گياهان دارويي انرژي زا

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گياهان دارويي انرژي زا

تعريف کلمه «انرژي» سخت است و حتي محققان مشهور درباره ي تعريف دقيق و صحيح آن اختلاف نظر دارند. اما تنها مسئله واضح اين است که ما براي زنده ماندن، به انرژي نياز داريم...

http://www.iran-eng.com/album/fam/b-sokjoiufdjh454hg.jpg
يک روش مقبول براي افزايش انرژي طبيعي بدن، استفاده از گياهان دارويي است که بيشتر براي مصارف پزشکي و آشپزي، پرورش داده مي‏شوند. آنها باعث حفظ گردش خون در بدن و عملکرد صحيح مغز مي‏شوند. گياهان دارويي مشخص مانند جينسينگ و جينگو بيلوبا در افزايش انرژي بدن موثرند.

طي مراحل زير، اطلاعات بيشتري در اين زمينه کسب خواهيد کرد
:
1- فلفل قرمز تند، باعث بهبود گردش خون در بدن مي شود. همچنين تاثير ساير گياهان دارويي را در تقويت دستگاه گردش خون، افزايش مي‏دهد. فلفل قرمز، ميزان انرژي بدن را سريع‏تر افزايش مي‏دهد.
2- گياه دارويي جينگو بيلوبا (ginkgo biloba) ، جريان خون را به سمت مغز افزايش مي‏دهد. همچنين ميزان افسردگي را کم مي‏کند. براي کسب بهترين نتيجه بايد حداقل به مدت 2 هفته، هر روز از جينگو بيلوبا استفاده کنيد.
3- گياه دارويي آب بشقابي (gotu kola)، سيستم عصبي مرکزي را تحريک مي‏کند. همچنين با کاهش ميزان افسردگي و خستگي باعث افزايش توان بدني مي شود
.4- گياه دارويي جينسينگ (ginseng) با تقويت سيستم ايمني بدن و دفع عفونت‏ها و بيماري‏ها، باعث افزايش انرژي بدن مي‏شود. پس سعي کنيد هر روز مقداري از آن استفاده کنيد.5- يک ليست از گياهان دارويي و اثرات درماني آنها را تهيه کنيد (از طريق کتب يا اينترنت و...) تا گياهان افزايش دهنده‏اي انرژي بدن را بشناسيد.
تذکرات:

* اگر دچار خستگي و کمبود توان و انرژي شديد، به خاطر داشته باشيد که اين، علامت يک اختلال در بدن است، نه خود اختلال. لذا قبل از درمان، بايد با يک پزشک مشورت کنيد تا علت دقيق کمبود انرژي خود را دريابيد.
*داروهاي گياهي مي‏توانند ميزان انرژي و توان بدن شما را افزايش دهند، ولي اين نوع درمان‏ها، هنگامي که سلامت و زندگي شخص را به خطر مي‏اندازند، نبايد استفاده شوند. اگر دچار سرگيجه، سردرد، عدم هوشياري، درد قفسه سينه و هذيان گويي شديد، فوراً با يک پزشک تماس بگيريد و يا به نزديک‏ترين مرکز درماني مراجعه کنيد.
* بيماران قلبي، افراد مبتلا به فشار خون بالا و افت ناگهاني قند خون نبايد از گياه دارويي جينسينگ استفاده کنند، يزرا وضعيت بيماري آنها را بدترمي کند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گياهان معطر و انرژي زا

گياهان معطر و انرژي زا

گياهان معطر و انرژي زا


- برگ بو [Bay leaf]
برگ بو ـ كه همان برگ هاي درخت برگ بو مي باشد ـ يكي از گياهان ادويه اي پر مصرف در فرانسه، مديترانه و هند است. برگ هاي اين گياه، معمولاً به صورت خشك شده به فروش مي رسد. از برگ بو، معمولاً در تهيه ي انواع آبگوشت، سوپ و سس استفاده مي شود. البته قبل از ميل كردن غذا، حتماً مي بايد اين برگ ها را از داخل آن خارج كرد.
2- برگ كاري [Curry leaf]

يكي از پرمصرف ترين ادويه هاي معطر در جنوب هند، برگ هاي كاري مي باشد كه به دو صورت تازه و خشك شده، در فروشگاه هاي هند و ساير كشورهاي آسيائي، به فروش مي رسد. ادويه هائي كه با نام تجاري «پودر كاري» در بازار فروخته مي شوند بر خلاف اسم آن ها، فاقد برگ هاي درخت كاري مي باشند!
3-Lemongrass

اين گياه، در آسياي جنوب شرقي مصرف فراواني دارد. عطر و رايجه ي ملايم اين گياه، در قسمت پائين ساقه ي آن ـ كه گوشتي مي باشد -متمركز شده است. تمام ساقه، قابل مصرف مي باشد و مي توان آن را به قطعات كوچك تر خرد كرد و به مصرف رساند. لازم به ذكر است اين گياه در ايران قابل دسترس نيست.
4- مَرزنگوش [Marjoram]

اين گياه ـ كه از خانواده ي نعناست ـ داراي طعم و عطر شيرين و ملايم تر از گياه «اورگانو» مي باشد. قبل از استفاده از اين گياه، آن را در دست خود له يا خرد كنيد تا عطر آن آزاد شود. گياه مرزنگوش را در اواخر پخت، به ماهي، مرغ، تخم مرغ، غذاهاي طبخ شده با گوجه فرنگي، انواع سس، سوپ، آبگوشت، پاستا و سبزي اضافه نمائيد. اين گياه ادويه اي، طعم و عطر غذاهاي گوشتي بويژه غذاهاي پخته شده با گوشت بره را، دو چندان مي كند.
5- اورگانو[organo]

يكي ديگراز اعضاي خانواده ي نعنا، گياه آويشن مي باشد كه بسيار معطراست و طعم تندي دارد. از اين گياه ادويه اي، مي توان در انواع غذاهائي كه با گوجه فرنگي طبخ مي شود مانند سس پاستاها استفاده كرد. همچنين، مي توان از آن به عنوان چاشني در غذاهاي دريائي، مرغ، گوشت بره و غذاهاي گريل شده، بهره برد.
6- رُزماري [Rosemary]

اين گياه سوزني شكل، داراي طعم و عطري نزديك به كافور مي باشد. گياه ادويه اي رزماري، اگر با سير استفاده شود، طعم و عطرخوبي به انواع غذاهاي مديترانه اي، ماهي گريل شده و سبزي ها مي دهد.
7-مريم گلي [Sage]

برگ هاي نرم و سبز ـ خاكستري گياه مريم گلي، عطر نسبتاً تندي دارد و به نظر مي رسد براي دستگاه گوارش و هضم غذا مفيد باشد. از اين گياه ادويه اي، معمولاً در تهيه ي سوسيس، مرغ و سايرغذاها، مي توان استفاده كرد. بهتر است مريم گلي را در اوايل طبخ به غذا بيفزائيد تا عطر و طعم آن بتدريج آزاد شود.
8 مَرزه [Savory]

اين گياه ـ كه از خانواده نعناست ـ نسبتاً تند، تيز، شيرين و شور مي باشد. در صورتي كه برگ هاي آن خرد يا له شود، عطرآن آزاد مي گردد و غذا را معطر مي كند. اين گياه، طعم تند و اشتها برانگيزي به انواع غذاها مانند گوشت، مرغ، ماهي، تخم مرغ، انواع سوپ و آبگوشت مي دهد.
9 آويشن [Thyme]

گياه آويشن ـ كه ازخانواده ي نعناست ـ بيش از 100 گونه دارد. آويشن، يكي از چالش هاي اصلي در غذاهاي فرانسوي و مديترانه اي است. اين گياه، يكي از پركاربردترين چاشني هاست. آويشن طعم و عطر خوشايندي به انواع غذاها مانند؛ مرغ، ماهي، سبزي، كوفته و انواع سس و سوپ مي دهد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/userfiles/Article/1390/11/198891.JPG​
 

BISEI

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گیاهان انرژی زا...!

