◄◄◄عکس های زیبا و برگزیده دنیای فیزیک ►►►

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانش های بنیادی - پنجمین کنفرانس سالوی که در اکتبر 1927 / مهر 1306 در بروکسل بلژیک برگزار شد، میزبان بزرگ‌ترین فیزیک‌دانان آن روزگار بود و عکس دسته‌جمعی این گروه، مشهورترین عکس دنیای فیزیک لقب گرفته است.
موسسه بین‌المللی فیزیک و شیمی سالوی (Solvay) در سال 1912 در بروکسل بلژیک و پس از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی سالوی در 1911 تاسیس شد. این موسسه در نیمه اول قرن بیستم بسیار مشهور بود و کنفرانس‌های بین‌المللی آن که هر چند سال یک‌بار برگزار می‌شد، شاهد دستاوردهای بسیار بزرگی بود.
مشهورترین این کنفرانس‌ها، پنجمین کنفرانس سالوی بود که در اکتبر 1927 / مهر 1306 با موضوع الکترون‌ها و پروتون‌ها برگزار شد. از 29 نفر فیزیک‌دان حاضر در کنفرانس، 17 نفر برنده جایزه نوبل شده بودند (یا در سال‌های بعد از کنفرانس برنده این جایزه شدند). موضوع این کنفرانس، بحث و بررسی در مورد نظریه کوانتومی بود که به‌تازگی ارایه شده بود و اصل عدم‌قطعیت هایزنبرگ به موضوع بحث داغ بین آلبرت اینشتین و نیلز بوهر تبدیل شده بود. اینشتین می‌گفت «خدا تاس نمی‌اندازد» و نیلز بوهر جواب می‌داد: «بس کن! به خدا نگو که چه‌کار کند». برای آن‌که بفهمید پس از این هشتاد سال، این بحث به نفع چه کسی به پایان رسید، در پاسخ جواب رو براتون می ذارم






حاضران در عکس، از راست به چپ
ردیف سوم (ایستاده): لئون بریلوئین - رالف فاولر - ورنر هایزنبرگ (نوبل فیزیک 1932) - ولفگانگ پائولی (نوبل فیزیک 1945) - ژولز امیل ورشافلت - اروین شرودینگر (نوبل فیزیک 1933)- تئوفیل دی‌داندر-ادوارد هرزن - پل اهرنفست- امیل هنریوت- آگوست پیکارد

ردیف دوم: نیلز بوهر (نوبل فیزیک 1922) - مکس بورن (نوبل فیزیک 1954) - لوییس دی‌بروگلی (نوبل فیزیک 1929) - آرتور کامپتون (نوبل فیزیک 1927) - پل دیراک (نوبل فیزیک 1933) - هنریک کرامرز - ویلیام براگ (نوبل فیزیک 1915) - مارتین نادسن - پیتر دبیه (نوبل شیمی 1936)

ردیف اول: اوون ریچاردسون (نوبل فیزیک 1928) - چارلز ویلسون (نوبل فیزیک 1927) - چارلز گویه - پل لانگه‌وین - آلبرت اینشتین (نوبل فیزیک 1921) - هنریک لورنتز (نوبل فیزیک 1902) - ماری کوری (نوبل فیزیک 1903 و نوبل شیمی 1911) - مکس پلانک (نوبل فیزیک 1918) - اروینگ لنگ‌مویر (نوبل شیمی 1932)
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]تصاویر نمایش هم زمان ساغت 37 شهر جهان روی یک ساغت مچی[/h]
یک شرکت ساعت سازی در پی 255 سال فعالیت در زمینه ساخت ساعت، شاهکار دیگری ارائه کرده است که می تواند در لحظه زمان 37 شهر مختلف جهان را نمایش دهد.

به گزارش مهر ، این ساعت مکانیکی خود کوک شونده می تواند زمان شهرهایی را در کنار یکدیگر نمایش دهد که نسبت به زمان جهانی به اندازه نیم یا ربع ساعت اختلاف زمان دارند. ساعت Patrimony Traditonnelle نقطه اوجی دیگر برای شرکت سوئیسی ساعت سازی است که صدها سال به ساخت ساعتهای پیچیده و گرانقیمت مشغول بوده است.

