◄[اصول مهندسی زلزله]►

◄[اصول مهندسی زلزله]►

  • اقیانوس اطلس و ارام

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    2

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
جالب بود ولي اينا رو چطوري ميتونن حمل كنن يا چطوري ميتونن روي هم سوار كنن بتن 30 متري خيلي سنگين نيست؟؟؟
شايدم من خوب نفهميدم:D
ولي خيلي خوب بود توي نمايشگاه هم چنتايي از اين سازه هاي سرعتي ديدم ولي همشون نيازمند پي بودن
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
جالب بود ولي اينا رو چطوري ميتونن حمل كنن يا چطوري ميتونن روي هم سوار كنن بتن 30 متري خيلي سنگين نيست؟؟؟
شايدم من خوب نفهميدم:D
ولي خيلي خوب بود توي نمايشگاه هم چنتايي از اين سازه هاي سرعتي ديدم ولي همشون نيازمند پي بودن
وحید جان منم باهات موافقم بتن 30 متری خیلی سنگین هستش
ولی این طرح فعلا در حد یک حرفه تا عملی بشه زمان میبره
احتمالا برای حمل و نقل اون هم یه فکری میکنن
ممنون که در بحث شرکت کردی;)
 

shima_atin

عضو جدید
گزارشاتي از زلزلة احتمالي تهران و كاربرد كامپوزيتها در مقاوم سازي بناهاي عمومي

گزارشاتي از زلزلة احتمالي تهران و كاربرد كامپوزيتها در مقاوم سازي بناهاي عمومي

:w10:گزارشاتي از زلزلة احتمالي تهران و كاربرد كامپوزيتها در مقاوم سازي بناهاي عمومي:wallbash:
استفاده از كامپوزيت­ها يكي از راهكارهاي مناسب تقويت سازه­ها، در يك كشور زلزله‌خيز است. تحليل زير مبتني بر سه گزارش است كه دو گزارش نخست، در خصوص زلزلة تهران بزرگ و گزارش سوم اقتباس از فصلنامه كامپوزيت، ارگان مؤسسه كامپوزيت ايران است:
گزارش 1) مطالعات ريزپهنه­بندي لرزه­اي تهران بزرگ
ماخذ:
ماه‌نامة "پيام نظام مهندسي"، اسفند 80

طي بررسي­هايي كه مركز مطالعات زلزله و زيست محيطي تهران بزرگ، وابسته به شهرداري تهران، با همكاري آژانس همكاري­هاي بين­المللي ژاپن (جايكا)، روي پروژه "ريزپهنه­بندي لرزه­اي تهران بزرگ" انجام دادند، رابطه بين آسيب­هاي وارده به ساختمان­ها و ميزان تلفات انساني براي زلزله­هاي جهاني گردآوري شده است. نتايج مطالعات جاري نشان مي­دهد كه در صورت فعال شدن گسل ري، بزرگترين آسيب ناشي از زلزله در تاريخ بشر در تهران روي خواهد داد.


در اين مطالعه، تعداد قابل انتظار كشته­شدگان باتوجه به پيش­فرض‌هاي گوناگون زلزله برآورد گرديده است (توجه كنيد كه ارقام ارائه شده بر پاية آمار جمعيت در سال 1375 بوده و منظور از افراد كشته شده، تنها آن دسته از افرادي هستند كه فقط در اثر ريزش ساختمان­ها و نه به دلايل ديگر، جان خود را از دست خواهند داد). برآورد آسيب‌هاي وارده به ساختمانهاي مسكوني و تلفات انساني به شرح زير است:




ميزان درصد ساختمان­هاي آسيب­ديده در جدول، بيانگر ميانگين آسيب­ديدگي كل مناطق است و اين ميزان در برخي مناطق كه به خط زلزله نزديك هستند، بسيار بيشتر است. به‌عنوان مثال، چنانچه گسل ري فعال شود، تعداد ساختمان­هاي آسيب­ديده در مناطق 11, 12, 16 و 20 در حدود 80 درصد پيش­بيني مي­شود و چنانچه گسل شمال تهران فعال شود، درصد ساختمان­هاي آسيب­ديده در مناطق 1 تا 5 حدود 50 درصد برآورد مي­گردد.

بر اساس مطالعات فوق موارد زير از طرف مركز مطالعات زلزله و زيست محيطي تهران بزرگ توصيه­ گرديده است:

1) "پروژه­هاي اضطراري مانند تقويت ساختمان­هاي مدارس، بيمارستان­ها و تاسيسات عمومي مورد نياز بايد به منظور به مرحله اجرا درآوردن فوري آنها توصيه شود."

2) "مسايل مربوط به شريان­هاي حياتي آب، گاز، برق و ارتباطات راه دور بايد بررسي شود تا طرح بهينه شده­اي براي مقاومت در برابر زلزله­هاي شديد به دست آيد."

گزارش 2) اظهارات رئيس مركز مطالعات زلزله و زيست محيطي تهران بزرگ
مأ‌خذ: سايت اينترنتي www.sakht.com، مجلة ساخت و ساز، شماره 4

مهندس نادرزاده، رئيس مركز مطالعات زلزله و زيست محيطي تهران بزرگ معتقد است:

"شكي در مورد خطر زلزله تهران و تهديد آن، براي هيچ كس وجود ندارد و چنين اتفاقي قطعاً روي خواهد
داد... گسل ري اگر بجنبد، زلزله­اي حدود 6/7 ريشتر را مي­تواند ايجاد كند... اگر اقدام اساسي براي اين شهر صورت نگيرد، و زلزله­اي قوي و حتي نسبتاً قوي در شهر روي دهد، عملاً تبديل به يك فاجعه ملي خواهد شد و در ابعاد اجتماعي، اقتصادي و حتي سياسي خارج از وصف خواهد بود... از سوي ديگر جمعيت خيلي زياد تهران، متمركز بودن جمعيت، راه­هاي دسترسي نامناسب، سيستم ساخت­و­ساز قديمي و بافت فرسوده بويژه در مركز شهر، همه مويد اين هستند كه اين شهر لرزه­خيز و آسيب­پذير است...زلزله شهري بخاطر عواقبي كه در پي دارد براي ما مهم است... وقتي مي توانيد يك زلزله را تصوير كنيد كه ببينيد چه بر سر مردم و آنچه آنان ساخته­اند از قبيل منازل، وسايل، ساختمان­ها، شريان­هاي حياتي (آب، گاز، برق، مترو، راه آهن، تلفن) آمده است. آسيب رسيدن به هر يك از اين­ها ممكن است براي شهر مسأله­ساز باشد.

اجازه دهيد مثالي از زلزله "كوبه" برايتان بزنم. يك لوله بزرگ اصلي كه آب را وارد شهر كوبه مي­كرد، در خارج از شهر بريده شد. ببينيد در زلزله چه آسيب­هاي عميق اقتصادي ممكن است فقط با بريدن يك لوله به شهر وارد شود. البته كوبه يك شهر بندري كنار دريا بود و مردم براي اطفاي حريق و آشاميدن از آب دريا استفاده كردند. در حالي كه در شهر تهران چنين چيزي نداريم و اگر لوله هاي اصلي و فرعي آب ببرد تكليف چه خواهد بود. يا در مورد قطع برق و گاز كه آثار ثانويه بعد از زلزله مثل آتش­سوزي­ها را تشديد مي­كند چه بايد كرد؟ همان مقدار گازي كه داخل لوله­ها مي­ماند، وقتي شير اصلي شهر هم بسته شود يا ببرد، كافي است تا جريان برق، هر خانه­اي را آتش بزند و وسايل هر خانه­اي را بسوزاند... كار مديريت بحران ما تاكنون خوب بوده است. منتهي تاكنون در جاهاي كوچك بوده است... تهران يك گستره است و يك سوزن پرگار در نقشه جغرافيا نيست. تهران گستره­اي است كه نزديك به هزار كيلومتر مربع وسعت دارد. منطقه وسيعي است... همكاران ما در هلال احمر مي­گويند در بحران ناشي از وقوع زلزله در شهر تهران از درون
نمي­شود به تهران كمك كرد و بايد از بيرون اقدام كرد... تا از خارج تهران كمك برسد، ممكن است دير شود و ديگر نتوان كمك كرد... “
گزارش 3) كامپوزيت­ها و مقاوم‌سازي بيمارستان‌ها در برابر زلزله
مأخذ: فصلنامة كامپوزيت، تابستان 80

سال گذشته مجلس سناي كاليفرنيا قانوني وضع كرده است كه طي آن مديران بيمارستان­هاي كاليفرنيا را موظف مي­كند كه تا سال 2008، ساختمان­هاي بخش مراقبت­هاي ويژه بيمارستان را در برابر زلزله مقاوم كنند. مديران و صاحبان اين ساختمان­ها نگران هزينه­هاي بالاي انجام چنين طرحي هستند. قانون، تعداد 473 بيمارستان را براي مقام­سازي در برابر زلزله موظف كرده است. انجمن بهداشت كاليفرنيا مبلغي معادل ده ميليون دلار را براي انجام اين طرح پيش­بيني مي­كند. اين قانون پس از وقوع چند زلزله ويران­كننده كه در آن بيمارستان­ها قادر به مراقبت مطمئن از بيماران نبودند، صادر شده است. بنابر قانون جديد تا سال 2030 همة بخش­هاي بيمارستان­ها در بحراني­ترين شرايط زلزله بايد بتوانند بدون توقف، خدمات قابل اطميناني را عرضه كنند.

به دنبال انتشار اخبار فشار مالي اعمال شده بر روي مراكز بهداشتي كاليفرنيا، شركت
C.S.Iدوره­هاي برنامه آموزشي را براي مديران مراكز بهداشتي (براي آشناسازي آنها با مزاياي كامپوزيت­ها) به عنوان راه حلي براي اين معضل ارايه كرده است. اين شركت يك قرارداد چهار ميليون دلاري با يك شركت تعميرات ساختمان به نام A.C.I منعقد كرد كه در طي آن مركز پزشكي ناحيه­ي " كرن " را در برابر زلزله مقاوم سازد. بنابر اظهارات شركت C.S.I ، غلاف­هاي سبك مقاوم به خوردگي (پلاستيك تقويت شده با الياف) به جاي غلاف­هاي گران­بهاي فلزي براي تقويت سطح زيرين ستون­هاي بيمارستان استفاده خواهد شد. اين شركت­ها مي­گويند كه در نظر دارند گزينه­هاي بهينه­اي را به لحاظ قيمت براي مقاوم­سازي به مراكز بهداشتي عرضه كنند. شركت C.S.I انتظار دارد كه درخواست­هاي زيادي را دريافت دارد. پلاستيك­هاي تقويت شده با الياف كولار براي تقويت اعضاي سازه­هاي مختلف همچنين در ژاپن نيز استفاده مي­شوند و اين كشور از نخستين كشور­هايي است كه اين فناوري نوين را براي ترميم و تقويت سازه­ها به كار گرفته است.

تحليل:

زلزله اول تير 1381 قزوين، هشداري دوباره به مسئولين و شهروندان پايتخت كشور بود تا خطر زلزله كه همواره در سخنان تحليل­گران كشور گوشزد شده است (مثلاً رجوع شود به سخنان مهندس قديم) راجدي بگيرند.

بر اساس اطلاعات موجود، 300000 ساختمان بعد از انقلاب اسلامي ايران در حوادث زلزله و سيل تخريب شده‌‌اند كه اين آمار با تعداد ساختمان­هاي تخريب­شده در جنگ تحميلي (حدود 400000 واحد) قابل مقايسه است.بر طبق اظهارات رييس مركز مطالعات زلزله و زيست­محيطي تهران بزرگ، مبتني بر مطالعات پروژه "ريزپهنه­بندي لرزه­اي تهران بزرگ"، پيش بيني شده كه در سالهاي آينده، شاهد زلزله­اي به بزرگي بيش از 7 ريشتر در شهر تهران خواهيم بود كه طي آن به اكثر ساختمان‌هاي ‌مسكوني خسارت وارد خواهد شد و با اين حال، شهر تهران فاقد هر گونه طرح جامعي براي كاهش اثر فاجعه ناشي از رويداد زلزله است.

