته و گوشته بالايي در اين منطقه به ترتيب 3.64±0.06 و 4.70±0.01 كيلومتر بر ثانيه است. ژرفاي ناپيوستگي هاي كنراد و موهو نيزدر منطقه پژوهش، به ترتيب 11±2و 43±3 كيلومتر تعيين شد. نتايج به دست آمده، هم خواني خوبي با بررسي هاي گراني سنجي نشان مي دهد.
 

پیوست ها

  • 8000013880105.pdf
    1.4 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مكان يابي و پتانسيل يابي تغذيه مديريتي سفره آب دار: بررسي موردي دشت زيدون، استان خوزستان
كلانتري نصراله,حيدري موسي محمدجواد,رحيمي محمدحسين
دشت زيدون داراي اقليمي نيمه خشك است و هر چند آب زيرزميني منطقه از نظر كيفي غيرقابل شرب است ولي براي آبياري مناسب است. برداشت از آب زيرزميني و روند افزايشي آن جهت آبياري در اين منطقه، احتمالا باعث ايجاد شرايط بحراني از لحاظ تامين نياز آبي خواهد شد. مهم ترين منابع تامين كننده نياز آبي در اين منطقه سفره آب دار زيدون و رودخانه زهره هستند. استفاده از آب زيرزميني براي آبياري به طور ويژه در مناطقي كه فاصله زيادي تا رودخانه زهره دارند، به دلايلي همچون هزينه كم تر و كيفيت بهتر بر آب رودخانه ترجيح داده مي شود. برداشت بي رويه از سفره آب دار موجب افت سطح ايستايي در طي چند سال گذشته شده است. به منظور جلوگيري از بروز شرايط بحراني در منطقه بررسي هاي گسترده اي در زمينه مديريت منابع آب صورت گرفت.

كه شامل بررسي فيزيوگرافي، هواشناسي، هيدرولوژي، هيدروژئولوژي، هيدروشيمي و مورفولوژي است. بر اساس اين بررسي ها مشخص شد كه از نظر كمي و كيفي، تعدادي از آب راهه هاي فصلي بخش جنوبي منطقه زيدون براي تامين بخشي از نياز آبي منطقه مناسب هستند. يكي از روش هاي بهينه جهت استفاده دراز مدت از اين منابع آبي، تغذيه به درون سفره آب دار و برداشت در هنگام نياز است.



در اين جهت نتايج بررسي هاي انجام شده با يكديگر تلفيق گرديدند و روش هاي دگرش كانالي مناسب ترين روش براي تغذيه مصنوعي در اين منطقه شناخته شد. در نهايت با در نظر گرفتن شرايط موفولوژيكي، نفوذپذيري و نياز آبي در بخش جنوبي دشت، يازده محل جهت اجراي روش هاي مديريت منابع آب (تغذيه مصنوعي) در اين منطقه پيشنهاد شد كه باعث افزايش بيش از يك ميليون و سيصد متر مكعب آب در سال به سفره آب دار مي شود.
 

پیوست ها

  • 8000013880106.pdf
    1.9 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي و اصلاح معيار شيميايي تشخيص پتانسيل واگرايي خاك هاي رسي
بازرگان جلال*,اسمعيلي سيدداريوش
* گروه عمران، دانشکده مهندسي، دانشگاه زنجان
از جمله روش هاي تشخيص پتانسيل واگرايي خاك هاي رسي، آزمايش هاي شيميايي هستند. اين آزمايش ها بر اساس تاثير يون سديم به عنوان عامل شيميايي اصلي در واگرايي خاك رس، بنا نهاده شده اند. بررسي هاي انجام شده نشان مي دهند كه بين نتايج آزمايش ها فيزيكي و معيارهاي شيميايي تشخيص پتانسيل واگرايي خاك هاي رسي، تطابق چشم گيري وجود ندارد.


در پژوهش حاضر پس از تهيه نتايج آزمايش هاي انجام شده بر روي 18 منابع قرضه مصالح رسي سدهاي خاكي، ابتدا هم خواني معيار شيميايي دكتر رحيمي با نتايج آزمايش پين هول بررسي شده و سپس با مبنا قرار دادن نتايج آزمايش پين هول، معيار اصلاح شده در شكل كلي معيار پيشنهادي توسط معيار شيميايي دكتر رحيمي پيشنهاد شده است.


نتايج بررسي هاي انجام شده در محدوده اطلاعات آزمايشگاهي موجود در اين پژوهش نشان مي دهند در حالي كه ميزان تطابق معيار شيميايي دكتر رحيمي با نتايج آزمايش پين هول 63% است، ميزان تطابق معيار اصلاح شده پيشنهادي با نتايج آزمايش پين هول 74% است. شايان ذكر است كه معيار شيميايي دكتر رحيمي بر اساس نتايج 24 نمونه آزمايشگاهي تدوين شده در حالي كه معيار پيشنهادي در پژوهش حاضر بر اساس نتايج 234 نمونه آزمايشگاهي تدوين شده است.
 

پیوست ها

  • 8000013890201.pdf
    841.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي اثر شن دانه ها بر مقاومت برشي خاك هاي ماسه اي
حميدي امير*,سليمي نيما,يزدان جو وحيد
* گروه مهندسي عمران، دانشگاه تربيت معلم تهران
امروزه محدوديت منابع قرضه داراي ذرات خاك استفاده شده در فعاليت هاي رايج مهندسي، باعث رواج هر چه بيش تر استفاده از دانه هاي شني با اندازه هاي درشت تا مرز قلوه سنگ در خاك ريزها شده است. به كارگيري ذرات درشت دانه در شيب ها و خاك ريزها مستلزم در نظر گرفتن تاثيرات آن ها در مخلوط شدن با خاك هاي ريزتر است.


محدوديت ابعاد دستگاه هاي آزمايشگاهي متعارف مانع از انجام آزمايش بر روي نمونه هاي دانه درشت مي شود. به همين سبب در اين تحقيق تلاش شده است با استفاده از دستگاه برش مستقيم بزرگ مقياس، تاثير درصد، شكل و اندازه شن دانه بر رفتار مكانيكي مخلوط هاي ماسه اي مشخص شود.


تعداد 39 آزمايش برش مستقيم بزرگ مقياس، بر مخلوط خاك ماسه اي و شن دانه هاي گردگوشه و تيزگوشه با حداكثر قطر دانه هاي 12.5 و 25.4 ميلي متر در درصدهاي شن صفر، 20، 40 و 60 ترتيب داده شد. نتايج نشان داد كه مقاومت برشي خاك ماسه اي با افزايش درصد شن دانه افزايش مي يابد.


همچنين مشخص شد كه شن هاي تيزگوشه و درشت تر نسبت به شن هاي گردگوشه و كوچك تر به ميزان بيش تري مقاومت برشي و زاويه اصطكاك مخلوط هاي شن و ماسه را افزايش مي دهند. در اين راستا روابطي نيز براي تقريب زاويه اصطكاك و مقاومت برشي خاك مخلوط شن و ماسه اي بر حسب درصد و نوع شن دانه ارائه شد.
 

پیوست ها

  • 8000013890202.pdf
    241.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي طراحي پرده آب بند سد خاكي البرز با استفاده از نفوذپذيري و خورند سيمان
رزاززاده حسين*,فاطمي عقدا سيدمحمود,نورزاد علي
* دانشگاه تربيت معلم
ساخت گاه سد البرز از سنگ هاي مارني و ماسه سنگي تشكيل شده است. با توجه به اين نكته كه طرح ارائه شده براي پرده آب بند در سنگ هاي مارني (نسبتا نرم با خصوصيات پلاستيكي) نسبت به سنگ هاي سخت و شكننده حداقل از نظر فاصله هاي گمانه ها (شعاع تاثير دوغاب)، فشار تزريق (باربري و مقاومت سنگ) و حتي تركيب و غلظت دوغاب متفاوت هستند، در اين مقاله با تاكيد بر دو پارامتر مهم نفوذپذيري و خورند سيمان به ارزيابي طرح تزريق پرده آب بند سد البرز پرداخته شده است.


بررسي نتايج خورند سيمان حاكي از فاصله زياد گمانه هاي اوليه و عدم ارتباط مناسب بين گمانه هاي اوليه و ثانويه است. همچنين بررسي نتايج تزريق در گمانه هاي سري پنجم و ششم نشان مي دهد كه بعضي از گمانه هاي سري ششم تا سطح آب بندي اجرا نشده اند. با بررسي نمودارهاي نرخ خورند- زمان- فشار و خورند- زمان در تكيه گاه راست سد، مي توان به اين نتيجه رسيد كه فشارهاي تزريق متناسب با سنگ هاي مارني و نفوذناپذير پي اعمال نگرديده است و باعث شده پديده هايي نامطلوب، از قبيل باز و بسته شدن درزه ها و شكست هيدروليكي با فراواني زياد، خورند سيمان در اين بخش از ساخت گاه را به طرز چشم گيري افزايش دهند. شايان ذكر است كه نتايج گمانه هاي كنترلي در تكيه گاه سمت راست بيان گر آن است كه آب بندي در اين محدوده تا حد قابل قبولي فراهم شده است.
 

