۵ ایده‌ خلاقانه در عکاسی ماکرو

memart94

عضو جدید
[h=2]۵ ایده‌ خلاقانه در عکاسی ماکرو[/h]
عکاسی ماکرو تکنیکی است که بسیاری از عکاسان، با علاقه‌ی زیادی آن را دنبال می‌کنند. حتما شما هم با دیدن عکس‌هایی که ریزترین جزییات بال‌های رنگارنگ پروانه‌ها و لطافت گلبرگ‌ها را به تصویر می‌کشند، لذت برده‌اید. پس اگر عکاس هستید یا علاقه‌مند به عکاسی، گاهی از این تکنیک برای خلق تصاویر زیبا استفاده کنید. در این مقاله با ۵ ایده و ترفند در عکاسی ماکرو آشنا می‌شویم

۱. از فلاش برای نمایش جزییات کوچک استفاده کنید.


همان قدر که یک لنز ماکرو با نسبت ۱:۱ برای عکس‌های کلوزآپ ضرورت دارد، در اختیار داشتن یک فلاش اکسترنال نیز مهم است. بر خلاف آنچه که بعضی از عکاسان ممکن است به شما توصیه کنند، قرار داشتن در یک نور حلقه‌ای برای گرفتن بهترین نتیجه، ضرورتی ندارد. نکته‌ی اصلی این است که باید نور خروجی فلاش را تا حدود -۱.۷۵ در حالت TTL کاهش دهید. با این کار جزییات موجود در عکس مانند شاخک پروانه‌ها، نمایان‌تر می‌شوند. در صورتی که به نور کمتری احتیاج دارید، باز هم این مقدار را کاهش دهید.

گاهی اوقات به عمق میدان بیشتری نیاز دارید تا سوژه‌ی مورد نظر کاملاً شارپ باشد. به جای انتخاب عمق میدان کمتر، از فلاش استفاده کنید. با انجام این کار سوژه‌ی مد نظرتان روشن‌تر و واضح‌تر می‌شود، از عمق میدان مناسبی بهره می‌برید و پس‌زمینه‌ی تیره و یا کاملاً سیاهی در اختیار خواهید داشت. برای انجام این کار در وضعیتی قرار بگیرید که میان سوژه و پس زمینه، حد اقل ۶ تا ۱۲ اینچ فاصله باشد. نور کم فلاش، به سوژه‌ی ماکرو جلوه می‌بخشد و آن را به زیبایی هر چه تمام‌تر به نمایش می‌گذارد بدون اینکه جزییات پس زمینه را آشکار کند.


۲. از میان گلبرگ‌ها عکاسی کنید.


با اضافه کردن جلوه‌های بصری زیبا به تصاویر ماکرو، از شیوه‌های عکاسی معمول فراتر بروید. با عکاسی از میان گلبرگ‌ها یا برگ‌های یک گیاه می‌توانید طیف ملایمی از رنگ‌ها را به عکس خود اضافه کنید در حالی که سوژه‌ی اصلی در فوکوس قرار دارد. این تکنیک با اینکه ساده است اما نتایج فریبنده‌ای به دنبال خواهد داشت. برای این شیوه‌ی خاص احتمالاً ترجیح می‌دهید که آزادانه و بدون استفاده از سه پایه، عکاسی کنید. بدین ترتیب راحت‌تر می‌توانید دوربین را در موقعیت مناسب و نزدیک به گلبرگ‌ها قرار دهید.
با بازترین دیافراگم شروع کنید، این مقدار باید در حدود f/۲.۸ باشد. یک گل را که جلوی سوژه‌ی شما قرار دارد در نظر بگیرید و لنز را در فاصله‌ی تقریباً یک اینچی آن قرار دهید. اگر این گل، قسمت زیادی از سوژه را می‌پوشاند نگران نباشید، چون عمق میدان کم باعث می‌شود که تقریباً شفاف به نظر برسد. هر چه لنز به گل نزدیک‌تر باشد، بیشتر از فوکوس خارج می‌شود. به نحوی کادر‌بندی کنید که سوژه‌ی مورد نظرتان در پس زمینه باقی بماند. در نهایت فوکوس اتوماتیک را بر روی نقطه‌ای که می‌خواهید واضح تر باشد، قرار دهید.



 

memart94

عضو جدید
[h=2][/h]
۳. از فوکوس دستی استفاده کنید.




برای بسیاری از موقعیت‌های عکاسی، استفاده از فوکوس خودکار، مناسب‌تر است. اما در وضعیت کلوزآپ، شرایط کاملاً متفاوت است. به خصوص زمانی که سوژه‌ی مورد نظرتان، دارای جزییات باریک زیادی باشد، مثلاً تار عنکبوت. در الین حالت، روش بهتر، استفاده از فوکوس دستی در حالت Live View یا ویژگی اوج فوکوس یا “”Focus Peaking است. با انتخاب این تنظیمات می‌توانید از بیشترین بزرگ‌نمایی بهره ببرید. در بعضی از دوربین‌ها می توانید بزرگنمایی و اوج فوکوس را ترکیب کنید. در این حالت در صورتی که از سه پایه استفاده کنید، دقت کارتان افزایش پیدا خواهد کرد و به نتیجه‌ی مطلوبی خواهید رسید.
۴. به پس زمینه‌ی سوژه‌تان دقت کنید.


در عکاسی ماکرو، پس‌زمینه‌ی مرتب، حائز اهمیت است. یک پس‌زمینه‌ی نامرتب و به‌هم‌ریخته، مخاطب را از توجه به سوژه‌ی اصلی که در فوکوس قرار دارد، باز می‌دارد. به جای اینکه در اولین نقطه‌ی ممکن بایستید و شروع به عکاسی کنید، سوژه را از زوایای مختلف بررسی کنید سپس جای مناسب را با توجه به پس‌زمینه انتخاب کنید.
پر کردن کادر با سوژه، روش خوبی برای حذف پس‌زمینه‌های نا‌مناسب است. با استفاده از قابلیت close focusing لنز‌های ماکرو، می‌توانید صحنه را به گونه‌ای هماهنگ کنید که فقط سوژه‌ی مورد نظر در کادر باشد. به این ترتیب شما قادرید تا با بسته‌ترین دیافراگم مثلاً f/۱۶ و بیشترین عمق میدان، کار کنید. برای اینکه تصویر پویاتری داشته باشید در ترکیب‌بندی از قانون یک سوم استفاده کنید.

 

memart94

عضو جدید
--

--

[h=2][/h]
۵. از تجربه کردن نهراسید.



با استفاده از دوربینهای دیجیتال امروزی، چند ثانیه پس از اینکه اولین عکس را انداختید، می‌توانید آن را در صفحه‌ی نمایش دوربین به دقت مشاهده کنید و آن را به ذهن بسپارید تا عکس دومی که می‌گیرید نواقص و ایرادات آن را برطرف کند. به این ترتیب چیزی را از دست نخواهید داد و بهترین نتیجه را خواهید گرفت.
یک روش خلاقانه‌ی دیگر که می‌توانید هنگام عکاسی ماکرو تجربه کنید، عکاسی با سرعت پایین شاتر و حرکت دادن عمدی دوربین است. برای این روش به لنز ماکرو نیاز ندارید. برای شروع، کادر را با گل بپوشانید و اطمینان حاصل کنید که گل مورد نظر در فوکوس قرار دارد. در این روش می‌توانید در انتهای فاصله‌ی کانونی قرار بگیرید، دکمه ی شاتر را پایین نگه دارید و نوردهی را شروع کنید، سپس به سرعت حالت زاویه‌ی گسترده ایجاد کنید. همچنین می‌توانید این مراحل را برعکس انجام دهید یعنی با زاویه‌ی گسترده شروع کنید سپس زوم کنید. برای شروع می‌توانید با توجه به میزان نور محیط، از این تنظیمات استفاده کنید:
سرعت شاتر یک ششم ثانیه
f/۲۲
ISO پایین در حدود

 

Similar threads

بالا