گنجینه مقالات مرمت و احیای بناهای تاریخی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
با سلام و احترام
این تاپیک ، [گنجینه ی مقالات ِ تالار مرمت و احیای بناهای تاریخی] هست ، که در آن گزیده ای از مقالات ِ موجود در تالار و همچنین لینک ِ تاپیک ِ مبداء رو قرار خواهیم داد که بدین طریق ، گامی در جهت تسهیل در جستجو و ساماندهی مقالات ِ این تالار برداشته باشیم .
رسیدن به این مهم و گسترش ِ آن در بخش های مورد نیاز در سراسر تالار معمــــــــاری ، محتاج ِ همکاری و معاونت همه ی اعضای خوب و محترم تالار معماری اعم از مدیران و کاربران هست که امیدوارم این شیوه استمرار داشته باشه ، تا شاهد به بار نشستن این نهال باشیم .
پیشاپیش از حسن توجه و همکاری شما سپاسگزارم . . .:gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

  • مقاله زیبایی شناسی در مرمت

نویسندگان :
فرحناز کلینی
دکتر بهنام پدرام


چکیده :همانگونه که تغییرات و دگرگونی‏های سیاسی،اجتماعی و اقتصادی بر هنر هر دوره،مؤثر واقع‏ می‏گردد،تحولات هنری نیز بر روند مرمت آثار آن دوره تأثیرگذار می‏باشد.به این ترتیب شاهد هستیم که‏ چگونه پیدایی ایده‏آلیسم در وادی هنر اندیشه بازسازی و احیای آثار هنری را شکل داده و ظهور مسیحیت و پیرو آن،غیر واقع نمایی در عرصه هنر سبب متروک ماندن و گاها سبب تخریب آثار باقی مانده‏ از گذشته می‏گردد.تحول دیدگاه بشر نسبت به جهان و ظهور فلسفه اومانیسم و شکل‏گیری رنسانس و اندیشه رجعت‏پذیری تاریخی،زمینه‏ای جهت حفظ و بازسازی آثار کهن گردید و به دنبال آن در عصر روشنگری با اندیشه فلاسفه‏ای نظیر کانت و وینکلمن و ارزش‏گذاری یکسان نسبت به سبک‏های هنری، ظهور رمانتیسم در وادی هنر و نضج گرفتن مرمت سبکی،شاهد اولین بارقه‏های حفاظت محض در مرمت‏ آثار تحت تعالیم راسکین می‏باشیم.به دنبال آن ریگل سه شیوه مرمت ممکن که عبارتند از(حفاظت‏ محض-تاریخی،هنری-سنتی)را معرفی نمود و براندی تحت تأثیر تعالیم کروچه نحوه و شکل‏ دخالت‏های مرمتی در آثار را شرح و بسط داد و نظریات وی در شکل‏گیری منشور و نیز نقش مهمی ایفا نموده است.اما با شکل‏گیری فلسفه وجود،تغییر در مواد سازنده اثر هنری در گذر زمان تا جایی که منجر به از دست رفتن آن نگردد مطلوب فرض گردید.


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید


زیبایی شناسی در مرمت





  • مقاله راهکارهای حفاظت ازبناهای تاريخی دربرابر زمين لرزه

نویسنده :
اميدزريبافيان

چکیده :بناهای تاريخی ايران ساختمانهايی است که عموما ازمصالحی نظيرخشت،گل،سنگ وچوب ساخته شده است .
سه ويژگی عمده آسيب پذيری اينگونه بناها رادر برابرحوادث طبيعی نظيرزمين لرزه بالا میبردکه عبارتنداز : فرسودگی مصالح، مقاوم نبودن مصالح وسنگي نبودن سازه . براين اساس راهکارهایحفاظت اين بناها در برابر زمين لرزه بايد متضمن رفع اين نواقص باشد . دراين مقاله سعی شده است راهکارهای مختلف نظيرمقاوم سازی بناها به وسيله جايگزينی مصالح جديد ، ايجاد سازههای نگهبان ،جداسازی لرزهای پايه درقسمتهای مختلف بنا،سبک سازی بنا،مورد بررسی قرارگيرد و محدوده کاربرد هريک از اين روشها برای بناهای مختلف تاریخی درايران تعيين گردد .


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

راهکارهای حفاظت از بناهای تاريخی در برابر زمين لرزه





  • مقاله مانایی و دوام متناسب
    Durability

نویسنده :
نگار کلانتر مهرجردی

چکیده :
دوام نسبی و متناسب از ویژگی هایی بسیار بارز و اساسی یک ساختمان است . انسان از آن رو که خواهان ادامه حیات و دوام است سرپناهش را نیز متناسب با طول عمر و دوامش می خواهد .
ساختمان به عنوان لایه حفاظتی انسان برخلاف سایر لایه ها (همچون لباس) که بیشتر تابع سلیقۀ فردی یا جمعی است و حالتی نسبتاً موقت و کم دوام دارد ، معمولاً کمتر تحت تاثیر سلیقه های زود گذر و ایده ای سطحی قرار می گیرد و جنبه هایی که عمیقاً بر ماندگاری آن در طی زمان اثر می گذارد ، بیشتر مورد تاکید واقع می شوند . این مقاله با هدف آگاهی بخشی به طراحان و مجریان ساختمانها ، برای ساخت ابنیه مانا و بادوام تدوین گردیده است . گرچه افق نگاه این نوشتار بیشتر معطوف به ساختمان هایی که در حال یا آینده طرح و اجر امی شوند ، می باشند اما از آنجا که هر فردایی بدل به امروز و هر امروزی تبدیل به دیروز می شود ، لذا می توان امیدوار بود که این نوشتار بتواند به عنوان مقدمه ای در ارتباط با مبحث حفاظت و مرمت بناها با تکیه بر اصل پیشگیری و نه تنها درمان تلقی شود .


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

مانایی و دوام متناسب





  • مقاله انگلیسی در رابطه با ترک در بنا (مقاله لاتین )


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

[مقالات لاتین] - مقاله انگلیسی در رابطه با ترک در بنا
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مــرمــتی موجود در مجـــــلات

فهرسـت مقالات مــرمــتی موجود در مجـــــلات

  • مجموعه مقالات فصلنامه هنرهاي زيبا ، شماره 31

پژوهشي درباره دگرديسي و پايايي در مرمت شهري


نویسنده :
سهند لطفي


چکيده:


«مرمت شهري» را به دور از جزييات متعدد تاريخي و نظريه اي، مي توان به سه دوره و روايت اصلي تقسيم کرد. اين سه دوره که به ترتيب «بازسازي»، «نوسازي»، و «معاصرسازي» ناميده شده اند، هريک به سهم خود، عامل حفظ و انتقال تلفيقي از کالبد و محتواي شهر بوده، و به ترتيبي، «قصه شهر» را از زمانه اي به زمانه ديگر رسانده اند. اگر از منظري تاريخي به مجموع دگرگوني ها و تحولاتي که بر سر شهر رفته است، نگاه شود، دوره هاي متوالي از «دگرديسي» شهر، و «حضور» مرمت شهري پيش روي قرار مي گيرد که در ظاهر، هرکدام حکايتي مخصوص به خود را نقل مي کنند. با تغيير شيوه تحليل، و گستردن نگاهي از وراي اين روايت هاي سه گانه، حقيقت ديگري مکشوف مي گردد، و آن، وجود «پايايي» در «قصه شهر» و «مرمت شهري» است. اين جُستار، با نگاهي به برخي مفاهيم بنيادين، به تحليل اين ديدگاه دو سويه مي پردازد. واگرايي و دوگانگي ظاهري ميان «دگرديسي» و «پايايي»، با برداشتي صحيح از روح زمانه، تاريخ، و زمان، به همداستاني روايت هاي «مرمت شهري» مي انجامد؛ آنچه امروز به عنوان «مرمت شهري» در جريان است، تعاملي است ميان تمام اين روايت ها.


برای دانلود مقالات به لینک زیر مراجعه کنید

مقالات فصلنامه علمی-پژوهشی هنرهای زیبا






  • مقاله رسم طاق و قوس

توضیحات :
این یک فایل از مجله اثرست که روش ترسیم و ویژگی های طاق ها را توسط استاد محمد کریم پیرنیا توضیح داده شده و این توضیحاتو جمع آوری کردن و همه آن هارو تو این فایل یعنی در واقع مجله اثر میبینید


منبع :
مجله اثر

برای دانلود مقالات به لینک زیر مراجعه کنید

رسم طاق و قوس ( مجله اثر)
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

  • مقاله جایگاه طراحی داخلی در باززنده سازي بناهاي تاریخی

نویسندگان :
نوشین ضیاشهابی
منا آذرنوش

چکیده :
در یک قرن اخیر، مساله آثار و بناهاي تاریخی و چگونگی برخورد با آنها در امر باززنده سازي و بخشیدن حیات دوباره به آن به عنوان یادگارهاي تاریخی یک مرز و بوم از اهمیت ویژه اي برخوردار بوده است.از آنجا که براي هر اقدامی جهت باززنده سازي و بهره برداري متفاوت از بنا، ناگزیر به دخالت و ایجاد تغییر در بناي تاریخی می باشیم، طراحی داخلی در یک بناي تاریخی متناسب با عملکرد جدید آن اهمیت پیدا می کند. حال این پرسش مطرح است که؛ جایگاه طراحی داخلی در باززنده سازي بناهاي تاریخی کجاست و چگونه به آن پرداخته می شود؟
بررسی چگونگی برخورد با موضوع، طراحی داخلی در باززنده سازي بناي تاریخی و حفظ ارزشهاي آن، بعد از بیان مقدماتی از مواردي که می بایست مورد توجه قرار گیرند با انتخاب 4 نمونه خارجی و یک نمونه داخلی، انجام خواهد شد. در نهایت آشکار خواهد شد الگو و اساس طراحی خود بناي تاریخی بوده است که تمامی اجزاء با توجه به ارزشهاي اثر تاریخی و اصل حفظ اصالت بنا و قابلیت برگشت پذیري شکل گرفته است. و نکته مهم در ارتباط با جایگاه طراحی داخلی در طرح باززنده سازي بناهاي تاریخی که باید بدان توجه داشت اینست که طراحی داخلی در هر مورد، بر مبناي ویژگی ها و ارزشهاي همان اثر، متناسب با روح بنا صورت گرفته است.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

جایگاه طراحی داخلی در باززنده سازي بناهاي تاریخی






  • مقاله تحليل کمي مقاله هاي مرمت در نشريه هاي ترويجي - تخصصي کشور از 1380 تا 1390

نویسندگان :

مظفر فرهنگ
احمدي فريال
اسدپور علي

چکیده :
نشريه هاي تخصصي و ترويجي بنابر خوانندگان متعدد خود، از اين توانايي برخوردارند که بستر مناسبي را براي افزايش دانسته هاي علمي و يافته هاي تجربي در حوزه مرمت بناها و بافت هاي تاريخي فراهم آورند. از اين روي، بررسي اين نشريات از جهت محتوا و تعداد مقالات چاپ شده در آنها مي تواند تصويري آشکار از اين حوزه را به مخاطبان، متوليان نشر و پژوهشگران نشان دهد.
در اين نوشتار، تلاش برآن بوده تا مقالات منتشر شده در 9 نشريه ترويجي - تخصصي «مرمت، معماري و شهرسازي» که يکي از نشريات پرشمارگان کشور است، در بازه زماني ده ساله (1380 تا 1390) بررسي شوند. روش تحقيق در اين پژوهش، آماري - تحليلي در بستري پيمايشي است. براي تحکيم نتايج پژوهش نيز از ثبت نظرات متخصصان با تکميل پرسشنامه استفاده شده است.
مقالات منتشر شده در سه زيرگروه؛ 1. مباني نظري مرمت، 2. تجربيات مرمت و 3. معرفي آثار واجد ارزش مرمتي در ايران و ساير نقاط جهان بخش بندي شده اند. ضمن اينکه کليه مقالات در دو حوزه: مقالات تاليفي و ترجمه اي نيز طبقه بندي گرديده اند.نتايج به دست آمده از اين پژوهش، نشان دهنده سهم بسيار اندک (%10.03) مباحث مرمت در نشريه هاي مورد بررسي است. همچنين، بيشتر مقالات (%56.09) به حوزه مباحث نظري مرمت اختصاص داشته اند. معرفي تجارب مرمت و آثار واجد ارزش در ايران (%38.41) و جهان (%5.5) به ترتيب در جايگاه هاي بعدي بودند. افزون بر اينها، مقالات تاليفي رشد فراواني را در برابر سير نزولي مقالات ترجمه اي در ده سال اخير داشته اند.با اين حال بررسي روند کنوني، امکان پيش بيني مشخصي از وضعيت مباحث مرمت در نشريات را فراهم نمي آورد. البته، حرکت رو به رشد مقالات مرتبط با حوزه مباحث نظري، در آينده هم مي تواند، نشان دهد که مقالات مباني نظري مرمت درصدر تعداد مقالات منتشر شده در زمينه مرمت قرار داشته باشد. راه اندازي نشريات الکترونيکي و ترغيب بخش خصوصي به انتشار نشريات ادواري، بخشي از پيشنهادهاي نگارندگان اين نوشتار است که متخصصان اين امر نيز اجراي آن را تاييد کرده اند.


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید


تحليل کمي مقاله هاي مرمت در نشريه هاي ترويجي - تخصصي کشور






  • مقاله بررسي مشکلات حفاظت، نگهداري و مرمت مواد کاغذي در کتابخانه ‌هاي واسپاري ايران

نویسندگان :

شكري فاطمه
بزرگي اشرف السادات

چکیده :

هدف: هدف اصلي اين پژوهش بررسي مشکلات حفاظت، نگهداري و مرمت مواد کاغذي در کتابخانه ‌هاي واسپاري ايران است و اين امر با بررسي وضعيت موجود و مقايسه آن با شرايط مطلوب صورت گرفته است.
روش: پژوهش حاضر پيمايشي توصيفي است و گردآوري داده‌ ها با استفاده از پرسشنامه ‌اي مبتني بر پرسشنامه استاندارد ايفلا و توزيع آن ميان کارکنان بخش حفاظت و مرمت کتابخانه‌ هاي مورد پژوهش که 49 نفر بوده ‌اند صورت گرفته است. داده‌ ها با روش‌ هاي آمار توصيفي و با کمک نرم ‌افزار SPSS تجزيه و تحليل شده ‌اند.
يافته ‌ها: پژوهش نشان مي ‌دهد که بيشترين اولويت مواد آسيب ديده به کتاب هاي چاپي فارسي تعلق گرفته و بيشترين کوشش در حفظ و نگهداري نسخ خطي مي ‌شود. 60 درصد کتابخانه ‌ها از تجهيزات مناسب جهت کنترل محيط و همچنين اطفاي حريق استفاده نمي‌ کنند و 40 درصد کتابخانه ‌ها طرح پيشگيري از حوادث و مسير دسترسي به کتابخانه هنگام بروز حريق ندارند.
نتايج: نتايج به دست آمده از تجزيه و تحليل داده‌ ها نشان مي‌ دهد وضعيت حفاظت و نگهداري در %40 کتابخانه ‌ها نامناسب است و هيچ يک از کتابخانه ‌ها، آموزش حفاظت و نگهداري را براي کارکنان و کتابداران جدي نگرفته‌ اند. و برنامه مکتوب و مدوني در رابطه با حفاظت و نگهداري منابع ندارند.


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید


بررسي مشکلات حفاظت، نگهداري و مرمت مواد کاغذي در کتابخانه ‌هاي واسپاري ايران





  • مقاله بسط اصول و معيارهاي طراحي منظر پايدار در مرمت منظر طبيعي مسيل خشک شيراز

نویسندگان :

پورجعفر محمدرضا
صادقي عليرضا
احمدي فريال

چکیده :
پژوهش حاضر به منظور بازيابي منظر طبيعي مسيل خشک شيراز به مثابه اکوسيستم زنده و پوياي شهر شيراز بر مبناي انگاره هاي طراحي منظر پايدار شکل گرفته است. در فرآيند بازيابي اين منظر طبيعي، نخست به بازشناسي وضعيت موجود بستر از طريق تحليل نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهديدهاي اين بستر پرداخته شده است. سپس با رعايت اصول طراحي منظر پايدار (اکولوژيکي و زيبايي شناسي و کارايي) در مناظر طبيعي (مرمت منظر) که بر حفاظت از منابع طبيعي بستر، طراحي به منظور نمايش زيبايي هاي اکولوژيکي، اجتماعي و فرهنگي و همچنين خودکفايي مناظر تاکيد دارد، پيشنهادات در زمينه احيا و مرمت مسيل خشک شيراز داده شده است. اين پيشنهادات بر حفاظت از حريم هوايي بستر جهت ارتقا پذيرش پرندگان مهاجر، حذف کاربري هاي ناسازگار با حرايم طبيعي بستر چون تصفيه خانه آب شيراز، بيمارستان نمازي و ...، احداث بندهاي آبي و خاکي جهت ذخيره سازي آب رودخانه در فصول کم باران و پياده سازي حاشيه اين منظر طبيعي تاکيد دارد.


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

بسط اصول و معيارهاي طراحي منظر پايدار در مرمت منظر طبيعي مسيل خشک شيراز
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

  • مقاله سير تحول در انديشه مرمت شهري

نویسندگان :
بنيادي ناصر

چکیده :
پرداختن به مرمت شهرهاي تاريخي در دوره هاي مختلف، با توجه به شرايط اقتصادي - اجتماعي و تاريخي و با اهداف گوناگوني صورت گرفته است. ارتقا و تشويق صنعت گردشگري، حل معضلات و کمبودهاي مناطق تاريخي شهر، بازآفريني شهري و حتي کمک به قرارگيري در زمره شهرهاي جهاني، از اهدافي است که مرمت هاي شهري بر مبناي آنها انجام شده است. از طرف ديگر دو رويکرد حفاظت و توسعه همواره در انجام مداخلات شهري حاکم بوده و به تعادل رساندن اين دو رويکرد چشم انداز اصلي مرمت در بافت هاي تاريخي گرديده است. نگاه به مرمت شهري در کشورهاي در حال توسعه، به علت مشکلات موجود در آن شهرها، عمدتا از زاويه حل معضلات و کمبودهاي مناطق تاريخي صورت گرفته و شهرهاي ايران هم از اين قاعده مستثني نبوده است. بر اين اساس با استفاده از مطالعات اسنادي به گردآوري و تدوين مباني و بيانيه هاي نشست هاي بين المللي اقدام و تلاش گرديده تا يک دوره بندي تاريخي بر مبناي تاثيرگذاري اهداف توسعه و حفاظت ارائه گردد.


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

سير تحول در انديشه مرمت شهري




  • مقاله بررسي تزيينات محراب هاي مسجد جامع ساوه

نویسندگان :
خودداري ناييني سعيد
پاك نژاد مهدي

چکیده :
مسجد جامع ساوه يکي از ابنيه مهم تاريخ معماري ايران است که در دوره هاي مختلف تاريخي مورد مرمت و گسترش قرار گرفته است، اين بنا از سده دهم – يازدهم / چهارم - پنجم به بعد با تزيينات مختلف گچبري مزين مي شود، اين تزيينات شامل ساخت محراب ها و محراب نماها و برخي تزيينات آجر مهري مي شود.
مهم ترين منابع و مدارک تاريخ گذاري دوره هاي ساخت بنا نيز همين تزيينات و به خصوص کتيبه هاي به جا مانده هستند که بر اساس نوع خط، تزيينات خط و تاريخ هاي ذکر شده در برخي از تزيينات مي توان به سير تحولات تاريخي مسجد پي برد.
اين نوشتار به بررسي تحليلي تازه اي از اين تزيينات مي پردازد و در دو بخش به محراب ها و محراب نماها تا با استفاده از الگوي قرارگيري محراب ها و بررسي تاثيرات هر دوره تزيين بر دوره بعد، به فهمي از روند تزيين اين بنا دست يابد. به اين منظور با تشريح ويژگي هاي هر محراب به تاريخ شناسي آن و رابطه آن با بنا و دسته بندي متون به کار رفته در کتيبه ها مي پردازد.
سوالاتي که در اين مقاله پاسخ داده مي شود:
1- ويژگي هاي تزيينات گچي مسجد جامع ساوه کدامند.
2- تزيينات مسجد جامع ساوه به چند دسته تقسيم مي شوند.
اهداف تحقيق: 1- شناسايي آثار مختلف تزييني در مسجد جامع ساوه. 2- استفاده از ويژگي هاي تزيينات جهت تاريخ شناسي دوره هاي گسترش مرمت بنا.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

بررسي تزيينات محراب هاي مسجد جامع ساوه






  • مقاله ارايه تركيب بهينه براي استحكام بخشي خشت هاي مصرفي در مرمت بناهاي تاريخي كوه خواجه سيستان

نویسنده :
محسن طبسي

چکیده :
خشت يكي از مصالح تشكيل دهنده ساختار اصلي بسياري از بناهاي متعلق به پيش از اسلام و اوايل دوره اسلامي مي باشد.از جمله بناهاي منحصر به فرد خشتي در ايران مجموعه بناهاي واقع در كوه خواجه سيستان است.لزوم مرمت اين آثار به تبع خود ضرورت مطالعه و بررسي درباره خشت را مطرح مي كند.اين مقاله با احساس چنين ضرورتي نگاشته شده و تلاشي است براي يافتن تركيب بهينه براي خشت هاي مورد مصرف در مرمت بناهاي كوه خواجه به ويژه قلعه سام.روش انجام پژوهش نيز بر مطالعات ميداني بررسي هاي محيطي مطالعات كتابخانه اي و روش هاي آزمايشگاهي استوار است. چهارده مورد آزمايش انجام شده در اين پژوهش عمدتا مهمترين آزمايش هايي هستند كه مي توانند در تعيين كيفيت يك خشت موثر باشد.آزمايش ها و مطالعات انجام شده نشان مي دهند كه خشت اصلاح شده با تركيب پيشنهادي در تمام موارد آزمايش شده كيفيت بهتري در مقايسه با خشت معمولي دارد.اين موضوع لزوم به كارگيري خشت هاي اصلاح شده را در مرمت بناي خشتي قلعه سام و ساير آثار خشتي كوه خواجه نشان مي دهد.بهره گيري از ضايعات كشاورزي و دامپروري رايج در منطقه سيستان علاوه بر جنبه هاي اقتصادي بايد از منظر معيارهاي زيست محيطي نيز مورد توجه قرار گيرد.مسلما حفظ ميراث فرهنگي كشور بدون مطالعات دقيق علمي و بدون توجه به ساير حوزه ها از جمله اقليم منطقه مسايل اقتصادي و الزامات زيست محيطي ممكن نخواهد بود.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

ارايه تركيب بهينه براي استحكام بخشي خشت هاي مصرفي در مرمت بناهاي تاريخي كوه خواجه سيستان






  • مقاله مروری بر نظریه پرداز یهای مرمت نقاشی دیواری در اروپا
نویسندگان :
حمید فرهمند بروجنی
حسین احمدی
ریحانه قاسم آبادی

چکیده :
موزون سازی دیوارنگاره های تاریخی، از دیدِ نظری و در کار، همواره یکی از دغدغ ههای مرمتگران بوده است.یکی از مشکلات موجود، شناخت دقیق روش های موزون سازی و انتخاب درست آنها در بررسی شرایط ویژه هر اثر است. به دلیل مشاهده سردرگمی در زمینه مبانیِ این کارها و نیز احساس نیاز به پررنگ نمودنِ رابطه ی میان مبانی نظری و بخش اجرایی، هدف این مقاله، بررسی نظریات و استخراج قواعد اصولی در انتخاب شیوه موزون سازیِ متناسب با هر اثر است؛ بنابراین مقاله م یخواهد به این پرسش پاسخ دهد که "مبانی نهفته در پسِ کار موزون سازی کدام است و این مبانی در عمل به چه شکل وشیوه هایی تجسم عینی می یابد؟". در روند پاسخگویی نیز، تلاش شده با ارائه ی نتایج پژوهش در قالب یک متن توصیفی برگرفته از منابع معتبر در زمینه ی مبانی نظری مرمت دیوارنگاره ها، تصویری روشن از انواع روش های موزون سازی ارائه شود. در این صورت مرمتگر می تواند با دید باز به گزینش روش موزون سازی مناسب بپردازد. در این میان از تجربیات شخصی نیز بهره گرفته شده تا سرانجام بتوان با تجزیه و تحلیلی کیفی، نتایج نهایی را که همان "شناخت اصول و شرایط مقدماتی در مواجهه با نقاشی های دیواری در راستای انتخاب مناسب ترین روش موزون سازی" است ،به دست آورد.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید


مروری بر نظریه پرداز یهای مرمت نقاشی دیواری در اروپا


 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

  • مقاله پایداری بناهای تاریخی در برابر زلزله

نویسندگان :
کریستوفر آرلوند
روبرت ریترمان

چکیده :
توجه به موضوع طراحی فرم ساختمان یا شکل و هیات که غالب بخشهای این تحقیق را شامل می شود مساله عمده ای است که برخی از طراحان به لحاظ دشواری برخورد توجه کمتری به آن نشان داده اند .باید دید برای طراحی یک ساختمان مقاوم در برابر زلزله که از نظر اقتصادی و سازه ای قابل توجه باشد. عنایت صرف به ابعاد بصری مانند تقارن یک نواختی و یکدستگی کفایت میکند؟ ....


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

پایداری بناهای تاریخی در برابر زلزله





  • مقاله بررسي تاثير رنگ هاي گياهي (حنا، گردو و چاي) بر پايداري کاغذ در مرمت نسخ خطي

نویسندگان :

سليماني سميه
سپيده دم سيدمحمدجواد
ملكيان حميد

چکیده :
استفاده از رنگ هاي گياهي بر پايداري کاغذ مرمتي در زمينه هم رنگ سازي، در مرمت نسخ خطي حائز اهميت مي باشد. در اين پروژه پس از تهيه کاغذهاي تيشوي ژاپني و رنگرزي آنها با رنگ هاي گياهي برگ حنا، پوست گردو و برگ چاي سياه، آزمون کهنه سازي مصنوعي بر روي نمونه ها انجام گرديد. به منظور بررسي تاثير هر يک از عوامل رنگزا بر خواص مقاومتي کاغذهاي رنگرزي شده، آزمون هاي مکانيکي مقاومت به تاخوردگي، کشش و پاره شدن بر روي نمونه ها قبل و بعد از کهنه سازي انجام شد. در بررسي نتايج آزمون مقاومت به تاخوردگي، شاهد تاثير معنادار رنگ از نظر آماري هستيم که نمونه چاي در مقايسه با کاغذ شاهد با ميانگين 39.9 به 69.5 کاهش چشمگير مقاومت به تاشدن را نشان مي دهد. اين مساله يعني کاهش مقاومت به تاشدن در مورد رنگ چاي و همچنين رنگ حنا بعد از کهنه سازي نيز مشاهده مي گردد. در آزمون هاي مکانيکي، مقاومت کششي و پاره شدن از نظر آماري اثرهاي معنادار ندارد، بعبارت ديگر رنگرزي تاثيري بر افزايش يا کاهش ميزان اين مقاومت ها نداشته است. تصاوير ميکروسکوپ الکتروني نمونه هاي شاهد و رنگرزي شده، تاثير عوامل رنگ و کهنه سازي را بخوبي نشان مي دهد. در آزمون pH سنجي نمونه رنگرزي شده با حنا داراي pH کاملا اسيدي مي باشد که آن به دليل ساختار شيميايي گياه حنا مي باشد. در آزمون هاي تعيين جرم پايه و ضخامت کاغذ، کاغذهاي رنگرزي شده داراي جرم پايه و ضخامت هاي بالاتري نسبت به نمونه شاهد مي باشند. بنابراين در بررسي نتايج آزمون روشني در همه نمونه ها بعد از کهنه سازي ميزان روشني و زردي کاهش و ميزان قرمزي افزايش داشته است.


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

بررسي تاثير رنگ هاي گياهي در مــــــــرمت نسخ خطي





  • مقاله بهسازی , نوسازی و بازسازی در گذر مروی

نویسنده :
مهندس سمیه فدایی نژاد

چکیده :
گذر مروری با دارا بودن پیشینه تاریخی و اهمیت فراوان به لحاظ کالبدی و عملکردی از دوره قاجار تا به امروز مورد توجه بوده است . این گذر از طرفی نقش مفصل ارتباطی بین مجموعه کاخ های ارگ سلطنتی و محله عودلا جان را داشته و از طرفی دیگر حلقه ارتباطی بازار با محله عودلا جان به شمار می آمده است ...


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

بهسازی , نوسازی و بازسازی در گذر مروی





  • مقاله مدیریت و برنامه ریزی برای حفظ و مرمت در کاوش های باستان شناسی

نویسنده :
فریبا مجیدی

چکیده :
آثاری که از کاوش های باستان شناسی به دست می آیند، مهمترین منابع مادی اطلاعاتی گذشته هستند. به همین دلیل وظیفه یک کاوشگر تنها کشف و بررسی این آثار نیست بلکه باید برای حفظ و حراست از آنها نیز به همان اندازه تلاش داشته باشد. با این که هم مرمتگران و هم باستان شناسان به موضوع یافته های باستان شناسی توجه خاصی دارند، در عین حال هر دو گروه نیز از دیدگاه متفاوتی به آن می نگرند. این تفاوت نگرش موجب بروز اختلاف گشته و برای حفظ و نگهداری و مراقبت از اشیا و محوطه های کاوش مشکلاتی به وجود می آورد. هدف این مقاله تدوین برنامه ای جامع برای حفظ و نگهداری یافته ها و بقایای محوطه باستان شناسی است که مورد استفاده هر دو گروه قرار گیرد

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

مدیریت و برنامه ریزی برای حفظ و مرمت در کاوش های باستان شناسی
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

  • مقاله حفاظت و توسعه در ایران
تجزیه و تحلیل مرمت در بافت های با ارزش شهرهای تاریخی ایران

نویسندگان :
دکتر پیروز حناچی
دکتر داراب دیبا
مهندس محمدجواد مهدوی نژاد

چکیده :
چالش میان حفاظت و توسعه، از موضوعات بحث‏برانگیز مرمت شهر و معماری معاصر ایران است. اهمیت بناها، یادمان‏ها و بافت‏های باارزش شهری ایجاب می‏نماید که مورد حفاظت قرار گیرند؛ در مقابل رشد و پیشرفت مستلزم برخورداری از برنامه‏های مدون توسعه برای آینده شهرهاست. چالش اصلی از آنجا آغاز می‏شود که برخی از رویکردهای مبتنی بر توسعه، ثروت‏های فرهنگی و میراث ملی را تضعیف می‏نمایند و بعضی دیگر از رویکردهای مبتنی بر حفاظت، توسعه‏ی بافت‏های باارزش شهری را محدود می‏سازند. پرسش اصلی مقاله آن است که آیا اساساً حفاظت و توسعه دو رویکرد مقابل‏اند یا مکمل؟ برای پاسخ‏گویی به این پرسش سیر تجارب مرمت شهری در بافت‏های باارزش شهرهای تاریخی ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با مروری به ادبیات موضوع و تجربه‏های مرمت شهری در ایران می‏توان دریافت که حفاظت بدون توسعه، و توسعه بدون حفاظت، نمی‏تواند پاسخ‏گویی شرایط بافت‏های باارزش شهری در ایران باشد. نمونه‏های تحلیل شده در پژوهش از تجارب مرمت شهری معاصر ایران بیانگر آن است که هر یک از این دو رویکرد بدون همراه داشتن دیگری، باعث آسیب‏رسیدن به ثروت‏های فرهنگی شهرهای تاریخی ایران بوده است.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

حفاظت و توسعه در ایران





  • مقاله تحلیلی بر طرح های احیا و نوسازی بافتهای فرسوده ( نمونه موردی محله جویباره اصفهان )
نويسندگان:
مهدی مومنی
حسن بيک محمدی
زهره مهديزاده
چکیده :
با افزايش بی‌رويۀ جمعيت، بويژه جمعيت شهر‌نشين در چند دهۀ اخير در کشور ايران، مسأله فضا و توسعه پايدار فضايی از اهميت قابل توجهی برخوردار گرديده است. در ايران رشد جمعيت شهری با توسعۀ ناموزون افقی شهر و از بين بردن منابع کشاورزی و طبيعی اطراف شهرها همراه بوده است. اين در حالی است که بسياری از شهرها دارای منابع فضايی باارزش، اما فرسوده‌ای هستند که راه گشای بسياری از مشکلات به وجود آمدۀ شهرها در حال حاضر است، و از همين جا مسأله بهسازی و نوسازی اين فضاهای باارزش مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه، ايران به دليل استفاده از طرح‌هايی که بيشتر تقليدی بوده و تنها مسايل کالبدی را مورد توجه قرار داده است، نتوانسته از اين فضای باارزش استفاده بهينه‌ای را به عمل آورد. محله جوباره اصفهان از جمله محلاتی است که ضمن برخورداری از قابليت های بالقوه در جذب جمعيت با معضل بافت فرسوده مواجه شده است. اين محله به رغم طرحهای اجرا شده در جهت احيای آن، نتوانسته آن گونه که شايسته قدمت محله و توانهای موجود آن است، در مسير توسعه پايدار فضا گامی موثر بر دارد و همچنان شاهد گريز جمعيت از محله و گسترش افقی شهر هستيم. هدف اين مقاله تحليلی برطرح‌های احياء و نوسازی در محله جوباره و بيان نقاط ضعف و قوت آنها و ارائه‌ راهکارهايی برای استفاده‌ بهينه از اين فضاها ضمن حفظ هويت بافت است. در اين پژوهش، از روش تحقيق توصيفی ژرفانگر استفاده شده وبه منظور سنجش و تجزيه و تحليل اطلاعات از تمامی روشهای مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه و مطالعه کتابخانه ای بهره مند شده است. برخی نتايج حاصل از اين تحقيق به قرار زير است: نوسازی پايدار بدون شناخت و توجه به ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محل امکان پذير نيست؛ بدون جلب مشارکت واقعی مالکان اين بافتها امکان دستيابی به بهسازی مطلوب محقق نخواهد شد.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

تحلیلی بر طرح های احیا و نوسازی بافتهای فرسوده






  • مقاله بازسازي آثار معماري در دوره تيموريان

نویسندگان :
ولي الله كاوسي

چکیده :
بازسازي بناهاي دوره هاي پيشين وجهي بارز از معماري دوره تيموريان است. آغازگر اين جريان شخص تيمور بود. او مال بسياري صرف ساخت و ساز كرد و برخي بناهاي بازمانده از پيش را هم از نو ساخت.
شاهرخ، پسر و جانشين تيمور، بيش از پدر به بازسازي آثار توجه كرد. در زمان او، شاهزادگان و درباريان هم براي احداث و بازسازي بناها تا حدي اختيار يافتند. پس از شاهرخ، جريان تعمير آثار مچنان تداوم يافت و ميرزا اب والقاسم بابر و سلطان اب وسعيد در اين زمينه كوشش هايي كردند. سپس سلطان حسين بايقرا و وزيرش، علي شير نوايي، برخي از آثار پيشين را بازسازي كردند. همچنين بسياري از صاحب منصبان و حتي توانگران ناوابسته به دربار، با ساخت و سازهاي گونه گون بر شمار بناها افزودند. اگر چه از آثار بازسازي شده عهد تيموريان جز اندك نمونه هايي باقي نمانده است، روايت مورخان اين دوره كمبود آگاهي را تا حدي جبران م يكند. به نظر مي رسد اين بخش از معماري آن عصر از ديد پژوهشگران معاصر پنهان مانده است.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید


بازسازي آثار معماري در دوره تيموريان






  • مقاله ارزیابی رویکرد موزه ای به معماری روستایی

نویسنده :
احسان دیزانی

چکیده :
موزه میراث روستایی استان گیلان بیانگر میراث روستایی با توجه به فضای زندگی روستاییان است. در موزه مذکور کل استان به حوزه‌های فرهنگی و معماری تقسیم‌بندی شده و هر ناحیه با نمونه‌هایی از خانه‌ها، فضاها و لوازم وابسته به زندگی روستایی معرفی شده است. بناهایی که در این موزه قرار دارند از نمونه‌های نادر برجای مانده از معماری روستایی گیلان هستند که از مکان اصلی خود واقع در روستاهای استان به اکو‌موزه میراث روستایی انتقال داده شده یا درحال انتقال‌اند.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

ارزیابی رویکرد موزه ای به معماری روستایی

 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

  • مقاله طرح مرمت و بازسازی حمام صرافان بخارا

نویسندگان :

گالینا آستانووا
مارتین دوو

مترجم:
علی اکبر خان محمدی

چکیده :
تحقیق حاضر پیرامون حمام صرافان بخارا دارای دو جهت عمده است.
نخست اینکه این قبیل بناها،علی رغم اینکه در دوران بسط اسلامی در این نواحی نقش اساسی در حیات روزمره مردم،بازی می کردند و در عین دارا بودن همان خصوصیات طاهری و تزیینات آن گونه که در بناهای تاریخی بزرگتر هست،نبود.بنابراین همین امر باعث می شد که چنان که باید مطالعه ای اساسی روی جهات مختلف این قبیل بناها،شیوه بنا،جهت اقتصادی و اجتماعی آنان انجام نشود.
اما جهت دوم در این تحقیق بیان تاریخچه ساخت و اهداف مرتبت بر ساخت و ساز این قبیل بناها به ویژه در کشور ازبکستان است...

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

طرح مرمت و بازسازی حمام صرافان بخارا




  • مقاله بررسی و تبيين سير تحول سياست‌ها و برنامه‌های حفاظت از ميراث فرهنگی، بازۀ زمانی سال 1357تا1391

نویسندگان :
سميه فدايی‌نژاد
پيروز حناچی

چکیده :
بسترها و عوامل گوناگونی در فرايند شکل‌گيری سياست‌ها و برنامه‌های حفاظت از ميراث فرهنگی در ايران تأثير‌گذار بوده‌اند. در اين راستا مقالۀ حاضر، تغييرات ساختاری سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی کشور متأثر از تحولات و رويدادهای فرهنگی ـ اجتماعی، سياسی و اقتصادی کشور را که نقش مؤثری در فرايند شکل‌گيری سياست‌ها و برنامه‌های حفاظت داشته‌اند، مورد بررسی قرار داده است؛ از اين رو، هدف اصلی اين مقاله بررسی و تبيين سير تحول سياست‌ها و برنامه‌های حفاظت از ميراث فرهنگی، به‌ويژه از ديدگاه سازمان ميراث فرهنگی است. برای اين منظور، از روش تحقيق کيفی با راهبرد تفسيرگرايی، به‌منظور تبيين و تفسير موضوع استفاده شده است؛ ابزارهای مورد استفاده شامل جمع‌آوری اطلاعات به روش مطالعۀ اسنادی و کتابخانه‌ای و بهره‌گيری از مصاحبه‌های عميق و ساختاريافته با صاحب‌نظران و غالباً مديران سازمان ميراث فرهنگی است که توضيح و تفسير آن مصاحبه‌ها محتوای مقاله را شکل می‌دهد. يافته‌های حاصل از اين تحقيق نشان می‌دهد قوانين برنامۀ پنج ساله توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و سياسی کشور و تحولات ساختاری صورت گرفته در سطح کشور ازجمله پيروزی انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحميلی، به همراه تغييرات در سطح مديريت سازمان ميراث فرهنگی، تأثيرات متفاوتی را بر فرايند شکل‌گيری سياست‌ها و برنامه‌های حفاظت از ميراث فرهنگی در ايران داشته‌ است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره‌ای که بيشترين همگرايی بين برنامه‌های کلان توسعه‌ای کشور و اهداف سازمان ميراث فرهنگی به‌وجود آمده است، بيشترين دستاوردها در راستای حفاظت از ميراث فرهنگی ـ تاريخی حاصل شده است. به‌علاوه، بررسی و واکاوی قوانين برنامه‌های پنج سالۀ اول تا پنجم توسعه، به‌خصوص برنامه‌های سوم و چهارم توسعه، بيانگر ارائۀ راهبردها و به‌دنبال آن، شکل‌گيری سياست‌ها و اقداماتی مؤثر به‌منظور حفاظت از ميراث فرهنگی از سوی سازمان ميراث فرهنگی و ساير سازمان‌های مرتبط می‌باشند.


برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

بررسی و تبيين سير تحول سياست‌ها و برنامه‌های حفاظت از ميراث فرهنگی




  • مقاله طرح اجرايي مرمت و سامان دهي بنا و محوطه فرهنگي - تاريخي كاخ سروستان

نویسنده :
امير پيروز دقيق اصفهاني

چکیده :
گذشت زمان زياد از تاريخ احداث محوطه فرهنگي - تاريخي سروستان و يادمان برجاي مانده در آن كه از يك شهرت ملي و بين المللي برخور دار بوده ، باعث شده است تا عوامل مخل و مختلفي ، اين مجموعه را به صورت ويرانه و در انزواي با شكوهي پديدار سازند .نظر به اهميت يادمان كاخ سروستان ، وجود تحقيقات گسترده اي در زمينه هاي مطالعات جامع علمي - كاربردي ، عمليات ميداني مستقيم و غير مستقيم و بررسي هاي آزمايشگاهي ضرورت مي نمايد تا با بررسي و بازشناسي دقيق وضع موجود بنا، به آسيب شناسي آن پرداخته و بدين وسيله بتوانيم راهكار مناسب و مؤثري را جهت درمان و تهيه طرح پيشرو مرمت و باز زنده سازي اين بناي منحصر به فرد ارائه نماييم .پژوهش هاي به عمل آمده دربار ه اصول مرمت و باز زنده سازي بناهاي تاريخي وكاربرد روشهاي مرسوم و پذيرفته شده آن در سطح ملي و بين المللي ، رهنمون ما در تدوين و تهيه نظريه ها و اهداف جهت طرح مرمت كاخ سروستان گرديده است . با آن كه بناي كاخ ،دچار آسيبهاي فراوان و لطمات شديدي شده است اما در حال حاضر در يك وضعيت متعادل شده كلي به سر مي برد ، بنابراين براي مرمت و باز زنده سازي آن ، تمهيداتي را بايد انديشيد كه با تأكيد بر حفظ اصالت بنا ، ادامه حيات آن در آينده امكان پذير گردد . نتايج نشان مي دهد كه هم به دليل لزوم حفاظتهاي موقتي و هم به دليل تص ميم بر مطرح كردن كار مرمت عمومي بنا در شرايط فني ، اقتصادي و فرهنگي - علمي مناسب تر و غني تر ، حفظ وضع موجود و تثبيت آن در مقايسه با همه امكانات و روشهاي شناخته شده با آن كه مستلزم هزينه هاي گزافي خواهد بود تنها راه پيشرو و با احساس مسؤوليت تشخيص داده مي شود . در ارتباط با روح دادن دوباره و بازگرداندن فعاليت به محوطه فرهنگي - تاريخي كاخ سروستان ، از ديدگاه ايتاليايي كاميلو بويي تو و نيز از منشورهاي توريسم فرهنگي مصوب نوامبر 1976-ايكوموس و فلورانس مصوب 1982-ايكوموس تبعيت مي نماييم و اعتقاد داريم كه بدين ترتيب ارزشهاي تاريخي ، فرهنگي و علمي حفظ خواهد گرديد .

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

طرح اجرايي مرمت و سامان دهي بنا و محوطه فرهنگي - تاريخي كاخ سروستان





  • مقاله شیوه مرمت بناهاي تاریخی و بافت فرسوده

نویسنده:

ابوطالب فلاح(مجتبی)

چکیده:
عمدتا ساختمان هاي موجود در بافت فرسوده شهرها را تخریب و ساختمان جدیدي به جاي آن بنا می کنند، ولی این راه حل مناسبی براي تمامی بناهاي قدیمی و فرسوده نیست، زیرا ممکن است به لحاظ فرهنگی یک بافت ویژه از شهر مورد توجه باشد، که این بافت وبناها را در زمره بافت و بناهاي تاریخی و فرهنگی قرار می دهد آنگاه می بایست از آن مراقبت و نگهداري کرد، مرمت و مقاوم سازي می بایست با توجه به ساختار مصالح و طرح سنتی بناها انجام شود، به گونه اي که به ظاهر فیزیکی بنا آسیب وارد نشود.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

شیوه مرمت بناهاي تاریخی و بافت فرسوده
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

  • مقاله مرمت شهرى و باززنده سازى كانون هاى اجتماعى و آسيب
(شناسى در بافت تاريخى محله جلفاى اصفهان)

نویسنده :
دكتر حسن اصانلو

چكيده :
محور اين نگارش بررسى تاثير اقدامات انجام شده طى سال هاى 1382 تا 1386 در ارتقا و بهبود تصوير ذهنى است كه در ذهن ناظر از محور تاريخى و فرهنگى جلفا شكل گرفته است. نگارش به صورت مقايسه اى پاياپاى از ديدها و مناظر مشابه شهرى طى سال هاى 1382 و 1386 شمسى از محله جلفا ارائه مى گردد. مرمت شهرى تنها در مجموعه عواملى كه سعى در حفظ و بهبود وضعيت كالبدى شهر دارند-تعمير اثر- خلاصه نمى شود ، نكته مهم به روز نگه داشتن فضاى شهرى و انطباق آن با رفتار و فعاليت اجتماعى شهروندان در دوران حاضر – معاصرسازى اثر- مى باشد. آنچه حائز اهميت است تاثير اين ساماندهى ها و مرمت ها در محيط به منظور حضور مجدد انسان و تقويت ريشه فعاليت هاى مردمى و اجتماعى در عرصه فضاى شهر ى و محل است.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

مرمت شهرى و باززنده سازى كانون هاى اجتماعى



  • مقاله مروری بر نمک زدایی ابنیه و یادبودهای سنگی به روش ضمادگذاری

نویسنده :
ورونیک ورگس بلمین و هاینر زایدل

چکیده:
نمک زدایی با ضمادگذاری بر استخراج نمک های محلول از طریق قرار دادن مواد خیس جاذب بر سطح شئ یا ابنیه ی در حال درمان اشاره دارد. علیرغم استفاده ی متداول از این روش در حفاظت ابنیه، گاهی محقق با نتایج متناقضی مواجه می شود. در مقاله ی پیش رو روش های مختلف ضمادگذاری به منظور نمک زدایی آثار معرفی شده است تا ضمن پرداختن به این مسئله، تحقیقات و مطالعات بیشتری را برای ارتقا دانش در این زمینه پیش روی قرار دهد.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

مروری بر نمک زدایی ابنیه و یادبودهای سنگی به روش ضمادگذاری




  • مقاله بررسی آسیب های وارده کاربرد ملات ماسه سیمان در مرمت آثار سنگی تخت جمشید

نویسنده :
ناهید هراتی اردستانی

چکیده:
معمولترین، رایج ترین و در دسترس ترین ماده ای که در مرمت سنگ های تخت جمشید، از همان سال های نخست شروع برنامه های مرمتی استفاده می شده است، ملات ماسه سیمان(نوعی بتن)بوده است. بر اساس شواهد و مدارک موجود، این ملات از سال 1310 به مدت تقریباً 70 سال است که به عنوان یک ماده مرمتی در نقش استحکام بخش، پرکننده، چسباننده، ملات، اندود و غیره مورد استفاده قرر گرفته است. پس با این طیف گسترده و گوناگون استفاده از ملات ماسه سیمان در مرمت سنگ های تخت جمشید انجام این پژوهش ضروری است.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

بررسی آسیب های وارده کاربرد ملات ماسه سیمان در مرمت آثار سنگی تخت جمشید
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

فهرسـت مقالات مرتبط با مــرمــت و احیــای بنــاهای تــاریخــی

  • مقاله کاربرد فتوگرامتری در ترمیم و بازسازی آثار باستانی
نویسنده :
مسعود ورشوساز
سمیرا دانشگر اصل
محمدحسن عسگري

چکیده:
هر سال شمار شایان‌توجهی عتیقه و آثار سفالی که دارای ترک‌های فراوان‌اند یا شکسته‌اند، از زیر خاک بیرون آورده می‌شوند. هدف از این بررسی، پژوهش درباره‌ی کاربرد فتوگرامتری در ترمیم و بازسازیِ ظرف‌های سفالی یا آثار زیرخاکیِ یافته‌شده است. در این راستا، کار با دو گامِ ساختنِ مدل سه‌بعدیِ تکه‌های یافته‌شده و استخراج مختصات نقاط مرزی و سپس پیدا کردنِ ارتباط‌ها و پیوندهای تکه‌های مرتبط انجام‌پذیر است. برای ایجاد مدل سه‌بعدیِ تکه‌ها، روش‌هایی گوناگون هست. دراین پژوهش، برای تشکیل مدل سه‌بعدی تکه‌ها و استخراج مختصات نقاط مرزی، روش فتوگرامتری برد کوتاه به کار رفت؛ و سپس تکه‌های دارای مرز همانند (هم‌شکل) شناسایی شدند و برای اطمینان از ارتباط آن‌ها، از شیوه‌ی مقایسه‌ی پارامترهای هندسی ( مقایسه‌ی شعاع انحنای مرز و رویه‌ی تکه‌ها) بهره‌گیری شد. در مورد تکه‌هایی که دارای مرز همانند نیستند، تنها شیوه‌ی مقایسه‌ی پارامترهای هندسی برای پیدا کردنِ ارتباط به کار گرفته شد. پس از تشخیص ارتباط‌ها، پیوند و اتصالِ تکه‌ها در رایانه انجام پذیرفت و مدلِ آغازینِ شیء بازسازی شد. بررسی‌های انجام‌گرفته نشان دادند که بهره‌گیری از روش فتوگرامتریِ برد کوتاه (برای ساختنِ مدل سه‌بعدی) و شعاع انحنا (برای ایجاد ارتباط میان تکه‌های یافته‌شده) ترکیبی بسیار مناسب برای بازسازیِ آثار باستانی است.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

کاربرد فتوگرامتری در ترمیم و بازسازی آثار باستانی



  • مقاله بازخوانی یک تجربه - مداخلات مرمتی پشت بام خانه فیلی شیراز
نویسنده :
هانی زارعی
(مدرس دانشگاه پیام نور مرکز اوز)


چکیده:
خانه فیلی در محله گود عربان شیراز از خانه های قاجاری است که در دوره های بعد بازسازی و مداخلاتی در آن انجام گرفته است. بعد از قاجار، بنای فوق به دلیل عدم رسیدگی استفاده کنندگان، متحمل آسیب های فراوانی شده است. هدف اصلی این پژوهش شناخت ویژگی های آن و مرمت بخش های آسیب دیده اش از جمله پوشش ها و نشست های بنا در کنار معرفی و ارائه جزئیات پوشش بنا به منظور سبک سازی، مرمت و استحکام بخشی آن است. به همین منظور در راستای رفع و بهبود عوامل ذکر شده اقدامات انجام گرفته شامل:
سبک سازی پشت بام و برداشتن خاک آوار، تعویض تیرهای فرسوده و موریانه خورده و استحکام بخشی دیوارها است. در مرمت پشت بام پس از سبک سازی بنا بر اساس ویژگی کاربردی مصالح اولیه بام، از مصالح جدید استفاده شده است. به طور مثال از تخته کوبی روی تیرها به جای نی، قرارگیری لایه پلاستیک روی تخته کوبی به جای حصیر، پوکه معدنی به جای خاک آوار، و در انتها یک لایه ماسه سیمان و عایق رطوبتی به جای کاهگل استفاده شده است.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

بازخوانی یک تجربه - مداخلات مرمتی پشت بام خانه فیلی شیراز
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا