“اسکار پیستوریوس” سریعترین انسان بدون پا+تصاویر

mr_samyar

عضو جدید
میهن استار:اسکار پیستوریوس ( Oscar Pistorius) (زادهٔ ۲۲ نوامبر ۱۹۸۶) معروف به سریعترین انسان بدون پا دونده دو سرعت آفریقای جنوبی است. پیستوریوس که از هر دو پا معلول است، مدال طلای دو ۲۰۰ متر و مدال برنز دو ۱۰۰ متر پارالمپیک آتن در گروه معلولین از یک پا را به*دست آورده*است و بارها رکوردهای جهانی دوهای ۱۰۰ متر ، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر پارالمپیک را شکسته*است.پیستوریوس که با یک پای مصنوعی ساخته شده از فیبر کربن قابل ارتجاع و تیغه مانند (معروف به چیتا) می*دود، با کسب مدال نقره دو ۴۰۰ متر قهرمانی دو و میدانی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۷ راه خود را به مسابقات انسان*های سالم باز کرد. او که شرکت در المپیک پکن را هدف خود قرار داده بود، در ژوئیه ۲۰۰۷ به مسابقات جایزه بزرگ دو و میدانی شفیلد دعوت شد.





هرچند فدراسیون جهانی دو و میدانی پس از تحلیل قابلیت*های چیتا و استراتژی دویدن پیستوریوس حضور او را در مسابقات رسمی ممنوع کرد، اما پس از شکایت پیستوریوس به دیوان داوری ورزش، در ۱۶ می*سال ۲۰۰۸ این دادگاه دلایل آی*ای*ای*اف در مورد مزیت غیرمنصفانه چیتا را ناکافی دانست و مجوز شرکت او در مسابقات انسان*های سالم را صادر کرد. رکورد دو چهارصد متر پیستوریوس هم*اکنون ۴۶٫۳۳ ثانیه*است، او برای حضور در المپیک آتن بایستی به رکورد ۴۵٫۵۵ ثانیه برسد.


زندگی شخصی

اسکار پیستوریوس ۲۲ نوامبر ۱۹۸۶ در پرتوریا به*دنیا آمد. هر دو پای او از زانو به پائین نازک*نی (استخوان نازک میان مفصل زانو و پاشنه پا) نداشتند. فقط یازده ماهه بود که هِنکِه و شِیلا پدر و مادرش تصمیم هراس آور و شجاعت*بار خود را عملی کردند؛ در یک عمل جراحی پاهای اسکار از زانو به پایین قطع شد و او راه رفتن را با پای مصنوعی آموخت.اسکار در کودکی به پدرش گفته*بود که روزی در سوپر ۱۴ (لیگ حرفه*ای راگبی در زلاند نو، استرالیا و آفریقای جنوبی) بازی خواهد کرد. او با پاهای مصنوعی علاوه بر راگبی در مسابقات واترپولو وتنیس آموزشگاه*های آفریقای جنوبی هم شرکت کرد پیستوریوس از بوئرهای آفریقای جنوبی است و یک*چهارم از طرف مادربزرگش ایتالیایی است. اسکار هم*اکنون دانشجوی رشته علوم ورزشی و مدیریت بازرگانی در دانشگاه پرتوریا است و یک برادر بزرگتر به نام کارل و یک خواهر کوچکتر به نام اِمی دارد.







مسابقات دو


در ژانویه ۲۰۰۴ زانوی راست پیستوریوس در زمین راگبی آسیب دید. پزشکان به او توصیه کردند از چمن به روی پیست برود. او بعد از دو ماه تمرین دو سرعت در یک مسابقه آزاد در استادیوم پیلدیچ پرتوریا شرکت کرد و صد متر را در زمان حیرت*انگیز ۱۱٫۵۱ دوید.فقط ۸ ماه بعد پیستوریوس به آتن رفت تا در پارالیمپیک شرکت کند، او در رقابتی سخت با دو دونده آمریکایی مارلون شرلی و برایان فراسور با ۱۱٫۱۶ ثانیه مدال برنز ۱۰۰ متر را به دست آورد و در ۲۰۰متر با شکست هر دو آن*ها و رکورد ۲۱٫۹۷ ثانیه نخستین معلولی شد که ۲۰۰ متر را در کمتر از ۲۲ ثانیه دویده*است.(میهن استار) این درحالی بود که پیستوریوس در گروه تی ۴۴ با معلولین از یک پا رقابت می*کرد.پیستوریوس مارس ۲۰۰۵ در کنار انسانهای سالم در رقابتهای قهرمانی آفریقای جنوبی مسابقه داد، به فینال ۴۰۰ متر راه یافت و با ۴۷٫۳۴ ثانیه به مقام ششم رسید. او در سال ۲۰۰۷ در همان مسابقات در شهر دوربان با ۴۶٫۵۶ نایب قهرمان ۴۰۰ متر شد. او در ماه می*همان سال در جام جهانی پارالمپیک منچستر دو مدال طلا در ۱۰۰ متر (۱۱٫۲۳ ثانیه) و ۲۰۰ متر (۲۲٫۰۱ ثانیه) به دست آورد.پیستوریوس سال ۲۰۰۶ در آسن، هلند، قهرمانی معلولان جهان سه مدال طلا در ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر به*دست آورد، او در نیمه نهایی رکورد ۲۰۰ مترش را با ۲۱٫۶۶ ثانیه شکست. (در فینال ۲۱٫۸۰) و در ۴۰۰ متر با ۴۹٫۴۲ رکورد جدیدی به جا گذاشت. همان جا فدراسیون جهانی دو و میدانی از او برای شرکت در جایزه بزرگ هلسینکی (یک مسابقه درجه اول دومیدانی) دعوت کرد.پیستوریوس نتوانست در هلسینکی مسابقه دهد، اما در سیزده ژوئیه به رم رفت و در مسابقات گلدن گالا در گروه بی با زمان ۴۶٫۹۰ مدال نقره گرفت، این مسابقه تدارکی برای رقابت اصلیش در شفیلد بود. او دو روز بعد در جایزه بزرگ نورویچ آنیِن دوید. اما هنگام استارت همانند ژرمی وارینر آمریکایی قهرمان المپیک آتن، بر روی پیست خیس لیز خورد و با ۴۷٫۶۵ ثانیه هفتم شد. مسابقه را آنجلو تایلور با ۴۵٫۲۵ ثانیه برد.






پیستوریوس در مارس ۲۰۰۷ برای دومین بار در مسابقات قهرمانی دو و میدانی آفریقای جنوبی شرکت کرد و با ۴۶٫۵۶ نایب قهرمان چارصد متر شد.اسکار در آوریل ۲۰۰۷ بالاخره رکورد ۱۰۰ متر مارلون شرلی را شکست. سریعترین انسان بدون پا در مسابقات قهرمانی ناتوانان جسمی آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ صد متر را در ۱۰٫۹۱ ثانیه دوید و رکورد ۲۰۰ متر خود را نیز به ۲۱٫۵۸ ثانیه کاهش داد. اسکار دو مدال طلای دیگر را هم به گردن آویخت؛ در چارصد متر و چهار در ۱۰۰ متر امدادی.
پای مصنوعی


پای مصنوعی پیستوریوس چیتا مدل ۳ نام دارد که توسط شرکت ایسلندی اسور (Össur) از الیاف کربن قابل ارتجاع ساخته شده*است.در مورد مزیت ناعادلانه*ای که پاهای J شکل و تیغه مانندش (Blade) برای او به همراه دارند، جنجال*هایی زیادی وجود دارد. گفته می*شود که؛ “تیغه*های او بلندتر از کف پا هستند و او می*تواند سطح اصطکاک بالاتری با زمین داشته باشد و گام*های بلندتری بردارد. آنها انرژی بیشتری را برگشت می*دهند، بدون آن که خسته شوند و اسید لاکتیکی تولید کنند.”پیستوریوس و مربیش آمپی لو این ادعاها را رد کرده و از نقایص پای مصنوعی می*گویند؛ در باران قابلیت ارتجاعی آنها کم می*شود، در باد به این سو و آن سو حرکت می*کنند و مهم*تر از همه به انرژی بیشتری در هنگام استارت نیاز دارند. یکی از حامیان پیستوریوس پروفسور رابرت گایلی از اساتید دانشگاه میامی است که ادعا می*کند چیتا بیست درصد انرژی دریافتی را به هدر می*دهد، یعنی سه برابر پای طبیعی. اسکار خودش گفته:«اگر آن*ها (فدراسیون جهانی) ثابت کنند که من از امتیاز غیرمنصفانه*ای سود می*برم، دویدن را کنار خواهم گذاشت. من نمی*خواهم در سطح اول مسابقه دهم، درحالی که می*دانم از امتیاز ناعادلانه*ای برخوردارم.»





بحث*های مطرح شده در پی حضور پیستوریوس در مسابقات انسان*های سالم و هراس کارشناسان دو و میدانی از ورود تکنولوژی به ورزش موجب شد که در ژوئن ۲۰۰۷ فدراسیون جهانی دو و میدانی ممنوعیتی را برای مسابقه با «هر وسیله ساخته شده که در آن فنر، چرخ یا هر عنصری که برای کاربر آن امتیازی دربرابر ورزشکاران دیگر ایجاد کند.» در مسابقاتی که زیر نظر این فدراسیون برگزار می*شود، ایجاد کندالبته این حکم در مورد پیستوریوس نبود. برای تصمیم گیری در مورد این که “آیا چیتا به او امتیاز ناعادلانه*ای می*بخشد؟” نمایش او در برابر دوندگان [ایتالیایی] در رم و مسابقه*اش در جایزه بزرگ شفیلد به کمک دوربین*های پیشرفته تحلیل شد.در رم استراتژی غیر عادی او در گام برداشتن آشکار شد. چیزی که با کمکی که پاهای مصنوعیش به او می*کنند، قابل توضیح بود.(میهن استار) او ۲۰۰ متر پایانی را بیش از ۱٫۵ ثانیه سریعتر از ۲۰۰ متر ابتدایی دویده بود، در حالی*که دوندگان ۴۰۰ متر ۲۰۰ متر پایانی را به طور میانگین ۲ ثانیه کندتر از ۲۰۰ متر آغازین مسابقه می*دوند، این موضوع مؤید نظر افرادی بود که عدم پیدایش خستگی و تولید نشدن اسید لاکتیک در چیتا را مزیت بزرگی برای پیستوریوس می*دانستند.به سفارش آی*ای*ای*اف در نوامبر ۲۰۰۷ گرت*پیتر بروگمن دانشمند آلمانی آزمایش بر روی پاهای مصنوعی پیستوریوس را به درخواست فدراسیون بین*المللی دو و میدانی آغاز کرد. در مطالعه او مشخص شد که پاهای پیستوریوس با دریافت ۲۵٪ انرژی کمتر نسبت به پاهای طبیعی، به سرعت برابر با آن*ها می*رسند و چون به جهش عمودی کمتری منجر می*شوند با ۳۰ درصد فعالیت کمتر بدن را از جا می*کنند. در ماه دسامبر سال ۲۰۰۷ بروگمن به روزنامه آلمانی دی وِلت گفت که پیستوریوس از مزیت قابل توجهی نسبت به دوندگان پای مصنوعی برخوردار است.اسکار پیستوریوس در بازی های المپیک امسال لندن با قرار گرفتن در رده دوم گروه خود به مرحله نیمه نهایی دوی ۴۰۰ متر بازی ها صعود کرد.”اسکار پیستوریوس” در این مسابقه ۴۰۰ متر را در زمان ۴۵ ثانیه و ۴۴ صدم ثانیه دوید تا بهترین رکورد این فصل خود را نیز ثبت کند.از وی به عنوان شانس کسب مدال در المپیک ۲۰۱۲ لندن نام برده می شود.


 
بالا