گونه‌های جدید شگفتی‌ساز حشرات در سال 2008

hrezaee2012

عضو جدید
[h=1]معرفي و تصوير جديدترين گونه هاي زيستي کشف شده در سال 2008
[/h][h=3]به گزارش خبرگزاري مهر، در حالي که پس از انقراض دايناسورها نسل جانداران به شکلي نامحسوس در حال انقراض است، کشف اين موضوع که برخي از گونه ها تا به حال شناسايي نشده اند، بسيار خوشحال کننده خواهد بود.
[/h]به گفته برايان اشميت کاشف گونه اي جديد از سينه سرخها، کشف گونه هاي جديد جانداران به انسان يادآوي مي کند که جهان هنوز شگفتي هايي را براي غافلگيري پنهان نگه داشته است.
سال پايان يافته 2008 ميلادي از پر شگفتي ترين سالها در تمامي جنبه هاي حيات بشر به شمار مي رود و در همين رابطه نشريه علمي ويرد طي گزارشي به معرفي 10 گونه زيستي شگفتي ساز که در سال 2008 براي اولين بار حضورشان در جهان مشاهده شده است، پرداخته است.
1- سينه سرخ جنگلي: پرنده سينه سرخ جنگلي زيتوني با نام علمي Stiphrornis pyrrholaemus طي تحقيقات تنوع زيستي در جنگلهاي گابن کشف شد و محققان پس از مقايسه با ديگر گونه هاي مشابه و انجام آزمايش هاي ژنتيکي دريافتند که اين پرنده در گونه خود و در جهان اولين به شمار مي رود.

2- کوچکترين مار جهان: اين جاندار با نام علمي Leptotyphlops carlae در انبوه جنگلهاي باربادوس در کارائيب کشف شد. اين مار کوچک 10 سانتيمتري به باريکي يک رشته اسپاگتي بوده و به اندازه اي کوچک است که بر روي يک سکه کوچک جا مي گيرد. محققان معتقدند که اين مار نمونه بسيار کميابي بوده و به صورت ناشناخته اي تاکنون زنده مانده است.

3- مورچه باستاني: تنها سه گونه ديگر از اين نوع مورچه (Martialis heureka) در جهان وجود دارد که تمامي آنها در خارج از شهر مناوس در آمازون يافت شده اند. با اين حال نمونه اي که دانشمندان در سال 2008 با آن مواجه شده اند با داشتن قدمتي برابر 120 ميليون سال آن را در ميان ديگر گونه هاي موجود بي نظير مي کند.

4- موش حشره خوار جهنده: اين گونه 126 ساله که با نام "سنجي صورت خاکستري" نيز شناسايي مي شوند بر خلاف ظاهري که دارد از دسته جوندگان نبوده و از حشرات تغذيه مي کند.نکته جالب توجه در مورد اين جاندار که گونه آن را بي نظير کرده تعلق داشتن به تيره فيلهاست.

5- انگل مورچه: انگل Myrmeconema neotropicum داراي خصوصيتي است که باعث مجزا شدن ان از ديگر گونه هاي مشابه شده است. به اين معني که شکم مورچه ها زماني که به اين انگل آلوده شود متورم و سنگين شده و به رنگ قرمز روشن در مي آيد. در اين صورت پرندگان گياه خوار اين مورچه ها را که سرعت خود را نيز از دست داده اند با ميوه اشتباه گرفته و مي بلعند که اين امر در نهايت منجر به انتشار لاروهاي اين انگل مي شود.

6- موش کور کوتوله: اين جاندار براي اولين بار در حدود 112 سال پيش مشاهده شده است و تا سال 2008 تجربه چنين مشاهده اي تکرار نشده است. اين موجود زماني در جنگلهاي فيليپين کشف شد که محققان از منقرض شدن نسل اين موجود اطمينان حاصل کرده بودند.

7- حلزون عظيم الجثه: اولين گونه از حلزونهاي عظيم با نام Tridacna costata که زماني 80 درصد از حلزونهاي دريايي غول پيکر درياي سرخ را تشکيل مي دادند. اين رقم در حال حاضر به يک درصد کاهش يافته است.

8- گربه ماهي گالاگر: گونه اي ناياب از گربه ماهي ها که به احترام فعاليتهاي زيست شناسي فرانک گالاگر توسط کاشف آن مارک پرز Rhinodoras gallagheri نام گذاشته شد. زيستگاه اين جانور در کشورهاي ونزوئلا و کلمبياست.

9- پنگوئن "وايتاها": زماني که زيست شناسان به مقايسه گونه هاي کنوني پنگوئن ها با نمونه هاي موزه اي متعلق به قرنها پيش پرداختند کشف کردند که اين پرندگان در گذشته کاملا متفاوت بوده و به گونه منقرض شده Megadyptes waitaha تعلق داشته اند.

10- باکتري گرينلند: اين باکتري در عمق 2 مايلي توده هاي 120 هزار ساله يخچالهاي گرينلند يافته شده است و دانشمندان از چگونگي حيات آنها در زير توده يخي اطمينان حاصل نکرده اند. به گفته محققان دانشگاه پن استيت تقسيم سلولي اين باکتري باستاني هر 100 يا هزار سال يک بار رخ مي دهد.
 

پیوست ها

  • martialis_heureka.jpg
    martialis_heureka.jpg
    75.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 250px-InfectedCephalotesAtratus.jpg
    250px-InfectedCephalotesAtratus.jpg
    12.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا