گنجینه معماری یزد

habib_mohamadi

عضو جدید
سلام و درود بر دوستان ِ عزیز معماری ..

این تاپیک را برای
" گنجینه معماری یزد" افتتاح می کنیم ، و از این پس مطالب مرتبط را در اینجا قرار می دهیم .

موفق باشید...:gol:
.
.
.

قوانین این تاپیک :
1- لطفا ،در عنوان پست ِ خود ، نام ِ مکانی را که می خواهید ارائه و بررسی کنید ، بنویسید .
2- به خاطر احترام به قانون ِ نشر ، ذکر ِ منبع را فراموش نفرمایید .
3- عکسها را از سایتهای معتبر آپلود کنید، تا پست ها بعد از گذشت ِ زمان ، دچار مشکل نشوند .
4- لطفا جهت ِ حفظ ِ انسجام و تسلسل ، از دادن ِ پست های بی ارتباط با موضوع (اسپم) اکیدا خودداری نمائید .


فهرست مطالب:

عکس هایی از یزد#1
میدان امیر چخماق#2
شناخت باغ دولت آباد یزد و بررسی هندسه باغ با تاکید بر اصل تقارن#3
یزد، شهر "ترین" های ایران #4
سد شاه عباسی#5-#6
تفرجگاه «مرتضی علی»#6
آتشكده‌#7
باغ دولت‌آباد#8
معماری ابرکوه #9
سرزمین مهر و خشت #10
آب‌انبار ستی فاطمه#11

روستای خرانق
#12
معماری شهر نقاب
#13
معماری شهر سربداران#14
بقعه سید شمس الدین یزد#15
نـمای باستـانی یـزد از دوربیـن یک توریـست#16
موزه ملی فرش دستباف اردکان - خانه افضلی #17
موزه آیینه و روشنایی یزد #18

عکس هایی از یزد
 

پیوست ها

  • 1.zip
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • 2.zip
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • 3.zip
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 0
  • 4.zip
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 0
  • 5.zip
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 0
  • 6.zip
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0
  • 7.zip
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 0
  • 8.zip
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 0
  • New Folder.zip
    880.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • New Folder.zip
    639.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sargen

عضو جدید
گنجینه معماری یزد

میدان امیر چخماق یزد

§میر جلال الدین چقماق شامی در دور تیموریان، از طرف شاهرخ به حکومت یزد منصوب گردید و با کمک همسرش فاطمه خاتون ( ستی فاطمه ) در این مکان میدان گاهی ودر اطراف آن آب انبار ، خانقاه ، مدرسه ، کاروانسرا، چاه آب ، بازار واز همه مهمتر مسجد امیر چقماق ( مسجد جامع نو) را بنا نهاد.
§این مسجد دارای گنبد عظیم و صفه ای عالی و دو شبستان زمستانی و تابستانی است. محراب مسجد دارای سنگ مرمرین زیبایی است که اطراف آن با کاشی های معرق تزیین شده و آیاتی از قرآن بر روی آن نقش گردیده است. این مجموعه در قرن نهم ق . بنا نهاده شده است.





§مسجد امیرچقماق دارای شیوه ی معماری خاص قرن هفتم و هشتم هجری است. بنای مسجد و داشتن سه در رفیع و با شکوه و همچنین پیش خان یا جلو خان جالب آن شهرت بسزایی دارد. در سردر قسمت شرقی آن کتیبه ای است که تاریخ بنای مسجد بر روی آن نوشته شده و حاکی از آن است که بنای مسجد به سعی بی بی خاتون ، زوجه ی امیر چقماق فرمانروای یزد در سال ( 841 ه.ق) اتمام یافته است. در قسمت کریاس مسجد که در آن به میدان ، باز می شود ، سنگی نصب شده که بر آن متن وقف نامه ای به خط نسخ حک شده است. مسجد امیر چقماق متعلق به مجموعه ای است که شامل تکیه ، بازار، آب انبار ، خانقاه، مدرسه ، کاروانسرا، چاه خانه و نخل بوده است. نخل عظیم موجود در میدان لا اقل از سال
( 1229 ه.ق) وجود داشته است. زیرا این تاریخ ، به عنوان تاریخ وقف بر روپوش آن دوخته شده است.






این عکسو با دوربین canon s5 گرفتم اگه کسی از یزد عکس خواست من براش بزارم بیشتر مکاناشو گرفتم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
گنجینه معماری یزد

شناخت باغ دولت آباد یزد و بررسی هندسه باغ با تاکید بر اصل تقارن



منبع :نشریه اینترنتی معماری منظر

علی اکبر یعقوبی




چکیده:
تقارن یکی از اصول معماری ایرانی بشمار می رود که در باغ ایرانی از این اصل بسیار استفاده شده است.اصل تقارن هم در هندسه کلی باغ و هم در بناهای ساخته شده در باغ ایرانی به خوبی دیده می شود. اوج این تقارن را می توان در محور اصلی باغ دید یعنی جایی که حتی گل ها و درختان نیز قرینه کاشته می شوند. طرح باغ دولت آباد یکی از اصیل ترین و بدیع ترین طرح های باغ رسمی ایرانی است که هندسه آن یک هندسه منظم بوده که سطح باغ را به دو بخش مستطیلی شکل عمود بر هم (باغ بيروني و باغ اندروني) تفكيك کرده است.
در این مقاله سعی بر آن بوده که پس از بررسی و شناخت کلی باغ دولت آباد و تحلیل هندسه و نظام باغ به بررسی اصل تقارن درهندسه محورهای باغ پرداخته شود. البته با توجه کم بودن منابع موجود و در دسترس نبودن برخی از این منابع کار در این مورد نیازمند بررسی های بیشتر است و فرض مطرح شده می بایستی از جهاتی دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد. نکته قابل تامل در هندسه باغ دولت آباد عدم تطابق محور باغ اندرونی بر محور باغ بیرونی می باشد بطوریکه امتداد محور طولی باغ اندرونی، نسبت به مرکز تقارن باغ بیرونی انحراف دارد.

کلمات کلیدی:
باغ دولت آباد، هندسه، تقارن
شناخت باغ
"هشت باغ دولت آباد" که به اختصار "باغ دولت آباد" نامیده میشود از مجموعه های مشهور دوره زندیه می باشد که قدمت ساخت آن به سال 1160 هجری قمری باز می گردد.این باغ به دستور محمد تقی خان بافقی ، حکمران و والی یزد ساخته شد.(قهاری 1379) از جمله مهم ترین اقدامات وی در این دوران ، ساخت قنات و باغ دولت آباد بود.قنات دولت آباد که نقشی اساسی در موجودیت بخشی به باغ دولت آباد را دارد، به طول تقریبی 60 کیلومتر یکی از مهم ترین و طولانی ترین قنات های شهر یزد است. قنات از ارتفاعات مهریز سرچشمه می گرفت و پس از مشروب کردن بخشی از اراضی مهریز و به کار انداختن چند آسیاب آبی به یزد می رسید و همه باغ دولت آباد را سیراب می کرد و پس از آن به طرف اراضی اطراف باغ جاری می شد و زمین های کشاورزی را مشروب می کرد.(باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)
باغ دولت آباد یکی از زیباترین باغ های ایران به شمار می رودکه در وسعتی در حدود 6.4 هکتار احداث شده است. در زمان محمد تقی خان ، باغ از سمت شمال به خیابانی می رسید که درختان بسیاری داشت؛ بطوریکه این درختان ،مانع دید از خارج به داخل باغ می شدند. به این سبب این خیابان را "هزار درخت" نیز می گفتند که عرض 4تا 5 متر و طولی بیش از 20 کیلومتر داشت و به سمت رحیم آباد می رفت. در سمت شرق باغ نیز خیابانی بطول 8 کیلومتر قرار داشت و از سمت غرب باغ به مسیل رودخانه ی خشک محدود می شد.در این زمان باغ خارج از حصار شهر یزد قرار داشت. با گسترش یافتن شهر ، این باغ در دوران قاجاریه متصل به دروازه"چهار منار" اما همچنان خارج شهر قرار می گرفت. اما با گذشت زمان، بافت شهری اطرف آن را پر کرد ، بطوریکه در دوران پهلوی ساخت و ساز حومه شهر ی پیرامون آن را فرا گرفت و به تدریج باغ در مرکز شهر یزد قرار گرفت. (باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)

تصویر هوایی باغ، محدوده کنونی باغ با رنگ قرمز مشخص شده است. ماخذ: گوگل ارث

باغ در زمان تاسیس:
1. باغ دولت آباد
2. شهر قدیم
3. شهر قلعه ای
4. مزارع و باغات


باغ در زمان حال
1. باغ دولت آباد
2. بافت جدید
3. بافت قدیم
4. شهر قلعه ای


ماخذ: طلایی، اسماعیل؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، 1379

طرح باغ
طرح باغ دولت آباد یکی از اصیل ترین و بدیع ترین طرح های باغ رسمی ایرانی است. سطح باغ به دو بخش با محیط مستطیل با ابعاد 116 در 274 متر و 104 در 278 متر ، تقسیم می شود که به صورت عمود بر هم قرار گرفته اند. محور تقارن مستطیل بزرگتر – محور اصلی باغ- در راستای شمالغربی– جنوبغربی با زاویه 30 درجه نسبت به محور غربی– شرقی قرار می گیرد. محیط مستطیل بزرگتر (آنچه اکنون عموم بعنوان باغ دولت اباد می شناسند) باغ "اندرونی" را شکل می داده که در واقع باغ خصوصی و اقامتگاه خانواده بوده است. محیط مستطیل کوچکتر که در سمت شمال قرار دارد ، محدوده ی باغ بیرونی را مشخص می کند. این باغ که باغ "بهشت آیین" نامیده می شود ، محل برگزاری تشریفات حکومتی و مراسم ورزشی بوده است(باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)

پلان باغ دولت آباد
1. باغ اندرونی
2. باغ بیرونی ( باغ بهشت آیین)


ماخذ: نعیما، غلامرضا؛ باغ های ایرانی و کوشک های آن
عناصر و اجزای باغ
همانطور که اشاره شد پیدایش مجموعه عمارات باغ دولت آباد پس از احداث و احیای رشته های قناتی است که با همین نام شکل گرفته و پس از رونق باغ های پیرامون ، در آن چند عمارت شامل عمارت سر در، عمارت بهشت آیین، تالار آیینه، عمارت تهرانی، عمارت هشتی (عمارت بادگیر)، عمارت سردر شمالی(مربوط به باغ بهشت آیین) و تالار طنبی احداث گردیده است. هم چنین اصطبلی بزرگ با شترخان و غلام خانه در غرب باغ و در کنار رودخانه خشک قرار دارد.
عناصر و اجزای باغ :
1. عمارت سردر (بهشت آیین)
2. عمارت هشتی (عمارت بادگیر)
3. تالار طنبی
4. عمارت طهرانی
5. تالار آیینه
6. عمارت سر در شمالی
7. اصطبل بزرگ
8. ابنیه فرعی و خدماتی
9. آب انبار


در واقع باغ دارای چهار بنای اصلی بوده که سه دستگاه آن به نام هشتی، تالار طنبی و سردر هنوز بر پای است و قسمتی از اطاق های زمستانی هم وجود دارد ولی بقیه ساختمان ها و حتی عرصه ی آن از بین رفته است.(قهاری 1379)
علاوه بر این بناهای اصلی، ابنیه فرعی و خدماتی در ضلع شرقی باغ شامل آبدار خانه،شربت خانه ،آشپزخانه و تاسیسات چاه و منبع آب با گاورو وجود دارد که در مواقع کم آبی برای پر کردن حوض های متعدد باغ از آن استفاده می شده است. (باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)
مجموعه ساختمان های دولت آباد هر یک دارای مشخصات معماری و جلوه های اصیلی از کاربرد فضا های مورد نیاز در آن زمان است. « "عمارت هشتی" که در انتهای محور اصلی باغ و متصل به دیوار جنوبی است در واقع کوشک اصلی باغ محسوب می شود و به سبب وجود بادگیر مرتفع آن شهرت خاصی دارد. این بادگیر با 33متر و 80 سانتی مترارتفاع ، بلندترین بادگیر موجود در ایران است.عمارت هشتی دارای سه اتاق بزرگ و حوضخانه ای (با حوض یکپارچه مرمرین) در وسط می باشد. طرح آن شبیه سایر کوشک های ایرانی است و طبقه فوقانی یک تالار و صفه و منظر دارد». (باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)

تصویر باغ، دید به عمارت هشتی و بادگیر، ماخذ: مولف

در سمت غرب عمارت هشتی، "عمارت طَنَبی" بزرگ و مجللی قرار دارد که دارای بادگیری مربع شکل و رو به باغ است. در دو طرف تالار طنبی، تالارها، صفه ها وشبستان هایی در یک طبقه جای دارد که در و روزن های آن ها به طنبی باز میشود. در زیر طنبی، زیر زمینی ژرف کنده اند که با دو پله راست به باغ می پیوندد و از طرف جنوب با راهرویی به محوطه زیر بادگیر ارتباط دارد.(باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)
"عمارت سردر" (در مرز مشترک دو باغ اندرونی و بیرونی) اصلی ترین عمارت باغ بهشت آیین بشمار است که دو طبقه است و زیر خان آن از یک سردر، هشتی و یک اتاق بزرگ (رو به شرق) و چند اتاق کوچک (رو به شمال و جنوب) و چند راهرو تشکیل شده است.(باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)

دید به عمارت سردر ( بهشت آیین)، ماخذ: مولف

گونه شناسی باغ
دولت آباد از نقطه نظر گونه شناسی عملکردی ، باغ"سکونتگاهی- حکومتی" می باشد. به نحوی که باغ بیرونی محل انجام تشریفات حکومتی ، مراسم ورزشی و اداره امور شهر بوده است و باغ اندرونی،بخش خصوصی و اقامتگاهی مجموعه به شمار می رفته است. «درباغ هاي سكونتگاهي- حكومتي عرصه اندروني را از ساير عرصه ها كاملاً متمايز مي كردند و حتي دربان يا حاجبي را براي نظارت بر آن تعيين مي كردند.»(حیدرنتاج 1385)
از دیدگاه گونه شناسی کالبدی ، دولت آباد از نوع "باغ-حیاط" به شمار می رود زیرا ساختمان ها و عمارات آن در اطراف باغ قرار می گیرد. (مانند نارنجستان قوام و باغ هفت تنان در شیراز)
نظام آبیاری باغ
منبع اصلی تامین آب باغ ، قنات دولت آباد می باشد. در وقف نامه مفصل قنات دولت آباد نوشته شده است : « بر هیچ احدی مباح و روا نیست که پیش از گذشتن آب از باغ مذکور در آن تصرف نماید، اگر چه فی المثل ، همه آب دادن یک وجب زمین باشد. مگر در صورتی که به جهت آفات سماوی ، کمی آب به جایی برسد که گذشتن آب از باغ ممکن نباشد که در این صورت متولی را جایز است که در هر موضع که صلاح باشد آب را به مصرف برساند». علاوه بر قنات ، برای مواقع خشکسالی و برای سیراب کردن باغ و پرکردن حوض های متعدد آن ، یک چاه و منبع آب با گورو (آنچه امروز گاورو نامیده می شود) در ضلع شرقی باغ و در کنار ابنیه خدماتی احداث شده بود. همچنین در مواقع اضطراری از آب ذخیره شده در آب انبار باغ نیز استفاده می شد. (باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)
در باغ دولت آباد، آب به تمامی به نمایش گذاشته می شود. معمار با بازی وصف ناپذیری ، بارها آب را به درون زمین برده و بیرون آورده است، بطوریکه آب در تمام سطح باغ حضوردارد. آب ابتدا در زیر بادگیر عمارت هشتی و در یک حوض یکپارچه مرمرین دیده می شود که در آن می جوشد و بالا می آید. سپس به حوضی در وسط این عمارت وارد می شود و از آن به سه حوض کشیده مستطیل شکل در سه شاه نشین سرازیر می شود. در مقابل ارسی اتاق ها، سه سینه کبکی وجود دارد که از سنگ مرمر است و آن را به شکلی تراشیده اند تا موج ایجاد کند و حجم آب را بیشتر از واقعیت نشان دهد. (باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)
آب از هر سینه کبکی، وارد یک حوض کوچک می شود که حوض کلگی نامیده می شود و از آنجا در آبنمای بزرگ باغ جاری می شود. این آبنما دقیقا بر محور اصلی باغ قرار دارد و ابعاد آن متناسب با ارتفاع بادگیر عمارت هشتی است، بطوریکه تصویر این عمارت را بگونه ای کامل در آب منعکس می کند. (آب درون آبنما در این مرحله وارد آبگردانی بسبار زیبا می شده که اکنون از بین رفته است). بعد از آن آب از زیر عمارت سردر وارد باغ بهشت آیین می شود و به یک استخر 12 ضلعی بزرگ که در شمال عمارت قرار داررد می ریزد و از آنجا به سمت سه استخر مستطیل شکل در سه جانب دیگر سرازیر می شود. سپس آب از این استخرها بسوی خیابان ها و آبادی ها جاری می شود و به مصرف کشت و زرع می رسد. در واقع معمار تنها به عبور آب از لایه های زیرین زمین و سیراب کردن درختان قناعت نمی کرد، بلکه آب گوارا را به روی زمین می آورد و به نمایش می گذاشت تا روح ساکنان کویر را نیز سیراب کند.(باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)

