۴ سوال براي تشخيص سکته مغزي

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
۴ سوال براي تشخيص سکته مغزي



سکته مغزي، زماني اتفاق مي افتد که رگي در مغز مسدود يا پاره شود که در صورت درمان نشدن، سلول هاي مغز به سرعت مي ميرد.






در صورت بروز علايم و نشانه هاي سکته مغزي در يکي از اطرافيان، بايد بلافاصله با اورژانس تماس بگيريد و کمک بخواهيد.
-
-
-
-
-

علايم سکته مغزي- بروز ناگهاني ضعف و بي حسي در يک طرف از بدن
- تغيير ناگهاني بينايي در يک يا دو چشم يا دشوار شدن بلع غذا
- بروز ناگهاني سردردهاي شديد بدون علت
- بروز مشکلات شديد همراه با سرگيجه هنگام راه رفتن
- بروز مشکلات ناگهاني در صحبت کردن و شناخت ديگران

در درمان سکته مغزي، ثانيه ها نيز اهميت دارد. وقتي اکسيژن به مغز نمي رسد، مرگ سلول هاي مغز در چند دقيقه آغاز مي شود. در صورت مصرف داروهاي متلاشي کننده لخته خون در سه ساعت ابتدايي پس از بروز سکته مغزي، مي توان از گسترش آسيب ديدگي مغز کاست. وقتي بخشي از بافت مغز از ميان مي رود، اندام هايي از بدن که از طريق بافت از ميان رفته مغز کنترل مي شد، از کار مي افتد. به عبارت ديگر سکته مغزي سبب ناتواني بلند مدت جسمي مي شود.
متخصصان اعصاب مي گويند، در صورتي که بتوانيد طي ۳ ساعت اوليه به فردي که سکته کرده است، کمک کنيد مي توان عوارض سکته را جبران کرد. اهميت موضوع در تشخيص و ارائه کمک هاي پزشکي طي ۳ ساعت اوليه از زمان بروز سکته است زيرا احتمال دارد فرد دچار آسيب شديد مغزي شود و اطرافيان وي متوجه علايم سکته نشوند. براي تشخيص سکته کافي است از فرد ۴ سوال ساده کنيد.
*از وي بخواهيد لبخند بزند.
*از او بخواهيد صحبت کند و يک جمله ساده بگويد.
*از او بخواهيد ۲ دست را بالا ببرد.
* از او بخواهيد زبانش را بيرون بياورد. کج شدن به يک سمت، از علايم سکته است در صورت مشاهده اين نشانه، بلافاصله فرد را به بيمارستان منتقل کنيد.


سکته مغزي ايسکميک
متداول ترين نوع سکته مغزي، ايسکميک، نام دارد. تقريبا از هر 10 سکته مغزي 9 مورد در اين گروه قرار مي گيرد. عامل بروز سکته مغزي، لخته خوني است که در رگ درون مغز ايجاد شده است. لخته خون ممکن است در نقطه اي خاص گسترش يافته يا از ساير نقاط بدن به مغز رسيده باشد.


سکته مغزي هموراژيک
سکته مغزي هموراژيک بسيار نادر و مرگ بار است. اين نوع سکته وقتي بروز مي کند که يک رگ خوني ضعيف در مغز پاره شود. نتيجه اين نوع سکته، خونريزي شديد درون مغز است که متوقف کردن آن بسيار دشوار است.


سکته مغزي کوتاه (TIA)
حمله ايسکميک گذرا را اغلب سکته مغزي کوتاه مي نامند. لخته خون، قسمتي از مغز را به طور موقت از کار مي اندازد و علايمي شبيه سکته مغزي نمايان مي شود.
وقتي جريان خون دوباره برقرار شود، علايم و نشانه هاي سکته مغزي از ميان مي رود. سکته مغزي کوتاه، نشان دهنده آن است که سکته مغزي اصلي به زودي به وقوع مي پيوندد. اگر فکر مي کنيد سکته مغزي کوتاهي را پشت سر گذاشته ايد بايد بلافاصله به پزشک مراجعه کنيد تا او ميزان احتمال بروز سکته مغزي اصلي را به حداقل برساند.


عوامل خطر زا: بيماري هاي مزمن
بيماري هاي مزمن سبب افزايش احتمال بروز سکته مغزي مي شود.
- فشار خون بالا
- کلسترول بالا
- ديابت
- چاقي
کنترل و درمان اين بيماري ها، احتمال بروز سکته مغزي را بسيار کاهش مي دهد.


زندگي پس از سکته مغزي
بيش از نيمي از افرادي که سکته مغزي مي کنند، توانايي هاي خود را باز مي يابند.
افرادي که به اندازه کافي داروهاي متلاشي کننده لخته خون مصرف مي کنند، ممکن است به طور کامل بهبود يابند و کساني که دچار ناتواني شده اند ، ياد مي گيرند، مستقل باشند.





کلمات کليدی: سکته مغزي
 

Similar threads

بالا