یوگا

john zink

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


http://depositfiles.com/files/2548742

http://w14.easy-share.com/11351571.html

http://www.filefactory.com/file/a3eb60/
 

جوجو13

اخراجی موقت
یوگا برای خانم ها

یوگا برای خانم ها

Yoga Zone

Yoga Zone - Yoga for Abs


  • Publisher: KOCH VISION
  • Number Of Pages:
  • Publication Date:
  • ISBN-10 / ASIN: B00005A05Z
  • ISBN-13 / EAN: 0741952611493
  • Binding: DVD

Amazon.com:
Looking to develop those six-pack abs to show off on the beach? Then yoga is not for you. If, however, you want to strengthen both your abdominals and your lower back, while keeping your stomach muscles supple but not rock hard, then yoga's the way to go. This two-part, 40-minute program from Yoga Zone uses a variety of poses (some of them joined together in flowing sequences known as vinyasas) that are obviously directed at the abs; the scale pose (also known as the boat), for instance, will certainly work those muscles hard, as will the table pose, the "forearm plank" (the upward pushup position, but with elbows on the floor), and others. But both parts of the practice also incorporate a variety of other asanas, such as standing positions and side stretches, that develop abdominal strength more subtly, as the instructors frequently remind you to tilt your pelvis forward and tuck your stomach muscles in, thus gently but firmly engaging your abs throughout your entire yoga routine. You'll work reasonably hard, but you won't endure endless series of crunches as you relentlessly "go for the burn." With a selectable DVD menu, you can sequence the poses any way you like, or jump to any particular section. You can also turn off the instruction and do the practice accompanied only by the music track. This is a peculiar option; the point of practicing yoga is to take your awareness inside, not stare at a TV screen, and the teacher's vocal guidance is usually an essential part of that process. But if it works, go for it. --Sam Graham

http://rapidshare.com/files/98943524/yzyfapak.part1.rar
http://rapidshare.com/files/98961482/yzyfapak.part2.rar
http://rapidshare.com/files/98977490/yzyfapak.part3.rar
http://rapidshare.com/files/98973267/yzyfapak.part4.rar
 

.Soheil

عضو جدید
کاربر ممتاز
یوگا





تمرین یوگا به معنی تمرین جسم و ذهن می باشد. این ورزش عزم راسخ و پشتکار برای انجام دادن هر حرکت یوگا بصورت روزانه را نیازمند است. اما جایزه پشتکار شما ارزش همه این سختیها را دارد. تمرین یوگا یا آساناها می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد، مقاومت شما را افزایش می دهد و آگاهی ذهنتان را پرورش می دهد. انجام حرکات یوگا نیازمند مطالعه بر روی هر حرکت و اجرای آن به آهستگی و با کنترل ذهن و بدن می باشد.

اکنون با تمرینات و حرکات یوگا آشنا شوید:










حرکات گرم کننده این حرکات برای آماده سازی بدن جهت انجام تمرینهای یوگا می باشد و معمولاً قبل شروع یوگا این حرکات را انجام می دهند. حرکتهای ایستاده یکسری از حرکات در یوگا بصورت ایستاده انجام می شود, در این قسمت با آن حرکات یوگا آشنا می شویم. حرکات نشسته بعضی از حرکات یوگا را می توان بصورت نشسته انجام داد. در این قسمت با حرکات نشسته آشنا می شویم.






حرکات چرخشی گذشته از کششی که حرکات چرخشی بر کمر ایجاد می کنند، این حرکات ارگانهای شکمی را ماساژ داده و سیستم گوارشی را تقویت می کنند.با این حرکات آشنا می شویم. بالا آوردن هر دو پا با هم برای انجام این حرکت در ابتدا باید مطمئن شوید که همه بدنتان روی زمین قرار دارد و گردن و شانه هایتان در آرامش کامل هستند. این حرکت را با هم مشاهده می نماییم. حرکات خم به پشت این حرکات ستون مهره ها را انعطاف پذیر کرده و بازوها، پاها و ماهیچه های شکمی را قوی می‌کنند. این حرکات برای افرادی که مشکلات جدی در گردن و کمر دارند به هیچ وجه مناسب نمی‌باشد.
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
یوگا

یوگا،علم و هنر خوب زیستن است،واژه یوگا از ریشه"یوج"سانسکریت و "یوغ"پارسی اخذ شده است که یکی از معانی آن مهارکردن و کنترل کردن می باشد،در واقع یوگا،مهار امواج پریشان ذهن و یکپارچه کردن قوای جسمی،ذهنی و احساسات می باشد.
برخی را اعتقاد بر آنست که یوگا از میان ایران و ایرانیان برخاسته است.هرچند بر این اعتقاد دلیل محکمی در دست نیست ولی اگر بپذیریم که یکی از عمده ترین منابع یوگا "ودا"هاست با توجه به اینکه رسالت ودا وابسته به قوم آریایی می باشد ایرانیان از سرآغاز تاریخ به آن وابسته اند ولی ما نمی دانیم چرا اجداد ما از آن دسته از برادران خود که وداها را نزد خود حفظ کردند جدا شدند به هر حال آنها هر دو از میراثی واحد برخوردار بودند.در طول تاریخ بارها و بارها به شواهدی برخورد می کنیم که نزدیکی دو قوم هند و ایرانی را نشان می دهد حتی در چند قرن اخیر بسیاری از محققین و مطلعین از اشتراکات فرهنگ عرفانی هند و ایران با نگارش رسالات متعدد این مهم را آشکار ساخته اند مثل "محمد دارالشکوه"دررساله مجمع البحرین.
آنچه مسلم است اینکه فرهنگ ایران و هند از اساس با هم دارای اشتراکات فراوانی است تا حدی که برخی عقاید و آثار در واقع بطور یکسان متعلق به هر دو فرهنگ است.
به نظر می رسد که یوگا نیز آنقدر در ایران در حال گسترش است که بزودی بتوان گفت همانقدر متعلق به هند است که به ایران.در سالهای اخیر اساتیدی مثل پروفسور عباس شوشتری،پروفسور داریوش شایگان،دکتر جلال نایینی و آقای پاشایی کمک های مهمی جهت معرفی یوگا به طور تئوری به علاقمندان کرده اند.هرچند که بیشترین سهم را در این میان مترجمین داشته اند در هر حال با مساعی یوگیهای ایران،یوگا بطور عملی هم مورد بررسی،آموزش و تحقیق است.




طریقی،آزاد و رویه ای صادقانه برای وصول به معرفت و راهی عملی برای تحقق بخشیدن به این رویای دیرینهء آدمی است که از آغاز آفرینش می کوشد تا خویشتن خویش را بشناسد و بر اسرار نفس خود آگاهی یافته،تن و روان خویش را متعادل و تعالی بخشد.
(یوگا یک دفینه پنهان شده در اسطوره های از هم پاشیده تاریخ نیست،یوگا یک نیاز است؛نیاز جامعه فعلی،فرهنگ و دانش بشر آینده.(سوامی ساتیاناندا)"
یوگا دارای معانی مختلفی است،"داسگوپتا"یکی از علمای این دانش کهن،32تعریف برای یوگا ارائه می دهد از آن جمله می توان به اتحاد و اتصال،رویت و نظارهءخویشتن،کنترل و به زیر یوغ درآوردن و....اشاره کرد."پاتانجلی" مدون کننده یوگای کلاسیک می گوید:«یوگا عبارت است از بازداشتن و متوقف ساختن آگاهی از پذیرش قالبهای محدود و بسته است.یا به عبارتی دیگر فرونشاندن جان است در خاموشی».
یوگا راه و روشی عملی است برای کسب تعادل،آرامش و سلامت:
انسان امروز نیاز بیشتری به یوگا احساس می کند،زیرا با احساس فاصله از خود نیاز بیشتری به بازگشت به خویشتن حس می کند و یوگا راه کارهای عملی برای رسیدن به این منظور را خارج از کلام و بحث های نظری عملا و به آسانی از کودکی تا کهنسالی در اختیار فرد قرار می دهد.جامعه یوگا بین الملل کاملا مطمئن است که شما هم برای کسب سلامت،آرامش،شناخت خویشتن و توسعه توانایی های ذهنی،جسمی و اجتماعی ناگزیر از استفادهء این فنون عملی و نظری هستید.
یوگا طریقی کاملا عملی،جدی و شگفت انگیز است.این راه اسرارآمیز با گذر از هفت مقام،یوگی را به روشن شدگی و کمال رهنمون می شود.پاتانجلی در رساله "یوگاسوترا"،این هفت شهر یا هفت مرحله را چنین بر می شمارد:
(Yama)یاما
(Nyama)نیاما
(Asana)آسانا
(Pranayama)پرانایاما
(Pratyahara)پراتیاهارا
(Dharana)دارانا
و
(Dhyana)دیانا
این هفت مقام،آگاهی بشری را به سوی وحدت و کمال یعنی
((Samady))سامادی
که هشتمین منزل طریق یوگاست،پیش می برد.این هشت مقام،جغرافیای سلوک یوگیانه به حساب می آیند.





یوگا چه سودی برای زندگی ما دارد؟
به گفته یکی از بزرگان یوگا:بهترین راه جلوگیری از بیماری،زندگی کردن در شادی و سرور است.
طبق تعریف،یوگا به معنای اتحاد و هماهنگی است،هماهنگی و اتحاد بین جسم و ذهن که اگر این هارمونی بین جسم و ذهن به هم بخورد بیماری ایجاد
می شود.
با تمرینات یوگای ذهنی(تکنیکهای تنفسی،تمرکزی و...)یا یوگای بدنی(تکنیکهای بدنی)می توانیم بر فشارها و تنشهای موجود در جامعه غلبه کنیم و زندگی زیبا و شادابی داشته باشیم چرا که وقتی امید به زندگی افزایش
می یابد،سیستم ایمنی بدن قوی می شود و انسان بر بسیاری از بیماری ها چیره می شود در نتیجه شادی و سرور واقعی آشکار میشود.
تاریخ یوگا به حدود 5000سال پیش بر میگردد ولی نوشته ها و سندهای رسمی از 2500سال قبل تا بحال موجود می باشد.
یوگا یعنی اتصال و جمع شدن.واژه یوگا از فعل (یوج)مشتق شده که به معنی
پیوستن و مهار کردن است،یعنی مهار نفس سرکش و پیوستن به حقیقت مطلق.
 

ricardo

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یوگا

نام کتاب : آموزش کامل یوگا



برخی از عناوین:
- آشنایی با یوگا
- بهبود کمردرد با یوگا
- بیدار کردن ستون فقرات
- تمرینات یوگا
- توازن بی نظیر جسم و ذهن
- چگونه یوگا کنیم؟
- حرکات اصلی یوگا
- خواص یوگا در میان سالی
- خوابی خوش با یوگا
- و ...


 

arjenakm

عضو جدید
یوگا

اوتاناسانا ( وضعیت خم به جلو در حال ایستاده )

روش انجام آسانا :
• در وضعیت تاداسانا قرار بگیرید .
• با یک دستها را صاف و کشیده از دو طرف به بالای سر ببرید و در نهایت به تمام بدن کشش طولی بدهید .
• با صاف بودن زانوها از مفصل ران به جلو خم بشوید .
• پشت باید در این حالت صاف باشد و سر و گردن در امتداد ستون مهره ها قرار داشته باشند .
• قفسه سینه باز و فراخ باشد و شانه ها از گوش ها دور می شوند و به صورت رها و وانهاده قرار بگیرند.
• کف دستها را در دو طرف پاها و روی زمین قرار دهید . ( چنانچه انعطاف پذیری بدن شما اجازه نمیدهد، لازم نیست که حتما دستها به زمین برسد بلکه کافیست که دست ها را به طرف زمین رها کنید) .
فواید :
• تقویت اندام های شکم .
• خون رسانی به اندام های درون شکم .
• ایجاد انعطاف در عضلات پشت پا و ران .


محدودیت :

• فشار خون بالا .
• ناراحتی های کمر ( اشکال در دیسک کمر ) .
• سیاتیک .
بقیه در ادامه مطالب
سوخ آسانا (وضعیت نشسته چهار زانو )

روش انجام آسانا :
• این آسانا از شستن راحت شروع می شود ( پاها به اندازه عرض لگن باز باشند , ستون مهره ها صاف و کشیده باشند و شانه ها در وضعیت رها قرار داشته باشند ) .
• پاها را از ناحیه زانو خم کنید و کف آنها را روی زمین قرار دهید ( در حدی که زانوها راحت باشند ) .
• بین ساق پا و ران زاویه حاده ایجاد کنید و پا ها را به شکل ضربدر جمع کنید ؛ بطوریکه کف هر پا زیر ران پای مخالف قرار بگیرد .
• بالا تنه را اندکی به سمت جلو متمایل کنید . در این حالت کپل ها را رها قرار داده و دنبالچه را آزاد کنید .
• بالاتنه را به جای خود بر گردانید ؛ ستون مهره ها عمود بر زمین باشد ؛ سر و گردن را در امتداد آن قرار دهید .
• کف دستها را روی زانو ها قرار دهید ؛ بطوریکه در یک وضعیت راحت قرار بگیرند .
• آگاهی و توجه خود را معطوف کل بدن کنید .


فواید :
• این نشست برای انجام مراقبه بسیار مناسب است .
• کمک به هضم و جذب غذا .
• کمک به صاف شدن ستون مهره ها

محدودیت :
• آرتروز زانو

وضعیت حرکت زاویه قائمه(راست گوشه)

Samakonasana)right angle pose)
نوع آسانا : ایستاده متوسطه
روش انجام آسانا :
با پاهای کنار هم بایستید. با دم مچ دستها را خم کرده، دستها را تا بالای سر ببرید.
انگشتان دستها را راحت نگاه دارید تا به سمت پایین آویزان باشند. با بازدم آهسته از ناحیه لگن به سمت جلو خم شوید و لگن را به سمت عقب فشار دهید. دستها، سر و کمر در یک خط مستقیم و موازی زمین هستند و با پاها یک زاویه قائمه ایجاد می‌کنند. در وضعیت نهایی، کمی سر را بالا آورده و به نوک انگشتان دستها خیره نگاه کنید. وضعیت نهایی را چند ثانیه حفظ کنید و آهسته به وضعیت شروع برگردید. این تمرین را 2 تا 3 بار تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که طی انجام تمرین باید آگاهی در محدوده قفسه سینه به گردش درآید.
فواید :
این حرکت بر مهره‌های پشتی ستون فقرات بسیار تأثیرگذار است و تنش و انقباضات کمر را نیز از بین می‌برد.
محدودیتها :
افرادی که کمردرد دارند، لازم است به هنگام خم‌شدن بسیار مراقب باشند تا واقعاٌ از ناحیه لگن خمش صورت بگیرد. همچنین افرادی که از درد سیاتیک رنج می‌برند، بهتر است این تمرین را تجربه نکنند.

تهیه کننده :آنیتا ملکی – مربی یوگا
وضعیت خم به عقب

روش انجام آسانا :

• در وضعیت تادآسانا قرار بگیرید .
• عضلات باسن را اندکی فشرده کنید .
• بایک دم دستها را بالاسر برده و کشش طولی انجام دهید .
• حال با ثابت بودن عضلات کمر از ناحیه 12 مهره پشتی به عقب خم شوید .
• سر و گردن در راستای ستون مهره ها باشند .
• به آرامی بایک بازدم به وضعیت اولیه برگردید و بعد از اینکه دستها بالای سر قرار گرفتند , آنها را آهسته پائین بیاورید تا در کنار ران ها قرار بگیرند .
• در تمام مدت انجام آسانا به نقاط تحت کشش و فشار , به ویژه ناحیه کمر , توجه کنید ؛ تا فشار بیش از حد توان به بدن وارد نشود .
• در نهایت در یک حالت رها بایستید و به حس های درونی خود و اثر آسانا روی نقاط تحت کشش و فشار توجه نمایید .

نوع آسانا :
o آسانای مبتدی ایستاده .

فواید و کاربردها :

• باز شدن و فراخی قفسه سینه .

محدودیت :
• کمر درد .
• آرتروز کمر

نیم پروانه

روش انجام :
• ا بتدا در وضعیت نشسته صحیح ( دانداسانا ) قرار بگیرید .
• کف پای راست خود را روی زمین و کنار زانوی چپ قرار دهید .
• به کمک دستها , ابتدا با دست چپ پاشنه پای راست و با دست راست زیر ساق پای راست را بگیرید و پای راست را در انتهای ران چپ قرار دهید .
• دست راست را روی زانوی راست و دست چپ را روی مچ پای راست قرار دهید ، بطوریکه عضلات پشت بدن صاف و کشیده باشند .
• به طور متناوب , پنج بار به کمک دست راست با دم و بازدم زانوی راست را بالا و پائین ببرید . بالاتنه در این مدت ثابت می باشد و آگاهی در ناحیه انتهای ران راست قرار می گیرید .
• برای برگشت به آرامی به کمک دستها کف پای راست را کنار زانوی چپ و روی زمین قرار دهید ، سپس پاها را باز کنید و با رها سازی مفصل زانو به و ضعیت حرکت رفته و به اثر آسانا روی ناحیه تحت کشش و فشار توجه کنید .
• به همین ترتیب آسانا را با پای چپ انجام دهید .

نوع آسانا :
آسانای نشسته مقدماتی

فواید و کاربردها :

o انعطاف پذیری مفصل ران

محدودیت :
o آرتروز زانو
o درد های شدید زانو
مثلث ( تریکون آسانا)

روش انجام آسانا :
• در وضعیت تادآسانا قرار بگیرید .
• پا ها را به صورت هفت و هشت تا دو برابر عرض شانه باز کنید
• کف پای راست خود را نود درجه و کف پای چپ را شست درجه نسبت به خط میانی بدن بچرخانید ، بطوریکه پنجه
پای چپ به داخل متمایل باشد .
• با دم عمیق دستها را در دو طرف بدن بالا بیاورید و آنها را امتداد شانه ها و موازی زمین بکشید ؛ بطوریکه کف دستها به سمت زمین باشد .
• در این حالت لگن متقارن است و جلوی بدن در یک صفحه قرار می گیرد .
• با یک بازدم آهسته از کمر به سمت راست خم شوید و کف دست راست را تا جائی که امکان دارد در خارج پای راست پائین ببرید . در حالت پیشرفته می توانید مچ یا پائین پا را بگیرید یا حتی کف دست را روی زمین قرار دهید . در مراحل مقدماتی دست را در هر نقطه که ممکن است روی پای راست بگذارید .آموزش یوگا ضمن اینکه به راست خم می شوید دست چپ شما بالا می رود و عمود بر زمین قرار می گیرد . حال سر را بچرخانید و با چشم بسته به انگشت میانی دست چپ نگاه کنید .
• ده ثانیه در این وضعیت بمانید . یک دم بگیرید و بسیار آهسته دستها را به حالت ایستاده آغاز حرکت که دستها در دو طرف بدن و در امتداد شانه ها موازی زمین بود برگردید .
• در تمام مراحل انجام آسانا تقارن لگن و در یک صفحه بودن بدن را حفظ کنید . زانو ها صاف باشند و به کشش عضلات پهلوی راست و فشار موجود در عضلات پهلوی راست تو جه کنید .
• با یک بازدم به آرامی دستها را پائین بیاورید تا در کنار بدن قرار گیرند و پاها را به وضعیت اولیه برگردانید و جمع کنید .
• در نهایت در یک حالت رها بایستید و به حس های درونی خود و اثر آسانا روی نقاط تحت کشش و فشار توجه نمایید .

نوع آسانا :
o آسانای ایستاده .

فواید و کاربردها :

• کاهش چربی های دور شکم و کمر .
• تقویت عضلات متصل به شانه ها و ستون مهره ها .
• ماساژ اندام های شکمی .
• باز کردن قفسه سینه .
• نیرومند کردن عضلات پا , پهلو , دست , بازو , پشت و شانه
محدودیت :
• کمر درد .
• آرتروز کمر .
نیم لوتوس

روش انجام آسانا :
• ابتدا در وضعیت نشسته صحیح ( دانداسانا ) قرار بگیرید .
• پای چپ را به آرامی جمع کنید بطوریکه کف پای چپ زیر ران راست قرار بگیرد .
• پاشنه راست را به آرامی روی انتهای ران چپ قرار دهید .
• ستون مهره ها ،صاف و کشیده باشد و دستها را روی زانو ها قرار دهید .
• آگاهی خود را معطوف نقاط تحت فشار در زانوها و انتهای رانها قرار دهید .
• به آرامی از وضعیت بیرون بیایید و آسانا را با طرف مقابل انجام دهید .


نوع آسانا :
• آسانای نشسته مقدماتی


فواید و کاربردها :

• بر طرف کننده سفتی زانوها .
• تقویت ستون فقرات .

محدودیت :
• مشکلات زانو .
• مشکلات مفصل ران .

نیم ملخ

روش انجام آسانا :
• در وضعیت صحیح خوابیده به شکم قرار بگیرید .
• پشت دستها را در کنار بدن روی زمین قرار داده و با یک دم پای راست را با صاف بودن زانو بالا بیاورید ، بطوریکه تاج لگن روی زمین باشد .
• با بازدم پا را به آرامی پائین آورده و روی زمین قرار دهید .
• سپس به وضعیت راحت خوابیده به شکم برویدو با رها کردن عضلات بدن ، به حس های درونی خود و اثر آسانا روی نقاط تحت کشش و فشار توجه نمایید .
• به همین ترتیب آسانا را با پای چپ انجام دهید



نوع آسانا :
• آسانای خوابیده به شکم مبتدی .


فواید و کاربردها :

o کمک به گوارش غذا .
o انعطاف در ستون مهره ها .
o بر طرف کننده دردهای کمر و تقویت کمر .
o تقویت ارگانهای درون لگن مانند مثانه ، پروستات و تخمدان .


محدودیت :
• بیماریهای قلبی و فشار خون .
درخت

روش انجام آسانا :

• در وضعیت تادآسانا قرار بگیرید .
• پا ها را به صورت هفت و هشت یک برابر عرض شانه باز کنید .
• چشمها باز باشند و روی یک نقطه ثابت در دیوار روبرو متمرکز شوید .
• به تدریج وزن بدن را به پای چپ منتقل کنید ؛ بطوریکه این کف پای چپ تا کپل را در یک حالت مستحکم قرار بگیرد .
• به آهستگی کف پای راست را در کشاله ران چپ قرار دهید ؛ بطوریکه زانوها در یک امتداد باشند .
• با یک دم به آرامی دستها را از دوطرف بالا بیاورید و با چسباندن کف دستها به هم آنها را به حالت نیایش در وسط قفسه سینه قرار دهید و لحظاتی در این وضعیت بمانید .
• با یک بازدم به آرامی دستها را پائین بیاورید تا در کنار بدن قرار گیرند و پای راست را نیز را به وضعیت اولیه برگردانید و جمع کنید .
• در نهایت در یک حالت رها بایستید و به حس های درونی خود و اثر آسانا روی نقاط تحت کشش و فشار توجه نمایید .
• آسانا را به همین ترتیب با طرف مقابل انجام دهید .یوگا

نوع آسانا :
• آسانای ایستاده تعادلی.


فواید و کاربردها :

• ایجاد هماهنگی بین ذهن و جسم و تعادل بدن .
• تقویت مچ ، زانو ، عضلات پا .
• تقویت مخچه .
• ایجاد انبساط در قفسه سینه و تقویت شانه ها .

محدودیت :
• مشکلات زانو .
 

arjenakm

عضو جدید
قوانین و مقررات ورزش یوگا

قوانین و مقررات ورزش یوگا

در این بخش ورزشکار بصورت انفرادی در رده سنی خود در مدت زمان تعیین شده توانائیهای خود را به معرض نمایش می‌گذارد به رقابت می‌پردازند و در سه مرحله مجموعاً 22 حرکت آسانا را به معرض نمایش می‌گذارد . که در مجموع بهترین فردی که بتواند بیشترین امتیاز را کسب نماید برنده مسابقه شناخته می‌شود.



تعریف یوگا:

ورزشی است جسمی و ذهنی که تعادل لازم بین جسم و ذهن را ایجاد می‌نماید و معمولاً به عنوان راهکاری برای دستیابی به آرامش ذهنی و بالابردن توان جسمی کاربرد دارد.

این رشته ورزشی دارای سبک‌های متعددی می‌باشد که در تمامی آنها تمرینات بشرح زیر مشترک است که این تمرینات عبارتند از:

الف) تمرینات اخلاقی (‌یاما ونیاما)

ب) تمرینات بدنی ( آسانا)

ج) تمرینات تنفسی ( پرانایاما)

د) تمرینات آرام‌تنی ( یوگا نیدرا)

و) تمرینات تمرکزی ( پراتی‌آهارا)

هـ) تمرینات تأملی (‌دیانا)

که این تمرینات با روشهای متفاوت در کشورهای مختلف و با توجه به فرهنگ و سیستم فیزیکی بدنی ورزشکاران انجام می‌گردد. در ایران روشی تحت نام روش هماهنگ یوگا که در برگیرنده موارد قید شده می‌باشد، طراحی و اجراء می‌گردد. رشته یوگا بیشتر جنبه تمرینی و آمادگی جسمانی دارد وافرادی که به این ورزش می‌پردازند قصد دارند سطح قابلیت‌های ذهنی و جسمانی خود را با انجام تمرینات مستمر و طبقه بندی شده بالا برده و از بدنی سالم و ذهنی آگاه برخوردار گردند. برای ایجاد انگیزه و بالابردن هرچه بیشتر سطح آمادگی جسمانی و ایجاد رقابتی سالم در جهت تعمیم و گسترش این رشته ورزشی مسابقات و رقابتهای توسط فدراسیون جهانی پیش‌بینی گردیده که از سال 1990 به مرحله اجراء گذاشته شده که مسابقات جهانی آن هرساله در یکی از کشورهای متقاضی برگزار می‌شود.

مسابقات :

مسابقات این رشته در رده‌های سنی مختلف و به تفکیک آقایان و بانوان پیش‌بینی گردیده‌است که این مسابقات هم بصورت گروهی با نمایش آسانه‌های یوگا و هم بصورت انفرادی انجام می‌شود.

محل مسابقات:

برای انجام مسابقه این رشته از تشک یا تاتامی استفاده می‌گردد که ابعاد این تشک 6×6 متر و بصورت مربع می‌باشد.

رده‌های سنی:

در حال حاضر مسابقات رسمی و بین‌المللی این رشته هم در بخش خانمها و هم در بخش آقایان در رده‌های سنی زیر برگزار می‌گردد:

1- کودکان (در 3 سطح 4 تا5 سال و 6تا7 سال و 8تا 12 سال)

2- نوجوانان ( 13 تا 17 سال)

3- جوانان (در 2 سطح 18تا 25 سال و 26 تا35 سال)

4- میانسال ( 36 تا 40 سال)

5- بزرگسالان( 41 تا 60 سال)

6- بالاتر از بزرگسالان ( 61 سال به بالا )

نحوه اجرای مسابقات:

مسابقات این رشته در دو بخش انفرادی و تیمی یا گروهی برگزار می‌گردد.