نظام آبیاری باغ:
1. مسیر نمایان حرکت آب
2. مسیر پنهان حرکت آب
3. حوض و آبنما


ماخذ:مولف


حوض مرمرین عمارت هشتی (زیر بادگیر) :
در اینجا آب برای اولین بار در باغ دیده می شود
ماخذ: مولف

نظام کاشت باغ
یکی از خصوصیات مهم باغ ایرانی ، نظم دقیق و هندسی در نحوه کاشتن درختان است و برای این منظور هر بخش از باغ که به مربع یا مستطیل است به مربع های کوچک تقسیم و در هر راس این شبکه مربعی یک درخت که عمر طولانی تر دارد کاشته می شد و سپس این مربع ها به مربع های کوچک تر تقسیم و در هر راس آن درختان با عمر متوسط و به همین ترتیب درختان با عمر کوتاه در رأس های مربع های میان آنها کاشته می شد.(انصاری, باغ ایرانی)
در باغ دولت آباد نیز مانند سایر باغ های ایرانی نظم کاشت بر اساس نظم هندسی کالبد باغ تعیین می شود و بر هندسه آن تأکید می کند. در کناره کرت های اصلی باغ ، دو ردیف کاج و یک ردیف سرو شیرازی کاشته شده است. این نوع کاشت درخت علاوه بر ایجاد یک پرسپکتیو و مسیر دید طولانی و تمرکز دید، با ایجاد سایه در مسیر اصلی باغ ، رهگذران باغ را از گزند آفتاب سوزان در امان می دارد.
در داخل کرت ها انواع درختان میوه کاشته می شد، از جمله درخت انجیر و درخت توت. هم اکنون چند اصله درخت توت با بیش از صد سال عمر، در باغ وجود دارد. همچنین در کرت ها نارنجستان، انارستان و تاکستان ایجاد می شد. در کرت های جانبی نیز گیاهان پوششی مانند پیچ امین الدوله، شبدر، یونجه و اسپس کاشته می شد.(باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)
در باغ بهشت آیین نیز کرت بندی ها ، سه حیاط بوجود آورده اند بطوریکه در دو طرف هر یک از حوض های مستطیل شکل ، دو باغچه وجود دارد که درآن ها نیز گل های تزیینی کاشته می شده است.(باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)

تصویر هوایی، نحوه کرت بندی باغ بهشت آیین، ماخذ: گوگل ارث

فاصله میان درختان را از گل سرخ پر می کردند،چنانکه معمرین می گویند؛ برای گلابگیری از این گل ها، دو ماه وقت لازم بوده است. در چهار خیابانی که ازتقاطع راه غلامخانه و خیابان های باغ بوجود می آمده است، درختان بید مجنون و ارغوان بر مهتابی بزرگ سایه می افکند که اطراف آن ازیاس زرد، نسترن و بوته های گل پر بوده است. همچنین بر بالای مهتابی دیگری که در کنار حوض عمارت سردر قرار دارد، داربستی از گل نسترن وجود داشته است.(باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)

نحوه کاشت درختان:


ماخذ: مولف
هندسه باغ
هندسه باغ یک هندسه ی منظم است که سطح باغ را به دو بخش مستطیلی شکل عمود بر هم (باغ بيروني و باغ اندروني) تفكيك کرده است. محور تقارن مستطیل بزرگتر ، محور اصلی باغ اندرونی است که آبنمای بزرگ باغ به ابعاد 194 در 12 متر بر این محور منطبق می باشد. در واقع این محور، همان محوری است که عمارت سردر را به عمارت هشتی متصل می کند. «معمار باغ با کاشت درخت در دو جانب محور اصلی ، علاوه بر این که سبب تمرکز دید بسوی عمارت های اصلی باغ می شود ، موجب عدم محدودیت دید از سوی هر یک از عمارات بسمت منظر باغ نیز می گردد و بر اتصال بصری بین دو عمارت تاکید می کند».(باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383) «وجود چشم انداز اصلی به شکل مستقیم و کشیده در محور طولی باغ روبروی کوشک و کاشتن درختان بلند در دو طرف آن نقشی اساسی در ایجاد پرسپکتیوی دارد که باغ را طولانی تر جلوه گر می سازد». (انصاری, باغ ایرانی)
آبنما که دقیقا بر محور تقارن باغ اندرونی منطبق می باشد سطح باغ را به دو کرت مستطیلی متقارن تقسیم می کند. «در باغ اندرونی قسمت عمده باغ کرت بندی شده است. تناسبات کرت بندی ها از تناسبات دو باغ مستطیل شکل تبعیت می کند.» (باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید 1383)
محورتقارن مستطیل کوچکتر که همان باغ بهشت آیین می باشد بر محور اصلی باغ عمود می باشد. مستطیل باغ بهشت آیین توسط یک حوض مستصیلی بزرگ که عمود بر محور تقارن مستطیل است به دو قسمت مربع شکل تقسیم می شودکه در واقع کرت های اصلی باغ بهشت آیین همین مربع ها می باشند.
پلان باغ دولت آباد:
محورهای باغ و نحوه تقسیم کرت های اصلی در پلان مشخص شده است


ماخذ: مولف
تقارن یکی از اصول معماری ایرانی بشمار می رود بطوریکه در معماری سنتی ایران در تمامی بناها به اشکال مختلف از آن استفاده شده است. در باغ ایرانی نیز از این اصل بسیار استفاده شده است. کوشک به عنوان اصلی ترین بنای باغ ایرانی بر روی محور تقارن باغ قرار می گیرد.اوج این تقارن را می توان در محور اصلی باغ دید یعنی جایی که حتی گل ها و درختان نیز قرینه کاشته می شوند.نکته قابل تامل در هندسه باغ دولت آباد عدم تطابق محور باغ اندرونی بر محور باغ بیرونی می باشد بطوریکه امتداد محور طولی باغ اندرونی، نسبت به مرکز تقارن باغ بیرونی انحراف دارد.در بررسی علت این مساله به نظر می رسد که با توجه به زمان شکل گیری دو باغ که بنا بر منابع تاریخی موجود هر دو باغ در یک زمان یا با فاصله زمانی اندک از یکدیگر ساخته شده اند این عدم تطابق می تواند زمینه ای برای گام های بعدی تحقیق در زمینه هندسه باغ دولت آباد باشد که ابن امر مستلزم تحقیقات میدانی و جستجو در منابع تاریخی مرتبط است.(البته فرض مطرح شده با در نظر گرفتن پلان های قدیمی تر باغ مطرح می شود زیرا در دهه 1370 ه.ش با ساخت خیابان بزرگی در شمال باغ، قسمت اعظمی از باغ بهشت آیین تخریب گردیده و از زمین آن برای ساخت بلوار استفاده شد.)

منابع:
1. قهاری، علیرضا؛ معماری و فرهنگ، عمارت هشت باغ دولت آباد، پاییز 79، ص 82-84
2. باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید، انتشارات موزه هنرهای معاصر، 1378، ص162-169
3. طلایی، اسماعیل؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، 1379
4. حیدرنتاج، وحید؛ گونه شناسی باغ ایرانی، ماهنامه نظر، 1385
5. انصاری، مجتبی؛ باغ ایرانی،مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری و شهرسازی
6. انصاری، مجتبی؛ جزوه درس مبانی معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس،1386
 

mortezaasti

عضو جدید
شهر «ترین» های ایران



یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیاست. همین دو ویژگی کافی است تا ایرانیان بدانند کشوری به وسعت تاریخ جهان دارند و شهری کویری که می توانند خشت به خشت، ریگ به ریگ و لحظه به لحظه تاریخ آن را به رخ جهانیان بکشند.
دومین شهر تاریخی جهان «برترین» جاذبه های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی زیادی دارد که هر کدام از آنها می تواند به تنهایی جاذبه ای منحصر به فرد برای بازدید گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی و تاریخ ایران و جهان باشد.

این شهر به شهر بادگیرها معروف است. به دارالعباده، شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب.
تاریخ نویسان معتقدند که قدمت یزد به پیش از اسلام می رسد. عده ای هم می گویند که شاید شهر تاریخی یزد را باید در نقطه دیگری غیر از مکان کنونی آن جستجو کرد. اما با این حال قدمت بسیاری از آثار تاریخی کشف شده در شهر یزد به قرن پنجم هجری باز می گردد. در عین حال کشف بناهای دیگری متعلق به قرن های دوم و سوم هجری، تردیدها را در تخمین قدمت شهر یزد بیشتر می کند.

در هر صورت تاریخ سکونت انسان در این خطه از هزاره سوم پیش از میلاد فراتر رفته است، به طوری که در عهد پیشدادیان طایفه های در حال کوچ از بلخ به پارس، این سرزمین را یزدان نامیدند و از آن زمان به بعد یزد محل عبادت شد.
یزد را از آن جهت امن ترین شهر می دانند که جنگ و بلایای طبیعی تا کنون نتوانسته به آن صدمه ای وارد کند. به همین دلیل است که تاریخ نویسان از آن به عنوان امن ترین شهر ایران یاد کرده اند. مارکوپولو جهانگرد ایتالیایی نیز درباره یزد می گوید که تجار جاده ابریشم این شهر را به لحاظ امنیت مالی و جانی آن دوست دارند.

گسترده ترین بافت تاریخی ایران


بافت تاریخی شهر یزد با مساحتی در حدود 800 هکتار را می توان گسترده ترین و اصولی ترین بافت تاریخ ایران دانست که تجربه های متفاوتی در زمینه مداخله متولیان امر در شبکه معابر را در خود جای داده است.
بافت تاریخی یزد به عنوان دومین بافت خشتی دنیا و دست نخورده ترین بافت تاریخی کشور به شماره 15000 در فهرست ملی ثبت شده است.


نارین قلعه، قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان


قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا نارین قلعه یا کهندژ نام دارد که در شهر باستانی میبد بر فراز تپه ای بلند بنا شده و بر تمامی ‌شهر میبد و پیرامون آن دید دارد. تا کنون کشوری ادعا نکرده است که بنایی قدیمی تر از کهندژ دارد.
کهندژ نام دژهای کهنی است که در آغاز پیدایش شهرها بنا شده اند. این دژها در دوره پیش از اسلام و بیشتر در دوران ماد، هخامنشی و اشکانی ساخته شده و بناهایی تک و پر تراکم بودند که بر فراز تپه‌های طبیعی یا مصنوعی می‌ساختند.


طولانی ترین قنات ایران


طولانی ترین قنات ایران به نام «قنات زارچ» با طول صد کیلومتر در استان یزد قرار دارد. این قنات یکی از کهن ترین قنات های ایران به شمار می آید که سابقه ای بیش از سه هزار سال دارد. طول کوره قنات زارچ بیش از 71 کیلومتر بوده و تعداد چاه های آن دو هزار و 115 حلقه شمارش شده است.

مسن ترین درخت جهان


سرو چهار هزار ساله ابرکوه را می توان مسن ترین موجود زنده جهان نامید. هر چند که گفته می شود در کشور سوئد نیز درختی وجود دارد که از سرو ابرکوه قدیمی تر است اما اکنون از درخت پیر سوئد تنها ریشه های آن باقی مانده در حالی که سرو کهنسال شهرستان ابرکوه با 25 متر ارتفاع 18 متر محیط و 5.11 متر اندازه دور تنه در قلب ایران زنده و سبز است و آرام آرام زندگی می کند.


بلندترین بادگیر جهان


بلندترین و منحصر به فرد ترین بادگیرهای جهان را تنها می توان در استان یزد پیدا کرد. بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان به حساب می آید. این بادگیر که نمونه ای از معماری دوره زندیه را داراست در سال 1160 هـ.ق توسط محمدتقی خان یزدی مشهور به خان بزرگ سرسلسله خوانین یزد ساخته شد.
این بادگیر ارتفاعی به طول 33 متر و 80 سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند.

در کنار این بادگیر باغی شامل سه عمارت هشتی و سردر و تالار آینه نیز موجود است که بهشت آیین خوانده می شود و دارای نقوش اسلیمی است.
این باغ مدتها محل اقامت کریم خان زند در یزد بود و از نظر طراحی در شمار زیباترین باغ های دوره زندیه و قاجاریه محسوب می شود.

قدیمی ترین میدان ساعت شهری در ایران


قدیمی ترین ساعت شهری ایران در میدان وقت الساعت یزد نصب شده است. این ساعت آفتابی به استناد کتاب جامع مفیدی نخستین ساعت شهری است که فردی به نام ابوبکر ساعت ساز یزدی آن را در سال 725 هجری قمری در مدرسه رکنیه در جوارمسجد جامع یزد نصب کرد. این مکان بعدها به نام میدان وقت الساعت شهرت یافت.


قدیمی ترین نخل چوبی ایران


نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با 450 سال عمر متعلق به عصر صفوی و به نخل حیدری ها معروف است. بلندی این نخل 8.5 متر و اضلاع آن نیز 8.5 در 8.5 متر است.
این نخل مجموعه مشبکی از چوبهای تراشیده شده با گره چینی ها و تیرهای بزرگ است که تقریبا به شکل درخت سرو (نماد آزادگی) ساخته شده است. اما بزرگترین نخل ایران نیز با همین ویژگی ها در شهرستان زارچ قرار دارد.
یزدی ها رسم دارند که در ایام سوگواری امام حسین(ع) مراسم نخل گردانی اجرا کنند. این نخل توسط 150 نفر در میان مردم گردانده می شود تا مراسم ویژه آن نمادی باشد برای آزادگی و مظلومیت امام سوم شیعیان.

قدیمی ترین مسجد ایران


ساخت مسجد جامع فهرج واقع در 30 کیلومتری شهر یزد، به نیمه اول قرن اول هجری برمی گردد. این مسجد، تنها مسجد جهان اسلام است که ساختمان آن از ابتدا تا کنون هیچ تغییری نکرده است. اگرچه در میان باستان شناسان اختلاف نظر وجود دارد اما ظاهرا مسجد جامع فهرج قدیمی ترین مسجد ایران است. مسجد جامع فهرج کماکان زنده و پویا بوده و در آن نماز جماعت برپا می کنند.

بلندترین مناره های جهان


مسجد جامع کبیر یزد یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان به شمار می رود و به جرات می توان گفت دارای بلندترین مناره های جهان است. بنای این مسجد با عظمت قرنهاست که از فراسوی تاریخ تمدن این سرزمین می درخشد به نحوی که در کتب تاریخی یزد آمده است:«مسجد را بر جای آتشگاه ساسانی ساخته اند و سنگ بنای آن توسط علاء الدوله گرشاسب نهاده شده است». مسجد جامع قدیم در قرن ششم هجری قمری و به دستور گرشاسب از نوادگان «علاء الدوله کالنجار» ساخته شد و بنای اصلی مسجد کنونی از آثار «سید رکن الدین محمد قاضی» است.

دو مناره مسجد که ارتفاع تقریبی آن از کف تا نوک به بیش از 52 متر می رسد، دارای قطری در حدود هشت متر است که در دوره صفوی به بنا افزوده شده اما در سال 1313 هجری شمسی فرو ریخت و دوباره تجدید بنا شد.
بلندای این مناره ها و اینکه کاشی کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره ها انجام شده، تعجب همگان را بر می انگیزد زیرا این مناره ها هرچه به سمت بالا رفته باریکتر شده و تنها یکی از آنها دارای پلکان است از اینرو ظرافت کاشی کاری در این ارتفاع به واقع قابل تحسین است.

بیشترین تعداد دخمه ها در یزد


دخمه محلی است که زرتشتیان، مردگان را بر طبق آداب دینی در آن می نهادند اما از وقتی که به دفن کردن در گورستان پرداخته اند، استفاده از دخمه متروک شده است. بیشترین این دخمه ها در یزد قرار دارد چون در این شهر زرتشتیان زیادی زندگی می کردند. دخمه قدیمی یزد حدود سی سال است که دیگر مورد استفاده نیست، دخمه مانکجی لیمجی هاتریا، دخمه چم تفت، دخمه شریف آباد اردکان،دخمه ترک آباد اردکان تنها نام تعدادی از دخمه های زیاد موجود در یزد است. سرپرستی این دخمه ها را انجمن زرتشتیان بر عهده دارد.


تنها آب انبار شش بادگیری جهان


انبار شش بادگیر یزد به دلیل دارا بودن شش بادگیر به این نام معروف شده و تنها آب انبار شش بادگیر جهان است. سه بادگیر آن از ابتدا ساخته شده بود و سه بادگیر دیگر بعدها به آن اضافه شده است، با کمی دقت در شکل بادگیرها تفاوت سه بادگیر قدیمی با دیگر بادگیرهای آن را می توان مشاهده کرد. شش بادگیر آب انبار با توجه به شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه به شکل هشت وجهی هستند. شهر یزد همچنین دارای تنها آب انبار هفت بادگیری جهان با دو مخزن است که در روستای عصر آباد قرار دارد.


