یه شروع دوباره (پردازش تصویر با مطلب)

یه شروع دوباره (پردازش تصویر با مطلب)

دوستان خوبم سلام...
بخدا یه ساعته دارم فکر می کنم برا سه چهار خط اول این پست چی باید بنویسم و چی باید بگم (آخه میدونید که ۱ سالی هست نیومدم!!!!) تورو خدا خدتونو بزنید به کوچه علی چپ بیخیال شید دیگه٬  بیاید یجور رفتار کنیم انگار فقط ۱هفتس دیر کردم! بزارید من کمتر خجالت بکشم
(اخ مرسی٬ قربون مرامتون)
خوب دوستان بعد از پایان آخرین سلسه آموزشیم (آموزش Protel 99) قول داده بودم که راجع به پردازش تصویر مقالاتی رو شروع کنم  که ظاهرا هم علاقمند زیاد بوده و هم عده زیادی ابراز لطف کرده بودن که از همشون ممنونم. طبق روال ابتدا برنامه آموزشی این سری خودم رو اعلام می کنم و در مقالات بعدی آموزش اصلی رو شروع خواهم کرد.
همونطور که ممکنه مطلع باشید بحث پردازش تصویر یکی از دروس دانشگاهی اون هم در مقطع کارشناسی ارشد هستش و میشه نتیجه گرفت اگر ما بخواهیم بطور پایه٫ مفهومی و فورمولی به این موضوع بپردازیم مقالاتی بسیار طولانی٬ تخصصی و سنگین رو خواهیم داشت که اصلا تو کار ما نیست. پس من چطوری می خوام شروع کنم؟
آها٬ مطمئنم خیلی هاتون با نرم افزار Matlab کارکردید یا حداقل اسمشو شنیدید. این نرم افزار یجورایی میشه بگی جهت حل مثائل ریاضی٬ شبیه سازی و... برای رشته های گوناگون طراحی شده که تمام محاسباتش در قالب ماتریس ها انجام میشه. این برنامه دارای جعبه ابزارهای گوناگونی هستش که همراه بسته نرم افزاریش ارائه میشه که هرکدون مربوط به کار خاص و رشته خاصی هستش. درواقع یادگیری کار با این نرم افزار دو بخش داره: ۱- اصول اولیه و فرمولهای مبتدی کار با ماتریس ها و اعداد و همچنین برنامه نوبسی مبتدی در مطلب. ۲- یادگیری نحوه کار با جعبه ابزار مربوط به کار خودمون یا آشنایی با توابع موجود در آن.
یادگرفتن مرحله اول کار بسیار آسونی هست و حتی یک دانش آموز زرنگ سطح راهنمایی (اگه زرنگ نباشه دبیرستان!) هم میتونه با مطالعه یه کتاب خودآموز طی ۴ یا ۵ ساعت به ابن مرحله تسلط نسبی پیدا کنه! با این حال من خودم مثل همیشه خط به خط کدهایی که استفاده می کنمو کاملا توضیح میدم و سعی می کنم برای همه قابل فهم باشه ولی توصیه می کنم برای اینکه خودتون بتونید کدهای من رو گسترش بدید و چیزای جدید بنویسید و بهتر متوجه بشید حتما یه کتاب مطلب مطالعه کنید.
اما مرحله دوم که ممکنه برای هر جعبه ابزار یه کتاب جداگانه وجود داشته باشه یه مقدار تخصصی تره که در این مقالات قصد دارم به معرفی و آموزش دستورات تعدادی از این جعبه ابزارها بپردازم. (درضمن منظور از جعبه ابزار مجموعه ای از توابع و دستورات مرتبط هستش که جهت انجام پردازشات و محاسبات روی داده های بخصوصی است که توسط افراد یا شرکت ها با استفاده از همین دستورات مبتدی مطلب نوشته شده اند٬ هستش. مثلا جعبه ابزار پردازش تصویر و یا منطق فازی که هرکودوم حاوی توابعی در زمینه خودشون هستند.)
راستی نکنه یوقت از حیبت و اسم نرم افزار مطلب بترسیدا (ولی واقعا نرم افزار عظیمیه!!!) در سطح مبتدی و متوسط واقعا شیرین و آسونه اینو قول میدم. بچه ها این نرم افزار تو کشورهای خارجی خیلی خیلی خیلی گرونه٬ تازه برای هر جعبه ابزارش هم جداگونه باید خیلی خیلی خیلی پول بدی! اما در ایران خود نرم افزار و شونصدتا جعبه ابزارش باهم تو ۳٬۴ تا سی دی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تونم هست پس بیاید کمال سواستفاده رو ببریم!!!
خیلی حرف زدم!! تو این سلسه مقالات آموزشیم قصد دارم پردازش تصویر رو در قالب یک پروژه آموزش بدم. پروژه مربوطه یک ربات مسیریاب هستش که مسیر خودش رو توسط پردازش تصویر تشخیص میده!! البته این ربات بجای سنسورهای رنگ از یک دوربین کوچیک فیلم برداری با رابط USB (مثل وبکم) استفاده می کنه و مغز اصلی رباط بجای میکروکنترولر کامپیوتر هستش و توسط درگاه سریال کامپیوتر فرمان میگیره. اگر توجه کرده باشید ربات تولید شده از این روش اصلا نمیتونه تو مسابقات شرکت کنه و فقط جنبه آموزشی برای مقالات ما رو داره که البته از همین ایده میتونید در رباتهای دیگه بجز مسیریاب که بعدا اشاره می کنم استفاده کنید. پیشنهاد کلی اینه که شما از بدنه یک ربات مسیریاب که از قبل آماده کردید جهت آزمایش این پروژه استفاده کنید. در طی این دوره ما احتیاج داریم با تعدادی از جعبه ابزارهای مطلب از جمله:
  • جعبه ابزار Image processing
  • جعبه ابزار Image Acquisition
  • جعبه ابزار Data Acquisition
  • ...
کار کنیم که در مقالات آینده به ترتیب با دستورات موجود در این پکیجها آشنا خواهیم شد و پروژه خودمون رو کامل می کنیم. در پست بعدی (۳یا ۴ روز دیگه) کار با جعبه ابزار Image processing که شرین ترین بخش پروژه هست رو شروع می کنم.
موفق باشید
....


بیشتر...
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
از ربات هم بالاخره باید تشکر کرد!
 

image_nader

عضو جدید
اخبار ماشین بینایی و پردازش تصویر

اخبار ماشین بینایی و پردازش تصویر

:gol::gol:
چشم رایگان یوگا(Eyes-Free Yoga)Exergame برای کمک به ورزش یوگا ساخته شده است. Exergame حرکات بدن را تشخیص می‌دهد و به صورت کلامی پیشنهادهای کلامی برای بهبود حرکات می‌دهد.هر کسی که یوگا کار کرده باشد می‌داند که در یوگا باید حرکات درست و با دقت کافی انجام شود از این رو داشتن وجود یک مربی که حرکات را بهبود بخشد اهمیت پیدا می‌کند؛ ولی تمام افراد به مربی باتجربه دسترسی ندارند. دانشگاه واشنگتن به کمک فناوری کینکت ((Kinect شرکت ماکروسافت، نرم‌افزاری را طراحی کردن که حرکات بدن را تشخیص می‌دهد و به صورت صوتی پیشنهادهایی جهت بهبود حرکات می‌دهد.
منبع:http://www.didehbonyan.com/rz/فناوری.aspx
 
بالا