◄فهرست داروهای پوستی و ضد آفتاب ها ►

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنام خدا





◄ فهرست داروهای پوستی و ضد آفتاب ها ►

نام علمي اين دارو { Acitretin }


منبع:daroovab.ir



موارد مهم:

1- موارد مصرف

2- مكانسيم اثر

3- فارماکوکينتيک

4- موارد منع مصرف

5- هشدار ها

6- عوارض هاي جانبي

7- تداخل دارويي

8- نكات قابل توصيه

9- مقدار مصرف

10- اشكال دارويي




تذكر:

( دقت كنيد كه تجويز و تعيين ميزان دارو به عهده پزشک مي باشد
و هيچ كسي مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو را ندارد )

با تشكر.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام دارو (ژنریک): Acitretin




موارد مصرف

آسیترتین یک رتینوئید می باشد و یکی از متابولیت های etretinate می باشد. آسیترتین به صورت خوراکی در درمان پسوریازیس شدید و مقاوم به دیگر انواع درمان و در مورد پسوریازیس دست کش-جورابی و در ایکتیوزیس شدید مادرزادی و بیماری Darier (کراتوزیس فولیکولار) تجویز می گردد. در انگلستان با دوز آغازین 25 یا 30 میلی گرم در روز همراه با غذا به مدت 2 تا 4 هفته تجویز می شود و در ایالات متحده آمریکا دوز آغازین آن تا حد 50 میلی گرم در روز مجاز است. دوز روزانه آن مطابق با پاسخ بالینی و عوارض جانبی تنظیم می شود و نتایج بهینه معمولاً با دوز 25 تا 50 میلی گرم در روز به مدت بیش از 6 تا 8 هفته حاصل می شود اما ممکن است بعضی از بیماران به دوزهایی تا حد mg 75 در روز نیاز داشته باشند. در درمان بیماری Darier دوز آغازین 10 میلی گرم می تواند مناسب باشد و سپس متناسب با پاسخ درمانی تنظیم می شود. در درمان بیماری Darier و ایکتیوزیس مادرزادی طول مدت تجویز بیش از 3 ماه لازم می باشد اما دوز تجویزی روزانه نباید از mg 50 تجاوز کند. در انگلستان تولید کنندگان توصیه می کنند که در درمان پیوسته نباید بیش از 6 ماه به طول انجامد. تجویز این دارو در مورد کودکان مناسب نمی باشد اما در صورت لزوم دوز 50 میکروگرم/کیلوگرم در روز و گاهاً تا یک میلی گرم/کیلوگرم در روز توصیه می شود اما دوز حداکثر نباید از 35 میلی گرم تجاوز کند.

مکانیسم اثر

فارماکوکينتيک

آسیترتین از مسیر گوارشی جذب می گردد و اوج غلظت پلاسمایی آن بین 1 تا 6 ساعت بعد از تجویز خوراکی حاصل می شود. میزان زیست دستیابی خوراکی آن در تجویز همزمان با غذا افزایش می یابد. این دارو به شدت به پروتئین های پلاسما متصل می شود و به 13 سیس-آسیترتین متابولیزه می شود. در پلاسمای بعضی از بیماران Etretinate نیز یافت شده است. نیمه عمر حذف آسیترتین تقریباً 2 روز می باشد اما باید نیمه عمر طولانی تر Etretinate در حد 120 روز مدنظر باشد. آسیترتین از طریق صفرا و ادرار دفع می شود و در شیر مادر توزیع می گردد.

موارد منع مصرف

مصرف این دارو در حاملگی اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه X است. ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو جنین شود.

هشدارها

عوارض جانبي

همانند ایزوتروتینویین نیمه عمر Acitretin نسبتاً کوتاه است اما در پلاسمای بعضی از بیماران مصرف کننده این دارو نیمه عمر طولانی تری از دارو مشاهده شده است. توصیه های گفته شده در کشورهای متفاوت کمی متغیر است اما باید حداقل به مدت 2 تا 3 سال بعد از اتمام دوره درمانی از حاملگی جلوگیری می شود و حداقل 1 تا 3 سال بعد از قطع مصرف دارو بیمار نباید خون اهدا کند. در طول مصرف دارو تا 2 ماه بعد از توقف درمان بیماران زن باید از مصرف الکل پرهیز کنند.

تداخل دارویی

همانند Isotretinoin. در پلاسمای بعضی از بیماران دریافت کننده آسیترتین، غلظت هایی از etretinate مشاهده شده است، هم چنین آسیترتین یکی از متابولیت های etretinate می باشد، بنابراین در مصرف آسیترتین عوارض و تداخلات ناشی از etretinate دیده می شود مصرف همزمان Acitretin و الکل منجر به ایجاد etretinate می شود. در مورد تداخلات دارویی بین رتینوئیدها و داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری. به مبحث مربوطه مراجعه نمائید.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Adapalene


موارد مصرف
آداپالن یکی از مشتقات اسید نافتوئیک و آنالوگ رتینوئید با عملکردهای مشابه با Tretinoin می باشد. از این دارو در درمان موضعی آکنه های خفیف تا متوسط همراه با پاپول و جوش چرک دار استفاده می شود.آداپالن یکبار در شب و به صورت محلول 1/0 درصد، کرم یا ژل به پوست تمیز و خشک زده می شود. در بعضی بیماران ممکن است دفعات مصرف کمتری مورد نیاز باشد. باید از مصرف دیگر فرآورده های موضعی محرک به صورت همزمان با این دارو پرهیز کرد. در صورت نیاز به درمان موضعی با آنتی باکتریال ها و یا بنزیل پراکسید باید آن ها را در فواصل زمانی 12 ساعتی از زمان مصرف Adapalene تجویز نمود. ممکن است در اوایل دوره درمانی آکنه بدتر شود و پاسخ های درمانی ممکن است به مدت 8 تا 12 هفته آشکار نشوند.




عوارض جانبي
این دارو باعث تحریک پوست می شود و مصرف موضعی آن می تواند منجر به سوزش گذرا و احساس گرما در محل استفاده شود.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Azelaic Acid



موارد مصرف
اسید آزلاییک باعث مهار رشد گونه propioni bacterium می شود و از کراتینه شدن می کاهد. از آن در درمان موضعی آکنه های التهابی ملایم تا متوسط استفاده می شود و هم چنین در مورد پاپولی و جوش های چرکی التهابی ملایم تا متوسط به علاوه از آن در درمان اختلالات هایپرپیگمنتاسیون پوستی مثل ملاسما و ملانومایی بدخیم استفاده می گردد. در درمان آکنه، اسید آزالیک را 2 بار در روز به صورت کرم 20% و تا 6 ماه مصرف می کنند. بعد از 4 هفته علایم بهبود حاصل می شود.


عوارض جانبي
مصرف موضعی اسید آزلاییک می تواند منجر به تحریک پوسته ریزی شود که با ادامه درمان از بین می رود. در تعداد کمی از بیماران ممکن است این مشکل تداوم بیابد که این افراد نیازمند کاهش تناوب مصرف یا توقف موقت درمان می باشند. اسید آزلاییک را نباید به چشم و دهان و دیگر غشاهای مخاطی تماس داد.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Benzoyl Peroxide



موارد مصرف

بنزوئيل پراكسيد براي درمان موضعي آكنه و لگاريس خفيف تا متوسط و همچنين عفونت‌هاي قارچي پوست به ويژه تينه‌آپديس به كار مي‌رود. در آكنه شديد اين دارو را مي‌توان به عنوان درمان كمكي همراه با آنتي‌بيوتيك‌هاي خوراكي و موضعي، فرآورده‌هاي اسيد رتينوئيك و فرآورده‌هاي حاوي گوگرد اسيدساليسيليك به كار برد.

مکانیسم اثر

بنزوئيل پراكسيد به آهستگي اكسيژن فعال را آزاد مي‌كند و اثر ضد باكتري آن به همين دليل مي‌باشد. به علاوه اين دارو تا حدي داراي اثر كراتوليتيك است كه موجب از بين رفتن جوش چركي و همچنين خشك و پوسته پوسته شدن پوست مي‌شود. بنزوئيل پراكسيد موجب بهبودي ضايعات التهابي و غير التهابي آكنه نيز مي‌گردد.

فارماکوکينتيک

دارو از پوست جذب شده و در پوست به اسيدبنزوئيك متابوليزه مي‌شود. در حدود 5 درصد از داروي متابوليزه شده به طور سيستميك جذب و بدون تغيير از راه ادرار دفع مي‌شود.

موارد منع مصرف

هشدارها

1- در موارد التهاب حاد يا برهنگي پوست بايد با احتياط مصرف شود.
2- از تماس دارو با چشم‌ها، دهان و ساير غشاهاي مخاطي و نواحي حساس گردن اجتناب شود.
3- بنزوئيل پراكسيد ممكن است به عنوان يك Tumor promoter عمل نمايد.
4- ايمني مصرف و كارايي دارو در كودكان كمتر از 12 سال سن ثابت نشده است.

عوارض جانبي

بنزوئيل پراكسيد ندرتاً ممكن است باعث درماتيت تماسي آلرژيك (سوزش،خارش، تاول زدن، قرمزي شديد يا تورم پوست) تحريك دردناك پوست و بثورات پوستي شود در اين صورت بايد دفعات مصرف كاهش يافته و يا مصرف دارو موقتاً قطع شود تا هنگاميكه تحريكات پوستي كاهش يابد. در صورت مصرف بيش از حد علايمي همچون سوزش، خارش، پوسته پوسته شدن، قرمزي يا تورم پوست ممكن است مشاهده شوند.

تداخل دارویی

مصرف همزمان صابون‌هاي ساينده، طبي يا پاك‌كننده، ساير فرآورده‌هاي موضعي ضدجوش، تركيبات موضعي حاوی الكل همچون لوسيون‌هاي بعد از اصلاح، داروهاي قابض، لوازم آرايشي و زيبايي معطر، صابون‌هايي با اثر خشك كننده قوي، ايزوترتينوئين، عوامل پوسته‌ريز موضعي همچون رزورسينول، گوگرد، اسيدساليسيليك با بنزوئيل پراكسيد مي‌تواند موجب اثر تجمعي تحريكي يا خشك‌كننده آنها شود.

نکات قابل توصيه

1- دارو روي نواحي آسيب‌ديده يا تحريك شده پوست نبايد استعمال شود.
2- به هنگام مصرف دارو از مواجه بيش از حد با نور مستقيم خورشيد اجتناب شود.
3- از مصرف همزمان سایر فرآورده‌هاي ضد جوش يا پوسته‌ريز، بدون دستور پزشك خودداري شود.
4- اين تركيب ممكن است باعث از بين رفتن رنگ مو و يا پارچه‌هاي رنگي شود.
5- از مصرف هر داروي ديگر در موضع استعمال اين دارو از يك ساعت قبل تا يك ساعت بعد اجتناب گردد.
6- دارو در محل مناسب و دور از دسترس كودكان نگهداري شود.

مقدار مصرف

براي بزرگسالان و كودكان با سن 12 سال و بيشتر، روزانه 2-1 بار از ژل يا 4-1 بار از لوسيون و ترجيحاً پس از شستشوي پوست با آب و صابون مصرف مي‌شود. بهتر است درمان با فرآورده‌هاي ضعيف‌تر شروع شود. ضايعه معمولاً طي 6-4 هفته بهبود قابل توجهي مي‌يابد.

اشکال دارویی

Lotion: 10%
Topical Gel: 5%, 10%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Betamethasone(topical)



موارد مصرف

بتامتازون براي درمان علامتي اختلالات آلرژيك و ياالتهابي پوست نظير اگزما كه به ساير كورتيكواستروئيدهاي ضعيف‌تر پاسخ نمي‌دهند، انواع درماتيت، نيش حشرات و پسوريازيس به كار مي‌رود.

مکانیسم اثر

به تك نگار هيدروكورتيزون مراجعه شود.

فارماکوکينتيک

متابوليسم كورتيكواستروئيدها، عمدتاً در خود پوست صورت مي‌گيرد، ولی متابوليسم پوستي اين دارو نسبت به ساير كورتيكواستروئيدهاي موضعي كمتر مي‌باشد. به همين دليل تجويز مكرر آن باعث تجمع دارو در پوست شده و مي‌تواند به طولاني شدن مدت اثر، تشديد عوارض جانبي و افزايش جذب سيستميك دارو منجر شود. دارو داراي متابوليسم كبدي نيز مي‌باشد.

موارد منع مصرف

به تك نگار هيدروكورتيزون مراجعه شود.

هشدارها

1- مصرف اين دارو روي پوست كودكان بايد با احتياط صورت گيرد.
2- به دنبال مصرف اين دارو ممكن است تست‌هاي بررسي عملكرد محور هيپوتالاموس-هيپوفيز-غده فوق كليوي دچار اختلال شود.
3- مصرف مقادير بيش از g100 در هفته از فرآورده 1/0% با احتمال تضعيف آدرنال همراه مي‌باشد.
4- از مصرف طولاني مدت فرآورده روي پوست صورت اجتناب گردد.

عوارض جانبي

به دليل كم بودن متابوليسم بتامتازون در پوست، امكان جذب سيستميك آن زياد مي‌باشد و لذا بروز عوارضي نظير سندرم كوشينگ، افزايش قند خون،وجود قند در ادرار و در درازمدت تضعيف محور هيپوتالاموس-هيپوفيز-غده فوق كليوي محتمل مي‌باشد.

تداخل دارویی

نکات قابل توصيه

1- از به كار بردن پوشش و يا پانسمان روي ناحيه تحت درمان با بتامتازون خودداري شود.
2- در صورتي كه با گذشت دو هفته عارضه‌اي كه براي آن بتامتازون تجويز شده، بهبود پيدا نكرد و يا بدتر شد، حتماً به پزشك اطلاع داده شود.
3- قبل از شيردهي از استعمال اين دارو روي بافت پستان خودداري شود.
4- از مصرف دارو در اطراف چشم‌ها اجتناب شود.
5- شكل لوسيون دارو قبل از مصرف به خوبي تكان داده شود.

مقدار مصرف

در بزرگسالان 2-1 بار در روز و در كودكان تنها يك بار در روز استفاده شود.

اشکال دارویی

Lotion (As Valerate):0.1%
Topical Cream *As Valerate):0.1%
Topical Ointment (As Valerate):0.1%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Calamine



موارد مصرف

كالامين به عنوان قابض براي تسكين موضعي خارش، درد و التهاب خفيف پوست ناشي از سم پيچك، سم بلوط و سم سماق به كار مي‌رود.

مکانیسم اثر

اكسيد روي و اكسيد فريك موجود در فرآورده داراي اثر قابض بر پوست مي‌باشند، به علاوه، باعث تسكين و بهبود پوست آسيب‌ديده نيز مي‌شوند.



عوارض جانبي

التهاب خفيف پوت (اثر خشك‌كننده دارو) ممكن است با مصرف دارو بروز نمايد.

تداخل دارویی

نکات قابل توصيه

1- دارو فقط براي استفاده موضعي است و از مصرف آن در اطرف چشم‌ها و ساير بافت‌هاي مخاطي مثل دهان، بيني ونواحي تناسلي خودداري شود.
2- لوسيون قبل از مصرف به خوبي تكان داده شود و به وسيله يك پنبه در محل ماليده تا خشك شود.
3- به هنگام استفاده از كرم مقدار كافي از آن بايد روي پوست قرار گرفته و به آرامي مالش داده شود.
4- بلع اتفاقي دارو باعث التهاب معده و تهوع ناشي از تحريك مخاط وريدي مي‌گردد. نوشيدن شير يا خورين آنتي‌اسيدها براي تسكين التهاب معده مفيد است.

مقدار مصرف

يك لايه نازك از فرآورده تا سه بار در روز روي ناحيه آسيب‌ديده ماليده شود.

اشکال دارویی

Topical Cream: 8%
Lotion: 8%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Calcipotriol



موارد مصرف
کلسیپوتریول یکی از مشتقات ویتامین D3 است. در محیط آزمایشگاهی این دارو باعث ایجاد تمایز و مهار پرولیفراسیون کراتوسیت ها می شود. از کلسیپوتریول به صورت کرم یا یک پماد در درمان پلاک پسوریازیس و به صورت محلول در درمان پسوریازیس پوست سر استفاده می شود و غلظت دارویی مورد استفاده 005/0 درصد می باشد. در بالغین مصرف آن باید یک یا دو بار در روز صورت پذیرد. در یک هفته نباید بیش از 100 گرم کرم یا پماد یا 60 میلی لیتر محلول پوست سر مصرف گردد. در صورت مصرف هر دو مورد حد مجاز 60 گرم کرم یا پماد به همراه 30 میلی لیتر محلول پوست سر می باشد و یا 30 گرم کرم یا پماد به همراه 60 میلی لیتر محلول پوست سر. در کودکان از کرم یا پماد می توان 2 بار در روز استفاده نمود. در کودکان 6 تا 12 سال دوز حداکثر مصرفی در یک هفته 50 گرم و در کودکان بالای 12 سال 75 گرم می باشد.




هشدارها

عوارض جانبي

شایع ترین عارضه جانبی مرتبط با مصرف این دارو آزردگی های پوستی است و بنابراین نباید از این دارو در ناحیه صورت استفاده نمود. علایم ایجاد شده عبارتند از سوزش، خارش، اریتم و خشکی پوست اما قطع روند درمانی به ندرت لازم می شود. در طی درمان هایپرکلسمی مشاهده می شود که با قطع مصرف دارو به سرعت برگشت پذیر می باشد و از این دارو نباید در بیماران مبتلا به اختلالات متابولیسم کلسیم استفاده نمود. از دیگر عوارض جانبی نادر می توان به آتروفی پوست و حساسیت به نور اشاره کرد.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Calcitriol


موارد مصرف

كلسيتريول براي پيشگيري و درمان راشي تيسم و درمان كمي كلسيم خون همراه با كم كاري پاراتيروئيد مصرف مي شود.

مکانیسم اثر

فارماکوکينتيک

اين ويتامين به سهولت از ابتدا يا انتهاي روده كوچك جذب مي شود. نيمه عمر پلاسمايي كلسيترول از راه خوراكي 6-2 ساعت است. زمان لازم براي رسيدن به اوج غلظت سرمي، از راه خوراكي تقريباً 6-3 ساعت است. طول اثر كلسيترول 5-3 روز است. اين ويتامين از راه صفرا و كليه دفع مي شود.

موارد منع مصرف

اين دارو در زيادي كلسيم خون، هيپرويتامينوز D و استئوديستروفي كليوي همراه با زيادي فسفات خون نبايد مصرف شود.

هشدارها

1. در بيماران مبتلا به عيب كار كليه يا درصورت مصرف مقادير زياد ويتامين، تعيين غلظت كلسيم پلاسما ضروري است.
2. در صورت وجود تصلب شرايين يا عيب كار قلب، زيادي فسفات خون يا عيب كار كليه و حساسيت مفرط به اثرات ويتامين D بايد با احتياط مصرف شود.
3. اندازه گيري غلظت كلسيم سرم در اوايل درمان هرهفته يكبار به منظور تنظيم دوز دارو و سپس فواصل منظم در طول درمان، ضروري است.

عوارض جانبي

با مصرف مقادير بيش از حد اين ويتامين، بي اشتهايي، تهوع و استفراغ، اسهال، كاهش وزن، تكرر ادرار، تعريق، سردرد، تشنگي، سرگيجه و افزايش غلظت كلسيم و فسفات در پلاسما و ادرار گزارش شده است.

تداخل دارویی

مصرف همزمان داروهاي آنتي اسيد حاوي منيزيم خون، بويژه در بيماران مبتلا به نارسايي مزمن كليوي گردد. مصرف همزمان كلسيترول با مقادير زياد فراورده هاي حاوي كلسيم يا مدرهاي تيازيدي ممكن است خطر زيادي كلسيم خون را افزايش دهد. مصرف همزمان ساير مشتقات ويتامين D با اين دارو ممكن است باعث بروز مسموميت گردد.

نکات قابل توصيه

1. خطر بروز مسموميت با مصرف طولاني مدت مقاير زياد اين ويتامين، وجود دارد.
2. از مصرف همزمان داروهاي ضداسيد حاوي منيزيم با اين دارو بايد خودداري شود.
3. در صورت مصرف اين دارو به عنوان افزاينده كلسيم خون، به منظور بررسي پيشرفت درمان، مراجعه منظم به پزشك ضروري است.
4. از آنجائيكه كمبود ويتامين D به تنهايي شايع نيست، معمولاً تركيبي از چند ويتامين تجويز مي شود.
5. اين دارو نبايد بيش از مقدار مجاز توصيه شده در روز مصرف شود.

مقدار مصرف

بزرگسالان : ابتدا mcg/day0/25 مصرف مي شود و سپس بر حسب نياز بيمارهر 4-2 هفته 25/0 ميكروگرم افزايش مي يابد. در كمي كلسيم خون ناشي از دياليز mcg/day3-0/5 و در كم كاري پاراتيروئيد mcg/day0/27-0/25 و در استئوديستروفي كليه 25/0 ميكروگرم يك روز در ميان مصرف مي شود.
كودكان :ابتدا mcg/day 0/25 مصرف مي شود و سپس بر حسب نياز بيمارهر 4-2 هفته 25/0 ميكروگرم افزايش مي يابد. در كمي كلسيم خون ناشي از دياليز mcg/day3-0/25 و در كم كاري تيروئيد mcg/day0/08-0/04 و در استئوديستروفي كليهmcg/kg/day 0/041-0/014مصرف مي شود.

اشکال دارویی

Capsule:0.25 mcg
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Coal Tar




موارد مصرف

كول‌تار براي درمان شوره سر، درماتیت سبوره‌اي و آتوپيك و پسوريازيس به كار مي‌رود.

مکانیسم اثر

اين دارو هيپرپلازي پوست را در برخي از اختلالات پروليفراتیو كاهش مي‌دهد. به علاوه اثرات ضد عفوني كننده،‌ ضد انگلي، ضد قارچي، ضد باكتريايي و كراتوپلاستيك در انسان گزارش شده است.

فارماکوکينتيک

موارد منع مصرف

دارو درمحل عفونت، پسوريازيس چرك‌دار يا حاد و يا ناحيه بدون پوست و يا در صورت وجود سابقه حساسيت به آن نبايد مصرف شود.

هشدارها

1- از تماس دارو با چشم‌ها، مخاط، نواحی تناسلي و مقعد يا پوست صدمه ديده بايد اجتناب شود.
2- مصرف دارو با متوكسالن سيتميك يا موضعي توصيه نمي‌شود.

عوارض جانبي

فولیكوليت، تحريك پوستي و ضايعات مشابه بثورات، حساسيت به نور، رنگي شدن پوست، مو و البسه گزارش شده است.

تداخل دارویی

مصرف همزمان داروهاي حساس كننده به نور از قبيل متوكسالن، اسيد ناليديكسيك، گریزئوفولوين، فنوتيازين‌ها، سولفوناميدهاي سيستميك،تتراسايكلين‌هاي سيستميك و مدرهاي تيازيدي با فرآورده‌هاي حاوي اين دارو ممكن است موجب بروز اثرات تجمعي حساسيت به نور شود.

نکات قابل توصيه

1- براي استفاده از شامپو، موي سر بايد با آب گرم مرطوب شده، با مقدار كافي شامپو شسته و آبکشی گردد. شستشو با شامپو بايد تكرار شده و پس از پنج دقيقه موها به دقت آب‌كشي شود.
2- فرآورده‌هاي مايع حاوي اين دارو را مي‌توان روي پوست خشك يا مرطوب به كار برد يا آنها را به مقدار لازم به آب نيمه‌گرم وان حمام افزوده استحمام كرد. در صورت مصرف مستقيم آن بر پوست بايد مقدار كافي از دارو را روي موضع مورد نظر قرار داده و به آرامي مالش داد.
3- محلول دارو آتش‌گير است و نبايد درنزديكي گرما يا شعله باز و يا هنگام سيگار كشيدن مصرف شود. ترجيحاً در دماي 30-15 درجه سانتي‌گراد و در ظرف دربسته نگهداري شود.
4- دارو ممكن است به طور موقت رنگ موهاي بور، سفيد يا رنگي را تغيير دهد.
5- به دليل احتمال بروز واكنش حساسيت به نور، تا 72 ساعت پس از مصرف دارو نواحي تحت درمان نبايد در معرض نور مستقيم خورشيد قرا گيرند، مگر اين كه پزشك توصيه ديگري كرده باشد. قبل از تماس با نور مستقيم خورشيد يا نور چراغ باقيانده دارو بايد از روي پوست بيمار برداشته شود.
6- چنانچه دارو همراه با نور UV يا نور خورشيد تجويز شده باشد، بيمار مي‌تواند 72-2 ساعت پس از استعمال كل تار در معرض نور قرار گيرد. در اين صورت حداقل دوز اريتمي بايد براي هر بيمار مشخص شده و اولين مواجه دوزي نبايد از حداقل دوزاريتمي تجاوز نمايد.

مقدار مصرف

بزرگسالان: لوسيون 2 تا 5 درصد را مي‌توان 3-1 بار در روز به طور موضعي مصرف كرد يا اينكه آن را در آب نيم‌گرم وان حمام ريخته و استحمام كرد. شامپوي حاوي اين دارو دو بار در هفته و يا مطابق دستور پزشك مصرف مي‌شود.

اشکال دارویی

Lotion: 5%
Shampoo: 1%
Soap: 2%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Crotamiton



موارد مصرف
ضد خارش.



عوارض جانبي
تحریک پوست، واکنش های ازدیاد حساسیت



مقدار مصرف
دارو به عنوان یک فراورده ضد خارش به فرم کرم یا لوسیون 10% ،2 یا 3 بار در روز به کار می رود. همچنین همین فرم دارو به برای درمان بیماری جرب به کار میرود. برای این منظور بعد از استحمام و خشک کردن، کل سطح بدن از چانه به پایین به لوسیون آغشته می شود. 24ساعت بعد دارو برای بار دوم لستفاده می شود. ممکن است دارو به صورت روزانه تا 5روز تجویز شود.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Erythromycin(Topical)



موارد مصرف

اين فرآورده براي درمان موضعي آكنه ولگاريس و پيشگيري از عفونت‌هاي سطحي و چرك‌زاي پوستي به كار مي‌رود.

مکانیسم اثر

اگر چه مكانيسم اثر موضعي اين دارو در كاهش ضايعات التهابي در آكنه ولگاريس مشخص نيست، احتمالاً مربوط به اثر ضد ميكروبي آن مي‌باشد. براي مطالعه مكانيسم اثر ضد ميكروبي، به تك نگار كلي ماكروليدها مراجعه شود.

فارماکوکينتيک

موارد منع مصرف

در صورت حساسيت مفرط به هر يك از اجزاء فرآورده، نبايد مصرف شود.



عوارض جانبي

قرمزي، پوسته پوسته شدن، سوزش، تحريك چشم، دردناك شدن موضع، خشكي، خارش وچرب شدن پوست و كهير از عوارض جانبي اين فرآورده هستند

تداخل دارویی

مصرف همزمان اين فرآورده با داروهاي مورد مصرف در درمان آكنه و فرآورده‌هاي موضعي حاوي الكل باعث تشديد اثر تحريكي اين داروها بر روي پوست مي‌شود. مصرف كلنيدامايسين همراه با اريترومايسين موجب اثر آنتاگونيسم بين دو دارو مي‌شود.

نکات قابل توصيه

1- اين دارو براي مصرف خارجي است، ازتماس آن با چشم، دهان، مجاري بيني و ساير غشاء‌هاي مخاطي جلوگيري شود.
2- مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها ممكن است منجر به افزايش رشد قارچ و باكتري‌هاي مقاوم مي‌شود. چنين افزايش رشدي موجب عفونت ثانويه مي‌گردد.
3- فرآورده ژل موضعي به صورت ژل بنزوئيل پراكساید و يك بسته پودر اريترومايسين مي‌باشد. قبل از تحويل دارو به بيمار بايد 3 ميلي‌ليتر اتانول به پودر اريترومايسين افزود و به شدت تكان داد تا دارو حل شود. سپس اين محلول را بايد به ژل افزود وهم زد تا يكنواخت شود. فرآورده از اين پس بايد در يخچال نگهداري شود.

مقدار مصرف

صبح و عصر روي محل مورد نظر بماليد، قبل از مصرف، موضع مورد نظر را به طور كامل با آب گرم و صابون بشوييد و سپس خشك كنيد.

اشکال دارویی

Topical Gel: 2%
Topical Solution 2%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Hydroquinone



موارد مصرف

هيدروكينون براي كاهش موقت زيادي رنگدانه پوست در مواردي مانند كك و مك، كلوآسما و ملاسما، لنتيگوي دوران پيري و ساير حالات زيادي ناخواسته رنگدانه ملانين مصرف مي‌شود. به علاوه، از اين دارو براي كاهش زيادي رنگدانه پوست ناشي از حساسيت به نور همراه با التهاب ناشي از مصرف برخي از عطرها نيز استفاده مي‌شود.

مکانیسم اثر

هيدروكينون با مهار اكسيداسيون آنزيمي تيروزين توسط تيروزينياز به محصولات سيتوتوكسيك در ملانوسيت‌ها تبديل مي‌ود كه اثر سمي بر ملانوسيت‌ها دارد يا با مهار ساير روندهاي متابوليكي ملانوسيت‌ها باعث مهار تشيكل ملانين و موجب بي‌رنگ شدن پوست مي‌گردد.



هشدارها

1- مصرف همزمان كرم‌هاي محافظ در برابر خورشيد با اين درو ضروري مي‌باشد زيرا حتي مقادير اندكي از نور خورشيد نیز باعث باقي نگهداشتن فعاليت ملانوسيت‌ها مي‌شود. لذا پوشانيدن ناحيه مورد نظر با لباس يا ساير روش‌ها در طول درمان توصيه نمي‌شود.
2- اين دارو نبايد براي جلوگيري از آفتاب سوختگي مصرف شود.
3- در صورت بروز خارش، تاول يا التهاب شديد مصرف دارو توصيه نمي‌شود.
4- در صورت عدم مشاهده اثر روشن‌كنندگي رنگ پوست تا دو ماه‌،مصرف دارو بايد قطع گردد.

عوارض جانبي

خشكي، التهاب خفيف جلدي و حساس شدن پوست از جمله سوزش، گزش و درماتيت تماسي با مصرف دارو گزارش شده است.




نکات قابل توصيه

1- دارو براي مصرف خارجي است و از تماس آن با چشم‌ها اجتناب شود.
2- محافظت در برابر نور خورشيد از ضروريات درمان مي‌باشد.
3- اين دارو روي پوست ملتهب يا صدمه ديده نبايد مصرف شود.
4- در صورت بروز تحريك پوست يا بثورات جلدي مصرف دارو قطع و به پزشك اطلاع داده شود.

مقدار مصرف

براي بزرگسالان و كودكان با سن بيشتر از 12 سال، لايه نازكي از كرم لوسيون دو بار در روز (صبح و شب) بر ناحيه مورد نظر ماليده مي‌شود. پس از دستيابي به پاسخ مناسب، مصرف دارو فقط بر حسب نياز و براي حفظ بي‌رنگي حاصل از درمان ادامه يابد.

اشکال دارویی

Topical Cream: 2%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Ichthyol


موارد مصرف

اين دارو به تنهايي يا همراه ساير داروهاي ضدعفوني كننده براي درمان اختلالات پوستي مانند گزش حشرات، باد سرخ، پسوريازيس، لوپوس، اريتماتوز و براي بهبودي التهاب‌هاي مزمن به كار مي‌رود.

مکانیسم اثر

مكانيسم اثر اين دارو نامعلوم است.




موارد منع مصرف

هشدارها

از تماس اين دارو با چشم و ساير نواحي پوست بايد جلوگيري كرد.

عوارض جانبي

اين دارو تنها در غلظت‌هاي زياد موجب التهاب و قرمزي مي‌شود.



مقدار مصرف

به مقدار مورد نياز روي ناحيه مورد نظر پوست ماليده شود.

اشکال دارویی

Ointment: 10%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Isotretinoin



موارد مصرف

ايزوترتينوئين رتينوئيدي است كه براي درمان سيستميك سيستيك نودولا و بثورات جلدي توده‌اي (conglobate acne) و بثورات جلدي شديد كه به دوره‌هاي كامل درماني عوامل ضدميكروب سيستميك پاسخ نداده‌اند و يا بثورات جلدي همراه با مشكلات عصبي به كار مي‌رود. علاوه بر اين، دارو براي درمان بثورات جلدي خانم‌ها در دهه‌ها سوم و چهارم زندگي كه معمولاً نسبت به درمان با آنتي‌بيوتيك‌ها مقاوم مي‌باشند، مصرف مي‌شود.

مکانیسم اثر

ايزوترتينوئين اندازه غده چربي را كاهش داده و فعاليت آنها را مهار مي‌كند و در نتيجه باعث ترشح سبوم مي‌شود. به علاوه داراي اثرات ضد كراتينيزه‌اي و ضد التهابي نيز مي‌باشد. ايزوترتينوئين يك ايزومر ترتينوئين است.

فارماکوکينتيک

دارو از مجراي گوارش به سرعت جذب مي‌شود و در كبد و احتمالاً ديواره روده متابوليزه مي‌گردد. نيمه عمر ايزوترتينوئين و متابوليت اصلي‌اش 20-10 ساعت است. زمان لازم براي كسب حداكثر غلظت پلاسكمايي حدود 3 ساعت مي‌باشد.

موارد منع مصرف

مصرف این دارو در حاملگی اکیدا ممنوع است و ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو جنین شود.این دارو جزء گروه X است.

دارو در شيردهي، موارد نقص عملكرد كبدي يا كليوي، افزايش ويتامين A و افزايش چربي خون نبايد مصرف شود.

هشدارها

1- ايزوترتينوئين يك داروي سمي است و فقط بايد توسط متخصص پوست يا زير نظر ايشان تجويز گردد. اين دارو براي مدت حداقل 16 هفته مصرف شده و معمولاً تكرار دوره لازم نمي‌باشد.
2- دارو تراتوژن است و حداقل يك ماه قبل از شروع درمان، طي درمان و تا حداقل يك ماه پس از درمان، بارداري نبايد صورت گيرد.
3- طي دوران درمان و حداقل تا يك ماه پس از پايان درمان از اهداء خون بايد اجتناب شود.
4- عملكرد كبدي وميزان چربي‌هاي پلاسما در ابتدا و يك ماه پس از شروع درمان و سپس هر سه ماه يك بار بايد ارزيابي گردند.
5- از مصرف تتراسايكلين، مقادير زياد ويتامين A(بيشتر از 5-4 هزار واحد در روز) و كراتوليتيك‌ها طي دوره درمان با دارو بايد خودداري شود.
6- گلوكز خون در افراد ديابتيك و همچنين مبتلا به كراتيت(به ويژه در افراد مبتلا به سندرم چشم خشك) بايد ارزيابي شود.

عوارض جانبي

ايزوتروتينوئين ممكن است باعث بروز عوارض عديده‌اي همچون خشكي شديد پوست يا غشاء مخاطي، سوزش، خارش يا ساير علائم التهابي چشم، خونريزي از بيني، پوسته پوسته شدن، سرخي، سوزش، درد و ساير علايم التهاب لب‌ها، دپرسيون ذهني، عفونت پوستي، بثورات جلدي و درد مفاصل شود.

تداخل دارویی

ايزوترتينوئين احتمالاً غلظت پلاسمايي كاربامازپين را كاهش مي‌دهد. مصرف همزمان ايزوترتينوئين و تتراسيكلين ممكن است احتمال بالا رفتن فشار خون داخل جمجمه‌اي را افزايش دهد.

نکات قابل توصيه

1- در صورت احتمال بارداري مصرف دارو بايد قطع شده و به پزشك مراجعه شود.
2- از مصرف همزمان ويتامين A يا ساير مكمل‌هاي حاوي ويتامين A مگر در صورت تجويز پزشك، بايد خودداري شود.
3- در صورت كاهش بينايي در شب، از رانندگي و كار با ماشين‌آلات و يا موارد مشابه بايد خودداري كرده و به پزشك مراجعه گردد.

مقدار مصرف

ابتدا مقدار mcg/kg500 در روز ( در يك يا دو مقدار منقسم) همراه با غذا به مدت 4 هفته تجويز مي‌شود. در صورت پاسخ مناسب، مصرف دارو براي 12-8 هفته ادامه مي‌يابد. در صورت پاسخ ضعيف تجويز دارو تا حد mg/kg/day1 براي 12-8 هفته ادامه مي‌يابد. در صورت عدم تحمل، مقدار مصرف به mcg/kg/day200-100 كاهش مي‌يابد.

اشکال دارویی

Capsule: 20mg
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Methoxsalen



موارد مصرف

متوكسالن همراه با اشعه ماوارء بنفش (PUVA)A براي درمان ويتيليگو (تحريك رنگدانه‌سازي)، افزايش مقاومت پوست به نور آفتاب، طاسي موضعي، التهابات پوستي، اگزما و همچنين درمان پسوريازيس و تظاهرات جلدي mycosis fungoides (لنفوم جلدي سلول‌هاي T- ) كه به ساير درمان‌ها پاسخ نمي‌دهد به كار مي‌رود.

مکانیسم اثر

متوكسالن يك مشتق پسورالن است و همان طور كه از ساخت DNA ، تقسيم سلولي و ساخت و تخريب سلول‌هاي اپيدرم ممانعت مي‌كند، ممكن است باعث افزايش فعاليت تيروزيناز در سلول‌هاي سازنده ملانين شود. رنگدانه‌سازي موفقيت‌آميز نيازمند حضور ملانوسيت‌هاي فعال است.

فارماکوکينتيک

جذب متوكسالن از دستگاه گوارش خيلي متغير است وپاسخ ضعيف برخي به درمان با اين دارو ممكن است ناشي از جذب ناقص آن باشد، متوكسالن توسط اشعه ماوراء بنفش A با طول موج بلند (UVA) در محدوده طول موج 400-320 نانومتر(حداكثر اثر در 365 نانومتر) فعال شده است و در كبد متابوليزه مي‌شود. نيمه عمر متوكسالن در فرمولاسيون كپسول‌هاي ژلاتيني سخت 1/1 ساعت است و زمان لازم براي شروع اثر آن در درمان ويتيلگو حداكثر تا شش ماه، در درمان پسوريازيس تا 30 بار مصرف دارو(10 هفته يا بيشتر) براي حساسيت پوست به نور آفتاب تا يك ساعت و براي برنزه كردن پوست چند روز مي‌باشد. 90-80 درصد اين دارو طي هشت ساعت و 95 درصد آن طي 24 ساعت به صورت متابوليت از طريق كليه‌ها 10-4 درصد آن از راه مدفوع دفع مي‌شود. پيوند پرتئين دارو زياد مي‌باشد.

موارد منع مصرف

هشدارها

1- در صورت وجود زالي، هيدرآ، كاهش رنگدانه‌سازي پوست با منشأ عفوني، لوپوس اریتماتوز حاد، پورفیری یا خشکی پوست، پيگمانتوز، آب مراوريد، سابقه ابتلاي به سرطان پوست، مصرف آرسنيك، يا درمان با داروهاي سيتوتوكسيك، قطران زغال سنگ، اشعه ايكس و UVB بايد با احتياط مصرف شود.
2- مصرف متكوسالن و UVA در انسان باعث افزايش خطر بروز سرطان سلول‌هاي سنگفرشي پوست شده است.اين خطر در بيماران داراي عوامل مساعدكننده از قبيل داشتن پوست نازك يا حساسيت مفرط، نور آفتاب، سابقه ابتلاي به سرطان پوست، قرار گرفتن در معرض نور يونيزه كننده، قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور آفتاب يا سابقه درمان با قطران زغال‌سنگ و UVB به مدت طولاني و آرسنيك يا تماس موضعي با گاز خردل بيشتر می باشد.
3- منافع مصرف دارو در برابر مخاطرات آن موارد بيماري‌هاي زالي، هيدره آ يا لكودرما با منشأ عفوني، لوپوس اريتماتوز حاد و پورفيريايي كه با افزايش حساسيت به نور همراه مي‌باشد، بايد سنجيده شود.

عوارض جانبي

بروز آب مراوريد با مصرف دارو گزارش شده است، اما چنانچه به هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب يا اشعه ماوراء بنفش تا مدت 24 ساعت بعد از مصرف دارو از عينك‌هاي آفتابي جاذب UVA استفاده شود، خطر بروز اين بيماري خيلي كاهش مي‌يابد. علائم مصرف بيش از حد دارو يابيش از حد قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش شامل تاول زدن يا پوسته‌ريزي پوست، قرمزي و زخم شدن پوست وورم به ويژه در پا يا قسمت تحتاني ساق پا مي‌باشد. عوارض شايعي مانندخارش پوست و تهوع نيز گزارش شده است.
پيري زودرس پوست ممكن است متعاقب درمان طولاني مدت با PUVB بروز نمايد . اين اثر دائمي است و مشابه قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد است. هپاتيت سمي نزد بيماران تحت درمان بامتوكسالن گزارش شده است، ليكن ارتباط آن با مصرف دارو روشن نمي‌باشد.

تداخل دارویی

مصرف همزمان سيستميك يا موضعي متوكسالن باساير داروهاي حساس‌كننده به نور مانند قطران زغال‌سنگ يا مشتقات آن، مدرهاي تيازيدي، گريزئوفولوين، اسيدناليديكسيك، فنوتيازين‌ها، سولفوناميدها و تتراسايكلين‌ها مي‌تواند باعث حساسيت بيشتر به نور شود. مصرف همزمان فنوتيازين‌ها با متوكسالن به صورت سيستميك ممكن است باعث تشديد آسيب فتوشيميايي به مشيميه، شبكيه و عدسي شود. مصرف همزمان متوكسالن با مواد غذايي حاوي فوروكومارين ماند ليمو، انجير، جعفري، هويج فرنگي، خردل، هويج و كرفس به دليل خطر بروز مسموميت اضافي ناشي از نور توصيه نمي‌شود.

نکات قابل توصيه

1- اثربخشي دارو ممكن است نيازمند 8-6 هفته زمان باشد، لذا نبايد مقدار دارو يامدت قرار گرفتن در معرض اشعه را(به دليل خطر بروز سوختگي‌هاي وخيم) افزايش داد.
2- چنانچه مصرف يك نوبت از دارو فراموش يا به تأخير افتاد، براي برنامه‌ريزي مجدد درمان با نور، بايد به پزشك مراجعه شود.
3- از قرار دادن پوست در معرض آفتاب (حتي از شيشه پنجره يا در روز ابري) براي حداقل 24 ساعت قبل از مصرف دارو و 8 ساعت پس از درمان بايدخودداري شود.
4- در طول روز (حتي در نور مستقيم) بايد تا 24 ساعت پس از مصرف دارو از عينك آفتابي استفاده گردد و لب‌ها تا 15 ساعت بعد از درمان با مواد محافظت‌كننده در برابر آفتاب پوشانيده شوند.
5- بهتر است دارو بر نواحي محدودي از پوست استعمال شود و متعاقب قرار گرفتن در معرض آفتاب يااشعه ماوراء‌بنفش از روي پوست برداشته شود.
6- دارو با غذا يا شير مصرف شود.

مقدار مصرف

خوراكي:
بزرگسالان و كودكان با سن بيشتر از 12 سال: براي درمان ويتيلیگو مقدار mg/day20 براي 3-2 بار در هفته (4-2 ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش) مصرف مي‌شود. بين دفعات مصرف دارو حداقل 48 ساعت فاصله لازم است. زمان اوليه قرار گرفتن در معرض آفتاب نبايد از ده دقيقه براي پوست‌هاي گندم‌گون تجاوز نمايد. ممكن است بر اساس ميزان اريتم يا حساسيت پوست، هر روز پنج دقيقه به اين زمان افزوده شود.
در مورد نور مصنوعي، زمان اوليه نبايد از مصرف مدت زماني كه در نتيجه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث بروز اريتم مي‌گردد، تجاوز نمايد يااين كه بر اساس حداقل مقدار سميت نوري و دستورالعمل كارخانه سازنده دارو براي منابع خاصي از نور تنظيم شود. براي درمان مايكوزيس فونگوئيدز يا پسوريازيس مقدار mg/kg/day0/6 براي 3-2 بار در هفته (با حداقل 48 ساعت فاصله بين دفعات مصرف) 3-2 ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور بر اساس نوع پوست و پاسخ به درمان و همچنين بر حسب دستورالعمل كارخانه سازند دارو براي استفاده از منابع خاصي از نور تعيين مي‌شود. مقدار مصرف دارو پس از 15 بار تجويز مي‌تواند به mg10 بر اساس دستورالعمل كارخانه سازنده افزايش يابد دفعات استفاده از دارو را مي‌توان به تدريج تا ميزان لازم براي درمان نگهدارنده كاهش داد و مدت زمان قرار گرفتن در معرض UVA را بر اساس پاسخ بيمار به دارو تنظيم كرد.
موضعي:
بزرگسالان: مقدار كمي از لوسيون روي ضايعات ويتيلیگو ماليده مي‌شود. مدت 2-1 دقيقه صبر كرده تا خشك شود و سپس مصرف دارو تكرار مي‌شود. اين عمل 5/2-2 ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض UVA انجام مي‌شود. متعاقب در معرض قرار گفتن، ضاعيات بايد با آب و صابون شستشو داده شوند و توسط يك كرم محافظ ضد افتاب محافظت شوند. زمان اوليه قرار گرفتن در معرض آفتاب نبايد از يك دقيقه تجاوز نمايد و اين زمان بااحتياط زياد مي‌گردد. در مورد نور مصنوعي، زمان اوليه نبايد از نصف مدت زماني كه در نتيجه تماس با افتاب باعث بروز اريتم مي‌شود تجاوز كند و يا اين كه بر اساس حداقل مقدار سميت نوري و دستورالعمل كارخانه سازنده براي منابع خاصي از نور تنظيم گردد. درمان پينشهادي كارخانه سازنده هفته‌اي يك بار است، معهذا برخي از پزشكان درمان در هر 5-3 روز را توصيه مي‌نمايند.

اشکال دارویی

Tablet: 10mg
Topical Soultion: 1%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Monobenzone



موارد مصرف

اين فرآورده براي دپيگمانتاسيون نهايي در ويتيلگو گسترده به كار مي‌رود.

مکانیسم اثر

مكانيسم اثر دپيگمانتاسيون اين دارو نامعلوم است. منوبنزون باعث ترشح ملانين از ملانوسيت‌ها می شود و ممکن است باعث تخریب دپيگمانتاسيون دائمي شود.



موارد منع مصرف

در صورت حساسيت مفرط به يكي از اجزاء فرآورده يا به عنوان جايگزين هيدروكينون نبايد مصرف شود.

هشدارها

1- اين دارو دپيگمانته كننده قوي بوده و نبايد به عنوان سفيدكننده آرايشي به كار رود.
2- اين فرآورده براي مصرف خارجي است،از تماس آن با چشم جلوگيري شود.
3- بعد از مصرف اين دارو، ‌پوست براي تمام مدت عمر حساس خواهد شد، لذا در صور تماس بانور خورشيد بايد از فرآورده‌هاي ضد آفتاب استفاده شود.
4- دپيگمانتاسيون بعد از 4-1 ماه درمان بامنوبنزون كامل خواهد شد، اگر نتايج درمان رضايت‌بخش نبود، مصرف دارو بايد قطع شود.در صورت مطلوب بدون دپيگمانتاسيون، مصرف (معمولاً فقط 2 بار در هفته) بايد به منظور حفظ دپيگمانتاسيون تداوم يابد.

عوارض جانبي

تحريك، سوزش والتهاب پوست از عوارض جانبي اين دارو مي‌باشند.



مقدار مصرف

3-2 بار در روز يك لايه نازك از كرم بايد نواحي پيگمانته گذاشته و ماساژ داده شود.

اشکال دارویی

Topical Cream: 20%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Para-aminobenzoic Acid



موارد مصرف

پابا به عنوان محافظت‌كننده پوست در مقابل نور خورشيد مصرف مي‌شود.

مکانیسم اثر

محافظت‌كننده‌هاي شيميايي در مقابل نور خورشيد با جذب اشعه UV در محدوده خاصي از طول موج مانع از نفوذ آن در داخل اپيدرم مي‌شوند.




هشدارها

بيماران حساس به شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي از قبيل ساخارين، بي‌حس‌كننده‌هاي استري همچون بنزوكائين، رنگ‌هاي آزو از نوع پاراآميون مثل آنيلين، آنتي‌بيوتيك‌هاي سولفوناميدي، داروهاي سولفوناميدي پائين‌آورنده قندخون يا مدرهاي تيازيدي ممكن است به تركيبات محافظت‌كننده در مقابل نور حاوي PABA يامشتقاتش حساس باشند.

عوارض جانبي

با مصرف اين دارو ممكن است درماتيت تماسي و بثورات جلدي بروز كند.

تداخل دارویی

نکات قابل توصيه

1- در صورت بروز تحريك يا بثورات جلدي از مصرف دارو بايد خودداري شود.
2- از تماس دارو باچشم‌ها خودداري شود.
3- اين دارو ممكن است باعث تغيير رنگ لباس‌ها شود.

مقدار مصرف

مقدار كافي از دارو روي مناطقي از پوست كه در معرض آفتاب قرار دارد ماليده مي‌شود. مصرف دارو بايد هر دو ساعت يك بار بعد از شنا كردن يا تعريق بيش از حد تكرار شود.

اشکال دارویی

Lotion: 5%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Pyrithione Zinc



موارد مصرف

‌پيريتيون براي كنترل شوره و درماتيت سبوره‌اي پوست سر مصرف مي‌شود.

مکانیسم اثر

اين دارو با اثرات ضدميتوز باعث كاهش ساخت و ساز سلول‌هاي اپي‌تليال مي‌شود. پيريتيون همچنين اثرات ضد قارچ و ضد باكتري نيز دارد.



هشدارها

در صورت بروز حساسيت به دارو منافع مصرف در برابر مخاطرات آن سنجيده شود.

عوارض جانبي

حساسيت پوست از عوارض جانبي دارو است.

تداخل دارویی

نکات قابل توصيه

1- اين دارو بايد حداقل 2 بار در هفته مصرف شود.
2- قبل از مصرف شامپو بايد موها را خوب خيساند و بعد از مصرف نيز به خوبي آبكشي كرد.
3- از تماس دارو با چشم‌ها بايد اجتناب شود.
4- چنانچه استعمال يك نوبت شامپو فراموش گرديد، به محض به ياد آوردن استعمال گردد، مگر آن كه تقريباً زمان مصرف نوبت بعدي فرا رسيده باشد.

مقدار مصرف

پوست سر دو بار در هفته با مقدار كافي از شامپو شسته می شود.

اشکال دارویی

Shampoo: 2%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Selenium Sulfide



موارد مصرف

سولفيد سلنيوم براي درمان شوره يا درماتيت سبوره‌اي پوست سر و همچنين تينه‌آور سيكالر به كار مي‌رود.

مکانیسم اثر

اين دارو ممكن است از طريق اثر ضدميتوزي عمل نمايد و موجب كاهش فرايند ساخت و تكثير سلول‌هاي اپيدرم گردد. به علاوه، سولفيد سلنيوم داراي اثرات تحريك‌كنندگي موضعي، ضدباكتريايي و ضد قارچي خفيف نيز مي‌باشد كه ممكن است در اثربخشي ان مشاركت كند.




هشدارها

در صورت وجود التهاب يا اگزوداي حاد پوست (احتمال افزايش جذب) يا حساسيت به دارو بايد با احتياط مصرف شود.

عوارض جانبي

خشكي يا چرب شدن غير معمول يا پوست سر، از عوارض شايع اين دارو هستند.

تداخل دارویی

نکات قابل توصيه

1- در صورت وجود تاول، جراحات يا زخم بهبود نيافته روي پوست سر، ازمصرف دارو اجتناب شود.
2- از تماس داروبا چشم‌ها با آب شسته شوند.
3- قبل از استعمال دارو لازم است موها و پوست سر با آب نيم‌گرم خيس شوند وسپس مقدار كافي از شامپو روي سر ماليده تا كف نمايد. پس از 3-2 دقيقه موها آبكشي شده و مجدداً شامپو مصرف گردد.
4- براي كاهش احتمال تغيير رنگ موهاي روشن، بلوند، خاكستري يا رنگ شده، لازم است پس از استعمال شامپو آنها را به خوبي (بار يمدت 5 دقيقه) آبكشي نمود.
5- چنانچه استعمال يك نوبت شامپو فراموش گرديد، به محض به ياد آوردن استعمال گردد، مگر آن كه تقريباً زمان مصرف نوبت بعدي فرا رسيده باشد.

مقدار مصرف

براي درمان شوره يادرماتيت سبوره‌اي پوست سر، لوسيدن 1 يا 5/2% دوبار در هفته به مدت دو هفته و سپس به صورت كمتر يك بار در يك يا دو هفته يا بيشتر تكرار مي‌شود. براي درمان تينه‌آورسيكالر، مقدار كافي از لوسيون 5/2% روزانه يك بار به مدت يك هفته بر بدن ( به جز صورت و نواحي تناسلي) استعمال و پس از ده دقيقه با آب شسته مي‌شود.

اشکال دارویی

Shampoo (lotion): 1%, 2.5%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Tretinoin



موارد مصرف

ترتينوئين براي درمان موضعي آكنه ولگاريس به كار مي‌رود. به علاوه از اين دارو گهگاه در درمان اختلالات كراتين‌سازي 0پسوريازيس، ايكتيوز لايه‌اي و كراتوزفوليكولي) و زگيل‌هاي صاف نيز استفاده مي‌شود.
ترتينوئين ممكن است همراه با آنتي‌بيوتيك‌هاي سيستميك براي درمان تمام درجات آكنه از جمله آكنه كونگلوباتا شديد (درجه17) مصرف شود، ليكن به تنهايي بر آن موثر نمي‌باشد. همچنين براي درمان كمكي هيپرپيگمنتاسيون، زبري و چين و چروك نرم پوست صورت ناشي از نور (photoaging) مصرف مي‌شود. اين دارو قادر به بهبود روند‌هاي بافتي پيري پوست ناشي از نور مي‌باشد، ليكن قادر به ترميم كامل صدمات ناشي از نور يا حذف تمام چين و چروك‌هاي پوست نمي‌باشد.

مکانیسم اثر

ترتينوئين يك هورمون و آنالوگ ويتامين A است كه احتمالاً با تغيير بيان ژني باعث تغيير در ساخت پروتئين مربوط مي‌گردد. دارو با عبور از غشاء سلولي به گيرنده‌هاي اختصاصي خود در سيتوپلاسم متصل شده و متعاقباً كمپلكس دارو-گيرنده با ورود به هسته سلولي به DNA متصل مي‌شود. بسته به نوع بافت، يا يك روند رونويسي (افزايش mRNA و در نتيجه افزايش ساخت پروتئين) شروع مي‌شود و يا اين كه ترانسپراسيون بروز مي‌نمايد. چنانچه كمپلكس هورمون – گيرنده (گيرنده سيتوپلاسممي ترتينوئين) قادر به فعال نمودن عوامل رونويسي ژني ياعامل پاسخ ده هورموني نباشد، ترانسپراسيون بروز مي‌نمايد. چنانچه بيان ژني تضعيف گردد، پروتئين مربوط ساخته نمي‌شود. به نظر مي‌رسد كه ترانسپراسيون در تضعيف پديده پيرپوستي ناشي از نور و هيپوپيگمنتاسيون پوست نقش داشته باشد.
اثر ضد آكنه و كراتوليتيك: احتمالاً با تحريك روندهاي رونويسي، باعث افزايش ميتوز سلولي اپيدرم و سرعت ساخت و تجزيه آن مي‌شود. افزايش نفوذپذيري پوست باعث از دست رفتن آب آن و سستي لايه شاخي شده و با كاهش چسبندگي به سادگي قابل كندن است. اين عمل، برداشت كومدون موجود را تسهيل نموده و احتمالاً ساخت كومدون جديد را نيز مهار مي‌نمايد. ترتينوئين از ساخت كراتين نيز ممانعت به عمل مي‌آورد.
اثر تخفيف دهندگي پيري پوست ناشي از نور: پيش درماني پوست با ترتينوئين، اثر تحريكي نور بر عامل رونويسي ژني به نام AP-1 را مهار مي‌نمايد. اين اثر ترانسپراسيوني توليد آنزيم‌هاي متالوپروتئيناز را كه توسط نور القاء شده‌اند، متوقف مي‌نمايد كه در نتيجه سلول‌هاي بالقوه صدمه ديده پوست در نتيجه نور UV را برداشت مي‌نمايد.
ترتينوئين نور UV را جذب نكرده و به عنوان محافظت كننده پوست درمقابل نور محسوب نمي‌شود. به علاوه به نظر مي‌رسد كه اين دارو رشد و افتراق انواع سلول‌هاي اپيتليال، مواد شبه گليكوز آمينوگليكان در استراتوم كورنئوم را افزايش مي‌دهد.ترتينوئين همچنين دراي فعاليت التيام‌بخش زخم‌ها، رشد مو و تا حدودي اثرات ضد توموري مي‌باشد كه نيازمند بررسي بيشتر است. اين اثرات احتمالاً ناشي از افزايش سرعت ساخت و تجزيه سلول، آنژيوژنزيس، ساخت پروتئين و افزايش افتراق سلولي است.

فارماکوکينتيک

مقدار كمي از دارو (تا 8%) از راه پوست جذب و در ادرار و صفرا ترشح مي‌شود. جذب دارو به دنبال استعمال آن در نواحي وسيعي از سطح بدن يا مصرف طولاني مدت در درماتوزهاي گسترده مزمن (ايكتيوز) افزايش مي‌يابد.

موارد منع مصرف

این دارو در بارداری، اگزما، پوست برهنه یا آفتاب سوخته و سابقه شخصی یا خانوادگی اپیتلیومای جلدی نباید مصرف شود.

هشدارها

قرمزي و كنده شدن پوست ممكن است متعاقب چند روز استعمال دارو بروز نمايد كه البته با گذشت زمان فروكش مي‌نمايد.

عوارض جانبي

تحريكات پوستي، اريتم، جدا شدن پوست، تغيير در رنگدانه سازي، حساسيت به نور،پوسته‌ريزي و احساس گرما با مصرف دارو ممكن است مشاهده شود.
تداخل‌هاي دارويي: مصرف همزمان اين دارو با صابون‌هاي ساينده يا طبي، پا‌ك‌كننده‌ها فرآورده‌هاي ضد آكنه يا فرآورده‌هاي حاوي مواد پوسته‌ريز مانند بنزوئيل پراكسيد، رزورسينول، اسيدساليسيليك يا گوگرد، فرآورده‌هاي موضعي حاوي الكل، ايزوترتينوئين ممكن است سبب بروز اثر تحريكي تجمعي يا خشك‌كنندگي شود. مصرف همزمان ترتينوئين با ساير داروهاي حساس‌كننده پوست به نور مانند ايزوترتينوئين ممكن است احتمال بروز حساسيت به نور را افزايش دهد.

تداخل دارویی

نکات قابل توصيه

1- از تماس دارو با چشم‌ها، دهان، بيني و غشاء‌هاي مخاطي اجتناب شود.
2- به طور همزمان با ساير عوامل پوسته‌ريز مصرف نشود (مي‌‌تواند با تناوب 12 ساعته با بنزوئيل پراكسيد مصرف گردد).
3- دارو بر زخم‌هاي باز و پوست آفتاب‌سوخته استعمال نشود.
4- از مواجهه بانور ماوراء‌بنفس اجتناب گردد ودر طول 6 ماهه اول درمان نيز مواجه شدن با نور خورشيد نيز به حداقل برسد.
5- احتمال افزايش حساسيت پوست به باد يا سرما وجود دارد.
6- شواهد كافي براي مصرف دارو به مدت طولاني‌تر از 48 هفته براي كاهش پيري پوست ناشي از نور در دسترس نمي‌باشد.

مقدار مصرف

فرمولاسيون روغن در آب: براي درمان آكنه ولگاريس در ابتدا مقدار كافي از دارو هر شب موقع خواب روي ضايعه ماليده شود. پس از 10-7 روز دوز دارو به دو بار به شرط عدم بروز خشكي پوست مي‌تواند افزايش يافته و سپس مقدار نگهدارنده شبي يك بار به هنگام خواب يا كمتر ادامه يابد. براي درمان كراتوز فوليكولي مقدار كافي 2-1 بار در روز روي ضايعه ماليده مي‌شود.
فرمولاسيون آب در روغن: بالفنين تا سن 50 سالگي براي درمان كمكي هيپرپيگمنتاسيون، زبري و چين و چروك نرم پوست، يك لايه نازك دارو به هنگام خواب روي پوست قرار داده شود.

اشکال دارویی

Solution: 0.05%
Topical Cream: 0.05%
Topical Gel: 0.025%
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Urea


موارد مصرف
اوره باعث هیدراسیون می شود و عمدتاً به صورت موضعی در درمان ichthyosis و اختلالات هاپیرکراتوتیک پوستی استفاده می گردد. در مصرف داخل وریدی دارای خصوصیات دیورتیک اسمزی مشابه با مانیتول می باشد و در درمان افزایش حاد فشار داخل مغزی کاربرد دارد مواردی که ناشی از ادم مغزی می باشد و هم چنین برای کاهش فشار داخل چشمی در گلوکوم حاد کاربرد دارد. در ختم حاملگی به صورت داخل آمینوتیکی از آن استفاده می شود. در مصرف موضعی، این دارو دارای خواص هیدراته کننده و کراتولیتیک می باشد. در درمان ichthyosis و دیگر اختلالات پوست خشک به صورت کرم یا لوسیون های 5 تا 25 % کاربرد دارد. در موارد از بین رفتن ناخن ها فرآورده 40 % آن هم مصرف می شوند. جهت کاهش فشار زیاد شده داخل مغزی یا داخل چشمی از اوره به صورت داخل وریدی و انفوزیون محلول 30 % در گلوکز 5 تا 10 % و با سرعت حداکثر 4 میلی لیتر در دقیقه و با دوز 5/0 تا 5/1 گرم /کیلوگرم تا حداکثر 120 گرم در روز استفاده می شود. در مورد کودکان زیر 2 سال دوز 100 میلی گرم/کیلوگرم توصیه می شود. افزایش بازگشتی در فشار داخل مغزی یا داخل چشمی می تواند بعد از 12 ساعت رخ دهد. محلولهای 40 تا 50 % این دارو به طریق داخل آمینوتیکی برای ختم حاملگی داده می شوند. از اوره نشان دار با کربن 13 در تشخیص درزیوۀ عفونت هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود. این تست عبارتست از جمع کردن نمونه نفس قبل و بعد از تجویز خوراکی یک دوز منفرد اوره نشان دار با کربن 13. هلیکوباکتر پیلوری اوره آز تولید می کند که اوره را به دی اکسید کربن و آمونیوم تجزیه می کند و بنابراین وجود مقادیر زیاد CO2 نشان دار با C13 در نمونه تنفسی و مقایسه آن با مقادیر پایه بیانگر عفونت می باشد. دوزهای تجویزی اوره نشان دار با کربن 13 عبارتند از: 50، 75 یا 100 میلی گرم که بستگی به کیت آزمایشگاهی دارد. در این تست هم چنین می توان از اوره نشاندار با کربن 14 رادیونوکلئونید استفاده نمود.



فارماکوکينتيک
اوره به سرعت از مسیر گوارشی جذب می شود اما باعث ناراحتی های گوارشی می گردد. در مایع خارج سلولی از جمله لنف، صفرا، مایع مغزی نخاعی و خون توزیع می شود. از جفت عبور می کند و در چشم نفوذ می نماید و به صورت تغییر نکرده از طریق ادرار دفع می شود.



عوارض جانبي
همانند مانیتول. هرچند که نسبت به مانیتول بیشتر آزاردهنده است و تجویز داخل وریدی آن می تواند منجر به ترومبوزوریدی و یا فلبیت در محل تزریق شود و خروج آن از عروق ممکن است باعث بروز نکروز شود. تنها باید از وریدهای بزرگ جهت انفوزیون استفاده کرد و این کار نباید در وریدهای اندام تحتانی افراد مسن صورت پذیرد و برای منع خارج شدن اتفاقی آن از عروق طی انفوزیون آن باید مراقبت شدیدی به عمل بیاید. تزریق سریع داخل وریدی محلول های Urea می تواند منجر به همولیز شود که خطر آن با استفاده از محلول های گلوکز و قندی به عنوان رقیق کننده کاهش می یابد. اوره را نباید همراه با خون کامل تجویز نمود. مصرف موضعی آن در پوست های حساس می تواند آزاردهنده باشد.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Vitamin A+D(Topical)



موارد مصرف
اين تركيب براي محافظت پوست و تسريع دربهبود التهاب و تحريك مناطقي از پوست بدن نوزاد كه در تماس با ادرار است، سوختگي‌هاي خفيف، سوختگي ناشي از نور خورشيد و تحريك خفيف پوست مصرف مي‌شود.



نکات قابل توصيه

1- اين دارو فقط براي استعمال خارجي است و از مصرف آن در چشم‌ها بايد خودداري شود.
2- پيش از مصرف دارو، ناحيه مورد نظر بايد با آب گرم و صابون شستشو داده شود.

مقدار مصرف

پماد به مقدار مورد نياز روي موضع ماليده شده و در صورت لزوم موضع پانسمان گردد.

اشکال دارویی

Topical Ointment: (Vit. Q 850 IU + Vit D 85 IU )/g
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی دارو (ژنریک): Zinc Oxide



موارد مصرف

اكسيد روي براي پيشگيري از آفتاب‌سوختگي، پيري زودرس پوست، درمان خشكي پوست، اختلالات پوستي و عفونت‌هايي نظير سوختگي‌هاي خفيف، اگزما، آماس سوزش‌دار، خراشيدگي‌ها، آكنه ولگاريس، ادرار سوختگي، شوره و سبوره،سميت با پيچك سمي،كچلي، خارش، پسوريازيس، گزش حشرات، زردزخم و زخم‌هاي واريسي به كار مي‌رود.

مکانیسم اثر

اكسيد روي با ايجاد يك سد فيزيكي باعث بازتاب، پراكنده كردن و جذب اشعه ماوراء بنفش و اشعه مرئي نورخورشيد شده و نفوذ آن را از طريق اپيدرم به حداقل مي‌رساند. به علاوه داراي اثرهاي قابض، محافظ و ضدعفوني كننده پوست نيز مي‌باشد. اين دارو مهاركننده رشد باكتري‌ها نيز مي‌باشد كه تا حدودي به اثر كاهش PH ناشي از آن مربوط مي‌باشد.




هشدارها

سالمندان ممكن است متعاقب مصرف عوامل ضد آفتاب دچار كمبود ويتامين D شده و به دنبال آن به نرمي استخوان، پوكي استخوان ياشكستگي استخوان مبتلا شوند.

عوارض جانبي

مصرف عوامل ضد افتاب ندرتاً‌ ممكن است باعث جوش، درماتيت آلرژيك تماسي (سوزش وخارش پوست)، درماتيت تماسي فتوآلرژيك (قرمزي و التهاب زودهنگام پوست)، تحريك پوستي (سوختگي،‌خارش و قرمزي پوست) و بثورات پوستي شود.

تداخل دارویی

نکات قابل توصيه

1- از تماس دارو با چشم‌ها بايد خودداري شود.
2- در صورتي كه زخم مورد نظر عميق باشد يا سوختگي شديد وجود داشته باشد، به پزشك بايد مراجعه گردد.
3- دارو بايد نيم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، به طور يكنواخت روي پوست ماليده شود.

مقدار مصرف

به مقدار مورد نياز روزي چند بار روي ضايعه ماليده مي‌شود.

اشکال دارویی

Toical Ointment: 20%
 
بالا