► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

  • متوسط

    رای: 0 0.0%
  • کم

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    1
  • نظرسنجی بسته .

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] عبور سیارکی به ارزش 5.4 تریلیون دلار از کنار زمین
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94042915126
دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹



سیارکی به ارزش 5.4 تریلیون دلار بامداد (امروز) دوشنبه ساعت 2:30 به وقت تهران، از فاصله 2.4 میلیون کیلومتری زمین عبور کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، فاصله این سیارک از زمین 30 برابر نزدیک‌تر از نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به زمین بود.

این سیارک 2011 UW-158 نام دارد و ابعاد آن 454 متر در 1011 متر عنوان شده است. این صخره آسمانی در اکتبر سال 2011 کشف شد.

گفته می‌شود این جرم کیهانی غنی از حجم پلاتینی به ارزش 5.4 تریلیون دلار است.

این جسم آسمانی توسط رصدخانه Arecibo در پورتو ریکو رصد شد و این رصدخانه نخستین تصاویر از این سیارک را بر روی توئیتر گذاشت.

محتوای پلاتین این سیارک توسط یک شرکت حفاری سیارک‌ها به نام «منابع سیاره‌ای» برای حفاری مناسب اعلام شده است.

حفاری سیارک مزبور می‌تواند فعالیت بی‌نهایت سودمندی برای آژانس‌هایی مانند ناسا باشد که امیدوار است این سیارک را وارد مدار ماه کند تا در آینده فضانوردان از آن دیدن کرده و نمونه‌هایی از آن را تا سال 2025 جمع‌آوری کنند.

ناسا اعلام کرده مواد منجمدشده در سیارک‌ها را می‌توان برای توسعه ساختارهای فضایی و تولید سوخت موشک به کار برد. این سوخت برای تفحص و مستعمره‌کردن منظومه شمسی در قرن بیست و یکم لازم است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ثبت تصاویر جدید از عبور یک شهاب‌سنگ از کنار زمین
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94042915193
دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴



گروهی از دانشمندان مرکز رصد اجرام آسمانی تلسکوپ گرین بانک (GBT) در ویرجینیا به طور اتفاقی موفق به رصد شهاب‌سنگی شدند که هفتم ژوئیه امسال (16 تیر) از نزدیک زمین گذر کرده بود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، دانشمندان در این مشاهدات به طور اتفاقی توانستند 42 تصویر از شهاب‌سنگ 2015 HM10 را در مدت تنها 29 دقیقه تهیه کنند.

در تصاویر تهیه شده از این شهاب‌سنگ اطلاعات بسیار نادری کشف شده است، چرا که با توجه به فاصله مناسب و قدرت بالای تلسکوپ کیفیت تصاویر بسیار قابل توجه است.

دانشمندان مرکز فضایی NRAO در مشاهدات خود از این شهاب‌سنگ دریافتند که این قطعه سنگ حدود 440 هزارکیلومتر از زمین فاصله دارد، به عبارت دیگر این مسافت کمی بیشتر از فاصله ماه تا زمین در دورترین فاصله است.

دانشمندان در مورد شیوه تصویربرداری از این شهاب‌سنگ افزودند: برای تصویربرداری در مرحله اول به طور پیوسته سیگنال‌های رادیویی به شهاب‌سنگ ارسال کردند، سپس سیگنال‌های منعکس شده از سطح آن را توسط آنتن گیرنده به قطر بیش از 100متر دریافت کردند.

در این شیوه تصویربرداری هر 3.75 متر را تنها یک پیکسل تشکیل داده است.

طبق اعلام دانشمندان تلسکوپ GBT بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان با قابلیت تنظیم گیرنده است.

این تلسکوپ بزرگ در غرب ویرجینیا ساخته شده که قادر است حتی تداخلات رادیویی ارسال شده از اعماق فضا را دریافت کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] چین به ‌دنبال پرتاب ماهواره Jilin-1 در اواخر سال جاری
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94051508607
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷



سازمان فضایی چین به دنبال ارسال اولین ماهواره بومی در ماه اکتبر است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، پروژه Jilin-1 شامل چهار ماهواره پیشرفته است که هرکدام برای منظوری مشخص طراحی و تولید شده‌اند.

طبق اعلام سازمان فضایی چین پروژه‌ ماهواره‌ی Jilin-1 از چهار ماهواره با کاربردهای، تصویربرداری با کیفیت بالا، آزمایش فناوری‌های جدید فضایی و در نهایت برای مخابره خدمات تلویزیونی طراحی شده‌اند.

ماهواره‌های ارسالی توسط سازمان فضایی چین از نظر اهمیت زیست‌محیطی فعالیت گسترده‌ای خواهندداشت، به طوری‌که ماهواره تصویربردار با ثبت تصاویر مهم از وضعیت آب‌وهوای زمین و تغییرات اقلیمی، امکان وقوع فجایع زیست‌محیطی را به اطلاع کارشناسان می‌رساند.

مسئولان مرکز فضایی استان جیلین چین به دنبال پیشبرد سیاست‌های توسعه در تولید نسل جدید ماهواره‌ها تا سال 2030 هستند. همچنین قرار است تا سال 2030 بیش از 137 ماهواره توسط این پایگاه تولید شود
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] پرواز تاریخی تحقیقات چینی‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94052111576
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵



برای اولین بار در تاریخ، یک آزمایش چینی بر روی دی‌ان‌ای قرار است به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شود. این امر در پی توفقنامه‌ای میان یک شرکت خصوصی آمریکایی و گروهی تحقیقاتی از موسسه فناوری پکن محقق شده است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، تیم چینی که توسط پروفسور دنگ یولین رهبری می‌شود، حدود 200 هزار دلار بابت تحویل نمونه مورد آزمایش به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط موشک دراگون شرکت اسپیس‌ایکس به شرکت آمریکایی NanoRacks پرداخت خواهد کرد.
این آزمایش تاثیرات تشعشات فضایی بر روی دی‌ان‌ای انسان را بررسی می کند. شرکت NanoRacks نتایج را از آزمایشگاه مدارگرد خود در ایستگاه فضایی برای محققان چینی ارسال خواهد کرد.
به ادعای این شرکت، این قرارداد تماما تجاری بوده و از آنجا که ناسا مستقیما در این آزمایش دخالتی ندارد، قانون ممنوعیت همکاری‌های فضایی ناسا و پکن را رعایت خواهد کرد.
این آزمایش توسط فردی خارج از سازمان ناسا جهت جلوگیری از هرگونه دخالت مستقیم این آژانس انجام می‌گیرد. به گفته جف مانبر، مدیر اجرایی شرکت NanoRacks، این یک حرکت نمادین و معنی‌دار است.
کنگره آمریکا اخیرا هرگونه همکاری ناسا با دولت چین را در هر سطحی ممنوع کرده است. طبق قانون، ناسا از هرگونه همکاری در فضا با دولت چین منع شده است. این ممنوعیت بر اساس اصلاحیه‌ای است که توسط فرانک وولف، نماینده سابق جمهوری‌خواه ویریجینا ارائه شده است.
چارلز بولدن، رئیس ناسا، در مصاحبه اخیر خود اذعان داشته که از این دست همکاری‌ها پیش چشمان او رخ نخواهد داد، اما شاید یکی از روسای آینده ناسا نشست و گفتگویی با همتای چینی خود داشته باشد.
به هر حال زمانی که در ایستگاه فضایی این آزمایش انجام شود، محققان چینی سرعت جهش دی‌ان‌ای انسان را در شرایط فضا نظاره خواهند کرد.
اگر سرعت این تغییرات زیاد باشد، ممکن است جان فضانوردان در ماموریت‌های طولانی فضایی مانند سفر به مریخ در خطر باشد.
همگام با روسیه و آمریکا، چین تنها کشور دیگر در جهان است که اخیرا قادر به فرستادن فضانوردان به فضا شده است. همچنین این کشور برای ساخت ایستگاه فضایی متعلق خود برنامه هایی در دست دارد.
چین همچنین در حال ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان است که ابعاد دیش آن در حدود 30 زمین فوتبال خواهد بود. نصب این تلسکوپ در اعماق کوه های استان گوئیژو در دست اقدام است.
زمانی که ساخت این تلسکوپ در سال 2016 اتمام یابد، با قطر 500 متر، بزرگترین تلسکوپ در جهان خواهد بود و از رصدخانه Arecibo در پورتوریکو با قطر 300 متر پیشی خواهد گرفت.
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
رئیس اکتشافات منظورمه شمسی ناسا=یک ایرانی!

رئیس اکتشافات منظورمه شمسی ناسا=یک ایرانی!

11825704_909884199085238_1135996130642499924_n.jpg
فیروز نادری، رییس اکتشافات منظومه شمسی ناسا شد
دریافت بالاترین نشان سازمان فضایی ناسا و انتخاب وی به عنوان (موثرترین فرد ایالات متحده) در سال قبلنادری می گوید:
این که کجا زندگی میکنم و چکاره هستم اصلا برایم مهم نیست
کاش به جای بهترین شهروند یک کشور بیگانه
به عنوان یک شهروند معمولی در کشور خودم حمایت میشدم:(:(
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تائید وجود گاز نئون در ماه برای نخستین بار

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94070100115
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷



کاوشگر جو و محیط غبار ماه (LADEE) در جو قمر زمین، گاز نئون پیدا کرده است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، جو نازک ماه حاوی گاز نئون است، گازی که بیشتر بر روی زمین به دلیل درخشش زیاد در نشانگرهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که دانشمندان برای چندین دهه بر این باورند که این گاز در جو ماه وجود دارد، فضاپیمای LADEE وجود آن را برای نخستین بار تائید کرده است.
دکتر مهدی بِنا، سرپرست این تحقیق می‌گوید: وجود نئون در اگزوسفر ماه، از زمان ماموریت‌های آپولو موضوعی برای گمانه‌زنی بوده اما هیچ تشخیص معتبری ارائه نشده بود.
اکنون محققان بسیار خوشحال هستند که نه تنها درنهایت حضور نئون را ثابت کرده‌اند، بلکه نشان داده‌اند که میزان آن نسبتا فراوان است.
گاز نئون به اندازه کافی برای درخشنده ساختن ماه وجود ندارد به این دلیل که جو ماه بسیار شکننده است و در حدود 100 تریلیون بار کمتراز تراکم جو زمین در سطح دریا است. فضای متراکم مانند زمین در منظومه شمسی ما نسبتا نادر است، زیرا یک شی باید به اندازه کافی حجیم باشد تا جاذبه کافی برای ماندن بر روی آن زمین را داشته باشد.
این تحقیق در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نخستین رصدخانه فضایی هند به فضا پرتاب می‌شود
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94070100155
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹



آژانس فضایی هند به دنبال پرتاب نخستین رصدخانه فضایی این کشور با هدف مطالعه اجرام کیهانی است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این رصدخانه فضایی Astrosat نام دارد و در 28 سپتامبر (ششم مهرماه) بر روی موشک PSLV-C30 به فضا اوج می‌گیرد.

موشک مزبور، این ماهواره 1.5 تنی را برای قراردادن آن در مدار 650 کیلومتری زمین حمل می‌کند؛ این سامانه از مرکز فضایی ساتیش داهاوان هند به فضا می‌رود.

گفته می‌شود شش ماهواره متعلق به مشتریان از جمله دو ماهواره کانادا و اندونزی و همچنین چهار نانوماهواره متعلق به آمریکا نیز همراه Astrosat به فضا اوج می‌گیرند.

ماهواره هند قادر به مشاهده همزمان جهان مرئی، نواحی فرابنفش و پرتو ایکس طیف الکترومغناطیس است؛ محموله علمی این ماهواره 750 کیلوگرم وزن دارد و حاوی شش ابزار از جمله چهار محموله پرتو ایکس، یک تلسکوپ فرابنفش و یک نمایشگر ذره باردار است.

رصدخانه چند طول موجی هند ستاره‌های دوردست، کوتوله‌های سفید و تپ‌اخترها را بررسی خواهد کرد، با این حال، هدف اصلی این ماموریت بررسی سیاهچاله عظیمی است که گفته می‌شود در مرکز کهکشان راه شیری واقع شده است.

با این ماموریت، هند پس از آمریکا، روسیه و ژاپن به چهارمین کشوری تبدیل می‌شود که یک رصدخانه فضایی به فضا پرتاب کرده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] جزئیات دقیق و زیبای مرگ یک ستاره در تصویر جدید هابل

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94070805034
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶



تصویر جدید منتشر شده توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا، جزئیات خیره‌کننده‌ای از زیبایی و پیچیدگی «سحابی نقاب» را به نمایش گذاشته است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، این سحابی شبح‌مانند، تنها شاهد از یک ابرنواختر ناآرام است که مرگ ستاره غول‌پیکری با جرم 20 برابر خورشید را نمایش می‌دهد.
سحابی نقاب که به شکل یک گلوله بیادماندنی از گاز رشته‌ای نامنظم است، حدود 8100 سال پیش منفجر شده و از آن زمان تاکنون در وسعتی به اندازه 110 سال نوری گسترش یافته است.
این سحابی در لبه حبابی از گاز کم چگالی قرار گرفته که در پی مرگ ستاره به بیرون پرتاب شده بود و ما از زمین، موج شوک این ابرنواختر را در زمان تعامل با دیواری از گاز میان‌ستاره‌ای سردتر و ایجاد نور متعاقب آن مشاهده می‌کنیم.
سحابی نقاب در فاصله نزدیک به 2100 سال نوری از زمین و در صورت‌فلکی ماکیان قرار داشته و اگرچه ساختار آن با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، این سحابی منطقه‌ای به اندازه شش ماه کامل را در آسمان پوشش داده است.
تصویر جدید ترکیبی از شش تصویر تلسکوپ هابل است که گستره‌ای به اندازه دو سال نوری را از این سحابی غول‌پیکر به نمایش گذاشته است. هر رنگ از این تصویر که با یک عنصر متفاوت مرتبط است: رشته‌های هیدروژنی به رنگ قرمز، رشته‌های سولفور به رنگ سبز و رشته‌های اکسیژن به رنگ آبی نمایش داده شده‌اند.
دانشمندان ناسا با مقایسه تصویر جدید با نمونه قدیمی به ثبت رسیده از همین ناحیه در سال 1997 امیدوارند بتوانند بینش بهتری را در مورد تکامل این سحابی تا حال حاضر بدست بیاورند.
 

اخبار

ربات
حقایقی درباره‌ی کهکشان راه شیری

حقایقی درباره‌ی کهکشان راه شیری

گرچه راه شیری، یک کهکشان مارپیچی معمولی در میان میلیاردها کهکشان دیگر است، اما برای ما انسان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بيشتر...
 

najme74

عضو جدید
عبور غافلگیرکننده یک سیارک از کنار زمین

عبور غافلگیرکننده یک سیارک از کنار زمین

عبور غافلگیرکننده یک سیارک از کنار زمین

سرویس:علمی وفناوری_علمی وفناوری جهان
کدخبر:94072717711
دوشنبه27مهر 1394_13:22


سیارک 2015 TB145 که در روز 31 اکتبر (9 آبان) از فاصله 499 هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد، بزرگترین جسمی است که اخیرا از نزدیک سیاره ما گذر کرده است.
این سیارک که قطری بین 280 تا 620 متر دارد، با سرعت 126 هزار کیلومتر در ساعت سفر کرده و تنها دو هفته پیش توسط تلسکوپ Pan-STARRS در هاوایی شناسایی شد.ناسا اطمینان داده که این جسم دارای مداری عجیب و متمایل به بالا بوده و از فاصله ایمنی از زمین عبور خواهد کرد. این مدار عجیب می‌تواند دلیل ناشناخته ماندن سیارک تا این اواخر باشد.سیارک 2015 TB145 که از فاصله نزدیکتری نسبت به سیارک پیشین 2004 BL86 عبور خواهد کرد، از لحاظ اندازه تا حدی شبیه و شاید بزرگتر از آن است اما قمری به همراه ندارد. در هر صورت، این جسم، جدیدترین عبور نزدیک شناخته شده پس از 2004 XP14 در سال 2006 و پیش از 1999 AN10 در اوت 2027 بشمار می‌رود.اگرچه این مواجهه غافلگیرکننده است، اما فرصت خوبی را برای بسیاری از رصدخانه‌ها به منظور آزمایش قابلیت‌های تصویربرداری و پیگیری با رادار خود ارائه خواهد کرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] عمیق‌ترین شیرجه کاسینی به سمت قمر یخ‌زده زحل

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94080602766
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲



فضاپیمای کاسینی امروز چهارشنبه در ارتفاع 50 کیلومتری از سطح انسلادوس و از میان گازهای توده‌ای این قمر یخ‌زده زحل عبور کند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، این پرواز امروز در ساعت 15:22 به وقت گرینویچ انجام خواهد شد. این عمیق‌ترین شیرجه کاسینی در میان گازهای توده‌ای انسلادوس برای نمونه‌گیری از اقیانوس قمر زحل است. این فضاپیما پیش از این به سطح انسلادوس نزدیک شده بود، اما هیچ گاه از میان توده فعال این قمر در این ارتفاع کم قدم نگذاشته بود.
بر اساس اعلام ناسا، این پرواز به منظور کشف حیات در این قمر صورت نمی‌گیرد، بلکه هدف از آن فراهم آوردن شواهد جدیدی از ماهیت محیط‌زیست اقیانوس درون انسلادوس انجام خواهد شد.
از آنجا که تصور می‌شود توده گازی اطراف انسلادوس از اقیانوس زیرزمینی آن سرچشمه می‌گیرد، دانشمندان بر این باورند تا تحلیل این نمونه‌ها در فضاپیمای کاسینی، باعث روشن شدن مسأله وجود احتمالی حیات در این قمر خواهد شد.
تیم ماموریتی همچنین امیدوار است این پرواز شواهدی درباره میزان فعالیت گرمابی که در انسلادوس رخ می‌دهد، ارائه کند. فعالیت گرمابی مربوط به شیمی سنگ و آب‌های گرم است.
انسلادوس یک قمر یخ‌زده سیاره زحل است که اوایل ماموریت کاسینی کشف شد.

کاسینی در سال 1997 به فضا پرتاب و در سال 2004 در مدار زحل قرار گرفت و از آن زمان در حال مطالعه درباره این سیاره عظیم، مدارها و میدان مغناطیسی‌اش است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] روسیه به دنبال اعزام انسان به ماه تا 2029

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94080803904
جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹



رییس کنسرسیوم "Roscomsos Energia" در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه قصد دارد نخستین ماموریت سرنشین‌دار خود را تا سال 2029 به ماه بفرستد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، ولادیمیر سولنتسف اظهار کرد: یک پرواز سرنشین‌دار به ماه و فرود بر روی این قمر برای سال 2029 برنامه‌ریزی شده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که فضاپیمای ویژه انجام ماموریت‌ها به ماه توسط Roscomsos Energia در حال ساخت بوده و انتظار می‌رود نخستین آزمایش پرواز آن در سال 2021 انجام شود.
این فضاپیما سپس در سال 2023 به ایستگاه فضایی بین‌المللی ملحق خواهد شد و در سال 2025 نخستین ماموریت بدون سرنشین خود را به ماه انجام خواهد داد.
تاکنون آمریکا تنها کشوری بوده که ماموریت‌های سرنشین‌دار به ماه ارسال کرده که نخستین آن در سال 1969 رخ داد.
سازمان فضایی روسیه پس از شکست قابل توجه ماموریت Phobos Grunt این کشور در سال 2011 که قرار بود از قمرهای سیاره مریخ نمونه‌برداری کند، تصمیم گرفته که تمرکز خود را از رقابت سیاره قرمز به ماه تغییر دهد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] حل معمای نمونه‌های ماه در ماموریت آپولو پس از چند دهه

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 94080803901
جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸



تیم تحقیقاتی ناسا منشا ماده آلی یافت شده در نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه توسط ماموریت‌های آپولو را تائید کرد. به گفته محققان، این ماده در اثر ارتباط با آلودگی‌های زمینی به نمونه‌ها وارد شده است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان از مدت‌ها پیش می‌دانستند که نمونه‌های خاک جمع‌آوری شده در اواخر دهه 1960 و اوائل دهه 1970 از سطح ماه دارای اسیدهای آمینه‌ است اما فناوری مورد نیاز برای شناسایی منشا آن‌ها تا به امروز در دسترس نبود.
اسیدهای آمینه اجزای سازنده پروتئین‌ها هستند که در ایجاد ساختارهای آلی مانند پوست و مو نقش حیاتی ایفا می‌کنند. هنگامی که ماده آلی در نمونه‌های خاک ارسال شده از ماه به زمین در جریان ماموریت‌های آپولو شناسایی شد، سوال بزرگ این بود که این ماده چگونه به این قمر رسیده است زیرا محیط آن کاملا برای هرگونه شناخته شده از حیات غیرقابل سکونت است.
در کل، چهار احتمال در این مورد پذیرفته شده است. اول اینکه ممکن است باد خورشیدی با خود عناصر تشکیل‌دهنده اسید آمینه را در سطح ماه فرود آورده باشد که در نهایت به شکل یک ماده آلی در کنار هم جمع شده‌اند.
احتمال دوم شبیه احتمال اول است اما با این تفاوت که بر اساس آن، مولکول‌های پیش‌ساز توسط اگزوز موشک بر سطح ماه منتقل شده‌اند. امکان سوم بر این گمان بود که این مواد توسط سیارک‌ها که تصور می‌شود واکنش‌های شیمیایی موجود در آن‌ها باعث ایجاد اسیدهای آمینه شده، به ماه انتقال یافته‌اند.
احتمال چهارم که واقعی‌تر می‌نماید، این است که ترکیبات آلی در نتیجه آلودگی‌های زمینی که به همراه تجهیزات در ماموریت‌های آپولو به ماه منتقل شده یا حین انتقال نمونه‌ها به زمین وارد آن‌ها شده بودند، تولید شده‌اند.
زمانی که این نمونه‌ها برای نخستین بار مورد آزمایش قرار گرفتند، دانشمندان دریافتند که آن‌ها حاوی ماده آلی هستند اما محدودیت‌های فناوری آن زمان مانع شناسایی منشا این مواد با قطعیت کامل شد. اکنون تیم جدید محققان با استفاده از فناوری‌ها مدرن توانستند این معما را حل کنند.
محققان با استفاده از هفت نمونه دریافتند که در حال حاضر میزان بسیار کمی از اسیدهای آمینه – بین 105 تا 1910 بخش در میلیارد – در نمونه‌ها وجود دارد. آن‌ها با استفاده از تجهیزات فوق حساس آزمایشگاه تحلیل اخترزیست‌شناسی گودارد ناسا توانستند ترکیب ایزوتوپی نمونه‌ها را تعیین کنند که پاسخی برای یک معمای قدیمی بود.
بررسی‌ها نشان داد که نمونه‌ها حاوی ایزوتوپ کربن-12 بیشتری نسبت به ایزوتوپ بزرگتر و کمتر واکنش‌پذیر کربن-13 هستند که با نمونه‌های موجود در حیات زمین مرتبط است. این امر بطور اساسی تائید می‌کند که ماده آلی از آلودگی زمینی و نه سیارکها یا باد خورشیدی و اگزوز موشک نشات گرفته است.
علاوه بر آن، حجم اسیدهای آمینه موجود در نمونه‌ها نسبت به موقعیت آن‌ها بر روی سطح ماه با هیچ نظریه دیگری همخوانی ندارد. برای مثال، اگر بادهای خورشید مسؤول این امر بودند، نمونه‌های بدست آمده از نزدیک سطح باید مقادیر بیشتری از اسیدآمینه را در خود داشت، اما اینگونه نبود.
اگر اگزوز موشک نیز مسؤول ایجاد اسیدهای آمینه بود، باید مقادیر بسیار بیشتری در زیر ماژول ماهنورد مشاهده می‌شد که باز هم چنین چیزی نبود.
دو نسخه از مولکول اسیدآمینه (چپ و راست) وجود دارد که تصویر آینه‌ای یکدیگر هستند. حیات زمینی اسیدهای آمینه چپ را ترجیح می‌دهد؛ از این رو باید انتظار مشاهده این گونه از آمینه‌ها را در زمان آلوده شدن نمونه‌های فضایی با مولکول‌های زمینی داشت. تحقیقات دانشمندان بر روی خاک درون آزمایشگاه، تائیدی بر یافته‌های جدید محققان بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تکمیل نخستین پیاده‌روی فضایی فضانورد رکوردشکن آمریکا

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 94080803916
جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲



اسکات کلی و کجل لیندگرن، فضانوردان آمریکایی حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی نخستین پیاده‌روی فضایی خود را روز چهارشنبه (ششم آبان) انجام دادند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، کلی و لیندگرن طی این پیاده‌روی هفت ساعت و 16 دقیقه‌ای، بیشتر کارهای اصلی برنامه‌ریزی شده برای این ماموریت در خارج ایستگاه را انجام دادند.
روز گذشته (پنج‌شنبه) اسکات کلی، فرمانده اکسپدیشن 45 ایستگاه فضایی، نخستین فضانورد آمریکایی معرفی شد که بیشترین زمان را طی یک سفر فضایی از سوی آمریکا در فضا گذرانده است.
کلی و لیندگرن طی این پیاده‌روی، یک پوشش حرارتی روی طیف‌سنج مغناطیسی آلفا قرار دادند، بر روی چند قطعه روی بخش‌های پایانی بازوی رباتیک Canadarm2 گریس مالیدند و به تجهیز سیستم نیرو و داده برای نصب یک پورت الحاق به ایستگاه در آینده پرداختند که برای ورود فضاپیمای استارلاینر CST-100 بوئینگ و فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون اسپیس‌ایکس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این فضانوردان یکبار دیگر در روز ششم نوامبر (15 آبان) به پیاده‌روی در خارج ایستگاه فضایی خواهند پرداخت و طی آن یک سیستم خنک‌ساز را به تنظیمات اولیه‌اش بازخواهند گرداند. این تنظیمات در سال 2012 در تلاش برای ایزوله‌سازی نشت مایع خنک‌ کننده آمونیاک توسط گروهی از فضانوردان تغییر کرده بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] مریخ حلقه‌دار می‌شود

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94090301940
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴



تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی حاکی از آن است که قمر فوبوس در چند میلیون سال آینده متلاشی شده و با برخورد با جو مریخ، حلقه‌ای از غبار دور آن ایجاد می‌کند که تا میلیون‌ها سال باقی خواهد ماند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، این تحقیق در پی گزارشی در اوائل ماه جاری انجام شد که بر اساس آن، قمر فوبوس نه تنها در حال از دست دادن ارتفاع خود به دلیل جاذبه مریخ است، بلکه نشانه‌هایی از تنش ساختاری در نتیجه نیروهای جزرومدی را نیز نشان داده است.
به گفته محققان، فوبوس در اوایل عمر خود از یک برخورد بزرگ نجات یافته اما آسیب ناشی از آن باعث ضعیف شدن این قمر شده است. پژوهش آن‌ها نشان که در 20 تا 40 میلیون سال آینده، فوبوس از هم پاشیده و ابری از غبار را ایجاد خواهد کرد که بطور نسبتا سریعی به شکل حلقه‌ای در اطراف مریخ درخواهد آمد.
در ابتدا این حلقه به ضخامت حلقه‌های کنونی زحل خواهد بود و تا 100 میلیون سال باقی خواهد ماند.
برای زمینی‌ها، متلاشی شدن فوبوس یک فرصت منحصربفرد را برای بررسی احتمالا آخرین قمر منظومه شمسی ارائه خواهد کرد که به سمت داخل سیاره مهاجرت می‌کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بازیابی موفق موشک فضایی شرکت بلو اوریجین برای نخستین بار

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94090403015
چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳



شرکت اکتشافات فضایی Blue Origin که توسط جف بزوس، صاحب سایت آمازون تاسیس شده، توانست در تاریخ 23 نوامبر (2 آذرماه) با موفقیت یک موشک حامل کپسول فضایی New Shepard را که دارای موتور BE-3 بود، به فضا ارسال کرده و سپس آن را به سلامت به زمین برگرداند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، پرواز و بازیابی New Shepard، الون ماسک، رئیس شرکت اسپیس‌ایکس را به ساخت یک موشک قابل استفاده مجدد واداشته که هدف اصلی شرکت‌هایی است که در تلاش برای کاهش هزینه حمل و نقل فضانوردان به مدار زمین هستند.
شرکت اسپیس‌ایکس در حال کار برای بهبود تقویت کننده‌های سکوی پرتاب دریایی خود است تا موشک‌های قابل استفاده مجدد این شرکت بتوانند دوباره پرواز کنند، اما هنوز موفق به انجام این کار نشده است.
پرتاب فضاپیمای شرکت Blue Origin روز دوم آذر از محل راه‌اندازی پروازهای فضایی این شرکت در تگزاس، تا ارتفاع 100 کیلومتر انجام شد و پس از آن به صورت عمودی فرود آمد. فیلم‌های شرکت Blue Origin نشان می‌دهد که این موشک به آرامی از یک سمت به سمت دیگر تاب خورد و چهار پایه آن برای آماده‌سازی برای یک فرود کامل خم شد.
بزوس در بیانیه‌ای گفت: فرود این موشک به طور سالم و امن در غرب تگزاس بسیار نادر بود. استفاده مجدد از این موشک امری سرنوشت‌ساز است و ما نمی‌توانیم برای سوختگیری و پرواز مجدد آن صبر کنیم.
الون ماسک در پیامی به بزوس و شرکت Blue Origin در توییتر برای دستیابی به برخاست و فرود عمودی تبریک گفت.
لازم به ذکر است که شرکت اسپیس‌ایکس در دو بار تلاش خود برای فرود موشک فالکون 9 بر روی سکوی پرتاب دریایی خود با شکست مواجه شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نزدیکترین تصاویر مشاهده شده از سیاره کوتوله سرس

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94100502249
شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴



فضاپیمای داون ناسا سرانجام به نزدیکترین مدار خود از سرس رسید و در فاصله‌ 386 کیلومتری آن به ثبت تصاویری پرداخت که سطح سیاره کوتوله را با وضوح بالا نمایش می‌دهند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، ماموریت داون اولین فضاپیمایی بود که از سرس بازدید کرد. پس از ورود در ماه مارس، این کاوشگر به مدارگردی و بررسی این سیاره کوتوله پرداخته که همچنین به عنوان سیارک نیز طبقه‌بندی شده و بزرگترین سیارک موجود در کمربند بین مریخ و مشتری است.
دیدگاه داون از سرس از فاصله 386 کیلومتری مانند نگهداشتن یک توپ بسکتبال از فاصله 18 سانتیمتری چشم‌ها است. وضوح تصاویر جدید حدود 42 متر در پیکسل را نشان می‌دهد.
فضاپیمای داون مابقی عمر خود را در این مدار خواهد گذراند؛ از این رو تصاویر بیشتری در آینده به زمین ارسال خواهد کرد. این ماموریت به نقشه‌برداری از سطح و جستجو برای اطلاعاتی در مورد عناصر موجود در پوسته سرس مانند ترکیبات نقاط براق آن می‌پردازد.
در حال حاضر این ماموریت تا ژوئن 2016 بودجه دارد.
انتهای پیام
نزدیکترین تصاویر مشاهده شده از سیاره کوتوله سرس

نزدیکترین تصاویر مشاهده شده از سیاره کوتوله سرس
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ثبت 13 نقطه مداری جدید به نام ایران/پیگیری بازپس‌گیری ماهواره مصباح از ایتالیا
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94100905071
چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که نقطه مداری 2419 کاملا در اختیار ایران است از ثبت 13 نقطه مداری دیگر خبر داد.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا،‌ دکتر محمود واعظی در حاشیه مراسم تقدیر و معارفه رییس پژوهشگاه فضایی ایران در جمع خبرنگاران فضا و ماهواره را از اولویت‌های وزارت ارتباطات و دولت دانست و افزود: اعتقاد ما این است که این فناوری بسیار پیشرفته و جزو لبه‌های فناوری است و ما هر چه در بخش تحقیقات و توسعه این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم باعث قوت کشور می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت فناوری‌های فضایی در بخش‌های مختلف کشور از برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه فضایی خبر داد و اظهار داشت: در این راستا در تلاش هستیم تا ماهواره ملی کشور را طراحی و بسازیم و امیدواریم تا سال 1404 به این هدف دست یابیم.

واعظی، طراحی و ساخت ماهواره سنجش از راه دور را از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات عنوان و ابراز امیدواری کرد که این هدف تا پایان برنامه ششم توسعه محقق شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: علاوه بر آن با توجه به نیازمندی‌های کشور در بخش‌های پخش تصویر، صدا و مخابرات و اینترنت و همچنین رصد کردن زمین از فضا به دنبال طراحی و ساخت ماهواره ملی هستیم.

به گفته وی در این راستا مجموعه وزارت ارتباطات اقدام به طراحی و ساخت ماهواره ملی برای کاربردهای مخابراتی و اینترنت کرده است.

علاوه بر آن طراحی و ساخت ماهواره سنجش از راه دور نیز در دستور کار وزارت ICT قرار دارد.

واعظی اضافه کرد: در این راستا ما با چند کشور و شرکت در حال مذاکره هستیم و امیدواریم تا سال آینده قراردادهای مربوط به آن را منعقد کنیم.

ابراز تاسف وزیر ارتباطات از اعتبارات ناچیز تحقیقات فضایی

واعظی با ابراز تاسف اختصاص اعتبارات ناچیز به بخش پژوهش‌های فضایی گفت: در سال جاری با هماهنگی با دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه تحقیقاتی فضایی را 4 تا 5 برابر افزایش دادیم و امیدواریم مجلس شورای اسلامی متقاعد کنیم تا نسبت به این حوزه حمایت‌های لازم را مبذول دارد.

وی خاطرنشان کرد‌: اختصاص بودجه‌های مناسب در بخش‌های پژوهشی فضایی زمینه لازم را برای برداشتن گام‌های موثر در این حوزه فراهم می‌کند.

تلاش وزارت ارتباطات برای افزایش باند اینترنت

وزیر ارتباطات با اشاره به قیمت‌های جهانی اینترنت توضیح داد: قیمت اینترنت که از اروپا دریافت می‌شود تا فرانکفورت دارای یک هزینه است و از فرانکورت تا مرز ایران نیز قیمت آن تغییر می‌کند.

وی با تاکید این که در داخل ایران اینترنت دارای قیمت‌های متفاوتی است، اظهار داشت: ما به تدریج درصدد کاهش قیمت اینترنت در کشور هستیم تا تمام آحاد مردم بتوانند از خدمات اینترنت استفاده کنند.

واعظی با تاکید بر این که زیرساخت‌های کشور در این زمینه تاکنون چهار برابر افزایش داشته است، یادآور شد: ما پروژه‌های متعددی در این زمینه داریم و امیدواریم تا پایان سال جاری و همچنین تا ابتدای سال آینده میزان زیرساخت‌های مورد نیاز کشور در این زمینه را افزایش دهیم.

واعظی با تاکید براین که توسعه کشور متوقف نشده است ادامه داد: پهنای باند داخل کشور 620 گیگابیت بر ثانیه بوده که در حال حاضر این میزان به حدود 3 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است و امیدواریم تا دو ماه آینده به 4 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش یابد.

