یادداشت / آثار هنری بهتر است یا طلا؟ / علم بهتر است یا ثروت؟

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]یادداشت / آثار هنری بهتر است یا طلا؟ / علم بهتر است یا ثروت؟[/h]



سرویس تجسمی هنرآنلاین: خطاب علی جنتی در این سخن هم افرادی هستند كه شغل و حرفه اصلیشان سرمایه‌گذاری و خرید و فروش طلا، ارز، زمین و ملك و ...است و هم مردم كارمند و راننده و نانوا و خانه‌دار كه گاهی با هزار رنج و سختی و بیشتر كار كردن و كمتر خوردن پولی ته جیب‌شان می‌ماند و با هزار طمع و آرزو سكه و ارز و طلا می‌خرند و گوش به زنگ اخبار می‌مانند تا روزی گران شود و بفروشند.
وزیر ارشاد خطاب به این دو گروه می‌گوید هان! شما كه دنبال سود و پول بیشتر هستید، سود آثار هنری از طلا و برج‌سازی و بساز و بفروشی بیشتر و نان‌اش چرب‌تر است تا سرمایه‌گذاران انگیزه پیدا كنند و در هنر سرمایه‌گذاری كنند. حرف نادرستی هم نیست اصلا پیش از اینكه جنتی به سرمایه‌گذاران توصیه كند، در چند سال اخیر افرادی بوده‌اند كه قسمتی یا تمام دارایی‌شان را از بخش دیگر به عرصه هنر آورده‌اند، اثر هنری خریده‌اند و فروخته‌اند و ضرر هم نكرده‌اند. افزایش تعداد گالری‌ها و صف متقاضیان مجوز گالری دلیلی است كه این روزها هنر، حوزه مساعد و مناسب و سودآوری برای سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذارانی كه معمولا بی‌گدار به آب نمی‌زنند با اصول و قواعد بازار و به دنبال سود بیشتر تابلوهای نقاشی و آثار مجسمه و ... را برای سرمایه‌گذاری انتخاب كرده‌اند كه البته از مسیر رونق خرید و فروش آثار، هنر و هنرمند هم بی‌نصیب نخواهد ماند.
بخش دیگر حرف‌های وزیر ارشاد در بازدید از این نمایشگاه دعوت از مردم به تماشای آثار هنری است تا روزی روزگاری در آینده شاید همین مردم خریدار آثار شوند و شعار "هر خانواده ایرانی، یك اثر هنری" واقعیت پیدا كند. در اینكه افراد دیگری در آینده نزدیك سرمایه‌شان را به سمت هنر بیاورند چندان تردیدی نیست اما سخت می‌شود پذیرفت كه مردم دعوت وزیر ارشاد را برای تماشای آثار هنری و در مرحله بعد خرید آثار هنری لبیك بگویند. دور از ذهن است مردمی كه حالا كمتر كتاب می‌خوانند به سرعت پایه‌ی ثابت گالری‌گردی‌ها و خرید آثار شوند. 22 سال است هفته كتاب برگزار می‌شود تا افراد بیشتری ساعات بیشتری را كتاب بخوانند، در این هفته كتاب را قدر می‌دانند و بر صدر می‌نشانند، نویسنده، مترجم، ناشر، كتابدار و كتابخوان تجلیل می‌شوند تا دیگران كه پیوندی با كتاب ندارند ترغیب و تشویق شوند و با یار مهربان دوست شوند واقعیت مورد اتفاق این است كه سرانه كتابخوانی ما بسیار پایین است و فقط در آمار این سرانه پایین، اختلاف نظر وجود دارد.
"تئاتر برای همه" سال‌هاست شعار جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است اما این شعار از فرط فقط شعار بودن و واقعیت نیافتن چنان شد كه مسوولان هم یواشكی و آرام آرام از بیان‌اش منصرف شدند.
وزیر ارشاد در مراسم تجلیل از كتاب‌داران گفت كاش خانواده‌ها به جای اینكه از ثروت و ماشین و خانه خواستگار و داماد سوال كنند بپرسند كه چقدر كتاب خوانده است و می‌خواند و ملاك‌ها و معیارها كتابخوانی و مطالعه باشد. آرزویی كه شیرین اما محال است. امروز دیگر بهتری و برتری علم بر ثروت حتی در انشاها هم جایی ندارد. سرمایه‌گذاران ممكن است پیشنهاد و توصیه وزیر ارشاد را گوش كنند و برای كسب سود بیشتر آثار هنری را به طلا و برج‌سازی و ... ترجیح دهند اما نمی‌توان انتظار داشت كه در آینده‌های نزدیك مردم بیشتر كتاب بخرند و بخوانند و آثار هنری ببینند و بخرند.
انتهای پیام/
مجید فروغی
 

Similar threads

بالا