۶ نکته که باید در مورد خواب شبانه بدانید

elnaz1366

عضو جدید
کاربر ممتاز
نظرسنجی های انجام شده توسط بخش سلامت دانشگاه هاروارد، اکثر مردم کمتر از ۶ ساعت، از خواب شب بهره میبرند و حدود ۷۵% افراد حداقل هفته ای چند شب دچار بدخوابی میشوند. این مساله و همچنین بی اطلاعی از نحوه ی صحیح خوابیدن از بابت مزمن شدن مشکلات مربوط به خواب، نگران کننده است و میتواند منجر به اختلالات سلامتی، افزایش غیر طبیعی وزن، افزایش فشار خون و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شود.
با وجود اینکه مطالعات بیشتری برای یافتن ارتباط بین مشکلات مزمن بدخوابی و سلامتی نیاز است، با اینحال اهمیت خواب شب به مقدار کافی از کسی پوشیده نیست. برخی از اتفاقات و روندهای متابولیسمی بدن تنها در زمان شب رخ خواهند داد و وابسته به زمان می باشند که در خواب روز قابل جبران نیستند.


در این مطلب ۶ دلیل اثبات شده و پر اهمیت برای داشتن خواب کافی در زمان مناسب یعنی بین ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح، را بیان میکنیم.
اهمیت خواب شبانه و تاثیر آن بر سلامتی


یادگیری و حافظه


خواب کافی در شبانه روز و بخصوص در شب، به مغز کمک میکند تا اطلاعات جدیدی که طی روز آموخته اید را طی فرآیندی به نام “تثبیت حافظه” در ذهن ثبت و مرتب کند. در مطالعات انجام شده این مساله مشهود است که افرادی که خواب کافی در شبانه روز دارند و بعد از خواب مناسب، عملکرد بهتری نسبت به آنچه آموخته اند نشان میدهند.
متابولیسم و وزن


کمبود خواب طی یک عادت طولانی مدت و مزمن باعث میشود تا روند تجزیه و تحلیل بدن نسبت به ذخیره سازی کربوهیدراتها تغییر کند. این مساله با تغییر سطوح هورمون هایی که میزان اشتها را تنظیم میکنند همراه است و در نتیجه موجبات اضافه وزن به صورت غیرطبیعی را فراهم خواهد کرد و همچنین در رژیم غذایی تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت.
سلامت و ایمنی


کمبود خواب باعث میشود تا در طول روز حس خستگی و کسالت داشته باشید به گونه ای که ذهن طراوت خود را نسبت به عکس العملهای لازم از دست داده و کندتر عمل میکند. این مساله میتواند منجر به افزایش اشتباهات و برخوردهای ناخواسته شود و همچنین موجبات خسارات در زمان کار (برای مثال افزایش احتمال تصادفات رانندگی) را ایجاد کند.
روحیه و خُلقیات


بدخوابی و نداشتن خواب کافی از دلایل مهم پرخاشگری، زود رنجی، عدم توانایی در تمرکز و افسردگی است. همچنین خستگی ناشی از آن میتواند عامل بازدارنده باشد تا نتوانید به کارهای مورد علاقه ی خود به نحو شایسته رسیدگی کنید.
سلامت سیستم قلبی-عروقی


اختلالات جدی خواب ارتباط مستقیم با افزایش فشارخون، افزایش سطوح هورمونهای مربوط به استرس، تپش قلب و ضربان شدید دارند. خواب شب در زمان مناسب (زمانی بین ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح) برای عملکرد صحیح سیستم قلبی-عروقی ضروری و واجب است.
ابتلا به بیماری


از دیگر تاثیرات کم خوابیدن در شب و دیر خوابیدن ایجاد تغییرات در عملکرد سیستم ایمنی بدن و از جمله سلولهای کشنده (Killer cells) است. این سلولها مبارزین مهمی در برابر سلولهای سرطانی در بدن هستند و از سلولهای سالم بدن محافظت میکنند. درست عمل نکردن این سلولها به واسطه ی کم خوابی در شب میتواند موجبات ابتلا به بیماریهای جدی همانند انواع سرطانها را فراهم کند.
 

Similar threads

بالا