ܓ❋ܓ❋ܓ❋ بر بال معرفت ܓ❋ܓ❋ܓ❋

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم






سلام


رمضان بیشتر از آنکه یک "ماه" باشد یک عقیده ی محکم و البته خواستنی است.
روزهای بلندش و شبهای کوتاهی که چراغ بیشتر خانه ها در آن روشن است، کوچه هایی که نیمه شبها عطر خوش سحری های دلچسب دارند و ظهرهائی که توی هر مسجدی پا بگذاری هجوم معنویت است که به سمت تو می آید...

من این ماه را عاشقانه دوست دارم، با آنکه مرا یاد آنها که بودند و نیستند می اندازد، یاد کودکی و صدای دعا خواندن پدربزرگ ها که هنوز جوان بودند، یاد وقتی که اینهمه گرفتار نبودیم هنوز ، و با اینهمه من باز دوستش دارم و هنوز از آمدنش لبخند به لبم مینشیند و فکر روزهایی که مردم با هم بهترند ، آرام تر و مهربانترند، برایم لذت بخش است...

درهر پست این تاپیک مطالی کوتاه ولی قابل تعمل جهت استفاده بیشتر و بهتر از لحظات معنوی این ماه مبارک قرار داده میشود.
امید آنکه مثمر ثمر باشد.
التماس دعا






 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
پاداش گرفتن روزه در ماه رمضان به خاطر اطاعت از خدا

پاداش گرفتن روزه در ماه رمضان به خاطر اطاعت از خدا

حضرت علي(علیه السلام) از پيامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) نقل مي فرمايد:


هيچ مؤمني نيست كه ماه رمضان را، به حساب خدا، روزه بگيرد، مگر آن كه خداي تبارك و تعالي، هفت خصلت را براي او لازم گرداند


1⃣ هرچه حرام در پيكرش باشد محو و ذوب گرداند.

2⃣به رحمت خداي عزوجل نزديك مي شود.

3⃣خطاي پدرش حضرت آدم را مي پوشاند.

4⃣خداوند لحظات جان دادن را براي او، آسان كند.

5⃣از گرسنگي و تشنگي روز قيامت در امان است.

6⃣خداي عزوجل از خوراكي هاي لذيذ بهشتي او را نصيب دهد.

7⃣ بالاخره خداي عزوجل، برائت و بيزاري از آتش دوزخ را به او عطا فرمايد





من لايحضر صدوق ۷۴/۲
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
شروط ورود به بهشت:

شروط ورود به بهشت:

شرط اول:

سوره مبارکه المعارج آیه 22


إِلَّا الْمُصَلِّينَ

مگر نماز گزاران حقيقي.


شرط دوم:

سوره مبارکه المعارج آیه 23


الَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ


آنان که دايم در نماز و طاعت الهي عمر گذرانند.


شرط سوم:

سوره مبارکه المعارج آیه 24


وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ


و آنان که در مال و دارایی خود حقّي معيّن و معلوم گردانند.


شرط چهارم :

سوره مبارکه المعارج آیه 25


لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ


تا به فقيران سائل و فقيران آبرومند محروم رسانند.


شرط پنجم:

سوره مبارکه المعارج آیه 26


وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ


و آنان که روز قيامت و جزا را تصديق کنند.


شرط ششم:

سوره مبارکه المعارج آیه 29


وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ


و آنان که اندام خود را از شهوت راني نگاه مي‌دارند.



شرط هفتم:

سوره مبارکه المعارج آیه 32


وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿۳۲﴾


و آنان که امانت و عهد و پیمانشان را رعایت کنند. (۳۲)

شرط هشتم:

سوره مبارکه المعارج آیه 33


وَالَّذِينَ هُمْ بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ ﴿۳۳﴾


و آنان که برای گواهی به حق قیام کنند. (۳۳)

شرط نهم :

سوره مبارکه المعارج آیه 34


وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ

و آنان که نماز خود را به وقت و شرايط و حضور قلب محافظت کنند.


وعده خداوند رحمان و رحیم:

سوره مبارکه المعارج آیه 35


أُولَٰئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ

آنان در باغها ي بهشت ابد با عزّت و احترام متنعّمند.


الهی ما را از نمازگزاران حقیقی خود و بنده خودت قرار بده و گناهان ما را ببخش.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
کاش رمضان یک سال بود.

کاش رمضان یک سال بود.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:


اگر بندگان خدا می دانستند چه رحمتی در ماه رمضان وجود دارد و چگونه خداوند ما را مشمول رحمت خود می کند از خدا می خواستند رمضان یک سال شود نه اینکه یک ماه باشد. اگر می دانستند خدا در این یک ماه با بندگانش چه کار می کند آرزویشان این بود که یک سال طول می کشید.

این بی معرفتی ما است که برای تمام شدن ماه رمضان دعا می کنیم.
این ماه نامیده شده است به ماه مبارک رمضان چون همین که شب اول ماه رمضان می رسد حلول می کند. همین که ماه طلوع کرد خدا همه گناهان را از بین می برد چه تو توبه کنی و چه توبه نکنی.
این ماه را رمضان گذاشتند زیرا همه گناهان از بین می روند.




منبع
سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی در حسینیه جلوه - خرداد ۹۵
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار


حجت الاسلام الهی:


▫️شیطان پیوسته در حال پرتاب تیر به سمت ماست.

نگویید من ایمنم!، نه!، هیچ ایمنی در کار نیست.

▫️مدام در حال چاره اندیشی است که چگونه شما را زمین بزند.

▫️این را باور کنید که شیطان برای ما مکر و حیله به کار می بندد؛ یعنی صبح تا شب برنامه ریزی می کند که چطور ایمان ما را از ما بگیرد و کاری کند که ما به آرزوهایمان تکیه کنیم.



▫️چقدر از وعده هایی که در ذهن ماست و ما با آنها سر و کار داریم، وعده های شیطان است؟


▫️وعده ی بزرگ شدن، وعده ی معروف شدن، وعده ی کسی شدن و...


▫️گاهی انسان واجباتش را انجام می دهد، نماز می خواند روزه می گیرد اما در دام شیطان است!


▫️مثلا کسی که ناسزا گویی می کند، شکم بارگی می کند، حرام خواری می کند، کینه توزی می کند، بخل دارد و... در دام شیطان است.

▫️این فرد مانند کسی است که در خانه ی غصبی نماز می خواند.

در خانه ی غصبی برای سید الشهداء گریه می کند.

پول حرام گرفته و سفره ی اهل بیت علیهم السلام می اندازد.


▫️«در روایت آمده از همزات شیطان به خدا پناه ببرید.

پرسیدند: آقا همزات چیست؟

حضرت فرمودند: بغض ما اهل بیت است.» گاهی شیطان بغض اهل بیت را در دل می اندازد.

«پرسید: مگر می شود ما با این اعتقادات محکم، نسبت به شما بغض پیدا کنیم؟

حضرت فرمودند: بله، با دشمنی با دوستان ما و دوستی با دشمنان ما، بغض ایجاد می شود.»
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
چهارتا ذکر قرآنی آرامش بخش که توی زندگیت معجزه ها میکنه

چهارتا ذکر قرآنی آرامش بخش که توی زندگیت معجزه ها میکنه

حسبنا الله و نعم الوکیل

(برای وقتایی که ترس و اضطراب داری)

لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین

(وقتی خیلی ناراحتی و دلت گرفته)

افوض امری الی الله ان الله بصیربالعباد

(برا وقتایی که میخوای خدا مکر و حیله دیگران رو در حق تو خنثی کنه)

ماشاالله لا حول ولا قوه الا بالله

(برا وقتایی که طالب زیبایی در دنیا هستی)
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ثواب دعای مجیر در ایام البیض
۱٣ ، ۱۴ و ۱۵ رمضان‍

از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده و دعایى است که آن‏ حضرت هنگامى که در مقام ابراهیم مشغول نماز بودند، جبرئیل آورد و علامه کفعمى در «بلد الامین» و «مصباح» این دعا را ذکر نموده و در حاشیه آن به فضیلت آن اشاره کرده است.

از جمله اینکه هر که این دعا را در
«ایام البیض» [روزهاى سیزدهم و چهارهم و پانزدهم] ماه رمضان بخواند گناهش آمرزیده مى‏شود، هرچند به عدد دانه‏ هاى باران و برگ‌هاى درختان و ریگ‌هاى بیابان باشد!

خواندن آن براى شفاى‏ بیمار و اداى دین و بى‏نیازى و توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
3452.jpg


ظرفیتِ شب قدر،

برای رشد روح ما
"خیــرُ مِن أَلـف شَــهر" ه
یعنـی بیـشتر از هـزار مـــاه


حواست باشه
برای این شب عظیم،
باید از همین الآن، برنامه بچینی
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود:



وضو که می گیری خودت وضو بگیر. صورت وجه الله است. وجه خداست. مگر نمی‌بینی در حج به زن‌ها می‌گویند صورت‌تان را نپوشانید.


وقتی وضو می‌گیری اول صورتت را می‌شویی. چون می‌خواهی بروی نماز بخوانی، دو دفعه آب می‌ریزی و کاملاً می‌شویی که تمیز شود. زیرا داری وجه خدا را زیارت می‌کنی، یا وجه خدا را می‌شویی.

باید تمیز باشد، گرد و خاک نداشته باشد.

بعد دست راست را می‌شویی. وقتی دست راستت را می‌شویی، می‌توانی همه‌ی مومنین و مومنات را در این کار شریک کنی. چطور وقتی سفره می‌اندازی، خداوند یادت داده است

و همه‌ مومنین و مومنان را میهمان می کنید، موقع وضو نیّت کنید و مومنین و مومنات را تمیزشان کنید. مرحوم کوهستانی وقتی وضو می‌گرفت نیم ساعت، سه ربع طول می‌کشید.

او شکّاک نبود که بگوید درست نشد، برای مومنین کاسبی می‌کرد.


در وضو وقتی دست راستتان را می‌شویید، بدانید مومنین و مومنان را می‌شویید. مومنین همه برادرند. دست راست را که شستی، حقّ مومنین را ادا کرده‌ای.

وقتی دست چپ را می‌شویید، گناه فاسق و فاجر را می‌شویید و به دادشان می‌رسید. کسی که مرتکب کار بدی می‌شود، حرف بد می‌زند، ضعیف است، غیبت می‌کند، وقتی

دست چپ را می‌شویید او را تمیز می‌کنید.


شما می‌شویید، دیگری هم می‌شوید، دیگران و دیگران همه می‌شویند.

آن وقت که همه شستند، مومنین و مومنات تمیز می‌شوند، گناه فسّاق و فجّار هم بخشیده می‌شود و سبک می‌شوند.

بعد می‌گویند بدون اینکه با آب غیر وضو قاطی شود از مغز سر تا جلوی سر را مسح کنید.

یعنی اهالی هفت آسمان، ملائکه کیف کنند و ببینند که بنده‌ای وضو گرفته است. ملائکه تمیز هستند، لذا نیاز به آب جدید ندارند.

بعد می‌روی سراغ انگشتان پا که هفت طبقه زمین است. به این ترتیب هیچ مکانی جا نمی‌ماند. پایین‌ترین جاها را هم یک دست می‌کشید.



کتاب طوبای محبّت ج 2 – ص 30
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
آیتـ الله مجتهدی تهرانے(ره):



زنبور روی گل می نشیند

و مگس اینهمه گل را رها کرده و روی زشتی می نشیند.
مثل زنبور باشید و خوبی های مردم را ببینید،


بعضی ها مثل مگس می مانند و فقط دنبال عیب و بدی مردم می گردند.


پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ...
قسم به خدایی که جز او خدایی نیست،
خداوند مومن را پس از توبه و استغفار عذاب نمی کند مگر به دو چیز:


سوظن به خدا، و غیبت مردم...
غیبت واقعا گرفتاری می آورد.



خـــــداوند توفیق خوش گمانی به خودش
و غیبت نکردن را به ما بدهد که گرفتار عذاب الهی نشویم.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ثواب دعای مجیر در ایام البیض
۱٣ ، ۱۴ و ۱۵ رمضان‍

از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده و دعایى است که آن‏ حضرت هنگامى که در مقام ابراهیم مشغول نماز بودند، جبرئیل آورد و علامه کفعمى در «بلد الامین» و «مصباح» این دعا را ذکر نموده و در حاشیه آن به فضیلت آن اشاره کرده است.

از جمله اینکه هر که این دعا را در
«ایام البیض» [روزهاى سیزدهم و چهارهم و پانزدهم] ماه رمضان بخواند گناهش آمرزیده مى‏شود، هرچند به عدد دانه‏ هاى باران و برگ‌هاى درختان و ریگ‌هاى بیابان باشد!

خواندن آن براى شفاى‏ بیمار و اداى دین و بى‏نیازى و توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است.
دعای مجیر هشتاد و هشت بند دارد که در هر بند خداوند با ذکر دو نام مثل «دَائِمُ» و «قَائِمُ» مورد خطاب قرار می‌گیرد و پیش از هر نام به ترتیب با «سُبحانَکَ» و «تَعالیتَ» تنزیه می‌شود و در پایان هر بند عبارت «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یا مُجِیرُ» (ما را از آتش پناه ده‌ای پناه‌دهنده) آمده است. میان دو نامی که در هر بند آمده است گاه به ظاهر هیچ‌گونه ارتباطی نیست مانند: قاهر و طاهر، سمیع و سریع؛ و گاه ارتباط معنایی یا لفظی دارند.

در حدود ۵۰ بند از این دعا نام‌هایی از خداوند کنار هم قرار گرفته‌اند که به گونه‌ای با هم ارتباط دارند. گاه این رابطه رابطه معنایی و روشن است مانند:
غنیّ و مُغنی، واحِد و اَحَد، واسِع و مُوسِّع؛ وگاه ارتباطشان نیاز به تأمل بیش‌تری دارد مانند: حیّ و قیّوم، سیّد و صمد، وکیل و عدل؛ و گاه این دو نام حتی از نظر حروف مشابهت دارند مانند: رشید و مُرشِد، نور و مُنوِّر، نصیر و ناصر، صبور و صابر؛ و گاه میان آن دو تضاد معنایی برقرار است مانند: ضارّ و نافع، خافض و رافع، مُقدِّم و مؤخِّر؛ ظاهر و باطن، مُحیی و ممیت.

فرازهای پایانی این دعا مشتمل بر آیات ۸۷ و ۸۸ سوره انبیا و آیه مشهور به ذکر یونسیه است:
«سُبْحَانَک یا ذَا الْعِزِّ وَ الْجَمَالِ تَبَارَکتَ یا ذَا الْجَبَرُوتِ وَ الْجَلالِ سُبْحَانَک لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّینَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کذَلِک نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ».
 

Similar threads

بالا