► •*♥*•◄ اولین ها در ایران و جهان ► •*♥*•◄

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز




او اولین ملکه زیبایی ایران بوده، در سال ۱۸۹۶ توسط مجله ” ایلوستراسیون” فرانسه که برای نخستین بار مسابقه زیباترین ملکه دنیا را برگزار می کرد، رعنا به عنوان “نخست ملکه زیبایی جهان” انتخاب شد. او خواننده اپرا و مشهورترین مانکن عصر خویش بود. رعنا در سال ۱۳۲۶ در تربت حیدریه خراسان به خاک سپرده شد تک و تنها بدون آنکه کسی در کنارش باشد. زمانی شهرتش بیشتر ازنیکی کریمی بود.
 
آخرین ویرایش:

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولین مراسم اسکار، برای سال سینمایی ۰۷-۱۳۰۶ هجری خورشیدی، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۰۸ هجری خورشیدی، طی یک مهمانی شام خصوصی، در هتل روزولت هالیوود، برگزار شد. قیمت بلیط این مراسم، ۵ دلار بود و حدود کمتر از ۲۵۰ نفر، در این مراسم شرکت کردند.

کل مدت زمان این مراسم، ۱۵ دقیقه به طول انجامید و برعکس دیگر مراسم اسکار، که در سال‌های بعد برگزار شد، برندگان این مراسم، از یک ماه قبل از این مراسم، مشخص شده بودند. این مراسم، همچنین تنها مراسم اسکاری بود که به هیچ شکلی منتشر نشد.




بر عکس مراسم اسکار بعدی، این مراسم تنها مراسمی بود، که جایزه آن می‌توانست به بازیگر یا کارگردان برای دو یا بیش از دو فیلم اهدا شود، به عنوان مثال، امیل جنینگس، برای دو فیلم راه تمامی موجودات و آخرین دستور، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

مجریان اصلی این مراسم، دوگلاس فیربانکس و ویلیام دمیل، بودند.


 
آخرین ویرایش:

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]اولین لغتنامه انگلیسی را چه كسی نوشت؟[/h]


آیا می دانید كه كلمه دیكسیـــونربه چه معنـی است ؟ این كلمه از لغت لاتینDictionarius ( دیكسیوناریوس) به معنای "مجموعه لغات" گرفته شده است. نخستین بار در سال 1225 این كلمه را به همین شكل ، یك فرد انگلیسی به نام "جان گارلند" ( ( John Gharlendبه كار برد. و عنوان آن چنین بود: " كلمات خطی لاتین كه بایستی از حفظ شود". تقریباً سیصد سال دیگر گذشت تا كلمات انگلیسی در دیكسیونر ضبط گردید. اغلب دیكسیونرهایی كه نوشته شده بودند در حقیقت برای كمك به مردم در مطالعه و یادگرفتن لاتین بود. این دیكسیونرها عنوان های جالبی داشتند. از قبیل :" گنجینه كودكان "، گلزار كلمات " و... بالاخره در سال 1552 مردی به نام ریچارد هلیوت (Richard Huloet ) اولین دیكسیونر واقعی انگلیسی را منتشر كرد . در این لغتنامه هر كلمه ای اول به زبان انگلیسی آمده بود ، سپس به انگلیسی توضیح داده شده ، و به دنبال آن ترجمه لاتین آن كلمه آورده شده بود. دیكسیونر ریچارد هلیوت شامل 26000 لغت بسیار متداول بود ولی قیمت بسیار بالایی داشت. در نتیجه تألیفات دیگری در این زمینه صورت گرفت كه كوچكتر بوده و مورد توجه مردم وعلاقه مندان كم بضاعت قرار گرفت.
سرانجام اولین كتاب تحت عنوان " فرهنگ لغات زبان انگلیسی " درسال 1623 به وجود آمد. آن را شخصی به نام "هنری كوكرام " (Henry Cockeram ) گرد آوری كرده بود. در آمریكا نیز فردی به نام "نوآه وبستر " ( Noah Webster ) ، دیكسیونر بزرگ خود را در سال1806 شروع كرد و در سال1828 آن را منتشر نمود .
وبستر با این كار خود نوشتن ساده تری را ابداع نمود، چرا كه دیكسیونر وی حاوی 12000 لغت و چهل هزار شرح و تفسیر بود كه در هیچ یك از آثار قبلی نویسندگان وجود نداشت . ولی هنوزهم بعد از گذشت سالها از تلاش " و بستر" آمریكایی ها به جایWimmen" "می نویسند Women"" . چون بعضی از اصطلاحات و ساده نویسی هایی كه او پیشنهاد كرده بود ، در عمل به اجرا درنیامد.
 
آخرین ویرایش:

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3] نخستین عکس دنیا
[/h] [FONT=times new roman,times,serif]قرن‌ها تحقیق و پیشرفت در علم شیمی و اپیتک شامل اختراع دوربین شکاف‌دار لازمه ثبت نخستین عکس دنیا بود. در سال ۱۸۲۶، یک دانشمند فرانسوی به نام Joseph Nicéphore Niépce، نخستین عکس دنیا را از منظره پشت پنجره‌ای در خانه ییلاقی‌اش گرفت. برای ثبت این عکس او صفحه‌ای آغشته به قیر را پست، دوربین شکاف‌دار قرار داد و چند ساعت این صفحه را در معرض نور قرار داد.[/FONT]
 
آخرین ویرایش:

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]اولین حلقه ازدواج را چه كسی به دست كرد؟[/h]


به دست كردن حلقه ازدواج یكی از قدیمی ترین و جهانی ترین رسوم است . این رسم مربوط به زمان های خیلی قدیم است . در واقع كسی نمی تواند زمان درست آن را بگوید ؛ اما استفاده از انگشتری در مراسم ازدواج به شكل حلقه ، علامت كمال و ارتباط آن با وصلت دو فرد ، مؤید كمال زندگی انسانی به شمار می رفت . اولین مردمی كه در تاریخ ، حلقه ازدواج را به كار بردند مصریان بوده اند . گویا در نوشته های هیروگلیف كه نوشته های تصویری مصریان است حلقه ، علامت ابدیت بود . یعنی حلقه ازدواج به انگشت زوجین كردن ، به نوعی رمز زناشویی پایدار و ابدی بوده است و پس از مصریان ، مسیحیان نیز در حدود سال 900 میلادی شروع به دست كردن و استفاده انگشتر و حلقه در مراسم ازدواج خود نمودند . شاید برای بسیاری این سؤال پیش بیاید كهچرا حلقه ازدواج در انگشت چهارم دست چپ می اندازند؟ تحقیقات نشان داده است كه یونانیان قدیم عقیده داشتند كه رگ مخصوصی از این انگشت می گذرد و مستقیماً بهقلب وارد می گردد و برخی ها نیز بر این معتقدند كه چون این انگشت را كمتر از سایر انگشتان دست خود مورد استفاده قرار می دهیم حلقه درآن قرار می گیرد و به طور كلی برای به دست كردن یك وسیله زینتی مناسب تر از سایر انگشتان دست است .
 
آخرین ویرایش:

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز


اولین زن جراح ایرانی:"سکینه پری" متولد 1281-1307 در روسیه دیپلم دکتری گرفت و 1314 با اجازه نامه ی پزشکی خود را دریافت کرد.

اولین زن جراح پلاستیک:"دکتر هاسمیک هاراطونیان" در سال 1339 در این رشته فارغ التحصیل شد.

اولین زن داروساز:"اقدس غربی" و "اختر فردوس" اولین زنان دکتر داروساز ایرانی هستند که در سال 1316 وارد دانشگاه تهران شدند و در سال 1320 در این رشته فارغ التحصیل شدند.

اولین زن وکیل دادگستری:"یکاترینا سعیدخوانیان" متولد1278 اولین زن ایرانی که پس از تحصیل در رشته قضایی در روسیه به سال 1327 در تهران پروانه وکالت گرفت و به کار پرداخت.

اولین زن تاجر ایرانی: "مهین افشار" در سال 1336 موفق به دریافت کارت بازرگانی شد.

اولین زن سرتیب ایرانی:"مرضیه ارفعی" در سال 1312 با درجه هم ردیف سروانی در ارتش مشغول خدمت شد و در سال 1338 به عنوان اولین زن به درجه سرتیپی رسید.

اولین زن روزنامه نگار:"صدیقه دولت" در اصفهان به سال 1297 مجله" جمعیت نسوان وطن خواه" و مجله " زبان زنان" را منتشر کرد.

اولین زن خلبان:"عفت تجارتی" در سال 1318 در 22 سالگی برای اولین بار و به عنوان اولین زن در رشته خلبانی نام نویسی کرد و در همان سال اولین پرواز خود را با هواپیمای تایگرموس انجام داد.

اولین زن پرستار:"فاطمه توانایی" که در سال 1310 در آموزشگاه کوچک در شهر رشت نام نویسی کرد. او در سال 1314 در این رشته فارغ التحصیل شد.

اولین هنرمندان زن تاتر:اولین زنان که روی صحنه رفتند دو تن از زنان ارمنی به نام های " وارتوتریان"و"سراکالندریان" بودند.اولین زن آوازه خوان:"قمرالملوک وزیری" که صفحه پر کرد و پس از او "ملوک ضرابی" بود
 
آخرین ویرایش:

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
روزگارنو:
مورخان عکس هایی را کشف کرده اند که به نظر می رسد اولین سرسره جهان باشد. این سرسره ۹۰ سال پیش از چوب ساخته شد و شهرت فراوانی هم به هم زد.




این سرسره در سال ۱۹۲۲ در پارک ویکستید در نورتهمپتون‌شایر ساخته شد. این پارک نخستین پارک از گونه خودش در بریتانیا بود.




در روزهای اول، دو سرسره مجزا در نظر گرفته شده یود؛ یکی برای دخترها و یکی برای پسرها. اما بعدا این تقسیم بندی از بین رفت و همه می توانستند از هر دو سرسره استفاده کنند.






اما این فقط سرسره نبود که با استقبال عمومی مواجه شده بود؛ در این عکس بچه ها را می بینید که مشغول تاب سواری بر تاب های چوبی آن زمان هستند.






خیلی ها هم دور این وسیله بازی که با نیروی گریز از مرکز کار می کند جمع شده اند. انواع پیشرفته این وسیله را امروزه می توان در پارک ها دید.






سرسره توسط چارلز ویکستید( نفر ایستاده) اختراع شد که اول آن را برای پارک خودش درست کرده بود ولی سپس تصمیم گرفت سرسره های بیشتری بسازد و به بقیه هم بفروشد. او وسیله های بازی دیگری هم ساخته است.



 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]اولین كسی كه بستنی خورد![/h]

اگر علت همه اختراعات بشر را احتیاج انسان بدانیم، بدون تردید علت اختراع بستنی چیزی جز گرما نبوده است؛ هر چند كه در تاریخ ، اشاره ای به گرما به عنوان علت اختراع بستنی نشده است . از این موضوع كه بگذریم، تار یخ درست شدن بستنی به امپراطوری روم قدیم ، چین و هند باستان بر می گرد د. نوشته اند كه نرون امپراطور روم علاقه زیادی به خوردن میوه و آب میوه هایی كه با یخ های كوه آلپ خنك می شدند، داشت.
این خوراكی شاهانه تا قرن هفدهم میلادی در بین همه مردم محبوبیتی نداشت. از این زمان به بعد در انگلستان نوعی نوشیدنی خنك دربین اعیان و اشراف محبوبیت پیدا كرد و آن چای و قهوه همراه بایخ بود. از قرن هجدهم میلادی به بعد بستنی در آمریكا درست شد. به این ترتیب كه یك تاجر آمریكایی به نام ژاكوب فوزل تصمیم گرفت با شیر و میوه، نوعی خوراكی خنك تهیه كند.
مدتی بعد شخصی به نام ارنست هاموی دو چیز دیگر به بستنی اضافه كرد؛ یكی شكر و دیگر موادی برا ی كِش آمدن بستنی .
كم كم طعمهای مختلف هم به بستنی اضافه شد . از سال 1930 میلادی ( 72 سال پیش ) ساختار بستنی با اختراع ماده ای به نام یخ خشك آسان تر شد. یخ خشك همان قطعات جامد دی اكسید كربن است كه از این زمان به بعد به سرد كرد ن بستنی درهنگام ساخته شدن كمك زیادی می كرد.
 
آخرین ویرایش:

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویری از اولین فضانورد تاریخ ؛ 50 سال پس از ورود اولین انسان به فضا
50 سال پیش در 12 آوریل 1961 "یوری گاگارین" فضانورد اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان اولین انسان قدم به فضا گذاشت.
به گزارش خبرنگار مهر، یوری گاگارین (1934 تا 1968) فضانورد اتحاد جماهیر شوروی سابق در 12 آوریل 1961 درحالی که تنها 27 سال داشت به عنوان اولین انسان از مرزهای زمین گذشت و به فضا راه یافت.
وی همراه با کپسول کوچکVostok 3Ka-3 که همچنین با نام Vostok 1 شناخته می شود به مدت یکساعت و 48 دقیقه به مدار زمین در ارتفاع 326 کیلومتری رسید و سالم به زمین بازگشت.
در روزهای اخیر بسیاری از سایتها و منابع خبری به مناسبت پنجاهمین سال ورود انسان به فضا دست به انتشار گزارشاتی در خصوص این رویداد مهم تاریخی زده اند.
در این راستا نیز خبرگزاری مهر، با جمع آوری تصاویری از منابع اینترنتی مختلف گزارشی تصویری را ارائه می کند.
کپسول Vostok 1 که یوری گاگارین را با خود به فضا برد
کپسول Vostok 1 در نخستین لحظه ورود به زمین
تمبری از یوری گاگارین
تمبری دیگر از یوری گاگارین در کنار "تیتف" یک فضانورد دیگر از شوروی سابق
امضای یوری گاگارین
ادای احترام مدودف، رئیس جمهور روسیه به بنای یادبود گاگارین
عکسی نادر از گاگارین و فیدل کاسترو
گاگارین در لحظه معاینات پزشکی 12 آوریل 1961
تصویری معروف از گاگارین
کپسول Vostok 1
یوری گاگارین در لباس نظامی رسمی
کپسول Vostok 3Ka-2 . این کپسول که خواهر دوقلوی فضاپیمای Vostok 3Ka-3 یا Vostok 1 است که در 1961 "یوری گاگارین"، فضانورد اتحاد جماهیر شوروی سابق را به مدار برد، به مناسبت پنجاهمین سالروز ورود اولین انسان به فضا به حراج گذاشته شده است
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]عینك اولیه را چه كسی ساخت ؟[/h]


امروزه بسیاری از زمامداران و سیاستمداران برجسته و مردان مشهور، عینك به چشم می گذارند. جالب توجه است اگر بدانید كه سیاستمداران ادوار گذشته نیز از عینك استفاده می كردند و مشاهداتی دیگر گونه از جهان داشتند و شاید این تغییر دید ، موجب رفتاری متغایر و نیز باعث تغییر جریان تاریخ می شد!
درسال 1266 میلادی مردی به نامروچربیكنبا گذاشتن یك گوی كوچك شیشه ای روی كتاب ، خطوط و كلمات را درشت تر و واضح ترمی دید. اما او اولین كسی نبود كه به فكر گذاشتن شیشه عینك روی چشم خود افتاد . گویند تصویری به دست آمده كه مربوط به سال 1352 م است و توسط نقاشی كشیده شده است و طرح صورت كشیشی را نشان می دهد كه دوعدسی قابدار با دسته های به هم بسته شده به طور ثابت روی چشم او قرار گرفته است. به این ترتیب باید كسی بین سالهای 1266 تا 1352 م عینك را اختراع نموده باشد. در قرن شانزدهم ، اغلب عینك های ساخته شده در دسترس مردم بود و اولین بار در سال 1629 م چارلز اول پادشاه انگلستان فرمانی به انجمن صنف عینك سازان صادر كرد. امروزه گذشته از این كه عینك برای بهتر دیدن وخواندن به همه مردم كمك می كند، عینك های متنوع بسیاری نیز ساخته می شود كه موارد استفاده خیلی خوبی نیز به همراه دارد.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]اولین چرخ خیاطی ساخته چه كسی است ؟[/h]


اولین چرخ خیاطی ساخته شخصی به نامتامیس سنت انگلیسی است . وی ماشینی در سال 1790 به ثبت رسانید كه كارش بسیار شبیه به دوخت زنجیره ای زمان ما بود . البته هدف از ساخت این ماشین بیشتر دوختن چیزهای چرمی بود . اما هرگز این وسیله مورد استفاده قرار نگرفت و مخترع این اثر از اختراع خود سودی نبرد . تا اینكه در سال 1830 یك خیاط فرانسوی فقیر كه بارتلمی تیمونیه نام داشت موفق شد با ذوق و ابتكار خلاقانه خود چرخ خیاطی را بسازد كه بسیار شبیه چرخهای خیاطی امروزی بود . بعدها این وسیله در فرانسه مورد استقبال مردم قرار گرفت ولی گروهی از كارگران كه وجود این اختراع را باعث كسادی كار خود می دیدند شبانه به كارگاه بارتلمی حمله كرده و همه چرخهای خیاطی او را نابود كردند و بارتلمی از غصه و فقر جان خود را از دست داد . همزمان با این اتفاق مرد دیگری در نیویورك بنام والترهنت چرخ خیاطی دیگری را ساخت . این چرخ دارای سوزنی بود كه همانند سوزنهای امروزی چرخ خیاطی سوراخی كوچك در نوك خود داشت كار این سوزن ، زدن كوكهای رُز(1)بود . یعنی با نخ حلقه ای میان پارچه می زد و سپس حلقه دیگری آمده در حلقه اول مانند زنجیر قفل می شد . با همه اینها هنت هرگز موفق نشد كه این اختراع خود را به ثبت برساند . تا روزگاری كه افتخار ثبت نخستین چرخ خیاطی نصیب الیاس هاو شد . همچنین آیزك سینگر نیز یك چرخ خیاطی را در كشور آمریكا به ثبت رسانید .
آنگاه دعوای مفصلی بین سینگر و الیاس هاو بر سر این موضوع كه حق تقدم با چه كسی است درگرفت . سرانجام هاو توانست در این نزاع پیروز از میدان بیرون رفته و از هر چرخ خیاطی كه به بازار می آمد حق امتیاز به سود خود دریافت نماید .
(1) كوك های رُز كوك هایی است كه با چندبار پیچیدن نخ دور سوزن ایجاد می شود و به شكل گلبرگ های رُز روی پارچه قرار می گیرد.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولین و قدیمی ترین عکس در دنیا:
اولین عکس دنیا در سال 1826 توسط Joseph Niepce گرفته شده است.
تاریخچه عکاسی نام این فرد فرانسوی را به عنوان اولین عکاس درج کرده است. روزنه اولین عکس دنیا از دریچه یک پنجره در منطقه Le Gras بود. این عکس در سال های اخیر در مرکز پژوهش های Harry Ransom Humanities در دانشگاه Austin به نمایش گذاشته شده است.
اولین عکس از یک انسان:
Louis Daguerre اولین فردی است که در سال 1838 عکس یک انسان را روی یک نگاتیو عکاسی جای داد.
این عکس نمایی از یک خیابان شلوغ بود که به علت نوردهی زیاد (10 دقیقه) ترافیک آن قابل مشاهده نیست، علاوه بر این که عکاس عنصر اصلی عکس یعنی فرد ذکر شده در گوشه پایین را حذف کرده است.
اولین مونتاژ تصویری دنیا:
اولین عکس مونتاژ شده جهان توسط Henry Peach Robinson در سال 1858 ایجاد شد.
این عکس حاصل ترکیب پنج نگاتیو است و عکاس آن را به نام Fading Away نامگذاری کرده است.
عکس تصویری از یک دختر مبتلا به بیماری سل است که آخرین لحظه های عمر خود را می گذراند.
اولین عکس رنگی دنیا:
سال 1861 سال تولد اولین عکس رنگی دنیاست.
اولین عکس رنگی جهان متعلق به James Clerk Maxwell ریاضیدان و فیزیکدان اسکاتلندی است.
که در سال1861 . صفحه های استفاده شده در فرآیند عکسبرداری در خانه محل تولد وی در خیابان 14 هند در ادینبورگ مرکز اسکاتلند که اکنون تبدیل به موزه شده است، نگهداری می شوند.
اولین پرتره شخصی:
تهیه پرتره های شخصی که با دست نقاشی می شدند صدها سال قبل از این وجود داشته است.
اما Mathew B. Brady عکاس مشهور آمریکایی اولین کسی است که یک عکس شخصی از خودش گرفته است.
اولین عکس از فضا:
کمی بعد از پایان دومین جنگ جهانی دوم در 24 اکتبر 1946 یک دوربین 35 میلی متری سوار بر موشک V-2 اولین عکس زمین از فضا را ثبت کرده است.
این تصویر زمین را از ارتفاع 65 مایلی نشان می دهد.
اولین عکس از زیرآب:
William Thompson اولین عکاسی است که یک عکس زیرآبی گرفته است.
این عکس با استفاده از دوربینی که بر روی یک تیرک سوار شده و از بالای آب کنترل می شد، برداشت شده است. هدف عکاس یک جلبک دریایی بود اما عکس تهیه شده کیفیت و وضوح پایینی داشت.
زمان نوردهی برای دریافت این عکس حدود 10 دقیقه بود و همانطور که شما هم حدس می زنید دوربین در این فرآیند غرق شده است.
تصویر اصلی موجود نیست.
اولین عکس هوایی:
در این دوره عکاس های هوانورد وجود نداشته اند و اولین عکاسان هوایی پرندگان بودند.
در سال 1903 Julius Neubronner دوربینی را با یک زمان سنج ترکیب کرده و آن را به نوک یک کبوتر ضمیمه کرده است.
این تکنیک توسط ارتش آلمان برای فعالیت های نظامی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
اولین عکس رنگی از زیر آب:
اولین عکس رنگی از زیر آب متعلق به یک عقرب دریایی است که در خلیج مکزیک زندگی می کرده است.
این عکس را دکتر William Longley Charles Martin در سال 1926 برداشته است.
اولین عکس از کره زمین در حال درخشش:
اولین عکسی که زمین خاکی ما را در روشنایی کامل روز نشان می دهد در 7 دسامبر 1972 توسط فضانوردانی که با آپولو 17 سفر می کردند برداشته شده است.
در این عکس می توانید کره زمین را به صورت یک گوی آبی ببینید.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] اولین دوچرخه پرنده جهان+تصویر
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92051407513
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۶



دو طراح انگلیسی علاقه‌مند به هوانوردی اولین دوچرخه پرنده جهان را ساختند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این ابداع موسوم به XploreAir Paravelo به ترکیب یک دوچرخه عادی دارای دسته‌ها، صندلی و ترمزهای موجود در بازار با یک یدک‌کش ضمیمه شامل یک چترنجات و توربوفن پرداخته است.

این دوچرخه مانند تمام گونه‌های عادی آن کار می‌کند تا این که چتر آن باز شده و بادبزن به کار می‌افتد. پس از این کار، کاربر می‌تواند از آنچه طراحان آنرا «اردوی پروازی» نامیده‌اند، لذت ببرد.

این خودرو می‌تواند از هر گونه فضای باز برخاست کرده و به ارتفاع 1.2 کیلومتری برسد. سرعت آن نیز به ادعای سازندگان 40 کیلومتر در ساعت است.

جان فودن و یانیک رید از لندن اکنون این ابداع خود را در سایت سرمایه‌گذاری کیک‌استارتر برای جمع‌آوری 76 هزار دلار به منظور تبدیل این ایده به محصول قرار داده‌اند.

انتهای پیام


اولین دوچرخه پرنده جهان


کد خبرنگار: 71401
 
بالا