نقاط مداری که در اختیار ایران است

واعظی با تاکید بر این که اجاره نقاط مداری دارای مراحل طولانی است، توضیح داد: برای این منظور ابتدا نقاط مداری ثبت می‌شود و سایر کشورها نقاط مداری مورد نیاز خود را به ثبت می‌رسانند و پس از آن مذاکرات آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی نقاط مداری در اختیار ایران است که از آن جمله می‌توان به نقطه مداری 2416 اشاره کرد که کاملا در اختیار است و دو نقطه مداری دیگر هم در اختیار ایران قرار دارد.

تلاش ایران برای بازپس‌گیری ماهواره مصباح
وزیر ارتباطات درباره ماهواره مصباح اظهار داشت: پس از رفع تحریم‌ها ما به دنبال بازپس‌گیری ماهواره مصباح هستیم.

وی با تاکید بر این که بهانه اصلی کشور ایتالیا اعمال تحریم‌ها علیه کشور بوده است، اظهار داشت: با برداشته شدن تحریم‌ها مذاکره برای بازپس‌گیری این ماهواره انجام خواهد شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] افزایش پنج برابری بودجه‌ تحقیقات فضایی در سال آینده

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94100905146

چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که پژوهشگاه فضایی باید برند فعالیتهای فضای کشور باشد، گفت: این پژوهشگاه علاوه بر محققان کشور از توانمندی‌های محققان ایرانی خارج از کشور بهره‌مند شود.
به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا،‌ دکتر محمود واعظی در مراسم تقدیر و معارفه روسای قبلی و جدید پژوهشگاه فضایی ایران اهمیت دادن به بخش فضایی را از برنامه‌های دولت یازدهم و وزارت ارتباطات دانست و افزود: در اواخر سال 93 که تصمیم گرفته شد سازمان و پژوهشگاه به وزارت ارتباطات منتقل شود بودجه سال 94 بسته شده بود از این رو در اختصاص اعتبارات به این دو نهاد با چالش‌هایی مواجه شدیم.
وی با بیان این که در این راستا سعی شد تا از سایر بخش‌ها برای این دو حوزه اعتباراتی کسب کنیم، اظهار داشت: این گونه کمک‌ها محدود است و زمانی ما می‌توانیم گام‌های موثر برداریم که ردیف بودجه مناسب اختصاص داده شود.
واعظی با تاکید بر این که در این راستا تلاش شده که مشکلات و نابسامانی‌های گذشته برطرف شوند، ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته بسیاری از مشکلات گذشته حل شد به گونه‌ای که امروز دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی جایگاه واقعی خود را یافته است و سازمان و پژوهشگاه فضایی نیز هویت خود را پیدا کردند.
واعظی با اشاره به بندهای برنامه ششم در حوزه فضایی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم بندهای قوی‌ای درج شده است که این امر می‌تواند پشتوانه کاری مناسبی برای حوزه فضایی کشور باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات همچنین از افزایش چهار، پنج برابری اعتبارات بخش فضایی خبر داد و خاطرنشان کرد: تا کنون دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را متقاعد کرده ایم و امیدواریم مجلس نیز متقاعد شود که حوزه فضایی یک حوزه بسیار مهم برای کشور است.
واعظی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به فعالیتهای پژوهشی در پژوهشگاه فضایی یادآور شد: فناوری‌های فضایی در لبه‌ فناوری‌ هستند چرا که با توسعه این فناوری‌ها می‌توانیم در سایر حوزه‌ها از آنها استفاده کنیم.
واعظی با تاکید بر این که وزارتخانه، سازمان و پژوهشگاه فضایی نهادهای دور از یکدیگر نیستند، گفت:‌پژوهشگاه فضایی باید خود را متعلق به وزارت ارتباطات بداند و برنامه‌های خود را در راستای توسعه فناوری متمرکز کند.
وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به توانمندی‌های متخصصان این حوزه در کشور افزود: علاوه بر متخصصان موجود در وزارت ارتباطات و سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران محققان برجسته دیگری در این حوزه داریم و پژوهشگاه باید از همه سرمایه‌های موجود در کشور استفاده کند.
وی با اشاره به فضای ایجاد شده در دوره پساتحریم گفت: در حال حاضر متخصصان بسیار شاخصی در حوزه فضایی در خارج کشور تمایل دارند با ایران همکاری کنند که لازم است که پژوهشگاه از تجربیات این محققان استفاده کند.
واعظی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که پژوهشگاه باید تبدیل به برند فعالیتهای فضایی کشور شود از این رو باید کارهای بزرگی در این پژوهشگاه اجرایی شود چرا که انجام پروژه‌های بزرگ منجر به افزایش اعتماد به نفس در محققان می‌شود.
واعظی خاطرنشان کرد: در این راستا ما انتظار داریم تا پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه فضایی بر اساس یک برنامه‌ریزی اقدام به تقسیم کار علمی کنند که تمرکز آن در راستای فعالیتهای وزارت ارتباطات باشد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] رییس سازمان فضایی: علاقه ای به رسانه‌یی کردن برنامه های فضایی نداریم
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94100905130
چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵



رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر این که فعالیتهای این سازمان محدود به پرتاب ماهواره‌ها نمی‌شود، گفت:‌ در تلاش هستیم تا با همکاری مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان از فناوری‌های موجود در حوزه‌های ناوبری و سنجش از راه دور بهره‌برداری کنیم.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر محسن بهرامی در مراسم تقدیر و معارفه رییس پژوهشگاه فضایی ایران، فناوری‌های هوا فضا را فرزند انقلاب توصیف کرد و افزود: از بدو انقلاب فعالیت‌های محققان در این حوزه در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، شریف، شهید ستاری، مالک اشتر و خواجه نصیر آغاز شد که این دانشگاه‌ها اقدام به تربیت نیروی انسانی در این حوزه کردند.

وی با بیان این که انتقال سازمان فضایی به نهاد ریاست جمهوری بر اساس یک نیاز به وجود آمد، اظهار داشت:‌ در حال حاضر به دلیل تنوع فعالیت‌های حوزه فضایی این سازمان به وزارت ارتباطات واگذار شده و در حال حاضر با حمایت وزیر ارتباطات گام‌های موثری برای ایجاد تعادل در سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران برداشته شده است.

رییس سازمان فضایی با تاکید بر این که تمام فعالیتهای فضایی دفاعی و غیر دفاعی در جهت فعالیت‌های صلح‌آمیز است ادامه داد: از آنجایی که پرتاب‌ها نیاز به فناوری‌های پیچیده دارد درحال حاضر این بخش در بخش‌های نظامی کشور انجام می‌شود.

بهرامی با تاکید بر ضرورت گسترش فعالیتها و همکاری‌های شبکه‌ای با دانشگاه‌ها به آزمایشگاه ایجاد شده در پژوهشگاه فضایی ایران اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه که در حوزه فضایی کشور بی نظیر است به منظور یکپارچه‌سازی فعالیتهای پژوهشی تجهیز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به واگذاری ریاست ابسکو (سازمان همکاری فضایی آسیا و اقیانوسیه) به ایران افزود:‌ علاوه بر آن ایران در اداره ماوراء جو سازمان ملل حضور فعال دارد که این زمینه‌ها می‌تواند فرصتی برای ایران باشد.

بهرامی، توسعه فناوری بومی فضایی را از اولویت‌های اول کشور دانست و گفت: ممکن است در برخی موارد نیاز به خرید فناوری داشته باشیم ولی در این خریدها نباید اولویت‌های اصلی کشور به دست فراموشی سپرد شود.

رییس سازمان فضایی ایران وظیفه این سازمان را در حوزه‌های مخابراتی و پخش صدا و سیما ذکر کرد و گفت: در صورتی که نیاز به خرید فناوری در این حوزه‌ها داشته باشیم باید خریدها بر اساس سیاستهای ابلاغ شده صورت گیرد.

بهرامی همچنین با انتقاد از برخی رسانه‌ها در زمینه انتشار اخبار پرتاب‌های ماهواره گفت: ما هر روز نمی‌توانیم پرتاب داشته باشیم چرا که قبل از پرتاب نیاز به انجام مراحل تحقیقات، آزمون و تست داریم و از سوی دیگر سیاست سازمان هم این نیست که برنامه‌های خود را رسانه‌ای کند و البته در مواقع لازم اخبار فعالیتهای این سازمان را اعلام می‌کنیم.

وی همچنین با بیان این که فعالیتهای سازمان فضایی منحصر به پرتاب ماهواره‌ها نیست، افزود: علاوه بر آن این سازمان در حوزه‌های ناوبری و سنجش از راه دور که دارای کاربردهای فراوان هستند، فعال است و امیدواریم با همکاری مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان بهره‌برداری‌های خوبی از این فناوری در حفظ و ارتقاء توانمندی‌های کشور داشته باشیم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] کشف سیاهچاله باریک فاقد ستاره
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94101809972
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۷



یک محقق فیزیک نجومی سیاه‌چاله‌ نادر باریکی را کشف کرده که فاقد ستاره است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، جولی کامرفورد از دانشگاه کلرادو یافته‌های خود را در جلسه سالانه انجمن اخترشناسی آمریکا در کیسیمی فلوریدا گزارش کرد. کامرفورد گفت که تنها 12 کهکشان شناسایی شده‌اند که دو سیاهچاله در آنها وجود دارد.

به طور معمول کهکشان‌ها تنها دارای یک سیاهچاله بسیار بزرگ در مرکز خود هستند. اما در این کهکشان تازه کشف شده که حدود یک میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد، یکی از این دو سیاهچاله، کوچکتر از دیگری است و ظاهرا بدون ستاره است.

کامرفورد حدس می‌زند که این سیاهچاله باریک در برخورد دو کهکشان که به یکی تبدیل شدند، جرم خود را از دست داده یا یک نمونه نادر از یک سیاهچاله متوسط بوده که رشد خواهد کرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] کشف ماده تاریک در جهان پروتئین‌ها
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94101809974
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲



دانشمندان به تازگی توانسته‌اند پایه و اساسی برای شناخت ساختار تعداد زیادی از پروتئین‌ها، موسوم به پروتئین‌های تاریک را بیابند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا یک گروه بین‌المللی از دانشمندان دانشگاه صنعتی مونیخ با استفاده از روش‌های زیست‌انفورماتیک، یک گام به کشف راز پروتئوم‌های تاریک (پروتئین‌هایی که در یک سلول و در یک زمان مشخص بیان می‌شوند) نزدیک شوند.


عملکرد این پروتئین‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای به وسیله ساختار سه‌بعدی آن‌ها تعیین می‌شود. با این حال پروتئین‌هایی وجود دارند که به طور کامل و یا جزیی با ساختارهای مشاهده‌شده از آزمایشات علمی قبلی تفاوت دارند. در نتیجه نمی‌توان مدلی از ساختار آن‌ها ارائه داد. محققان به این پروتئین‌ها و ساختارهای سازنده آن‌ها پروتئین‌های تاریک و یا پروتئوم تاریک می‌گویند. این نام‌گذاری مشابه نام ماده تاریک است که در فضای بیرون جو زمین یافت می‌شود.

تاکنون دانشمندان نمی‌دانستند چه تعداد از این پروتئین‌ها بخشی از پروتئوم را تشکیل می‌دهند. ولی اکنون می‌دانند که نیمی از پروتئوم‌ها تاریک هستند.


دکتر آندریا شافرهانس از دانشکده زیست‌انفورماتیک دانشگاه مونیخ به همراه تیمی از موسسه سی‌اِس‌آیرو در سیدنی و دانشگاه لیسبون خواص پروتئوم تاریک را مطالعه کردند. آن‌ها این کار را با انتخاب اطلاعات مشخصی از پایگاه‌های داده مختلف، ارتباط‌دادن آن‌ها و ارزیابی این اطلاعات انجام دادند.


بر اساس نتایج این مطالعه، نیمی از پروتئوم تمام موجودات زنده‌ای که سلول‌هایشان هسته دارند ، بخشی از پروتئوم تاریک هستند.

دانشمندان همچنین توانستند خواص پیش‌رو را درباره پروتئین‌های تاریک شناسایی کنند . بیشتر پروتئین‌های تاریک کوتاه بوده، برهم‌کنش کمی با دیگر پروتئین‌ها داشته، اغلب دفع‌شده و تعداد کمی ترکیب‌های جهش‌یافته دارند.

محققان همچنین یافتند که بعضی از فرضیات گذشته در مورد پروتئین‌های تاریک اشتباه است. برای مثال، بیشتر پروتئین‌های تاریک پروتئین‌هایی با ساختار معیوب نیستند.

همچنین بیشتر پروتئین‌های تاریک، پروتئین‌های غشایی نیستند. پروتئین‌های غشایی در جداره‌ای که اجزای سلول یا تمام سلول‌ها را از هم جدا می‌کند یافت می‌شوند. تاکنون تصور می‌شد که این دو فرض قادرند توضیح دهند که چرا تعیین ساختار پروتئین‌های تاریک مشکل است.


دانشمندان با این یافته‌ها که در مجلهNational Academy of Sciences به چاپ رسیده‌است، مبنای مهمی بنا کرده‌اند که به محققان برای بررسی بهتر مولکول‌های پروتئین ناشناخته در آینده کمک می‌کند.


دانشمندان امیدوارند که توجه بیشتری به موضوع پروتئوم تاریک صورت گیرد؛ زیرا این پروتئوم ممکن است حاوی پروتئین‌هایی باشد که نقشی اساسی در سلامت انسان ایفا می‌کنند.
 

.:Shila:.

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف ماده تاریک در جهان پروتئین‌ها



» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94101809974
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲



دانشمندان به تازگی توانسته‌اند پایه و اساسی برای شناخت ساختار تعداد زیادی از پروتئین‌ها، موسوم به پروتئین‌های تاریک را بیابند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا یک گروه بین‌المللی از دانشمندان دانشگاه صنعتی مونیخ با استفاده از روش‌های زیست‌انفورماتیک، یک گام به کشف راز پروتئوم‌های تاریک (پروتئین‌هایی که در یک سلول و در یک زمان مشخص بیان می‌شوند) نزدیک شوند.


عملکرد این پروتئین‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای به وسیله ساختار سه‌بعدی آن‌ها تعیین می‌شود. با این حال پروتئین‌هایی وجود دارند که به طور کامل و یا جزیی با ساختارهای مشاهده‌شده از آزمایشات علمی قبلی تفاوت دارند. در نتیجه نمی‌توان مدلی از ساختار آن‌ها ارائه داد. محققان به این پروتئین‌ها و ساختارهای سازنده آن‌ها پروتئین‌های تاریک و یا پروتئوم تاریک می‌گویند. این نام‌گذاری مشابه نام ماده تاریک است که در فضای بیرون جو زمین یافت می‌شود.

تاکنون دانشمندان نمی‌دانستند چه تعداد از این پروتئین‌ها بخشی از پروتئوم را تشکیل می‌دهند. ولی اکنون می‌دانند که نیمی از پروتئوم‌ها تاریک هستند.


دکتر آندریا شافرهانس از دانشکده زیست‌انفورماتیک دانشگاه مونیخ به همراه تیمی از موسسه سی‌اِس‌آیرو در سیدنی و دانشگاه لیسبون خواص پروتئوم تاریک را مطالعه کردند. آن‌ها این کار را با انتخاب اطلاعات مشخصی از پایگاه‌های داده مختلف، ارتباط‌دادن آن‌ها و ارزیابی این اطلاعات انجام دادند.


بر اساس نتایج این مطالعه، نیمی از پروتئوم تمام موجودات زنده‌ای که سلول‌هایشان هسته دارند ، بخشی از پروتئوم تاریک هستند.

دانشمندان همچنین توانستند خواص پیش‌رو را درباره پروتئین‌های تاریک شناسایی کنند . بیشتر پروتئین‌های تاریک کوتاه بوده، برهم‌کنش کمی با دیگر پروتئین‌ها داشته، اغلب دفع‌شده و تعداد کمی ترکیب‌های جهش‌یافته دارند.

محققان همچنین یافتند که بعضی از فرضیات گذشته در مورد پروتئین‌های تاریک اشتباه است. برای مثال، بیشتر پروتئین‌های تاریک پروتئین‌هایی با ساختار معیوب نیستند.

همچنین بیشتر پروتئین‌های تاریک، پروتئین‌های غشایی نیستند. پروتئین‌های غشایی در جداره‌ای که اجزای سلول یا تمام سلول‌ها را از هم جدا می‌کند یافت می‌شوند. تاکنون تصور می‌شد که این دو فرض قادرند توضیح دهند که چرا تعیین ساختار پروتئین‌های تاریک مشکل است.


دانشمندان با این یافته‌ها که در مجلهNational Academy of Sciences به چاپ رسیده‌است، مبنای مهمی بنا کرده‌اند که به محققان برای بررسی بهتر مولکول‌های پروتئین ناشناخته در آینده کمک می‌کند.


دانشمندان امیدوارند که توجه بیشتری به موضوع پروتئوم تاریک صورت گیرد؛ زیرا این پروتئوم ممکن است حاوی پروتئین‌هایی باشد که نقشی اساسی در سلامت انسان ایفا می‌کنند.

خیلی جالب و در عین حال خیلی عجیب!!!!
یعنی این ماده تاریک غیر از فضا توی پروتئین ها و داخل بدن هم هستند؟ یا من اشتباه متوجه شدم؟!!!!
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خیلی جالب و در عین حال خیلی عجیب!!!!
یعنی این ماده تاریک غیر از فضا توی پروتئین ها و داخل بدن هم هستند؟ یا من اشتباه متوجه شدم؟!!!!

بعله جالبه کشف جدید دنیای علم
در بدن و پروتین ها هم ماده تاریک هست !!
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] چین به دنبال رکوردزنی در پرتاب‌های فضایی 2016
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94102111896
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶



چین انجام بیش از 20 ماموریت فضایی را برای سال 2016 در دستور کار قرار داده است که این بیشترین تعداد ماموریت در یک سال است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، شرکت علم و فناوری و هوا فضای چین اعلام کرد که قصد دارد در کنار فعالیت‌هایی فضایی مورد نظر، به راه اندازی آزمایشگاه فضایی Tiangong 2 و فضاپیمای سرنشین دار Shenzhou XI و پرتاب دو موشک Long March 5 و Long March 7 نیز بپردازد.

علاوه بر این، چین قصد دارد برای مصارف داخلی و تقویت سامانه موقعیت‌سنجی بومی خود موسوم به Beidou و همچنین برای نظارت بر فعالیت‌های کره زمین و پیش‌بینی‌ آب و هوا و بلایای طبیعی، ماهواره Gaofen 3 را به فضا پرتاب کند.


بر اساس اعلام خبرگزاری شین هوا ، چین همچنین یک ماهواره مخابراتی را برای بلاروس راه اندازی کرده و برای اولین بار یک ماهواره مخابراتی توسط این کشور به اروپا صادر می‌شود.


چین ابتدا راه اندازی آزمایشگاه فضایی و بعد از آن راه اندازی فضاپیمای XI Shenzhou به همراه موشک Long March 2F برای ارسال فضانوردان به اسکله آزمایشگاه فضایی را در برنامه‌های خود خواهد داشت.


چین همچنین در نظر دارد تا ماژول هسته‌ای ایستگاه فضایی خود را در سال 2018 برای آزمایش فناوری‌های مربوطه و بررسی مسائل مهندسی راه اندازی کند. این ایستگاه در سال 2022 به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

اصلی‌ترین بخش این فعالیت‌ها پرتاب موشک Long March 5 است که فنی‌ترین و سنگین‌ترین موشک حامل چین است .


آکادمی علوم چین ظرفیت تولید سالانه خود را تا 20 موشک افزایش داده و به میزان قابل توجهی زمان مورد نیاز برای توسعه هر موشک جدید را کاهش داده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

انسان خود را برای سفر به مریخ آماده می کند در این میان تأمین غذای فضانوردانی که برای سالها خارج از زمین خواهند بود چالشی متفاوت برای علوم فضانوردی محسوب می شود.


خبرگزاری مهر: انسان خود را برای سفر به مریخ آماده می کند در این میان تأمین غذای فضانوردانی که برای سالها خارج از زمین خواهند بود چالشی متفاوت برای علوم فضانوردی محسوب می شود.

ویکی کلوریس شغل جالب توجهی در آژانس فضانوردی آمریکا دارد. او یکی از دانشمندان ارشد غذا در این نهاد بزرگ فضایی است که تحقیقات گسترده ای در زمینه تهیه غذاهای مناسب برای فضانوردان در مأموریتهای طولانی مدت انجام داده است.

نشریه علمی پاپیولارساینس در تازه ترین شماره خود گفتگوی خواندنی با این دانشمند انجام داده تا ما را از زبان او با چالشهای غذایی ناسا در فراهم کردن شرایط مناسب سفر نخستین سری از انسانها به مریخ آشنا کند.



فکر می کنید بزرگترین چالش فرا روی ناسا در تهیه غذای مناسب فضانوردانی که به مریخ می روند، چیست؟

نکته مهم این است که غذای فضانوردانی که به مریخ خواهند رفت پیشتر از آنها وارد این سیاره شده و در جای مناسب خود قرار گرفته است. این بدان معناست که فضانوردان پس از سفری که حدود ۶ ماه به طول می انجامد در حالی به مریخ می رسند که غذاهایشان چیزی درحدود ۵ تا ۷ سال انتظارشان را می کشیده اند. (در واقع ناسا در نظر دارد که پیش از اعزام نخستین سری از فضانوردانش به مریخ، ساز و کارهای اجرایی مربوط به اقامتگاه فضانوردان را از سالها پیش آماده کند و برای این منظور گفته می شود حساب ویژه ای بر روی روباتها باز کرده است.) چالش اصلی تهیه انواع غذاهای متنوع است. این غذاها باید به گونه ای تهیه شوند که سالهای طولانی همچنان کیفیت خود را حفظ کرده و زمانی که فضانوردان شروع به خوردن آنها می کنند این کار را با لذت انجام دهند. این یک حقیقت پذیرفته شده است که افراد در مواقعی که تنوع غذایی ندارند تنها برای زنده ماندن غذا می خورند و نه برای پیشرفت.

آیا برای اینکه خیالتان از تنوع غذایی فضانوردان در مریخ راحت شود دستورات غذایی جدیدی ارایه می کنید؟

هم اکنون در منوی غذایی ایستگاه فضایی بین المللی حدود ۲۰۰ نوع غذا و نوشیدنی برای فضانوردان داریم. به همین دلیل فکر می کنم این میزان تنوع غذایی کافی باشد. اما مشکل اینجاست که این همه مواد غذایی مناسب به کارگیری در مأموریتهای طولانی چندین ساله نیستند. از این رو کیفیت غذایی که در مأموریت مریخ در اختیار فضانوردان قرار داده می شود جای سؤال دارد.



درباره کیفیت غذای فضانوردان در چنین مأموریت طولانی چه برنامه ای دارید؟

برای این منظور باید غذاهایی تهیه کنیم که تقویت شده باشند. به بیان دیگر می توان حجم قابل توجهی از مواد مغذی را در غذای مشخصی قرار داد تا حتی اگر فرآیند فساد آن شروع شود باز هم قابل خوردن باشد. این همان نگرانی است که در ارتش هم وجود دارد. آنها غذاهایی را دوست دارند که بتوان از آنها در طولانی مدت استفاده کرد. به همین منظور تحقیقات مشترکی را با آنها آغاز کرده ایم.

آیا نگرانی های دیگری هم درباره تأمین غذای فضانوردان در سفر به مریخ دارید؟

سفر به اعماق فضا در شرایطی صورت می گیرد که پرتوهای کهکشانی اثرات مخرب خود را داشته و این اثرات می تواند سلامت فضانوردان و غذایی را که می خورند تحت تأثیر قرار دهد. تأثیر این پرتوها بر غذا فعلا برای ما نامشخص است. یکی از مهمترین چالشهای فعلی ما این است که شیوه مناسبی برای شبیه سازی این شرایط در زمین در اختیار نداریم تا اثرگذاری پرتوهای کیهانی بر مواد غذایی را بررسی کنیم.

آیا ساکنان مریخ می توانند در آنجا کشاورزی کرده و غذایشان را آماده کنند؟


یکی از چیزهایی که همواره به آن فکر می کنم این است که در آینده فضانوردان ساکن در مریخ بتوانند با استفاده از ماشین آلات مخصوصی اقدام به کشت و برداشت برخی محصولات کشاورزی کنند. البته حجم چنین محصولاتی بسیار اندک خواهد بود با این حال نمی توان از تأثیر روانی مثبت این نوآوری بر حفظ سلامت روحی فضانوردان چشم پوشی کرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

همۀ کارها به صورت درازکشیده انجام می‌شود. حتی دستشویی رفتن هم، با استفاده از لگنها و فلاسکهای مخصوص انجام می‌شود. داوطلبان حتی دوش را هم به صورت افقی روی تختهای ضدآب انجام می‌دهند. کریستین می‌گوید که غذایی که به آنها داده می‌شود "خیلی سالم" است. جوری این را می‌گوید که می‌شود زیاد خوشمزه نیست.


وبسایت فرادید: ریچارد هالینگهام*: سفر فضایی تاثیر عمده‌ای روی بدن انسان می‌گذارد. در نتیجه برای بررسی تاثیر سفرهای فضایی بر سلامت فضانوردان، آزمایشگاهی در آلمان دست به استخدام افرادی زده که بناست دو ماه را روی تخت بگذرانند.



به گزارش بی‌بی‌سی انگلیسی، "انوی‌هَب" به ساختمانهای آینده شبیه است. این ساختمان نوساز، شبیه به یک قطعه لگوی سفید و درخشان است. جالب اینجاست که بخش اعظم آن زیر زمین است.



پِترا، دانشمند علوم تغذیه، راهنمای من در اینجاست، و من را از تونل ورودی بی‌پنجره عبور می‌دهد. دیوارها با نور سبز درخشان روشن شده‌اند.


داخل مجموعه، دیوارها، سقف و کف همگی صاف و سفید هستند و خبری از پنجره، گیاه یا عکس و تصویر نیست. و جالب اینکه درها نیز دستگیره ندارند.



