◄[تونل و مترو]►

مهناز

عضو جدید
سلام دوستان:heart: من مهناز از قسمت معماری هستم
این تاپیک رو توی معماری هم گذاشتم ولی فکر می کنم شما اطلاعاتتون بیشتر باشه چون شنیدم درسهایی که راجه به زلزله می خونید قسمتیش هم مربوط به مترو میشه بهرحال اگر لطف کنید و کمکم کنید اگه توی قسمت معماری کمکی از دست من بر بیاد دریغ نمی کنم.;)
میشه خاهش کنم راجه به مترو - عملکردها-حل پلان یک مترو- روابط ضابطه مند در طراحی- قسمتهای مورد نیاز یک مترو-پلان متروهای موجود- مقاله هایی راجه به مترو-عکس هایی از طراحی داخلی مترو*روابط*قسمتهای مختلف و خلاصه اگه هر اطلاعاتی دارید برام بذارید.
ممنون میشم
راستش پروزه جدیدمه و من هیچ اطلاعاتی ازش ندارم.:gol:
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/progress.gif
 

bardinova

مدیر بازنشسته
فکر کنم بتونم اطلاعات زیادی در اختیارتون بذارم . بهم بگین موضوع پروژتون دقیقا چی هست .
 

مهناز

عضو جدید
کمکم کنید لطفا

کمکم کنید لطفا

سلام
مرسی از اینکه می خواهید به من کمک کنید
راستش قراره یک مترو طراحی کنیم واسه درس مقدمات طراحی 2
الان توی قسمت اول یعنی تحقیقاتی اون هستیم
باید سایت پلانهای مختلف از متروهای جاهخای مختلف دنیا تهیه کنیم
بعدش هم قسمتهای مورد نیاز واسه یک مترو روابط این قسمتها با همدیگه را تعریف کنیم
عکسهایی ازمترو قسمتهای مختلفش و روابطش تهیه کنیم
بعدش وارد قانونهای مترو میشیم مثلا تهویه ارتفاع سقف طول و عرض حداقل و ...
بعد وارد مقیاس بندی میشیم
یعنی بهمون سایت خاصی رو می دند و باید با مقیاس یک مترو طراحی کنیم
راستش من اطلاعات بسیار کمی دارم در این مورد
ولی قول می دم اگه کمکم کنید در زمینه های معماری هر کاری از دستم بر بیاد انجام بدم
مرسی از توجهتون:gol: :gol: :gol:
 

bardinova

مدیر بازنشسته
در خصوص بخش Civil که احتمالا مورد نظر ابتدایی شما هست ، چندان نمیتونم کمکتون کنم اما میتونم شما رو به افرادی معرفی کنم یا منابعی رو در اختیارتون بذارم . اما در خصوص بخش E&M تا اونجا که محدودیتی وجود نداشته باشه (از سیستم های HVAC گرفته تا FAS و FES ، از Elevators و Escalators گرفته تا Carbody و ...) میتونم تا حدودی کمکتون کنم .
 

مهناز

عضو جدید
اینم یه راهنمایی

اینم یه راهنمایی

بهhttp://www.bastami.ir/ مراجعه کنید و قسمت هنر و معماری در ایستگاههای متروی جهان را مطالعه کنید حتما قسمت ادامه متن رو که به انگلیسی هست رو مطالعه کنید
از دوستایی که واسم مطلب فرستادند ممنونم بخصوص :gol:ترین عضو کلوپ مرسی
 

مهدی3394

عضو جدید
مترو

مترو

سلام.بنده دانشجوی ارشد سازه هستم که از شانس شما در متروی تهران مشغول به کارم.در مورد ايستگاههای مترو مطالبی دارم که می تونه بهت کمک کنه.Myemail:engbakhtiari@yahoo.com​
 

ali1362

عضو جدید
هشتمین کنفرانس تونل

هشتمین کنفرانس تونل

انجمن تونل ایران هشتمین کنفرانس تونل را در اردیبهشت ۸۸ برگزار می کند برای اطلاع بیشتر و دریافت برشور فراخوان اول می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید.
http://www.irta.ir

:gol:
 
نظر دکتر خاکسار در مورد مترو

نظر دکتر خاکسار در مورد مترو

نظر دکتر خاکسار در مورد مترو

روزنامه كيهان > شماره 19181 23/6/87 > صفحه 15 (حوادث)

