گیاهان سردسیری در فضای سبز

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گیاهان سردسیری در فضای سبز

گیاهانی هستند که به سرمای محیط مقاوم اندو بعضی ازآنها خزان پذیران وبرخی زمستان به خواب نمی روند مثل سوزنی برگان ودمای تا -40 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند.

منبع : گل چمن آریا

بازنشر : باشگاه مهندسان ایران
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
افرا

افرا

درخت افرا (درخت الوان)Acer

در بعضی از گونه‌ها مواد قندی بسیاری وجود دارد از درختان پهن برگ با چوب صنعتی و بعضی زینتی هستند و در زمستان خزان می‌کنند.برگها اکثراً پنجه‌ای متقابل شانه‌ای شامل 5-3 برگچه نوکدار با دانه‌های نامنظم است. دارای برگهای رنگی وگونه های متنوع است افرا چینی -افرا چناری -سلطنتی -سیاه -سبز- قرمز-ژاپنی -برگ ریز میوه‌ها فندقی دارای دو بال به شکل8 با زاویه بین دو بال که از 45درجه تا 180درجه متغیر می‌باشد و در تابستان می‌رسند افراها به بیشتر خاکها و شرایط مقاوم هستند.

انواع واریته ها

انواع درخت افرا افرای سیاه (افرای سه برگی) -افرا چینی -ابلق -پیوندی-سبز این درخت (افرا سبز)به ارتفاع 10 تا20متر بوده و یک درخت سریع الرشد و مردم پسند است. برگهایش شانه‌ای، گلهایش کوچک و به شکل خوشه‌هایی از شاخه‌ها آویخته می‌گردد. رویشگاه اصلی آن آمریکای شمالی است. شاخه‌ها باریک بوده و در مقابل بادهای شدید مقاومت چندانی ندارد. گلهای نر و ماده روی پایه‌های جداگانه قرار دارند و تنها پایه‌های نر جنبه تزئینی دارند گونه دیگر افرای ابلق به شکل پایه ماده دیده می‌شود که برگهای آن حالت ابلق دارند. گلهایش چندان جلب توجه نمی‌کند ولی میوه‌های بالدار سفید رنگ آن بسیار جذاب است. افرای پر چینی یا افرای دشتی یک درخت مرتعی به ارتفاع 8-6 متر است برگهایش دارای 5 - 3 لوب و پهنای آن بین 10- 5 سانتیمتر بوده که لوب میانی خود به 3 لوب کوچکتر تقسیم می‌گردد. گلها سبز رنگ با گل آذین ایستاده است درختانی کم مقاوم اما غیر تماشایی هستند. این درخت برای خاکهای قلیایی ، گیاهی بسیار ارزشمند به شمار می‌آید ولی می‌تواند با هر نوع خاک دیگر نیز خود را سازش دهد همچنین به نور آفتاب نیز نیازمند است. افرای کوهستانی یا افرای نروژی این درخت بیشترین جذابیت را در بین انواع افراها دارد. برگها پنجه‌ای بزرگ و چاکدار با تقسیمات دندانه‌دار نوک تیز ولی رنگ آنها سبز مایل به زرد است که در پائیز به زرد تیره تبدیل می‌شود گل آذین آن رو به بالا قرار دارد. برگها دارای 7 - 5 لوب و دمبرکها بلند و حاوی شیرابه سفید رنگی هستند. ساقه نهال جوان کبود رنگ کرکدار و سپس قهوه‌ای مایل به سبز می‌شود. افرای برگ چناری این نوع افرا به ارتفاع 6متر و دارای برگهایی چنار مانند با لبه‌های کرم رنگ است. افرای سرخ این نوع افرا دارای برگهای قرمز ارغوانی به ارتفاع حداکثر 5 متر می‌باشد و در شرایط آب و هوایی مرطوب رشد می‌کند. افرای سرخ سایه پسند بوده و در پارکها جهت پر کردن فضای خالی درختان بلند مناسب است. افرای بزرگ صنعتی شبه چناری این نوع افرا ، افرای زیبایی نیست اما فوق العاده سریع الرشد بوده و به سرعت به ارتفاع حدود 9متر و بیشتر می‌رسد. این درخت مخصوص مناطقی است که نیاز به پر کردن فضاهای خالی با درختان زود رشد است. برگها پنجه‌ای شکل است روی برگ سبز رنگ و پشت آن سفید رنگ است گلها آویخته است.