پیوست ها

  • 8000013890203.pdf
    851.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي تاثير كاني شناسي سنگ دانه ها بر كيفيت بتن
شريفي جواد,نيكودل محمدرضا*
* دانشگاه تربيت مدرس
هدف اين تحقيق بررسي تاثير كاني شناسي و خواص ژئوشيميايي سنگ دانه ها بر خصوصيات مكانيكي بتن است. براي تحقق اين امر، سنگ دانه هايي با خواص پترولوژي مختلف از معادن فعال گردآوري شده و به آزمايشگاه منتقل شده است. نمونه هاي انتخاب شده شامل آندزيت، بازالت، گرانيت، گنايس، آهك، لوماشل، ماسه سنگ، دولوميت، توف و ديوريت است كه داراي خواص شيميايي، فيزيكي و مكانيكي مختلفي هستند.



نتايج اين تحقيق نشان داد كه خواص فيزيكي و مكانيكي كاني ها خواص مقاومتي بتن را تحت تاثير قرار مي دهند و مشخص شد كه خصوصيات نامطلوب بتن با چه كاني هايي كنترل مي شود. همچنين در اين تحقيق مشخص شد كه سنگ دانه هاي با كاني هاي سوزني و ورقه اي و همچنين كاني هاي كه در معرض فرسايش قرار گرفته اند در خواص نامطلوب بتن تاثير زيادي دارند.


در اين تحقيق بيش ترين مقاومت 28 روزه بتن مربوط به سنگ دانه دولوميتي با مقاومت فشاري 33 مگاپاسكال، و كم ترين مقاومت مربوط به سنگ دانه لوماشلي با 13 مگاپاسكال است.
 

پیوست ها

  • 8000013890204.pdf
    724.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پيش بيني درصد تراكم خاك هاي ريزدانه در ساختمان سد مخزني سرابي با استفاده از شبكه عصبي مصنوعي
شريفي علي حسن*,فاطمي عقدا سيدمحمود,اروميه اي علي
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات
تحليل تراكم حاصل شده از عمليات تراكم در خاك هاي ريزدانه در تحليل برگشتي اهميت به سزايي دارد. روش متداول در محاسبه درصد تراكم خاك، شيوه هاي معمول مانند روش مخروط ماسه، روش بالون لاستيكي و روش چگالي سنج هسته اي است. كه به عنوان روشي مناسب جاي گزين، شبكه عصبي آموزش ديده شده بر مبناي الگوهاي تحليل شده است. با روش هاي مذكور محاسبه تراكم، علاوه بر اين كه به دقت مورد نياز در روش هاي مرسوم مي رسد، سادگي و سهولت استفاده از آن از ساير روش ها بيش تر بوده و سرعت محاسبه آن نيز بيش تر است.

در اين تحقيق مدلي مبتني بر شبكه عصبي چندلايه پرسپترون براي پيش بيني رفتار تراكمي خاك هاي ريزدانه در سد مخزني سرابي در حين اجرا، و متراكم كردن لايه هاي خاك ارائه شد. متغيرهاي ورودي شامل 4 پارامتر ژئوتكنيكي رطوبت بهينه، درصد عبوري از الك 200، حد رواني و حد خميري و 4 پارامتر اجرايي تعداد دفعات عبور غلتك، ضخامت لايه، رطوبت خاك در محل و دانسيته حاصل شده در محل، در نظر گرفته شد. اين مدل كه مبتني بر شبكه عصبي چند لايه با روي كرد پس انتشار خطا ارائه شده، قادر است بدون داشتن حداكثر دانسيته آزمايشگاه كه از ملزومات حتمي محاسبه درصد تراكم در حالت معمولي است، با استفاده از ديگر پارامترهاي ژئوتكنيكي و اجرايي (8 مورد اشاره شده) درصد تراكم و بالطبع حداكثر وزن مخصوص آزمايشگاه را با تقريب نزديك به 100 درصد محاسبه كند.
 

پیوست ها

  • 8000013890205.pdf
    19.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي عددي رفتار ديناميكي مخلوط خاك-تراشه لاستيك فرسوده
عامل سخي مسعود*,زائري فرزام
* گروه مهندسي عمران، دانشگاه اروميه
حجم عظيم لاستيك هاي فرسوده با توجه به تجزيه نشدن در طبيعت باعث ايجاد مشكلات زيست محيطي فراوان شده است كه رفع آن از دغدغه هاي اصلي كارشناسان اين حوزه است. در سال هاي اخير به استفاده مجدد از اين مواد در صنايع مختلف بسيار توجه شده است. اين مواد به دليل حالت الاستيك و توانايي زياد در جذب انرژي به عنوان يكي از شناخته شده ترين ميراگرها محسوب مي شوند.


با توجه به اين كه كاهش لرزش هاي رسيده ناشي از زلزله، به سازه، از موثرترين روش هاي مقابله با نيروي هاي زلزله است، لذا به نظر مي رسد استفاده از مخلوط خاك-تراشه هاي لاستيك فرسوده در زير پي مي تواند به عنوان نوعي ميراگر عمل كرده و اثرات امواج حاصل رسيده به زيرسازه را كاهش دهد. در اين تحقيق مصالح مذكور به عنوان ميراگر در زير پي، مدل شده و تاثير عمق سنگ بستر بر روي عمل كرد مخلوط در حوزه زمان و فركانس بررسي شده است. نتايج نشان مي دهد اين مصالح دامنه تشديد، شتاب و انرژي رسيده به سطح زمين را به شدت كاهش مي دهد.


همچنين با افزايش عمق سنگ بستر عمل كرد اين مصالح به عنوان جداساز لرزه اي كاهش مي يابد. مصالح مذكور در زلزله هاي شديد نسبت به زلزله هاي ضعيف، عمل كرد بهتري دارد. مزيت اين روش نسبت به روش هاي مشابه هزينه پايين، دسترسي آسان به منابع، عدم نياز به تكنولوژي بالا و رفع هم زمان دو مشكل (لرزش هاي زلزله و مسائل زيست محيطي) است.
 

پیوست ها

  • 8000013890206.pdf
    728.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پيش بيني قابليت برش سنگ هاي ساختماني با استفاده از روش تحليل سلسه مراتبي فازي
ميكاييل رضا*,يوسفي رضا,عطايي محمد
* دانشکده مهندسي معدن، نفت و ژئوفيزيک، دانشگاه صنعتي شاهرود
در اين تحقيق سعي شده است تا با توجه به پارامترهاي مهم و موثر در فرايند برش سنگ، يك سيستم طبقه بندي جامع براي ارزيابي قابليت برش سنگ ها ارائه شود. در سيستم طبقه بندي جديد 4 مشخصه مهم از سنگ شامل مقاومت فشاري تك محوري، سختي موهس، فاكتور سايندگي شيميازك و مدول الاستيسيته براي ارزيابي فابليت برش سنگ انتخاب شدند كه در مجموع به سنگ ها امتيازي از 10 تا 100 اختصاص داده و قابليت برش سنگ ها را در دو گروه سخت و نرم به پنج كلاس خيلي خوب، خوب، متوسط، ضعيف و خيلي ضعيف طبقه بندي مي كند.


شاخص به دست آمده از سيستم طبقه بندي جديد مي تواند به عنوان شاخصي مهم و كاربردي براي ارزيابي قابليت برش سنگ هاي ساختماني استفاده شود. در مقاله حاضر، ارتباط ميان شدت جريان مصرفي و شاخص قابليت برش و پارامترهاي ماشين كاري با استفاده از برازش چندمتغيره بررسي شد. بدين منظور دوازده نوع سنگ ساختماني در آزمايشگاه با دستگاه برش تحت شرايط مختلف ماشين كاري (عمق هاي مختلف برش و نرخ هاي مختلف پيشروي) آزمايش شدند.


نتايج حاصل از بررسي هاي آزمايشگاهي به عنوان ورودي نرم افزار آماريSPSS در نظر گرفته شدند و در نهايت مدل هاي پيش بيني شدت جريان مصرفي با توجه به پارامترهاي ماشين كاري و شاخص قابليت برش ارائه شدند. با استفاده از اين مدل ها در كارخانجات فراوري مي توان به ديدگاه نسبتا خوبي از نظر نرخ مصرف انرژي براي برش سنگ هاي ساختماني دست پيدا كرد.
 

پیوست ها

  • 8000013890207.pdf
    602.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فشار فعال استاتيکي ناشي از سربار نواري بر ديوارهاي مايل
احمدآبادي مجتبي*,قنبري علي
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد سپيدان، گروه مهندسي عمران
در اين مقاله محاسبه توزيع فشار فعال استاتيکي ديوارهاي مايل در خاک هاي اصطکاکي و همچنين خاک هاي چسبنده اصطکاکي مورد توجه واقع شده است. در اين ديوارها شيب ديوار نسبت به محور قائم خوابيده تر است. بر مبناي معادلات تعادل حدي براي گوه گسيختگي بحراني و همچنين بر مبناي روش قطعات افقي دو فرمولاسيون پيشنهاد شده است و نتايج حاصل با نتايج روابط ارائه شده ساير محققان مقايسه شده است. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که روش قطعات افقي با دقت زيادي قادر است توزيع فشار وارد بر ديوار و زاويه گوه گسيختگي را به دست آورد. ضمن آن که اين روش براي شرايط مختلف خاک و ديوار کارايي دارد و قادر است زاويه اصطکاک بين خاک و ديوار، چسبندگي خاک، زاويه شيب زمين پشت ديوار و اثر سربار را به صورت توام در نظر گيرد. بر مبناي فرمولاسيون حاصل از روش قطعات افقي توزيع فشار فعال خاک براي ديوار مايل در هر دو نوع خاک بررسي شده غيرخطي است و محل اثر برآيند نيز پايين تر از يک سوم ارتفاع است. در اين مقاله فرمولاسيوني براي محاسبه فشار وارد بر ديوارهاي مايل، با اثر سربار نواري ارائه شده است.
 