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.
شرکت Vecheron Constantin به عنوان یکی از سازندگان پیشگام ساعتهای خلاقانه و پیچیده در سال 1755 آغاز به کار کرده و برای 255 سال به صورت مداوم به فعالیتهای خود ادامه داده است. پس از کنفرانس بین المللی مدیترانه که در سال 1884 در واشنگتن برگزار شد و جهان را به 24 منطقه زمانی تقسیم بندی کرد، نیاز به هماهنگ بودن با زمان جهانی در حین سفرهای بین المللی آشکار شد.

از این رو این شرکت اولین ساعت چند زمانه خود را در سال 1932 ارائه کرد. این اثر زاییده ذهن ساعت ساز مشهور "لوئیس کوتیه" بود که توانست تکنیکی را برای ساخت صفحات متحرک ساعت ارائه کند. بر روی این صفحه متحرکت 24 منطقه زمانی مشخص شده بودند و به این شکل صفحه به دور شاخص مرکزی ساعت حرکت کرده و بر روی لبه های خارجی ساعت نیز نام شهرهای بزرگ جهان ثبت شده بود.

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.
با استفاده از این تکنیک ساخت ساعتهایی با قابلیت نمایش 31 زمان مختلف در 31 شهر مختلف جهان امکان پذیر شد. این شرکت سوئیسی در سال 1937 و 38 موفق به عرضه 6 دستگاه ساعت رومیزی شد که از صفحه ای متحرک نشاندهنده 67 منطقه مختلف برخوردار بود و می توانست زمان تابستان و زمستان پاریس را نیز نمایش دهد.
اولین ساعت مچی این شرکت در سال 1957 و به سفارش یک مقام عالی رتبه مصری ساخته شد و فصلی جدید در روند ساخت ساعت در جهان گشوده شد.

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.
اکنون مهندسان و استادان ساعت سازی این شرکت با اشتیاق برای حضور تاثیرگذار دیگری در تاریخ ساعت سازی جهان، صفحه متحرک ساعتی را خلق کرده اند که نه تنها تمامی مناطق زمانی را نمایش می دهد بلکه مناطقی که نسبت به گرینوویچ دارای اختلاف زمانی نیز هستند را نیز نشان داده و از این رو تعداد مناطقی که می توان زمان آنها را بر روی این ساعت جدید مشاهده کرد به 37 رسیده است.
صفحه این ساعت از سه لایه منحصر به فرد تشکیل شده است که به همکاری این سه لایه می تواند ساعت 37 منطقه زمانی مختلف جهان را به نمایش بگذارد: یک صفحه یاقوتی دارای سایه روشن ویژه نمایش شب و روز، یک صفحه فلزی با تصویر نقشه جهان به سبک نقشه "لمبرت" و یک حلقه فلزی که اعداد بر روی آن حک شده اند.
گذر ثانیه ها در ساختار این ساعت 28 هزار و 800 ارتعاش بر ساعت را به دنبال دارد و انرژی آن برای 40 ساعت حفظ خواهد شد. این ساعت، ارقام ساعتها، دقیقه ها، ثانیه ها و زمان جهانی را در کنار مناطق زمانی در تمامی جهان به نمایش در می آورد.
با وجود ساختار پیچیده، استفاده از این ساعت بسیار ساده است. کاربر آن تنها باید زمان مرجع را انتخاب کرده و آن را بر خلاف مثلث سیاهرنگی که بر روی ساعت 6 قرار گرفته قرار دهد. سپس می تواند زمان منطقه مورد نظر را با استفاده از عقربه ساعت شمار و یا با استفاده از صفحه 24 ساعته مشاهده کند، در حالی که زمان 36 منطقه دیگر نیز به صورت همزمان قابل مشاهده است.
شهرهایی که به رنگ سیاه نمایش داده می شوند با گرینوویچ اختلاف زمانی ندارند و شهرهای قرمز رنگ از نیم یا ربع ساعت اختلاف زمانی برخوردارند.
بر اساس گزارش گیزمگ، مشابه دیگر اعضای مجموعه ساعتهای این شرکت، ساعت Patrimony Traditonnelle در کنار ظرافت و زیبایی گذشته، از طلای صورتی 18 عیار ساخته شده، قطر آن 42.5 میلیمتر بوده و تا عمق 30 متری ضد آب خواهد بود. بند این ساعت از چرم تمساح بوده و قلابهای آن نیز از طلای 18 ساخته شده اند.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخستین عکس گرفته شده با اشعه ایکس

