◄ اخبــــــــــار فرهنــــــــــــگی و هنــــــــــری ►

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] بررسی قوانین پیش روی سازمان میراث فرهنگی برای واگذاری امور
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - گردشگري و حج
کد خبر: 92040502760
چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶



محمدشریف ملک‌زاده‌، رییسی که نمره‌اش را در نقدپذیری 20 می‌داند‌، این روزها تصمیمی را می‌خواهد اجرا کند که تردید‌هایی برای قانونی بودن‌اش مطرح شده، با این حال از منتقدانش خواهش کرده است که به حرف‌های خود ادامه دهند‌؛ ولی او کارش را انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سپردن برخی امور به بخش خصوصی جزو اولین وعده‌های رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از انتصابش در این سمت بود. او بارها در جمع‌های کارشناسی و تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری گفت که می‌خواهد تا چند روز یا چندماه آینده برخی امور را به همان جمعی که بین‌شان حاضر بود،‌ واگذار کند. حالا که حدود شش‌ماه از آمدن ملک‌زاده می‌گذرد و کمتر از یک و نیم ماه دیگر تا پایان عمر دولت باقی مانده، او در حرکتی تعجیلی می‌خواهد این وعده‌اش را 9 تیرماه عملی کند و گفته است: «اول یا آخر دولت تفاوتی نمی‌کند‌، من کار خودم را انجام می‌دهد. کار من تخصصی‌، عملیاتی و عملی است و من خودم استاد دانشگاه هستم و در این زمینه کار تخصصی انجام می‌دهم و به بقیه موارد هم فکر نمی‌کنم.»

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردگشگری در آخرین اظهاراتش گفته است: دولت‌های بعدی هم باید همین راه را ادامه دهند، چون ما براساس نظر بخشی خصوصی اقدام کرده‌ایم.

اما برخی فعالان در بخش خصوصی گردشگری حرف دیگری دارد و پای قانون را در مقابل این تصمیم به میان می‌کشند و معتقدند: این کار‌، گِره را برای بخش‌ خصوصی کورتر می‌کند و آن‌ها را در جدال با قانون و دولت‌های بعدی می‌اندازد.

محمدحسن کرمانی - رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی - که همواره آتش‌اش برای واگذار کردن برخی امور اجرایی به بخش خصوصی تند بوده‌ است، حالا با این تصمیم ملک‌زاده، نظر دیگری دارد و قانونی را مطرح می‌کند که اعتقاد دارد در تضاد با این اقدام است؛ ماده‌ی 24 قانون خدمات کشوری که براساس بند «الف» آن حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون آن دسته از وظایفی که قابل واگذاری به بخش غیر دولتی است را احصا و با رعایت راهکارهای مطروحه در این فصل نسبت به واگذاری آن اقدام کنند.

در تبصره‌ی یک این ماده نیز آمده است؛ وظایف حاکمیتی موضوع ماده‌ی (8) این قانون از شمول این ماده مستثنا است.

ماده 8 قانون خدمات کشوری مشخص می‌کند؛ امور حاکمیتی، آن دسته از اموری است که تحقق آن موجب اقتدار و حاکمیت کشور است و منافع آن بدون محدودیت شامل همه اقشار جامعه شده و بهره‌مندی از این نوع خدمات سبب محدودیت برای استفاده‌ی دیگران نمی‌شود. از قبیل؛ الف سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی. ب برقراری عدالت و تأمین اجتماعی و باز توزیع درآمد. ج ایجاد فضای سالم برای رقابت و جلوگیری از انحصار و تضییع حقوق مردم. د فراهم کردن زمینه‌ها و مزیت‌های لازم برای رشد و توسعه کشور و رفع فقر و بیکاری. ه قانونگذاری، امور ثبتی، استقرار نظم و امنیت و اداره امور قضایی. و حفظ تمامیت ارضی کشور و ایجاد آمادگی دفاعی و دفاع ملی. ز ترویج اخلاق، فرهنگ و مبانی اسلامی و صیانت از هویت ایرانی، اسلامی. ح اداره امور داخلی، مالیه عمومی، تنظیم روابط کار و روابط خارجی. ط حفظ محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی. ی تحقیقات بنیادی، آمار و اطلاعات ملی و مدیریت کشور. ک ارتقای بهداشت و آموزش عمومی، کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و آفت‌های واگیر، مقابله و کاهش اثرات حوادث طبیعی و بحران‌های عمومی. ل بخشی از امور مندرج در مواد 9، 10 و 11 این قانون نظیر موارد مذکور در اصول بیست و نهم و سی‌ام قانون اساسی که انجام آن توسط بخش خصوصی و تعاونی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی با تأیید هیأت وزیران امکانپذیر نیست. م سایر مواردی که با رعایت سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری به موجب قانون اساسی در قوانین عادی جز‌ء این امور قرار می‌گیرد.

در تبصره 3 این ماده نیز آمده است: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور موظف‌اند؛ اجرای این فصل را در دستگاه‌های اجرایی کنترل و با مدیران متخلف برخورد کند.

اما قانونی که برخی فعالان حوزه‌ی گردشگری به استناد آن از واگذاری امور به بخش خصوصی استقبال و آن را قانونی می‌دانند، اصل 44 قانون اساسی است؛ در اصل 44 آمده است: «نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است. بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری، بیمه، تأمین نیرو، سدها و شبکه‌های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه‌آهن و مانند این‌ها است که به‌صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است. بخش خصوصی شامل آن قسمت از کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات می‌شود که مکمل فعالیتهای اقتصادی دولتی و تعاونی است.

مالکیت در این سه بخش تا جایی که با اصول دیگر این فصل مطابق باشد و از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور گردد و مایه زیان جامعه نشود، مورد حمایت قانونی جمهوری اسلامی است.»

برای بررسی بیشتر تصمیم اخیر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، خبرنگار ایسنا با ایرج ندیمی - عضو هیأت رییسه‌ی فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی - گفت‌وگو کرد.

او اعتقاد دارد: اگر امری در گذشته ریشه و سابقه‌ی علمی، عملیاتی، مطالعاتی، پژوهشی و قانونی دارد و نیازمند تصمیم آخر است، منعی برای آن وجود ندارد، یعنی اگر دو سال پیش یا یک سال پیش، تصمیم گرفته بودیم اجرا شود، باید اجرا شود؛ اما امور دفعی، ناگهانی، یک‌باره، بی‌سابقه و بی‌ریشه مورد تردید هستند.

همچنین سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره‌ی اقدام سازمان میراث فرهنگی در واگذاری برخی از امور خود به بخش خصوصی و تعجیل در اجرای آن معتقد است: اصل 44 قانون اساسی اجازه واگذاری بخشی از تصدی‌گری دولتی به اشخاص را داده، و تنها در برخی موارد، مسائل کلان کشوری یا موارد مربوط به میراث فرهنگی ممنوعیت‌هایی مطرح می‌شود.

محمدعلی اسفنانی اظهار کرد: در این مورد خاص هم باید ببینیم واگذاری در چه زمینه‌هایی صورت می‌گیرد و تا مشخص نشود که چه اموری از تصدی‌گری دولت واگذار می‌شود، به صراحت نمی‌توان گفت که آیا این کار قانونی است یا نه، اما در مجموع چیزی که مخالفت صریح قانونی نداشته باشد، منعی برای واگذاری آن وجود ندارد.

البته پیش از اجرای این طرح که طبق اعلام قرار است نهم تیرماه به خانه‌ی آخر برسد، گفته شد که مصوبه‌ای برای آن از هیأت وزیران گرفته می‌شود که تا کنون خبر مشخصی در این‌باره منتشر نشده است.

حال به استناد این ماده‌ی قانونی و تبصره‌های آن، این پرسش مطرح است که آیا رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به استناد اصل 44 قانون اساسی و برنامه‌ی پنجم توسعه یا با مصوبه‌ی هیأت دولت می‌تواند امور حاکمیتی و نظارتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به بخش خصوص واگذار کند؟ و طبق تبصره‌ی 3 ماده 24 خدمات کشوری، آیا دیوان محاسبات اداری یا سازمان بازرسی کل کشور، اجرای این فصل از قانون را در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کنترل می‌کنند؟

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] تلویزیون مستند «تخت گاز» را پخش می‌کند
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - تلويزيون و راديو
کد خبر: 92040502988
چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵



شبکه مستند قصد دارد مجموعه مستند «تخت گاز» (Top Gear) را با عنوان «استارت» پخش کند.


به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، این مجموعه مستند که تاکنون بیش از 350 میلیون بیننده در جهان داشته است، پنجشنبه‌ها، ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود.


این مستند تست و مقایسه اتومبیل‌های برتر دنیا را در دستور کار دارد و سه مجری این برنامه تمام اتومبیل‌های تولید شده در جهان را رانده و تست کرده‌اند.

کلارکسون نام اصلی شخصیت اول این مستند است.

شوخی ها و سخنان طنز این 3 نفر هم از ویژگی‌های این مجموعه است. این مستند به معرفی آخرین مدل‌های ماشین می‌پردازد و مجری برنامه در پیست مخصوص، خیابان های شهر و یا بیابان (یا هر جای متناسب با ماشین ) آن را تست می کند و توضیحات کاملی می دهد.

در این مجموعه علاوه بر اتومبیل‌های گوناگون و دیگر ماشین‌ها و وسایل نقلیه، مناظر بسیار زیبای اروپا، آمریکا، آفریقا، آسیا، قطب شمال و ... به تصویر کشیده می‌شود.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] برگزاری نشست فیلم «شهرموشها» با اعلام موجودیت خبرگزاری «موشنا»
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92040502853
چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱



منیژه حکمت گفت: برنامه‌ی ویژه‌ای برای نشست خبری فیلم «شهر موش‌ها 2» که روز یکشنبه 9 تیر ماه برگزار می‌شود، تدارک دیده‌ایم.

تهیه‌کننده‌ی این فیلم در گفت‌و‌گویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: اولین نشست رسانه‌ای فیلم «شهر موش‌ها» با حضور عوامل فیلم ساعت 10 صبح یکشنبه 9 تیرماه در آمفی‌تئاتر باغ موزه قصر برگزار می‌شود و از خبرنگاران خواسته‌ایم هر کدام کودکی را به همراه خود داشته باشند.

وی افزود: جدا از اینکه گزارش شش ماه‌ی پیش تولید ارائه می‌شود، اتفاقات جدیدی نیز در این نشست رقم خواهد خورد که قطعا برای خبرنگاران و مردم بسیار جذاب خواهد بود.

حکمت تاکید کرد: حضور در این نشست صرفا با ارائه دعوت‌نامه خواهد بود.

این تهیه‌کننده «شهر موش‌ها 2» را اتفاق 20 ساله‌ی اخیر دانست و گفت: بخش خصوصی به همراه اسپانسرهای موجود، اتفاقی را در سینمای کودک رقم خواهند زد که تا کنون رخ نداده است.

وی از اعلام موجودیت خبرگزاری «موشنا» در این نشست خبر داد و اظهار کرد: خبرهای فیلم پس از آن از طریق این خبرگزاری به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، مرضیه برومند کارگردانی «شهرموشها2» را برعهده دارد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

زنگ خطر برای جایگاه آوازخوانی ملی …



این خبر در تاریخ ۰۵ تیرماه ۱۳۹۲ به نقل از منبع ذکر شده، در پرتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است
مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری معتقد است موسیقی ایرانی با درگذشت استاد احمد ابراهیمی هنرمند تاثیرگذاری را در آوازخوانی ملی از دست داد.
رضا مهدوی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت درگذشت احمد ابراهیمی استاد آواز ایرانی گفت: چند سالی است که ما پیشکسوتان و اساتید موسیقی ایرانی را با روند سریعی از دست می‌دهیم و با مرگ این بزرگان گویا برگ‌ریزان موسیقی ایرانی فرارسیده است که این اتفاق خوشایندی برای جامعه موسیقی ایران نیست.
مهدوی ادامه داد: استاد احمد ابراهیمی از جمله هنرمندان تاثیرگذار موسیقی ایرانی بود که مردم برای اولین بار در تلویزیون با چهره و هنر او آشنا شدند. در واقع او یکی از معدود هنرمندانی بود که قبل از انقلاب روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و برای مردم با صدای خوشی که داشت هنرنمایی کرد.
وی تصریح کرد: متاسفانه جایگاه والای زنده‌یاد ابراهیمی آنطور که شایسته هنر این هنرمند بود مورد توجه قرار نگرفت چراکه وی به سبب درگیر شدن در فعالیت‌های اداری، از موسیقی برای ذوق و نه برای امرار معاش استفاده می کرد و به همین سبب آنچنان که باید مانند هم‌نسلان خود برای مردم معرفی نشد در حالیکه زنده یاد ابراهیمی یکی از بهترین ردیف‌دانان موسیقی ایرانی بود که متعلق به مکتب خاصی هم نبود و همین رویکرد سبب شده بود که شاگردان بسیاری در محضر این هنرمند تلمذ کنند.
این مدرس دانشگاه در تجلیل از مقام هنری زنده یاد ابراهیمی گفت: استاد ابراهیمی همواره در عرصه موسیقی حضور فعالی داشت. او از جمله هنرمندانی بود که در بخش تکخوانی به معنای واقعی کلمه شعر را درست ادا می کرد و تمام تلاش خود را انجام می داد که کلام و شعر به درستی از حنجره خارج شود تا شنونده برای شنیدن شعر خواننده گوش خود را تیز نکند و این یکی از امتیازات ویژه این هنرمند بود. به نظر من جایگاه آوازخوانی ملی موسیقی ایرانی با درگذشت بزرگانی چون احمد ابراهیمی با خطر جدی مواجه شده است که امیدوارم این عرصه با حضور شاگردان وی و هنرمندان پیشکسوت دیگر این چنین در معرض خطر قرار نگیرد.
مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به واقع می توان گفت هنر استاد احمد ابراهیمی بعد از پیروزی انقلاب معنی پیدا کرد که سال‌ها بعد از انقلاب در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کرد و همراه با دیگر بزرگان موسیقی به هنرنمایی می پرداخت. البته من این افتخار را داشتم که در زمان حضور خود در مرکز موسیقی حوزه هنری توانستیم دو اثر “خشت و آیینه” و “به عمل کار بر آید” با هنرمندی این هنرمند را تولید کنیم.
مهدوی افزود: آلبوم “خشت و آیینه” سال ۸۳ براساس تصنیف هایی از استادان بزرگ موسیقی ایرانی از جمله مرتضی خان محجوبی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری با هنرمندی استاد ابراهیمی و هنرمندی دیگری به نام شهبازی که ۴۰ سال از استاد کوچک‌تر بود تولید شد و این تواضع و فروتنی مثال‌زدنی ابراهیمی را نشان می‌داد که در نهایت اخلاق همراه با هنرمندان جوان تر از خود به تولید آثار موسیقایی مشغول بود.
وی به تولید آلبوم پژوهشی “به عمل کار بر آید …” هم اشاره کرد و گفت: این مجموعه سال ۸۹ تولید شد که شامل یک بسته ۴ ساعته از خاطرات و بعضی از آثار استاد ابراهیمی است که در همان سال‌ها با حضور در استودیوی حوزه هنری آنها را برای علاقه‌مندان موسیقی به یادگار گذاشت که به نظر من دستاورد خوبی برای حفظ و نگهداری آثار بزرگان موسیقی بود.
این نوازنده سنتور در پایان توضیح داد: استاد ابراهیمی یکی از برگ‌های مهم آواز ایران بود که خوشبختانه شاگردان خوبی را از خود به یادگار گذاشت. کلام شیرین و شیوا در کنار رفتار مهربانانه ای که هیچ گاه شکایتی نداشت از او هنرمندی ساخت که موسیقی این سرزمین به حضور وی افتخار می کند و من برای جامعه موسیقی افسوس می خورم که چنین استادانی از دست می روند و هنوز جایگزینی برای آنها نداریم.
آخرین اجرای زنده استاد احمد ابراهیمی سال ۸۹ در تالار رودکی در قالب برگزاری جشنواره از طواف تا ولایت بود که با استقبال قابل توجه علاقه مندان موسیقی نیز مواجه شد.

منبع: مهر


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پرتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز


شهرام ناظری، محمد اصفهانی و احسان خواجه‌امیری کنسرت می‌دهند


این خبر در تاریخ ۰۵ تیرماه ۱۳۹۲ به نقل از منبع ذکر شده، در پرتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است
مجوز اجرای صحنه‌ای ۵ گروه موسیقی در تهران صادر شد
واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اجرای صحنه‌ای ۵ گروه موسیقی در تهران را صادر کرد.