پیوست ها

  • 8000013890101.pdf
    802.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استفاده از شبکه هاي عصبي مصنوعي به عنوان مکمل روش هاي عددي در پيش بيني نشست تونل خط يك مترو تبريز
اينانلوعربي شاد حسين,آهنگري كاوه
يكي از مسائل مهم در تونل هاي مترو شهري، تحليل پايداري تونل و تعيين ضريب اطمينان مناسب و ايمن و همچنين پيش بيني ميزان نشست است كه منجر به تامين پايداري در حين اجرا و پس از آن در زمان بهره برداري از سازه مورد نظر خواهد شد. اهداف اين پژوهش، استفاده از روش هاي مختلف در پيش بيني نشست و همچنين توسعه و ارتقاي اين روش ها به کمک يك ديگر است.


در تحقيق حاضر، تحليل پايداري و بررسي ميزان نشست تونل خط يك مترو تبريز، با روش عددي، شبکه عصبي مصنوعي و روابط تجربي صورت پذيرفته است. با توجه به دو روش حفاري استفاده شده در تونل خط يك مترو تبريز (استفاده از دستگاه TBM و همچنين حفر تونل به روش NATM در اين بررسي، ابتداقسمتي از تونل كه با روش NATM حفاري مي شود با استفاده از روش عددي مورد تحليل قرارگرفته و مقدار نشست سطح زمين و همچنين ميزان هم گرايي تونل در ديواره تونل نيز با كمك همين نرم افزار پيش بيني شده است. سپس بر اين اساس، روابط تجربي هم گرايي- نشست براي محيط پيرامون تونل خط يک مترو تبريز اصلاح شده اند.


پس از آن با استفاده از شبکه عصبي مصنوعي و داده هاي موجود، ميزان نشست، پيش بيني شده و با مقدار به دست آمده از روش عددي و روابط تجربي مقايسه شده است. در قسمت دوم تحقيق نيز ميزان نفوذ TBM با شبكه عصبي پيش بيني شده است كه اين پارامتر مي تواند در مواجهه با مناطق دردسرساز و همچنين استفاده از فشار EPB مناسب درTBM بسيار مفيد باشد.
 

پیوست ها

  • 8000013890102.pdf
    212 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي پايداري دامنه هاي سازند گچساران واقع در مخزن سد گتوند تحت تاثير آبگيري مخزن و انحلال مصالح نمکي
بقاءدشتكي بهمن,خامه چيان ماشااله*,نظري سيدمحمدحسن
* گروه زمين شناسي مهندسي، دانشگاه تربيت مدرس
مخزن سد گتوند با طولي بيش از نود کيلومتر را سازندهاي گچساران، ميشان، آغاجاري و بختياري احاطه کرده اند. مساله مهم در مخزن سد حضور سازند گچساران است که حاوي حجم چشم گيري از نمک است و به فاصله چهار کيلومتر، در بالادست محور سد قرار دارد. شور شدن آب سد در نتيجه انحلال نمک در آب مخزن مي تواند عوارض جدي زيست محيطي به همراه داشته باشد. علاوه بر انحلال مستقيم نمک در تماس با آب مخزن، ناپايداري دامنه اي نيز مي تواند بر اين فرايند تاثيرگذار باشد.


لغزش هاي احتمالي در دامنه هاي حاوي نمک، حجم چشم گيري از نمک را در مدت زمان کوتاهي در تماس با آب مخزن قرار خواهد داد. در اين تحقيق به منظور بررسي فرايند زمين لغزش در محدوده مخزن، و همچنين تاثير انحلال لايه هاي نمکي بر لغزش، ويژگي هاي مهندسي مصالح غالب سازنده توده هاي سنگي با استفاده از آزمايش هاي مکانيک سنگ تعيين شد.


سپس نتايج حاصل از آزمايش هاي انجام شده بر روي نمونه هاي سنگ بکر و روش GSI براي برآورد پارامترهاي مهندسي توده سنگ استفاده شد. از طرف ديگر براي تعيين تاثير انحلال لايه هاي نمکي بر لغزش، نمونه هايي از نمک به آزمايشگاه منتقل و با استفاده از روش سيرکولاسيون ميزان انحلال پذيري آن در شرايط مختلف بررسي شد، و نتايج به شرايط مخزن تعميم داده شد.


