گياه «گل گاوزبان» حس پنج گانه را تقويت وبراي درمان تنگي نفس مفيد است

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
مدير مرکز خدمات تخصصي گياهان دارويي جهاد دانشگاهي مازندران گفت: جويدن برگ تازه گياه گل گاوزبان براي درمان جوشهاي چرکي دهان و دم کرده آن براي تنگي نفس مفيد است.
شهره صفاپور در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه مازندران، با بيان اينکه گل گاوزبان گياهي چند ساله به ارتفاع تقريبي 50 – 20 سانتي متر و ساقه گل دهنده 80-60 سانتي متري است، گفت: اين گياه داراي کرکهاي نسبتا نرم است که بر روي برگها به حالت خوابيده و در ساير قسمتها به صورت افراشته و مخلوط با کرک‌هاي کوتاه و متراکم است.
صفاپور با بيان اينکه گياه گل گاوزبان از نظر دارويي داراي اهميت زيادي است، افزود: اين گياه با گل‌هاي قيفي شکل به رنگ قرمز ارغواني است که پس از خشک شدن به رنگ آبي يا بنفش در مي‌آيد و در هر سنبله تعداد زيادي گل وجود دارد که به تدريج از پايين به بالا باز مي‌شوند.
وي با اشاره به اينکه گياه گل گاوزبان در فصل بهار کشت مي‌شود، گفت : برداشت اين محصول همزمان با گل دهي گياه از اوايل ارديببهشت تا خرداد ماه با دست انجام مي‌شود و براي بالا بردن کيفيت اندام دارويي آن را بايد در سايه با دماي ملايم و در سطح وسيع براي جلوگيري از رشد قارچ‌ها و از بين رفتن گلها، خشک كرد.
مدير مرکز خدمات تخصصي گياهان دارويي جهاد دانشگاهي مازندران خاطرنشان کرد: گياه گل گاوزبان مقاوم به خشکي است و به آبياري مداوم نياز ندارد و در اکثر مناطق خشک و نيمه خشک و در خاک‌هاي سبک و سنگين رشد خوبي دارد.
صفاپور ادامه داد: گياه گل گاو زبان ايراني در ارتفاعات شمال کشور به صورت خودرو ديده مي‌شود و اين گياه، بومي مناطق شمال ايران است.
وي اظهار داشت: از گياه گل گاو زبان ايراني فقط گل‌هاي گياه برداشت مي‌شود و بيشترين بازده اين گياه از سال چهارم رشد آن است که بيشترين ميزان گل را توليد مي‌کند.
مدير مرکز خدمات تخصصي گياهان دارويي جهاد دانشگاهي مازندران يادآور شد: گياه گل گاوزبان در درمان علائم سرماخوردگي موثر بوده همچنين افراد از آن به عنوان آرام بخش استفاده مي‌کنند و مقدار مجاز قابل استفاده از اين گياه به ميزان 4 گرم در روز به صورت دم کرده است.
صفاپور با بيان اينکه گياه گل گاوزبان حس پنج گانه را در افراد تقويت مي‌کند، افزود: جويدن برگ تازه گياه گل گاوزبان براي درمان جوشهاي چرکي دهان و دم کرده آن براي تنگي نفس مفيد است.
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot][FONT=&quot]گل گاوزبان، تصفیه کننده خون [/FONT][/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]
مجموعه[/FONT][FONT=&quot]: [FONT=&quot]داروهای گیاهی و طب سنتی[/FONT] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]گاوزبان که گیاه علفی و یک ساله با برگ های ساده و پوشیده از کرک است، اغلب گل هایی به رنگ آبی، سفید و بنفش دارد.این گیاه از نواحی شمال آفریقا به دیگر مناطق از جمله مدیترانه و خاورمیانه راه یافته است. گل، برگ و سرشاخه های آن مصارف دارویی فراوان دارد به نقل از پایگاه پزشکان نام علمی این گیاه[/FONT][FONT=&quot] Bolage officinalis [/FONT][FONT=&quot]است.گل و برگ های این گیاه، لعاب فراوان دارد این گیاه دارای نیترات پتاسیم، رزین، منگنز، منیزیوم و اسید فسفریک است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]● [/FONT][FONT=&quot]خواص[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]گل گاوزبان از نظر طب ایرانی سرد است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]گل و برگ های آن تصفیه کننده خون می باشد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]آرام بخش است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]گل گاوزبان ادرار آور است و تولید عرق می کند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]کلیه ها را تقویت می کند، التهاب و ورم کلیه را از بین می برد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]سرماخوردگی را برطرف می کند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]برای درمان برونشیت مفید است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]گل گاوزبان برای درمان بیماری سرخک و مخملک مورد استفاده قرار می گیرد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاوزبان استفاده کنید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]ضماد برگ های گاوزبان برای رفع ورم موثر است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]برای درمان بی اختیاری ادرار به کار می رود[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]منبع:روزنامه خراسان[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]گل گاوزبان

