گنجینه مقالات معمـــــاری داخـــــلی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
سلام بر دوستان عزیز معمار

هدف از ایجاد این تاپیک فهرست بندی مقالات ِ مرتبط با معمــــــاري
داخـــــلی می باشد
امیدوارم که با همکاری هم بتوانیم یک مرجع کامل از مقالات مفید در زمینه
معمـــــاری داخـــــلی گردآوری کنیم .

با آرزوی موفقیت شما دوستان:gol:
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمـــــاری داخـــــلی

فهرسـت مقالات مرتبط با معمـــــاری داخـــــلی

  • مقاله هتل های مدرن و طراحی داخلی

نویسنده : تریشا بیزوکس

چکیده :
در دوره های پیشین هنگام طراحی هتل ، ساختار ظاهری آن چندان مورد توجه قرار نمی گرفت . قرار داد ساختمان ها اغلب تا زمانی که عناصر تزئینی در جای خود قرار می گرفتند ، به تعویق می افتاد و بودجه کمی برای یک اسکلت فلزی ساده و ارزان در نظر گرفته می شد . امروزه دیدگاه هتل داران آنها تغییر کرده و آنها متوجه شده اند که فقط طراحی داخلی مهم نیست ؛ بلکه اولین چیزی که میهمانان مشاهده می کنند ، ظاهر بنا است . میزها ، صندلی ها و کاناپه های ابعاد عملکردی زیادی دارند ، هر چند فرش ها و پرده ها اهمیت چندانی در دکوراسیون داخلی ندارند . هدف از ساختار ظاهری هتل ، مجذوب کردن دیدگان و جلب توجه به سمت اثری هنری است .
کریستین رولاندو ، مدیر هنری یک شرکت مشاوره ای هنر درآتلانتا ، چنین می گوید : (ظاهر هتل نمادی از سبک آن است) او تاکید می کند که : (طراحی ظاهر هتل بسیار مهم است . ما می توانیم از طراحی فقط برای بالا بردن سطح یک اثر هنری استفاده نکنیم ، بلکه با طراحی زیبا قادر خواهیم بود همه آن چیزهایی را که طراح سعی در انجام شان دارد ، تقویت کرده و بهبود ببخشیم .)

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gif هتل های مدرن و طراحی داخلی






  • مقاله بررسی و تحلیل نقش معماری داخلی در تجلی معنا در فیلمهای علمی تخیلی

نویسندگان :
دکتر سید مصطفی مختاباد امرئی؛ سیامک پناهی

چکیده :
در این پژوهش موضوع چگونگی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی و نقش آن در تداعی و انتقال مفاهیم در فیلم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. چارچوب نظری این تحقیق
« نظریه طراحی معماری بر اساس اندیشه و خیال » است که عموماً به چگونگی تبدیل ایده به فرم مربوط می شود، که در این پژوهش سعی می گردد با به کارگیری مفاهیم، ابزارها و رویکردهای تحلیلی که این نظریه در دسترس ما قرار می دهد، طراحی معماری داخلی فضای فیلم و عناصر مرتبط با آن تحلیل شود. در این تحقیق با روش تحلیلی و توصیفی با تکیه بر روش نشانه شناسی بصری و تلفیقی از تحقیق کیفی( از تئوری به نمونه مورد مطالعه ) و کمی ( از نمونه مطالعه به تئوری ) مفاهیم بازشکافت می شوند. نوشتار فوق به بررسی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی در فیلم و چگونگی ایجاد آن از روی اسکیس های معماران و طراحان صحنه می پردازد. فرایند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که عناصر مشخصه فضاهای معماری داخلی در تجلی معنا و مفاهیم معنوی در فیلم از قبیل سقوط، سردرگمی، عروج، بازگشت به ریشه ها، عشق، نفرت و ..... نقش بسزایی دارد.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gif
بررسی و تحلیل نقش معماری داخلی در تجلی معنا در فیلمهای علمی تخیلی