داخل این ساختمان گویا جهان دیگری است. اما در شکل‌گیری این حسی که از بودن در داخل این ساختمان به انسان دست می‌دهد، یعنی این حس که گویی در یک ایستگاه فضایی یا سکونتگاهی در سیاره‌ای دورست هستید، عمد و برنامه در کار بوده است. انوی‌هب طراحی شده تا پزشکان، دانشمندان و مهندسان بتوانند تاثیرات سفر فضایی از قبیل انزوا و تاثیرات فیزیکی و روانی دوری از زمین را بررسی کنند.

پترا یک کارت را جلوی که صفحۀ پنهان می‌گیرد تا یک مجموعه در پنهان باز شوند. درها با کمترین صدا باز می‌شوند و به جایی وارد می‌شویم که مشابه بخش بیمارستان است. در اینجا محل استقرار پرستاران، تجهیزات پزشکی و راهروی طویلی وجود دارد که در دو سوی آن اتاقهای خواب ردیف هستند.

این اتاقها برای بیماران نیست. در عوض تختهای آن را دوازده داوطلب کاملاً سلامت اشغال کرده‌اند که پول می‌گیرند تا دو ماه را در راه علم روی تخت بخوابند. هدف از این آزمایش که به عنوان "استراحت تختخوابی" شناخته می‌شود، شبیه‌سازی تاثیر درازمدت بی‌وزنی است.

زندگی برای بیش از چند روز در فضا، به طور جدی برای سلامت شما بد است. ماهیچه‌ها و استخوان‌ها مضمحل می‌شوند و مایعات بدن در سر جمع می‌شوند که باعث می‌شود سر فضانوردان باد کند و به صورت مداوم احساس سرماخوردگی داشته باشند. حضور طولانی‌مدت در فضا حتی روی دستگاه ایمنی بدن و بینایی نیز اثر می‌گذراد.

در حال حاضر، اسکات کلی آمریکایی و میخاییل کورنینکوی روس در فضا هستند تا چالش‌های پیش روی فضانوردان را در ماموریتهای طولانی‌مدت بررسی کنند. ماموریت آنها 1 ساله است و تا الان 9 ماه است که در فضا هستند. سفر به مریخ و بازگشت از آن حداقل 18 ماه طول می‌کشد.



هدف آزمایش استراحت تختخوابی در انوی‌هب، انجام آزمایشی مشابه با آن چیزی است که در حال حاضر کلی و کونینکو در مدار زمین انجام می‌دهند. اما دراز کشیدن در تختخواب برای 24 ساعت، هر روز برای 60 روز، آنقدرها هم که شاید فکر کنید کار آسان و لذتبخشی نیست.

اولاً، خبری از رو تختی پر قو و بالشها کُپُل و راحت نیست. داوطلبان روی تختهای یک نفرۀ بیمارستانی دراز می‌کشند، و سرشان باید رو به سقف باشد. دوربینهای مداربسته انها را زیر نظر دارند که یک وقت هوس نشستن به سرشان نزند.

وقتی با کریستین ملاقات کردم، او چهلمین روز آزمایش را می‌گذراند. وسایل و تصاویر شخصی معدودی در اتاقش دیده می‌شود. او اجازه دارد تلویزیون تماشا کند و تلفن، لپتاپ و اینترنت دارد.



او در جهان خارج، یک مشاور فناوری اطلاعات است و این آزمایش را "تعطیلاتی در میان زندگی روزمره" توصیف می‌کند.

کریستین می‌گوید به این خاطر به این مطالعه پیوسته که به علم علاقه دارد و چشم‌انداز سفرهای فضایی طولانی انسان، او را هیجان‌زده می‌کند.

همۀ کارها به صورت درازکشیده انجام می‌شود. حتی دستشویی رفتن هم، با استفاده از لگنها و فلاسکهای مخصوص انجام می‌شود. داوطلبان حتی دوش را هم به صورت افقی روی تختهای ضدآب انجام می‌دهند. کریستین می‌گوید که غذایی که به آنها داده می‌شود "خیلی سالم" است. جوری این را می‌گوید که می‌شود زیاد خوشمزه نیست.


تخت ضدآب

در ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان باید حداقل یک ساعت و نیم در روز به نرمش بپردازند تا استخوان‌ها و ماهیچه‌هایشان تحلیل نرود. کریستین نیز روی زمین اجازۀ نرمش را دارد، اما این کار را هم به صورت درازکشیده روی تختهایی که به همین منظور طراحی شده انجام می‌دهد.

نتایج مطالعۀ استراحت تختخوابی تنها به کار فضانوردان آینده نمی‌آید، بلکه بیمارانی که لازم است برای مدت طولانی در بیمارستان بستری شوند نیز از این نتایج این مطالعه بهره‌مند خواهند شد. فواید پژوهشهای فضایی در ارتباط با تحلیل استخوان و ماهیچه همین حالا هم شامل حال بیمارانی نظیر مبتلایان به پوکی استخوان شده است.

از کریستین می‌پرسم که اولین کاری که بعد از مرخص شدن دوست دارد انجام دهد چیست؟ می‌گوید: "چند نفس خیلی عمیق می‌کشم." این دقیقاً همان کاری است که بعد از خروج از این مرکز و رسیدن به هوای تازۀ بیرون انجام دادم.

مطمئنم که فضا به درد من نمی‌خورد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

اگرچه فرود سال 1969 ممكن است گامي بزرگ براي بشريت به شمار برود، آماده‌سازي براي چنين ماموريت‌هايي كه اكنون شايد خنده‌دار به نظر برسند، تحسيني جدي را براي اين پيشگامان فناوري مي‌طلبد.


آخرين پرتاب شاتل آتلانتيس بهانه‌اي شد تا به سراغ روزهاي اوج عصر فضا كه در آن ناسا اقدام به اعزام انسان به ماه كرد، برويم.

اگرچه فرود سال 1969 ممكن است گامي بزرگ براي بشريت به شمار برود، آماده‌سازي براي چنين ماموريت‌هايي كه اكنون شايد خنده‌دار به نظر برسند، تحسيني جدي را براي اين پيشگامان فناوري مي‌طلبد.

در اين گزارش سعي شده تا نگاهي كوتاه و منحصر به فرد به تصاوير برنامه‌هاي آموزشي جالب و گاهي خنده‌دار سازمان ناسا داشته باشيم.

در يكي از اين تصاوير مي‌توان شاهد حضور فضانوردان در مقر پايگاه نيروي هوايي آمريكا در نوادا در سال 1960 بود كه پارچه‌هايي از مواد چتر نجات را به سبك عربي بر سر انداخته و آموزش‌هاي بياباني خود را انجام مي‌دهند.



در اين تصوير از سمت چپ گوردون كوپر، اسكات كارپنتر، جان گلن، آلان شفرد، ويرجيل آي گريسوم،‌ والتر شيرا و دونالد كي اسلايتون حضور دارند.

در ميان اين مجموعه عكس‌ها كه ناسا به تازگي منتشر كرده، تصاويري از فضانورداني وجود دارد كه با راه رفتن در آب استخر خود را براي سفرهاي فضايي آماده مي‌كردند.

اين تصاوير فضانوردان را در حالي نشان ميدهد كه با لباس‌هاي فضايي دهه 1960 و كلاه فدورا در آب غوطه‌ور بوده و شرايط شبيه سازي شده گرانش موجود در ماه را تجربه مي‌كنند.

در اين تصوير جان يانگ را در بالاي يك فضاپيما و گوس گريسوم را در آب مشاهده مي‌كنيد كه در تمرين براي فرار از يك فضاپيماي جميناي در استخر پايگاه فضايي الينگتون تگزاس در سال 1965 هستند.



در حقيقت آب يك مضمون هميشگي اين برنامه‌ها بوده است.

پياده‌روي در آب: مايك غوسوم در حال تمرين در استخر مركز فضايي جانسون در ماه مه



تصويري از سال 1995 نشانگر مرداني است كه در قايق‌هاي مخصوص نارنجي رنگ شناور هستند و مانند عروسك‌هاي پلاستيكي كودكان در وان حمام به نظر مي‌رسند.

اعضاي ماموريت STS-67 شاتل اندوور در حال تمرين

در تصويري ديگر شاهد فضانورداني در لباس كامل فضايي هستيم كه در گرماي نوادا در حال آزمايش يك خودروي سيار ماه هستند.

اوجين كرنان(چپ) و هريسون اشميت در حال آزمايش خودروي سيار ماه در نوادا-1972



از عوامل جالب اين تصاوير مي‌توان به حضور مردي با آستين كوتاه در پس فضانوردان و ساختمان‌هاي دورتر اشاره كرد كه بيش از هميشه به دوره‌اي در گذشته اشاره دارد.

پرتاب نهايي شاتل آتلانتيس ناسا در هفته گذشته كه به برنامه 30 ساله ناسا پايان داده، به خوبي نشانگر اين مطلب است.



اعضاي آپولو 11 كه براي اولين بار در ماه فرود آمدند از سمت چپ: نيل آرمسترانگ، مايكل كالينز و باز آلدرين .



منبع: ایسنا
 
بالا