یک روش عالی و ارزان برای تصفیه آب کشاورزی. (کاهش سختی و EC آب کشاورزی)

M. H. Rajani

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به مواد غذایی ، بشر را به سمت بهره برداری غلط از منابع آب و خاک سوق داده و این در حالی است که پایداری بخش کشاورزی را زیر سوال برده است . عدم مصرف مواد آلی و همچنین مصرف بی رویه آب ، سم و کود شیمیایی باعث افزایش تراکم خاک ، افزایش وزن مخصوص و کاهش نفوذ پذیری خاک گردیده است . به همین دلیل ساختمان خاک سفت شده و شرایط مساعدی برای رشد و توسعه ریشه گیاه وجود ندارد .
با توجه به روند کاهش زمین های حاصلخیز و کمبود آب خصوصاً در بخش کشاورزی محققین را واداشته تا با اختراع دستگاه رسوبزدای الکترونیکی گامی بزرگ در جهت کاهش مشکلات و معضلات این بخش بردارد . در رسوب زدایی الکترونیکی ، یک میدان الکترومغناطیسی پیچیده و کمپلکس ، با اعمال نیرو بر روی یون های املاح رسوب گذار ( که عمدتاً از نوع بی کربنات های محلول بوده و از عوامل اصلی سختی آب می باشند ) ، آنها را از حالت یونی خارج کرده و به شکل مولکولی تبدیل می کند .
ماحصل این پروسه ، تبدیل کریستال یونی ( کمپلکس کلسایت در متداول ترین فرم که رسوبی سخت و پیچیده از خود بجا می گذارد ) به کریستال مولکولی ( کمپلکس آراگونایت در متداول ترین فرم که نرم و غیر چسبنده است ) می باشد . مولکول های حاصله به یکدیگر ملحق شده ( پدیده دانه برفی یا Snow ball ) و در آب بصوربت شناور باقی می ماند و بدین سان نه تنها رسوب گذاری املاح متوقف می گردد ، بلکه امکان حذف این املاح معلق توسط ***** های نسبتاً ساده نیز امکان پذیر خواهد گردید . از سویی دیگر با آزاد شدن مولکول های آب درگیر در هیدراتاسیون املاح رسوب گذار ، کاهش بیش از 10 % کشش سحطی آب و افزایش حلالیت آب ، رسوبات پیشین نیز از جداره رها شده و در آب حل خواهند شد .
کشاورزان و باغداران در اکثر مناطق کم آب کشور به منظور استفاده بهینه از آب ، از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده می کنند . این در حالیست که سختی بالای آب آبیاری و محتوای بالای کربنات و بی کربنات کلسیم و منیزیم موجب تشکیل رسوب و ایجاد گرفتگی در لوله ها ، خصوصاً در نازلها و قطره چکانها میشود .نمکهای موجود در خاک و آب در سطح خاک جمع شده و موجبات معضل شوره زایی و سفت شدن خاک را فراهم می کند که تجمع نمکها در اطراف ریشه ها باعث کاهش رشد گیاه شده که همان پیری زود رس است .
حلالیت آب به دلیل آزاد شدن مولکولهایی که تا به حال درگیر یونهای فوق الذکر بوده اند بالا رفته و با افزایش حلالیت آب ، کشش سطحی کاهش یافته و به دنبال آن خاصیت خیس کنندگی و یا تر شوندگی خاک افزایش می یابد . در نتیجه این فرآیند ، ظرفیت نگهداری آب در خاک افزایش یافته و میزان تبخیر در سطح خاک نسبت به آبیاری معمولی کاهش می یابد ، که خود موجب پائین آمدن زمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب می شود .
با بالا رفتن حلالیت آب جذب کود و نمکهای خاک توسط گیاه افزایش می یابد که این موضوع به ارتقاء کیفیت و رشد بیشتر محصول کمک می کند . در نتیجه خاک سفت ( کلوخی ) که مانع رشد ریشه های گیاه بودند به خاک نرم تبدیل شده و ریشه زائی گیاه را موجب می شود و به تبع آن ، گیاه شاداب تر شده و مواد غذایی را بهتر در اختیار برگها قرار می دهد که خود افزایش فتوسنتز ، کمیت ، کیفیت و زود رسی حدود ( 10 تا 20 روز ) محصول و نیز سطح سبز و تراکم یکنواخت و رفع مشکل آبسوزی در آبیاری بارانی را به ارمغان می آورد . با استفاده از این آب ، کود و سم در آب بهتر حل شده و جذب آن نیز سریع تر و آسانتر شود ، در نتیجه با مصرف کود کمتری به نتیجه دلخواه خواهیم رسید و از این لحاظ نیز صرفه جویی خواهیم داشت .
در بخش دام و طیور هم بالا رفتن حلالیت آب باعث می شود دارو و مکمل های غذایی و ویتامین ها بهتر و راحت تر حل شده و دیگر رسوبات ژلاتینی در تانک دارو نخواهیم داشت ، علاوه بر آن دارو بهتر جذب بدن دام و طیور شده و اثر مطلوب تری می گذارد و با مقدار داروی کمتری به نتیجه دلخواه رسید و همین خود باعث صرفه جویی در مصرف داروها و مکمل ها ی غذایی می شود

فرآیند تشکیل رسوب :
یون های کلسیم و منیزیم ) Ca , Mg ( همواره به مقادیر متفاوتی در آب حل شده که این امر موجب سختی آب میگردد . فرآیند تشکیل رسوب در آبهایی که سختی بالایی دارند سه عامل مهم نقش اساسی دارند که عبارتند از : دما ، سطح قلیایی سیال و فشار .
افزایش دما باعث کاهش حلالیت قلیایی خاکی و ترکیبات آنها ( بارزترین نمونه آن کلسیم می باشد )در آب شده که با افزایش سطح قلیایی و کاهش فشار آب رسوبگذاری اتفاق خواهد افتاد بدین سان اولین لایه از رسوب به جداره های لوله و سایر تجهیزات که در مسیر جریان آب قرار دارند تشکیل می شود که این لایه تشکیل شده به عنوان پایه ای جهت نشست رسوبات بعدی می باشد که بدین ترتیب با گذشت زمان لایه ها افزایش یافته و بشکل دوایر متحد المرکز افزایش رسوب را در پی داشته که در صورت ادامه رسوب گذاری این دوایر تنگ تر شده و در پایان باعث انسداد کلی مسیر عبور آب می گردد .










چگونگی عملکرد ضد رسوب های مغناطیسی :
در ضد رسوب های مغناطیسی ، میدان اعمال شده بر جریان آب عبوری ، یک میدان مغناطیسی بسیار قوی از گونه ای از آهن رباهای خاص بوده که تغییراتی را در نحوه آرایش بارهای الکتریکی و مولکولهای آب ایجاد می نماید . از آنجا که مولکولهای آب بصورت نامنظم قرار داشته و بارهای مثبت و منفی آنها در جایگاه طبیعی خود قرار ندارد میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط این ضد رسوب ها باعث می شود تا مولکولهای آب از حالت بی نظمی بصورت مرتب در آمده و سطح تماس آنها با یکدیگر کاهش یابد که این فرآیند به معنی افزایش مولکولهای آزاد آب و در نتیجه بالا رفتن قدرت حلالیت آب می باشد . با توجه به بالا رفتن قدرت حلالیت آب بدیهی است که رسوبات تشکیل شده از قبل بر روی سطوح مسیر جریان آب پس از گذشت مدت زمانی که به ضخامت رسوب و دبی جریان آب بستگی دارد از بین می روند .

مزایای استفاده از ضد رسوب های مغناطیسی :
1- جلوگیری از تشکیل رسوب بر روی سطوح تجهیزات و تأسیسات
2- از بین بردن رسوب قبلی موجود بر روی سطوح مدار و تجهیزاتی که در مسیر آب قرار دارند .
3- کاهش چشمگیر خوردگی در سیستم و مسیرهای انتقالی
4- افزایش طول عمر سیستم ها
5- رفع نیاز به روش های سنتی رسوب زدایی
7- تسریع جذب آب توسط گیاهان و سهولت توسعه ریشه ها و استحکام آنها
8- عدم انسداد و پرشدگی خلل و فرج خاک توسط رسوبات بویژه کلسیت و در نتیجه تخلخل و پوکی خاک
11- عدم مصرف انرژی
12- کاهش هزینه تعمیر و نگهداری
13- دارا بودن دائمی بالا و مغناطیس دائم با 60 سال عمر مفید
14- نصب آسان ، سریع و ارزان و عدم نیاز به راهبری ، سرویس ، خدمات و شارژ
15- کاهش قابل توجه و چشمگیر بار میکروبی
موارد استفاده از ضد رسوبهای مغناطیسی :

1- برج های خنک کننده و مبدل های حرارتی
2- سیستم شوفاژ ، پکیج یونیت
3- چیلرها ، ایرواشرها و تهویه مطبوع
4- بویلرهای آب ، منابع کویلی
5- استخر ، سونا ، جکوزی و کارواش
6- صنایع غذایی و لبنی ، خطوط تولید نوشابه و آب معدنی
7- هتل ها ، رستوران ها ، بیمارستان ها و مراکز دندان پزشکی
8- سیستم های خنک کننده نورد دستگاههای چاپ
9- دستگاههای تزریق پلاستیک
10- خطوط نورد فلزات
11- کوره های القایی ، خطوط و قالبهای ریخته گری ، پرس هیدرولیک
12- کارخانجات نساجی ( شستشو ی الیاف )
13- کشاورزی ( آبیاری بارانی و قطره ای )
14- سیستم های خانگی نظیر کولر آبی ، ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی ، قهوه جوش و شیر آب گرمکن و آب سرد کن
15- کارگاههای تولید و تکثیر ماهیان خاص و پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی
16- کارگاهای پرورش ماکیان اعم از مرغداری های تخم گذار و گوشتی
17- دامداریها
18- گاوداریهای شیری

خلاصه :
تنها با نصب تجهیزات رسوب زدای مغناطیسی و الکترونیکی آب بر روی لوله خروجی چاهها ، لوله های آبیاری بارانی ایستگاه های کنترل مرکزی آبیاری قطره ای و ایستگاه های پمپاژ مزایای زیر برخوردار شوید :
صرفه جویی در مصرف آب آبیاری تا 30 %
نفوذ آب در اعماق بیشتر خاک و اصلاح خاک
زودرسی حدود 10 تا 20 روز و رسیدگی یکنواخت محصولات
صرفه جویی در مصرف کود
رفع آبسوزی در آبیاری بارانی تا 100 درصد
افزایش عملکرد محصول تا بیش از 80 %
بهبود طعم و مزه محصول و افزایش کیفیت و کمیت آن
پیشگیری از گرفتگی نازل ها ، قطره چکان ها و افشانکها در آبیاری قطره ای
پیشگیری از تشکیل رسوب و گرفتگی و خوردگی
10- کاهش هزینه تولید
11- کاهش هزینه نگهداری خطوط انتقال آب
12- حفظ تخلخل و پوکی خاک
13- عدم رسوب در داخل خطوط و قالبهای صنعتی
14- افزایش کیفیت محصول صنایع تبدیلی و غذایی
15- افزایش عمر مفید ماشین ها و تأسیساتی که مربوط به آب می باشد .


برای اطلاعات تخصصی تر به تاپیک زیر مراجعه نمایید:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=101002
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مشکل این سیستم ها گرفتگی فیلتر هاست که با توجه به اینکه باید تعویض بشه بعد یه مدتی کشاورزه حوصله و بودجه برای اینکارو ندارهو آش دوباره همان می شود و کاسه همان
 
بالا