نوع خاک


درخت افرا در هر نوع خاکی به عمل می‌آید ولی گونه‌های مختلف آن در خاکهای آهکی سازگارتر هستند و به آفتاب کامل نیاز دارند(افرای چینی سرخ به سایه آفتاب نیاز دارد)

دما ، آبیاری و نور

.بعضی از گونه های آنها به سایه آفتاب نیاز دارند. و گونه های سبز معمولی به آفتاب نیاز دارند و گونه های چینی مثل افرای چینی که به صورت پیوندی می باشند فقط در سایه آفتاب و محیط خنک می مانند.وآبیاری متوسط نیاز دارد

روش های تکثیر

بذرکاری بذر اکثر افراها در پائیز می‌رسند قبل از کاشت اگر بذر به مدت یک هفته در آب غوطه ور باشد و هر روز آب آن عوض شود در جوانه زنی مؤثر خواهد بود بطور کلی بذر افراها را نباید گذاشت که خشک شوند و موقع کاشت در عمق یک سانتیمتری با پوشش نازک از ماسه و در محلی سایه‌دار کاشته می‌شود. قلمه علفی افراها که در خارج از فصل خود تهیه می‌شوند در تحت شرایط گلخانه‌ای و با استفاده از ایجاد زخم و پودر دو درصد اسید ایندول بوتریک (IBA) و 5 در صد بنومیل ریشه‌دار می‌شوند. قلمه نیمه خشبی افرای سیاه در تحت شرایط گلخانه و زخم زنی و پودر تالک به میزان 8000ppm ریشه‌دار می‌شود. قلمه افرای چینی هم در باز و هم در شرایط گلخانه می‌تواند ریشه‌دار شود به شرطی که مدتی را در زیر ماسه(حداقل یک ماه) مانده باشد و سپس اقدام به کشت شود. پیوندزنی اگر پیوند در فضای باز و در خزانه روی نهالهای بذری زده شود، با موفقیت از پیوند T (تی) یا شکمی از نیمه تابستان تا آخر آن استفاده کرد و در بهار سال بعد به محض رویش پیوندک نهال را از بالای آن سربرداری نمود. در صورتی که امکانات گلخانه ای در دسترس باشد گیاهان پایه بذری یکساله در خزانه که در پائیز سال اول به داخل گلدانهای کوچک منتقل شده‌اند و در طی سال دوم در درون گلدان بوده‌اند، در آخر زمستان (اواخر بهمن یا اوایل اسفند) برای آماده شدن پیوند زنی به گلخانه آورده می‌شوند به محض اینکه ریشه‌ها علامت رشد را نشان دادند پایه برای پیوند زدن آماده است. برای این منظور قبلاً پیوندک را به صورت شاخه در طول فصل رویشی جمع آوری و در یخچال نگهداری می‌نمایند.

موارد استفاده

در پارکها، کنار جوی ها جهت سایه اندازی، در ویلاها گونه های پیوندی جهت زیبایی و تزیین محوطه منازل به کار می رود.

توضیحات بیشتر

در مورد درخت افرا هرس لازم نیست فقط کافی است در بهار شاخه‌های خشک و بیمار حذف شوند.



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
درخت ابريشم ایرانی

درخت ابريشم ایرانی

درخت ابريشم ایرانی (درخت گلدار) Albizia_Julibrissin

ابریشم ایرانی -درختانی خزان‌كننده، بدون خار، تا ارتفاع 15 متر. برگها شانه‌ای مركب و دارای 10 تا 15 برگچه كه اين برگچه‌ها هنگام شب دو بدو بسته شده و به همين جهت شب خسب ناميده مي‌شوند. برگها سبز روشن و گلها دارای پرچم‌های متعدد كه انتهای آنها صورتی و بن آنها سفيد رنگ است. گلها بسيار زيبا وبه رنگ سفيد، صورتی و سرخ هستند. ميوه در اين گياه نيام مي‌باشد.

