گیاهــان دارویی مفـــید در بدنـــــسازی:

BISEI

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

گیاهان دارویی در میان مردم محبوبیت دارند. گیاهان دارویی به صورت کپسول، قرص، مایعات و یا به شکل پودر در بازار عرضه می‌شوند. شاید فقط آمریکا یی‌ها سالی ۷۰۰ میلیون دلار صرف خرید این گیاهان می‌کنند. بیشتر این گیاهان به عنوان مواد مکمل توسط ورزشکا ران پرورش اندام مصرف می‌شوند. با وجود این، درباره خاصیت درمانی و غذا یی این گیاهان شواهد زیادی مشاهده نشده است. علاوه بر آن، احتمال دارد که مصرف بعضی از این مواد زیان بار هم باشد.
گیاه دارویی یا علف دارویی در واقع بوته یا ساقه ای است که از زمین می‌روید و دارای نوعی کیفیت یا خاصیت دارویی می‌باشدکه آن را از سایر نباتاتی که از زمین می‌رویند متفاوت می‌سازد.


این گیاه از آن نظر ارزش دار دکه دارای بوی خاص، طعم خاص و مزه خاص و از همه بالاتر خاصیت درمانی خاصی می‌بانئد. جالب اینجاست که این گیاهان از زمان‌های قدیم وجود داشتند و تاریخی همزمان با تاریخ بشر دارند. حتی انسان‌های اولیه نیز از وجود آن‌ها آگاهی داشتند و بنوعی از آن‌ها استفاده می‌کردند. شاید در حدود سی درصد از دارو‌های مدرن امروزی نیز از مشتقات همین گیاهان باشند.گیاهان منشاء طبیعی دارند،اما همیشه قابل اطمینان نیستند خیلی‌ها اعتقاد دارندکه گیاهان دارویی منشاء طبیعی دارند،به این دلیل قابل اطمینان می‌باشد، این فرضیه در میان مردم متداول است اما آگاهی هم خالی از خطر نیست دارو‌های گیاهی از مواد مکمل گیاهی از آن جهت متفاوت می‌باشندکه دارو‌های گیاهی در لابرا توارها و توسط کار شناسان بررسی و آزمایش شده و از نظر علمی‌مورد تأ یید می‌باشد. شرکت‌های تولید کننده مواد مکمل الزامی‌ندارند تا محصولا? خود را به تأیید وزارت بهداشت و درمان برسانند. به این ترتیب، در رابطه باکیفیت و ایمنی محصولات آن‌ها مقررات و قوانینی حاکم نمی‌باشد. بنابراین، ممکن است که محصولات فاقد استانداردهای کافی باشد در این صورت، احتمال آ ن هست که آن طور که شرکت‌ها درباره آ ن تبلیغات می‌کنند صحت نداشته باشد.



برای آ ن که این گیاهان توسط دایره بهداشت و درمان مورد تأیید قرارگیرند، لازم است که آزمایشات و بررسی‌های متعددی انجام پذیرد که مستلزم صرف میلیون‌ها دلار هزینه می‌باشد، لذا سرمایه گذا ران علاقه ای به دریافت مجوز از دایره بهداشت و درمان ندارند.



خوشبختانه، این روزها تولید کننده‌ها دیگر مجاز نیستند ادعاهای کذب خود را به طور علنی تبلیغات نمایند. یعنی صنایع مواد مکمل باید تابع قوانین و مقرراتی باشند که ازطرف مراجع دولتی اعلام شده و بر مواد غذا یی حاکم می‌باشد. یعنی هر ادعایی که محصولات مکمل اظهار می‌دارند باید با شواهد علمی‌همراه باشد. به این ترتیب، همه محصولاتی که با عناوین شفا و درمان و معاینه به بازار عرضه می‌شوند، توسط وزارت دارویی ایالتی مورد تأیید قرار می‌گیرند.البته داشتن آلرژی در مورد بعضی از داروها امر غیر عادی به شمار نمی‌رود. با آن که بعضی از این داروها آزمایش شده و تحت مجوز قانونی تولید شده است احتمال دارد که واکنش بیماران نسبت به آن‌ها همراه با آلرژی وحساسیت باشد. این مشکلات در زمینه گیاهان دارویی وجود دارد وگاهی منجر به فوت بیمار می‌شود. با توجه به دلایل فوق، بهتر است قبل ازمصرف این گیاهان و مواد مکمل با دکتر یا دارو ساز خود صلاح و مشورت نمایید. علاوه بر آ ن، اگر برنامه ای برای عمل جراحی دار ید، در صورت استفاده از مواد مکمل گیاهی بهتر آ ن است که با دکتر?خود مشورت نمایید. بعضی از دارو‌های گیاهی از قبیل سیر و زنجبیل و جین سینگ مانع لخته شدن خون شده، و در طول عمل جراحی موجب خونریزی شدید می‌شوند.