تنها کاروانسرای دایره ای در ایران


غیراز همه جاذبه های منحصر به فردی که در شهر یزد وجود دارد، می توان تنها ترین کاروانسرای دایره شکل ایران را هم در شهرستان مهریز در مسیر یزد به کرمان مشاهده کرد.
کاروانسرای زین الدین یکی از 99 کاروانسرایی است که شاه عباس در ایران ساخته با این تفاوت که معماری آن دایره ای است.اکنون از این کاروانسرا به عنوان یک اقامتگاه سنتی و جاذبه گردشگری یاد می شود.

می گویند که اقامت در این کاروانسرای 400 ساله و دیدن آسمان پر ستاره اش امری است که با آن تجربه سفر به یزد، تاریخی ترین شهر جهان کامل می شود!


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی
منبع: مهر
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
نازکترین سد جهان در ایران

نازکترین سد جهان در ایران


کمتر کسی پیدا می شود که از جاذبه های تاریخی یزد شنیده باشد و نام طاق شاه عباسی به گوشش نخورده باشد. بنایی که شاید دیدنی ترین اثر تاریخی طبس به شمار بیاید و یکی از جاذبه های فراموش نشدنی استان یزد که چندین لقب تکرار نشدنی را همراه خود دارد.
طاق شاه عباسی پر رکوردترین بنای تاریخی ایران است! سدی با 60متر ارتفاع که نه تنها لقب قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را با خود یدک می کشد، بلکه به مدت 550 سال هم به عنوان بلندترین سد در جهان شناخته می شد. اما سد شاه عباسی یک لقب دیگر هم دارد که هنوز هیچ سدی موفق به تصاحب آن نشده است: نازکترین سد جهان که به خاطر عرض تاج یک متری اش به این نام شناخته می شود.

برای دیدن طاق شاه عباسی که به سد شاه عباسی هم معروف است، باید به روستای 700 ساله خرو و در فاصله ‪27‬ کیلومتری شهر طبس سفر کنید.

جایی در نزدیکی چشمه آب گرم مرتضی علی (ع) که قبلا درباره اش مفصل نوشته ایم.



بالاتر از این چشمه، دره تنگی وجود دارد که در آن طاق شاه عباسی بنا شده است. قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می دهند و معتقدند که سنگ نگاره‌های بزکوهی که بر آن حک شده اند، نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت است. عده ای هم این بزها را نمادی از فرشتگانی می دانند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره‌های طاق دعا می کنند.

اگر گذارتان به طبس و روستای خرو افتاد، بعد از تماشای این سد جالب و شگفت انگیز حتما سری هم به چشمه دیدنی مرتضی علی بزنید که برگ های جدیدی برای غافلگیری شما رو خواهد کرد!
این چشمه در آن واحد دو بخش سرد و گرم دارد که به موازات یکدیگر جریان پیدا می کنند. به این معنی که یک سمت چشمه سرد و سمت دیگر آن گرم است و شما با قدم زدن در آن می توانید یک پای خود را در آب سرد چشمه فرو کنید و پای دیگرتان را در آب گرم آن!

دلیل این اتفاق آن است که آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به 10درجه هم می رسد! غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در كف رودخانه باعث می‌شود که این آب ها تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه هم پیش بروند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند! به این ترتیب می بینید که در یك طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد.

برای رسیدن به آبگرم مرتضی علی باید از شهر طبس بگذرید و بعد، حدود پنج كیلومتر را با پای پیاده طی کنید كه بیشتر این مسیر از داخل آب می گذرد. در طول راه، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف همراهی تان می کنند که روی آنها حفره‌های کوچک و بزرگ با نظم خاصی قرار گرفته اند. بعضی از این حفره ها، چشمه های جوشان آب هستند که بزرگترین شان به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است.


بخش گردشگری تبیان
 
آخرین ویرایش:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز


چشمه یک بوم و دوهوا!




کویری با دو چشمه سرد و گرم! این شاید بهترین تعبیری باشد که بتوان درباره تفرجگاه «مرتضی علی» گفت. منطقه ای در دل طبس همیشه گرم، که زیباترین منظره و متنوع ترین طبیعت را مقابل چشمان شما می آورد.

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در كف رودخانه
باعث می‌شود که این آب ها تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه هم
پیش بروند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده اند و در بستر
رودخانه قابل تفکیک هستند!



چشمه آبگرم مرتضی علی را باید در روستای «خرو» از توابع شهرستان طبس ببینید. منطقه ای که با وجود دسترسی نه چندان آسانش، هر سال میزبان حدود ششصد هزار گردشگری می شود که به یزد سفر کرده اند.
برای رسیدن به آبگرم مرتضی علی باید از شهر طبس بگذرید و بعد، حدود پنج كیلومتر را با پای پیاده طی کنید كه بیشتر این مسیر از داخل آب می گذرد! در طول راه، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف همراهی تان می کنند که روی آنها حفره‌های کوچک و بزرگ با نظم خاصی قرار گرفته اند. بعضی از این حفره ها، چشمه های جوشان آب هستند که بزرگترین شان به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است. حمامی برای چند دقیقه آب تنی مسافران!

طاق شاه عباس



اگر گذارتان به چشمه آبگرم مرتضی علی افتاد و توانستید دل از حمام معدنی آن بکنید، کمی بالاتر دره محصور و تنگی را می بینید به نام دره سد نهرین كه شاید تماشای آن یکی از دیدنی ترین تجربه های سفرتان باشد.
خیلی ها معتقدند این دره باریک، شباهت زیادی با تنگه واشی تهران دارد. اگر باز هم مسیر را ادامه دهید، به طاق یا سد شاه عباسی خواهید رسید كه از آثار تاریخی دوران صفویه محسوب می‌شود.
سنگ نگاره های این طاق را که نگاه کنید، نقش بزکوهی، نماد درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت را می بینید که بر گوشه گوشه آن ترسیم شده اند.اینها نمادی از فرشتگانی هستند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره های طاق حک شده اند.





یک بستر، دو رودخانه



آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به 10درجه هم می رسد! غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در كف رودخانه باعث می‌شود که این آب ها تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه هم پیش بروند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند! به این ترتیب می بینید که در یك طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و شما می توانید یک پایتان را در طرف گرم رودخانه فرو کنید و پای دیگرتان را در طرف سرد رودخانه! پدیده‌ نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن را نداشته باشید!
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
داستان آب و آتش در یزد

داستان آب و آتش در یزد

[h=1]داستان آب و آتش در یزد

[/h]

سفر به مناطق گرم در ماه‌های سرد سال می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد و این سفر، بخصوص برای علاقه‌مندان به محوطه‌های باستانی، زمانی جذاب‌تر است كه بدانند در بسیاری از این شهرهای گرم آثار و بناهایی وجود دارد با پیشینه‌ها و داستان‌هایی شنیدنی.

در شهر پرآوازه یزد خیابانی هست كه شاید بتوان گفت هیچ روزی خالی از گردشگر، چه خارجی و چه داخلی نیست. بر این خیابان نام آیت‌الله كاشانی را گذاشته‌اند؛ در آنجا كوچه‌ای هست به نام كوچه آتشكده كه هنوز هم رنگ و بوی كوچه‌های قدیمی را دارد؛ ساختمان‌هایی كم ارتفاع و زمینی كم و بیش خاكی.
آنچه ابتدا توجه‌تان را جلب خواهد كرد حوض بزرگ و دایره شكلی است كه رو به روی ساختمان اصلی آتشگاه قرار گرفته و این نكته را یادآوری می‌كند كه عموما آتشكده‌ها را در كنار آب‌ها بنا می‌كرده‌اند. پس از این حوض، پله‌هایی را می‌بینید كه بالا رفتن از آنها شما را به ساختمانی می‌رساند با یك عالمه تاریخ و سرگذشت​


اواسط كوچه، سمت راست، خانه باغی را خواهید دید كه اغلب مواقع عبور و مرور در آن زیاد است. شما نیز با ورود به آنجا در واقع وارد یكی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آتشكده‌های زرتشتیان جهان می‌شوید. آنچه ابتدا توجه‌تان را جلب خواهد كرد حوض بزرگ و دایره شكلی است كه رو به روی ساختمان اصلی آتشگاه قرار گرفته و این نكته را یادآوری می‌كند كه عموما آتشكده‌ها را در كنار آب‌ها بنا می‌كرده‌اند. پس از این حوض، پله‌هایی را می‌بینید كه بالا رفتن از آنها شما را به ساختمانی می‌رساند با یك عالمه تاریخ و سرگذشت.

این ساختمان بر ارتفاعی حدود 21 متر از زمین و در میان حیاط بزرگی كه درختان همیشه سرسبز سرو و كاج آن را پوشانده، قرار دارد. نگاره فروهر بر پیشانی ساختمان و سرستون‌های سنگی آن زیبایی ویژه‌ای بدان بخشیده است. سرستون‌های سنگی جلوی تالار ساختمان اصلی و سنگ‌های گلدار پای دیوارها كار هنرمندان اصفهانی است. این هنرمندان سنگ‌ها را در اصفهان تراشیده و به یزد آورده‌اند. نگاره فروهر بالای سردر ورودی، كار هنرمندان كاشیكار یزدی و معماری كل این بنا از معماری آتشكده‌های پارسیان (كه در هند ساكنند) تاثیر پذیرفته است.
این ساختمان‌ آبان 1313 با سرمایه یك زرتشتی پارسی بر قطعه زمینی كه از سوی چندتن از زرتشتیان ایران ازجمله برادران امانت به یاد فوت پدرشان وقف شده بود، ساخته شد. نقشه آن را مهندس انپارسی كشیده و ارباب جمشید امانت، سرپرستی و نظارت ساخت بنا را بر عهده داشته است.

وی در خاطرات خود نوشته كه برای جلب توجه پارسیان هند، پنج بار به آن دیار سفر كرده است. 4 بار با كشتی‌های بخار روی آب‌های خروشان اقیانوس هند و یك بار پیاده و با شتر در ریگزارهای بلوچستان ایران و پاكستان، تا سرانجام انجمن پارسیان هند پرداخت هزینه ساختمان آتش‌بهرام یزد را پذیرفت. غرض از گفتن این ماجراها برای شما گردشگر عزیز دو چیز بود: یكی آن‌كه بدانیم سنت وقف در میان ایرانیان از قرن‌ها پیش رواج داشته و دوم آن‌كه وقتی وارد این ساختمان می‌شوید، بدانید برای بنا كردن آن چه رنج‌هایی كشیده شده و چه چمدان‌هایی برای سفرهای دور و دراز بسته شده است.

برای آریایی‌هایی كه از دشت‌های سرمازده اطراف سیبری در جستجوی سرزمینی گرم به ایران مهاجرت كردند، آتش كه روشن كردن آن نیز به این سادگی‌ها نبود، پدیده‌ای بسیار مهم به شمار می‌آمد و ارزش حیاتی داشت. خاموش شدن آن می‌توانست مساوی با مرگ باشد پس با دل و جان از آن مراقبت‌ كردند و كم‌كم قداست پیدا كرد​


وقتی وارد ساختمان می‌شویم، در همان آغاز اتاق بزرگی با دیوار شیشه‌ای را می‌بینیم كه درهای ورودی آن هرگز برای گردشگران و افراد عادی باز نمی‌شود و تنها راه ارتباطی ما با آنجا همان دیوار شیشه‌ای است؛ چراكه آن سوی این دیوار یكی از مقدس‌ترین عناصر دین زرتشت در مجمری بزرگ نگهداری می‌شود: آتش بهرام؛ آتشی كه بیش از 1500 سال است، خاموش نشده و با گرمایش مقدم شما را گرامی می‌دارد. حقیقت آن است كه برای آریایی‌هایی كه از دشت‌های سرمازده اطراف سیبری در جستجوی سرزمینی گرم به ایران مهاجرت كردند، آتش كه روشن كردن آن نیز به این سادگی‌ها نبود، پدیده‌ای بسیار مهم به شمار می‌آمد و ارزش حیاتی داشت. خاموش شدن آن می‌توانست مساوی با مرگ باشد پس با دل و جان از آن مراقبت‌ كردند و كم‌كم قداست پیدا كرد، برایش اسطوره‌ها ساختند و با همین قداست وارد دین زرتشت شد. برای همین است كه امروز وقتی وارد آتشكده یزد می‌شوید باید با حفظ فاصله و رعایت احترام به آن نگاه كنید.

این آتش از حدود 1517 سال پیش در آتشكده ناهید در فارس شعله‌ور بوده و بعد در سده 5 میلادی به محلی به نام عقدا در نزدیكی یزد آورده می‌شود كه 700 سال در آنجا روشن می‌ماند و سپس به اردكان منتقل می‌شود و پس از 300 سال نگهداری در آنجا در سال 1318 شمسی به محل كنونی آورده شده و تا امروز روشن نگه داشته شده است و حالا شما می‌توانید این پایداری و عظمت را در آتشكده یزد ببینید.
در سالن اصلی آتشكده، تابلوی نقاشی بزرگی با تصویر زرتشت در كنار دیوار شیشه‌ای دیده می‌شود كه یك اثر ارزشمند هنری و گرانقیمت به شمار می‌آید. دورتادور این سالن نیز میزهای شیشه‌ای گذاشته شده كه چند نسخه قدیمی از كتاب اوستا در آنها به نمایش درآمده است. بازدید از این آتشكده رایگان و همه روزه صبح و عصر به استثناى تعطیلات رسمى امكان‌پذیر است.


بخش گردشگری تبیان

 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
لکه سبزی در دل یزد

لکه سبزی در دل یزد





این روزها که هوا کم کم رو به اعتدال بهاری می رود، سفر به یزد یک گزینه خوب برای سفرهای زمستانی است. هرچند که ممکن است ترجیح دهید این سفر را به نوروز موکول کنید اما اگر جزو آن دسته از مسافرانی هستید که از شلوغی جاده های عید کلافه می شوند، بهتر است همین روزها بارتان را ببندید و راهی یزد شوید.
اگرچه بخش قابل توجهی از آثار باستانی و تاریخی ما ایرانیان را ساختمان‌ها، عمارت‌ها، كتیبه‌ها، سفالینه‌ها و... به خود اختصاص می‌دهند، اما وجود جاهایی مثل باغ دولت آباد یزد فرصت خوبی است تا هم به طبیعت سفر کنید و هم تاریخ را ببینید.
باغ دولت‌آباد در یزد در اواخر دوره افشاریه و در سال1160 هـ .ق توسط محمدتقی‌خان، معروف به خان بزرگ كه سرسلسله خاندان خوانین یزد بود، احداث شد. محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول 65 كیلومتر احداث كرد و آب را از مهریز به یزد و محل كنونی باغ دولت آباد رساند و سپس مجموعه حكومتی(دارالحكومه) خود را در این باغ بنا كرد​


می گویند سازنده باغ دولت آباد در وقفنامه باغ گفته: «خدا لعنت كند آن كسی را كه قبل از بیرون آمدن آب از این باغ، حتی به اندازه سیراب كردن گنجشكی از آن استفاده كند. محصول اینجا وقف بارگاه مولا در نجف است»! برای دیدن این باغ وقفی باید به شهر یزد بروید و از خیابان شهید رجایی یزد و در اصلی باغ، وارد یکی از سرسبزترین گوشه های شهر شوید.

باغ دولت‌آباد در یزد در اواخر دوره افشاریه و در سال1160 هـ .ق توسط محمدتقی‌خان، معروف به خان بزرگ كه سرسلسله خاندان خوانین یزد بود، احداث شد. محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول 65 كیلومتر احداث كرد و آب را از مهریز به یزد و محل كنونی باغ دولت آباد رساند و سپس مجموعه حكومتی(دارالحكومه) خود را در این باغ بنا كرد. این باغ با مساحتی درحدود 70 هزار مترمربع شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آبنماهای بسیاری بوده كه در فضای بین آنها باغ‌هایی با درختان انار، انگور و... با گل‌های فراوان، زینت‌بخش محیط بوده‌اند. دیدن این باغ در فصل پاییز هم زیبایی‌هایی دارد كه واقعا نمی‌شود از آن صرف نظر كرد.
می گویند سازنده باغ دولت آباد در وقفنامه باغ گفته: «خدا لعنت كند آن كسی را كه قبل از بیرون آمدن آب از این باغ، حتی به اندازه سیراب كردن گنجشكی از آن استفاده كند. محصول اینجا وقف بارگاه مولا در نجف است»!​


نام اصلی این باغ «هشت باغ دولت‌آباد» است و در معماری آن قرینه‌سازی‌ها به نحو احسن انجام گرفته. عمارت‌های باغ دولت‌آباد به طور كلی به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شوند. یكی از مهم‌ترین بخش‌های اندرونی، عمارت هشتی و بادگیر آن است. به طور كلی در بناهای تاریخی یزد وجود بادگیر امری عادی است، اما شما در اینجا بلندترین بادگیر خشتی جهان را می‌بینید كه با ارتفاع حدود 33 متر ساخته شده و نشانگر نبوغ مهندسان و معماران هنرمند یزدی است.