[/FONT][FONT=&quot]يکي از عجايب سلسله کوه هاي البرز که قله عظيمي چون دماوند دارد، پرورش چندين نوع گياه دارويي است که اثر درماني زيادي دارند و منحصراً در دامنه هاي اين کوه به عمل مي آيند و در کوه هاي ديگر اثري از آنها نيست. چندي پيش جرايد ايران از يکي از اين گياهان سخن گفته و اثرات سحرآميز آن را بيان داشتند و نوشتند که کارشناسان خارجي بذر اين گياه را به کشورهاي ديگر برده اند، ولي با کوشش فراوان نتوانسته اند آن را به عمل آورند، زيرا اين گياه فقط در زادگاه اوليه خود سبز مي شود[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]هر چند در کتب قديم به گل گاوزبان " لسان الثور" مي گويند، ولي در واقع نام ديگري ندارد. اسم فرانسوي، انگليسي، آلماني، ترکي و غيره هم ندارد، چون در هيچ نقطه اي از زمين جز دامنه کوه هاي البرز به عمل نمي آيد و با گياه ديگري که در آذربايجان و شهرهاي ديگر ايران و کشورهاي ديگر مي رويد و به غلط به گاوزبان مشهور شده است، نسبتي ندارد. براي اينکه اين اشتباه که حدود چند قرن است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده است، از بين برود اين را "گل گاوزبان" و ديگري را "گياه گاوزبان" بناميد. اين دو گياه متفاوت هستند، تنها گل هايشان کمي به هم شبيه است، هيچگونه خواص مشترکي ندارند و از نظر منافع طبي با هم متضاد مي‌‌باشند. گل هاي "گل گاوزبان" درشت تر از گل هاي"گياه گاوزبان" است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]"[/FONT][FONT=&quot]گل گاوزبان" در ايران، و "گياه گاوزبان[/FONT][FONT=&quot]" [/FONT][FONT=&quot]در اروپا و امريکا شهرت زيادي دارند. پزشکان سنتي ايران در معالجه بسياري از امراض از "گل گاوزبان" استفاده مي کردند و نتيجه مي گرفتند. پزشکان جديد هم خواص "گل گاوزبان" را مي دانستند و براي دسته اي ديگر از امراض تجويز مي نمودند و چون عطاران فرقي بين "گل گاوزبان" و "گياه گاوزبان[/FONT][FONT=&quot]" [/FONT][FONT=&quot]قايل نبودند، آنها را به جاي هم مي دادند، و به همين جهت معالجه آنها نتيجه نمي داد و محققين از اينکه خواص و منافع اين گياه از بين رفته است در تعجب بودند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]يکي از مترجمين، تمام فوايد "گياه گاوزبان" راترجمه کرده و به "گل گاوزبان" نسبت داده، سپس پرسيده است: چرا ايرانيان فقط از گل گاوزبان استفاده مي کنند؟... به برگ و سرشاخه هاي آن توجهي ندارند، در جواب ايشان بايد بگوييم که گل گاوزبان، فقط گلش فوايد طبي دارد، زيرا گياهي که فرنگي ها به او "بوراش" مي گويند گل گاوزبان نيست[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
 

Similar threads

بالا