گوگل دستیابی به برتری کوانتومی را تأیید کرد

baharpelast98

عضو جدید
چندی پیش گوگل از دستیابی به برتری کوانتومی در پردازش‌های کامپیوتری خبر داد. اما این اخبار زودتر از انتظار گوگل به بیرون درز کرده بود. حالا این کمپانی به صورت رسمی از این دستاورد خیره کننده پرده برداشته است. همچنین با منتشر شدن این اخبار، احتمالاً باید شاهد پایان دعوای گوگل و IBM باشیم.
گوگل با اعلام رسمی دستیابی به برتری کوانتومی، مقاله کامل این دستاورد را نیز در اختیار عموم قرار داده تا اندیشمندان و پژوهشگران سرتاسر جهان بتوانند آن را تأیید کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط غول سیلیکون ولی، کامپیوتر کوانتومی 54 کیوبیتی این شرکت به نام Sycamore محاسباتی که برای سریع‌ترین سوپر کامپیوتر فعلی دنیا ۱۰ هزار سال طول می‌کشد را تنها در ۲۰۰ ثانیه انجام دهد. بدین ترتیب می توان گفت هیچ کامپیوتر یا سوپر کامپیوتر موجود در جهان توانایی نزدیک شدن به قدرت پردازش کامپیوتر کوانتومی را ندارد.



با این حال همان طور که حدس می‌زدیم، IBM که سریع‌ترین سوپر کامپیوتر دنیا را در اختیار دارد، مدعی شده بود که گوگل در محاسبات زمان پردازش این کامپیوتر اشتباه کرده و زمان محاسبه اعداد تصادفی تنها ۲.۵ روز طول می‌کشد و نه ۱۰ هزار سال. به گزارش IBM، نحوه استفاده از دیسک‌های سوپر کامپیوتر این کمپانی توسط گوگل اشتباه در نظر گرفته شده است.
البته IBM چند روز پیش مدعی این اخبار شده بود و با توجه به این که جزئیات سوپر کامپیوتر کوانتومی گوگل به صورت عمومی منتشر شده است، می‌توان گفت که این کمپانی واقعا توانسته محاسبات را در ۲۰۰ ثانیه انجام دهد. با این حال بسیاری از منتقدین دستیابی گوگل به برتری کوانتومی را با دستاورد برادران رایت در سال ۱۹۰۳ مقایسه می‌کنند.
البته هنوز زمان بسیاری مانده است تا بتوان از کامپیوتر‌های کوانتومی برای مصارف عادی‌تر استفاده کرد. با این حال دستیابی کمپانی گوگل به برتری کوانتومی باعث می‌شود که نسبت به آینده و استفاده‌های عمومی‌تر این تکنولوژی امیدوار‌تر بود. در این مقاله می توانید با برتری کوانتومی بیشتر آشنا شوید.

[h=5]منبع:[/h]Engadget
 
بالا