◄[درخواست هاي خودتان را پيرامون درس سازه هاي بتني فقط در اين تاپيك مطرح كنيد ]►

◄[درخواست هاي خودتان را پيرامون درس سازه هاي بتني فقط در اين تاپيك مطرح كنيد ]►

  • عالی

    رای: 1 50.0%
  • خوب

    رای: 1 50.0%
  • بسیار خوب

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    2

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام
توضيحات آقا رضا كامل بود
فقط در مورد ستون حداقل درصد آرماتور 1 درصد و حداكثر 6 درصد هست كه عملا بايد حداكثر 3 درصد در نظر گرفت موقع طراحي چون در محلهاي وصله از 6 درصد بيشتر نشه

در مورد فنداسيون حداقل درصد ميلگردهاي كششي برابر 0.0015 سطح مقطع فنداسيون هست و براي ميلگردهاي برشي در فنداسيون نواري 0.25 درصد مقطع نوار فنداسيون
 

tara_baran

عضو جدید
تارا جان چون رشتتون معماري هست من تا حدي در پاسخ سئوالات كمكتون ميكنم :

سئوال اول :

هر 3 شكل ستون مناسب هستند وليكن اجراي ستون مستطيل شكل داراي سهولت بيشتري هست . زيرا قالب آن فراوان يافت شده و به سادگي هم نصب ميشود . در ستونهايي كه نام برديد هر چه از سمت راست به سمت چپ ميرويم به دليل سخت شدن و پيچيده شدن شكل قالب هزينه قالب بندي و اجرا افزايش مي يابد . مثلا در ستون با مقطع دايره حتما بايد خاموت دورپيچ رعايت شود . بنابر اين من فكر ميكنم از نظر كارايي هر 3 ستون يكسان هستند . وليكن از نظر هزينه اجرايي مسلما ستون با مقطع مستطيل انتخاب اول ميباشد . ستونهاي گرد عموما در ساختمانهايي با كاربري عمومي استفاده ميشوند . زيرا در چنين ساختمانهايي در لابي ها ستون ديده ميشود از اين رو ستون با مقطع دايره داراي زيبايي بيشتري ميباشد . ستون با مقطع 6 ضلعي به دليل خيلي خاص بودن شكل خود داراي هزينه قالب بند بسيار بالاتري نسبت به ستون با مقطع گرد ميباشد .



سئوال دوم :

براي پاسخ اين سئوالت كافيه به اين سايت مراجعه كني كه بتن ريزي در هواي گرم رو بطور بسيار جامع و كامل مورد بررسي قرار داده .


سئوال سوم :


بتن‌ريزي در مناطق ساحلي خليج فارس و درياي عمان

در مناطق ساحلي خليج فارس و درياي عمان ضمن رعايت ضوابط بتن‌ريزي در هواي گرم موارد زير نيز بايد مراعات شود:

مصالح مناسب به شرح فوق انتخاب و نسبتهاي اختلاط چنان تعيين گردند كه از مصرف سيمان زياد احتراز شده و نسبت آب به سيمان و نفوذپذيري كاهش يابد.

از سيمان مناسب با گرمازايي كم، سيمان پرتلند نوع 2 و يا نوع 1 با پوزولان و يا سيمانهاي پرتلند آميخته پوزولاني يا روباره‌اي و يا ساير سيمانهاي پوزولاني استفاده شود. مقدار پوزولان بستگي به نوع آن و موقعيت محيطي سازه دارد.

مقدار كلريدهاي آب مصرفي بايد كمتر از 500 قسمت در ميليون باشد. ساير خصوصيات آب مصرفي بايد با جدول 4-5 مطابقت داشته باشد. ميزان كل كلريد قابل حل در آب در بتن سخت شده 28 روزه، ناشي از تمامي مواد تشكيل دهنده بتن نبايد از مقادير جدول 4-18 تجاوز نمايد.

استفاده از آب نمكدار بويژه آب دريا براي شستشوي سنگدانه‌ها، تهيه و عمل آوردن بتن مجاز نمي‌باشد.

حداكثر نسبت آب به مواد سيماني (سيمان به علاوه مواد پوزولاني و يا روباره‌اي) 4/0 باشد.

سنگدانه‌هاي مصرفي به ويژه سنگدانه‌هاي ريز بايد به نحوي مناسب شسته و تميز شوند تا با مقادير مندرج در جداول 4-1 و 4-3 مطابقت داشته باشند.

حداكثر جذب آب سنگدانه‌هاي مصرفي در بتن، براي سنگدانه‌هاي درشت به 5/2 درصد و براي سنگدانه‌هاي ريز به 3 درصد محدود مي‌شود.

براي كاهش نفوذپذيري بتن، مخلوط بتن تازه بايد از تراكم كافي برخوردار باشد و براي تأمين اين منظور از افزودنيهاي كاهنده قوي آب استفاده مي‌شود.

در صورت استفاده از مواد افزودني شيميايي، پوزولانها و مواد افزودني شبه‌سيماني اين مواد بايد با مشخصات بند 4-2-4 مطابقت داشته باشند. استفاده از مواد افزودني بايد با تأييد دستگاه نظارت باشد.

نحوه نگهداري و انبار كردن ميلگردها بايد به صورتي باشد كه از آلوده شدن آنها به مواد زيان‌آور جلوگيري شود.

مصرف ميلگردهاي آلوده به مواد يا املاح زيان‌آور (مانند كلريد سولفات) و ميلگردهايي كه تا حد پوسته شدن زنگ زده باشند، مجاز نيست.

سيمهايي كه براي بستن يا نگهداري آرماتورها در محل، به كار مي‌روند بايد به طرف داخل قالب خم شوند تا از ميزان پوشش بتن روي آرماتور كاسته نشود.

پوشش بتني ميلگردها بايد مطابق جدول 4-9، شرايط محيطي فوق‌العاده شديد، باشد.


سئوال چهارم :

میزان میلگرد در مقطع تير بتني با كميتي به نام رو تعيين ميشود كه برابر است با نسبت A/BD كه A مويد ميزان سطح مقطع فولاد در مقطع و B و D موئد عرض و ارتفاع مقطع ميباشند .

مقادير حداكثر اين كميت از اين جدول تعيين ميشود :



مقدار حداقل اين كميت نيز برابر است با نسبت j 1.4/Fyكه Fy تنش تسليم ميلگرد مصرفي در بتن ميباشد .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

براي ستون اگر ستون فقط داراي بار محوري باشد از طريق رابطه زير حداكثر فولاد محاسبه ميشود :



و اگر ستون علاوه بر بار محوري داراي ممان خمشي نيز باشد با استفاده از نمودارهاي اندر كنش طراحي مقدار فولاد تعيين ميشود .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در دالها همانند تيرها حداكثر فولاد از جدول تعيين ميشود و حداقل ميلگرد برابر با آرماتور حرارتي در نظر گرفته ميشود .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در فونداسيون هم دقيقا همانند تيرها عمل ميشود .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

براي ديوار برشي به صفحات 638 و 639 و 640 از كتاب طراحي ساختمانهاي بتن مسلح نوشته طاحوني مراجعه كنيد .



سئوال پنجم :

[SUP]شكل پذيري در سازه هاي بتن آرمه [/SUP]



موفق باشي عزيزم . :)

سلام خسبس ممنون از لطفتون واقعا متشکرم از لطفتون:smile:
 

reza2011

عضو جدید
تارا جان براي تشكر لازم نيست يك تاپيك بزني عزيز دلم :).. دگمه تشكر براي همين كاره .. موفق باشي گلم ... :gol::redface:

ضمنا گفتي سلام خسيس ؟ والله به خدا من خسيس نيستم ... :cry::biggrin:
 

tara_baran

عضو جدید
تارا جان براي تشكر لازم نيست يك تاپيك بزني عزيز دلم :).. دگمه تشكر براي همين كاره .. موفق باشي گلم ... :gol::redface:

ضمنا گفتي سلام خسيس ؟ والله به خدا من خسيس نيستم ... :cry::biggrin:
ببخشید بخدا منظورم خیلی ممنون از لطفتون بود اما اشتباه زدم شرمنده ببخشید
 

behzad-s

عضو جدید
درخواست الگوریتم برای محاسبه تیرچه بتونی سقف

درخواست الگوریتم برای محاسبه تیرچه بتونی سقف

:)سلام؛من میخواهم با ویژوال بیسیک ، برنامه طراحی تیرچه بتونی بنویسم.

نیاز به یک الگوریتم کامل طراحی تیرچه بتونی دارم . از دوستان کسی می تونه کمک کنه ؟؟؟
:)
 

tara_baran

عضو جدید
کمک کمک کمک... سازه بتنی

کمک کمک کمک... سازه بتنی

1.مقدار حداکثر و حداقل درصد میلگرد در دیوار های برشی را با توضیح بنویسید
2.مقدار حداکثر و حداقل میلگرد در مقاطع خمشی (خمشی)
3.مقدار حداکثر و حداقل در مقاطع فشاری
4.مقدار حداکثر و حداقل میلگرد برشی در تیر ها
5.حداکثر و حداقل فاصله ی بین میلگرد های برشی (خاموت ها و تنگ ها )
سلا م با عذر خواهی فراوان از دوستان عمران تقاضای خواهش فراوان برای کمک به من برای درس سازه بتنی خودم دارم و به جواب این سوالا نیاز مبرمی دارم و اونقدر تو کارا ی تحویل درسه طرحم هستم که داره کمرم می شکنه و من از شما دوستان عزیز کمک می طلبم هر چه سریع تر بهتر:cry:
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
1.مقدار حداکثر و حداقل درصد میلگرد در دیوار های برشی را با توضیح بنویسید
2.مقدار حداکثر و حداقل میلگرد در مقاطع خمشی (خمشی)
3.مقدار حداکثر و حداقل در مقاطع فشاری
4.مقدار حداکثر و حداقل میلگرد برشی در تیر ها
5.حداکثر و حداقل فاصله ی بین میلگرد های برشی (خاموت ها و تنگ ها )
سلا م با عذر خواهی فراوان از دوستان عمران تقاضای خواهش فراوان برای کمک به من برای درس سازه بتنی خودم دارم و به جواب این سوالا نیاز مبرمی دارم و اونقدر تو کارا ی تحویل درسه طرحم هستم که داره کمرم می شکنه و من از شما دوستان عزیز کمک می طلبم هر چه سریع تر بهتر:cry:

سلام
اينو فكر كنم در يه تاپيك ديگه توضيح داده شده

وله به هر حال
در ديوارها حداقل آرماتو قايم
براي ميلگرد با قطر 16 و كمتر 0.0012
براي ساير ميلگردها 0.0015
در ديوارها حداقل آرماتورافقي
تا ميلگرد 16 و كمتر 0.0020
ساير ميلگردها 0.0025
و حداكثر ميلگرد ديوار 0.04 درصد كه با احتساب محل همپوشاني 0.02 ميشه
در مقاطع خمشي مثل تيرها حداقل آرماتور 1.4 بر fy
و حداكثر 0.025 درصد

در ستونها حداقل 1 و حداكثر 6 درصد و با احتساب محل همپوشاني حداكثر 3 درصد

آرماتور برشي با توجه به حداقل آيين نامه براي قاب متوسط و وي‍‍ژه متفاوته
 

mina74

اخراجی موقت
سازه‌های بتنی؛ تئوری و طراحی

سازه‌های بتنی؛ تئوری و طراحی



سال 2008 | 931 صفحه | ISBN: 9780470170946 | 31,07 MB |



معرفی:
این نسخه جدید از کتاب “سازه‌های بتنی” به دانشجویان کمک می‌کند تا از پل مفاهیم گذشته و به راه‌حل مشکلات برسند. این کتاب به‌طور کامل به‌روزرسانی گشته اما رویکرد ساده و قابل فهم خود را حفظ نموده است.
نویسندگان این کتاب با استفاده از مثال‌ها و نمونه‌های گام‌به‌گام، مفاهیم اساسی را سریعا به دانشجویان این حوزه منتقل نموده و تکنیک‌های تجزیه‌وتحلیل و طراحی بتن تقویت‌شده را برای ایشان تشریح می‌نماید.
علاوه‌براین، تاکید نویسندگان بر روی بالا بودن کیفیت متن بوده و توصیه‌ها و آموزش‌های ایشان، به دانشجویان در طراحی سازه‌های بتنی اعتماد‌به‌نفس داده است.
فصل جدیدی به این کتاب برای طراحی تیرهای خمیده اختصاص داده شده است. این متن نتیجه یادداشت‌ها و سخنرانی‌های دو نویسنده است که با تامل بیش از بیست و پنج سال به تدریس در کلاس و تجربه صنعتی پرداخته‌اند.



جامعه وقتى فرزانگى و سعادت مى‌یابد که مطالعه، کار روزانه‌اش باشد. "سقراط"
 

une3

عضو جدید
salam mer30 az ketabe qaaashangetoon ooomidvar boodam ke laaatin nabashe moooteaaasefane bood.vaaaaaaaali bazam mamnoonam
 
راه محاسبه

راه محاسبه

با سلام خدمت شما مهندسین عزیز
من یک راه آسان برای محاسبه ستونهای بتنی میخوام البته به پیش نیاز احتیاج نداشته باشه مثل یک فرمول فیزیکی یا ریاضی که یک سری معلوم داریم و مجهول و میخواهیم ممنون
میشوم راهنمایی کنید با تشکر از شما
 
با سلام من میخوام سالنی بسازم برای سقف برای اینکه دهنه 5.40 است از خرپا استفاده کرده ام حالا برای ستون گزاری میخوام از ستونهای بتنی انفرادی استفاده کنم نمی دونم از چه قطر ستون باید استفاده کنم و میلگرد و خاموت آن چه شماره ای باید باشهلازم به ذکر خرپام و با قوطی 40.80 ساختم . ممنون
 

رضا59

عضو جدید
راهنمايي در مورد تركيبات بارگذاري سازه بتني

راهنمايي در مورد تركيبات بارگذاري سازه بتني

با سلام
در مورد تركيبات بارگذاري بر اساس آيين نامه ايران براي سازه بتني نامنظم در پلان در حالتي كه از اثر پيچش تصادفي بتنوان صرف نظر كرد و طراحي در حالت حدي انجام ميگيرد براي آناليز غير خطي استاتيك - پوش اور كسي ميتونه راهنمايي كنه؟
در اين مورد خيلي جستجو كردم ولي به يك تركيب بار قابل اعتماد نرسيدم تنها بر اساس اطلاعاتي كه به دست آرودم تركيبهاي پيوست را خودم استخراج كردم اگر كسي تركيبات بارگذاري را بر اساس شرايطي كه گفتم داره خواهشم ميكنم ارائه كنه ضمنا در مورد صحت تركيبات پيوست ممنون ميشم راهنمايي كنيد
 

a.manoochehry

عضو جدید
تخمین مقاومت یک سازه

تخمین مقاومت یک سازه

با عرض سلام.
از دوستان و مهندسین گرامی خواهش دارم اگر کسی قادر به طراحی ایت سازه هست من رو راهنمایی کنه.
وزن جرثقیل با حداکثر بارش 5 تن می باشد.می خوام ببینم اون خرک های بتنی میتونه اون جرثقیل رو تحمل کنه یانه.
ممنون میشم اگ کمکم کنید.
در ضمن اگر مشکلی نباشه نحوه ی محاسبه رو هم به من بگید مرسی.
Untitled.jpg
 

hami1130

عضو جدید
ترسیــــــــــم نقشه های اجرایی سازه بتنی (سازه 90)

ترسیــــــــــم نقشه های اجرایی سازه بتنی (سازه 90)

مهندسان و دانشجویان عزیز برای ترسیم نقشه های اجرایی سازه بتنی بعد از وارد کردن مدل در Etabs به ما سر بزنید.

http://drawsaze91.blogfa.com/

(فقط متری 45 تومان)

نمونه کار رو حتما دانلود کنید مشاهده پیوست Symbol(drawsaze91.blogfa.com).rar
 

Moein.B

دستیار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص مباحث اجرایی

--------------------------------
دوست عزیز شما بهترین کار این هست که از کتابخانه دانشگاه یا ... کتاب مستوفی نژاد رو تهیه کنی و سوالات حل شدش رو نگاه کنی-چون اگر ما نمونه سوال بزاریم براتون اصلا به دردتون نمیخوره-چون همین کارو ما پارسال انجام دادیم و سوالات به دردمون نخورد
موفق باشید
 

بوگاتی رنسانس

عضو جدید
کاربر ممتاز
--------------------------------
دوست عزیز شما بهترین کار این هست که از کتابخانه دانشگاه یا ... کتاب مستوفی نژاد رو تهیه کنی و سوالات حل شدش رو نگاه کنی-چون اگر ما نمونه سوال بزاریم براتون اصلا به دردتون نمیخوره-چون همین کارو ما پارسال انجام دادیم و سوالات به دردمون نخورد
موفق باشید
کتاب مستوفی نژاد خوبه همخونطور که معین عزیز گفت و همینطور کتاب طاحونی رو من پیشنهاد میکنم
 

دانیول

عضو جدید
سلام لطفا برنامه نویسی طراحی تیرچه بتنی را در محیط visual basic برای من ایمیل کنید . ممنونم . فقط فوری
 

Cna_0nLine

عضو جدید
مسلح کردن تیر T شکل

مسلح کردن تیر T شکل

سلام
یه سوال داشتم درباره طراحی دال بتنی ، توی سوال زیر میخواهیم تیر وسط رو به فولاد های لازم مسلح کنیم
بیشتر سوال من درباره بارهای وارد بر دال بتنی هست ، این که ما چگونه باید بار مثلثی و متمرکز رو به تیر وسط اثر بدیم ، اعداد داده شده فرضی هستند و اگر عددی داده نشده خودتون فرض کنید
یکبار با فرض این که بار متمرکز داخل عرض بال اثر داده شده باشه حل کنید یک بار با فرض این که بارمتمرکز داخل عرض بال نباشه
قسمت بارگذاری تیر مشکل دارم فقط ...


wz2ymlfl430ppdvvws8.jpg
با تشکر
 

حسنین

عضو جدید
ترک در سازه های بتنی و فو لاد

ترک در سازه های بتنی و فو لاد

به یک مطلب دز باره ی ترک در سازه های بتنی و فو لادی دارم ;)
 

b0yka

عضو جدید
محاسبه تعداد آرماتور

محاسبه تعداد آرماتور

سلام مهندسین عزیز یه پی به ابعاد مشخص داریم میخواهیم تعداد آرماتور لازم جهت آرماتور بندی را مشخص کنیم میخواستم بدونم نحوه محاسبه آن چطوری هست آیا کتاب خوبی هست که اینا رو توضیح بده؟
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام مهندسین عزیز یه پی به ابعاد مشخص داریم میخواهیم تعداد آرماتور لازم جهت آرماتور بندی را مشخص کنیم میخواستم بدونم نحوه محاسبه آن چطوری هست آیا کتاب خوبی هست که اینا رو توضیح بده؟

دوست عزیز. باید در سیف طراحی کنید. سیف سطح آرماتورها رو میده. با سطح آرماتور ها میتونید برای یه قطر مشخص تعداد رو محاسبه نمائید
 

mehdikoki

عضو جدید
مثالی از نحوه محاسبه خاموتها جهت جوابگو شدن برش پانچ

مثالی از نحوه محاسبه خاموتها جهت جوابگو شدن برش پانچ

در فایل پیوست مثالی از نحوه محاسبات خاموت برشی برای مواقعی که برش پانچ جوابگو نمی باشد. در اکثر موارد طراحان با افزایش ضخامت پی این مورد را کنترل می کنند که غیر اقتصادی است. امیدوارم مفیدفایده باشد.
 

پیوست ها

  • punch.zip
    332.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
◄[ درخواست هاي خودتان را فقط در اين تاپيك مطرح كنيد ]►

◄[ درخواست هاي خودتان را فقط در اين تاپيك مطرح كنيد ]►

سلام
لطفا در ترجمه پارگراف زیر به من کمک کنید. مخم داره سوت میکشه. هر چی فک میکنم نمی تونم ترجمه اش کنم...

As a result,
the design of a beam–column joint is essentially reduced to the
design of the diagonal concrete strut so as to impart to it the above
characteristics: in particular, the flow of compressive stresses is
safeguarded when the strut has sufficient strength to sustain the
action of the forces transferred to the joint from the beam and column
elements providing sufficient reinforcement is placed to sustain
the stresses developing along the tensile stress trajectories;
this reinforcement will also contribute towards not only preventing
the occurrence of excessive cracking, but, also minimising crack
width. and
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

SamHashemi

متخصص نقشه برداری
سلام
لطفا در ترجمه پارگراف زیر به من کمک کنید. مخم داره سوت میکشه. هر چی فک میکنم نمی تونم ترجمه اش کنم...

As a result,
the design of a beam–column joint is essentially reduced to the
design of the diagonal concrete strut so as to impart to it the above
characteristics: in particular, the flow of compressive stresses is
safeguarded when the strut has sufficient strength to sustain the
action of the forces transferred to the joint from the beam and column
elements providing sufficient reinforcement is placed to sustain
the stresses developing along the tensile stress trajectories;
this reinforcement will also contribute towards not only preventing
the occurrence of excessive cracking, but, also minimising crack
width. and
در نتیجه ،
طراحی یک ستون و تیر مشترک ، اساسا به کاهش میانجامد در طراحی قطری. تبخیر بتن را که به عنوان یک کاراکتر در بالا وارد میشود.به طور خاص جریان تنشهای فشاری محافظی دارای استحکام کافی نیروهای وارده بر تیر و ستون در محل مفاصل در هنگام تبخیر است جهت حفظ تنش در حال توسعه در طول مسیر کششی تنش.این تقویت کننده برای جلوگیری از ترک خوردگی المانی کامل نیست اما باعث به حداقل رساندن عرض ترک میشود.
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
لطفا در ترجمه پارگراف زیر به من کمک کنید. مخم داره سوت میکشه. هر چی فک میکنم نمی تونم ترجمه اش کنم...

As a result,
the design of a beam–column joint is essentially reduced to the
design of the diagonal concrete strut so as to impart to it the above
characteristics: in particular, the flow of compressive stresses is
safeguarded when the strut has sufficient strength to sustain the
action of the forces transferred to the joint from the beam and column
elements providing sufficient reinforcement is placed to sustain
the stresses developing along the tensile stress trajectories;
this reinforcement will also contribute towards not only preventing
the occurrence of excessive cracking, but, also minimising crack
width. and

اینجوری نمیشه برای اینکه دوستان بتونن بهم کمک کنن ترجمه خودم رو میذارم, اونجاهایی که فک میکنم غلط هست رو قرمز میکنم و میخوام لطفا شما بهم کمک کنید دوستان :


در نتیجه برای رسیدن به مشخصه مذکور, طراحی یک اتصال تیر-ستون اساسا به طراحی جزفشاری(strut) بتنی قطری کاهش می‌یابد. بطور خاص, جریان تنشهای فشاری, وقتی که جز فشاری مقاومت کافی برای تحمل اثر نیروهای منتقل شده از تیر و ستون به اتصال را با فراهم آوردن آرماتورهای کافی جایگذاری شده برای تحمل تنشهای افزایشی در امتداد مسیرهای تنشهای کششی را دارد, محافظت شده است. این آرماتور نه تنها به جلوگیری از وقوع ترک خوردگیهای بیش از حد, بلکه همچنین در به حداقل رساندن عرض ترکها کمک می‌کند
 

Similar threads

بالا