در نهايت شرايط پايداري دامنه با توجه به ترازهاي مختلف آب گيري مخزن، و همچنين تاثير انحلال لايه هاي نمکي، با مدل سازي حالت هاي مختلف در نرم افزار SLIDE تجزيه و تحليل شد. نتايج حاصل از اين تحليل ها نشان مي دهد که لغزش ها در محدوده مخزن بيش تر کم عمق هستند و تحت تاثير انحلال لايه نمکي ايجاد مي شوند.
 

پیوست ها

  • 8000013890103.pdf
    765.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاثير تثبيت با آهک و پليمر و تسليح با الياف پليمري بر رفتار تغيير حجمي خاك هاي رسي شور
ضيايي مويد رضا,هراتيان مهرداد
خاک هاي شور از جمله خاک هاي مساله دار هستند که مشکلات فراواني را در پروژه هاي عمراني به وجود مي آورند. نشست و تورم از جمله موضوع هاي بحراني در خاك هاي رسي شورند. در اين تحقيق رفتار تغيير حجمي- تحكيمي اين نوع خاك ها، همچنين تاثير تثبيت و تسليح بر آن بررسي شده است. محل بررسي شده در اين تحقيق بزرگ راه اميركبير واقع در بين شهرهاي قم و كاشان است.


پس از اخذ نمونه و آزمايش هاي مقدماتي نظير دانه بندي، حدود اتربرگ و تراکم، ابتدا خاك محل تحت آزمايش هاي پتانسيل تورم و تحكيم قرار گرفت و پارامترهاي تغيير حجمي خاك در حالت دست خورده و دست نخورده به دست آمد و مشخص شد که نمونه دست خورده خاک مذکور داراي پتانسيل تورمي چشم گيري است، سپس نمونه هاي تثبيت شده خاك با درصدها و زمان هاي عمل آوري مختلف آهك و پليمر رزين-اپوکسي، همچنين نمونه هاي تسليح شده با درصدهاي متفاوت الياف پليمري تحت آزمايش هاي پتانسيل تورم و تحكيم قرار گرفته و نتايج به دست آمده در دو حالت نمونه تثبيت نشده و نمونه تثبيت شده مقايسه شدند.

با توجه به نتايج آزمايش هاي تحکيم و پتانسيل تورم، مشاهده مي شود که دست خوردگي به شدت بر روي رفتار تغيير حجمي خاک تاثير مي گذارد. نتايج به دست آمده از آزمايش پتانسيل تورم حاکي از کاهش پتانسيل تورم در نمونه هاي تثبيت شده نسبت به نمونه هاي تثبيت نشده است.
 