به گزارش هنرآنلاین، مجوز اجرای صحنه‌ای برای گروه موسیقی محمد اصفهانی به سرپرستی و خوانندگی محمد اصفهانی در روز ۱۳ تیرماه، ساعت ۱۸ و ۲۱:۳۰ با دو اجرا در سالن اصلی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران با اجرای قطعاتی از ۳ آلبوم “برکت”، “بی واژه” و “نون و دلقک” صادر شد.
همچنین گروه موسیقی سنتی “ادیب ” به سرپرستی و خوانندگی سید محمد معتمدی در روز ۱۳ تیرماه سا عت ۱۸ و ۲۱:۳۰ در تالار وحدت، با اجرای ۸ قطعه، قطعاتی چون “غمم غم بی و غمخواردلم”، “بالا بلند عشوه گرنقش”، “بازمن”، “قطعه ضربی” و گروه موسیقی سنتی “آوازهای دوستی” به سرپرستی و خوانندگی شهرام ناظری، در روز ۱۴ تیر ساعت ۱۸ و ۲۱:۳۰ و ۱۵ لغایت ۱۷ تیرماه ساعت ۲۱ هرشب یک اجرا در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران با اجرای قطعاتی از آلبوم “گل صدبرگ” و “لولیان” روی صحنه خواهد رفت.
گروه موسیقی پاپ – کلاسیک “بن ایل “به سرپرستی هانیبال یوسف و خوانندگی ماریو تقدسی و رشید وطن‌دوست و گروه کر در روز ۱۴ تیر ساعت ۱۸ و ۲۱:۳۰ در محل تالار وحدت و با اجرای ۲۰ قطعه، قطعاتی چون “یک گل سایه چمن”، “دختر بویر احمدی نومت ندونم یار”، “گراندا”، “ای ایران ای مرز پرگوهر” و گروه موسیقی پاپ احسان خواجه امیری به سرپرستی و خوانندگی احسان خواجه امیری، در روزهای ۱۵ و ۱۷ تیرماه ساعت ۱۸ و ۲۱:۳۰ هرشب دو اجرا در سالن اصلی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران با اجرای ۲۰ قطعه مثل “هرکس دنبال خبر می گرده”، “هرچی آرزوی خوبه مال تو”، “تو رو آرزو نکردم” و “من اینجوری نمی تونم” صادر شد.
پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پرتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] وقتی ممیزی ناشر از ممیزی ارشاد پیشی می‌گیرد!
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - ادبيات و نشر
کد خبر: 92040804089
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸



قاسمعلی فراست از ممیزی یکی از کتاب‌هایش توسط ناشر قبل از سپردن به وزارت ارشاد سخن گفت.

این نویسنده که مدتی است نگارش مجموعه داستانی را به پایان رسانده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی این کتاب گفت: این مجموعه داستان را چند ماه پیش برای انتشار به نشر قدیانی سپرده بودم، اما پس از مدتی متوجه شدم یکی از بررس‌های این انتشاراتی که در شهر قم هم به سر می‌برد، قبل از این‌که کتاب به اداره‌ی کتاب وزارت ارشاد برود، خود به ممیزی کتاب اقدام کرده و بخش‌هایی از آن را غیرقابل چاپ اعلام کرده است. این موضوع تعجب مرا برانگیخت و باعث شد کتاب را بگیرم و به انتشارات افق بسپرم.

فراست در ‌این‌باره افزود: پس از این‌که کتاب را به انتشارات افق دادم، از طریق یکی از مسؤولان ارشاد درباره‌ی ممیزی کتابم سؤال کردم و متوجه شدم کتاب حتا از نظر بررس‌های ارشاد هیچ‌گونه مشکلی برای نشر ندارد و نیازی به ممیزی آن نیست، حتا همان موقع می‌توانند مجوز انتشار آن را بدهند؛ این همان ارشادی است که بحق از آن گله داریم، ولی می‌بینیم که یک انتشاراتی در زمینه ممیزی از بررس‌های ارشاد جلو می‌زند!

او در ادامه درباره اظهارنظرهایی مبنی بر واگذاری مسؤولیت ممیزی کتاب‌ها به ناشران، و این‌که آیا چنین چیزی در فضای نشر کشور شدنی است، گفت: به نظر من، اگر برنامه‌ریزی‌ها درست باشد و کار توسط کارشناسان انجام شود، این موضوع قابل اجرا و شدنی است و حتا خود ناشران ممکن است سخت‌گیری بیش‌تری انجام دهند.

او درباره‌ی این موضوع که آیا واگذاری موضوع ممیزی به خود ناشران باعث ایجاد نوعی خودسانسوری در بین آن‌ها نمی‌شود، گفت: اگر گروه بررس قابل اعتماد باشد و از کارشناسان خوش‌نامی استفاده کند، تابع حزب و گروه خاصی نباشد و بی‌طرفانه عمل کند، احتمال رخ دادن این موضوع کم خواهد بود.

او در ادامه با بیان این‌که نام مجموعه داستانش از «زن منو می‌گیری» به «هر زندگی یه قصه» تغییر کرده است، گفت: عنوان «زن منو می گیری» مربوط به یکی از داستان‌های مجموعه بود که خودم آن را از کتاب برداشتم، بنابراین نام کتاب هم به «هر زندگی یه قصه» تغییر پیدا کرد. این مجموعه 9 داستان دارد و قرار است از سوی انتشارات افق منتشر شود.

این داستان‌نویس همچنین از در دست نگارش قرار گرفتن رمانی با موضوع نبرد و درگیری رزمندگان در اوایل انقلاب و دفاع مقدس با گروهک‌ها در کردستان خبر داد و در این‌باره نیز گفت: داستان این رمان از سال 56 آغاز می‌شود و در سال 60 با پس‌زمینه‌ی جنگ در کردستان پایان می‌یابد.

او افزود: به نظرم نقش و جایگاه جنگ در کردستان مظلوم واقع شده است، به طوری که تا نام جنگ برده می‌شود، تنها اسامی شهرهای جنوبی مثل خوزستان و آبادان و ... به ذهن می‌آید، بنابراین گفتم شاید بتوانم با نوشتن این رمان ادای دینی به کردستان کرده باشم. البته کار خیلی سخت است و من پس از این‌که برای تحقیق چندباری به کردستان رفته‌ام و در آن‌جا زندگی کرد‌ه‌ام، مدت سه ماه است که در را به روی خودم بسته‌ام و سخت مشغول نوشتن هستم.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] «بی‌سرزمین‌ تراز باد» در تدارک اجرای صحنه‌ای
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92040804058
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱


نمایش «بی‌سرزمین تر از باد» به کارگردانی حسن باستانی در تدارک اجرا در تماشاخانه‌ی «ایرانشهر» است.

کارگردان و نویسنده این نمایش در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: تاکنون صحبت‌های اولیه با مدیر عامل تماشاخانه ایرانشهر برای اجرای کارمان داشته‌ایم و طبق گزارشی هم ایرانشهر اعلام کرده است نمایش ما امسال در این تماشاخانه اجرا می‌شود که احتمال زیاد در آبان و آذر زمان اجرای نمایش ما خواهد بود.

او افزود: این نمایش در سی و یکمین در جشنواره فجر ابتدا در بخش مسابقه قرا گرفت اما بعد از بخش مسابقه خارج شد و در بخش ویژه جشنواره شرکت کرد.

باستانی درباره قصه نمایش «بی‌سرزمین‌تر از باد» گفت: قصه نمایش به اواخر دوره ساسانیان و حمله اعراب به ایران بر می‌گردد و همچنین با یک فاصله زمانی به مقطعه کربلا می‌پردازد. من در این نمایش نگاه خاصی به نمایش‌های ایرانی داشتم و تاکید زیادی بر نمایش‌های ایرانی و همچنین نمایش‌های تعزیه داشته‌ام . از عناصر تعزیه با یک نگاه متفاوت و نو استفاده شده است.

او در عین حال گفت:البته نمایش‌ ما یک نمایش سنتی و‌آئینی نیست و دارای نگاه مدرن و حتی پست مدرن است سعی ما براین بوده است که بتوانیم قدمی در تئاتر ملی و ایرانی بگذاریم.

این کارگردان تصریح کرد: در این کار همچنین تاکیدمان بر نقش بازیگر در نمایش است چرا که بازیگر محوری از ویژگی‌های نمایش‌های پست مدرن است.

سایر عوامل نمایش «بی‌سرزمین‌تر از باد» به این شرح است: محمد ساربان،‌ فاطمه سرگل‌، محسن زر آبادی پور،‌ حسین بختیاری ‌، محسن علی محمدی‌، مهدی رحیمی‌، حسن روشا(بازیگران)، حسن باستانی و فرنوش فرجندی (طراح صحنه)، فرنوش فرجندی(طراح لباس)،‌ ملیحه زمانی(دستیار کارگردان)،‌محمد قدس(مدیر تولید).

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] برگزاری دوره‌ی آموزش «پی‌نما» (کمیک‌استریپ)
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - ادبيات و نشر
کد خبر: 92040804013
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳



دوره‌ی آموزشی پی‌نما (کمیک‌استریپ) به‌زودی توسط جمعی از فعالان این حیطه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

سعید رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: با همت جمعی از فعالان حیطه‌ی پی‌نما (کمیک‌استریپ)، اولین دوره‌ی آموزش نویسندگی و تصویرگری این قالب هنری با حضور جمعی از علاقه‌مندان ویژه گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود.

او افزود: در این دوره‌های آموزشی که مسؤولیت تدریس آن را افراد شاخص این قالب هنری برعهده خواهند داشت، کودکان 8 تا 12 سال و نوجوانان 13 تا 17 سال و نیز بزرگسالان از 18 سال به بالا در حوزه‌های نویسندگی و تصویرگری این قالب هنری در محل این مؤسسه آموزش خواهند دید.

رزاقی عنوان کرد: در ترم نخست این دوره کارگاهی سرفصل‌های تاریخچه «پی‌نما» در ایران و جهان و گونه‌های مختلف آن، آموزش اولیه تبدیل یک داستان به تصویر، کادربندی تصاویر و ایجاد حس پویایی (در حد اسکیس و طراحی اولیه)، جای‌گذاری کادر راوی و گفت‌وگو و ساندافکت و ایجاد حس تحرک و تمیزکاری ( CLEAN UP ) خطوط اولیه و خطوط نهایی به هنرجویان آموزش داده خواهد شد.


سعید رزاقی از مدرسان این دوره پیش‌تر کتاب‌های «پی‌نما»ی (کمیک‌استریپ) «مقام ابراهیم (ع)»، «شیرزاد عیار»، «مثل‌آباد»، «تار موی خرس» و «دود کباب برای بی‌پول» و... را وارد بازار کرده است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] اعتراض روزنامه‌نگاران فرانسوی به قطع شبکه‌های ایرانی
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - تلويزيون و راديو
کد خبر: 92040804050
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹



انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فرانسه اقدام اینتل‌ست علیه رسانه‌های ایرانی را محکوم کرد.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، پرس تی‌وی اعلام کرد، رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فرانسه ضمن انتقاد از تصمیم اخیر شرکت اینتل‌ست درباره شبکه‌های ایرانی، هوشیاری در برابر هر نوع سانسور را خواستار شده است.

دومنیک پرادالی، رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فرانسه با اشاره به تصمیم شرکت خدمات ماهواره‌یی اینتل‌ست در توقف پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی، به پرس تی‌وی گفت: «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از آزادی بیان و دسترسی آزادانه به اطلاعات حمایت می‌کند. سانسور تنها زمانی توجیه‌پذیر است که فردی برای نقض حقوق بشر فردی دیگر تلاش می‌کند.»

وی گفت: «ما باید درباره هر گونه سانسور هوشیار باشیم. شهروندان برای دستیابی به منابع رسانه‌یی خارجی از حقوق اساسی برخوردار هستند، نمی‌توان ‌آن‌ها را از دسترسی آزادانه به این رسانه‌ها منع کرد.»

شرکت خدمات ماهواره‌ای اینتل‌ست 29 خرداد (19 ژوئن) ادعا کرد این تصمیم به دلیل تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است.

شرکت خدمات ماهواره‌ای اینتل‌ست، یک شرکت سهامی امریکایی و که مقر آن در برمودا است و در شهر واشنگتن دی‌سی، پایتخت امریکا و کشور لوکزامبورگ فعالیت می‌کند.

این شرکت خدمات ماهواره‌ای می‌گوید: «اینتل‌ست برای تمدید مجوز صدا و سیمای ایران به دنبال دریافت معافیت از سوی دولت امریکا بود. با این حال، دولت امریکا به اینتل‌ست توصیه کرده است این مجوز را تمدید نکند. از این رو، اینتل‌ست باید ارائه خدمات به شما را از 9 تیر (30ژوئن) در راستای تبعیت از قوانین و مقرارت امریکا، متوقف کند.»

این تصمیم بیش از همه شبکه 24ساعته انگلیسی زبان پرس تی‌وی را هدف قرار داده است.

همچنین، این تصمیم به دنبال تصمیم مشابه شرکت خدامات ماهواره‌یی یوتل‌ست و دیگر شرکت‌های ماهواره‌یی برای متوقف کردن پخش ماهواره‌یی برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی ایران در کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا اتخاذ شده است.

لابی اسرائیلی در امریکا آشکارا از این تلاش برای ساکت کردن صدای رسانه‌های ایرانی در اروپا حمایت کرده است.


پرس تی‌وی اطلاعاتی در دست دارد که حاکی است «اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی» امریکا، وابسته به وزارت خزانه‌داری این کشور، که ریاست آن را یک یهودی اشکنازی به نام «آدارم اس‌زوبین» بر عهده دارد، عامل اصلی فشار بر شرکت ماهواره‌ای اینتل‌ست است.


شرکت‌های اروپایی ارائه خدمات ماهواره‌یی ادعا می‌کنند در پیروی از تحریم‌های ضد ایرانی، پخش ماهواره‌یی برنامه‌های شبکه‌های ایرانی را متوقف کرده‌اند.با این حال، مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید تحریم‌های غرب مشمول رسانه‌های ایرانی نمی‌شوند.

فعالان رسانه‌های ضمن محکوم کردن حملات علیه رسانه‌های ایرانی به عنوان بخشی از مبارزه علیه آزادی بیان، از غرب به دلیل توسل به معیارهای دوگانه با هدف ساکت کردن شبکه‌های مستقل خبری ایران انتقاد کرده‌اند. آن‌ها همچنین غرب را به دلیل سلب حقوق عمومی برای انتخاب آزادانه رسانه‌ها به ریاکاری متهم می‌کنند.

حمله به رسانه‌های ایران نقض آشکار بند 19 «اعلامیه جهانی حقوق بشر» است که حقوق افراد را برای بیان آزاد افکار و دیدگاه‌ها مقدس می‌داند.

همچنین، در بند 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است: «هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحضات مرزی آزاد باشد.»

تحلیل‌گران می‌گویند تحریم‌های چهره واقعی غرب و دروغ بودن ادعاهای آن را درباره دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان فاش کرده است، زیرا غرب اثبات کرده است که نمی‌تواند صداهای مخالف و جایگزینی را که با معیارهای آن سازگار نیست تحمل کند.

پیشتر نیز، شرکت یوتل‌ست در اقدامی بحث‌برانگیز و جنجالی به شرکت ماهواره‌ای هیسپاست اسپانیا دستور داد پخش ماهواره‌ای شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی ایران و شبکه پرس ‌تی‌وی را در اسپانیا و امریکای لاتین متوقف کند.

میشل دروزن، رییس اسرائیلی فرانسوی یوتل‌ست در ماه‌های اخیر با اعمال فشار بر شرکت‌های خدمات ماهواره‌ایی اروپا و آسیا برای خاموش کردن رسانه‌های ایرانی هجمه‌های خود را تشدید کرده است.


کارشناسان می‌گویند با وجود صنایع ارتباطی مدرن، جلوگیری از پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی امری غیرممکن است. ایران تاکنون توانسته است از شرکت‌های خدماتی ماهواره‌یی جدید و نیز اینترنت برای گسترش دیدگاه منحصر به فرد خود بهره بگیرد.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] کشف یک مقبره منحصر‌به‌فرد در پرو
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي
کد خبر: 92040804015
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴



بقایای یک مقبره منحصر به فرد که تا کنون از دسترس دزدان در امان مانده است، در پرو کشف شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جریان کاوش‌های یک تیم بین‌المللی از باستان‌شناسان، بقایای یک مقبره منحصربه‌فرد متعلق به تمدن ناشناخته «واری» که تا کنون از دسترس دزدان مقبره در امان مانده، در پرو کشف شد.

به گزارش نشنال جئوگرافی، در این مقبره آجری که تا کنون نمونه آن کشف نشده، بقایای جسد سه ملکه تمدن "واری" که اطلاعات بسیار کمی درباره آن موجود است، به همراه صدها اثر تاریخی ارزشمند از جمله زیورآلات ساخته شده از طلا، سلاح و ظرف‌های منقوش سفالی کشف شد‌ه‌اند.