گیاهان انرژی زا...!

گیاهان انرژی زا، علاوه بر ایجاد انرژی، سلامت و تعادل سیستم دفاعی بدن را نیز بهبود می بخشد.


جنسینگ سیبری:
به نقل از سایت «MSN»، این گیاه بین ورزشکاران شهرت زیادی دارد. این گیاه بنیه بدن را افزایش می دهد، خستگی مفرط را کاهش می دهد و تأثیر استرس را به حداقل می رساند. این گیاه که به صورت دم کرده، کپسول یا قرص مصرف می شود برای بیماران مبتلا به لوپوس، آرتریت روماتوئید و فشار خون بالا توصیه نمی شود.


ژینکو:
این گیاه با افزایش تولید آدنوزین تری فسفات (نوکلئوئید حامل انرژی) (ATP) در بدن، میزان انرژی سلولی را افزایش می دهد. ATP به مغز کمک می کند گلوکز را متابولیزه کند و در نتیجه عملکرد حافظه و ذهن را بهبود بخشد.


چای سبز:
این نوشیدنی عملکرد تحریک کننده دارد. در نتیجه در طول روز انرژی بدن را افزایش می دهد. چای سبز حاوی ماده آنتی اکسیدان، ضد سرطان و آنتی بیوتیک است.


جنسینگ هندی (اشواگاندا):
این گیاه در طب هندو برای تسکین خستگی مفرط استفاده می شود و مقاومت بدن به استرس را افزایش می دهد و در نتیجه میزان انرژی بدن بهبود می یابد. در صورت مصرف داروی ضد اضطراب و صرع از مصرف این گیاه پرهیز شود.


گون (استرا گالوس):
متابولیزم بدن را افزایش می دهد و درمان عالی برای رفع خستگی مفرط است. اگرچه مصرف آن ضرر ندارد اما در صورت بالا بودن تب یا داشتن عفونت از مصرف آن پرهیز کنید.
در صورت مصرف رقیق کننده خون یا بتابلوکر از این گیاه استفاده نشود.


گزنه:
دم کرده این گیاه نسبت به یک فنجان قهوه انرژی بیشتری دارد. این گیاه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.


ریش (Reishi):
نوعی قارچ نادر در چین که لقب «اکسیر زندگی» دارد و برای افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس استفاده می شود.

منبع:khorasannews.com
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]چای گل کدو، یک نوشیدنی گیاهی انرژی زا[/h]
گل‌ها تنها به دلیل جلوه زیبا اهمیت ندارند بلکه رنگدانه‌های رنگارنگ آنها نمایانگر خواص بیشمار آنهاست.

به عنوان مثال گل کدو تنبل، که می توان از آن برای تهیه چای استفاده کرد. برای تهیه چای، کافی است یک تا دو قاشق گل زردرنگ را از بوته جدا کرده و در یک فنجان آب‌جوش بریزید. چای پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آماده مصرف است. این نوشیدنی کالری بسیار کمی داشته و ویتامین آ فراوانی دارد.
هر انسانی روزانه به دریافت دو تا سه هزار واحد ویتامین آ احتیاج دارد. این ریزمغذی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی داشته و برای ساخت سلول‌های سفید خونی لازم است. مصرف دم‌کرده گل کدو تنبل به دلیل کمک به تأمین ویتامین آ مورد نیاز بدن، باکتری‌ها، ویروس‌ها و عفونت‌ها را از بین برده و به حفظ سلامت استخوان‌ها و بینایی کمک می‌کند.
ویتامین ث موجود در این نوشیدنی، به شادابی پوست کمک کرده و میزان جذب ریزمغذی‌های موجود در دیگر مواد غذایی مصرفی را افزایش می‌دهد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین ث موجود در گل کدوتنبل، سلول‌‌ها را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از سرطان پیشگیری می‌کند.
پتاسیم یکی دیگر از املاحی است که دریافت روزانه آن برای انسان ضروری است. اگرچه هر فردی روزانه به دو هزار میلی‌گرم پتاسیم نیازمند است اما نوشیدن چای گل کدوتنبل نیز به تأمین درصدی از پتاسیم مورد نیاز انسان کمک کرده و به همین دلیل تأثیر بسزایی در تنظیم فشارخون دارد. محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی نیز از دیگر خواصی است که با نوشیدن این چای گیاهی به دست می‌آید.
پژوهش‌های بسیار حاکی از آن است، چای گل کدوتنبل نقش مهمی در پیشگیری از انقباضات عضلانی دارد ضمن آن که به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند. کمبود پتاسیم در بدن همراه با بروز عوارضی مانند ضعف، کمبود انرژی، گرفتگی‌های عضلانی، آشفتگی‌‌های معده و ضربان نامنظم قلب همراه می‌شود.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گیاهان دارویی انرژی زا

گیاهان دارویی انرژی زا



گیاهان دارویی انرژی زا
تعریف کلمه ی «انرژی» سخت است و حتی محققان مشهور درباره ی تعریف دقیق و صحیح آن اختلاف نظر دارند. اما تنها مسئله واضح این است که ما برای زنده ماندن، به انرژی نیاز داریم.
یک روش مقبول برای افزایش انرژی طبیعی بدن، استفاده از گیاهان دارویی است که بیشتر برای مصارف پزشکی و آشپزی، پرورش داده می‏شوند. گیاهان دارویی باعث حفظ گردش خون در بدن و عملکرد صحیح مغز می‏شوند.
گیاهان دارویی مشخص مانند جینسینگ و جینگو بیلوبا در افزایش انرژی بدن موثرند.


گیاهان دارویی انرژی زا:


فلفل
1- یکی از گیاهان دارویی انرژی زافلفل است، فلفل قرمز تند، باعث بهبود گردش خون در بدن می شود. همچنین تاثیر سایر گیاهان دارویی را در تقویت دستگاه گردش خون، افزایش می‏دهد. فلفل قرمز، میزان انرژی بدن را سریع‏تر افزایش می‏دهد.


*******گیاهان دارویی انرژی زا*********



جینگو بیلوبا
2- گیاه دارویی جینگو بیلوبا (ginkgo biloba) ، جریان خون را به سمت مغز افزایش می‏دهد. همچنین میزان افسردگی را کم می‏کند. برای کسب بهترین نتیجه باید حداقل به مدت 2 هفته، هر روز از جینگو بیلوبا استفاده کنید.


*******گیاهان دارویی انرژی زا*********



آب بشقابی
3- یکی دیگر از گیاهان دارویی افزایش دهنده قوای، بدن گیاه دارویی آب بشقابی است.گیاه دارویی آب بشقابی (gotu kola)، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‏کند. همچنین با کاهش میزان افسردگی و خستگی باعث افزایش توان بدنی می شود.


*******گیاهان دارویی انرژی زا*********



جینسینگ
4- گیاه دارویی جینسینگ (ginseng) با تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع عفونت‏ها و بیماری‏ها، باعث افزایش انرژی بدن می‏شود. پس سعی کنید هر روز مقداری از آن استفاده کنید.

تذکرات:
* اگر دچار خستگی و کمبود توان و انرژی شدید، به خاطر داشته باشید که این، علامت یک اختلال در بدن است، نه خود اختلال. لذا قبل از درمان، باید با یک پزشک مشورت کنید تا علت دقیق کمبود انرژی خود را دریابید.


* داروهای گیاهی می‏توانند میزان انرژی و توان بدن شما را افزایش دهند، ولی این نوع درمان‏ها، هنگامی که سلامت و زندگی شخص را به خطر می‏اندازند، نباید استفاده شوند. اگر دچار سرگیجه، سردرد، عدم هوشیاری، درد قفسه سینه و هذیان گویی شدید، فوراً با یک پزشک تماس بگیرید و یا به نزدیک‏ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.


* بیماران قلبی، افراد مبتلا به فشار خون بالا و افت ناگهانی قند خون نباید از گیاه دارویی جینسینگ استفاده کنند، یزرا وضعیت بیماری آنها را بدترمی کند.
 

Similar threads

بالا