” پرستاران ” ، با تمام دردها و خستگی هایشان ، حمایت و پشتیبانی جامعه را می جویند

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرستاران خادمان بی منت و فرشتگان سفیدپوش جامعه هستند که لباس خدایی بر تن دارند ، آنان حمایت و پشتیبانی جامعه را می جویند و خواهان ارج نهادن جامعه به جایگاه واقعی خویش هستند .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری زنان ایران ، پرستاران فرشتگان رحمت خداوند برای افراد بیمار هستند . آنگاه که درد و رنج بر کالبد انسان حمله ور گشت و سلامت وی را پایان داد ، پرستاری به وجود آمد ، یعنی از زمان پیدایش بشر این حرفه مقدس بر عرصه گیتی نمایان شده است . در مسیر تاریخ پرستاری همپای پزشکی در خدمت انسان ها بوده است .
قانون کاهش ساعت کاری پرستاران ازاول اردیبهشت ماه اجرا می شود
رییس کل نظام پرستاری اعلام کرد : قانون ارتقای بهره وری خدمات پرسنل بالینی که به قانون کاهش ساعت کای پرستاران معروف شده است از اول اردیبهشت در سراسر کشور اجرایی می شود.بااجرای این قانون ساعت کاری پرستاران بین یک تا هشت ساعت در هفته کاهش می یابد، پنج ساعت از این کاهش به سابقه خدمت مربوط است ، دوساعت به سختی کار و یک ساعت نیز با توجه به نوبت کاری و شیفت در گردش پرستاران کاهش می یابد .
وی افزود : بر اساس این قانون شغل پرستاری در تمام بخش‌های دولتی، غیر دولتی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی جزء مشاغل سخت و زیان آور شناخته شد و تمام کادر پرستاری از بهیار تا دکترای پرستاری شاغل در این بخش‌ها اعم از زن و مرد از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آ‌ور برخوردار می‌شوند .
به دلیل ساعت کاری زیاد بیش از ۵۰ درصد پرستاران دچار پا درد و خستگی مزمن هستند
غضنفر میرزا بیگی رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور معتقد است : بیش از ۵۰ درصداز پرستاران شاغل در کشور دچار کمردرد، خستگی مزمن و اختلال خواب هستند .
وی می گوید : بررسی های جدید نشان می دهد ۴/۶۶ درصد پرستاران دچار کمردرد ، ۳۱ درصد دچار ناراحتی های ستون فقرات ، ۲۸ درصد دردشانه ، ۳۴ درصد درد گردن ، ۵۲ درصد پادرد هستند و ۴۱ درصد از آنان به طور کلی از دردهای عضلانی رنج می‌برند .
بر همین اساس ، ۲۶ درصد پرستاران دچار عوارض داروها و مشکلات پوستی ناشی از آن می شوند ، ۳۷ درصد ریزش مو دارند ، ۲۵ درصد به طور مکرر سرما می خورند، ۵۷ درصد سردرد دارند ، ۳۱ درصد با واریس درگیر هستند ، ۵/۱۷ درصد فشارخون دارند و حدود ۹ درصد پرستاران دچار عفونتهای ریوی می‌شوند .
شب کاری به اندازه ۳ شیفت کاری پرستار را خسته می کند
رضوان حسینی پرستار بخش جراحی قلب بیمارستان شهید لواسانی درگفت و گو با خبرنگار ایونا گفت : شب کاری به اندازه ۳ شیفت کاری پرستار را خسته می کند و سبب خستگی و ناراحتی عصبی می شود که بر روی زندگی شخصی ما نیز تاثیر دارد .
حسینی از دستمزد پرداختی به پرستاران با توجه به سختی زیاد کارشان ناراضی است و می گوید : من ماهیانه ۵۹۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنم که به اندازه حقوق یک کارگرساده می باشد .
این پرستار اضافه می کند: بر اساس استانداردها در بخش ویژه باید یک نرس ، یک پرستار و یک کمک بهیار حضور داشته باشند اما در بیمارستان های ما در بخش ICUبه ازاء هر سه تا چهار مریض یک پرستار داریم که این باعث فشار زیاد برروی پرستار و خستگی و فرسودگی او می شود .
 

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
در اوج جوانی به بیماری های زیادی دچار می شویم
زهرا تحولی یکی دیگر از پرستاران می گوید : پرستاری تمام توان و انرژی آدم را می گیره،شیره جانت را میکشد زندگی کاری ما پرستاران خیلی مشقت بار است، خیلی استرس آور است . سلامتی خود پرستار در خطر است. ما در اوج جوانی خود به مشکلات وبیماریهای متعددی دچار می شویم .
وی می گوید : من الان سه ساله که ازدواج کردم، مسایل زندگی خیلی روی کار تاثیر میگذارد و بالعکس اگربخواهی خوب کار کنی ، باید از زندگی بزنی، زیرا برنامه منظم نداره، شیفتها در گردش است؛همسران با این مساله مشکل دارند، باید طوری رفتار کنی که آنها احساس کنند که کار تو بخشی از زندگی توست، مخصوصا اگر با کسی ازدواج کنی که اصلاً نمیداند بیمارستان و پرستاری یعنی چه. پرستاران همواره در این موقعیت خود را بازنده همیشگی حس می کنند و این منجر به تضعیف روحیه آن ها می شود ..
(یک روز بعد از روز پرستار) در سراسر کشور اجرایی می‌شود.
مشکل مالی دغدغه اصلی پرستاران
پرستاران که حافظان سلامت مردم هستند با مشکلات متعددی روبه رو هستند که ساعت زیاد کاری و دستمزد پایین از مهم ترین آنها می باشد از این روپرستاری از آن رشته‌هایی می باشد که کمتر فارغ‌التحصیلانش مشتاق خدمت در آن هستند و این در حالی است که شغل پرستاری در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود .
مشکل اصلی پرستاران ما این است که پایه حقوقشان بسیار کم است به همین دلیل حتی اگر قانون متعارف در دنیا نیز در مورد آنها اجرا می شد باز هم مبلغ قابل توجهی نیست. در تعیین پایه حقوق پرستاران هیچ یک از استانداردهای جهانی در نظر گرفته نشده است، این در حالی است که در تمام دنیا ۲۶ شاخص برای تعیین سقف حقوق پرستاران وجود دارد .
برخی پرستاران برای حل مشکلات مالی خود مجبور به انجام ۲ یا ۳ شیفت کار هستند. طبیعی است وقتی بیش از توان کار کنند کیفیت کار پایین خواهد آمد و شاید دیگر حوصله کافی برای تحمل همه چیز وجود نداشته باشد. ضمن این‌که گذشته از ساعات طولانی کاری شکوه و شکایت بی مورد برخی ازبیماران موجب خستگی روحی و جسمی ‌پرستار می‌شود .
از این شاخص ها می توان به سختی کار پرستاران، در ارتباط بودن او با عامل بیمارِی زا، تماس با بیماران روانی، کار در بخش های میکروبی بیمارستان و … اشاره کرد. بالاترین درصد حق سختی کار پرستاران در ایران تا قبل از سال ۱۳۸۰ تنها ۴۵ درصد بود که این مبلغ هم تنها به پرستارانی داده می شد که دربیمارستان های روانی مشغول به کار بودند .
پرستاری جزء مشاغل سخت و زیان آور است
پرستاری الان بیشتر دنبال اجرای دستورات است در حالی که در دنیا این مطرح است که پرستار خودش مشکل را پیدا کند و راه حل ارائه بدهد و در نهایت مشکل را حل کند. مشکل بعدی ساعت کار پرستاری است ما بر اساس نوع فرهنگمان نمی توانیم بگوییم ساعت ۱۲ شب یک خانمی از خانه اش به بیمارستان بیاید و یا از بیمارستان برود .
بنابراین مجبور است ۱۲ ساعت و یا ۷ ساعت کار کند. لذا اینکه گفتند ۴۴ ساعت کار در ماه یکسان سازی همه کارمندان و کارگران، این مسئله برای پرستاری ایجاد مشکل کرده است .
یعنی اگر یک پرستار هفت ساعت در روز کار کند بر اساس این قانون یعنی یک پرستار فقط ۲ جمعه می تواند در خانه بماند واین با زندگی شخصی جور در نمی آید توقع اکثریت پرستاران سروسامان گرفتن این موضوع است .
در هیچ کشوری مثل ایران ، حقوق پرستاران ضایع نشده است : درسطح جهانی از نظر میزان حقوق ، دومین گروه پرستاران هستند و میزان حقوق پرستاران در سطح جهانی به سرعت افزایش پیدا می کند و همین موضوع عاملی شده است که بسیاری از پرستاران ایرانی برای کار به کشورهای دیگر بروند و یا اینکه ترجیح دهند با این میزان حقوق خانه نشین شوند. در صورتی که اگر میزان حقوق و مزایا کافی باشد چرا باید افراد بعد از چهار سال تحصیل و در حالی که ما در ایران با کمبود پرستار مواجه هستیم، خانه نشین شوند .
پرستاری جزء مشاغل سخت و زیان آور است. هنوز در مجلس سخت و زیان آور بودن شغل پرستار به تصویب نرسیده است این صحبت ها سالیان سال است که مطرح است. کمبود نیروی انسانی یکیدیگرازمشکلات پرستاری می باشد .
اگر از مشکلات کاسته شود مسلما گروه پرستاری بسیار پرتوان قادر است حرکت کند و جلو برود .
 
بالا