  • مقاله طراحی با نور : هتل و زیر مجموعه های آن

نویسنده :
ساناز افتخار زاده

چکیده :
ایجاد کابری 24 ساعته ، چند گانگی فعالیت ها و پیچیدگی فضاهایی که ممکن است همزمان چندین نقش را داشته باشند در طراحی هتل ها تمهیداتی را می طلبد که یکی از مهمترین آنها نورپدازی است .در تلاقی معماری و طراحی داخلی نورپردازی جایگاه ویژه ای دارد که گسترۀ وسیعی از نیازها را پوشش می دهد .این نور است که به میهمانان خوشامد می گوید و به آنها احساس آرامش می دهد ، گاهی نمودار تصاویر است ، گاهی مشخص کنندۀ موقعیت ها ، گاهی هم حریم ها را از هم تفکیک می کند و اختلاف کاربری ها را مشخص می کند . ضمن آن که به میهمانان کمک می کند تا در فضایی ناشناخته سیر کنند و به کشف و شهود بپردازند . هر بخش از فضای یک مهمان خانه یا هتل ، ویژگی منحصر به فردی دارد که با توجه به آن می بایست نورپردازی خاص صورت گیرد تا معرف آن مشخصه باشد .

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gif طراحی با نور : هتل و زیر مجموعه های آن





  • مقاله جایگاه طراحی داخلی در باز زنده سازي بناهاي تاریخی

نویسندگان:
نوشین ضیاشهابی – منا آذرنوش


چکیده :
در یک قرن اخیر، مساله آثار و بناهاي تاریخی و چگونگی برخورد با آنها در امر باززنده سازي و بخشیدن حیات دوباره به آن به عنوان یادگارهاي تاریخی یک مرز و بوم از اهمیت ویژه اي برخوردار بوده است.نکته مهم در ارتباط با جایگاه طراحی داخلی در طرح باززنده سازي بناهاي تاریخی که باید بدان توجه داشت اینست که طراحی داخلی در هر مورد، بر مبناي ویژگی ها و ارزشهاي همان اثر، متناسب با روح بنا صورت گرفته است.در پژوهش حاضر، سعی بر آن خواهد بود، بعد از آشنایی مقدماتی با اصولی که در باززنده سازي یک بناي تاریخی مطرح می باشد، به کمک مطالعه موردي نمونه هاي موفق طراحی داخلی در این زمینه پاسخی به پرسش مطرح شده داده شود.


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :



http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gif جایگاه طراحی داخلی در باززنده سازي بناهاي تاریخی




 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمـــــاری داخـــــلی

فهرسـت مقالات مرتبط با معمـــــاری داخـــــلی

  • مقاله بازیابی فضا : تبدیل واحد مسکونی به خانه !

نویسنده :

ساناز افتخارزاده

چکیده :
هر معمار در طراحی فضایی که برای افراد گوناگون جامعه می آفریند با مشکلات و پیچیدگی های فراوانی روبه روست . طراحی یک خانه به ظاهر ساده امری است غامض در ارتباط با روح بشری .کمترین سهل انگاری ، نادیده گرفتن نیازهای کارفرما و بالعکس واگذاری تام اختیارات به او ، طرح را می تواند به چیزی بی هویت بدل سازد . آنچه در این مقالۀ کوتاه می خوانید شرح تبدیل یک واحد مسکونی بی هویت به آن چیزی است که خانه می نامندش و باریکه راهی که نویسنده برای نیل به این هدف پیموده است .

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gif بازیابی فضا : تبدیل واحد مسکونی به خانه !




  • مقاله گرایش های طراحی در صنعت هتل داری

نویسنده :
محمد رضا اردبیلی

چکیده :
طراحی عامل اصلی در رقابت بین المللی است . این توصیف کاملاً منطبق با صنعت هتل داری امروز است . طراحی به معنای انتخاب ما و تصمیماتی است که کیفیت و ارزش محصولات را تعیین می کند .در حقیقت طراحی چیزی است که عرضه کننده آن را ارائه می کند و کیفیت و ارزش چیزی است که مصرف کننده درک کرده و از محصولات و خدمات به دست می آورد . طرح های ارزان و سطحی با طراحی نامناسب ، به یک زمان تعلق داشته و با گذشت زمان از بین رفته و ناکارآمد خواهند شد . در مجموع طراحی داخلی ، تنها جنبه طراحی هتل است که برای مشتری ملموس و عینی است . بنابراین برای سرمایه گذاران و هتل داران داشتن معماران و طراحان متخصص داخلی ، ضروری است .

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gif گرایش های طراحی در صنعت هتل داری





  • مقاله حضور هنرهای سنتی در تار و پود معماری داخلی (ذات شاعرانه هنر)

نویسنده :
فرنوش هدایتی امین

چکیده :
چکیده قسمت معماری داخلی:از بارزترین مشخصه های طراحی فضا طراحی به تناسب عملکرد فضا است .معماری داخلی به عنوان طراحی هدفمند فضاهای داخلی وساماندهی آنها به منظور استفاده بهینه کاربران از زمان های دور با آدمی همراه بوده است .معماران از دیر بازهمراه و همگام با سایر هنرمندان به دنبال تولید فضاهای معماری بودند این در حالی است که توجه به فضاهای داخلی اهمیتی کمتر از کمیت بنا نداشته است ...

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gif حضور هنرهای سنتی در تار و پود معماری داخلی




  • مقاله نقش معماري داخلي در حفظ ارزش هاي نهفته در بناي تاريخي

نقش معماري داخلي در حفظ ارزش هاي نهفته در بناي تاريخي
بررسي انتقادي باززنده سازي در موزه هاي موسيقي، مقدم و صبا

نويسندگان:
نوشين ضياء شهابي
ناديه ايماني

چکیده :
به حکم آنکه حفاظت و باززنده سازی بناهای تاریخی مستلزم ایجاد دگرگونی در بخش های مختلف درون و برون بنا است . تغییر در فضای داخلی آن را در پی خواهد داشت .از این رو فهم نقش معماری داخلی در تغییر کاربری بنای تاریخی و نسبت آن با معماری از نظر میزان مداخله در بنا مسئله ای است در خور تامل جایگاه معماری داخلی در بازنده سازی بناهای تاریخی کجاست ؟وچگونه می توانددر جهت حفظ ارزش های بنا شکل گیرد؟

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gif نقش معماري داخلي در حفظ ارزش هاي نهفته در بناي تاريخي
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمـــــاری داخـــــلی

فهرسـت مقالات مرتبط با معمـــــاری داخـــــلی

  • مقاله طراحي داخلي يك اتاق خواب نمونه، براي استفاده بهينه از نور طبيعي

نویسندگان :
آيت محمدي‌تبار ، ريما فياض

چکیده :
در اين مقاله تاثير معماري داخلي بر ميزان شدت روشنايي فضاي معيّني بررسي مي‌شود.

پيش از اين همواره تاثير محل و مشخصات پنجره بر ميزان روشنايي داخلي در نظر گرفته شده بود، اما تاثير معماري داخلي بر ميزان روشنايي فضاي داخل مورد بررسي قرار نگرفته بود. به اين منظور براي يافتن مقادير شدت روشنايي بهينه در يك اتاق خواب ساده، شدت روشنايي متوسط و نيز حداقل و حداكثر در آن براي 72 روز سال ـ از روزهاي اول، پنجم، دهم، پانزدهم، بيستم، و بيست و پنجم هر ماه ـ در ساعت 10:30 صبح و در ساعت‌هاي مختلف روزهاي يكم فروردين، يكم تير، يكم مهر و يكم دي شدت روشناِيي، كف، سقف و ديوارها به كمك نرم‌افزار محاسبه شد. در ادامه، تاثير شرايطي مانند استفاده از مصالح مختلف براي جداره‌هاي داخل اتاق، تغيير رنگ جداره‌ها، تغيير مبلمان داخلي، محل استقرار پنجره و نظاير اينها كه بخشي از آن در اختيار طراح داخلي است، بر شدت روشنايي متوسط ـ‌ و نيز حداقل و حداكثرـ اتاق مطالعه و بررسي شد. نتايج به دست آمده نشان مي‌دهند كه نه فقط محل استقرار پنجره در ديوار بلكه جنس و رنگ و مشخصات سطوح داخلي همراه با جايگزيني صحيح مبلمان داخل اتاق مي‌تواند تاثيري عمده بر استفاده از نور طبيعي داشته باشد.

توجه :
این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد معماری داخلی با عنوان « طراحی داخلی مسکن ،الگو در کرمانشاه ،باهدف استفاده بهینه از انرژی » است .


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gif طراحي داخلي يك اتاق خواب نمونه، براي استفاده بهينه از نور طبيعي




  • مقاله بررسی نحوه توسعه و گسترش دوره كارشناسي معماري داخلي

نویسنده :

مصطفي كياني
استاديار گروه معماري دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران

چكيده :
رشته معماري داخلي چند دهه است كه در نظام آموزش عالي كشور دچار ركود شده است . در سال هاي اخيرتحولي در نگرش به آن صورت گرفته است ولي همچنان بي رونقي در توسعه آموزشي اين رشته، كه نزديك ترين تخصص به رشته معماري و مرتبط با بسياري از درس ها و رشته هاي فني و هنري و علوم بين رشته اي است ، به چشم مي خورد. موضوع و هدف اين مق ا له تبيين و سپس لزوم و ترغيب براي گشايش و توسعه اين دوره تحصيلي است و مبناي آن مصوبه شوراي گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي اين مقطع « مقطع كارشناسي » در چند سال پيش است . اين نوشتار با بررسي دروس و حوزه بندي آنها، بررسي مقايسه اي با دانشگا ه هاي ديگر كشورها، لزوم شكل گيري و گسترش اين رشته، خلأ آن در گستره رشته هاي هنري و معماري، نياز جامعه به متخصصان و كارشناسان دان ش آموخته دانشگاهي و بيان ويژگي هاي اين رشتة خلاق و نوآور، سعي دارد تا ضمن بازنگري موانع و مشكلات، با ارائه پيشنهادها و راهبردهايي جايگاه ت دريس و تحصيل اين رشته را در اين مقطع و به ويژه در دانشگاه هاي معتبر داخلي بيان و تشويق كند . اگرچه رويكرد نظام آموزشي براي اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد در يكي دو دانشگاه معتبر و نيز كارشناسي در چند مؤسسه آموزشي نوپا و نه چندان مجهز علمي و مستعد در سا ل هاي اخير به اجرا درآمده است، ولي بازيابي جايگاهي كه لازم بود سال ها پيش ب ه عنوان رشته اي مستقل و نه پراكنده در دانشگاه هاي اصلي و مادر شكل بگيرد، هم اكنون ضرورت پيدا كرده است . استفاده از استادان مختلف رشت ه ها، تحول و جديت در اجراي دروس هنري، فني، علمي و كارگاهي و بسياري از نكته هاي مغفول، مطالبي است كه در نتيجه گيري اين مقاله آمده است. پياده شدن صحيح و منطقي و كارآمد رشته مورد بحث در اين مقطع، اين پي ش بيني را دارد كه دانشجويان پذيرفته شده براي اين رشته از افراد مستعد، خلاق و كنجكاوي انتخاب شوند كه همچون رشته كارشناسي معماري و هم تراز با آن، داراي توانايي هاي فني و هنري باشند.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gif بررسی نحوه توسعه و گسترش دوره كارشناسي معماري داخلي





  • مقاله آینه؛ از آیینه کاری دیروز تا طراحی داخلی امروز

نویسنده :

سیده منصوره رحیم آبادی

چکیده :
در ادبیات فارسی و عرفان ایرانی از اینه به دلیل آنکه انعکاس دهنده زیبایی خلقت است بارها و بارها به عنوان تجلیگاه زیبایی های آفرینش یاد شده است ....

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :

ادامه مطلب...



  • مقاله هنر صحنه‌ آرایی (مبانی دکور و صحنه‌ آرایی )

نویسنده :

مجتبی کاظم زاده

چکیده :
در هنر صحنه آرایی شرط نخست آن است که یک طراح خوب باشیم .برای یک طراح صحنه خوب بودن به طور طبیعی طراحی از مناظر گوناگون به خصوص نماهای معماری را باید در اولویت قرار داد . زیرا این گونه طراحی وی را بیش از پیش به دنیای صحنه آرایی هدایت می کند .

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :

ادامه مطلب ...
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمـــــاری داخـــــلی

فهرسـت مقالات مرتبط با معمـــــاری داخـــــلی

  • مقاله آخرین روشهاي طراحی، دکوراسیون ومبلمان

نگارندگان:

سرکارخانم عباسه سرپرست عضو هیئت علمیه دانشگاه آزاد واحد فسا-مرتضی
فرامرز دانشجوي معماري

چکیده :
رویکردهاي معمار بیش ازهرسبک معماري دیگري به تجربه نیازهاي واقعی پاسخ می دهند.همه ي عنصاراعم از عواطف را احساسات مخاطبان،موقعیت مادي آنها وشیوه زندگی شان برطراحی داخلی یک فضا تاثیر می گذارد.همه چیز اعم از بیرون ودرون،فضاي بسته وباز، بریکدیگر تاثیر متقابل دارند.صنعت نوپاي معماري داخلی کشور ازین قاعده مستسنا نیست بلکه مفاهیمی چون آفرینشوخلق ونوآوري ایده ها درطراحی، ورد به عرصه خیال وجان بخشی به محیط پیرامونی، استفاده از امکانات ودانستهاي موجود ذرطراحی وچیدمان واصولا نگاه هنرمندانه به مقوله معماري داخلی، درعمق بستر طراحی داخلی ریشه دوانده است. با این همه، یک جنبه دیگري هم درطراحی داخلی هست وآن طرد هرگونه تظاهرواعداست،
همچن فرهنگ مدرن که همگان راتشویق می کرد فردیت واصالت خودرا تقویت کنند، فرهنگ معاصر امروزي قصد دارد همه چیز را همان طور که هست نشان دهد. به این معنا به مواد ومصالح و ساختاروسبک ومناسبات بیان طراحی داخلی وفضاهایی خارجی دراین رویکرد همه وهمه به واقعیت اجزاي منفرد پیوند می یابند.از این روطرحهاي دکوراسیون ومبلمان والگوهاي آن همواره تغییرات کلی وجزئی هستند باید بگونهاي طراحی شود که منطبق با خواسته هاي درونی انسان باشد، هدف اصلی ازانجام دکوراسیون ومبلمان، بالابردن زیبا سازي فیزیکی وهماهنگی آن با احساسات درونی انسان می باشد که جز باتاکید برروابطی چون عاملیت وعملکرد با فرم و...وهمچنین به وسیله عناصر متعلقه ومرتبطی چون رنگ، بافت و... مسیر ومقدورنمی باشد.طراحی دکوراسیون ومبلمان داخلی با بکارگیري عناصرفوق سعی دربهینه سازي فضاها ودست یابی به کارآیی وکارکرد مناسب درکنر زیبایی ومعناها می باشد. امروزه بسیاري ازمعماران وطراحان داخلی فنگ شوي،این هنر را بصورت کلی وارد می کنند ومفاهیم جهان شمول آن را درخصوص طراحی مطلوب داراي اهمیت اساسی می دانند.فنگ شوي علمی است که فضا ومحیط درزندگی انسان را برسی کرده وانرژي موجود درمحیط رابه تعادل می رساند،بگونه اي که وقتی طراحی فضا، رنگ آمیزي، تهیه وچیدمان مبلمان و دکوراسیون داخلی براین اساس صورت گیرد می توان شادابی، نشاط، حرکت واحساس خوب را براي شخصی در خانه ایجاد کرد.فنگ شوي اگر به شکل مناسب بکاربرده شود، به برقراري تعادل درسیلان انرژي درمحیط کمک کرده و امکان خلق خانه هایی داراي حداکثر انرژي، سلامتی وهماهنگی را دراختیارمان قرار می دهد.این هنر مارا به سمت استفاده دقیق از نور، رنگ، مواد وچیدمان مبلمان سوق می دهد، انرژي منفی را حذف کرده وموجبات روش درون، سلامت وبرکت درمحیط خانه را فراهم می آورد.فنگ شویف راحتی وامنیت وزیبایی یک طراحی
فکرشده را به همراه معماري ومعماري داخلی به ارمغان می آورد. درواقع با بکارگیري روشهاي چون: روش هشت جهتی ، روش نه ستاره ، روش فلینگ استار می توانیم درطراحی ودکوراسیون فضا، ایده وروشی نو درطراحی داخلی معاصر ایجاد نمائیم .این هنر نیاز اساسی مارا که داشتن فضایی روح پرور ومکانی آرام والهام بخش است برآورده می سازد تا در نتیجه زندگی توام با خلاقیت، سلامت ، شعف، وفور نعمت و تعادل داشته باشیم.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید :

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/pdf.gifآخرین روشهاي طراحی، دکوراسیون ومبلمان


 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا