۩|♥|۩ ( ويژه نامه شبهاي قدر ) ۩|♥|۩

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شبی در هر سال

چنانكه از آیه‌های «سوره قدر»، بروشنی فهمیده می‌شود، در هر سال شبی هست، كه از هزار ماه –به ارزش، و قدر و فضیلت – برتر است. و این شب، در هر سال، هست. و در هر سال، یك شب، شب قدر است.

در این شب، فرشتگان به همراه بزرگ خویش (روح) به زمین می‌آیند، و هر امر و فرمان و تقدیری، كه از سوی خدا معین شده است – برای یك سال، تا شب قدر سال آینده – فرود می‌آورند.

آنچه از احادیثی كه در تفسیر این سوره، و تفسیر آیات آغاز سوره «دخان» و جز آن رسیده است، فهمیده می‌شود، این است كه فرشتگان در شب قدر مقدرات یك ساله را به نزد «ولی مطلق زمان» می‌آورند، و بر او عرضه می‌دارند و به او تسلیم می‌كنند.
این واقعیت، همواره، بوده است و خواهد بود.


در روزگار پیامبر اكرم، محل نزول فرشتگان شب قدر، آستان مصطفی (ص) بوده است. این امر مورد قبول همگان است. امر دیگری كه مورد قبول است این است كه پس از پیامبر اكرم (ص) نیز «شب قدر» هست، چنانكه در «قرآن كریم«، در «سوره قدر» و «سوره دخان» به روشنی ذكر شده است، كه شب قدر، در هر سال هست، رشیدالدین میبدی، مفسر معروف سنی، می‌گوید: «برخی گفته‌اند: این شب قدر، به روزگاران پیامبر(ص) بود، و سپس از میان رفت. اما چنین نیست، زیرا كه همه اصحاب پیامبر و علمای اسلام معتقدند كه شب قدر، تا قیام قیامت، باقی است.»

شیخ طبرسی نیز، در این‌باره، روایتی از ابوذر غفاری نقل می‌كند:- از ابوذر غفاری روایت است كه گفت: به پیامبر خدا گفتم: ای پیامبر! آیا شب قدر و نزول فرشتگان، در آن شب، تنها در زمان پیامبران وجود دارد، و چون پیامبران از جهان رفتند، دیگر شب قدری نیست. پیامبر فرمود: «نه، بلكه شب قدر، تا قیام قیامت هست.»

درباره این امر شناختی مهم، احادیث متعدد رسیده است، و این موضوع عظیم قرآنی، مورد تشریح و توضیح قرار گرفته است.

از این جمله است حدیث دیگری، كه در كتاب "اصول كافی" نقل شده است.
در این حدیث، از قول امام جعفر صادق "ع" چنین آمده است:
علی(ع) بسیار می‌فرمود، كه هر گاه دو تن از اصحاب نزد پیامبر(ص) بودند، و آن حضرت سوره «انا انزلناه» را با خشوع و گریه تلاوت می‌كرد، می‌گفتند: چقدر در برابر این سوره حساسی؟
می‌فرمود: «این حساسیت برای چیزی است كه چشمانم دیده است، و جانم نیوشیده است. و پس از من، جان این مرد (اشاره به علی) خواهد نیوشید.»

می‌پرسیدند: تو چه دیده‌ای، و او چه خواهد دید؟
پیامبر(ص) در پاسخ آنها روی خاك می‌نوشت: «تنزل الملائكه والروح فیها باذن ربهم من كل امر». در شب قدر فرشتگان و روح، به اذن خدا، هر امری (و تقدیری) را فرود می‌آورند.» آنگاه می‌فرمود: «پس از اینكه خدای متعال فرموده است: «من كل امر»، (هر امری)، آیا چیز دیگری باقی خواهد ماند؟»
می‌گفتند: نه.

بقیه اش رو ننوشتین خانوم مدیر.؟
در ضمن من اوایل سوره دخان رو خوندم. میشه توضیح بدید کجای این سوره تقدیم امور به ولی مطلق جهان هست؟
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان بيايد امشب ب صورت ويژه ....موقعي ك اشك از چشمامون سرازير شد....موقعي ك دلمون صاف شد براي بچه هاي مظلومه غزه ...ملتشون دعا كنيم ...

و البته شیعیان مظلوم شمال عراق که در بی خبری توسط وهابیت قتل عام میشن
 

A1300

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بقیه اش رو ننوشتین خانوم مدیر.؟
در ضمن من اوایل سوره دخان رو خوندم. میشه توضیح بدید کجای این سوره تقدیم امور به ولی مطلق جهان هست؟

سلام

وقتتون بخیر

تیتر مطلب لینک دار هست

میتونید کل متن رو مطالعه بفرمایید

موفق باشید
 

بانو امین

مدیر تالار اسلام و قرآن
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
اعمال شب بيست و سوم

اعمال شب بيست و سوم

الف ـ تأكيد بر غسل.به نقل از بريد بن معاويه : « ديدم امام صادق عليه السلام در شببيست و سوم از ماه رمضان غسل كرد: يك بار در اوّل شب ، يك بار هم در آخر آن .»

ب ـ تأكيد بر شب زنده دارى:

1- امام على عليه السلام:
« پيامبر خدا در دهه آخر ماه رمضان ، بستر خود را جمع مى كرد و كمرش را مى بست و شب بيست و سوم ، خانواده خود را بيدار مى كرد و در آن شب ، به صورت خفتگان ، آب مى پاشيد »

2- دعائم الإسلام: فاطمه عليهاالسلام نمى گذاشت كه كسى از خانواده اش در آن شب (شب بيست و سوم) بخوابد و [ خواب] آنان را با كم خوردن درمان مى كرد و از روز براى آن شب ، آماده مى شد و مى فرمود: «محروم ، كسى است كه از خير آن بى بهره بماند»

3- الإقبال ـ به نقل از جميل و هشام و حفص ـ :
« امام صادق عليه السلام به سختى بيمار شد. چون شب بيست و سوم فرا رسيد ، به غلامان خود دستور داد او را به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود.»


ج ـ تأكيد بر صد ركعت نماز

1- امام باقر عليه السلام: « هر كس شب بيست و سوم ماه رمضان را زنده بدارد و در آن صد ركعت نماز بخواند ، خداوندْ در زندگى اوگشايش مى دهد و كار دشمنان او را خود بر عهده مى گيرد و او را از غرق شدن ، زير آوار ماندن ، سرقت ، و از شرّ دنيا مصون مى دارد و وحشت نكير و منكر را از او بر مى دارد ، و او در حالى از گور خويش بيرون مى آيد كه نورش بر اهل رستاخيز مى تابد ، و نامه عملش را به دست راستش مى دهند و رهايى از آتش و عبور بر صراط و ايمنى از عذاب را براى او مى نويسند و بدون حساب وارد بهشت مى شود و در بهشت ، از همنشينان پيامبران و صدّيقان و شهيدان و صالحان قرار داده مى شود و آنان چه نيكو همنشينانى اند!

2- امام صادق عليه السلام: « مستحب است در آن شب صد ركعت نماز خوانده شود ، در هر ركعت: يك بار «حمد» و ده بار سوره «قل هو اللّه أحد»

د ـ تأكيد بر زيارت امام حسين عليه السلام

1- امام رضا عليه السلام:

كسى كه در ماه رمضان ، امام حسين عليه السلام را زيارت مى كند ، مواظب باشد كه نزد قبر آن امام بودن را در شب جُهَنى از دست ندهد ،و آن ، شب بيست و سوم است؛ شبى كه اميد است شب قدر باشد.

2- امام جواد عليه السلام: « هر كس در شب بيست و سوم ماه رمضان ، امام حسين عليه السلام را زيارت كند ـ همان شبى كه اميد است شب قدر باشدو در آن شب ، هر كار حكمت آميزى فيصله مى يابد ـ روح هاى بيست و چهار هزار فرشته و پيامبر با او مصافحه مى كنند ، كه همگى از خداوندْ اذن مى گيرندكه آن شب ، حسين عليه السلام را زيارت كنند. »


ه ـخواندن سوره هاى عنكبوت ، روم و دُخان

امام صادق عليه السلام ـ خطاب به ابو بصير ـ :

« هر كس دو سوره عنكبوت و روم را در ماه رمضان ، در شب بيست و سوم بخواند ، به خدا قسم ـ اى ابو محمّد ـ او از اهل بهشت است و هرگز در اين سخن استثنا نمى كنم و نمى ترسم كه خداوند ، در اين سوگند گناهى بر من بنويسد اين دو سوره نزد خداوند ، جايگاهى والا دارند.»

الإقبال: و از اعمال افزون در شب بيست و سوم ، خواندن سوره دُخان در آن شب و در هر شب است


و ـ خواندن هزار بار سوره قدر

سيّد ابن طاووس ـ در الإقبال ـ :از قرائت قرآن در اين شب [ قرائتِ] هزار بار سوره «إنّا أنزلناه» است. روايتى براى اين ، در شب اوّل ، به صورت كلّى (براى همه ماه) گذشت. اختصاص خواندن اين سوره در اين شب نيز با سندهاى چندى از امام صادق عليه السلام براى ما روايت شده است ،كه فرمود: «اگر كسى در شب بيست و سوم ماه رمضان ، هزار بار سوره إنّا أنزلناه بخواند ، صبح خواهد كرد ، در حالى كه يقين او ، با اعتراف به آنچه مخصوص ماست ، استوار خواهد بود و اين نيست ، مگر به سبب آنچه در خواب خود مى بيند»


ز ـ دعا براى امام زمان عليه السلام

مصباح المتهجّد ـ به نقل از محمّد بن عيسى ، با سدر شب بيست و سوم ماه رمضان ، اين دعا در حال سجود ، ايستاده ، نشسته و در هر حال و در همه ماه و هر گونه و هر وقت از روزگارت كه ممكن شود ، مكرّر خوانده مى شود. پس از ستايش خداى متعال و درود بر پيامبر ، محمّد صلى الله عليه و آله ، مى گويى :
«خداوندا! در اين ساعت و در هر ساعت ، براى ولىّ خود ، ... پسر ... (حجة بن الحسن ع) ، سرپرست و نگهبان و پيشوا و ياور و راهنما و چشم باش ،تا آن كه او را در زمين خود ، با اطاعت و رغبت مردم ساكن سازى و وى را در آن به مدّت طولانى بهره مند گردانى!»


فضيلت و آداب روز قدر

الإقبال ـ به نقل از هشام بن حكم ، از امام صادق : روزِ شب قدر ، مثل شب قدر است
امام صادق عليه السلام:شب قدر ، در هر سال ، هست و روز شب قدر ، مثل شب قدر است
امام صادق عليه السلام: صبح روز شب قدر ، مثل شب قدر است. پس ، عمل و تلاش كن
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز

شب‌های قدر فرصتی است برای بازگشتن به سوی حضرت حق و توبه کردن از گناهان و پیمودن راه درست

شب قدر، فرصتی است برای پاک کردن ظاهر و باطن از هر آلودگی شب زاری و سبک شدن روح از بار گناهان و رهایی از دوزخ است،

فرصتی دوباره برای اظهار شرمساری و پشیمانی از گذشته‌ها است

مبادا این فرصت را از دست دهیم و در این شب روحانی، از امور معنوی غافل شویم

مبادا شبِ نماز و تلاوت بگذرد و ما از برکات این لحظه‌های شکوهمند و شیرین بی بهره بمانیم.


اهمیت احیاء در شب قدر

یکی از موضوعاتی که در ارتباط با شب قدر در احادیث اهل بیت(علیه السلام) مطرح شده است شب زنده‌داری
است چیزی که از روایات بدست می‌آید خود احیاء و شب زنده‌داری موضوعیت دارد.


احیاء عذاب را برمی‌دارد

مرحوم کلینی در کافی و صدوق در من لایحضره الفقیه از رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) نقل کرده‌اند که فرمود: هرکس شب قدر را زنده بدارد تا سال آینده عذاب از او برگردانده می‌شود.





خواب در شب احیاء نهی شده است

مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار از امام باقر(علیه السلام) و او از پدرانش نقل کرده‌اند که:

پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) نهی کرده که از شب 21 و 23 غفلت شود و نهی کرده که کسی در آن شب بخوابد.


توجه توجه:

به بیداری چشم قناعت نکنیم؛ زیرا آنچه مهم است بیداری دل و آگاهی و بصیرتی است که انسان را در محضر فرشتگان آسمانی،سزاوار فیض و رحمت می‌کند و پاداش نیک الهی را به همراه دارد.
 

بانو امین

مدیر تالار اسلام و قرآن
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
اين شب، از دو شب قبل برتر است و از احاديث متعدد اينگونه احتمال داده مي‌شود كه شب قدر همين شب است. در روايتي از امام باقر(ع) نقل شده است كه مردي در ماه رمضان خدمت رسول خدا (ص) آمد و به آن حضرت عرض كرد: من در بيرون مدينه به سر مي‌برم و شتر و گوسفند دارم كه نمي‌توانم همه شب در مدينه حاضر شوم. دوست دارم شبي را به من معرفي كني تا آن شب را به مدينه بيايم و در نماز و عبادت حاضر باشم . حضرت او را به نزد خود فراخواند و به طور در گوشي آن شب را معرفي كرد.
آن مرد نيز وقتي شب‌هاي بيست و سوم ماه رمضان فرا مي‌رسيد، با همه خانواده و فرزندان و غلامان به مدينه مي‌آمد و آن شب را مي‌ماند و صبحگاهان به منزل خويش بر مي‌گشت.


روايات متعدد ديگري نيز داريم كه مي‌گويد: شب قدر، شب بيست و سوم است. مرحوم "علامه مجلسي" نيز در كتاب "زادالمعاد" مي‌گويد:"‌اكثر احاديث معتبر دلالت دارد كه شب بيست و سوم، شب قدر است".


اعمال مخصوص شب بيست و سوم ماه رمضان

اين دعا را بخواند:

اللَّهُمَّ امْدُدْ لِي فِي عُمُرِي

خدايا عمرم را طولانى گردان

وَ أَوْسِعْ لِي فِي رِزْقِي

و روزى‏ام را وسعت بخش

وَ أَصِحَّ لِي جِسْمِي

و بدنم را تندرست بدار

وَ بَلِّغْنِي أَمَلِي

و به آرزويم برسان

وَ إِنْ كُنْتُ مِنَ الْأَشْقِيَاءِ فَامْحُنِي مِنَ الْأَشْقِيَاءِ وَ اكْتُبْنِي مِنَ السُّعَدَاءِ

و اگر در زمره بدفرجامان هستم،مرا از آن گروه محو كن و در گروه سعادتمندان ثبت فرما

فَإِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ

،كه تو در كتاب فرو فرستاده‏ به پيامبر مرسلت(درود تو بر او و خاندانش)فرمودى:خدا محو مى‏كند آنچه را بخواهد و ثبت مى‏نمايد آنچه را اراده كند و كتاب جامع نزد اوست


اين دعا را كه مخصوص شب بيست و سوم است بخواند:

يَا رَبَّ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ جَاعِلَهَا خَيْرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ

اى پروردگار شب قدر و قراردهنده آن بهتر از هزار ماه،

وَ رَبَّ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْجِبَالِ وَ الْبِحَارِ

و پروردگار شب‏ و روز،و كوهها و درياها

وَ الظُّلَمِ وَ الْأَنْوَارِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ

و تاريكيها و روشناييها و زمين و آسمان

يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا حَنَّانُ يَا مَنَّانُ

اى پديدآورنده،اى صورت‏بخش،اى‏ عطا كننده،اى نعمت ده،

يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللَّهُ يَا قَيُّومُ

اى خدا، اى بخشنده، اى خدا، اى به خود پاينده،

يَا اللَّهُ يَا بَدِيعُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ

اى خدا، اى نو آفرين، اى خدا، اى خدا، اى خدا،

لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ

نامهاى نيكوتر و نمونه‏هاى والاتر و بزرگمنشى و نعمتها از آن توست،

أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

از تو درخواست مى‏كنم كه بر محمّد و خاندان‏ محمّد درود فرستى،

وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَدَاءِ

و قرار دهى در اين شب نامم را در زمره سعادتمندان

وَ رُوحِي مَعَ الشُّهَدَاءِ

و روحم را با شهيدان

وَ إِحْسَانِي فِي عِلِّيِّينَ

و نيكوكارى‏ام‏ را در بلند‌مرتبه‏ترين درجه بهشت

وَ إِسَاءَتِي مَغْفُورَةً

و گناهم را آمرزيده

وَ أَنْ تَهَبَ لِي يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي

و ببخشى بر من يقينى كه دلم با آن همراه باشد

وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي

و ايمانى كه شك را از من‏ زدوده گرداند

وَ تُرْضِيَنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي

و خشنودى به آنچه نصيبم نموده‏اى

وَ آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً

و ما را در دنيا و آخرت پاداش نيكو عنايت فرما

وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ

و از عذاب آتش سوزان حفظ كن

وَ ارْزُقْنِي فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ

و در اين شب ذكر و شكر خويش و رغبت به سوى خود و بازگشت و توبه روزى‏ام فرما

وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلامُ و به آنچه محمّد و خاندان محمّد(درود خدا بر آنان باد)را به آن موفق كردى توفيقم ده


اين دعا را كه امام صادق(ع) نقل شده است ،‌بخواند:

اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ فِيمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ خدايا قرار ده در آنچه حكم مى‏كنى و مقدّر مى‏نمايى،از فرمان حتمى، وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ

در آنچه از كار حكيمانه جدا مى‏سازى در شب قدر،از حكمى كه بازگشت نپذيرد،و تغيير نيابد،

أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا

اينكه مرا در اين سال از حاجيان خانه محترمت بنويسى

اَلْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ

حاجيانى كه حجّشان پذيرفته،

اَلْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ

و سعيشان قبول افتاده

اَلْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ

و گناهانشان‏ آمرزيده گشته

اَلْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ

و بديهايشان محو شده است

وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمْرِي

و قرار ده در آنچه فرمان مى‏دهى و مقدّر مى‏نمايى كه عمرم را طولانى گردانى

وَ تُوَسِّعَ لِي فِي رِزْقِي

و در روزى‏ام‏ وسعت بخشى


اين دعا را كه از امام حسين (ع) نقل شده است بخواند:

يَا بَاطِنا فِي ظُهُورِهِ

اى پنهان در حال آشكار بودنش

وَ يَا ظَاهِرا فِي بُطُونِهِ

و اى آشكار در حال پنهان بودنش

وَ يَا بَاطِنا لَيْسَ يَخْفَى

و اى پنهانى كه مخفى نمى‏شود

وَ يَا ظَاهِرا لَيْسَ يُرَى

و اى آشكارى كه ديده نمى‏شود

يَا مَوْصُوفا لا يَبْلُغُ بِكَيْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ

اى به وصف آمده‏اى كه هيچ ممكنى به حقيقتش نمى‏رسد

وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ

و هيچ حدّ بسته‏اى به او احاطه پيدا نمى‏كند

وَ يَا غَائِباً غَيْرَ مَفْقُودٍ

و اى غايب گم نشده

وَ يَا شَاهِداً غَيْرَ مَشْهُودٍ يُطْلَبُ فَيُصَابُ

اى حاضرى كه مشهود نيست تا آنكه جستجو شود و او را بيابند

وَ لا يَخْلُو مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَيْنَهُمَا طُرْفَةَ عَيْنٍ

آسمانها و زمين و آنچه بين آنهاست،به اندازه چشم برهم‏زدن از او خالى نيست

لا يُدْرَكُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ وَ لا بِحَيْثٍ

به كيفيتى معين دانسته نمى‏شود و محدود به مكان و جهت نمى‏گردد

أَنْتَ نُورُ النُّورِ

تويى روشنايى نور

وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ

پروردگار پرورندگان

أَحَطْتَ بِجَمِيعِ الْأُمُورِ

به همه امور احاطه كرده‏اى،

سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ

منزه خدايي كه مانندش چيزي نيست

وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

و او شنوا و بيناست

سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لا هَكَذَا غَيْرُهُ

،منزّه است آن‏كه داراى اين صفات است و براى غير او چنين صفاتى نيست.

سپس هر حاجتي دارد از خدا بطلبد


همچنين از معصومين (ع) روايت شده است كه در شب بيست و سوم ماه رمضان، در سجود و ايستاده و نشسته دعاي زير را مي‌خواندند، بلكه مناسب است در تمام ماه رمضان و در زمان‌هاي ديگر پس از تمجيد و ستايش خداوند و صلوات بر محمد و آلش ( مثلا حداقل با گفتن الحمدلله و الصلاه علي رسول الله و آله الطاهرين ) اين دعا خوانده شود:

اَللهمَّ کُن لوليکَ الحُجةِ بنِ الحَسَنِ

خدايا براى ولى‏ات حجت بن الحسن

صَلَواتُکَ عَلَيهِ و عَلي ابائهِ في هذهِ السّاعةِ، و في کُلّ ساعَة

كه درودهايت بر او و پدرانش باد، در اين ساعت،و در هر ساعت

وَليا و حافظا

باش سرپرست و نگهبان

وقائِداً وَ ناصِراً

و پيشوا و ياور

وَ دَليلاً وَ عَيناً

و راهنما و ديده‏بان

حَتّي تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً

تا او را با رغبت مردم در زمينت سكونت دهى

و تُمَتّعَهُ فيها طَويلًا.

و زمانى طولانى بهره‏مندش سازى


همچنين اين دعا را در حالي كه دستان خود را به سوي آسمان بلند مي‌كند، بخواند:

يا مُدَبّرَ الاُموُرِ

اى تدبيرگر امور

يا باعِثَ مَن في القُبُور

اى برانگيزنده مردههاى در گور

يا مُجرِي البُحُور

اى روان كننده درياها

يا مُلَينَ الحَديدِ لِداوُد،

اى نرم كننده آهن براى داود،

صَل عَلي مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَافعَل بي کَذا وَ کَذا

بر محمد و خاندان محمد، درود فرست‏ و با من چنين و چنان كن.

و بجاي كلمات كذا و كذا حاجات خود را بخواهد و سپس اضافه كند: الليله الليله ، الساعه الساعه. اين دعا را در حال ركوع، سجده، ايستاده و نشسته به طور مكرر بخواند


مرحوم "علامه مجلسي"، در "زادالمعاد" فرموده است: در اين شب هر مقدار كه ممكن باشد، قرآن بخواند و از دعاهاي "صحيفه كامله سجاديه" نيز استفاده كند؛ مخصوصا دعاي «مكارم الاخلاق» و دعاي «توبه».

روزهاي شب قدر را نيز بايد حرمت داشت و به عبادت و دعا به سر برد؛ در احاديث فراواني آمده است كه روز قدر نيز در فضيلت مثل شب قدر است.
 

بانو امین

مدیر تالار اسلام و قرآن
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
خَطآ از مَـن اَست می دانَم

اَز مَـن کهـ سالهاست گــُفته اَمـ[SUP] |ایـاکَ نَعـبـ ـُد|[/SUP]

اَمــّآ بهــ دیگــَران هَمـ دل سـپرده اَم

اَز مَـن کهـ سال هاستـ گــُفته اَم |ایـاکَ نَستَعیـن|

اَمــّآ بهـ دیگــَران هَم تکیهـ کــَرده اَم

[امـا رهـایـم نـکـن...]

بـیـش از همیشـه دل تنـگـم

بـه انـدازه ـی تـمـام روزهـای نبـودنـم]


بسـم اللـه ارحمـن الرحیـم...انـا انزلنـا فـی الیلـه القـَدر...
ومـا ادراکـَ مـا لیلیـه القـدر..لیلـه القـدر خیرُ مـِن اَلفِ شَهـر..
تَنَزَلُ مَـلـائِکَه والروحُ فیها بـاِذن ربّهم مـِن کُـل اَمـر...
سَلـامُ هـی حتـی مَطلَعِ الفجـر...
 

بانو امین

مدیر تالار اسلام و قرآن
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
شب قدر، شبی که باید به یاد روی محبوب عزیز، آن یار پنهان رخسار، با دردمندی‌های عاشقانه نالید و دیدار او را از خدای طلبید.​
**********​
شب عفو است و محتاج دعایم ، زعمق دل دعایی کن برایم​
اگر امشب به معشوقت رسیدی ، خدا را در میان اشک دیدی​
کمی هم نزد او یادی زما کن ، کمی هم جای ما او را صدا کن​
بگو یارب فلانی رو سیاه است ، دو دستش خالی و غرق گناه است...
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

طاعات همگی قبول

امشب بیاید از خودمون بگیم

امشب آخرین شب قدر
حواسمون جمع کنیم از خدا کم نخوایم

چند روزی هست این نوشته مرتب توی ذهنم هست حواسمو مشغول کرده

البته من یکبار خیلی بدجور تجربه اش کردم
اون موقعی که دوتا موقعیت ناب رو یکجا از دست دادم

حتما شنیدین
بعضی وقتها آدم ی الماس تو دستشه بعد ی گردو میبینه
خم میشه گردو رو برداره الماس از دستش ول میشه
قل میخوره میره توی سیاهی چاه گم میشه
بعد برا آدم ی گردوی پوک میمونه
ی دهن باز
و ی دنیا حسرت



میخوام بگم به هوای گردوها امشب الماس هامونو از دست ندیم

از خدایی که گفته امشب بی حساب وکتاب میبخشه
بی حساب وکتاب اجابت میکنه
بی حساب وکتاب برآورده میکنه
توی این شبی که "سلام هی حتی مطلع الفجر" هست
تا دم صبح در رحمت گشوده است
لحظه لحظه اش پراز بخشش وغفران
پراز عطاست
پر از اجابت واستجابت

وقتتون
تک تک لحظه هاتون رو قدر بدونید

این شب تکرار شدنی نیست
هیچ وقت دیگه نیست
ماه مبارک وشب های قدر پارسال ی چیز بوده
امسالی ها ی چیز دیگه
برای سال بعد هم کی زنده کی مرده؟


برای همه دعا کنیم
اول اونایی که دستشون از دنیا کوتاه
بعد برای همه ی اونایی که نمیتونن امشب دست به درگاه خدا بردارن
شنیدید مردم غزه توی چه اوضاعی بسر میبرن؟

دعا برا مردم مظلوم فلسطین،برای افرادی که گرفتار ظلم توی هر نقطه دنیان ،اونایی که گرفتار اشرار داعشی ها هستن
یادتون نره

دعا برای بیمارا یادتون نره
دعا برای همه آدمهایی که نیازمندن
برای همه ی اونایی که ........

برای والدینمون
دوستامون
بعد ببینید چی میخواید از خدا


به نظرم جند دقیقه ای بشینیم با خدا حرف بزنیم
ببینیم چی داشتیم
چطور استفاده کردیم
حالا که میخوایم ازش بخوایم هرچی رو، میتونیم بهش قول بدیم درست استفاده میکنیم؟
یا مثل قبلی ها (گاهی بدون حتی ی تشکر)فکر میکنیم حقمون بوده که بهمون عطا شده


ته ته دعاهاتون
اونجایی که دیگه صدای هق هقتون آرووم میشه
اونجایی که دیگه حرفی برا گفتن ندارید
ی سلام بدید به مولا
به صاحبمون
به امام عصرمون که پرونده هامون زیر دستان مبارکشون هست
بعد بگید
یا صاحب الزمان ،الغوث والامان
آقا شما با رضایت امضا کن
شما همراهی کنید آقا

دست مرا بگیر که عبدی فراری ام
دست مرا بگیر، گریزان شدن بس است

التماس دعا
:gol:
 

Eshgh Khoodayi

عضو جدید
کاربر ممتاز
شب قدر

شب قدر

[FONT=&quot]بیاییم[/FONT]
[FONT=&quot]به جای اینکه این دو،سه شب قدر رو به ظاهر خدایی بشیم[/FONT]
[FONT=&quot]همیشه یاد خدا باشیم،نه فقط دو،سه شب!

[/FONT]

[FONT=&quot]حرفش ساده است یاد خدا بودن[/FONT]
[FONT=&quot]ولی تو عمل آدم با اعتقاد و ریاکار مشخص میشه[/FONT]
[FONT=&quot]ببین ملاک سنجش خدا عمل صالح،نه حرف بی عمل

[/FONT]

[FONT=&quot]خدایا چنان کن سرانجام کار توخوشنود باشی و ما رستگار

[/FONT]
[FONT=&quot]وبلاگ گروهی عشق خدایی (بنده حقییر)[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
 

Eshgh Khoodayi

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلنوشته دختر اهل سنت در مورد شب قدر

دلنوشته دختر اهل سنت در مورد شب قدر

این شبها
این شبها گویی تازه آدمها گمشده شان را پیدا میکنن ...!!
آری خدایشان را که شاید جایی در هیاهوی مشغله هایی روزانه شان گم کرده بوده
تازه یادشان می آید فرسنگ ها از خدا دور بوده اند...!!
این شبها ... همه با دستهایی سرشار از تهی
راهی سرزمین معشوق میشوند...
فقط یادمان باشد توشه راهمان کمی باور باشد و کمی یقین...
آن وقت میبینیم که خدا چگونه دنیا را ارزانی دستهایی خالیمان میکند!!
این شبها...یادمان نرود میان هق هق گریه هایمان
تمام باورهایی که خدا را از ما گرفته بود را خط خطی کنیم...!!
حواسمان باشد سهممان از این شبها
دلی آلود به ریا نباشد
یا به قول فروغ فرخزاد :
پيشاني ار ز داغ گناهي سيه شود،
بهتر ز داغ مهر نماز از سر ريا

نام خدا نبردن از آن به كه زير لب،
بهر فريب خلق بگوئي خدا خدا

وبلاگ گروهی عشق خدایی
نویسنده: دختر ی از دیار اهل سنت

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (۱)

وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (۲)

لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (۳)

تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (۴)

سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)

____________________________


شب قدر است و امشب راز دارم
نگه تا صبح امشب باز دارم

شب قدر است و بايد قدر دانم
قدم در پيشگاه قدر دانم

شب قدر است و امشب هجر مولاست
دلم از عشق پر شور و غوغاست

شب قدراست و اخترها غمينند
تو گويى جملگى سر در جبينند

بلى امشب شب بيمارى اوست
شب توديع يار خوب و نيكوست

شب سرخ شهادت بين تو امشب
شب درد سعادت بين تو امشب

چه امشب ديده‏اش خونبار و گريان
نظر افكند او بر شير يزدان

على اى فاتح هم بدر و خيبر
على اى بر يتيمان جمله سرور

سر خونين خود بردار اى دوست
ببين زينب كه طور، رخساره‏ ى اوست

حسن بنگر، حسين و هم ابوالفضل
عنايت كن، كرم بنما، نما بذل



 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
استاد فاطمی نیا :

حدیث داریم که از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله پرسیدند در شب قدر چه بخواهیم ؟
ایشان فرمودند : «عافیت بخواهید.»

"بیماری ضد عافیت است،داشتن فرزند نا صالح ضد عافیت است،همسایه بد ضد عافیت است،قرض و گرفتاری ضد عافیه است،بی آبرویی ضد عافیت است،هر چیز بدی ضد عافیت است، پس در عافیت خواستن همه چیز هست."پس بهترین دعاها برای خود و دیگران مخصوصا در شب های قدر طلب عافیت است" همه دعا ها را به همراه عافیت بخواهید."
"این دعا را اول صبح به فارسی یا عربی بگویید: اللهم عافنا فی جمیع الامور ،خدایا در همه کارها به ما عافیت بده."

اللهم عافنا فی جمیع الامور،الهی آمین
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز




تشنه ام این رمضان تشنه تر از هر رمضانی


شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی




لیله القدر عزیزی است بیا دل بتکانیم

سهم ما چیست از این روز همین خانه تکانی

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

علائم و منزلت لیلة القدر در احاديث

حدیث:
قال الباقران علیهما السلام:
سالته عن علامة لیلة القدر، فقال: علامتها ان یطیب ریحها، و ان كانت فى برد دفئت، و ان كانت فى حر بردت فطابت. (1)
ترجمه:
(محمد بن مسلم) از علامت لیلة القدر پرسید؟ پس امام (ع) فرمود: علامت لیلة القدر این است كه بوى خوشى از آن پخش مى‏شود، اگر در سرماى (زمستان) باشد گرم و ملایم مى‏گردد، و اگر لیلة القدر در گرماى (تابستان) باشد خنک و معتدل و نیكو مى‏گردد.

توضیح:
علامه طباطبائى در علایم شب قدر مى‏گوید: روایات در معنى و خصایص و فضایل شب قدر بسیار است، در بعضى از آن روایات علامت هایى براى شب قدر ذكر كرده از قبیل اینكه شب قدر، صبح آن شب آفتاب بدون شعاع طلوع مى‏كند و هواى آن روز معتدل است. (المیزان، ج 40، ص 332)


حدیث:
قال ابو عبد الله علیه السلام:
لیلة القدر فى كل سنة و یومها مثل لیلتها. (2)

ترجمه:
شب قدر در هر سال است و روز آن مثل شب آن مى‏باشد.

حدیث:
قال النبى (صلى الله علیه و آله):
ان انا ادركت لیلة القدر فما اسال ربى؟ قال (ص): «العافیة‏». (3)

ترجمه:
به پیامبر(ص) گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزى را مسئلت كنم؟ فرمود: «عافیت را».

حدیث:
قال موسى (علیه السلام): الهى ارید قربك، قال: قربى لمن استیقظ لیلة القدر،
قال: الهى ارید رحمتك، قال: رحمتى لمن رحم المساكین لیلة القدر،
قال: الهى ارید الجواز على الصراط، قال: ذلك لمن تصدق بصدقة فى لیلة القدر،
قال: الهى ارید من اشجار الجنة و ثمارها، قال: ذلك لمن سبح تسبیحه فى لیلة القدر،
قال: الهى ارید النجاة من النار، قال: ذلك لمن استغفر فى لیلة القدر،
قال: الهى ارید رضاك، قال: رضاى لمن صلى ركعتین فى لیلة القدر. (4

ترجمه:
موسی (علیه السلام)گفت:
خداوندا! مى‏خواهم به تو نزدیك شوم، فرمود: قرب من از آن كسى است كه شب قدر بیدار شود،
گفت: خداوندا! رحمتت را مى‏خواهم، فرمود: رحمتم از آن كسى است كه در شب قدر به مسكینان رحمت كند.
گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو مى‏خواهم فرمود: آن، از آن كسى است كه در شب قدر صدقه‏اى بدهد.
گفت‏: خداوندا! از درختان بهشت و از میوه‏هایش مى‏خواهم، فرمود: آنها از آن كسى است كه در شب قدر تسبیحش را انجام دهد.
گفت: خداوندا! رهایى از جهنم را مى‏خواهم، فرمود: آن، از آن كسى است كه در شب قدر استغفار كند.
گفت‏: خداوندا خشنودى تو را مى‏خواهم، فرمود: خشنودى من از آن كسى است كه در شب قدر دو ركعت نماز بگذارد.

توضیح:
لیلة القدر شبى است كه قرآن نازل شده است و ظاهراً مراد به قدر، تقدیر و اندازه‏گیرى است. خداى تعالى در آن شب حوادث یكسال را یعنى از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر مى‏نماید، زندگى و مرگ، رزق، سعادت، و شقاوت و چیزهایى از این قبیل را مقدر مى‏سازد.


پى نوشتها:
1- وسائل الشیعه، ج 7 صفحه 256.
2- وسائل الشیعه، ج 7 صفحه 262.
3- مستدرك الوسائل، ج 7 صفحه 458.
4- مستدرك الوسائل، ج 7 صفحه 456.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کوفه امشب التهاب محشر است
کوفه امشب کربلایی دیگر است
جبرئیل آوای غم سر داده است


در فلک شوری دگر افتاده است
تیر غصه بر دل زارم نشست
تیغ دشمن فرق مولایم شکست
قلب مجنون سوی صحرا می رود
حیدر-ع امشب سوی زهرا میرود
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز


ای خدا ای فاتح هر مشکلم
وی همه آرامش جان و دلم
بشنو از دل راز یک بی آبرو
ده مجال گفتگویم ، گفتگو
در شب احیا به تو رو کرده ‏ام
خویش را با توبه همسو کرده ‏ام . . .
شبی که باید در عاشقی ثابت‌قدم بود.
در طلب کوشید و بیدار ماند و دیدار جست و احیا گرفت
و به نیایش پرداخت و کار خیر کرد و صالحات به جا آورد
و به نیازمندان رسید و دانایی طلبید و به دانش‌آموزی پرداخت.
شبی که در آن خطاب می‌آید:
کجایند جوانمردان شب‌خیز که در آرزوی دیدار،
بی‌خواب و بی‌آرام بوده‌اند و در راه عشق شربت بلا نوشیده‌اند،
تا خستگی ایشان را مرهم گذاریم و اندر این شب قدر ایشان را با قدر و منزلت گردانیم؛
که امشب، شب نوازش بندگان است و وقت توبه گنهکاران.
شبی است که «لیله البراتش» خوانند:
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند
تشنه ام این رمضان تشنه تر از هر رمضانی
شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی
لیله القدر عزیزی است بیا دل بتکانیم
سهم ما چیست از این روز همین خانه تکانی

امشب سرمهربان نخلی خم شد
درکیسه ی نان به جای خرما غم شد
درکنج خرابه ها زنی شیون کرد
همبازی کوکان کوفه کم شد…
شهادت امیرالمونین علی (ع) تسلیت باد
شنیدم عاشقی مستانه می گفت:
اگر آتش به زیر پوست داریی
نسوزی گر علی را دوست داری . . .
چشم ما و عنایت حیدر، دست ما و کرامت حیدر. یا علی (ع)
ای همه افلاکیان فرمان برت
ای دو صد خورشید عبد قنبرت
ای تو لبیک دعای مصطفی
یا امیرالمؤمنین یا مرتضی . . .
شب عفو است و محتاج دعایم، ز عمق دل دعایی کن برایم،
اگر امشب به معشوقت رسیدی، خدا را در میان اشک هایت دیدی،
کمی هم نزد او یادی زما کن، کمی هم جای ما او را صدا کن،
بگو یارب فلانی روسیاهست، دو دستش خالی و غرق گناه است،
بگو یا رب توی دریای جوشان، در این شب بروی بنوشان.
امشب تمام آینه ها را صدا کنید.
گاه اجابت است رو به سوی خدا کنید.
ای دوستان آبرودار در نزد حق،
درنیمه شب قدر مرا هم دعا کنید.

اگر سر بشکند جا دارد امشب
ندانم سر چه سودا دارد امشب
غریب یثرب و مظلوم کوفه
هوای کوی زهرا دارد امشب…

کوفه امشب التهاب محشر است / کوفه امشب کربلایی دیگر است
جبرئیل آوای غم سر داده است / در فلک شوری دگر افتاده است
تیر غصه بر دل زارم نشست / تیغ دشمن فرق مولایم شکست
قلب مجنون سوی صحرا می رود / حیدر امشب سوی زهرا میرود



التماس دعا
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
تنهای تنها...

تنهای تنها...

ناله كن اى دل به عزاى على
گريه كن اى ديده براى على

كعبه زكف داده چو مولود خويش
گشته سيه پوش عزاى على



علی ، دل خسته و رنجور ، تنهای تنها ، در مسجد است . و چه دلتنگی عظیمی است ، دوری علی و پسر عمش ، محمد مصطفی . مسجد شلوغ است . ولی اینان کجا می فهمند ، سرخی داغ فراق علی را ، به محراب می رود . دستها را بالا می آورد و طلب صبر میکند . از بیرون مسجد ، صدائی به گوش می رسد و این چه صدائی است که اینگونه علی را بی تاب کرده است . این صدای گریه حسنین است . سراسیمه از مسجد بیرون می اید و آن دو دردانه زهرا را به آغوش می کشد .

علی، می خواهد علت گریه و هراسشان را بپرسد ، اما نوای مادر مادر حسنین ، آنچنان قرار از دل علی می رباید، که گوئی روحش از اسارت فقس تن رها می شود . از حال می رود و روی زمین می افتد .

آرزو می کند که حتی یک لحظه ، بی فاطمه ، در این دنیای پر فتنه ، نفس نکشد . ولی او باید بماند . تنهای تنها ، با این همه غربت و درد . و نه تنها بماند ، بلکه سالها سکوت کند و دم بر نیاورد.

زیرا که سکوت ، سفارش پیامبر بود به علی و چه سخت است سکوت ، دیدن و گذشتن ، برای فاتح خیبر و شیر خدا ، و چه درد آور است استخوان در گلو نگه داشتن و درد دل با چاههای صبور مدینه ، گفتن .

و حال ، سالها گذشته است و ما هنوز به انتظار گرفتن انتقام خون یاس کبود مدینه ، آمدن فرزند زهرا را آرزو می کنیم .


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
123.jpg



يا اول
!! مگر مي شود بدون تو شروع كرد،بايد بخواهي كه بخوانمت...!!


و امشب كه خواستي و حتما صدايم را شنيده اي.....،پس اجابتم كن!!!


اللهم عجل لوليك الفرج
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
0.922228001374959313_irannaz_com_.jpg


از آسمان
باران انا انزلنا بر فرق زمین می بارد


امشب چشمانم را با آب توبه می شویم


و کلام قرآن در دهانم می ریزم


تا خواب چشمانم را نیازارد . . .
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
اللهم عجل لولیک الفرج

اللهم عجل لولیک الفرج

سحر بیست و سوم.....

از لحظه ای که سیاهی، زمین را خلوت کرده است،
اذن "دعای فرج"... بر همه اهل زمین، وارد گشته است..

لیلةالقدری که برترین اعمالش،
دستان منتــظرِ رو به آسمان، است؛
تمام باطن قدر را رو می کند.
و این یعـــــنی ؛
تـــو؛ رازِ همه تقدیرهای عظیم، در لیلةالقدری؛ یوسف

نشسته ام اینجــا
در لابلاي جمعیتی که، امتداد نگاهشان، به آغوش تو می رسد،
جمعیتی که قرآن بر سر می گذارند، تا شاید، باطن قرآن را، در میان خود، حاضر ببینند،
جمعیتی که بعد از علی، دلخوش به نفس های آخرین دردانه اش هستند، که جایی، همین حوالی، فضای زمین را معطر کرده است.

سالهاست که، بیست و سومین سحر رمضان را، گوش به زنگ نشانه ای از تـــو تا صبح، چشم انتظاری می کنیم.
امــــا...
گویی هنوز دلهای زنگار گرفته مان، برای دریافت اجابت آماده نشده اند.

خستــــه ايم؛ از آمد و رفتِ رمضان هايي که به ملاقات چشمانِ دلکش تو، ختم نمی شوند.
خستـــــه ايم؛ از رمضان هايي که نماز عيدش، همچنان بی حضور تو اقامه می شوند.
خستــــه ايم؛ از شلوغی های دنیایی که خالی از خواستن های صادقانه توست.

برای جانهای خسته از گناه مان، امن یجیب بخوان...یوسف
دعای تـــو، حتما راه اجابت را باز خواهد کرد.

دعا کن؛ دعاهاي بی رمق مان، تا آسمان بالا روند.
دعـــــا کن
شایـــد اجابــــت شویـــم؛ یوسف
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
امشب قرار بگذاریم کنار حاجت های دل خودمان، برای بقیه هم دعا کنیم:)
برای بچه هایی که بزرگ شده اند و بچگی هایشان را یادشان رفته و دیگر حواسشان به پدر و مادرشان نیست؛
برای پدر و مادرهای این بچه ها؛
برای پدر و مادرهایی بچه ندارند؛
برای عاشق هایی که به عشق شان نرسیده اند؛
برای آنهایی که فکر می کنند عاشقند اما نیستند؛
برای بیماران جسمی و روحی. برای آنها که می دانند بیمارند و آنها که نمی دانند؛
برای آنها که بدهکارند؛
برای آنها که لباس برای پوشیدن و غذا برای خوردن ندارند یا سخت پیدا می کنند؛
برای فرهنگ دعا کنیم؛ برای شاعرها و نویسنده ها و معلم ها؛
برای صنعت دعا کنیم. برای کارگرها و خانواده ها و چرخی که باید بچرخد.
برای مملکت مان دعا کنیم و عزت و آرامش و امنیتش.
بین المللی دعا کنیم.
برای هم وطنان مان در همه کشورها.
برای هم دینان مان در همه جهان.
برای همه مظلوم های عالم از هر اعتقاد و ملیتی.
برای آمدن آن امامی که قول داده اند وقتی آمد همه جا بوی بهار داشته باشد.

می دانی؟ راستش حتی آنقدرها هم مهم نیست که تمامی دعاها به نتیجه برسد. مهم نیست که برویم حساب کتاب کنیم ببینیم همه همه همه فقیرها پولدار شده اند و مریض ها سالم، یا نشده اند.
اما بعد از این دعاها می بینی خودت چقدر عمیق تری... چقدر کمتر خودخواهی... چقدر مشکلات تو در برابر بعضی ها کوچک تر است... چقدر بیشتر به فکر بقیه ای...
چقدر دنیایت بزرگ تر از «امتحانات ترم» و «فلان شغل» و «پایان نامه» است...

روح عمیق بزرگ با ظرفیت، بهتر بلد است «زنده» باشد.
این «زنده بودن» را برای خودتان بنویسید این شب قدری
 
بالا