در سال ۱۸۹۵، «ویلهلم کونراد رونگتن»، استاد فیزیک دانشگاه ووربرگ آلمان، مشغوال آزمایشاتی در رابطه با تخلیه جریان الکتریکی در لوله‌های شیشه‌ای خالی از هوا بود. در اواخر همین سال، زمانی که این فیزیکدان، شبی به تنهایی در اتاق تاریکی مشغول آزمایش بود، هاله‌ای را روی دیوار دید. چیزی که او دید توسط نور مرئی یا فلورسانس ایجاد نشده بود. او این نور را اشعه نامشخص یا X یا همان اشعه ایکس نامید. بعد از چند ماه بررسی، او متوجه شد وقتی اشیا را در برابر این اشعه قرار می‌دهد، سایه‌هایی از آنها روی دیوار تشکیل می‌شود. او در مرحله بعد، یک فیلم عکاسی را روی دیوار قرار داد و دست همسرش -فرو رونگتن- را در برابر اشعه قرار داد و به این ترتیب نخستین عکس اشعه ایکس دنیا را ثبت کرد. در سال ۱۹۰۱، ویلهلم رونگتن به خاطر این کشف، برنده جایزه نوبل شد.


 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تصویر دیدنی از پدیده نادر «رنگین کمان آتش»[/h]

رنگین کمان‌های آتش (fire rainbows) نه آتش هستند و نه رنگین‌کمان؛ با این حال این رنگین‌کمان‌ها پدیده‌هایی خارق‌العاده به شمار می‌آیند.



به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطابق گزارش ناسا، این پدیده نادر از لحاظ تکنیکی ابرهای رنگین‌کمانی است که خود از ابرهای
حاوی قطرات کوچک آب با اندازه همسان ناشی می‌شود. این ابرها نور را شکسته
یا خم می‌کنند به طوری که به طول موج‌ها یا رنگ‌های متفاوت تقسیم می‌شوند.این امر آن‌ها را به یک جلوه رنگین‌کمان شبیه می‌کند که از شکستن نور ناشیمی‌شود. این پدیده همچنین الگویی نوسانگر از طیفی از رنگ‌های آبی، سبز،
قرمز، ارغوانی ، مشکی و باز هم آبی را تولید می‌کند.اگرچه ابرهای رنگین‌کمانی رنگ‌هایی شبیه به رنگین‌کمان دارند، اما شیوه‌
ای که نور برای ایجاد آن‌ها پخش‌می‌شود، به طور جزئی متفاوت است.رنگین‌کمان‌ها توسط شکست و بازتاب نور شکل می‌گیرند. هنگامی که نور شکسته
می‌شود با عبور از خلال واسطه‌های دارای تراکم‌های مختلف از جمله آب یا یک منشور خمیده می‌شود. نور منعکس شده از یک سطح با زاویه‌‌ ای مساوی با زاویه برخورد آن با همین سطح می‌جهد. با این حال پدیده پراش (diffraction) شامل
انتشار امواج نوری در یک الگوی حلقه مانند است.
نمایش رنگین‌کمان اغلب در ابرهای تازه تشکیل‌شده روی می‌دهد. این‌ها ابرهای pileus ناشی از توفان‌های سریعاً رشد کرده‌اند که هوا را از خلال لایه جوی به درون جو فوقانی جاروب کرده‌اند. این امر به خلق یک ابر مه مانند منجر می شود که در قسمت فوقانی توفان مانند یک گنبد درخشان به نظر می‌رسد و همانند اشیا رنگین‌کمانی همچون پرهای طاووس، نور بسته به مکان فرد
نسبت به خورشید و شیء تغییر می‌کند.



ابرهای رنگین‌کمانی نباید با رنگین‌کمان‌های آتش (circumhorizontal arcs)
اشتباه گرفته شود، که گروهی از رنگ‌های مشابه با افق را خلق می‌کند.



این "رنگین‌کمان آتش" در 31 جولای بر فراز فلوریدای جنوبی رصد شد
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تصویر جدید فیزیکدانها از فرجام کیهانی/ گسست بزرگ زودتر فرا می‌رسد[/h]


بسیاری از فیزیکدانها اعتقاد دارند که کیهان به واسطه ایجاد شکاف از هم گسسته می شود، اما اکنون به نظر می رسد این امر زودتر از چیزی که پیشتر پیش بینی شده بود رخ خواهد داد.


تراکم اعداد برای پیش بینی گسست



انرژی تاریک یک عامل کیهان شناختی است که به دانشمندان کمک می کند نوع رفتار کیهان را توضیح دهند. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که انرژی تاریک چرا و چگونه وجود دارد و حتی به این اتفاق نظر هم نرسیده اند که ماهیت دقیق این انرژی چیست، اما تنها چیزی که می دانند این است که کیهان بدون آن بی معنا می شد.


براساس تحقیقات اخیری که در مجله ساینس فیزیک، مکانیک و نجوم چین منتشر شده، این مسئله مورد تصدیق قرار گرفته است، اما محاسبات آنها نشان می دهد که وقتی ارزش حرف "w" را منفی یک و نیم (-1.5) درنظر بگیریم تاریخ انقضای کیهانی به 6 میلیارد سال می رسد.


فرجام نهایی کیهان

ارائه جدول زمانی و تصور گسست بزرگ به عنوان یک نظریه محکم، ارزش چندانی ندارد. کیهان به فاز مرگ حرارت که تخمین زده شده بود 10100 سال دیگر رخ می دهد، نخواهد رسید. این رویداد کیهانی به قدری بزرگ خواهد بود که کلمات نمی توانند آن را توصیف کنند.



کیهان شناسان وقتی اطلاعات خود را بررسی می کنند، با اطمینان اظهار می دارند که " w" همچنان کمتر از منفی یک (-1) خواهد بود و این مسئله در آینده هم ادامه می یابد، براساس اظهارات نویسندگان این تحقیق انرژی تاریک آینده عجیبی را برای کیهان رقم می زند. تصویری که دانشمندان طراحی کرده اند، در حقیقت بسیار عجیب است.



کیهان شناسان اظهار می دارند که دافعه گرانشی انرژی تاریک تا زمانی که بر تمام نیروهای اجسام غلبه کند ادامه خواهد یافت، این غلبه موجب می شود که هرساختاری در کیهان از یکدیگر گسسته شود.



خبرگزاری مهر

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تصویری از یک خورشید روان پریش/ فانوس سبز شفق قطبی[/h]
برداشت دوگانه



به گزارش خبرگزاری مهر،‌ این تصویر روان پریشانه از خورشید توسط رصدخانه
دینامیک خورشیدی ناسا با ترکیب دو عکس در روز 12 ژوئیه گرفته شده است.



این تصویر با روی هم قرار دادن یک تصویر ماواری بنفش شدید از جرقه های
خورشید در مگنتوگرام نشان دهنده میدانهای مغناطیسی است. دانشمندان تصویر
ترکیبی از یک منطقه فعال پیش از طوفان شدید خورشیدی گرفته اند.



براساس اعلام ناسا، چنین تصاویر ترکیبی می تواند به دانشمندان کمک کند که ماهیت و علل این طوفانها را بیشتر درک کنند.



روز سبز



بازوی رباتی Canadarm2 ایستگاه بین المللی فضایی آرام در روی یک شفق سبز
جنوبی قرار گرفته است. این تصویر روز 15 ژوئیه از ایستگاه فضایی گرفته شده
است.



این بازوی 17 متری از سال 2001 فعال شده و برای ساختار ایستگاه فضایی و عملکرد آن ضروری است.



نیمه پنهان ماه



این تصویر از ترکیه گرفته شده است، هلال ماه تقریبا روز 15 ژوئیه طی یک
مقارنه مشتری را پوشانده است در این نوع تلاقی ها به نظر می رسد که اجسام
آسمانی به یکدیگر در آسمان نزدیک شده اند.



تلاقی تنها به چشم ما می رسد. اجسام فلکی در نتیجه موقعیت زمین در فضا در
یک خط به نظر می رسند اما حقیقت امر این است که آنها به هم نزدیک یا دور
نمی شوند.



مادون قرمز



این تصویر که روز 18 ژوئیه توسط ماهواره ترا ناسا گرفته شده و از طریق
ترکیب 14 طیف نوری از مادون قرمز تا قرمز و تا سبز تشکیل شده است. نتیجه
این تصویر با رنگ غیر واقعی شده که منطقه کیتیکمئو کانادا را به تصویر
کشیده است. دره های عمیقی که پیشتر از یخ پوشیده شده بودند و اکنون پر از
آب شده اند و دریاچه ها و جریانهای رودخانه ای را شکل داده اند.



مسیرهای قرمز وسیع نشان دهنده زندگی گیاهی است و سایه های کم رنگ تر به
رنگهای آبی، سبز، قهوه ای و سیاه نشان دهنده رسوبهای متغیر است.



فانوس سبز



در روز 18 ژوئیه شفقها ایستگاه تحقیقاتی کنکوردیا را در قطب جنوب روشن
کردند، این نقطه یکی از دور افتاده ترین نقاط روز زمین است. به رغم این که
این منطقه بسیار دور دست به نظر می رسد اما الکساندر کوما و اردیک بوداکس
این تصویر را از فاصله یک کیلومتری آن ثبت کردند.



زمستان مریخی



دیواره های دهانه های برخوردی مریخ در نیم کره جنوبی این سیاره در نتیجه
یخهای دی اکسید کربنی شبیه سفال شده است، این تصویر 18 ژوئیه دوربین
HiRISE توسط مدارگرد اکتشافی مریخ گرفته شده است.



چنین ساختارهایی در مریخ متداول است، یخی که در این تصویر به رنگ آبی دیده می شوند در این تورفتگی ها ایجاد می شوند.



حرکت مریخ در امتداد یک حلقه رتروگراد در تصویری ترکیبی که از 40 برداشت
بین اکتبر 2011 و ژوئیه 2012 گرفته شده یک مسیر فلکی را نشان می دهد. حلقه
رتروگرد زمانی رخ می دهد که مدار یک سیاره مسیر برعکس را طی می کند.



خبرگزاری مهر
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
تصویر بی‌نظیر پانارومایی ناسا از آسمان که از ترکیب 18,000 عکس خلق شده!

تصویر بی‌نظیر پانارومایی ناسا از آسمان که از ترکیب 18,000 عکس خلق شده!

ناسا به تازگی تصویر فوق‌العاده زیبایی را منتشر کرده که در واقع کاتالوگ عظیمی از آسمان شب است. این تصویر 180 مگاپیکسلی، شامل 563 میلیون ستاره، کهکشان، سیاره بزرگ و کوچک و اشیاء معلق در فضا می‌باشد. این تصاویر با دوربین‌های اشعه مادون قرمز گرفته شده‌اند و تصویر نهایی که در ادامه لینک دانلود آن را مشاهده خواهید کرد ترکیبی از عکس‌های جمع شده طی دو سال اخیر است.
طی دو سال اخیر بیش از 2.7 میلیون عکس توسط دوربین مادون قرمز Wide-field Infrared Survey Explorer یا WISE گرفته شده است. ناسا از میان این 2.7 میلیون عکس 18 هزارتای آنها را انتخاب نموده و با ترکیب آنها یک تصویر 180 مگاپیکسلی که 73.5 مگابایت حجم دارد خلق شده است.
شما می توانید تصویر نهایی با قابلیت بزرگنمایی چندین برابر را در این آدرس و در مرورگر وب خود مشاهده کنید و یا آن را با حجم 73.5 مگابایت از این آدرس دانلود کنید.

منبع
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]نسل جدید تاکسی‌های فضایی در راه فضا[/h]



ناسا سه شرکت خصوصی را برای طراحی نسل جدید تاکسی‌های فضایی انتخاب کرد.



به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان،
شرکت‌های «اسپیس ایکس»، «بوئینگ» و «سیرا نوادا» مسؤولیت طراحی فضاپیماهای
جایگزین ناوگان شاتل‌های ناسا را بر عهده گرفتند. این شرکت‌ها از بین چندین
موسسه آمریکایی و اروپایی انتخاب شده‌اند.



«اسپیس ایکس» که در حال تکمیل کپسول دراگون است، 440 میلیون دلار از ناسا
دریافت کرده و قرار است کپسول به وسیله موشک فالکون به مدار زمین ارسال
شود. همچنین «بوئینگ» با دریافت مبلغ 460 میلیون دلار به تحقیق و تکمیل
کپسول فضایی می‌پردازد.



شرکت «سیرا نوادا» نیز با دریافت 212 میلیون و 500 هزار دلار یک سفینه هفت نفره مشابه شاتل‌های قدیمی ناسا را طراحی خواهد کرد.



ناسا سفینه‌های رفت و برگشت خود را به دلیل هزینه زیاد نگهداری از ناوگان
خارج کرده است و برای ارسال فضانورد و تجهیزات به ایستگاه بین‌المللی فضایی
از روسیه کمک می‌گیرد.



اعزام هر فضانورد آمریکایی به مدار زمین به وسیله سفینه‌های سایوز روسیه، 60 میلیون دلار هزینه در بر دارد.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
عکس:دستنوشته انیشتین در تئوری نسبیت





قسمتی از مقاله انیشتین در مورد نظریه نسبیت در آکادمی علوم انسانی ،در فلسطین اشغالی به نمایش گذاشته شده است.
منبع :شینهوا

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز

بزرگترين و پيچيده. ترين آزمايش علمي تاريخ بشر در تونلي واقع مرز فرانسه و سوئيس مجددا روز شنبه 21 نوامبر 2009 مطابق با (30 آبان 1388) آغاز شد. مهندسان سازمان اروپايي پژوهش. هاي هسته. اي سرن، موفق شده. اند دو پرتو پروتون را در جهت عکس يکديگر در دستگاه برخورد دهنده به حرکت درآورند. در صورتي که از سرگيري فعاليت اين طرح موفقيت آميز باشد، محققان سرن براي افزايش انرژي توليد شده به وسيله اين دستگاه، به ميزان يک و دو دهم تريليون الکترون ولت تلاش خواهند کرد. تاکنون بيشترين انرژي که به وسيله يک دستگاه شتاب دهنده ايجاد شده، در شيکاگو و به ميزان يک تريليون الکترون ولت بوده است.


Click here to view the original image of 480x427px.

برخورد دهنده بزرگ هادرون، بزرگترين دستگاه ساخت بشر است و در يک تونل زيرزميني در 27 کيلومتري مرز فرانسه با سوئيس قرار دارد. اين طرح ده ميليارد دلاري با هدف برخورد پرتوهاي پروتون براي بررسي راز خلقت کيهان و بازسازي شرايط انفجار (بيگ بنگ) راه. اندازي شده است. «برخورد دهنده بزرگ هادرون» سال گذشته پس از راه. اندازي به علت ايجاد اختلال در بعضي از قسمت هايش از کار افتاد. اختلال ايجاد شده باعث شد حرارت حدود 100 عدد از ادوات توليد کننده ميدان مغناطيسي که در اين دستگاه بايد در درجه حرارت بسيار پايين فعاليت کنند، به 100 درجه سانتي گراد افزايش پيدا کند. در نتيجه محققان مرکز سرن مجبور شدند پنجاه و سه آهن رباي ابررسانا را جايگزين کنند. وظيفه اين قطعات شتاب دادن به ذرات در حد سرعت نور است. حلقه اصلي «برخورد دهنده بزرگ هادرون» از 1200 آهن. رباي ابررسانا تشکيل شده است. اين آهن ربا پرتوهاي پروتون را در جهت. هاي مختلف و با سرعتي نزديک به سرعت نور منحرف مي. کنند. در بعضي از نقاط مشخص شده در طول تونل «برخورد دهنده بزرگ هادرون»، پرتوهاي پروتون با هم برخورد خواهند کرد و انرژي آزاد مي. کنند. لحظه برخورد اين پرتوها به وسيله حس گرهاي ويژه. اي ثبت مي. شود تا با بررسي آنها دانش فيزيک ارتقا پيدا کند.


Click here to view the original image of 480x301px.

اين شتاب دهنده عظيم که Large Hadron Collider نام دارد با هزينه 10 ميليارد دلار و بزرگترين و پيچيده. ترين دستگاهي است که تاکنون توسط بشر ساخته شده است. اين شتاب دهنده پروتون. ها را با بيش از 99.99 در صد سرعت نور به حرکت در مي. آورد، سپس آنها را به هم مي. کوباند. بر اثر اين برخورد دمايي بيش از 1000,000 برابر دماي خورشيد در مقياس کوچک ايجاد مي. شود! اين دستگاه قادر است شرايط پس از بيگ بنگ (Big Bang) يا شروع کائنات را در مقياس ميکروسکوپي شبيه سازي کند.


Click here to view the original image of 480x321px.



ادامه دارد

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
Large Hadron Collider، يا LHC. که به نام «برخورد دهنده هادروني بزرگ» به فارسي ترجمه شده است، براي برخي حکم ماشين قيامت را پيدا کرده است. اين برخورد دهنده يا به عبارت ديگر «شتاب دهنده ذره. اي» در حقيقت يک آزمايشگاه فيزيک است شامل يک تونل 27 کيلومتري که در زير زمين ساخته شده است. در اين تونل ذرات کوچکتر از اتم (ذرات بنيادي) تا سرعتهاي حيرت آوري نزديک به سرعت نور شتاب داده ميشوند تا پس از جمع کردن حدود 14 تريليون الکترون ولت انرژي، با هم برخورد کنند. با دنبال کردن و مطالعه اين برخوردها و نتايج حاصل از آن، فيزيکدانان اميدوارند به اسراري از دنياي زير اتمي دست يابند که تاکنون خود را از چشم و ابزار و دوربين. هاي آنان پنهان نگه داشته است.


Click here to view the original image of 480x321px.

برخورد دهنده هادروني بزرگ (Large Hadron Collider) که متعلق به سازمان اروپايي پژوهش. هاي هسته. اي (CERN) ميباشد، در اعماق 175 متري زمين، نزديک شهر ژنو در ناحيه مرزي سوئيس و فرانسه بنا شده است و به علت اندازه بزرگ آن، بخشي از آن در خاک فرانسه و بخشي ديگر در سوئيس قرار گرفته است.


Click here to view the original image of 480x321px.




Click here to view the original image of 480x325px.



Click here to view the original image of 480x320px.



ادامه دارد
...

ا
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
Click here to view the original image of 480x320px.

Click here to view the original image of 480x312px.

سير تکميل پروژه اين برخورد دهنده از ايده به عمل بيش از دو دهه طول کشيده است، اما سرانجام در روز چهارشنبه (دهم سپتامبر 2008) اينكار ميسر شد و براي اولين بار اين ماشين غول پيکر به راه. انداخته شد بطوريکه نخستين پرتو پروتون در دهم سپتامبر 2008طول تونل «برخورد دهنده بزرگ هادرون» را طي کرد ولي نه روز بعد به علت اختلال ايجاد شده، فعاليت اين طرح متوقف شد ولي دوباره 2 روز پيش (شنبه 21 نوامبر 2009) مطابق با (30 آبان 1388) فعاليت طرح «برخورد دهنده بزرگ هادرون» پس از يک وقفه 14 ماهه از سرگرفته شده است.


Click here to view the original image of 480x318px.

يکي از اولين اهدافي که براي اين شتاب دهنده بزرگ در نظر گرفته شده، توليد و مطالعه برخوردهاي بنياديني است که به عقيده فيزيکدانان مشابه هستند با آنچه که در لحظات آغازين شروع کائنات، يا انفجار بزرگ (بيگ بنگ، اتفاق افتاده است. Big Bang)


ادامه دارد
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
Click here to view the original image of 480x312px.

اگر چه دانشمندان و علاقه مندان بسياري در اروپا و گوشه و کنار دنيا با بيقراري در انتظار به راه افتادن اين برخورد دهنده بزرگ و شروع به آزمايشهاي مختلف براي مطالعه ذرات بنيادي بودند، خبر آماده شدن و به راه افتادن عنقريب اين دستگاه عده ديگري را در وحشتي عميق فرو برده بود : وحشت روز قيامت!
و اما نکاتي در مورد اين ماشين شتاب دهنده CERN كه قرار است شرايط مشابه با Big Bang يا لحظات آغازين شروع کائنات را ايجاد کند، بصورت اختصار مرور كنيد :


Click here to view the original image of 480x312px.

1. مدت 20 سال است که اين پروژه در حال اجرا است.


Click here to view the original image of 480x306px.

2. گروهي متشکل از 7 هزار دانشمند و فيزيکدان با مشاركت 80 کشور جهان در اين پروژه کار کرده. اند !


Click here to view the original image of 480x309px.



ادامه دارد...


 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
3. اين ماشين که شبيه يک تيوپ است محيطي برابر با 27 کيلومتر دارد و در 175 متري زير زمين نصب شده است بطوريكه يک قطار به راحتي مي. تواند از داخل آن عبور کند.


Click here to view the original image of 480x319px.

4. هدف از آزمايشات اين شتاب دهنده، پاسخ به سوالات بزرگ فيزيک از طريق اصابت و برخورد پروتون. ها با يکديگر با سرعت نور (300 هزار کيلومتر در ثانيه) است.


Click here to view the full image.

. دماي توليد شده در آن 1000.000 بار از دماي مرکز خورشيد بيشتر است!