انواع واریته ها

واريته‌اي از اين گونه به نام A.julibrisin ‘ROSEA’ وجود دارد كه شدت رشد اين درخت اندكی كمتر از گونه اصلی است ليكن مقاومت آن نسبت به سرما بيشتر است. قامت اين واريته از گونه اصلی بلندتر بوده و تنه صاف و يكدستي را به و جود مي‌آورد. اين واريته دارای گلهاي صورتی متمايل به سرخ است.

نوع خاک

در خاكهای لومی دارای رشد خوبی بوده و خاکهای معمولی باغچه.

دما ، آبیاری و نور

دما، آبیاری و نور: به محيط‌های خشک سازگاری دارد. در مقابل آبياری نامناسب نيز مقاومت داشته و رويش مناسبی دارد. محيط آفتابی يا نيمه سايه را به خوبي تحمل كرده و در برابر آلودگی هوا و سرمای تا 10ـ درجه سانتيگراد نيز مقاوم مي‌باشد

روش های تکثیر

تكثير: 1ـ با كشت مستقيم بذر در اواخر اسفندماه ازدياد مي‌يابد (برای نرم كردن پوسته سخت بذر، قراردادن در اسيد سولفوريک و سپس شستشوی دقيق قبل از كاشت ضروری است) . 2ـ قلمه ريشه‌ای كه در اوايل بهار گرفته شده و حدود 5/7 سانتي‌متر طول و 12 ميلی‌متر يا بيشتر قطر داشته باشد، قلمه‌های ساقه ريشه‌دار نمي‌شوند.

موارد استفاده

كاربرد : اين گياه گونه‌ای زيبا و مقاوم در فضاي سبز شهر (تهران) مي‌باشد. كاشت اين گياه در حاشيه خيابانها، به دليل گلدهی طولانی و امكان ايجاد حساسيت توصيه نمي‌شود. اما برای كاشت در حاشيه بزرگراهها كه آبياری كافي هم صورت نمي‌گيرد ، بسيار مناسب است.

توضیحات بیشتر

هرس : اين درخت به علت شاخه‌زايي زياد بايد از سالهاي اوليه رشد هرس فرم شده و شاخه‌های قسمتهای پائينی حذف شوند.



 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اسپیره

اسپیره

گیاه اسپیره(عروس) Spiraea

درختچه ای خزان پذیر با بلندی 1.5 الی 2.5متر برگهای ریزآن درجوانی قرمزرنگ بوده و سپس سبز تیره می شود. گل های آن سفید و صورتی بضورت ریزوپرطوری که کل گیاه به رنگ گل درمیاید ودرتابستان ظاهر می شودوحدود یکماه دارای گل بوده وگلها یکسان مجتمع کنارهمدیگرظاهرمیشوند.

انواع واریته ها

گونه‌های آن عبارتند از: اسپيره سفيد (S.Crenata) كه در دماوند، ارسباران و ارتفاعات سواد كوه ديده می‌شود. گل‌های آن سفيد مرواريدی و در ارديهشت ماه ظاهر می‌گردند. انواع ديگری از قبيل: اسپيره سفيد پرپر و اسپيره سرخ (S.Japonica) اسپيره سرخ ابلق(S.j var variegata)، اسپيره رعنا (S. Tunbergii) وجود دارد كه دورگه‌هايی بين آن‌ها پديد آمده است.

نوع خاک

خاک معمولی باغچه+کود دامی پوسیده

دما ، آبیاری و نور

برخی از گونه‌های اسپيره در اوائل فروردين و برخی ديگر از تير ماه الی شهريور ماه گل می‌دهند.

اين گياه در محل‌های نيمه سايه رشد و نمو كافی می‌نمايند. در مکانهای آفتابی و سایه آفتاب رشد می کند.

روش های تکثیر

ازدياد اين گياه توسط تقسيم بوته يا جدا كردن پا جوش‌ها است. در برخی از گونه‌ها و واريته‌ها از قلمه خشبی يا نيمه خشبی و بذر استفاده می‌شود.