چاره انديشي شوراي شهر براي ادامه ساخت خط يك مترو


رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: برنامه ريزي فني و كاملاً حساب شده اي براي توسعه شمالي خط يك مترو تهران انجام شده و اين پروژه هم اكنون با سرعت در حال اجراست.
به گزارش خبرگزاري مهر، مهندس مهدي چمران كه صبح ديروز به همراه دكتر حمزه شكيب رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران و همچنين مهندس محسن هاشمي، مديرعامل شركت مترو تهران و حومه در محل كارگاه امتداد خط يك مترو تهران در خيابان شريعتي حضور يافته بود، افزود: باتوجه به اينكه بررسي ها و پيش بيني ها نشان از آن داشت كه بهتر است اين بخش از توسعه خط يك مترو به صورت باز و از بالاانجام شود، خيابان شريعتي مسدود شد تا با امنيت كامل كار در اين بخش به پيش رود.
وي گفت: اقدامات با سرعت مطلوب درحال انجام است و تا پايان شهريورماه جاري مسير خيابان شريعتي بازگشايي مي شود.
چمران به قنات هاي موجود در اين مسير اشاره كرد و افزود: همزمان با احداث تونل هاي مترو به موازات آنها، تونل هايي براي هدايت آب قنات ها و ساير آب هاي زيرسطحي ايجاد مي شود كه در محدوده خيابان شريعتي نيز اين اقدام صورت گرفته است.
مهندس محسن هاشمي، مديرعامل شركت مترو تهران و حومه نيز اظهار داشت: هم اكنون توسعه شمالي خط يك مترو تهران در خيابان ميرداماد تا تجريش در حال اجرا بوده و از جنوب به قيطريه رسيده و از شمال نيز به سمت قيطريه درحال احداث است.

نظر كارشناسان درباره ريزش هاي مترو
براساس آمار از سال 84 تاكنون 7 بار تونلهاي مترو تهران ريزش كرده، فروكشي كه علاوه بر تهديد سلامت افراد، فعاليت بخشي از شهر را مختل كرده است، اين در حالي است كه برخي از كارشناسان زمين شناسي مي گويند با انجام مطالعات كامل زمين شناسي حفر تونل هاي مترو، با مشكل نشست مواجه نمي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا، طبق آمار موجود در شركت متروي تهران، طي چهار سال اخير تاكنون در نقاط شمالي و جنوبي شهر تهران هفت بار زمين بر اثر حفاري تونل هاي مترو نشست كرده است.
آمار نشان مي دهد در تيرماه سال 84 ريزش تونل مترو در تقاطع خيابان شمس تبريزي خيابان ميرداماد، مهر 84 در تقاطع قيطريه خيابان شريعتي، تيرماه 85 ريزش در محل دسترسي به ايستگاه مترو امام خميني در خيابان امام خميني، آذر 85 در خيابان شريعتي بالاتر از سينما فرهنگ، تيرماه 86 در شمال تقاطع قيطريه- شريعتي، چهارم شهريورماه جاري تقاطع خيابان شريعتي و يخچال، نيمه ماه جاري جنوب به شمال تقاطع مينا و زرين در خيابان شريعتي انجام شده است.
بر اين اساس از مجموع موارد ياد شده فقط 5 مورد نشست زمين در خيابان شريعتي تهران اتفاق افتاده كه حاكي از اين مطلب است كه بيشترين مشكل در حفر تونل هاي مترو مربوط به اين خيابان بوده است.
عضو هيئت علمي دانشگاه مركز آموزش عالي جهادكشاورزي در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: با انجام مطالعات كامل زمين شناسي، حفر تونل هاي مترو با مشكل نشست زمين مواجه نمي شود. دكتر كاوه خاكسار افزود: انجام مطالعات زمين شناسي كار پرهزينه و دشواري است كه به نظر مي رسد در حفاري تونل هاي مترو در كلانشهر تهران صورت نمي گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه به مطالعات زمين شناسي در كشور توجهي نمي شود، گفت: متاسفانه در احداث تونل هاي شهري اعم از زميني و يا زيرزميني و حتي احداث ساختمان ها، نتايج مطالعات زمين شناسي لحاظ نشده و يا بصورت صوري انجام مي شود.
اين زمين شناس تاكيد كرد: با توجه به نوع جنس خاك و وضعيت جغرافيايي خاص كشور يعني آبرفتي بودن احداث تونل هاي زيرزميني كاري بسيار دشوار است كه بايد با شرايط ويژه انجام شود.
خاكسار گفت: همچنين وجود آب هاي زيرزميني در بخش هايي از سطح شهر سبب نشست هاي مكرر زمين مي شود.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: به لحاظ متفاوت بودن جنس و دانه خاك و نيز يكپارچه نبودن سنگهاي زيرزميني در بخش هاي مختلف سطح شهر، انجام مطالعات جامع زمين شناسي پيش از انجام عمليات حفر تونل به منظور پيشگيري از نشست زمين ضروري است.
رئيس بخش اكتشافات الكتريك موسسه ژئوفيزيك تهران نيز در گفت وگو با ايرنا از لحاظ استانداردهاي بين المللي و نيز انجام مطالعات جامع ژئوفيزيكي زمين در حفر تونل هاي مترو پايتخت اظهار بي اطلاعي كرد.دكتر محمد كاظم حفيفي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: مطالعات ژئوفيزيكي، حفر تونل هاي مترو در پايتخت توسط موسسه ژئوفيزيك انجام نمي شود و تاكنون هيچ درخواستي در اين خصوص به اين موسسه داده نشده است.وي اضافه كرد: شركت مترو با برگزاري مناقصه مطالعات درخواستي ژئوفيزيك زمين را از پيمانكاران بخش خصوصي دريافت مي كند.
حفيفي تاكيد كرد: با انجام مطالعات ژئوفيزيكي وجود هرگونه معارضي در زيرخاك اعم از قنات، چاه و گودال قابل تشخيص است و مي توان مسير حفر تونل هاي شهري را بدون وجود معارض تعيين كرد.
اين مسئول يادآور شد: سال گذشته طي فراخواني مطالعات ژئوفيزيكي بخش هايي از خط 3 مترو، اعلام شده بود كه متاسفانه بدليل عدم انتخاب در مناقصه، موفق به ارائه مطالعات انجام شده به مترو نشديم.گفتني است نشست هاي مكرر زمين در مسير احداث خط مترو خيابان شريعتي، موجب سقوط خودرو در گودال، رعب و وحشت براي مردم و به گفته شاهدان عيني، ايجاد ترك بر ديوار برج 18 طبقه مينا شده است.
دکتر خاکسار(عضو هئیت علمی ) استاد زمین شناسی و مصالح ساختمانی دانشگاه رودهن هست .
 

معمارباشی

عضو جدید
يه سوال ...
به نظر شما مترو وسيله خوبيه؟
اگه خوب بود چرا تو مونيخ كه قديمي ترين مترو جهان رو داراست و داراي سه لاين مترو هم زمانه تعداد لاين هاش اضافه نشد و گسترش پيدا نكرد؟
مي دونستيد ميزان افسردگي در بين افرادي كه از مترو استفاده مي كنن بيشتره؟
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
معمار باشی، متاسفانه، یکی از عالی ترین مقامات کشوری ما، مهندسی عمران - ترافیک رو دارند، اما هنوز این باور که مترو خیلی وسیله کاربردی و عالی برای حمل و نقل نیست، رو ندارند!!!
به جای خرج مترو و حفر زمین، خرج سالم سازی راه های آسفالتمون می کردیم بهتر بود!!!
در شهری که من زندگی می کنم، یکی از پر رفت و آمد ترین خیابون هاش، (مسیر آمل به مشهد که معروف به خیابان امام رضا (ع) است) به دست رضا شاه پهلوی ساخته شد!!!
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معمار باشی، متاسفانه، یکی از عالی ترین مقامات کشوری ما، مهندسی عمران - ترافیک رو دارند، اما هنوز این باور که مترو خیلی وسیله کاربردی و عالی برای حمل و نقل نیست، رو ندارند!!!
به جای خرج مترو و حفر زمین، خرج سالم سازی راه های آسفالتمون می کردیم بهتر بود!!!
در شهری که من زندگی می کنم، یکی از پر رفت و آمد ترین خیابون هاش، (مسیر آمل به مشهد که معروف به خیابان امام رضا (ع) است) به دست رضا شاه پهلوی ساخته شد!!!

ای آقا .. اون برای جاییه که ماشین کم باشه :) شما فکر کن اگر متروی تهران نبود چه اتفاقی توی تهران میافتاد ؟ همینطوریش با مترو مردم روی زمین میمونند توی مسیرهای اصلی ، وای اگر اون هم نبود :) یکمی مغرضانه و بدون دانش نظر دادی .
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
خوب من هم میگم، این هزینه رو می ذاشتن پای یک عملیات تحقیقاتی واسه 1راهار درست و حسابی!!!
به نظر من اول خیابون ها درست بشه، بعد فرهنگ، بعد مترو و سیستم های تجملاتی و مدرن!!!
گرچه سرمایه های تحقیقاتی، در اینجا زیادی حیف و میل میشه!!!!
1لحظه یادم رفت توی ایرانیم!!!
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خوب من هم میگم، این هزینه رو می ذاشتن پای یک عملیات تحقیقاتی واسه 1راهار درست و حسابی!!!
به نظر من اول خیابون ها درست بشه، بعد فرهنگ، بعد مترو و سیستم های تجملاتی و مدرن!!!
گرچه سرمایه های تحقیقاتی، در اینجا زیادی حیف و میل میشه!!!!
1لحظه یادم رفت توی ایرانیم!!!

بحث در اینه که کار تهران از داشتن راه درست گذشته ، مثلاً میگم ، بزرگراه حکیم رو به موازات همت ساختند تا از بار ترافیکی همت کم بشه ولی جکیم هم پر شد . من به جرات میتونم بگم ، مقدار ترافیک شرقی - غربی تهران خیلی بیشتر از شمالی - حنوبی اون شده ، دلیلشم اینه که یک خطی مثل خط 1 مترو تهران که میرداماد رو به شهر ری متصل میکنه درست شده . شما ببین چه حجم انسانی توی این خط داره جابجا میشه ، بعدشم هر مترو 7 تا فکر کنم واگن داره ، توی هر واگن حداقل 45 نفر نشسته ، 55 تا ایستاده داریم ، میشه 700 نفر ، همین قطار اگر مسیر میرداماد تا شهرری رو توی 30 دقیقه طی کنه و هر 5 دقیقه حرکت کنه ، میشه در ساعت 12 قطار ، یعنی 8400 نفر . حالا با ماشینی که 4 نفره طی میکنه این مسیر رو باید 2100 تا ماشین باشه ، تازه اون هم خیلی خیلی بیشتر از 1 ساعت طول میکشه . چون اگر همین 2100 تا ماشین رو پشت سر هم ردیف کنی ، با فرض هر ماشین 2 متر ، یک مسیر 4 کیلومتری ماشین داری ... پس نگو مترو راه حل نیست . در مورد کار تحقیقاتی هم برای شروع یک کار مناسبه ، مثلاً شهر های تازه تاسیس مثل پردیس و پرند و ... نه برای تهران که اول ده بوده بعد شهرستان بعد یهو پایتخت . روی زمین هیچ هنر دیگه ای نمیشه به خرج داد :) ولی زیر زمین تا دلت بخواد جا هست .
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خوب من هم میگم، این هزینه رو می ذاشتن پای یک عملیات تحقیقاتی واسه 1راهار درست و حسابی!!!
به نظر من اول خیابون ها درست بشه، بعد فرهنگ، بعد مترو و سیستم های تجملاتی و مدرن!!!
گرچه سرمایه های تحقیقاتی، در اینجا زیادی حیف و میل میشه!!!!
1لحظه یادم رفت توی ایرانیم!!!
ینی شما به مترو میگی سیستم تجملاتی؟؟؟ درست شدن خیابونا چه ربطی داره به مترو؟؟؟ هر چیزی جای خودش. غیر از اینه؟
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
يه سوال ...
به نظر شما مترو وسيله خوبيه؟
اگه خوب بود چرا تو مونيخ كه قديمي ترين مترو جهان رو داراست و داراي سه لاين مترو هم زمانه تعداد لاين هاش اضافه نشد و گسترش پيدا نكرد؟
مي دونستيد ميزان افسردگي در بين افرادي كه از مترو استفاده مي كنن بيشتره؟
در مورد جمعیتش نگفتی؟؟؟ جمعیت اونجا هم همین جوری داره زیاد میشه؟؟؟ و مهاجرت ها به شهرشون زیاده؟؟؟
خیابوناش چی؟؟؟ این حجم ترافیکیو داره؟؟؟
راستی از همه مهمتر شرکتهای خودرو سازیش هم مثه اینجا هر روز یه اسباب بازی الکی با اسم خودرو میده دست مردم بدون اینکه قبلیارو بکشه بیرون؟؟؟
فکر نمیکنی تو ترافیک موندن و صدای بوق ماشینارو تحمل کردن ممکنه تاثیرش بیشتر باشه روی افسردگی؟؟؟
 

معمارباشی

عضو جدید
ما عملا با اين كارا داريم جمعيت و وضعيت شهر تهران رو بدتر مي كنيم ...
ما به جاي حل مشكلات جمعيتي مي خواهيم زندگي در تهران رو اسونتر كنيم ...
اگر جمعيت شهر تهران متعادل بشه مطمئن باشيد نه به مترو نياز هست نه بي ار تي و نه ...
با اين كار ها فقط تراكم شهر تهران بيشتر مي شه ...
بهتره به جاي خرج اين هزينه ها در خود شهر تهران شهر هاي ديگه امكاناتشون رو بهتر كنن تا مردم به اون شهر ها رفته و جمعيت يه جا متمركز نشه ..
مي دونم اين مسئله فقط به مترو مر بوط نمي شه ولي خيلي وقت بود مي خواستم اين بحث رو باز كنم و اين تاپيك بهترين بهانه بود ...
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
خوب مصطفی جان، 1مهندس ترافیک باید همین ها رو در نظر بگیره!!!!
البته بازم میگم، مترو واسه ایزانی که هیچ چیزش سر جاش نیست، خوبه!!!!
نمی دونم چرا 1لحظه کاملاً آرمانی فکر کردم!!
اما در مورد زرنناز خانم، آره من هم میگم هر چیز بجای خودش، اما نیست....:cool:
اگر نظارتی بر کنترل جمعیت مهاجرت، تعداد خودرو ها و .... بود، می شد، به سالم سازی خیابان ها فکر کرد!!!
"" به عبارتی، خودم، خودم رو کیش و مات کردم!!!!!""
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ما عملا با اين كارا داريم جمعيت و وضعيت شهر تهران رو بدتر مي كنيم ...
ما به جاي حل مشكلات جمعيتي مي خواهيم زندگي در تهران رو اسونتر كنيم ...
اگر جمعيت شهر تهران متعادل بشه مطمئن باشيد نه به مترو نياز هست نه بي ار تي و نه ...
با اين كار ها فقط تراكم شهر تهران بيشتر مي شه ...
بهتره به جاي خرج اين هزينه ها در خود شهر تهران شهر هاي ديگه امكاناتشون رو بهتر كنن تا مردم به اون شهر ها رفته و جمعيت يه جا متمركز نشه ..
مي دونم اين مسئله فقط به مترو مر بوط نمي شه ولي خيلي وقت بود مي خواستم اين بحث رو باز كنم و اين تاپيك بهترين بهانه بود ...

نه دیگه ، نشد ، اون کسی که تهران زندگی میکنه ، وسیله نقلیه داره ، پس جزء مردم ساکن تهرانه ، شوخی نیست ، 800 کیلومتر مربع شهره ، بعدشم ، شما خودت حاضری بری شهرستان ؟ حتی شهرهای بزرگ مثل اصفهان ، تبریز ، شیراز یا مشهد و .. ؟ توی اونها هم تمام امکانات تهران هست ( توروخدا گیر ندید این کمه اون زیاده کلی میگم در قیاس با شهری مثل خور و بیابانک ) ، پس بدون که شما هرکاری هم بکنی جمعیت این شهر کمتر که نمیشه ، بیشتر هم میشه . شما نگاه به سایر کشورها بکن ، همین ژاپنی که دو تا تاپیک بالاتر متروشو مقایسه کردند ، اونجا رو چی میشه گفت ؟ امکانات شهر توکیو فقط زیاده ؟ کیوتو و نمیدونم اوکیناوا و ... چی ؟ اونها هم اشکالای مارو دارند در زیر ساخت ها ؟ هیروشیما و اون یکی ناکازاکی ؟ رو که کلاً کمپلت از نو ساختند الان داره میترکه باز .. 120 میلیون جمعیت توی 2 زار کشوره ، به نظر من البته ، 2 تا خط BRT و 4 تا متروی دیگه باز بشه ببین چقدر تهران خلوت تر میشه ... شما فکر کن از شهرک بخوای بری رسالت سر کار ، ماشینت و میدون سرو پارک میکنی ، با یه تاکسی میری شهرک سوار مترو خط 7 میشی ، میری نواب ، خط عوض میکنی سوار خط 2 میشی ، ویژ میرسی 7 حوض میری سر کار . دیگه تو ترافیک همت هم گیر نمیوفتی ، تو حکیم هم نیستی ، بجای 1000 تومن پول بنزین و استهلاک هم 100 تومن پول مترو میدی ، توی تابستونم از خنکیه کولراش یخ میزنی :) غیر از اینه ؟ تازه هر وقتیم بری وسیله فوقش با اختلاف زمانی 5 دقیقه میاد جلوی پات ، میدونی چه ساعتی میاد ، چه ساعتی میره ، چقدر تو راهی .. اینا یک سری مزیت های دم دستی مترو هستش فقط .
یا همین BRT ، شما فکر کن ، من از میدون فردوسی تا آزادی رو 20 دقیقه ای میرفتم ، در صورتیکه با خط اتوبوس معمولی 7 تیر ، آزادی 50 دقیقه و با تاکسی حدود 45 دقیقه تو راه میبودم ، بدون احتساب زمانی که وایمیستادم تا ماشین گیر بیاد یا پر شه . حالا فکر کن یک خط BRT توی میدون رسالت به میدون صنعت بزنند. یا از تجریش به راه آهن بجای این اتوبوس های معمولی BRT بذارند ..
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خوب مصطفی جان، 1مهندس ترافیک باید همین ها رو در نظر بگیره!!!!
البته بازم میگم، مترو واسه ایزانی که هیچ چیزش سر جاش نیست، خوبه!!!!
نمی دونم چرا 1لحظه کاملاً آرمانی فکر کردم!!
اما در مورد زرنناز خانم، آره من هم میگم هر چیز بجای خودش، اما نیست....:cool:
اگر نظارتی بر کنترل جمعیت مهاجرت، تعداد خودرو ها و .... بود، می شد، به سالم سازی خیابان ها فکر کرد!!!
"" به عبارتی، خودم، خودم رو کیش و مات کردم!!!!!""



نه دیگه نشد .. ایشالله به درس مهندسی ترابری برسی ، میبینی که اصول شهری کم کم داره توی تهران شکل میگیره ، تخصیص فضا داره درست میشه ، تخصیص امکانات هم همینطور ، و اینکه همه جای دنیا ، ترابری ، به جاده و راه ربطی نداره ، یعنی ضریب ارتباط جاده و مسیر خیلی کمتر از نوع وسیله حمل و نقله که خوب برای اونم باید بشینی ترافیک و بخونی :) ایشالله 2-3 ترم دیگه میگیری میفهمی من چی میگم ، اون موقع یادت میاد حرفای من :)
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نه دیگه ، نشد ، اون کسی که تهران زندگی میکنه ، وسیله نقلیه داره ، پس جزء مردم ساکن تهرانه ، شوخی نیست ، 800 کیلومتر مربع شهره ، بعدشم ، شما خودت حاضری بری شهرستان ؟ حتی شهرهای بزرگ مثل اصفهان ، تبریز ، شیراز یا مشهد و .. ؟ توی اونها هم تمام امکانات تهران هست ( توروخدا گیر ندید این کمه اون زیاده کلی میگم در قیاس با شهری مثل خور و بیابانک ) ، پس بدون که شما هرکاری هم بکنی جمعیت این شهر کمتر که نمیشه ، بیشتر هم میشه . شما نگاه به سایر کشورها بکن ، همین ژاپنی که دو تا تاپیک بالاتر متروشو مقایسه کردند ، اونجا رو چی میشه گفت ؟ امکانات شهر توکیو فقط زیاده ؟ کیوتو و نمیدونم اوکیناوا و ... چی ؟ اونها هم اشکالای مارو دارند در زیر ساخت ها ؟ هیروشیما و اون یکی ناکازاکی ؟ رو که کلاً کمپلت از نو ساختند الان داره میترکه باز .. 120 میلیون جمعیت توی 2 زار کشوره ، به نظر من البته ، 2 تا خط BRT و 4 تا متروی دیگه باز بشه ببین چقدر تهران خلوت تر میشه ... شما فکر کن از شهرک بخوای بری رسالت سر کار ، ماشینت و میدون سرو پارک میکنی ، با یه تاکسی میری شهرک سوار مترو خط 7 میشی ، میری نواب ، خط عوض میکنی سوار خط 2 میشی ، ویژ میرسی 7 حوض میری سر کار . دیگه تو ترافیک همت هم گیر نمیوفتی ، تو حکیم هم نیستی ، بجای 1000 تومن پول بنزین و استهلاک هم 100 تومن پول مترو میدی ، توی تابستونم از خنکیه کولراش یخ میزنی :) غیر از اینه ؟ تازه هر وقتیم بری وسیله فوقش با اختلاف زمانی 5 دقیقه میاد جلوی پات ، میدونی چه ساعتی میاد ، چه ساعتی میره ، چقدر تو راهی .. اینا یک سری مزیت های دم دستی مترو هستش فقط .
یا همین BRT ، شما فکر کن ، من از میدون فردوسی تا آزادی رو 20 دقیقه ای میرفتم ، در صورتیکه با خط اتوبوس معمولی 7 تیر ، آزادی 50 دقیقه و با تاکسی حدود 45 دقیقه تو راه میبودم ، بدون احتساب زمانی که وایمیستادم تا ماشین گیر بیاد یا پر شه . حالا فکر کن یک خط BRT توی میدون رسالت به میدون صنعت بزنند. یا از تجریش به راه آهن بجای این اتوبوس های معمولی BRT بذارند ..
تشکر نداشتم. کاملا موافقم
 

shahi eng

عضو جدید
معرفي تونل و مطالعات قبل آن

معرفي تونل و مطالعات قبل آن

منظور از تونل كليه راهروهاي زيرزميني است كه براي استخراج مواد معدني ، رفت و آمد وسايل نقليه و قطارها ، انتقال آب و ... احداث مي شود .
مراحل تونل سازي به ترتيب عبارتند از :
تهیه طرح تونل
حفر تونل
نگهداري موقت تونل
انجام خدمات فني از قبيل تهويه ، آبكشي ، روشنايي و ...
نگهداري دائم

درصورت مناسب بودن شرايط ، احداث تونل كار اساني است ، اما معمولاً تونلها با مشكلات فراواني روبرو هستند كه در بعضي از موارد احداث تونل موقف شده است .
طبقه بندي تونلها :
1- تونلهاي حمل و نقل : كه به قصد رفت و آمد و حمل مواد ، احداث شده اند كه شامل موارد ذيل مي باشند :
تونل راه آهن
تونل راه
تونل پياده رو
تونل ناوبري
تونل مترو
2- تونلهاي صنعتي : بمنظور انتقال مواد و تاسيسات احداث مي شوند كه عبارتند از :
تونل انتقال آب
تونل پناهگاه
تونل فاضلاب
تونل انبار نظامي
تونل دفن زباله هاي اتمي
3- تونلهاي معدني : بمنظور حداث شبكه معادن حفر مي شود كه عبارتند از :

تونلهاي گشايش معدن
تونل اكتشافي
تونل استخراجي
تونل زهكشي و خدماتي
و ...
تفاوت تونلهاي معدني با تونلهاي حمل و نقل :
تونلهاي معدني با عمر كاري معيني طراحي
مي شوند و پس از استفاده بصورت متروكه
رها مي شوند . البته اين عمر در معان مختلف در مقياس وسيعي در حال تغييرات مي باشد .
اما تونلهاي حمل و نقل بعنوان يك سازه دائمي و براي استفاده طولان مدت طراحي مي شوند
و بطور اصولي سيستم نگهداري آنها با تونلهاي معادن متفاوت مي باشد .
از جمله اختلافات ديگر تونلهاي معدني با تونلهاي حمل و نقل ابعاد آنهاست ، تونلهاي معدني ابعاد محدودي دارند و به ندرت ابعاد
دهانه تونل در آنها از 3 متر تجاوز مي كند ، حال آنكه تونلهاي حملو نقل به مراتب ابعاد بزرگتري دارند .
در تونلهاي حمل و نقل پس از خاتمه حفر و احداث تاسيسات بندرت افراد يا گروه كاري در آنها مستقر مي شوند (تونلهاي كوتاه راه) و بجز در مورد تونلهاي بزرگ (تونلهاي مترو) كه گروههايي براي تامين روشنايي و تهويه حضور دارند در تونلها معمولاٌ فرد يا افرادي مستقر نيستند ، حال آنكه در تمام تونلهاي معدني افراد ثابتي جهت نظارت و كنترل بر مسائل فني و ايمني تونل حضور دارند .
مطالعات حفر تونل :
براي حفر تونل مي بايست مطالعاتي پيرامون حفر آن صورت بگيرد . گرچه اين مطالعات زمان بر و پرهزينه مي باشد اما ممكن است بدون انجام آنها اشكالات اساسي در ضمن حفر تونل ايجاد گردد ، كه اين خود باعث افزايش هزينه ها و زمانبري بيشتري نسبت به هزينه ها و زمانبري مطالعات اوليه مي گردد و در گاهي اوقات باعث توقف كامل پروژه مي گردد . گاهي نيز عدم انجام مطالعات دقيق ممكن است باعث ايجاد صدمات جاني گردد .

بعنوان نمونه مي توان پروژه هاي زير را مطرح نمود :
تونل لستربگ در فرانسه كه حفاري آن در سال 1908 ميلادي آغاز و پس از حفر 120 متر از تونل
به علت هجوم شديد آب زيرزميني متروك شد ، البته مدتها بعد مسير اين تونل را تغيير دادند و به اتمام رساندند .
تونل باكس هيل در انگلستان بطول 3.4 كيلومتر كه بدليل عدم انجام مطالعات دقيق باعث كشته شدن 100 نفر از پرسنل آن شد .
بطوركلي هرچند احداث تونل ، خيلي فوري و ضروري باشد ، اما اين تعجيل نبايد مانع انجام تحقيقات اكتشافي گردد ، زيرا نبود اطلاعات ناكافي قطعاٌ زمان حفر تونل را طولاني تر خواهد نمود .
بطوركلي مطالعات مسيريابي را مي توان به شرح ذيل رده بندي نمود :
جمع آوري اطلاعات منطقه
بررسي عكسهاي هوايي و نقشه هاي توپوگرافي منطقه
مطالعات ژئوفيزيكي
حفرگمانه هاي اكتشافي
مطالعات آبشناسي
حفر گالريهاي اكتشافي
آزمايشهاي برجا
بررسي آزمايشگاهي

البته انجام همه موارد در تمام پروژه ها ضروري نيست و تنها وقتي روشهاي ساده تر و كم خرج تر اطلاعات مورد نياز را به دست نداد بايد سراغ روشهاي ديگر رفت .
از ديدگاه مهندسي ، خاك يا سنگ مسير تونل نوعي مصالح ساختماني به شمار ميرود ، بنابراين ويژگيهاي مهندسي آنها را بخوبي شناسايي نمود .
بايد توجه داشت در بسياري از موارد انتخاب زمين مناسب براي حفر ممكن نيست .
بعنوان نمونه در تونلهاي راه آهن چون امكان تغيير مسير براي دستيابي به زمين بهتر وجود ندارد ، مي بايست حفر تونل با توجه به مشخصات همان زمين صورت بگيرد .
درچنين مواردي هدف از مطالعات اكتشافي كسب اطلاعاتي جهت استفاده كمترين پوششهاي لازم سازه زيرزميني بريا پايداري در مقابل عوامل مخرب مي باشد .

ادامه دارد ....
 

shahi eng

عضو جدید
افتتاح تونل عظيم سوئيس در زير كوه‌هاي آلپ

افتتاح تونل عظيم سوئيس در زير كوه‌هاي آلپ

سوئيس طولاني‌ترين تونل ريلي جهان را به طول 34 كيلومتر در زير كوه‌هاي آلپ افتتاح كرد.
به گزارش مركز خبري اميد به نقل از خبرگزاري بي‌بي‌سي، اكنون با افتتاح اين تونل مدت زمان سفر بين آلمان و ايتاليا به حداقل يك‌سوم قبل كاهش مي‌يابد. اين تونل كه لچبرگ نام دارد در ماه دسامبر امسال به بهره‌برداري كامل مي‌رسد و پس از بهره‌برداري كامل روزانه ظرفيت نقل و انتقال 42 قطار مسافربري و 80 قطار باري را خواهد داشت.
مدت انجام اين پروژه 8 سال طول كشيده است و بالغ بر 3/4 ميليارد فرانك سوئيس و يا به عبارتي 5/3 ميليارد دلار هزينه در بر داشته است.
تونل لچبرگ از لحاظ طول در جهان، پس از تونل سيكن ژاپن و تونل مانش (كانال) در مقام سوم قرار دارد. البته چون تونل‌هاي سيكن و مانش هر دو زيردريايي هستند، تونل لچبرگ طويل‌ترين تونل زميني محسوب مي‌شود.
سوئيس به عنوان يكي از مهم‌ترين شاهراه‌هاي حمل بار در اروپا محسوب مي‌شود و اين تونل بدان معناست كه اين كشور به سوي انتقال حمل بار جاده‌اي به حمل بار ريلي در حركت است.
تا كنون روزانه بيش از 4000 كاميون سنگين از كوه‌هاي آلپ سوئيس عبور مي‌كردند كه باعث ترافيك، آلودگي هوا و تصادفات زيادي مي‌شدند. اين تونل يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي عمراني دنياست كه براي انجام آن ميليون‌ها تن سنگ و صخره جابه‌جا شده است.
گفته مي‌شود تا سال 2015 بزرگ‌ترين تونل دنيا به طول 60 كيلومتر ساخته خواهد شد و با بهره‌گيري از آن مدت زمان سفر بين زوريخ و ميلان به 5/2 ساعت كاهش خواهد يافت.
 

Civil Boy

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ساخت اولين تونل دو منظوره جهان

ساخت اولين تونل دو منظوره جهان


گزارشی از یك پروژه تونل‌سازی كه در نوع خود بی‌نظیر است

پروژه تونل SMART

Stormwater Management and Road Tunnel


:: اسمارت درخشش مهندسی در اعماق زمین

تونل SMART اولین تونل دو منظوره جهان است كه در شهر كوالالامپور پایتخت كشور مالزی ساخته شده است. ساخت این تونل از سال 2003 شروع و در ژوئن 2007 بهره‌برداری از آن آغاز شده است. این تونل ابتدا بعنوان مسیری برای انحراف آب‌های خروشان و سیلاب‌های رودخانه‌ای كه از به‌ هم پیوستن دو رودخانه بزرگ در مركز شهر حاصل شده است، در نظر گرفته شده بود. ولی سپس با یك ایده جالب و خلاق و با در نظرگرفتن قطر داخلی 8/11 متر، تونل به گونه‌ای طراحی شد كه بتواند در زمان‌های غیراضطراری كه جریان آب چندان قوی نیست بعنوان تونلی رفت و آمدی (در دو طبقه) برای وسایل نقلیه جهت كم‌كردن بار ترافیكی یكی از شاهراه‌های مهم و شلوغ شهر مورد استفاده قرار بگیرد.


:: بهره‌برداری از این تونل در سه حالت می‌تواند انجام بگیرد :


حالت اول (حالت عادی یا نرمال) : زمانی است كه جریان آب رودخانه به قدری كم است كه اساساً نیازی به انحراف توسط تونل ندارد.

حالت دوم : زمانی است كه طوفان‌های كوچك یا متوسط رخ می‌دهد ولی فشار جریان آب زیاد نیست. در چنین حالتی جریان آب به داخل تونل منحرف شده و از طریق مسیر فرعی به پایین‌ترین قسمت تونل هدایت می‌شود. در این حالت دو مسیر عبور و مرور بالایی تونل همچنان بر روی وسایل نقلیه باز است.

حالت سوم : حالتی است كه در زمان طوفان‌های سهمگین رخ می‌دهد. در چنین حالتی كل تونل بر روی وسایل نقلیه بسته می‌شود و پس از اطمینان از خارج‌شدن كلیه ماشین‌ها (به‌وسیله تعداد زیادی ایستگا‌ه‌های رفتارسنجی تا زمانی كه یك وسیله نقلیه در داخل تونل باشد درهای ورودی آب باز نمی‌گردد) جریان سیلاب به‌طور خودكار به داخل تونل هدایت می‌شود. ظرفیت آب در تونل در چنین حالتی به سه میلیون مترمكعب می‌رسد.


:: روش ساخت تونل

شهر كوالالامپور از نظر زمین‌شناسی بر بستری از آهك قرار گرفته است. ضمناً این شهر از سطح دریا نیز بالاتر است. از مشخصه‌های اصلی این لایه‌های آهكی وجود تخته‌سنگ‌ها، گودال‌ها و باتلاق‌های متفاوت است. با توجه به طبیعت زمین‌شناسی شهر بیشتر ایده‌های طراحی و اجرا به سمت و سویی میل كرده است كه كمترین اثر منفی را بر روی شرایط محیطی و زمین‌شناسی شهر وارد نماید.

لذا برای این پروژه از ماشین TBM مدل Slurry Shield استفاده شده است كه به هنگام كار در برخورد با بسترهای آهكی و مواجهه با آب‌های زیرزمینی و صخره‌های سخت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. وجود یك سپر مقاوم كه با فشار هوا كار می‌كند امكان آن را فراهم می‌سازد كه ماشین در مواجهه با آب‌های زیرزمینی و خاك‌های سست تعادل خود را كاملاً حفظ نماید.




:: ایمنی تونل


از نظر استاندارد های امنیتی و ایمنی نیز اسمارت از وضعیت خیلی خوبی برخوردار است. خروجی‌های اضطراری فراوان‌، سازه ضد زلزله، صدها دوربین و وجود مرکز کنترل که شبانه‌روز تردد خودروها و عبور جریان آب را زیر نظر دارند اسمارت را در این زمینه نیز بی همتا کرده است.


تونل SMART برای دستگاه‌های تهویه ویژه‌ای است كه در هر كیلومتر از تونل تعبیه شده است. این دستگاه‌های قوی تهویه بطور دائم هوای ‌آلوده تونل را خارج می‌نماید.
 

armin321

عضو جدید
اگر تونستم يك سري عكس از مراحل احداث تونل ( براي مترو) از مرحله شفت و رامپ ، گالري ، تونل ميزارم .اگر كسي بهم گير نده .
 

alipiroozz

عضو جدید
اتفاقا من چند روز پيش براي كاري رفته بودم واسه بازديد از چند تا پروژه نسبتا بزرگ .
اتوبان امام علي - تونل امير كبير - خط 6 مترو
تازه فهميدم تهران داره ساخته ميشه .تا الان هر چي بوده به نظر من با بينظمي بوده به غير از يه چند تا پروژه خاص .
البته ايرادهايي هم داشتن .مثلا خيلي كند كار ميكردن ولي بازم پيشرفت خوبي بوده .
در مورد مترو هم خيلي تكنولوژي خوبيه آدم وارد ميشه نه تنها افسردگي نميگيره بلكه آرامشم ميگيره .هواي مطبوع - حمل و نقل خوب و سريع .البته اونم يه سري ايرادها داره ولي خوب واسه اول كاري خوبه .
 
بالا