مواد مکمل گیاهی را در مورد کودکان خود تجویز نکنید، زیرا هیچگونه اطلاعات درستی درباره فواید یا مضرات دارو‌های گیاهی در باره کودکان در دست نیست؛دارویی که به نظر بعضی‌ها شفا بخش است,ممکن است بلای جان افراد بشود.

مواد مکمل گیاهی موجود در بازاردرصفحات بعدی صورتی از اسامی‌گیاهان دارویی که به عنوان مواد مکمل دربازارها عرضه می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرند. این فهرست نسبت به درجه فایده یا ضرری که از این گیاهان ناشی می‌شود، برای ورزشکاران ارائه شده تا درباره آنها مطالعه کرده و آن گاه تصمیم بگیرند. درجه بندی این مواد مکمل گیاهی از قرار زیر می‌باشد:

۱. ارزش آن را داردکه امتحان کنید.
۲ . احتمال دارد در مورد بعضی‌ها مفید باشد.
۳ . مصرف آن اتلاف وقت است.
۴ . مصرف آن زیان بار است.



 

BISEI

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
. بوچو، در باره این داروی گیاهی در خارج ازکشور تحقیقاتی انجام گرفته است. کارشاسان اعتقاد دارندکه درمورد آن آزمایشات کافی صورت گرفته و قابل اعتماد است.
بوچو از بوته ای بدست می‌آ یدکه بومی‌آفریقای جنوبی است. برگ‌های این گیاه را مثل چای می‌کوبند وگاهی با مواد دیگری تقویت می‌کنند. بوچو ادرار را افزایش می‌دهد و همراه با ادرار مقداری از آب اضافی بدن به خارج از بدن صادر می‌شود. در طول مجاری ادرار با جرم‌ها و میکروب‌های موجود در دیواره مثانه و میزنای مبارزه می‌کند.
دکترهای علفی مقدار دوگرم از آن را روزی دو تا سه بار توصیه می‌کنند. در مصرف آن عوارض جانبی مشاهده نشده است.



۲ . فوتی، این گیاه دارویی از خانواده گندم سیاه یا گندم گاوی می‌باشد.کارشناسان گیاهان دارویی اعتقاد داشتندکه مصرف آن عمر انسان را طولانی می‌کند. درکشور چین نیز از دوران باستان مصرف می‌شده است. می‌گویند که فوتی دارای خواص فوق العاده است. خواص آن به اندازه و عمر ریشه گیاه بستگی دارد. ریشه گیاه پنجاه ساله آن، به عنوان مثال، از سفید شدن موی سر جلو گیری به عمل می‌آورد. ریشه گیاه صد ساله آن، اگربه مقدار یک پیاله مصرف شودی باعث نشاط و سرورمی‌گردد. اگر گیاه ۱۵۰ ساله باشد با مصرف آن دندان‌ها می‌ریزد و به جای آن‌ها دندان‌های?شیری شروع به رشد می‌کند. گیاه دویست ساله جوانی و شور و نشاط کودکی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. به این صورت داستان‌ها و حکایات مردم چین هم چنان ادامه دارد.شهرت داردکه مصرف گیاه در قلب و شریان‌های قلبی منشاء اثرات مفید می‌باشد. از قرار معلوم؛کلسترول خون را پایین می‌آورد، رگ‌های خونی را تقویت کرده و جریان گردش خون را به قلب افزایش می‌دهد. فوتی هم چنین به عنوان یک مسهل طبیعی کار می‌کند و از این جهت یک گیاه دارویی سالم و مطمئن می‌باشد.


۳ .گوارانا، این گیاه دارویی شباهت به توت قرمز رنگ می‌باشدکه در دره آمازون می‌روید. دارای مقدار زیادی کافئین می‌باشد. شدت مقدارا کافئین آن هفت برابر مقدار کافئین دانه‌های قهوه می‌باشد. به عنوان مکمل دارویی برای افزایش انرژی مصرف می‌شود. در فروشگاه‌های معتبر مواد غذایی به مشتریان عرضه می‌شود. این ماده مکمل از دانه‌های توت بدست می‌آ ید.
این گیاه به عنوان ماده مکمل در پاره ای از محصولات کاهش وزن افزوده می‌شود. اغلب باگیاه دیگری به نام افدرا مخلوط کرده و به صورت ترکیبی مصرف می‌شود. این ترکیب گرمای بدن را افزایش داده و به این ترتیب سوخت و ساز را شدت می‌بخشد. علاوه بر آن، با مصرف آن آب زاید بدن دفع می‌شود. زیرا گوارانا به خاطر داشتن کافئین ادرار را افزایش می‌دهد ظاهرأ مقداری گوارانا گلوکز خون را در بدن جانوران افزایش می‌دهد. این آزمایش هنوز در انسان‌ها انجام نگرفته است. لازم به توضیح است که اگر بدن شما در مورد کافئین حساس است، مصلحت آن است که این گیاه را مصرف نکنید.


۴. ماته، نام گیاه دارویی دیگری است که حاوی کافئین می‌باشد. یعنی در حدود دو صد این گیاه را کافئین تشکیل می‌دهد.
این گیاه دارویی در بعضی از مواد مکمل دیده می‌شودکه با فرمولی از آن تقویت می‌شود. در میان مردم شایع است که اشتها را تنظیم می‌کند. علاوه بر آن، مجاری ادر اررا نیز تحریک کرده و موجب افزایش ادرار می‌شود.
به این ترتیب درکاهش مقدار آب بدن مؤثر است. تاکنون عوارض جانبی مشاهده نشده است. مصرف آن به مقدارنا چیز خالی از خطر می‌بأشد.مصرف این مواد احتمال دارد مفید باشد


۱ . سیووحیا، نام این گیاه دارویی از یک کلمه چینی مشتق شده است. به نام جین سینگ سیبری هم شناخه شده است. یک کارشناس دارو‌های گیاهی به نام کریستوفرهوبس، درکتاب خود با عنوان جین سینگ یاگیاه انرژی زا درباره آن می‌گوید.
پس از ۳۵ سال تحقیق و بررسی علمی‌و عملی، هم اکنون این داروی گیاهی توسط میلیون‌ها روسی مصرف می‌شود. تیم المپیک روسیه، به خصوص وزنه بر داران و قهرمانان دو از آن استفاده می‌کنند. مسا فران فضایی نیز از این ماده برای روبه رو شدن با شرایط حاد خاج از جو برخورد ار می‌شوند.کوهنوردان و ملوانان وکارگران کارخانجات نیز برای افزایش توان کاری از آن مصرف می‌کنند.
مقدار مصرف روزانه آن مقدار ۵۰۰ میلی گرم قبل از ورزش توصیه می‌شود. آزمایشات در مورد این گیاه دارویی هنوز روشن نیست و به این ترتیب، مصرف آن احتمال دارد مفید واقع شود.



۲ . اچیناسیا، از خانواده گل آفتاب گردان است و از نقطه نظر دارو یی دارای سه گونه متفاوت می‌باشد. اداره بهداشت آلمان این ماده گیاهی را تأییدکرده است. از قرار معلوم در درمان سرماخوردگی و ناراحتی‌های ناشی از مجاری تنفسی مؤثر بوده است مصرف آن تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد.گلبول‌های سفید در مبارزه با جرم‌ها و میکروب‌های مهاجم نقش فعال داشته و در مقابل ویروس‌های سرماخوردگی از عوامل دفاعی بدن به شما می‌روند.
مصرف مقدار ۹۰۰ میلی گرم از داروی گیاهی برای افزایش عوامل دفاعی بدن اندازه مطلوب و متناسب تشخیص داده شده است.


۳ . چای سبز، چای سبز از برگ‌های گیاهی به همین نام بدست می‌آ ید. این گیاه از نباتات بومی‌آسیایی است. چای سبز برای افرادی که نسبت به تناسب اندام خود حساسیت دارند، مناسب است زیرا درکاهش وزن انسان تأنیر بسزایی دارد.
پژوهشگران سویسی متوجه شدند که چای سبز حاوی مواد شیمیایی فوق العاده ای است که در سوختن و آب کردن چربی‌های مؤثر بوده وگرمای طبیعی بدن را بالا می‌برد.

این کار شناسان به این نتیجه رسیدندکه مصرف تقریبا سه فنجان چای سبزدرروزمقدار ۶۰ کالری اضافی در بدن مصرف می‌کند و این مقدار وزن بدن را به راحتی کاهش می‌دهد. علاوه بر آن تحقیقات حاکی از آن است که ممرف چای سبز در مقابل بیماری‌های ناشی از دندان، سرطان و ناراحتی قلبی، ضریب مقاومت بدن را افزاش می‌دهد. به این ترتیب، در صورتی که در مقابل کافین حساسیت نداشته باشید، مص?ف چای سبز فاقد عوارض جانبی بوده و احتمال دارد که مفید به حال شما باشد.

منبع : علم و عضله
 

Similar threads

بالا