موارد استفاده

برای تزئينات به صورت چند بوته‌ای در فضای چمن‌كاری بزرگ يا تك بوته در فضاهای كوچك و حاشيه‌ها، بالاخره به عنوان چپر يا ديواروپرچین كاربرد دارند.

توضیحات بیشتر

گیاهی مناسب برای باغهای صخره ای است



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
برگ نو

برگ نو

گیاه برگ نو(پرچین) Ligustrum

برگ نو -درختچه يا درختان كوچكی می‌باشند كه دارای گونه‌های چندی هستند، همه آن‌ها تقريباً هميشه سبز، برگ‌ها دائمی و برای تهيه پرچين و تزیين باغ‌ها كاربرد دارند. اين گياه دایم سبز در محل‌های آفتابی و سايه آفتاب به خوبی رشد و نمو می‌كند. گل‌ها كوچك به رنگ سفيد يا مايل به زرد با عطر تند می باشد.

انواع واریته ها

گونه‌های معروف آن عبارتند از: 1-برگ نو برگ درشت (L. Latifolium): كه در باغ‌ها كاشته می شوند. 2-برگ نو معمول (L. Ovalifolium): بزرگ، كوچك كه در تهيه ديواره سبز و پرچين كاربرد دارند. 3-برگ نو ابلق طلائی (L. O.var: aureo- marginatum): كه برگ‌های آن ابلق با حاشيه طلائی و در تزئين باغ‌ها مورد توجه است. يكی ديگر از گونه‌های آن در سواحل دريای خزر و جنگل‌های ارسباران می‌رويد و به فارسی مندراچه (l. Vulgar) می نامند. ازدياد اين گياه توسط بذر، قلمه خشبی و در برخی از گونه‌ها پيوند شكمی می باشد (اين گياه پايه مناسبی برای ياس خوشه‌ای است)

نوع خاک

خاک باغچه+کود دامی

دما ، آبیاری و نور

درختچه‌ای است بردبار، هميشه سبز، سرمای شديد را تحمل كرده در برابر كم‌آبی مقاوم می‌باشد

روش های تکثیر

قلمه خشبی(جوبی) در پاییز

موارد استفاده

می‌توان از آن برای ايجاد فضای سبز در مناطق معتدله و معتدله سرد استفاده كرد و اغلب به صورت منفرد يا توده‌های 5-3 تايی آن را كاشت.

توضیحات بیشتر

برای پرچین و حاشیه بندی بکار میرود


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
درخت بلوط

درخت بلوط

درخت بلوط(میوه جنگلی) Quercus

کلمه بلوط را می‌توان به صورت عمومی در مورد صدها گونه درخت از رده Quercus بکار برد. این رده ، بومی نیمکره شمالی است که شامل گونه‌های برگ ریز و همیشه سبز می‌باشد که از نواحی سردسیر تا گرمسیری آسیا و آمریکا گسترش دارند. برگ‌های دوک مانند آن در هر طرف 3 تا 7 لوب دارند و گل‌های شاتوتی در کنار آنها ظاهر می‌شوند. شا بلوط در فصل پاییز گل‌های بارور درخت ماده ، میوه‌های بلوط به رنگ قهوه‌ای مایل به سبز را تولید می‌کنندبلوطها درختانی هستند دارای شکل توپر ، حجیم و گسترده با تاجی گنبدی شکل و برگهای موج‌دار در لبه و همچنین میوه‌هایی ایجاد می‌کنند که درون یک محفظه فنجان مانند قرار دارند. بلوط یک بخش اساسی از نواحی روستایی ما در غرب کشور است که به صورت درخت و درختچه وجود دارد. برگهای کنگره‌دار بلوط ممکن است بیضی شکل یا کشیده و باریک باشند و یا در پاییز به ارغوانی روشن بگرایند. این درختان دارای تنه‌ای بزرگ و در جنگل کاری ها -برگهایی که برای تصفیه هوا و سایه افکنی ارزش بسیاری دارند و البته مناسب برای خاکهای کم عمق نیستند.

انواع واریته ها

واریته‌ها Quercus.robur درختی بلند ، دارای برگهایی با برندگی دندانه‌ای نوک تیز یا بریدگی عمیق کنگره‌دار. این درخت به علت رشد زیاد برای فضاهای کوچک و متوسط مناسب نمی‌باشد. دارای یک واریته ستون مانند است که برای فضاهای کوچک مناسب است. برای خاکهای گچ‌دار Quercus.petraea که خیلی شبیه بلوط معمولی است مناسب می‌باشد. بلوط سریع‌الرشد ترکی (Quercus.corris) دارای رشد سریع و جوانه‌های زمستانه با ریشک بلند است. بلوط قرمز (Quercus.rubra) نیز به سرعت رشد می‌کند و به صورت یک درخت بزرگ تا ارتفاع 24 متر می‌رسد و اگر در خاک اسیدی کاشته شود برگها در پایان فصل به ارغوانی می‌گرایند. بلوط دائم سبز (Quercus.ilex) بابرگهای کشیده بدون دندانه که می‌توان آن را به صورت درختچه نیز تربیت نمود و از آن به عنوان پرچین استفاده کرد چون هرس شدید را به خوبی تحمل می‌کند.گونه‌های بومی Quercus.castaneifera درجنگلهای شمال ، Quercus.sessilifolia بلوط کوهی مخصوص نواحی مرتفع جنگل ، Quercus.macranthera بلوط آذری مخصوص نقاط بسیار بلند ، Quercus.atropatana گز و مازو ، بلوط جنگلی در نقاط نیمه مرطوب. Quercus.persica مازوی گزانگبین در نقاط خشک.

نوع خاک

.درخت بلوط در خاک پر رس مرطوب رشد می‌کند، ولی خاک‌های شنی را نیز تحمل می‌نماید. این درخت در مناطق جنگلی و پست یافت می‌شود. بلوط سفید یک گیاه بومی آمریکای شمالی است که از آن استفاده‌های دارویی می‌شود.

دما ، آبیاری و نور

آفتابی یا نیم سایه.

حداقل دمای قابل تحمل:-15 درجه سانتطی گراد

روش های تکثیر

تکثیر بوسیله کشت بذر بطور معمول انجام می‌پذیرد. دو گروه بلوط موجود است: گروه بلوطهای سیاه (که میوه‌ها در سال دوم می‌رسند) و گروه بلوطهای سفید (که میوه‌ها در همان سال اول می‌رسند). بذر گروه بلوطهای سفید یا بدون دوره استراحت یا دوره استراحت کوتاه بوده و به جز چند اسثتناء به محض رسیدن در پاییز قابل کشت هستند. بذر گروه بلوطهای سیاه دارای دوره رشد جنینی بوده و نیاز به استراتیفیه(خواب) شدن (0 تا 2 درجه سانتیگراد) برای یک تا سه ماه دارند. میوه‌ها اغلب مورد حمله سر خرطومی (مخصوصا در انبار) قرار می‌گیرند. فرو بردن میوه ها در آب ْ49 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه از میزان خسارت آفت بسیار خواهد کاست.

موارد استفاده

در پارکها و جنگلکاریها

توضیحات بیشتر

هرس هرس گونه‌های خزان کننده در آذر ماه و گونه‌های همیشه سبز در فروردین انجام می‌گیرد. در افسانه‌های عامیانه قرون وسطا آمده که تماس یک میخ با قسمت صدمه‌ دیده‌ی بدن و سپس فرو کردن همان میخ در درخت بلوط سبب می‌شده است که بیمار شفا یابد. زمانی برگ‌های بلوط را بر روی زخم و بریدگی‌های بدن می‌گذاشتند تا زخم التیام پیدا کند، اما امروزه گیاه پزشکان تنها از پوست درخت بلوط استفاده دارویی می‌کنند. خاصیت قابض‌کنندگی پوست بلوط ، عامل قطعی درمان اسهال‌های شدید می‌باشد و خاصیت گندزدایی و ضد میکروبی آن برای مداوای عفونت‌های گلو تجویز می‌شود. چای پوست بلوط یک تقویت‌کننده است و مخلوط پوست و میوه‌ی درخت بلوط یک پادزهر را بوجود می‌آورد. میوه‌ درخت بلوط معمولا برشته و آسیاب می‌شود و از آن قهوه تهیه می‌نمایند .


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
به ژاپنی

به ژاپنی

گل به ژاپنی(گلدار) Chaenomeles_Japonica

و عمرگل گیاه به ژاپنی تقريباً 3 هفته است. برگ‌ها بيضی شكل كه از طرف دمبرگ باريک و دندانه‌دار است. از نظر تزیينات اين گياه به طور تک بوته‌ای يا به صورت توده‌ای در باند‌های خيابان‌ها، ميادين، پارک‌ها و باغ‌ها كاشته شده و گاهی اين درختچه را با ياس زرد تواماً (از لحاظ تركيب رنگ) جهت زيبایی می كارند.ميوه‌های آن صاف، بيضی شكل و ترش مزه می‌باشند.زمان گل دهی اول بهار عید-رنگ گل قرمز وصورتی

انواع واریته ها

به ژاپنی سفید -قرمز -صورتی

نوع خاک

در همه نوع خاك، خشك و مرطوب می‌رويد(خاک باغچه)

دما ، آبیاری و نور

به ژاپنی طالب مكان آفتابی وتور، سايه‌آفتاب استوایی نسبت به سرما مقاوم است

روش های تکثیر

اين درختچه به سهولت توسط قلمه تكثير می‌يابد.

موارد استفاده

کاشت برای تزیین در پارکها و ویلاها به صورت تک درخت یا توده ای

توضیحات بیشتر

گلهای آن در بهار قبل از برگها باز می شود


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
درخت پر

درخت پر

درخت پر(تزئینی) Cotinus_Coggygria

رنگ پوست قهوه ای روشن و خزان كننده است. درخت پر با برگ‌ها و گل‌آذين‌های زيبای رنگی، در طراحی باغ‌ها و باغچه‌ها كاربرد زياد دارد.گل پر مانند کرکی برگ‌های آن ساده، متناوب،كامل دايره ای يا وا‍‍‍‍ژ تخم مرغی بدون كرک شونده، به طول 7-5 سانتی‌متر و پهنای 5-4 سانتی‌متر كه رنگ آنها سبز درخشان بوده و قبل از ريزش به رنگ نارنجی و قرمز آتشين در می آيد. اين گونه پراكندگی جغرافيايی نسبتآوسيع دارد و علاوه بر ايران كه هم به صورت بومی و هم كاشته شده در نواحی معتدله و معتدله سرد ديده می شود،در اروپا،قفقاز،تركيه،سوريه،غرب پاكستان و جنوب غرب سينا نيز ديده می شود.گیاه بالغ شکل درختچه ای و کاسه مانند و تاج مدور و گسترده دارد.در اواخر تابستان،خوشه های میوه دهنده صورتی به شکل گل آذین های منشعب پر مانند درخت را می پوشانند.از فاصله دور نمایی به شکل دود مواج دارد.در پاییز برگها قبل از خزان کردن به رنگ نارنجی و سرخ آتشین در می آیند.

واریته Purpurea خوشه های میوه دهنده بنفش و برگهای قرمز تیره دارند.درخت پر با برگها و گلهای زیبای رنگین،در طراحی باغ ها و باغچه ها کاربرد زیاد دارند.ارتفاع:2 تا 5/2 متر قطر تاج پوششی:3 تا 4 متر درختچه ای است متراکم،و گسترده،دارای شاخه های ظریف متعدد و افراشته،در هنگام بلوغ شکل کاسه ای متراکم پیدامی کند.

برگ:ساده،متناوب و کامل به طول 5 تا 7 سانتیمتر و پهنای 4 تا 5 سانتیمتر می باشد.رنگ برگها سبز درخشان بوده و قبل از ریزش به رنگ نارنجی و قرمز آتشین در می آید.

گل:گلها ی کوچک مایل به زرد بر روی خوشه های پانیکولی انتهایی منشعب در اردیبهشت و خرداد شکوفا می شوند. میوه:خوشه های میوه دهنده صورتی،به شکل گل آذین های منشعب پر مانند به طول 17 تا 25 سانتیمتر،متشکل از چند دانه و دم گلهای عقیم می با شند.

میوه های شفت یک دانه ای از اواسط پاییز بر درخت باقی مانده و منظری دودی شکل به درخت می دهند.

سیستم ریشه:عمق متوسط

سرعت رشد:متوسط

انواع واریته ها

درخت پر سفید -قرمز

نوع خاک

خاک ضعیف با زهکش خوب را بیشتر ترجیح می دهد.خاکهای مرطوب و صخره ای و خشک را تحمل می کند.در نور مستقیم خورشید خوب رشد می کند.

دما ، آبیاری و نور

آب و هوا:گرما،سرما و همچنین شرائط صحرایی را تحمل می کند

آبیاری:توجه خاصی لازم ندارد.

تغذیه:نیاز خاصی ندارد..

روش های تکثیر

قلمه های نیمه خشبی در پاییز

موارد استفاده

کاربرد:تک درخت،نواحی نا مساعد،کنترل فرسایش و آمایش خاک

توضیحات بیشتر

آفات و بیماریها:نسبتا عاری از هر دو است.هرس:خشکه هرس سالیانه پس از رفتن میوه ها.


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
درخت توری

درخت توری

درخت توری (درختچه گلدار )

درختچه توری درحواشی خيابان‌ها، پاسيو، گلدان وتراس بصورت تك ‌درخت كاشته می‌شود. بسته به نياز می‌توان توسط هرس فرم و اندازه، گل توری، گياه را به شكل درخت كوتاه يا درختچه‌ای بزرگ درآورد.ارتفاع اين درخت بين 7-3 متر و قطر تاج پوششی آن 6-3 متر است. و اين درختچه‌ای است متراكم و خمره‌ای و چند شاخه با پوست تنه‌ای سفيد، خاكستری. برگها ساده، متقابل و كامل به طول5-2.5 سانتی‌متر و برگها درتابستان هنگام شكوفا شدن گلهای توری برنگ صورتی هستند و سپس سبز تيره می‌شوند و در پاييز به رنگ قرمز آتشين در آمده و قبل از ريزش زرد می‌شوند.در طراحی فضای سبزازدرخت توری برای پوشش دهی فضای ورنگ دهی درارتفاع 1.5متری ازسطح زمین وکاشت تودهی وحاشیه ای بکار میرود وگیاه توری برای مناطق دارای آب هوای خشک ونیمه خشک مثل تهران مناسب است، گلهای اين گونه (درختچه توری) صورتی و قرمز هستند. انواع گل سفيد، گل‌بنفش و آبی آن نيز در بازار وجود دارد. از تيرماه تا مهرماه گلهای چين‌دار و لبه مواج صورتی، قرمز اين درخت در گل‌آذين‌های پانيكول بطول 20-10 سانتی‌متر در تمام سطح تاج شكوفا می‌شود. ميوه‌ها به صورت كپسول‌های چوبی قهوه‌ای و به صورت خوشه‌ای و پايا منظره ناخوشايندی ايجاد می‌كند.

نوع خاک

خاکهای لومی

دما ، آبیاری و نور

اين درخت در نواحی گرم و خشك بهتر رشد می‌كند و گلهای خوش‌رنگ توليد می‌كند. برای كشت در نواحی مرطوب و ساحلی توصيه نمی‌شود چون گلها باز نشده و گياه مورد حمله سفيدك نيز قرار می‌گيرد.به آبیاری متوسط تا کم نیاز دارد

روش های تکثیر

بذر و قلمه در پاییز و پیوند بر روی توت معمولی

موارد استفاده

ازدرخت توری بصورت درختچه جند شاخه وبوته ای رشد میکند برای استفاده از رنگ گل دارای گلهای صورتی،سفید،قرمرجهت تزیین و رنگ دهی در محوطه فضای سبزپارکها وفضای سبز بلوارها واتوبانها وفضای سبز منازل بکار می رود وتوری در مناطق مرطوب که دارای آب وهوای معتدل ورطوبی دارا به بیماری سفیدک مبتلا میگردد وبیشتر برگهای درخت توری قارچ سفیدک میگیرد.


 

Similar threads

بالا