۷ ماشین خاکی باور نکردنی ! +تصاویر

mr_samyar

عضو جدید
میهن استار:ما در این متن به معرفی ماشینهای پرندهٔ تاریخی‌ و دیگر همتایان معاصر آن می‌پردازد. آیا شما از سفرهای هوایی و ارتفاع هراس دارید یا به عبارت دیگر عاشق سفر و گذر بر روی آبها هستید؟​
جیمز باند راننده یکی‌ از همین ماشینها در فیلم (جاسوسی که مرا دوست داشت) در سال ۱۹۷۷ بود. آقای ریچارد برنسون ، بنیان‌گذار ویرجین در سال ۲۰۰۴ میلادی با گذر کردن از کانال‌های انگلستان بدون توقف،توانست رکورد جدید را از آن خود سازد.اگر هنوز قانع نشدید شاید آشنایی با ماشینهای آب پیما، اشتهای شما را تحریک کند.
شما را دعوت می‌کنیم با ۷ وسیلهٔ جدید دوگانه پیما آشنا شوید.

۷- گیبز اکوادا

اتومبیلی چرخدار برای پیمودن بر روی زمین و همچنین شناور شدن در آب طراحی شده است.ریچارد برنسون در سال۲۰۰۴ میلادی با هدایت اکوادا توانست با طی‌ کردن کانال انگلیس در ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه و ۶ ثانیه رکورد جدید را به نام خود کند. اکوادا گیبز با حداکثر صورت ۱۰۰ مایل در ساعت (۱۶۰ کیلومتر در ساعت) در خشکی و با شتابی برابر با ۳۰ مایل در ساعت (۵۰ کیلومتر در ساعت) در آب، دارنده موتوری بقدرت ۱۷۵ اسب بخار، ۶ سیلندر ۷ شکل، ۲۴ سوپاپ و ظرفیت ۵/۲ لیتر می‌باشد که برای راندن در آبها و خشکی طراحی شده است.


به محض ورود به آب، یک جت که درونموتور تعبیه شده شروع به کار می‌کند و باعث ایجاد فشاری برابر با ۱ تن میشود. به گفته‌ رئیس کل این کمپانی آقای نیل جی‌ جنکینز اندازهٔ این جت نصف اندازه جتهای ۱ تنی می‌باشد.بعد از اکوادا شرکت سازنده‌ی آن اقدام به ساختن ۲ مدل دیگر به نامهای هومدینگا (Humdinga) و کوادسکی(Quadski) کرده است.


۶- رینسپید

این خودرو در سال ۲۰۰۴ نه تنها راه خودرا به سطح آبها باز کرد بلکه با کمک طراحی پیچیده هیدرفویل توانست به درون آنهم پیشروی کند. رینسپید قادر است با فاصلهٔ ۲۴ اینچ (۶۰ سانتیمتر) از سطح آب با سرعت ۴۹ مایل در ساعت (۷۹ کیلومتر در ساعت) حرکت کند.سوخت این ماشین حیرت انگیز گاز طبیعیست که یک سوخت دوستدار محیط زیست به حساب میاید.


ظرفیت موتور آن ۷۵۰ سی‌ سی‌، دارای ۲ سیلندر و یک شارژر توربینی می‌باشد و با استفاده از طراحی یکدستهیدروفویل میتواند تا عمقی بیش از ۴ فوت (۱/۳متر) نفوذ کند. جنس بدنهٔ این خودرو از ترکیبات چند لایه‌ای کربن ساخته شده که در صنعت ماشینهای مسابقهٔ سرعت به کار گرفته میشود و این بدان معناست که در طرحهای آتی آن نیز شاهد ترکیبی‌ از هیدرو داینامیک خواهیم بود.


۵ - لامبورگینی کونتچ

حتما شما هم با ما موافقید که لامبورگینی کونتچ (Lamborghini Countachs) یکی‌ از خارق‌العاده‌ترین ماشینهای دنیاست، حالا تصور کنید این ماشین علاوه بر تمام امتیازاتش قادر به راندن همزمان در آب و خشکی باشد. آقای مایک رایان متخصص در زمینهٔ ماشینهای دوگانه پیما یکی‌ از این لامبورگینی‌ها را به دو زیستی‌ تبدیل کرده و می‌توان گفت بیشتر به درد جیمز باند میخورد.آقای رایان که سوابق دیگری در زمینهٔ تبدیل انواع جیپ ها، موتور سیکلت ها، تاکسی سیاه شهر لندن و حتی وانت بستنی فروشی دارد، با افتخار اعلام کرده ”من هر وسیلهٔ چرخداری را تبدیل به یک شناور می‌کنم” !


همانگونه که شما هم حدس می‌زنید تبدیل یک ماشین اسپورت گران قیمت به یک خودرو یه دوگانه پیما، کم هزینه نیست.طبق گفت‌های خود آقای رایان، قیمت تنها یک شیشهٔ این ماشین ۳۰۰۷ دلار می‌باشد.


در این ماشین هیدرولیک‌های فعال شده در حال فشرده کردن سیستمهای تعلیق کنندهٔ فرمول ۱ میباشند، همزمان در جلوی خودرو هیدرفیلها موجب بالا رفتن نوک یا دماغهٔ کونتچ میگردند. تصور کنید که این خودرو در حال حرکت در آبهای رودخانه یا بندرگاه محلی ، چه منظرهٔ دیدنی‌ به وجود می آورد.

۴ - هیدرو سپایدر

و اما میرسیم به ماشین روباز و سوپر مدرنی‌ بنام هیدرو سپایدر ( Hydra Spyder) سازنده‌ی آن از کارخانه بین‌المللی دوزیست ساز (سی‌ آ ام ای ) می‌باشد و می‌توان آنرا از سویی یک ماشین اسپورت و از سویی دیگر قایقی پر سرعت به حساب آورد .


از سویی با حداقل سرعت ۱۲۵ مایل در ساعت (۲۰۱ کیلومتر در ساعت) در خشکی،در رده ماشینهای اسپورت و از سویی دیگر با سرعتی معادل با ۵۳ مایل در ساعت ( ۸۵ کیلومتر در ساعت) در آب ، جزو قایق‌های سریع السیر محسوب میشود .


موتور کوروت ال‌ اس‌۲ با ۶ لیتر حجم و ۸ سیلندر به شکل ۷، گازوئیل سوز می‌باشد اما می‌توان آنرا به سوختی با ترکیبات اتانول تغییر داد.بi محض فشار دادن کلیدی توسط راننده ، همزمان با ورود به آب، چرخ‌های ماشین به سمت داخل جمع میشوند. جنس قسمت بالای بدنه از نوعی فایبر گلاس سبک است و سطح پایینی از آلمینیومی با عیار۵۰۵۲ ساخته شده و تمامی‌ درزها و روزانه‌ها با ماده‌ای از نوع فوم شناور پر شده که آنرا به قول سازند گانش به ماشینی غرق ناشدنی تبدیل کرده است.

۳ - دبرتین

یک ماشین هیدرو است که مانند ترنسفورمر‌ها با لمس یک سوییچ از حالت ماشین اسپورت به یک خودرو شناور تبدیل میشود. گلگیرها که در امتداد طول آن قرار دارند و در جایگاه پائین تعبیه شده اند تا در هنگام ورود به آب آنرا به یک کرجی تغییر دهند. اشکال در آنجاست که این وسیله هنوز به مرحلهٔ تکمیل نرسیده است. در اوائل سال جاری میلادی، آقای ریک دبرتین سازنده‌ی این خودرو اقدام به فروش آن در وبسایت ای بی‌ نموده و در قسمت مشخصات اینگونه ذکر کرده بود:
“هنوز به آزمایشات و محاسبت بیشتری در آب نیاز دارد تا به مرحلهٔ عملکرد نهایی برسد”


ظاهراً خریدار آن با پرداخت ۱۳۰۰۰۰۰ دلار در ۲۴ فوریه ۲۰۱۳ میلادی، از ادامهٔ تحقیقات شکایتی نداشته ، جنس بدنهٔ اصلی‌ آن از فولاد ضّد زنگ مدل ۳۰۴است. موتور شورلت آن که به روش داینو تنظیم شده است، دارای نیروی برابر با ۷۶۲ ‌اسب بخار در حالت ۵۸۰۰ دور در دقیقه می‌باشد. در ساخت اصلیه آن از پروانه‌ ۶ پره استفاده شده بود اما به گفته‌ آقای دبرتین نیروی لازم تولید نمی‌شد. به همین دلیل آنرا با پروانه‌ ۴ پره از جنس فولاد ضّد زنگ تغییر دادند و قرار بود قبل از فروش آنرا به آزمایش بگذارند. علیرغم نیاز به افزایش سرعت هنوز هم دبرتین یکی‌ از شگفت انگیز‌ترین خودروهای دوگانه پیما به حساب میاید .


۲- مزدا روتاری

مخترع معروف آقای مارک ویت با انتخاب یک موتور مزدا روتاری ( Mazda rotary) با قدرت ۱۷۴ ‌اسب بخار کار خود را برای سخت یک دوگانه پیما آغاز کرد، سپس بدنه‌ای از جنس آلومینیوم و فولاد ضّد زنگ طراحی کرد که برای محیط‌های خشک و تر مناسب بود. هم اکنون ساختهٔ‌ وی یکی‌ از پر سرعت‌ترین ماشینهای حاضر است. حداقل در خشکی که اینچنین بوده.


شتاب آن به ۱۲۵ مایل در ساعت (۲۰۱ کیلومتر در ساعت) در جاده و در آب به سرعت چشمگیری برابر با۶۰ مایل در ساعت (۹۶کیلومتر در ساعت) می‌رسد. تولید و ساخت بدنهٔ این شیر دریایی توسط شخص ویت انجام شده. او آلومینیوم ۵۰۵۲ عیار را توسط گاز بی‌ اثر تنگستن (تی‌‌ای جی‌ ) و دیگر ترکیبات ( کنترل و محاسبه شده با کامپیوتر) جوش داد.


به محض ورود به آب، چرخ‌ها در جایگاه تعبیه شده جمع میشوند و ماشین توسط یک پمپ مدل برکلی (۱۲ جی‌ سی‌ ) به سمت جلو رانده میشود. اخیرا آقای ویت در وبسایت خود به نام Fantasyjunction.com اقدام به فروش آن کرده‌است. اگر چه اطلاع دقیقی‌ از میزان پرداختی خریدار موجود نیست ولی‌ قیمت درخواستی آقای ویت ۲۵۹،۵۰۰ دلار ناقابل بوده

۱- پایتون

در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی آقای دیو مارث اقدام به ساخت یک وسیلهٔ دو زیستی‌ نمود که شتاب آن در روی زمین و در آب برابر باشد. یعنی‌ ماشینی که در آب هم به سرعتی معادل شتاب آن در بزرگراه‌ها برسد. حاصل این افکار منجر به خلق خودرو یی بنام پایتون ( Python) شد که با ۱۲۵ مایل در ساعت (۲۰۱ کیلومتر در ساعت) در جاده و۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر در ساعت) در آبها یکی‌ از سریع‌ترین ماشینهای جهان بشمار میاید.


از آنجایی که پایتون یک ماشین اسپورت دوگانه پیما است، سازندگان آن در وبسایت رسمی‌ خود لقب ( غایت ماشینها ) یا به زبان ساده خودمان آخر ماشینها را به آن اختصاص داده‌اند.


در حینی که پایتون یک ماشین اسپورت دو زیستی‌ به حساب میاید،شرکت پانتر ادعا می‌کند که این وسیله بیشتر یک اس‌ یو وی (خودروهای بزرگ صحرایی) دوگانه رو است،یعنی‌ قادر به راندن در هر نوعی جاده و سطحی می‌باشد حتی به روی ماسه و گل ، سرعت پانتر در آب ۴۴ میل در ساعت (۷۰کیلومتر در ساعت) و در خشکی بالای ۸۰ مایل در ساعت (۱۲۸ کیلومتر در ساعت) نیز می‌رسد. پانتر در خشکی از موتور هوندا با ظرفیت ۳/۷لیتر وی تک‌ استفاده کرده و در آب این هیولا توسط موتور جت پانتر رانده میشود .
پانتر(Panther) از آخرین مدلهای این نوع ماشینهای آب پیماست.


ماشینهای آب پیما نیز همانند ماشینهای پرنده در دسترس همگان نیست. در حال حاضر بجای اینکه یک وسیلهٔ حمل و نقل شمرده شوند، بشتر جنبه‌ اسباب بازی برای مخترعین و یا میلیونر‌ها را دارند. متاسفانه برای اکثریت ما گذر از پلها و یا رفتن به داخل کرجی، تنها راه سفر بر روی آبها با ماشین می‌باشد.با این حال کسی‌ چه می‌داند، شاید بزودی شاهد پیشرفتهای جدید تری باشیم. ممکن است روزی برسد که هر یک از ما سوار بر ماشین دوگانه پیمای شخصی مان به گردش در آبهای بندر گاه‌ها و رودخانه‌ها بپردازیم. از قدیم گفت اند:

به قول قدیمی ها “وصف العیش، نصف العیش

مترجم: بهنوش هداوندخانی

 

Similar threads

بالا