╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] رصد فوران خورشیدی کلاس متوسط

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93013012655
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴



رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) ناسا تصاویری از فوران خورشیدی در کلاس متوسط (M7) را رصد کرده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فوران تاج خورشیدی کلاس M7 یک درجه پایین‌تر از شدیدترین فوران در کلاس ایکس (X-class) محسوب می‌شود.
اوج فعالیت این فوران خورشیدی در ساعت 13:03 به وقت گرینویچ روز جمعه 18 آوریل (29 فروردین) روی داده و رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) موفق به ثبت تصاویری از این رویداد شده است.

پرتوهای خطرناک فوران تاج خورشیدی در کلاس‌های ضعیف، از جو زمین عبور نکرده و خطری برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کنند، اما فوران‌های شدید از جمله کلاس ایکس باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی (GPS) و سیگنال‌های مخابراتی در جو می‌شوند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

تصور رایج در مورد گلوله چیز زیبایی نیست اما یک عکاس آمریکایی مجموعه‌ای از تصاویر نمای نزدیک از سوراخهای گلوله را ثبت کرده که بسیار شبیه زیباترین کهکشان‌هاست.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دبوراه بِی، اهل تگزاس، این مجموعه را با عنوان «انفجار بزرگ»، با استخدام کارشناسان سلاح گرم کالج هوستون، برای شلیک به سوی صفحات پلکسی‌گلاس که یک جایگزین سبک و ضد خوردشدگی است، بوجود آورده است.
وی سپس از عکاسی ماکرو برای ثبت تصاویر از فرو رفتن گلوله‌ها در این صفحات استفاده کرده که منظره‌ای از تنش میان ذات مخرب سلاح و زیبایی شکننده آسیب برجا مانده توسط آنها است.
نتیجه این فرآیند، مجموعه‌ای از تصاویری است که به گفته این عکاس، زیبایی جواهر مانند و مخرب بودن ذاتی پرتابه‌های تکه تکه شده را نمایش می‌دهد.
برای ثبت تصاویر نمای نزدیک، این عکاس گاهی اوقات باید چندین تصویر از یک سوراخ گلوله را برای دستیابی به عمق میدان کافی ترکیب می‌کرد.
رنگ قابل مشاهده در این تصاویر از مواد معدنی در باروت و از نورهای رنگی و ژلهایی است که بِی در استودیوی خود از آنها بهره برده است.
انتهای پیام
تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصوير فضايي ناسا از پديده نوري رنگين كماني






در جديدترين تصوير ارسالي ماهواره ناسا، پديده نوري رنگين كمان مانند موسوم به glory از فضا قابل مشاهده است.



به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در تصويري كه توسط ماهواره Aqua ناسا تهيه شده است، خطوط درخشان و رنگارنگ پديده نوري رنگين كمان glory ديده مي شود.


در اين پديده طيف نوساني رنگ شامل آبي تا سبز، قرمز تا بنفش و سياه تا آبي تكرار مي شوند.


پديده glory‌ را مي توان بر روي زمين با چشم غير مسلح از فراز كوه يا بر روي ابرها از داخل هواپيما به شكل حلقه هاي دايره اي رنگي مشاهده كرد، اما در تصوير ماهواره اي ناسا اين پديده بصورت خطوط مستقيم رنگي در پس زمينه توده ابرهاي استراتوكومولوس ديده مي شود.


اين پديده از لحاظ ظاهري شبيه رنگين كمان است، اما نحوه پراكنده شدن نور براي ايجاد glory با رنگين كمان متفاوت است: رنگين كمان در حال انعكاس و انكسار (refraction) شكل مي گيرد، درحاليكه پديده نوري رنگين كمان مانند در حال پراش (diffractin) ايجاد مي شود.
پديده glory‌ اغلب در اطراف يك نقطه درست در مقابل خورشيد ايجاد مي شود.





حالت دايره اي شكل پديده glory بر فراز ابرها



Click here to view the original image of 720x480px.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز



Click here to view the original image of 700x448px.



Click here to view the original image of 700x449px.



Click here to view the original image of 700x454px.



Click here to view the original image of 700x455px.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طوفان گل رز در مریخ + عکس


فضاپیمای کاسینی ناسا تصویری از یک طوفان شدید و بزرگ در سطح مریخ گرفته که در نگاه اول شبیه یک گل رز بزرگ است که برگهای اطرافش سبز هستند، اما در واقع طوفانی است که 20 برابر هر طوفان معمولی در زمین وسعت دارد.



Click here to view the original image of 490x326px.





Click here to view the original image of 490x326px.
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
[h=2]برای او تنها ماموریتش و کشورش اهمیت داشته و نه خودش و نه عکس گرفتن بر روی کره ماه! تا امروز تبدیل به قهرمانی شود که همه به او احترام می‌گذارند نیل آرمسترانگ اولین انسانی که قدم بر روی کره...[/h]
[h=2][/h]
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زیباترین تصاویر نجومی هفته

مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری از مرغ فضایی، شفق فرشته ای، شکاف کهکشانی، ساحل یخی و شنهای روان به ارائه بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.

مجله نشنال جغرافی این هفته به انتشار گزیده ای از تصاویر زیبای نجومی پرداخته است.

مرغ فضایی
کامیلا، مرغ پلاستیکی با لباس فضایی به عنوان بخشی از آزمایش سنجش میزان تشعشع خورشید به فضا رفت. این مرغ همراه با رصدگر دینامیک خورشیدی ناسا به فضا فرستاده شده است. لباس فضایی این مرغ پلاستیکی از همان جنسی تهیه شده بود که از سوی کارکنان بخش هسته ای و تکنسینهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

نتایج این آزمایش می تواند به دانشجویان کمک کند که پروژه آینده اخترزیست شناسی را برای بررسی برخی از گونه های میکروبی که می توانند در شرایط دشوار در فضا دوام بیاورند کمک خواهد کرد. اخترزیست‌شناسی یا دگرزیست‌شناسی نام رشتهٔ پژوهشی‌ای در زیست‌شناسی است که به بررسی امکان زیست فرازمینی می‌پردازد.

طلوع کهکشانی
تصویری از رد ستاره‌های دنباله دار در کهکشان راه شیری که هفته گذشته در نیوجرسی گرفته شده است.

ساحل یخی
این تصویر به مجسمه یک پنگوئن در شنهای سیاره مریخ شباهت دارد، اما این تصویر تازه منتشر شده از سوی فضاپیمای اکتشافی مریخ ناسا نشان دهنده شنهای شکل گرفته در قطب شمالی سیاره قرمز رنگ مریخ است که با یخ زمستانی شکل گرفته اند.

شکاف کهکشانی
در نور روشن کهکشان کلاه مکزیکی (Sombrero galaxy) میان ستارگان مشخص است اما تصاویر مادون قرمز تلسکوپ فضایی اسپیتزر نشان می دهد که این کهکشان دارای توده های بسیاری است که ستاره شناسان می توانند آن را به عنوان یک کهکشان بیضوی طبقه بندی کنند. این نتایج نشان می دهد که کهکشان کلاه مکزیکی نخستین کهکشانی است که دو ویژگی کهکشانی صفحات باریک و بیضیهای گلوله مانند را با هم دارد.

محققان اظهار می دارند که این کهکشان در اثر ادغام کهکشانی به وجود نیامده چرا که در آن صورت برخورد شدید دو کهکشان شکل دیسک مانند آن را از بین می برد.

شفق فرشته ای
شفق چند رنگی که چون بالهای فرشته برفراز دهکده سامی در لپلاند شمال سوئد گسترده شده در تصاویری که اخیرا منتشر شده به چشم می رسند. رنگهای روشن و واضح سبز و بنفش زمانی ایجاد می شوند که ذرات خورشیدی با اکسیژن و هیدروژن در جو زمین برخورد می کنند.

خوشه دودی
این خوشه ستاره ای که به NGC 6604 مشهور است در تصویر جدیدی منتشر شده از سوی تلسکوپ رصدگر اروپای جنوبی در شیلی مشاهده می شود. این خوشه ستاره ای جوان تداعی کننده طرح یک دودکش است. NGC 6604 5500 سال نوری با زمین فاصله دارد و این فاصله به این معنا است که ستاره شناسان می توانند جزئیات آن را مورد مطالعه قرار دهند.

شنهای روان
افزایش شکافهای سنگی چون یک زخم در رَبع‌الخالی در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان به عنوان بزرگترین دریای شنی جهان در تصویر تازه منتشر شده ایی از ماهواره لند ست 7 ناسا دیده می شود.

منطقه‌ای بسیار گسترده‌ای است که قسمت بزرگی از خاک کشورهای: عربستان سعودی، یمن، عمان و امارات متحده عربی را در بر گرفته‌است و یکی از بزرگترین صحراهای شنی دنیا و یکی از بزرگترین صحراهای جزیره‌العرب است که امتداد جنوب شرقی خاک عربستان سعودی ادامه دارد و قسمت گسترده‌ای از خاک کشورهای ذکر شده زیر پوشش دارد.


منبع: خبرگزاری مهر
 

Similar threads

بالا