پیوست ها

  • 8000013890104.pdf
    816.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به سازي زمين به روش تزريق با فشار بسيار بالا
نيك بختيان بابك,آهنگري كاوه,نورزاد علي,گشتاسبي كامران,ليتكوهي سياوش
تزريق با فشار بسيار بالا روشي براي اصلاح خاك است كه در آن آب يا دوغاب، با فشار بسيار بالا و سرعت زياد از طريق نازل هايي به داخل خاك تزريق شده و باعث تخريب ساختار خاك مي شود. طي اين فرآيند، بخشي از ذرات خاك و دوغاب از درون گمانه حفاري بيرون آمده و بخشي ديگر به صورت درجا با دوغاب مخلوط مي شوند. در نتيجه اين فرآيند، توده اي از خاك اصلاح شده به وجود مي آيد كه به آن اصطلاحا توده خاك - سيمان اطلاق مي شود. ستون هاي خاك- سيمان ايجاد شده از طريق روش تزريق با فشار بالا در داخل خاك، داراي مقاومت بالا، تغيير شكل پذيري اندك و نفوذپذيري بسيار پايين هستند و باعث تقويت خصوصيات خاك محل مي شوند. در مقاله حاضر ابتدا اصول تزريق با فشار بالا و عوامل موثر در اين روش تشريح شده است، سپس به بررسي نتايج حاصل از خاك برداري اطراف ستون هاي خاك- سيمان ايجادشده با تزريق با فشار بسيار بالاي آزمايشي و آزمايش هاي انجام شده روي نمونه هاي اخذ شده از اين ستون ها پرداخته شده است. با توجه به نتايج به دست آمده از آزمون هاي مذكور، عمليات تزريق با فشار بسيار بالا باعث افزايش و تقويت خصوصيات فيزيكي و مكانيكي خاك محل از جمله مقاومت فشاري تك محوري، چسبندگي و زاويه اصطكاك داخلي تا چندين برابر شده است. در پايان نيز مقادير پارامترهاي تزريق با فشار بسيار بالا براي دست يابي به اقطار بيشتر در سايت مذكور (بر اساس نتايج تزريق آزمايشي)، از قبيل سرعت بالا كشيدن مانيتور، سرعت دوران مانيتور، فشار آب، فشار دوغاب و فشار هوا پيشنهاد شده است.
كليد واژه: تزريق با فشار بالا، بهبود زمين، ستون خاك، سيمان، سد شهريار ميانه
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي رفتار اتساع و مقاومت برشي مخلوط هاي شن و ماسه در مقادير شن دانه بالاتر از آستانه شناوري
علي زاده مجتبي,حميدي امير
شرايط شناوري در خاك مخلوط شن و ماسه اي، به حالتي اطلاق مي شود كه شن دانه ها درصد اندكي از مخلوط را تشكيل داده، در بخش ماتريس ماسه شناور بوده و تماس اندكي بين آن ها برقرار است. در اين حالت، مقاومت و خصوصيات تغيير شكل خاك تحت تاثير بخش ريزتر يعني ماسه خواهد بود. با افزايش مقدار شن تماس بين ذرات شن دانه ايجاد شده و ماسه فقط فضاي خالي ما بين آن ها را پر خواهد نمود. اين وضعيت حالت غيرشناوري شن دانه ها را نشان مي دهد. مقاومت و خصوصيات تغيير شكل خاك در اين حالت توسط بخش درشت تر مخلوط يعني شن كنترل مي شود. در تحقيق حاضر براي ارزيابي رفتار مقاومت برشي مخلوط هاي شن و ماسه در شرايط غيرشناوري شن دانه ها، از دستگاه آزمايش برش مستقيم بزرگ مقياس با ابعاد جعبه برش 160 ×300×300 ميلي متر استفاده شده است. شن با دانه بندي يك نواخت و حداكثر اندازه 5/12 ميلي متر با شكل گردگوشه به عنوان بخش درشت تر به كار رفته است. براي قسمت ريزتر نيز از ماسه بد دانه بندي شده سواحل بابلسر استفاده شده است. نمونه هاي مخلوط شن و ماسه به صورت كاملا خشك در چهاردرصد وزني شن متفاوت 70، 80، 90 و 100 و در سه تراكم نسبي 35، 60 و 85 درصد آماده و تحت سربار هاي 100، 200 و 300 كيلو پاسكال آزمايش شده اند. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه ازدياد تراكم نسبي و درصد شن دانه سبب افزايش مقاومت برشي خاك هاي مخلوط شن و ماسه مي شود. همچنين نرخ تغييرات مقاومت برشي يا زاويه اصطكاك خاك با درصد شن دانه، در مقادير پايين تر از حد شناوري كه رفتار توسط ماتريس ماسه اي ريزتر كنترل مي شود شديدتر از مقادير نظير در بالاتر از حد شناوري است كه رفتار خاك مخلوط به وسيله بخش درشت تر شني كنترل مي شود.
كليد واژه:
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي اندركنش سد پي در بررسي موردي سد خاكي - سنگريزه اي مسجد سليمان با استفاده از ركوردهاي ثبت شده زلزله
عامل سخي مسعود,داوودي محمد,جعفري محمدكاظم
