گیاهان آپارتمانی وشاخه بریدنی

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی از مطالب خوبتون باغبان عزیز و LYLYA .
2 تا سوال دارم.لطفا راهنمایی کنید/:
1-Cineraria در شرایط آب و هوایی ایران قابل کشت هست؟چه دما رطوبت و شرایط خاصی میخواد؟
2-توی صفحه 2 یه گیاهی رو معزفی کزدی به نام آگاو(خنجری).این گیاه رو همسایه ما کاشته.چندین سال پیش اما من هیچ وقت اون ساقه که از وسط برگهای گوشتی بالا میره و شکل درخت به خودش میگیره رو ندیدم.علت چیه؟چرا هیچ وقت ساقه نداده ولی برگهاش خیلی بزرگ و گوشتی موندن؟

سینره تو شرایط ایران قابل کشت هست و هر سال در تو عید این گل به بازار میاد و خیلی ها به عنوان سینی از هفت سین استفاده میشه . اطلاعت بیشتر در مورد کشت را در اسرع وقت براتون میزارم.

آگاه یا برگ خنجری سالیان زیادی طول میکشه تا به گل بره و بعد از گل دهی هم بوته گلدهنده میمره و از بین می ره و پاجوش هایی که تولید میکنه ادامه نسل این گیاه هستند.
 

lylya

عضو جدید
گل خورشیدی

گل خورشیدی

Clivia miniata:خورشیدی


Amarilidaceae : خانواده

یک گیاه گلخانه ای پیازدار دائمی ومخصوص گلخانه های سرد است . برگ های آن نسبتاً پهن وکشیده و همیشه سبز و گل های آن زیبا ودرخشنده به رنگ های صورتی ، قرمز وزرد می باشد. فصل گل آن در اسفند و فروردین ماه بوده ، در ایام نوروز به گل می نشیند . مزیت آن بر آماریلیس برگ های دائمی آن است. بهترین فصل برای جابجا کردن و تعویض گلدان آن بعد از فصل گل در بهار است . بعد از تقسیم باید در محلی مرطوب نگهداری شود و در مورد آبیاری آن باید دقت بیشتری صورت گیرد و مرتباً آبیاری شود تا رشد خوبی کند . گلدانهای خورشیدی که چندین پاجوش دارند و کاملاً متراکم شده اند برای تکثیر مورد استفاده قرار می گیرند. گیاه گلخانه های نسبتاً مرطوب و با دمای مناسب است. دمای آن حدود 24 تا 28 درجه می باشد. این گیاه یک ریزدم قطور دائمی دارد به خاطر برگ های بسیار کشیده وسبز آن معمولاً کشت می شود رنگ برگ ها تیره تر از آماریلیس است . رگبرگ ها برجسته و قطور است دم گل در این گیاه به شکل مسطح است و هر ساقه گل دهنده به 12 تا 18 گل نارنجی رنگ و چتر مانند منتهی می شود. در شرایط مطلوب در اواسط زمستان تولید گل می کند و از این دیدگاه گیاه ارزشمندی به حساب می آید برای داشتن گل یک خاک حاصلخیز زراعی با عمق خاک حدود 20 تا 35 و تعداد 8 تا 12 برگ را نیاز داریم بافت خاک باید متوسط تا سبک باشد PH آن حدود 8/5 تا 5/6 مکانهایی با دمای نسبتاً ثابت را نیازمند است . میزان آبیاری متعادل باید باشد و هفته ای 2 تا 3 بار آبیاری در دوره ای که گیاه آماده گل دهی می شود لازم و کافی است . در دماهای تابستان آبیاری بیشتری مورد نیاز است . چنانچه در گلدان کشت شود به گلدان بزرگ احتیاج است و در بهار و تابستان به بیرون منتقل می شود. فصل تکثیر آن زمستان یا اوایل پائیز است. بسته به زمان گلدهی هر زمان که گیاه گلدهی را تمام کند وفلاسیت رویشی آغاز می شود جدا کردن بوته ها وپا جوش ها به شرط آنکه هر گیاه جدید حداقل 5 تا 7 برگ کامل داشته باشد برای داشتن یک گیاه مناسب ضروری است. بعد از جدا کردن هر کدام را در گلدان مناسب کشت کرده ودر محل مناسب قرار میدهیم . در خورشیدی هم گاهی بذر بوجود می آید ولی بر خلاف آماریلیس تعداد بذرها بسیار کم است هر بوته خورشیدی بین 2 تا 5 بذر همزمان تولید می کند . بذرهاا به رنگ نارنجی و درشت هستند وبرای سبز شدن به تیمار نیازمند هستند مواد غذائی که مورد نیاز است نمک های معدنی وعناصر میکرو و ماکرو وکودها آهن نیازمند است.
تکثیرخورشیدی از طریق بذر :
گیاهان 5 تا 6 ساله خورشیدی میوه قرمز تولید می کنند که حاوی بذرمی باشند، دانه های بذر خورشیدی درشت است وسریعاً جوانه می زنند. بهترین درجه حرارت برای سبز شدن بذر 20 درجه سانتی گراد است . بذر خورشیدبعد از 6 هفته کاملاً سبز می شود. پس از اینکه 2 تا 4 برگه شد قابل جابجا شدن می شود . برای پرورش بهتر خورشیدی ، آن را در سال های اول و دوم در بستری از یک خاک سبک کشت می کنند و در سال سوم ، زمانی که 8 تا 10 برگ بزرگ دارند به گلدان های خیاری انتقال می دهند، تقریباً در سال سوم، به بعد خورشیدی به گل خواهد نشست . از طریق انتخاب پایه ها می توان به گیاهانی دست یافت که درسال دوم به گل بنشینند.آبیاری خورشیدی درماه های زمستان کاهش ودرماه های
تابستان افزایش می یابد .
خورشیدی نور متوسط و مکان های نیمه سایه که در صبح یا هنگام عصر دارای نور ملایم باشد را می بینید و درجه حرارت متوسط در طول دوره خواب دما 12 درجه سانتی گراد و در زمان گل دهی دما را بین 18 – 20 درجه سانتی گراد نگهداری وآبیاری متوسط و در هنگام بهار تا اواخر دوره رشد هر هفته 3 بار و در پائیز هر 10 روز یکبار کافی است . و رطوبت حدود 50% تا 60% نیاز دارد.
خاک :
خاک برگ + ماسه شسته شده + زغال خرد شده + مقدار خاک باغچه .
در فصل رشد هر دو هفته یکبار با کودهای کامل تغذیه شود.
 
آخرین ویرایش:

lylya

عضو جدید
لیزیانتوس

لیزیانتوس

لیزیانتوس :
Eustoma grandiflorum
Gentianaceae

60 سال پیش درژاپن وآمریکای شمالی یافت شد.در تابستان به گل می رود از حدود 30 سال پیش کار برای ایجاد تنوع در آن شروع شد در ابتدا فقط 5 برگ گل داشت اما امروزه تا 30 گلبرگ آن نیز دیده میشود.
خصوصیات گیاه شناسی :
یک دوره 6 تا 9 ماهه زمان لازم دارد تا به حالت گل دهی درآید و اگر شرایط مناسب برای ابقای گل فراهم نباشد گیاه به گل نمی نشیند و به همان حالت رزت باقی می ماند وبرای گلدهی نیاز به نور حدود 20 تا 30 هزار لوکس و 12 تا 13 ساعت نور دارد گیاهی است که دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد را تحمل نمی کند . با بذر تکثیر می شود بذرهای گیاه را در یک خاک نسبتاً سبک باPH 5 تا 5/5 کشت کرده بذرها فوق العاده ریز می باشند .بنابراین در آبیاری گیاه مراقبت تقسیم تا جابجابی و شست و شوی بذرها جلوگیری شود می توان مجموعه را در سبد کشت کرد و یا اگر در خاکی کشت می کنند باید مواظب باشند تا بذرها شسته نشوند مقدار تیمارهای جوانه زنی مثل تیمار ژیبرلین یا گذاشتن در یک محل با دمای 7 درجه سانتی گراد از راه هایی است که می توان استفاده کرد برای بالا بردن سرعت جوانه زنی بذر ( به مدت 2 تا 3 هفته ) گیاهچه 4 برگی حدود 2 ماه و نیم تا 4 ماه بسته به رقم های بعد از جوانه زنی شروع به گل دادن می کند .
مهمترین دوره ی رشد گیاه زمانی است که از حالت رزت خارج می شودوحالت ساقه راتشکیل می دهد این مرحله معمولاً بین 5 تا 7 اتفاق می افتد و برگها متقابل و 5 تا 7 جفت برگ و مرحله رزت تمام شده و گیاه وارد مرحله گلدهی می شود که برای آن دو فاکتور عمده بیان می شود.

1- دمای بین 15 تا 18 درجه سانتی گراد
2- طول روز 12 تا 14 ساعت بعد از این دوره دیگر حساسیت به طول روز ندارد بعد از تشکیل ساقه گل دهنده هر بوته گل بین 10تا20 شاخه گل بوجود می آورد ، وچون هر شاخه گل تعدادی گلچه دارد و تک گلچه مناسب نیست و باید بصورت خوشه برداشته شود زمان برداشت این گل زمانی است که 2 گلچه باز شده داشته باشد در ارقام زیر سرعت رشد و شکوفایی گل سریع و زیاد است و در ارقام بنفش برداشت باید زمانی باشد که مقدار شکوفه های باز شده بیشتر باشد.

مواد غذایی : خاک مناسب برای این گل خاکی با بافت متوسط می باشد یعنی نه خیلی متراکم وسنگین و نه سبک ومقداری مواد آلی دارد اگرتقسیم کشت آن درگلخانه است افزودن مواد غذایی از دوره بعدازخارج شدن ازرشد رزتی را
پیشنهاد می کنیم اما اگر در هوای آزاد ایران است تقریباً از برگ 4 به بعد امکان تغذیه وجود دارد و کارکرد ماکروالمنت عناصر کم مصرف و پر مصرف برای آن استفاده می شود. مهمترین آفت لیزیانتوس تریپس می باشد .


 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
Clivia minata - خورشیدی

Clivia minata - خورشیدی








 
آخرین ویرایش:

lylya

عضو جدید
کاملیا

کاملیا

کاملیا
Camelia japonica
Theaceae
درختچه ای همیشه سبزوزینتی با گل های قرمز،صورتی، سفید که درمحیط بازپرورش آن معمول تر است،بومی چین وژاپن وکره است، برگ های سبزوتیره آن باگل های زیبای قرمزرنگ تضاد رنگی ایجاد می نماید که بسیارجالب است.
حتی الامکان از جابه جا نمودن وچرخاندن گلدان پرهیز نمایید. در غیراینصورت شکوفه های آن قبل از بازشدن می ریزند. گل ها درطول فصل پائیز تا اوایل بهار شکوفا می گردند. خاک اسیدی رادوست داردوتکثیرآن درمنزل مشکل است. احتیاج به نور شدید داردولی از آفتاب ظهربیزار است.
دما : دربهاروتابستان حداکثردرجه حرارت 21 درجه سانتی گراد وحداقل آن درزمستان 13درجه سانتی گراد است.
آبیاری: دربهارهفته ای 2بارودرتابستان هفته ای یکبارودرپائیز هفته ای دوبار آبیاری شود.
رطوبت دهی : هفته ای یکبار کافی است ودرزمانی که گیاه درگل است رطوبت دهیرامتوقف کنید.
کود دهی : دراوایل بهارباکودآهن تغذیه کنیددرطول بهاروتابستان دوهفته یکبارباکودهای کامل تغذیه کنید.
خاک مناسب : خاک اسیدی ،ازپیت و شن استفاده کنید.
تعویض گلدان : هردوسال یک بار در اوایل پائیزقبل ازظهر غنچه ها گلدان را تعویض کنید .
تکثیر: ریشه دارنمودن قلمه های نیمه چوبی.
 

lylya

عضو جدید
پوتوس ( سینداپسوس )

پوتوس ( سینداپسوس )

پوتوس( سینداپسوس )
Scindapsus spp
Araceae

این گیاه دارای چهل گونه ونیازهایش مانندفیلودندرون وزادگاهش آسیای جنوب شرقی است وگیاهی سریع الرشد وکم توقع است رنگ برگها ازسبز تیره تا سبزابلقی با مخلوطی از رنگهای زرد و زرد تند وسفید کرمی است . به رطوبت کم محیط وخشکی هوا مقاوم است . به دلیل رشد سریع می توان گیاه را با هرس به اندازه دلخواه نگه داشت .
نور: مکان نیم سایه را ترجیح می دهد ودر نژادهای ابلق شدت نور باید زیاد باشد.
دما: زمستان 16درجه سانتی گراد ودر تابستان زیر 24 را دوست دارد.
آبیاری : متوسط، در تابستان هر 4 روز یکبار ودر زمستان هفته ای یک بار آبیاری شود.
رطوبت : متوسط، رطوبت مناسب سبب درشت وضخیم شدن برگ و ساقه می شود.
Ph خاک : خنثی7 یا خاک لیمونی: خاک برگ + ماسه + مقداری خاک باغچه .
تکثیر : به وسیله قلمه گرفتن از قسمتهای جوان وکاشت آنها دربستر شن و پیت در دمای 21 درجه تکثیر می شود.
نکته : لکه های نکروزه در کنار برگ در اثر کمبوود پتاسیم است . ولکه های نکروزه در وسط برگ در اثر کمبود منیزیم وزیادی فسفر است . ولکه های نکروزه در نوک برگ در اثر تنش آب است .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سن سي ويرا

سن سي ويرا

نام فارسي: سن سي ويرا ( دراژا ، زبان مادر شوهر )

نام علمي: Sansevieria trifasciata

نام تيره: Liliaceae

نام انگليسي: Mother in laws tongue

خصوصيات : برگها بلند با حاشيه زرد رنگ به شكل سر نيزه و ارتفاع برگها به 1 متر ميرسد. اين گياه مناسب كاشت گروهي است . پس از بالغ شدن گياه از كنار برگها ساقه گلدهنده اي خارج مي شود كه گلهاي زرد و زيبايي در انتهاي آن قرار دارد.

نور: به جهت ابلق بودن به نور بيشتري نياز دارد.

دما: زمستان ( 16-10 درجه ) و در تابستان ( 24 درجه)

آبياري: در زمستان هر 3 هفته 1 بار و در تابستان در هفته 1 بار گياه را بيش از اندازه آبياري نكنيد و زهكش را بازديد نماييد.

غبارپاشي: به غبارپاشي احتياج نيست.

خاك: ليموني بهترين خاك براي آنها از 2 قسمت خاك برگ پوسيده و 1 قسمت خاك لومي است.
كوددهي: هر 3 هفته 1بار با كودهاي مخصوص گياهان زينتي

ازدياد: جدا كردن پاجوش ، گرفتن قلمه با طول 8 سانتي متر ، قلمه برگ با طول 5/2 سانتي متر

عوارض و درمان: برگها رنگ پريده مي شود كه در اثر ناكافي بودن نور است . زخمهاي قهوه اي در برگها در اثر گرمي و خشكي هواست . برگهاي جديد نرم و آبكي شده كه در اثر تغذيه بيش از اندازه است . برگها از قاعده مي پوسد كه در اثر باتلاقي شدن خاك است . برگها سياه و آبكي ميشود كه در اثر يخ زدگي است.

نكته: تعويض گلدان 3 سال 1 بار مگر اينكه ريشه ها بسيار متراكم شده باشند و خاك گلدان را با دست متراكم نماييد و هميشه اندازه گلدان را متناسب با حجم ريشه ها انتخاب نماييد.











 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سونريلا

سونريلا

نام فارسي : سونريلا ( مرواريدي)

نام علمي: Sonerila margaritaceae

نام تيره: Melastomaceae

نام انگليسي: Pearl Plant

خصوصيات: گياه علفي پاكوتاه ، برگها زيبا و بيضي شكل به رنگ سبز مسي كه بر روي شاخه هاي قرمز رنگ بر زيبايي آن افزوده مي گردد. سطح زيرين برگ ارغواني رنگ با لكه هاي نقره اي و گلها صورتي كه در پاييز در انتهاي شاخه ها ظاهر مي -گردد . حذف جوانه انتهايي براي بيدار كردن جوانه هاي جانبي و پر پشتي گياه الزامي است . اين عمل را هنگامي انجام دهيد كه شاخه ها دراز و فاصله بين دو برگ زياد شده باشد.

نور: نيم سايه بهترين نور است و از نور مستقيم بيزار است.

دما: زمستان ( حداقل 16 درجه ) و در تابستان ( حداكثر 24 درجه ) در دماي كم برگها ميريزد.

آبياري: تابستان هفته اي 3-2 بار و در زمستان هفته اي 1 بار خام بايد مرطوب باشد.
غبارپاشي: هفته اي 2 بار لازم است و ميتوانيد از رطوبت دايمي استفاده كنيد.

خاك: ليموني و يا تركيبي از خاك برگ و كمي ماسه و دوستدار خاك قليايي است.

كوددهي: 2 گرم در ليتر هر 2 هفته 1 بار از كودهاي مخصوص گياهان زينتي از فروردين ماه تا شهريور ماه

ازدياد: ريشه دار كردن قلمه و كاشت بذر در بهار با حرارت 24-21 درجه و قلمه از شاخه هاي پاييني به طول 8-5 سانتي متر در بهار با حرارت 18-16 درجه و تقسيم بوته در اواخر بهار

عوارض و درمان: لوله اي شدن برگها در اثر نور مستقيم آفتاب است . خم شدن برگها به سمت پايين در اثر كم آبي گياه مي باشد . پيچيدگي و كمرنگ شدن برگها در اثر گرمي هواست . گياه استواري خود را از دست داده كه در اثر ناكافي بودن تغذيه مصنوعي مي باشد.

نكته: در صورت نياز گلدان را تعويض كنيد. گياهاني كه در حال استراحت زمستان اندام هوايي خود را از دست داده اند تغذيه مصنوعي نكنيد. به علت نياز شديد اين گياه به رطوبت آنرا به صورت گلدان جداگانه در كاشت گروهي استفاده مي كنند.








 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سياگروس

سياگروس

نام فارسي : سياگروس ( نارگيل زينتي)

نام علمي: Syagrus weddeliana

نام تيره: Palmaceae

نام انگليسي: Baby cocos palm

خصوصيات: در جواني فاقد ساقه ولي گياه مسن داراي ساقه اي بدون انشعاب كناري – اين ساقه نازك و پوشيده از الياف سياه رنگ – برگها مركب ، به طول 60-30 سانتي متر راست يا كماني با برگچه هاي باريك به عرض 4-3 ميلي متر – رنگ برگها سبز تيره در سطح فوقاني و آبي نقره اي در سطح تحتاني

نور: سايه ( كم نور) تا متوسط

دما: زياد ( گرم)

آبياري: به ميزان متوسط

خاك: خاك جنگلي يا مخلوطي از خاك برگ و تورب

كوددهي: 2 گرم در ليتر هر هفته 1 بار از فروردين تا آبان ماه

ازدياد: بذر در اوايل بهار

عوارض و درمان: خشك شدن انتهاي برگ در اثر كم آبي و يا عدم رطوبت كافي در هوا مي باشد.

نكته: 1) اين گياه هواي آزاد را نمي تواند تحمل كند . بنابراين نميتوان آنرا در تابستان در خارج از آپارتمان نگاه داري مي شود.
2) آبياري بايد كاملآ منظم باشد.











 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سرخس معمولي مجعد

سرخس معمولي مجعد

نام فارسي: سرخس معمولي مجعد ( گلوش، ديشار)

نام علمي: Nephrolepis exaltata

نام تيره: Polypodiaceae

نام انگليسي: Boston fern

خصوصيات: حداكثر 2-1 متر با گسترش بسيار زياد – فروندها سبز روشن به صورت شانه اي مانند

نور: متوسط و غير مستقيم

دما: معتدل

آبياري: بهتر است آبياري از زير انجام گيرد يعني گلدان را در بشقابي قرار داده و آب در بشقاب قرار داده شود كه به تدريج جذب گياه گردد.

غبارپاشي: گاهي براي تامين رطوبت گياه را غبار پاشي نماييد.

خاك: خاكبرگ يا خاك جنگلي با مواد آلي كافي

كوددهي: 1 گرم در ليتر هر هفته 1 بار از فروردين تا شهريور ماه

ازدياد: تقسيم بوته همراه با استولون در بهار ، هاگهاي به وجود آمده در سط زيرين برگهاي گياه

عوارض و درمان: در صورت بروز كنه و يا شته با سم مالاتيون برطرف ميگردد.

نكته: گياه را هميشه دور از تابش مستقيم خورشيد نگاه داريد . آبياري بيش از اندازه باعث پوسيده شدن ريشه هاي سرخس ميگردد.














 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
كاكتوس سرئوس

كاكتوس سرئوس

نام فارسي: سرئوس

نام علمي: Cereus

نام تيره: Cactaceae

نام انگليسي: Hedge cactus , torch thistle

خصوصيات: چند ساله ، كاكتوسهايي استوانه اي شكل كه در انواع بالغ آن ساقه در قسمت انتهايي منشعب ميشود . داراي 49 شكاف عميق بر روي ساقه به صورت متقارن – خارها بلند و ضخيم – معمولآ در داخل گلدان به گل نميروند. گلها به عرض 8-5 سانتي متر به شكل قيفي به رنگ سفيد ظهور گلها در اوايل تابستان و در هنگام سب روي پايه هاي مسن ( به طول 100-60 سانتي متر )

نور: نور زياد

دما: گرم ، در زمستان در حرارت حدود 15-10 درجه سانتي گراد

آبياري: به مقدار كم

خاك: خاكبرگ + ماسه ، طالب خاك با زهكش مناسب است.

كوددهي: به گياه جوان نبايد كود داد . گياهان مسن مخلوطي از 1 گرم سوپر فسفات + 1 گرم سولفات پتاسيم در ليتر هر هفته 1بار از خرداد تا شهريور

ازدياد: بذر در اواخر فروردين ، قلمه شاخه هاي جانبي به طول 20-8 سانتي متر در بهار و تابستان

عوارض و درمان: لكه هاي خرمايي رنگ فلس مانند روي گياه را مي پوشاند كه در اثر پايين بودن دما اتفاق مي افتد كه اين مسئله تا ثيري روي سلامت گياه ندارد.



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سرخس شاخ گوزني

سرخس شاخ گوزني

نام فارسي: سرخس شاخ گوزني ( پلاني سريوم )

نام علمي: Platycerium bifurcatum

نام تيره: Polypodiaceae

نام انگليسي: Staghorn ferns

خصوصيات: ارتفاع 80-50 سانتي متر – برگها يا فروندهاي مدور با لبه مواج در قسمت عقب گياه و برگهاي شاخ گوزني كه توليد اسپور مي كند در جلوي برگهاي عقبي قرار ميگيرد.

نور: نور كم ( سايه) تا متوسط – در كنار پنجره هاي رو به شمال

دما: دماي مناسب در شب 15 درجه سانتي متر
آبياري: مقدار متوسط

خاك: مخلوطي از خاك برگ و خزه ( نوع اسفاگنوم)

كوددهي: 1 گرم در ليتر هر 3 هفته از فروردين تا شهريور

ازدياد: كاشت اسپور در اوايل بهار ، تقسيم نهالهاي جديد حاصله از استولون

عوارض و درمان: درمحيط هاي خشك مبتلا به كنه و شته ميشود كه سمپاشي با مالاتيون و بعد آب پاشي براي شستشوي باقي مانده سموم توصيه مي شود.

نكته: در مقابل نور شديد آفتاب تابستان مقاومت ندارد و شدت نور تا 50 درصد بايد كاهش يابد.












 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سته نانته

سته نانته

نام فارسي: سته نانته ( گلشانه ، هرگز هرگز )

نام علمي: Ctenanthe oppenheimiana

نام تيره: Maranthacaea

نام انگليسي: Never never

خصوصيات: زيباترين گياه آپارتماني با نگهداري مشكل و گاهي مبتديان اين گياه را با مارانتا وكلاته آ اشتباه ميگيرند. برگها نسبت به مارانتا ايستاده تر است . سطح برگها كرمي رنگ با رگبرگهاي سبز رنگ و سطح زيرين برگها ارغواني مي باشد. گردش موازي اين گياه با زمين و آسمان منظره زيبايي را به وجود مي آورد.

نور: نور معمولي و نسبت به سايه تحمل بيشتري دارد ولي در زمستان نياز نوري آن بيشتر است.

دما: زمستان ( حداقل 16 درجه) و در تابستان ( حداكثر 29 درجه)

آبياري: تابستان هفته اي 3-2 بار و در زمستان 1 بار در هفته و درصورتيكه درجه حرارت زير 10 درجه باشد هر 12-10 روز 1 بار آبياري كافي مي باشد.
غبارپاشي: تابستان هر روز و در زمستان 2 بار در هفته و اين گياه به رطوبت زيادي نياز دارد.

خاك: پيت با كمپوست سبك

كوددهي: هر 14 روز 1 بار با كودهاي مخصوص گياهان زينتي

ازدياد: تقسيم بوته و كاشت آن در گلدانهاي جديد

عوارض و درمان: برگها رنگ پريده شده كه در اثر كمبود عناصر غذايي و گياه پژمرده شده ، بسته به شرايط يا در اثر آبياري بيش از حد است يا در اثر كم آبي مي باشد. برگها رنگ خود را از دست داده اند كه در اثر كمبود نور است . چروك شدن و خم شدن و ريزش برگها در اثر گرما و خشكي هواست . برگها لوله اي شده و باز نمي شوند كه در اثر سردي هواست . لكه هاي زنگ مانند در اثر استفاده از مواد براق كننده است .

نكته: اين گياه احتياج شديد به تغذيه و خاك قوي دارد و در بهار هر سال گياه را تعويض كنيد و زهكش را بازديد كنيد . گياه را با اسفنج مرطوب تميز نماييد.









 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ساكسي فراگا

ساكسي فراگا

نام فارسي: ساكسي فراگا ( آژينه، مادر هزاران گياه، سنگ شكن)

نام علمي: Saxifraga sarmentosa

نام تيره: Saxifragaceae

نام انگليسي: Mother of thousands

خصوصيات: گياهي است كه مانند توت فرنگي شاخه رونده اي دارد كه با تماس با خاك ريشه ميدواند. برگهاي ريز و تقريبآ گرد و كركدار و رگبرگها با رنگ كرمي و شيري در متن سبز زيتوني رنگ برگ ساقه گلدهنده بلند با گلهاي نسبتآ ريز و نسبت به هواي سرد مقاوم است. اين گياه مناسب كاشت گروهي و سبدهاي آويزان است.

نور: نور غير مستقيم پنجره يا نور نيم آفتاب – نيم سايه

دما: زمستان ( حداقل 8 درجه) و در تابستان ( حداكثر 15 درجه)

آبياري: تابستان هفته اي 3 بار و در زمستان هر 2 هفته 1بار و هميشه زهكش گلدان را بازديد كنيد.

غبارپاشي: غبارپاشي چندان لازم نيست ولي در صورتي كه درجه حرارت بالا باشد غبارپاشي هفتگي در شادابي گياه موثر است و گياه رطوبت پسند است.

خاك: ليموني يا كمپوست يا خاك هوموسي با كمي ماسه و شن و دوستدار خاكهاي سبك و قليايي است.

كوددهي: 3 گرم در ليتر هر 2 هفته 1 بار با كودهاي مخصوص گياهان زينتي از فروردين تا مهر ماه

ازدياد: خوابانيدن شاخه در گلدانهاي مجاور گلدان مادري و قطع آن پس از ريشه دار شدن ، گرفتن قلمه از ساقه در تابستان در برخي از گونه ها ، تقسيم بوته در بهار يا پاييز

عوارض و درمان: برگها ميريزند و گياه در حال تلف شدن است كه در اثر آبياري زياد است . لكه هاي خاكستري روي برگها و قاعده برگها در اثر رطوبت زياد است . برگهاي جديد ظاهر نميشود كه در اثر كمبود تغذيه در گياه است . برگها ناهموار و برخي از آنها خشك ميشوند كه در اثر بالا رفتن سن گياه است . ساقه ها منحرف و گياه خود را انداخته است كه در اثر تشنگي و گرماي زياد است . برگها رنگ پريده شده كه در اثر ناكافي بودن نور است . لكه سوخته در برگها در اثر صدمه مواد براق كننده است.

نكته: هنگام خريد گياه ، گياه ريشه پر را انتخاب كنيد و تعويض گياه هر ساله در بهار لازم است.


















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زبرينا ، گورفيل

زبرينا ، گورفيل

نام فارسي: زبرينا ، گورفيل ( برگ گورخر)

نام علمي: Zebrina pendula

نام تيره: Commelinaceae

نام انگليسي: Wandering sailer

خصوصيات: گياه علفي خزنده با برگهاي بيضي شكل و نوك تيز با لكه هاي بنفش و نقره اي در متن سبز ، در صورت ناكافي بودن نور كاملآ به رنگ سبز در مي آيند و حذف جوانه انتهايي باعث پر پشتي و توپي شدن گياه مي گرددو گياه مناسبي براي پوشش گلدانهاي بزرگ و سبد آويزان است.

نور: به نور قوي و كافي اما به طور غير مستقيم نياز دارد.

دما: زمستان ( حداقل 13 درجه) و در تابستان بهترين درجه حرارت اتاق مي باشد.

آبياري: تابستان هفته اي 2 بار و در زمستان هفته اي 1 بار و در تمام طول سال خاك را مرطوب نگه داريد.

غبارپاشي: هفته اي 1 بار نياز است.

