۱۰ اتفاق بزرگ دنیای IT در دهه آینده

R-Quantum

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرکز خبري InfoWorld طي 30 سال گذشته در جريان اتفاقات فراواني در دنياي فناوري بوده است که اين اتفاقات،‌ از توليد کامپيوترهاي شخصي گرفته تا روي کار آمدن برنامه‌هاي جاسوسي و ويروس‌ها و ابزارهايي نظير گوشي iPhone را شامل مي‌شود. اين مرکز در سي امين سال تولد خود 10 اتفاق بزرگ را در دنياي فناوري، براي يک دهه آينده پيش‌بيني کرده است.

اول: پيروزي ابرها

پيش‌بيني اين مرکز بر اين اساس است که طي يک دهه آتي، دنياي IT بر آن خواهد شد تا تمرکز اصلي خود را بر خدمات اينترنتي(Cloud) متمرکز کند. بر اين اساس، حركت به سمت پردازش در ابرها طي پنج سال آينده آغاز خواهد شد. در حال حاضر برخي سرويس‌ها بر اساس اين سياست‌ها عرضه مي‌شوند که از جمله آن‌ها مي‌توان به EC2 شرکت Amazon اشاره کرد. در نهايت ظهور "پردازش ابري" باعث خواهد شد كه نياز به پردازش در شركت ها كاهش يابد.

دوم: چرخه فناوري

تا سال 2018 ميلادي رابط‌هاي کاربري انسان/ماشين در همه جا حاضر و موجود خواهند بود و مردم حين راه‌ رفتن، با گوشي‌هايي که در گوش دارند و عينک‌هاي که به چشم دارند و به عنوان نمايشگرهاي بزرگ و باکيفيت عمل مي‌کند، نگاهي مبتني بر ماشين را به دنيا پيدا خواهند کرد. کاربراني که اين روزها از گوشي iPhone استفاده مي‌کنند، در آن زمان به سمت iBeltBuckle، iGlasses و iEarRings روي خواهند آورد.

سوم: همه‌چيز کار مي‌کند!

شما به منزل مي‌رويد تا با کامپيوتر خود کار مختصري را انجام دهيد. زماني که کامپيوتر را روشن مي‌کنيد، ظرف چند ثانيه آماده مي‌شود. پست الکترونيکي شما به سرعت باز مي‌شود و منتظر نمي‌مانيد. در حقيقت، اين سيستم‌عامل جديد براي اجراي برنامه‌ها از آيکون ساعت‌شني استفاده نمي‌کند تا شما منتظر بمانيد و اين آيکون براي هميشه حذف شده است. در اين جريان، هر کاري که شما قصد انجام آن را داشته باشيد، کامپيوتر شما به سرعت و بدون معطلي انجام مي‌دهد. اين سيستم‌عامل جديد از هم‌اکنون Windows Sci-Fi نام‌گذاري شده ، زيرا فقط مي توانيم خواب ببينيم كه يكچنين سيستم عامل كارآمدي روزي اختراع شود!

چهارم: هيچ چيز از نظرتان دور نمي ماند

در سال 1945 "وانوار بوش"(Vannevar Bush) شکل اوليه دستگاهي را در ذهن مي‌پروراند که Memex نام داشت و مي‌توانست همه اطلاعات را در طول زندگي يک فرد در خود ذخيره و آن‌ها را بازيابي کند. در طول 30 سال آينده، پيشرفت در دنياي سيستم‌هاي هوشمند شناسايي صدا و تصوير که بر مبناي فناوري‌هاي اينترنتي(Cloud Computing) طراحي شده است، نسخه پيشرفته Memex را براي ما به ارمغان خواهد آورد. تصور کنيد، شما مي‌توانيد بدون نگراني در يک جلسه کاري مهم شرکت نکنيد، اگر چيزهاي مورد علاقه همسر خود را فراموش کرديد ديگر نگران نخواهيد بود، در هنگام مشاهده يک تبليغ تلويزيوني يا يک بيلبورد، نيازي به يادداشت تفکرات و جرقه‌هاي ذهني خود نداريد و ... دستگاه هاي PDA در آينده قادر خواهند بود كه به طور اتوماتيك كليهء وقايع و تجاربي را كه درگير آن هستيد ضبط كرده و به فضايي در ابرهاي كامپيوتري انتقال دهند كه البته، همه قابل جستجو و بازيافت خواهند بود.

پنجم: برداشتن مهم‌ترين گام در دنياي گوشي‌هاي هوشمند

در دهه آتي تلفن‌هاي همراه هوشمند با سيستم‌هاي مبتني بر اثرات متقابل صوتي، سيستم تشخيص تغييرات در چهرهء مخاطب، سيستم شناسايي موقعيت مخاطب، ارتباطات ويديويي، ورودي‌هاي صوتي و نمايشگرهاي چندلمسي به مهم‌ترين ابزار ارتباطي تبديل خواهند شد. صفحه‌کليد اين گوشي‌ها به صورت سخت‌افزاري و کامل وجود نخواهند داشت و صفحه‌کليد مجازي جايگزين آن‌ها خواهد شد. گوشي‌هاي هوشمند حافظه بالايي خواهند داشت و بر اين اساس، پايان عمر لپ‌تاپ‌ها فرا خواهد رسيد.

ششم: کارخانه‌هاي بدون انسان

اين روزها حجم توليدات کارخانه‌اي آمريکا رو به‌افزايش است و به دنبال بروز مشکلات اقتصادي، تعداد کمتري کارمند استخدام مي‌شود. اما در سال 2018 ميلادي سيستم‌هاي اتوماسيون به صورت کامل وارد واحدهاي کاري شده‌اند و در اين جريان، توليد ناخالص ملي کشورها رشد قابل‌ملاحظه‌اي خواهد داشت و تعداد کمتري از افراد براي فعاليت ماهانه خود دستمزد دريافت مي‌کنند. اين جريان مي‌تواند اختلالات اجتماعي فراواني را به دنبال داشته باشد.

هفتم: سيستم‌هاي تشخيص تصوير

در آن زمان شما مي‌توانيد با تهيه يک عکس و وارد کردن آن به موتور جست‌وجوي اينترنتي، کليه اطلاعات مربوط به آن را دريابيد. در اين جريان، شما پس از گرفتن عکس از يک گل، آن را به گوگل تحويل مي‌دهيد و غول جست‌وجوگرهاي اينترنتي جهان کلي اطلاعات علمي و تخصصي را در مورد اين گل در اختيار شما مي‌گذارد. در اين جريان کليه خودروها، انسان‌ها، ساختمان‌ها و هرچه که مي‌توانيد از آن عکس‌برداري کنيد، مي‌توانند شناسايي شوند و اطلاعات مربوط به آن‌ها در اختيار شما قرار بگيرد.

هشتم: روي کار آمدن فناور‌ي‌هاي امنيتي شخصي

در طول ده سال آينده سيستم‌هاي دولتي براي زيرنظر گرفتن انسان‌ها و تعقيب آن‌ها به صورت دايم راه‌اندازي خواهند شد. برخي افراد براي امنيت بيشتر خود از کاشت فناوري‌ LoJack استفاده مي‌کنند. فناوري‌ شناسايي صورت افراد که به سيستم‌هاي تشخيص ويديويي متصل شده و در خيابان‌ها نصب شده است نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنين ممکن است که فناوري LoJack به همراه سيستم ضبط صدا روي گواهينامه رانندگي افراد نصب شود. همچنين احتمال مي‌رود که در اين جريان، شرکت خودروسازي Mercedes-Benz شرکت General Motors و همچنين، شرکت OnStar را بخرد و از اين طريق، به قطب اصلي در توليد سيستم‌هاي شخصي LoJack در صنعت جهاني خودروسازي تبديل شود.

نهم: ارتباطات مسلسل و غيرقابل منفصل

سيستم‌هايي که به صورت مستمر اطلاعات دريافت مي‌کنند و به شبکه‌هاي جهاني متصل هستند، در طول دهه آتي امکان ارتباط متقابل کاربر و دستگاه را فراهم مي‌آورند و تحت هيچ شرايطي با اختلال و مشکل مواجه نمي‌شوند تا ارتباط کاربر قطع شود. کاربران به جاي آنکه در زنجيره درياچه‌هاي اطلاعاتي قرار بگيرد، در رودخانه اطلاعاتي خواهد بود. از اخبار ورزشي گرفته تا خبرهاي مربوط به فعاليت‌هاي دوستان شما، همه در شبکه‌اي خواهند بود که احتمال قطعي آن اصلا وجود ندارد.

دهم: توسعه ارتباطات اجتماعي

پيش‌بيني مي‌شود که در سال 2018 ميلادي از فناوري‌هايي استفاده کنيم که مي‌تواند ارتباطات اجتماعي ما را به خاطر بياورد و باعث تقويت آن‌ها شود. شما مي‌توانيد به صورت دسته جمعي در مناطق مختلف جغرافيايي کنار دوستان خود قرار بگيريد، از آن‌ها عکس بگيريد، يادداشت‌ برداري کنيد و فايل‌هاي تصويري تهيه کنيد و ... ممکن است شما فراموش کنيد که چه اتفاقي افتاده است، اما با وارد کردن يک کليدواژه جست‌وجو در سيستم‌هاي شخصي اطلاعاتي مي‌توانيد در جريان جزئيات اتفاقاتي قرار بگيرد که پيش‌تر رخ داده است. در اين جريان، بين "دوستان آنلاين" و "دوستان واقعي" تفاوتي وجود نخواهد داشت.

یافته های یک دانشجوی IT دانشگاه صنعتی شیراز
 
بالا