مردمان تمدن ناشناخته واری حدود قرن‌های هشتم تا نهم میلادی و بعد از فروپاشی تمدن «اینکا» در بخش‌هایی از پرو فعلی زندگی کرده و براساس متون تاریخی، پایتخت آن‌ها شهری به نام «هوآری» بوده که در دامنه کوه‌های آند قرار داشته است.

پروژه‌ی کاوش‌ درمحل کشف این مقبره برای کشف دیگر آثار تاریخی احتمالی همچنان ادامه دارد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] چرا مردم در مقابل واژه‎های فرهنگستان مقاومت می‎کنند؟
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - ادبيات و نشر
کد خبر: 92040803936
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵



غلامحسین صدری افشار معتقد است که مردم در مقابل واژه‎های فرهنگستان مقاومت می‎کنند، چون میان نهادهای دیگر با فرهنگستان هماهنگی وجود ندارد و تلاشی برای فرهنگ‌سازی این واژه‌ها انجام نشده است.

این فرهنگنامه‌نویس پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اینکه چرا مردم نسبت به واژه‌هایی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی در برابر واژه‌های بیگانه انتخاب می‌کند، نوعی احساس منفی و مخالفت دارند، گفت‌: همیشه در مردم یک لختی فکری وجود دارد و هر چیز تازه‌ای در ابتدا اسباب تمسخر و تعجب آن‌ها می‌شود و این در همه زمینه‌ها چون سینما،‌ رادیو و تلویزیون وجود دارد و عجیب هم نیست. فرهنگستان اول هم وقتی واژه‌هایی چون شهربانی‌، شهرداری‌، دادگستری و دو زیستان را ایجاد کرد - که واژه‌های بسیار زیبایی هم هستند‌ - اسباب مسخره بسیاری شد. خودرو و ترابری هم که از سوی فرهنگستان دوم ایجاد شد، همین وضعیت را داشت تا این‌که این واژه‌ها جا افتادند و طبیعی و معمولی شدند.

او در ادامه عنوان کرد: وقتی واژه‌های تازه‌ای ایجاد می‌شود، این مخالفت از سوی مردم نسبت به این واژه‌ها وجود دارد. از سوی دیگر فرهنگستان اکنون بیش‌تر واژه‌های علوم و فنون را معادل‌سازی می‌کند و چون این واژه‌ها تخصصی هستند، ممکن است برای مردم بیش‌تر عجیب به نظر برسد.

این فرهنگ‌نویس با اشاره به شکافی که میان فرهنگستان و دیگر نهادهای دولتی وجود دارد، گفت: مخالفت مردم با این واژه‌ها با فرهنگ‌سازی از بین می‌رود. اما این خان خانی دستگاه‌های دولتی در کشور و این‌که کار همدیگر را قبول ندارند، از این فرهنگ‌سازی جلوگیری کرده است. اگر این واژه‌ها در رادیو و تلویزیون و مطبوعات و رسانه‌ها استفاده شده بود تا الآن جا افتاده بود. در زمان رضا شاه اول هم این مقاومت‌ها در برابر واژ‌ه‌ها وجود داشت، اما وقتی همه دستگاه‌های دولتی از ترس رضا شاه این واژه‌ها را استفاده می‌کردند، معادل‌ها جا افتاد. فرهنگستان هم تنها می‌تواند واژه‌سازی کند، اما آموزش و پرورش ما راه خودش را می‌رود و از این واژه‌ها در کتاب‌های درسی استفاده نمی‌کند. یا باید نهادهای دولتی با فرهنگستان همکاری کنند و یا فرهنگستان باید تعطیل شود.


این استاد پیشکسوت در ارزیابی خود از کار فرهنگستان در حوزه واژه‌گزینی گفت: فرهنگستان کمی دیر جنبیده و اساس را رها کرده و به جزییات چسبیده است و به جای این‌که ریشه‌یی معادل‌سازی کند‌، می‌خواهد برای تک تک واژه‌ها معادل بگذارد. البته فرهنگستان اخیرا متوجه شده و این روند را دارد اصلاح می‌کند. مشکل فرهنگستان اکنون این است که به جزییات چسبیده است. باید بگوید مقابل این پیشوند و پسوند چه معادلی بگذاریم. اگر این‌گونه باشد، واژه‌سازی ریشه‌یی می‌شود. وقتی این چارچوب‌ها ایجاد شود، مترجمان ما هم می‌توانند براساس این چارچوب‌ها ترجمه کنند و از خودشان معادل ایجاد نکنند. این‌گونه کار اساسی انجام می‌شود و اگر فرهنگستان این مسأله را حل کند، کار بزرگی کرده است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] اقوام ایرانی 7 شب در تهران می‌نوازند
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - تجسمي و موسيقي
کد خبر: 92040803970
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱



هفت گروه موسیقی اقوام، به مدت 7 شب در تالار رودکی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

مدیر اجرایی این برنامه با اعلام این مطلب به خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: این برنامه به دستور معاون هنری برگزار خواهد شد و موسیقی اقوام ایرانی از 11 تا 17 تیرماه در تالار رودکی طنین‌انداز خواهد شد.

کامران همت‌پور ادامه داد: در این راستا گروه‌هایی از خراسان شمالی، آذربایجان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، لرستان، مازندران، شیراز و گروه کر «60سالگی»، موسیقی‌های خاص خود را اجرا می‌کنند.

او درباره مبنای انتخاب گروه‌ها توضیح داد: گروه‌هایی که در فستیوال‌های خارجی برنامه اجرا کرده‌اند، در این چند شب برنامه اجرا می‌کنند، از طرفی گروه‌هایی هم که کمتر برای آنها فرصت اجرای صحنه‌ای پیش می‌آید، به برنامه دعوت شده‌اند.

همت‌پور درباره دلیل نزدیکی زمانی این برنامه با جشنواره موسیقی نواحی اظهار کرد: این برنامه با جشنواره موسیقی نواحی تفاوت دارد و به آداب و رسوم اقوام هم می‌پردازد، اما موسیقی نواحی بیشتر مقام‌خوانی را در بر می‌گیرد.

وی که مسؤولیت جشنواره «نواها و آواها» را نیز در پرونده کاری‌اش دارد، در این‌باره گفت: پی‌گیر جشنواره «نواها و آواها» نیز هستم که در ماه مبارک رمضان به مرحله اجرا برسد.

کامران همت‌پور درپایان سخنانش از معاون هنری و مسؤولان دفتر موسیقی برای حمایت از اجرای این برنامه قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، «طرقه»، «وطن‌اوغلی»، «حنانه»، «کاسیت»، «60سالگی»، «سلوک» و «رادها» در این هفت شب به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] نقش متفاوت روزنامه نگاران علمی در جامعه در حال گذار ایران
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92040804267
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸



تأثیر رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه جامعه به طور کل و توسعه علمی آن به شکل خاص تا اندازه‌ای است که می‌تواند کیفیت و نوع تصور مردم را نسبت به علم و فناوری به بهترین شکل ارتقا دهد و یا آن‌ها را به بیراهه هدایت کند.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، برای اینکه یک رسانه بتواند نقش خود را در توسعه علمی و تفهیم نقش علم و فناوری در زندگی روزمره برای مردم به خوبی ایفا کند باید خود با جزئیات این نقش و راهکارهای راهبردی و اجرایی ایفای آن آشنا باشد.

انجمن ترویج علم ایران که چندی است کمیته خبرنگاران علمی را راه‌اندازی کرده است، روز پنج‌شنبه با همکاری رصدخانه ملی ایران، کارگاه یک‌روزه‌ای را با عنوان «علم در رسانه» در محل پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار کرد تا افزون بر پیگیری نقش ترویجی خود گام تازه‌ای برای ارتقاء سطح روزنامه‌نگاری علمی در کشور بردارد.

نقش متفاوت رسانه در جامعه در حال گذار

دکتر رضا منصوری - استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف - در بخشی از این جلسه درباره نقش رسانه در توسعه در جامعه‌ای مانند ایران که در مرحله گذار از سنت به مدرنیته قرارداد، گفت: نگاه رسانه‌ها به علم باید برگرفته از وضعیت جامعه باشد. رسانه باید به این موضوع توجه کند که چه نقش و وظیفه‌ای در این فرآیند گذار دارد و برای درک درست از آن باید یک دید راهبردی داشته باشد.

به اعتقاد وی اگر جامعه مبانی علم مدرن را نداند نمی‌تواند از توسعه و مدرنیته صحبت کند و درک درستی از آن داشته باشد. رسانه باید در این میان، بین نقش خود در جامعه در حال گذار و جامعه توسعه‌یافته 50 سال آینده تفکیک قائل شود و در غیر این صورت نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

رسانه، پل انتقال اطلاعات علمی به جامعه

وی در توضیح نقش رسانه در جامعه در حال گذار ایران، خاطرنشان کرد: رسانه‌ می‌تواند در بخش اول وظایف خود به عنوان پلی میان جامعه علمی یعنی دانشگاه‌ها، مؤسسات و انجمن‌ها و جامعه عمل کند و وظیفه انتقال اطلاعات را برعهده بگیرد.


دکتر رضا منصوری


از نظر وی اطلاعات علمی از مفهوم علم کاملا جداست. علم یک فرآیند طولانی و پیچیده است که در نهایت به نگارش مقاله یا کتاب منجر می‌شود و یک رسانه می‌تواند از نتایج آن به عنوان اطلاعات علمی در خبر خود بهره بگیرد.

منصوری ادامه داد: نقش دوم رسانه‌ها می‌تواند آماده‌سازی جامعه ایران برای درک و پذیرش مدرنیته باشد. ضرورت این نقش در این نکته است که جامعه نمی‌تواند بدون درک علم مدرن و فناوری مدرن، مدرن شود و توسعه پیدا کند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه این دو وظیفه رسانه، کاملا به یکدیگر وابسته هستند و گاه انتقال بد اطلاعات یک اتفاق علمی، نقش دوم رسانه را کاملاً مخدوش می‌کند.

منصوری معتقد است که انتقال بد مفهومی، زمانی، ترجمه نامناسب و یا نگارش خبر علمی بدون درک درست خبرنگار از پدیده علمی به نقش رسانه و ماهیت آن بسیار آسیب می‌زند.

وی افزود: رسانه برای انتشار خبر علمی باید نوع خبررسانی خود را درست انتخاب کند؛ نوع خبررسانی می‌تواند متأثر از عواملی مانند نوع زبان و غلظت اطلاعات علمی در متن باشد.

اعتمادسازی زمینه اصلی پیشبرد اهداف علمی

منصوری در توضیح راهکارهای راهبردی ایفای نقش رسانه در توسعه علمی گفت: زبان معیار از جمله مهم‌ترین این راهکارهاست. ارتباط با جامعه در هر نوع و صورتی به زبان احتیاج دارد و با توجه به اینکه زبان فارسی معیار هنوز در علم قوام نیافته است، باید در نوشتن و صحبت کردن به زبان فارسی در حوزه علم بسیار دقت کرد.

از نظر این فیزیکدان همچنین رسانه‌ها باید روش‌هایی را به کار بگیرند که جامعه به رسانه و علم اعتماد کند چرا که بدون این اعتمادسازی نمی‌توان به هیچ هدفی در زمینه علم دست یافت.

رسانه‌ها به اجتماع علمی داخل کشور توجه کنند

وی با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها در تکیه بر اخبار خارجی و ترجمه دستاوردهای علمی و فناورانه کشورهای دیگر، اظهار کرد: نماد علم در کشور ما انجمن‌های علمی هستند و رسانه‌ها باید به دنبال این نمادها باشند. این انجمن‌ها اگرچه نوپا هستند اما به عنوان اجتماع علمی در حال شکل‌گیری قابل توجه‌اند.

به گفته منصوری، درگیر کردن اجتماع‌های علمی از طریق رسانه‌ها از یک سو اعتماد علمی را به همراه دارد و از سوی دیگر به تکامل اجتماعی کشور و نهادهای مدنی کمک می‌کند. ضمن اینکه حضور فعال بخش متخصص می‌تواند از اشتباهات علمی در عرصه رسانه جلوگیری کند.

«سواد علمی» ابزار مناسب جداسازی علم از شبه علم

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از این کارگاه دکتر منصور وصالی- استاد فیزیک دانشگاه شهید رجایی- با اشاره به اینکه ماهیت علم در هر حوزه‌ای بر اساس مخاطب آن تعریف می‌شود، گفت: در حوزه رسانه برای خبرنگاران به عنوان افرادی که رابطه علم با جامعه را بر عهده دارند، ماهیت علم، ایجاد یک درک درست از علم و فناوری برای مردم است.

به گفته وی، علم یک تلاش بشری است که بستگی به فرد یا عده خاصی ندارد و یکی‌از راه‌های رسیدن به معرفت است اما این راه ویژگی خاصی نسبت به سایر راه‌های رسیدن به معرفت دارد و آن این است که افراد درگیر در آن از تمام حوزه‌های فلسفه علم، تاریخ علم و جامعه‌شناسی علم بهره می‌گیرند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، موضوع «علم» از «سواد علمی» جداست و همین باعث می‌شود که علم و شبه علم حتی در جوامعی که اطلاعات در آن زیاد است در کنار هم قرار گیرند.


وصالی


به نظر می‌رسد که در جوامعی که اطلاعات علمی به وفور یافت می‌شود و جامعه مدرن شکل گرفته است، نباید چیزی به نام شبه علم وجود داشته باشد، اما برخلاف تصور این اتفاق می‌افتد که نشان‌دهنده اهمیت «سواد علمی» و منفک بودن آن از اطلاعات علمی صرف است.

در کارگاه «علم در رسانه» اساتید و کارشناسان دیگری چون دکتر حسین معصومی همدانی، دکتر حسن نمکدوست، دکتر حسین شیخ‌رضایی و دکتر امیراحسان کرباسی‌زاده حضور داشتند و مباحث دیگری مانند علم و فرهنگ، ترویج علم، علم و شبه علم مطرح و به بحث گذاشته شد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: 71458
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] چرا «گذشته»‌ی فرهادی در سطح شهر بیلبورد ندارد؟
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92040905296
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۶



نشست فیلم «شهر موشها» در حالی برگزار شد که موضوع نداشتن بیلبورد تبلیغاتی فیلم «گذشته» اصغر فرهادی در سطح شهر هم در این نشست مطرح شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی سرتیپی پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما در پاسخ به عروسک «موش»ی که اجرای این نشست را برعهده داشت، درباره‌ی اینکه چرا فیلم «گذشته» اصغر فرهادی در سطح شهر بیلبورد ندارد‌، گفت: چون یکی از بازیگران فیلم موهای بلند داشته است‌، ارشاد تهران اجازه‌ی تبلیغ نداد و ما هم صرف نظر کردیم اما خوشبختانه فیلم خیلی خوب می‌فروشد و با 12 سینما رکوردهایی را شکسته است.


به گزارش ایسنا، فیلم «گذشته» اصغر فرهادی در کمتر از 10 روز نمایشش بیش از 450 میلیون تومان در سینماهای تهران فروخت.


انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] وقتی رئیس‌جمهور از شجریان نام می‌برد، نوبت صحبت کردن ماست
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - تجسمي و موسيقي
کد خبر: 92041005618
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲



سهراب پورناظری در جمع تعداد بسیاری از اهالی موسیقی گفت: وقتی رئیس‌ جمهور در کلیپش از نام شجریان استفاده می‌کند دیگر نوبت صحبت کردن ماست.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمعی از اهالی موسیقی شامگاه گذشته (9 تیر) در قالب جشن سالانه موسیقی ما در کنار یکدیگر جمع شدند و کیخسرو پورناظری، شهرام ناظری و عبدالوهاب شهیدی تجلیل شدند.

در این مراسم که شامگاه 9 تیرماه در تالار وحدت برگزار شده بود اجرای موسیقی و تقدیر از اهالی هنر جای خود را به سخنرانی‌های طولانی داد.

احسان علیخانی که اجرای این برنامه را برعهده داشت ابتدای برنامه را به تقدیر از اهالی موسیقی اختصاص داد.

در بخش اول محمد سریر، محمدعلی بهمنی و مجید درخشانی برای معرفی بهترین قطعه سنتی به روی صحنه آمدند.

در بخش کارشناسی قطعه رودابه و زال اثر همایون شجریان و در بخش مردمی همین قطعه به عنوان برگزیده معرفی شد.

همایون شجریان پس از دریافت تندیسش در سخنانی گفت: از لطف شما عزیزان سپاسگزارم و از کسانی که به من رای داده‌اند ممنونم. باعث افتخار من است که کارم مورد پسند شما است و با احوالات شما ارتباط برقرار می‌کند.