مسابقات انفرادی:

در این بخش ورزشکار بصورت انفرادی در رده سنی خود در مدت زمان تعیین شده توانائیهای خود را به معرض نمایش می‌گذارد به رقابت می‌پردازند و در سه مرحله مجموعاً 22 حرکت آسانا را به معرض نمایش می‌گذارد . که در مجموع بهترین فردی که بتواند بیشترین امتیاز را کسب نماید برنده مسابقه شناخته می‌شود.

در واقع مسابقات این رشته، ارائه نمایشی از حرکات زیبای آساناهای یوگا خواهد بود که در آن انعطاف‌پذیری-تعادل- کشش –قدرت- استقامت و هماهنگی اعصاب و عضله و آرامش مورد سنجش قرار خواهد گرفت که مدت مسابقه از زمان اعلام داور تا آماده شدن وی جهت ارائه نمایش و پایان آن 5 دقیقه خواهدبود.

مسابقات گروهی یا تیمی: در این بخش که تعداد نفرات تیم می‌تواند از 2 تا 10 نفر باشد هر فرد یک یا چند آسانا را به نمایش می‌گذارند که این نمایش باید در یک زمان توسط اعضاء به تیم انجام شود.

که ترکیب نمایشی و زیبایی و هماهنگی نفرات ملاک کسب امتیاز بیشتر میباشد.

تعداد داوران و هیأت ژوری – برای امر قضاوت مسابقات 3 نفر هیأت ژوری و 4 داور امر قضاوت را بعهده دارند. داوران در چهارنقطه تشک قرار گرفته و به امر قضاوت می‌پردازد امتیازات ورزشکاران با علامت اعلام توسط ثبات در برگه ثبت و به رئیس هیات ژوری ارائه می‌گرددو بهترین ورزشکار و گروه مشخص خواهد شد.

در هیأت ژوری یک نفر به عنوان رئیس و یک نفر وقت نگهدار و یک نفر ثبات امتیازات انجام وظیفه می‌نمایند
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
يوگا چيست؟
از ابتداي پيدايش جهان و پاي نهادن بشر به کره‌ي خاک همواره انسانها مايل به کشف حقايق جهان هستي بوده و درصدد بوده اند تا بر اسرار جسم، روح و ذهن فايق آمده، دنياي درون و بيرونشان را کشف کنند، برهمين اساس يوگا حدود 5000 سال پيش همزمان با جيوتيش (علم ستاره بيني)، واستروشاسترا، (چيدمان اشياء بر اساس جريان عبور انرژي در منزل و محل کار) و آيورودا (طب سنتي هند براي درمان بيماري‌ها) با الهام از قوانين طبيعت بوجود آمد تا دستيابي انسان به رازهاي جهان هستي را ممکن سازد.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تمرينات يوگا

يوگا از چهار بخش تمرين شامل تمرينات بدني(آساناها)،تمرينات ذهني (مديتيشن و تمرکز فکر)، تمرينات تنفسي(پراناياما) و تمرينات وانهادگي(ريلکسيشن) تشکيل شده است. آساناها غالباً حرکاتي کششي هستند که با توقف در حرکت و تنفس عميق در حالت ايستاده، نشسته، خوابيده، معکوس و يا تعادلي انجام مي‌شوند. انجام آساناهاي يوگا در ايجاد تعادل و هماهنگي بين سيستم جسماني، حياتي و ذهني مؤثر بوده، عضلات و مفاصل را تقويت کرده و فرد را با هر سن و سال و با هر شرايط بدني به سوي سلامتي پايدار وآرامش درون رهنمون مي سازد. امروزه حرکات يوگا طرفداران زيادي در جهان پيدا کرده و راه‌گشاي آن دسته از رهجوياني است که طالب رسيدن به سلامتي جسم و ذهن، بوده و مايلند آرامش درون را تجربه کنند.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
كارمايوگا در زندگي

كارمايوگا در زندگي

كارمايوگا در زندگي
 

پیوست ها

  • 2876-6701202-85W.pdf
    134.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ماللهند، دانشنامه هندشناسي

ماللهند، دانشنامه هندشناسي

ماللهند، دانشنامه هندشناسي
 

پیوست ها

  • 2876-8934944-URJ.pdf
    144.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
آموزش تمرینات و حرکات یوگا همراه با تصویر

آموزش تمرینات و حرکات یوگا همراه با تصویر

تمرینات ورزش یوگا به منظور تمرین جسم و ذهن میباشد.این ورزش عزم راسخ و هم چنین پشتکار برای انجام دادن این حرکات به صورت روزانه را نیازمند است.اما پاداش پشتکار شما ارزش همه ی این سختیها رو دارد.تمرین یوگا یا آساناها میتونه سلامت شما رو بهبود ببخشه و مقاوت شما را افزایش بده و هم چنین آگاهی ذهنتان رو پرورش.
با تمرینات و حرکات یوگا آشنا شوید :

حرکت گرم کننده

این حرکت ها برای آماده سازی بدن برای انجام تمرین های یوگا میباشد و معمولا قبل از شروع این حرکت ها را انجام میدهند.

حرکت های ایستاده

بعضی از حرکات یوگا به صورت ایستاده انجام میشود و در این قسمت با این حرکت ها آشنا میشویم

حرکت های نشسته

یکسری از حرکت های یوگا را میتوان به صورت نشسته انجام داد و در این قسمت با این حرکات آشنا میشویم

حرکت های چرخشی

گذشته از کششی که حرکت های چرخشی در کمر به وجود میاورند.این حرکت ها ارگان های شکمی را ماساِژ میده و هم چنینسیستم گوارشی را تقویت میکنه

بالا آوردن هردوپا با هم(همزمان)

برای انجام دادن این حرکت در آغاز باید مطمئن شویم که کل بدن روی زمین قرار دارد و هم چنین گردن و شانه هایمان در آرامش کامل میباشند

حرکت های خم به پشت

این دسته حرکت ها ستون مهره ها رو انعطاف پذیر میکنه و هم چنین پاها ،بازوها و ماهیچه های شکم را قوی میسازد.این حرکت برای اشخاصی که مشکل جدی در گردن و کمر خود دارند به هیچ عنوان مناسب نمیباشد
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
با انجام یوگا استرس رو از بین ببرید

با انجام یوگا استرس رو از بین ببرید

آیا از فعالیتهای روزانه خسته شده اید ؟ احتیاج دارید کمی به جسم و ذهنتان استراحتی بدهید و هم چنین از استرسها و اضطراب ها دور شوید.می توانید برای این امر از تمرین های حرکات کششی ذهن و جسم(یوگا) یا آساناها استفاده کنید
حرکات کششی ذهن و جسم(یوگا) به شما کمک خواهند کرد تا سلامت بیشتری داشته باشید و بر جسم و روح‌تان مسلط و متمرکز شوید. کسانی که تمرین‌های حرکات کششی انجام می‌دهند، معتقدند که ذهن و جسم یکی هستند و اگر وسایل مناسب در اختیار داشته باشند و در محیط درستی قرار بگیرند به یک توازن می‌رسند و درمان می‌شوند. بنابراین حرکات کششی ذهن و جسم یک وسیله درمانی محسوب می‌شود. یوگا به معنای واقعی خودش یک ورزش است؛ ورزشی کامل برای جسم و ذهن. مهم‌ترین تفاوتی که این ورزش با ورزش‌های دیگر دارد این است که حرکات کششی ذهن و جسم بر خلاف سایر ورزش‌ها بسیار آرام صورت می‌گیرند.

اکسیژن ذخیره کنید

تفاوت این ورزش با سایر ورزش‌ها در این است که تمرینات حرکات کششی ذهن و جسم، (یوگا) با نرمی و آهستگی انجام می‌شوند و درست و منظم نفس کشیدن هنگام تمرینات از نکات مهم این ورزش است. به این منظور باید هوا را آرام از بینی خود به داخل بکشید و از طریق بینی نیز خارج کنید. به یاد داشته باشید در این ورزش اکسیژن رسانی به بدن حرف اول را می‌زند.

نرمش مچ‌ها
راست بایستید و مانند تمرین قبل دست‌ها را به موازات شانه‌ها باز کنید. انگشتان دست‌ها را ببندید ولی آن‌ها را منقبض نکنید. با انگشتان جمع شده دایره‌ای در فضا از محور مچ‌ها رسم کنید. یادتان باشد که هنگام رسم این دایره در فضا نیازی نیست که عجله کنید بلکه باید به آرامی این حرکت را انجام داده و دایره‌های کوچکی را در فضا ایجاد کنید. می‌توانید این تمرین را نیز مانند تمرین قبل 10تا12‌بار در جهت عقربه‌های ساعت و به همان تعداد در جهت عکس حرکت عقربه‌های ساعت انجام دهید.این حرکت روی مفاصل و تاندون‌های مچ‌ها و عضلات ساعد اثر مطلوبی دارد و انجام دادن با دقت و مکرر آن سبب از بین رفتن مراکز ضعف و بیماری مچ‌ها خواهد شد.

نرمش انگشتان دست ها

صاف بایستید و دست‌ها را به موازات شانه‌ها باز کنید. انگشتان دست‌ها را کاملا باز کنید و 2 تا 3 ثانیه آن‌ها را در این حالت نگه‌دارید. حواس خود را به کششی که در آن قسمت به‌وجود آمده متمرکز کنید. سپس انگشتان را جمع کرده، دست‌ها را مشت کنید و انگشتان را به هم بفشارید. این بار حواس خود را به انقباض دست‌ها یا مشت‌های گره شده خود معطوف کنید. بهتر است این تمرین را 10 تا 12 بار انجام دهید. سپس دست‌ها را به موازات شانه ولی در جلوی خود قرار داده، همان حرکات را به همان دفعات تکرار کنید. پس از آن، همین تمرین را درحالی‌که دست‌های‌تان عمود به سقف است انجام دهید.

گرم کردن بدن

برای گرم کردن بدن قبل از تمرین، ورزش‌ و نرمش‌‌های کششی و انعطافی، توصیه می‌شود. سعی کنید به گرم کردن عضلات و مفاصل بیشتر توجه کنید. برای مثال، گرم کردن مچ‌ها، انگشت‌‌ها و ماهیچه‌های اصلی.

ذهن‌تان را کنترل کنید

در آساناها ذهن به 3 حالت معطوف می‌شود، اول کشش، دوم انقباض و در نهایت انبساط درمدت زمانی که ذهن را کنترل می‌کنید و به سمت کشش، انقباض و انبساط می‌برید، تمرکز ذهنی صورت می‌گیرد و شما با همان تمرکز فکری قادر خواهید بود هر کاری را انجام دهید. کنترل ذهن ابتدا کار سختی خواهد بود ولی با تمرینات زیاد آن را فرا خواهید گرفت.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فواید و مزایای تمرین کردن یوگا

فواید و مزایای تمرین کردن یوگا

ورزش یوگا قدمت هزار ساله دارد و در کشور هند بسیار رایج و متداول بوده است.یوگا با سیستم پزشکی کل نگر مقایسه می شود چون که ورزش یوگا بر کنترل جنبه های فیزیکی،روحی و روانی یک فرد تاکید دارد.بنابراین در مراحل اولیه،یوگا در غرب به عنوان سیستم بالقوه ای برای درمان البته با سوء ظن درمورد کارایی آن تشخیص داده شد.اما شرایط کم کم دچار تغییر شده و شواهد علمی مزایا و فواید یوگا را تایید کردند. یوگا یک درمان سنتی است که کاملا بر مبنا مشاهده و اصول ذات و سرشت آدمی است.یوگا نه تنها یک تمرین است بلکه حتی یک بسته کامل برای انسان است.
علم یوگا شامل حالت و چگونگی یوگا که مدیتیشن و تکنیک نفس کشیدن نام دارد می شود.
فواید یوگا با نوع یوگا تفاوت دارد همان طور که در جاهای مختلف از آن استفاده می کنند.بنابراین صرف نظر از نوع آن، فواید یوگا در کنترل و مدیریت استرس توسط طب نوین ثابت شده است.فایده چند عاملی یوگا آن را از تمرینات ساده متمایز می کند.
+ فواید فیزیولوژیکی یوگا شامل تقویت کردن سیستم های اصلی بدن مثل سیستم اعصاب،دستگاه قلبی-عروقی،غدد،دستگاه تنفسی،سیستم ماهیچه ای و استخوان ها و سیستم دفع بدن است.
+ یوگا باعث حفظ تعادل بدن می شود.
+ یوگا با ایجاد تعادل در مواد شیمیایی بدن مثل کلسترول ای دی ال،گلوکز،و کاته کولامینها باعث جلوگیری از بیماری های مهلک و کشنده می شود و قابلیت ارتجاعی بدن را بالا میبرد.
+ علاوه بر این،یوگا بدون اینکه در طول تمرین استحکام بدن را از بین ببرد وزن را در حالت تعادل نگه می دارد.
+ فواید روانشناسی یوگا یکی از فواید جذاب آن است که شامل تنظیم کردن حالت های مربوط به اختلالاتی مثل خشونت،افسردگی،و اضطراب ناگهانی است.
+ بالا بردن توانایی های شخصی مثل مهارتهای یادگیری، تمرکز و حافظه خوب همچنین از فواید یوگا هستند.
+ بالا بردن مهارت های اجتماعی و سازگاری بهتر با شرایط و محیط هم از دیگر فواید یوگا می باشد.
+ فواید روحی و روانی یوگا شامل درک نفس و هوشیاری است که آرامش خاطر را فراهم می کند.تفکر کردن و خوب نفس کشیدن نیز از فواید تمرین کردن یوگا است.
+ یوگا درمانی است که یک بدن متعادل را از طریق تمرین کردن حرکات پر انرژی یا حرکات ثابت فراهم می کند.
+ مهمترین فایده یوگا داشتن احساس مطلوب بدون داشتن تمرینات شدید یا مصرف هر گونه مکمل می باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
آرامش عضلات صورت با استفاده از یوگا

آرامش عضلات صورت با استفاده از یوگا

صورت شما در مدت زمان روز به شدت کار می کند.شما به وسیله عضلات صورت به جهات مختلف نگاه می کنید،صورت شما همچنین در معرض مستقیم آسیب هایی از قبیل عوامل محیطی،مثل نور خورشید،باد،کرم ها و لوازم آرایشی مختلف است.در صورت شما تقریباً 16 عضله،تعداد قابل توجهی استخوان و عروق خونی وجود دارد که به شما کمک می کند که همه این حرکات را با صورت خود انجام دهید...مانند عضلات سایر قسمت های بدن،عضلات صورت شما هم دچار خستگی و ضعف می شوند و باید آنها را تقویت کنید.اگر عضلات شما از سلامت کافی برخوردار نباشند،حتی خون رسانی صورت هم مختل می شود.یوگای صورت به شما کمک می کند که بتوانید عضلات صورت خود را تقویت و همچنین خستگی روزمره را در آن برطرف کنید:
1) جای آرامی پیدا کنید.در حالی که چشمان خود را بسته اید روی زمین بنشینید.سعی کنید ستون فقرات شما کاملاً صاف باشد.تنفس خود تمرکز کنید و دم و بازدم های عمیق انجام دهید.کف دو دست خود را آنقدر به هم بمالید تا گرم شود و سپس آن را روی چشمان خود بگذارید.این کار را چند بار تکرار کنید.این عمل باعث آرامش اعصاب چشمی،پلک و نواحی اطراف چشم می شود.
2) انگشت دوم و سوم هر دو دست خود را روی ناحیه پیشانی قرار دهید و از ناحیه ابرو تا گیجگاه را به صورت دایره وار و بسیار آرام ماساژ دهید.این نواحی معمولاً قسمت هایی است که در اثر استرس روزمره دچار درد می شود.بعد از آن،ماساژ را از ناحیه گیجگاه به سمت عضلات فک و سپس به سمت گونه ادامه دهید. این حرکات را چند بار تکرار کنید.
3) تا جایی که می توانید دهان خود را باز کنید و لبخند بزنید،طوری که کشش را در عضلات صورت، گونه،چانه و گردن خود احساس کنید.سپس عضلات خود را رها کرده و این روند را تکرار کنید. این کار سبب رفع خستگی عضلات صورت می شود.
4) یک دم عمیق بکشید.سپس نفس خود را با قدرت بیرون دهید. خود را تا جایی که می توانید بیرون آورید و صدای "اَ" را بلند ادا کنید.این کار را سه بار تکرار کنید.این عمل جریان خون را در صورت تقویت می کند.
5) سعی کنید گونه ها و ناحیه مرکزی صورت خود را جمع کنید و سپس آن را رها کنید.این کار به تقویت جریان خون در صورت کمک می کند.روزانه بهتر است این حرکات را برای عضلات صورت خود انجام دهید،زیرا کارهای روزمره به شدت باعث خستگی عضلات این ناحیه می شوند و شما با این ورزش ها می توانید آرامش و شادابی را به صورت خود باز گردانیدد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تاثیرات یوگا بر روی کمردرد

تاثیرات یوگا بر روی کمردرد

ستون فقرات کمر از مهمترین بخش های حیاتی بدن به شمار می‌رود.ستون فقرات، ‌تکیه گاه بدن، نخاع و عصبهای نخاعی می‌باشد و مسئول حرکات بدن می‌باشد. بسیاری از افراد، ‌در طول زندگی با انواعی از کمردرد زندگی کرده اند که این درد در دوره های مختلف پیشرفته تر وبیشتر می‌گردد. مشکلات کمر یکی از دلایلی است که به طرز کار افراد مختلف چه زن و چه مرد در همه گروههای سنی بستگی دارد.اگرچه، ‌کمردردها می‌توانند بوسیله ورزش و حرکات صحیح بدن قابل پیشگیری باشند.
ستون فقرات تقریباً 75 سانتیمتر طول دارد و از 33 مهره که به 5 قسمت تقسیم شده اند تشکیل شده اند.
1. مهره های گردنی
2. مهره های پشتی
3. مهره های کمری
4. استخوان خاجی
5. استخوان دنبالچه

مهره های گردنی از هفت مهره تشکیل شده اند و در قسمت بالای ستون مهره ها قرار دارد.

1. مهره های گردنی بعنوان قابی برای گردن بکار می‌رود و از سر حمایت می‌کند. این استخوانها انعطاف پذیر می‌باشند. اولین مهره گردنی C1 یا اطلس و دومین مهره C2 یا اکسیس نام دارد.
2. دومین گروه از ستون مهره ها را مهره های پشتی می‌نامند که از 12 مهره تشکیل شده است و در قفسه سینه و یا وسط کمر قرار دارند. استخوانها در مهره های پشتی بوسیله تاندون حرکت می‌کنند و بسیاری از ارگانهای حیاتی را حمایت می‌نمایند.

3. در امتداد مهره های پشتی، مهره های کمری وجود دارد که از 5 و یا 6 مهره تشکیل شده است. مهره‌های کمری از دو گروه مهره‌های گردنی و پشتی بلند‌تر است و بیشترین وزن بدن را دارا می‌باشند.

4. زیر مهره های پشتی، ‌استخوان خاجی قرار دارد که یک مهره مثلثی شکل است. این استخوان در کودکی از 5 مهره تشکیل شده است که بعد از سن 26 سالگی به یک مهره تبدیل میگردد.

5. بعد از مهره های خاجی، استخوان دنبالچه را داریم که آخرین مهره از ستون فقرات می‌باشد. استخوان دنبالچه نیز از 3 تا 5 استخوان تشکیل شده است که در بزرگسالی با هم ترکیب می‌شوند. هر مهره، ‌یک دهانه کوچک دارد و بوسیله دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می‌شوند. دیسکها از سلول دوکی شکل (فیبروسیت) تشکیل شده اند و گرفتن ضربه های ناشی از حرکت در ستون مهره ها، کار آنها می‌باشد.

بیشترین صدماتی که به کمر وارد می‌شود، صدمات ماهیچه ای ـ اسکلتی است که استخوانها، ماهیچه ها، تاندونها و رباطها را درگیر می‌نماید. بنابر تحقیقات انجام شده، منشاء بیشترین کمردردها، ‌ناراحتیهای عصبی است که از ستون فقرات بالا می‌رود و باعث ایجاد تنش در ماهیچه‌ها می‌گردد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تاریخچه و پیشینه رشته یوگا

تاریخچه و پیشینه رشته یوگا

یوگا ورزشی جسمی و روانی(ذهنی) می‌باشد که در هندوستان و توسط هندوها شکل گرفته اس. ریشه یابی دقیق این رشته که توسط چه شخصی و دقیقآ چگونه بوجود آمده کمابیش ناممکن است چرا که تاریخ شکل گیری ورزش یوگا به سالهای بسیار دور برمی گردد. واژه Yoga در اصل از واژهٔ «یوج» (Yuj) در زبان سانسکریت که به معنی یکپارچه سازی و یگانگی آمده است. واژهٔ «یوج» با واژگان «یک» و «یگانه» در فارسی خویشاوند است.
برخی نیز باور دارند که Yoga از واژهٔ پارسی «یوغ» گرفته شده‌است.

شناسه و تعریف


یوگا از طرفی به معنای " کنترل کردن" آمده است و در آن صورت یوگا را می توان علم کنترل امواج فکر و علم مهار قوای تن و ذهن به منظور تسلطی همه جانبه بر توان بالقوة خود دانست. در این صورت به "روش" این دانش که همانا کنترل قوای تن و فکر است تأکید می شود. با توجه به چنین درکی ، یوگا ، در کتاب شاندیلیوپانیشاد (Shandilyopanishad) ، این گونه تعریف شده است : " یوگا عبارت از کنترل امواج ذهنی است. " از طرف دیگر می توان یوگا را به معنای نظاره کردن و دیدن ، در نظر گرفت که در نتیجه یوگا علم نظارة خود و خودشناسی است. بدین ترتیب غایت این دانش آشکار می شود. یعنی واقع شدن در طبیعت اصیل خویش و شکافتن تمامی حجابهای نفسانی . بر همین اساس در باگاواد گیتا (Bhagavad gita) اوج یوگا ، رویت ذات درونی از طریق ذهن پاک و خالص شده توصیف شده است ، و سرانجام یوگا را به معنی " وصل و یکی شدن " نیز ترجمه کرده اند که در آن صورت غرض از انجام تمرینات یوگا آشکار و هویدا می شود. به این معنا ، یوگا عبارت است از عملکرد هماهنگ قوای فردی و اتحاد قوای ذهنی (Chitta shakti ) با قوای حیاتی تن و حواس (Prana shakti) که منجر به تلخیص انرژی ، توسعة آگاهی و در نهایت اتحاد با آگاهی متعال خواهد شد. بنابر این تصور ، در رودرایا مالاتانترا (Rudrayamatantra ) گفته شده : " یک یوگی ، فقط در اتحاد با آگاهی متعال ، به تجربة یوگا نایل می گردد. " بدین ترتیب هر کدام از معانی واژة یوگا ، قسمتی از این معرفت عمیق باطنی را آشکار می سازد و اختلاف ذاتی در میان آنها دیده نمی شود.


چیستی


یوگا دارای ابعاد فلسفی و در عین حال کاربردی می‌باشد. به گفته کارشناسان این ورزش، فلسفه یوگا با روح درونی انسان، گیتی و چگونگی ارتباط و پیوستگی این دو سروکار دارد. تمرینات یوگا می‌تواند روح انسان را تقویت کند و آن را به آفریننده جهان هستی نزدیکتر کند، تا بدین صورت انسان از لحاظ روحی، درک بیشتری به خود و خدای خود داشته باشد.
یوگا شناختی مستقیم و بی واسطه از ژرفای هستی خویش و هماهنگی با قوانین طبیعت است. این معرفت شهودی در پی سلوکی پی گیر و عشقی صادقانه حاصل می شود. در پی این سلوک ، فرد تسلطی همه جانبه بر قوای تن ، احساسات و افکار خود پیدا می کند. و در نهایت می تواند خود را از حیطة تغیرات احساسی و نگرانیهای فکری فراتر برده ، در عمق قلب خود قرار یابد ، جایی که تلاطمات فکری و محیط خارجی قادر نیست تاثیری بر آن داشته باشد. در مورد واژة "یوگا" اختلافاتی دیده می شود ، و آن را به معانی : "اتحاد و وصال" ، "رؤیت و نظاره" و "کنترل و به زیر یوغ آوردن" به کار برده اند. نه تنها در مورد ریشة واژة یوگا اختلافاتی دیده می شود ، بلکه در تعاریف و توضیحات مشروحی که دربارة یوگا در متون گوناگون آمده نیز تفاوتهایی وجود دارد. این در حالی است که متون کهن و مختلف یوگا ، تعاریف متنوع یکدیگر را تأیید کرده اند. ولی در واقع هیچ تعریف مشترکی پیرامون این تجربة عمیق ارائه نشده است. ظاهراً در اکثر موارد ، زاویة دید اساتیدی که یوگا را تعریف کرده اند با یکدیگر متفاوت بوده است.

یوگا تعریفی از یک گروه محدودی از تمرینات یا حالت معینی نیست ، بلکه بیشتر اشاره به مجموعه ای از فنون ، از ساده تا بسیار پیشرفته ، و احوال باطنی مختلف و در واقع یک سیر و سلوک کامل دارد.
روشن بینان و دانایان بسیاری ، بویژه در هند ، در پس سالها تزکیه نفس و مراقبه های ژرف ، حالاتی متفاوت از آگاهی را کشف و تجربه کردند. مجموعة این حالات و فنون و تعالیمی که برای درک و وصول به این احوال توسط آن مردان خردمند طراحی و دریافت شد "یوگا" خوانده می شود.
هر کدام از این خردمندان ، جنبه هایی خاص از این معرفت گسترده را مورد توجه قرار داده ، براساس آن تعریفی ارائة کرده اند . البته این تعاریف از هم بیگانه نیستند. آنها تماماً در حول خودشناسی و بالا بردن توان فردی و توسعة آگاهی متمرکز می باشند. ولی برخی روش این علم و بعضی غرض از اجرای این فنون و گروهی نیز غایت این تعالیم را توصیف و تشریح کرده اند. بنابر این برای درک بهتر از این معرفت گسترده و نه چندان روشن ، مطلوبتر آن است که این تعابیر مختلف را در کنار هم گذاشته و از همة آنها بهره بریم.

به لحاظ تاریخی می توان سیر تحولات یوگا را در پنج مرحله بررسی کرد:


دوران پیش از کلاسیک ( Preclassical Yoga )
دوران کلاسیک ( Classical Yoga )
دوران بعد از کلاسیک ( Post Classical Yoga )
دوران مدرن ( Modern Yoga )

دوران ودایی (۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پ.م.)

هر چند در این دوران مستقیماً از واژة یوگا نشانی نمی یابیم، ولی پنداره‌های قابل استنادی در متون ودایی یافت می‌شود. منظور از متون ودایی چهار جنگ کهن به نام‌های زیر است:

ساما ودا Sama V.
یاجور ودا Vajur V.
آتاروا ودا Atharva V.