Click here to view the original image of 480x318px.

6. مگنت. هاي ابر رساناي به کار گرفته شده در اين ماشين، مي. تواند دما را همانند اعماق فضا پايين بياورد.


Click here to view the original image of 480x350px.



ادامه دارد...


 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاوير زير مرکز مديريت تحقيقات «سرن» و کنترل اين پروژه عظيم را نشان مي. دهد:

Click here to view the original image of 480x320px.



Click here to view the original image of 480x320px.




Click here to view the original image of 480x320px.




Click here to view the original image of 480x319px.




Click here to view the original image of 480x320px.



Click here to view the original image of 480x320px.



Click here to view the original image of 480x320px.



پایان این پست

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
آینه های دانیل روزن Daniel Rozen




این آیینه چوبی توسط دانیل روزن (Daniel Rozen) طراحی و ساخته شده است.
این آیینه از ۸۳۰ چوب کوچک که هر کدام توسط یک موتور کوچک کنترل می‌‌شود، تشکیل شده است..




دوربین‌های‌ نصب شده میان چوب‌ها، نور و اطلاعات حاصله از برخورد نور به اجسام و افراد را جمع آوری و به یک کامپیوتر می‌فرستند.


کامپیوتری که با تغییر پانل‌ها یا همان قطعه چوب‌های کوچک مربع شکل تصویر انسان یاهر چیز دیگری که در مقابلش قرار می‌گیرد را کپی برداری و منعکس می‌کند.


یعنی وقتی شما برای لحظاتی مقابل این آیینه چوبی می‌ایستید، تصویر خود را بر روی سطح آن مشاهده خواهید کرد.


البته تصویر خلق شده یک تصویر دقیق و کاملی نیست. ولی با‌ وجود این‌ارائه چنین طرحی و دیدن و شنیدن حرکت آن قطعات چوبی کوچک در هنگام کار بسیار جالب و هیجان انگیزاست.
آینه دایره ای

جهت مشاهده ی تصویر در ابعاد واقعی 1000x750 پیکسل اینجا کلیک کنید.

900 دایره کوچک با روکش دیجیتالی متصل به 900 موتور که همگی فرامین خود را از کامپیوتری میگیرند که دوربینهایش در بین این دوایر پنهان است آینه ی دایره ای را بوجود آورده اند اساس کار آن همانند آینه ی چوبی است. ابعاد آن 60 اینچ ارتفاع 60 اینچ عرض و 6 اینچ ضخامت است.
جهت مشاهده ی تصویر در ابعاد واقعی 1000x994 پیکسل اینجا کلیک کنید.

آینه ی میخی

جهت مشاهده ی تصویر در ابعاد واقعی 600x416 پیکسل اینجا کلیک کنید.


650 میله ی چوبی به 650 موتور متصل شده اند و مانند دو آینه ی دیگر هر کدام از موتورها فرمان لازم برای چرخش و جابجایی خود را از کامپیوتری میگیرند که دوربینهای متصل به آن در بین این قطعات چوبی پنهان شده اند ارتفاع این آینه 42 اینچ و عرض آن هم 42 اینچ با ضخامت 6 اینچ است.


جهت مشاهده ی تصویر در ابعاد واقعی 725x555 پیکسل اینجا کلیک کنید.







 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز

Magnetism 1 by Ahmed Mater al Ziad. (Copyright: Trustees of the British Museum)
By Hamish Johnston
One of the world’s most famous scenes is of hundreds of thousands of hajj pilgrims circling the Ka’bah – the giant granite cube draped in black silk that is the most sacred site in Islam.
The photograph above is not of that swirling scene in Mecca, Saudi Arabia, but of a bar magnet surrounded by iron filings. While familiar to anyone who has studied magnetism at school, the picture also does a remarkable job of capturing the essence of the Ka’bah circumambulatory.
The image is called Magnetism 1 and is by the Saudi artist Ahmed Mater. You can see the photograph and other historical and modern objects associated with the pilgrimage to Mecca in an upcoming exhibition at the British Museum in London. The exhibition is called “Hajj journey to the heart of Islam” and runs from 26 January to 15 April 2012.
While Mater is not a physicist, he does have a strong connection to the sciences because he is a medical doctor. Indeed, some of his other works have a distinctly medical theme – including works based on medical X-rays.
 

Similar threads

بالا