"یارانه كیهان 49برابر یارانه اعتمادبود"

در سه ماهه سوم سال 88 روزنامه "تهران امروز" فقط 10 میلیون تومان یارانه دریافت كرده است این در حالی است كه روزنامه "وطن امروز" مبلغی بالغ بر 100 میلیون تومان یارانه دریافت كرده است.در همان مقطع زمانی روزنامه اعتماد نیز از 10 میلیون تومان یارانه سود برد اما روزنامه كیهان كه از قضا مدعی اصلی بی‌عدالتی اخیر بود مبلغی بالغ بر 490 میلیون تومان به عنوان یارانه مطبوعات دریافت نمود.


انحصار آگهی‌های دولتی به یك روزنامه داد برخی از روزنامه‌ها را در آورد. همین روزنامه‌ها در طول یك سال، یارانه هنگفت میلیاردی از وزارت ارشاد دریافت می‌كنند این در حالی‌است كه روزنامه‌های مستقل، منتقد و محلی(همان‌ها كه این روزنامه‌ها سنگشان را به سینه زده‌اند) مبالغ دریافتی‌شان در طول یك سال به 50 میلیون تومان نیز نمی‌رسد.

به گزارش فرارو، انتشار انحصاری آگاهی‌های دولتی در روزنامه ایران كه به موجب تبصره دوم بند 18 ضوابط اجرایی سال89 به تصویب رسیده بود در ماه‌های اخیر اعتراض بسیاری از روزنامه‌ها را بر انگیخت. این اعتراض‌ها كه بیشتر از سوی روزنامه‌های حامی دولت و اصولگرا اتخاذ شده بود تبدیل به یك بلوای رسانه‌ای درباره این بی‌عدالتی دولت شد. پس از مدتی این جنجال رسانه‌ای جواب داد و چند روز پیش رییس جمهور مصوبه را لغو كرد.

انحصار انتشار آگاهی‌های دولتی برای روزنامه ایران در شرایطی رخ داد كه اكثر جراید كشور با سوبسید دولت و كمك‌های مستقیم و غیرمستقیم آن اداره می‌شوند و در این میان برخی روزنامه ها بیش از بقیه از این سفره بهره منداند.

پس از تصویب تبصره انحصار آگاهی‌های دولتی یكی ازجرایدی كه شدیدا به این مسئله معترض بود، روزنامه كیهان بود. این روزنامه در مقاطع مختلف با انتشار گزارش‌های انتقادی شدیدا از این مسئله شاكی بود و آن را بی‌عدالتی آشكار دانست.

كیهان چند روز پیش از لغو انحصار طی گزارش‌های زنجیره‌ای از غیرعادلانه بودن آن نوشت. این روزنامه در یكی از گزارش های خود نوشت: «این اتفاق زمینه تضعیف بنیه مالی مطبوعات را فراهم كرد غافل از اینكه این اتخاذ و اجرای چنین تصمیمی می‌تواند تیشه به ریشه مطبوعاتی باشد كه نظام جمهوری اسلامی را طی سه دهه همراهی كرده‌اند.»

كیهان در گزارش‌های مفصل خود با اهالی رسانه‌های دولتی و شبه دولتی گفت‌وگو كرد و به نقل از آن‌ها اقدام دولت را مذموم اعلام نمود. این روزنامه اقدام مذكور را نابود كننده رسانه‌های محلی دانست و نوشت: «قطعا این اتفاق دامان مطبوعات كوچك‌تر و استانی را زودتر خواهد گرفت و تعطیلی سرنوشت نهایی چنین تصمیمی است. تصمیمی مغایر با شعار عدالت محوری قطع جذب و انتشار آگهی‌های دولتی در دیگر مطبوعات اتفاق نامباركی است كه تضعیف مطبوعات و تعطیلی آنها را در برخواهد داشت.»

البته اعتراض نسبت به این اقدام دولت فقط به كیهان منحصر نشد بلكه تمام روزنامه‌های كه به گونه‌ای از رانت دولتی استفاده می‌كنند از این وضعیت شكایت كردند. روزنامه جمهوری اسلامی، جام جم، اطلاعات، جوان و... از قبیل این روزنامه‌ها بودند.

یارانه ناعادلانه و سكوت رسانه‌های "عدالت‌خواه"!
با وجود این كه از ناعادلانه بودن تبصره مذكور نمی‌توان گذشت اما مسئله‌ای كه بسیاری از این روزنامه‌ها هیچ وقت به آن نپرداخته‌اند پرداخت‌های ناعادلانه یارانه به روزنامه‌های كشور است و این موضوعی است كه همیشه دامن گیر جراید ایران است.

روزنامه‌های دولتی و شبه دولتی انحصار انتشار آگاهی‌های دولتی در یك روزنامه را غیرعادلانه می‌دانند و شدیدا نسبت به آن معترض می‌شوند اما پرسش این است كه آیا این روزنامه‌ها نسبت به اختصاص ناعادلانه یارانه هم انتقادی دارند؟

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون روزنامه‌های ایران از یارانه دولتی برخوردارند اما با نگاهی به میزان برخورداری هر یك از آن‌ها می توان گفت روزنامه های دولتی و شبه دولتی بسیار بیشتر از بقیه روزنامه ها از این یارانه ها سود برده‌اند.

به طور مثال در سه ماهه سوم سال 88 روزنامه "تهران امروز" فقط 10 میلیون تومان یارانه دریافت كرده است این در حالی است كه روزنامه "وطن امروز" مبلغی بالغ بر 100 میلیون تومان یارانه دریافت كرده است.

در همان مقطع زمانی روزنامه اعتماد نیز از 10 میلیون تومان یارانه سود برد اما روزنامه كیهان كه از قضا مدعی اصلی بی‌عدالتی اخیر بود مبلغی بالغ بر 490 میلیون تومان به عنوان یارانه مطبوعات دریافت نمود.

همچنین در سال 89 نیز اختصاص یارانه به روزنامه‌ها به همین منوال بوده است. روزنامه "دنیای اقتصاد" كه اساسا غیر دولتی است در سه ماهه اول سال مبلغ 72 میلیون تومان یارانه دریافت كرده است این در حالی است كه روزنامه ایران كه انحصار آگاهی‌های دولتی را هم دارا بوده است از یارانه 770 میلیون تومانی سود برده است.

همچنین یارانه دریافتی روزنامه كیهان در سه ماهه اول سال 89 به نسبت سه ماه سوم سال88 دوبرابر شده است. این روزنامه در سه ماهه اول سال 89 مبلغ 760 میلیون تومان یارانه دریافت كرده است و اگر پرداخت این مبلغ تا پایان سال ادامه داشته باشد نشان می‌دهد كه این روزنامه فقط از محل یارانه‌های دولتی بالغ بر 3میلیارد تومان پول از دولت دریافت كرده است.

روزنامه جام جم نیز كه در ماه‌های اخیر بارها و بارها به انحصار آگاهی‌ها در یك روزنامه اعتراض كرده و فریاد عدالت‌خواهی سر داده بود در همین بازه زمانی مبلغی بالغ بر 240 میلیون تومان دریافت كرده است اما روزنامه مردمسالاری 23 میلیون تومان به عنوان یارانه دریافت كرده است.

این در حالی است كه روزنامه "جهان صنعت " در سه ماه اول سال 89 فقط 2 میلیون و چهارصد هزار تومان یارانه دریافت كرده است كه در كل سال به مبلغ 10میلیون می‌رسد. به روزنامه "تهران امروز" نیز در همین بازه زمانی مبلغ 12میلیون تومان یارانه رسیده است كه با ضریب چهار در تمام طول سال به 60 میلیون می‌رسد حال اگر مقایسه‌ای با دریافتی روزنامه كیهان و ایران صورت بگیرد نشان دهنده بی‌عدالتی وحشتناك در پرداخت یارانه به روزنامه‌ها است.

از سوی دیگر وضعیت یارانه دریافتی روزنامه "جمهوری اسلامی" و "اطلاعات" نیز در نوع خود جالب توجه است. "جمهوری اسلامی" كه موقعیتی شبیه به "كیهان" دارد در سه ماهه نخست امسال 30 میلیون تومان و "اطلاعات" 125 میلیون یارانه دریافت كرده‌اند.

یارانه دریافتی مطبوعات محلی نیز در این میان جالب توجه است در استان گیلان روزنامه آوای شمال در 6 ماهه دوم سال 88، 18 میلیون و روزنامه "نقش قلم" 28میلیون یارانه دریافت كرده اند.

در همین بازه زمانی روزنامه "ایمان" در استان قم 8 میلیون تومان از محل یارانه‌ها پول گرفته است، این در حالی است كه هفته نامه "افق حوزه" 24 میلیون تومان یارانه دریافت كرده است.

با نگاهی به این آمار وضعیت اسفناك پرداخت یارانه به نشریات مختلف كاملا مشخص می‌شود، وضعیتی كه البته با توجه به اظهارات اخیر وزیر ارشاد كه گفته بود یارانه نشریات با توجه به مطالب آن‌ها پرداخت می‌شود آنقدر هم عجیب نیست.

با این حال جای این پرسش هم‌چنان باقی است كه روزنامه‌های منتقد انحصاری شدن آگهی‌های دولتی همچون "كیهان" چرا به این مسائل هیچ توجهی ندارند. اگر روزنامه كیهان مخالف بی‌عدالتی است چرا درباره این بی عدالتی آشكار و بسیار وسیعتر از بی‌عدالتی پیشین اعتراضی نمی‌كند.




آینده
 

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزیر ارشاد :یارانه نشریات با توجه به مطالب آن‌ها پرداخت می‌شود اگر وزير احمدي تو عمرش فقط يكبار حرف راست زده باشه اين حرفشه
 

somayeh_63

عضو جدید
کاربر ممتاز
باز جای شکرش باقیه همون 10 میلیونم میدادن ...........من که کلی امیدوار شدم بشون!!!
 

reza4321

عضو جدید
کاربر ممتاز
ای خوش انصاف یارانه روزنامه ها بر اساس تیراژشون هم هست.تیراژروزنامه هایی مثل جام جم و کیهان اندازه کل روزنامه هایی هست که تو وکیل مدافعشون شدی.
 

reza4321

عضو جدید
کاربر ممتاز
خود کیهان هم جوابهایی داده که یکی از اونها رو میگم تا دیگه این تاپیک همینجا درش تخته شه:

كيهان موسسه اي شامل 4 روزنامه (روزنامه كيهان، كيهان انگليسي، كيهان عربي و روزنامه كيهان ورزشي كه انتشار آن تا چند ماه پيش ادامه داشت) و مجلات زن روز، كيهان ورزشي، كيهان كاريكاتور، كيهان فرهنگي و كيهان بچه ها مي باشد و لذا مقايسه مجموعه يارانه اختصاص داده شده به 8 روزنامه و مجله منتشره توسط «موسسه كيهان» با فلان روزنامه، نوعي فريبكاري و كلاهبرداري است
 

#parisa#

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب این که کاملا واضح بود.وطن امروز مثلا خصوصیه ولی قیمتش 200 تومنه.اعتماد خدا بیامرز 500 تومن بود.خوب معلومه وطن امروز خودش نمیتونه هزینه هاشو در بیاره!!ولی شرق و اعتماد واینا با همون کیفیت کاغذ واینا ار هیچ جا حمایت نمیشن.

ای خوش انصاف یارانه روزنامه ها بر اساس تیراژشون هم هست.تیراژروزنامه هایی مثل جام جم و کیهان اندازه کل روزنامه هایی هست که تو وکیل مدافعشون شدی.
ببخشید ولی اینا که تیراژشونو نمیفروشن!همش مثل پیاز گندیده میمونه رو دستشون یا میدن به بقیه سازمانای دولتی مثل هما و رجا و اینا
!
 
بالا