◄ آئين نامه های پزشكی ►

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
تخلفات پزشکی:


۲. تخلفات صنفی
ز) آئین نامه اجرایی قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیات وزیران در جلسه مورخ 10/2/1376 بنا به پیشنهاد شماره 6565 مورخ 2/7/1375 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد ماده (6) قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور – مصوب 1375 – آئین نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده 1- اهداف کلی اجرای قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور – مصوب 1375 – که در این آیین نامه به اختصار قانون نامیده می شود، ارتقای سطح دانش و مهارت های شغلی موضوع ماده (1) قانون، بهینه سازی خدمات بهداشتی – درمانی کشور و دستیابی به استانـداردهای کارآمد و مطلوب خدمـات پزشکی و حرفه های وابستـه منطبق با نیازهای جامعـه به روش های یاد شده زیر است:
الف – افزایش سطح آگاهی های علمی، دانش فنی و مهارت های حرفه ای مشمولان قانون
ب – به هنگام کردن دانش پزشکی مشمولان قانون به منظور آشنایی با تازه های علمی و عملی حرفه مربوط و انطباق آن ها با نیازهای جامعه
ج – آشنا کردن جامعه پزشکی با سیاست ها ، جهت گیری ها و اولویت های بهداشتی – درمانی کشور و جلب مشارکت آن ها
د- تقویت و تحکیم آموخته های درست قبلی
هـ - آشنایی جامعه پزشکی با استاندارد های کارآمد و مطلوب خدمات پزشکی و حرفه های وابسته
ماده 2 – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور تشکیلات لازم برای تحقق اهداف قانون را پیش بینی می کند.
ماده 3- چگونگی کنترل و شرکت افراد مشمول قانون ( موضوع ماده 1 و تبصره 3 و 4 آن و ماده 4) به شرح زیر تعیین می شود:
۱- پزشکان، دندانپزشکان، دکترهای داروساز، متخصصان علوم آزمایشگاهی، دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی و دکترای علوم بهداشتی در زمان صدور پروانه اشتغال اعم از پروانه مطب دائم یا موقت، یا پروانه تاسیس و مسئول فنی موسسه از زمان فارغ ‌التحصیلی موظف به ارائه گواهی شرکت در برنامه های آموزش مداوم تا آن زمان هستند و پس از آن نیز باید هر 5 سال یک بار برای تمدید آن، پس از کسب امتیازهای لازم آموزش مداوم اقدام کنند، در غیر این صورت پروانه اشتغال اشخاص یاد شده تا تمدید مجدد و شرکت در دوره های آموزشی مطابق ضوابط، اعتبار ندارد.
۲- شاغلان حرف وابسته پزشکی نظیر مامایی، فیزیوتراپی، ساخت اندام مصنوعی، ساخت عینک طبی، لیسانس های داروسازی، توانبخشی، دندانسازان تجربی و کلیه مشمولان قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی – مصوب 1334 – و اصلاحات بعدی آن نیز موظف به ارایه گواهی شرکت در برنامه های آموزش مداوم هستند و پس از آن نیز باید هر 5 سال یک بار برای تمدید آن، پس از کسب امتیازهای لازم آموزش مداوم اقدام کنند، در غیر این صورت پروانه اشتغال آن ها از درجه اعتبار ساقط می شود.
۱- کلیه اقشار پرستاری شاغل لیسانس و بالاتر که مشمول قانون هستند، برای ارتقای گروه و ارزشیابی موظف به ارائه گواهی شرکت در دوره های آموزش مداوم مربوط هستند.
۲- صاحبان پروانه تاسیس و مسئول فنی موسسات پزشکی ( بیمارستان، درمانگاه، مرکز جراحی محدود و معین، رادیولوژی، فیزیوتراپی، طب هسته ای، داروخانه، آزمایشگاه و نظایر آن ) که دارای یکی از مدارک دکترای پزشکی، دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی، داروسازی و دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی باشند، در هنگام اخذ پروانه یا تمدید پروانه خود – هر 5 سال یک بار موظف به ارایه گواهی آموزش مداوم هستند و تمدید پروانه، منوط به ارایه گواهی آموزش مداوم می باشد.