خاك: خاك ليموني و يا خاك حاصلخيز باغچه ، ماسه و تورب و دوستدار خاك قليايي

كوددهي: 3 گرم در ليتر هر 2 هفته 1 بار با كودهاي شيميايي مايع يا جامد محلول در آب از فروردين تا مهر ماه

ازدياد: كاشت مستقيم قلمه با طول 7-5 سانتيمتر با 2 جفت برگ و جوانه انتهايي از انتهاي ساقه و كاشت آن در كمپوست در دماي 18-16 درجه

عوارض و درمان: برگها رنگ بنفش خود را از دست داده اند و ضخيم شده اند كه در اثر تغذيه بيش از حد است . برگها به طرف داخل لوله و خشك مي گردند كه در اثر هواي گرم و خشك است. ساقه ها از قاعده مي پوسند كه در اثر باتلاقي شدن خاك است . لكه هاي سوخته در برگها در اثر مواد براق كننده است. دراز شدن ساقه ها در اثر ناكافي بودن نور است . نوك برگها قهوه اي شده و زخم هايي روي آنها ديده مي شود كه در اثر تشنگي گياه است . برگها رنگ پريده و نرم و آبكي مي شوند كه در اثر سردي هواست. گياه بد شكل و ساقه ها در قاعده فاقد برگ هستند كه در اثر تعويض نكردن به موقع در گياه است.

نكته: به جاي تعويض گلدان هر 2 يا 3 سال از ساقه انتهايي قلمه گيري كنيد و گلدان جديد توليد نماييد.
























 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ديفن باخيا

ديفن باخيا

نام فارسي: ديفن باخيا ( سمبرگ ، عصاي لالي)

نام علمي: Dieffenbachia amoena

نام تيره: Araceae

نام انگليسي: Dumb cane

خصوصيات: هميشه سبز- ساقه آبكي و نقش و نگار برگها بر حسب گونه سبز و داراي لكه هاي سفيد كرمي و زرد كمرنگ كه از دو طرف برگ ديده مي شود. ساقه غالبآ بدون انشعاب و برگهاي انتهايي هميشه در حال رشد و برگهاي پاييني به تدريج مي ريزد و ساقه حالت لخت به خود ميگيرد. تهويه اتاق و آبياري گياه بايد مناسب باشد . گياه جوان مناسب كاشت گروهي است.

نور: نور غير مستقيم و كافي و در صورت ناكافي بودن نور باعث دراز و علفي شدن گياه مي شود.

دما: بين 18-13 درجه حرارت مناسب است و پايين تر از 10 درجه برگهاي پايين ميريزد و در دماي بالاتر از 24 درجه غبارپاشي و آبياري را اقزايش دهيد .

آبياري: تابستان هفته اي 3-2 بار و در زمستان هفته اي 1 بار و آبياري با خاك سبك و ولرم باشد در شرايطي كه درجه حرارت از 16 درجه پايين تر بود اجازه دهيد سطح خاك در فاصله بين دو آبياري خشك شود.

غبارپاشي: دوستدار رطوبت زياد است.

خاك: تركيبي از خاك برگ با لوم و پيت و دوستدار خاك نسبتآ اسيدي است . تركيبي از 3 قسمت خاك جنگلي و يك قسمت خاك معمولي نيز ميتواند باشد.

كوددهي: 3 گرم در ليتر هر ماه 1 بار با كود مخصوص گياهان زينتي از فروردين تا آبان ماه

ازدياد: جدا كردن پاجوش در كليه فصول و استفاده از قلمه با طول 5 سانتيمتر كه داراي حداقل يك جوانه باشد در ماسه و تورب به نسبت مساوي تا ريشه شاخ و برگ از محل گره شروع به رشد كند . برگهاي انتهايي به همراه 10 سانتيمتر ساقه را در آب يا ماسه قرار مي دهيم تا ريشه دار شود.

عوارض و درمان: برگها خشك شده و سقوط ميكنند كه در اثر هواي گرم و خشك است . لكه سوخته روي برگها در اثر غبارپاشي در آفتاب است . برگها رنگ پريده و به سفيدي گرايش دارند كه در اثر نور زياد يا كمبود تغذيه است . برگهاي پايين زرد و لكه هاي قهوه اي در حاشيه برگها پديد مي آيد كه در اثر آبياري زياد است . برگهاي پايين به طرف داخل ميپيچد و خشك مي -شودكه در اثر بالا رفتن سن يا گرماي هواست . به پوسيدگي ريشه حساس است بنابراين ضدعفوني خاك به وسيله زينب ضرورت دارد . سوختگي و ريزش برگهاي گياه گاهي در اثر وجود گرد و غبار و همچنين اسپري حشره كش ها در محيط اطراف گياه رخ ميدهد. به طور كلي گياهاني مثل ديفن باخيا كه به رشد در مور كم عادت كرده اند اگر در معرض نور شديد آفتاب قرار گيرند دچار ريزش برگ ، سفيد شدن و سوختگي برگ مي شوند.

نكته: در هنگام كار كردن با اين گياه از دستكش استفاده كنيد زيرا برگهاي آن سمي است و هر سال در فصل بهار گلدان را عوض كنيد . با اسفنج مرطوب هر ماه برگها را تمييز كنيد.















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دراسنا ( خون سياوشان )

دراسنا ( خون سياوشان )

نام فارسي: دراسنا ( خون سياوشان )

نام علمي: Dracaena Fragrans

نام تيره: Liliaceae

نام انگليسي: Dragon tree

خصوصيات: هميشه سبز – ارتفاع بين 30 سانتيمتر تا 2 متر و از ساير دراسناها مقاوم تر است. برگهاي بلند و باريك با رگه هاي قرمز رنگ و ساقه هاي بلند و پيچيده مي باشد. با قطع جوانه انتهايي جوانه هاي جانبي شروع به رشد مي كند.

نور: محل پر نور اما غير مستقيم

دما: زمستان ( حداقل 15 درجه ) و در تابستان ( حداكثر 24 درجه)

آبياري: تابستان هفته اي 2 بار و در زمستان هفته اي 1 بار
گياه تحمل خشكي را ندارد بنابراين زهكش گلدان را هميشه بازديد كنيد.

غبارپاشي: هفته اي 3-2 بار با آب ولرم
خاك: پيت با خاك ليمون و خاك دراسنا تركيبي از 1 قسمت خاك سبك لوسي و 1 قسمت كوددامي پوسيده

كوددهي: هر 2 هفته 1 بار با كود محلول مخصوص گياهان زينتي

ازدياد: از اواسط تا اواخر بهار يا اوايل پاييز گرفتن قلمه به طول 15-10 سانتيمتر – كاشت بذر در دماي 30 درجه ، خوابانيدن شاخه ها در بهار ( در طول تابستان از اجتناب تكثير كنيد)

عوارض و درمان: انتهاي ساقه پوسيده در هواي سرد و خشك است. برگها پژمرده مي شوند كه در اثر كمبود نور است . تمام برگها ميريزند و رشد متوقف ميشود كه در اثر هواي سرد است.
برگهاي جوان ريز بوده و رشد كندي دارند كه در اثر تغذيه مصنوعي است . لكه سوخته در برگها در اثر ابش مستقيم آفتاب است . حاشيه برگهاي زيرين زرد و نوك آنها قهوه اي مي شود كه در اثر هواي گرم و كمبود آب است. برگهاي زيرين سبز بوده ولي مي ريزند كه در اثر تغييرات درجه حرارت اتاق است . ايجاد لكه -هاي برگ از نشانه هاي مسموميت با فلورايد است كه در اثر استفاده از كود سوپر فسفات ، آب، پرليت و بعضي پيت ها رخ ميدهد.

نكته: گياهي را انتخاب نماييد كه حداقل 3 ماه از آخرين تعويض آن گذشته و ريشه پر باشد . هر سال گلدان را تعويض كنيد حتي ميتوانيد خاك سطحي را نيز عوض كنيد.

















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دراسناي پرچمي

دراسناي پرچمي

نام فارسي: دراسناي پرچمي

نام علمي: Dracaena Marginata

نام تيره: Liliaceae

نام انگليسي: Madagascar Dragon tree

خصوصيات: هميشه سبز – ارتفاع بين 100-50 سانتيمتر ، برگها بلند و كشيده و مانند نخل گاهي داراي نوارهاي زرد يا قرمز متمايل به قهوه اي مي باشد. با حذف جوانه هاي انتهايي پر شاخه مي گردد . اين گياه مناسب كاشت گروهي است . نسبت به عوامل نامساعد محيطي مقاوم است ولي بهتر است در محل پر نور نگهداري شود.

نور: اگر نور كافي نباشد برگها رنگ خود را از دست مي دهند.

دما: زمستان ( حداقل 16-13 درجه) و در تابستان ( حداكثر 24 درجه)

آبياري: در تابستان 2 بار در هفته و در زمستان 1 بار در هفته
هميشه زهكش را بازديد كنيد تا هرگز خاك باتلاقي نشود.

غبارپاشي: تابستان 3-2 بار و در زمستان هفته اي 1 بار
اگر درجه حرارت پايين تر از 13 درجه بود غبارپاشي را متوقف كنيد .

خاك: پيت و لوم

كوددهي: هر 2 هفته 1 بار با كودهاي تكميلي در فصل رشد

ازدياد: قلمه از شاخه هاي مسن در اواخر زمستان و كاست بذر در دماي 30درجه در بهار ، خوابانيدن شاخه ها در بهار

عوارض و درمان: انتهاي ساقه پوسيده مي شود كه در اثر هواي سرد يا خشكي است . برگها پژمرده ميشوند كه در اثر كمبود نور است . تمام برگها مي ريزند و رشد متوقف ميشود كه در اثر هواي سرد است . برگهاي جوان ريز و رشد كندي دارند كه در اثر تغذيه مصنوعي است . لكه سوخته در برگها در اثر تابش مستقيم آفتاب است . حاشيه برگهاي زيرين زرد و نوك آنها قهوه- اي مي شود كه در اثر هواي گرم و كمبود آب است . برگهاي زيرين سبز هستند ولي مي ريزند كه در اثر تغييرات درجه حرارت اتاق است.

نكته: هر سال در بهار گلدان را به يك اندازه بزرگتر تعويض كنيد از مواد براق كننده استفاده نكنيد.















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دراسناي نقره اي( دراسناي بلالي)

دراسناي نقره اي( دراسناي بلالي)

نام فارسي: دراسناي نقره اي( دراسناي بلالي)

نام علمي: Dracaena Massangeana

نام تيره: Liliaceae

نام انگليسي: Dracaena

خصوصيات: هميشه سبز – ارتفاع در هواي آزاد به 4 متر مي –رسد و برگها پهن با نوارهاي سفيد موازي در متن سبز مي باشد و با قطع جوانه انتهايي مي توان باعث توليد شاخه هاي فرعي شد.
اين گياه مناسب كاشت گروهي است.

نور: نور كامل اما به طور غير مستقيم و براي 3-2 هفته سايه را تحمل مي كند.

دما: تابستان ( 18 درجه) و در زمستان ( 13 درجه) و درصورتيكه درجه حرارت بالا باشد غبارپاشي و تامين اكسيژن را بالا ببريد.

آبياري: تابستان 2 بار در هفته و در زمستان 1 بار در هفته و هميشه زهكش را بازديد كنيد.
غبارپاشي: 2 بار در هفته و در صورتيكه درجه حرارت بالا باشد غبارپاشي روزانه انجام ميگيرد.

خاك: پيت با خاك ليموني و يا خاك معمولي باغچه همراه با خاكبرگ و ماسه

كوددهي: 3 گرم در ليتر هر 2 هفته 1بار در فصل رشد با كودهاي مكمل از فروردين تا شهريور نيز كاربرد دارد.

ازدياد: قلمه از شاخه هاي مسن در بهار و تابستان در دماي كمتر از 16 درجه و ساقه ها را به طور افقي در شن قرار دهيد. كاشت بذر در دماي 30 درجه در بهار ، خوابانيدن شاخه ها در بهار

عوارض و درمان: لكه هاي سوخته در برگها در اثر غبارپاشي در آفتاب است . برگهاي پاييني ميريزد كه در اثر گرمي و خشكي هواست . برگهاي جديد ريز و رشد بهاره كند است كه در اثر كمبود عناصر غذايي است . ساقه و ريشه برگ در حال پوسيدن است كه در اثر باتلاقي شدن خاك مي باشد. برگها رنگ پريده هستند كه در اثر ناكافي بودن نور است.

نكته: براي تمييز كردن برگها با يك دست برگ را نگه داشته و با دست ديگر با اسفنج مرطوب برگ را تمييز كنيد . نوك برگها خشك شده را جهت جلوگيري از پيشروي به قسمتهاي سالم بچينيد. گياه جوان را هر سال تعويض كنيد ولي از 4 سال به بالا هر 2 يا 3 سال تعويض كنيد. گياه را با حذف جوانه هاي انتهايي وادار به توليد شاخه هاي فرعي كنيد.











 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ديزيگتكا ( نوعي آزاليا )

ديزيگتكا ( نوعي آزاليا )

نام فارسي: ديزيگتكا ( نوعي آزاليا )

نام علمي: Dizigotheca elegantissima

نام تيره: Araliaceae

نام انگليسي: Finer plant

خصوصيات: برگها پنجه اي به طول 20-18 سانتيمتر مناسب كاشت گروهي است. در شرايط نوري مناسب برگها به رنگ برنزي زيبايي در مي آيند و گلهاي آن در شرايط آپارتماني ظاهر نمي شود. رنگ برگها با رنگ دمبرگ و ساقه هاي قهوه اي كه داراي خالهاي سفيد هستند هماهنگي جالبي دارند.

نور: احتيج شديد به نور دارد البته به طور غير مستقيم

دما: تابستان ( 21 درجه) و در زمستان ( 15 درجه)

آبياري: تابستان هفته اي 2 بار و در زمستان هفته اي 1 بار

غبارپاشي: تابستان هر روز و بهتر است از دستگاه توليد رطوبت برقي استفاده شود.
خاك: خاكبرگ
كوددهي: هر 14 روز 1 بار با كودهاي شيميايي

ازدياد: قلمه از ساقه و كاشت آن در محيط هاي گرم و مرطوب ، كاشت بذر

عوارض و درمان: حاشيه برگها داراي نقاط سوخته است كه در اثر نور مستقيم است . رشد گياه كم و برگهاي جوان بسيار ضعيف هستند كه در اثر كمبود تغذيه است . برگهاي بالايي در حاليكه سبز هستند سقوط مي كنند كه در اثر هواي سرد است . برگها نرم و آبكي شده و سقوط مي كنند كه در اثر باتلاقي بودن خاك ايجاد مي – شود. برگها خشك و شكننده شده و خود را مي اندازند كه در اثر هواي گرم و خشك است . برگهاي زيرين ناگهان سقوط مي كنند كه در اثر ناكافي بودن نور به وجود مي آيد.

نكته: هنگام خريد ، گياه ريشه پر و داراي برگهاي جوان و فاقد برگهاي بالغ برنزه باشد . توجه نماييد كليه برگهاي ساقه اصلي سالم باشد و براي تامين رطوبت از روش رطوبت دايمي استفاده كنيد . هر سال در بهار تعويض گلدان انجام مي گيرد.



















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
داوودي

داوودي

نام فارسي: داوودي

نام علمي: Chrysanthemum Morifolium

نام تيره: Compositae

نام انگليسي: Chrysanthemum

خصوصيات: داوودي گياهي است دايمي با ساقه 1 ساله كه در زمستان خشك شده و در بهار سبز مي شود . براي نگهداري در منازل ارقام پاكوتاه با بوته هاي متراكم استفاده مي شود. قسمت تحتاني ساقه گياه خشبي – برگها به رنگ سبز تيره – گل آذين كلاپرك – رنگ گل سفيد ، صورتي، قرمز، بنفش و زرد – فصل گلدهي در پاييز و در بعضي از انواع در تابستان است.

نور: مكان كاملآ آفتابي

دما: معتدل تا گرم – طي دوران گلدهي درجه حرارت 16-12 سانتيگراد

آبياري: به ميزان متوسط هر 2 هفته 1 بار ، خاك هميشه مرطوب بوده ولي باتلاقي نشود.
غبارپاشي: 1بار در هفته ، بايد دقت شود گلها خيس نشوند.

خاك: 1 قسمت خاك باغچه + 1 قسمت كود دامي + 1 قسمت خاك جنگلي ، خاك داوودي بايستي سبك و داراي زهكش خوب باشد . اضافه كردن ماسه به مخلوط خاك مناسب است . همچنين از مواد آلي شامل : تورب ، كود دامي پوسيده و يا خاكبرگ ميتوان استفاده كرد.

كوددهي: معمولآ نيازي نيست . اما كود دامي و يا محلول پاشي با كودهايي كه به خاك حالت اسيدي مي دهند ، نظير سولفات آمونيوم مناسب است.

ازدياد: قلمه علفي ( انتهاي شاخه ) در بهار به طول 8-5 سانتيمتر
تقسيم بوته در پاييز پس از پايان گلدهي ، بذر در گونه هاي 1 ساله

عوارض و درمان: 1) رنگ برگها سبز روشن شده و به تدريج برگهاي پاييني زرد و قهوه اي شده ، ميريزند كه نشانه كمبود ازت است.
2) گاهي گلها باز نشده و بعضي از آنها خشك مي شوند كه نشانه تشنه بودن گياه است و بايد هميشه خاك آن مرطوب نگه داشته شود. گاهي نيز در اثر ناكافي بون نور مي باشدكه بايد گياه را به محل پرنور منتقل كنيم.
3) چروكيده شدن برگها و ساقه ها در اثر هواي خيلي گرم است كه بايستي گياه را به محلي خنكتر با جريان هواي ملايم منتقل نموده و غبارپاشي با آب سبك و ولرم را انجام داد.

نكته: 1) داوودي به كود پاشي بيش از انداره حساسيت دارد و باعث مسموميت و مرگ بوته هاي گياه مي شود.
2) داوودي روز كوتاه است كه ميتوان از اين موضوع جهت جلو يا عقب انداختن زمان گلدهي گياه استفاده كرد . به اين ترتيب كه براي جلو انداختن گلدهي گياه را علاوه بر شب در مدتي از روز در تاريكي قرار داده ، براي به تاخير انداختن گلدهي در شب مدتي به گياه نور ميدهند.
3) بهتر است گلها و برگهاي خشك شده را حذف نموده تا باعث تقويت غنچه ها شود . براي داشتن گلهاي درشت ميتوان روي بوته 4-3 شاخه انتخاب و بقيه را قطع نموده و روي هريك ، يك غنچه باقي گذاشته و بقيه را قطع كرد.



















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پيروميا ( قاشقي)

پيروميا ( قاشقي)

نام فارسي: پيروميا ( قاشقي)

نام علمي: Peperomia Magnoliaefolia

نام تيره: Piperaceae

نام انگليسي: Desert Privet

خصوصيات: هميشه سبز – ارتفاع گياه در حدود 25 سانتيمتر – برگها گوشتي و تخم مرغي شكل بوده و براق و ابلق با رنگاه سفيد – كرمي در متن سبز رنگ و پر از فرورفتگي و برجستگيها ، به رنگ سبز تيره با رگه هاي سبز روشن
سايه آپارتمان ها را به خوبي تحمل مي كند . هم به طور مجزا و هم در كاشت گروهي زيباست.

نور: نيم سايه و نيم آفتاب كنار پنجره ( گونه هاي ابلق به نور بيشتري نياز دارد )

دما: تابستان ( حداكثر 24 درجه) زمستان ( حداقل 18 درجه ) و تا 10 رجه را نيز به خوبي تحمل مي كند.

آبياري: تابستان هر 10 روز 1 بار و در زمستان هر 3 هفته 1 بار نياز آبي كمتري دارد و بعد از اينكه خاك خشك شد آبياري كنيد و آبياري بيش از اندازه باعث پوسيدگي و در نهايت باعث حمله قارچ بوتري تيس مي شود.

غبارپاشي: تابستان هفته اي 2 بار و در زمستان هفته اي 1 بار

خاك: خاك ليموني بهترين خاك است . خاك باغچه ، خاك برگ و ماسه نيز استفاده مي شود.

كوددهي: 2 گرم در ليتر هر 2 هفته 1 بار با كودهاي مخصوص گياهان زينتي از فروردين تا مهر ماه

ازدياد: در اواخر بهار يا تابستان گرفتن قلمه حداقل با 2 جفت برگ و جوانه انتهايي و ريشه دار كردن آنها در دماي 24-18 درجه در مخلوط شن و پيت از طريق قلمه برگ نيز تكثير ميشود. (خاك كمي خشك ريشه دهي را تسريع ميكند)

عوارض و درمان: برگها داراي تاول شده اند كه در اثر باتلاقي شدن خاك است . برگها خم ميشوند كه در اثر تشنگي گياه است . چروك برگها در اثر گرما و خشكي است . قاعده برگ سياه و پوسيده ميشود كه در اثر آبياري زياد است . سقوط برگها در اثر سردي هواست. نقاط زنگ مانند روي برگها در اثر مواد براق كننده است .

نكته: به دليل ريز و سطحي بودن ريشه هاي اين گياه ، گلدان كوچكتر را ترجيح ميدهد و در صورت لزوم آنرا با يك گلدان بزرگتر تعويض كنيد.






















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پيله آ

پيله آ

نام فارسي: پيله آ

نام علمي: Pilea Cadieri

نام تيره: Urticaceae

نام انگليسي: Aluminium Plant

خصوصيات: هميشه سبز – ارتفاع 30 سانتيمتر و داراي برگهاي بيضي شكل نوك تيز با نقش خاكستري و سريع الرشد ، ارزان قيمت و كم توقع مي باشد . ساقه گلدهنده آن ظريف و در تابستان ميرويند و گلها كوچك و سفيد و مجتمع مي باشند. مناسب كاشت گروهي و سبدهاي آويزان مي باشد . حذف جوانه هاي انتهايي براي پر پشت شدن گياه لازم است.


نور: نور ملايم و غير مستقيم


دما: تابستان ( 21 درجه) و در زمستان ( 15 درجه ) اگر حرارت پايين آمد آبياري را براي جلوگيري از بيماري متوقف كنيد .


آبياري: تابستان 3-2 بار در هفته و در زمستان 1 بار در هفته و سطح خاك هميشه مرطوب باشد .


غبارپاشي: تابستان هر روز و در زمستان هفته اي 1 بار

نبايد قطرات آب روي برگها بماند . گياه رطوبت پسند است.

خاك: 3 قسمت خاك ليموني با 1 قسمت پيت و خاك باغچه ، ماسه و تورب و دوستدار خاك قليايي


كوددهي: 3 گرم در ليتر هر 2 هفته 1 بار از فروردين تا مهر ماه


ازدياد: كاشت قلمه ساقه در اواخر زمستان يا اويل بهار به طول 12-8 سانتيمتر در حرارت 21-18 درجه ، تقسيم بوته در بهار


عوارض و درمان: برگهاي جديد كوچك هستند كه در اثر تراكم ريشه ها و عدم تغذيه مناسب است . برگها سقوط مي كند كه در اثر تشنگي گياه است . برگها سياه شده و مي ريزند كه در اثر سردي هواست . لكه هاي سوخته روي برگها در اثر مواد براق كننده و نور شديد آفتاب مي باشد . كليه اندام هاي گياه در حال افتادن و تلف شدن است كه در اثر يخ زدگي گياه مي باشد . ساقه- ها دراز و منحرف و فاصله 2 برگ زياد مي شود كه در اثر كمبود نور و قطع نكردن نوك ساقه هاست.


نكته: در بهار از شاخه هاي منحرف و دراز قلمه بگيريد و با قطع جوانه هاي انتهايي ، جوانه جانبي بيدار شده و گياه پر پشت توليد ميشود . در شبهاي سرد زمستان گياه را بين پرده و پنجره محبوس نكنيد ، تماس با شيشه هاي سرد باعث يخ زدگي و سرد شدن گياه مي گردد.


























 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جگن

جگن

نام فارسي: جگن

نام علمي:Carex Morrowii Variegata

نام تيره:Gramineae

نام انگليسي:Japanese Sedge Plant

خصوصيات: اين گياه داراي برگهاي كشيده به طول 30 سانتيمتر كه آنرا مناسب كاشت گروهي ، كپه اي و گلدانهاي بزرگ مي كند اين گياه علفي رنگارنگ و سريع الرشد بوده و گلدان را كاملآ پر مي كند. ضمنآ قابليت تكثير بالايي دارد.

نور: به نور فراوان نياز درد ، اشعه مستقيم را تحمل مي كند.

دما: تابستان ( حداكثر 24 درجه ) و در زمستان ( حداقل 12 درجه)

آبياري: تابستان هفته اي 3 بار و در زمستان هفته اي 1 بار
غبارپاشي: هر 2 هفته 1 بار

خاك: بهترين خاك كمپوست و ليموني
كوددهي: نياز كمي دارد و هر 2 هفته 1 بار نصف ميزان توصيه شده

ازدياد: تقسيم بوته در بهار در دماي 20 درجه سانتيگراد ، كاشت بذر در پاييز و بذرها در بهار سال بعد جوانه مي زند.

عوارض و درمان: برگها پژمرده و رشد متوقف شده كه در اثر ناكافي بودن تغذيه است . برگها چروك و خشك ميشوند كه در اثر حرارت بالا است . برگها دراز و لاغر شده و ظرافت خود را از دست مي دهند كه در اثر تغذيه بيش از اندازه است . برگها نازك و كاغذي شده كه در اثر تشنگي گياه مي باشد.
برگها از قاعده مي پوسند در اثر آبياري زياد است. محو شدن نوار طولي سفيد رنگ برگ در اثر تاريك بودن محيط است . ريشه ها در سطح گلدان ظاهر شده كه در اثر تاخير در تعويض گلدان مي باشد.

نكته: اگر به صورت مجزا كاشته شده باشد بايد هر سال تعويض شود اما اگر به طور گروهي باشد تابع انداره و ارتفاع گياهان مجاور مي باشد. گياه را در معرض هواي سرد و خشك قرار ندهيد . هنگام خريد گياه توجه كنيد برگها داراي نوار سفيد رنگ باشد . در شرايط نامساعد نوارها از بين مي روند.























 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حسن يوسف ( نيامفل ، كلئوس )

حسن يوسف ( نيامفل ، كلئوس )

نام فارسي: حسن يوسف ( نيامفل ، كلئوس )

نام علمي: Coleus Blumei

نام تيره: Labiatae

نام انگليسي: Coleus

خصوصيات: گياهي است علفي – ارتفاع بيش از 40 سانتيمتر و گسترش تا بيش از 25 سانتيمتر – برگهاي زيباي آن به رنگهاي مخلوط قرمز سفيد ، سبز، زرد و قهوه اي – داراي ساقه هاي 4 گوش

نور: زياد
دما: به ميزان زياد ( گرم) ، حساس به سرما
آبياري: به مقدار زياد

خاك: خاك باغچه + خاكبرگ + ماسه

كوددهي: 3 گرم در ليتر هر 2 هفته 1 بار از فروردين تا مهر ماه

ازدياد: بذر از اواسط زمستان تا اويل بهار – قلمه ساقه از شاخه -هاي بدون گل از اوايل تا اواخر تابستان به طول 8 سانتيمتر
عوارض و درمان: 1) چنانچه گياه در محل كم نور قرار گيد ، برگها كم رنگ خواهند شد.
2) خشكي باعث ريزش برگها مي شود. بنابراين بايستي آبياري به موقع انجام گيرد.

نكته: 1) اگر در فصول سرد خارج از گلخانه يا آپارتمان نگهداري شود از بين خواهد رفت. اما در تابستان مي توان در زير سايه درختان قرار داد.
2) گلها بايستي پس از ظاهر شدن بلافاصله قطع و جوانه گيري گردند.
3) براي اينكه گياه حالت بوته اي پيدا كند و بلند و باريك نشود بايستي مرتبآ جوانه گيري شود تا جوانه هاي جانبي گياه تحريك شده و شاخه هاي متعدد توليد كند.

































 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ختمي چيني گلسرخي

ختمي چيني گلسرخي

نام فارسي: ختمي چيني گلسرخي

نام علمي: Hibiscus rosa Sinensis

نام تيره: Malvaceae

نام انگليسي: Chinese rose

خصوصيات: گلها درشت با عمر كوتاه ولي مدت زيادي باز مي –ماند. پرچمها كاملآ مشخص هستند . دوران گلدهي از اواسط بهار تا اواسط پاييز است. برگها سبز براق و به صورت متناوب روي شاخه مي رويند .

نور: نور كامل اما به طور غير مستقيم

دما: در بهار و تابستان ( 27-20 درجه) و در زمستان ( 13 درجه)

آبياري: تابستان هفته اي 3 بار و در زمستان هر 2 هفته 1 بار و هميشه زهكش را بازديد كنيد .

غبارپاشي: در بهار و تابستان هر روز و در زمستان 2 هفته 1 بار ، آب بايد ولرم و بدون املاح باشد و از روش رطوبت دايمي ( قبلآ ذكر شده) نيز مي توانيد استفاده كنيد.

خاك: تركيبي از لوم و پيت

كوددهي: در بهار و تابستان با ظهور گلها با كودهاي مخصوص گياهان زينتي هر 2 هفته 1 بار

ازدياد: قلمه چوبي به طول 10-5/7 سانتيمتر در دماي 21 درجه سانتيگراد از اواسط بهار تا اواخر تابستان

عوارض و درمان: گلها 1 روز پس از باز شدن سقوط مي نمايد ، طبيعي است چون عمر گلها 1 روز است . برگهاي جديد ريز و گلها ظاهر نميشوند كه در اثر كمبود مواد غذايي است . غنچه ها قبل از باز شدن سقوط مي كنند كه در اثر خشكي هواست . نقاط سياه رنگ در برگها در اثر استفاده از مواد براق كننده است . برگها رنگ پريده شده كه در اثر ناكافي بودن نور است. در تابستان برگهاي سبز سقوط مي نمايند كه در اثر آبياري زياد و يا سردي هواست.

نكته: در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف كاهش دهيد و محل قطع را با گرد گوگرد ضد عفوني نماييد و با وازلين سطح آن را بپوشانيد. با غبارپاشي از ريزش زودرس غنچه ها جلوگيري مي شود و هر سال در بهار تعويض انجام مي شود.



























 

Similar threads

بالا