بررسي رفتار لرزه اي سدهاي خاكي يكي از مهم ترين موضوع هاي قابل طرح در دانش ژئوتكنيك است. در بررسي رفتار سد ها در برابر پديده زلزله، بهترين روش، تدقيق مدل هاي عددي و تحليلي با پاسخ هاي واقعي ثبت شده در بدنه سد است. در دسترس بودن شتاب نگاشت هاي ثبت شده زلزله بر روي سد خاكي-سنگريزه اي مسجد سليمان، زمينه مناسبي را براي نيل به اين هدف فراهم كرده است و بر اين اساس، سد مذكور براي بررسي موردي انتخاب شده است. در اين تحقيق با استفاده از شتاب نگاشت ثبت شده در گالري به عنوان محرك ورودي، تحليل هاي عددي بدنه و پي سد مسجد سليمان در محدوده دو بعدي صورت پذيرفته و مساله اندركنش پي سد خاكي بررسي شده است. لازم به ذكر است شتاب نگاشت هاي ثبت شده زلزله، ضعيف بوده و در نتيجه گيري نهايي و تحليل لرزه اي پاسخ سد نيز به اين امر توجه شده است. بر اين اساس در اين تحقيق با در دسترس بودن شتاب نگاشت هاي ثبت شده در نقاط مختلف سد مذكور، جرم هاي مختلفي براي پي سد در نظر گرفته شده و تحليل هاي عددي انجام شده است. پاسخ هاي به دست آمده از تحليل هاي عددي با پاسخ هاي ثبت شده مقايسه شده است و درباره ميزان در نظرگيري جرم پي با استفاده از معيارهاي مختلف بحث شده است. بررسي ها نشان داده است كه يكي از بهترين معيارها در اين مقايسه، استفاده از توزيع زمان - فركانس در تحليل شتاب نگاشت هاي ثبت و محاسبه شده است. نتايج به دست آمده حاكي از آن است كه صرف نظر كردن از جرم پي الزاما به بهترين پاسخ ديناميكي براي سد خاكي منجر نمي گردد. با توجه به معيارهاي مختلف در نظر گرفته شده در اين تحقيق و با توجه به ضعيف بودن محرك ورودي ثبت شده و فرض رفتار خطي سد، به نظر مي رسد پي با جرم زير 50 درصد (در حدود 20-30 درصد) نزديك ترين پاسخ به رفتار ثبت شده سد را به همراه داشته باشد.
كليد واژه:
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ويژگي هاي لرزه خيزي دشت سيلاخور بروجرد بر اساس داده زمين لرزه هاي ثبت شده در يك شبكه لرزه نگاري موقت
شهرابي طاهره,جوان دولويي غلام*
* پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله
دشت سيلاخور بروجرد بين دو زون زاگرس مرتفع و سنندج - سيرجان است و يكي از مناطق لرزه خيز كشور به شمار مي رود. بررسي گسل هاي منطقه و كانون هاي سطحي زمين لرزه ها در منطقه نيز نشان دهنده وقوع زمين لرزه هايي با تعداد نسبتا زياد و بزرگي متوسط تا بزرگ است. بررسي زمين لرزه هاي تاريخي نيز نشان دهنده بروز زمين لرزه هاي متعددي در گستره بررسي شده درگذشته است و گستره بيشينه تخريب و صفحه گسل در سازوكارهاي كانوني تعيين شده از روند شمال غربي - جنوب شرقي آن ها تبعيت مي كنند.
بررسي توزيع مكاني پس لرزه هاي زمين لرزه 31/2/1384 بروجرد بر روي نقشه توپوگرافي منطقه، نشان مي دهد كه اكثر پس لرزه ها در منطقه كانون سطحي زمين لرزه اصلي يعني در ناحيه گسل قلعه حاتم به وقوع پيوسته اند. هم چنين با تعيين محل پس لرزه هاي زمين لرزه 13/1/1385 مشخص شد كه اكثر پس لرزه ها در منطقه كانون سطحي زمين لرزه اصلي، يعني گسل دورود بوقوع پيوسته اند. به عبارت ديگر، فعال شدن گسل مسبب زمين لرزه هاي اصلي ايجاد كننده پس لرزه ها بوده است. همچنين سازوكارهاي محاسبه شده براي زلزله ها در اين پژوهش، اكثرا امتدادلغز راست گرد را در كنار سازوكارهاي فشارشي و كششي نشان مي دهند. وجود اين سازوكارهاي متفاوت در كنار هم ديگر نشان دهنده وقوع پديده افراز در اين ناحيه از زاگرس است.
كليد واژه: لرزه خيزي، دشت سيلاخور، گسله فعال
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اثر محلول نمك بر مشخصات لايه پوششي مراكز دفن مواد زائد
شريعتمداري نادر*,سلامي مرضيه
* دانشكده عمران، دانشگاه علم و صنعت ايران
مراكز دفن مواد زائد به منظور جداسازي زباله دفن شده از محيط اطراف و آب هاي زيرزميني طراحي مي شوند. پوششي كه در كف مراكز دفن قرار مي گيرد، از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه از انتقال آلودگي به آب هاي زيرزميني جلوگيري مي كند. پوشش كف مي تواند مخلوطي از خاك محل و بنتونيت باشد. در اين پژوهش به بررسي اثر دو نمك NaCl و MgCl[SUB]2[/SUB]در چندين غلظت بر روي مشخصات مخلوط خاك محل- بنتونيت در دو نسبت 100:10 و 100:20 (10 و 20 درصد وزني بنتونيت و 100 درصد وزني كل مخلوط خاك) پرداخته شده است. آزمايش هاي انجام گرفته شامل آزمايش تحكيم يك بعدي به منظور تعيين نفوذپذيري و فشردگي مخلوط هاي خاك، آزمايش تعيين حدود آتربرگ و آزمايش تورم آزاد است. نتايج نشان مي دهد كه نوع نمك و غلظت آن بر مشخصات مخلوط خاك موثر است. مقايسه محلول هاي نمك نشان مي دهد كه كاتيون هاي دوظرفيتي نسبت به كاتيون هاي تك ظرفيتي بر روي هدايت هيدروليكي مخلوط اثر بيش تري دارند. مقايسه اثر غلظت هاي مختلف نمك در يك نوع نمك بر روي مخلوط خاك مشخص، بيان گر اين است كه با كاهش غلظت نمك، هدايت هيدروليكي كاهش مي يابد. اين پديده بر اساس تئوري لايه دوگانه پخشيده قابل توجيه است.
كليد واژه: اثر غلظت هاي مختلف نمك در يك نوع نمك بر روي مخلوط
 
بالا