تبصره 1- کلیه شاغلان حرف وابسته پزشکی در بخش خصوصی که نیاز به مجوز یا پروانه کار ندارند طبق قانون موظف به شرکت در دوره های آموزش مداوم بوده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل مربوط را تنظیم و اجرا می کند. برای این گروه کارت اشتغال توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی صادر می شود.
تبصره 2- چگونگی شرکت و کنترل اقشار پرستاری شاغل در بخش خصوصی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می شود.
ماده 4- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی مسئولیت اجرای ماده (3) این آیین نامه را در هنگام صدور یا تمدید پروانه اشتغال مجوز دفتر کار و پروانه های تاسیس و مسئول فنی بر عهده دارند.
ماده 5- مصادیق تسهیلات و امتیازهای مندرج در بند (2) ماده (4) قانون – که افراد مشمول در زمان استفاده از آن موظف به ارائه گواهی شرکت کامل در دوره های آموزش مداوم هستند – عبارتند از : ماموریت در داخل و خارج کشور، استفاده از سهمیه دارو، لوازم طبی و آزمایشگاهی، امتیازهای نوبت داروخانه و آزمایشگاه، استفاده از تسهیلات بانکی، شرکت در امتحانات تخصصی ، استفاده از بورس تحصیلی و فرصت مطالعاتی .
تبصره – شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشکی مجاز است هر 5 سال یک بار در راستای سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصادیق تسهیلات و امتیازها را تعدیل، اضافه یا کم کند.
ماده 6- تنها مورد معذوریت از شرکت در برنامه های آموزش مداوم، عدم فعالیت حرفه ای فرد مشمول قانون است. مرجع تشخیص معذوریت بر اساس دستورالعملی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران تهیه می کند، تعیین می شود.
ماده 7- کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی و وابسته به دولت، هم چنین بخش های خصوصی و سایر دستگاه ها، موظف به رعایت مفاد این آئین نامه و ایجاد امکان شرکت کارکنان مشمول قانون در دوره های آموزش مداوم هستند.
ماده 8- منابع پیش بینی شده در بندهای " الف "، "ب " و " ج" ماده (5) تنها در زمینه اجرای آموزش مداوم هر دانشگاه استفاده می شود.
تبصره – اعتبارات سالانه مورد نیاز برای اجرای قانون در هر دانشگاه پیش بینی می شود.
ماده 9- تعیین مقدار حق ثبت نام شرکت کنندگان در برنامه های مختلف آموزشی، با دریافت و بررسی نظرات دانشگاه ها توسط شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشکی تعیین و ابلاغ می شود.
ماده 10- کلیه شرکت های دارویی( تولیدی و توزیعی) موظفند معادل یک در صد (1%) فروش خود را ( موضوع بند " الف " ماده (5) قانون) به طور جداگانه در فاکتورهای فروش درج و مبالغ آن را در پایان هر ماه به حساب خزانه, که از سوی خزانه داری کل بدین منظور تعیین و افتتاح می شود, واریز کنند. شرکت های یاد شده موظفند هنگام تقاضای تسهیلات ارزی، دریافت یارانه و سهمیه های دارویی مدارک پرداخت (1%) فروش خود را به معاونت درمان و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارایه کنند.تبصره – وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است هنگام رسیدگی مالیاتی شرکت های یاد شده ، برگ تسویه حساب یک در صد(1%) را بر اساس نمونه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شرکت مربوط مطالبه یا فیش های واریزی به حساب خزانه داری کل را کنترل کند.
حسن حبیبی، معاون اول رییس جمهور
• مشمولین قانون
1_ مشمولین قانون مطابق با ماده یک قانون و تبصره 3 و 4 آن، در پنج سال اول (75- 1370 ) عبارتند از پزشک، دندانپزشک، دکتر داروساز، دکترای حرفه ای و متخصصان علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی و دکترای علوم بهداشتی.