اولین جشن سالانه "موسیقی ما"

این هنرمند ادامه داد: از اهالی« موسیقی ما»هم تشکر می‌کنم که آغازگر چنین حرکت دور از ذهنی بودند و امیدوارم جشن امشب که اولین جشن برای موسیقی است و بهانه دیگری در آن وجود ندارد ادامه داشته باشد و باعث انگیزه بیشتر هنرمندان شود.

در ادامه بهترین قطعه موسیقی تلفیقی معرفی شد.

محسن چاوشی: خوشحالم از مردم جایزه می‌گیرم

در بخش کارشناسی آریا عظیمی‌نژاد برای قطعه «عزای عالم» تندیس گرفت و سپس گفت: من همیشه وقتی در جشن‌های سینمایی کاندید بخش موسیقی می‌شوم می‌ترسم که به من جایزه‌ای بدهند و من به دسته‌ای خاص منصوب شوم. اما خوشحالم که این جایزه نتیجه نظر کارشناسان موسیقی است.


اولین جشن سالانه "موسیقی ما"

این جایزه در بخش مردمی به یاشار خسروی و مسعود همایونی در گروه «دیوار» رسید.
اعضای این گروه نیز بردن این تندیس را به فال نیک گرفتند.

اما در بخش بهترین قطعه موسیقی پاپ تندیس بخش کارشناسی به قطعه «من و بارون» بابک جهانبخش اختصاص پیدا کرد و در بخش مردمی محسن چاووشی برای قطعه «غلط کردم غلط» تندیس گرفت.

این در حالی بود که محسن چاوشی به این مراسم نیامد اما یادداشتی را ارسال کرده بود.

چاوشی در بخشی از این یادداشت نوشته بود : خوشحالم که از مردم جایزه می‌گیرم و دوست دارم بدانید لبخند‌های شما جلوی چشمانم است بدانید و در همه نظرسنجی‌ها شما اول هستید و من همیشه به عشق شما هموطنانم خواهد خواند.

پس از پایان این بخش محمد سریر در سخنانی گفت: این جشن‌ها هرچقدر برگزار شود و به هر شکلی مطلوب است، در این روزها سوگواری‌ها زیاد بوده و در سه ماه اخیر اهالی موسیقی در ختم و تشییع پیکر بوده‌اند.

اولین جشن سالانه "موسیقی ما"

رئیس هیات مدیره خانه موسیقی تاکید کرد: ما باید مناسبت‌های جدیدی برای برگزاری جشن‌ها ایجاد کنیم و این اقدام را به سایت موسیقی ما تبریک می‌گویم.

به گزارش ایسنا، بخش دیگری از این مراسم به تقدیر از عبدالوهاب شهیدی به پاس یک عمر فعالیت هنری اختصاص داشت.

به این منظور صادق طباطبایی، جواد مجابی و علی هاشمی برای تقدیر از این هنرمند به روی صحنه آمدند. علی هاشمی پیش از اهدای تندیس به شهیدی گفت: من به عنوان قدیمی‌ترین دوست عبدالوهاب شهیدی به چنین موجود پاک سرشتی افتخار می کنم که 50 سال در صحنه درخشیده است.


اولین جشن سالانه "موسیقی ما"


او ادامه داد: این مرد درست زندگی کرده است و به قول شجریان عزیزم که امروز جایش اینجا خالی است، می‌گفت: من و عبدالوهاب روزه می‌گرفتیم و پاک به رادیو می‌رفتیم.

شهیدی همچنین گفت: من دوست دارم که همایون شجریان به عنوان جوان‌ترین خواننده‌ از این پیشکسوت آواز تقدیر کند.

سپس همایون شجریان به روی صحنه آمد و تندیس عبدالوهاب شهیدی را به او تقدیم کرد.

عبدالوهاب شهیدی پس از دریافت تندیس گفت: بی‌نهایت از شما سپاسگزارام که چنین برنامه‌ای را ترتیب دادید. امیدوارم این جشن سال‌های سال پابرجا بماند تا هنرمندان یکدیگر را ببینند.

بخش دیگری از مراسم به اهدای تندیس بهترین نوازنده ساز اختصاص داشت.

در بخش کارشناسی فیروز ویسانلو، سهراب پورناظری، میثم مروستی، رضا تاج‌بخش و نوازندگان گروه «دیوار» تندیس گرفتند.

رضا تاج‌بخش پس از دریافت تندیسش گفت: باعث افتخار ما است که امشب اینجاییم و می‌خواهم بگویم که بالغ بر 80 درصد از آهنگسازان و تنظیم‌کنندگان همین افرادی هستند که الان روی سن ایستاده‌اند.

اما جایزه بخش مردمی به فیروز ویسانلو، میثم مروستی، پیام طونی، رضا تاج‌بخش و هومن نامداری اختصاص پیدا کرد.

تندیس بهترین جلد آلبوم در بخش کارشناسی به آلبوم« خاطرات مبهم» رضا یزدانی اختصاص پیدا کرد و در بخش مردمی به آلبوم « من خود آن سیزده‌ام» رسید.

جایزه این بخش از سوی ابراهیمی حقیقی هنرمند گرافیست اهداء شد.

بخش دیگری از این برنامه به اجرای علیرضا قربانی اختصاص داشت. او به مناسبت سالروز تولد همایون خرم قطعه «رسوای زمانه» را اجرا کرد و پیش از اجرای سایر قطعات گفت؛ اجرا کردن در جمعی که همه از اهالی موسیقی هستند برایم سخت است اما از طرفی خوشحالم که چنین فرصتی ایجاد شده است. او چند قطعه دیگر را هم برای مخاطبان اجرا کرد که مورد استقبال قرار گرفت.


اولین جشن سالانه "موسیقی ما"


سپس نوبت به اهدای تندیس بهترین تیتراژ تلویزیونی و سینمایی رسید که از سوی فریدون خشنود و فردین خلعتبری اهداء شد.

در بخش کارشناسی یک تکه زمین اثر محمد اصفهانی تندیس گرفت و در بخش مردمی قطعه «واسه آبروی مردمت بجنگ» اثر مشترک فرزاد فرزین و محسن چاوشی برگزیده شد.

محمد اصفهانی: جای حسین خواجه‌امیری خالی است

محمد اصفهانی پس از دریافت تندیسش گفت: تجلیل از عبدالوهاب شهیدی کار زیبایی بود و قدرشناسی همایون شجریان که ادب را از پدرش یاد گرفته است زیباتر بود.


اولین جشن سالانه "موسیقی ما"


او ادامه داد: جای قدردانی از استاد آواز حسین خواجه‌امیری در این مراسم خالی است و جا دارد بگویم من این تندیس را مدیون روزبه بمانی و علیرضا کهن‌دیری هستم و این تندیس را به آنها تقدیم می‌کنم.

اما در بخش بهترین تنظیم‌کننده موسیقی پاپ و تلفیقی هم در بخش کارشناسی و هم در بخش مردمی سیروان خسروی تندیس گرفت و در سخنانی گفت: این جایزه را به تک تک هوادارانم تقدیم می‌کنم و امیدوارم ما اهالی موسیقی در باطن نیز یکدیگر را بیشتر دوست داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، اجرای سهراب پورناظری بخش دیگری از این مراسم را در بر گرفت.

او پیش از اجرایش گفت: خوشحالم که امشب با اهالی موسیقی پاپ و سنتی زیر یک سقف هستیم و اولین‌باری است که این اتفاق توسط یک نهاد خصوصی رخ می‌دهد.

سهراب پورناظری: خوشحالم اهالی موسیقی پاپ و سنتی زیر یک سقف‌اند

وی افزود: من سهراب پورناظری هستم متولد سال 62 و از 12 سالگی وارد عرصه موسیقی شدم. پدرم کیخسرو پورناظری موسس گروه شمس است و فکر می‌کنم چند صد کنسرت و آلبوم روانه بازار شده که من هم در آن نقش داشته‌ام.

او ادامه داد: من با هنرمندان زیادی کار کرده‌ام . همایون شجریان، علیرضا قربانی، علی قمصری و پیشکسوتانی چون شهرام ناظری، حمید‌رضا نوربخش و محمدرضا شجریان که برایم افتخار است.

پورناظری تاکید کرد: من این صحبت‌ها را نکردم که خودم را معرفی کنم اما می‌خواهم بگویم این صدای جوانی است که صدای شکست و پیروزی را شنیده است.

این نوازنده تنبور گفت: متاسفانه چیزی به نام موسیقی حرفه‌ای در ایران نداریم نه سالن حرفه‌ای نه مارکتینگ و نه پشتوانه که همیشه اولین ضرر را به موسیقی زده است.

او همچنین بیان کرد: هیچگاه نتوانستیم در دنیا برای موسیقی‌مان جایگاهی نیکو بسازیم و این بدون حمایت دولت امکان‌پذیر نیست. من این شانس را داشته‌ام که برای اجرا به سفرهای مختلف رفته‌ام و دیده‌ام که دولت‌ها از هنرمندانشان حمایت می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که ما باید با زور استعداد، توانایی‌مان را نشان دهیم. اما هیچ‌وقت حمایتی پشت ما نبوده است. این نسلی است که دارد به سوی پیکسوت‌شدن می‌رود بدون اینکه جایگاهش مشخص شود.

دست به دست هم دهیم و مطالباتمان را پیگیری کنیم

پورناظری در بخش دیگری از سخنانش از حاضران تقاضا کرد: مردانه دست به دست هم بدهیم و مطالبات‌مان را پیگیری کنیم. شاید وقتی رئیس‌جمهور در کلیپش از نام شجریان استفاده می‌کند نوبت صحبت کردن ماست.

سپس سهراب پورناظری گفت: امشب ساز می‌زنم و این قطعه را به پدرم کیخسرو پورناظری و استاد شهرام ناظری تقدیم می‌کنم.

سهراب پورناظری در این بخش به اجرای قطعاتی با گروه سیاوش پرداخت.

بخش دیگری از این مراسم به تجلیل از شهرام ناظری اختصاص داشت و تندیسی از سوی جواد مجابی و سید محمد بهشتی به او تقدیم شد.

شهرام ناظری: نگذارید کارشناسان واقعی در انزوا باشند

3

اولین جشن سالانه "موسیقی ما"

شهرام ناظری پس از خواندن چند بیت از مولانا در سخنانی گفت: فکر می‌کنم این برنامه اولین جشنی بود که فرم‌های آزاردهنده نداشت. جشن‌های پیشین بسیار عذاب‌آور بودند.

شوالیه آواز ایران ادامه داد: این قدم مثبتی است و باعث شادی و امید می‌شود. این برنامه به ویژه برای جوانان موثر است آن هم در شرایطی که جوانان مورد تشویق قرار نمی‌گیرند.

او در عین حال گفت: باید نکته‌ای را به دست‌اندرکاران این برنامه تذکر بدهم، اینکه اگر بخواهیم بدون نظر کارشناسان برنامه‌ای را پیش ببریم مثل سایر برنامه‌ها، راه به جایی نخواهیم برد. امشب می‌بینم که جای بسیاری از اساتید که نظرشان می‌تواند تعیین‌کننده باشد خالی است.

ناظری تاکید کرد: نگذارید کارشناسان واقعی در انزوا باشند.

بخش دیگری از مراسم به تجلیل از کیخسرو پورناظری به پاس یک عمر فعالیت هنری اختصاص داشت.
پورناظری نیز پس از دریافت تندیسش گفت: آرزو دارم جوانان همیشه شاد و توانا، سفیر هنر این کشور در سراسر جهان باشند.


اولین جشن سالانه "موسیقی ما"


به گزارش ایسنا، در بخش بهترین اجرای زنده تلفیقی مریم زندی، محمد اصفهانی و شاهرخ تویسرکانی برای اهدای تندیس‌ها به روی صحنه آمدند.

در بخش کارشناسی گروه دارکوب تندیس گرفت و در بخش مردمی نیز گروه موسیقی رستاک برگزیده شد.

در بخش بهترین اجرای زنده موسیقی سنتی همایون شجریان برگزیده بخش کارشناسی و سالار عقیلی برگزیده بخش مردمی شد.

در بخش بهترین اجرای زنده موسیقی پاپ احسان خواجه ‌امیری و محسن یگانه تندیس بخش کارشناسی را گرفتند و فرزاد فرزین برگزیده بخش مردمی شد.

کلیپ «درگذشتگان» اهالی موسیقی در سال 91 نیز پخش شد و دقاقی حاضران را تحت تاثیر قرار داد.

سپس علی قمصری بر روی صحنه حاضر شد و دقایقی با سازش به یاد جلیل شهناز تک‌نوازی کرد.


اولین جشن سالانه "موسیقی ما"



در بخش بهترین آلبوم سنتی علیرضا قربانی برای آلبوم «حریق خزان» تندیس بخش کارشناسی را دریافت کرد و در بخش مردمی همایون شجریان برای کنسرت سیمرغ برگزیده شد.

علیرضا قربانی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: بخش کارشناسی این نظرسنجی ارزش زیادی دارد و جا دارد که با دقت بیشتری به آن توجه شود چرا که ما کار خوب در این عرصه زیاد داریم اما کمتر دیده می‌شوند.

تشکر خواجه‌امیری از محمد اصفهانی

اما در بخش بهترین آلبوم موسیقی پاپ احسان خواجه امیری برای آلبوم «عاشقانه‌ها» تندیس بخش کارشناسی را به خود اختصاص داد و محسن چاوشی برای آلبوم « من خودم سیزده‌ام» برگزیده بخش مردمی شد.

در بخش بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی پدرام درخشانی برای آلبوم «رومی 3» تندیس کارشناسان را گرفت و آلبوم «روی دیگر» بهرام رادان برگزیده مردم در این بخش شد.

احسان خواجه‌امیری پس از دریافت تندیسش گفت: خوشحالم که توانستم نظر کارشناسان را جلب کنم و از دکتر اصفهانی هم تشکر می‌کنم که در این مراسم یادی از پدر من کردند.

در بخش آهنگسازی موسیقی سنتی حسین علیزاده برگزیده بخش کارشناسی و فردین خلعتبری برگزیده بخش مردمی شد.

خلعتبری: صداو سیما کاری کند که مردم با هنرمندان سرزمین آشنا شوند


اولین جشن سالانه "موسیقی ما"


فردین خلعتبری در سخنانی گفت: چند روز پیش مصاحبه‌هایی از حسین علیزاده خواندم که نگران وضعیت موسیقی بود و مسئولان هم هیچ پاسخی به این موضوع نداده‌اند. این موضوع باعث شد بزرگترین غم ما باشد و بی ‌صدا از کنار دغدغه‌های علیزاده عبور کردیم.

این آهنگساز در بخش دیگری از سخنانش گفت: امیدوارم روزی صدا وسیما به این نتیجه برسد که چنین مراسم‌هایی را از رسانه ملی پخش کنند تا مردم با هنرمندان این سرزمین بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: صدا و سیما باید خود را مسئول بداند و تلاش کند تا برنامه‌های موسیقی از تلویزیون پخش شود.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] پرونده دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور بسته شد
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - تجسمي و موسيقي
کد خبر: 92041005550
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲



اختتامیه دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران با مراسمی متفاوت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ،در این مراسم که با اجرایی متفاوت و بدون مجری برپا شد فیلمی پخش شد که در آن کاریکاتوریست‌ها در موقعیت‌های طنز درباره دوسالانه و موضوعات آن به‌خصوص موضوع خرافه‌پرستی سخن و خاطره گفتند. بهرام عظیمی هم در قالب فیلم به شیوه‌ای طنزآمیز از مسؤولان برای سخنرانی در مراسم دعوت به‌ عمل‌ آورد.

این مراسم روز یک‌شنبه 9 تیرماه از ساعت 17:30 و با حضور مدیران هنری، حمید شاه‌آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصغر امیرنیا، مدیر کل هنرهای تجسمی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور و جمعی از هنرمندان و کاریکاتوریست‌ها در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

امیرنیا در این مراسم گفت: بسیار خرسندم که دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور با حفظ جایگاه و اعتبار بین‌المللی خود برگزار شد و کاریکاتوریست‌های جهان با استقبال چشمگیر خود اعتماد و اطمینان خویش را از این رویداد مهم و بین‌المللی نشان دادند.

مدیرکل هنرهای تجسمی در ادامه گفت: کاریکاتور به جهت نگاه طنز و انتقاد با رخدادها و اتفاقات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارتباط نزدیکی دارد و می‌تواند نقش تاثیرگذاری ایفا کند.

وی با اشاره به جایگاه کاریکاتور ایران در جهان گفت: خوشبختانه کاریکاتور ایران جایگاه مهمی در عرصه بین‌المللی دارد و این رشته همچنان مسیر رشد و توسعه را در کشور ما طی می‌کند، حضور قابل توجه کاریکاتوریست‌های زن، نمونه‌ای است که بیانگر رشد و توسعه کاریکاتور در این سرزمین هنرخیز است و ما در جهان کمتر شاهد این تعداد از هنرمند زن در عرصه کاریکاتور هستیم. دوسالانه کاریکاتور، به عنوان مهم‌ترین رویداد هنر کاریکاتور کشور فضا و بستری را فراهم می‌کند تا بخشی از ظرفیت و توانمندی هنرمندان کاریکاتور ما ارائه شود و به این هنر پویایی و تحرک بدهد.

اختتامیه دهمین دو سالانه کاریکاتور تهران

امیرنیا افزود: امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی در کنار جمع‌آوری آثار از سراسر گیتی برای ارزیابی هنر کاریکاتور در جهان و ایران در قالب برگزاری نمایشگاه نسبت به برگزاری ورک‌شاپ به بررسی نقاط قوت و ضعف خود بپردازیم و تقویم مشخص و ثابت دوسالانه‌های تجسمی را تدوین و ارائه کنیم تا دوسالانه‌ها از تاخیر زمانی آسیب نبیند و امید داریم یازدهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور در سال 1394 برگزار شود.

در ادامه این مراسم، شجاعی طباطبایی درباره این دوسالانه گفت: این دوسالانه در حال حاضر یکی از معتبرترین رویدادهای هنری ایران و جهان محسوب می‌شود که در دنیای کاریکاتور، بعد از دو دهه برگزاری آن، به خوبی شناخته شده و زمینه‌ساز رشد کمی و کیفی کاریکاتور در ایران شده است.

دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران، با ارائه گزارشی از دوسالانه بیان کرد: در این دوره شاهد حضور هنرمندان 89 کشور جهان با 3200 اثر بودیم، که سهم هنرمندان ایرانی در این بین 1726 اثر از 484 نفر بود. در عین حال حضور پرتعداد هنرمندان کشورهای مختلف در این دوره حائز اهمیت است، ترکیه با 56 هنرمند، برزیل با 46 هنرمند و اندونزی با 43 هنرمند بیشترین تعداد هنرمندان را بعد از ایران داشتند. در اولین دوسالانه کاریکاتور تهران تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی111 نفر با 130 اثر بود، وشرکت‌کنندگان خارجی 231 نفر با 1140 اثر از 43 کشور دنیا را شامل می‌شدند. این درحالی است که بدانیم در حال حاضر سهم هنرمندان ایرانی از جوایز معتبر جهانی به طور متوسط دو جایزه در هر هفته است.

اختتامیه دهمین دو سالانه کاریکاتور تهران

وی افزود: دوسالانه کاریکاتور تهران در دهمین دوره خود در پنج بخش برگزار شد، در این دوره بخش طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی اضافه شد، علت اضافه شدن این بخش میان‌رشته‌ای، توجه به هنرمندان عرصه انیمیشن، کمیک استریپ و بازی‌های رایانه‌ای بود که در جشنواره‌هایی نظیر پویانمایی یا تصویرسازی از آن‌ها غفلت شده‌است. در بخش موضوعی عنوان "خرافه‌پرستی" برای اولین‌بار در جهان کاریکاتور مطرح شد که وجود اشتراکات فکری در این بخش آن را نسبت به دوره‌های پیشین متمایز می‌کرد، مردم نقاط مختلف دنیا باورهای خرافی یا ضد آن را در مضامینی مشترک قبول دارند، موضوعات خرافی هم‌چون «رد نشدن از زیر نردبام»، «اعتقاد به شوم بودن گربه سیاه»، «اعتقاد به شگون شبدر چهارپر» و اعتقاد به نحسی عدد سیزده از این جمله بود. نمادهای دیگری همچون کشتی تایتانیک به عنوان نماد بدشانسی و یا کف‌بینی، فال‌گیری و نعل اسب از جمله این موضوعات بودند.

در این مراسم، با حضور شاه‌آبادی، امیرنیا و شجاعی طباطبایی، از هیات داوری وانتخاب دوسالانه متشکل از کامبیز درم‌بخش، جواد علیزاده، بهرام عظیمی، جمال رحمتی، بهرام ارجمندنیا، محمد حسین نیرومند، علی جهانشاهی، محمدرضا دوست‌محمدی و همچنین داوران برزیلی و مکزیکی که در مراسم حضور نداشتند قدردانی شد.

در پایان برنامه بهرام عظیمی پشت تریبون رفت و برگزیدگان دوسالانه را در بخش‌های کارتون با موضوع آزاد، کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار، کاریکاتور چهره، طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی و کارتون با موضوع خرافه‌پرستی را اعلام کرد و با حضور کامبیز درم‌بخش، جواد علیزاده، جمال رحمتی، علی جهانشاهی، محمدرضا دوست‌محمدی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهمن عبدی و داوود شهیدی جوایز آن‌ها اهدا شد.

در بخش کارتون با موضوع آزاد، سعید فرهنگیان از ایران، لسلی ریکاردی از اروگوئه و امیرحسین سازور از ایران، اول تا سوم شدند و به ترتیب جوایز 2000، 1500 و 1000 دلاری به همراه تندیس دوسالانه را دریافت کردند.

اختتامیه دهمین دو سالانه کاریکاتور تهران

جایزه نفر اول بخش کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار به مهدی علی بیگی از ایران رسید. ولادیم کونوپلیانسکی از روسیه و احمت ایکانات از ترکیه نفرات دوم و سوم این بخش انتخاب شدند.

در بخش کاریکاتور یا چهره با موضوع آزاد جایزه اول تا سوم به ترتیب به مهدی علی بیگی از ایران، کارلوس هیرزوژلو از کوبا و پابلو لوپز از اروگوئه رسید.

تورسیوس از اسپانیا، ابوالفضل بهرامی و سعید فرهنگیان از ایران جایزه اول تا سوم بخش طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی را دریافت کردند.

در بخش کارتون با موضوع خرافه پرستی جایزه نفر اول به پاول کوژینسکی لهستانی رسید. بهرام ارجمندنیا و سعید صادقی هر دو از ایران نفرات برگزیده دوم و سوم این بخش شدند.

دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران از 23 اردیبهشت‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز شد و تا روز چهارشنبه 22 خردادماه ادامه داشت.

اختتامیه دهمین دو سالانه کاریکاتور تهران


انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] عزیزالله حمیدنژاد: شورای عالی سینما باید فراجناحی باشد
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92041005781
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱



عزیزالله حمید‌نژاد گفت: معاونت سینمایی با یک برنامه‌ریزی مدرن و هدفمند می‌تواند جوابگوی پیشبرد اهداف سینمای ایران باشد.

کارگردان «اشک سرما» در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ی دستاوردهای سازمان سینمای گفت: درباره سازمان سینمایی به دلیل اینکه اطلاعات کمی از اساسنامه‌ای که ارائه شده موجود است، خیلی دقیق نمی‌توان صحبت کرد اما به طور کلی معتقدم که امور اداره‌ی مربوط به سینما هرچه جمع‌وجورتر و مختصرتر باشد به نفع اهالی سینما خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی دچار بروکراسی کمتری می‌شویم، گفت: اگر تشکیلات سینمایی به شکل معاونت باشد با یک برنامه‌ریزی مدرن و هدفمند می‌تواند در پیشبرد اهداف سینما موثر باشد.

حمیدنژاد درباره شورای‌عالی سینما و آینده آن هم گفت: به عقیده‌ی من اصناف موجود در سینما در این شورا حضور ندارند بنابراین شورای عالی سینما نمی‌تواند جوابگوی اهداف و انتظارات اهالی سینما باشد.

او تاکید کرد: شورای عالی سینما زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که از دل اهالی سینما جوشیده باشد، فراجناحی باشد و نگاهش به سینمای ایران ملی باشد.

این کارگردان درباره دستاورد سازمان سینمایی هم خاطرنشان کرد: تنها چیزی که متوجه شدم این است که با تغییر معاونت سینمایی به سازمان، قرار بود بودجه‌ای اختصاصی به این سازمان تعلق گیرد تا هزینه‌ها به طور مستقل تامین شوند اما در این مدت اقدام قابل توجهی را مشاهده نکردیم.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] آخرین آمار رسمی فروش فیلم‌ها در سینماهای پایتخت / سینما زنده است؟
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92041005738
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶



فیلم‌های اصغر فرهادی و داریوش مهرجویی تنها فیلم‌هایی هستند که این روزها با اقبال در گیشه مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگرچه در کشورهای صاحب سینما در دنیا مرسوم است که اکران تابستان از مهم‌ترین و بهترین اکران‌هاست اما متاسفانه طبق آمار گیشه با آغاز این فصل، وضعیت اکران در سینماهای ایران خیلی خوب نیست اما براساس آخرین آمار رسمی منتشر شده، تنها فیلم سینمایی «چه خوبه که برگشتی» داریوش مهرجویی و «گذشته» اصغر فرهادی فروشی مناسبی داشته‌اند و سایر فیلم‌ها با بی‌اقبالی در گیشه مواجه‌ هستند.

براساس این گزارش، «خودزنی» و «بی‌تابی بیتا» پس از 17 روز اکران به ترتیب 48 و 95 میلیون تومان، «زبان مادری» پس از 14 روز اکران 6 میلیون تومان، «آقای الف» پس از 50 روز 58 میلیون تومان، «یکی برای همه» و «تلفن همراه رئیس جمهور» پس از 43 روز به ترتیب 180 و 381 میلیون تومان و «گلوگاه» پس از سه روز اکران 6/5 میلیون تومان در سینماهای تهران فروش داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، در میان فیلم‌های اکران شده طبق اعلام فارابی تا 7 تیر ماه، «گذشته» اصغر فرهادی پس از 10 روز اکران به فروش مناسب 425 میلیون تومانی و «چه خوبه که برگشتی» داریوش مهرجویی پس از 29 روز اکران به فروش 586 میلیون تومانی رسیده‌اند.

«برف روی کاج‌ها» به کارگردانی پیمان معادی که در روزهای پایانی اکران خود قرار دارد در سینماهای تهران تاکنون 863 میلیون تومان فروخته است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] «باغبان مرگ» را بهروز بقایی قیچی کرد
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92041005666
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷


بهروز بقایی، روبان مراسم افتتاحیه‌ی نمایش «باغبان مرگ» را قیچی کرد و این نمایش با حضور جمعی از هنرمندان اجرایش را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایش «باغبان مرگ» کار جدید آروند دشت‌آرای شامگاه یکشنبه 9 تیرماه با حضور هنرمندان همچون گلاب آدینه، پگاه آهنگرانی، مهناز افشار، پارسا پیروزفر، محمدرضا فروتن، مازیار میری، بهروز بقایی، هومن سیدی، آزاده صمدی، هوشنگ گلمکانی، محمدعلی سجادی، دکتر حمیدرضا صدر، نگار اسکندرفر، شیوا ارسطویی، حبیب رضایی، یاسر خاسب، محمد باغبانی، الهام پاوه‌نژاد، سام درخشانی، ستاره پسیانی، فاطمه نقوی، رضا حداد، شیرین بینا، رویا جاویدنیا، سعید چنگیزیان، داریوش فائزی، اشکان جنابی، آرزو عالی و ...افتتاح شد.

روبان افتتاحیه این نمایش را «بهروز بقایی» بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر که آخرین بار با «هاملت با سالاد فصل» زنده‌یاد «اکبر رادی» بر صحنه بوده، قیچی کرد.

متن این نمایش نوشته محمد چرمشیر است و آروند دشت‌آرای کارگردانی آن را به عهده دارد و در آن آتیلا پسیانی و طناز طباطبایی به ایفای نقش می‌پردازند.

«باغبان مرگ» تا نیمه مردادماه هر شب ساعت 21 به مدت‌زمان 60 دقیقه در محل تالار شمس تبریزی واقع در خیابان موحد دانش (اقدسیه)، شرق به غرب بعد از آجودانیه، کوچه نیلوفر، پلاک 3 به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیط باید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایند:
http://tiwall.com/theater/gardener-of-death
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] چرا نشریات تخصصی تئاتر منتشر نمی‌شوند؟
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - رسانه
کد خبر: 92041005771
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵



دو ماهی می‌شود که اهالی تئاتر، رنگ و روی ماهنامه‌ی «نمایش» را ندیده‌اند و دو فصل پیش هم زمستان به فصلنامه‌ی «تئاتر» رسید و این نشریه از انتشار بازماند.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عرصه‌ی تئاتر که تقریبا در روزنامه‌ها نیز فضای کمی را به خود اختصاص می‌دهد، سه نشریه‌ی تخصصی دارد؛ فصلنامه‌ی «کتاب صحنه» که توسط حوزه‌ی هنری منتشر می‌شود، فصلنامه‌ی «تئاتر» و ماهنامه‌ی «نمایش» که توسط انتشارات نمایش منتشر می‌شوند. البته چند ماهی است که از میان این سه نشریه فقط «کتاب صحنه» یکه‌تاز انتشار اخبار و نظریات تخصصی تئاتر است و خبری از دو نشریه‌ی دیگر نیست.

چند سال پیش، وقتی مجله‌ی «صحنه» تعطیل شد، اخباری مبنی بر تعطیلی دیگر نشریات تئاتر نیز منتشر شد که واکنش‌های متفاوتی را به‌دنبال داشت، چون با تعطیلی این نشریات، دیگر تئاتری‌ها فضایی برای انعکاس نظرها، مقاله‌ها و نقد‌های تخصصی خود نداشتند؛ اما این اتفاق نیفتد و مجله‌ی «نمایش» با تغییر سردبیری، به‌شکل منظم بیش از سه سال منتشر شد تا این‌که اول خردادماه امسال، این مجله درنیامد و تیرماه برای دومین ماه متوالی، این مجله از انتشار بازماند. داستان فصلنامه‌ی «تئاتر» هم به همین منوال است و حتی فصل تابستان نتوانست به زمستان این نشریه پایان دهد. این در حالی‌ است که فصلنامه‌ی «تئاتر» تمام اقدامات لازم را برای دریافت مجوز نشریه‌ی علمی و پژوهشی انجام داده و اکنون در مرحله‌ی داوری است.

این نشریات تخصصی در حالی منتشر نمی‌شوند که یکی از قوانین برای دانشجویان دوره‌ی کارشناسی ارشد این است که مقاله‌شان در یک نشریه‌ی تخصصی به چاپ برسد. با توجه به این وضعیت، دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته‌ی تئاتر فقط یک نشریه برای چاپ مقاله‌های خود دارند که به‌نظر نمی‌رسد بتواند از پس انتشار تمام مقاله‌ها برآید.

اما دلیل منتشر نشدن این نشریات چیست؟ حسین مسافر آستانه - مدیرمسوول ماهنامه‌ی «نمایش» و «فصلنامه تئاتر» - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ایسنا، به مشکل بودجه اشاره و اظهار کرد: دلیل اصلی‌ای که از انتشار بازمانده‌ایم، مشکل بودجه است؛ با صحبتی که با مسوولان اداره کل نمایش داشته‌ایم، امیدواریم به‌زودی این مشکل برطرف شود.

او ادامه داد: اصولا در ابتدای سال، چون باید بودجه‌ی وزارتخانه‌ها تأمین شود، تأمین بودجه‌ی معاونت‌ها با تأخیر انجام می‌شود؛ اما مسوولان اداره کل نمایش قول داده‌اند که این مشکل برطرف شود و به‌محض حل این مشکل، ماهنامه‌ی «نمایش» منتشر خواهد شد.

مسافر آستانه در پاسخ به این‌که برخی کارکنان این نشریات از پرداخت نشدن حقوق‌شان خبر داده‌اند، آیا اقدامی برای حل این مشکل می‌شود؟ اظهار کرد: طبیعتا حق‌الزحمه‌ی این افراد باید پرداخت شود. مشکل بودجه در تئاتر وجود دارد و این مشکل باید از ریشه حل شود.

انتهای پیام


کد خبرنگار: 71466
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] تعجب یک تهیه‌کننده از توزیع فیلمش در شبکه نمایش خانگی!
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92041005809
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵



تهیه‌کننده‌ی فیلم ویدیویی «خواب بد» که چندی قبل از تلویزیون پخش شده بود از توزیع آن در شبکه‌ی نمایش خانگی، متعجب است.

محمد نشاط در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ی چگونگی توزیع تله فیلمی که در گذشته از تلویزیون پخش شده است در شبکه‌ی نمایش خانگی، بیان کرد: خودم به تازگی متوجه این قضیه شده‌ام و این کار از طرف من انجام نشده بلکه تلویزیون فیلم را پخش کرده است.

او افزود: این اتفاق برای خود من هم جای سوال داشت و بسیار تعجب کردم اما شنیدم که می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

نشاط با اشاره به اینکه موضوع را پیگیری کرده است، توضیح داد: مدیر گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبکه دو سیما گفتند که چون تلویزیون مالک فیلم است چیزی به من به عنوان تهیه‌کننده، تعلق نمی‌گیرد و تمام حق و حقوق تله فیلم «خواب بد» برای ‌تلویزیون است.

به گزارش ایسنا، «خواب بد» حدود سه سال قبل به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی محمد نشاط ساخته شد و امیر آقایی، لیلا اوتادی، مژگان لبیات و مهدی صباحی بازیگران آن هستند.

از دیگر عوامل این فیلم که از جشنواره پلیس، جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده است، هومن بهمنش (مدیر تصویربرداری)، ناصر چشم‌آذر(آهنگساز) و مهرداد کریمی(چهره‌پرداز) هستند.


به گزارش ایسنا، این فیلم ویدئویی پیش از این حداقل دو بار در تلویزیون نمایش داده شده و سپس در شبکه‌ی نمایش خانگی توزیع شده است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] باند بازی برای گرفتن سالن در تئاتر
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92041005705
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶



کارگردان نمایش «کمدی استشمامات» که در سال 89 در جشنواره‌ی تئاتر فجر اجرا شده بود، گفت: اگر من هم در باند آدم بزرگی بودم، تاکنون کار من سالنی برای اجرا پیدا کرده بود.

میثم عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: همچنان به دنبال اجرای نمایش «کمدی استشمامات» هستم که هنوز محل اجرای آن مشخص نشده است‌ و با دلایل غیر موجه به ما گفته می‌شود که سالن‌ها پر است.

او افزود: یک باند عجیبی در تئاتر برای گرفتن سالن حکم فرماست که اگر من هم در باند یک آدم بزرگی بودم تا کنون برای اجرا، سالنی را پیدا می‌کردم اما متاسفانه یا خوشبختانه در این باندها نیستم.

این کارگردان درباره داستان این نمایش گفت: متن «کمدی استشمامات» براساس داستان «دماغ» گوگول توسط امید طاهر نوشته شده است که پیش از این متن‌های کمدی افتضاحات‌، کمدی ارتباطات‌، کمدی اکتشافات را نوشته است.

عبدی ادامه داد: داستان دماغ یکی از وحشتناک‌ترین داستان‌های دنیا تاکنون است و ما در اجرای این نمایش سعی کرده‌ایم که بتوانیم در هر سالنی با کمترین امکانات و فضا، نمایش‌مان را اجرا کنیم و با وجود این که نمایش ما به کمترین نور و دکور نیاز دارد تا کنون سالنی برای نمایش پیدا نکرده‌ایم و سال 89 هم که در تئاتر فجر کار را اجرا کردیم، استقبال بسیار خوبی از نمایش صورت گرفت.


این کارگردان همچنین گفت: داستان «کمدی اشتشمامات» در فضای خاصی می‌گذرد و بیشتر از کمدی موقعیت در آن استفاده کردیم و کمتر به سراغ هجو رفته‌ایم.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] شمقدری و 7 حاشیه‌ی پررنگ‌تر از متن دوران مدیریتش
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92041106351
سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰



سکان‌داری چهار ساله‌ی جواد شمقدری بر روی صندلی مدیریت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فراز و نشیب‌های زیاد و بعضا عجیب و غریبی روبرو بوده است به‌شکلی که در این مدت ماهی را نمی‌توان یافت که حداقل در چند روز حواشی جای متن را نگرفته باشد.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگرچه سیاست‌های دوره مدیریت سینمایی در دولت اخیر، باعث شد که توجه عامه مردم به سینما بیش از پیش جلب شود اما همین توجه گاهی باعث دردسر‌هایی هم شد. در حوزه‌های مختلف هم دوران مدیریت شمقدری بدون حاشیه نبود:


کشمکش با حوزه هنری

چالش میان حوزه هنری و معاونت سینمایی وزارت ارشاد، چالشی دنباله‌دار است که در مدیریت‌های مختلف این دو نهاد از سال‌ها قبل وجود داشته اما این چالش هیچ‌وقت به بحران تبدیل نشده بود.

نوروز 91 و همزمان با اکران فیلم‌های جدید، اعتراض‌ برخی از ائمه جمعه و سیاسیون نسبت به اکران دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» به اوج خود رسید و اتفاقاتی را رقم زد که یک‌سال سینمای ایران را تحت‌الشعاع قرار داد. در این میان، حوزه هنری که «گشت ارشاد» و «خصوصی» را روی پرده سینماهایش داشت به‌یکباره و با صدور بیانیه‌ای، فیلم‌ها را از چرخه اکران خارج کرد و با تاکید بر نظارت محتوایی بر فیلم‌هایی که می‌خواهد اکران کند، آتش زیرخاکستر را شعله‌ور کرد.

سازمان سینمایی هم که حوزه هنری را به جانبداری و پایگاه‌دادن به خانه‌ سینمایی‌ها می‌دانست، وارد چالشی جدی با این نهاد شده و نهایتا بیش از 10 فیلم ساخته شده در سال 90، در سال 91 نتوانستند رنگ پرده سینماهای حوزه هنری را ببینند.

حوزه هنری نظر حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نقض کرد و اظهارنظرهای متقابل جواد شمقدری و محسن مومنی شریف تبدیل به‌یک دوئل دونفره شد.

گره‌کور خانه سینما

به‌نظر می‌رسد دیگر کمتر علاقمندی به سینما وجود دارد که داستان آنچه بر خانه سینما گذشت را نداند. در هر صورت داستان «لقمه پیچیده شده پشتِ سر» خانه سینما یک‌سال و نیم ادامه داشت تا رییس‌جمهور دستور حل و فصل فوری آن را صادر کرد؛ اتفاقی تا همین روز‌ها نیفتاد و شمقدری و یارانش همچنان بر روال گذشته، معتقدند کارها آنطور که آن‌ها قانونی می‌دانند باید انجام شود.

سه‌شنبه ظهر (چهارم تیرماه) پاراف احمدی‌نژاد زیر نامه‌ نمایندگان خانه سینما در کمیته اصلاح اساسنامه این نهاد صنفی نشان داد که او همچنان پیگیر حل مشکل خانه سینماست و برخلاف ادعای مدیران سازمان سینمایی، روش در پیش گرفته شده را «تنگ‌نظری» می‌داند.

در متن این نامه‌ که از سوی رییس‌جمهور در پاسخ به گزارشی که در یازدهم فروردین ماه تحویل ایشان شده، خطاب به جواد شمقدری - معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی - نوشته شده، آمده است: «گردشکار شماره 2812 مورخ 11 فروردین ماه 92 معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی این دفتر درخصوص گزارش نمایندگان خانه سینما در هیات هفت نفره اصلاح اساسنامه (تصویر پیوست) به استحضار ریاست‌ محترم جمهوری رسید، پی‌نوشت فرمودند:

بسمه‌تعالی جناب آقای شمقدری چرا اینقدر بسته و با تنگ‌نظری برخورد می‌شود. باید اجازه داد یک نهاد صنفی کار خودش را بکند. اکثریت قاطع اعضای خانه سینما متعهد به کشور و ارزش‌های الهی و انسانی هستند. کاری نشود که گرایشات و اغراض شخصی و گروهی به نام انقلاب معرفی و یا خدای ناکرده با استفاده از قدرت سازمانی تحمیل گردد. فوری مشکل را حل کنید و اعلام نتیجه شود.»

پس از انتشار این نامه، رییس سازمان سینمایی تاریخ آن را مربوط به فروردین دانست و گفت که در اردیبهشت‌ماه موضوع تشکیل هیات بازگشایی خانه سینما را با رییس‌جمهور در جریان گذاشته و او هم آن را تایید کرده است؛ این درحالی است که محمد شیخان (معاون اطلاع رسانی دفتر رییس‌جمهور) این سخنان شمقدری را تکذیب و تاکید کرد پاراف عتاب‌گونه نامه پس از توضیحات شمقدری توسط احمدی‌نژاد انجام شده و نظر رییس‌جمهور «همچنان» بر این است که خانه سینما باید بازگشایی شود و نباید با تنگ‌نظری مانع فعالیت یک نهاد صنفی شد.


اتحادیه تهیه‌کنندگان

اختلاف میان تهیه‌کنندگان سینمای ایران سابقه‌ای چندین ساله دارد که حتی تشکلی مانند خانه سینما هم نتوانست آن‌ها را کاملا کنار هم جمع کند و شاهد دو سه و گاها چهار تشکل تهیه‌کنندگی در طول این سال‌ها بود.

پس از آنکه خانه سینما توسط وزارت ارشاد تعطیل اعلام شد، با کمک سازمان سینمایی صنف تهیه‌کنندگی جدیدی وارد میدان شد و برخی از منتقدان هیات مدیره خانه سینما و برخی از آن‌هایی که گرایشی به طرف‌ خاصی نداشتند را جذب کرد. ترکیب اولیه هیات مدیره این صنف، ترکیبی نسبتا قوی بود اما رفته رفته بخشی از تهیه‌کنندگان قدرتمند سینما ترجیح دادند از «اتحادیه تهیه‌کنندگان» کنار بکشند.

چندی پس از تشکیل این اتحادیه، سازمان سینمایی برای پا گرفتن صنف جدید‌التاسیس جمعی از تهیه‌کنندگان، تشکیل پرونده و بررسی فیلمنامه‌ها قبل از صدور پروانه ساخت را به‌ آن‌ها سپرد و این‌کارش باعث انتقادات شدیدی شد. حتی بخشی از تهیه‌کنندگانی که از ابتدا این صنف را با عنوان «اتحادیه 2» خطاب می‌کردند، حاضر نشدند برای صدور پروانه ساخت در اتحادیه تهیه‌کنندگان تشکیل پرونده دهند.

از دیگر امکاناتی که سازمان سینمایی، جواد شمقدری و سیدعلیرضا سجادپور (معاون سابق و یاران نزدیک رییس سازمان سینمایی) به اتحادیه تهیه‌کنندگان دادند، امکان تشکیل شورای صنفی نمایش بود که پیش از این در خانه سینما تشکیل می‌شد.

اعطای امتیازات مختلف به اتحادیه تهیه‌کنندگان، اگرچه باعث شد که این صنف قدرت قابل توجهی به‌دست آورد اما همین قدرت چند جایی به ضرر سازمان سینمایی تمام شد و شمقدری را با چالش‌های جدی مواجه کرد. از جمله اینکه طبق اعلام کارشناسان و صاحب‌نظران، شورای صنفی نمایش با چینش غلط و تسویه‌حساب‌گونه اکران نوروز 91 باعث انتقادات شدیدی در جامعه شد. همچنین بحث دخالت‌ها و انتظارات این صنف به‌همراه شورای صنفی نمایش در روند صدور پروانه‌های ساخت و چینش اکران به جایی رسید که مهدی عظیمی میرآبادی (معاون فعلی فعالیت‌های سازمان سینمایی) رسما مقابل سیدضیا‌ هاشمی (رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان و رییس شورای صنفی نمایش)‌ ایستاد و از آن پس، هیات مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان که با دوپینگ شمقدری و سجادپور پا به عرصه کارهای صنفی گذاشته بودند، به منتقدان جدی سیاست‌های سازمان سینمایی تبدیل شدند.

البته ناگفته نماند که در این مدت، اتحادیه تهیه‌کنندگان در جهت رفاه سینماگران تلاش‌های زیادی هم انجام داد و در آخرین مرحله توانست قرارداد مهمی با بیمه ایران برای بیمه تکمیلی هنرمندان سینما منعقد کند که می‌تواند در بحث‌های درمانی و همچنین امنیت شغلی اهمیت دوچندانی داشته باشد.

فیلم‌های با تم خیانت

در سی‌امین جشنواره فجر، چندین و چند فیلم با تم خیانت روی پرده رفت که حواشی زیادی را برای سینمای ایران به‌دنبال داشت. این فیلم‌ها در ایام جشنواره از سوی منتقدان و اصحاب رسانه مورد انتقاد قرار گرفت و پس از آن هم حوزه هنری وارد ماجرا شد.

نتیجه آنکه متن سینمای ایران یک‌سال تمام جای خود را به حواشی داد و مدیران تصمیم‌گیر در سازمان سینمایی را مجبور کرد که دقت بیشتری در صدور پروانه‌های ساخت انجام دهند تا در جشنواره سی‌ویکم اتفاقی مشابه سال قبل را شاهد نباشند.

وعده‌های عملی نشده

به یقین باید تبدیل معاونت به سازمان سینمایی و همچنین تشکیل شورای عالی سینما را از مهمترین اقدامات مثبت جواد شمقدری در دوران مدیریتش در وزارت ارشاد دانست اما طبق اظهارنظرهای اخیر سینماگران،وعده‌های این سازمان و شورا چندان عملی نشده است.

اگرچه سازمان سینمایی بهمن‌ماه 90 طی مراسمی رسما آغاز به‌کار کرد اما بخش‌های مختلف این سازمان یک‌ماه مانده تا پایان دولت دهم همچنان فعالیت عملیاتی خود را آنطور که باید آغاز نکرده‌اند به‌طوری که شمقدری هنوز در مصاحبه‌های مختلفش از تلاش برای تثبیت وضعیت این سازمان سخن می گوید.

شورای عالی سینما هم وضعیتی تقریبا مشابه دارد. این شورا با رایزنی‌های زیاد و با ریاست محمود احمدی‌نژاد آغاز به‌کار کرد و در ابتدای راه، مصوباتی بسیار جدی و راهبردی برای گسترش زیر‌ساخت‌های سینمای ایران داشت اما بسیاری از این مصوبات اجرا نشده باقی ماند؛ چرا که در پی تحریم‌های اقتصادی و...، دولت سال قبل با کمبود بودجه مواجه بود.
فیلم‌های فاخر و «لاله»

بحث ردیف بودجه مخصوص ساخت فیلم‌های فاخر در زمان مدیریت جعفری جلوه در معاونت سینمایی (در دوران وزارت محمدحسین صفارهرندی) مطرح شد و کلید خورد. از این بودجه اختصاصی در سال‌های اول دوره شمقدری خیلی خبری نبود تا اینکه در سال 91، این بودجه و فیلم‌هایی که قرار بود با آن ساخته شود، حواشی زیادی را ایجاد کرد.

در سال 91، بحث تولید فیلم «لاله» به عنوان یک اثر فاخر و با بودجه‌ای میلیاردی مطرح شد و حتی کار را به‌جایی رساند که وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی برای ادای توضیحات به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی احضار شدند اما در هر صورت تولید این فیلم آغاز شد و اکنون ادامه دارد.

سازمان سینمایی همچنین از «استرداد»، «عقاب صحرا»، «فرزند چهارم»، «سوادیکا»، «چ» و «برلین منفی هفت» هم به عنوان فیلم‌های فاخر دیگرش نام برد.

از میان این فیلم‌ها، «استرداد»، «فرزند چهارم»، «عقاب صحرا» و «برلین منفی هفت» در جشنواره سی‌ویکم فجر (سال 91)‌ رونمایی شد که پس از رونمایی شدن درباره‌ی کیفیت آنها بحث و گفت‌وگوهایی شد.

از میان فیلم‌های فاخر، «لاله» و «چ» هنوز در مرحله تولید هستند و گفته می‌شود که هر دو کیفیت مناسبی دارند. همچنین به‌نظر می‌رسد ساخت «سوادیکا» که قرار بود با بودجه سازمان سینمایی و در دفتر متعلق به برادر جواد شمقدری انجام شود، منتفی است.

تجمع روبروی وزارت ارشاد

همانطور که گفته شد حواشی که اکران دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» در سینماها ایجاد کرد تا ماه‌ها ادامه داشت. در بحبوحه این ایام، انتشار فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» که خلاف نظر وزارت ارشاد ساخته شده بود هم به حجم این حواشی افزود و آتش زیر خاکستر بالاخره با اکران «من مادر هستم» شعله‌ور شد.

اکران «من مادر هستم» که فیلمی اجتماعی و بسیار تلخ بود، باعث شد انصار حزب‌الله وزیر ارشاد را تهدید به تحصن روبروی ساختمان این وزارت‌خانه کند تا بلکه «من مادر هستم» از روی پرده پایین بیاید و سیدمحمد حسینی از ساخت این فیلم‌ها عذرخواهی کند. اما وزیر ارشاد چنین تهدیدی را نپذیرفت و نهایتا در صبح یکی از روز‌های پاییز 91، تحصن انصار حزب‌الله روبروی وزارت ارشاد آغاز شد. این تحصن با شعارهایی علیه وزیر و معاونانش ادامه یافت و تا جایی پیش رفت که آن‌ها شمقدری و معاونانش را به بی‌غیرتی متهم کردند! نهایتا انصار حزب‌الله ترجیح داد به‌جای تحصن به تجمع اکتفا کند.

به گزارش ایسنا، ممکن است در یکی دوماهی که تا پایان ماموریت جواد شمقدری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی‌ مانده، حواشی جدیدتری نیز اتفاق بیافتد که اصلا دور از ذهن نیست؛ مخصوصا با شرایطی که در این روز‌ها درباره خانه سینما و تشکیل خانه سینما 2 برای او ایجاد شده است. گویا او این‌بار با جدیت بیشتری از سوی رییس‌جمهور درباره وضعیت خانه سینما روبروست و بعید به‌نظر برسد بتواند خانه سینما 2 را نیز به‌راحتی تشکیل دهد. باید دید این‌ها باعث اتفاقات جدیدی در سینمای ایران خواهد شد؟

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] «حسین علیزاده» در آمریکا تار و سه‌تار آموزش می‌دهد
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - تجسمي و موسيقي
کد خبر: 92041106415
سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱



«حسین علیزاده»، نوازنده‌ی برجسته‌ ایرانی به زودی در آمریکا کلاس‌ها و ورکشاپ‌های آموزشی تار و سه‌تار برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کلاس‌ها و ورکشاپ‌های دو روزه‌ی تار و سه‌تار حسین علیزاده در ماه جاری و ماه آینده‌ میلادی برای نخستین‌بار در شهرهای مختلف آمریکا برگزار می‌شود.

شهروندان لس‌آنجلس،‌ پورتلند،‌ نیویورک و برکلی شهرهایی هستند که از 20 جولای تا 11 اوت در دوره‌های دو روزه از کلاس‌های درس نوازنده‌ی ایرانی بهره می‌برند.

به گزارش وب‌سایت مکتب، هزینه‌ ورکشاپ‌های یک روزه 120 دلار و دوره‌های دو روزه‌ آموزش تار و سه‌تار علیزاده 200 دلار اعلام شده است. کلاس‌های خصوصی این هنرمند ایرانی نیز در هر یک از این شهرها در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود که پیش ثبت‌نام آن از طریق اینترنت انجام می‌شود.

این دوره‌ها روی مفاهیم تکنیکی نوازندگی تار و سه‌تار در مرحله ابتدایی‌، نیمه پیشرفته و پیشرفته برگزار می‌شود. مدت زمان هر یک از کلاس‌ها نیز دو و نیم ساعت خواهد بود.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] بهترین گزینه برای وزارت ارشاد از دیدگاه سیروس تسلیمی
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92041106373
سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲



سیروس تسلیمی از فعالان قدیمی بخش خصوصی سینمای ایران، حجت‌الاسلام محمد علی زم را بهترین گزینه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: ایشان از هر جهت با سینما، بخش خصوصی آن و همچنین هنرمندان این عرصه آشنا هستند.

این تهیه‌کننده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ی شرایط امروز پخش‌کنندگان سینمای ایران اظهار کرد: من سال‌های سال در تولید و توزیع فیلم کار کردم اما متاسفانه باید بگویم که امروز از هر جهت بسیاری از دفاتر پخش بجز یکی دو دفتر به بن‌بست رسیدند.

وی با اشاره به شرایط کاری سینماگران در دولت بعدی گفت: ما آقای روحانی را از قدیم می‌شناسیم و ایشان انسانی شریف و کاردان است اما مهم این است که چه کسی وزیر ارشاد ایشان خواهد شد، چون طبیعتا اهالی فرهنگ و مخصوصا سینماگران کمتر با رئیس دولت طرف هستند.

این فعال بخش خصوصی سینما با ابراز امیدواری از اینکه وزیر ارشاد دولت یازدهم، سینمادوست باشد،‌ افزود: امیدوارم وزیر ارشاد بعدی سینمای پربار ایران را دوست داشته باشد و با طیف‌های مختلف فیلم سازی ارتباط برقرار کنند، او باید فیلم‌نامه و کاربرد آن را در سینمای ایران بشناسد.

تسلیمی در ادامه با تأکید بر اینکه در میان اسامی مطرح شده محمدعلی زم بهترین گزینه برای وزارت ارشاد است، گفت: آقای زم به شاخصه‌های مختلفی که برای یک وزیر ارشاد لازم است، خیلی نزدیک هستند. او سال‌ها با سینماگران کار کرده و در مدرسه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی حوزه‌ی هنری چندین سال در کنار بچه‌های سینما بوده است. آقای زم تجربه‌ی بسیار پرباری دارند و اغلب سینماگران را می‌شناسند. ضمن آنکه ایشان در سال‌های گذشته در بخش خصوصی هم کار کرده و تجربه‌ی خوبی به دست آورده است.

این فعال بخش خصوصی بخش سینما در پایان خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام زم با آقای دکتر روحانی آشنایی قدیمی‌ای دارند و به نظر من سینمای ایران می‌تواند دوران قابل اتکاتری در زمان وزارت ایشان داشته باشند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] ناظری: فرهاد فخرالدینی 50 سال موسیقی ارجمند ایران را به دوش کشیده است
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - تجسمي و موسيقي
کد خبر: 92041207208
چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲



«شرح بی‌نهایت» فرهاد فخرالدینی در حالی رونمایی شد که حسین علیزاده این هنرمند را در موسیقی بی‌همتا دانست و شهرام ناظری گفت: فخر‌الدینی 50 سال موسیقی ارجمند ایرانی را به دوش کشیده است.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی مرادخانی در ابتدای مراسم در سخنانی گفت: فرخندگی این روز به خاطر زحمات فرهاد فخرالدینی است و ما افتخار داشتیم که بتوانیم شرایطی را فراهم آوریم تا میزبان چنین جمعی در این فضا باشیم.

رییس موزه موسیقی در ادامه افزود: امروز، اولین روز فعالیت این بخش از موزه موسیقی است که با وجود آماده نبودن کامل‌ آن، تلاش کردیم تا آغاز فعالیت آن با رونمایی از کتاب خاطرات استاد فخرالدینی باشد و امیدوارم که چنین مراسم‌هایی در این مجموعه تداوم داشته باشد.

وی همچنین عنوان کرد: در کنار این مجموعه، استودیو موزه موسیقی آماده بهره‌برداری شده که آن نیز به زودی افتتاح می‌شود. همچنین در کنار این مجموعه گالری نیز تعبیه شده که قرار است در آن آثار کسانی که در کنار فعالیت‌های موسیقی‌شان فعالیت‌های تجسمی نیز دارند به نمایش گذاشته شود. همچنین فضایی نیز برای برگزار کلاس‌های آموزشی اساتید موسیقی ایجاد کرده‌ایم که آن هم به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

علی مرادخانی گفت: امیدوارم کتاب دوم استاد فخرالدینی نیز با عنوان تحلیل ردیف موسیقی دستگاهی ایران در همین مکان رونمایی شود و پیشاپیش این قول را از ایشان گرفته‌ایم.

در بخش بعدی مراسم علی هاشمی که جزو بانیان حلقه‌های اهالی موسیقی از دهه‌های قبل بوده پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از 10 سال قبل همواره آرزو داشتم برنامه‌ای برای بررسی و مرور آثار استاد فخرالدینی در 50 سال گذشته برگزار شود و من در آن سهمی داشته باشم؛ اما متاسفانه تا به امروز این اتفاق نیافتاده است و ما باید قدر این نازنین مرد را بدانیم که در طول زندگی‌اش کار دیگری به غیر از موسیقی انجام نداده است.

هاشمی همچنین گفت: چندوقت پیش عبدالوهاب شهیدی به من تلفن زد و بدون مقدمه قطعه«یاد یار مهربان» اثر استاد فخرالدینی را برایم خواند و گفت:«مثل این آهنگ را طی سال‌های اخیر نشنیده‌ام و امیدی به تکرار چنین اثری ندارم.» وقتی شهیدی چنین جمله‌ای در مورد کسی می گوید ،نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

وی در ادامه افزود: آزرم(همسر فقید فرهاد فخرالدینی) در موفقیت استاد فخرالدینی نقش مهمی داشت و آنقدر فهیم بود که همیشه لوازم آرامش او را فراهم می‌کرد. او درک بسیار بالایی نیز داشت و وقتی در مورد کسی نظری می‌داد بعد از چند سال من به گفته‌اش می‌رسیدم.

حسین علیزاده نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: هنرستان موسیقی بهشت زندگی ما هنرجویان بود و این به خاطر علاقه‌ای بود که به اساتیدمان داشتیم. امشب هم برعکس شب‌های گذشته که برای درگذشت اساتید درو هم جمع می‌شدیم و شب‌های تلخی داشتیم، شب عزیزی است.

این آهنگساز افزود: نزدیک به 50 سال است که من استاد فخرالدینی را می‌شناسم؛ از اولین باری که ایشان را سر کلاس هنرستان موسیقی دیدم و استاد به ما تئوری موسیقی درس دادند تا به امروز 50 سال با فخرالدینی زندگی کرده‌ام و او الگوی بزرگی برای من بوده است.

وی همچنین عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی استاد فخرالدینی مسوولیت مرکز موسیقی را به عهده گرفت که متاسفانه بیشتر از همکاران موسیقیدان خودمان دل خونی پیدا کرد.

حسین علیزاده گفت: فخرالدینی را در هر حوزه‌ای از موسیقی ببینید بی‌همتا است؛ او هنرمند بی‌نظیری محسوب می‌شود. تعداد شاگردان استاد فخرالدینی شاید از تعداد موزیسین‌های ایرانی داخل و خارج از کشور هم بیشتر باشد. ایشان نوازنده، آهنگساز، پژوهشگر، مدرس موسیقی بوده و نقش مهمی نیز در موسیقی کشورمان داشته است.

این موسیقیدان ادامه داد: تا نسل‌های موسیقی ما ادامه داشته باشد، نام فرهاد فخرالدینی نیز وجود دارد. نام فخرالدینی برای همیشه ماندگار است. امشب بهشت موسیقی ما است و شروع خوبی برای دوره هم بودن‌های اهالی موسیقی است که با نام فخرالدینی آغاز شده است.

صدیق تعریف نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: بنده افتخار این را داشته‌ام که با استاد فخرالدینی دو قطعه اجرا کرده‌ام، یکی اثری از عبدالقادر مراغه‌ای با عنوان«کل صبحا» است و دیگری قطعه‌ای که برای سریال «ابن سینا» کار کرده‌ایم. اقرار می‌کنم همین دو کار کوتاه برای شاگردی چون من افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

این خواننده ادامه داد: بنده خدمت بانو آزرم(همسر فقید فرهاد فخرالدینی) نیز ارادت داشتم و می‌توانم بگویم جمله‌ای که می‌گویند پشت هر مرد موفقی یک زن ایستاده در مورد آزرم مصداق داشت.

صدیق تعریف در ادامه بخش های کوتاهی از قطعه«کل صبحا» را برای حاضران اجرا کرد.

محمد سریر نیز با حضور در این مراسم در سخنانی مطرح کرد: کسی که امشب این اتوبیوگرافی را منتشر کرده شخصی است که 5 دهه به طور مستمر در حوزه موسیقی فعالیت کرده و با تمام بزرگان موسیقی معاصر کشورمان ارتباط داشته و با بسیاری از آنها کار کرده است. از این رو این اثر فراتر از یک اتو بیوگرافی محسوب می‌شود.

این موسیقیدان عنوان کرد: تاریخ موسیقی ما نیاز به چنین نوشته‌هایی دارد چرا که ما همواره در زمینه تاریخ‌نگاری موسیقی با کمبود مواجه بوده‌ایم. موسیقی همواره به عنوان یک حرفه، شغل ناموجهی بوده و همواره سعی می‌شده از ثبت فعالیت‌های عملی آن فاصله گرفته شود و بیشتر از به وجهه‌های ریاضی آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: ما نیازمند این شرح حال نویسی‌ها هستیم تا کمبودهای موجود در این حوزه را جبران کنیم؛ روح الله خالقی نیز کتابی که با عنوان «تاریخ موسیقی ایران» نوشته با همین یادداشت‌های روزانه آغاز کرده است. اثر فخرالدینی نیز در این حوزه یکی از آثار معتبر محسوب می‌شود چرا که هم اشراف به موضوع داشته و هم از نزدیک با بزرگان و اتفاقات مهم موسیقی دوران خودش در ارتباط بوده است.

محمد سریر همچنین گفت: رونمایی این کتاب استاد فخرالدینی نیز جزوی از تاریخ محسوب می‌شود و خود شما نیز که در این مراسم هستید جزوی از این تاریخ ثبت خواهید شد. اثر استاد فخرالدینی آغازی است برای ثبت آثار و چراغی فرا راه موسیقی ما خواهد بود.

بخش دیگری از این مراسم به تکنوازی نی محمد موسوی اختصاص داشت و قطعه«خسرو و شیرین بختیاری» را نواخت.

علیرضا قربانی نیز در این مراسم گفت: بخش مهمی از خاطرات فعالیت‌هایم با ارکسترها به همکاری با استاد فرهاد فخرالدینی مربوط می‌شود.

این خواننده جوان ادامه داد: من حدود سه سال بود که خدمت استاد تجویدی می‌رسیدم که ایشان یک روز پرسیدند می‌خواهی با ارکستر ملی کاری کنی؟ من نیز با اشتیاق پذیرفتم . استاد فخرالدینی اجازه نمی‌داد کسی برای دیدن تمرینات ارکستر ملی سرتمرین حاضر شود و در سالن بنشیند. وقتی من سر تمرین ارکستر ملی حاضر شدم و در سالن نشستم ایشان با ابهت خاصی پرسید، شما اینجا چه کار می کنید؟ خودم را معرفی کردم و اجازه دادن که در سالن باشم.

وی عنوان کرد: در اجرای دو قطعه از من خواستند که ارکستر را همراهی کنم که پس از اجرا دو بار از سوی دوستان تشویق شدم. با توجه به اینکه برای اولین بار بود با ارکستر کار می کردم استاد فخرالدینی گفتند کسی که دفعه اول چنین اجرایی با یک ارکستر دارد باید هم دوبار مورد تشویق قرار بگیرد.

قربانی همچنین گفت: استاد فخرالدینی طی 11 سالی که ارکستر ملی را اداره می‌کرد با چنگ و دندان تام فعالیت‌های این ارکستر را به دوش کشید که قابل تقدیر و قدردانی است. تعداد قابل توجهی از قطعات ارکستر ملی را نیز من در خدمت ایشان بودم که قطعا جزو خاطرات درخشان من محسوب می‌شود.

در ادامه برنامه علیرضا قربانی نیز قطعه آواز کوتاهی را برای حاضران در مراسم اجرا کرد.

در بخش دیگری از مراسم مجید درخشانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: تقریبا 16 ساله بودم که از طریق یک رادیوی ترانزیستوری برنامه «گلها» را گوش می‌دادم، وقتی برای اولین تلویزیون خریدیم و من اجرای یک ارکستر را دیدم که شبیه به برنامه گلها صدا می‌داد، فهمیدم آن صداها از چه مجموعه تولید می‌شود. هنوز هم ملودی آن اجرای تلویزیونی را به خاطر دارم که استاد فخرالدینی رهبری آن را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: دیدن استاد فخرالدینی آرزوی من بود تا اینکه به تهران آمدم و در کانون پرورش فکری کودکان موفق شدم به عنوان شاگرد محضر استاد فخرالدینی را درک کنم. من ایشان را دوست دارم و عاشق آثار ایشان از جمله«یاد یار مهربان» و «اشتیاق» هستم.

شهرام ناظری هم با حضور در این مراسم گفت: به میمنت وجود استاد فخرالدینی امشب در مجلسی هستیم که من به شخصه حدود سی سال است با آن غریبه‌ام. ما همواره آرزومند چنین جمعی بوده‌ایم و امیدوارم که برگزاری چنین برنامه‌هایی ادامه داشته باشد.

شوالیه آواز ایران عنوان کرد: استاد فخرالدینی 50 سال فعالیت هنری داشته و طی این سال‌ها موسیقی ارجمند ایرانی را به دوش کشیده و به نوعی استاد همه ما محسوب می‌شود.

شهرام ناظری نیز مانند قربانی و صدیق تعریف، آواز کوتاهی را برای حاضران در مراسم و به نشانه ادای احترام به استاد فرهاد فخرالدنی اجرا کرد.

محمود دولت‌آبادی نیز دیگر سخنران این برنامه بود که در سخنان کوتاهی گفت: قدردانی و پاسداشتن بزرگان سنت زیبایی در فرهنگ ما محسوب می‌شود که امیدورام همچنان ادامه داشته باشد. من نیز به نوبه خودم از شما حاضران سپاسگزارم که از فرهاد فخرالدینی سپاسگزاری می‌کنید.

کیوان ساکت نیز در ادامه برای اجرای یک قطعه به روی صحنه آمد و پیش از اجرایش گفت: استاد فخرالدینی از نسلی هستند و در میان نسلی زندگی کرده‌اند که که این نسل تقریبا دیگر در میان ما نیستند. امیدوارم روزگار طولانی فخرالدینی در کنار ما باشد. ایشان از نسل کسایی‌ها، شهناز‌ها، خرم‌ها، تجویدی‌ها و بسیاری از بزرگان موسیقی ما است.

کیوان ساکت پس از این سخنان به اجرا پرداخت.

فرهاد فخرالدینی که شامگاه 11 تیرماه در موزه موسیقی و در مراسم رونمایی از کتاب «شرح بی‌نهایت» سخن می‌گفت، به عنوان آخرین سخنران خطاب به حاضران بیان کرد: سخنانی که در این مراسم بیان شد، آنقدر صمیمانه بود که من نمی‌دانم در مقابل این همه صفا و صمیمیت چه بگویم؟ خوشحال هستم که در میان این همه انسان خوب هستم و این خوبان به من محبت دارند.

وی ادامه داد: من سعی کردم صمیمانه در این کتاب بنویسم و ان شاءالله اگر کاستی در آن وجود دارد بر من ببخشید. من اسم این کتاب را از این شعر حافظ که می‌گوید«این شرح بی نهایت کز زلف یار گفت» گرفته‌ام. در هر صورت امیدوارم توانسته باشم حق مطلب را ادا کنم.

فرهاد فخرالدینی عنوان کرد: من با همسری زندگی کردم که تاثیر گذار بود اما در سایه من ماند و با فداکاری باعث شد تا من در آرامش فعالیت کنم. کسانی که او را از نزدیک می‌شناختند، می‌دانستند او چقدر فروتن بود و با توجه به توانایی‌هایی که داشت در سایه من پنهان شد.
با اینکه خاطراتش را برخی مواقع برای من خوانده بود اما وقت همه این خاطرات را یکجا خواندم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم. قرار بود او سرگذشت من را بنویسد اما در نهایت قسمت این شد که من سرگذشت او را بنویسم. او نوشتن خاطراتش را از 13 سالگی شروع کرده بود و به زبان ساده روایت می‌کرد.

سپس از کتاب«شرح بی نهایت» رونمایی شد.

در این مراسم چهره‌هایی چون فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، محمود دولت آبادی، حسین علیزاده، شهرام ناظری، فخرالدین فخرالدینی، علی اکبر شکارچی، علی ترابی(رئیس انجمن موسیقی ایران)، صادق طباطبایی، هوشنگ کامکار، گیتی خسروی، ملیحه سعیدی، پری ملکی، علی رستمیان، محمد موسوی، میلاد کیایی، محمد سریر، عباس خوشدل، کیوان ساکت، مجید درخشانی، ایرج نوذری، صدیق تعریف، علیرضا قربانی، بیژن بیژنی، داریوش طلایی، قاسم رفعتی، داوود گنجه‌ای، نصرالله ناصح‌پور و...حضور داشتند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] دخالت دبیر خانه‌ی جشنواره تئاتر فجر در برنامه‌ی «تئاتر شهر»
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92041207178
چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴



مجموعه تئاتر شهر برنامه تالارهای این مجموعه را در بهمن و اسفند مشخص کرده است اما به تازگی اعلام شده است که نمایش‌های این مجموعه برای بعد از جشنواره‌ی تئاتر فجر با هماهنگی و معرفی دبیرخانه این جشنواره مشخص خواهد شد.

سید صادق موسوی مدیر مجموعه تئاتر شهر در این باره به خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: اخیرا اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرده است، نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر بعد از برگزاری جشنواره تئاتر فجر با هماهنگی دبیرخانه این جشنواره مشخص خواهد شد.

موسوی اظهار امیدواری کرد که کارگردان‌های نمایش‌هایی که ما مایل بودیم بعد از جشنواره فجر به صحنه بروند، بتوانند با دبیرخانه جشنواره برای اجرای عمومی به توافق برسند تا برنامه‌ای این گروه‌ها دچار مشکل نشود.

به گفته‌ی او، قرار است، طبق سنوات گذشته کارهایی که در آخرین روز جشنواره‌ی فجر اجرا می‌شوند، بلافاصله اجرای عمومی بگیرند.

به گزارش ایسنا،‌پیش از این روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر اعلام کرده بود بهمن و اسفند ماه‌، تالار اصلی این مجموعه میزبان نمایش‌هایی از همایون غنی‌زاده خواهد بود اما با تصمیم اخیر اداره کل هنرهای نمایشی مشخص نیست این نمایش به صحنه می‌رود. این در حالی است که زمان اجرای این نمایش‌ یک بار دیگر هم تغییر کرده و از مهر و آبان ماه به بهمن و اسفند موکول شده بود.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] جواد شمقدری: خانه سینما کمتر از 20 روز دیگر بازگشایی می‌شود، اگر ...
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92041509204
شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶



جواد شمقدری گفت:‌ نمایندگان سازمان سینمایی، هیات مدیره خانه سینما و هیات تدوین اصلاح اساسنامه این نهاد صنفی در حضور شخص آقای رییس‌جمهور روی مباحث مطرح شده برای بازگشایی خانه سینما توافق کرده‌اند و با این روند در کمتر از 20 روز آینده خانه سینما، بازگشایی خواهد شد.

دو طرف پذیرفتند که رییس‌جمهور فصل‌الخطاب باشد

رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره نامه هشت بندی وی به هیات مدیره خانه سینما و بیان گام‌های بازگشایی این نهاد صنفی بیان کرد: کلیات این مباحث در حضور آقای احمدی نژاد بین نمایندگان حاضر مذاکره و قرار شد مواردی هم که دو طرف روی آن توافق مشترک ندارند، نظر آقای احمدی‌نژاد به‌عنوان رییس شورای عالی سینما، نظر نهایی باشد.

وی ادامه داد: ما برای اینکه هیچ مشکل دیگری در بازگشایی خانه سینما ایجاد نشود، قبل از انتشار نامه، آن را مجددا با شخص آقای احمدی‌نژاد چک کردیم و اکنون دو طرف به اجرای تک تک مفاد آن متعهد هستند.


با قدرت از این هشت بند حمایت خواهیم کرد

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره بند سوم این نامه که در آن عنوان شده صنف دستیاران فیملبردار‌، فیلمنامه‌نویسان و گروه تهیه‌کنندگی باید مجددا مجمع عمومی برگزار کرده و اعضای خود را معرفی کنند، توضیح داد: دوستان هیات مدیره خانه سینما، قانونی شدن 11 صنف را پذیرفتند اما روی این سه صنف اعتراض‌هایی داشتند. در نهایت توافق شد این سه صنف مجددا مجمع عمومی برگزار کنند و نتیجه را تا پنج روز اعلام کنند.

شمقدری درباره اینکه آیا این سه صنف برگزاری مجدد مجمع عمومی را می‌پذیرند یا خیر، خاطرنشان کرد: این یک میدان امتحان است که چه افرادی به تعهداتشان پایبند خواهند بود، چون قرار همه این بود که اگر در بازگشایی خانه سینما به اختلافی برخوردیم نظر رئیس جمهور فصل‌الخطاب باشد. ما نیز به همین دلیل با قدرت از این هشت بندی که اعلام کرده‌ایم حمایت خواهیم کرد و تاکیدمان بر این است که این سه صنف که قبلا در وزارت ارشاد ثبت شده ‌بودند باید در زمان مقرر مجددا مجمع عمومی تشکیل دهند و اعضای انتخاب شده را اعلام کنند. البته طبق مفاد بند سوم نامه، درصورتی که اعضای صنف به حد نصاب نرسند، هیات مدیره کنونی قانونی و نهایی تلقی خواهد شد.

صنوف قانونی شده به خانه سینما می‌روند و اعضای صنوف هم‌نام، زیر مجموعه آن‌ها می‌شوند

معاون وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تکلیف 11 صنف قانونی شده با صنف‌هایی هم‌نام که از قدیم در خانه سینما مستقر بوده‌اند، گفت: طبق توافق با هیات مدیره خانه سینما‌، 11 صنفی که در وزارت ارشاد قانونی شده‌اند در داخل خانه سینما مستقر خواهند شد و تمامی اعضای صنوف هم‌نام، زیر مجموعه صنف قانونی شده قرار خواهند گرفت. سایر صنوف نیز همانطور که در نامه هشت بندی به آن اشاره شده، ظرف 72 ساعت باید فرایند ثبت قانونی را آغاز کنند.

بازگشایی خانه سینما در کمتر از 20 روز در صورت پایندی دوطرف به اجرای بندها

جواد شمقدری در پایان با بیان اینکه ممکن است ما و خانه سینما روی بندهایی از این نامه نظر صد درصدی‌مان تامین نشده باشد‌ به ایسنا تاکید کرد: همان‌طور که قبلا گفتم، قرارمان این بود اگر جایی اختلاف‌ داشتیم نظر رئیس‌جمهور را فصل الخطاب قرار دهیم و این هشت بند حاصل نظر رئیس‌جمهور و بر اساس توافقات هر دو طرف است. امیدوارم همه به این هشت بند پایبند باشند و معتقدم در صورتی که موارد مورد توافق به درستی انجام شود، خانه سینما تا کمتر 20 روز آینده بازگشایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جواد شمقدری امروز نامه‌ای 8 بندی را خطاب به هیات مدیره‌ی خانه سینما منتشر کرد.


انتهای پیام
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هزینه کنسرت در تهران چند؟؟


قیمت بالای بلیت های کنسرت در ایران همیشه یکی از مواردی است که مورد اعتراض مخاطبان این محافل هنر واقع شده است. قیمت هایی که بعضا هیچ تناسبی با خدمات ارائه شده در کنسرت ها ندارد و هیچ امتیاز خاصی جز صدای زنده خواننده برای حضار در سالن در پی ندارد.

در این بین خیلی ها تصور می کنند شرکت های برگزار کننده کنسرت بیشترین سود را به جیب می زنند و یا برگزاری هر کنسرت به سود هنگفتی دست پیدا می کنند اما همه ماجرا این نیست و برگزاری یک سانس کنسرت، هزینه های زیادی را در پی دارد، هزینه هایی که شاید با عدم استقبال مردم از کنسرت، به یک زبان غیرقابل جبران بدل شود و البته با استقبال مخاطبان می تواند برای شرکت برگزار کننده، حاوی سود مالی باشد.

هزینه سالن = حدود 41 میلیون برای دو سانس


مدیر روابط عمومی یکی از شرکت های مطرح و البته فعال در زمینه برگزاری کنسرت های پاپ تهران در گفت و گو با تماشا به بیان برخی از هزینه های برگزاری کنسرت پرداخت. وی که می گوید اگر اسمش در این مصاحبه چاپ شود، بعدها ممکن است در تعاملات خود با مسئولان دچار مشکل شود، می گوید: «هزینه یک روز اجاره سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و برج میلاد تهران برای برگزاری دو سانس کنسرت، چیزی حدود 41 میلیون تومان است.»

وی با بیان اینکه این دو سالن هزینه ای برای پارکینگ از شرکت ها دریافت نمی کنند اضافه می کند: «نور و صدا روی سالن ها هست اما معمولا نوری که روی استیج وجود دارد، کافی نیست و ما برای اینکه بتوانیم سطح نور روی استیج را به سطح قابل قبول و استانداردی برسانیم مجبوریم از نورهای مکمل روی استیج استفاده کنیم که این موضوع هم برایمان 1.5 میلیون تومان هزینه دربر دارد.»

او ادامه می دهد: «اتفاق عجیب دیگری که در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی رخ می دهد این است که جز دریافت هزینه اجاره سالن، تمام صندلی های ردیف چهار سالن (در هر دو سانس) در اختیار مدیران سالن است و شرکت حق فروش بلیت های این ردیف را ندارد.»


هزینه اماکن = 4 میلیون تومان


این مدیر اجرایی در حوزه کنسرت گذاری در ادامه گفت و گوی خود با تماشا می گوید: «البته هزینه اماکن با هزینه سالن متفاوت است. شاید جالب باشد بدانید ما برای برگزاری هر سانس کنسرت در سالن های تهران چیزی حدود 3.5 الی 4 میلیون تومان به اداره اماکن پرداخت می کنیم.»

وی با اشاره به مبلغی که به مراکز فروش بلیت ها پرداخت می شود نیز می گوید: «اینطور نیست که همه پول حاصل از بلیت فروشی به حساب شرکت تهیه کننده کنسرت واریز شود. معمولا بین 5 تا 7 درصد از مبلغ هر بلیت به مراکز فروشی که وظیفه فروش بلیت ها را دارند اختصاص پیدا می کند و ما بقی آن به شرکت برگزار کننده می رسد.»


خوش به حالت ای آوازه خون ...


قیمت خواننده ها نیز حکایت خاص خود را دارد. منبع آگاهی که اطلاعاتش را در اختیار تماشا می گذارد. در این مورد می گوید: «شاید درست نباشد به صورت مشخص به قیمت خواننده ها اشاره کنم اما این نکته قابل ذکر است که امروز هیچ خواننده ای وجود ندارد که برای هر سانس اجرا، زیر 30 میلیون تومان بگیرد. البته خوانندگانی هم هستند کهر قمی بین 35 تا 43-42 میلیون تومان بابت هر سانس اجرا دریافت می کنند.»


استرس این کار خیلی بالاست


مدیر روابط عمومی این شرکت مطرح در ادامه به تماشا می گوید: «استرس های این کار آنقدر زیاد است که بعد از پایان هر اجرا، ترجیح می دهیم یک هفته برویم و از همه چیز دور باشیم. واقعا استرس برگزاری کنسرت خیلی بالاست. اگر ماشین بخریم و در پارکینگ بگذاریم و دو هفته بعد آن را بفروشیم، به همان سودی می رسیم که با برگزاری کنسرت با این همه دردسر کسب می کنیم.»

وی در مورد بالا بودن قیمت بلیت کنسرت ها در تهران هم می گوید: «بالا بودن قیمت بلیت ها چیزی است که ما هم آن را قبول داریم اما با توجه به هزینه هایی که گفتم، در نهایت سود چندانی برای تهیه کننده باقی نمی ماند. اگر می بینی که شرکت ها هنوز به برگزاری کنسرت ادامه می دهند فقط به دلیل عشقی است که به کار خود دارند.»

با این تفاسیر و با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید شرکت های برگزار کننده کنسرت، برای هر سانس حدود 25 میلیون تومان سود می کنند.

با توجه به هزینه های یاد شده در این کنسرت، هر سانس کنسرت در تهران حدود 60 میلیون تومان هزینه روی دست تهیه کننده می گذارد. اگر میانگین قیمت هر بلیت را، 60 هزار تومان در نظر بگیریم، در سالن همایش های برج میلاد که حدود 1600 صندلی دارد، هر سانس بیش از 90 میلیون درآمد خواهد داشت و تهیه کننده به سودی حداقل در حدود 25 میلیون تومان دست پیدا می کند. این یعنی یک کنسرت دو سانسه، 50 میلیون تومان نصیب شرکت های برگزار کننده می کند. با توجه به تمام صحبت های بالا به نظر می رسد برگزاری کنسرت خوانندگان پرطرفدار تجارتی پرمنفعت و شیرین است.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آلبوم موسیقی «خیال» منتشر شد





روی جلد آلبوم «خیال»

موسیقی ایرانیان – صنم قلی زاده: آلبوم موسیقی «خیال» راهی بازار موسیقی کشور شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، این آلبوم شامل سنتورنوازی*های منوچهر صادقی است که جایزه ی «انجمن میراث فرهنگ ملی امریکا» را هم دریافت کرده است. صادقی اهمیت فراوانی برای همکاری میان افراد فرهنگ*های مختلف قایل است و نقش موسیقی در برقرای رابطه میان آن*ها و پی ریزی یک جهان صلح*آمیز را بسیار مهم می* داند و همکاری وی با هنرمندان غیرایرانی مانند سیلز (Seals)، کرفتس (Crafts) و استفان گراپلّی (Stéphane Grappelli)، نوازنده ویلن*جاز، در ضبط موسیقی سنتی ایرانی منعکس*کننده* طرز تفکرش در این راستاست، قابل توجه است که او در آلبوم «خیال» به تکنوازی سنتور نیز پرداخته است.
گرگ الیس، نوازندهٔ چیره دست سازهای کوبه*ای نیز به هنرنمایی در این اثر پرداخته است. وی توجه اش را به سازهای کوبه ای هند، خاورمیانه و افریقا معطوف کرده و با نوازنده*های هندی (ذاکرحسین، شانکار قوش و بکرام قوش) و نیز موسیقیدان*های ترکی، ایرانی و افریقایی به اجرا و ضبط پرداخته است. همچنین پژمان حدادی نیز با نوای تنبک در «خیال» هنرنمایی می*کند که پیش از این اجراهایی را با گروه «دستان» در تهران به روی صحنه برده بود.
این اثر توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» منتشر شده و علاقه مندان برای تهیه این اثر به صورت نسخه اصلی می توانند به فروشگاه های معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند.
 
بالا