در راستاي مقابله با خطر زلزلة احتمالي، مجلس بودجه­اي معادل صد ميليارد ريال را در تبصره 13 قانون بودجه سال 1379 لحاظ نمود تا به اجراي پروژه مقاوم­سازي ساختمان­ هاي عمومي و دولتي مهم، تاسيسات زير­بنايي و شريان­هاي اصلي و حياتي كشور و آموزش­ عمومي به منظور كاهش مخاطرات ناشي از زلزله تخصيص يابد.اما متاسفانه از آنجا كه سازمان برنامه و بودجه، كه متولي اجراي اين پروژه بود، نتوانست از عهده جذب اين رديف بودجه برآيد، مجلس نيز اين مهم را از رديف بودجه سال 80 حذف نمود و حركت مذكور بي­نتيجه ماند.

موارد فوق در حالي است كه به گفتة رييس مركز مطالعات زلزله و زيست­محيطي تهران بزرگ، اين شهر از وضعيت مناسبي در كنترل و مهار بحران پس از وقوع زلزله برخوردار نيست و حتي تبعات يك زلزلة احتمالي همچون قطع شريان­هاي حياتي و تخريب سازه­هاي امدادرسان از خود زلزله فاجعه­آميزتر است. اين خود بيانگر اهميت اجراي سياست "پيشگيري مقدم بر درمان" در مواجهه با خطر زلزلة احتمالي است.

يكي از راهكارهاي جديد و مناسب تقويت بناهاي ضعيف و فرسوده و خطوط انتقال و شريان­هاي حياتي، استفاده از كامپوزيت­ها مي­باشد كه در سه دهة پيش در كشورهايي همچون كانادا، ژاپن، كره و غيره گسترش يافته است. (رجوع شود به سخنان مهندس موسوي).

اين فنا­وري در كشور ما وجود دارد و اگر چه به گفته بعضي از منتقدين، با موانعي همچون گران بودن، عدم ارائه تستهاي ديناميكي لازم و نبود استانداردهاي مربوطه مواجه است، اما با نگاهي به تجربه كشورهاي فوق، به نظر مي­رسد كه با سياستگذاري مناسب و اهتمام كافي مي­توان بر اين مشكلات فايق آمد. بنابرين لازم است تا بررسي بكارگيري اين فناوري نوين جهت مقاوم­سازي بناهاي كشور مورد توجه جدي مسئولين امر قرار گيرد.:w06::w06::w06::w06::w06:
 

coma

عضو جدید
مزايای لوله های ضدزلزله

مزايای لوله های ضدزلزله

مزايای لوله های ضدزلزله
 

پیوست ها

  • مزايای لوله های ضدزلزله.doc
    134 کیلوبایت · بازدیدها: 0

saeed.marshelo

عضو جدید
كليات زلزله

كليات زلزله

[FONT=times new roman,times,serif]سیاره ای كه ما برروی آن زندگی می كنیم یك سیاره پویاست. اتفاقاتی كه هر روز در درون زمین می افتد باور نكردنی به نظر می آید درحالی كه در سطح آن سكون و آرامش برقرار است. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]زمین ما یكی از 9 سیاره منظومه شمسی است كه حدود 150 میلیون كیلومتر از خورشید فاصله دارد. دمای سطح زمین در مناطقی كه شهرها و روستاها گسترش یافته بطور كلی حداكثر تا 50 درجه سانتیگراد بالای صفر و حداقل 50 درجه زیر صفر است. در قطبین دما امكان دارد تا 80 درجه زیر صفر هم برسد. وجود آب و حیات در روی زمین این سیاره را از سایر سیارات متمایز می سازد. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]انسان همواره برای شناخت بهتر زمین در تلاش بوده است اما درون زمین با مشاهده مستقیم قابل بررسی نیست. بیشتر دانش و آگاهی بشر از داخل زمین از مطالعه امواج P و S كه از درون زمین عبور كرده و در فاصله دوری دوباره به سطح می رسند، حاصل شده است. این روش شامل اندازه گیری زمان لازم برای عبور امواج زلزله از كانون زمینلرزه یا انفجار هسته ای تا پایگاه زلزله شناسی است. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]زمان لازم برای عبور امواج P و S در زمین به خواص مواد سنگی بستگی دارد. به همین دلیل لرزه شناسان در پی یافتن تفاوت فواصل زمانی سیر امواج هستند. این تفاوت صرفا" حاصل اختلاف در مسافت نیست بلكه با تغییرات حالات و خواص سنگها در ارتباط است. بر مبنای داده های زلزله شناسی، زمین به 4 لایه اصلی تقسیم می شود: [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]1- پوسته: لایه خارجی بسیار نازك به ضخامت 5 تا 50 كیلومتر كه به صورت جامد است. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]2- گوشته: لایه سنگی در زیر پوسته كه 2885 كیلومتر ضخامت دارد. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]3- هسته خارجی: لایه ای با ضخامت تقریبی حدود 2270 كیلومتر كه در حالت مذاب و متحرك می باشد. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]4- هسته داخلی: كره فلزی جامد به شعاع تقریبی 1216 كیلومتر كه چگالی آن را 5/13برابر آب تخمین می زنند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]در سال 1909 یك زلزله شناس پیشگام اهل یوگسلاوی به نام آندریا موهورویچ اولین دلیل قانع كننده مبنی بر وجود لایه های درون زمین را ارائه كرد. وی با مطالعه لرزه نگاشتها نشان داد كه سرعت امواج لرزه ای در عمق 50 كیلومتری زمین ناگهان افزایش می یابد. حدی را كه وی پیدا نمود، مرز جدایی پوسته از گوشته بود كه به افتخار او به ناپیوستگی موهورویچ موسوم است و به اختصار موهو خوانده می شود. چند سال بعد گوتنبرگ زلزله شناس آلمانی بر مبنای مشاهده رفتار امواج P منطقه سایه را كشف نمود. این منطقه كمربندی است به عرض 35 درجه كه امواج زمینلرزه مستقیما" به آنجا نمی رسد. گوتنبرگ ثابت كردكه منطقه سایه می تواند به وجود هسته ای تعبیر شود كه مواد سازنده آن با مواد گوشته روی آن متفاوت است و شعاع آن حدود 3420 كیلومتر است. هسته زمین امواج P را از خود عبور نمی دهد. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]
[FONT=times new roman,times,serif]اصطلاحات زلزله


[FONT=times new roman,times,serif]در مورد هر زمینلرزه اصطلاحاتی وجود دارد كه مشخصات زلزله بر مبنای آنها بیان [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif] می گردند: [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- كانون زلزله: نقطه ای واقع در درون زمین است كه محل آزاد شدن انرژی و وقوع زلزله است. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif] -- مركز سطحی: نقطه ای روی سطح زمین است كه مستقیما بر روی كانون وجود دارد [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif] ومعمولا دچار بیشترین خسارات در هنگام وقوع زلزله می شود. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- شدت زلزله: میزان خرابی كه یك زلزله در یك محل معین ایجاد می كند و معمولا با دور شدن از مركز سطحی از شدت زلزله كاسته می شود. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]--بزرگی زلزله: میزان انرژی كه در هنگام وقوع زلزله آزاد شده را مشخص می كند. بر حسب مقیاس ریشتر بیان می گردد. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]
[/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]ساختمان سازی و زلزله [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]چون كشور ما بر روی كمربند زلزله قرار دارد و دائما زلزله های كوچك و بزرگ فراوانی درآن اتفاق می افتد لذا دولت استاندارد هایی را برای ساختمان سازی معین كرده كه با عمل به آن میتوان به مقدار فراوانی از خسارت های ناشی از زلزله كاست. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]مواردی از این استاندارد ها در زیر اشاره می شود: [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- ساختمان ها باید مستطیل شكل بوده و از نظر سازه ای در پلان و ارتفاع متقارن باشند. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- هرگز پلكان در ساختمان های چند طبقه در یك طرف قرار نگیرد. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- هرگز پاركینگ در یك طرف و بخش های دیگر ساختمان در طرف دیگر قرار نگیرند. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- از ساختن بازشو های بزرگ (در) كه به بالكن ختم می شود خودداری شود. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- پی ساختمان نباید هم درزمین سخت و هم در زمین نرم باشد. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- پی ها باید مسلح و به طور پیوسته به یكدیگر ملحق شوند. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- ملات به كار رفته در استحكام ساختمان موثر است. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- در مناطق زلزله خیز دیوار ها در تمامی گوشه ها باید مسلح باشند. [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif]-- طراحی ساختمان متوسط به شكل U و L باید به گونه ای باشد كه L به دوقسمت و U به [/FONT]

[FONT=times new roman,times,serif] سه قسمت مجزا تقسیم شود. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]-- لوله ها در زیر خاك انعطاف پذیر بوده و یا حداقل از اتصال انعطاف پذیر برخوردار باشند[/FONT]
[/FONT][/FONT]
 

saeed.marshelo

عضو جدید
تاریخچه زمین لرزه های بزرگ در ایران

تاریخچه زمین لرزه های بزرگ در ایران

[FONT=times new roman,times,serif]تاریخچه زمین لرزه های بزرگ در ایران[/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]ایران كشوری لرزه خیز است. ایران بر روی یكی از دو كمربند بزرگ لرزه خیزی جهان موسوم به «آلپا» قرار دارد و هر از گاهی زمین لرزه های بزرگی در آن بوقوع می پیوندد. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]از سال 1340 تاكنون زمین لرزه های مختلف و در مواقعی ویران كننده مناطق مختلف كشور را با خسارات و تلفات سنگینی رو به رو كرده است كه آخرین آنها، زمین لرزه صبح روز جمعه(امروز) شهرستان بم می باشدكه گزارش‌های اولیه از بروز خسارت و تلفات زیاد به این منطقه خبر می دهد. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif] آخرین زمین لرزه در ایران كه در سال 79 و در دو استان زنجان و قزوین با قدرت 2/5 در مقیاس ریشتر به وقوع پیوست، مناطق طارم، خدابنده، ابهر، خرمدره و سلطانیه و همچنین بویین زهرا را لرزاند و خسارت ها و تلفاتی به بار آورد. بیش از 500 نفر بر اثر این زمین لرزه كشته شدند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif] بزرگترین زمین لرزه ای كه در سالهای اخیر در ایران به وقوع پیوست مربوط به 31 خرداد 1369 در استانهای گیلان و زنجان با قدرت 3/7 در مقیاس ریشتر بود. این زمین لرزه بیش از 40 هزار كشته برجای گذاشت كه خونبارترین زمین لرزه در ایران به حساب می‌آید. این زلزله در عرض چند ثانیه حدود دو هزار و 100 كیلومتر مربع كه 27 شهر و 1871 روستا را در برمی گرفت، ویران كرد. این در حالی است كه دیگر كشورهای منطقه مانند تركیه، سوریه، ارمنستان و یا افغانستان نیز به دلیل قرار گرفتن در این خط زلزله با تعداد بیشماری از این قبیل زمین لرزه ها رو به رو هستند. دانشمندان گفته اند كه دلیل این پدیده در بستر اقیانوسها كه نشانه های حركت شبه قاره هند به سمت قاره های آسیا و اروپا را آشكار می سازد، نهفته است. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]قاره هند از 30 میلیون سال گذشته با سرعتی معادل 10 سانتیمتر در سال به سمت قاره های اروپا و آسیا حركت كرده است و در زمان حاضر این سرعت به پنج سانتیمتر در سال كاهش پیدا كرده است. فهرستی از زمان و میزان قربانیان زمین‌لرزه های به وقوع پیوسته در ایران در ذیل به طور خلاصه ارائه می شود: [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]آوریل سال 1960 (فروردین/ اردیبهشت 1339) 450 تن در شهر لار، واقع در جنوب كشور كشته شدند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]سپتامبر 1962 (شهریور/ مهر 1341) 11 هزار تن كشته و 200 روستا در غرب تهران ویران شد. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]اوت 1968 (مرداد/شهریور 1347) حدود 10 هزار تن در استان خراسان جان سپردند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]آوریل 1972 (فروردین/ اردیبهشت 1351) پنج هزار و 44 تن در جنوب كشور كشته شدند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]آوریل 1977(فروردین/ اردیبهشت 1356) حدود 900 تن در منطقه اصفهان جان باختند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]سپتامبر 1978(شهریور/ مهر 1357) 25 هزار تن در شرق ایران كشته شدند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]نوامبر 1979(آبان/ آذر 1358) 600 تن در شمال شرقی ایران جان سپردند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]ژوئن 1981 (خرداد/ تیر 1360) یكهزار و 28 تن در استان كرمان كشته شدند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]ژوئیه 1981 (تیر/ مرداد 1360) یكهزار و 300 تن در استان كرمان جان باختند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]21 ژوئن 1990 ( 31 خرداد 1369) حدود 40 هزار تن در شهر رودبار در شمال كشور در اثر سنگین‌ترین زمین‌لرزه كشته شدند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]28 فوریه 1997 (10 اسفند 1375) حدود یكهزار و 100 تن در اردبیل كشته شدند، بزرگی این زمین لرزه، 5/5 درجه در مقیاس ریشتر بود. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]10 مه 1997 (20 اردیبهشت 1375) یكهزار و 613 تن در بیرجند بر اثر زمین لرزه با بزرگی 1/7 درجه در مقیاس ریشتر، جان باختند. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]به گفته كارشناسان امور شهری مقاوم سازی ساختمانها و تقویت سازه های ساختمانی در امور شهرسازی و احداث بنا در شهرها و استفاده مناسب از تحقیقات در حوزه زمین شناسی و اقلیمی اساسی از جمله مؤلفه های بسیار مهمی است كه در كاهش خسارت و تلفات زمین لرزه هایی از این دست می تواند نقش مهمی داشته باشد. این واقعیت كه ایران در كمربند زلزله جهانی قرار دارد و استفاده از تجربیات دیگر كشورهای زلزله خیز و موفق در ساماندهی به امور شهری و مقاوم سازی شهرها در مناطق زلزله خیز بیش از گذشته احساس می شود. [/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif][/FONT]
[FONT=times new roman,times,serif]كارشناسان فن معتقدند در صورتی كه هزینه های گزاف امداد رسانی و جبران خسارتهای مادی و معنوی حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله در مسیر باز سازی و ایجاد تغییرات بنیادی در حوزه شهرسازی و تمهیدات لازم برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه قرار گیرد. نتایج به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. [/FONT]
 

sma519

عضو جدید
بررسی حداکثر طبقات سازه های بتنی بدون نیاز به دیوار برشی

بررسی حداکثر طبقات سازه های بتنی بدون نیاز به دیوار برشی

بررسی حداکثر طبقات سازه های بتنی بدون نیاز به دیوار برشی


تعیین شدت نیروی زلزله در ساختمان ها و نحوه توزیع این نیرو در آیین نامه 2800 شرح داده شده است . یک مکانیسم برای تحمل بارهای جانبی ، قابهای خمشی می باشند . در یک پلان مشخص افزایش باربری قابهای خمشی با افزودن ستونهایا افزایش ابعاد ستونها و تیرها ، توسط معماری سازه محدود می شود . در این مقاله برای یک پلان مشخص معمول ، حداکثر تعداد طبقات یک سازه بتنی که به دیوار برشی احتیاج پیدا نمی کند ، تعیین می شود .
برای این منظور ، چهار پلان منظو و نامنظم با طراحی بر اساس آیین نامه 2800 مورد بررسی قرار گرفته اند . بررسی نتایج تحلیل و طراحی و شرایط محدود کننده آیین نامه ای شامل تغییر مکان جانبی در تراز فوقانی سازه نسبت به تراز پایه ، تغییر مکان نسبی بین طبقات ، در کشش افتادن پی و حداکثر درصد آرماتور نشان می دهد که ساختمان ها تا پنج طبقه ، تمام موارد محدود کننده غالب به ویژه تغییر مکان نسبی بین طبقات را برآورده می سازد . در انتها پس از بررسی دقیق رفتار سازه با پلانهای مورد مطالعه ، پیشنهاداتی برای تعمیم نتایج حاصل به سایر پلانهای مختلف ارائه شده است . مقاله مربوطه را از اینک دیر دانلود کنید .
نویسندگان : دکتر علیرضا خانلو ، مهندس رضا فردوسی



منبع : www.urmiacivil.mihanblog.com

;)
 

saeed.marshelo

عضو جدید
ویرایش چهارم آیین نامه طراحى ساختمان در برابر زلزله آغاز شد

ویرایش چهارم آیین نامه طراحى ساختمان در برابر زلزله آغاز شد

رئیس مركز تحقیقات ساختمان و مسكن از آغاز ویرایش چهارم آیین نامه ۲۸۰۰ (آیین نامه طراحى ساختمانها در برابر زلزله) در سال جارى خبر داد. محمود فاطمى عقدا در گفت و گو با مهر گفت:
ویرایش چهارم آیین نامه ۲۸۰۰ به منظور طراحى ساختمانها در برابر زلزله در سال جارى آغاز شده، به نحوى كه تیمهاى تخصصى براى این امر در مركز تحقیقات شكل گرفته است. رئیس مركز تحقیقات ساختمان و مسكن بیان كرد: در ویرایش چهارم این آیین نامه موانع و مشكلات موجود در ویرایش سوم مرتفع مى شود؛ زیرا در ویرایش جدید یافته هاى تحقیقاتى نوین در رابطه با طراحى ساختمانها در برابر زلزله، مورد توجه قرارگرفته است. وى اعلام كرد: با توجه به برگزارى جلسات مستمر تیمهاى كارشناسى و تخصصى در مركز تحقیقات ساختمان و مسكن، پیش بینى مى شود ویرایش چهارم آیین نامه ۲۸۰۰ ظرف مدت سه تا چهار سال به اتمام رسد. فاطمى عقدا با بیان اینكه ویرایش چهارم آئین نامه ۲۸۰۰ كارآمد تر از ویرایش سوم است، افزود: این آیین نامه مى تواند پاسخگوى كامل جامعه نسبت به مقاومت ساختمانها در برابر زلزله باشد، ضمن اینكه یافته هاى جدیدى در ویرایش چهارم به طور مرتب بازنگرى و به روز مى شوند. به گزارش مهر، اجراى آیین نامه طراحى ساختمان در برابر زلزله به صورت جدى پس از وقوع زلزله رودبار و منجیل مطرح شد و در حال حاضر تخلف از اجراى آن با پیگرد قانونى همراه است.
منبع : ابرار اقتصادی
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
تاپیک به علت عملیات مدیریتی قفل می شود و بزودی پست به تاپیک مربوطه (اخبار عمرانی) منتقل خواهد شد!
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اصول مهندسی زلزله

اصول مهندسی زلزله

دوستان ، با سلام . از اونجایی که مطالب مربوط به زلزله ، کلیات ، تعاریف و ... در حال زیاد شدن هست ، تصمیم گرفته شد یک تاپیک مستقل و یکپارچه به این مبحث اختصاص داده بشه . پس دوستان لطف کنید مطالب مربوطه رو در این تاپیک قرار بدید ...
با تشکر
 

shahi eng

عضو جدید
خانه ما در برابر زلزله چقدر مقاوم است؟

خانه ما در برابر زلزله چقدر مقاوم است؟

زمين لرزه يک پديده طبيعي است. شايد بتوان گفت اين پديده برخلا ف تصور عامه به خودي خود مخرب نيست. اگر وسط بيابان باشيد و دچار زلزله شويد برايتان اتفاق خاصي نمي افتد مگر اين که بر اثر شدت زلزله طوري زمين بخوريد خداي نکرده که دست و پايتان بشکند يا زمين دهان باز کند و شما را به داخل بکشد.
بنابراين بار اصلي تخريب هاي زمين لرزه بر عهده خود انسان است. ترکيب ساخت بشر با زمين لرزه است که مرگ و مير و ويراني ها را باعث شده است.
امروزه دانش زلزله بسيار پيشرفت کرده و متخصصان اين امر آن قدر اطلا عات به دست آورده اند که مي شود با رعايت نکات ايمني لا زم در ساخت و ساز، زمين لرزه هايي سخت را هم سالم و با حداقل آسيب از سر گذراند.
اين اتفاق در کشورهاي پيشرفته مانند ژاپن، ديگر بديهي شده است. طبق آمارها، ميزان تلفات جاني و خسارات مالي زمين لرزه ها در ژاپن به نسبت با تعداد و شدت بالا ي زلزله هاي سالا نه در اين کشور بسيار اندک است.
اما در ايران ... زلزله بومي کشور ماست. براي همين خيلي عجيب نيست که انتظار داشته باشيم دانش و مهندسي زلزله در ايران اهميت و اولويت بالا يي داشته باشد. در زمينه تحقيق و پژوهش اوضاع چندان بد نيست و در دانشگاهها و مراکز پژوهش به صورت تخصصي درباره زلزله کار مي شود اما در مرحله اجرا کاستي هاي زيادي وجود دارد و بسياري از ساختمان ها از لحاظ مقاومت در برابر زلزله دچار مشکل هستند. پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله يکي از مراکز تحقيقاتي است که کارهاي بسياري در زمينه زلزله و عواقب بعد از آن در آن انجام شده است. گفت وگويي با دکتر عبدالرضا سرو قد مقدم رئيس پژوهشکده سازه اين مرکز انجام داده ايم تا اطلا عاتي در زمينه نحوه ساخت و ساز و چگونگي مقاومت ساختمانها در هنگام زلزله کسب کنيم.
لطفا مختصري در مورد فعاليت هاي اين مرکز توضيح دهيد.
پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله يک مرکز تحقيقاتي است زير نظر وزارت علوم تحقيقات و فناوري. وزارت علوم يکسري دانشگاه دارد و يکسري مرکز تحقيقات. کار اين مرکز اول تحقيقات است بعد کارهاي آموزشي.
کارهايي که ما در مرکز تحقيقاتي درگير آن هستيم تهيه دانش فني است. کار اصلي ما تحقيقات کاربردي است که يکسري پروژه هاي هدف دار را شامل مي شود. انتهاي اين تحقيقات به جمع بندي مي رسد و به صورت دستورالعمل و آيين نامه ارائه مي شود و کار مرکز در اين مرحله معمولا به پايان مي رسد. اين که اين دستورالعمل ها و آيين نامه ها و ضوابط چقدر اجرايي شود به ارگان هاي اجرايي مثل شهرداري و وزارت مسکن وشهرسازي بر مي گردد که چقدر با ما تعامل داشته باشند و بخواهند ما اين آيين نامه ها را در اختيارشان قرار دهيم.
سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق که معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي شده قبلا پروژه هاي زيادي با آنها انجام شده همچنين وزارت مسکن و شهرسازي هم با ما در تعامل است اما بيشتر بحث اجرايي به ارگان مذکور بر مي گردد.
مقاوم سازي در ساختمان هاي کشور چگونه است؟
مقاوم سازي از نظر متخصصين از دو ديدگاه مورد توجه است. مقاوم سازي در ساختمان هاي قديم (موجود) 2- مقاوم سازي در ساختمان هاي جديد.
منظور از ساختمان هاي جديد ساختمان هايي است که قرار است ساخته شود. وقتي ساختماني قرار است ساخته شود طراح دستش باز است که مثلا اگر ساختمان بتوني است تيرها، ستون ها، آرماتورها و کلا جزئيات مطابق با آخرين يافته ها و آيين نامه هاي روز باشد ودفترچه هاي محاسبه آن تهيه شود و بعد از آن به دست سيستم نظارت و پيمانکار مصالح مي رسد که هر چه سيستم نظارتي بيشتر باشد کار بهتر انجام خواهدشد.
ما در پژوهشگاه به دنبال طراحي و اجرا و نظارت در ساختمان هاي جديد نيستيم بلکه مهندسين مشاور پروژه هاي کوچک و بزرگي را انجام مي دهند اين مسووليت به عهده آنهاست و کارشناسان ما فقط مسائل و آيين نامه ها را بررسي مي کنند.
در پژوهشگاه ها گروه ساختمان، سازه هاي خاص، شريان هاي حياتي و ديناميت هاي تجربي کار مي کند که سرگروه اول بدين صورت کارهاي تحقيقاتي انجام مي دهند که يک ضابطه خاص را که در آيين نامه هست (بر فرض براي ساختمان هاي مصالح بنايي ابعاد پنجره و در از حد خاصي بيشتر نباشد) بررسي مي کنند. پروژه به صورت مدلهاي کامپيوتري يا آزمايشگاهي بررسي مي شود که مثلا اين ضابطه خيلي محافظه کارانه است يا نه و ما در ساختمان هاي جديد بيشتر در همين حد ضوابط موجود را بررسي و به روز مي کنيم.
اما مسئله مهم تر در مورد ساختمان هاي موجود است. مشکلي که در کشورهاي زلزله خيز مثل کشور ماست اين است که تعداد بسيار زيادي ساختمان وجود دارد مثلا در تهران و خيلي از شهرهاي کشور.
در کشور ما حدودا ساليانه يک ميليون متر مربع ساخت و ساز مي شود و مرتب ساخت و ساز مي شود. اين ساختمان ها (به خصوص قديمي ترها) طبق آيين نامه هاي جديد نيستند. حتي اگر همان موقع (حدود 10 تا 20 سال پيش) ساختمان مطابق آيين نامه هاي آن زمان ساخته شده باشد اما با آيين نامه هاي الا ن مطابقت ندارد. چون آيين نامه هاي حال حاضر هم اطلا عات فني آن زياد شده وهم تجربه زلزله هاي جديد درسهايي داده که موجب شده ضوابط براي ساختمان هاي فولا دي، بتوني و مصالح بنايي عوض شود.
وقتي ضوابط عوض مي شود ما شکل بزرگ و پيوسته اي در ساختمان هاي موجود داريم که حتي اگر مطابق ضوابط ساخته شده باشند نياز به بررسي و مقاوم سازي دارند.
ما بحث مقاوم سازي يا بهسازي را در ساختمان هاي موجود بررسي مي کنيم. کار ما اين است که با ساختمان هاي موجود چه بايد کرد. چون اين موضوع براي همه دولت ها در مناطق زلزله خيز يک دردسر عمده است.
متاسفانه بسياري از اين ساختمانها آسيب پذيرند حتي اگر با آيين نامه زمان خودش ساخته شده باشد. بگذريم که بسياري از ساختمان ها درهمان زمان هم با آيين نامه زمان خودش مطابق نبوده وساخته نشده است.
بسياري از اين ساختمان ها نقشه ندارند. مصالح خوب در آنها به کار برده نشده، خوب نگهداري نشده يا کاربري اش عوض شده مثلا مسکوني بوده تبديل به مدرسه يا درمانگاه شده است (وقتي کاربري عوض مي شود آيين نامه ها ضوابط متفاوتي پيدامي کنند.)
پژوهشگاه يکي از قسمت هاي تحقيقاتي که کارکرده و تجربه موفقي داشته در برخورد با ساختمان هاي موجود است يعني دستورالعملي که در کشور در دستور کار است توسط پژوهشگاه براي سازمان مديريت وقت تدوين شد که بتوانند در برخورد با ساختمان هاي جديد و ارزيابي آن روال استانداردي را در نظر بگيرند.
استانداردهايي که براي ساختمان هاي موجود در نظر گرفته مي شود از دو جنبه بررسي مي شود 1- ساختمان هاي دولتي و عمومي 2- ساختمان هاي مردمي
وقتي صحبت بهسازي و مقاوم سازي مي شود ساختمان هاي دولتي و عمومي و شريان هاي حياتي کشور در اولويت قرار مي گيرد ما در کشورمان ساختمان هاي زيادي در شهرها و روستاها داريم که بيشتر آنها تجاري و مسکوني است اما يکسري از ساختمان ها دولتي است که اولويت ما در حفظ آنهاست و ساختمان هاي مسکوني در اولويت بعدي قرار دارند.
علت اولويت ساختمان هاي دولتي و عمومي بر ساختمان هاي مردم چيست؟
علت اولويت ساختمان هاي دولتي و عمومي بر ساختمان هاي مردمي اين است که اگر اين ساختمان ها در هنگام زلزله حفظ شوند بعد از زلزله مي توانند از ابعاد زلزله بکاهند. مثلا مدارس، بيمارستانها يا مخابرات.
مخابرات مي تواند اطلا ع رساني کند، مدارس مي توانند محل اسکان حادثه ديده ها باشند.
از ديد ديگر هم اين موضوع منطقي است و آن از لحاظ بودجه است. نه تنها در ايران بلکه در تمام کشورهاي دنيا بحث مقاوم سازي و بهسازي ساختمان هاي مردم معمولا از جاي ديگر تامين اعتبار مي شود. چون از قدرت دولت خارج است که بخواهد اين همه ساختمان مسکوني و تجاري را بهسازي کند.
در اکثر موارد مکانيزم هاي تشويقي و تنبيهي تعريف مي شود که مردم خودشان تشويق شوند يا حتي بعضي جاها به اجبار مکانيزم هايي گذاشته مي شود. بيمه در اينجا مي تواند موثر باشد.
مسئله مهم اين است که ما از ساختمان هاي عمومي انتظارات خاصي داريم. مثلا در مورد يک بيمارستان اگر بخواهيم آن را بهسازي کنيم انتظارمان اين است که اين بيمارستان تا زلزله هاي 475 تا 500 سال که به وقوع مي پيوندد هيچ اتفاقي برايش نيفتد و بتوان در آن جراحي کرد. اتاق عمل و بخش ها صدمه نبيند و مشکلي در کارکرد بيمارستان به وجود نيايد ولي مثلا در زلزله 2500 ساله اگر اتاق عمل آن از کاربري افتاد اشکالي ندارد اما نبايد کسي در آن کشته شود.
ما در مورد زلزله هميشه با ريسک سروکار داريم. ما هيچ وقت نمي توانيم بگوئيم ساختماني بسازيم که در هيچ زلزله اي براي آن اتفاقي نيفتد. اگر بخواهيم ساختماني بسازيم که در زلزله هاي خيلي قوي هم صدمه نبيند خيلي غيراقتصادي است و عملا ما چنين بودجه اي نداريم که حتي براي يک ساختمان هم چنين کاري بکنيم. فقط در موارد خاص مثل نيروگاه اتمي که تازه براي آن هم در زلزله هاي 2500 تا 5000 ساله طوري طراحي کنيم که کمتر صدمه ببيند ولي زلزله هاي 10000 يا 20000 ساله ممکن است صدمه ببيند. بالا خره ما بايد يک محدوده ريسک هايي را قبول کنيم.
مسئله اي که براي ساختمان هاي مان در نظر گرفته مي شود اين است که در زلزله هاي 500 ساله چگونه باشند مثلا ساختماني در زلزله 475 ساله سقفش نريزد، ايستايي آن حفظ شود ولي ممکن است بعد از زلزله مجبور شوند ساختمان را خراب کنند.
بنابراين ريسکي که حتي در ساختمان هاي جديد مي پذيريم اين است که در زلزله هاي با دوربازگشت 475 سال تا 500 سال حتي المقدور کسي دراين ساختمان ها کشته نشود اما ممکن است افراد صدمه ببينند.
به هر حال اگر اين گونه کارها بخواهد انجام شود مطالعات بايد دقيق تر باشد چرا که يکي ديگر از مشکلا ت ما اين است که خيلي از ساختمان ها نقشه و اطلا عات کافي ندارند. ما اگر بخواهيم يک ساختمان را مدل سازي کامپيوتري کنيم بايد بدانيم مشخصات و مصالحش چيست، ابعادش چگونه است و آنها را چک کنيم که در اين سطح زلزله جواب مي دهد يا نه و کجاها صدمه مي بيند؟ اما متاسفانه بسياري از ساختمان ها اطلا عات کافي به ما نمي دهند.
کسب اطلا عات خود نيازمند يک سري استانداردهاست. چرا که قبلا اين کارها به صورت تجربي انجام مي شد. يک شرکت براي اين که به اطلا عات مي رسيد ممکن بود بگويد من تمام قسمت ها را مي کنم، ديگري بگويد من دو جا را مي کنم و... در اين حالت کارفرما کنترلي نداشت که چه کسي درست کار مي کند. به هر حال نياز به دستورالعمل و آيين نامه بود که اين دستورالعمل ها و آيين نامه هاي مان تدوين شده است در اين مورد کار خوبي که انجام شد اين بود که به بسياري از ساختمان هاي دولتي و عمومي معرفي شدند. ارگان هاي نظامي، انتظامي، درماني مثل وزارت بهداشت، مخابرات و مدارس تخفيف داده شد تا شروع کنند به اولويت بندي ساختمان هايشان. اين ساختمان ها در اختيار مشاورين ذي صلا ح قرار گرفت که با اين دستورالعمل ها بررسي شوند.
در حال حاضر بسياري از اين پروژه ها کارهاي مطالعاتي شان انجام شده و بعضي هم به مرحله اجرا درآمد (به خصوص در مدارس) و کار بهسازي آن ها آغاز شده است.
اما مسئله اين است که بهسازي به صورت رسمي در کشور ما براي ساختمان هاي دولتي و عمومي بوده است و مردم خودشان ساختمان هايشان را بهسازي مي کنند. خيلي از شرکت ها به آنها سرويس مي دهند اما بيشتر مردم به صورت خودجوش ساختمان هايشان را بهسازي کرده اند.
آيا بهسازي هايي که در کشور انجام شده مطابق با استانداردهاي زلزله هست؟
آن دسته از ساختمان هايي که مطابق با دستورالعمل سازمان مديريت بهسازي شده، بله ولي ما نمي خواهيم براي مردم در شهر و روستا تعهدات خاصي ايجاد کنيم که اين ساختمان در هر سطح زلزله چه عملکردي از خود نشان مي دهد بلکه فقط مي خواهيم رفتار کلي ساختمان بهتر شود و ايمني آن در حدي باشد که افراد در آن کشته نشوند. در اين حالت مي توان ساده تر برخورد کرد که لا زم نباشد مطالعات ميداني خيلي سنگيني انجام دهيم.
ما بايد در بهسازي ساختمان به جايي برسيم که بيشتر به رفع عيب بپردازيم، وزن ساختمان را کم کنيم و هر چه اجزاي ساختمان به هم پيوسته تر باشد بهتر است و مسلما وقتي اين کارها را انجام داديم وضعيت ساختمان در شرايط بهتري قرار مي گيرد.
اما اگر از ما بپرسند که ساختمان در زلزله با دور بازگشت 500 سال چطور است ممکن است نتوانيم به آن ريزي نظر دهيم اما ايمني جاني براي اين زلزله ها رعايت خواهد شد. بنابراين يک مشکل اين است که اگر بخواهيم طبق بررسي گران و وقت گير ساختمان ها را بررسي کنيم امکان پذير نيست و مجبوريم اين روال را براي ساختمان هاي خاص پياده کنيم.
حال اگر بخواهيم ساختمان هايي که سطح ايمني شان بالا رود دستورالعمل هاي خاصي تدوين شده است.
در ايران يک تيپ ساختمان وجود دارد که تقريبا 75 تا 85 درصد ساختمان ها به اين نوع ساخته مي شود و ما به اصطلا ح به آنها مي گوئيم مصالح بنايي.
منظور از اين اصطلا ح ساختمان هايي است که آجري، سفالي يا بتني هستند. در اين ساختمان ها ممکن است که در آنها ستون فولا دي يا تير بتوني به کار رفته باشد اما آنچه که بار سازه را بر عهده دارد (چه بار ثقلي يا بار جانبي مثل بار زلزله يا بار) ديوارهاي باربر مصالح بنايي است که اگر مسائل مربوط به آن رعايت شود سطح ايمني ساختمان ها در کشور بالا مي رود و خيلي از نگراني هاي مردم در حفظ جانشان از بين مي رود بنابراين لا زم است توجه ويژه اي به آن شود.
خوشبختانه اولين دستورالعمل هايي که براي ارزيابي ساختمان هاي متداول تدوين شد براي اين تيپ ساختمان ها تدوين شد. (توسط وزارت مسکن و شهرسازي و هم مشاور سازمان مديريت)
آيا اين دستورالعمل ها که تدوين شده به مرحله اجرا هم رسيده است؟
اجراي اين دستورالعمل ها از دست دولت خارج است. دولت مي تواند ارگان هاي زير نظر خودش را مجبور کند و به آنها بودجه دهد و از آنها برنامه بخواهد که مثلا طبق فلا ن بودجه ظرف 4 تا 10 سال براي بهسازي مدارس در نظر گرفته شده اما براي مردم نمي شود اجبار کرد و بيشتر مکانيزم هاي تشويقي و از همه مهم تر قيمت گذاري ها مي تواند تاثيرگذار باشد.
نکته مهم ديگر که کارشناسان تاکيد زيادي بر آن دارند شناسنامه فني ساختمان است. شناسنامه فني با ضوابط و آيتم هايي که دارد مي تواند نشان دهنده وضعيت موجود ساختمان باشد.
بنابراين گام اول در جهت وارد کردن مردم در صحنه اين است که وضعيت موجود براي هر ساختمان دقيقا مشخص شود. يعني معلوم شود اين ساختمان از لحاظ مقررات ساختماني خوب است، ساختمان ديگر در حد متوسط و ديگري در وضعيت بدي قرار دارد.
متاسفانه در حال حاضر وضعيت ظاهري ساختمان هاي مردم بيشتر ديده مي شود و ملا ک خوبي است در حالي که ممکن است يک ساختمان با ظاهر خوب از لحاظ مقاومت در برابر زلزله وضعيت بدي داشته باشد. اگر اين موضوع جدي گرفته شود تقريبا با قاطعيت مي توان اميدوار بود که در مقياس وسيع بحث توجه به مقاوم سازي شروع شود اما در حال حاضر چنين وضعيتي وجود ندارد. مثلا شما براي خريدن يا اجاره کردن خانه اي مي روي هيچ گونه ديدي نداري که وضعيت اين ساختمان چطور است و اکثر مردم به اين موضوع توجه مي کنند که ساختمان در کجاي شهر قرار دارد، دکور آن چطور است، امکانات رفاهي آن چگونه است. چون اين مسائل را مي تواني چک کني اما در مورد مسائل ايمني اطلا عاتي نداري.
چه نکاتي را در هنگام ساخت يک ساختمان بايد رعايت کرد و هنگام خريد چه نکاتي مي تواند به يک خريدار کمک کند که يک خانه مطابق با استانداردها باشد؟
در مورد مسائل فني ساختمان چند نکته مي تواند کمک کند. مثلا اگر بدانيد که اين ساختمان ها چقدر با آئين نامه ها مطابقت دارد آيا نقشه هاي اجرايي آن موجود است، آيا توسط ناظر ذي صلا ح کنترل شده يا پيمانکار ذي صلا ح بوده يا تجربي؟ اين چند آيتم مي تواند کارنامه يک ساختمان را مشخص کند. در اين حالت اين آيتم ها مي تواند در قيمت ساختمان تاثيرگذاشته و ديگر اين طور نباشد که ساختمان هاي يک منطقه يک قيمت داشته باشند. بنابراين سازنده هم چون مي داند که سود او تابع اين گزينه ها مي شود بنابراين به اين موارد توجه بيشتري مي کند.
در حال حاضر سازندگان مي بينند که سود بيشتر در سنگ و نما و...است اما اگر به او گفته شود چنين کنترلي در آپارتمان در قيمت آن تاثير زيادي دارد بنابراين او هم به اين مسئله توجه بيشتر کرده و ايمني ساختمان رعايت مي شود.
بايد همه فشارها از طرف کارشناسان امر، رسانه ها و ارگان ها ايجاد شود تا شناسنامه فني ساختمان تدوين شود.
شناسنامه فني توسط کدام ارگان بايد تدوين و اجرايي شود؟
مراکز تحقيقاتي يا دانشگاه ها مي توانند کار تدوين آن را بر عهده گيرند. اما مساله مهم تر اجراي آن است که به وزارت مسکن و شهرسازي و خصوصا شهرداري برمي گردد. چرا که مجوزها دست شهرداري است. شهرداري مجوز ساخت و تغيير کاربري مي دهد. مردم براي نوسازي به آنجا مراجعه مي کنند. وقتي که هزينه نوسازي و ماليات از ساختمان هايي که کيفيت بدي دارد بيشتر گرفته شود يا از کسي که ساختمان با کيفيت پايين دارد ارزان تر خريده شود يا کمتر اجاره شود و در انتقال و فروش و... سختگيري هايي شود، مي تواند در اين امر موثر باشد.
نکته مهم ديگر مشارکت بيمه است. بيمه در کشورهاي ديگر خوب جواب داده است. وقتي اشخاص مجبور شوند بيمه زلزله ساختمان داشته باشند، هزينه بيمه مي تواند به مشخصات ساختمان ربط داشته باشد يعني ساختماني که کيفيت بدي دارد بيمه ساليانه آن زياد و ساختماني که خوب باشد بيمه ساليانه آن کمتر باشد.
 

nadernorozi

عضو جدید
کمربند زلزله چیست

کمربند زلزله چیست

این کمربند از نوک دماغه ی جنوبی شیلی اغاز میشود و به ساحل اقیانوس ارام در قاره ی امریکای جنوبی میرسد . سپس از انجا به امریکای جنوبی میرود و یک شاخه اش به دریایه کاراییب میرسد و بعد در امتداد ساحل مکزیک تا کالیفرنیا و از انجا نیز تا الاسکا ادامه پیدا میکند .
اما کمر بند مزبور در همین جا به پایان نمیرسد بلکه از الاسکا تا شبه جزیره ی کامچاتکا در خاور دور روسیه امتداد می یابد. پس از گزشتن از جزایر کوریل و جزایر الءوسین به ژاپن و فیلیپین و اندونزی وگینه ی نو و جزایر بیشمار و فراوان جنوب اقیانوس ارام میرسد .
بیشتر زلزله های بزرگ تاریخ در اتراف همین کمربند رخ داده اند اما یک کمربند زلزله دیگر از ژاپن منشعب میشود . کمربند زلزله مورد بحث کشور های چین هندوستان ایران ترکیه یونان و حوضه ی دریای مدیترانه را در بر میگیرند .
در بعضی از نقاط مانند ژاپن تقریبا هر روز زمین لرزه ای رخ میدهد از طرف دیگر در ایالت های نیو اینگلند امریکا از اخرین عصر یخبندان تا به حال یعنی از هزاران سال قبل هیچ زلزلهی ویران گری رخ نداده است
 

The Last

عضو جدید
به آسمان نگاه کنيد، زلزله ها از آسمان می آيند.

به آسمان نگاه کنيد، زلزله ها از آسمان می آيند.

با سلام خدوت دوستان در وبگردی اخیرم به این مطلب رسیدم، لطفا وقت گذاشته و مطالعه کنید.

---------------------------------------------
مقدمه:
به آسمان نگاه کنيد، زلزله ها از آسمان می آيند
مدتی است که با يک تکنولوژی استثنائی به اسم "هارپ" آشنا شده ام و در پیامد اين آشنايی تمام اینترنت را برای منابع ایرانی در مورد این موضوع گشتم، اما به نتیجه ی خاصی نرسیدم. اگر شما در گوگل "HAARP" را جستجو کنید به هزاران هزار وب سایت برخورد خواهید کرد که در مورد HAARP نوشته اند... اما همه ی آنها به انگلیسی هستند. نهایتا ایرانی های عزيزی که با زبان انگليسی آشنايی ندارند در مورد این مسئله ی حساس خبری نخواهند داشت، و ندانستن به اين معنی است که از طريق هارپ هر آسيب و بلايی که دلشان می خواهند سر مردم دنيا بیاورند، و در اخبار ها و روزنامه ها به عنوان "پدیده های طبیعی" تقديم مردم کنند و مطمئنا کسی که در مورد هارپ چیزی نمی داند خام این حرف ها خواهد شد.
حوادث طبيعی در طول ميلیون ها سال طبيعی بوده اند بغير از ده های اخير که اين حوادث برخی طبيعی و برخی ديگر از طريق تکنولوژی های پيشرفته توليد و به جان و مال مردم لطمه ميزنند.
اين حوادث ظاهراً طبيعی که غير طبيعی توليد ميشوند (مثل زلزله، طوفان ها، خشکسالی ها و سيل های بی شاخ و دم) را امروزه از طريق فرستادن ماکرو ویو (microwave) از ماهواره ها و پروژه هاي هارپ بوجود می آورند. قابل گفتن است که زلزله را نیز ميتوان از طريق انفجار بمب اتمی در چاهای عميق نيز توليد کرد.
من به عنوان شخصی که با تحقیق هایم به دنبال حقیقت های پوشیده هستم، وظیفه ی خود می دانم که جواب هایی را که پس از مطالعه در این مورد به دست آورده ام را به زبان فارسی، همراه با عکس و فیلم در اختیار ایرانیان بگذارم.
اگر چه این مسئله یک مسئله ی جدید و در عین حال به اثبات رسیده است، ولی با این حال در مورد آن تبلیغاتی انجام نمی شود. من نیز مسئله را از لحاظ علمی به طور مطلق مطرح نخواهم کرد. آنچه را که می خوانید بیشتر جنبه ی آگاهی دارد و تحقیق بیشتر در این مورد به عهده ی شما خواهد بود.
از هر کسی که این مقاله را می خواند خواهش می کنم این مسئله را جدی بگیرد. برنامه های وحشتناکه هارپ در راه است و همینطور که خواهید خواند علائم آن در ایران دیده میشود. این نوشته را بخوانيد، و به این بلاگ در بلاگ هایتان لینک بدهید یا حتی نوشته ی من را در بلاگ هایتان بگذارید ، به دوستان ایمیل کنید، و کلا از هر طریقی که می توانید دیگران را نیز مطلع سازيد، تا شاید بتوانیم جلوی عملکرد اين سیستم و آن هایی که کنترلش می کنند را بگیریم.

az-soraya.blogfa.com
برای تماس با من اینجا را کلیک کنید.​

هارپ چیست؟ به صدای هارپ گوش دهيد
هارپ یک پروژه تحقیقاتی است که در ظاهر برای بررسی و تحقيق درباره لایه ی آیونوسفیر (Ionosphere) و مطالعات معادن زير زمينی (با استفاده از امواج راديويی ELF/ULF/VLF) تاسيس شده است. ولی در واقع "پروژه ای با تکنولوژی جنگ ستارگارن" به منظور کامل کردن یک سلاح جدید پايه گذاری گرديده است.
( توضيح آنکه: جنگ هايی که از امواج "راديويی"، "ليزر" و "نيروی مغناتيس" برای صدمه به نيروی مقابل استفاده کند به جنگ ستارگان معروف است و اين اسم را از فيلم Star War گرفته اند)
آیونوسفیر چيست و کجاست؟
لایه ی آیونوسفیر در بالاترین لایه ی اتموسفیر (Atmosphere) قرار دارد.




این لایه تشعشات خطرناک "ماورای بنفش" و "اکس ری" خورشيد را جذب کرده و مانند سقفی از ورود آنها به زمين جلوگيری می نمايد تا زندگی بر روی کره زمین امکان پذیر گردد. همچنین به دليل محیط الکتریکی موجود در آيونوسفير از اين لايه برای انعکاس امواج رادیوئی به اطراف زمین استفاده می شود. اگر این لایه به هر دليلی دچار اختلال شود تاثيرا ت بسیار زیادی بر روی زمین گذاشته و زيستن را مختل می کند.
لايه آيونوسفير چه ربطی به هارپ دارد؟
سیستم هارپ طوری طراحی شده است که بر روی آیونوسفیر تاثير مستقيم داشته باشد. از نمونه های اين تاثيرات قرمز و گداخته شدن و يا ذره بينی نمودن لايه را ميتوان نام برد.
این سیستم در حال حاظر از یک مجموعه آنتن های مخصوص (١٨٠ برج آنتن آلومنيومی به ارتفاع ٥٠/٢٣متر) تشکيل و برروی زمينی وسيعی به مساحت ٢٣٠٠٠ متر مربع در آلاسکا (Alaska) نصب گرديده است.
آنتن های هارپ با پرتاب رادیو فرکانس های بالا به آیونوسفیر می توانند ناحیه وسیعی از آیونوسفیر را گرم کرده و در نتیجه این ناحیه به تپش افتاده و در اثر آن امواج پایین و فوق پایین ELF/ULF/VLF تولید و به زمین فرستاده شوند. لازم به توضیح است که از میان تاسیسات مشابه آن در دنیا، هارپ تنها سیستمی است که عملا قادر است جهت و زاویه پرتوها را کاملا در کنترل داشته باشد و هر ناحیه از آیونوسفیر را که بخواهند هدف گیری کنند.




آنتن های هارپ در آلاسکا
اصولا امواج آنتن ها پس از اصابت به آيونوسفير و بازگشت به زمين قادر اند نه تنها به عمق دريا بروند بلکه فرا تر رفته و به اعماق زمين نيز وارد ميشوند و عملکرد آن بمانند "راديو ترموگرافی" (Radio Thermography) است که امروزه ژئولژيست ها برای اکتشافات مخازن مختلف شامل گاز و نفت استفاده می کنند. وقتی يک موج پایین "راديو ترموگرافی" به داخل زمين فرستاده ميشود به لايه های مختلف برخورد کرده و آن لايه ها را به لرزه می آورده و از لرزش صدايی با فرکانسی مخصوص توليد و به سطح زمين باز ميگرداند و ژئولژيست ها از صدای بازگشتی قادرند مخازن زيرزمين را شناسايی کنند.
با اين تفاوت که راديو ترموگرافی سيستمی است که با قدرتی به کوچکی ٣٠ وات لايه های زير زمينی را به لرزه درمی آورد و حال آنکه هارپ سيستم فوق الاده پیشرفته تری است که همان لايه های زمين را می تواند با استفاده از قدرتی برابر با ١,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠ (یک میلیارد) تا ,١٠,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠ (ده میلیارد) وات بلرزاند! بدیهی است که هر چقدر قدرت امواج بیشتر می شود, تاثیراتش بر روی آیونوسفیر و اثرات ذره بینی آن بالاتر می رود. هدف از استفاده از این قدرت چیست؟



از نمودار فوق متوجه می شويد که آيونوسفير گداخته شده (به رنگ قرمز ديده می شود) و سپس مثل يک قلب شروع به تپش ميکند و از اين تپش ها، فرکانس های فوق پایین توليد شده که پس از اصابت به زمين به داخل آن نفوذ مينمايد و در توضیحات زیر مشاهده خواهید کرد که چگونه از اين فرکانس فوق پایین و نيرومند، زمين زلزله و خرابی توليد ميگردد.
برای درک چگونگی ايجاد زمين لرزه يک مثال بزنم: وقتی شخصی صحبت ميکند، اول تارهای صوتی او ميلرزند (مثل لرزش های ايجاد شده در آيونوسفير). از اين لرزش فرکانس صوتی توليد شده و پس از اصابت به پرده گوش شنونده، پرده گوش او را ميلرزاند (مثل به لرزه در آوردن لايه های زير زمين به سبب اصابت فرکانس های توليد شده از آيونسفير) و سپس در گوش صدا توليد شده و شنونده آنرا به شنود.
خوب حالا که چی؟
با کمی فکر کردن می توان متوجه این شد که تکنولوژی هارپ "با ويژگی معادن يابی" برای پیدا کردن مخزن های گازی و نفتی ساخته نشده است! زیرا برای پیدا کردن مخازن نیاز به یک میلیارد وات نیست و يک ترموگراف برای اين کار کافيست. با توجه به تاثیرات هارپ بر روی آیونوسفیر و نهایتا تاثیرات آن بر روی زمین و وضعیت آب و هوا، می باید در مورد این تکنولوژی کمی جدی تر فکر کنیم. این تغییرات شامل خشکسالی در مناطقی که تا به حال بی سابقه بوده است، بارندگی های سیل آسا در جاهایی که به خشک بودن معروف هستند، طوفان ها و سونامی ها و ساده تر از همه ایجاد زلزله را ميتوان برای هارپ به شمار آورد.
ناگفته نماند که امواج بازگشتی از آيونوسفير، پس از ورود به عمق دريا ميتوانند صدمات جانی برای موجودات دريايی، به خصوص نهنگ ها و دلفین ها را در بر داشته باشند.
توضیحات کوتاهی در مورد برخی از کاربرد های هارپ به شرح زيراند:
١- ايجاد موج Extreme Low Frequency) ELF) با فرکانس از ١ تا ٢٠ هرتس به توسط آيونوسفير، که با برخورد امواج هارپ توليد شده و سپس به زمين فرستاده می شود و تا اعماق ٣٥ کيلومتری زمين نفوذ نمايد که پس از برخورد به لايه های مختلف زير زمينی توليد صدا نموده و در پی آن ايجاد زلزله می نمايد. برای تعاریف "فرکانس باند" ها به اینجا اشاره کنید.
٣٠ دقیقه قبل از زلزله ی سیچوان (Sichuan) در چين در سال ٢٠٠٨، واکنش گذاختگی آیونوسفیر در آسمان مشاهده میشد و در پی آن زلزله هولناک ٨ ریشتری در آنجا بوقوع پیوست. فیلم کوتاهی از این گذاختگی را تماشا کنید.






٢- با قابلیت تکنولوژی "ترموگرافی" می تواند کلیه اطلاعات معدن های زیر زمینی کره زمین را در اعماق کم شناسایی کند و کلیه تاسیسات زیر زمینی کشورهای دیگر را دقیقا زیر مطالعه قرار دهد.
٣- ايجاد سونامی، خشکسالی، آتش فشان، سيل ها، طوفان هايی نظير طوفان کاترینا در نیواورلئان (New Orleans) طوفان گانو عمان .
٤- انتقال نيروی برق از محل تاسيسات هارپ به نقطه ی ديگر از زمين و همچنين انتقال برق از زمين به ماهواره ها.
٥- ايجاد اختلال و کنترل فرکانس های نوری مغز در سطوحی به وسعت شهرها و کنترل انسانها از راه دور و ايجاد "غش" و توليد "وهم" در مغز انسانها.
٦- ايجاد اختلال در جريان برق و قطع برق شهری و اختلال در کار کامپيوتر هواپيماهای مسافربری (مقاله ای از شرکت بوئينگ (Boeing) در اين رابطه بخوانید)، جت های جنگنده، کشتی ها، زير دريايی ها و غيره.
٧- ايجاد انفجار های عظيم زیر زمينی با قدرت بمب های اتمی و بدون توليد اشعه های راديو اکتيو (Radioactive).
٨- اختلال درعملکرد طبيعی آيونوسفير که چرخش زمين را در کنترل دارد. احتمال بسيار ميرود که درصورت دستکاری های متناوب تاثيراتی در حرکت چرخشی زمين ايجاد گردد، بدين صورت که يا چرخش را سرعت بخشيده و يا کند نمايد.
٩- ايجاد ديوارهای راديويی ضد هواپیما و ضد موشک.
می توان به راحتی گفت که همه اسلحه های جنگی معمول و متداول امروزه در مقابل با اين تکنولوژی جديد کاملا متروکه به شمار ميايند به گونه ای که "هارپ" ميتواند با يک عملکرد کليه کامپيوتر های يک هواپيما را از فواصل دور از کار انداخته و آنرا سقوط دهد.
با دقت متوجه ميشويد هارپ استفاده های زیادی بعنوان تهديد و يا سرکار گذاشتن کشورها دارد. مثلا می خواهند به کشوری حمله کنند در اين صورت برای جلوگيی از مزاحمت احتمالی کشور همسايه برای آنها زمين لرزه آورده و با سرکار گذاشتن آن کشور، برنامه های شوم خود را اجرا کنند.
در اين مقاله ما فقط به نکته ١، یعنی فقط در رابطه با ايجاد زلزله بتوسط هارپ می نویسم.
در ابتدا نگاهی می کنیم به تعداد زمین لرزه هایی که در بیست سال اخیر در ایران رخ داده اند. این اطلاعات را از وب سایت "پژوهشگاه زلزله شناسی ایران" به دست آوردم. این نمودار با توجه به تعداد زمین لرزه های بالای 3 ریشتر تهیه گردیده است.
نکته ی مورد توجه اینجاست که سیستم هارپ در سال ١٩٩٨ (١٣٧٧) تکمیل شد و این مصادف با سالیست که از آن به بعد به تعداد زمین لرزه ها در ایران اضافه شده است.

----------------------------------------------------

بقیه مطلب رو می تونید از سایت http://www.az-soraya.blogfa.com/ که نویسنده مقاله است، مطالعه بفرمایید.
با تشکر و تقدیر از زحماتی که جهت گردآوری این مطلب کشیده اند.
 

mimi2dun66

عضو جدید
سلام . مرسی از پست بسیار زیبای شما و مرسی بخاطر تحقیقات مفید و جالبی که انجام دادید.
من مطالب شما رو گذاشتم تو وبلاگ شخصی خودم.
ادرس وبلاگم : www.mimicollection.dom.ir
بازم مرسی.
به امید موفقیت روزافزون شما در همه ی مراحل تحصیلی و زندگیتون.
موفق باشید.

* Mimi *
 

The Last

عضو جدید
سلام . مرسی از پست بسیار زیبای شما و مرسی بخاطر تحقیقات مفید و جالبی که انجام دادید.
من مطالب شما رو گذاشتم تو وبلاگ شخصی خودم.
ادرس وبلاگم : www.mimicollection.dom.ir
بازم مرسی.
به امید موفقیت روزافزون شما در همه ی مراحل تحصیلی و زندگیتون.
موفق باشید.

* Mimi *

سلام . مرسی از پست بسیار زیبای شما و مرسی بخاطر تحقیقات مفید و جالبی که انجام دادید.
من مطالب شما رو گذاشتم تو وبلاگ شخصی خودم.
ادرس وبلاگم : www.mimicollection.dom.ir
بازم مرسی.
به امید موفقیت روزافزون شما در همه ی مراحل تحصیلی و زندگیتون.
موفق باشید.

* Mimi *

سلام، امیدوارم مورد استفاده قرار گرفته باشد. مثل اینکه سو تعبیری شده است این تحقیقات کار من نیست بنده فقط انتقال دهنده ی آنها در این سایت هستم.

نکته ای در رابطه با مطالب فوق یادآوری کنم که همانطور که در نوشته های شخص محقق هم بود صحت و واقعیت مطالب ارایه شده هنوز در هاله ای از ابهام است ولی نزدیک به یقین عرض می کنم که واقعا دنیا روی چنین پروژه های وحشتناکی کار می کند که امیدوارم گروه ها و مسئولینی که در رابطه با این پروژه ها کار می کنند کمی هم به فکر بشریت باشند، مثل انرژی هسته ای نشه که تا پیدا کردن، بمبی ساختند و بر سر ژاپنی ها ریختند.

در هر صورت نویسنده مقاله در لینک زیر به سوالاتی پاسخ داده است اگر سوالی داشته باشید می توانید از لینک زیر نیز استفاده کنید:
 

nadernorozi

عضو جدید
زلزله

زلزله

بطور کلی زمین لرزه عبارتست از ارتعاش و لرزش سطح زمین یعنی فقط پوسته زمین حرکت میکند نه تمامی کره زمین معمولا" زمین لرزه ناشی از گسستگی است که در تخته سنگهای عظیم پوسته زمین ایجاد می شود همینکه چنین شکافی پدید امد توده عظیمی از سنگ چنان به شدت بر بدنه سنگ دیگری سایئده میشود که تخته سنگهای دیگر را یکی به بعد از دیگری و پهلو به پهلوبه همدیگر میسایداز نیروی این اصطحکاکها در سنگ ها ارتعاشی پدید میاید ارتعاشی که ممکن است تا هزاران فرسنگ امتداد پیدا کند و در نتیجه زمین لرزه به وجود اید
 

nadernorozi

عضو جدید
زلزله نگار

زلزله نگار

بر روی یک سنگ صاف و مسطح یک صفحه نمودار نصب میکنند و ان را به موازات سطح زمین قرار میدهند یک میله را هم در میانم ان فرو می کنند که از ان وزنهای اویزان شده است در انتهای این وزنه یک مداد قرار دارد که میتواند هر نوع لرزشی را بر روی نمودار ترسیم کند بناباین اگر زمین لرزهای رخ دهد لوح یا سنگ صاف همراه با سطح زمین حرکت میکند ولی وزنه اویزان شده در هوا معلق میماند لذا زمین لرزه روی ان تاثیری ندارد در نتیجه این وضعیت مدادی که بر وزنه متصل شده است خط های شکسته رابر روی صفحه نمودار ترسیم میکند
 

meisam_mgh

عضو جدید
بررسی انواع تحلیل های استاتیکی و دینامیکی

بررسی انواع تحلیل های استاتیکی و دینامیکی

بررسی انواع تحلیل های استاتیکی و دینامیکی

- استاتیکی خطی:
مبتنی بر اثر مد اول زلزله(بطور مثلث معکوس، و اثر سایر مدها در حالت پیش آمدکی های زیاد با اثر نیروی شلاقی در بام)
استاتیکی غیر خطی در مصالح (پوش اوور)
مبتنی بر رابطه غیر خطی تنش کرنش در مصالح اعضاء میباشد ..هدف از تحلیل غیر خطی تعیین منحنی جابجایی نقطه بالایی سقف در برابر برش پایه ای که بتدریج افزایش میابد تا جایی که رفتار مصالح وارد فاز غیر خطی و در نهایت منجر به ریزش سازه شود.
تحلیل استاتیکی غیر خطی هندسی پی دلتا (تحلیل غیر خطی برای سازه های بتنی)
برای در نظر گرفتن اثر لنگر های تشدید شونده همانطور که در آیین نامه 2800 و آبا آمده ،برای سازه های بتنی(مبتنی بر حالت حدی) ملزم به استفاده از اثر ثانویه تغییر شکل هستیمکه برای اینکار دو راه وجود دارد یکی اینکه از طریق دستی پارامتر پیش فرض مربوطه به آیین نامه را مربوط به ضریب افزایش لنگر را در نرم افزار (که در ACI این عدد پیش فرض 1 هست) را تغییر دهیم اما راه دوم استفاده از آنالیز پی دلتا میباشد که با این توضیحات در صورتیکه از ACI استفاده کنیم این تغییر یا استفاده از پی دلتا ضروری میرسد در تحلیل سازه هایی که بر اساس روش تنش مجاز آیین نامه طراحی می شوند نیازی به ضریب افزایش لنگر یا تحلیل پی دلتا نیست و تنها یک تحلیل استاتیکی عادی برای هم بار ثقلی و هم بار جانبی انجام میگیرد
دینامیکی - دینامیکی طیفی:
در این حالت همه مدهای سازه با هم اثر داده میشود در واقع این روش مبتنی بر اصل بر هم نهی آثار مدها استوار است ،بنابراین تنها برای سیستم های خطی قابل استفاده میباشد.
دینامیکی تاریخچه زمانی:
تحلیل تاریخچه زمانی هم بطور خطی و هم غیر خطی میتواند انجام شود، درصورتیکه تحلیل تاریخچه زمانی بروش مودال باشد تنها روش خطی آن قابل قبول است.تحلیل تاریخچه زمانی تنها جهت کنترل های اضافی برای سازه مورد استفاده قرار میگیرد و به عنوان مبنایی برای طراحی سازه مورد استفاده قرار نمی گیرد.در این تحلیل تمام پاسخ های سازه(نیرو،تغییر شکل،برش و...)به صورت توابعی از زمان بدست خواهند آمد.
 

meisam_mgh

عضو جدید
نکاتی از تحلیل دینامیکی طیفی

نکاتی از تحلیل دینامیکی طیفی

نکاتی از تحلیل دینامیکی طیفی

معمولا در تحلیل دینامیکی طیفی،برش پایه دینامیکی از استاتیکی کمتر می شود.بنابر آیین نامه 2800 استفاده از برش پایه دینامیکی کمتر از برش پایه استاتیکی غیر مجاز است و باید برش پایه دینامیکی به برش پایه استاتیکی برسد.برای این منظور کافیست طیف طراحی را در نسبت برش پایه استاتیکی به دینامیکی ضرب کنیم.برای ساختمان های منظم آیین نامه اجازه میدهد طیف طراحی(ضریب شتاب AI*g / R) در 0.9 نسبت برش پایه استاتیکی به دینامیکی ضرب شود. و آمده چنانچه برش پایه دینامیکی از 0.9 برش پایه استاتیکی بیشتر باشد می توان برش پایه دینامیکی را به نسبت استاتیکی کاهش داد.
سه شرط در تحلیل طیفی باید در تعیین مدها دخالت داده شود:
استفاده از حداقل 3 مود
تا زمان تناوب 0.4 ثانیه برایآخرین مد درنظر گرفت شود
تا ضریب جذب جرم 90%
-
بر طبق آیین نامه 2800 میبایست 3 برابر تعداد طبقات سازه به عنوان تعداد مود های بکار رفته برای محاسبات آنالیز دینامیکی طیفی تعریف شود (که البته از این تعداد بیشتر هم مجاز هستیم)
-
آخرین مد میبایست دارای پریود دینامیکی کمتر از 0.4 ثانیه باشد
-
ضریب جذب جرم در آخرین مد (مجموع ضرایب مشارکت جرمی مدها)میبایست از 90% بیشتر شود.اگر ضریب تجمعی جرم در مد انتهایی از 90% کمتر بود باید تعداد مد ها را افزایش دهیم و از نوع آنالیز انجام گیرد.
چنانچه سقف از نوع دیافراگم صلب تعریف شود،هر طبقه تنها دارای سه درجه آزادی جرمی خواهد شد .بنابراین تعداد درجات آزادی سازه برابر3 برابر تعداد طبقات خواهد بود.
-
مدی که دارای بیشترین ضریب مشارکت جرمی است باید دارای زمان تناوب کوچکتر از زمان تناوب بکاربرده شده برای نیروهای جانبی زلزله باشد(همان 1.25 زمان تناوب تجربی)
-
باید پریود مودهای غالب(یعنی مدهایی که دارای بیشترین Uxیا Uyمیباشند) از 1.25 زمان تناوب تجربی(زمان تناوبی که بر حسب آن آنالیز انجام گرفته)بیشتر شود.که اگر برای یکی از مدها این اتفاق نیفتاد باید محاسبات نیروی زلزله در جهت مربوطه با پریود واقعی موجود تکرار شود که اگر این پریود به اندازه ای باشد که نیاز به تغییر در ضریب B شود باید طیف موجود را که بر حسب B قبلی بوده را اصلاح نمود.
-
برای جمع آثار مدها از روش CQC استفاده میکنیم و میرایی سازه هار معمولی 0.05 فرض میشود.دقت شود روش CQC همانند روش SRSS میباشد منتها در جزر مجموع مربعات اثر میرایی را نیز لحاظ خواهد کرد.چنانچه میرایی صفر بود نتایج جمع آثار CQC , SRSS باهم برابر بودند.
-
در روش طیفی نیازی به پیچش تصادفی مثبت و منفی نیست زیرا در تحلیل طیفی با توجه به مثبت بودن پاسخ ها نیازی به در نظر گرفتن پیچش تصادفی منفی نیست. گزینه Directional Combination مربوط به فعال کردن طیف دو جهت متعامد میباشد که برای سازه های نامنظم در پلان میتوان زلزله هر جهت را با 30% زلزله متعامد آن جمع کرد.
بدلیل اینکه در تحلیل طیفی تمام نتایج مثبت هستند امکان استفاده از عکس العمل های تکیه گاهی برای طراحی پی وجود نداشته و باید از نتایج تحلیل استاتیکی معادل استفاده کنیم.
 

meisam_mgh

عضو جدید
الگوریتم طراحی و کنترل جانبی نسبی سازه های بتنی مطابق 2800

الگوریتم طراحی و کنترل جانبی نسبی سازه های بتنی مطابق 2800

الگوریتم طراحی و کنترل جانبی نسبی سازه های بتنی مطابق 2800


فایل 1 - تعیین دوره تناوب اصلی سازهT:
تبصره 1 بند 2-3-6 ; زمان تناوب تئوری کوچکتر از 1.25 برابر زمان تناوب تجربی
تبصره 2 بند 2-3-6 ; ترک خوردگی تیر = 0.5 ستون و دیوار برشی = 1

فایل 2- کنترل جابجایی نسبی جانبی سازهDrift :
«
نیازی به رعایت تبصره 1 بند 2-3-6 برای کنترل دریفت نیست
2-
الف-کنترل دریفت برای زلزله طرح با لحاظ کردن اثر پی دلتا:
بند 2-5-6 ; ترک خوردگی تیر = 0.35 ستون = 0.7
دیوار برشی ترک خورده= 0.35 دیوار ترک نخرده = 0.7
Drift < 0.02 / 0.7R
è 0.7 > T
2-
ب- کنترل دریفت برای زلزله بهره برداری (سازه های با اهمیت زیاد و خیلی زیاد) که میتوان از اثر پی دلتا صرفنظر کرد:
بند 2-5-6 ; ترک خوردگی تیر = 0.5 ستون و دیوار برشی = 1
Drift < 0.005 – 0.008
ارتفاع طبقه
فایل 3-طراحی سازه
با تعیین دوره تناوب اصلی سازه از فایل 1 و نیز تغییر در ضرایب ترک خوردگی مقاطع مطابق فایل 2 ( بند 2-5-6 ) سازه مورد نظر طراحی میگردد.
کلیه بند های ذکر شده مربوط به آیین نامه 2800 ویرایش سوم میباشد.
 

meisam_mgh

عضو جدید
زلزله طرح و زلزله بهره برداری و کنترل های لازم

زلزله طرح و زلزله بهره برداری و کنترل های لازم

زلزله طرح و زلزله بهره برداری و کنترل های لازم

زلزله طرح ، زلزله ایست که احتمال وقوع آن و یا زلزله های بزرگتر از آن در 50 سال عمر مفید سازه کمتر از 10% باشد زلزله بهره برداری ، زلزله ایست که احتمال وقوع آن و یا زلزله های بزرگتر از آن در 50 سال عر مفید سازه بیش از 99.5% باشد هدف از بیان زلزله بهره برداری در آیین نامه 2800 تنها برای کنترل بند 2-13 ، ویژه ساختمان های با اهمیت خیلی زیاد و زیاد است که تفاوت این دو در سطح عملکرد سازه میباشد. چراکه برای این ساختمان ها میبایست از سطح عملکرد بی وقفه سازه استفاده گردد تا در هنگام وقوع زلزله خللی در کاربری سازه بوجود نیاید . درحالت زلزله بهر برداری برای سازه های با اهمیت زیاد و خیلی زیاد ، افزایش ضرایب ترک خوردگی تیر ها از 0.35 به 0.5 ، ستون ها از 0.5 به 1 و دیوار برشی از 0.35 به 0.7 در حالت ترک نخورده و متعاقب آن کاهش دوره تناوب اصلی سازه، افزایش ضریب بازتاب و افزایش برش پایه سازه خواهیم داشت .
در کنترل Drift سازه مطابق بند 2-5-5 میزان تغییر مکان مجاز سازه تا 0.008 ارتفاع طبقه افزایش می یابد که بیشتر از مقدار مجاز آیین نامه برای زلزله طرح در بند 2-5-4 مشاهده میشود.(این موضوع را میتوان با قرار دادن ضریب رفتار ها و مقایسه مقادیر 0.25/0.7R و 0.008 ملاحظه نمود) همچنین مطابق بند 2-13 کنترل های دیگری نیز برای سازه های فولادی و بتنی با اهمیت زیاد و خیلی زیاد در حالت زلزله سطح بهره برداری میبایست انجام گیرد.
 

آلما

عضو جدید
با تشکر از دقت نظر شما در اجرای سازه های بتن مسلح(پلها) که متاسفانه نقائصی که اشاره کردید شامل کلیه پروژه های گارگاهی میشود که از حد مجاز افت اجرا در شرایط کارگاهی بسیار بالاتر میباشد چون از نظر من کیفیت واجرای صحیح در تمام سازه ها مهم هستند اما احساس کردم با معلومات خوبی که داری بهتر خواهد شد اگرکمی تجربه به آن افزوده شود آنهم به تدریج که قطعا" اتفاق خواهد افتاد وبرای این منظور باید عرض کنم با توجه به سوابق اجرائی که پیداکردم درمورد " اور لپها"60 برابر "فی" درست است اما بادر نطر داشتن نوع میل گرد چون در حال حاضر میلگردهای ساده با ظاهری که به تور تبدیل شده در بازار فراوان است که برخی بدون اینکه متوجه باشند بدون آزمایش از آن استفاده میکنند که یک مجری ویا ناظر آگاه بخوبی میتواند فرق آنها را تشخیص دهد در مورد( الواسیونها ، تابلیه ودالهای بتنی مسلح) در قسمتهای فوقانی وسطحی باید عرض کنم ترکهای به وجود آمده علل دیگر ی هم دارند که همه آنها قابل تفکیک از هم میباشند 1- به علت تناسب زیاد آب در ساخت بتن 2- کم بودن کاور روی میلگردها 3- عدم استفاده صحیح از ویبراتور 4- صحیح نبودن دانه بندی 5- داشتن خاک در مصالح ووو....
که بازهم یک ناظر آگاه علاوه بر شیتهای آزمایشگاه بهتر است به آگاهی های افزوده خود تکیه کند به همین دلیل روکش نایلونی خوب است اما از اضافه شدن رطوبت جلوگیری میکند در شرایط وزش باد نگهداری آن مشکل خواهد بود لذا پیشنهاد میکنم برای سطوح افقی از ریختن ماسه ریز دانه حتی سایز 0 استفاده گردد سپس باگونی (چتائی ) پوشیده شود. در مورد پلیتها در پایه جان پناه پلها که جای شکرش باقی است در بیس پلیتهای با صدها تن بار از آن بد تر عمل میکنند حتی آدمهای با تجربه برای تراز کردن در ابعاد بزرگتر هم از ملات به ضخامت یک سانتی متر تا گاهی ده سانتی متر استفاده میکنند که نتیجه آن حتی بدون زلزله آن خواهد شد که در ساختمانهای فولادی پس از بارگذاری(بهره برداری ) به علت لهیدگی تدریجی این لایه زیر بیس ترکهائی در عرض وارتفاع بنا رخ میدهد وبعضا" به دنبال نشست ودلائل دیگر جستجو میکنند ولی کمتر کسی به این نقیصه در اجرا میرسد. در صورتیکه اجداد ما بنا هایی به یادگار گذاشته اند که موجب افتخار ما و بشریت است. با آرزو ی موفقیت همه مهندسین خوب وباوژدان
 

آلما

عضو جدید
دید فنی بیشتر باافزایش تجربه کارگاهی

دید فنی بیشتر باافزایش تجربه کارگاهی

با تشکر از دقت نظر شما در اجرای سازه های بتن مسلح(پلها) که متاسفانه نقائصی که اشاره کردید شامل کلیه پروژه های گارگاهی میشود که از حد مجاز افت اجرا در شرایط کارگاهی بسیار بالاتر میباشد چون از نظر من کیفیت واجرای صحیح در تمام سازه ها مهم هستند اما احساس کردم با معلومات خوبی که داری بهتر خواهد شد اگرکمی تجربه به آن افزوده شود آنهم به تدریج که قطعا" اتفاق خواهد افتاد وبرای این منظور باید عرض کنم با توجه به سوابق اجرائی که پیداکردم درمورد " اور لپها"60 برابر "فی" درست است اما بادر نطر داشتن نوع میل گرد چون در حال حاضر میلگردهای ساده با ظاهری که به تور تبدیل شده در بازار فراوان است که برخی بدون اینکه متوجه باشند بدون آزمایش از آن استفاده میکنند که یک مجری ویا ناظر آگاه بخوبی میتواند فرق آنها را تشخیص دهد در مورد( الواسیونها ، تابلیه ودالهای بتنی مسلح) در قسمتهای فوقانی وسطحی باید عرض کنم ترکهای به وجود آمده علل دیگر ی هم دارند که همه آنها قابل تفکیک از هم میباشند 1- به علت تناسب زیاد آب در ساخت بتن 2- کم بودن کاور روی میلگردها 3- عدم استفاده صحیح از ویبراتور 4- صحیح نبودن دانه بندی 5- داشتن خاک در مصالح ووو....
که بازهم یک ناظر آگاه علاوه بر شیتهای آزمایشگاه بهتر است به آگاهی های افزوده خود تکیه کند به همین دلیل روکش نایلونی خوب است اما از اضافه شدن رطوبت جلوگیری میکند در شرایط وزش باد نگهداری آن مشکل خواهد بود لذا پیشنهاد میکنم برای سطوح افقی از ریختن ماسه ریز دانه حتی سایز 0 استفاده گردد سپس باگونی (چتائی ) پوشیده شود. در مورد پلیتها در پایه جان پناه پلها که جای شکرش باقی است در بیس پلیتهای با صدها تن بار از آن بد تر عمل میکنند حتی آدمهای با تجربه برای تراز کردن در ابعاد بزرگتر هم از ملات به ضخامت یک سانتی متر تا گاهی ده سانتی متر استفاده میکنند که نتیجه آن حتی بدون زلزله آن خواهد شد که در ساختمانهای فولادی پس از بارگذاری(بهره برداری ) به علت لهیدگی تدریجی لایه زیر بیس ترکهائی در عرض وارتفاع بنا رخ میدهد وبعضا" به دنبال نشست ودلائل دیگر جستجو میکنند ولی کمتر کسی به این نقیصه در اجرا میرسد. در صورتیکه اجداد ما بنا هایی به یادگار گذاشته اند که موجب افتخار ما و بشریت است . با آرزو ی موفقیت همه مهندسین خوب وباوژدان
 
آخرین ویرایش:

sma519

عضو جدید
سونامی چیست ؟

سونامی چیست ؟

سونامی چیست ؟

سونامی امواج بلندی هستند که هنگام وقوع زلزله در کف دریا یا اقیانوس ، نواحی ساحلی را مورد حمله قرار می دهند . این امواج بلند سریعا" مستهلک نشده و به فواصل بسیار دور نیز می رسند . ارتفاع موج یک سونامی دارای تغییرات شدید بوده و به تراز خط ساحلی بستگی دارد . در نواحی که دارای خط ساحلی یکنواختی هستند ، ارتفاع موج زیاد نخواهد بود اما در سواحلی که ناهمواری زیاد باشد ، امواجی که مثلا" در دهانه خلیج زیاد بلند نیستند ، در داخل خلیج به ارتفاعهای بلند و غیر طبیعی می رسند . شدت افزایش در ارتفاع موج بستگی به توپوگرافی خلیج و طول موج سونامی دارد . معمولا" در خلیج های کوچک ، سونامی با طول موج کوتاه و فرکانس زیاد و در خلیج های بزرگ ، سونامی با طول موج بلند و فرکانس کم دارای اهمیت می باشند .
مسیر عبور سونامی از درون خلیج ها عموما" پیچیده است و بستگی به توپوگرافی آن دارد . معمولا" سرعت پیشرفت سونامی وقتی به ساحل می رسد حدود 10 متر بر ثانیه می باشد . در حالات خاص که ساحل مسطح باشد ، آب دریا تمام منطقه را می پوشاند و سرعت حرکت موج به شدت افزایش یافته و همه چیز را در مسیر خود از بین می برد .

برگرفته از اصول مهندسی زلزله – تألیف دکتر خسرو برگی .
منبع : www.urmiacivil.mihanblog.com
 

sma519

عضو جدید
زمین لرزه (زلزله)

زمین لرزه (زلزله)

زمین لرزه (زلزله)



به علت ذخیره شدن مقادیر زیادی انرژی در درون زمین و با توجه به نظریه جابجایی قاره ها، تغییرات عمده ای در قسمت های سطحی زمین رخ می دهد که زمین لرزه یکی از این تغییرات است. به عبارت دیگر زمین لرزه پدیده انتشار امواج در زمین به علت آزاد شدن مقدار زیادی انرژی ناشی از اغتشاش سریع در پوسته زمین و یا در قسمت های بالایی گوشته در مدت کوتاه می باشد. یک زلزله شدید ممکن است ناشی از شکست سنگ بستری به طول بیش از 100 تا 400 کیلومتر، و عرض و ضخامت چندین کیلومتر باشد. محلی که منشاء زلزله بوده و در حقیقت انرژی به یکباره از آنجا آزاد و رها می گردد، کانون زلزله و نقطه ای واقع بر سطح زمین که در بالای کانون قرار دارد، مرکز زلزله نامیده می شود (محل تلاقی شعاعی از مرکز زمین که از کانون گذشته و به سطح زمین می رسد).
دامنه حرکت زمین در روی سطح ابتدا شامل لرزه های جزئی است که یکباره افزایش می یابد و پس از لحظه کوتاهی حرکت تدریجا" فروکش می کند. لرزه های جزئی بنام تکان های اولیه، و قسمت بعدی با دامنه های بزرگتر بنام تکان های اصلی، و آخرین قسمت بنام دنباله لرزه موسوم است. دو نوع حرکت موجی در زمان وقوع زلزله در داخل پوسته زمین انتقال می یابد که مشتمل بر امواج طولی (اولیه - P) و امواج عرضی (ثانویه - S) است. البته علاوه بر این امواج که امواج حجمی نامیده می شوند، دو نوع موج دیگر نیز در سطح پوسته بوجود می آیند که امواج سطحی نامیده می شوند.
وقتی انرژی ذخیره شده در کانون زلزله آزاد می شود، امواج حجمی همزمان بوجود می آید ولی از آنجائیکه سرعت انتشار امواج طولی بیشتر است، زمان دریافت و ثبت این نوع امواج در ایستگاه های ثبت نسبت به امواج عرضی زودتر صورت می گیرد، لذا لرزه های اولیه بطور کامل به این نوع امواج (امواج حجمی) نسبت داده می شوند. امواج عرضی که به دنبال امواج طولی منتشر می شود، نظیر امواج سطحی تا تمام شدن لرزه های اصلی ادامه دارند.




با توجه به مطالب و اطلاعات ذیل می توان فاصله کانون از ایستگاه ثبت را تخمین زد:
D = فاصله از کانون تا ایستگاه ثبت.
Vs = سرعت انتشار امواج عرضی.
Vp = سرعت انتشار امواج طولی.
T = اختلاف زمان دریافت امواج عرضی و طولی در ایستگاه ثبت.

T = D/Vs – D/Vp = D( 1/Vs – 1/Vp )

D = T/( 1/Vs – 1/Vp ) = αT

در رابطه اخیر، T مدت زمان لرزه اولیه است که از روی شتاب نگاشت بدست می آید در حالیکه Vs و Vp با توجه به جنس زمین در یک منطقه دارای مقدار مشخصی هستند. بنابراین فاصله کانون تا ایستگاه ثبت تقریبا" متناسب با زمان تداوم لرزه های اولیه (T) بوده و ضریب تناسب آلفا (α) با توجه به سرعت متوسط امواج طولی و عرضی و جنس پوسته زمین معمولا" 8 کیلومتر بر ثانیه در نظر گرفته می شود.
زمانیکه فاصله از کانون یک زلزله برای سه ایستگاه ثبت مختلف مشخص باشد، موقعیت کانون زلزله از تقاطع سه کره بدست می آید که دارای مرکزهایی واقع بر ایستگاه ثبت و شعاع هایی برابر مقادیر مختلف D می باشند. کانونی که از این طریق بدست می آید، موقعیتی است که اولین موج از آنجا به خارج منتشر می شود ولی لزوما" این نقطه مربوط به جائی نیست که حداکثر شدت انرژی در آن آزاد شده باشد. به عبارت دیگر منشاء حقیقی زلزله لزوما" یک ناحیه کوچک نیست و در بعضی حالات گسترش بالنسبه وسیعی دارد.




قبل از وقوع یک زلزله بزرگ غالبا" زمین لرزه های کوچکی که حکایت از فعال شدن منطقه می کند، در محل حادث می شود که تا حدودی انرژی های ذخیره شده را رها می سازد. مجموعه این زلزله ها را پیش لرزه می نامند. البته لازمه وقوع هر زلزله بزرگ، وجود پیش لرزه نمی باشد. چه بسا زلزله هایی بسیار شدید که بدون پیش لرزه به وقوع پیوسته اند. به عنوان نمونه زلزله طبس که در شهریورماه 1357 به وقوع پیوست. در ضمن زمین لرزه های بزرگ معمولا" با یک لرزه تمام نمی شوند و دامنه لرزه ها بتدریج کاهش یافته و اغلب یک تعداد تکان های بعدی با شدت کمتر و در فاصله زمانی مختلف (از چند دقیقه تا چند ماه) رخ می دهد. شدیدترین تکان، لرزه اصلی و تکان های بعدی پس لرزه نامیده می شوند. مثال روشن برای پیش لرزه و پس لرزه در ایران در مورد زلزله دشت بیاض خراسان در سال 1347 می باشد که حدود 13.5 ساعت قبل از وقوع آن در 9 شهریور، پیش لرزه خفیفی در منطقه روی داد و پس لرزه ای نیز در 10 شهریور به فاصله زمانی تقریبا" بیست ساعت بعد از وقوع زلزله مخرب اصلی به وقوع پیوست. در اثر این پس لرزه شهر فردوس که طی زلزله اصلی آسیب مختصری دیده بود، به کلی ویران شد.
تقسیم بندی زلزله ها بر اساس عمق کانونی آنها در کشورهای مختلف بصورت متفاوت انجام می پذیرد. معمولا" به زلزله هایی با عمق کانونی کمتر از 70 کیلومتر، کم عمق و به زلزله هایی با عمق کانونی بین 70 تا 300 کیلومتر، متوسط و به زلزله هایی با عمق بیش از 300 کیلومتر، زلزله های عمیق گویند. حداکثر عمق کانون زلزله هایی که تا امروز رخ داده است، حدود 700 کیلومتر برآورد شده اند.



برگرفته از کتاب اصول مهندسی زلزله (چاپ سوم) _ تألیف دکتر خسرو برگی.
کل فایل را با فرمت PDF از اینجا دریافت کنید.
منبع: www.urmiacivil.mihanblog.com :w28:

 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا