یک روبات برای اولین بار به تنهایی جراحی قلب می‌کند

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یک روبات برای اولین بار به تنهایی جراحی قلب می‌کند

یک روبات جراح در بیمارستانی واقع در انگلیس اولین عمل جراحی قلب را به تنهایی انجام خواهد داد. به گزارش خبرگزاری مهر، این روبات که "سیستم دستکاری جراحی از راه دور" (RCMS) نام دارد را یک شرکت توسعه دهنده سیستمهای روباتیک جراحی در نیوجرسی آمریکا توسعه داده است.


این اولین عمل جراحی قلب است که با دستهای یک روبات انجام می شود. این روبات در بیمارستان "گلینفیلد" لچستر در انگلیس این عمل جراحی را بر روی یک بیمار با اختلال ضربان قلب انجام خواهد داد. این روبات با سوزاندن تکه ای از بافت قلب که سبب بی نظمی ضربان می شود عمل جراحی را انجام می دهد.
پزشک جراح، این عمل را خارج از سالن جراحی و از طریق یک رایانه هدایت می کند.
عمل جراحی سوزاندن بخشی از بافت قلب با ناهنجاری ضربان 7 ساعت به طول می انجامد. در این مدت زمان، روبات باید سوراخهایی را در قلب ایجاد کند و فضای بافت بدعملکرد را پیدا کرده و آن را بسوزاند.
تمام این اقدامات در شرایطی انجام می شود که بیمار به طور ثابت برای کنترل حالت جسمی زیر پرتوهای ایکس قرار دارد.


براساس گزارش مد سیتی نیوز، روبات وظیفه دارد یک موتور بسیار باریک را وارد حفره های ایجاد شده کند. الکترودهای این موتور بخشهای مختلف بافت قلب را تحریک کرده و پاسخی را که برای جراحی موثرند ثبت می کنند. این پاسخها را پزشک از راه دور و روی رایانه خود می خواند و به این ترتیب بافت بدعملکرد را تشخیص می دهد.


در پایان، روبات موقعیت خود را تثبیت کرده و فرایند سوزاندن بافت شناسایی شده را آغاز می کند. این سیستم روباتیک پیشرفته می تواند بسیار ساده و دقیق تر از عملهای جراحی قلب روباتیک کنونی باشد.
 

Similar threads

بالا