در واقع کهن ترین متون مکتوب و ادبیات بشری همین کتاب‌ها هستند. طی تحقیقات باستان شناختی در دو دهة اخیر سرآغاز تمدن در هند از هفت هزار سال پیش از میلاد از ناحیه ای نزدیک به دهکدة مهرگر ( Mehrgarh ) آغاز شده است و در هزارة سوم پیش از میلاد منجر به ساخته شدن شهرهای بزرگ و مهمی مثل موهنجو دارو(Mohenjo daro) هاراپا ( Harappa) و دلاویرا(Dholavira) شد. این تمدن از شرق گنگ به طرف افغانستان و از ایران به سوی بمبئی توسعه یافت. این تمدن کهن را عموماً به نام تمدن ساراسواتی (Sarasvati) می‌شناسند. طبق نگرشهای ودایی شعور ناب و وجود متعال که خالق هستی از روی عشق و مهر بوده است "وداها" را به نوع بشر آموخت تا چگونگی زیستن در همسویی با قوانین "دارما" حفظ شود. به این معنا "وداها" در قلب خود مفهوم "یوگا" را در بر دارند هر چند که تنها از طریق واژگانی چون "تاپا" (Tapah) در این دوران به یوگای اصطلاحی نزدیک می شویم.

برای درک بهتر و کامل "وداها" "ریشی‌ها" ، ودانگا (Vedanga) را بمنظور فهم و استفاده از وداها ارائه کردند. "آنگا"(Anga) به معنای شاخه و بخش است پس ودانگا یعنی اجزاء و شاخه های ودا که شامل موارد زیر می‌شود.

Kalpa
Shiksha
Vyakarana
Nirukta
Jyotisha
Chandas

از طرفی زمینة دیگری از آموزشهای ودایی به نام اوپاودا (Upaveda) نیز به منظور استفادة کاربردی از وداها شکل گرفت که شامل موارد زیر بود.

Ayurveda (طب ودایی)
Dhanur Veda (ورزش رزمی ودایی)
Sthapatya Veda (معماری ودایی)
Gandharva Veda (موسیقی ودایی)

دوران پیش از کلاسیک (۲۰۰۰ تا ۳۰۰ پ.م.)

متون اوپانیشاد ( Upanishad ) و نهایتاً باگاواد گیتا ( Bhagavad Gita ) از دستاوردهای والای این دوران است. در این دوران به صراحت واژة یوگا و ابعاد عملی یوگا قابل بررسی است. مهمترین پیام این دوران شناسایی آتما ( Atma ) و برهما ( Brahma ) و طریق همسویی بین آن دو از طریق سلوک و معرفت است. از دیگر دستاوردهای مهم این دوران طبقه بندی سه گانة آگاهی بشری و امکان استقرار و یگانگی در آگاهی(Chatur Avasthanam) یکپارچه است.
دوران کلاسیک (۳۰۰ پ.م. تا ۱۰۰۰ میلادی)

در این دوران خلاصه و زبدة تمام آموزه های یوگایی تا آن زمان در متنی به نام یوگا سوترا Yoga) Sutra) توسط حکیم و یوگی نامدار هند، پاتانجلی، گردآوری و تدوین شد. به همین دلیل این دوران را به نام دورة پاتانجلی یا دورة یوگای هشت مرحله ای نیز می شناسند. یکی از مهمترین دستاوردهای این دوران طبقه بندی راه عملی یوگا به هشت مرحله است:

یاما ( Yama )
نیاما ( Nyama )
آسانا ( Asana )
پرانایاما ( Pranayama )
پراتیاهارا ( Pratyahara )
دارانا ( Dharana )
دیانا ( Dhyana )
سامادی ( Samadhi )

دوران بعد از کلاسیک (۱۰۰۰ تا ۱۷۵۰ میلادی)

در این دوران یوگی‌ها سعی در ارتباط بیشتر با مردم دارند و در نتیجه آموزه های خود را نیز قابل فهم‌تر ارائه کرده اند. از مهم ترین متون در این دوران می توان به هاتا یوگا پرادی پیکا( Hatha Yoga Pradipika)، گراند سامهیتا( Ghrand Samhita)، شیوا سامهیتا(Shiva Samhita) اشاره کرد. در این عصر تعالیم عملی تر و قابل فهم تر یوگا مثل "هاتا یوگا" گسترش یافت و به موازات آن گروه‌ها و سنتهای گوناگون آموزش این روشها مانند سنت نات ( Nath ) نیز مورد توجه قرار گرفتند.
دوران جدید (از ۱۷۵۰ میلادی تا کنون)

در اینجا اشاره به دورة حکومت بریتانیای کبیر بر شبه قاره هند ضروری به نظر می رسد. چرا که انگلیسی ها بویژه کمپانی هند شرقی مایل به توسعهٔ آموزشهای سنتی معلمین و گوروهای هندی نبود. ولی سرانجام در سال ۱۸۹۳ با سخنرانی سوامی ویوکاناندا ( Sw. Vive Kananda ) و متعاقب آن ورود سوامی یوگاناندا ( Sw. Yogananda ) در سال ۱۹۲۰ به آمریکا، یوگا وارد مرحلهٔ امروزین خود شد، یعنی گسترش بیش از حد به کمک وسایل ارتباط جمعی، یافتن مبانی علمی برای تمرینات یوگا، استفادة قاعده‌مند از فنون یوگا براساس نگرشهای علمی و سرانجام عوام زدگی و فراموش کردن پیام و اهداف اصلی دانش یوگا.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تاثیر یوگا بر روی سیستم اسکلتی

تاثیر یوگا بر روی سیستم اسکلتی

برای هر حرکتی در بدن حتی وقتی که ایستاده ایم بدنمان به یک استخوان بندی پیچیده تشکیل شده از 206 استخوان وابسته است.هر کدام از حرکترهای یوگا(آساناها) و وضعیتهای مختلف یوگا به شما کمک شایانی می کند تا گرفتگیهای بدن را آزاد کرده و فشار را از روی غضروف هایتان بردارید.در این مقاله آموزشی توضیحاتی در رابطه با تاثیر یوگا بر اسکلت خواهیم دید.امیدواریم مورد قبول واقع بشه

سیستم اسکلتی:


اسکلت انسان از قسمتهای نرم بدن (ماهیچه ها و ارگانهای بدن) محافظت می کند و به ما توانایی حرکت می دهد، سلولهای خون در مغز استخوان را تولید می کند و بعنوان فروشگاهی از مواد معدنی مورد نیاز بدن مخصوصاً کلسیم و فسفر عمل کرده و به بدن فرم می دهد.

بدن ماتشکیل شده است از 206 استخوان پیچیده که بوسیله ماهیچه و بافتهای پیچیده متصل به آنها که اجازه حرکت را به ما می دهد پوشیده شده است.کالبد شناسان اسکلت انسان را به دو دسته تقسیم کرده اند اسکلت محوری و اسکلت آویزه ای.

اسکلت محوری شامل 28 استخوان جمجمه ، 26 استخوان ستون فقرات ، 24 دنده و استخوان جناغ سینه و استخوان لامی می باشد.اسکلت آویزه ای شامل 64 استخوان شانه، بازوها و دستها،26 استخوان لگن ،پاها و ساق پا می باشد.

ساختار واقعی استخوان ،پوسته ای سفت است که درونی نرم و اسفنجی دارد.این اسفنج متخلخل جاییست که مغز استخوان شکل می گیرد. استخوانها با وجود ظاهر جامدی که دارند، بافتهایی زنده هستند که رشد می کنند و به خود شکل می دهند.


ورزش یوگا و سیستم اسکلتی:


یوگا به اختلالات اسکلتی مانند لغزندگی دیسک، شکاف فتق و ورم مفاصل و مشکلات دیگر کمک می کند.در لغزندگی دیسک ستون مهره ها و ماهیچه ها از هم جدا شده و دیسک تحت فشرده گی مناسب نمی باشد.

تمرینهای مختلف یوگابه انسان کمک می کند تا بر مشکلات پزشکی فائق آید.این آساناها شامل حرکات ایستاده ،نشسته، خوابیده و معکوس می باشند. این حرکات تنشها و کششها را بر روی ارگانها ،ماهیچه ها، استخوانها ، رباطها و اعصاب از بین می برد.

آساناها برای بهبود سلامتی و بدست آوردن انرژی در بدن و ذهن بوجود آمده اند. این حرکات مفاصل مختلف بدن را آزاد ساخته و تنش را از روی غضروفهای محافظ بر می دارد و استخوانها را منظم می سازد.با سالم نگه داشتن ماهیچه ها و رباطها و انجام صحیح حرکات می توانید از آسیب رساندن به مفاصل جلوگیری کنید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مقدمه ای برای یوگا

مقدمه ای برای یوگا

اگر نیرو بخشیدن به سیستم قلبی-عروقی،کشیدن و حرکت دادن ماهیچه ها و پرورش روح و ذهن در برنامه کاری شما میباشد پیشنهاد میکنیم با دقت این مطلب را بخوانید تا با اساس و پایه یوگا آشنا شوید.
آیا در جستجوی برنامه ورزشی هستید که هم یادگیری آن آسان باشد ، هم به وسایل کمی نیاز داشته باشد و هم در هنگام ورزش کردن روحتان آرامش یابد؟ اگر نیرو بخشیدن به سیستم قلبی عروقی ، کشیدن و حرکت دادن ماهیچه ها و پرورش روح و ذهن در برنامه کاریتان است ، با دقت مطالب زیر را بخوانید تا با اساس و پایهیوگا آشنا شوید.


یوگا چیست؟

یوگا دانشی باستانی درباره بدن است که قدمت آن به 5000 سال پیش در کشور هند بر می گردد. یوگا از کلمه (yoj) در زبان سانسکریت گرفته شده که به معنای یکی کردن و وحدت است و در یوگا به ایجاد یکپارچگی بین ذهن، جسم و روح گفته می شود. یوگیها معتقدند برای اینکه انسان بتواند با خود و دنیای اطراف خود در تعادل و هارمونی باشد باید به یکپارچگی جسم ، ذهن و روح برسد.برای یکی شدن این سه باید احساس ، کردار و بینش او در تعادل باشند. یوگیها برای رسیدن به این تعادل فرمولی رابدست آوردند که از ورزش ، تنفس و مراقبه تشکیل شده که هر سه این ها قسمتهای اصلی یوگا را تشکیل می دهند. در یوگا از بدن مراقبت شده و به آن احترام گذاشته می شود زیرا که بدن اولین وسیله برای رشد انسان محسوب می شود. تمرینهای یوگا گردش خون را بهتر می کند ، ارگانهای شکمی را تحریک کرده و بر روی سیستمهای غده ای بدن فشار می آورد که نتیجه آن سلامتی بهتر برای انسان می باشد.

یوگیها معتقدند که تنفس سرچشمه زندگی است و بر این اساس تکنیکهای خاصی را برای تنفس که کنترل تنفس و افزایش حجم ششها می باشد را بدست آوردند. آنها با تمرکز کردن بر روی تنفس ، خود را برای مرحله بعد یوگا که مراقبه است آماده می کنند.

یک تعبیر نادرست از مراقبه این است که مراقبه یعنی خالی شدن ذهن در صورتیکه مراقبه تمرکز و آرام کردن ذهن می باشد .

با تمرینات و تکنیکهای تنفسی ، سطح آگاهی بر روی بدن بالا رفته و می توان تمرکز خود را افزایش داد و استرسهای روزانه را از بین برد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فواید تمرین های یوگا برای بدن

فواید تمرین های یوگا برای بدن

هدف یوگا هماهنگی بین ذهن،جسم و روح میباشد.یوگاییها معتقدند که ذهن و جسم یکی هستند و اگر ابزار مناسب در اختیار داشته باشند و در محیط درستی قرار بگیرند به یک توازن می رسند و درمان می شوند.در نتیجه یوگا یک ابزار درمانی محسوب می شود. یوگا به شما کمک می کند تا از وضعیت بدن خود آگاه شوید.بدن شما را انعطاف پذیر می کند و به شما کمک می کند تا در لحظه استرس،آرامش خود را حفظ کنید.اولین دلیل کسانی که به کلاسهای یوگا می آیند بدست آوردن انرژی بیشتر ، شادابی و آرامش می باشد.
یوگا علمی است که برای هزاران سال انجام می شود و تحقیقات اساسی بر روی فواید یوگا ، حرکات یوگا(آساناها)، حرکات تنفسی(پرانایاما)، و مدیتیشن(مراقبه) صورت گرفته است.این اطلاعات به سه گروه فیزیولوژیکی، روحی _ روانی و بیوشیمیایی تقسیم می شوند.

فواید فیزیولوژیکی یوگا

* آرامشی پایدار به سیستم عصبی می دهد.

* کاهش تعداد نبض

* کاهش سرعت تنفس

* کاهش فشار خون

* افزایش امواج آلفا

* افزایش راندمان دستگاه قلبی _عروقی

* متعادل کردن فعالیت معده و روده

* متعادل کردن غدد درون ریز

* انعطاف بخشیدن به سیستم ماهیچه ای _ اسکلتی

* افزایش زمان نگه داشتن تنفس

* تقویت هماهنگی چشم و دست

* تقویت عکس العملها

* تقویت حرکات

* افزایش تحمل

* افزایش نیرو

* افزایش انرژی

* تقویت حواس

* متعادل شدن وزن

* افزایش بخشندگی در فرد

* کاهش درد

* تقویت تعادل

* تقویت همه فعالیتهای بدن


فواید روحی و روانی یوگا


* افزایش آگاهی بر جسم

* تقویت ذهن

* افزایش اعتماد به نفس و خود شکوفایی

* افزایش روابط اجتماعی

* کاهش افسردگی و اضطراب

* کاهش خصومت و دشمنی

* تقویت تمرکز

* تقویت حافظه

* تقویت دقت و توجه

* تقویت راندمان یادگیری

* افزایش مهارت اجتماعی


فواید بیوشیمیایی یوگا


* کاهش گلوکز

* کاهش سدیم

* کاهش کلسترول

* کاهش تری گلیسیرید

* کاهش کلسترول LDL

* کاهش کلسترولVLDL

* افزایش هموگلوبین

* کاهش سلولهای سفید خون

* افزایش تیروکسین

* افزایش ویتامین C

* افزایش پروتئین سرم
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دلایل انجام یوگا

دلایل انجام یوگا

در دنیای مدرن و پیشرفته که پر از استرسهای روزانه،خستگی و آلودگی است،افراد بسیاری به دنبال راهی برای خلاص شدن از این استرسها و یافتن آرامش هستند.با ورود یوگا از کشور باستانی هند،انسانها از اغتشاش،پریشانی و بی نظمی روزانه بیرون آمدند و تعداد زیادی از آنها به ساحل آرامش پا گذاشتند.با وجود اینکه تمرین های یوگا به نوشته ها ، اعتقادات و ارزشهای باستانی بسیار نزدیک است ولی برای زندگی روزانه مردم نیز بسیار مفید است .
در زیر به دلایلی که روزانه مردم بیشتری به سمت یوگا کشیده می شوند آورده شده است:

*یوگا به ذهن و جسم آرامش می بخشد. حتی در یک محیط پر استرس یوگا به افراد کمک می کند تا تنفس خود را کنترل کنند و ذهن را از افکار پوچ و بیهوده رها کرده و با نیرو بخشیدن به جسم و ذهن به زندگی خود کمک کنند.

* یوگا به حفظ توازن بدن کمک می کند. یوگا به اشخاصی که وزن آنها بیش از اندازه و یا کمتر از اندازه است کمک می کنند تا به وزن ایده آل خود برسند .اصول توازن و اعتدال در فعالیت بدنی و رژیم همراه با یوگا می تواند شما را بسمت زندگی سالم تر سوق دهد.

*یوگا بدن شما را در مقابل بیماریها مقاوم می سازد.حرکات یوگا به اندامهای درونی پیام می فرستد و باعث بالا رفتن گردش خون می شود که این عوامل باعث کاهش بیماریها در فرد می شود.

* یوگا انرژی را افزایش می دهد. در عرض 20 دقیقه یوگا می تواند ذهن و جسم را با انرژی مورد نیاز بدن در طول روز تأمین کند.

*یوگا فرد را با واقعیت درونی خود آشنا کرده و او را بسمت رضایت از خود و خودشکوفایی راهنمایی می کند. مراقبه ، یکی از مراحل یوگا ، ذهن را متمرکز کرده و از مسائل کوچک که در زندگی مادی وجود دارد دور می کند و به سوی احساس شادی رهنمون می سازد.
یوگا اکسیر زندگی است و همه مشکلات روزانه را حل می کند اما در واقع نتیجه ای که یوگیها( کسانی که یوگا کار می کنند) در هزاران سال بدست آورده اند در این زمان تنها با علم پزشکی به اثبات رسیده است. اگر برای رسیدن به یک سرزمین آباد از یک بیابان پرهرج و مرج آماده اید خود را برای زندگی با یوگا آماده سازید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
یوگا برای کودکان؟

یوگا برای کودکان؟

چه باور کنید یا نکنید امروزه یوگا به یکی از ورزشهای متداول برای کودکان تبدیل شده است. گزارشات نشان داده است که یوگا بسیار مناسب برای رشد کودکان می‌باشد.


این ورزش قدرت،‌ انعطاف پذیری و هماهنگی را در کودکان بالا می‌برد. همچنین استرس موجود در بدن که ممکن است منجر به آسیبهایی در ورزشهای فیزیکی ‌گردد را کاهش می‌دهد. به طور کلی یوگا بدن را قوی و سالم می‌سازد.
اگرچه سودمندیهای فیزیکی یوگا مشهود می‌باشد اما یوگا شخصیت کودکان را نیز می‌سازد. دربین تمام پیشرفتهایی که یوگا مسبب آن است می‌توان به اعتماد بنفس، خلاقیت و بالا بردن قوه تخیل اشاره نمود. همچنین کودکان با حضور در کلاسهای یوگا و در جمع بودن مهارتهای اجتماعی را نیز فرا می‌گیرند.
آیا کودکان به یوگا نیاز دارند؟
تحقیقات نشان داده است این ادعا که یوگا تنها برای بزرگسالان است درست نمی‌باشد. یوگا به کودکان این اجازه را می‌دهد که بدون قرار گرفتن در محیطی رقابتی سرزنده و موفق باشند. قبل از گذاشتن کودکان در کلاسهای یوگا بهتر است از هدف تمرینهای یوگا آشنا شوید. اگرچه حرکتهای متفاوت هدفهای متفاوتی دارند اما هدف اصلی یوگا قدردانی از تمامی مخلوقات و لذت بردن از زندگی است. یکی از هدفهای یوگا برای کودکان تمرین حس بصری آنها است که نیازمند تقلید از موجودات زنده می‌باشد. همانطور که آنها به تقلید کردن از گیاهان و موجودات زنده می‌پردازند به یکی بودن طبیعت‌ها و شباهت بین موجودات زنده پی می‌برند.
یوگیهای جوان
برنامه های مختلفی از تمرینات یوگا برای سنین مختلف وجود دارد. کودکان می‌توانند از سن دو یا سه سالگی همراه با والدین خود به تمرینات یوگا بپردازند . اما بهترین سن برای کودکان سن 7 سالگی می‌باشد.
کلاسهای مختلفی که برای کودکان برنامه ریزی شده است انواع متفاوتی دارد که طبقه بندی آنها بصورت کلاسهای جدی و کلاسهایی همراه با بازی می‌باشد. بسیار ضروری است که والدین کلاسهایی را برای فرزندان خود انتخاب نمایند که کودکان در آنها احساس آرامش و راحتی داشته باشند .
همانطور که می دانیم کودکان هیچ تصوری از استرس و اضطراب ندارند. اگر آنها از کودکی وارد کلاسهای یوگا شوند و به یوگیهای جوان تبدیل شوند هیچ گاه در طول زندگی استرس را تجربه نخواهند نمود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
یوگا کدام است؟ژیمناستیک ،هیپنوتیزم یا مدیتیشن؟

یوگا کدام است؟ژیمناستیک ،هیپنوتیزم یا مدیتیشن؟

تمرین یوگا برای سلامتی مفید است، اما یوگا چیست ؟ آیا ورزش است یا مدیتیشن ؟
یوگا قرن شش پیش از میلاد مسیح توسط بودایی ها انجام می شد. پس از پشت سر گذاشتن قرن ها، امروزه به عنوان الگویی برای ورزش کردن به تمام دنیا رسیده است. یوگا کمک می کند تا بتوانیم نقطۀ مرکزی بدن و روح مان را که همان احساسات و عواطف است کنترل کنیم. این ورزش وضعیت ظاهر را تضمین می کند.پیش از هر چیز: یوگا چیست؟
ژیمناستیک است یا هیپنوتیزم یا مدیتیشن؟
دادن تعریفی روشن از یوگا دشوار است. لیونل کوردن، که 35 سال متخحصص این رشته بوده است، برای ما توضیح می دهد که " یوگا روشی است که تمام بدن ما را تحت تأثیر قرار می دهد تا انسجام و پیوستگی از دست رفته اش را بازیابد.
یوگا ماهیچه های ما را قوی، روحیه مان را متعادل و ملایم، و تحمل و طاقت مان را بیشتر می کند. علاوه بر همۀ این ها، یوگا به واسطۀ تمرین های ریلکسیشن، بر روح ما نیز اثر دارد.
به طور گسترده، یوگا روشی برای آموزش نیز محسوب می شود؛ حتی می توان از آن به عنوان متد بازپروری هم زمان روح و جسم نیز نام برد. یوگا تمرینی است 100 در100 مفید، برای بدن ضعیف شما که به درستی با آن رفتار نشده، و ذهن پر از فکر و دغدغه های خسته کننده ای است که مغز بیچارۀ ما هر روز همۀ آنها را تحمل می کند.

احساسات، قلب یوگاست

احساس (émotion) به چه معنی است؟
برخلاف باور عامه، احساسات در ذهن پدید نمی آیند بلکه منشأشان بدن است. این احساسات بدون وقفه و پشت سرهم ظاهر می شوند:
شادی، ترس، اضطراب... احساسات خودآگاه یا ناخودآگاه ما را در برمی گیرند و قادرند خاطرات خوب یا بدی برای ما خلق کنند. نکتۀ مهم این است که بتوانید احساسات تان را در طی روز مشخص کنید و با هدایت درست آنها حالات متفاوت تان را مدیریت کنید.
اینجاست که یوگا معنای خودش را پیدا می کند زیرا دقیقاً مرکز توجه یوگا مجموعۀ احساسات است. این احساس های بدن پس از ظهور آسیب شناسی بیان شدند و به واسطۀ تمرین یوگا تخلیه می شوند.
پس از یک جلسه یوگا، بدن به چندین شکل تبدیل شده است. در واقع یوگا آگاهی نسبت به همۀ احساسات را به ما می دهد، یعنی توانایی تشخیص دادن آنها از یکدیگر و پیش بینی کردن جریان های شان. این آن چیزی است که یوگا بر شما اعمال می کند، با فراگیری یوگا به آنچه که در درونتان اتفاق می افتد آگاهی خواهید داشت و احساسات تان را به وضوح مشاهده می کنید: من عصبانی هستم، من غمگین هستم، من آرزده هستم... "

یوگا برای همۀ مردان و زنان؟

لیونل کوردن توضیح میدهد که: "یوگا برای همۀ افراد چه زن و چه مرد، بدون محدودیت سنی توصیه می شود. سابقاً، تصویر یوگا کمی منفی بود: شاید به خاطر حالت فرا طبیعی و سکون یوگا!
اما امروزه تمایل به این رشته خصوصاً در میان جوان ترها بیشتر شده است، حالا دیگر سال هاست که این رشتۀ سرکش و نافرمان افراد را به سمت خود می کشد. می توان گفت که در ابتدا بیشترین علاقه مندان به یوگا حدوداً 40 ساله بودند ولی طی سه سال افزایش قابل توجهی در گرایش افراد 25 تا 35 ساله به این رشته مشاهده شد. در درجۀ دوم، یوگا از دید آنها تبدیل به یک روش واقعی شده است".
و اما دلایل: ورای علاقه به این تمرین، جوان تر ها برای نظم دادن به دلهره ها ، اضطراب ها و احساسات شان و بر عهده گرفتن مسئولیت ها به این رشته گرایش پیدا کرده اند. حدود یک میلیون نفر یوگا کار در فرانسه وجود دارد، بی شک این رشته موفقیت چشمگیری خواهد داشت و در سال های آینده شاهد گسترش هرچه بیشتر آن خواهیم بود.

شیوه ی انجام یوگا

یوگا نیاز به انجام تمرین و آماده سازی منظم و پیگیرانه است اما لیونل کوردن تصریح می کند که " از آنجایی که احساسات تکراری یا فقط موقت اند، آماده سازی برای همۀ افراد به یک شیوۀ انجام نمی شود و هرکس بسته به شخصیت و روحیاتش، آماده سازی متفاوتی دارد.
" جلسات یوگا با حرکات کششی شروع می شوند، تمرین هایی برای انعطاف پذیری و در پایان مشاهده ای از آنچه طی یک مرحلۀ درونی سازی اتفاق می افتد.
" حالات متفاوت بدن نیازمند تمام بدن، وضعیتش و افکار فرد هستند. بر اساس دردها و ناخوشی ها، روش های متفاوتی وجود دارد، مانند: ماساژ خودکار شکم یا مدیتیشن، فنون تنفس در مقابل نگرانی ها و..."
خوب است که یوگا سه بار در هفته و هر بار به مدت 20 الی 40 دقیقه تمرین شود. لیونل کوردن بر این نکتۀ مهم تأکید می کند که" یوگا برای هر فردی فواید خاص و منحصر به فرد خودش را دارد." [ممکن است فواید یوگا برای شخصی متفاوت از شخص دیگر باشد
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شناخت ورزش یوگا

شناخت ورزش یوگا

احتمالا با یوگا آشنا هستید؛ تمرین های تنفسی و کششی که از هند منشاء گرفته است. یوگا در حال حاضر به بخشی از سایر تمرین ها برای تناسب اندام مانند دویدن روزانه یا انجام تمرین های هوازی تبدیل شده است...
یک نظرخواهی اخیر نشان می دهد ۱۵ میلیون آمریکایی یوگا انجام می دهند و ۳۵ میلیون نفر دیگر قصد امتحان آن را در طول سال دارند.
یوگا در شکل سنتی آن با عقاید مذهبی هندو همراه بود. کلمه «یوگا» در زبان سانسکریت به معنای «اتحاد» است که احتمالا به اتحاد بدن و ذهن اشاره دارد، اما یوگایی که در کشورهای غربی مانند آمریکا رواج پیدا کرده است، جنبه مذهبی ندارد. البته بسیاری از کلاس های یوگا هنوز با یک مراقبه کوتاه مدت آغاز می شوند. مربی به افراد کلاس می گوید نفس های عمیق بکشند و افکاری که در سرشان جریان دارد، نادیده بگیرند و روی تنفسشان متمرکز شوند.
بخش جسمی یوگا شامل قرارگرفتن در وضعیت های معین بدنی برای ایجاد کشش و تقویت قدرت عضلات است که میزان سختی آنها تفاوت دارد. در برخی از سبک های یوگا، وضعیت های بدنی طوری طراحی شده اند که به اصطلاح عرقتان را دربیاورند و شما را به فعالیت شدید وادارند. سبک های دیگر حتی شما را به نفس نفس هم نمی اندازند. حتی مربیان سخت ترین سبک های یوگا شما را تشویق می کنند «به بدنتان گوش دهید» و از وضعیت های بدنی که فشار زیادی بر شما می آورد، پرهیز کنید و قبل از شروع کلاس، هر بیماری و مشکل پزشکی ای که دارید، به مربی تان بگویید.

● منافع بهداشتی یوگا

طرفداران یوگا می گویند این تمرین ها استرس را کاهش می دهند و با کاهش استرس ممکن است بهتر بخوابید، فشار خونتان پایین بیاید و فواید بهداشتی گوناگونی داشته باشد. آنها معتقدند یوگا راه خوبی برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات است. این ادعاها به طورکامل در کارآزمایی هایی های بالینی بررسی نشده است اما به نظر نمی رسد غیرمنطقی باشد. بسیاری از انواع تمرین های ورزشی استرس را کاهش می دهند، پس چرا یوگا این گونه نباشد؟
اما اینکه یوگا درمان موثری برای بیماری های خاصی مانند کمردرد هم است یا نه، سوال متفاوتی است. یک بررسی که نتایج آن چند سال پیش در نشریه انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شد، نشان داد تمرین های یوگا می تواند به افراد مبتلا به «نشانگان تونل مچی» کمک کند.
در حال حاضر مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا از کارآزمایی های بالینی درباره تاثیر یوگا روی چند بیماری از جمله کمردرد، ام اس، بی خوابی و بیماری انسدادی مزمن ریه حمایت می کند.

● یوگا به چه کسانی توصیه نمی شود؟

افراد دچار مشکلات مفصلی ناشی از ابتلا به برخی از بیماری های بافت همبند مانند «نشانگان مارفان» نباید یوگا انجام دهند زیرا کشش زیاد حین تمرین های یوگا مشکل های مفصلی را تشدید می کند. برای مبتلایان به این بیماری ، پیاده روی، تای چی و شنا مناسب تر است. به طورکلی درد مفصل نشانه ای است که باید به آن توجه کرد. اگر هنگام تمرین های یوگا مفصل زانو یا رانتان صدا می کند یا درد می گیرد، بهتر است فعالیت جسمی دیگری انتخاب کنید.

● هاتها یوگا

هاتها یوگا شامل رایج ترین وضعیت های قرارگیری بدن در یوگا است. شکل های متنوعی از هر یک از این وضعیت ها ایجاد شده و ممکن است آمیزه های گوناگونی از سبک ها با عنوان «هاتها یوگا» یا «یوگای مبتدیان» آموزش داده شود. شش وضعیت بدنی ساده در یوگا در زیر معرفی می شود.
۱) یوگای قدرت
این سبک پرطرفدار یوگا براساس روش قدیمی تری است که «اوشتان گا» نامیده می شود و گاهی در کلاس های یوگا هم به این نام خوانده می شود. لازم نیست برای مدتی طولانی در وضعیت هایی مانند نمونه ای که در شکل ۱ نشان داده شده باقی بمانید، می توانید با سرعت وضعیت بدنی تان را تغییر دهید تا ضربان قلبتان افزایش یابد. هدف قراردهی بدن در وضعیت های بدنی این سبک یوگا مانند بالا نگه داشتن بدن در وضعیتی مانند شنا رفتن، افزایش قدرت و استقامت است. این سبک یوگا غربی شده ترین سبک یوگاست و برای افرادی طراحی شده که می خواهند فعالیت جسمی سختی انجام دهند. افرادی که تازه فعالیت ورزشی را شروع کرده اند و آمادگی بدنی ندارند، بهتر است این سبک یوگا را انجام ندهند.
۲) یوگای کریوه پاه لائو
این سبک یوگا تاکید بیشتری بر مراقبه دارد. کلاس ها معمولا با متمرکزشدن بر تنفس آغاز می شوند و بعد تمرین های کششی و قراردادن بدن در وضعیت های گوناگون انجام می شود. در این سبک یوگا وضعیت های بدنی با توالی سریعی تغییر داده می شود، بنابراین به نفس نفس می افتید و شکلی از ورزش هوازی را انجام خواهید داد. در انتهای هر جلسه به مراقبه بپردازید و از تکنیک هایی استفاده کنید که تصور می شود آرامش بخشی عضلانی عمیقی ایجاد کنند. اگر به مراقبه علاقه ای ندارید یا انجام آن برایتان سخت است، بهتر است این سبک یوگا را انجام ندهید.
۳) یوگای انتگرال
در این سبک یوگا بر تمرین های تنفسی تاکید می شود. ممکن است مربی در کلاس از شما بخواهد در حالی که به تناوب هر یک از سوراخ های بینی تان را می بندید، از بینی تان نفس بکشید. نظریه در این سبک یوگا این است که آرامش بخشی عضلانی یا ریلکسیشن با تمرین های تنفسی مربوط است. در یوگای انتگرال، بدن در وضعیت های استاندارد قرار می گیرد و به مراقبه می پردازید. در این سبک یوگا باید بتوانید دستورات مربی درباره چگونگی تنفس و متمرکز شدن را انجام دهید.
۴) یوگای بیه کرام
این نوع یوگا در شرایطی مانند سونا و در اتاقی بسیار گرم با درجه حرارت حداقل ۷/۳۷ درجه سانتی گراد انجام شود. نظریه در این سبک یوگا این است که گرما مزایایی از جمله افزایش انعطاف پذیری بدن و بهبود گردش خون دارد. چه این نظریه حقیقت داشته باشد چه نه، حین انجام این تمرین عرق زیادی خواهید کرد. این سبک یوگا فعالیت جسمی سختی است و هنگام انجام آن باید به سرعت از وضعیتی به وضعیت دیگر تغییر موقعیت دهید. اگر در انجام یوگا یا انجام تمرین های جسمی مبتدی هستید، فشارخون بالا یا مشکلات قلبی دارید؛ باردار هستید یا بالای ۶۵ سال سن دارید، به علت تحمل کمتر بدنی درجه حرارت های بالا ، نباید این سبک یوگا را انجام دهید. هرکس تمرین های یوگای بیه کرام را انجام دهد، باید بیشتر از حد معمول آب بنوشد تا از کم آبی بدن جلوگیری شود.
۵) یوگای آی ین گار
در این سبک یوگا برای مدت های طولانی در وضعیت های بدنی خاص مانند شکل ۶ قرار می گیرید. نظریه این سبک یوگا این است که با انجام این تمرین ها و احتمالا با کمک مربی می توانید دقیقا به موقعیت درست بدنی برسید. دد یوگای آ ین گار از تجهیزات ساده ای مانند بلوک، پتو و کمربند بیش از سایر انواع یوگا استفاده می شود. اگر هدفتان تحرک بدنی بیشتر و انجام تمرین های هوازی است، این سبک یوگا برای شما مناسب نیست.
۶) یوگای سووآ روپ ها
وضعیت های کلاسیک هاتهایوگا در این سبک طوری تغییر داده شده است که بر عضلات ستون فقرات متمرکز باشند. وضعیت های بدنی در این سبک یوگا همراه هم در توالی معینی اجرا می شوند تا سفتی عضلات برطرف و تنش آنها آزاد شود. این وضعیت های بدنی را باید برای چند دقیقه حفظ کنید. اگر دچار مشکلات وخیم پشت هستید، قبل از انجام یوگای «سووآروپ ها» با فیزیوتراپیست یا پزشک مشورت کنید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تکنیک های یوگا برای دوران مختلف زندگی بانوان

تکنیک های یوگا برای دوران مختلف زندگی بانوان

استرس،‌ تغییرات هورمونی و اعتماد بنفس و پیشرفت چند دلیل از صدها دلیلی است برای اینکه زنان باید سالم بماند
توانایی زنان برای غلبه بر استرس، صرفنظر از احساسی یا فیزیکی بودن آن، بستگی زیادی به سلامت آنها دارد. تغییرات هورمونی که در نتیجه یائسگی، بارداری و قاعدگی بوجود می‌آید دلیلی برای ناراحتی زنان از سندرمهای قاعدگی، سردرد و نشانه‌های دیگر می‌باشد. آنها همچنین نیازمند سلامتی برای گذراندن دورانهای بارداری و یائسگی می‌باشند و برای داشتن ظاهری خوب و زیبا در تمام دورانها زیر فشار قرار دارند. امروزه اکثر زنان هرکاری را برای رسیدن به زیبایی و تناسب اندام انجام می‌دهند...یوگا،‌علمی باستانی، به سالم ماندن و پرورش ذهن و جسم کمک می‌نماید. یوگا می‌تواند دردهای دوران قاعدگی را کاهش دهد، استرس را کنترل نماید و بهترین سودها را به آنها برساند. حرکات یوگا نیز باعث تمرین ماهیچه‌های بدن برای مقابله با چاقی و رسیدن به انعطاف پذیری بالا و قوی شدن می‌گردد.
در این قسمت با تغییراتی که زنان در طول دوران زندگی با آنها روبرو می‌شوند و حرکاتی از یوگا که به رفع آنها کمک می‌نماید آشنا می‌شویم:

یوگا برای دوران یائسگی: با یوگا بر یائسگی غلبه کنید

یائسگی یکی از دورانهای زندگی هر زنی است. دوره‌ای است که قاعدگی به اتمام می‌رسد. این دوره از زندگی معمولا وابسته به تغییرات هورمونها، وضعیت فیزیکی و تفییرات فیزیولوژیکی بین سنین 40 تا 60 سالگی اتفاق می‌افتد. این تغییرات کم کم و یا بصورت ناگهانی رخ می‌دهد. حتی ممکن است فردی خیلی زودتر و در سن 30 سالگی و یاخیلی دیر و در سن 60 سالگی یائسه شود. یائسگی حتی بدنبال خارج کردن رحم نیز رخ می‌دهد. یائسگی بیماری نیست بلکه پروسه‌ای طبیعی است. اگرچه احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و پوکی استخوان در این دوران بالا می‌رود.
علائم یائسگی عبارتند از قاعدگی نامنظم، تغییر در امیال جنسی، داغ شدن بدن، خشکی واژن و مشکلات ادراری، تغییر در ظاهر و رفتار، اختلال خواب، سردرد و لرزش قلب می‌باشد. اما همه خانمها این علائم را تجربه نمی کنند و حتی برخی از آنها هیچ علامتی را در این دوران تجربه نمی‌کنند.
میزان هورمونهای استروژن و پروژسترون نقش مهمی را در یائسگی ایفا می‌کنند. در این دوران رحم استروژن و پروژسترون کمی تولید می‌کند. استروژن هورمون زنانه‌ای است که که نقش مهمی در شکل‌دهی بدن شما و آماده سازی بدن برای بارداری ایفا می‌کند. هنگامی که بدن میزان کمی از این هورمونها را تولید نماید، قسمتی از بدن که وابسته به استروژن برای سلامتی می‌باشد واکنش نشان می‌دهد و باعث ایجاد ناآرامی در فرد می‌گردد.
یائسگی به دو بخش تقسیم می‌گردد: دوران قبل از یائسگی و دوران بعد از یائسگی. دوران قبل از یائسگی زمانی است که شما علائمی را تجربه می‌نمایید اما هنوز تخمک‌گزاری شما ادامه دارد. شما حتی بالا رفتن و پایین رفتن هورمونها و همچنین داغ شدن بدن را تجربه می‌نمایید. دوران بعد از یائسگی به دورانی گفته می‌شود که 12 ماه از زمان آخرین پریود شما گذشته باشد و رحم شما هیچ هورمون استروژن و پروژسترونی ترشح نمی‌کند.
در واقع یائسگی تا زمانی که یک تغییر فریولوژیکی باشد هیچ نیازی به درمان ندارد. تمرکز درمان در زمان یائسگی بر روی از بین بردن علائم یائسگی و پیشگیری از وضعیتهایی می‌باشد که ممکن است در سالهای قبل از یائسگی رخ دهد نظیر بیماریهای قلبی و پوکی استخوان. بعضی از هورمونهای جایگزینی که به مقدار کمی استروژن در بدن تولید می‌کنند به کاهش علائم یائسگی نظیر گر گرفتگی و خشکی واژینال کمک می‌نمایند.
ورزش کردن، تغذیه صحیح، سیگار نکشیدن و کاهش استرس راههای موثری برای قابل تحمل نمودن یائسگی می‌باشد.
در آینده حرکات مناسب دوران یائسگی را معرفی می‌نماییم.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
یوگا راهی برای فراموش کردن گذشته بد

یوگا راهی برای فراموش کردن گذشته بد

برای اینکه گذشته ی بد خود، دردهای جسمی و روحی را که در آن برهه ی زمانی متحمل شده اید را با آسودگی بیشتری فراموش کنید،می توانید از یوگا استفاده کنیم.آیا برای اینکه گذشته ی بد خود و دردهای جسمی که داشته ایم را فراموش کنیم میتوانیم به یوگا روی آوریم یا این که باید آزار ببینیم...
خانمی می پرسد:من زندگی بسیار بدی داشتم و در پنج سال گذشته متحمل دردهای جسمی بسیاری شده ام آیا می توان از این درد و رنجی که داشته ام و مرا برای مدت مدیدی بر روی تخت در خانه انداخته بود رهایی یابم آیا یوگا می تواند در این راه مرا همراهی کند ؟
پاسخ :افراد بسیاری هستند که به دلیل بیماری جسمی یا روحی که دارند مجبورند مدت های زیادی را در خانه به سر ببرند،مانند این خانم که به دلیل بیماری که داشته اند مجبور شده اند مدت زیادی را در منزل و بر روی تخت شان باشند.
مهم ترین مساله این موضوع می باشد که بعد از گذشت این همه ی مدت این خانم امید خود را از دست نداده است و باز می خواهد بر روی پاهای خود بایستد علی رغم این که مدت زیادی را بر روی پاهای خود نبوده است،همه ی بیماران روحی و جسمی بدین سبک رفتار نمی کنند در حالی که همه باید به زندگی شان امیدوار باشند.

اما چرا یوگا؟

بسیاری از افراد ورزش های دیگری را مثل پیاده روی،ایروبیک و ... را انتخاب می کنند و فقط به نظرشان می رسد که از لحاظ جسمی خسته می شوند و این ورزش های برای شان هیچ فایده ای ندارد،به همین دلیل به سمت یوگا روی می آورند زیرا یوگا ورزش ذهن است و نه تنها جسم را خسته نمی کند بلکه نیروی دوباره ای را نیز به انسان می بخشد.یوگا مانند یاد گرفتن یک مهارت می باشد برای این که بتوانید گذشته خود را فراموش کنید و ذهن تان را از مسائلی که شما را آزار می دهند برهانید .
در مقاله ای که در مجله ی پزشکی آمده است،حتی پا را فراتر نهاده اند و از یوگا به عنوان مرحمی برای دردهای مزمن و قدیمی یاد کرده اند.از آنجایی که در زندگی های امروزی تمام افراد دارای اغتشاشات ذهنی می باشند،به تمام اشخاص توصیه می شود که حتی برای یک بار هم که شده به کلاس های یوگا بروند .محققان افرادی را که دارای یک نوع عارضه بودند را به دو گروه تقسیم کردند،در یک گروه ورزش ایروبیک را اعمال کردند و در گروه دیگر یوگا.
افرادی که ورزش یوگا را انجام داده بودند به تناسب بیشتر از افرادی که ورزش ایروبیک را انجام می دادند،از لحاظ ذهنی تخلیه شده بودند.البته تنها تفاوتی که بین این دو ورزش وجود دارد به همین ترتیب می باشد و گرنه این دو ورزش هیچ تفاونی با هم ندارند.
بسیاری از افراد با تصوری غلط فکر می کنند که تنها با کلاس های ایروبیک و یا کلاس های ورزشی که باید در آن جنب و جوش داشته باشند لاغر می شوند و تناسب اندامشان حفظ می شود اما برعکس حتی با ورزش هایی مانند یوگا نیز می توانید وزن تان را کم کنید و لاغر شوید .

جنبه های مثبت در یوگا :

با ورزش یوگا شما می توانید به راحتی بر روی عضله های بدن تان و اعصابی که در جای جای بدن تان قرار دارند تسلط داشته باشید و کارهای تان را به سادگی انجام دهید.
معمولا افرادی که با رژیم های غذایی لاغر می شوند،بعد از مدتی دچار ضعف اعصاب می شوند.اما افرادی که با یوگا وزن شان را کم می کنند نه تنها دچار ضعف اعصاب نشده اند بلکه قدرت تفکر و نوآوری شان نیز افزایش می یابد.یوگا مانند یک قرصی می باشد که بعد از خوردن آن دردهایتان محو می شوند و این احساس برای افرادی که دچار درد هستند چفدر لذت بخش می باشد.
در ورزش های دیگر هنگامی که فرد به یک حد بالایی برسد متوقف می شود و ادامه راه برایش سخت می شود اما با ادامه دادن یوگا و رسیدن به سطح بالا میل به ادامه و یادگیری هر چه بیشتر در انسان متولد می شود.یوگا ورزشی می باشد که کاملا قدمت دارد و از سالیان خیلی دور نیز این ورزش متدوال بوده است اما به نوعی متفاوت تر از امروز .حتی اگر نخواهید و تمایل نداشته باشید که به کلاس های بیرون بروید شما می توانید از دی وی دی های که در بازار وجود دارد استفاده کنید و بتوانید این ورزش ذهنی را به سادگی یاد بگیرید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
یوگای مناسب برای هر شخص

یوگای مناسب برای هر شخص

می خواهیم درباره ی یوگا به عنوان روشی برای تغییر نگرش ،‌ اندام و زندگی شما صحبت کنیم و اگرفقط بیش از یک زنگ تفریح کوتاه یوگا ، وقت بگذارید دلتان می خواهد کلاس تمام وقت آن را نیز تجربه کنید .
با وجود تنوع زیاد گزینه هایی که می توانید انتخاب کنید ، یوگینی چطور است ؟ در اینجا لیستی از رایج ترین روش های آن را تهیه کرده ایم ...

انوسارا :

اگر فکر می کنید که یک کلاس یوگای خوب و کامل کلاسی است که شامل فلسفه و ژست باشد ، انوسارا مورد مناسبی برای شما است .
انوسارا ، به معنی " لبریز از موهبت" را فردی به نام جان فرند در سال 1997 کشف کرد و تمرینات آن بر اساس فعالیتهای قلبی است بدین معنی که در حین یادگیری عقایدی که بر خوبی و الطاف موجود درانسانها ، تأکید دارند می توانید فعالیت هایی داشته باشید که باعث باز شدن قلب و عروق بشوند .

اشتانگا :

اگر به دنبال روشی برای تقویت عروق خود هستید ، سالمترین و کاملترین تمرین برای شما اشتانگا است . این تمرین باستانی را کی .پتهابی جویس برای نسل امروز باب کرد و طرفداران لاغر و خوش اندامی مانند گوینت پلتو و مدنا آن را گسترش دادند . "سبک مایسور" یک روش سنتی تمرین اشتانگا است . به محض اینکه اصول آن را یاد گرفتید ، کلاس دیگر بر عهده ی خود شماست تا بتوانید به طور مستقل خودتان کار کنید .

بیکرم:

اگر به تمرینات روتین ، تمرکز شدید و عرق کردن زیاد علاقه مندید باید از روش بیکرم استفاده کنید . چاودهاری بیکرم ،‌ این سبک از یوگا را پس از صدمه ای که در وزنه برداری به زانویش وارد شد ، طراحی کرد . پزشکان گفتند که او هرگز نمی تواند راه برود . او تعلیمات خودش را گسترش داد تا جایی که بیش از 5000 مربی را در ایالات متحده تربیت کرد و به آنها مدرک داد . شما دقیقاً می دانید که در کلاسهای بیکرم چه حرکاتی انجام می شوند . هر کلاس ژست های مشترک با روشهایی عین هم را دنبال می کند و اتاق با بخار 105 درجه گرم شده است .

هاتا :

اگر کلاسی به نام یوگا ی هاتا دیدید مطمئن باشید که شرکت کنندگان این سالن به وسعت یک شبکه هستند . مثل باشگاهی که کلاسهای بدنسازی را تبلیغ می کند . هاتا به معنی تمرینهای بدنی یوگا است برخلاف جنبه ی روحی و روانی و فلسفی یوگا . مطمئن باشید که این کلاسها آهسته و گام به گام پیش رفته و نسبتاً آرام ند . ضمناً هماهنگی و اتحاد درستی بر آن حاکم است . اگر در یوگا مبتدی هستید این روش می تواند شروع خوبی برای شما باشد .

اینگار:

اگر شخصیت شما به گونه ای است که به جزئیات توجه بیشتری دارید و کارهای خود را آهسته و با طمئنینه انجام می دهید ، اینگار روش مناسبی از یوگا برای شما خواهد بود .
این روش را بی . کی . اس اینگار تعلیم داده و کل تمرینات آن بر اساس نظم و هماهنگی در حرکات و یادگیری قرار گرفتن موقعیت درست بدن در هر ژست است . اغلب ژست ها توسط افراد حرفه ای مانند کسانی که دارای کمربند هستند نظارت می شوند و برخلاف انجام حرکاتی که در اشتانگا داشتیم و از یک ژست به ژست بعدی می رفتیم ، در دوره های طولانی مدت برگزار می شوند .

کریپالو :

قطعاً گاهی احساس می کنید دوست دارید در طول زندگیتان فقط بخوابید و همه چیز گرفته به نظر می آید . اگر نیاز به یک تلنگر دارید تا به احساس اعجاب انگیز" من زنده هستم و آن را دوست دارم " ، بازگردید ، کریپالو می تواند کمک خوبی باشد . این کلاسها شامل ژست ها ، حرکات تنفسی ، مدیتیشن و تکنیک های ریلکسیشن هستند که در تمام آنها چشم شما را به سوی زندگی باز می کنند و می توانند به شما کمک کنند تا در هر مرحله از زندگی پیشرفت و ترقی کنید . این کلاسها می توانند فعالیتهای آرام یا سخت داشته باشند بنابراین بهتر است از خود سالن بپرسید .
کوندالینی :
اگر مصرف کننده مواد مخدری هستید که می خواهید خودتان ترک کنید ، کوندالینی می تواند پاسخی به ندای قلب شما برای رسیدن به هدفتان باشد . کوندالینی در زبان سانسکریت به معنی "جمع شده" است و این تمرین کلاً برای آزاد کردن انرژی به عنوان روشی برای شروع ایجاد تغییر است . در کلاسهای آن سرود خوانی ، آواز ، مدیتیشن در کنار فعالیت و ژست هایی همراه با حرکت انجام می گیرد .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ورزش یوگا در محل کار

ورزش یوگا در محل کار

کار کردن در محل کار و یا جلوی کامپیوتر برای مدت طولانی باعث آسیبهایی به گردن،شانه و ماهیچه های پشت می گردد که به مرور می تواند به سفتی و کشش ماهیچه ها بینجامد.آموزش یوگا

این کشش می تواند موجب سردرد، کمر و گردن درد و همچنین درد در شانه ها گردد. اگر به این دردها توجه نشود ممکن است به کار و همچنین زندگی روزانه شما آسیبهایی جبران ناپذیر بزند...نرمشها و حرکاتی ساده مانند یوگا در محل کار می تواند به آرام کردن درد و از بین بردن علامتهای دیگر با کاهش فشار و قوی نمودن ماهیچه ها کمک می نماید.
کار کردن در زندگی ما موضوع خیلی مهمی است. بیشتر ما برای مدت طولانی خود را در اتاق کار زندانی می کنیم و یا پشت میز کامپیوتر می نشینیم و کم کم علائم فیزیکی نظیر درد، سفتی ماهیچه ها و خستگی زندگی ما را به جهنم تبدیل می کند.
پزشکان و روانشناسان بر این عقیده اند که انجام تمرینات ساده یوگا در محل کار هم بر روی جسم و ذهن کارمندان و هم در رفع خستگی آنها کمک می نماید. تمرینات ساده یوگا را می توان بدون بلند شدن از روی صندلی ، در هر زمان و هر روز انجام داد. فقط چند دقیقه در روز را به خود اختصاص دهید و یوگا را به زندگی روزانه خود اضافه نمایید. در اینجا به چند تمرین ساده اشاره می نماییم:

حرکات صحیح

استرس
گردن
شانه ها
چشم ها
نشستن و ایستادن صحیح یکی از مهم ترین عواملی است که باید به آن توجه داشت. به محض اینکه نشستن و استادن صحیح را فراموش نماییم مشکلات ما آغاز می شوند. این تمرینات ساده می توانند به درست قرار گرفتن ستون فقرات کمک نمایند.
پاها را به اندازه لگن از هم باز کنید و به جلو خم شوید.
سپس به پایین و پاهای خود نگاه کنید. پاها باید موازی با یکدیگر باشند.(||)
اگر این کار را نشسته انجام می دهید دقت کنید که زانوها و لگن در یک زاویه باشند.
صاف و مشیده بر روی صندلی بنشینید.
حرکت جنگجو برای آرامش دادن به فسمت بالای بدن مناسب می باشد.در اینجا به آموزش این حرکت می پردازیم.

روش صحیح تنفس برای از بین بردن استرس:
آیا شما در اول روز و یا بعد خوردن غذا خمیازه می کشید؟ و یا با افزایش استرسهای روزانه در محل کار احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید؟
این تکنیکهای تنفس را تمرین نمایید و مطمئن باشید که این تنفسها در از بین بردن استرسها به شما کمک می نماید و شما برای شروع کار آماده هستید.
انگشت شصت دست راست خود را روی سوراخ بینی سمت راست خود قرار دهید.
دم و بازدم عمیقی بکشید.
انگشت دوم دست راست خود را روی سوراخ سمت چپ بینی خود بگذارید .
تا آنجا که می توانید دم و بازدم عمیق بکشید.
این تمرینات را برای یک دقیقه انجام دهید.
در حالیکه روی صندلی نشسته اید و یا روبروی کامپیوتر نشسته اید گردن شما شروع به درد گرفتن می کند. در اینجا راه ساده ای برای کاهش استرس و اجتناب از درد را به شما آموزش می دهیم.

حرکاتی برای شانه ها:

وقتی که برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت ساکن باشید کم کم مشکلاتی که برای شانه بوجود آمده اند خود را نشان می دهند. در این قسمت به حرکاتی ساده برای قوی نگه داشتن شانه ها اشاره می نماییم.

تمرینات چشم:

چشمها مانند آینه هایی نمایانگر روح شما هستند. بنابراین این وظیفه شماست که مراقب آنها باشید.در این به چند تمرین ساده مناسب برای چشمها اشاره می کنیم
 
بالا