این بخش از ساختمان در تابستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما بخش‌های دیگری مانند بهشت آیین، مشهور به زمستانه، مخصوص اقامت در فصول سرد سال بوده است، همچنین حرمسرا، اتاق‌های خدمه، آشپزخانه شاهی، آب انبار خصوصی، درشكه‌خانه و یك برج دیده‌بانی كه همگی محل سكونت حاكم بوده، از بخش‌های دیگر اندرونی هستند.
در بخش بیرونی هم می‌توانید ساختمان‌هایی مانند تالار آیینه، تالاری موسوم به تهرانی، ساختمان سردر اصلی، دو بازارچه، دو برج دیده‌بانی، آب انبار عمومی و دیوانخانه را ببینید.


در مقابل اُرُسی اتاق‌ها 3 حوضچه با شكلی خاص از سنگ مرمر درست شده كه اصطلاحا به آنها سینه كبكی می‌گویند و آنها را به شكلی تراشیده‌اند تا موج ایجاد كنند و حجم آب را بیشتر از واقع نشان دهند. آب از هر حوضچه سینه كبكی وارد یك حوض دیگر و از آنجا در جوی‌هایی در دو طرف میان كرت‌های باغ جاری می‌شود و به سردر می‌رسد. بعد از آن آب از زیر سردر عمارت بیرون می‌رفت و به یك استخر بزرگ 12 ضلعی و بعد به استخرهایی دیگر در سه طرف هدایت می‌شد. در مراحل پایانی، آب از این استخرها به خیابان‌ها و آبادی‌ها می‌رفت و سرانجام به مصرف كشت و زرع می‌رسید.


فراوری: الهام مرادیبخش گردشگری تبیان

برگرفته از: جام جم، آنوبانینی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهر درخت‌ها و سایه‌ها

شهر درخت‌ها و سایه‌ها

به فاصله 2 ساعت از یزد، بعد از طی جاده پرپیچ و تابی که مسیر خودش را از بین کوه‌ها باز می‌کند، به شهری می‌رسید که مردمش اصرار دارند شهرشان را «ابرکوه» بگویی نه ابرقو. شهری افسانه‌ای که می‌گویند لااقل 4 هزار سال عمر دارد؛ شهری که محل سکونت اصحاب رس بوده و زمانی محل عبور جاده ابریشم به حساب می‌آمده و یک عالمه خانه‌های کاهگلی زیبا دارد.
ابرکوه امروزی اما شهر کوچک و کم سر و صدایی است که دیگر جاده ابریشمی از آن رد نمی‌شود و شاید در نگاه اول چندان مهم و قابل توجه به‌نظر نرسد اما کافی است گشت کوچکی در آن بزنید تا بزرگی و رونق از یاد رفته‌اش را به رختان بکشد و البته سر و کارتان به مردمی بیفتد که مهربانی را به نهایتش رسانده‌اند.
از ابرکوه در کتب و سفرنامه‌های عهد اسلامی، همیشه با صفت بزرگی، وسعت، زیادی جمعیت، فراوانی و بسیاری نعمت یاد شده؛ نمونه‌اش هم کتب «الممالک و المسالک»، «حدود العالم» و «معجم البلدان»​

[h=2]بد نیست بدانید[/h] ابرکوه را به‌خاطر قرارگرفتن پای کوه، برکوه یا ابرکوه گفته‌اند؛ علاوه بر اینکه «ابر» در فارسی باستان همان کاربرد و معنی بر را داشته، نشان از بزرگی و اهمیت نامی دارد که همراه آن می‌آید.

وقتی حرف از قدمت ابرکوه به میان می‌آید همه چیز با افسانه آمیخته می‌شود. سرو کهنسال ابرکوه که مسن‌ترین موجود زنده دنیا به حساب می‌آید، حدس و گمان‌ها را به 4 تا 5 هزار سال قبل می‌برد. الکساندروف روسی معتقد است که این تنه قطور و شاخه‌هایش حداقل 4 هزار سال است که دارند سنگینی 25 متر شاخ و برگ بالای سرشان را به دوش می‌کشند؛ هر چند آندره گدار سن‌و سال درخت را 5 هزار و یک باستان شناس ژاپنی 8هزار سال می‌دانند.

از ابرکوه در کتب و سفرنامه‌های عهد اسلامی، همیشه با صفت بزرگی، وسعت، زیادی جمعیت، فراوانی و بسیاری نعمت یاد شده؛ نمونه‌اش هم کتب «الممالک و المسالک»، «حدود العالم» و «معجم البلدان». ابرکوه در دوران رونق جاده ابریشم یک چهارراه به حساب می‌آمد و سر راه‌هایی که از مرکز کشور می‌گذشت و به جنوب می‌آمد قرار داشت.تنها همین امر کافی بود تا ابرکوه تبدیل به شهری بزرگ و مهم شود.
از آنجا که ابرکوه شهر نسبتا آرامی بود و کمتر روی شورش به خود دید، تبدیل به محل سکونت و اقامت عرفا و صوفیان زیادی ازجمله ابوالخیر اقبال شد. همین حالا هم دراویش ابرکوه در محله‌ای به نام درویش‌ها و در کنار مقبره پیر و مرادشان، ابوالخیر اقبال- طاووس الحرمین- سکونت دارند.

[h=2]مسجد جامع[/h]تا وقتی وارد ایوان شرقی مسجد جامع ابرکوه نشده‌ای، غیرممکن است بتوانی حدس بزنی بین آن چهار ایوان ساده و شبستان یکدست پوشیده از گچ مسجد، چنین محرابی ببینی. محراب پراز تزئینات توری شکلی است که در سال 738 قمری و حین مرمت‌های عهد ایلخانی، به مسجد ضمیمه شده وآدم را یاد محراب زیبای اولجایتوی مسجد جامع اصفهان می‌اندازد. محراب گچی مسجد جامع ابرکوه، به‌تنهایی می‌تواند نماینده عظمت و شکوه ابرکوه عهد ایلخانی باشد.

[h=2]گنبد عالی[/h]قدیمی‌ترین بنای موجود در ابرکوه و البته سالم‌ترین بنای عهد سلجوقی را می‌توانید از همان پایین کوه هم ببینید اما حیف است گنبد عالی ابرکوه - که سال‌هاست به صخره‌های زیرینش چسبیده و تبدیل به قسمتی از کوه شده - را از نزدیک نبینید. شمس‌الدوله دیلمی، گنبد عالی- یا علی- را در مدت حکومت کوتاهش در حوالی سال 448 قمری ساخته تا فضای ساکت، مرموز و غریبش آرامگاهی باشد برای پدر و مادربزرگ‌اش.

مردم ابرکوه می‌گویند سرو ابرکوه یکی از آن 12 درختی است که اصحاب رس می‌پرستیدند. اصحاب رس قومی درخت‌پرست بودند و به دعوت پیامبرشان اعتنایی نکردند تا عذاب الهی - که عبارت از بادهای سرخ و شعله‌ورشدن زمین زیر پایشان بود - دامنشان را بگیرد​

[h=2]اصحاب درخت و آتش[/h]مردم ابرکوه می‌گویند سرو ابرکوه یکی از آن 12 درختی است که اصحاب رس می‌پرستیدند. اصحاب رس قومی درخت‌پرست بودند و به دعوت پیامبرشان اعتنایی نکردند تا عذاب الهی - که عبارت از بادهای سرخ و شعله‌ورشدن زمین زیر پایشان بود - دامنشان را بگیرد. به‌جز این حرف و حدیث‌ها -که خب، دلایلی هم برایش آورده می‌شود- صحبت درباره سن و سال سرو ابرکوه هم، حدیث مفصل دیگری است.

[h=2]اینجا هم قدمگاه دارد[/h]مردم ابرکوه علاقه بسیاری به مسجد بیرون – که به خاطر خارج از شهر قرار گرفتن‌اش به این اسم می‌شناسندش- دارند چون اینجا یکی از قدمگاه‌های امام رضا(ع) به حساب می‌آید. باید روز اربعین یا 28 صفر اینجا باشید تا ببینید واقعا جایی برای سوزن‌انداختن پیدا می‌کنید؟

[h=2]یخچال‌های خشتی[/h]سال‌ها قبل، ابرکوهی‌ها در ورودی شهرشان یخچالی ساختند که نه برفک می‌زد و نه برقی مصرف می‌کرد. این مخروطی‌های پله‌ای، سازه‌هایی هستند که به هرکدام از شهرهای کویری سفر کنید می‌توانید نمونه‌شان را ببیند. وظیفه این سازه‌ها، نگهداری لایه‌های یخی بود که در زمستان منجمد شده بود و قیافه مخروطی شکلشان هم باعث می‌شد که حداقل یک نیمه ازآنها همیشه در سایه قرار بگیرد و به خنک‌شدن فضای داخلش کمک کند.

[h=2]روزی روزگاری کاروانی[/h]با اینکه اینجا تقریبا ورودی شهر است اما اینها برج و باروهای حصار شهر نیستند بلکه دیوارهای بارانداز و استراحتگاهی‌اند برای اقامت یکی دو روزه کاروان‌هایی که می‌بایست مال‌التجاره‌هایشان را از چین و ماچین به آن سر دنیا می‌رساندند. قلعه رباط که حول و حوش قرن سوم ساخته شده، نمونه‌ای از کاروانسراهای ابرکوه است که در نوع خودشان بزرگ و قابل توجه بوده‌اند و حداقل تا پایان عهد ایلخانی پر رفت و آمد و شلوغ.

[h=2]خانه‌های مفصل[/h] بادگیر 2 طبقه خانه آقازاده فقط یک چشمه از خانه‌های زیبا و مفصل عهد قاجار ابرکوه است؛ بادگیر منحصر به فردی که توی محله خاکی رنگ و قدیمی شهر، یک سر و گردن از بقیه بادگیرها بلندتر است. توی این محله در هر خانه‌ای را که باز کنید، با چیزی جز زیبایی و تزئینات مفصل روبه‌رو نمی‌شوید. باید خانه‌های موسوی، صولت و آقازاده را ببینید تا شما هم تایید کنید که این خانه‌ها، آن‌قدرها چیزی از خانه‌های کاهگلی و اشرافی کاشان کم ندارند.


بخش گردشگری تبیان

برگرفته از همشهری
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرزمین مهر و خشت

سرزمین مهر و خشت

یزد، سرزمین مهر و خشت، دیار قنات و قنوت و قناعت، شهر بادگیرها، سرزمین قلعه ها و غارها، شهر مساجد و خواستگاه زرتشتیان جهان است شهری که از آن به عنوان نخستین شهر خشتی جهان یاد می شود.
http://www.www.www.iran-eng.ir/client/themes/fa/main/img/b_r_kh_box.gif
http://www.www.www.iran-eng.ir/client/themes/fa/main/img/b_l_kh_box.gif

یزد شهری با قدمت سه هزار ساله و دارای بیش از شش هزار و 500 اثر تاریخی و جاذبه طبیعی است که این آثار همه ساله به ویژه در ایام نوروز گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. یزد همچنین 20 روستای نمونه و مناسب گردشگری دارد و با بهره مندی از 30 هتل مدرن و سنتی، سفره خانه های سنتی و ... دارای زیرساخت های خوبی در زمینه جذب گردشگر است. شهر یزد را برخی شهر "ترین" های جهان خوانده اند زیرا بلندترین مناره های جهان مربوط به مسجد جامع یزد است، بلندترین بادگیر دنیا، بادگیر دولت آباد یزد است، طولانی ترین قنات دنیا، قنات زارچ است، قدیمی ترین شهر خشتی دنیا، بافت تاریخی یزد است و ده ها مورد دیگر که یزد را به لحاظ گردشگری از سایر نقاط کشور متمایز کرده است.http://www.suiglenews.com/newss_329161
اما مسجد جامع کبیر یزد شاید نخستین بنایی باشد که گردشگران خارجی برای دیدن آن به این شهر سفر می کنند و این بنا را تنها بنای تاریخی یزد می دانند اما با ورود به یزد، هزاران بنای تاریخی دیگر توجه آنها را به خود جلب می کند. مسجد جامع یزد چنانچه در کتب تاریخی آمده، بر جای آتشکده ساسانی ساخته شده و سنگ بنای آن توسط علاءالدوله گرشاسب نهاده شده است. مسجد جامع قدیم در قرن ششم ساخته شده و بنای اصلی مسجد کنونی از آثار سید رکن الدین محمد قاضی است که مقبره وی نیز در نزدیکی مسجد جامع قرار دارد.
هنر معماری بی نظیر ایرانی در گچ کاری، شبستان، صحن، گنبد، کاشی کاری و مناره های برافراشته آن جلوه گر است. زیباترین بخش این بنا را می توان مجموعه ایوان و گنبدخانه و فضای پیرامون آن نام برد زیرا نمای ایوان رفیع آن مجموعه ای از زیباترین تزئینات کاشی معرق و نقوش اسلیمی و گیاهی و نیز گره چینی پوشانده است. نه تنها در شهر یزد بلکه در سایر شهرستان های استان مساجد، اصلی ترین و مهمترین بناهای تاریخی مساجد هستند. مسجد فرط، مسجد حظیره، مسجد ملااسماعیل، مسجد چهل محراب، مسجد مصلی عتیق، مسجد جامع فهرج نخستین مسجد بنا شده پس از اسلام در ایران در شهرستان یزد، مسجد جامع ابرکوه، مسجد جامع اردکان، مسجد زردگ، مسجد جامع بافق و ده ها مسجد تاریخی دیگر از جاذبه های تاریخی استان یزد به شمار می رود که همه این مساجد دارای معماری های منحصر به فردی هستند.
پس از مساجد و حسینیه های تاریخی، بادگیرها و آب انبارها بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی هستند. آب انبار شش بادگیری، آب انبار رستم گیو و ده ها آب انبار در شهر یزد و شهرستانهای مهریز و میبد و اردکان و ... از جاذبه های تاریخی شهر یزد به شمار می روند. بسیاری از این آب انبارها امروز تغییر کاربری داده اند و به زورخانه، سفره خانه سنتی و ... تبدیل شده اند. در شهر یزد پس از مسجد جامع، مجموعه امیرچخماق که به عنوان نماد شهر یزد از آن یاد می شود، هر سال بیشترین بازدید کنندگان نوروزی را دارد.
این مجموعه که به میدان حماسه های یزد نیز مشهور است، در دوره تیموریان بنا شده و در این میدان گاهی و اطراف آن، آب انبار، خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، چاه آب، بازار و از همه مهمتر مسجد امیرچخماق بنا شده است. باغ دولت آباد نیز از مجموعه های بسیار زیبایی است که در زمان زندیه بنا شده و شامل چندین عمارت همچنین چندین هشتی و بادگیر، بهشت آیین، تالار آیینه، سردر اصلی و سر در جنوبی است.
فضای سبز این باغ شامل درختان کاج، سرو، گل سرخ محمدی، درختان میوه به ویژه انگور و انار است. چشمگیر ترین ویژگی این بنا بادگیر 33 متری آن است که بلدترین بادگیر جهان محسوب می شود و البته حوض طولانی آن جاذبه ای خاص به این باغ تاریخی بخشیده است.
آتشکده زرتشتیان، مدرسه ضیائیه، مجموعه خان شامل حمام و بازار و مدرسه خان، دخمه زرتشتیان، بافت تاریخی یزد و خانه های تاریخی از دیگر بناهای تاریخی یزد است که هر یک جاذبه ای ارزشمند به شمار می رود و علاقمندان به معماری اصیل ایرانی را به خود جذب می کند. ابرکوه نیز به عنوان یکی از شهرستانهای کهن استان یزد دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فردی است که برخی از آنها نظیر سرو ابرکوه حتی شهرت جهانی دارند.
سرو ابرکوه از دیدنی های کم نظیر دنیاست و قدمت آن به بیش از 4500 سال می رسد ولی بنا به گفته دانشمندانی از ژاپن و روسیه که از این درخت دیدن کرده اند، قدمت آن به هشت هزار سال می رسد. گنبد عالی نیز یکی از بناهای سنگی دوره دیلمیان است که بر بالای تپه ای واقع شده است. این بنای تمام سنگی با نمای خارج و داخل به صورت هشت ضلعی روی تخت گاهی چهارگوش بنا شده است.
این بنا نخستین بنای تاریخی استان یزد است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. خانه آقازاده با معماری بی نظیر و خیره کننده، مسجد جامع ابرکوه، مسجد بیرون که محل استراحت حضرت علی بن موسی الرضا در مسیر سفر از مدینه تا مرو بوده است، خانه صولت، قلعه شهرسب و ... تنها چند نمونه از آثار تاریخی و گردشگری ابرکوه به شمار می رود. اردکان نیز از شهرهای تاریخی استان یزد به شمار می رود که پس از مساجد تاریخی آن، بناهای و زیارتگاه های زرتشتیان در این شهرستان قابل توجه است.
چک چک یا پیر سبز، پیر هریشت، پارس بانو، پیر نارستانه و ... از جمله زیارتگاه های زرتشتیان است که علاوه بر جذب زرتشتیان سراسر جهان، سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران علاقمند به آشنایی با ادیان مختلف است. طبس نیز به عنوان عروس شهرهای یزد شناخته شده و باغ گلشن طبس یکی از زیباترین باغ هایی است که علاوه بر قدمت تاریخی، از چشم نوازترین باغ ها آن هم در دل کویر به شمار می رود.

خاک طبس همچنین برادر امام رضا (ع)، امامزاده حسین بن موسی الکاظم را در آغوش گرفته که این آستان مقدس، به منزلگاه مسافران مسیر بهشت تبدیل شده است. این امامزاده در همه ایام سال به ویژه ایام نوروز، منزلگاه مسافرانی است که از جنوب کشور به سمت مشهد مقدس سفر می کنند.
هر یک از شهرستان های استان یزد خود در بردارنده صدها اثر تاریخی و جاذبه طبیعی و گردشگری است که معرفی همه آنها در یک گزارش نمی گنجد. مهریز با سنگ نگاره های کوه ارنان، قلعه خورمیز، رباط زین الدین، روستای نمونه گردشگری سریزد، چشمه غربالبیز، باغ پهلوان پور و .... میبد با نارین قلعه، برج کبوتر خانه، چاپارخانه و ده ها اثر تاریخی دیگر خود از شهرستان های تاریخی استان یزد به شمار می روند که باید به هر یک از آنها در گزارشی جداگانه پرداخته شود. صدوق و تفت و بافق و بهاباد و خاتم نیز هر کدام برگی از تاریخ استان یزد هستند که در گزارش های بعدی به آنها پرداخته خواهد شد.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]آب‌انبار ستی فاطمه

[/h]

آب‌انبار تاریخی «ستی فاطمه» یكی از قدیمی‌ترین آب‌انبارهای شهر یزد است که البته این روزها حال و روز خوشی ندارد. آب انباری که برای دیدن آن باید به ضلع شمالی میدان امیرچخماق یزد سری بزنید تا یادگار تیموری ها را در تصرف معتادان و کارتن خواب ها ببینید.
آب‌انبار تاریخی «ستی فاطمه» دو ورودی دارد؛ یك ورودی‌ در میدان امیرچخماق و دیگری در كوچه مجاور که عرض آن به سه متر می رسد و دو سكوی نیم‌متری در دو طرف آن قرار دارد. اگر با وجود وضعیت نامناسب این آب انبار باز دوست دارید از یک مکان فراموش شده دیدن کنید، بد نیست بدانید که با ورود از این در و پا گذاشتن روی یك پله بدون سقف، سقف آب‌انبار شروع می‌شود.
64 پله که طی کنید، تازه به «پاشیر» می رسید. یعنی جایی که در گذشته محل برداشتن آب در آب‌انبار بوده است. البته قدیمی ها فکر خستگی آب نگه دار را کرده بودند و در میانه راه پارگرد و فضایی برای استراحت در نظر گرفته اند که جای آن بعد از پله چهلم است. این پاگرد ابعادی ٢x٣ متری دارد و در دو سمت آن، دو اتاق کوچک 2 متری دیده می شود.

آب‌انبار «ستی فاطمه» به جز این ها، پنج بادگیر خشتی هش وجهی برای خنک کردن دارد و یك مخزن بزرگ برای نگهداری آب و جلوگیری که با تهویه ای طبیعی، از فاسد شدن آب جلوگیری می کند. گنبد تخم‌مرغی این بنا هم آجری است که البته در حال حاضر سقفی جدید در وسط مخزن آب‌انبار ساخته شده كه گنبد آب‌انبار را از مخزن جدا می‌كند. ظاهرا در دوره ای این آب انبار تبدیل به زورخانه شده بوده و ساخت سقف هم در راستای همین تغییر کاربری بوده است.

فاطمه خاتون همسر امیر جلال‌الدین چخماق شامی، حاكم وقت یزد دستور داد آب انباری برای استفاده عموم بسازند. فاطمه خاتون زن دست به خیری بود که برای آبادانی یزد به همسرش کمک زیادی کرد​

[h=2]چرا ستی فاطمه؟[/h]آب انبار ستی فاطمه اسم عجیب و غریبی دارد. اگر دوست دارید دلیل این نامگذاری را بدانید، باید بگوییم که: فاطمه خاتون همسر امیر جلال‌الدین چخماق شامی، حاكم وقت یزد دستور داد آب انباری برای استفاده عموم بسازند. فاطمه خاتون زن دست به خیری بود که برای آبادانی یزد به همسرش کمک زیادی کرد. اگر جایی شنیدید که آرامگاه ستی فاطمه را در اصفهان ببینید، باید بدانید که آرامگاه «ستی فاطمه» خاتون هیچ ارتباطی با «ستی فاطمه» خاتون در محله چهارسوی كوچك اصفهان ندارد.
خوشبختانه ظاهرا امسال مسئولان میراث فرهنگی تصمیم به محافظت از این بنای ثبت شده تاریخی گرفته اند و قرار است در کنار مرمت و ساماندهی مجموعه امیرچخماق، دستی هم به سر و روی آب‌انبار تاریخی «ستی فاطمه» بکشند.
جالب است بدانید که در استان یزد حدود هزار آب‌انبار تاریخی وجود دارد كه تعدادی از آنها هنوز هم فعال است و آبگیری می‌شود. از این تعداد، 256 آب‌انبار به ثبت ملی رسیده اند.

رستم زادبخش گردشگری تبیان

 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
منار‌جنبان، این‌بار در ‌یزد

منار‌جنبان، این‌بار در ‌یزد

بعضی‌ها می‌گویند خزانق، همان روستای خورنقی است كه بهرام گور در آن پرورش یافته و بعضی‌ها هم می‌گویند در هزاره دوم پیش از میلاد، بزرگی به نام «خودافروز» بنای اولیه این روستا را گذاشته است، اما چه فرقی می‌كند كدام‌یك از این ماجرا‌ها به حقیقت نزدیك‌تر باشند مهم این است كه شما بار و بنه تان را جمع کنید و سری به روستای خرانق از توابع شهرستان اردكان یزد بزنید؛ روستایی که پر است از آثار و بناهای تاریخی و می‌ارزد یك آخر هفته را صرف تماشایش كنید.

روستای خرانق 2 بخش دارد؛ بخش اول خانه‌هایی از خشت و گل هستند كه پیشتر داخل قلعه‌ای بسیار بزرگ محصور شده بودند و بخش دوم، خانه‌های نوساز روستا هستند كه از مصالح امروزی ساخته شده‌اند. خرانق روی جلگه قرار دارد و به همین دلیل زمینی حاصلخیز نصیبش شده و اهالی هم از این لطف پروردگار، حداكثر استفاده را كرده‌اند و اطراف روستا را پر كرده‌اند از باغ‌های سرسبز و پر درخت پسته و محصول همین درخت‌ها، سوغاتی اصلی خرانقی‌ها شده است.

از جمله بناهای تاریخی خرانق، مسجد و منار جنبان آن است كه بر اساس متون منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، حدود 200 سال قدمت دارند.

بقعه مشهدك هم كه در نزدیكی گورستان روستا قرار دارد از مكان‌های دیدنی روستاست. خرانقی‌های قدیمی‌ می‌گویند امام رضا(ع) در این مكان نماز خوانده‌اند و به همین دلیل اهالی روستا برای این منطقه احترامی ‌خاص قائلند. در این بقعه، سنگی خاكستری هم وجود دارد كه روی آن آیاتی از قرآن نوشته شده است.
مزار بابا خادم هم گوری است كه روی آن بقعه‌ای ساده ساخته شده است. علاوه بر این روستا 2 سنگ قبر عجیب هم دارد كه به آنها «پدر و دختر» می‌گویند. گفته می‌شود كه این سنگ قبر‌ها در قرن هشتم هجری در این مكان قرار گرفته‌اند.

خرانقی‌ها همچنین كاروانسرایی هم دارند كه متعلق به دوره قاجار است. این کاروانسرا محل استقرارو استراحت كاروانهایی بوده كه به سمت مشهد در حركت بوده اند.

قلعه خرانق که از مهمترین آثار تاریخی روستای خرانق به شمار می رود در حقیقت یک مجتمع مسکونی ‏است و بر فراز تپه ای که بر تمام زمین های اطراف اشراف دارد جای گرفته و اطراف آن حصارهایی است که موجب استحكام آن می شود. در این قلعه 80 خانه وجود دارد که عموما 2 تا 3 طبقه ودر جاهایی تا چهار طبقه هم می باشند . جالب اینکه طبقه بالای خانه ها عموما مربوط به خانه دیگر است.

به جز اینها، در خرانق پلی را خواهید دید که به پل آبرو (آبراه) معروف است و به سبک معماری دوره ساسانیان بنا شده. این پل چهار دهانه دارد و با پایه های قطور و طاق های قوسی به یکدیگر متصل شده است.
برای سفر به خرانق باید به 50 کیلومتری شهرستان اردکان در شمال یزد بروید و در مسیر جاده اردکان به طبس آن را ببینید.



فراوری: الهام مرادیبخش گردشگری تبیان

برگرفته از جام جم، اخبار روستا
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهری ‌تاریخی زیر نقاب

شهری ‌تاریخی زیر نقاب

[h=1]شهری ‌تاریخی زیر نقاب

[/h]
اگر شما هم جز مسافرینی هستید كه به خراسان و شهرستان سبزوار سفر می‌كنید و علاقه‌مند به دیدن آثار تاریخی نیز هستید، پیشنهاد می‌كنیم تنها به دیدن آثار ارزشمند شهرهای مسیر از جمله سبزوار بسنده نكنید، چراكه در نزدیكی سبزوار شهری كوچك قرار دارد كه نام آن برای بیشتر ما چندان آشنا نیست.
شهری به نام «نقاب» كه اگرچه امروزه دورافتاده و كم‌جمعیت است، ولی آثار و بقایای تاریخی موجود در آن نشان‌ از گذشته‌ای پرشكوه و پراهمیت دارد؛ البته ذكر این نكته ضروری است كه نقاب مركز شهرستان جوین است و سراسر این منطقه در گذشته جوین نام داشته كه بدون تردید بیشتر دوستداران فرهنگ و ادبیات ایران نام جوین را به واسطه شخص عطاملك جوینی مولف كتاب مشهور جهانگشای جوینی می‌شناسند.
شهر نقاب از نظر تاریخی از قدمت و پیشینه بسیار كهنی برخوردار است. قرار گرفتن در كنار جاده ابریشم نیز خود یكی دیگر از دلایل پراهمیت بودن این منطقه در روزگار گذشته است. از سوی دیگر این منطقه به علت واقع شدن بین ارتفاعات كوه‌های آلاداغ در شمال و كوه‌های سبزوار در جنوب از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است.

مسجد آق‌قلعه در 79 كیلومتری شمال سبزوار و هفت كیلومتری غرب شهر نقاب واقع شده است. متاسفانه در سال‌های اخیر انجام فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی كه بدون مطالعه از نظر حفظ آثار تاریخی انجام گرفت، موجب آسیب‌دیدگی شدید این مجموعه شده است.
این مسجد در داخل حصار قلعه واقع شده است و ایوان ورودی آن دارای دو نیم‌برج است كه بخش تیزه ایوان آسیب دیده است.
مسجد دارای دو شبستان غربی و شرقی است كه شبستان غربی تقریبا از بین رفته اما شبستان شرقی نسبتا سالم مانده است. مسجد دارای سه محراب، یكی در گنبد خانه و دو محراب در شبستان‌ها‌ست. ارتفاع گنبد مسجد آق‌قلعه حدود 12 متر است، شبستان‌های اطراف گنبد اصلی نیز هركدام به وسیله 15 گنبد كوچك پوشیده شده است.
در ساقه داخلی گنبد و محل اتصال بدنه به گنبد و زیر فیلپوش‌ها و نورگیرها، یك ردیف كتیبه روی گچ دور تا دور بنا را پوشش می دهد. تنها كتیبه این بنا در داخل گنبد خانه مسجد است كه در آن تاریخ 712 هجری قمری دیده می‌شود. البته كتیبه مزبور آسیب فراوان دیده و در بخش‌هایی به كلی تخریب شده و در مرمت آن این محل‌ها با گچ سفید پر شده‌اند. این تاریخ در واقع، زمان ساخت اولیه آق‌قلعه در زمان فرمانروایی سلطان محمد خدابنده، الجایتو است.
در ضلع غربی این دژ، بقایای سه طبقه معماری دیده می‌شود. تعدادی اتاق در این بخش وجود دارد. با توجه به متون تاریخی و آثار موجود مشخص می‌شود كه حاكمان این منطقه در اواخر حكومت ایلخانان به منظور ایجاد شهری به سبك سلطانیه زنجان به شكل تقریبا مستطیل، شامل تمامی فضاهای كالبدی شهری آن دوره یعنی؛ خندق، برج، بارو، ارگ، مسجد، قنات، قبرستان و.... ایجاد كرده‌اند​

[h=2]دژ آق‌قلعه[/h]دژ آق‌قلعه دارای مساحت 42.3 هكتار درون حصار اصلی و محیط آن 2850 متر است و بخش ارگ حكومتی، درون آن قرار دارد.‌ ارتفاع موجود حصار از چهار متر تا 11 متر متغیر است كه در جاهای مختلفی بتازگی و به بهانه عملیات راهسازی یا لوله‌كشی آسیب‌دیده است.‌
دور تا دور دیواره دژ در گذشته دارای خندق بوده كه در حال حاضر در بیشتر بخش‌ها پر شده است. كهن‌دژ در بخش شرقی حصار قرار دارد و در آن بافت‌های معماری مشهود است و احتمالا اهالی هنگام احساس خطر به این بخش پناهنده می‌شدند.
در ضلع غربی این دژ، بقایای سه طبقه معماری دیده می‌شود. تعدادی اتاق در این بخش وجود دارد. با توجه به متون تاریخی و آثار موجود مشخص می‌شود كه حاكمان این منطقه در اواخر حكومت ایلخانان به منظور ایجاد شهری به سبك سلطانیه زنجان به شكل تقریبا مستطیل، شامل تمامی فضاهای كالبدی شهری آن دوره یعنی؛ خندق، برج، بارو، ارگ، مسجد، قنات، قبرستان و.... ایجاد كرده‌اند.‌

دروازه ورودی شهر از ضلع شمالی بوده كه با توجه به وجود خندق دارای پلی متحرك بوده است. ‌ در زمان صفویه باز هم در جبهه جنوبی آق‌قلعه روی خرابه‌های ایلخانی، خانه‌های خشت و گلی ساخته شده و به نسبت پیشین جمعیت بیشتری در آن ساكن می‌شوند؛ از این زمان سكونت در این محل تا اوایل دوره قاجار ادامه دارد.‌
لازم به توضیح است كه براساس عكس‌های هوایی منطقه، رشته قنات‌های فراوانی در این محل وجود داشته كه اصلی‌ترین آن رشته قناتی است كه از ضلع جنوبی مجموعه وارد شده و حلقه چاه‌های آن پی در پی تا ضلع شمال آن ادامه می‌یابد كه خود مهم‌ترین عامل آبادی این سطح و سطوح پیرامون آن بوده است.

[h=2]امامزاده هفت معصوم (كروژده)‌[/h]این بنا به فاصله 70 كیلومتری شمال غرب سبزوار و سه كیلومتری جاده جوین ـ جاجرم واقع شده است. در اطراف بنا قبرستانی وجود دارد. گنبد بنا در گذشته فرو ریخته و مجددا ساخته شده است و پوشش فعلی آن كاهگل است. عنصر اصلی تشكیل‌دهنده بنا خشت خام است.

بنای امامزاده هفت معصوم از بیرون دارای یك پلان هشت ضلعی است، به جز جبهه شمالی كه ایوان ورودی بنا را تشكیل می‌دهد، در دیگر جبهه‌ها هر كدام از هفت ضلع، یك طاق نما را در بر گرفته است كه چون روی بدنه خارجی را با گل نسبتا ضخیمی اندود كرده‌اند به جز چند طاق كه كمی از آنها پیدا‌ست، بقیه در زیر گل مدفون شده‌اند.
از دیگر دیدنی‌های منطقه جوین و نقاب می‌توان به: امامزاده بهرامیه، امامزاده كلاته میمری، امامزاده بداغ‌آباد، آرامگاه سعدالدین حموی، آبشار بید، سد و رودخانه یام اشاره كرد.

بخش گردشگری تبیان

برگرفته از جام جم
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]شهر سربداران

[/h]
خیلی ها برای تابستان امسال شان برنامه سفر به مشهد مقدس را خواهند داشت. اگر شما هم جزو این مسافران هستید، پیشنهاد می کنیم فقط به این شهر بسنده نکنید و در مسیر رسیدن به مشهد سری هم به سبزوار بزنید. شهری که به خاطر سرسبزی و خرمی اش به این نام معروف شده است.
سبزوار اگرچه در استان خراسان رضوی قرار دارد اما در آن خبری از آب و هوای گرم و خشک نیست. این شهر کوهستانی هوای معتدلی دارد و فقط در تابستان ها در آن خشکی را می بینید. با این حال، گرمای این شهر به خاطر محصور شدن در میان کوه ها از بسیاری مناطق مرکزی کشور خنک تر است.
اما چیزی که باعث شد سفر به سبزوار را به شما پیشنهاد کنیم، طبیعت و سرسبزی این شهر نیست که اگر بنا به سفر به مناطق سرسبز باشد، گزینه های بیشتری پیش روی شما خواهد بود. آنچه سبزوار را به یک مقصد گردشگری دوست داشتنی تبدیل می کند، بناهای تاریخی آن است که تاریخ دوستان زیادی را به این شهر می کشاند.

[h=2]آنچه در سبزوار خواهید دید[/h]آتشكده آذربرزین مهر: این آتشكده در نزدیكی روستایی به نام ریوند قرار دارد كه بنایی به‌جا مانده از دوره ساسانی است. این بنا از نوع چهار طاقی‌های مشهور این دوره است.

مسجد جامع سبزوار: این مسجد از بناهای دوره ایلخانی است كه در خیابان بیهقی قرار گرفته است. تزئیناتی كه در این مسجد به كار رفته، كاشیكاری با كاشی‌های هفت رنگ و كاشیكاری خشتی است. در بالای محراب كتیبه‌ای به تاریخ 1292 به چشم می‌خورد. مناره‌های مسجد نمایی آجری و ساده دارند. شبستان‌های آن دارای طاق‌های ضربی است كه نمای زیبایی به داخل مسجد بخشیده است. ایوان بلند این مسجد نیز سراسر از تزئینات كاشیكاری پوشیده‌ كه مربوط به دوره ساخت بنا نیست و در دوره‌ای جدیدتر روی بدنه آن كار شده است. كتیبه‌های سنگی از دوره صفوی نیز در دالان شرقی مسجد به چشم می‌خورد كه در مورد دستوراتی است كه شاه طهماسب صفوی به مردم منطقه ابلاغ كرده بود.

مسجد پامنار: مسجد پامنار اما از مسجد جامع در این شهر قدمت بیشتری دارد و بر پایه بررسی‌های انجام شده، قدمت آن به سده‌های نخستین اسلام می‌رسد. این مسجد نیز در خیابان بیهقی قرار دارد. این مسجد از یك شبستان ستون‌دار، ایوان، تك‌منار و صحنی كه در بخش جنوبی است تشكیل شده، البته با بررسی و تحقیق آن را الحاقی اعلام كردند. به دلیل وجود این تك منار به بلندای 20 متر درست در كنار ایوان، به مسجد پامنار شهرت پیدا كرده است. این منار به وسیله آجر چینی‌های زیبا تزئین شده و بر بدنه آن كتیبه‌ای دیده می‌شود كه به صورت نواری پهن دور تا دور ساقه مناره را فراگرفته است. در زیر این كتیبه آجرهای لعابدار بسیار كوچك لاجوردی رنگ كار شده است. بر پایه كتاب‌های تاریخی این مسجد در سال 317 هجری ساخته شده و ساخت منار را هم به سال 420 هجری منتسب كرده‌اند.

مناره خسروگرد: این مناره در نزدیكی روستای خسروگرد قرار دارد كه برای راهیابی به كار می‌رفته است كه به آن میل راهیابی می‌گفتند. این مناره دارای كتیبه‌ای است كه سال 505 هجری در آن نوشته شده كه به دوره سلجوقی برمی‌گردد.

امامزاده یحیی: بنای گنبددار و روحانی امامزاده در تقاطع خیابان‌های اسرار و بیهقی است. گنبد بنا و مناره‌ها با كاشی‌های فیروزه ایشان از دور نمایان است و جلوه‌ای خاص به این محل داده است. گنبد بنا از نوع گنبدهای ساقه‌دار بوده كه ساقه آن بلند است. گنبد خانه قدیمی‌ترین بخش امامزاده است.

كاروانسرای فرامرزخان: به این كاروانسرا رباط كانون نیز گفته می‌شود كه در بخش غربی میدان كارگر شهر قرار دارد. این بنا از نوع كاروانسراهای چهار ایوانی است كه توسط حاج فرامرزخان سبزواری برای زائران حرم امام رضا(ع) وقف شده بود. صحن كاروانسرا باز است و بجز چهار ایوان در چهار جهت اصلی، غرفه‌هایی نیز روبه‌روی صحن دیده می‌شود. امروزه این بنا را به موزه مردم‌شناسی تبدیل كرده‌اند.

‌از دیگر بناهای دیدنی شهر می‌توان به مصلای سبزوار، آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری، آرامگاه ملاحسین كاشی، آرامگاه اسطوره‌ای سهراب، مدرسه فصیحه، امامزاده شعیب بن موسی بن جعفر، باغ اسكویی، بازار، ارگ سبزوار، چهار تاقی ریوند، مقبره خانوادگی و آرامگاه میرزا امین الدین مشهدی و یخدان‌های سبزوار (مشهور به شیش یخدونا) اشاره كرد. پناهگاه و منطقه حفاظت شده شیر احمد و منطقه شكار ممنوع پروند هم از مناطق طبیعی هستند كه در نزدیكی شهر سبزوار قرار دارند.
روزهای تعطیل مردم از گوشه و كنار این شهر و روستاهای اطراف برای گردش و تفریح به آنجا می‌روند. در این مناطق گیاهان دارویی بسیاری رشد می‌كند.در هر دو منطقه شكار جانوران و پرندگان ممنوع است و این به حیات‌ وحش منطقه كمك می‌كند تا به دور از آسیب‌های انسانی پابرجا بمانند.


فراوری: الهام مرادیبخش گردشگری تبیان

برگرفته از جام جم
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
جلوه ای از هنر تزیینی اسلامی-تزئینات بقعه سید شمس الدین

جلوه ای از هنر تزیینی اسلامی-تزئینات بقعه سید شمس الدین




نویسنده: محمد رضا خبیری

بقعه سید شمس الدین یزد


چکیده:


جلوه های هنر تزیینی اسلامی در طول قرن ها، همه گاه اعجاب و شگفتی و تحسین همگان را برانگیخته است. هنری که دست مایه اصلی آن بر پایه استعداد و خلوص، پاکی دل و طاعت نهاده شده و با تمامی تنوع و تولد در بی شمار زمینه ها از قبیل کاشی، تذهیب، آجرکاری و گچ بری و سایر هنرهای ظریفه، در هر زمان دارای زبان و بیانی واحد بوده است.

نقش ها با همه جلوه های تازه معنای واحدی دارند، با این تفاوت که هنرمندان مسلمان و باذوق تلاششان بر این بوده است تا در زمینه های مختلف به هنر تزیینی اسلامی حیاتی تازه و رونقی پربار ببخشند. هم بدین دلیل است که در نگرش به پیشینه کهن و پر ارزش هنر تزیینی اسلامی، هرگز با دوگانگی و تفاوت در معنا و زبان هنر روبه رو نمی شویم. هرچه هست حاصل اندیشه های واحد هنرمندانی است که به سهم خود تلاش در باروری هنر تزئینی اسلامی داشته و معنویت و خلوص و وحدت اندیشه را جایگزین تفنن و تنوع بی حاصل در هنر که ریشه در سرگردانی و آشفتگی اندیشه دارد کرده اند. این مهم پاسخگوی معنای هنری می شود که چونان دانه های زنجیری به هم پیوسته و متصل به ثبت ارزش های والای هنر اسلام در طول قرن ها گشته است. تردیدی نیست که هر رشته از هنر تزیینی در اسلام مجموعه ای است گویا از تمامی تلاش ها و استعدادها و جلوه های گوناگون در سایر رشته های هنر تزیینی که می توان از ورای هرکدام به ارزش های والای این هنر پی برد. شاید به جرأت بتوان گفت در تاریخ هنر جهانی، در کمتر هنری همانند هنر اسلامی، هنرمندان در خلاقیت هنری این چنین صاحب وحدت اندیشه بوده اند، هنری که در طول قرن ها با تمامی فراز و نشیب ها و نیز گسترش و ادامه حیات در اقلیم های مختلف در سرزمین هایی دور دارای بیانی یگانه است. ناگفته نگذاریم که این یگانگی هرگز مانع از رشد وتعالی و حیات هنر تزئینی اسلامی نگردیده و نیز هرگز سبب تکرار و مرگ و میر این هنر نشده است بلکه عامل مؤثری در پیشبرد هرچه بیشتر این هنر و ثبت آثار جاودانه ای شده است.

تأکید بر معنای هنر است، در هدف غایی و نهایی آفرینش هنری، در انگیزه های اصلی هنرآفرینی بر تربیت اندیشه هنرمند است که چه سان از استعداد خدادادیش در راه اطاعت از خدا و خدمت به بندگان خدا سود جوید. به طور نمونه در هنر تذهیب با گذشت قرن ها و تجربه آموزی و خلاقیت بی شمار هنرمندان هر عرصه و دوران با شگفتی می تواند شاهد رشد و تعالی این هنر شد. هنری که قالب اصلیش را از دست نمی دهد اما هر زمان جای تازه ای می یابد. هنر زیبای کاشی کاری و گچبری بر دیواره های خانه خدا در گوشه و کنار جهان اسلام هرچند ثبات اندیشه واحدی است، اما در هر زمان و دوره با مدد از نقش ها و رنگ ها به جلوه های نو دست یافته است. هم بدین دلیل سیر و پژوهش در هنر تزئینی اسلامی کاری وسیع و پر دامنه است. چه بسیار ارزش ها که از پس قرن ها هنوز ناشناخته اند و چه بی شمار حیرت ها و پاسخ ها که تا به امروز بی جواب مانده اند. تلاش بر آن خواهد بود که با بررسی نمودها و ویژگی های هنر تزئینی اسلامی تا حد توان به ارزش ها راه یافت.

واژگان کلیدی: تزئینات، بقعه، کتیبه، کاشی کاری، گچ کاری، مقرنس کاری.


مقدمه


در رهگذر کویر


سرزمین ایران نه تنها در پهنه زمان شاهد رخدادهای دیرین و گوناگون بوده، بلکه از نظر مکانی نیز افق های دوردستی را در محدوده خود جای داده است. بدین سان در گستردگی ابعاد زمان و مکان تجارب و مسایل بسیاری برای پژوهندگان پیشینه تاریخی و جغرافیایی این سرزمین باقی مانده است.
در هر گوشه این سرزمین، که فرود بیاید، هنوز عصر پیشرفت ارتباط به آسانی میسر نیست و در آن می توان نشان از آثاری گرفت که در برهه ای خاص از زندگی بشر، اوج اندیشه و فرهنگ انسانی به شمار می آمده است. چهره ی امروزین این نقاط، که در بیکرانگی فراز و نشیب ها و فراخنای فواصل، روزگار می گذرانند، شاید به هیچ روی با سیمای دیرینه ی آن همانند نباشد، چه بسا که این ناهمانندی حتی از گستره زندگی اجتماعی نیز خارج شود و به خطه شرایط طبیعی دامن کشد، به سخن دیگر امکان دارد که شرایط طبیعی برخی از نقاط این سرزمین را در پهنه زمان کاملاً دگرگون کند.

یکی از پر اهمیت ترین این گونه مکان ها را می توان منطقه کویری ایران دانست، که امروز ذکر نام آن، در ذهن ها غباری شبح آلود بر می انگیزد و تصویری سراب گونه جلوه گر می سازد. منطقه ای که شاید زمانی از سرسبزترین نقاط این سرزمین به شمار می آمده در سال های بعد در زیر نور خورشید، بر روی شن های تفته، از کران تا بی کران، در غبار فراموشی فرو رفته است. این منطقه که زمانی اقامتگاه نیاکان ایرانی بوده و بخش عمده ای از اسطوره های ایرانی از آنجا سرچشمه می گرفته چنان از بی مهری طبیعت به خشکی گراییده که ساکنانش را چاره ای جز کوچ و کناره گیری باقی نمانده است. بی نصیب ماندن از مواهب طبیعی پیامدی جز جدا ماندن از نعمت های اجتماعی برای ساکنان این منطقه نداشته است. در چند قرن اخیر این منطقه، به جز نواحی حایز اهمیت از بذل توجه عموم محروم مانده و فقط تنی چند از جهانگردان و پژوهندگان ایرانی و خارجی آهنگ این دیار کرده اند.

بدین سان می توان دید که چگونه طبیعت سلطه افکن، در این منطقه بر تلاش و اندیشه بشر پیشی گرفته است. چه امروز کمتر کسی است که بر عزم تفنن آهنگ این منطقه کند و دشواری راه را به خاطر شناخت و یافتن بقایای آثار اندیشه های پیشینیان پذیرا شود. ره سپردن در این دیار بی شک مستلزم ایمان به فراست بشر برای مهار کردن گرایش ستمگرانه و چیره گر طبیعت است. در عصری که دگرگونی اجتماعی نیروی طبیعت را رام خود می سازد، حاجت مردمان این دیار آفتاب سوخته غبارآلود تاریخ نیز باید، همگام با دیگر نقاط، که به فراخور موضوع خود، نیاز دیگر دارد، پاسخ داده شود.
یکی از شاخص های قومی و بومی هر ملتی اتکا به دست آوردهایی است که در فرهنگ انسانی و اجتماعی از آن به عنوان هنر یاد می کنند که در حد اعلای خویش نمودار ارزنده ای است از احساسات و هیجانات درونی آن ملت، که بنا به خواست و نیات آنان در تداوم نسل های مختلف، رشته های متفاوت و متنوع را شامل می گردد. خلق و ایجاد هر نوع اثری که بتواند با عناصر گوناگون و در مجموع، یک کیفیت خاص را ارائه داده و ایجاد هیجان و احساس بکند، هنر محسوب می شود.

این خلق هنر و ابداع نشانگر روحیات هنرمندانی است که از میان مردم برخواسته و روحیه آن ملت و مردم را نشان داده و درخواست های جمعی نفوذ داشته اند. همین آمال و خواسته های جمعی است که بعدها باعث تداوم و گسترش آن هنر می گردد و سبب می شود هنر به معنای اخص کلمه در فرم های مختلف تظاهر یابد و هنرهای گوناگون را در طول نسل ها و دوران های مختلف تاریخی به وجود آورد. شایستگی تداوم هر هنری بستگی به آرمان های حکومتی نیز دارد و حکومت در تعلیم دادن آن نقش مؤثری را ایفا می نماید و به همین علت ما در طی قرون متمادی درمی یابیم که چگونه یک هنری پا می گیرد و استواری می پذیرد و سپس به اوج خود می رسد. این گسترش در پیرامون خود هنرهای دیگر را شاخ و برگ می بخشد و حتی در خارج از مرزهای فکری هر قومی رخنه نموده و در هنرهای بومی ملت ها دیگر تأثیر می گذارد و آثاری بدیع و ارزنده را نیز بر جای می نهد که مورد بحث و بررسی صاحب نظران آثاری هنری قرار می گیرد.
هنر ایران نیز از آغاز حیات خویش از دوران های پیش از تاریخی و سپس در دوران اسلامی دگرگونی های عظیمی را شاهد بوده و چه بسا با کند و کاو بیشتری بتوان نشانه های بارزی از این هنر جهانگیر را به دست آورد.

این پژوهش درحقیقت بیش از آنکه در رابطه با بررسی تزئینات سید شمس الدین باشد، یافتن روشی مناسب است برای برخورد با بنا و اینکه چگونه آن را مورد مطالعه قرار داد. سید شمس الدین از بناهای مهم تاریخی یزد می باشد که در دوره ایلخانان و به سبک معماری مغول ساخته شده است. برای این منظور ابتدا به معرفی سید شمس الدین پرداخته شده و از نظر مکان قرار گرفتن این بقعه در محله مورد نظر بررسی هایی انجام می گیرد. سپس در پی یافتن زمان ساخت و ویژگی های تاریخی و معماری دوره مورد نظر، کتب معماری ایران و معماری دوره ایلخانی مورد مطالعه قرار گرفته است. در ادامه به تزئینات بقعه پرداخته شده و در مورد نوع تزئینات و چگونگی اجرا و... بررسی هایی انجام گرفته است.

تزئینات بقعه سید شمس الدین


شناسه بن

شهر:
یزد، محله: چهار منار، کوچه: چهار منار، نوع بنا: بقعه و مقبره، زمان احداث: 767 ه -ق، سابقه تاریخی: قرن 8، بانی بنا: امیر شمس الدین محمد، عملکرد فعلی بنا: بقعه و مقبره، مصالح بنا: آجر،

نما:
نمای ساده و آجری، ارزش بنا: خوب، استحکام بنا: خوب، سقف: گنبد آجری

تغییرات:
قسمت اعظم این بقعه که شامل مدرسه و بازار و دارالسیاده بوده به مرور زمان از بین رفته و تنها بقعه و آب انبار روبه روی آن باقی است.

ثبت:
این بنا به واسطه ارزش تاریخی به شماره 208 به ثبت در آثار ملی رسیده است.

مختصات منحصر بنا:
ایوان بلند نقاشی ترنج بزرگ در واسطه و کتیبه گچبری بسیار جالب در دوره ایوان.

تعمیرات:
از طرف سازمان ملی حفاظت آثار باستانی تعمیراتی در آن انجام شده است.

سید شمس الدین


سید شمس الدین فرزند سید رکن الدین، داماد رشید الدین فضل ا... طبیب وزیر و از سلسله «سادات عریضی» است. پدر وی سید رکن الدین یکی از افراد محترم شهر یزد بوده است که مدرسه ای بسیار زیبا در شهر بنا می کند. این امر موجب حسادت اتابک یوسف شاه حاکم وقت می شود و درصدد آزار سید برمی آید. در همین زمان فرد پولداری به یزد می آید که شبانه منزل او را دزد غارت می کند. و یوسف شاه که در پی فرصتی مناسب است خواجه سید رکن الدین را به عنوان دزد دستگیر می کند و در زندان آزار و اذیت بسیاری به او می رساند. در این زمان پسرش سید شمس الدین در خانه حاجی علی استرآبادی پنهان می شود. خواجه علیشاه در خواب حضرت محمد (ص) را می بیند که به او می گوید فرزند من سید شمس الدین را کمک کن تا خدا کمکت کند. خواجه به خانه حاجی علی استرآبادی می رود و سید شمس الدین را با یک استر و 1000 دینار شبانه راهی تبریز می کند.

در بین راه سید شمس الدین به نه گنبد رفته و از آنجا که بسیار تشنه بوده است خود را از آب باران سیراب می کند و همان جا نذر می کند که اگر از این معرکه نجات یابد در آنجا عمارت زیبائی بسازد. وقتی سید به تبریز می رسد خواجه غیاث ا... محمد رشید او را به ابوسعید معرفی می کند و سید در همان جا تعلیمات دیده و به وزارت می رسد. بنابراین طبق نذر خود نقشه مدرسه، دارالسیاده، خانقاه، بازار و... را تهیه کرده و به یزد می فرستد. سید شمس الدین در تبریز وفات کرده و جسد او را به یزد می آورند و در مدرسه خودش دفن می کنند. همسرش مرقد او را از چوب آبنوس و صندل و محرابی از مرمر می سازد و به یزد می فرستد. امروزه این مدرسه به زیارتگاهی مبدل شده و هرکه حاجتی دارد روز شنبه چهل بار سر مزار او قل هوا... می خواند تا به حاجتش برسد.

موقعیت مکانی


بقعه سید شمس الدین در محله چهار منار محله دولت آباد و در بخش غربی شهر یزد واقع شده است. وسعت محله دولت آباد 4 % هکتار می باشد که از جانب شمال به خیابان انقلاب، از جنوب به خیابان شهید رجایی، از شرق به بلوار امامزاده جعفر و از غرب به بلوار تازه احداث محدود است.

شناسایی محله


محله چهار منار از محلات قدیمی است. نام قدیم آن کوی بهروک بوده است. وجه تسمیه جدید آن وجود چهار منار در مدرسه است که به دستور سید شمس الدین محمد بن رکن الدین در سر کوچه بهروک ساخته شده است. بنا به گفته مؤلف تاریخ جدید یزد «در تبریز طرح مدرسه چهار منار و دارالسیاده و خانقاه و بازار و حمام بینداخت و به یزد فرستاد و بنایان عمارت بنیاد کردند و دو مدرسه در مقابل یکدیگر بساخت و چهار منار بر اطراف دو مدرسه بنهاد و بازاری و آب تفت در میان بازار جاری گردانید و خانقاه و در جنب آن مدرسه ساباط عالی ساخته و به کاشی تزئین داده و در سال 733 اتمام عمارت شد...»

با ساخته شدن این دو مدرسه، بازار، خانقاه، ساباط، حمام، دکان ها و کاروانسرا در این محله رو به آبادی نهاد. این محله شامل چند گذر قدیمی است که مهم ترین آنها از شرق از محله مصلی شروع می شده است و به سوی حسینیه چهار منار امتداد می یافته است و از شرق به سمت شمال به محله شیخداد امتداد داشته است. دومین گذر از خیابان شهید رجائی در جنوب به سوی مرکز محله قدیمی در محدوده برزن شیخداد امتداد یافته و از کنار بقعه شیخ شمس الدین و حسینه چهار منار می گذرد. این دو گذر در محل حسینیه چهار منار با یکدیگر تلاقی دارند و به همین جهت بر اهمیت مجموعه می افزایند.

- محله میدان شاه طهماسب
- محله چهار منار
- محله باغ صندل
- محله تخت استاد
زمان ساخت

بقعه سید شمس الدین بنا به گزارش موجود در میراث فرهنگی از لحاظ طبقه تاریخی در قرن هشتم و در دوره ایلخانی قرار می گیرد

خصوصیات عمده معماری دوره ایلخانی


آثار ساختمانی دوره ایلخانی مرحله ای از تاریخ پیوسته معماری اسلامی ایران است و اشکال دوره های قبل و خصوصیات طرح و جزئیات آنها را منعکس می کند. سبک معماری دوره ایلخانان مستقیماً از سبک آثار ساختمانی دوره سلجوقی اقتباس شده است.

زمانی که سبک معماری سلجوقی به اوج ترقی رسید، چهار قرن ونیم از زمان غلبه اعراب بر ایران گذشته بود و اشکال آزمایشی آن قرون به صورت سبک مشخص و دقیق سلجوقی که از ده ها ساختمان موجود از آن زمان بر آن اطلاع داریم، درآمد. معماری سلجوقی و ایلخانی از حیث اوضاع و شرایط متظاهر شدنشان با هم شباهت دارند. ترکان سلجوقی در اواسط قرن یازدهم میلادی به صورت فاتحین نامتمدن به سمت مغرب و داخل ایران رانده شدند و شاهد فعالیت مشعشع ایران در ادبیات و هنرهای ظریف گردیدند و نسبت به آن علاقه پیدا کردند. در دوره ایشان زمام امور مملکت به دست کارمندان و کارگزاران ایرانی بود و تأثیر خداوندگاران جدید بر تسلسل فرهنگ ایران و عناصر آن اندک بود.

در دوره سلجوقیان و هم چنین در دوره ایلخانی ساختمان های دینی از قبیل مساجد و مدارس و زیارتگاه ها و مقبره ها بر ساختمان های غیر دینی رجحان داده شد و این نشانه کامیابی اقتصادی آن زمان است. در دوره سلجوقیان معماری و طراحی در مرحله آموزش بود، در صورتی که در دوره ایلخانان مسئله عمده تلفیق و ترکیب اشکال ساختمانی و تزیینات موجود بود. معماران دوره ایلخانی همه نقشه ها و مصالح و روش ساختمانی دوره سلجوقی را اقتباس کردند. می توان گفت معماری سلجوقی شکل ابتدائی سبک ایلخانی است که در طی یک دوره سیصد سال معماری در ایران سیر منظم تکامل را طی کرده است.

در ساختمان های دوره ایلخانی اهمیت زیادی به عمودیت و ظرافت اشکال منتخب داده شده است. ایوان های دوره سلجوقی پهن و بزرگ است، در صورتی که در دوره ایلخانان ایوان ها باریک تر و مرتفع تر شده اند. حد فاصل خارجی و داخلی دیواره ها و جرزها در عمق کار شده و به همین جهت دیواره های ضلعی نازک و جرزهای سنگین گوشه ای به وجود می آورد.
در داخل شبستان دیوارها را به همان ترتیب نازک می ساختند و فقط نقاطی را که تمام سنگینی گنبد روی آنها بود، ضخیم می ساختند. در دوره ایلخانان عناصر و جزئیات ساختمانی مشترک با دوره ی سلجوقی ظریف تر و آراسته تر گردیدند و این ظرافت قابل مقایسه با تحولی است که از اشکال آزمایشی معماری سبک رومانسک، سبک گوتیک را پدید آورد.

عناصر اصلی فضا


از این مجموعه که در اصل مرکب از خانقاه و دارالسیاده و دو مدرسه و حمام و آب انبار و ساباط بوده است، تنها خانقاه و بقعه و آب انبار مقابل آن باقی است. قسمتی از بازار کهنه نیز در کنار آن دیده می شود.

1- این بنا دارای نمای آجری و پادر ورودی جالبی است که در سردر آن علامت خانقاهی به چشم می خورد.
2- در میانه در ورودی و حیاط شمسیه یک ساباط جالب قرار گرفته است.
3- صحن مستطیلی خانقاه که در دو طرف غرفه هایی ساخته بودند که اخیراً تعمیر شده است. صحن دارای طاق نما نیز می باشد.
4- ایوان عمیق و بلند طاقدار قوسی.
5- اطاق مقبره که مربع است و گنبد خرابی بالای آن است.

معنی و عملکرد تزیین ایرانی


در نظر غربیان واژه های Ornamental وdecovative دلالت بر چیزی می کند که در درجه دوم اهمیت قرار دارد. البته در معماری اشکال ساده و جسیم ارزشی مستقل دارند لیکن آنها نیز زیربنائی هستند برای تزئینات. تزئین می تواند هم شکل معماری را زیبایی بخشد و هم فی نفسه از نظر نقش و نگار خالصش از لحاظ زیباشناسی کاری مستقل باشد. ذاتی بودن جنبه تمثیلی نقش و نگار ایرانی چون با ممنوعیت نمایش صور انسانی و دیگر نقوش طبیعی برخورد نموده به تزئین ایرانی چنان حالت جدی و شدت بخشیده که در فرهنگ غربی نامأنوس می نماید. چون این همه استعداد با چنان جدیتی در خلق زیبایی در تزئین مصروف شده، لازم است با علاقه مندی درباره آن بررسی تفصیلی کاملی به عمل آورد. در هیچ نوع معماری دیگری چنین نقش خلاقی که تزئین در معماری ایران داشته دیده نمی شود. هنر تزئینی به هر شکل و با هر واسطه ای که به نمایش درآید همیشه با دقت و روشنی و وضوح توأم است. در معماری ایران علاقه به سطوح تزئینی حداقل با علاقه با اشکال ساختمان برابر است و طرح های تزئینی با چنان احساسی از ارتباط اجزا با کل ساخته می شود که این احساس برای ارتباط عناصر واقعی ساختمان کمتر دیده می شود.

در هر دوره معماری ایران مشاهده می شود که عناصر تزئینی در همان دایره تجربه، استادی و انحطاط که در هنر باختر زمین معمول است، پیشرفت کرده است، با این فرق که مراحل مختلف آن مدت طولانی تری داشته است. سبک تزئینی به کندی رشد می کند و اغلب به وسائل تزئینی دوره های گذشته متوسل می شود. مثلاً خط کوفی مدت ها بعد از آنکه در کتاب منسوخ شد، در کتیبه های ساختمان ها به کار برده می شد. کشف مصالح و فنون جدید و تحت انضباط درآوردن آنها هیچ کجا مانند ایران با چنین علاقه مندی و دانش مورد بهره برداری قرار نگرفته است. در طی سده های بسیار، الگوهای هنری، روشن و اندیشمندانه با طرح های بدیع و خیال انگیز ادامه یافت. پیچیده ترین ترکیبات هنری دوره اسلامی بر اساس موضوعات مأنوس سنتی بنا است. درخت مقدس لوتوس در هزاران شکل، درخت انگور مواج که بر روی خود بر می گیرد، نقش های برگ و گل تنوعی بی حد، طرح های ظریف در هم بافته هندسی که از شش تا هشتاد ستاره درست می شود همه از این قبیل بودند. موضوع های نخستین سه گونه اند، گیاه سمبولیک، اشکال طبیعی و طرح های هندسی که موید اشکال درهم بافته و ترکیبات خطاطی بود. یک ستون کوچک، یک گنبد عظیم، اسپرهای دیوار، قوس ها و ازاره ها هریک به وضوح شیوه تزیئن جداگانه دارند. حرکت ضمنی طرح با نقاط برجسته و جهات بنا هماهنگ می گردد و در ضمن با خصائلی تازه بدان غنا و حیات می بخشد. هدف از طرح های تزئینی تجریدی که بناهای ایران به ویژه مساجد بزرگ را زینت می بخشد خیلی بیشتر از زیبا کردن آثار است. آنچه از نظر غربیان تزیین است و البته تزئین هست لیکن از طریق سمبول ها سنتی و تصویری نیز تائیدی است بر معانی.

بررسی تزیینات


به طور عمده تزئینات بقعه سید شمس الدین را می توان به بخش های ذیل تقسیم نمود.

- آجرکاری
- کاشی کاری
- گچ کاری و نقاشی
آجر کاری
- تاریخچه ظهور و انحطاط آن

آجرکاری از دوره آل بویه شروع شده و در دوره سلجوقی به اوج خود می رسد و در دوره ایلخانی رو به انحطاط می گذارد. به همین سبب در بناهای دوره ایلخانی از تزئینات آجری کمتر استفاده شده است.

- معرفی مکان آجرکاری های موجود در بنا

در قسمت فوقانی ورودی و در میانه در ورودی و حیاط شمسیه فضای هشتی مانندی وجود دارد که سقف آن همانند قسمت فوقانی ورودی دارای تزئینات آجرکاری لعابدار است که به نظر می رسد تعمیرات اساسی روی آن صورت گرفته باشد.

کاشی کاری


توسعه جالب سفال لعابدار که آن را بزرگ ترین سهم ایران در تزئین می دانند رقیب گچبری قرار گرفت ولی هیچ گاه کاملاً جانشین آن نگردید.

تاریخچه ظهور و انحطاط


اولین کوشش در به کار بردن کاشی در دوره سلجوقی به عمل آمد و در دوره ایلخانی به آستانه کمال و هنر و زیبائی که در دوره تیموری و صفوی تجلی کرد، رسید.

مکان های کاشی کاری


صحن مستطیلی شمسیه که دارای غرفه هایی در دو طرف می باشد با کاشی معرق تزئین یافته است.

- تکنیک اجرا


نقشه طرح را با مقیاس دقیق روی کاغذ کلفت یا روی بستر صافی از گچ می کشند، سپس طراح رنگ های مختلفی را که برای هریک از عناصر در نظر گرفته شده روی نقشه مشخص می سازد. مجموعه ای از کاشی های رنگین را که هریک در خوش رنگ ترین رنگ خود می باشد، آماده ساخته سپس آنها را با تیشه کاشی بری بریده و مطابق واحدهای مورد لزوم تراشیده و سوهان می زنند. بعد از این کاشی های کوچک را بر روی نقشه قرار می دهند. به طوری که رنگ آن به طرف پائین روی نقشه قرار گیرد و آنها را طوری تراش می دهند که بین واحدها فاصله ایجاد شود. سپس تمام آن ها را با گچ زنده می پوشانند. هر قسمتی که لازم باشد به آسانی می توان برداشت. با این کار اجزا متشکله کاشی معرق همه از نظر مکانیکی کاملاً در یک سطح صاف و یکنواخت قرار نمی گیرند. کمترین اعوجاجی در بستر گچی سطوح هر قطعه کاشی را تغییر می دهد به طوری که همه آنها نور را در زوایای بسیار ریز مختلفی منعکس کرده به کل مجموعه یک نوع تلألؤ زنده ای می دهد. این حالت همیشه در مورد کاشی معرق صادق است مگر اینکه کاشی کاری بخواهد اشتباهاً استادی خود را ظاهر ساخته با به کار بردن وسائل دقیق تر چنین تنوع ممتازی را از بین ببرد.
رنگ های درخشان و نقش و نگارهای سیال همه بناها را پوشانده که به نظر می رسد ایجاد چنین صحنه های رنگین آسان تر از آن است که اگر می خواستند آن را نقاشی کنند. کاشی معرق رنگ خود را تا مدت های طولانی حفظ کرده و پس از ششصد سال بدون اینکه جلای خود را از دست داده باشد تازه به جای مانده است.

علت استفاده از کاشی در بناهای خارجی


فلسفه استفاده از کاشی در نماهای خارجی ساختمان در وهله اول بدین سبب است که کاشی یک عایق رطوبتی و رطوبت یک عامل مضر برای بنا است.

گچ کاری


از کهن ترین روزگار تزیین گچی به صورت کنده کاری و قالب گیری و منقوش یکی از عناصر عمده در تزئین معماری ایران بوده که به طور وسیع به کار گرفته شده و بسیار تکامل یافته است.

- تاریخچه ظهور و انحطاط


در مورد تاریخچه گچ کاری فقط می دانیم که مدت طولانی تری نسبت به مصالح دیگر به کار برده شده و یکی از خصوصیات برجسته معماری دوره ایلخانی به شمار می آید.

معرفی مکان های گچ کاری


سراسر بدنه دیوارهای زیر گنبد به نقش های زیبای هندسی و گل و بته از رنگ و گچ پوشیده بوده است. ولی اکثر طرح ها و گل اندازی ها و رسم های هندسی و ترنج ها و شمسه ها و حاشیه ها بر اثر موریانه (ترده) خراب شده که به دشواری و گرانی می توان به مرمت آن پرداخت.

- کتیبه های گچبری به خط کوفی بسیار زیبا و برجسته در قسمت بالای ایوان در سه ردیف.
- کتیبه گچبری، به خط ثلث جلی در کمر ایوان.
- کتیبه رنگ آمیزی به خط ثلث و کوفی در قسمت ایوان (سوره فتح). از همین نوع کار در دیوارهای زیر گنبد متعدد است.

تکنیک اجرا


ابنیه دوره سلجوقی نمونه هایی از استفاده از گچ در دوره ایلخانان را نشان می دهد که عبارتند از سپیدکاری نواحی بزرگ دیوار، ساختن کتیبه و محراب، تقلید آجر کاری و گچ کاری که به وسیله رنگ برجسته به نظر می آید. گچ بری به انضمام طرح های کاشی های زرین فام و کاشی معرق و نقاشی تزیین اغلب توسط یک هنرمند صورت پذیرفته است. حتی کنده کاری فی نفسه چندان آسان نیست. نخست گچ تر را برای ایجاد زیرسازی طرح مقداری به دیوار می مالند به طوری که برای قسمت های عمده نقش برجسته روی دیوار بمالند. سپس همین که گچ خود را گرفت، نقش ها و تصاویر اصلی تراشیده می شود و برای قسمت های کوچک تر هرجا لازم شود گچ تازه می افزایند. سرانجام پس از اینکه گچ مانند سنگ سخت گردید آن را می تراشند و پرداخت می کنند تا اینکه خطوط نقش روشن و جاندار گردد.

این کار نسبتاً دشوارتر از آن است که به نظر می رسد و به مراتب مقاوم تر است تا کار با قلم مو و مداد. آخرین عمل یک پوشش گچی است که رقیق تر از خامه باشد. بدین ترتیب سطحی تقریباً چون مرمر صیقل یافته حاصل می شود که سطحی مات و برای رنگ آمیزی ملون ظریف شایسته است.

بعضی از طرح های گچ بری کاملاً گود بوده و نقش ها عملاً سه بعدی هستند و می باید آن را با لایه های متعدد از سه تا شش لایه و حتی بیشتر ساخت و روی هر لایه باید جداگانه کار کرد.
طرح ها غالباً پیچیده هستند و از پنج تا شش قسمت درهم بافته و در جهات گوناگون و مخالف درحرکتند. گچ بر باید پیش بینی کند که از نقاط آغازی در نخستین (زیرین) لایه شکل های نهائی چگونه ظاهر خواهد شد. در حالی که در آن نقطه آغازی فقط اشاراتی می تواند باشد که وقتی آنها بر روی سطح آورده شود و با عناصر دیگر یکی گردد به چه شکلی خواهد بود.
اگر نتیجه کار باید خردمندانه و یکدست بوده و مغشوش نباشد، قدرت حافظه و نیروی تخیل و دقت ضرورت دارد. چه اگر بداهه کاری بر نظم و نقشه ریزی کامل چیره گردد خطر اغتشاش و سردرگمی در پیش است.

همه این طرح های تزئینی تحت نظارت استاد بود و وی هرگز نمی گذاشت در کارش اغتشاش راه یابد و می توانست چنان عمل کند که در سراسر طرح ترکیبی بخردانه و منظم حفظ گردد.
نوع مهم گچ کاری که در مدرسه شمسیه از آن استفاده شده است گچ کاری وصله ای نام دارد. این اصطلاح برای اطلاع به تکنیکی انتخاب شده است که هم با برجسته کاری بلند و هم با تزئین گچ کاری تو خالی و توپر فرق دارد. این نوع گچ کاری همراه تزئین خطی رنگی روی سطوح صاف دیده می شود و این ترکیب استادانه صورت گرفته است.

این تکنیک به این طریق انجام می گرفت؛ روی سطح صاف سفید گچ کاری طرح یا نقش ساده یا پیچیده با رنگ رسم می گردید و سپس گچ کار با کمال دقت روی خطوط مشخص رنگ گچ خود را قرار می داد و بلندی و برجسته کاری بسیار کم بود، ولی جزئیات را به دقت می کشید. این نوع گچ کاری خشک و شکننده است و اشکال تزئینی همیشه با شکل سطحی که روی آن ظاهر می شوند، ارتباط ندارند. در اغلب نمونه ها این اشکال با طرح خطی رنگی از لحاظ ترکیب رابطه دارند. تزئین گچ کاری به جلال کاشی های پر آرایش قرون سیزدهم و چهاردهم در ایران است. این گچ کاری ها با رنگ های مختلف مانند آبی روشن، آبی سیر، قرمز، زرد و قهوه ای رنگ شده و علایم اکلین روی آنها دیده می شوند.

علل استفاده از گچ در سطوح داخلی


گچ فقط در سطوح داخلی به کار برده شده است. ممکن است تصور شود علت عدم استفاده از گچ بری برای سطوح خارجی آن بوده که گچ در مقابل تغییرات هوا استقامت کمتری دارد و هم چنین انعکاس نور خورشید در آن شدید است، ولی احتمال قوی تر آن است که سلیقه ایرانیان اقتضا نمی کند که در خارج بنا گچ به کار برده شود. زیرا در ابنیه اسلامی ممالک دیگر که با گچ پوشیده یا سفید کاری شده است.

اگر به قسمتی از سطح که کتیبه گچ بری روی آن ریخته شده دقت کنیم آثار رنگ را در آن مشاهده می کنیم و این مسئله دو گمان را برای ما به وجود می آورد:

- این سطوح در ابتدا با رنگ نقشی تزیین شده و بعد روی آن کتیبه گچبری را اجرا کرده اند.
- کتیبه های گچ بری به وسیله روش گچ وصله ای اجرا شده باشند که ابتدا نقش را با رنگ می کشند.

این تصویر گچ در برجسته کاری بلند را نشان می دهد که بالای محراب اجرا شده است. استعمال گچ در ساختن برجسته کاری بلند و کنده کاری یکی از فراورده های مخصوص دوره سلجوقی است که در دوره ایلخانی ادامه یافت و در این دوره خصوصیات مشابه دوره قبل را در بر دارد. ضمناً تمایل به آراستگی مصنوعی تزئینی شدید پیدا می کند که تا مدت زمان کوتاهی مرسوم بود تا این که علاقه به این قسم نقوش برجسته کاری گچی در اواسط قرن 14 میلادی از بین رفت. گچ کاری برجسته بلند رنگی بود و رنگ های سفید، آبی روشن، آبی سیر، سبز، قرمز و زرد روی آن به کار می رفت.

مقرنس کاری


مقرنس کاری از خصوصیات معمولی معماری سلجوقی بود، ولی در دوره ایلخانان این اشکال کامل تر و مفصل تر شد و تنوع زیادی پیدا کرد. مقرنس کاری را به طریق زیر می توان شرح داد. پر کردن یک ناحیه یا سطح مقعر با دو یا چند طبقه ربع گنبدی کوچک که در آن رأس ربع گنبدها در هر طبقه از طبقه زیر پیش آمده تر است. بین هر ربع گنبد مقعر یک سگدست یا هلال محدب وجود دارد. معمولاً دو پایه هر ربع گنبد روی پایه های هلال خود آنها دورتر از رأس گنبدهای طبقه زیر قرار دارند. درشکل مربع گنبدها تنوع قابل ملاحظه مشاهده می شود که عبارتند از:
ربع گنبد ساده، حجره هایی که در میدانشان سوراخ های ریز دارند. این وسیله ای بود که اجازه می داد اشکال فرم نازک تری به خود بگیرند و حجره هایی که طاق های کوچک تونلی در رأس دارند. مقرنس کاری جزء تزئینات الحاقی بنا می باشد.

بر روی دیوارهای این مجموعه یادگارهایی نوشته شده که از نظر تاریخی، زیبایی و معنا اهمیت یافته اند.

- یادگاری از نورالدین محمد کچوئی مذکور به خط نستعلیق "هو. این چند کلمه در روز عید اضحی در خدمت حضرت رفعت پناه محمد رضا بیکاء سمنانی قلمی گشت. تحریراً فی شهر ذی الحجه الحرام
سنه 1060 حرروه نورالدین محمد کچوئی"
- دو بیت شعر به خط تعلیق از قرن دهم هجری
از وصل خوشا کسیکه سرمست بود
ور چنگ و دف و ای... شنود
لیکن در... رسید
ده روزه نماند عاقبت باز رود

اگر به کتیبه گچ بری به خط کوفی برجسته در قسمت بالایی ایوان که سه ردیف نوشته شده دقت کنیم می بینیم دور ایوان را در یک خط ممتد دور نزده است.
می توان نتیجه گرفت که احتمالاً بنا و تزئینات آن با هم طراحی نشده اند و تزئینات بعد از ساخته شدن بنا به آن الحاق شده بنابراین مجبور بوده که خط ممتد شکسته و پائین بیاید.
دور محراب از سنگ مرمر سبز است که بر آن به خط ثلث بسیار عالی آیات 17 تا 20 سوره آل عمران نقر شده است. بلندی سنگ ها 6 متر به عرض 55 سانتیمتر است.
بین اندازه های حروف آیه های انتخاب شده و عرض کتیبه تناسب برقرار است. معنی این آیات به شرح زیر است.

درحالی که این بندگان صبر کننده در بلا و محن و راستگوی در هر سخن و فرمانبران در حال و انفاق کنان از اموال و خواهان آمرزشند. شهادت داد خدا و به آیات واضحه روشن گردانید که البته نیست خدائی غیر از خود او شهادت دادند ملائکه و صاحبان دانش به وحدانیت او، یگانه ایست این خدا که بر پا دارنده عدالت است، نیست خدائی مگر او. اوست که غالب بر هر کس و محکم کار است و...
چون این آیات در محراب ذکر شده درباره خدا، وحدانیت خدا و پرستش او صحبت شده است.

نکات رعایت شده در تزئینات


می توان گفت که تزئینات اسلامی دارای یک زیرنقش ساده می باشند که هنرمند با کار کردن بسیار روی این طرح ساده رفته رفته آن را پیچیده می نماید به نحوی که این طرح ساده تنها به صورت سایه ای مبهم خود را در نقش نهائی نشان می دهد.

از نکات بارز دیگری که در کتیبه تزئینات اسلامی به چشم می خورد حاشیه ها و خطوطی است که طرح اصلی را در برگرفته و به عبارتی قاب می نماید.
از نکات مورد توجه تناسب تزئینات است، تزئینات ریزنقش ساده در طاق های ظریف کوچک و تزئینات درشت تر در طاق های بزرگتر ولی با همان ظرافت و زیبائی اجرا می گردد و بزرگ شدن آن از ظرافت تزئین نمی کاهد. از موارد دیگری که می توان به آن اشاره کرد تقارن است تزئینات این بنا هم بر اساس ارتباط با کل بنا و هم در جزء دارای تقارن می باشد.
از موارد مورد توجه دیگر توازنی است که در کل بنا از نظر تزئینات دیده می شود. همه سطوح دارای یک ارزش هستند. از نظر تزئیناتی در یک راستا قرار دارند. مثلاً روی هر چهار دیوار اطاق گنبد خانه با یک نقش اصلی و یک حاشیه پوشیده شده است بدون اینکه رجحانی نسبت به هم داشته باشند.

منابع:

افشار، ایرج: آجرهای نقش دار یزد، هنر و مردم. ش 80 (1348): 9-10
افشار، ایرج: تاریخ جدید یزد، تهران 1345. 25- 27.
افشار، ایرج: سیمای تاریخی یزد. گوهر. 2 (1352): 230- 234.
افشار، ایرج: موقوفات رشیدی در یزد. فرهنگ ایران زمین 16/ 17 (8/ 1349): 149- 284.
افشار، ایرج: نگاهی به یزد جهان نو 2(1326): 272- 275.
افشار، ایرج: یادگارهای بقعه سید شمس الدین در شهر یزد. هنر و مردم. ش 94 (1349): 18- 22.
بافقی، محمد مفید: جامع مفیدی. به کوشش ایرج افشار، تهران. کتاب فروشی اسدی، 1340- 1342. جلدهای اول و سوم.
پیرنیا، محمد کریم: در و پنجره در معماری ایران. مجله باستان شناسی و هنر ایران. ش 2 (بهار 1348): 75- 81.
جعفری، جعفربن محمد بن حسن: تاریخ یزد(قرن نهم هجری) - به کوشش ایرج افشار. تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب 1338. 254 ص، (انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 94- مجموعه متون فارسی - ش 2)
رکن الدین حسینی یزدی (سید): جامع الخیرات. وقف نامه سید رکن الدین حسینی یزدی (قرون 7 و 8 هجری). به کوشش محمد تقی دانش پژوه و ایرج افشار. تهران، 1341 (انتشارات فرهنگ ایران زمین، ش 6).
طرب نائینی. محمد جعفر: جامع جعفری تاریخ یزد در دوره نادری و زندی و سلطنت فتحعلی شاه. به کوشش ایرج افشار، تهران انجمن آثار ملی 1353.
کاتب، احمد بن حسین بن علی: تاریخ جدید یزد(تألیف پس از سال 862 هجری) به کوشش ایرج افشار، تهران، ابن سینا، 1345 (انتشارات فرهنگ ایران زمین، ش 10)
کاوه، علی محمد: شهر یزد در گذشته و حال. سالنامه فرهنگ یزد. 2- 1341.
مشکوتی، نصرت ا...: فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران. تهران. 1345(چاپ دوم 1349)
ویلبر، دونالد: معماری اسلامی ایران. در دوره ایلخانان. ترجمه عبدالله فریاد. تهران. بنگاه ترجمه و نشر کتاب. 1346. (گزارش های میراث فرهنگی موجود در کتابخانه بقعه سید شمس الدین.

منبع مقاله: نشریه کتاب ماه هنر شماره 173، بهمن 1391
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
موزه ملی فرش دستباف اردکان - خانه افضلی

موزه ملی فرش دستباف اردکان - خانه افضلی

خانه افضلی مطابق با معماری خانه های قدیمی یزد دارای حیات مرکزی است و اتاقها در اطرافش قرار دارند .
ویژگی این منزل ایوان بلند و مسقف آنست که در ضلع شمالی بنا قرار دارد . این ایوان فاقد هرگونه سقف یا پوشش بوده و با چند ردیف پله به حیات راه میابد . در ضلع جنوبی منزل تالاری وسیع قرار داشته و مستقیما به بادگیر منزل مربوط است . از دیگر عناصر این منزل که در ضلع جنوبی واقع شده حوض منزل است . وجود حوض در این قسمت فضایی خنک و دلنشین در تابستانهای گرم و سوزان کویر برای اهالی خانه ایجاد میکرده است .

لازم به توضیح است اين موزه در خانه تاريخي افضلي ،با زير بناي 492 متر واقع گردیده است و در سال 1389 با هدف باززنده سازی مراحل تهیه فرش و نمایش فرشهای بافت استان به ویژه اردکان، با همکاری بخش خصوصی این مکان به موزه فرش تبدیل شد . مراحل تهیه نخ از پنبه یا پشم، رنگرزی، چله دوانی، طراحی سنتی، بافت فرش و سایر امور مربوط به فرش در قالب پیکره های انسانی در این موزه به نمایش در آمده اند.

خانه افضلی مربوط به اواخر دوره قاجار – دوره پهلوی اول است و در اردکان واقع شده و این اثربا شمارهٔ ثبت ۱۱۶۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.













































منابع :seeiran.ir - hamianemiraseardakan.blogfa.com - yazd.irib.ir- tabesh-ardakan.com
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش ها: mpb

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد

مجموعه ساختمان موزه قصر آیینه با زیر بنای 837متر مربع در باغی مصفا به وسعت 8174متر مربع در خیابان كاشاني‌ يزدي‌، مقابل‌ پارک هفت‌ تير يزد واقع‌ شده‌ است.

ساختمان این موزه کوشکی در میان باغ است. حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاق های گچ بری و آینه کاری شده رو به استخر، راهروهای تو در تو و حوضخانه از جاذبه های چشم نواز این بنا می باشد که در زمان پهلوی اول بنا شده است.

سبک معماری ترکیبی؛ سنتی و اروپایی شامل:

اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس است. تزئینات اتاق‌ها شامل گچبری و نقاشی روی دیوار و آیینه کاری است که حوضخانه بنا بیشترین تزئینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک با شیشه‌های رنگی است و پنجره‌ها بوسیله لولای جدا شونده بصورت ساده و رنگی در می‌آید.

عمارت این مجموعه در سال ۱۳۲۰جهت استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف زاده ساخته شد و پس از انقلاب با فتوای محمد صدوقی مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و سپس در سال ۱۳۷۷تبدیل به موزه گردید. هر از چند گاهی در موزه آثار نقاشی، عکاسی و… هنرمندان یزد در حوضخانه آن به نمایش گذاشته می‌شود.

تزئینات زیبای آن شامل گچبری و آیینه کاری سقف ها، درهای مشبک و….است که تماماً به دست معماران هنرمند ایرانی ساخته شده است.

موزه شامل اشیاء زیر است:
۱) اشیاء روشنایی پی سوز شامل : نصبی، آویز، پایه دار، دستی
۲) شمع سوز شامل : نصبی، آویز، پایه دار، دستی
۳) نفت سوزها
۴) گاز سوزها
۵) برق سوزها
۶) مجموعه آیینه‌ها «تعداد اشیاء : ۱۲۴مورد» قدیمی‌ترین شی موجود در موزه پی سوزهای متعلق به دوران ساسانی است.
ونیز آثار وقفی مرحوم سید حسین حیدری (کلکسیونر یزدی) در این موزه به نمایش گذاشته شده است . در اين‌ موزه‌ مجموعه‌هاي‌ خطي‌، اسلحه‌، سكه‌، كتب‌، تمبر،قفل‌ ،دهنه‌ اسب‌ (متعلق‌ به‌ هزاره‌ دوم‌ قبل‌ از ميلاد) و نمونه‌هايي‌ از برنزهاي‌ لرستان‌ و اشياي‌ ديگر به‌ نمايش‌ گذاشته‌ شده‌ است.

از سال 1377 تاکنون انواع آینه، ابزار وسایل روشنایی شامل گونه های مختلف پیه سوز و چراغ های قدیمی، انواع کبریت، قلمدان و طپانچه در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.





























منبع :seeiran.ir
 

Similar threads

بالا