یک تصویر .... و یک پرسش؟؟؟؟؟؟

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
[SUB]به عکس زیر با دقت نگاه کنید:
ظاهراً یک برگ است که در سرمای زودرس پائیز قرار گرفته...، اما شما به عنوان دانش آموخته یا دانشجوی کشاورزی در این تصویر چه نکته آموزشی و حائز اهمیتی می بینید؟

[/SUB]


[SUB]











پاسخ:[/SUB]



[SUB]همانگونه که در عکس مشخص است بیشترین یخ زدگی در حاشیه برگ ها اتفاق افتاده است، در حاشیه برگ ها منافذ خاصی وجود دارد بنام هیداتود(hydathode) که در واقع یک روزنه بدون سلول محافظ است و انتهای تراکئید های بافت چوبی به آنها ختم می شود. هنگامی که میزان آب جذب شده توسط گیاه بیش از حد نیاز روزنه های برگ باشد توسط هیداتودها بصورت قطرات آب از برگ خارج می شود.[/SUB]
[SUB]علت یخ زدگی در حاشیه برگ عکس بالا به دلیل وجود سلول های هیداتود است که خروجی آب بصورت تعریق از آنها بمراتب بیشتر از روزنه های سطح برگ است، هر چند در سطح برگ و محل اسقرار روزنه های آبی نیز یخ زدگی کاملاً مشهود می باشد.[/SUB]
[SUB]در عکس زیر که برگ یک گیاه [SUP]۱[/SUP]CAM می باشد تفاوت هیداتودها با روزنه بخوبی مشخص است[/SUB]
[SUB]۱- (CAM: گیاهانی با مسیر متابولیکی کراسولاسه اسید که در آنها برگ بصورت گوشتی است، مثل کاکتوس ها و آناناس)

[/SUB]

 
آخرین ویرایش:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خیلی آموزنده و خوبه
اگه صبر کنی بچه ها بیان نظرشون رو بگن بعد جوابش رو بذاری بهتر نیس؟
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
خیلی آموزنده و خوبه
اگه صبر کنی بچه ها بیان نظرشون رو بگن بعد جوابش رو بذاری بهتر نیس؟
بیشتر بحث آموزشیش مد نظره تا مسابقه
ولی فکر کنم پاسخشو به رنگ سفید بذارم بهتر باشه تا قبل از دیدنش یکم اندیشه کنند.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
پرسش :



علت کیفیت بالای علوفه هیدروپونیک (حدود 3 برابری!) نسب به سایر علوفه‌های رایج مثل یونجه خشک، چاپر، کاه و... چیست؟


































پاسخ:

علوفه هیدروپونیک به دلیل مصرف کلیه اجزای آن، از سطح انرژی، پروتئین و ویتامین بسیار بالایی نسبت به سایر علوفه‌های رایج برخوردار است. برای مثال در حالت سنتی، ریشه علوفه و بذر مورد استفاده داخل زمین باقی مانده و از دسترس دام خارج می‌شود. این بخش از علوفه دارای بیش از 60 درصد از ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز دام است اما در سیستم علوفه هیدروپونیک، این بخش کاملا به خوراک دام می‌رسد.

همچنین اكثر علوفه‌ها در مراحل اولیه رشد حاوی مقادیر زیادی پروتئین می‌باشند ولی با افزایش سن گیاه و فیبری شدن آن، میزان پروتئین كاهش و در نتیجه قابلیت هضم و مصرف خوراک تقلیل می‌یابد.

در مورد چاپر؛ با توجه به زمان طولانی عمل آوری این نوع علوفه و به دلیل استفاده از کود شیمیایی اوره و وجود کپک و قارچ بسیار شدید داخل آن، به هیچ عنوان با علوفه هیدروپونیک و ارگانیک که عاری از هرگونه آلودگی منجمله کپک و قارچ است، نبوده و زمان تولید نیز بسیار کوتاه است.

در مورد کاه؛ این بخش از علوفه به دلیل اینکه عملا ماده خاصی برای دام نداشته، نمی‌تواند تامین کننده انرژی و مواد مورد نیاز دام باشد اما به دلیل وجود فیبر بالا، برای تامین فیبر و افزودن به ماده خشک مصرفی دام و ایجاد تله غذایی برای جذب بهتر سایر مواد، در کنار مصرف این علوفه توصیه می‌شود.

در مورد یونجه خشک؛ این علوفه با توجه به اینکه عملا زمان زیادی برای تهیه، عمل آوری و انبار کردن آن مورد نیاز است و برای تولید آن نیز انرژی بسیار بالایی (بویژه آب) مصرف می‌شود، با توجه به وضعیت قیمتی نهاده‌های انرژی و خشکسالی ادامه دار رخ داده، چندان توصیه نمی‌شود. مضاف اینکه کیفیت علوفه هیدروپونیک تولیدی، سه برابر یونجه سبز است. این تفاوت در حالت خشک نیز تقریبا پابرجاست.

همچنین از زمان برداشت گیاهان مختلف، مواردی مانند هورمون‌های گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی شروع به کاهش می‌کنند اما در این سیستم به دلیل مصرف کل علوفه بصورت یکجا که مشتمل بر بذر فعال شده، ریشه، ساقه و سبزینه است، کلیه مواد تا لحظۀ مصرف بوسیله دام داخل گیاه باقی می‌ماند.
تصویر نمونه‌ای از علوفه هیدروپونیک ذرت:

 

samira20*

عضو جدید
کاربر ممتاز
كشت هيدروپونيك در وسعت زياد ميشه استفاده كرد؟؟؟؟؟ واسه همه محصولات استفاده ميشه؟
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
از دوستان و هم رشته ای های عزیزم خواستارم که هر نکته یا سوالات مفهومی در بخش کشاورزی مد نظرشون داشتند رو به همین منوال مطرح کنند،
تا باعث بالا بردن آگاهی علمی همدیگر باشیم.
تشکر
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
كشت هيدروپونيك در وسعت زياد ميشه استفاده كرد؟؟؟؟؟ واسه همه محصولات استفاده ميشه؟

تقریبا کلیه بذور از خانواده‌های مختلف، قابلیت و توانایی رشد در این سامانه را براحتی دارند.
بذوری که به خوبی در این سامانه جواب داده و علوفه آنها برای دام، دارای خوشخوراکی خوبی است عبارتند از:
گندم، جو، ذرت، یولاف، خلر و...
 
بالا