► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

  • متوسط

    رای: 0 0.0%
  • کم

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    1
  • نظرسنجی بسته .

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] انفجار پیرترین ماهواره کاربردی آمریکا در مدار

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93121307647
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸



یک ماهواره 20 ساله نیروی هوایی آمریکا در مدار زمین منفجر شده و 43 تکه زباله فضایی آن به زباله‌های قبلی موجود در فضا افزوده شدند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، این انفجار در روز سوم فوریه (14 بهمن) در اثر افزایش ناگهانی دما رخ داد، اما خبر آن به تازگی منتشر شده است. به گفته سازمان‌ فضایی اروپا و ناسا، این رویداد مخرب هیچ خطر چشمگیری برای ماهواره‌های اطراف زمین ایجاد نکرده است.
این رویداد توسط سایت Space News و پس از پرسش از فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا آشکار شد.
ماهواره هواشناسی برنامه پرواز ماهواره دفاعی 13 (DMSP-F13) در سال 1995 به فضا پرتاب شده و تاکنون عملیاتی باقی مانده بود. این امر، آن را به پیرترین ماهواره در این مجموعه خاص از ماهواره‌ها تبدیل کرده که بطور متمادی عملیاتی بوده است.
هنوز آنچه دقیقا باعث انفجار ماهواره شده، مشخص نیست و دلیل بالا رفتن ناگهانی دمای آن نیز به شکل معما باقی مانده است.
فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا اظهار کرد که سیستم فرعی نیرو با افزایش ناگهانی دما روبرو شده، پس از آن کنترل ارتفاع از دست رفته و منجر به انفجار ماهواره شده است.
شش ماهواره دیگر DMSP در فضا وجود دارند و هفتمین ماهواره قرار است در سال 2016 به فضا پرتاب شود.
نیروی هوایی آمریکا این انفجار را کم اهمیت شمرده و اظهار کرده که فقدان ماهواره DMSP-F13 هیچ گونه ضرری برای سایر ماموریت‌های آن‌ها ندارد.
با این‌حال، نگرانی اصلی از چنین رویدادی، افزایش میزان ضایعات فضایی در مدار زمین است. انفجارات پیشین در مدار که چشمگیرترین آنها برخورد ماهواره ایریدیوم آمریکا و یک ماهواره از بین رفته روسیه در سال 2009 بود، صدها قطعه ضایعات فضایی را در مدار زمین پخش کرده است.

رویداد قابل توجه دیگر، آزمایش موشک چینی ضد ماهواره در سال 2007 بود که باعث انفجار ماهواره این کشور شده و بشدت از سوی کشورهای دیگر محکوم شد.
این اتفاقات، خطر برخوردها در آینده را افزایش داده و گاهی اوقات حتی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را مجبور به انجام مانورهایی برای اجتناب از برخورد با این ضایعات می‌کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] سازمان فضایی نمی تواند زیرمجموعه یک وزارتخانه باشد/در حوزه فضا در حال در جا زدن هستیم
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 93122012000
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷



مجری طرح ماهواره ملی «امید»، اولویت فناوری فضایی کشور را طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی دانست و گفت: در این مسیر شروع خوبی داشتیم ولی الان در حال درجازدن هستیم.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا دکتر رضا تقی پور در همایش «در مسیر پیشرفت، توقف ممنوع (آینده فضایی کشور در هاله‌ای از ابهام)» در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به تصمیمات اخیر مبنی بر انتقال سازمان فضایی از ریاست جمهوری به زیرمجموعه وزارت ارتباطات و جدا شدن پژوهشکده های مختلف آن و واگذاری آنها به وزارتخانه های مختلف و تشکیل مرکز ملی فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فضایی را یک سازمان فرا وزارتخانه یی دانست و افزود: در این حوزه وزارتخانه‌های ارتباطات، دفاع، کشور، علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت و ... درگیر هستند و این سازمان وقتی می‌خواهد فراسازمانی کار کند، نمی‌تواند تحت نظارت یک وزارتخانه باشد.

رییس اسبق سازمان فضایی ایران با اشاره به تجربیات موفق سایر کشور در زمینه فعالیت سازمان فضایی تحت نظارت رییس جمهور، اظهار داشت: ناسا دپارتمانی زیر نظر رئیس جمهور دارد و در روسیه و هند هم نهادهای مشابه تحت نظر نخست وزیر اداره می‌شوند و حتی در چین هم سازمان فضایی زیر مجموعه مستقل رئیس جمهور یا معاون وی است و محدود کردن سازمان فضایی ایران به یک نهاد، تنها دامنه رقابت‌ها را افزایش خواهد داد.

تقی‌پور با طرح این سوال که چگونه مسیر پیشرفت در حوزه فضایی در دوران کوتاهی طی شد و آیا این روند قابل تکرار است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: این مسیر تنها با مدیریت جهادی طی شد و در زمان پرتاب ماهواره امید وقتی از من، میانگین سنی کارکنان را پرسیدند جواب دادم که این میانگین ۲۸ سال است و این نشان می‌داد که ساختار تیم علمی ما همگی متشکل از افراد جوان بوده‌اند.

وی با اشاره به سخنان امام راحل که جنگ را نعمت توصیف کرده بود، خاطر نشان کرد: در طول جنگ به بسیاری از فناوری‌ها دست یافتیم و پس از جنگ نیز شاهد آن بودم که تعدادی از افراد اندیشمند و خلاق و دانشمند دور هم جمع شدند و گفتند که می‌خواهند تنها با اختصاص ۱۵ میلیون دلار ماهواره بسازند و امروزه که در همه جا اقتصاد مقاومتی مطرح است، ماهواره امید خود یک الگوی اقتصاد مقاومتی است.

تقی پور با تاکید بر اینکه طراحی ماهواره در اوج اعمال تحریم‌ها علیه کشور آغاز شد، ادامه داد: این اقدام در همه حوزه‌ها قابل اجرا است به شرط آنکه آن را درست انجام دهیم و ساختارهای آن نیز موجود باشد.

وزیر اسبق ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا آرمان‌های ما به سانتریفیوژها و ماهواره‌های داخلی وابسته است یا نه گفت: اگراینها جزو مولفه‌های پیشرفت کشور هستند قطعا اهمیت دارند و برای کشور مهم است. قطعا هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود که امروز یکی از نمادهای بارز اقتدار جمهوری اسلامی ایران و انقلاب همین پیشرفت‌های علمی بوده است و اگر اینها نبود اجازه نمی‌دادند در دنیا صحبت کنیم.

تقی پور به چرخه مدیریتی در حوزه‌های فناوری اشاره کرد و گفت: در چرخه مدیریت فناوری یک مرحله مهم به دست آوردن تکنولوژی است ولی مهمتر از آن مرحله بعدی یعنی پیشرفت فناوری خواهد بود و این مسیر روشن است و اگر این راه را نرفتیم دلیل آن این نیست که ما مسیر را نمی‌دانیم و یا نمی‌توانیم.

مجری طرح ماهواره امید، به وضعیت برخی از کشورها چون هند اشاره و اظهار کرد: هنددر حوزه فناوری فضایی فراز و نشیب‌های بیشتری نسبت به ایران داشته به گونه‌ای که کارهایی که در ایران انجام شد در هند دو برابر زمان برده است ولی امروزه هند با همکاری فرانسه ماهواره‌ ژئو را پرتاب می‌کند و ازپرتاب ماهواره خود سود نیز می‌برد و من می‌توانم به جرات بگویم ایران و دانشمندان ایرانی از آنها در این امر قوی‌تر هستند.

وی راه پیشرفت در حوزه فضایی را پایداری دانست و افزود: در این مسیر شروع خوبی داشتیم ولی الان در حال درجازدن هستیم.

وی درباره مذاکرات گفت: مذاکرات حدس و گمان است ما امیدمان این است که این گونه نباشد که مذاکرات تا این حد تأثیر در کشور داشته باشد. ما امروز از اقتصاد دانش بنیان صحبت می‌کنیم و نباید فریب این سخنان را بخوریم که اگر از علم هسته‌ای کوتاه آمدیم دنیا به ما لبخند می‌زند. نه تنها باید اجازه ندهیم توان فضایی کشور تضعیف شود بلکه باید آن را روز به روز تقویت کنیم و مشکلات راهبردی را حل کنیم.

تقی پور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در نشست مبنی بر این که وقتی ماهواره مخابراتی نداریم چه لزومی به اعزام انسان به فضا است، توضیح داد: اعزام انسان به فضا در همه دنیا موافقان و مخالفانی دارد . عده‌ای از دانشمندان در سطح جهان مطرح می‌کنند که حتی اعزام آرمسترانگ به ماه بیهوده بوده و امریکایی‌ها فقط می‌خواستند قدرت خود و مالکیتشان در ماه را به دنیا نشان دهند ولی به نظر من ساخت ماهواره مخابراتی مهمتر از فرستادن انسان به فضا است و اعزام انسان به فضا باید در اولویت‌های بعدی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اگر فناوری فضایی را به عنوان یک فناوری پیشران در سایر فناوری‌ها بدانیم باید یکسری آرمان‌هایی برای آن متصور شویم تا فناوری‌ها در جا نزنند.

وزیر سابق ارتباطات افزود: اولویت کشور طراحی و ساخت ماهواره‌های ژئو و مخابراتی است که باید برای آن سرمایه گذاری شود و بر اساس استراتژی مشحص وارد این حوزه شویم. اگر هند امروز به این جایگاه در حوزه فضایی رسیده، حدود 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بازگشت چهارمین فضانورد زن روس از فضا

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93122112459
پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶



دو کیهان‌نورد روس و یک فضانورد آمریکایی پس از اقامتی شش ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، بامداد امروز (پنجشنبه) با ناو فضایی «سایوز تی.ام-14 ام.» به زمین بازگشتند.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، کپسول فضایی سایوز حامل «الکساندر ساموکوتایف» و «یلنا سیروا»، کیهان‌نوردان سازمان فضایی روسیه- روسکاسموس- و «بری ویلمور»، فضانورد ناسا در هوایی مه‌آلود در 147 کیلومتری جنوب‌شرقی شهر ژزکازگان قزاقستان به زمین نشست.
با وجود دید ضعیف و بارش برف در منطقه، تیم امدادگر در مدت چند دقیقه پس از فرود کپسول، به محل مورد نظر رسیده و فضانوردان را از داخل کپسول خارج کردند و تست‌های پزشکی بر روی آنها انجام شد.
این ناو در 26 سپتامبر2014 از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد و جمعا 167 شبانه روز در مدار زمین بود.
الکساندر ساماکوتایف، فرمانده این سفینه قبلا نیز به فضا سفر کرده بود و ازآوریل تا سپتامبر 2011 در ایستگاه فضایی بین المللی فعالیت داشت که در جریان آن سفر یک راهپیمایی به مدت شش ساعت و 23 دقیقه انجام داد. در سفر فعلی نیز او یک راهپیمایی داشت که جمع مدت فعالیت های او در خارج از ایستگاه فضایی را به 10 ساعت و چهار دقیقه رساند.
با پایان یافتن دومین پرواز، مدت اقامت فضایی ساماکوتایف به 331 روزو 11 ساعت و و 25 دقیقه رسید.
یلنا سیروا، سرنشین دیگر این ناو، چهارمین زن فضانورد روسیه بعد از ترشکوا، ساویتسکایا و کانتاکوا به حساب می آید او همچنین نخستین زن فضانورد روس بود که در ایستگاه فضایی بین المللی فعالیت داشت.
او و ساماکوتایف ماموریت داشتند طی مدت اقامت در مدار زمین بیش از 50 آزمایش علمی و فنی را به انجام برسانند.
بری ویلمور، فضانورد ناسا نیز دو بار به فضا سفر کرده است. نخستین ماموریت مداری او بر عرشه کیهان پیمای آتلانتیس در سال 2009 بود که تنها حدود 10 روز طول کشید.
در حال حاضر سه فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) مستقر هستند و سه فضانورد دیگر در تاریخ 27 مارس (هفتم فروردین) به آنها ملحق خواهند شد.
در این مأموریت دو فضانورد به نام‌های «اسکات کلی» و «میخائیل کورنینکو» به مدت یک سال کامل در ایستگاه فضایی حضور خواهند داشت تا محققان، اثر سفرهای فضایی طولانی مدت بر بدن آنها را به دقت مورد بررسی قرار دهند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] آغاز ماراتن طولانی در ایستگاه فضایی بین‌المللی
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94010801383
شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷



ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ-16 ام در حالی سکوی پرتاب شماره 1 را ترک کرد که دو نفر از سه سرنشین آن قرار است در ایستگاه فضایی بین‌المللی رکوردشکنی کنند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، «اسکات کلی» فضانورد کهنه کار ناسا که سه ماموریت مداری در پرونده دارد و تقریبا شش ماه از عمرش را در فضا به سر برده به همراه «میخائیل کورنیکو» کیهان‌نورد روس که او نیز قبلا 176 روز را در ایستگاه فضایی بین‌المللی گذرانده، خود را برای اقامتی یک ساله در این ایستگاه آماده کرده‌اند.

تاکنون به طور معمول فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی مأموریت‌های فضایی شش ماه داشته‌اند. گرچه قبلا دکتر پالیاکف در مجتمع مداری میر پروازی به مدت 437 روزه داشته، اما اینک هم فناوری‌ها ارتقاء یافته و هم شیوه آزمایش متفاوت است.

طی مدت این سفر، «مارک کلی»، فضانورد بازنشسته ناسا که برادر دوقلوی اسکات کلی است نیز تحت نظر خواهد بود. البته آزمایش بر روی این دو برادر برنامه‌ای سه ساله است که بودجه‌ای یک و نیم میلیون دلاری را در بر می‌گیرد و از مدت‌ها قبل تحت نظر کارشناسان ناسا آغاز شده است و مرتبا نمونه‌هایی از ادرار و مدفوع، بزاق دهان و خون از آنها گرفته شده و همچنین تحت برخی آزمایش‌های جسمی و روانی دیگر بوده‌اند. این کارها طی دوران سفر «کلی» و بعد از آن نیز به صورت منظم ادامه خواهد داشت.

در این سفر «گنادی پادالکا» نیز حضور دارد که قبلا چهار بار به فضا سفر کرده و جمعا بیش از 700 شبانه روز را در مدار زمین به سر برده است. البته «پادالکا» تنها حدود شش ماه در مدار خواهد بود.
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گشت نجومی در نیاسر، همزمان با جشنواره گل و گلابگیری

گشت نجومی در نیاسر، همزمان با جشنواره گل و گلابگیری

[h=1]گشت نجومی در نیاسر، همزمان با جشنواره گل و گلابگیری[/h]
19 فروردین 1394
ماهنامه نجوم پنجشنبه و جمعه، 24 و 25 اردیبهشت، گشت رصدی را به مقصد نیاسر، همزمان با جشنواره گلاب و گلابگیری برگزار خواهد کرد. در این برنامه علاوه بر آموزش نجوم و امکان رصد و عکاسی از آسمان شب زیر نظر کارشناسان ماهنامه نجومف می‌توانید از طبیعت نیاسر در فصل بهار لذت ببرید و در جشنواره گلابگیری شرکت کنید. برای اطلاعات بیشتر روی ادامه کلیک کنید.


نیاسر، آنطور که از باغ تالار دیده می‌شود
سال‌هاست برای رصد ژرفای آسمان و در جست‌وجوی آسمان تاریک به روستاهای اطراف کاشان سفر می‌کنیم و به رصد با تلسکوپ و عکاسی از آسمان شب می‌پردازیم. روستاهایی که آسمانی به نسبت تاریک دارند و البته برای ساکنان تهران مقصد چندان دوری نیستند.


در سال‌های اخیر همواره نیاسر یکی از روستاهای مقصد منجمان تهرانی بوده است. به ویژه با وجود بناهایی همچون چارتاقی باستانی و رصدخانه دانشگاه کاشان در نزدیکی همین چارتاقی پتانسیل‌های نجومی خوبی در خود حفظ کرده است.
آسمان پرستاره نیاسر بر فراز گنبد رصدخانه دانشگاه کاشان / عکس: مجید قهرودی


نیاسر که حالا از آن با نام باغ‌شهر نیاسر یاد می‌شود، چند سالی که در فصل بهار با جشنواره گلابگیری‌اش شهرت فراوانی کسب کرده و مقصد مسافران و علاقمندان زیادی در فصل بهار شده است. اکنون بهار برای خیلی‌ها فرصتی شده است برای اینکه در کوچه‌های با‌غشهر نیاسر قدم بزنند، بوی گل‌ها را استشمام کنند و ضمن تماشای فرایند گلاب‌گیری، گلاب اعلا و دیگر عرقیجات مورد علاقه‌شان را تهیه کنند.




این بار با شرکت در گشت رصدی ماهنامه نجوم دو نشان را با یک تیر خواهید زد: پنجشنبه شب و بامداد جمعه را در حالی به سحر خواهید رساند که همراه با علاقه‌مندان به نجوم و زیر نظر کارشناسان ماهنامه به رصد با تلسکوپ و عکاسی نجومی خواهید پرداخت و صبح پس از اندکی استراحت از جشنواره گلاب و فرایند گلابگیری در کهن باغشهر نیاسر بازدید خواهید کرد.


زمان حرکت: پنجشنبه 24 اردیبهشت ساعت 13
بازگشت: جمعه 25 اردیبهشت ساعت 21

خدمات: شام، صبحانه، میان وعده، بیمه، محل اقامت (حیاط و نمازخانه مدرسه)، وسیلهٔ حمل و نقل، راهنما
توجه: ناهار رفت و برگشت به عهدهٔ مسافر است.

هزینه ثبت نام در برنامه: 145 هزار تومان (مشترکان ماهنامهٔ نجوم از 10 درصد تخفیف برخوردارند)

طلوع آفتاب از کنار چارتاقی نیاسر / عکس: مجید قهرودی


وسایل مورد نیاز برای سفر: کفش مناسب برای پیاده روی، لباس گرم، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر، لیوان، زیر انداز، کیسه خواب یا پتوی مسافرتی، در صورت امکان ابزار رصدی، صندلی تاشو و دوربین عکاسی

ثبت نام حضوری در دفتر ماهنامهٔ نجوم: ابتدای کوی نصر، ضلع شرقی، پلاک ۷ واحد ۳، شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶

ثبت نام غیر حضوری واریز وجه ثبت نام به شمارهٔ کارت بانکی 6274121145469060 نزد بانک اقتصاد نوین به نام زهرا رحیمدل.
لطفا اطلاعات شخصی خود را که شامل نام و نام خانوادگی،شمارهٔ شناسنامه ، نام پدر و تلفن همراه و ثابت است را در پایین فیش ذکر کنید و به نمابر 88286932 ارسال کنید.

تلفن ثبت نام: 88286932 و88286934 و 09366741209

توجه: به دلیل محدود بودن ظرفیت ثبت نام، اولویت با علاقه‌مندانی است که زودتر ثبت نام کنند.


 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چه کسی رکورد را جابه‌جا می‌کند؟

چه کسی رکورد را جابه‌جا می‌کند؟

 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ماراتن مسیه سال 1392 ماهنامه نجوم در کمپ کویری متین آباد

ماراتن مسیه سال 1392 ماهنامه نجوم در کمپ کویری متین آباد

[h=1]ماراتن مسیه سال 1392 ماهنامه نجوم در کمپ کویری متین آباد[/h]ماهنامه نجوم
ماراتن مسیه سال ۹۲ ماهنامه نجوم، هشتم و نهم اسفند در اکوکمپ کویری متین‌آباد برگزار شد. در این برنامه ۱۸۰ نفر از ۱۸ شهر ایران حضور داشتند و در یک شب رصدی به رصد و عکاسی از آسمان شب پرداختند.

عکس کیفیت بالای دسته جمعی ماراتن مسیه سال ۹۲ ماهنامه نجوم از اینجا دریافت کنید. (عکس از علی متین‌فر)


لطفا در صورت تمایل به اشتراک‌گذاری عکس‌های خود از این ماراتن مسیه، تصاویرتان را در شبکه‌های اجتماعی متداول با هشتگ #مسیه تگ کنید یا به نشانی nojum@nojum.ir ارسال فرمایید.

