در پنج سال دوم ( 80 – 1375 ) کلیه شاغلان حرف وابسته پزشکی ( نظیر پرستار، ماما، فیزیوتراپ و … ) نیز موظف به شرکت در دوره های خاص آموزش مداوم هستند.
2- زمان مشمولیت نسبت به قانون آموزش مداوم به استناد مصوبه جلسه هفتم شورای عالی آموزش مداوم از تاریخ فارغ التحصیلی می باشد.
تبصره – در خصوص پزشکان فارغ التحصیل خارج از کشور، تاریخ ارزشیابی دانشنامه نامبردگان در داخل کشور مبنای تاریخ فارغ التحصیلی محسوب می گردد.
3 – مشمولین قانون آموزش مداوم ( افرادی که در ماده یک قانون وتبصره 3 و4 آن نامبرده شده اند ) در صورت گذراندن دوره ای که منجر به اخذ مدرک تحصیلی معتبر بشوند، در آن دوره تحصیلی از کسب امتیاز آموزش مداوم معاف می باشند.
4-پزشکانی که در دوره دستیاری شرکت کرده و موفق به کسب مدرک تحصیلی نشده اند و در مدت دوره دستیاری آموزش لازم را کسب نموده اند و به دلیل عدم دریافت مدرک تحصیلی نمی توانند از بند شماره 3 استفاده نمایند، مدت دوران دستیاری آن ها به ازاء هر سال 25 امتیاز معادل مدون محسوب و گواهی مربوطه توسط معاونت آموزشی محل تحصیل صادر می گردد.
5- ضوابط اجرای برنامه های آموزش مداوم کارشناسان پرستاری و مامایی و سایر مشمولین حرف وابسته به رشته پزشکی توسط اداره کل آموزش مداوم در دست تهیه و تدوین می باشد و زمان تصویب نهایی ضوابط در شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور، زمان شروع مشمولیت قانون برای این گروه می باشد.
6- براساس مصوبه یازدهمین جلسه شورای عالی آموزش مداوم اول تیرماه سال 1375 زمان شروع پنج سال دوم انتخاب گردیده است و از این تاریخ کلیه مشمولین قانون آموزش مداوم موظف به کسب امتیازهای خود می باشند و در تاریخ اول تیرماه سال 1380 می بایست مجموعه آن ها را طبق ضوابط ارائه نمایند تا برای تمدید پروانه ها یا ارتقاء ملاک قرار گیرد.
• میزان امتیاز
1- هریک از افراد مشمول قانون باید به طور متوسط 25 امتیاز در هر سال کسب نمایند.
2- مشمولین غیر هیات علمی می بایست 40% از امتیازات آموزش مداوم را از شرکت در برنامه های مدون غیر همنام کسب نمایند ( در طول پنج سال 50 امتیاز برابر با دو برنامه مدون 25 امتیاز غیر همنام )


• مقررات شرکت در برنامه های آموزش مداوم
1- گواهی شرکت در برنامه های آموزش مداوم براساس میزان امتیاز مجوز مربوطه و به شرط حضور تمام وقت در برنامه به صورت امتیاز کامل به شرکت کنندگان اعطا می شود.
2- در برنامه های مدون در صورت غیبت بیش از 3 ساعت به هیچ وجه گواهی صادر نمی شود.
3- در سایر برنامه ها ( کنگره ، سمینار ، کنفرانس ، کارگاه و … ) شرکت کنندگان امتیاز متناسب با ساعات حضور دریافت می نمایند ( در صورت تاخیر، تعجیل و یا غیبت، کمتر از امتیاز کامل )
4- سخنرانان برنامه فقط امتیاز سخنرانی دریافت می دارند، مگر این که به عنوان شرکت کننده در تمام ساعات برنامه در جلسات حضور داشته باشند.