 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نور نواختر قوس کاهش می‌یابد

نور نواختر قوس کاهش می‌یابد

نواختر Sagittarii 2015 No.2، که درخشان‌ترین نواختری است که از سال ۲۰۱۳ در آسمان دیده شده است، پس از حدود دو هفته در حال کم نور شدن است. این نواختر در صورت فلکی قوس قرار دارد و در اوح درخشندگی خود تا قدر ۴.۳ دیده می‌شد.
این شب‌ها می‌توانید این نواختر را اندکی پیش از طلوع خورشید، در افق جنوب شرقی با دوربین دو چشمی یا تلسکوپ رصد کنید. این نواختر تا حدود ۱۵ درجه از افق فاصله می‌گیرد. قدر این نواختر اکنون حدود ۵.۴ است. این روزها آخرین فرصت برای رصد این نواختر پیش از کم‌نور شدن آن است.
هر سال حدود ۱۰ نواختر از ۴۰ نواختری که تخمین زده می‌شود در کهکشان ما به وجود می‌آید، رصد می‌شود. اما کمتر این فرصت پیش می‌آید که نواختری به چنین روشنایی برسد و قابل رصد با دوربین چشمی و تلسکوپ و یا چشم غیرمسلح باشد. آخرین روزهای باقیمانده برای رصد این نواختر که قدر آن به سرعت در حال بالا رفتن است، همین روزها است.
نواختر در مرکز صورت فلکی قوس کمی پیش از طلوع آفتاب در جنوب آسمان دیده می‌شود


نویسنده: سپیده شعرباف
 

*FARZAN*

دستیار مدیر کتابخانه الکترونیکی
کاربر ممتاز
محتوای فضاپیمای وویجر1و2

محتوای فضاپیمای وویجر1و2

سال 1977 وقتی Nasa دو فضاپیمای وویجر1و2 برای مطالعه سیاره های دوردست منظومه شمسی و سپس فضای میان ستاره ایی راهی فضا کرد، هر کدام حاوی یک دیسک از اطلاعات کره زمین بودند بدین منظور که اگر تمدن های دیگری این فضاپیما ها را پیدا کردند، با اداب و رسوم مردم کره زمین آشنا شوند.
وویجر یک تنها ساخته دسته بشر بوده که از منظومه شمسی خارج شده و فاصله اى معادل ۱۹ میلیارد کیلومتر از خورشید گرفته است و تا 40 هزار سال آینده به ستاره Ac+793888 نخواهد رسید.
نکته جالب اینکه موسیقی که در دیسک های طلایی این فضاپیما ها به عنوان سفیر زمین ضبط شده، گزیده آثاری از «باخ» می باشند.


پوشش صفحه طلایی وویجر که روش‌های بازیافت اطلاعات درون دیسک بر آن به تصویر کشیده شده‌اند
صفحه از مس طلاکاری شده ساخته شده‌است. پوشش آن از آلومینیوم است که آنرا با اورانیوم-۲۳۸ آبکاری الکتریکی کرده‌اند. نیمه عمر اورانیوم-۲۳۸، ۴،۴۶۸ میلیون سال است و بدین ترتیب تمدن‌های هوشمند می‌توانند پس از یافتن این صفحات، عمر آنها را محاسبه کنند.


محتویات این صفحات توسط کمیته‌ای به ریاست کارل سیگن از دانشگاه کرنل برای ناسا انتخاب شدند. سیگن و تیمش، ۱۱۶ نگاره و آواهای طبیعی شامل موج آب، آذرخش و حیوانات (شامل صدای پرندگان و نهنگ‌ها) را گردآوری کردند. قطعات موسیقی از فرهنگ‌ها و زمان‌های گوناگون، سلام به ۵۶ زبان گوناگون (۵۵ زبان باستانی و جدید به همراه زبان اسپرانتو) و پیام چاپ شده از رییس‌جمهور جیمی کارتر و نیز دبیرکل سازمان ملل متحد در آن‌زمان، کورت والدهایم، در این صفحات جایگذاری شده‌اند.
یکی از زبان‌هایی که پیام خوش‌آمدگویی آن در صفحه قرار داده شده‌است زبان فارسی است؛ متن پیام فارسی چنین است:
«درود بر ساکنین ماورای آسمان‌ها، بنی‌آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند. چون عضوی به‌درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار.»








 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] پرتاب یکی از چهار ماهواره آماده ایران/پیگیری ثبت نقاط مداری جدید
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94012408490
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به چهار ماهواره در انتظار پرتاب گفت: با مسؤولیت سازمان فضایی یکی از چهار ماهواره در انتظار پرتاب انتخاب و به فضا پرتاب می‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر محمود واعظی در حاشیه مراسم معارفه رییس سازمان فضایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اثرات ماهواره در حوزه‌های مختلف چون محیط زیست، کشاورزی و مخابرات صدا و سیما افزود: ماهواره یکی از زیرساخت‌های اساسی شبکه‌های مخابراتی است که ما در بخش مخابرات علاوه بر استفاده از فیبر نوری و رادیو می‌توانیم از ماهواره‌ها به عنوان پشتیبانی ارتباطی استفاده کنیم.

وی با اشاره به افزایش کانال‌های صدا و سیما اظهار داشت: در حال حاضر صدا و سیما اقدام به اجاره ماهواره‌های خارجی می‌کند که به دلایل غیر منطقی اقدام به تحریم کشور می‌کنند.

واعظی با تاکید بر ضرورت طراحی و ساخت ماهواره ملی یادآور شد: در این راستا لازم است تا با همکاری نهادهای مختلف اقدام به طراحی ماهواره ملی شود که این اقدام یکی از اولویتهای سازمان فضایی خواهد بود.

وزیر ارتباطات با اشاره به تصمیم شورای عالی اداری در اواخر سال گذشته در خصوص بازگشت سازمان فضایی به وزارت ارتباطات گفت:سازمان فضایی نقش حمایتی برای بخش‌های دولتی و خصوصی دارد که در امر تحقیق و تولید فناوری‌های فضای فعال هستند از این رو این سازمان نقش تعاملی با سایر نهادها دارد.

وی با بیان این که طراحی و ساخت ماهواره ملی یک برنامه زمان‌بر است، گفت:‌ ما در این حوزه گام‌های اولیه را برداشتیم و درصدد آن هستیم که ضمن طراحی این ماهواره کمبودهای علمی کشور را از این طریق بر اساس قراردادهایی که با شرکت سازنده منعقد می‌شود، جبران کنیم.

واعظی با تاکید بر این که در سال 94 نیز برنامه پرتاب ماهواره‌ها را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد:‌برنامه پرتاب ماهواره‌ها دنبال می‌شود که این امر مستلزم تدوین برنامه‌های جدید یک ساله سازمان و برنامه ششم است.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره‌های در انتظار پرتاب توضیح داد: در حال حاضر علاوه بر ماهواره های شریف‌ست و تدبیر ماهواره‌های دیگری در پژوهشگاه فضایی و دانشگاه امیرکبیر داریم و از آنجایی که هدف ما پرتاب ماهواره نیست، درصدد هستیم که ماموریت‌هایی که برای هر یک از این ماهواره‌ها تعریف شده است، مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا دستوراتی که از زمین برای آنها ارسال می‌شود از سوی ماهواره‌ها اجرایی می‌شود یا خیر.

وی با تاکید بر این که به دنبال انجام کارهای موازی نیستیم،‌ گفت: بر این اساس از میان این ماهواره‌ها با مسوولیت سازمان فضایی یکی از این ماهواره‌ها انتخاب و به فضا پرتاب می‌شود.

واعظی همچنین حفظ نقاط مداری را یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فضایی عنوان و خاطرنشان کرد: IUT برای واگذاری نقاط مداری شرایط و مقرراتی را تدوین کرده است که در صورتی که در زمان مقرر از نقاط مداری استفاده نشود آن نقاط به سایر متقاضیان واگذار می‌شود.

وزیر ارتباطات با تاکید بر این که امکان بازپس‌گیری نقاط مداری از دست رفته ایران وجود ندارد، تاکید کرد: در مقابل ما درصدد حفظ و ثبت نقاط مداری هستیم که در این راستا درصددیم که چند نقطه مداری جدید را به ثبت برسانیم و دنبال نهایی کردن این نقاط هستیم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ثبت اولین تصویر رنگی از سیاره پلوتو
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94012609914
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰



در تازه‌ترین تصویر فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا که در حال سفر به سوی سیاره کوتوله منظومه شمسی است، «پلوتو» و بزرگترین قمر آن، «شارون» به شکل رنگی به نمایش درآمده‌اند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، تصویر رنگی پلوتو و قمر شارون که در روز 9 آوریل (20 فروردین) توسط فضاپیمای نیوهورایزنز به ثبت رسیده، نخستین تصویر رنگی از سیستم پلوتو است که توسط این فضاپیما گرفته شده است. اگرچه این تصویر جدید از وضوح بالایی برخوردار نیست، اما نسبت به تصویر قبلی در ماه ژانویه که از فاصله بیش از 202.7 میلیون کیلومتری به ثبت رسیده بود، پیشرفت زیادی محسوب می‌شود.

این در حالیست که تصویر رنگی جدید از فاصله 114 میلیون کیلومتری گرفته شده است. اگرچه این فاصله بنظر زیاد است، اما با در نظر گرفتن فاصله 7.5 میلیارد کیلومتری پلوتو با زمین، مسافت زیادی نیست. فضاپیمای نیوهورایزنز که ناسا آن را سریعترین فضاپیمای پرتاب شده تاکنون توصیف می‌کند، در سال 2006 به فضا پرتاب شده و اکنون به سرعت در حال نزدیک شدن به سیاره کوتوله پلوتو است.

سیاره پلوتو قهرمان توسری خورده منظومه شمسی به شمار می‌رود که زمانی به عنوان یک سیاره کامل شناخته شده بود، اما سپس به عنوان یک سیاره کوتوله تقلیل یافت. با این‌حال این سیاره همچنان مورد توجه خاص دانشمندان و علاقمندان به نجوم قرار دارد.

با نزدیک شدن فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا به نزدیکی پلوتو، بزودی محققان این سازمان خواهند توانست میزان بیشماری از اطلاعات جدید را در مورد این سیاره کوتوله دوردست بدست بیاورند. این فضاپیما قرار است در روز 14 ژوئیه (23 تیر) با پلوتو دیدار کند، اما تا آن زمان، به ثبت تصاویر واضح‌تر از آن خواهد پرداخت.

قمر شارون که بزرگترین قمر پلوتو محسوب می‌شود، از سطحی به مساحت ایالت تگزاس آمریکا برخوردار است. دانشمندان اکنون منتظر تصاویر بهتر هستند که ویژگی‌های سطحی پلوتو و قمرهایش را با وضوح بیشتری به نمایش بگذارد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] برگزاری یکصد و چهل‌ و ششمین باشگاه نجوم مشهد ‌

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94012609805
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷


‌یکصد و چهل‌ و ششمین باشگاه نجوم مشهد به همت انجمن نجوم مشهد برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا منطقه خراسان، انجمن نجوم مشهد بنا دارد یکصد وچهل‌ و ششمین باشگاه خود را ساعت 16 پنجشنبه، ۲۷ فروردین ماه، در آمفی تئاتر دبیرستان شهید حسین فاتح برگزار کند.
علاقه‌مندان به حضور در این باشگاه می‌توانند به بلوار هفت تیر(آب و برق)، میدان صحیفه (میدان هشتصد)، خیابان هنر، دبیرستان شهید حسین فاتح مراجعه نمایند.
این برنامه با سخنرانی پیرامون آسمان شب و معرفی برنامه‌های انجمن به مناسبت هفته و روز نجوم، اخبار نجومی، ابتدایی‌ترین ذرات جهان و منظومه شمسی همراه باشد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تنها ماهواره کاربردی ایران کنج اتاق تمیز، پیر می‌شود!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94013112447
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۲



معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با تاکید بر این که ماهواره مصباح آماده پرتاب است، گفت: به دلیل در اختیار نداشتن موشک حامل، پرتاب این ماهواره به تعویق افتاده است.

دکتر عبدالرضا صمیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا طراحی و ساخت ماهواره مصباح را مربوط به دهه 1380 دانست و افزود: کار طراحی و ساخت این ماهواره در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات از 10 سال قبل آغاز شد.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت این ماهواره به پایان رسیده است، اظهار کرد: ماهواره مصباح تنها ماهواره کاربردی و واقعی است که ساخته شد.

صمیمی به چالش‌های پرتاب این ماهواره اشاره کرد و گفت: ماهواره‌هایی که تاکنون پرتاب شده از نوع ماهواره کوچک است ولی با توجه به طراحی ماهواره مصباح، موشک حامل مورد نیاز آن را در اختیار نداریم.

معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اضافه کرد: در صورتی که موشک حامل مهیا شود، ماهواره مصباح آماده پرتاب خواهد شد.

وی با تاکید بر این که این ماهواره در حال حاضر در اتاق تمیز نگهداری می‌شود، ادامه داد: این ماهواره دارای ماموریت‌های مخابراتی و تصویربرداری است.

به گزارش ایسنا، مصباح ماهواره‌ای است مخابراتی- تحقیقاتی که در مدار ارتفاع پایین LEO به دور زمین می‌چرخد. مأموریت این ماهواره برای انتقال دیتا میان ایستگاه‌های زمینی به صورت ذخیره و ارسال غیر همزمان ( Store and Forward ) مانند پیام‌های کوتاه و فکس، اطلاعات مربوط به شبکه‌های آب و برق و گاز، قرائت از راه دور کنتور، دریافت و ارسال اطلاعات ایستگاه‌های مختلف مانند هواشناسی و زلزله شناسی و همچنین دریافت اطلاعات مربوط به اموال و اجناس در هنگام نقل و انتقال کاربرد تعیین شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تحویل دومین ماهواره ساخت دانشگاه صنعتی شریف به سازمان فضایی
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94013112700
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹



دومین ماهواره‌ دانشگاه صنعتی شریف، تکمیل و به سازمان فضایی کشور تحویل داده شد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: هر دو ماهواره شریف ست ۱ و ۲ بر مبنای قراردادی که دانشگاه با سازمان فضایی داشته، تحویل داده شده است.

وی تصریح کرد: در جلساتی که با دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور و دکتر محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهوری داشتیم اظهار داشتیم که از نظر ما دانشگاه کار خود را انجام داده و از این مرحله به بعد، در اختیار سازمان فضایی است.

وی از زمان پرتاب ماهواره‎های شریف ست ۱ و ۲ اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: زمان پرتاب این ماهواره‌ها قرار است از طریق معاونت اول ریاست جمهوری و دیگر مقامات مربوطه پیگیری شود و ان شاءالله در زمان خاصی که البته ما از آن اطلاع ندارم، صورت خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه به قول مسوولان سازمان فضایی کشور مبنی بر پرتاب ماهواره «شریف ست» در آینده نزدیک اشاره کرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] دست تکان دادن زمین برای سیارک تازه کشف شده عبوری

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 94020100256
سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵



سیارک تازه‌کشف شده 2015HD1 امروز (سه‌شنبه) از فاصله 73 هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، بر اساس اعلام ناسا، سیارک 2015HD1 که از گروه اجرام نزدیک به زمین (NEOs) محسوب می‌شود، در تاریخ 21 آوریل (اول اردیبهشت) در ساعت 08:00 به وقت گرینویچ (12:30 به وقت تهران) از کنار زمین عبور خواهد کرد.
این سیارک ‌تازه‌کشف شده با پهنای 15 متری، از فاصله 75 هزار کیلومتری زمین که 0.2 فاصله زمین تا ماه است، عبور می‌کند.
به گفته محققان، این سیارک خطری برای زمین ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند در صورت برخورد احتمالی، به هزاران قطعه شها‌ب‌سنگ تبدیل و باعث بروز خسارت‌هایی مشابه حادثه انفجار شهاب‌سنگ چلیابینسک شود.
در تاریخ 15 فوریه 2013 میلادی (27 بهمن 91) یک شهاب‌سنگ با پهنای تقریبی 17 متر پس از عبور از جو زمین، به یک توپ آتشین تبدیل و در آسمان شهر چلیابینسک روسیه منفجر شد.
امکان مشاهده زنده گذر سیارک 2015HD1 از کنار زمین از طریق وب‌سایت پروژه تلسکوپ مجازی به آدرس www.virtualtelescope.eu فراهم شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] هفتمین دوره مسابقات ملی هوافضا آغاز شد
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94021005937
پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹


هفتمین دوره مسابقات ملی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رقابت دانش آموزان در بخش هواکرافت (هوا ناو) گشایش یافت.

به گزارش ایسنا، هفتمین مسابقات ملی هوافضا از 9 اردیبهشت ماه با حضور 244 تیم شامل 755 نفر از 27 استان کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شده و به مدت سه روز در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی ادامه دارد.

دبیر اجرایی هفتمین مسابقات هوافضا درخصوص جزییات برگزاری این رویداد علمی گفت: رقابت های دانش آموزی در چهار بخش گلایدر، راکت آبی هوای فشرده، هاور کرافت و رباتهای پرنده ترتیب یافته که در نخستین روز شاهد رقابت 45 تیم در بخش هاور کرافت بودیم.

سید حسین کیایی افزود: روز پنج شنبه - 10 اردیبهشت ماه - نیز 105 تیم دانش آموزی در بخش گلایدر، 45 تیم در بخش راکت آبی هوای فشرده و پنج تیم در بخش رباتهای پرنده به رقابت با یکدیگر پرداخته اند.

به گفته وی رقابت های دانشجویی مسابقات هوافضا روز جمعه 11 اردیبهشت ماه با حضور 30 تیم در بخش گلایدر ساده، پنج تیم در بخش گلایدر ویژه و 9 تیم در بخش رباتهای پرنده ادامه می یابد.

کیایی درباره نحوه مسابقه در بخش گلایدر ویژه توضیح داد: در بخش گلایدر ویژه یا پیشرفته، افراد باید بتوانند گلایدرهای بدون موتور را با دست پرتاب کرده و به پرواز درآورند و آنها را با سیستم های رادیویی کنترل کنند و از موانعی که در مسیر درنظر گرفته شده است عبور کرده و در منطقه خاصی فرود آیند.

وی، ترویج دانش و صنعت هوافضا و آموزش آن از پایه دانش آموزی را مهم ترین هدف برگزاری این مسابقات عنوان کرد و گفت: خوشبختانه طی سالهای گذشته علم هوافضا در کشور ما بومی شده و پیشرفتهای بسیار خوبی در این زمینه به دست آمده است که تداوم این پیشرفتها از طریق آموزش هوافضا از سطوح دانش آموزی میسر خواهد بود.

هفتمین مسابقات ملی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر بعدازظهر شنبه 12 اردیبهشت ماه با معرفی و تجلیل از برترین ها به کار خود پایان خواهد داد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] انتشار نخستین آلبوم فضایی
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94021005903
پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴



«کریس هادفیلد» فضانورد 55 ساله کانادایی، نخستین آلبومی که در فضا ضبط کرده است را بزودی منتشر می‌کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، وی این موسیقی را با شرکت کانادایی «وارنر موزیک» منتشر می‌کند.

هادفیلد که ماه ژوئن سال 2013 به عنوان فضانورد بازنشسته شد، در طول اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از دسامبر 2012 تا ماه می 2013، یک گیتار آکوستیک و یک لپ‌تاپ همراه داشت.

تراک‌های کلامی و مبتنی بر گیتار وی در فضا ضبط شده‌اند و این نخستین آلبوم موسیقی است که در ایستگاه فضایی تهیه شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بازگشت فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی به تعویق افتاد

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 94022313721
چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰



ناسا و شرکای بین‌المللی‌اش، بازگشت «تری ویرتس» فضانورد ناسا، «آنتون شکاپلروف»، کیهان‌نورد روس و «سامانتا کریستوفرتی»، فضانورد آژانس بین‌المللی اروپا به زمین را تا اوایل ماه ژوئن به تعویق انداختند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، قرار بود این فضانوردان 13 ماه می (23 اردیبهشت) از ایستگاه عازم زمین شوند اما تصمیم ناسا پس از آگاهی از جزئیات جدید درباره ناکامی فضاپیمای باری پروگرس 59 روسیه اتخاذ شد.
در واقع ناسا پس از یافته‌های مقدماتی آژانس فضایی فدرال روسیه درباره نقص فنی و در نهایت نابودی پروگرس، بازگشت خدمه ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین را به تعویق انداخت.
آن‌ها تاریخ دقیقی درباره فرود آتی این فضانوردان ارائه ندادند اما گفتند این تاریخ هفته‌های آتی اعلام می‌شود.
کپسول باری پروگرس 59 روسیه در تاریخ 28 آوریل‌ (هشتم اردیبهشت) پس از پرتاب به سوی ایستگاه بین‌المللی فضایی دچار نقص فنی شد و مهندسان نتوانستند کنترل آن را بر عهده بگیرند؛ در نهایت، این کشتی باری در هفتم ماه جاری میلادی (17 اردیبهشت) در جو زمین نابود شد.
تاخیر در بازگشت خدمه ایستگاه بین‌المللی فضایی با تصمیم ناسا و شرکایش برای به تعویق‌انداختن ماموریت سرنشین‌دار بعدی به ایستگاه بین‌المللی فضایی از 26 می (پنجم خرداد) به اواخر جولای، نیز مرتبط است. قرار است در ماموریت سرنشین‌دار بعدی، موشک سایوز با اوج‌گیری از ایستگاه بایکونور قزاقستان، «کجل لیندگرن» از ناسا، «اولگ کونونکو» از آژانس فضایی فدرال روسیه و «کیمیا یو» از آژانس تفحص فضایی ژاپن را به ایستگاه بین‌المللی فضایی ببرد.
در عین حال، قرار است سامانه باری پروگرس بعدی به نام «پروگرس 60» اوایل ماه جولای پرتاب شود. کپسول رباتیک دراگون شرکت اسپیس‌ایکس نیز 19 ژوئن (29 خرداد) ماموریت بازتجهیز بعدی خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی را انجام خواهد داد اما تاریخ این پرواز هنوز تحت بازبینی است.
اسپیس‌ایکس بر اساس یک قرارداد 1.6 میلیارد دلاری با ناسا، دست کم 12 ماموریت باری را به ایستگاه بین‌المللی انجام می‌دهد و اوج‌گیری بعدی دراگون در واقع هفتمین ماموریت اسپیس‌ایکس به ایستگاه تحت این قرارداد است.
هنوز خطر تمام‌شدن آذوقه، شش فضانورد حاضر در ایستگاه بین‌المللی را تهدید نمی‌کند و این ایستگاه تجهیزات کافی را تا پاییز آتی دارد.
ویرتس، شکاپلروف و کریستوفورتی، ماه نوامبر به ایستگاه بین‌المللی رسیدند و «اسکات کیلی» فضانورد ناسا، کیهان‌نوردان روسی به نام‌های «میخائیل کورنیکو» و «گنادی پادالکا» اواخر ماه مارس به ایستگاه بین‌المللی رسیدند.
کلی و کورنیکو برای یک سال در ایستگاه خواهند ماند تا به محققان در درک بهتر اثرات روانشناختی و فیزیولوژیکی پرواز فضایی طولانی‌مدت کمک کنند. چنین اطلاعاتی راه را برای سفرهای سرنشین‌دار به مریخ و دیگر مقصدهای دوردست هموار خواهد کرد. پادالکا نیز برای شش ماه دیگر میهمان ایستگاه خواهد بود.
 
ایا دنیا یک هولوگرام است

ایا دنیا یک هولوگرام است

آیا دنیا یک هولوگرام است ؟
آیا کیهان ما یک هولوگرام در هم ریخته و دوبعدی از جهان آنسو تر نیست پیشنهاد میکنم حتما این مقاله مطالعه کنید , باز هم میگویم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با واقعیت‌ها شناختی و ناشناخته دنیا آشنا شوید این مقاله برگرفته از وبلاگ یک ستاره شناس میباشد ماهیت جهانی که فراتر از افق کیهان شناسی چه چیزی است .
قبل از مطالعه این مقاله باید این رابگویم که ما باید به خلقت خود افتخار کنیم , این واقعیت در مورد من و شما نیست بلکه در مورد انسان و روش تفکر انسان و توانایی‌های شناختی اوست


آیا کیهان ما یک هولوگرام در هم ریخته و دوبعدی از جهان آنسو تر نیست پیشنهاد میکنم حتما این مقاله مطالعه کنید , باز هم میگویم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با واقعیت‌ها شناختی و ناشناخته دنیا آشنا شوید این مقاله برگرفته از وبلاگ یک ستاره شناس میباشد ماهیت جهانی که فراتر از افق کیهان شناسی چه چیزی است .
قبل از مطالعه این مقاله باید این رابگویم که ما باید به خلقت خود افتخار کنیم , این واقعیت در مورد من و شما نیست بلکه در مورد انسان و روش تفکر انسان و توانایی‌های شناختی اوست
فرض کنید یک نقاشی سه بعدی در روبروی خود دارید و به آن نگاه میکنید , زمانی که به نقاشی سه بعدی نگاه میکنید وجود نور و تمام ویژگی‌های سه بعدی در آن رعا یت شده , اما واقعا این گونه نقاشی‌ها سه بعدی نیست بلکه این ما هستیم که آن را سه بعدی تصور میکنیم و این درواقع نوعی خطای دید به حساب می‌آید , آشنایی با نوع موضوع , آشنایی با نوع چهره‌ها با نوع نور پردازی همه اینها سبب میشود ,مغز شما از این نقاشی تصویری سه بعدی داشته باشد .

اما درواقع فقط یک نقاشی دو بعدی است یا مثلا فرض کنید در نقاشی پایین آیا واقعا میدانید داخل دالان تاریک چیست , این امکان ندارد تا از داخل دالان باخبر شوید چون این نقاشی درواقع دو بعدی است .
نقاشی سه بعدی

[h=3][/h]حالا میخواهیم در مورد کد گذاری اطلاعات دو بعدی و سه بعدی صحبت کنیم , در کد گذاری اطلاعات دو بعدی و سه بعدی بخشی مخصوص رنگ میباشد البته بهتر است بدانیم اغلب رنگ‌ها در کد گذاری‌های دو بعدی و سه بعدی به سرخ و سبز و آبی کاهش میدهیم و پیکسل‌ها را بر مبنای کد گذاری مرتب خواهیم کرد , در واقع ما در این روش اطلاعات را بر اساس صفر و X نمایش میدهیم شما در عکس زیر این اطلاعات را به صورت یک توالی از صفر و ایکس ( ۰ و X ) مشاهده میکنید , ما اینطوری میتوانیم اطلاعات مربوط به یک نقاشی دو بعدی را کد گذاری کنیم .

پیکسل کد گذاری دو بعدی
اما فرض کنیم حال با یک موقعیت واقعا سه بعدی سرو کار داریم مثلا اتاق خواب شما و یا دفتر کار شما حالا باید چه کار کنیم , آیا میدانید سیستم پیکسلهای سه بعدی چه نام دارد , به این سیستم میگویند voxels در اینجا V نماد حجم است , شما میتوانید اتاق محل کار خود را به واکسل‌های کوچکتری تقسیم بندی کنید , فرض کنید هر واکسل به اندازه یک اتم باشد , بهتره کار را ساده تر کنیم و بگوییم فرضا در اتاق محل کار شما همه چیز از هیدروژن ساخته شده و در واقع همگی یک نوع اتم هستند در نتیجه ما میتوانیم هر نقطه ای از این اتاق را با بله و خیر پر کنیم , یعنی بدانیم در هر واکسل تقسیم بندی شده اتم وجود دارد یا نه , اگر شما این اطلاعات را در مورد هر واکسل از اتاق داشته باشید میتوانید آن را نمایش دهید , به این ترتیب ما میتوانیم این اتاق و اتاق‌های دیگه یا فراتر از آن و یا حتی دنیای خود را با آرایه‌های سه بعدی از واکسلها نمایش بدهیم .
البته به شرط آنکه بتوانیم آن فضا را به واکسل‌های تقسیم بندی کنیم و بدانیم در هر واکسل چه اتمی‌وجود دارد ,
آیا میتوانیم دنیا و یا حداقل سطح سیاه چاله را هم به شکل دو بعدی و هم به شکل سه بعدی توصیف کنیم , در نگاه اول این غیر ممکن به نظر میرسد , آری دو بعدی و سه بعدی , دو ویژگی متفاوت , آیا میتوانید با این روش اطلاعات سه بعدی را به دست آوریم و از نو تعریف کنیم , یعنی همان واکسل ( voxels ) به جایپیکسل ( pixels ) , پاسخ مثبت است اما همیشه هزینه آن سنگین به نظر میرسد , و این هزینه سنگین عبارتست از این نکته که وقتی اطلاعات سه بعدی را به اطلاعات دوبعدی تبدیل میکنید آرایش آن را به شدت بهم می‌ریزید معمولا به شکل عجیبی در هم خواهد شد , اینجاست که بحث هولوگرام پیش می‌آید .

به عنوان مثلا یک هولوگرام را در نظر بگیرید , هولوگرام بخشی از یک فیلم است وقتی ما میگویم هولوگرام منظور تصویر نیست بلکه قطعه فیلمی‌است که هولوگرام روی آن ذخیره شده است , یک قطعه فیلم هولوگرافیک به شکل عکس زیر است کاملا در هم ریخته به گونه ای که اگر میلیون‌ها سال با میکروسکوپ به آن نگاه کنید باز هم متوجه نمیشوید و نمیتوانید هیچ الگوی منظمی‌پیدا کنید و بگویید که واقعا از چه چیزی تشکیل شده اند .


قطعه فیلم هولوگرام دو بعدی
چون کاملا در هم ریخته اند و به شکل دو بعدی در امده اند اما اگر قانون را بدانیم که در این مورد منظور یک قانون تجربی است میتوانیم به ماهیت هولوگرام پی ببریم و تصویری را ببینیم یک تصویر کاملا سه بعدی مثلا میتوانید در این تصویر سه بعدی زیر بدانیم آیا این دلقک پشت سرش مو دارد یا نه چه طور به این صورت که شما میروید پشت هولوگرام و آن را میبینید البته این تصویر هم اطلاعات جامع سه بعدی را ندارد , ولی اگر هولوگرام را از تصاویر سه بعدی MRI سر انسان ساخته باشید میتوانید ادعا کنید که اطلاعات سه بعدی مغز و سایر بافت‌ها روی یک سطح هولوگرافیک بنابراین هولوگرام مثال بسیار خوبی است . اما اگر آن را به یک تصویر دو بعدی تبدیل کنیم یک تصویر در هم و برهم خواهیم داشت مگر آنکه کد ان را بدانیم .
هولوگرام سه بعدی
سطح سیاهچاله :
سطح سیاهچاله یک هولوگرام در هم ریخته ای از درون میباشد , دو نسخه از واقعیت در واقع دو نسخه بازسازی شده از یک واقعیت , اما ما بر اساس برخی محاسبات دقیق ریاضی هم میتوانیم بگوییم سیاهچاله به صورت یک هولوگرام است این محاسبات ریاضی بسیار دقیق و طولانی هست و بنده قصد ندارم آن را در اینجا بیان کنم , تصویری که در زیر می‌بینید تصویر یک سیاه چاله است آن را با هلال ماه اشتباه نگیرید , این تصویر یک برش مقطعی از داخل یک سیاه چاله است , سطح سیاهچاله را آقای باب میبیند درواقع تصویر بیان دقیق و برهم ریخته ای از واقعیتی است که خانم آلیس با آن روبرو است البته تصویری از آلیس دیده نمیشود , به دلیل انعکاس و گردآوری پرتو‌های نوری تولید شده به وجود نمی‌آید بلکه یک بازسازی ریاضی است این نشاندهنده دو برداشت متفاوت ریاضی از یک واقعیت مشابه .


سطح سیاه چاله
تصویر زیر تصویری از یک جهان است یا حداقل نقاشی است که یک نفر از جهان کشیده , من به کمک این نقاشی به شما نشان میدهم که فقط سیاهچاله‌ها یک هولوگرام نیستند بلکه جهان پیرامون نیز میتوانید به صورت یک هولوگرام ببینیم , با هر بخش معین از جهان , هر قطعه بزرگ از جهان میتواند به صورت هولوگرام دیده شود .
نقاشی از دنیا
اما چه طور میتوانیم به این نتیجه گیری برسیم کاملا ساده است در نگاه اول نتیجه گیری بسیار عجیب و بسیار مبهم است , اما شما میتوانید به منطق آن پی ببرید , اصلا کار سختی نیست , بخشی از فضا را در نظر بگیرید و مقداری ماده درون آن قرار دهید یا به نوعی مقداری اطلاعات , اطلاعاتی به صورت حروف الفبا یا بهتر است بگویم هر شئ که در یک محیط باشد فضایی اشغال میکند یا مقداری آب یا مقداری پنیر یا هرچیزی که دوست دارید این اطلاعات تا به اینجا درست منظور ما را فهمیدید خوب شما به کمک آن اطلاعاتی در بخشی از فضا به دست می‌آورید .
اولین سوالی که مطرح میشود و یا به اصطلاح بنده هم میخواهم به آن جواب دهم بیشترین تعداد بیت‌هایی که میتوانید درون این بخش از فضا قرار دهیم چه قدر است ( بیت کوچکترین واحد اطلاعات ) .
نکته : ما قبلا گفتیم تعداد این اتم‌ها در تصویر زیر در هر فضایی باید با مقدار حجم متناسب باشد خوب این مورد کاملا منطقی به نظر میرسد , اما حالا طبق تصویر زیر یک آزمایش مجازی را انجام میدهیم , ما پیرامون محدوده مورد نظر را که در این تصویر قرار گرفته با پوسته ای از ماده میپوشانیم , میتواند پوسته ای از جنس فولاد , فوتون و یا هرچیزی باشد فرض کنیم این پوسته را آنقدر فشار دهیم آنقدر فشار دهیم که با موادی که درون آن فضا محدود است به اتفاق یک سیاه چاله به وجود بیاورند .
سطح فضا
بر اساس تئوری اگر پوسته و مواد را خیلی تحت فشار بگذاریم به طوریکه از آستانه فشار خارج گردد این مواد دچار درون پاشی میشوند و یک سیاهچاله را بوجود می‌آورند ,
نکته : بسیار خوب فرض کنیم قانون منفی فیزیک درست باشد و اطلاعات هرگز از بین نمیرود , پس اطلاعات اولیه داخل این محدوده که مثلا همان آب , پنیر بود خوب دقت کنید این اطلاعات نمیتوانند بیشتر از اطلاعات پنهان درون سیاهچاله باشند , اگر اینطور باشد پس بخشی از اطلاعات از بین رفته است , ولی ما مقدار اطلاعات پنهان درون سیاهچاله را میدانیم یعنی سطح سیاهچاله به واحد پلانک اندازه گیری میشود نتیجه این آزمایش جالب است .
حداکثر مقدار اطلاعات که میتواند در بخشی از فضا نگه داری شود یعنی مثلا در همان اتاقی که نشسته اید متناسب با سطح دیوار‌های اتاق میباشد انگار که دیوار را به واحد‌های پیکسل‌ها ی کوچکی تقسیم کرده باشیم و با واحد پلانک اندازه گیری کنیم .
اینطور میتوانیم بگوییم که چه مقدار اطلاعات درون این اتاق وجود دارد . این همان بحث کاملا ساده شده این موضوع میباشد .
برا اساس نتیجه شما میتوانید هر بخشی از فضا را با استفاده از داده‌های روی سطح ان توصیف کنید یعنی دقیقا مثل یک هولوگرام , حداکثر اطلاعات درون یک محدوده متناسب با سطح آن محدوده است , من میخواهم بگویم دنیای ما دنیای پیکسل‌ها است نه دنیای واکسل‌ها .
اجازه بدهید مثالی درمورد کیهان شناسی بزنیم تا دقیقا بفهمیم که دنیای ما یکهولوگرام است , ما علاوه بر سطح سیاهچاله سطح فراوان دیگری در فضا داریم , تصویر زیر یک تصویری از کف دریا و چند ماهی است این تصویر بسیار ساده است اما واقعیت شگرفتی برای کیهان شناسان مشخص میکند , بر طبق این تصویر در کف دریا چه لوله‌هایی متناسب میباشند که آب تازه را به دریا چه وارد میکند و همینطور دریاچه افزایش پیدا میکند خوب چه طور بزرگتر میشود , بر این اساس که شما هرچه از مرکز دریاچه دورتر میشوید با سرعت بیشتری از آن جدا خواهید شد به این موارد میگویند قانون‌هابل , اما این بخش ویژه ای از قانون‌هابل است که به شتاب گرفتن جهان هستی ارتباط دارد .

مثال ماهی و دریاچه
حالا در تصویر زیر میبیند این دو ماهی درون این محدود میباشند این محدود ه در واقع سوراخی است که آب به درون آن میرود و به دلیل همین قانون یکی از ماهی‌ها از محدوده خارج میشود وقتی از آن محدود خارج شود دیگر دسترسی به ماهی که درون محدوده میباشد ندارد و درواقع ما میگویم وارد افق خارجی شده است در این تصویر دیگر برای آن ماهی که از محدوده خارج شده حرکت آب به داخل سوراخ خبری نیست بلکه حرکت رو به بیرون جریان دارد و دریاچه رو به گسترش میباشد .




مثال دوم ماهی و دریاچه
خوب این دقیقا عملکرد جهانی را که ما میشناسیم به ما خواهد گفت که دنیا در حال گسترش پیداکردن است و شتاب ان آنقدر هست که آنگار فضایی تازه به آن تزریق میشود , انگار که فضا در حال پرشدن است جالب است بدانیم که این فضا هم افقی دارد پس هرکسی افقی مخصوص به خودش را دارد , یعنی محدوده ای اطراف هر فرد که با سرعتی کمتر از نور از او دور میشود ,

در تصویر زیر نیز فرض کنید یکی از ماهی‌ها درون محدوده فضا و آن محدوده سیاه محدوده غیر قابل بازگشت است که فرض مثلا اگر یکی از ماهی‌ها به آن محدوده برسد او درواقع از دنیا بیرون رفته است , یعنی هرگونه ارتباط با او قطع شده و دیگر برقرار نخواهد شد , در واقع او رفته .
کیهان
این گیج کننده است اما باید بدانیم بدون تردید بخشی از جهان وجود داره که ما نمیتوانیم آن را ببینیم بر اساس محایبات دنیا حداقل هزار برابر آن چیزی است که ما ممکنه موفق به دیدن ان بشویم , یعنی محدوده ای درون افق ما قرار دارد , یعنی حجم جهان حداقل هزار برابر افق ماست .

ولی چه چیزی درون آن محدوده غیر قابل دسترسی است این همان سوالی است که خیلی از دانشمندان را ناراحت کرده که نمیتوانند به آن پاسخ دهند , این فراتر از علم مشاهده ای است همانطور که ما نمیتوانیم مواد تشکیل دهنده سیاهچاله را ببینم همانطور نیز نمیتوانیم مواد تشکیل دهنده افق خارج از محدوده جهان خود را ببینیم پس واقعا ماهیت جهانی که فراتر از افق تصور ما میباشد چیست ؟
پس یک سوال جالب مطرح میشود اینکه آیا کیهان پیرامون ما یک هولوگرام دو بعدی در هم ریخته از جهان آن سو تر نیست ؟
این مهمترین سوال بحث ماست و تنها سوالی است که ما نمیتوانیم به آن جواب قطعی دهیم , چون اندیشمندان جهان فعلا با این سوال در حال کشتی گرفتن هستند .
اما یادمان نرود ما یکی از مخلوقات با تفکر و اندیشمند جهان هستیم که خدای متعال آن را به ما ارزانی داشته و از این بایت بسیار شکر گذار باید باشم

lkfu lrhgi :
وبلاگ ناسا
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] رصد تخم دایناسور کیهانی در آستانه شکستن
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94031106371
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۱



منجمان با استفاده از آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) نخستین نمونه خوشه کروی را پیش از زایمان و تولید ستاره رصد کردند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این خوشه کروی در واقع، ابری بسیار عظیم و بی‌نهایت متراکم اما بدون ستاره متشکل از گاز مولکولی است.

این جسم قابل‌توجه به نام «فشفشه» (Firecracker) گویی از جهان بسیار ابتدایی آمده و یافتن تمامی مشخصه‌های یک خوشه کروی که هنوز شروع به ستاره‌زایی نکرده، مانند پیداکردن تخم دایناسوری است که در آستانه شکستن است.

این شیء که در فاصله 50 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد، در درون یک جفت کهکشان در حال تعامل به نام‌های NGC 4038 و NGC 4039 واقع شده و این کهکشان‌ها به همراه یکدیگر کهکشان‌های Antennae لقب گرفته‌اند.

آنچه جرم کیهانی فشفشه را منحصر‌به‌فرد کرده، جرم فوق‌العاده زیاد، اندازه نسبتا کوچک و نبود ستاره در آن است.

تمامی خوشه‌های کروی که تا به امروز مشاهده شده‌اند، ستاره‌دار بوده‌اند و تشعشع و گرمای ناشی از این ستارگان، محیط پیرامون آن‌ها را تا حد قابل‌توجهی تغییر داده است و هر نوع مدرکی از جهان اولیه آرام‌تر را از بین برده‌اند. با این حال، منجمان با استفاده از سامانه آلما توانستند نمونه دست‌نخورده یک خوشه کروی را پیش از آن که ستارگان ویژگی‌های آن را تغییر دهند، رصد کنند.

اکثر خوشه‌های کروی 12 میلیارد سال پیش و زمانی زاده شدند که نخستین کهکشان‌ها مونتاژ شدند. هر یک از آن‌ها دارای تعداد زیادی ستارگان متراکم و بسته‌بندی شده هستند و این ستارگان، حاوی تراکم‌های بی‌نهایت پایین فلزات سنگین‌اند. این بدین معناست که آن‌ها در آغاز جهان شکل‌ گرفته‌اند.

کهکشان راه شیری دارای دست کم 150 خوشه از این دست است.دانشمندان معتقدند شیئی که آن‌ها مشاهده کرده‌اند، 50 میلیون برابر خورشید جرم دارد.

داده‌های آلما نشان می‌دهد ابر مزبور تحت فشار بی‌نهایت (تقریبا 10 هزار برابر بیش از فشارهای میان‌ستاره‌ای معمول) است و این موضوع نظریه‌های پیشین را مبنی بر این که فشارهای بالا برای شکل‌دادن خوشه‌های کروی لازم هستند، تایید می‌کند.

مطالعه بیشتر ممکن است نمونه‌های بیشتری از خوشه‌های ابرپیش‌ستاره را در کهکشان‌های Antennae و سایر کهکشان‌های در حال تعامل دیگر ارائه دهد و این موضوع، دیدگاه‌هایی درباره منشء این اجرام باستانی و نقش آن‌ها در تعامل کهکشانی در اختیار می‌گذارد.

جزئیات این دستاورد علمی در Astrophysical Journal ارائه شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] «فیلائه» در تماس با زمین: همه چیز خوب پیش می‌رود!

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94033016996
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰



بر اساس اعلام مرکز هوافضای آلمان، فرودگر رباتیک فیلائه روز جمعه (29 خرداد) پس از چند روز سکوت و حین سفرش به سمت خورشید بر پشت دنباله‌دار، دوباره با زمین تماس گرفت و اعلام کرد "همه چیز خوب پیش می‌رود".
به گزارش سرویس علمی ایسنا، آخرین تماس فیلائه با تیم کنترل 19 دقیقه طول کشید و این سومین باری است که فیلائه از زمان فرودآمدن بر روی دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko در تاریخ 12 نوامبر و پس از جداشدن از کاوشگر مادر یعنی روزتا، با زمین تماس گرفته است.
ماموریت فیلائه رمزگشایی از اسرار قدیمی دنباله‌دارهاست. دنباله‌دارها، خوشه‌هایی ابتدایی متشکل از غبار و یخ هستند که دانشمندان معتقدند احتمالا اسرار چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی را در دل خود جای داده‌اند.
پس از نشستن بر روی دنباله‌دار، فیلائه از انرژی ذخیر‌ه‌شده در باتری خود برای ارسال داده‌ها به زمین و پیش از خاموش‌شدن استفاده کرد. پس از خواب‌رفتن فیلائه، محققان امیدوار بودند با نزدیک‌شدن دنباله‌دار به خورشید، انرژی خورشیدی بتواند باتری‌های این فرودگر را به اندازه کافی شارژ کند به طوری که ربات بتواند با زمین تماس گرفته و فعالیت‌های علمی‌اش را از سر بگیرد.
پس از سپری‌کردن خواب زمستانی هفت‌ماهه، فیلائه در 23 خرداد بیدار شد و به مدت دو دقیقه با زمین تماس گرفت. روز جمعه گذشته نیز فیلائه 185 بسته داده را به زمین مخابره کرد.
در حال حاضر، دنباله‌دار در دمای صفر درجه سانتی‌گراد عمل می‌کند و این بدین معناست که باتری آن برای ذخیره‌کردن انرژی به اندازه کافی گرم شده است. این همچنین بدین معناست که فیلائه می‌تواند در طول شب دنباله‌دار و صرف‌نظر از فقدان نور خورشید نیز به فعالیت خود ادامه دهد.
داده‌های مخابره‌شده نشان می‌دهد میزان نور خورشید در دنباله‌دار افزایش یافته است. در حال حاضر پنل‌های خورشیدی بیشتری در فیلائه نور می‌گیرند و در پایان تماس، چهار پنل آن انرژی دریافت می‌کردند. این تماس نشان می‌دهد فیلائه عملکرد خوبی دارد.
مرکز عملیات فضایی اروپا در شهر دارمشتات آلمان، نخستین سیگنال‌های فیلائه را روز شنبه (23 خرداد) دریافت کرد.
فیلائه در تاریخ 21 آبان سال 1393، نزدیک یک دیواره‌ صخره‌ای موجود بر روی دنباله‌دار 67P فرود آمد که در آنجا نور کافی به پنل‌های خورشیدی آن نرسید. پس از 54 ساعت، باتری‌های فیلائه خاموش شدند و این فرودگر در تاریخ 24 آبان سال 1393 به خواب زمستانی فرو رفت.
پس از تلاش ناموفق برای برقراری دوباره تماس در ماه مارس، روزتا همواره چشم‌ انتظار بیداری فیلائه بود. هم‌ا‌کنون و با بیداری این فرودگر، تیم ماموریت می‌تواند دانش جامعه بشری را درباره دنباله‌دارها بسط دهد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] کشف سفینه آدم فضایی‌ها در قطب +عکس
[/h]





جام جم: یکی از متخصصان روس با استفاده از تصاویری که سه سال پیش از طریق سسیستم اینترنتی شرکت گوگل یعنی گوگل ارت به دست آورده است، مدعی یافتن تصاویر یک سفینه فضایی شده است.

یکی از متخصصان روس با استفاده از تصاویری که سه سال پیش از طریق سسیستم اینترنتی شرکت گوگل یعنی گوگل ارت به دست آورده است، مدعی یافتن تصاویر یک سفینه فضایی شده است.

تصاویری از یک بخش از یخ‌های قطبی منتشر شده است که بنا به ادعای برخی از کارشناس‌ها، شامل یک سفینه فضایی سقوط کرده بر روی زمین است.


فضایی‌ها در میان ما، این جمله در بیشتر فیلم‌های علمی و تخیلی مربوط به موجودات فرازمینی به گوش می‌رسد ولی هنوز از نظر علمی هیچ سند و مدرکی دال بر مواجهه انسان با موجوداتی خارج از سیاره زمین به دست نیامده است.

علیرغم تمامی این موارد هرچندوقت یک بار تصاویر و یا فیلم‌هایی که اتفاقا همگی دارای افتضاح‌ترین کیفیت ممکن هستند در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی منتشر می‌شوند و دوباره موجی از نظرات مثبت و منفی درباره اینکه این عکس‌ها دال بر حضور موجودات فضایی بوده و یا نیستند به راه می‌افتد.

در این میان یکی از متخصصان روس با استفاده از تصاویری که سه سال پیش از طریق سسیستم اینترنتی شرکت گوگل یعنی گوگل ارت به دست آورده است، مدعی یافتن تصاویر یک سفینه فضایی شده است. این امر با اظهارنظرهای مختلفی روبرو گشته و برخی از متخصصان نظر او را تائید کرده و برخی این نظر را رد می‌کنند.

تصاویر به دست آمده یک شیء بزرگ را در یخ‌های قطبی نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد با ساختار محیطی تطابق چندانی ندارد.

این دانشمند روس که دگترف نام دارد معتقد است که این تصاویر نشان می‌دهد که این شیء به هیچ‌ عنوان نمی‌تواند ماهیت زمینی داشته باشد و در حقیقت یک سفینه فضایی است که سه سال پیش بر روی زمین سقوط کرده و در یخ‌‌های قطبی گیر کرده است.

در جبهه مخالفان او نیز افراد زیادی معتقدند که این تصاویر مربوط به یک شکاف یخی هستند که در زیر سایه‌های کوه‌های یخی کمی عجیب‌تر از سایر شکاف‌ها به چشم آمده است. شایان ذکر است که تخمین زده می‌شود که درصورت وجود چنین سفینه‌ای، بر اساس مشخصات تصویری، ابعاد آن برابر با 20 متر در 70 متر بوده است. سازمان‌های بزرگ فضایی مانند ناسا در این باره هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] رکورد جدید قدیمی‌ترین مدارگرد ناسا در سیاره سرخ
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94040301777
چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶



قدیمی‌ترین مدارگرد مریخ به نام «اودیسه مریخ»، شصت‌هزارمین مدارگردی خود حول سیاره سرخ را تکمیل کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، اودیسه که محصول پروژه تفحص مریخ است، از زمان رسیدنش به مدار این سیاره در 24 اکتبر سال 2001، تاکنون 1.43 میلیارد کیلومتر حول آن چرخیده است.

در طول دوره فعالیتش تاکنون، این فضاپیما دیدگاه انسان درباره سیاره سرخ را تغییر داده و 208 هزار و 240 تصویر از آن را با استفاده از «سیستم تصویربرداری انتشار حرارتی» به زمین مخابره کرده است.

مهم‌ترین کشف اودیسه وجود مقادیر عظیم توده‌های یخ آب در زیر سطح مریخ بود. این مدارگرد همچنین مشاهدات حیاتی را با نظارت بر سطوح تشعشع خورشید صورت داده که برای ماموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ کارآمد خواهد بود.

اودیسه همچنین نقشه کاملی با بالاترین تفکیک‌پذیری را از مریخ ارائه داده و در سال 2014، ماموریت مستندسازی عبور دنباله‌دار Siding Spring از فاصله 139 هزار و 500 کیلومتری این سیاره را پوشش داد.

اودیسه همچنان با قدرت به ماموریت خود ادامه می‌دهد و گفته می‌شود ذخایر پیشرانه آن‌ تا 10 سال دیگر باقی خواهند ماند.

فضاپیمای مزبور ارتباطاتش را با تیم زمینی ناسا حفظ خواهد کرد در حالی که تغییر مدار مریخ به آن امکان نظارت بر شرایط جو این سیاره را هنگام تابیدن پرتوهای خورشید بر این بخش فراهم خواهد ساخت. این امر فرصت بی‌نظیری برای ادامه دستاوردهای اودیسه در اختیار می‌گذارد.

اودیسه، زمینه‌ای بنیادین برای حضور نخستین انسان‌ها بر روی مریخ در دهه 2030 ارائه خواهد داد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشف شواهد بیشتر از شباهت قمر زحل به زمین

کشف شواهد بیشتر از شباهت قمر زحل به زمین

[h=1] کشف شواهد بیشتر از شباهت قمر زحل به زمین

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94040301555
چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰



اخترشناسان موفق به کشف شواهدی از شباهت قمر تیتان به سیاره زمین شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، طبق تحقیقات پیشین دانشمندان، تیتان که یکی از بزرگترین قمرهای سیاره زحل است، تنها جرم آسمانی بعد از زمین محسوب می‌شود که دارای منابع اثبات شده سطحی مایعات از جمله رودخانه، دریا و باران است. این قمر با اندازه‌ای بزرگتر از سیاره عطارد، از سطحی جامد و صخره‌ای برخوردار است.
دانشمند در کشف شواهد جدید خود از شباهت تیتان به زمین، نشان داده‌اند که گاز موجود در جو این قمر به صورت جریان بادهای قطبی از فضای آن خارج می‌شود.
دکتر اندرو کوتس، استاد فیزیک کالج دانشگاهی لندن در انگلیس و سرپرست پروژه بادهای قطبی گفت: درک مکانیسمی که به موجب آن، تیتان جو خود را از دست می‌دهد، جزو اولویت‌های تحقیقاتی ماست. تمایل داریم این مکانیسم را در تیتان و سایر اجرام آسمانی بررسی کنیم تا به درک بهتری درباره این پدیده دست یابیم.
دکتر کوتس و همکارانش با تجزیه و تحلیل داده‌های دریافتی از دستگاه طیف‌سنج پلاسمای فضاپیمای کاسینی ناسا (CAPS)که دور سیاره زحل در حال چرخش است، موفق به کشف گازهای خروجی حاوی ذرات معلق از جو قمر تیتان شدند.
طیف مشخصی از ذرات کشف شده، محققان را به این نتیجه رساند که در سطح این قمر، بادهای قطبی گسترده‌ای وجود دارد.
کوتس اعلام کرد: جو تیتان اساسا از نیتروژن و متان تشکیل شده و فشار این گازها، 50 درصد بیشتر از سطح زمین است.
وی در ادامه افزود: طبق اطلاعات دریافتی از فضاپیمای کاسینی در چند سال گذشته، روزانه هفت تن هیدروکربن و نیتریل از جو تیتان خارج می‌شود، اما در آن زمان، توضیحی برای این پدیده وجود نداشت. این مطالعه جدید، شواهدی مستدل برای این رویداد ارائه کرده است.
فضاپیمای کاسینی برای اولین بار در سال 2006 از وجود ابرهایی بر فراز قطب شمال تیتان خبر داد. دانشمندان ناسا دریافتند که این ابرها بسیار شبیه به ابرهای قطبی موجود در لایه استراتوسفر بوده و حاوی مقادیری یخ متان است. پیش از این وجود ذرات یخ در جو تیتان کشف نشده بود.
این تحقیق در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
شماره ۲۴۸ ماهنامه نجوم منتشر شد

شماره ۲۴۸ ماهنامه نجوم منتشر شد


ماهنامه نجوم ۲۴۸ با تازه‌هایی درباره دورترین کهکشان عالم، پایان عمر فضاپیمای مسنجر، ماجراجویی نیوهورایزنز در فاصله بسیار نزدیک به پلوتو و بیدار شدن دوباره کاوشگر فیله منتشر شد. در نجوم این شماره گفت‌وگویی با سخنگوی آزمایش آلیس در سرن می‌خوانید. نحوه رویت هلال ماه‌های رمضان و شوال ۱۴۳۶ در ایران بررسی می‌شود. روایت فداکاری کیهان‌نوردان سایوز۱۱ بیان شده است. گزارش برگزاری روز نجوم ۹۴ در ایران می‌خوانید. ژرفای این شماره به بررسی ابعاد فلسفی عالم در کیهان‌شناسی و تحولات کیهان‌شناسی نوین پرداخته است.
کوچک ولی رازآلود
در حال حاضر فضاپیمای نیوهورایزنز در حال نزدیک شدن به پلوتو است. تا به حال این فضاپیما از کنار یک سیارک و همچنین سیاره مشتری گذشته و ابزارهای خود را آزمایش کرده است. اکنون قرار است اقامتی یک ساله در کنار پلوتو داشته باشد و پس از آن دو جرم دیگر کمربند کوییپر را بررسی کند. نیوهورایزنز بعد از ۳۴۶۲ روز سفر در فضا در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ به فاصله مورد نظر دانشمندان از پلوتو خواهد رسید. داستان ماجراجویی سفیران ما در دنیاهای کوچک منظومه شمسی را از زبان آریا صبوری بخوانید.


کیهان‌شناسی؛ از اسطوره تا علم
داستان‌های اسطوره‌ای درباره چگونگی شکل عالم و چگونگی به وجود آمدن و به این شکل در آمدن آن، در هم پیچیده و با تناقضات و ابهامات بسیاری همراه است. اما عناصر تفکر علمی از همان دوران باستانی آهسته آهسته سر بر آوردند و توجه‌ها را به خود جلب کردند. در این مقاله امیرمحمد گمینی می‌گوید که چگونه تک تک عناصر کیهان‌شناسی علمی از دل کیهان‌شناسی اسطوره‌ای برآمدند.


آغاز عصر جدید
کیهان‌شناسی امروزی مطالعه کلی عالم، هندسه آن در مقیاس‌های بزرگ، دینامیک و پویایی آن، سرگذشت و سرنوشت اجزای تشکیل‌دهنده اصلی آن مانند کهکشان‌ها و نهایتا شبکه فراگیر ساختارها در ابعاد و فواصلی بسیار بزرگ‌تر از کهکشان‌ها، مشهور به ساختار بزرگ مقیاس عالم و شکل‌گیری و تحول آن را در بر می‌گیرد. سپهر اربابی در این مقاله مروری بر تحولات کیهان‌شناسی نوین در قرن بیستم دارد.


مسائل فلسفی در کیهان‌شناسی
کیهان‌شناسی در قیاس با علوم دیگر طبیعی چند ویژگی منحصر به فرد دارد که آن را متمایز کرده و از جهاتی آن را در مرز علوم تجربی و فلسفه قرار داده است. پر بیراه نیست اگر بگوییم کیهان‌شناسی فلسفی‌ترین علم تجربی است. در مقاله پیش رو امیرحسن موسوی، جوانبی از کیهان‌شناسی را روشن کرده است که آن را از دیگر علوم تجربی متمایز می‌کند.


راند دوم ابرشتابگر؛ اکنون نوبت اکتشاف است!
چند ماه پیش برخوردکننده بزرگ هادرونی (LHC) پس از دو سال وقفه، بار دیگر فعالیت خود را شروع کرد و اکنون آماده است تا دور دوم برخوردهای خود را آغاز کند تا چهار آشکارساز اصلی نصب‌شده روی این ابرشتابگر به مطالعه خود ادامه دهند. هدا عربشاهی گفت‌وگویی اختصاصی با سخنگوی آزمایش آلیس در سرن، پائولو جوبلینو، انجام داده است.


رمضان ۳۰ روزه
در مقاله پیش رو به مناسبت ماه رمضان، وضعیت رویت‌پذیری هلال ماه‌های رمضان و شوال ۱۴۳۶ در ایران بررسی شده است. محمدرضا صیاد وضع پیش‌بینی و رویت هلال ماه‌های رمضان و شوال را بررسی کرده است.


کارآفرینی در خدمت توسعه علمی
در این شماره نجوم گفت‌وگویی با محمدجعفر مستوفی، کارآفرینی که در راه توسعه علمی آموزشی ایران گام برداشته است می‌خوانید. مهندس مستوفی مدیر مجتمع آموزشی علامه طباطبایی و از اصلی‌ترین حامیان انتشار ماهنامه نجوم در سال‌های اخیر بوده است.


فهرست کامل مطالب این شماره‌ی ماهنامه نجوم را در لینک زیر مشاهده کنید:
http://nojum.ir/fa/magazine/issue/248/default.aspx
 
بالا