5- کلیه برنامه های آموزش مداوم که دارای مجوز تخصیص امتیاز از اداره کل آموزش مداوم می باشند به عنوان دوره های آموزشی حین خدمت تلقی و مشمولین برای شرکت در این برنامه ها نیازی به استفاده از مرخصی استحقاقی نخواهند داشت. ( بخشنامه مشترک معاون پشتیبانی و معاون آموزشی وزارت متبوع )
6- در دانشگاه ها به فعالیت های آموزشی امتیاز آموزش مداوم تعلق نمی گیرد، دانشگاه ها می توانند در صورت برنامه ریزی خاص ( منظور برنامه هایی که فارغ التحصیلان در آن شرکت می کنند نه دانشجویان یا دستیاران ) موارد را جهت بررسی امکان تخصیص امتیاز به اداره کل آموزش مداوم وزارت متبوع ارسال نمایند.
7- حق ثبت نام برنامه های آموزش مداوم در چهاردهمین جلسه شورای عالی آموزش مداوم مورخ 1/9/79 به شرح زیر تصویب گردید:
الف – کنفرانس های ماهیانه ( هرجلسه ) حداکثر 15000 ریال ( در صورت عدم پرداخت حق عضویت )
ب – کنفرانس های یک روزه حداکثر 20000 ریال
ج – کارگاه ها ( روزانه ) حداکثر 20000 ریال
(در صورتی که بودجه جداگانه اختصاص داده نشده باشد )
د – دوره های آموزشی کوتاه مدت حرفه ای ( روزانه ) حداکثر 20000 ریال
هـ – کنگره ها و سمینارها ( روزانه ) حداکثر 25000 ریال
ز – برنامه های مدون حداکثر 80000 ریال
تبصره– چنانچه درنظر است هزینه های دیگری دریافت گردد، در اطلاعیه های مربوط به تفکیک قید گردد به نحوی که شرکت کنندگان فقط در صورت تمایل به استفاده از تسهیلات مزبور به پرداخت وجه اضافه اقدام نمایند.


• صدور یا تمدید پروانه اشتغال
1- مشمولین قانون در زمان صدور اجازه فعالیت در رشته های گروه پزشکی و حرف وابسته اعم از پروانه مطب دائم، موقت و یا پروانه تاسیس و مسئول فنی موسسه از زمان فارغ التحصیلی تا آن تاریخ موظف به ارائه گواهی شرکت در برنامه های آموزش مداوم مطابق ضوابط می باشند و پس از آن نیز پروانه اشتغال اشخاص یاد شده مطابق ضوابط می بایستی تمدید گردد.
2- کلیه مشمولین قانون در زمان صدور اجازه فعالیت در رشته های گروه پزشکی و حرف وابسته مانند پروانه تاسیس مطب، پلی کلینیک، بیمارستان، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه و دفتر کار … موظف به ارائه گواهی شرکت در برنامه های آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور تا آن تاریخ ( گواهی مقدماتی ) به ازاء هر سال 25 امتیاز پس از فراغت از تحصیل می باشند. بدیهی است جهت تمدید پروانه های فوق الذکر در پایان دوره های پنجساله آموزش مداوم می بایست اصل گواهی های ارائه شده این افراد به آنان بازگردانده شود تا جهت صدور گواهی نهایی اقدام نمایند و تمدید پروانه ایشان بلامانع گردد.
3- کلیه دارندگان پروانه های مطب ، موسسات پزشکی و داروخانه ها و مسئولین فنی آن ها که فارغ التحصیل سال 70 و ماقبل آن بوده اند می بایستی مجموع امتیازاتشان مبنی بر کسب 25 امتیاز سالانه را در اردیبهشت ماه 1375 جهت تمدید پروانه ارائه می نمودند که این مهلت دو دوره نیز تمدید گردید.( این گروه از مشمولین قانون در تاریخ 1/4/80 نیزمی بایست مجموع امتیازاتشان را طبق ضوابط ارائه نمایند.)
4- باتوجه به تعیین آخرین مهلت جهت کسب امتیاز از برنامه های آموزش مداوم در دوره پنج سال اول قانون مطابق با بخشنامه مشترک به شماره 7180 / 6/ آ مورخ 28/5/1377 معاونین درمان و آموزشی وزارت متبوع کلیه قراردادهای بیمه منعقده با آن تعداد از پزشکان و دندانپزشکان، موسسات پزشکی، آزمایشگاه ها و داروخانه ها و مسئولین فنی هریک از آن ها که امتیاز لازم را کسب ننموده اند از تاریخ 30/7/1377 لغو اعلام گردید.
5- باتوجه به آئین نامه اجرایی قانون مبنی بر اجرای قانون در دوره های پنج ساله، کلیه دارندگان پروانه های مطب، موسسات پزشکی و داروخانه ها و مسئولین فنی آن ها که مشمول قانون بوده و فارغ التحصیل بعد از سال 1370 ( 1/4/75 – 1371 ) می باشند، می بایستی مجموع امتیازاتشان مبنی بر کسب 25 امتیاز سالانه را در سال 1380 جهت تمدید پروانه ارائه نمایند و فارغ التحصیلان بعد از تاریخ 1/4/1375 می بایست مجموع امتیازاتشان را در تاریخ 1/4/1385 جهت تمدید پروانه ارائه نمایند.
6- تنها مورد معذوریت از شرکت در برنامه های آموزش مداوم در پنج سال دوم مطابق با ماده 6 آئین نامه اجرایی قانون آموزش مداوم مصوب 1375 عدم فعالیت حرفه ای فرد مشمول قانون است. ( یعنی فردی که مشغول ارائه خدمات درمانی می باشد نیاز به کسب دانش جدید داشته و از شرکت در برنامه های آموزش مداوم معاف نمی باشد)


• دستور العمل و ضوابط مراکز برگزار کننده آموزش مداوم
هدف پنجساله دوم آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور ارتقاء کیفیت برنامه ها تعیین شده است و شورای عالی آموزش مداوم جهت دسترسی به هدف فوق مراکزی را که می توانند به عنوان مرکز آموزش مداوم برنامه هایی جهت برگزاری به اداره کل آموزش مداوم پیشنهاد نمایند تا پس از بررسی و طرح در کمیته تخصیص امتیاز طبق ضوابط مجوز دریافت نمایند، به صورت ذیل تصویب نمود:
( سایر سازمان های علمی و پژوهشی که قصد برگزاری برنامه آموزش مداوم را دارند می توانند از طریق دانشگاه ها و با همکاری آنان به طریقه فوق اقدام نمایند)
• مراکز مجاز آموزش مداوم
I - حوزه ستادی وزارت بهداشت و درمان
جهت طراحی برنامه های جدید و آموزش به دانشگاه ها فقط یک بار می توانند در هر موضوع مبادرت به اجرای برنامه آموزش مداوم نمایند.
II – دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی کشور
الف – هر دانشگاه علوم پزشکی تنها در رشته تخصصی که بر اساس تصویب شورای گسترش دانشگاه ها مجوز پذیرش و تربیت دستیار ، PHD و کارشناس ( در رشته پیراپزشکی، پرستاری و …) را دارد می تواند به طور مستقل آموزش مداوم آن رشته را برگزار نماید.
تبصره 1- این دانشگاه ها در صورت دارا بودن ضوابط علمی شورای گسترش دانشگاه ها مبنی بر توانایی تربیت دستیار رشته های دیگر می تواند پس از تصویب در کمیته ای از شورای گسترش دانشگاه ها و اداره کل آموزش مداوم وزارت، به طور مستقل آموزش مداوم آن رشته را برگزار نماید.
ب – دانشگاه ها یا دانشکده هایی که فاقد مجوز شورای گسترش مبنی بر پذیرش دستیار رشته مربوطه می باشند و آموزش دکترای عمومی آن رشته را دارا می باشند تنها مجاز به برگزاری آموزش مداوم دکترای عمومی می باشند و جهت برگزاری برنامه سایر رشته ها می توانند از طریق دانشگاه های ردیف الف به صورت مشترک اقدام نمایند.
تبصره : هماهنگی اجرای مشترک از طریق دبیر آموزش مداوم دانشگاه ردیف الف خواهد بود.
ج – دانشگاه ها و یا دانشکده های علوم پزشکی که دارای دانشکده مورد نظر نیستند تنها از طریق دانشگاه هایی که حائز شرایط بند " الف " این دستورالعمل هستند می توانند برنامه برگزار نمایند.
دانشگاه های فوق در صورت دارا بودن شرایط ذیل می توانند به عنوان مراکز مجاز برگزاری آموزش مداوم شناخته شده و برنامه ها را طبق ضوابط بالا اجرا نمایند.
- تعیین دبیر آموزش مداوم با خصوصیات ذیل :
1- دکترای عضو هیئت علمی دانشگاه باشد( در موارد استثنایی با هماهنگی اداره کل آموزش مداوم وزارت تعیین شود).
2- کارگاه آموزش مداوم گذرانده باشد.
3- 4 کارگاه آموزشی مورد تایید مراکز توسعه دانشگاه ها را گذرانده باشد( و یا حداقل یک کارگاه را گذرانده باشد و تا یک سال بعد حائز مابقی شرایط باشد).
- جلسات شورای آموزش مداوم استان را به طور مرتب و منظم تشکیل دهند ( حداقل 3 بار در سال ).
III - انجمن های علمی :
الف - انجمن های علمی تخصصی مصوب مجاز به برگزاری برنامه های تخصصی مربوطه طبق ضوابط اداره کل آموزش مداوم در تهران می باشند.
ب – انجمن های علمی تخصصی در سطح شهرستان ها با همکاری و تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی آن منطقه مجاز به برگزاری برنامه های آموزش مداوم در آن تخصص می باشند.
تبصره 1: دبیر برنامه های پیشنهادی انجمن ها باید عضو هیات علمی بوده ( به استثناء انجمن پزشکان عمومی ) و حداقل یک کارگاه عمومی آموزش پزشکی یا دو کارگاه ( ارزشیابی و برنامه ریزی ) گذرانده باشد.


• نظارت بر اجرای برنامه های آموزش مداوم :
نظر به تعیین هدف پنج ساله دوم آموزش مداوم " ارتقاء کیفیت برنامه " از سوی شورای عالی آموزش مداوم، ضوابط نظارت بر برنامه ها به صورت ذیل تدوین گردید تا در کلیه برنامه ها ارزشیابی به عمل آید و نظارت کامل در اجرای همه برنامه ها وجود داشته باشد و بر اساس ارزشیابی به عمل آمده و نظارت انجام شده، مراکز آموزش مداوم طبقه بندی گردیده و اعتبار بخشی مراکز انجام شود.
نظارت بر اجرای برنامه های آموزش مداوم کشور در سه سطح پیش بینی می گردد:
1- وزارت بهداشت و درمان 2- دانشگاه ها 3- دبیر برنامه
1- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( اداره کل آموزش مداوم ) نظارت بر اجرای برنامه ها را به دو روش ذیل به عمل می آورد.
2- الف – واحد نظارت و ارزشیابی اداره کل آموزش مداوم به صورت حضوری ( با یا بدون اطلاع قبلی ) بر انجام برنامه ها به صورت اتفاقی نظارت می کند.
ب – این واحد با استفاده از گزارش ارزشیابی و نظارت شورای هر دانشگاه و یا دبیر آموزش مداوم دانشگاه به بررسی و تحلیل برنامه ها و طبقه بندی آن ها جهت اعتبار بخشی می پردازد.
1- دانشگاه های علوم پزشکی نظارت بر نحوه اجرای برنامه ها را به دو روش ذیل انجام می دهند:
2- الف – شورای آموزش مداوم دانشگاه مسئول اصلی نظارت بر نحوه اجرای برنامه ها می باشد و گزارش دوره ای از دبیر آموزش مداوم خواهد داشت.
ب – دبیر آموزش مداوم بر برنامه ریزی، زمان، مکان، انتخاب دبیر و اجرای برنامه ( محتوا، شیوه ) و صدور گواهی نظارت داشته و گزارش آن را به شورای آموزش مداوم دانشگاه ارائه می دهد و هم چنین طبق ضوابط بطور مرتب برای اداره کل آموزش مداوم ارسال می نماید.
3- دبیر برنامه : مسئول نظارت بر محتوا و شیوه اجرای برنامه، حضور و غیاب و رعایت دستور العمل ها می باشد.
تبصره:
1- انجام حضور غیاب در هر برنامه لازم است و اعطای امتیاز متناسب با ساعات حضور شرکت کننده در برنامه می باشد.
2- اداره کل آموزش مداوم وزارت بهداشت بر اساس ارزشیابی انجام شده از برنامه قبلی هر انجمن یا دانشگاه امتیاز برنامه بعدی را تعیین می کند. ارزشیابی از برنامه ها موارد ذیل را شامل می شود:
- انجام حضور و غیاب و اعطای امتیاز مناسب با ساعت حضور شرکت در برنامه ها ( در خصوص برنامه های مدون به غیبت بیش از 3 ساعت گواهینامه تعلق نمی گیرد).
- رعایت حداکثر تعداد شرکت کننده جهت برنامه هایی که برای آن حداکثر تعداد شرکت کننده معین شده است.
- برگزاری برنامه مطابق با ساعات تعیین شده در برنامه درخواستی
- رعایت میزان حق ثبت نام دریافتی از شرکت کنندگان مطابق با مبلغ پیشنهادی و مصوب شورای عالی آموزش مداوم
- حتی الامکان از تغییر تاریخ خودداری و در صورت اجبار به سه تا 6 ماه بعد منتقل گردد.
- توزیع فرم های نظر سنجی از برنامه و اساتید بر اساس ضوابطی که اداره کل آموزش مداوم مشخص می کند.
- ارسال به موقع نتایج نظر سنجی از سخنرانان و شرکت کنندگان در برنامه به اداره کل آموزش مداوم وزارت.
- تهیه خلاصه متن سخنرانی ها و توزیع آن ( حتی الامکان )
- ارائه گواهی نامه های شرکت در دوره مطابق با امتیاز تعیین شده در مجوز و فرم استاندارد اداره کل آموزش مداوم در پایان هر برنامه متناسب با ساعات حضور شرکت کننده.
- همکاری با کمیته پژوهش اداره کل در مواردی که پیشنهاد ارزشیابی های ویژه به مجری برنامه می شود.
- در نظر گرفتن فرصت کافی برای بحث و تبادل نظر در انتهای برنامه مطابق برنامه پیشنهادی.
- درصورت عدم اجرای مطلق ضوابط و روش های نظارت و ارزشیابی، دبیر آن برنامه حداقل برای یک دوره ( طبق نظر مدیرکل آموزش مداوم ) و آن سازمان برا ی یک سال مجوز دریافت نخواهد کرد.


• مصادیق عدم اجرای مطلق ضوابط و روش ها عبارتند از:
- تغییر ساعات برنامه و تاریخ برنامه و یا حق ثبت نام بدون اخذ مجوز از اداره کل آموزش مداوم در حالی که مغایر با برنامه پیشنهادی ارسالی به اداره کل آموزش مداوم باشد.
- صدور گواهی های غیر واقعی.
- عدم اجرای ضوابطی که از طرف اداره کل آموزش مداوم برای آن برنامه تعیین شده است.
- در صورتی که ارزشیابی برنامه از طرف اداره کل نشانگر کیفیت پایین آن برنامه باشد.
3- دبیر هر برنامه که روش های نظارت و ارزشیابی را با موفقیت انجام دهد شامل تسهیلات زیر خواهد شد:
الف – فعالیت وی به عنوان استاد نمونه ارزیابی می گردد ( ضوابط آن به تصویب معاونت پژوهشی وزارت متبوع می رسد).
ب – متناسب با کیفیت برنامه اجرا شده تا سقف 20% خق ثبت نام که خارج از شمول می باشد در اختیار دبیر آموزش مداوم دانشگاه قرار می گیرد تا به تناسب فعالیت بین دست اندرکاران و همکاران کمیته اجرایی آن برنامه با نظر دبیر برنامه هزینه شود.
تبصره : مصادیق کیفیت برنامه همان مواردی است که در قسمت 2 این دستورالعمل آمده است .
 

Similar threads

بالا