گنجینه معماری سواحل جنوبی ایران

آلوین

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام و درود بر دوستان ِ عزیز معماری ..

این تاپیک را برای
"گنجینه معماری سواحل جنوبی ایران" افتتاح می کنیم ، و از این پس مطالب مرتبط را در اینجا قرار می دهیم .

موفق باشید...:gol:
.
.
.

قوانین این تاپیک :
1- لطفا ،در عنوان پست ِ خود ، نام ِ مکانی را که می خواهید ارائه و بررسی کنید ، بنویسید .
2- به خاطر احترام به قانون ِ نشر ، ذکر ِ منبع را فراموش نفرمایید .
3- عکسها را از سایتهای معتبر آپلود کنید، تا پست ها بعد از گذشت ِ زمان ، دچار مشکل نشوند .

4- لطفا جهت ِ حفظ ِ انسجام و تسلسل ، از دادن ِ پست های بی ارتباط با موضوع (اسپم) اکیدا خودداری نمائید .


فهرست مطالب:

1.معماری بناهای بوشهر
#1
2.عکس های از بناهای سواحل جنوبی#2
3.مجموعه تجاری تفریحی توریستی خلیج فارس#3
4.جزیره مصنوعی نور با طرح فروهر #4
5.تاثیر جزایر مصنوعی امارات بر سواحل خلیج فارس#5
6.معبد هندوها#6-#11-#21-#22-#23
7.در معماري بافت قديم بوشهر؛ همسايگي و زيبايي اجتماعي#7
8.خانه رشیدی،بندربوشهر#8
9. عمارت دهدشتی (روغتی) بوشهر#9
10.بندر سیراف#10
11.نیایشگاه میترا#11-#23
12.قلعه پرتغالی های جزیره هرمز#11-#23
13.قلعه لشتان#11
14.قلعه هزاره (بی بی مینو)#11
15.پل لاتیدان#11
16.قلعه پرتغالی های جزیره قشم#11
17.آب انبار بی بی قشم#12
18.کاروانسرای کوخرد هرمزگان#12
19.جلگه میناب#12
20.پارک ساحلی بندر بوشهر#14
21.قلعه نصوری بندر کنگان#15
22.مجتمع برج های مسکونی میکا کیش#16
23.مجموعه بانوی آب های خلیج فارس-آناهیتا#17
24.برج های دوقلوی کیش#18
25.پارک رویایی جزیره کیش#19
26.معماری حاشیه خلیج فارس، بازتاب تحول فرهنگ ایرانی- اسلامی#20
27.حمام گله داری#21
28.عمارت کلاه فرنگی#21
29.امامزاده سید مظفر#23
30.جنوب گردی در3 روز#24
31.جاذبه های گردشگری استان بوشهر#25
32.محوطه باستانی تل خندق#26
33.مقبره بی بی تم سنیتی#27
34.شهر رودان#28
35.جزیره خارک#29
36.روستای تیس#30
37.کوه های چابهار#31
38.شهر باستانی ایذه#32-#33-#34

تکمیل فهرست1393/03/11


معماری بناهای بوشهر
تماشاگر پرسان، چون بر كرانة پررمز بافت قديم بوشهر گام بردارد، بي
هيچ گونه مقاومتي، جذب مغناطيس نيرومند آن خواهد شد و شيفته وار در اندرون سحر آناسير شده و تو گويي آنكه اين تكه از عالم خاك،
ارثيه اي ماورايي است كه خدايگاندر زمين چون آتش پرومته اي جاي گذاشته اند و سالياني است كه فروزان بوده و اكنون باتمام خستگي و بي مهري، هنوز شراره هاي آن طنازي مي كنند و يادآور همة خاطرات آدمهبوط يافته از بهشت برين است و از اين رو است كه هر روحي در شوق وصال آن سوزان ميشود و ناخودانگيخته در شبكه كوچه هاي تنگ و پيچيده آن محو مي شود. و اين همهبرخاسته از معماري دو آليسم (درون گرا- برون گرا) آن است كه فريبنده با جادويجاودان خود، كورة عشق آتشين تماشاگر راز را فروزان مي كند.
از نمادهاي برجسته كههمچون نماية بافت قديم بوشهر خودنمايي مي كند، پنجره هاي با طاق نيمدايره است كه درتمامي پهنه هاي زواياي ديوارهاي ساختمان ها كار گذاشته شده اند و چسان عشوه هاي چشمعشاق، بر فريبندگي پيكرة بنا نما مي دهند.



هر چند كه معماران اينكهن بافت، در ساخت ديوارهاي بروني بناها از تقارن دوري جسته اند و از الگوي پيچيدهو چند ضلعي پيروي كرده اند ، اما در كارگذاشتن پنجره ها با طاق قوسي از قوانينتقارن سود جسته اند و در هر ضلعي از ساختمان، با تابعيت از اصل هدايت حداكثر وزشباد و نور به اندرون، از تعداد بسيار چشمگير پنجره در هر ضلعي از بنا استفاده نمودهاند كه خود بصورت نماد كم نظير بافت قديم بوشهر جلوه مي كنند. اين پنجره ها كهعموماً تا فراتر از يك تنة آدمي بلندي مي يابند، بصورت تقارن انتقالي در هر ضلع بنانمايان مي شوند. در تقارن انتقالي كه در آن قرينه سازي عبارت از تكرار تعدادي شكل ويا فرم است، در تاريخ مهندسي ايران بسيار بكار رفته است. رديف سربازان جاويدان كهبر روي آجرها ايجاد گشته اند و ابتدا در كاخ شوش هخامنشي و بعدها در موزه هايي چونلوور در پاريس جاي گرفته اند، نمونه اي آشكار از اين نوع قرينه سازي است.
در هرضلع از بناهاي بوشهر، بويژه در طبقات دوم و سوم، در معماري بروني، شاهد رخنماييتقارن انتقالي مي باشيم، يعني يك پنجره با نماي ثابتي بصورت مكرر در كنار هم تكرارشده است و قرينه سازي بنا را استحكام مي بخشد، و يا در زماني نيز كه ازاين قرينگيدوري مي يابد به قرينه سازي و تقارن نوع انعكاسي پناه مي جويد. در اين تقارن، شكل ويا فرم نسبت به صفحه اي تقارن دارد و مانند آن است كه تصوير يكسوي در آيينه اي واقعدر آن صفحه در سوي ديگر ايجاد شده باشد. انواع اين نوع قرينه سازي در تاريخ هنرها وفنون ايران بسيار فراوان است و در معماري هخامنشي و اسلامي ردپاهاي آن را مي يابيم. در معماري سبك بوشهر نيز، در يك ضلع يا بخش هاي مختلفي از يك ضلع بنا، از عدد سهاستفاده شده است؛ بدين صورت كه سه پنجره يكسان شكل يا دو پنجرة كوچك در دو سوي يكپنجرة بزرگتر جاي داده شده اند تا تماشاگر را به تحسين از بروز تقارن هندسي انعكاسيوادار نمايند. اين قرينگي انعكاسي چنان است كه با عبور صفحه اي از ميان پنجرة وسطي،مي توان دو سوي آن را بصورت مساوي بدست آورد.
بدون شك قرنيه سازي و ايجاد فرمهاي متقارن بدست هنرمندان و سازندگان بافت بوشهر، همواره از روي قصد و با هوشياريصورت گرفته است. زيرا تقارن و هماهنگي، كيفياتي هستند كه گاهي در كالبد وجودهايمادي و نيز گاهي در قالب باورها و پندارهاي ما جان مي گيرند.
اين كيفيات بيانكنندة نظم و ارتباطي هستند كه بين اجزاء يك موجود اعم از مادي و غيرمادي برقراراست. تساوي، مشابه و وابستگي هندسي، از جمله عناصر اين كيفيات هستند. با آفرينش اينقرينگي در كالبد ساختارهاي معماري، آشفتگي ظاهر جهان، جايش را به جهاني رياضي ميدهد كه در آن كليه اشكال ظاهراً آزاد با ضرورتي قطعي، و حتي با ضرورت عقل و حقيقتكه طبق تعاليم مسلم يونان با زيبايي يكي است، بيان مي شود و اين همه فلسفه افلاطونيو نوفيثاغورسي است.
همانگونه كه اشاره شد، پنجره هاي باطاق قوسي كه بصورتنيمدايرة كامل هندسي در پنجره هاي بافت بوشهر نمايان است، در فرا باطن خود نمايانگررويكرد معماري سبك بافت قديم بوشهر است به دانش معماري اسلامي.زيرا نماد قوس نيمدايره از عناصر تكرار ناپذير و دائم و توأمان معماري پان اسلامي است كه از چين واندونزي تا اسپانيا خود را نشان مي دهد. كاربرد الگوهاي هندسي هنر اسلامي، يك تجانسبا طبيعت است كه با زباني ديگر از سرنوشت انسان پرده برمي دارد، سرنوشتي كه باتولد، حيات و بازگشت آميخته است و در هندسه خودنمايي مي كند؛ يك نقطه (بدون بعد)،با گذار از يك مسير به آفرينش يك خط و با چرخش خط، يك صفحه (فضاي دوبعدي) و حركتصفحه نيز به خلق يك حجم (فضاي سه بعدي) مي انجامد.
با تصور آنكه چگونه يك نقطه يبي بعد به يك وجود سه بعدي منشاء يافت، ما مي توانيم حديث بازگشت را نيز به بي بعديدوباره تجربه كنيم. انديشة اسلامي نيز با گذار از دنياي فيزيكي سه بعدي به نقطه، درحقيقت مسير بازگشت را جستجو مي كند. از اين رو در هنر اسلامي، به فضاهاي دو بعدي كهنزديكي بيشتري با نقطة هندسي در راه بازگشت دارد، توجه بي نهايت شده است.
ازاين رو، بنيان هنر اسلامي بر روي سيماها و الگوهاي دو بعدي استوار است و پابرجاترينالگوي بنيادي در هنر اسلامي، دايره است و تمامي الگوها سيماهاي هنري كه در نقش ونگارهاي اسلامي متجلي است، از حضور دايره و مماس دايره ها خلق مي شوند. بنابراين،قوس نيم دايره بر سر پنجره ها از يك سو نشانگر حضور انسان در كرة خاك و نگاه او بهفراسوي افلاك در جستجوي هستي است و از سوي ديگر نقش و نگارهاي درون اين نيم دايرهكه بصورت الگوهاي هندسي بي نظير، با مدد چوب نقش بسته اند، نمايش فرار انسان ازفضاي سه بعدي به دو بعدي، يعني يك گام نزديكتر بر بي بعدي و بيكرانگي هستي است واينگونه است كه حيات در درون اين بناها، در اركستري از الگوهاي هندسي معنا مييابد.
تزئينات چوبي درون هر قوس نيم دايره اي اين پنجره ها، خود از تقارن هندسيدوراني پيروي مي كنند. تقارن دوراني تقارني است كه در آن يك شكل با دوران حول محوريبا اندازة زاوية معيني، بر خودش منطبق
مي شود. اندازة اين زاويه معرف درجةتقارن است. تقارن دوراني يكي از كهن ترين نوع قرينه سازي است كه در هنر و فنونايران باستان بكار برده شده است. نقش نگارها و تزئينات درون هر نيمدايرة قوس پنجرههاي بافت بوشهر، با تابعيت از اصل تقارن دوراني، با دوران 180 درجه بر نقش مقابلخود منطبق مي شود. به جرأت
مي توان گفت كه هيچ نيمدايره اي از پنجره هاي بافتبوشهر در دو بنا همسان يكديگر نيستند و هر كدام از نقش و نگارها و تزئينات قوس هايپنجره ها، خود بعنوان موجودي منحصر بفرد در پيكرة بافت قديم بوشهر به حيات خودادامه مي دهند و همچون ارگانيسم زنده نفس مي كشند.
اين نقش و نگارهاي دروننيمدايره ها، ازالگوهاي هندسي هنر اسلامي تبعيت مي كنند و حواس بيننده را از وجودنظم پنهان رياضي اين نقش ها در وراي جهان بظاهر گسسته ساخته شده از عناصر اتفاقي بهسوي نظمي متعالي هدايت مي كنند.
در هر صورت، رخنمايي اين نظم رياضي در اندروناين نيم دايره ها، تماشاگر را به تجربة غيرعقلاني مستقيمي از حقيقت كه تمام اشياءبصورت پيوسته غيرقابل تفكيك پذير، بعنوان موجودي از كل هستند رهنمود مي سازد.
دردرون اين شبكه هاي چوبي كه فكورانه بر اساس منطق رياضي در درون اين نيمدايرة طاقپنجره هاي بافت بوشهر كار گذاشته شده اند، شيشه هاي رنگي جلب توجه مي كنند.
اگرصفحه اي عمودي از اين نيمدايرة جادويي پنجره ها عبور دهيم، شيشه هاي رنگي در دو سوياين صفحه بصورت تقارن انعكاسي جاي دارند و به زباني ديگر مجموعة سمفونيك رنگ، نظمپنهان خود را هويدا مي كند.
استفاده از رنگ براي ايجاد تقارن و هم آهنگي درتاريخ هنر ايران، وجهي ديگر از تاريخچة تقارن گرايي و زيباجويي را تشكيل مي دادهاست. به گمان بسياري از پژوهندگان، كمتر مردمي در جهان به اندازة ايرانيان بهكيفيات رنگ و اثرات آن هوشياري و آشنايي داشته اند.
كاربرد رنگ قرمز در تمدنسيلك مربوط به هزاره هاي پنجم پيش از ميلاد و انواع رنگ در دوره هاي بعدي، نمايانگرپيشينگي و پيوستگي تاريخچة رنگ و رنگ آميزي در ايران است، رنگ آميزي از دوران پيشاز تاريخ در ايران روا بوده و در ادوار بعدي در هنر و فنون نساجي و معماري و كاشيكاري به نقطه اوج خويش رسيده است.
ديدگاه زيباشناختي افلاطوني نيز در هنر معمارياسلامي در ايران ظهور نمود و اين ديد فيلسوفانه كه هر شي ء زيبا، يك گل سرخ، يكشعر، يك نقاشي و يك مسجد، دليل يا شاهد زيبايي مطلق، يعني آفريدگار گيتي است، برايمساجد ايران زمين نيز عنصر زيباشناختي به ارمغان آورد و مساجد ايران از درون و برونبه رنگ آميخته شدند و در نماهاي پوشيده از كاشي هاي نفيس رنگي مساجد، فضايي ازعرفان و زيبا شناسانه را به نمايش گذاشتند. در همة كشورهاي بلاد اسلامي، مفهومايراني مسجد نگين، مسجد جواهرگون، مسجد بهشت آسا و در نتيجه عشق به جمال، مورد قبولمعماران اسلامي واقع نشد. براي اسلام برخاسته از بيابان و همواره در جوار بيابانها، مساجد رنگي يا گچ اندود، طبيعي تر بود و با توحيدي بي چون و چرا، خدايي كه خودرا در بيابان به رسولانش متجلي مي كرد مناسب تر جلوه مي نمود.
با تمام ابنمقاومت ها، جلوة متجلي رنگار معماري اسلامي ايراني و رواج هنر شيشه هاي رنگي، برمعماري اسپانيايي اسلامي تأثير گذاشته و بر گسترة اروپايي سده هاي مياني اثر شگرفيبر جاي مي گذارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

habib_mohamadi

عضو جدید
گنجینه معماری سواحل جنوبی ایران

سلام
این تایپک رو گذاشتم تا بلکه تازه واردها و سال پایینی ها بتونن از عکسای بچه های ما استفاده کنن.:)
 

پیوست ها

  • New Folder.zip
    1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • New Folder (2).zip
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • New Folder (3).zip
    963.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • New Folder (4).zip
    996.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • New Folder (5).zip
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • New Folder (6).zip
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • New Folder (7).zip
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • New Folder (8).zip
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 0
  • New Folder (9).zip
    1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • New Folder (10).zip
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • New Folder (11).zip
    982.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • New Folder (12).zip
    1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • New Folder (14).zip
    958.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • New Folder (15).zip
    1,009.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

djalix

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهري زیر زمینی و شگفت انگیز در جزیره کیش

شهري زیر زمینی و شگفت انگیز در جزیره کیش

يك شهر زیرزمینی و شگفت انگیز درجزیره کیش با قدمت تاریخی ۲۵۰۰ سال وجود دارد كه قبلا آب شیرین قابل شرب ساکنان اين جزیره را تاْمین می کرده است. شهر کاریز در ارتفاع ۱۶متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن ۸ متر ارتفاع و پر از سنگواره، صدف و مرجانهایی است که با نظر کارشناسی ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارد و تک تک آنها شناسایی و دارای شناسنامه رسمی میباشد.











جریان داشتن آب در کانال‌های 15 رشته قنات قدیمی هوای این شهر را در زیر زمین بسیار خنک میکند





 

tornado*

عضو جدید
کاربر ممتاز
مجتمع توریستی تفریحی خلیج فارس

مجتمع توریستی تفریحی خلیج فارس

سلام
اگه تکراریه لطفا بگبد چون من پیدا نکردم


مجموعه عظیم تجاری تفریحی توریستی خلیج فارس(شیراز)
( برگترین در ایران)



مشخصات کلی مجموعه خلیج فارس :
· بیش از 2500 واحد تجاری با امکانات رفاهی
· هایپر مارکت به مساحت 12000 متر مربع با دسترسی رامپ و پلهبرقی
· شهر بازی به مساحت 28000 متر مربع شامل سالن بولینگ - بیلیارد ومدرنترین وسایل بازی و سرگرمی
· نمازخانه - اورژانش - رستوران و کافی شاپ
· سینما شامل دو سالن 600 نفره دو منظوره (سینما و آمفی تئاتر( مدرن بر اساس آخرین متدهای پخش صوت (دالبی دیجیتال) با مساحتی حدود 6000 متر مربع ویک سالن سینمای 150 نفره - تئاتر 4 بعدی
· شهر بازی رو باز به مساحت 37000 متر مربع مجهز به مدرنترین وسایلبا استانداردهای جهانی
· پارکینگ سرپوشیده با گنجایش 5500 دستگاه ماشین با ورودیها وخروجیهای متعدد
· فضای سبز در اطراف و جلو بازار و شهر بازی و دریاچه مصنوعی
· رستوران -
Fast food و کافی شاپهای متعدد در داخل و خارج مجموعهتجاری –(42 واحد)
· دسترسی آسان ماشین امداد و آتش نشانی به اطراف مجموعه تجاری جهتایمنی کامل بهره برداران
· برج فارس با جایگاه مخصوص بالگرد


موقعیت قرار گیری مجتمع
مجموعه خلیج فارس با حدود 450000 متر مربع زیر بنا در موقعیت حاشیه ای نسبت به شهر شیراز و در جوار شهرکهای اقماری همچون گلستان - صدرا - شهید بهشتی - حافظ - گویم - دو کوهک - بزین قرار می گیرد که امکان هر گونه برنامه ریزی ترافیکی و شهری را با توجه به زمینهای بایر اطراف دارا می باشد . موقعیت خاص و حاشیه ای مجتمع باعث اصلاح ساختار ترافیکی و خلوت نمودن مراکز اصلی شهر می گردد . زمین پروژه با مساحتی حدود 15 هکتار مشرف به دامنه کوههای صدرا و در مجاورت دو بزرگراه عمده شهری - جاده سپیدان و جاده صدرا قرار گرفته است .





مشخصات فنی مجتمع خلیج فارس
مجموعه خلیج فارس دارای سازه ای بتنی است که در آن قاب خمشی ودیوار برشی به صورت توام وظیفه مقابله با بارهای جانبی زلزله را بر عهده دارند . سیستم سقف به صورت مشبک و مجوف (
Waffle) و ترکیبی از دال بتنی با تیرهای فرعی بتنیاست که ضمن کاهش قابل ملاحظه ضخامت سقف باربری و سرویس دهی آن را افزایش می دهد .
از ویژگیهای مهم پروژه انجام مطالعات لرزه خیزی به صورت خاص در آنمی باشد که ضمن افزایش دقت در محاسبات لرزه ای سازه امکان استفاده از آیین نامه هایجدید بین المللی نظیر
UBC و IBC را براحتی میسر می سازد . همچنین پیش بینی مطالعاتینظیر Base isolation جهت اجرای فندانسیونهای خاص برای پروژه شده که با انجامتمهیدات لازم در آن انرژی ناشی از زلزله به نحو مناسبی مستهلک شده و میزان انرژیمنتقل شده به سازه به نحو چشم گیری کاهش می یابد .
آیین نامه های مورد استفاده جهت پروژه آیین نامه 2800 زلزله ایران - آیین نامه
ACI;UBC و آیین نامه بتن ایران (آبا) می باشد که به جهت کنترل و مطابقتروشهای تحلیل و طرح با مبانی و جدید بین المللی از آیین نامه IBC نیز جهت کنترلروشهای محاسباتی استفاده گردیده است . نرم افزارهای مورد استفاده جهت تحلیل و طراحیسازه و فندانسیون ETABS 8.48 و SAFE 7.33 و در قسمتهای خاص نظیر سقف های خر پایفضایی SAP 8.33 می باشد .
مجموعه تلاشهای مطالعاتی فوق چشم انداز روشنی از طرح و اجرای سازهای کاملا ایمن مطابق با جدیدترین استانداردهای بین المللی را پیش روی جامعه قراردهد






اهداف کلی مجموعه خلیج فارس
مجموعه خلیج فارس با در نظر گرفتن کمبودها و
پتانسیلهای شهر سعی دارد با نگاهی به آینده خط مشی مشخصی را جهت نیل به اهداف زیرترسیم نماید .

·
ایجاد تفریحگاه سالم جهت شهروندان

·
ارتقاء فرهنگی و افزایش رشد اجتماعی شهر

·
ایجاد جاذبه افزونتر سیاحتی شهر شیراز در راستای توسعه اقتصادی واجتماعی شهر

·
اشتغال زایی و ایجاد فرصتهای شغلی جدید

·
افزایش نشاط و پویایی اجتماعی

·
کاهش سفر های درون شهری شهروندان و بار ترافیکی

·
تجارت - سرگرمی های مناسب و سالم و خرید مناسب و یکجا برایمراجعان

·جلوگیری از سفر شهروندان به شهرهای بزرگ و بعضا خارجاز کشور برای تجارت و امور تفریحی و توریستی
امکانات ويژه ورفاهي
·نمازخانه
·رستوران وکافي شاپهاي متعدد،fast food
·پله برقي،رامپ برقي و آسانسورهاي متعدد
·سالنهاي ورزشي بويژه بولينگ وبيليارد
·شهر بازي وسرگرميهاي کامپيوتري
·دوسالن سينما هر يک به گنجايش600نفر
·برق اضطراري
·سيستم خنک کننده مرکزي
·سيستم اعلام واطفاء حريق
·راهنما و اطلاعات مرکزي
·شعب بانکها و باجه هاي معا ملات ارزي
·کافي نت




معرفی مجتمع تجاری تفریحی ستاره فارس

این مطلب را در4 قسمت به شما ارائه می نمایم:
1.ویژگی های طرح معماری
2.ویژگی های طرح سازه
3.اجرا پروژه
4.تاسیسات

شناسنامه طرح:
کارفرما:شرکت توسعه و عمران مجموعه های تجاری ستاره
طراحی معماری:محمد مهدی سیف و همکاران
طرح:مهندس ساناز حائزی
ناظر اجرایی معماری:مهندس محمدرضا آگاه,محمد مهدی سیف,مهندس افشین ستاره آسمان
مشاور سازه و نظارت:مهندس چنگیز سپهر وهمکاران-سازه:مهندس مجتبی درودچی,مهندس محمدرضا بهارلو و مهندس اصغر هاشمی
مشاور ژئوتکنیک:دکتر عبدالحسین رهنما
مشاور تاسیسات مکانیک و نظارت:مهندس جمال رستم پور و همکاران
مشاور تاسیسات برق و نظارت:مهندس احمد رستم پور و همکاران
پیمانکار:شرکت ساختمانی زیست جزایر





ایده های طراحی:
در این مجموعه نگرش نسبت به بخش تجاری مجتمع,بر اساس الگوی رفتاری و عملکردی بازارهای قدیمی ایران بوده است,در بازارهای قدیمی راستاها و امتدادهای خاصی وجود دارد که برگرفته از ساختار شهری آن زمان بوده و اتصال مابین آنها از طریق چهارسوق هایی شکل می گرفته که تقسیم کننده بازار به اصناف مختلف و مفصل ارتباطی اصلی محور ها بوده است.
وجود غرفه های تجاری در امتداد محورهای متعدد بازار,منجر به شکل گیری روابط سیال و خوانا می شده که مردم(مخاطبین)می توانستند به راحتی مسیر مطلوب خود را بیابند.بر این اساس و تطابق آن با زمان معاصر,ساختار معماری بخش تجاری شکل می گیرد.
در بخش های تجاری مجتمع محورهای سه گانه ای به موازات یکدیگر تعریف می شوند و عامل ارتباطی آنها به فضاهایی از معماری امروز تبدیل می شود,که تقسیم کننده و عامل ارتباط بصری میان طبقات می باشد.این فضا هم در ابتدا و هم در انتهای مسیر وجود دارد که علاوه بر نیاز های عملکردی,کیفیت فضایی مناسبی را ایجاد می کند(این فضا در معماری void نامیده می شود)
در بخش مسکونی نیز,طراح از الگوهای معماری درونگرا و برونگرای شهرسازی در ساماندهی واحد های مسکونی معماری ایرانی,بهره برده است.تعریف مجموعه ی همسایگی که یکی از اصول ساختارهای معماری شهری ایرانی است در این طراحی نقش بسزایی دارد.لذا,فضاهای مسکونی در اطراف حیاط مرکزی بزرگی,که متناصب با مجموعه تعریف شده شکل می گیرد و بدین ترتیب در طبقه هشتم فضای سبز و آزاد مورد نیاز واحدهای مسکونی را تامین می کند و همچون محلات قدیمی فضای واحدی در مرکز,ارتباط عملکردی و احساسی مطلوبی را ایجاد نموده که بر هویت مجموعه مسکونی می افزاید.




ویژگی های طرح معماری:
ساختمان مجتمع تجاری بزرگ ستاره فارس با زیر بنای حدود 43000 مترمربع در 9 طبقه در زمینی به مساحت 5500 مترمربع در خیابان عفیف آباد شیراز طراحی شده است.
در این مجموعه 3 طبقه زیر زمین به کاربری پارکینگ با گنجایش حدود 500 دستگاه خودرو اختصاص یافته است که دسترسی به آن با رمپ عریضی از معبر اصلی میسر می باشد.جهت سهولت در حرکت و جلوگیری از ازدحام و ترافیک خودروها دو رمپ موازی در ضلع شرقی پارکینگ جهت رفت و آمد و دسترسی به طبقات تعبیه شده است.



3طبقه بعد دارای کاربری تجاری می باشد که 400 واحد را در بر می گیرد.الگوی عملکردی در هر طبقه تجاری بر اساس ساختاری ساده و روابطی سیال شکل می گیرد بدین ترتیب که به موازات 3 محور موازی در امتداد شرقی-غربی واحد های تجاری شکل می گیرند.این 3 محور در ابتدا و انتها و منطقه میانی به یکدیگر مرتبط می شوند.این محور های 3 گانه علاوه بر ایجاد ارتباط,تاسیسات را در خود جای می دهند و آن را در زیر سققف کاذب های خود مخفی کرده اند.جهت ایجاد تنوع در روابط عملکردی نقاط عطفی در ساختار مجموعه در نظر گرفته شده است.بدین منظور در ابتدا و انتهای محور میانی 2 فضای دایره ای شکل(void)وجود دارد که الگوی رفتاری را تغییر می دهد و ارتباط بصری میان طبقات را میسر می سازد.
طراح از این نقاط عطف جهت ارتباط عملکردی نیز بهره برده ,به گونه ای که درهر وید, دو دستگاه پله برقی به موازات یکدیگر نصب می شود و دسترسی به سایر طبقات تجاری و شهر بازی را امکان پذیر می سازد.مجموعا 12 دستگاه پله برقی (4دستگاه در هر طبقه)فعال خواهد بود.



طبقه بعد بخش تفریحی مجموعه است که ضلع غربی آن به شهر بازی اختصاص یافته است و شامل بخش بیلیارد و بولینگ و دیگر وسایل تفریحی است.در ضلع شرقی این طبقه مجموعه اغذیه فروشی در 7 غرفه به منظور فروش اغذیه ای که سریع طبخ می شود(Fast Food)پیش بینی شده است که دسترسی به آن هم از شهر بازی و هم به صورت مستقل از معبر اصلی از پلکان و آسانسور جنوب شرقی مجموعه امکان پذیر می باشد.



در طبقه هشتم و نهم در ضلع شرقی در 2 طبقه رستوران و در ضلع غربی مجموعه مسکونی در نظر گرفته شده است.مجموعه همسایگی واحد های مسکونی در اطراف یک حیاط مرکزی تعریف شده که علاوه بر روابط صحیح همسایگی نور مطلوب و فضای سبز مورد نیاز واحد ها را فراهم می آورد.
دسترسی مستقل از کوچه ضلع جنوبی مجموعه به بخش مسکونی اختصاص دارد که مانع تداخل عملکردی بخش های تجاری و تفریحی با این مجموعه می شود.
رستوران مجموعه در 2 طبقه طراحی شده که در طبقه هشتم سالنی در امتداد شمالی جنوبی است و منظری گسترده از شهر را در پیش رو دارد و با پلکانی به رستوران فوقانی که به فرم استوانه طراحی شده مرتبط می شود که چشم اندازهای متعددی از تمامی وجوه را به بیننده عرضه می کند.
نمای اصلی ساختمان در دو ضلع شرقی و بخشی از ضلع شمالی به خوبی قابل رویت است که به علت ابعاد آن,از جنس شیشه و استیل,در پوشش آن استفاده شده تا با توجه به ویژگی های مصالح,حجم سبکتر و شفاف تر جلوه کند.
در این مجموعه از استفاده ناهماهنگ و نا مطلوب متریال جلوگیری شده تا حجم, خلوص خود را حفظ کند.مشاهده ی احجام و ریتم حرکتی که در نما دیده می شود,یاد آور این مهم می باشد که علم سازه در تلفیق با خواسته های معماری,قابل شکل گیری است و در یک معماری ایده آل بایستی علم سازه بتواند جلوه های معماری را آشکار نماید تا هماهنگی کاملی میان آن دو برقرار شود.
طراحی داخلی مجموعه(کفسازی/طراحی سقف ها,بدنه و نور پردازی)جهت اشاره به محورهای حرکتی و ارتباطی اصلی و نقاط عطف عملکردی می باشد.اشاره به سادگی,خلوص و روابط سیال از ویژگی های برجسته ی این طرح می باشد.




براي مشاهده تصاوير كامل پروژه وارد اين سايت شويد:
persian Gulf complex
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza902

عضو جدید
جزیره لیان بندر امپراطوری عیلامیان

جزیره لیان بندر امپراطوری عیلامیان

سلام ... سال نو تبریک میگم ... من خودم شخصا به عیلامیان خیلی علاقه دارم ... و بندر لیان یا بوشهر امروزی روزگاری ار بنادر بزرگ جهان در تاریخ باستان بوده و باعث افتخار ایرانیها بوده ...
شبه جزيره اي که امروز به نام بوشهر معروف است حدود پنج هزار سال قبل، ليان نام داشته و مهم ترين بندر امپراطوري عيلام به شمار مي رفته است. مردم ليان ايزد بانو و الهه اي را مي پرستيده اند که «کير يريشا» نام داشته است و معناي آن ايزد بانوي بزرگ يا الهه اعظم بوده است. براي اين خداي زن، در ناحيه حدفاصل بهمني و سبزآباد امروز، پرستشگاه و معبدي ساخته بودند. اين معبد بزرگ داراي باغي پر درخت بوده و زنان و مردان عيلامي و لياني از نقاط دور و نزديک براي پرستش و نيايش به درگاه «کير يريشا» به آن جا مي رفته اند. مردم ليان به ايزد بانوي شهر خود اعتقاد زيادي داشتند و از صميم قلب، او را مي پرستيدند.
پادشاهان عيلامي نيز به «کير يري شا» اعتقاد زيادي داشتند و برخي از آنان براي سلامتي خودشان، همسران و فرزندانشان معبد «کير يريشا» را مرمت يا تجديد بنا مي کردند. شايد مشهورترين پادشاهان عيلامي که آثاري از آنان در معبد ايزد بانوي شهر ليان به دست‌ آمده عبارت باشند از : «کوتير - ناهونته»، «هومبان - نومنا»، «شوتروک - ناهونته» و «شيلهاک - اين شوشيناک».
خط و کتابت مردم ليان در پنج هزار سال پيش، سومري و اکدي بوده است. جالب است بدانيد که قديمي ترين خط اکدي مربوط به کل قلمرو عيلام در شهر ليان ( بوشهر) به دست آمده است و اين به خوبي نشان مي دهد که علم و دانش و خط و کتابت دست کم از سه هزار سال قبل از ميلاد، در ليان رونق داشته است.
کاتبان و نويسندگان لياني، پس از چند قرن، خود خط مستقلي ابداع کردند و دست از تقليد از خط اکدي و سومري برداشتند و خط عيلامي را به کار بردند. «موريس پزار» باستان شناس و مورخ فرانسوي که در سال 1913م - 1332ه- ق به بوشهر آمد، در حفاري هاي باستان شناسي خود آجر نوشته هاي زيادي به خط اکدي و عيلامي در شهر ليان کشف کرد و با خود به پاريس برد. امروزه همه آن آجر نوشته ها زينت بخش «موزه لور» پاريس است.
در کنار معبد «کير يريشا» ظاهرا کتاب خانه اي هم وجود داشته که در آن هزاران لوح از آجر پخته که روي آن با خط سومري يا عيلامي مطالبي نوشته شده بود، نگهداري مي شده است.
شهر تاريخي و باستاني ليان سرانجام با هجوم «نبوکد نصر اول» پادشاه آشور، ويران و نابود شد و مردمان آن قتل عام شدند. معبد و کتاب خانه «کيريريشا» نيز غارت و ويران شد.
ليان ده ها قرن از يادها و خاطرات رخت بربست تا سرانجام در اواخر قرن نوزدهم باستان شناسان اروپايي مجددا محل آن را در شبه جزيره بوشهر و ريشهر کشف کردند. آنان در حفاري هاي خود موفق به کشف کتابخانه معبد «کير يريشا» نشدند و اي کاش مي شدند.
در اوايل دهه چهل شمسي کارگراني که مشغول حفاري در منطقه «تل پي تل» براي تهيه مصالح زير ساخت فرودگاه بوشهر بودند، در تپه بزرگي مشغول خاک برداري شدند. در حين کار به هزاران آجر نوشته قديمي رسيدند. آن ها توجهي به آن اشياء نکردند و آجر نوشته ها را به محوطه ساخت فرودگاه بردند و در زير آسفالت باند فرودگاه ريختند و به عنوان زير ساخت از آن استفاده کردند!
اتفاقا چند عدد از اين آجر نوشته ها به دست اداره باستان شناسي فارس افتاد. آجرها را براي مطالعه و خواندن خطوط روي آنها به آمريکا فرستادند. باستان شناسان و مورخان آمريکايي خط عيلامي روي آجرها را خواندند و متوجه شدند که اين آجرها متعلق به عصر «شوتروک - ناهونته» است.
مي دانيد هزاران آجر نوشته اي که در سال 1342 به عنوان زير ساخت فرودگاه بوشهر مورد استفاده قرار گرفت چه بود؟ آن آجر نوشته ها في الواقع الواح و اوراق کتابخانه بزرگ معبد «کير يري شا» در ليان بود!
با نابودي کتابخانه عيلامي شهر ليان، باستان شناسان و عيلام شناسان براي هميشه از گشودن رازهاي سر به مهر تمدن درخشان عيلام در شهر ليان محروم شدند.
 

reza902

عضو جدید
گنجینه معماری نای بنـــد

گنجینه معماری نای بنـــد

بیشتر کسانی که از جاده بین المللی طبس- راور عبور کرده اند، حتما با منطقه سبزی که در پناه کوههای کم ارتفاع نای بند جای گرفته است، آشنایی دارند. زندگی در این جزیره سبز سالهاست به یمن آب جاری از قناتهایش که بهشتی را در دل کویر خشک لوت پدید آورده است، جریان دارد و مدتهاست که دیگر کسی آن را به یاد نمی آورد. آرک نویز سعی کرده است تا در این مقاله، معرفی کوتاهی از روستا و معماری هیجان انگیز آن داشته باشد.


موقعیت اقلیمی و جغرافیایی:
روستای نای بند در جنوب شهرستان طبس، در کنار جاده طبس- راور و تابع دهستان کویر با 105 کیلومتر فاصله از مرکز دهستان، روستای زنوغان، و 134 کیلومتر فاصله با نزدیکترین شهر، دیهوک، واقع شده است. تابستانهای بسیار گرم و آفتابی و زمستانهای معتدل به همراه وجود قنات ها وچشمه هایی که آب مورد نیاز روستا را تامین میکند، باعث می گردد اراضی این روستا همواره قابل کشت باشد. از درختان و گیاهانی که در این روستا به عمل می آیند انواع مرکبات، نخل، توت وانواع محصولاتی نظیرگندم، جو، سبزیجات و حبوباتی است که بیشتر برای تامین نیازهای عمومی خانوارها کشت می شوند.
محیط کالبدی و خصوصیات معماری ابنیه روستا:
بافت و نحوه استقرار ابنیه روستا که ساخت کالبدی ماسوله و ابیانه را در ذهن تداعی میکند، بر روی صخره سنگ بزرگی در دامنه کوههای نای بند و به صورت کاملا ارگانیک شکل گرفته و غالبا 2 طبقه هستند. بیشتر خانه ها دارای حد و مرز مشخصی نیستند و اغلب در استفاده از بسیاری فضاها نظیر: تنور خانه، توالت، آغل و فضاهای ورودی و حیاط مالکیت اشتراکی دارند.

بسیاری از کوچه های روستا سرپوشیده و به شکل ساباط اند. سکویی برای نشستن نیز در آن به چشم میخورد که ظاهرا به عنوان فضای جمعی استفاده می گردد. هیچ انتظام خاصی در شکل گیری محلات یا کوچه های روستا وجود ندارد و بافت روستا از شیب طبیعی زمین پیروی می کند.
عمده ترین مصالح مورد استفاده در ساختمانهای این روستا، خشت و کاهگلی است که به سبب استفاده از شن های تیره رنگ این نواحی ، خاکستری رنگ می باشند. از سنگ نیز به عنوان کرسی چینی و نوعی تحکیم در ابتدای دیوارها استفاده شده است. استفاده از سازه های مختلفی در ساخت منازل این روستا مرسوم است. برای پوشاندن سقف خانه ها، تیرهایی از جنس تنه نخل و پوششی از برگ درخت خرما، در بسیاری از منازل دیده می شود ولی استفاده از طاق و قوس نیز در بناهای اعیانی کاربرد داشته و در بهترین حالت، تذهیب یا یک نقاشی ساده زینت بخش سقف اتاق می گردد.

به علت صخره ای بودن بستر روستا امکان گود برداری و حفر چاه وجود ندارد به همین علت، توالت های دو طبقه در این منطقه مرسوم است. طبقه اول این توالت ها با 50 تا 1 متر ارتفاع به عنوان انباره ای برای فاضلاب ساخته می گردد که در هنگام پر شدن انبـاره، با مخلوط کردن خاک و فاضلاب، از آن در مزارع اطراف استفاده می کنند.
یکی دیگر از مشخصه های بناهای این روستا، استفاده گسترده از کنگره های مثلثی شکل در نماها و جداره های ساختمانها می باشد. این کنگره ها که غالبا در جبهه های شرقی و جنوبی به وفور دیده می شوند، فرم خاصی از بادگیر بوده که در جهت بادهای مطلوب روستا ساخته شده و همچنین به عنوان *****ی در برابر بادهای همراه با شن عمل می نماید. استفاده ازدیوارهای ضخیم خشتی با کمترین مقدار بازشو علارغم کاهش استفاده از نور طبیعی روز، باعث کاهش تبادل حرارتی ساختمانها و در نتیجه نوعی همسازی با اقلیم می گردد.

با وجود طوفاهای شن و بارانهای موسمی شدیدی که مهمترین عامل فرسایش و تخریب روستا به حساب می آید و نیز مهاجرت عده زیادی از اهالی، این روستا هنوز مسکونی بوده وبا توسعه آن، بناهای جدیدی در قسمت شمال آن ساخته شده است.


منبع:

روستای نای بند، 1382، مهدی مشهدی- صادق صفا- رضا قربانی- شیرین صادقی- فاطمه دین محمد پوری، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
 

DDDIQ

مدیر ارشد
جزيره نور با طرح فروهر در خلیج فارس

جزيره نور با طرح فروهر در خلیج فارس


از اردیبهشت سال ۸۸ صحبت‌هایی مبنی بر ساخت جزیره مصنوعی فروهر در اطراف شهر سیراف بوشهر و در خلیج همیشه فارس آغاز شده است. این پروژه عظیم گردشگری برای اولین بار است که در ایران اجرا می‌شود.

طرح ساخت جزیره مصنوعی به شکل نماد فروهر در خلیج فارس درحال تکمیل بوده و مجوزهای اولیه و موافقت اصولی این پروژه نیز دریافت شده است.
این جزیره با مساحتی بالغ بر ۶ میلیون و دویست هزار متر مربع در محدوده‌ای به ابعاد ۳ در ۵ کیلومتر، روبروی حاشیه بندر تاریخی سیراف در استان بوشهر ساخته خواهد شد.
این جزیره شامل منطقه مسکونی، هتل، دانشگاه، پارک انرژی خورشیدی، زمین ورزش، فرهنگسرای بزرگ ملل و گفتگوی تمدن ها، رصدخانه عمومی است. همچنین مجوزهای اولیه اجرای این پروژه نیز دریافت شده است.


اسفندیار اختیاری؛ نماینده ایرانیان زرتشتی که عضو تیم مدیریت این پروژه است ضمن اعلام این خبر افزود:«در آینده‌ای نزدیک طرح این پروژه که بیش از ۶۰ کارشناس درحال بررسی آن هستند، آماده می‌شود و طرح نهایی این جزیره در نشست‌هایی تخصصی برای آخرین بار بررسی خواهد شد تا شاهد اجرای یک پروژه کم نظیر باشیم».
این جزیره مصنوعی درکناره منطقه پارس جنوبی و در حاشیه بندر تاریخی سیراف ساخته خواهد شد.
براساس باور ایرانیان، فروهر یکی از اجزای وجود هر آدمی است که او را به سمت پیشرفت و راستی رهنمون خواهد کرد و هریک از قسمت‌های این نماد مفهومی دربردارد.
در نشست انجمن موبدان تهران با طراحان و مجریان ساخت جزیره مصنوعی فروهر در خلیج همیشه فارس، درمورد نگاره فروهر و مفاهیم آن گفتگو شد.

اسفندیار اختیاری به مهندس فرصت، به عنوان ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار طرح و همچنین طراحان همراه وی تاکید کرد که ساخت این جزیره یک پروژه معماری ساده نیست؛ زیرا هر گوشه‌ای از فرهنگ ایرانی و زرتشتی مفاهیم بالایی را در خود دارد. به ویژه نماد فروهر که هرکدام از بخش‌های این نگاره مفهوم و منظور دارد و بی‌حکمت نیست.
نماینده انجمن موبدان همچنین با اشاره به استفاده از نماد فروهر پیش از دوران هخامنشیان توسط ملل دیگر ادامه داد:« این نماد در ایران مهر ایرانی خورده است و با اندیشه و مفاهیم ارزشمندی همراه شده است».
همچنین وی با اشاره به معماری خانه‌های زرتشتیان، دقت درجهت سازه‌ها و نمادهای عددی رمزگونه را یادآور شد و مفاهیم اسطوره ای آنها را برای طراحان حاضر که دانشجویان معماری بودند، بازگو نمود.
سپس مهندس فرصت، در سخنانی بخشهای گوناگون جزیره فروهر را برای حاضرین توضیج داد و معماری را برگرفته از سه فلسفه دانست که یکی از آنها فلسفه سهروردی است.
نماینده ایرانیان زرتشتی نیز با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب که می‌گویند ما افتخار می‌‌کنیم که از آغاز یکتاپرست بودیم، پرسش‌هایی را درباره این پروژه عظیم گردشگری مطرح نمود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
عنوان مقاله : تاثیر جزایر مصنوعی امارات بر سواحل خلیج فارس نوع مقاله : رسوب شناسى و زمين شناسى دريايى محل ارائه : بيست و پنجمين گردهمائى علوم زمين شناسى سازمان زمين شناسى کشور​




متن کامل :​

1- دکتر حسین مروتی دکتری مهندسی سواحل از دانشگاه دلست هلند عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال​

2- سیده فرناز خاتمی دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی گرایش رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

3- مریم احمدیان دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی گرایش رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی داشنگاه آزاد واحد تهران شمال


چکیده
خلیج فارس بعنوان یک دریای نیمه بسته شناخته می شود . بدلیل داشتن منابع متعدد هیدروکربوری و موقعیت جغرافیایی – سیاسی در سواحل و فلات قاره دارای اهمیت زیادی در جهان است . با وجود این منابع معدنی امکان آلودگی های هیدروکربوری در منطقه زیاد بوده و همچنین در اثر جزر و مد و چرخه طبیعی آب ، هر گونه آلودگی بصورت طبیعی بحالت خلوص در می آید . بنابراین خلیج فارس در ارتباط با هر گونه تغییر در ساختار طبیعی آن حساس می باشد .اخیرا کشور امارات در این منطقه مبادرت به ساخت جزایر مصنوعی بمنظور توسعه صنایع گردشگری و جذب سرمایه خارجی ، بدون توجه به اثرات مخرب آن در منطقه نموده است ، که باعث تغییر و تخریب در مورفولوژی ظاهری منطقه می گردد . در این مقاله به مطالعه و تحقیق در باره اثرات فعلی و آتی این ساخت و سازها ، شامل : اثرات مخرب در سواحل ، چرخه طبیعی آب ، امواج و جریانات دریایی و تخریب مارنها و منابع هیدروکربوری می پردازد و همچنین اثرات زیست محیطی – بیولوژیکی دریایی و اقیانوس شناسی و زمین شناسی آن را گوشزد می کند .

Abstract
Persian gulf which is known as a semi - closed sea has been always paid attention by it’s several source of hidrocarbors and it’s geographical- political position in beaches and continental shelf at the world, as considering these several hidrocarbors resources, hidrocarbor pollution is not such an impossible event and with , special tidal elevation and water circulation any kind of pollutions can turn in to pure and high density pollutions , so this region is very sensitive in any deformations of its natural structures and bathymetry.
Recently, emirates has begun to build artificial islands order to improve it’s tourism Industry and absorb investments with out regarding any collateral damaging effects on the region and it’s natural morphology of the coastal areas.
These paper investigates on these damaging effects and researches on the building of artificial islands aftermaths , these damaging effects consist of deformation on beaches coast- lines , natural water circulation , sea waves and currents and results in destruction on bathymetry of the Persian gulf regions.

خلاصه توضيحات :​
مقدمه

خلیج همیشه فارس ، چون مروارید زیبایی از گذشته های دور تا به امروز ،ایران زمین را مزین نموده است و گذشته از مظهر پیشینه تابناک دلاوران ، این سرزمین ، بخشی از شناسنامه کشورمان می باشد . امروزه تمایل بشریت بسوی زندگی مدرن سوق یافته است . در این راستا توسعه گران با ساخت جزایر مصنوعی توانسته اند یکی از موجبات رفاه و تفریح بشریت را ایجاد کرده و در شکل ظاهری و طبیعی زمین تغیراتی ایجاد نمایند . آنچه مبرهن است خلیج فارس که همواره از آن بعنوان « گهواره آبی ایران » و قلب تپنده خاور میانه یاد شده ، دارای اکوسیستم منحصر بفردی در میان حوزه های آبی جهان می باشد . اخیرا" جزایر مصنوعی که ساخته دست بشر میباشد و معمولاٌ روی جزایر کوچک قبلی و یا ریفهای موجود بنا شده اند و با توجه به اینکه بعضی از این جزایر روی پلاتفرمهای نفتی بنا شده اند ، این فعالیتهای غیر طبیعی منجر به انتقال رسوبات و تغییر خط ساحلی و تغییر در مورفولوژی ساحل و تغییر در ساختار بستر دریا و شیب ساحل شده اند . در این مقاله ساختار آنها مورد بررسی علمی و تخصصی قرار می گیرد .

بحث
با آغاز قرن 21 ، دولت امارات اعلامکرد که تا ده سال آینده 325 جزیره مصنوعی در آبهای خلیج فارس خواهد ساخت اما این موضوع که عوارض سنگینی را بر اکوسیستم منطقه ای خاصه خلیج فارس وارد میکند . پروژه palm islands با شعار « مکانی بی نقص برای دور شدن از دنیا »که طول هر کدام از این جزایر بیش از 6 کیلومتر است و یک جزیره بیضوی شکل 5 قاره کره زمین را « the world» در منطقه ای بطول 9 کیلومتر و عرض بیش از 6 کیلومتر در نظر گرفته شده اند . جالب آن است که مدیر پروژه این جزایر مصنوعی معتقد است که ته دریا در این منطقه مانند یک بیابان بوده و فاقد مقدار قابل توجهی از مرجان هاست و فقط چند صخره محدود از آنها باقی مانده و تماما" صاف و شنی است و نشانی از زندگی یا محل مناسبی برای ماهی ها در آن دیده نشده است . اما باید توجه کرد که پس از اتمام این پروژه کشور امارات بجای 60 کیلومتر 1200 کیلومتر ساحل خواهد داشت .

عواقب اولیه دستکاری آشکار در طبیعت به گزارش کارشناسان سازمانهای ناظر بین المللی :

1- تنها ساحل مرجانی شناخته شده در طی این عملیات از بین رفتند.
2- آشیانه های ساحلی لاک پشت های دریایی « از گونه خاص منطقه خلیج فارس » ویران شدند .
3- جریان های طبیعی آب تغییر مسیر دادند.
4- گل و لای حاصل از این عملیات ، آبهای شفاف و شیشه ای را به لجنزاری در محدوده این جزایر مصنوعی تبدیل کرده است که در حال پیشروی می باشد.

در حالی که کشورهای ساحل خلیج فارس هنوز واکنش موثری در این رابطه نداشته اند پروژه دوم آغاز شده و علاوه بر آن با ایجاد یک پارک زیر دریایی مصنوعی برای غواصان آشکارا به نقض قوانین بین المللی در بستر دریاها می پردازند . علاوه بر تمام این موارد اکوسیستم منطقه و بیشتر مرجان های ساحلی این منطقه مورد آسیب قرار گرفته اند اما فاجعه اصلی در راستای این پروژه که مراحل آغازین خود را طی میکند این است که مساحتی حدود 63 کیلومتر مربع از اکوسیستم خلیج فارس را کاملا" نابود می کند که در صورت تکمیل آن باید گفت « خداحافظ خلیج فارس » . در این راستا در حالی که ایجاد آلودگی ها و عدم حفظ محیط زیست خلیج فارس در ارتباط با اکتشافات ، حفاری ها و آلودگی های سازمانهای منطقه ای از عوارض دیگر این پروژه هاست و تاسف بارتر اینکه کشورهایی همانند کویت و بحرین اخیرا" اعلام کرده اند که طرحهای مشابه ای برای ساخت جزایر مصنوعی در دست دارند.
تغییر سطح آب دریا در مقایس جهانی و محلی در تغییر خط ساحلی نقش بسزایی دارد ، این تغییرات ناشی از اقلیم ، حرارت سطحی آب ، سرعت باد و رطوبت است که میزان چگالی و دانسیته آب را که خود وابسته به نرخ تبخیر هستند کنترل می کند . خلیج فارس با عمق متوسط 42 متر نیز تحت تاثیر این عوامل است .

1- جریانات دریایی : هجوم آبهای ناپایدار فصلی از اقیانوس هند به خلیج فارس باعت بالا رفتن سطح آب میشود . نوسانات سطح تراز آب در حین تغییرات فصلی روی سواحل اثر گذاشته و سطح تراز را تغییر می دهد . وقتی موج به سمت ساحل می رسد در خط شکست خود باعث انتقال دانه های رسوب از نقطه ای به نقطه دیگر می شود . بنابراین وجود هر گونه مانعی در خلیج فارس باعث می شود رسوبات در طی حمل به موانع برخورد کرده و همانجا نهشته شده در نتیجه خطوط جریان تغییر می کند . سرعت جریان آب در میزان انتقال رسوب تاثیر فراوانی داشته و در طی سالها جریانات ، رسوبات را از جای خود بلند کرده و به مکان دیگر انتقال می دهند . ساخت جزایر مصنوعی امارات در طولها و اشلهای مختلف چرخه طبیعی جریانات جذر و مدی را که باعث خلوص طبیعی آب دریا می شود ، تحت تاثیر قرار دارد . الگوی جریانات دریایی در سواحل ایران و جزایر قشم ، ابوموسی ، تنب بزرگ ، تنب کوچک ، سیری و حتی تا حدودی جریانات ورودی و خروجی از تنگه هرمز را نیز در درازمدت تغییر خواهد داد و باعث تغییرات جدی در اکوسیستم منطقه شده و حتی احتمال جابجایی جنگلهای حزاء و درختان ساحلی و دریایی را خواهد داشت .

2- باد : جهت بادهای غالب در خلیج فارس NW است و این جهت در زمستان شدت بیشتری نسبت به تابستان داشته بنابراین خلیج فارس در زمستان تحت فشار هوای بیشتری ناشی از این بادها روی سطح آب است و این عامل روی سطح تراز آب اثر می گذارد . ساخت این جزایر جریانات ناشی از باد (Wind generated current ) را نیز مورد تاثیر جدی قرار داده و الگوی آن بایستی توسط مدلهای ریاضی بحث و بررسی شود .​

3- دانسیته : در زمستان در منتهی الیه شمال خلیج فارس آب ، چگالی بیشتری نسبت به بخشهای جنوب و غرب این خلیج دارد در طول خط ساحلی جنوب و غرب خلیج فارس بدلیل اعتدال بیشتر اقلیم در طی زمستان ، بدلیل تبخیر زیاد ، آب شوری بالاتری داشته و این میزان شوری بعنوان یکی از عوامل کنترل کننده انتقال رسوب محسوب می شود . ایجاد مانع با ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس میتواند روی چرخه آب اثر گذاشته و حتــی بـاعث تغییرات در الگوی جریانات دانسیته ای شود .​

مشخصه ای از میزان تغییرات متوسط درجه حرارت، شوری و دانسیته خلیج فارس در جدول زیر نمایان است :​




جدول شماره 1 : میزان میانگین و استاندارد مقدار دانسیته ، شوری و دما در خلیج فارس




http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=23221&stc=1&d=1282038925


از آنجا که ساحل یک موجود زنده است ، هر گونه تغییر و ساخت و ساز در ساحل بایستی بدقت مورد مطالعه قرار گرفته و اثرات تخریبی ، رسوب گذاری ، فرسایش و زیست محیطی آنها ( Silty Coasts) ساخته شود اثرات آن در مورفولوژی ساحل بسیار جدی خواهد بود .​

با توجه به مدل فوق و دقت در آن ملاحظه می گردد که ساخت جزایر مصنوعی امارات بطول ده ها کیلومتر ، چه اثرات مثبت و استراتژیک در سواحل آن کشور خواهد داشت که می تواند هزاران هکتار به کشور خود اضافه نمایند .


نتیجه گیری و پیشنهادات

1- بررسی های کارشناسی نشان می دهد که ساخت این جزایر مصنوعی بر چرخه کلی آب در خلیج فارس ( Circulation in Persian Gulf ) اثر گذاشته و اثرات درازمدت جدی بر آن خواهد داشت ، که این اثرات در مورفولوژی سواحل باشدت بیشتری خواهد بود .

2- الگوی جریانات مدی در خلیج فارس که معمولاٌ اثر آن بر سواحل شمال خلیج فارس ( کشور ایران ) و جریانات جزری که معمولا" اثرات آن بر سواحل جنوبی خلیج فارس ( کشور امارات ) می باشد، تغییر کرده و تحلیل دقیق تر آن بر سواحل باید با یک مدل ریاضی ( Mathematical Model ) مورد بررسی قرار گیرند .

3- رسوب گذاری در پشت جزایر مصنوعی امارات ، غیر از استحصال هزاران هکتار زمین ساحلی برای این کشور ، تغذیهء خطوط ساحلی را در مناطق بعد از جزایر مصنوعی ( شرق امارات ) که نزدیک به تنگه هرمز می شود افزایش خواهد داد و تغییرات آن که اثرات امواج دریا ( Sea Waves) بر آن اضافه میشود ، باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.

4- با توجه به نفوذ طول جزایر مصنوعی در آبهای خلیج فارس که طول آنها به کیلومترها می رسد، فشار هیدرودینامیکی آن بر بدنه آب خلیج فارس ، اثرات درازمدت موفولوژیکی و ساحل در جزایر ایرانی شامل : ابوموسی ، تنب بزرگ ، ننب کوچک و سیری جدی خواهد بود ، که بایستی با مدلهای ریاضی قوی مورد بررسی قرار گیرد.
5- اثرات زمین شناسی ، رسوب شناسی ( رسوب گذاری – فرسایش ) ، هیدرولیک رسوب ، *****اسیون طبیعی رسوبات در سواحل ، زیست محیطی ، اکوسیستمی ، شیلاتی ، تغییر بستر دریا ، مرجانهای دریایی ، بیولوژی دریا ، حقوق دریاها و .... باید در مقالات جداگانه بطور جدی مورد بررسی قرار گیرد.


منابع فارسی

1- دکتر حسین مروتی ، 1384، مقدمه ای بر فیزیک دریاها و اقیانوسها ، انتشارات آبزیان

2- دکتر حسین مروتی ،1384، مبانی هیدرولیک خورهای ساحلی ، انتشارات دریاسر

3- دکتر حسین مروتی ، 1384 ، مقدمه ای بر جذر و مد در دریاها و اقیانوسها ، انتشارات آبزیان


References:


4- Morowati. H,Siltation in to the a pproach channel of harbours due to Ebb and Flood tidal current.international. conf. on. Sediment . hydraulics. beijing, china.1995 , 7 th​
5- Morowati. H,Mechanism of longshore sediment transport on coastal area. ICOPMAS. Tehran . iran . 1999 . 2 th .
6- Alessi,S.A,H.D.Hunt,and A.S.B ower,Hydrographic data from the U.S.Naval.ocean graphi office: Persian Gulf, 1923 -1996 .
7- Emery, K.O.Sediments and water of Persian Gulf. Bull.Amer. Assoc. Petrol.Geol.40,2354-2383,1956.

زمان ارائه : دوشنبه 30 بهمن 1385

نام نويسنده : دکتر حسین مروتی
 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
معبد هندوها

معبد هندوها


در حدود سال (1310 ه ق، 1895 میلادی) – (محمد حسنخان سعد الملک) که در بنادر حکومت داشت (دویست تومان) از هندوها تعارف گرفت اجازه ی بنیان معبد را به آنها داده و آنها در وسط باغی که قبل از موقع تدارک کرده بودند در شمال شرق شهر بنیان آن معبد گذاشته و استادان ماهر برای بنا از هندوستان آوردند و معبدی رفیع البناء را با اندک زمان به انجام رسانیدند – طول محوطه ی باغ تقریبا سیصد فیت و عرض آن حدود دویست فیت می شود و در منطقه ی غربی شهر منطقه ی بزرگی از باغات و نخیلات جهت وقف به معبد خریداری و محصول آن را صرف نگهداری امور معبد نمودند. بطوریکه مرحوم سدید السلطنه اشاره می کند طبقه ی بازرگان تبعه حکومت انگلیسی هند هم شامل حیدر آبادیها بودند که مسلمان و اغلب شیعه بودند و آثار آنها به صورت دکاکین بازار و مسجد و موقوفات مربوط به آنان هنوز در بندرعباس مانده است – هندوها تا اواخر دوره ی قاجار و آغاز دوره ی پهلوی اول بیشتر در بندرعباس ماندگار نشدند و همراه با بازگشت به کشور خود بتها و وسائل عبادی خود را به وطنشان برگرداندند. نگهداری باغ و ساختمان معبد و موقوفات آنرا بقول استاد گرامی جناب آقای احمد سایبانی در کتاب ارزشمند ((از بندر جرون تا بندرعباس)) به یکی از اهالی بومی سپردند که توضیحا" اضافه کنم این فرد که از معتمدین و تجار محلی مشهور بندرعباس بود در حقیقت مرحوم عبدالرضا جلالی بزرگ خاندان جلالی بندرعباس بودند که در اردیبهشت ماه 1358 دارفانی را وداع گفتند.

=====================

ویکی پدیاعکس های بیشتر در منبع

معبد هندوها که در شهر بندر عباس واقع شده، در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، در زمان حکومت محمد حسن‌خان سعدالملک احداث شده‌است. اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهارگوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته‌است. سبک معماری این گنبد را مقرنس‌های پیرامونی آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس، بلکه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت می‌سازد. طرح این بنا کاملاً از معماری معابد هندی متإثر است. این معبد از جمله نشانه‌های معدود تاریخی بندرعباس است که توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند و امروزه در کنار یکی از خیابان‌های اصلی شهر قرار گرفته‌است.[۱]


این معبد برای نیازهای هندوهای مقیم شهر بندرعباس که از سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ هـ ‎/ ش سکونت داشته و به کارهای تجاری می‌پرداختند ساخته شد که یکی از نقطه‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری میان ایران و هند است. هندوها پیروان مکتب برهمنی (کسانی که به خدایان برهما، ویشنو و تسیوا معتقدند) هستند و این معبد بنابر تحقیقات به عمل آمده متعلق به خدایان ویشنو است. وی با بیان این که در هند اغلب معابد برهمنی، سنگی است خاطر نشان کرد: معبد هندوها در بندرعباس طبق موقعیت جغرافیایی در زمان ساخت از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی خاک و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شده‌است.
طرح این بنا کاملا از معماری معابد هندی متاثر است. این معبد از جمله نشانه‌های معدود تاریخی بندرعباس است که توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند.

ساختمان معبد
اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهارگوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته. سبک معماری این گنبد را مقرنس‌های پیرامون آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس، بلکه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت می‌سازد.
ساختمان اتاق معبد و مهراب در قسمت شمال هند واقع شده و دور اتاق معبد نیز از طاقچه و قاب‌های کور ساخته شده‌است و دورتا دور اتاق معبد نیز ۴ راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت می‌کردند. داخل راهروها حجره‌های کوچکی است که برای طلبه‌های مکتب برهمنی در نظر گرفته شده و داخل برخی از اتاق‌ها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها خدای فلوت زن به نام کریشنا است.


چگونگی ساخت

بنابه گفته استاد باستان شناسی ایران، این معبر برای نیازهای هندوهای مقیم شهر بندرعباس که از سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ هـ ‎/ ش سکونت داشته و به کارهای تجاری می‌پرداختند ساخته شد که یکی از نقطه‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری میان ایران و هند است. دکتر فخری دانشپورکه مدت ۶ سال است برروی این معبد به تحقیق می‌پردازد می‌گوید: هندوها پیروان مکتب برهمنی (کسانی که به خدایان برهما، ویشنو و تسیوا معتقدند) هستند و این معبد بنابر تحقیقات به عمل آمده متعلق به خدایان ویشنو است. وی با بیان این که در هند اغلب معابد برهمنی، سنگی است خاطرنشان کرد: معبد هندوها در بندرعباس طبق موقعیت جغرافیایی در زمان ساخت از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی خاک و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شده‌است.


معماری معبد هندوها

وی درباره معماری معبد هندوها گفت: ساختمان اتاق معبد و مهراب در قسمت شمال هند واقع شده و دور اتاق معبد نیز از طاقچه و قاب‌های کور ساخته شده‌است و دورتا دور اتاق معبد نیز ۴ راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت می‌کردند.داخل راهروها حجره‌های کوچکی است که برای طلبه‌های مکتب برهمنی در نظر گرفته شده و داخل برخی از اتاق‌ها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که یکی از مهم ترین آنها خدای فلوت زن به نام کریشنا است. از داخل راهرو غربی راه پله‌های مارپیچی وجود دارد که به سمت بالا است و به بام معبد منتهی می‌شود که ساق معبد است و با جرزهای پس رونده که الهام از معماری ایرانی است تشکیل شده‌است که ۴ نورگیر در ۴ طرف این فضای چند ضلعی روی جرزها و جود دارد و گنبد عظیمی با لایه‌های ذوزنقه‌ای و تزئینات آیین هندویی دیده می‌شود. همچنین اطراف و در ۴ طرف گنبد حدود ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد که در وسط گنبد میله بزرگی قرار گرفته که در حقیقت محور زمین و آسمان را نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: در قسمت ضلع شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که تالار اجتماعات بوده و در این تالار نقاشی‌های مختلفی به چشم می‌خورد که هر کدام از آن‌ها بیانگر فلسفه خاصی از اعتقادات مختلف مردم هند است. معبد هندوها ۱۱۶ سال پیش ساخته شد و یکی از نقطه‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری بین ایران و هند است که باید حفظ شود و متأسفانه به علت عدم توجه گذشتگان غالب نقاشی‌های آن از بین رفته و بنا هم به علت مصالح ساخت موجود و تغییرات آب و هوایی با وجود مرمت‌های پی در پی هنوز آثار ویرانی در آن به چشم می‌خورد.این معبد یکی از آثار منحصر به فردی است که از سوی پولدارهای شهری به نام شیکار پور در غرب هند ساخته شد و در سال ۱۳۴۴ هـ ‎/ ش که بندرعباس را ترک کردند، بت‌هایی که در معبد و در طاقچه محراب بود نیز با خود بردند و این بنا کم کم مخروبه شد تا این که از طریق سازمان میراث فرهنگی در چند نوبت تعمیر اساسی شد و هنوز نیاز به تعمیر دارد، البته به شرط آن که حالات اولیه بنا از بین نرود. معبد هندوها از تابستان سال ۱۳۸۴ تا کنون به بهانه مرمت تعطیل است.
درون معبد

از داخل راهرو غربی راه پله‌های مارپیچی وجود دارد که به سمت بالا است و به بام معبد منتهی می‌شود که ساق معبد است و با جرزهای پس رونده که الهام از معماری ایرانی است تشکیل شده‌است که ۴ نورگیر در ۴ طرف این فضای چند ضلعی روی جرزها و جود دارد و گنبد عظیمی با لایه‌های ذوزنقه‌ای و تزئینات آیین هندویی دیده می‌شود. همچنین اطراف و در ۴ طرف گنبد حدود ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد که در وسط گنبد میله بزرگی قرار گرفته که در حقیقت محور زمین و آسمان را نشان می‌دهد. در قسمت ضلع شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که تالار اجتماعات بوده و در این تالار نقاشی‌های مختلفی به چشم می‌خورد که هر کدام از آن‌ها بیانگر فلسفه خاصی از اعتقادات مختلف مردم هند است.گفتنی است، معبد هندوها ۱۱۶ سال پیش ساخته شد و یکی از نقطه‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری بین ایران و هند است که باید حفظ شود و متأسفانه به علت عدم توجه گذشتگان غالب نقاشی‌های آن از بین رفته و بنا هم به علت مصالح ساخت موجود و تغییرات آب و هوایی با وجود مرمت‌های پی در پی هنوز آثار ویرانی در آن به چشم می‌خورد.
آثار منحصر به فرد

این معبد یکی از آثار منحصر به فردی است که از سوی پولدارهای شهری به نام شیکار پور در غرب هند ساخته شد و در سال ۱۳۴۴ هـ ‎/ ش که بندرعباس را ترک کردند، بت‌هایی که در معبد و در طاقچه محراب بود نیز با خود بردند و این بنا کم‌کم مخروبه شد تا این که از طریق سازمان میراث فرهنگی در چند نوبت تعمیر اساسی شده‌است. هم اکنون عملیات مرمت این معبد به دلایل نامعلومی متوقف شده‌است.

هندی‌ها، در زمان قدیم تجار معتبری بوده‌اند در منطقه‌ی خلیج فارس و زمامداران منطقه سعی می‌کرده‌اند که آمد و شد این طایفه را تسهیل کنند. مثلا نیبور در سفرنامه‌اش نقل می‌کند که کریم خان زند قصد داشته یک کاروانسرا برای هندیان در شیراز بسازد و …

به این ترتیب عجیب نیست اگر بندر عباس معبد هندوها داشته باشد.


در تقویم میراث فرهنگی، پاییز و زمستان فصل «ترمیم» است و اگر قصد بازدید از مکان‌های تاریخی را دارید، این دو فصل بیشتر با داربست و اره و تیشه روبرو می‌شوید تا بنای تاریخی.

معبد هندوها هم تقریبا تعطیل بود و موزه‌ی داخل آن را هم جمع کرده بودند و مشغول سنگ کردن کف و ترمیم نقاشی‌هایش بودند.


ظاهرا بنای معبد مربوط می‌شود به سال 1310 قمری، یعنی سال‌های آخر پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار.

در جریان ترمیم، در یکی از اتاق‌های «اعتکاف» یک نقاشی از «کریشنا» (خدای فلوت‌نواز هندوها) پیدا کرده بودند.




جاهای دیگر معبد هم خیلی نقاشی‌های دیگر بود که نیاز به ترمیم اساسی داشتند.


اما جالب‌تر از همه گنبد ساختمان اصلی معبد بود. کلا 72 علمک در چهار سوی گنبد وجود داشت. تعداد این علمک‌ها و نحوه‌ی قرار گرفتن‌شان (ترکیب 1-3-5-7) قاعدتا باید معنایی در آیین هندو داشته باشد

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
در معماري بافت قديم بوشهر؛ همسايگي و زيبايي اجتماعي
روزنامه اعتماد- ملي / شماره 616 22/1/87

منطقه اي كه امروز به عنوان بافت قديم بخشي از مساحت شهر بوشهر را تشكيل مي دهد، در گذشته اي نه چندان دور، خود شهري بود كه عوامل بسيار گوناگون و متنوعي در شكل گيري آن اثر گذار بوده اند. اين گونه گوني به حدي است كه قانونمند كردن همه آن ها در قالب يك فرضيه كلي، به نحوي كه بر تمامي خصوصيات اين بافت ارزنده و اجزاي آن دلالت كند، غيرممكن به نظر مي رسد.
در اين نوشته تنها به معرفي اجمالي برخي از ويژگي هاي اين بافت شهري و ارتباط آن با يكي از مهمترين عوامل،يعني اعتقادات مذهبي مردم، (كه نقش تعيين كننده در شكل گيري ايده هاي اوليه معماري از طريق اثرگذاري بر فرهنگ و جهان بيني فردي و اجتماعي دارد) مي پردازم. و شايد ساده ترين راه براي واكاوي اين موضوع، محك زدن اين معماري با دسته بندي رايج <درونگرايي و برونگرايي> باشد.
درونگرايي را يكي از خصوصيات اصلي فرهنگ و معماري ايراني مي شمارند.هر چند كه بحث درونگرايي در معماري نيز با توجه به شرايط اقليمي يك منطقه دچار كمي دگرگوني مي شود،اما بديهي است كه معمار مسلمان ايراني، به عنوان يك انديشه ورز، دركنار رعايت اين اصل، به دليل تاثيرپذيري از جهت گيري هاي اسلامي نيز، با ذهنيتي درون گرايانه به تفكر در حيطه معماري مي پرداخته است و اين نكته با نگاه به كالبد شهرهاي پس از اسلام به روشني پيداست.
در بندر بوشهر، به عنوان يكي از شهرهاي اين كشور پهناور، درون گرايي را مي توان در شكل گيري زندگي حول ميانسرا به وضوح ديد. اما نكته حائز اهميت اين است كه معمار بوشهري در كنار رعايت سلسله مراتب درون گرايي، به جاي پرداختن صرف به اين مفهوم، به تلفيق هنرمندانه، زيبا و يگانه اي از درونگرايي و برونگرايي رسيده و مفهوم زندگي را در بعد ديگري نيز جست وجو كرده است. در واقع بافت قديم بوشهر را مي توان حلقه اي واسط بين اين دو گونه معماري دانست.


بدنه هاي شهري
با اندكي پرسه در كوچه هاي باريك و بلند بافت بوشهر عناصر برجسته بافت نظير شناشيرها، ايوان ها، سايبان هاي كركره اي،بازشوها، هلالي ها، معجر ها و رف هاي رنگي و...افسونگرايانه خود نمايي مي كنند و همه و همه بر نگاه برونگرايانه شهروند بوشهري تاكيد مي ورزند. طراحي بدنه هاي شهري كه در ديگر نقاط ايران به ندرت مشاهده مي شود در بافت بوشهر به زيباترين و كاربردي ترين شكل خود در معماري همساز با اقليم، فرهنگ و مذهب نمايان شده است.
در بافت سنتي برخي شهرهاي ديگر نظير يزد و كاشان كه گذرها معمولابا ديوارهايي بلند و بدون بازشو و ورودي هايي كوچك و گم شكل گرفته اند، به سادگي نمي توان زندگي را كه پس اين ديوارهاي اوج گرفته جريان دارد حس كرد. ولي در بافت بوشهر شارش زندگي از درون به برون را مي توان به عينه دريافت.

اما آيا اين ارتباط با بيرون به منزله شكستن حريم هاي تعيين شده براي تامين آرامش خانه ها است؟
راه حل هايي كه معمار براي حفظ امنيت بصري و آرامش اعضاي ساكن به كار گرفته چيست؟

نكته در اين است كه معمار بوشهري چگونه دو مفهوم برون گرايي و حريم هاي تعريف شده در مذهب(تعيين عرصه هاي خصوصي زندگي)را بي هيچ چالشي در كنار هم نشانده است.


ورودي
يكي از اجزاي جدانشدني هر بنا مي باشد. در گذر هاي بافت قديم بوشهر هيچ كدام از ورودي ها روبروي هم واقع نشده اند.معمولاورودي هر بنا با يك چرخش، فضاي بيروني را به داخل خانه ارتباط مي دهد و در نتيجه همين چرخش، ارتباط بصري خارج به داخل بنا قطع مي شود. در برخي بنا ها نيز ورودي مستقيم و بدون چرخش به حياط راه دارد اما در اين حالت نيز به دليل توالي فضاهاي روشن و تاريك با ايجاد دالان هاي ورودي و محدود كردن زاويه ديد، با امتداد دادن اين دالان ها، حريم بخش عمده اي از فضاهاي داخلي حفظ مي شود. معمولادر چنين حالت هايي كه دالان چرخشي ندارد فضاهايي كه روبروي دالان قرار مي گيرند طارمه ها يا راه پله ها هستند كه به عنوان فضاهاي ارتباطي عمل كرده و عرصه هاي خصوصي محسوب نمي گردند.


پشت بام (پيش بام)
در فرهنگ ساكنين بافت قديم بوشهر پشت بام (پيش بام) جزيي از فضاهاي اصلي زندگي بوده است. مردم در شرايط مناسب آب و هوايي از آن براي استراحت استفاده مي كردند. لذا، به دليل اهميتي كه پشت بام و پيش بام براي مردم داشته، به اجزاي آن توجه خاصي شده است. يكي از اين اجزاي جان پناه است، كه از يك سري برآمدگي ستون مانند و نرده بين آنها (معجر) تشكيل شده است. جداره هاي بيروني اين پوشش متشكل از بافت حصيري يا كركره هاي چوبي است كه اعضاي ساكن در خانه را از ديد همسايگان و رهگذران حفظ مي كند. ارتفاع اين پوشش ها تقريبا به اندازه قد انسان عادي (يعني1.8 متر) در نظر گرفته شده است و فاصله و شيب كركره هاي تعبيه شده در آنها به اندازه اي است كه با وجود جريان يافتن هواي آزاد از ميانشان، فرد ايستاده در پشت آنها از نگاه هر غريبه اي چه از روبرو و چه از پاي ساختمان، مصون است.
زاويه كركره هاي معجرها با زاويه كركره سايبان هاي آفتاب گير كاملامتفاوت است(حدود 90 درجه اختلاف.) و اين به دليل تفاوت كاركرد اين دو نوع كركره (يكي براي جلوگيري از تابش آفتاب و نفوذ باران و ديگري جلوگيري از نگاه هاي غريبه از پايين ساختمان) مي باشد.
جان پناه هاي رو به حياط مركزي صرفا جهت جلوگيري از سقوط افراد و با ارتفاعي كمتر(حدود90 سانتيمتر) ساخته شده است. همچنين ساختار آنها شفاف و متشكل از نرده هاي فلزي با قاب هاي چوبي ساده است.


بازشوها
بازشوها در معماري بوشهر نقش مهمي ايفا مي كنند. آنها معمولااز دو بخش تشكيل شده اند: يك بخش متحرك و يك بخش ثابت. بخش ثابت معمولابه شكل نيم دايره و گاهي به شكل مستطيل يا تركيب اين دو نمايان مي شود. اين قسمت با شيشه هاي رنگي و طرح هاي بسيار متنوع تركيبات چوب و شيشه پوشانده شده است. قسمت متحرك بازشوها به صورت دو لنگه يا چهار لنگه ساخته شده و نوع بازشو به فراخور فضاي مورد استفاده و نحوه ارتباط فضا با محيط بيرون متفاوت است.
بازشوهاي رو به حياط هاي مركزي در طبقات همكف معمولااز دو لنگه تمام چوب تشكيل شده تا ديد هر غريبه حتي ميهمان هايي كه به درون خانه راه دارند را نيز كنترل كند. در حالي كه همين درها در ترازهاي بالاتر معمولاداراي لنگه هايي با تركيبات و نقوش چوبي شيشهخور هستند، زيرا در ترازهاي بالاتر اين درها به دليل ارتفاع زياد از كف حياط، كاربرد مقياس هاي خرد و اشكال و نقوش گوناگون شيشه و چوب و تنوع رنگ، محيطي زيبا و امن از نظر بصري براي ساكنين به ارمغان مي آروند.
بخشي از بازشوهاي ترازهاي دوم و سوم جداره خارجي بناها را نيز معمولاكركره هاي متحركي كه امكان كنترل ورود نور و جريان هوا را دارند تشكيل مي دهند.
كاربرد شيشه هاي رنگي در بازشوها و قوس هاي ترازهاي دوم وسوم، كه به زيبايي هرچه تمام تر دنيايي بهشت گونه را به تصوير مي كشند، علاوه بر به ارمغان آوردن عرصه اي امن براي ساكنين، فضاي بيروني خانه را براي رهگذران و بيروني ها تلطيف مي كند و احساسي آشنايانه به ساختمان مي دهد. ساده انگاري است اگر اين همه بازشو در جداره هاي بيروني عمارت هاي بوشهر قديم را صرفا ديكته اقليم بدانيم و از بافت اجتماعي و تاثيراتي كه از بندربودن بوشهر و ارتباط آن با ديگر اقاليم جهان ناشي مي شده، غفلت كنيم. رندي مي گفت اگر اينها داعيه تعامل با بيرون را نداشتند، بايد خانه هاشان را با ديوارهاي كلفت وسنگين خشتي و گلي مي بستند تا درون خانه خنك باشد! و آنگاه ما مي توانستيم در ستايش خاك و كاه قلم فرساييم.
ترازهاي اول ( طبقات همكف) در جداره هاي خارجي نيز، غير از درب ورودي بازشوهايي كوچك و معدود دارند و همان اندك ارتباط نيز به نحوي تحديد شده كه امكان ديد و دسترسي به اين فضاها از بيرون غير ممكن به نظر مي رسد. ارتفاع در نظر گرفته شده براي كف پنجره ها و درهاي دو لت تمام چوب كه در اين تراز پوشش كامل و مناسبي ايجاد مي كنند نيزمثيد اين تفكر هستند.


ايوان (تراس) و شناشير
تراس ها در بناهاي بوشهري اكثرا سر پوشيده بوده و براي بهره گيري از هواي آزاد در مواقعي كه شرايط جوي مناسب است تعبيه شده اند. آنها با سايه بان هاي خود مانع تابش خورشيد بر بدنه مي شوند.همچنين بين فضاهاي باز خارجي و فضاي بسته اتاق ها نقش واسطه را بازي كرده و جلو تبادل سريع حرارتي را مي گيرند.
كركره هاي چوبي كه معمولاتراس ها را احاطه مي كنند محل امني را براي بهره گيري ساكنين از هواي آزاد به دور از مزاحمت نگاه هاي غريبه شكل داده اند. زاويه اين كركره ها به ساكنين اجازه مي دهند بيرون را ببيند ولي جلوي ديد از بيرون به داخل را مي گيرند.
در بسياري از خانه هاي داخل بافت و بعضي از خانه هاي كنار دريا به جاي تراس هاي وسيع، از شناشير كه نوعي تراس چوبي است، استفاده شده. اين عنصر كه نمونه جالبي از خلاقيت به شمار مي رود، كاملااز چوب ساخته شده و از بدنه ساختمان ها بيرون زده است و به منزله فضاي نيمه بازي است كه سلسله مراتب ارتباطي فضاهاي كاملاخصوصي با فضاهاي كاملاعمومي مثل گذرها را به نحو شايسته اي بر قرار مي سازد.

***

بافت قديم بوشهر را مي توان الگو ونمونه بارزي از همنشيني صحيح برون گرايي و رعايت حريم هاي همسايگي و شهروندي به شمار آورد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
خانه رشیدی - بندر بوشهر

خانه رشیدی - بندر بوشهر

خانه رشیدی - بوشهر
محله کوتی
ساخت :اواخر دوره قاجاری
مساحت :310 متر مربع




راهنمای پلانهای ضمیمه
B حیاط
F ایوان
J انباری
E اتاق
E2 اتاق پذیرایی
O آشپزخانه
Q اتاق سرایدار
 

پیوست ها

  • first plan.jpg
    first plan.jpg
    20.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • g plan .jpg
    g plan .jpg
    22.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سعید معمار

عضو جدید
کاربر ممتاز
عمارت دهدشتی(روغنی)بوشهر

عمارت دهدشتی(روغنی)بوشهر






* عمارت دهدشتی



این بنای تاریخی در محله ای از چهار محل قدیمی بوشهر موسوم به محله کوتی و در مجاورت خیابان انقلاب امروزی واقع شده است، برخی از کارشناسان سبک معماری و گچ بری های آن را مربوط به دوره زندیه می دانند اما واقعیت امر این است که قدمت بنا به عهد قاجار می رسد این عمارت با سرمایه دو برادر تاجر پیشه بنامهای حاج علی دهدشتی و غلامحسین دهدشتی احداث گردیده است.‏
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

سعید معمار

عضو جدید
کاربر ممتاز
سند حاکمیت دریایی ایران(بندر سیراف)

سند حاکمیت دریایی ایران(بندر سیراف)

به گزارش شبکه خبری صداقت؛ بندر سیراف در دوره اشکانیان توسط اردشیر بابکان با جمعیتی حدود 300 هزار نفر در راستای تبدیل شدن به بزرگترین مرکز تجاری جهان در حاشیه سواحل خلیج فارس و در جنوب شرقی بوشهر مورد توجه و ساماندهی قرار گرفت. امنیت در تجارت ، کشتیرانی آزاد کشورهایی همچون هند، چین، افریقای شمالی و حاشیه مدیترانه به سوی سیراف از عمده دلایل پادشاهان قبل از اسلام برای رونق و توسعه سیراف قلمدادمی شده ودر این ارتباط آزادانه بود که مردمان و اقوام گوناگون مانند زرتشتیان، مسیحیان، یهودیان رومی ها و ... می توانستند به تبادل افکار ، فرهنگ ، کالا و مذهب پرداخته و لقب شهر گفتگوی تمدن ها را به سیراف منسوب نمایند.
اکنون شهر باستانی سیراف با فاصله 34 کیلومتری از پارس جنوبی در غرب عسلویه و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع در کنار عظمت و شکوه تاسیات فنی، گازی، پتروشیمی و نفتی قرار گرفته تا بتواند در کنار این نعمات زمینی همچون نفت و گاز به رونق اقتصادی در زمینه گردشگری ، جذب سرمایه و در نهایت رونق منطقه مجددا نقش تاریخی خود را ایفا کند.
شهر باستانی سیراف پس از زلزله مرگ بار 7 روزه سال 367 هجری قمری و سالها مدفون شدنش در عملیات توسعه فاز 9 و 10 پارس جنوبی سر از خاک بیرون کشید و میراث فرهنگی بوشهر در اقدامی فوری و کارشناسانه در قالب یک برنامه اضطراری اقدام به تعیین حریم بندر و شهر باستانی سیراف کرده و عسلویه را تاریخ و تمدنی کهن منسوب به قبل از اسلام بخشید.
کشف قطعات سفالی منحصر به فرد با نقوش متنوع ، آثار معماری از قبیل ستون های گچی و اتاق های مزین به گچ کاری هنرمندانه، ساختمان های 2 الی 3 طبقه و ابزار ساخت و ساز ساختمانی ، کشف سیستم فاضلاب شهری ،کتیبه هایی مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام ، انواع زینت آلات ، انواع پارچه ها و... از دستاوردهای حفاری در عملیات حفاظت و تعیین حریم شهر سیراف بود که منجر به پدیدار شدن پیشینه غنی سیراف در تجارت، دریانوردی، صدور فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی به دیگر کشور ها گردید. احیاء شهر باستانی سیراف پس از یک هزار سال، با کمک و تلاش باستان شناسان و مرمتگران منجر گردید تا هیئت دولت در سفر خود به این منطقه نام این شهر را از بندر طاهری به سیراف باز گردانند و سیراف در آثار ملی و باستانی کشور با شماره 1341 ثبت و همچنین در فهرست آثار جهانی و یونسکو قرار گیرد.
تاریخ نگاران از قدمت سیراف می گویند
نخستین كسی كه گزارش مفصلی درباره سیراف دارد جیمز موریه است كه در بین سال های 9-1808 میلادی در ایران بسر می برد. پس از او كاپیتن كامپورن عضو بحریه هندوستان می باشد كه خود شخصاً در سال 1835 میلادی بندر سیراف را دیده و درباره این بندر مطالبی را نیز نوشته است . سرآرنولد ویلسون در سال 1911 و موسیو پزار در سال 1913 از سیراف دیداری داشته اند. اولین فصل حفاری در سیراف در فاصله ماه های اكتبر و دسامبر 1966 به سر پرستی دیوید وایت هاوس به منظور كشف اطلاعات راجع به وضعیت بازرگانی و موقعیت محلی سیراف تحت نظارت قانون تحقیقات ایران شناسی انگلستان انجام گرفت و به مدت هفت فصل ادامه یافت که در زمان حفاری چندین بنا آشكار شد كه عبارتند از كوزه های سفال پزی – قصر باشكوه – مسجد جامع – بازار – كارگاه سفال سازی – كاروانسرا – گمرك و حمام .
یاقوت حموی نویسنده‌ی کتاب معجم‌البلدان در وجه تسمیه سیراف افسانه‌ای نقل می‌کند که دلیل بر قدمت این شهر است. او که از این بندر دیدن کرده می‌گوید: «فارسیان در کتاب‌شان موسوم به التساق یا اوستا که کتابی به گونه‌ی انجیل و تورات است آورده‌اند که کیکاوس خواست به آسمان صعود کند و چون با تخت بر پرمرغان بسته‌اش صعود نمود و از چشم مردمان پنهان شد، خداوند باد را فرمود که او را فرو اندازد و پس فرو افتاد و کیکاوس گفت به من آب و شیر بدهید و او را شیر و آب نوشانیدند از آن جهت است که نام شهری که کیکاوس در آن فرو افتاد شیراب شد و به صورت سیراف و یا شیلاو درآمد».
داستان پرواز کیکاوس به نیت حکمرانی بر آسمان‌ها و فتح ماه در بسیاری دیگر از منابع دینی ایران مانند بندهش، دین‌کرد، شاهنامه و تاریخ بلعمی نیز آمده است. بطلیموس عقیده دارد که سیراف گسترش یافته‌ی قدیمی به نام، آئوزینزه (Auazinzeh) است.
علیرغم این‌که طبق متون سومری و اکدی رفت و آمد بازرگانی از اوایل هزاره‌ی سوم پیش از میلاد در خلیج‌فارس برقرار بوده است ولی دریانوردان سیرافی به دستآوردهای بدیعی در زمان خود نائل آمدند به طوری که افلاطون در کتاب جمهوریت از ناخدایان سیرافی به عنوان قهرمانان دریاها نام برده است.

شهر افسانه ای بازرگانان
این بندر تاریخی پس از ورود اسلام در سال 29 ه.ق مسیر اصلی راه تجار بود و با مدیریت و حفاظت فرمانداری ایران به عنوان مبداء راه آبی راه ابریشم محسوب می شد. سیراف عظمت و شکوه خود را در قرن سوم و چهارم ه.ق شاهد بود به طوری که دریانوران و تجار از زیبایی ، ساختمان های افسانه ای چند طبقه ساخته شده از ساروج با دیوارهای گچ بری شده به رنگ سفید و ثروت بی کران مردمان این شهر یاد می کردند
بازرگانی پررونق سیراف ضرورت ضرب سکه را ایجاد می کرد و عمل ضرب سکه با نام سیراف که به خط پهلوی روی آن نگاشته شده و در قدیم‌الایام به قدرت سیراف می‌افزوده است. کشف سکه‌هایی از دیگر ملل بیزانس، ممالک عربی، چین و هند و غیرو نشان‌دهنده‌ی رواج بازار صراف‌ها بود. بازار بزرگ شهر با حجره‌های کوچک که محل معاملات صراف‌ها محسوب می شد رو به دریا بود که انتها یش به حمام و مسجد ختم می‌شد. رواج سکه‌های چین در سیراف اهمیت روابط بازرگانی بین ایران و چین را نشان می دهد.
رواج سکه‌های چین در سیراف اهمیت روابط بازرگانی بین این دو دیار را روشن می‌سازد و ظروف زیبا و پرنقش و نگار چینی و لوسترها و آویزه‌‌های چینی جلاءبخش خانه‌های سیرافیان بوده است. بخش اعظم ظروف پیدا شده در سیراف مربوط به کشور چین است. می توان گفت معاملات و مرادفات سیراف با چین در زمان حکومت تانگ به اوج خود رسیده بود زیرا بیشترین اشیاء کشف شده‌ی چینی مربوط به این دوره است. مورخان نوشته‌اند: در بندر بزرگ کانون «خانقوا» چین در آن زمان انبارهای بزرگی مخصوص کالاهای سیراف وجود داشته و در آن زمان روزانه بیش از پنجاه هزار دینار درآمد گمرکی کالای سیرافی برای بندر کانتون بود.
دربار پادشاهان چین و هند خوش‌آمدگوی بازرگانان ثروتمند سیرافی بوده به طوری که رامشت که یکی از ثروت‌مندترین بازرگانان مشرق‌زمین شناخته شده مهمان پادشاه هند گردیده و پادشاهان هند به نقاش‌هایش دستور داد تا برای ثبت خاطره‌ی بازرگان سیرافی نقش او را تصویر کنند و در جایی دیگر می‌خوانیم که فغفور چین به هباربن اسود که بازرگانی سیرافی بوده است مال و متاع بسیار یخشید و ماه‌ها در دربار خویش از او پذیرایی کرد.
رشد و پرورش دانشمندان علوم گوناگون در سیراف
بندر سیراف دارای عالمان فقیه و دانشمندان زیادی در زمان خود بود که تألیفات مختلفی در علم، طب، نجوم، ادب و تاریخ داشته‌اند .براساس اسناد تاریخی موجود 10 قرن پیش در سیراف بندر باستانی استان بوشهر، بیمارستانی وجود داشته که شاگردان ابن‌سینا دوره‌های جراحی را در این بیمارستان آموزش می‌دیدند.در تاریخ ،سیراف شهری بزرگ و آباد است که مكان تجمع و رای زنی گروه كثیری از علماء و محققان مشاهیر و مفاخر محسوب می شد و همین امر منجر به پرورش و تربیت بزرگانی همچون 1. ابو سعید سیرافی از عالمان علم نحو و نخستین واسط گفتگو میان دستور زبان فارسی و عربی در قرون سوم و چهارم هجری،2. ابو محمد یوسف سیرافی از عالمان علم نحو و استاد سید رضی گرد آورنده نهج البلاغه. 3.- قطب الدین محمد سیرافی از عرفا و علمای بزرگ سده هفتم هجری.،سیبویه عالم بزرگ علم نحو جهان اسلام كه كتاب الكتاب وی معروف می باشد. 4. سلیمان سیرافی اولین جهانگرد كه چهارصد سال قبل از ماركوپولو مبادرت به سفر به چین كرد5. محمد ابن بابشاد سیرافی از دریانوردان بزرگ و شجاع سیرافی.6. ابو زید حسن سیرافی،نگارنده خاطرات سلیمان سیرافی است. سیراف در قرن سیزدهم میلادی به عنوان شهر تعامل اندیشه‌ها و فرهنگ‌ به شمار می‌رفت، به طوری که متفکران سیرافی دانشمندان خارجی زیادی را به این شهر دعوت می‌کردند.سیرافی‌ها برای نخستین بار مطالعه تطبیقی تمدن و ادیان را در اسلام و ایران پایه‌گذاری کردند و نخستین سفرنامه نویسان در میان کشورهای اسلامی بوده‌اند. شهر سیراف نخستین شهر ساسانی ـ اسلامی در ایران بود که همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ملل مختلف در آن نهادینه شده بود. مردم سیراف به آیین‌های زرتشتی، مسیحی و اسلام گرایش داشتند اما در اواخر قرن دوم هجری (هشتم میلادی) مسلمانان جمعیت غالب این شهر را تشکیل می‌دادند.
سیراف مدفون شد
در قرن چهارم هجری قمری زلزله شدید 7 روزه مقدمه ای گشت تا شکوه و جلال سیراف رو به افول گذاشته و رونق رو به روز و اهسته ] اهسته از این بندر دور شود شاهد خاموشی خود تا یک هزار سال باشد. قابل ذکر است عواملی همچون زوال حكومت آل بویه، ظهور كیش و مهاجرت سیرافیان، جنگ های ملوك الطوایفی و قبیله ای در مسیر منتهی به سیراف، وارد شدن ضربه به روابط چین و سیراف به دلیل جنگ های داخلی چین از دیگر دلایل افول و خاموشی این شهر محسوب می شود.
تنوع در اثار باستانی و تاریخی سیراف
آثار دیدنی و تاریخی بندر سیراف می تواند به عنوان عمئه ترین جاذبه های گردشگری و توسعه توریسم منطقه محسوب شود و جالب توجه است که بدانیم تنوع این اثار به جامانده در زمینه های گوناگون همچون مذهب ، تجارت ، شهر نشینی و.... از دلایل مهمی برای تایید گلوگاه اتنقال فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی از سیراف است و این یادگار ها عبارتند از : 1- قبور سنگی سیراف : جالبترین آثار تاریخی سیرا ف قبور سنگی قدیمی ای است كه در دره ی لیرودی شیلو در صخره های كوه كنده شده و در دنیا بی نظیر می باشد. البته عده ای آنرا به مسلمانان و عده ای آنرا به زرتشت و یهودیان نسبت می دهند و در واقع می توان گفت كه با توجه به وجود ادیان مختلف در سیراف،آن قبرستان را گور تمدن ها نیز می نامند. 2- چاه های آب (استودانها) : یكی از شگفتی های بندرسیراف چاه های آب سنگی است كه در صخرهای كوه به تعداد بیش از صد حلقه و به ارتفاع2٥ تا ١٣5 متر ساخته شده اند و در دره لیر واقع می باشد. 3-گور دخمه ها: دخمه ها واقع در دره ی لیر كه در زبان محلی به آنها خانه گوری «گبری» می گویند و پیران فاقد قدرت و بیمار را درون این دخمه ها می گذاشتند و هنوز هم استخوان های آنها در آن دخمه ها وجود دارد . 4- مسجد امام حسن بصری : واقع بر تپه ای كوچك مشرف به گلزار شهدای شهر و دارای چشم انداز زیبایی است . این مسجد از بناهای عهد ایلخانانمحسوب شده و دارای زیرزمین ، آب انبار، اصطبل و حتی مدرسه علوم دینی می باشد. « به سال دوم ﻫ .ق» 5- گورسیبویه:آرامگاه فاضل و عالم علم نحو، سیبویه و برادرش نور اوین از علمای اهل تسنن «وفات سال ٣٦٨ ﻫ .ق» واقع در دره لیر. 6- آرامگاه قطب الدین سیرافی و پسرش که از علمای اهل تشیع هستند كه در گلزار شهدا ی شهر واقع می باشد. 7-سنـگ قبر های دوره اسلامی : این سنگ قبرها با خط کوفی نوشته شده اند و قدیمی ترین سنگ قبر به تاریخ ٣٦٤ ﻫ .ق می باشد. 8- آتشكده : اتاقی تقریباً مربعی شكل و دارای گچبری های زیبا و منحصر به فرد كه بر روی تپه ای مشرف به دری لیر واقع است . 9- امامزاده سید ابراهیم : از نوادگان امام هفتم حضرت موسی كاظم(ع) واقع در آبادی چاه مجنون می باشد. 10- بنو : منطقه ای زیبا با درختان بسیار، چشمه و رودخانه ای پر اب که واقع در پشت پمپ بنزین بندر سیراف است. 11- ساحل : با توجه به بیش از چهار كیلومتر ساحل ماسه ای ،سنگی و صخره ای،به منطقه و اماکن چهمین،باغ شیخ،بنگسار و چاه مجنون زیبایی خاصی بخشیده است. 12-قلعه شیخ : این قلعه متعلق به خاندان نصوری و بر روی تپه ای مشرف به دریا بنا شده و دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی ،یك شاه نشین و بادگیر است كه توسط شیخ جبار دوم پدر بزرگ شیخ ناصر نصوری در سال 1224 ﻫ .ق ساخته شد. گچبری های زیبا با قدمت حدود ٢٠٠ سال که غالباً نقش درختان، شاخ و برگ و گلدان های زیبا و فرشتگان را نشان می دهد. همچنین هیجده تابلو بسیار زیبا از مجالس شاهنامه فردوسی در ایوان غربی قلعه نقش وجود دارد . این قلعه را می توان سلطان قلعه های ساحلی ایران نامید كه پس فوت شیخ ناصر نصوری در سال 1356 شمسی خالی از سكنه گردید و در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و به ثبت ملی رسید . 13- موزه مردم شناسی : واقع در خانه دكتر وایت هوس كه با همكاری موسسه غیر دولتی سیراف پارس و سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر احداث شده است. 14- پارك های ساحلی بنگسار ، غدیر و نگارستان از دیگر آثار کشف شده توسط هیأت مشترك ایران و انگلیس به سرپرستی دكتر وایت هوس بین سالهای ١٩٦٦ تا ١٩٧٣ میلادی شامل: 1- مسجد جامع سیراف: مهمترین بنای عمومی سیراف مسجد جامع شهر می باشد كه بر روی ویرانه های یك دژ ساسانی بنا شده که از اولین مساجد ساخته شده دوره اسلامی محسوب می گردد و اغلب مورخین از زیبایی آن به نیكی یاد نموده اند. 2- حمام:قدیمی ترین حمام های دوره ی اسلامی را می توان در سیراف مشاهده كرد . 3-بازار و نمونه شهر:بازار سیراف كه شامل مغازه هایی كوچك و بزرگ می باشد كه ردیفی و دنبال هم و در كنار یكدیگر ساخته شده اند . اندازه بزرگترین آنها به ٢×٣ متر می رسید كه این نشان دهنده تجمع جمعیت،شكوفایی و رونق اقتصادی این بندر است همچنین ساختمان های زیبا ، كوچه های باریك و خیابان های سنگفرش از ویژگیهای اماكن مسكونی سیراف است. 4- گمرك(بنگسار) شهرداری شهر سیراف که در سال 1384 هجری شمسی تاسیس گردید .
تمدن کهن ایران خرسند است که شهر افسانه ای سیراف در گذر زمان فراموش نشده و پس از سال ها باستان‌شناسان و گروه‌های کاوشگر در تلاش برای کشف و احیای آن اقدام و همت گمارده اند و حتی طی مدت زمان کوتاهی چندین کتاب در وصف شکوه و عظمت سیراف به رشته تحریر درآورده تا بتوانند دین خود را برای پاسداری از ایران باستان ادا کنند.

منتشر شده توسط ندا فتاحی در تاریخ
1۳۸۹ چهارشنبه ۵ خرداد
 

سعید معمار

عضو جدید
کاربر ممتاز
جاذبه های تاریخی استان هرمزگان

جاذبه های تاریخی استان هرمزگان

جاذبه های تاریخی استان هرمزگان

معبد هندوها

ساختمان این معبد، در سال 1310 هجری قمری ، در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک احداث شده است . اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهرگوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته است . سبک معماری این گنبد را مقرنس های پیرامون آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس ، بلکه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت می سازد. طرح این بنا کاملاٌ از معماری معابد هندی متاثر است . این معبد از جمله نشانه های معدود تاریخی بندرعباس است که توجه هر تازه واردی را به خود جلب می کند و امروزه در کنار یکی از یکی از خیابانهای اصلی شهر قرار دارد.
نیایشگاه میترا

در پانزده کیلومتری شهر قشم ، در مسیر راهی که به منطقه باستانی جزیره یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهی می شود، یک رشته کوه طولانی وجود دارد که در دل آن معماری صخره ای شگفتی قرار دارد. ورود به این فضای صخره ای از طریق روزنه های غار مانندی ممکن است که تعداد آنها به نه روزن در سه ردیف می رسد. در ردیف بالا شش، در حاشیه وسط دو و در پایین یک روزن تعبیه شده است .
درپشت روزنه ها، تالاری به مساحت 25 متر مربع و با ارتفاع 2/70 متر در دل صخره و سنگ حفر شده است . سقف تالار مسطح است . این تالار محل به جای آوردن مراسم مذهبی ویژه ای برای بزرگداشت در گذشتگان ، و به احتمال بسیار قوی مرکز پرستش ( ایزدمهر ) یا ( میترا ) بوده است . بررسی اجمالی و جزئیات داخلی آن ، نشانگر احداث در دوره مادها است . این مجموعه ، از نظر نما سازی ، با معبد یا آرامگاه صخره ای ( کلات خورموج ) در دامنه کوه مند بوشهر شباهت بسیار دارد . هم جواری این محل با شهر باستانی خربز نشان می دهد ، در دوره مادها یک تمدن بزرگ پیشرفته در جزیره قشم وجود داشته است.
قلعه پرتغالیهای جزیره هرمز

این قلعه که در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد ، مهم ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است . این قلعه به فرمان آلفونسوآلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی ، در محلی موسوم به مورنا احداث شد. قلعه به شکل چند ظلعی نامنظم است . ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر 3/5 متر با چند برج به ارتفاع 12متر دارد. تاسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات ، آب انبار و اتاق هایی با سقف هلالی است . در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالی ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح گردید.
قلعه لشتان

این قلعه در 6 کیلومتری شرق بندرلنگه قرار گرفته و تاریخ بنای ان سال 904 هجری قمری است . با توجه به تاریخ مذکور، گروهی معتقدند که ساخت این بنا به زمان سلطه و قدرت پرتغالی ها بر خلیج فارس مربوط است . جمعی نیز عقیده دارند، این قلعه در عهد هخامنشی احداث شده و بیش از 2000 سال قدمت دارد. در حال حاضر ، بجز حصار بند و اثار مخروبه روی دیوارها ، اثر دیگری از ساختمان قلعه باقی نمانده است . در داخل قلعه لشتان ، چندین قبرستان ، ده ها برکه آب و انبار آذوقه و آثار فراوان دیگری به جای مانده است .
قلعه هزاره (بی بی مینو )

تنها بنای تاریخی شهر میناب ، قلعه ای موسوم به قلعه هزاره است . مردم بومی این قلعه را بی بی مینو می نامند و معتقدند که در روزگاران گذشته دو خواهر به نام های بی بی مینو و بی بی نازنین این شهر را بنا کرده اند.گویا در گذشته دو قلعه وجود داشته که یکی از قلاع ویران شده و تنها قلعه باقی مانده ، به نام قلعه هزاره یا قلعه بی بی مینو شهرت یافته است .این قلعه تا اواخر دوره قاجار مرکز حکومت محلی بود و در اطراف آن ، خندقی کنده شده بود. در آن زمان همیشه صد سرباط مسلح در قلعه مستقر بوده و نگهبانی می داده اند. در حال حاضر، از این قلعه مخروبه ای باقی مانده است .
پل لاتیدان

پس از اخراج پرتغالیها از ایران، رفته رفته از اهمیت بندری جزیره هرمز کاسته شد و بندرعباس جای ان را گرفت و مهمترین بندر ارتباطی ایران گردید. پل لاتیدان در مسیر کاروان روی لار- بندرعباس ، در جهت گسترش امور بازرگانی احداث شد. این پل در 50 متری غرب بندرعباس بر روی رودخانه کل (کول ) ایجاد شده و یادگار دوره صفوی است . بر خلاف پلهای دیگر دوره صفوی که آجری هستند، این پل از سنگ بدون شکل ساخته شده و از طویلترین پلهای ایران است . این پل دارای صد دهانه بوده است که در حال حاضر 33 دهانه آن مشهود است که در میان آنها چشمه طلاق هایی در دو طبقه تعبیه شده اند. بنای این پل از عالیترین طرحهای پل سازی ایران قدیم محسوب میشود.
قلعه پرتغالیهای جزیره قشم

در انتهای شمال شرقی جزیره قشم، یک قلعه قدیمی و مخروبه وجود دارد . این قلعه را در سال 1030 هجری قمری (1621میلادی ) به دستور پادشاه اسپانیا در مسیر بندر قشم ساخته اند. این قلعه در سال 1622 به دست سپاهیان ایران فتح گردید و تا امروز نیز آثار دیوار خارجی ان باقی مانده است . قلعه مذکور دو حصار و برجهایی در چهر گوش دارد . در پشت حصار بیرونی قلعه ، خندقی وجود داشته که اینک پر شده است . دیوار سازی قلعه با سنگهای مرجانی و سنگ لاشه و ملات گچ و ساروج به شکل بناهای عهد ساسانی انجام گرفته است . در میان خرابه های قلعه هنوز هم تعدادی لوله زنگ زده توپ وجود دارد . چهار لوله از این لوله ها را در اطراف در ورودی پاسگاههای قدیمی شهر قشم و لافت نصب کرده اند و چند لوله توپ دیگرنیز به بندر لنگه حمل شده است .
منبع:
تبیان هرمزگان
 

ایتوک

عضو جدید
هرمزگان و تاریخ (1)

هرمزگان و تاریخ (1)



این مجموعه شامل 5 برکه ( آب انبار مربوط به دوران صفویه است ودر گذشته منابع ذخیره آب شیرین شهر بندرعباس ازاین برکه ها تامین می گردید که دارای گنبدهای موزون زیبا و منحصر به فردی بوده و مصالح آن سنگ و ملات ساروج است ، این برکه ها دارای چهار دهانه اصلی برای بهره برداری از آب بوده است.
آب انبار بی‌بی (قشم)
«آب انبار بی بی » اولین آب انباری «برکهٔ » آب است که در شهر قشم در سال ۱۲۰۲ هجری قمری توسط زن خیر و نیکوکاری به نام «صُوغِیهَ» همسر شیخ عبدالله حاکم وقت جزیره قشم ساخته شده‌است. سقف این برکه که به آب انبار بی بی قشم معروف است، بارها تجدید بنا شده و در حال حاضر و پس از مرور ۲۰۰ سال از عمر آن ، هنوز به نام برکهٔ «بی بی قشم» مورد استفاده مردم بومی است. این آب انبار از نظر معماری بسیار جالب توجه‌است.






منبع
· (مجموعه کتابهای راهنمای جامع ایرانگردی استان هرمزکان) ج۱. چاپ وانتشار سال ۱۹۹۸ میلادی.
کاروانسرا
نام کاروانسرا ترکیبی است از کاروان (کاربان) به معنی گروهی مسافر که گـروهـی سفر مـی کنند. و سرای، به معنـی خـانـه ومکان. هـردو واژه برگرفته از زبان پهلوی است.


کاروانسرایی در کوخرد هرمزگان



درب فرعى كاروانسراى كوخرد هرمزگان

پیشینه
پـیدائی وموجودیت کاروانسراها در کوخرد ومناطق اطراف از گذشته بسیار دور آغـاز و طـی قـرون متمـادی بـه دلائـل گونـاگون، اقتصادی، سیاسی، نظامی، و مـذهبـی بـه تـدریج توسعه وتکامل یافته‌است، وبه علت قرار داشـتـن دهستان کوخرد در شاهـراه بازرگانـی شرقی ـــ غـربـی، و از شیراز، لار بستک به بندر لنگه و بندر عباس، که بـوسیله قافله های(کاروانهائی) بزرگ از قاطر والاغ واسب بارکشی می‌شده‌است، لـذا در این راه‌های دور نـیـاز بـه استراحتگاه داشته انـد، بنـابرایـن ایجـادراه‌های بازرگانـی و نظامی وتـأمین امنیت کاروان و کاروانیـان بـه دیـده عنایت نگریسته شده‌است.

کاروان
همـانطـور کـه گفته شد قـافلـه، یـا کـاروان،گـروهی مسافر را شامل می‌شود که از محلی معلـوم حرکت وپـس از روزها مسافرت به نقطه دیگری یا مقصد می‌رسیدند.

هرکاروان دارای سرپـرستی بوده که چاروادار باشی یا رئیس کاروان نام داشته‌است.ایـن شخص، افـراد متعددی را کـه در مسیر سفـر خـدمـاتــی چــون بارگیری، بـاربنـدی، تـامین علف چهارپـایان و دیگر مــوارد را عهده دار بودند، سر پـرستی می‌کـرده . به این ترتیب، زمـانـی که کاروان وارد کاروانسرائـی می‌شد، مسئولیت پـیـاده کردن بـار و انتقال آن بـه کاروانسراهـا به عهده مسافـران بـود، و هــرمسافـری مـی بـایـسـت اتاقـی در کـاروانـسـرا انـتـخـاب کـنـد و تـهیـه وسائل آسایش، پـخـت و پـز غـذا و دیگر مـوارد ضـروری را خود به عهده داشته باشد.

معمولاً هرکاروانسرا نگهبانی داشته واین شخص کاروانسرادار نامیده می‌شده که مسئولیت امـوال کاروانیـان را بـه عهده داشته و در موارد ضروری به آنها کمک می‌کرده‌است . این نگهبـان حقوقـی از کاروانیان بـر حسب وضع مالی آنان دریافت می‌کرد، همچنین کاروانسرادار وسائل و مایحتـاج کاروانیـان را نیز فراهم می‌کرد در صـورت نیاز، گاهی هم کاروانیان وسائل مـورد نیاز خـودرا از روستاهای اطـراف یا چوپـانان فـراهم مـی کـردنـد، مثـلا بسیاری از کاروانسراهـا در مسیر روستاهـا یا نـزدیک روستاهـا واقـع شده بـودنـد، مانند کاروانسرای روستای کوردان در جـاده بستک کوخـرد بندر لنگه،بـه هنگام ورود کاروان واقـامتـی کـوتاه کاروانیان مـی تـوانستند مـواد غذائـی و وسائل مـورد نیاز خـودرا از روستائیان خـریداری کرده و اگر کالائـی برای فـروش داشتند، بـه آنها بفروشند.

بنیاد کاروانسراها در دوره ایـران اسلامی بخش مهمی از معماری ایران را شامل بـوده وکاروانسراهای متعددی با سبک و ویـژگیهای متفاوت در شهرهـا، جـاده هـای کـوهستانی و حـاشیه کـویـرهـا احـداث شده‌است. آنچه مسلم است این پـدیده با ارزش معماری در رابطه با رونق تجارت شکل گرفته و عـوامل دیگری نظیر کاربـرد نظامـی، اطلاع رسانـی و ... در تـوسعه وتکامل آن نقش داشته‌اند. بسیاری از کاروانسراهـای کناره جـاده‌ها فاقد فرش یا وسایل خواب در اتاقها بودند و مسافران اتاقها را با گلیم، قالیچه ویا حصیر که خود به همراه داشتند فرش می‌کردند. گاهـی هـم مسافـران از روستاهـای نـزدیک کاروانسرا، فرش یا وسائلی دیگر از این گونه اجـاره یا قـرض می‌کردند.

درسراسر راه لار بـه بستک و کوخرد بـه بندر لنگه کاروانسراهـای متشابـه بفاصلـه سه فـرسنگی دیـده می‌شود، سازنده آنـهارا بنـام شاه عبـاس مـی نامند ولی مطمئنا در زمـان بعد از شاه عباس ساخته شده انـد، هــم اکنـون آنـها یا خـالـی بــوده و یا پـاسگـاهـهای ژنــدار مــری ((نیروهای انتظامی)) در آنها سکونت گرفته‌اند و یا تخریب شده‌اند .

از معروف‌ترین کاروانسراهای این مناطق عبارت اند:



- كاروانسراى سه نخود.
- كاروانسراى نيمه.
- كاروانسراى گاگُلَکى.
- کاروانسرای حیدر آبادی.
- لَردِ محیا
- کاروانسرای لَردِ محیا
- كاروانسراى بستک
- کاروانسرای کوخرد
- كاروانسراى كوردان
- كاروانسراى او شيرينو.
- كاروانسراى بلدنگ.
- كاروانسراى مهران.
- كاروانسراى بون كوه.
- كاروانسراى کمبرده.
- كاروانسراى بهر ترک.
- كاروانسراى الفتح خان

یکی ازمسائل مـورد تـوجه کاروانیان بـه هنگام سفـر درمسیر جاده‌ها تأمین آب برای قافله ومسافران است، بویژه اگر مسیر حرکت کاروانیان در راه‌های کاروانی حاشیه کویر و یا مناطق کویری باشد.مسئله کمبود آب در بسیاری از سفـرنـامـه هـای جهانگردی ومـورخـان کـه در روزگاران گـذشته از شهـری بـه شهـر دیگـر سفـر مـی کـردنـد، به چشم می‌خورد. این مسئله با ایجاد آب انبارهائی در مسیر جاده‌های کاروانـی در مسافت معین تا حـدودی حـل مـی شده‌است. همـه آب انبـارهـای کاروانسراهـای منطقه وکنـاره خـلیج فارس خـارج از بنـا قـرار دارنـد.مصالح ساختمانـی اصلی بنای کاروانسراها در ایران، سنگ وآجر بـوده‌است. سنگ بـه دوصورت مــورد استفاده قـرار مـی گـرفته: در بعضـی موارد سنگها کاملاً استادانـه تـراش داده می‌شده، ودر بعضی اوقات از قطعات کوچک سنگهای نتراشیده استفاده مـی کردنـد. در بعضی نقاط نیز از تلفیق سنگ وآجر پـی بنا را می‌ساخته‌اند. نمای خارجی وداخلی عموماً از آجر بـوده‌است، برخی از کاروانسراها از خشت و یا بلـوکـهای خشتـی استـفاده مـی شـده‌است، و بـرخـی از کاروانسراها با گچ سفید کاری می‌کردنـد. بطـور کلی هـرکاروانسرا دارای یک درب ورودی یا دروازه بـود، بـرخی از کاروانسراهـا بـه جـانب دروازه اصلـی، دارای درب فـرعـی نیـز بـوده‌اند مانند کاروانسرای کوخرد.

معمولاً هرکاروانسرائی دارای کتیبه‌ای در ایوان ورودی کاروانسرا بود. این کتیبه‌ها در برگیرنـده نام بانـی وسازنده کاروانسرا یا اشخاصی که این کاروانسرا را جهت استفاده عموم وقف کرده وبالاخره کتیبه هائـی که بعد از احداث کاروانسراها، شخص یا اشخاصی بـه تعمیر کردن آن همت گماشته انـد، بـود. این کتیبه‌ها بـه خطوط مختلفی چون: کوفی، نسخ، ثلث و نستعلیق بر روی سنگ، چـوب ویا آجر نقش شده‌است.
 

ایتوک

عضو جدید
پيشينه تاريخی :
جلگه ميناب بيش از 100 هزار سال قدمت دارد 0 بنيان شهر ميناب را به زمان ساسانیان نسبت می دهند اما بعضي از اسناد تاريخي موجود نشان می دهد اين شهرستان از قدمتی بيش از 2500 سال برخوردار می باشد كه بدین منظور مي توان به سفر نامه نئارخوس ( نئاركوس)سردار اسكندر مقدوني مراجعه كرد این احتمال نیز هست که اين شهر در زمان ساسانيان به آبادانی و رونق رسيده است




ایران درزمان ساسانیان

از ميناب با نامهای مينو ، مينا ، هرمز ، هارموز ، و توسط نئارخوس دريانورد مقدونی در سفر نامه اش با عنوان هارموز و يا آرموز نام برده شده است 0




نقشه ای تاریخی که درآن میناب با عنوان مینا ذکر شده است

شايد وجه تسميه ميناب ، آب فرآوان و رودخانه پر آب با آب شيرين آن بوده است قديمی ترين نامی كه در كتب تاريخی و در زمان هخامنشی از ميناب برده شده شهر اورگاناORGANA بوده است 0 میناب در سال 1310 هجری شمسی در تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شد ودر سال 1334 به شهرستان ارتقاء یافت

.




قلعه هزاره - بی بی مینو برفرازرودخانه میناب-آنامیس


برای دیدن آلبوم عکس هائی از شهرمیناب اینجا را کلیک کنید

میناب یا هرمز بندری اباد در مصب رودخانه میناب بوده است که بوسیله خوری به دریا وصل می شده است ، صدها کشتی از سرا سر اسیا بخصوص هند و چین، و افریقا در بندر هرمز مشغول تخلیه محموله های تجاری خود بوده و یا شاهن*بار بادبانها بر کشیده منتظر باد مناسب بوده تا راهی مقصد گردند .
مارکو پو لو جهانگرد و نـــیــزی وقتی برای اولین به هرمز قدیم رسید (۱۲۷۲)میلادی از ابادی و رونق تجارت این شهر تعجب نمود و نوشت * : اگر دنیا انگشتری باشد ، هرمز نگین ان است ؛
.




مسیر رفت ۱۲۷۳میلادی و بازگشت از طریق دریا ۱۲۹۳ میلادی ما رکو پولو


وی هر دوبار مدتی در هرمز توقف نمودو چند روزی در انجا بسر برد.


مارکو پولو از هرمز بعنوان شهری اباد و پر رونق یاد می کند . ادریسی جغرافیادان عرب در باره بندر هرمز می گوید ؛ خانه ها از سنگ ساخته و گچکاری شده بودند و بعضی خانه ها هفت طبقه بودند؛ وی در ادامه نوشته ؛ در بازار شهر انواع میوه و سبزی پیدا می شد ، حتی میوه های که فصلشان نبود و از کشورهای دیگر اورده بودند.



مینیاتور بالا مارکو پو لو و همراهانش راهنگام ورود به بندر هرمز قدیم نشان میدهد ( ۱۲۹۳ میلادی) - بازگشت از هندو چین از طریق دریا .



قدیمی ترین اشاره تاریخی به بندر هرمز در نوشته های یکی از سرداران اسکندر مقدونی بنام نارخئوس ۳۲۵ قبل از میلاد می باشد. وی مشاهدات خود از بندر هرمز چنین بیان میکند : شهری اباد در کنار رودخانه انامیس و در ساحل هرموزیا و در بخش کرمانیا . نارخئس از سرسبزی منطقه مغستان ( میناب ) تعجب می کند و میگوید ؛ در انجا همه گونه درخت دیده می شود به جز درخت زیتون ؛ .
بخش بزرگی از تمدن بشری در کنار رودخانها و دلتا ها بوجود امده دلتاب نیل در مصر ، رودخانهای دجله و فرات در عراق ، رودخانه کارون در غرب ایران، رودخانهای سند گنگ و جامونا در هند ، مکنگ و یانتسه در شرق اسیا ، هر کدام گهواره تمدن بشری بودهاند .
کشف آثار باستانی و اشیای قدیمی اطراف رودخانه میناب ( انامیس ) ، خبر از وجود تمدنی چند هزار ساله در این منطقه می دهد. منطقه میناب بخاطر حاصلخیزی زمینهای ان ، جریان اب شرین رودخانه میناب ، ساحلی ارام و بندرگاه طبیعی ( خور تیاب میناب ) می تواند در دل خود نشانی از تمدنی شکوفا و عظیمی نهفته داشته باشد.
خبرگزاری مهر در خبری که به زبان انگلیسی مخابره کرده بود با تیتر درشتی نوشته بود ؛ کشف شهر مربوط به دوران پارتها در میناب ؛ همین خبر گزاری در خبری دیگر این بار در بخش فارسی خود ، خبری با این تیتر منتشر نمود ؛ دشت میناب و قدمتی پانزده هزار ساله ؛ در دنباله این خبرها امده اشیای سنگی کشف شده متعلق به دوران میان سنگی است که به حدود پانزده هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.
در کاوشها همچنین به سفالها و اثاری دست یافتند که مربوط یه دوران ؛ اشکانی ، قرون اول هجری و قرن پنجم و دوران تیموری و صفویه و ...... می باشند . ؛ و در ادامه خبر می خوانیم ؛ یک تیم متشکل از باستان شناسان انگلیسی و ایرانی که مشغول کاوش در منطقه میناب بودند اتفاقی به اثار شهر باستانی دوران پارتها برخوردند.
اشاره به و جود شهر های باستانی در منطقه تنگه هرمز و مغستان ( میناب ) ، برای اولین بار توسط سرهنگ لویس انگلیسی که مشغول خدمت در بوشهر بود ، همچنین سر ارلن استین و الکساندر ویلیم سون مطرح گردید. بندر هرمز قدیم یکی از این مکان ها بود . بندر هرمز قدیم در ۱۰ کیلومتری جنوب غرب شهر فعلی میناب و ۱۵ کیلومتری ساحل دریا واقع شده بود و از طریق خوری به دریا وصل بود ،این خور اکنون قابل کشتیرانی نیست .



شهرها و استانهای مهم ایران بعد از حمله اعراب ( خلافت عباسیان ) ،بندر قدیم هرمز در جنوب استان کرمان و بندر سورو در مرز استان کرمان و فارس در این نقسه دیده می شوند .



دخالت ماموران کرمان و فارس در امورداخلی هرمز ( که تقریبا مستقل بود ) و تحریک حاکمان هرمز به جنگ علیه یکدیگر و از طرفی حمله مقرر سواران تار تار و بیم از حمله تیمور به بندر هرمز ، باعث گردید حدود سال ۱۳۰۰ میلادی امیر بهاالدین عیاض که به کمک اتابکان فارس به قدرت رسیده بود ، با خرید جزیره جرون از حاکم فارس ، تمام امور اداری و تجاری از بندر هرمز در میناب به این جزیره انتقال دهد و نام هرمز بجای جرون بکار برده شود .*
بعلت نخلستانهای وسیعی در منطقه میناب ، در نوشت ها ونقشه های قدیمی از این منطقه بعنوان مغستان نام برده شده است . مغ ( نخل ) یک کلمه اصیل فارسی است و در هرمزگان و زبان بندری وسیعا استفاده میشود . بنا به بعضی نوشته ها کلمه هرمز در اصل هرمغ بوده که بعدها به هرمز تعغیر پیدا می کند .
ادریسی ، بلاذری ، اصطخری، عارف ، ابن بطوطه و مارکوپولو در نوشتهای خود از بندر هرمز ومنطقه مغستان بعنوان منطقه اباد ، سرسبز با بازارهای پر رونق در شمال خلیج فارس یاد میکنند.
پنجشنبه بازار میناب با قدمتی چند صد سا له خود هنوز یکی از بازارهای مهم محلی است که از دوران گذشته بجا مانده است . پنجشنیه بازار میناب نمایشگاهی است از انواع کارهای دستی، هنری و فرهنگی شرق هرمزگان .کمتر جای در ایران شمامی توانیدپیدا کنید که در یک روز و در یک جا شاهد چنین تنوعی باشید.
* این گفته مارکو پولو و نوشتهای که در رابطه با بندر هرمز ( میناب ) گفته شده ، در بعضی نوشتها به اشتباه به جزیره هرمز اطلاق نموده اند.در صورتی که جزیره هرمز از سال ۱۳۰۰ میلادی به بعد اباد و عالمگیر میشود
* شاهن= پــر - بار زده ، در اصطلاح لنج داری بکار می رود


 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
پارک ساحلی بندر بوشهر

پارک ساحلی بندر بوشهر

منبع:نشریه اینترنتی معماری منظر

شرکت مهندسین مشاور آرمانشهر (طراح و معمار منظر: شینا ص برنجی)
کارفرما: شهرداری بوشهر
معرفی بستر پروژه
بندر بوشهر از بنادر جنوبی کشور ایران است. این بندر به لحاظ موقعیّت جغرافیایی در منطقه معتدله کره¬زمین قرار دارد و با وجود دریای خلیج فارس ظاهراً باید آب و هوایی معتدل و مناسب داشته باشد ولی تأثیر عواملی چون وجود کمربند بیابانی زمین که عرض‌های 20 تا 40 درجه شمالی را در برگرفته، نزدیکی به خط استوا و مهم‌تر از آن کمربند پرفشار جنب حاره (STHP) که با حرکت خود به سمت نیمکره شمالی، ابتدا نواحی ساحلی جنوب ایران و بعد نواحی مرکزی ایران را تحت سیطره خود قرار می‌دهد (در فصل بهار و تابستان) و عوامل خاص جغرافیایی و اقلیمی دیگر مانند نزدیکی به بیابان گرم و سوزان عربستان و آفریقا، قرار نداشتن در مسیر سیکلون‌های اصلی، وجود رشته¬کوه زاگرس و سد کردن مسیر توده‌های باران‌زای مدیترانه در فصل بهار و زمستان و ...، آب و هوای شهر بوشهر را تحت تأثیر قرار داده و اقلیمی گرم و بیابانی را به ارمغان آورده‌اند. آب و هوای این استان را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: آب و هوای گرم و مرطوب در نوار ساحلی و گرم و خشک و صحرایی در قسمت‌های داخلی. بنا به توضیحات ذکر شده پروژه پارک ساحلی بوشهر در محدوده اقلیمی گرم و مرطوب واقع شده است.




تصویر 1- موقعیت اسنان بوشهر در کشور ایران




تصویر 2- موقعیت بندر بوشهر در اسنان بوشهر

در شهرهای ساحلی، دریا مهم ترین و شاخص ترین عنصر به شمار می رود. آب واجد خصلتي است كه به عميق‌ترين و دروني‌ترين بخش طبيعت باز مي‌گردد و در ميان غوغا و آلودگي¬هاي شهري، ما را به سرشت وجوديمان پيوند مي‌زند. در بنادر، ساحل ظرف مناسبی برای شکل گیری فعالیت های مردم است و حضور دریا طراوت، سرزندگی و رونقی بی بدیل برای شهروندان و مسافران به ارمغان می آورد از اینرو با دقت در پتانسیل های موجود و پیش بینی عملکردهای مکمل می توان ضمن حظ از دریا به منظری فرهنگی و با هویت دست یافت که آغازی برای شناخت، رشد و آگاهی را مهیا می کند.

معرفی پروژه
پروژه پارک ساحلی بوشهر در ضلع غربی بندر بوشهر در همسایگی نیروی هوایی، بین مجموعه مسکونی نفت کش و اسکله جلالی در محدوده ای قرار دارد که در طول شبانه روز جزر و مد آب را شاهد است.



تصویر 3- موقعیت پارک در ضلع غربی بندر بوشهر

پارک ساحلی بوشهر به طول حدود 950 متر و عرضی متغیر بین 35 تا 130 متر با رویکرد تفریحی-گردشگری طراحی شده و بخش های زیر برای آن در نظر گرفته شده است : پارک آبی، باغ مشاهیر بوشهر، آمفی تئاتر روباز، صفه های روی آب، پلازای تفریحی، اسکله قایق سواری، پله های تماشای دریا، سکوهای ماهیگیری، گذر باغ گل، قدم راه سایه (مسیر پیاده روی سرپوشیده)، باغ شنی، فضای بازی کودکان، مجموعه خدماتی (شامل رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه، فروشگاه های مواد غذایی و وسایل ماهیگیری) و آلاچیق های چادری رو به دریا است.
در طراحی این پارک به موارد زیر توجه شده است:
- یکپارچگی و سهولت حرکت پیاده در کنار آب
- تأمین آسایش محیطی به کمک ایجاد سایه طبیعی و مصنوع ( با کمک پوشش گیاهی و آلاچیق های چادری و سایه بان های چوبی ) و طراحی با بهره گیری از باد مطلوب.
- بستر سازی برای آشنایی با مشاهیر و بزرگان بوشهر ( باغ مشاهیر )



- ایجاد بستری برای فعالیت های جمعی ( آمفی تئاتر روباز، پلازای تفریحی، پارک آبی)
- در نظر گرفتن فضاهایی برای تماشا و ارتباط با دریا (سکوهای ماهیگیری، اسکله قایق سواری، پله های تماشای دریا)
در ادامه پلان مجموعه و چند پرسپکتیو برای معرفی فضاهای پارک ضمیمه شده است.
تصویر 4و5 - دید به ورودی اصلی، باغ مشاهیر بوشهر، پلازای تفریحی، اسکله پیاده روی و ماهیگیری.




تصویر 6و7 - پارک آبی




تصویر 8- پلان مجموعه با تفکیک فضاها.









تصویر 11و12- باغ مشاهیر
تصویر 9و10 - آلاچیق های چادری رو به دریا در بستری ماسه ای





تصویر 13و14و15 - آمفی تئاتر روباز، صفه های روی آب، پله های تماشای دریا


تصویر 16 - نورپردازی آمفی تئاتر روباز، صفه های روی آب، پله های تماشای دریا
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
قلعه نصوری - بندر کنگان

قلعه نصوری - بندر کنگان


"قلعه نصوری" در شهر بندر کنگان (از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان) قرار دارد...
قلعه شیخ نصوری

"قلعه نصوری" در شهر بندر کنگان (از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان) قرار دارد.
شهر كنگان در 250 كیلومتری جنوب شیراز و 220 كیلومتری جنوب‌خاوری بوشهر در منطقه كوهستانی نار و كنگان قرار گرفته است. کنگان از تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم برخوردار بوده و کم‌ترین و بیش‌ترین درجه حرارت آن صفر و 52 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.
قلعه نصوری كه به «قلعه شیخ» نیز مشهور است، متعلق به اوایل دوره قاجاریه است. ساخت قلعه به امر شیخ جبار نصوری در سال 1224ه.ق. انجام یافته و معمار آن علی اضعر شیرازی بوده ‌است. مصالح به کاررفته در این قلعه نیز سنگ‌های بزرگ و ملاط آن گل و گچ می‌باشد.
این قلعه داری گچ‌بری‌های زیبایی بوده که هجده تابلو بسیار زیبا از مجالس شاهنامه فردوسی در ایوان باختری آن نقش بسته است.
در ورودی قلعه از جنوب است که دارای در بزرگ چوبی با گل‌میخ و کنده‌کاری است. بعد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ وجود دارد که دارای هشت طاقچه ساده ‌است. زمانی که از هشتی وارد حیاط بیرونی می‌شوید، در جبهه شمالی آن یک ردیف پلکان به طبقه دوم منتهی می‌شود و یک درب چوبی ساده، آن را به اندرونی وصل می‌کند.
در جبهه باختری نیز یک پلکان به طبقه دوم می‌رود. در این طبقه یک ایوان با ستون‌های سنگی و گچبری‌های جالب وجود دارد.
این ایوان از طرف پنچ در چوبی، به اتاقی راه می‌یابد که در باختر آن قرار دارد. در این اتاق یک گچ بری با تزیینات گل و بوته وجود دارد که فاقد هرگونه تزیین است.
این بنا دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمان‌های ساحلی خلیج فارس است و ویژگی معماری ساختمان‌های قاجاریه را دارد. این قلعه دارای ایوان ستون‌داری در طبقه دوم می‌باشد كه تزیینات گچ بری مربوط به همین قسمت است، هم‌چنین سبک کار و تراش آن‌ها شبیه ستون‌های بازار وکیل شیراز می‌باشد.
گچ بری‌ها شامل شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگانی است که بر رونق وزیبایی قلعه افزوده ‌است. سنگ‌ها و گچ‌های موجود در حیاط قلعه نیز، نشان از مرمت و بازسازی دوباره قلعه را می‌دهد.
قابل ذكر است كه خاندان نصوری تا سال 1356 ه.ش. در این قلعه سکونت داشته‌اند











 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
مجتمع برجهای مسکونی میکا کیش

مجتمع برجهای مسکونی میکا کیش


پیشرفت تا مرداد ماه برج


امکانات صوتی و تصویری
اینترنت پر سرعت شبانه روزی online (در منزل) Wireless
ماهواره مرکزی (Wireless)
آنتن شبکه های داخلی، مرکزی

امکانات مخابراتی و رفاهی
پیجر و تلفن به لابی، هر واحد مجزا intercom
سیستم راه اندازی A/C با تلفن
شاپینگ کارت خرید (پارکینگ)

امکانات پاکیزگی و دفع زباله
شوتینگ زباله
خردکن زباله (سینک ظرفشویی)​


امکانات ایمنی و اطفا حریق
سیستم رایزر آتش نشانی مرکزی (خشک و تر)
کپسول آتش نشانی
برق گیر ساختمان
دوربین مدار بسته طبقات
برق اضطراری
سنسور دود واحدها و طبقات
سیستم آلارم آتش سوزی در طبقات
منبع آب شرب اضطراری
قفل الکترونیک درب واحدها ضد سرقت (فینگر تاچ)
آسانسور سرعت بالا درب تلسکوپی قابلیت راه اندازی هوشمند (فینگر تاچ)

و...​



برای دیدن پلان تمام طبقات کلیک کنید

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
بانوی آبهای خلیج فارس - آناهیتا

بانوی آبهای خلیج فارس - آناهیتا


شرکت سرمایه گذاری و بازرگانی آینده کیش ( بساک) و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز با توجه به جهت گیری کنونی کشورها ، مخصوصا کشورهای منطقه در ارائه طرحهای بدیع و مدرن معماری، اقدام به سرمایه گذاری در پروژه ای به نام " بانوی آبهای خلیج فارس " نموده اند. این جهت گیری با توجه به پتانسیل و ویژگی های معماری هنری موجب بهره وری هرچه بهتر از سرمایه شده و ارزش افزوده آن به نسبت ، بیش از ارزش افزوده ساخت و ساز معمولی خواهد بود .


جزیره کیش به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری دارای ظرفیتهای زیادی برای سرمایه گذاری در این زمینه است. از طرفی ایران به عنوان یکی از ده کشور برتر جهان در عرصه جاذبه های گردشگری ،می تواند سالانه چندین میلیارد دلار از در آمد این صنعت را به خود اختصاص دهد و رونق صنعت گردشگری می تواند هر سال به ایجاد صد ها هزار شغل تولیدی و خدماتی در کشور منجر شود . روی آوردن به این بخش از معماری دستاوردهای زیادی برای جزیره و شرکتهای سرمایه گذار خواهد داشت. و خوشحالیم که اعلام کنیم ما به نتایج بسیار خوبی در این زمنیه دست پیدا کرده ایم و پس از تجربه موفق کوه نور، اکنون پروژه ای با ویژگی هایی متفاوت در عرصه معماری هنری را عرضه نماییم .

مجموعه های مدرن زیادی در دنیا و در کشور های اطراف ما ساخته شده و می شوند که با ایجاد جاذبه هایی خاص تلاش دارند سهم بیشتری از درآمد عظیم صنعت توریسم را به دست آورند. وجود بناهایی که بتواند این جزیره را در بین کشورهای اطراف آن شاخص کند کاملا به چشم می خورد،به ویژه در زمانی که کشورهایی تلاش دارند حتی نام فارس را از خلیج فارس حذف نمایند و این حق را به حساب پیشرفتهای اخیر خویش می گذارند .

مجموعه عظیم بانوی آبهای خلیج فارس، پروژه ای جدید از شرکت بساک و صندوق آینده ساز با ویژ گی های منحصر به فردی که دارد می تواند سهم قابل توجهی از این منبع درآمد، یعنی گردشگری را نصیب خود نماید . زیرا به جرات می توان گفت که جذاب ترین پروژه ای خواهد بود که در این ناحیه ساخته شده است و می تواند به لحاظ اقتصادی منافع سرشاری را برای جزیره به ارمغان آورد .این مجموعه به مثابه نماد و شناسه ای از خلیج زیبای فارس و جزیره کیش ، در راستای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی کشورمان ایران، بنا خواهد گردید.

مطمئنا این پروژه بدیع و عظیم معماری، بسیاری از پروژه های کشورهای اطراف را در سایه خواهد برد و بخش زیادی از مشتریان و درآمد آنها را به این مجموعه خواهد آورد. از طرف دیگر موجب تشویق سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در جزیره خواهد شد و به جهت ویژگی های بارز این پروژه است که دو شرکت بزرگ عربی و یک شرکت آذری پیشنهاد اجرای آن را در دوبی و باکو داده اند.


مجموعه بانوی آبهای خلیج فارس:شامل هتل، مجسمه عظیم آناهیتا، دریاچه، صخره ای بزرگ با نقش برجسته ای به صورت کالسکه با چهار اسب، پارک آبی ، آمفی تاتر و سینما ، سالن های بازی، سالن هایی متناسب برای گالری و حراج های بین المللی ، فروشگاه اجناس خاص و صخره هائی مناسب برای علاقمندان به کوه نوردی با آبشار های متنوع که در چشم اندازی کاملا طبیعی به شیوه اطراف کوه نور اجرا خواهد شد . هتل این مجموعه با حفظ استانداردهای بین المللی، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در کمتر هتلی تا کنون دیده شده است. ورودی هتل از درون صخره ای عظیم است که مجسمه بزرگ آناهیتا روی آن نشسته است. لابی آن ، تلفیقی است از معماری مدرن با صخره ها و آبشار های طبیعی . یک ضلع لابی به صورت صخره و قسمتی از آن آکواریم بزرگی است تا تصور اتصال به دریا را از درون هتل تداعی کند.همچنین در محوطه بیرون هتل، لابی و راهروهای آن، مجسمه و نقش برجسته های زیادی قرار خواهد داشت. رقص آب همراه با موسیقی از دیگر جاذبه های محوطه هتل است .
یکی از ویژگی هایی که این مجموعه را از نظایر ش متمایز می گرداند وجود مجسمه عظیم آناهیتا است. در سرزمین کهن ما آب همواره مایه ای ارزشمند بوده است بطوریکه این ارزشمندی در دل اسطوره ای یگانه همچون آناهیتا تجسم یافته است. این بانوی آبها نمادی است از پاکی و زیبایی که از آبها نگهبانی می کند و نوشته اند او به بزرگی همه آبهایی است که روی زمین جاری است.
این مجسمه،با تاثیر از این اسطوره تاریخی و ایرانی و وجود آبهای زیبای اطراف جزیره، برای ورودی هتل طراحی شده است. به لحاظ ارتفاع جزء سه مجسمه بزرگ دنیا است و تنها مجسمه ای است ، که داخل آن برای کار بری به این گونه طراحی شده است. این مجسمه در ورودی هتل قرار دارد و به نظر می رسد روی صخره ای عظیم نشسته است.
تلفیق معماری و مجسمه سازی وهم چنین تلفیق عناصر مدرن و طبیعی رویکردی است تازه، که دراین مجموعه تبلور یافته است.ارتفاع این مجسمه نود و شش متر است در پانزده طبقه ، که هر طبقه برای کاربری خاصی طراحی شده است. عظمت این بنا به حدی است که از دور دستهای جزیره و آبهای اطراف دیده خواهد شد .
معماری داخلی هر طبقه با تاثیر از بعضی عملکرد های بدن انسان تزئین شده است و این مهم،به جذابیت مجسمه می افزاید. به عنوان مثال طبقه ای که در ارتفاع قلب مجسمه قرا ر دارد،با تاثیر از بعضی تشابهات شکلی و مفهومی قلب انسان طراحی و برای بعضی از جشنها و مراسم منظور شده است. دست راستش روی صخره ای است که از زیر آن آب به آرامی به طرف پایین جاری است. در دست چپش، مروارید بزرگی است که در شب می درخشد. این مروارید نماد جزیره است در آبهای خلیج فارس. در باره آناهیتا، آورده اند که او بر گردونه ای زرین سوار است که با چهار اسب کشیده می شود ، از این رو در کنار دریاچه محوطه، صخره ای به صورت کالسکه و چهار نقش بر جسته اسب به ارتفاع بیست وشش متر ساخته خواهد شد. در زیر این کالسکه، غاری است بزرگ برای رستوران و داخل کالسکه فضایی ست برای کافی شاپ. از روی این صخره کالسکه مانند و چهار نقش برجسته اسب ها امکان صخره نوردی و دسترسی به اولین طبقه مجسمه وجود دارد.
این مجتمع شامل دو بخش اقامتی و تفریحی است، بنا براین برای کسانی که به این هتل می آیند به اندازی کافی جنبه های اقامتی،تفریحی و دیدنی وجود دارد و برای کسانی که مایلند مجسمه را ببینند،هتلی وجود دارد برای اقامت که از بسیاری لحاظ با دیگر هتل ها فرق اساسی دارد.



منبع: http://www.basak-inc.com/product/45
 

DDDIQ

مدیر ارشد
برج های دوقلوی کیش

برج های دوقلوی کیش

مشاهده مشخصات کامل پروژه و پلان تمام طبقات در وب سایت پروژه

ابی آرام خلیج در آفتاب می درخشد و ستاره های دریایی با موسیقی امواج می رقصند.. ساحل فرش طلایی زمین می شود, زیر پای تو , و باد , افسانه ی پریان دریایی را در گوش زمزمه می کند....


برج های دوقلوی کیش به عنوان بلندمرتبه ترین برج مسکونی در سواحل جزیره کیش در زمینی به مساحت 15 هزار متر مربع در حال احداث هستند.
2 برج (هریک شامل 3 بلوک) دارای 474 واحد آپارتمان در 24 طبقه
نوع نما :کامپوزیت آلومینیومی و شیشه.

متراژهای متنوع از 60 تا 440 متر، لابی باشکوه، کافی شاپ، رستوران های مجلل، فضای سبز، استخر روباز در طبقه هجدهم، چشم انداز کم نظیر به خلیج فارس، امکانات رفاهی متمایز، طراحی مطابق با استانداردهای بین المللی، بهره مندی از بهترین مصالح ساختمانی و نیز مقاوم در برابر زلزله، بخشی از ویژگی های منحصر به فرد برج های دوقلوی کیش است.

بخشی از امکانات رفاهی:
لابی های شکیل و مجلل با طراحی داخلی منحصربه فرد
سالن ها و اتاقهای کنفرانس
رستوران لوکس و آشپزخانه مرکزی
کافی شاپ با فضایی دلنشین و دید دریا
مهد کودک و فضای نگهداری کودکان
استخر روباز در طبقه هجدهم مشرف به دریا (برای بانوان و آقایان)
سالن های ورزشی (برای بانوان و آقایان)
سونای خشک و بخار
تعداد آسانسورهای هر برج:10 اسانسور
سیستم منزل هوشمند
و ...






 

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پارک رویایی جزیره کیش

پارک رویایی جزیره کیش



گروه معماری D+R Dipiuerre Architettura تصمیم دارد تا یک مجتمع بزرگ تفریحی را در جزیره کیش احداث کند.

زیربنای کل این پروژه 57500 متر مربع می باشد که از این میزان، 8000 متر مربع به ساختمان مجموعه و 49500 متر مربع به فضای باز مجموعه اختصاص دارد.

مدت زمان اجرای پروژه پارک رویایی کیش، 5 سال برآورد شده است که از سال 2011 تا 2016 میلادی ادامه خواهد داشت.

در سایت این پروژه، دو برج احداث خواهد شد که به صورت ساختمان های پویا و یکپارچه از کف زمین طراحی شده است. بنابر گفته مجریان این پروژه، مجموعه پارک رویایی جزیره کیش از خاک متولد خواهد شد و با توجه به ویژگی های باد شکل خواهد گرفت و در نهایت این پروژه به نمادی از ظرافت و پایداری جزیره زیبای کیش تبدیل خواهد شد.



همچنین، فرم این پروژه با هدف منعکس کردن هویت کیش طراحی خواهد شد. مجموعه پارک رویایی جزیره کیش شامل مجتمع تجاری، هتل، پارک ها و باغ های متعدد می باشد که با بهره برداری حداکثری از فضا اجرا خواهد شد. در این پروژه، فضای کوچکی نیز درون آب تعبیه شده است که توسط یک راه باریک به جزیره متصل خواهد شد.



این پروژه بازتابی از دریا و زمین سوخته و سبز کیش خواهد بود. بمنظور استفاده از انرژی های نو، توربین های بادی در پشت بام و سلول های فتوولتائیک در نمای برج ها تعبیه شده است و همچنین تقریبا در تمامی طبقات، فضای سبز اجرا شده است.












منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
 

DDDIQ

مدیر ارشد
معماري حاشيه خليج فارس، بازتاب تحول فرهنگ ايراني-اسلامي

معماري حاشيه خليج فارس، بازتاب تحول فرهنگ ايراني-اسلامي

معماري حاشيه خليج فارس
بازتاب تحول فرهنگ ايراني-اسلامي


*سيده صديقه ميرگذار لنگرودي، دانشجوي كارشناسي معماري، دانشگاه پيام نور، واحد نوشهر، عضو باشگاه پژوهشگران جوان
دانشگاه آزاد اسلامي چالوس
**اكبر رجبي كنف گورابي، دانش آموخته كارشناسي معماري، دانشكده هنر، دانشگاه زابل

چكيده:
تركيب و ساختار شيشه هاي رنگي و طرز به كارگيري رنگ و نور دركنار باد موجود در جنوب ايران و در حاشي ههاي درياي خليج فارس به گونه اي القا كننده زندگي، انرژي و پويايي آن مناطق است. با نگاهي به جداره هاي بيروني بناهاي حاشيه خليج فارس به خصوص در استان بوشهر مشاهده مي كنيم كه از تقارن به ندرت استفاده گرديده است، حتي در كارگذاشتن پنجره بناها، تقارن به صورت چند ضلعي و با الگويي پيچيده به كار گرفته شده است. استانهاي جنوبي و حاشيه خليج فارس و كشورها و شهرهاي آنسوي خليج و جزاير متعدد آن از جاذبه هاي متعدد هنر و معماري برخوردارند كه اكثر آنها نمودهايي از معماري ايراني- اسلامي را در خود پرورانده اند. شهر باستاني حريره، قلعه لشتان و دهها جاذبه تاريخي - معماري ديگر كه از قدمت فرهنگي و هنري بسيار زيادي نيز بر خوردارند نشان از اصالت و ريشه دار بودن فرهنگ و هنر اين سرزمين و تحولات بسيار آن در ادوار مختلف تاريخي دارد. هنر و فرهنگي كه ريشه در تمدني كهن و جايگاهي بسيار رفيع و تاريخي بس شگرف در ميان تمدن هاي كره خاكي داشته است.
تاريخي كه با اين سرزمين گره خورده و معماري زنده اي را پديد آورده است كه نور، رنگ، بافت و عناصر ديگر را به صورتي زنده و پويا در كنار هم داراست و با استفاده از اين عناصر، معرف سرزمين و اقليم خاص منطقه و سبك مخصوص به خود در ادوار مختلف فرهنگي، هنري و تاريخي گرديده است.


كليد واژه ها:معماري، خليج فارس، فرهنگ و هنر ايراني-اسلامي
 

پیوست ها

  • memari hashiye khalij fars.pdf
    437.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
دیدار با تاریخ در ساحل جنوب

دیدار با تاریخ در ساحل جنوب

[h=1]دیدار با تاریخ در ساحل جنوب

[/h]

باید خدا را شکر کرد که در کشوری زندگی می‌کنیم که در هر فصل سال، هوس هر نوع آب و هوایی را داشته باشیم، می‌توانیم آن را در گوشه‌ای از آن پیدا کنیم. برای یک سفر زمستانی کجا بهتر از جنوب ایران؛ استان هرمزگان و بندری پرشور چون بندرعباس؟!
بندرعباس نامش را از نام شاه‌عباس ـ نامدارترین شهریار صفوی ـ‌ گرفته است. چراکه در سال 1622 میلادی شاه‌عباس توانست آنجا را که مدت‌ها در اشغال پرتغالی‌ها بود، آزاد کند. به افتخار این پیروزی نام این بندر را که پیش از آن گمبرون بود، به بندرعباس تغییر داد.
معبد هندوها مربوط به اواخر دوره ناصر الدین شاه است و در زمان مظفرالدین شاه مورد بهره بردارى قرار گرفت. این معبد براى نیازهاى هندوهاى مقیم شهر بندرعباس و از سوى پولدارهاى شهرى به نام شیکار پور در غرب هند ساخته شد​

[h=2]معبد هندوها[/h]در بندرعباس ‌یکی از خیابان‌های اصلی شهر به نام امام خمینی است که همیشه بازار روز بزرگ و پررونقی در آن بر پاست. روبه‌روی این بازار، ساختمان چهارگوش و زیبایی را می‌بینید که شکل گنبد آن بی‌شک با آنچه‌ تاکنون در بناهای تاریخی دیده‌اید بسیار متفاوت است، بنابراین خرید در بازار را به ساعتی دیگر واگذار خواهید کرد و در پی معبد هندوها به آن سوی خیابان می‌روید.
اگر از تاریخ این معبد بخواهید، باید بگوییم که معبد هندوها مربوط به اواخر دوره ناصر الدین شاه است و در زمان مظفرالدین شاه مورد بهره بردارى قرار گرفت. این معبد براى نیازهاى هندوهاى مقیم شهر بندرعباس و از سوى پولدارهاى شهرى به نام شیکار پور در غرب هند ساخته شد تا هندوهایی که از سال‌هاى 1300 تا 1344 شمسی در بندرعباس سکونت داشته و به کارهاى تجارى مى‌پرداختند بتوانند در آن عبادت کنند اما در عین حال این معبد یکى از نقاط مهم ارتباط فرهنگى و هنرى میان ایران و هند بوده است.

معماری داخل بنا کاملا متأثر از معماری معابد هند است. ساختمان اتاق معبد و محراب در قسمت شمالی واقع شده و دور اتاق معبد نیز طاقچه و قاب دیده می‌شود. در اطراف معبد 4 راهرو وجود دارد که در گذشته محل زیارت زائران برهمنی بوده است. داخل راهروها حجره‌های کوچکی هست که برای روحانیان نوآموز مکتب برهمنی در نظر گرفته شده و داخل برخی از اتاق‌ها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها نقاشی کریشنا است.
گرچه این معبد یکی از نمونه‌های بارز معماری هندی است، اما آثاری از معماری ایرانی نیز در آن دیده می‌‌‌‌شود و شما می‌توانید این نمود را در گذر از راهرو‌ غربی ببینید. در آنجا راه پله‌های مارپیچی وجود دارد که به سمت بالاست و به بام معبد منتهی می‌شود كه به آن ساق معبد می‌‌گویند.

یکی از حمام‌های قدیمی ‌ایران در مرکز شهر بندرعباس واقع شده که چندی است به عنوان موزه مردم‌‌شناسی استان هرمزگان در معرض دید عموم قرار گرفته است. این حمام که در اواخر قرن 13 هجری و در دوره قاجار ساخته شده، اسمش را از واقف خود یعنی حاج شیخ احمد گله‌داری گرفته است​

[h=2]حمام گله‌داری[/h]یکی از حمام‌های قدیمی ‌ایران در مرکز شهر بندرعباس واقع شده که چندی است به عنوان موزه مردم‌‌شناسی استان هرمزگان در معرض دید عموم قرار گرفته است. این حمام که در اواخر قرن 13 هجری و در دوره قاجار ساخته شده، اسمش را از واقف خود یعنی حاج شیخ احمد گله‌داری گرفته است. ‌
حمام گله‌داری از آنجا که در بلوار ساحلی شهر روی بستری رُسی ـ که قابلیت نفوذپذیری آن به دلیل اشباع‌شدن از آب دریا بسیار زیاد است ـ قرار دارد، یکی از حمام‌های شلوغ و پر رفت و آمد در زمان خود بوده است. این حمام نیز مانند بسیاری دیگر از حمام‌های قدیمی ‌ایران دارای فضاهای بینه، سربینه، گرمخانه و خزینه است.

بنای حمام گله‌داری 5 گنبد بزرگ و کوچک دارد و در ورودی آن راهرو‌ی هشتی کوچکی که دما و رطوبت فضای داخلی را تنظیم می‌كرده، قرار دارد. علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین مواردی که در ساخت و معماری حمام‌ها باید در نظر گرفته می‌شد، موضوع تأمین نور حمام‌ها بود و در حمام گله‌داری نیز خواهید دید که در وسط سقف آن روزنه‌هایی به عنوان نورگیر در هر یک از فضاها ساخته شده که عمل نورگیری و تهویه در حمام توسط این روزنه‌ها صورت می‌گرفته؛ به این صورت که با باز و بسته‌کردن آنها، در فصولی از سال دما و رطوبت داخل حمام را تنظیم می‌كردند.‌ اگرچه حمام گله‌داری سال‌هاست که دیگر کاربری اصلی خود را ندارد و «نمی‌توان به این گرمابه شد و شوخ از تن بشست»، اما حتم داریم که با رفتن به آنجا روحتان جلا می‌گیرد.


[h=2]عمارت کلاه‌فرنگی[/h]در ایران کمتر شهری را خواهید یافت که در آن معماری و بناهای قاجاری باشد، اما عمارتی به نام کلاه‌فرنگی نداشته باشد. بندرعباس هم برای خودش یک عمارت کلاه‌فرنگی دارد که بسیار دیدنی و جالب است. این بنا در واقع گمرک قدیمی ‌و تاریخی شهر بندرعباس و محل تجارتخانه داخلی و خارجی بوده است.
بنای اصلی ساختمان به پیش از قاجار و به دوره صفویه بازمی‌گردد، اما از آنجا که این عمارت از معماری اروپایی آن دوره تأثیر گرفته، مانند تعداد زیادی از عمارات دوره قاجار به عمارت کلاه‌فرنگی مشهور شده است. عمارت کلاه‌فرنگی در بلوار طالقانی و درست در کنار اسکله قدیمی ‌بندرعباس قرار دارد که خود این اسکله نیز یکی از دیدنی‌های این شهر است.



فراوری: الهام مرادی
برگرفته از جام جم، همشهری
بخش گردشگری تبیان​

 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
یادگاری هندی‌ها برای مردم ایران

یادگاری هندی‌ها برای مردم ایران

[h=1]یادگاری هندی‌ها برای مردم ایران

[/h]
کسانی که به هرمزگان و بندرعباس سفر کرده اند می دانند که دیدنی ترین آثار تاریخی کشور را می توانند در این منطقه ببینند. جایی که معماری هفتاد و دو ملت خودنمایی می کند و در هر گوشه ای از آن اثری از گذر خارجی ها به جا مانده است. در این بین شاید معبد هندوها دیدنی ترین بنایی باشد که بتوانید سراغش بروید. بنایی با معماری هندی که در بلوار امام خمینی، رو به روی بازار روز بندر عباس در استان هرمزگان قرار دارد.
اگر از تاریخ این معبد بخواهید، باید بگوییم که معبد هندوها مربوط به اواخر دوره ناصر الدین شاه است و در زمان مظفرالدین شاه مورد بهره بردارى قرار گرفت. این معبد براى نیازهاى هندوهاى مقیم شهر بندرعباس و از سوى پولدارهاى شهرى به نام شیکار پور در غرب هند ساخته شد و تا هندوهایی که از سال‌هاى 1300 تا 1344 شمسی در بندرعباس سکونت داشته و به کارهاى تجارى مى‌پرداختند بتوانند در آن عبادت کنند اما در عین حال این معبد یکى از نقاط مهم ارتباط فرهنگى و هنرى میان ایران و هند بوده است.

ساختمان معبد هندوها، در سال 1310 هجری قمری، در زمان حکومت محمد حسن‌خان سعد‌الملک ساخته شده است. اساس ساختمان این معبد یک اتاق چهارگوش میانی است که روی آن گنبدی قرار گرفته و اطراف و در 4 طرف گنبد حدود 72 برجک مخصوص هندویى وجود دارد که در وسط گنبد میله بزرگى به چشم می خورد که در حقیقت محور زمین و آسمان را نشان مى‌دهد.

سبک معماری این گنبد را مقرنس‌های پیرامونی آن نه ‌تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خیلج‌فارس، بلکه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت می‌سازد.
در ساخت این معبد از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌هاى مرجانى خاک و گچ هاى ضخیم ماده و گچ لویى استفاده شده و در اتاق آن طاقچه و قاب هاى کور به چشم می خورد. دورتا دور اتاق هم 4 راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت مى کردند.

داخل راهروها حجره هاى کوچکى است که براى طلبه هاى مکتب برهمنى در نظر گرفته شده و داخل برخى از اتاق ها نقاشى هاى مذهبى دیده مى شود که یکى از مهم ترین آنها خداى فلوت زن به نام کریشنا است.
از داخل راهرو غربى راه پله هاى مارپیچى وجود دارد که به سمت بالا است و به بام معبد منتهى مى‌شود که ساق معبد است و با جرزهاى پس رونده که الهام از معمارى ایرانى است تشکیل شده است که 4 نورگیر در 4 طرف این فضاى چند ضلعى روى جرزها و جود دارد و گنبد عظیمى با لایه هاى ذوزنقه اى و تزئینات آیین هندویى دیده مى شود.

در قسمت ضلع شرقى گنبد نیز تالار بزرگى وجود دارد که تالار اجتماعات بوده و در این تالار نقاشى هاى مختلفى به چشم مى خورد که هر کدام از آن ها بیانگر فلسفه خاصى از اعتقادات مختلف مردم هند است.

در سال 1344 که هندوها بندرعباس را ترک کردند، بت‌هایى را که در معبد و در طاقچه محراب بود هم با خود بردند و این بنا کم کم مخروبه شد تا این که سازمان میراث فرهنگى در چند نوبت آن را تعمیر اساسى کرد. معبد هندوها در سال 1377 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 1999 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.



فراوری: الهام مرادیبخش گردشگری تبیان

برگرفته از همشهری، پورتال هرمزگان
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
به شهر فرنگ و تاریخ سفر کنید!

به شهر فرنگ و تاریخ سفر کنید!

به شهر فرنگ و تاریخ سفر کنید!


هرمزگان، گذرگاه تاریخ است. جایی که فرهنگ، آداب و رسوم تاریخ ایران در یک نقطه به هم می پیوندند و یک جا مقابل چشمانتان قرار می گیرند. اگر از آن دست گردشگرانی هستید که دوست دارند تمام مدت سفرشان را لا به لای بناهای تاریخی بگذرانند، فرصت را از دست ندهید و در اولین فرصت بار و بندیلتان را به مقصد هرمزگان جمع کنید. هرمزگان همنشینی جالبی از فرهنگ و طبیعت را به شما تقدیم می کند!


یادگار هند


معبد هندوها را باید در خیابان امام خمینی بندرعباس، رو به روی بازار روز ببینید! بنای 120 ساله ای که در گذر زمان از پستوی بیابان های بندرعباس به کناره یکی از خیابان های پرتردد این شهر کشیده شده است. شاید اگر یک بار این معبد را از نزدیک ببینید، تایید کنید که معبد هندوها از نظر مولفه های معماری و زیبایی شناسی ساختار در رده زیباترین بناهای تاریخی قرار می گیرد. نزدیکی بندرعباس به هندوستان و تردد زیاد هندی ها در جنوب ایران بهانه ای بود تا این معبد در سال 1310 هجری قمری، یعنی در زمان حكومت محمد حسن خان سعدالملك احداث شود. معبدی که مقرنس های کوچکش شما را به یاد معابد هندی خواهد انداخت؛ درست با همان معماری پرطمطراق و مجللی که دارند!

امامزاده سید مظفر

اصلی ترین زیارتگاه استان هرمزگان امامزاده سید مظفر از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است که در بندرعباس قرار دارد. بنای این امام زاده یکی از زیباترین بناهای تاریخی استان هرمزگان محسوب می شود که با چهار مناره بلند، معماری زیبایی ایرانی- اسلامی را به نمایش می گذارد. آرامگاه ساده ای که برخلاف دیگر زیارتگاه ها در آن خبری از آینه کاری های مرسوم نیست و سر تا سر آن با با کاشی های فیروزه ای پوشیده شده است.

نیایشگاه میترا

15 كیلومتر مانده به قشم، در میانه راهی که به بندر سوزا می رسد، نیایشگاه میترا جا خوش کرده است. نیایشگاهی که با معماری صخره ای شگفت انگیزش در لا به لای رشته كوهی طولانی قرار گرفته و تاریخ مادها را برایتان حکایت می کند.
در ابتدای معبد، 9 روزنه غار مانند شما را به داخل آن هدایت می کند. از روزنه ها که بگذرید، تالار کوچکی را می بینید که زیر سقف سنگی 70 متری اش جا گرفته و از روزگاری حکایت می کند که ایرانیان باستان مراسم مذهبی و بزرگداشت در گذشتگان شان را در آن برگزار می کردند.

قلعه پرتغالی ها


قلعه پرتغالی ها هم با تمام جلال و جبروتش در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد و مهم ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس محسوب می شود. قلعه ای که 500 سال قبل به فرمان آلفونسوآلبركرك، دریانورد پرتغالی در محلی به نام مورنا احداث شد و ظاهرا ۳۰ سال طول کشید تا کارگران سنگ های عظیم مرجانی آن را تراش دهند و آب انبار، انبار مهمات، سربازخانه، زندان، كلیسا، تالار و مقر فرماندهی قلعه را بنا کنند.
قلعه به شكل چند ظلعی نامنظم است و ساختمان بسیار محكم آن، با دیوارهایی که قطرشان به 5 متر می رسد پناهگاهی برای دریانوردان پرتغالی بوده است. این قلعه چند برج 12متری دارد که به عنوان انبار تسلیحات مورد استفاده قرار می گرفتند.
در زمان شاه عباس كه به استعمار پرتغالی ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه هم به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد. در میان خرابه های قلعه هنوز هم تعدادی لوله زنگ زده توپ وجود دارد.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
جنوب گردی در 3روز

جنوب گردی در 3روز

[h=1]جنوب گردی در 3روز

[/h]



سرما كه از راه می‌رسد بیرون‌ماندن از خانه سخت می‌شود، چه برسد به این كه كسی بخواهد برنامه سفر هم برای خود بریزد، اما در همین فصلی كه بیشتر افراد از آب و هوای سرد و كوتاهی روزها گله دارند و در مورد این كه نمی‌توانند جایی بروند شكایت می‌كنند، مناطق جنوبی ایران، بهترین مكان برای گردش و تفریح است.

پیشنهاد ما یك مسافرت چندروزه به یكی از شهرهای استان بوشهر است. «دشتستان» همان‌طور كه از نامش پیداست، دشتی است كه در مناطق جنوبی قرار گرفته و در این فصل سال، آنقدر آب و هوای مطبوعی دارد كه 529 سال قبل از میلاد، كوروش را به هوس انداخت تا در این شهر كاخی زمستانی بنا كند، اما حیف كه عمرش به دنیا نبود تا از این كاخ زمستانی بهره ببرد.
دشتستان از قدیمی‌ترین شهرستان‌های ایران است كه نزدیك به 7 هزار سال قدمت دارد. جایی که در آن می توانید هوای گرم و مرطوب جنوب را نفس بکشید، «قلیه‌ماهی» و «میگوی بندری» بخورید و آفتاب داغ زمستان را تجربه کنید!



[h=2]کجا برویم؟[/h]دشتستان در شرق استان بوشهر قرار دارد و از جنوب به شهرستان تنگستان، از مغرب به شهرستان بوشهر از شمال به شهرستان گناوه و در مشرق به استان فارس منتهی می شود. برای دیدن جاذبه‌های گردشگری شهرستان دشتستان 3 روز می‌تواند كافی باشد.
روز اول: از قلعه مشیر‌الملك یا به اصطلاح محلی‌ها، دژ برازجان دیدن كنید كه در شرق میدان امام قرار گرفته و تا مهمانپذیر توحید (اگر محل اقامت‌تان باشد) 100 متر بیشتر فاصله ندارد. طبق آنچه در تاریخ آورده شده قلعه مشیرالملك، كاروانسرایی بوده كه در دوره قاجاریه به فرمان مشیرالملك شیرازی ساخته شد و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش به عنوان یك اثر ملی هم به ثبت رسید.

در جنوب غربی شهر برازجان و در 500 متری ابتدای جاده‌ برازجان ـ بوشهر كاخ كوروش یا چرخاب قرار دارد. كاخ چرخاب یكی از كاخ‌های زمستانی كوروش هخامنشی در شهرستان دشتستان بود كه سال 529 قبل از میلاد مسیح به دستور كوروش ساخته شد ولی با مرگ كوروش ناتمام ماند و فقط ته‌ستون‌های آن بنا شد. حالا هم بعد از 38 سال از كشف این اثر، به دلیل قرارگرفتن زیر آفتاب، باد و باران‌های جنوب كشور و همجواری با زمین‌های كشاورزی در معرض آسیب‌دیدگی است.
بعد از آن در جاده گناوه حركت كنید تا به روستای درودگاه برسید. در مسیر ورودی روستا، رودخانه حله را می‌بینید كه آب شوری دارد، ولی زیبایی خاصی به روستا داده است. در شمال روستا، بین نخلستان‌ها، كاخ بردك سیاه قرار‌گرفته است. این كاخ مربوط به عصر هخامنشی است و بعد از كاخ كوروش بنا شده است.
در مسیر بازگشت، ابتدای شهر برازجان، بازاری قرار دارد كه ساعات پایانی روز می‌توانید از آن خرید كنید. خرما، رطب، خارك، حصیر، ظروف سفالی، قالی، قالیچه، گبه، گلیم، نمد، گیوه، عبا، ملحفه، قبا، ارده، انواع حلوا، رنگینك، گرده و مشتك و انواع نان محلی، چیزهایی هستند كه می‌توانید سوغاتی ببرید.

پل مشیر یكی از پل‌های قدیمی و زیبای شهر است كه در شمال شهر دالكی قرار دارد. در شمال غرب این شهر، آبگرم دالكی قرار دارد كه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. به شرطی كه كمتر از 2 ساعت در آب نمانید​


روز دوم: از شهر برازجان به سمت شیراز راه بیفتید تا بعد از 18 كیلومتر به شهر دالكی برسید. پل مشیر یكی از پل‌های قدیمی و زیبای شهر است كه در شمال شهر دالكی قرار دارد. در شمال غرب این شهر، آبگرم دالكی قرار دارد كه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. به شرطی كه كمتر از 2 ساعت در آب نمانید. شهر دالكی از شهرهای دشتستان است كه منابع آبی منحصر به فردی دارد. علاوه بر آبگرم دالكی، یك چشمه گوگردی و یك رود با 215 كیلومتر طول، از این شهر می‌گذرد و باعث شده‌اند نخلستان‌های این شهر حسابی ‌آباد باشند. در شهر دالكی یك حمام قدیمی و بقعه شاهزاده احمد قرار دارد كه بهتر است دیدن آنها را از قلم نیندازید. 20 كیلومتر بعد از شهر دالكی، یك مسیر فرعی در سمت راست جاده قرار دارد. وارد این مسیر كه شوید 15 كیلومتر بعد، به روستای رودفاریاب می‌رسید.

در غرب روستای رودفاریاب، آبشار رودفاریاب قرار دارد كه زبانزد خاص و عام است. فقط حواستان باشد در روستای رودفاریاب خبری از رستوران نیست. بساط ناهارتان را بردارید تا ضمن آن كه تنی به آب می‌زنید و از طبیعت استفاده می‌كنید ناهار هم نوش‌جان كنید.
15 كیلومتر بعد از روستای رودفاریاب «بخش تنگه ارم» قرار دارد. از این تنگه 50 كیلومتر به سمت شمال بروید تا به روستای «پشت پر» برسید. در غرب روستای پشت پر «گور دختر» قرار دارد. گور‌دختر برای مادر یا دختر كوروش هخامنشی است. این اثر تاریخی تقریبا به زیبایی آرامگاه كوروش در استان فارس است. در فاصله 600 ـ 500 متری گور‌دختر، كوشك اردشیر و زندان سلیمان هم قرار دارد كه بد نیست به آنها هم سری بزنید.


روز سوم: پس از صرف صبحانه به سمت شهر سعدآباد كه در 25 كیلومتری برازجان قرار دارد، حركت كنید. كمتر از یك ساعت به سعدآباد می‌رسید كه نخلستان‌های زیبایی دارد و از حاشیه آن رودخانه‌ای به اسم شاپور به طول 230 كیلومتر می‌گذرد. در شمال شهر سعدآباد، رشته‌كوهی است كه مشرف به رودخانه شاپور است.
در ارتفاعات این كوه تعدادی اتاق شبیه به غارهای صخره‌ای و حجاری‌شده دیده می‌شود كه به این مجموعه بسیار زیبا «غار چهل‌خانه» می‌گویند. غار چهل‌خانه مهم‌ترین اثر باستانی دشتستان است.‌ یكی دو كیلومتر بعد از سعدآباد، سمت چپ جاده، روستای زیراه قرار گرفته است. در غرب روستای زیراه، آبشار زیراه خودنمایی می‌كند. در همان جاده یك كیلومتر بعد از روستای زیراه، روستای شول قرار گرفته كه در غرب آن یك آبشار به اسم آبشار شول وجود دارد.
می توانید از مسیر جاده گناوه به سمت شهر شبانكاره بروید، در مركز شبانكاره، قلعه خشتی ملك منصورخان شبانكاره‌ای قرار دارد كه از آثار دوره قاجاریه است. در 10 كیلومتری شرق شهر شبانكاره، سد شهید رئیسعلی قرار دارد كه خوردن یك لیوان چای بعدازظهر در مجاورت آن خستگی یك روز شلوغ و پربازدید را از تن‌تان بیرون می‌كند. در مسیر برگشتن می‌توانید از كمربندی شهر آبپخش عبور كنید و از نخلستان‌های همان‌جا، سوغاتی‌‌هایی مثل خرما، ارده، شیر،خرما و... تهیه كنید.


فراوری: الهام مرادیبخش گردشگری تبیان

برگرفته از جام جم، پورتال دشتستان
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]جاذبه هاي گردشگري استان بوشهر[/h]هواي معتدل پاييز و زمستان، چشمه هاي آب معدني، سواحل درياي مشهور و زيباي خليج فارس، جزيره هاي متعدد، تالاب هاي کم نظير و ارزشمند، ويژگي هاي ژئومورفولوژي و زمين شناسي منحصر به فرد، پوشش گياهي نواحي گرمسيري، جانوران خاص مناطق خشکي و دريايي همراه با جاذبه هاي تاريخي و اجتماعي در اين منطقه؛ همگي دست به دست هم داده و يکي از پرجاذبه ترين نواحي طبيعي جمهوري اسلامي ايران را به وجود آورده است.
به گزارش ايستا؛ استان بوشهر همواره تعداد زيادي از دوست داران طبيعيت را به سوي خود جذب مي کند و نقش ارزنده اي در صنعت گردشگري کشور ايفا مي نمايد.
رودخانه هاي متعددي در اين استان جريان دارند که سواحل آن ها را مي توان جزو جاذبه هاي طبيعي و مهم استان به شمار آورد. علاوه بر اين موارد مي توان از چشمه هاي آب گرم استان نيز به عنوان مکان هاي جالب توجه استان نام برد که در اين ميان چشمه آب گرم نيلو و چشمه آب گرم گنويه اهميت بيش تري دارند.
جزيره خارک که در شهرستان گناوه واقع شده، از مهم ترين جاذبه هاي طبيعي منطقه و يکي از جزاير زيباي خليج فارس به شمار مي آيد. اين جزيره از مناطق بسيار قديمي منطقه بوده و داراي آثار تاريخي متعددي است.
بناهاي تاريخي و قديمي زيادي که در سراسر استان وجود دارند، باعث رونق جهانگردي در اين منطقه شده اند. اين بناها شامل مساجد، کليساها و عمارت‌هاي قديمي هستند که بيش تر در مرکز شهرستان قرار گرفته اند.
استان بوشهر افزون بر جاذبه هاي طبيعي، به سبب دارا بودن پيشينه تاريخي و سابقه کهن فرهنگي داراي اماکن تاريخي، مذهبي و فرهنگي با ارزشي است که از قابليت هاي تاريخي و معماري اين منطقه حکايت دارند.
استان بوشهر از مهم ترين مناطق جنوبي ايران است که بيش تر شهرستان هاي آن از بناهاي ديدني و مکان‌هاي تاريخي برخوردارند.بناهاي‌تاريخي‌و‌معماري استان بوشهر؛ شامل مسجدها و مراکز عبادي اسلامي، باغ‌ها و عمارت هاي ديدني و برج ها و قلعه هاي قديمي مي شوند.
آثار و بناهاي تاريخي منطقه؛ ردپاي تاريخي از دوره هاي باستاني ايران، دوره هاي اسلامي و معاصر در بردارند که هر يک به نوبه خود براي گردشگران جذاب و ديدني است.
تپه هاي تاريخي زيادي از جمله تل خندق با معماري مربوط به دوره ساساني و تل مرو واقع در نزديکي کاخ هخامنشي در منطقه بوشهر وجود دارند که براي باستان شناسان و دانشجويان باستان شناسي قابل توجه است.
از ميان بناهاي قديمي منطقه؛ کاخ کورش مربوط به دوره کورش (بنيان گذار سلسله هخامنشي) و کاخ سنگ سياه که آن هم از بناهاي دوره هخامنشي است از اهميت بيش تري برخوردار هستند. گوردختر - که گفته مي شود آرامگاه دختر يا خواهر کوروش است- نيز از آرامگاه هاي مهم منطقه است.
کوشک اردشير يکي ديگر از بناهاي شهرستان دشتي است که بناي آن بسيار شبيه به کاخ اردشير در فيروزآباد بوده و برج قلعه خورموج يکي از آثار شکوهمند تاريخي است که بقاياي قلعه عظيم خورموج به شمار مي آيد. سبک معماري اين بنا سلجوقي بوده و متاثر از سبک قلعه سازي دوره ساساني بنا شده است.
گورستان باستاني خارک نيز در تنگستان قرار دارد و به زرتشتيان منسوب است. پل مشير که بر روي رودخانه دالکي بنا شده مربوط به عهد قاجاريه است.
مسجد توحيد (مسجد برازجاني ها)؛ از قديمي ترين مساجد بوشهراست که بناي درخور توجهي دارد. امام زاده عبدالمهيمن نيز در شهر بوشهر واقع شده و گنبد آن از گچ بري هاي زيبايي برخوردار است.
تزيينات درب و پنجره و شيشه هاي رنگي هشتي آن بر تلطيف نور و زيبايي بنا افزوده است. از ميان اماکن متبرکه شهرستان دشتستان، بقعه شيخ منصور خزايي را که مربوط به دوره تيموريان است را مي‌توان نام برد و بناي امام‌زاده ميرارم از مهم‌ترين بناهاي تاريخي شهرستان دشتي به شمار مي آيد.
مسجد بردستان که گمان مي رود از بناهاي قرون اوليه اسلامي باشد و امام زاده شاه محمد که در چند فرسخي شمال باختري دير نزديک محلي معروف به نام بردخون قرار گرفته؛ جزو بناهاي مهم شهرستان دير هستند.
کليساي بوشهر هم از اماکن زيباي استان است که متعلق به ارامنه گريگوري است.
خانه ها و عمارت هاي قديمي بسياري در استان بوشهر وجود دارند که برخي از آن ها عبارتند از: عمارت ملک که به صورت يک مجموعه ساختماني و متعلق به يک قرن پيش است. عمارت گلشن که قدمت آن 170 سال بوده و مجموعه حاج رييس که از پنج ساختمان تو در تو تشکيل شده و در اواسط دوره قاجاريه ساخته شده است.
ازميان جاذبه هاي تاريخي تنگستان، خانه رييس علي دلواري در شهرستان تنگستان يادآور خاطرات فراموش نشدني مبارزات آزادي خواهي هشتاد سال پيش است. قلعه نصوري را مي توان مهم ترين جاذبه تاريخي شهرستان کنگان به حساب آورد. اين بنا در بندر طاهري در کرانه خليج فارس قرار داشته و متعلق به اوايل قاجاريه است.
جاذبه‌هاي اجتماعي استان بوشهر نيز بخش مهمي از ديگر ديدني‌هاي اين منطقه را تشکيل مي دهند.
ايلات و عشاير، جشن ها و آيين هاي محلي و انواع غذاهاي سنتي بخشي از اين جاذبه ها را تشکيل مي دهند. گرچه استان بوشهر از عشاير بومي برخوردار نيست ولي در هفت ماه از سال برخي از عشاير قشقايي در اين منطقه زندگي مي کنند که ديدن شيوه زندگي اجتماعي و معيشت آن ها براي هر گردشگري جالب توجه است.
جشن ها و آيين هاي متعددي در استان بوشهر برگزار مي شود که هر يک از آن ها داراي آداب خاص خود بوده و با موسيقي و اشعار خاصي اجرا مي شوند که از پرجاذبه ترين عنصرهاي گردشگري اجتماعي منطقه بوشهر به شمار مي آيند.

بناي گور دختر تنگ ارم
گور دختر يعني دختر گبر يا زرتشتي . بناي گور دختر که بسيار شبيه به آرامگاه کوروش هخامنشي در پاسارگاد ( مشهد مرغاب ) است در شرق جاده برازجان- کازرون در منطقه تنگ ارم واقع شده است و قدمت آن به سده ششم قبل از ميلاد برمي‌گردد.
سقف و بدنه سنگي اين آرامگاه از24 قطعه سنگ تشکيل شده است. در سنگ سوراخ‌هايي تعبيه شده که با بست‌هاي آهني به هم وصل مي‌شوند. در گور دختر همچنين عناصر هنر اورارتويي مانند شيرواني دو شيبه و نيز عناصر معماري ايلامي بمانند معبد چغازنبيل را مي‌توان ديد اين بناي ارزشمند در سال 1376 به شماره 1897 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است و هر گونه دخل و تصرف در آن تا شعاع 100 متري جرم محسوب مي‌شود.
اين بنا قدمت منطقه برازجان را تاييد مي کند بخصوص که کوشک اردشير ساساني هم در نزديکي اين بناي باستاني واقع است .اين احتمال وجود دارد که اين بنا مربوط به آرامگاه دختر يا خواهر کوروش هخامنشي باشد.
قلعه خورموج شامل چهار حصار،چهار قلعه،اندروني،عمارت مرکزي و قراولخانه و اصطبل بوده است. قسمتي از ان به نام قلعه محمد خان دشتي و قسمت ديگر آن به نام قلعه جلال خان معروف بوده است. اين قلعه در شهر خورموج واقع شده است. سبک معماري آن سلجوقي و متاثر از سبک قلعه سازي دوره ساساني است که با استفاده از تاق نما ها و گچبري در آرايش ديوارها و درون اتاق ها بنا شده است.

قلعه خورموج

قلعه خورموج يکي از آثار شکوهمند تاريخي استان بوشهر است که طي زمان تغيير يافته و روي به ويراني گذاشت است. قلعه ي محمد خان دشتي در سال 1379 در فهرست آثار ملي به شماره ي 3032 به ثبت رسيد. اين اثر که يکي از با شکوه ترين نمونه هاي معماري دوره قاجاريه و داراي تزئينات بديع و منحصر به فردي است، بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفته است. اين اثر ملي که زماني با برجهاي متعدد و گوشواره هاي زيبا، هيبت و شکوه خود را به رخ هر رهگذري مي کشيد، امروز در ميان انبوهي از ساختمانهاي چند طبقه ي شهري محاصره شده است.

بندر سيراف
سيراف (سيراب) يکي از شهرهاي قديمي استان بوشهر ايران بوده است. بازمانده‌هاي آن در نزديکي بندر طاهري فعلي ديده مي‌شود.سيراف زماني از بندرهاي اصلي ايران و خاورميانه و محل پهلوگيري کشتي‌هاي بزرگ بود. بازرگانان سيرافي به دوردست‌هاي آسيا و افريقا سفر دريايي مي‌کردند.
ولي طي يک زلزله و سونامي حاصله از آن در بهار سال 398 ق قسمت عمده اين بندر پر رونق به زير آب رفته و فقط مسجد جامع سيراف و قلعه نصوري و گوردخمه و بازار از آن باقيمانده است.


قلعه نصوري
قلعه نصوري در بندر طاهري در کرانه خليج فارس قرار دارد. اين قلعه در خاور استان بوشهر و در 2500 کيلومتري آن قرار گرفته است. قلعه نصوري به «قلعه شيخ» مشهور بوده و متعلق به اوايل قاجاريه است. ساخت قلعه به امر شيخ جبار نصوري حدود 180 سال پيش انجام يافته و معمار آن علي اصغر شيرازي بوده است. مصالح به کاررفته، سنگ هاي بزرگ و ملاط آن گل و گچ مي باشد. ورودي قلعه از جنوب است که داراي در بزرگ چوبي با گل ميخ و کنده کاري است. بعد از ورودي اصلي يک هشتي بزرگ وجود دارد که داراي هشت طاقچه ساده است. زماني که انسان از هشتي وارد حياط بيروني مي شود؛ در جبهه شمالي آن يک رديف پلکان به طبقه دوم منتهي مي شود و يک درب چوبي ساده، آن را به اندروني وصل مي کند. در جبهه باختري نيز يک پلکان به طبقه دوم مي رود. در اين طبقه يک ايوان با ستون هاي سنگي و گچ بري هاي جالب وجود دارد. اين ايوان از طرف پنچ در چوبي به اتاقي راه مي يابد که باختر آن قرار دارد. در اين اتاق يک گچ بري با تزيينات گل و بوته وجود دارد که فاقد هرگونه تزيين است و در جبهه باختري از طريق پلکاني به طبقه دوم راه مي يابد.
اين بنا داراي بادگيري همانند بادگيرهاي ساختمان هاي ساحلي خليج فارس است. اين بنا ويژگي معماري ساختمان هاي قاجاريه را دارد. قلعه داراي ايوان ستون داري در طبقه دوم مي باشد. تزيينات گچ بري مربوط به اين قسمت است. سبک کار و تراش آن ها شبيه ستون هاي وکيل شيراز است. گچ بري ها شامل شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگان و تابلوهاي مربوط به مجالس شاهنامه است. موضوعات تابلو شامل کيخسرو و کيکاووس، رستم و زال، بارگاه انوشيروان، سلطان محمود و درباريان، فردوسي و شاعران همزمانش مي باشد.

قلعه هلندي ها جزيره خارک
قلعه هلندي ها در شمال خاوري جزيره خارک قرار دارد. اين قلعه سابقا برج و بارويي داشته که از بين رفته است. در سال 1748 ميلادي مقارن با حکومت دوره صفوي که ايران مورد حمله افاغنه قرار گرفت، هلندي ها پس از تعطيلي دارالتجاره بندرعباس، جزيره خارک را مرکز خود قرار داده و اين قلعه را احداث کردند.اين قلعه به وسيله کينپ هاوزن در سال 1747 بنا گرديده و به «قلعه هلندي ها» معروف است.

عمارت ملک و پارک ساحلي آب شيرين کن ‌بوشهر
مجموعه ساختمان هاي عمارت ملک در حدود 100 سال قدمت دارد ودر نزديکي ميدان بهمني شهرستان بوشهر قرارگرفته است. مساحت زيربناي آن 4000 متر مربع بوده و در دوره قاجاريه توسط معماران فرانسوي با مصالح محلي احداث شده و درب و پنجره آن زير نظر مهندسين فرانسوي ساخته شده است.
عمارت متعلق به يکي از ثروتمندان بوشهر به نام محمد مهدي ملک التجاره بوده است اين کاخ توسط متجاوزين انگليس اشغال شده و به صورت مقر نظامي آن ها در آمد. آن ها بعد از سال ها استقرار در اين کاخ با ورشکست شدن ملک التجار(صاحب اصلي کاخ) لوازم نفيس آن را با قيمت کم خريداري کرده و با خود بردند. در اواخرسلطنت رضا شاه اين عمارت که خوابگاه نظاميان شده بوده و پس از چندين بار بازسازي رو به ويراني نهاد و متاسفانه به خاطر وسعت زياد هنوز مرمت نشده است.

نوع و سبک معماري از سبک ساختمان سازي دو قرن پيش سواحل خليج فارس که به بنگله معروف است تاثير گرفته است و داراي يک قسمت استحفاظي , بارو و شاهنشين و قسمتي به صورت چند ايوان و اتاق هاي مسکو ني است .
پارک ساحلي آب شيرين کن هم در نزديکي عمارت ملک و روبروي دانشگاه خليج فارس قرار دارد که خيلي با صفا و زيباست . يک قسمت از اين پارک جزء منطقه نظامي است ولي با اين حال بازديد امکان پذير است . رستوران سنتي و کافي شاپ هم در پارک موجود است و از پيتزا سمبوسه هاي خوشمزه پارک آب شيرين کن هم بي نصيب نمانيد . پارک آب شيرين کن در اوايل فصل بهار از هميشه سر سبزتر و زيباتر است .

منبع: روزنامه تفاهم
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
بفرمایید اثر باستانی!

بفرمایید اثر باستانی!

[h=1]بفرمایید اثر باستانی!

[/h]

در شمال برازجان، در سمت راست و چپ جاده‌اى كه به طرف دالكى مى‌رود، در منطقه گسترده‌ای تپه‌ها و محوطه‌های باستانى وجود دارد كه نام «تل خندق» را با خود یدك می‌كشند.

در سمت راست جاده، آثار یك قلعه دایره‌اى‌شكل وجود دارد كه دیوارهاى بلند دور آن به وضوح دیده می‌شود. بلندى این دیوار در حال حاضر نسبت به سطح زمین در برخى جاها حدود 5 متر است. دور این قلعه خندقى وجود داشته است كه امروزه و بعد از گذشت چند قرن، آثار آن در سمت شرق و جنوب شرقى آن پیداست. عرض دیوار به 5/6 متر مى‌رسد.

ارتفاع موجود و عرض دیوار، ‌ بدون محاسبهء کف خندق تا بالاى دیوارها عظمت و موقعیت قلعه را مشخص مى‌سازد. در سمت چپ جاده نیز آثار فراوانى چه به صورت تپه و چه به صورت محوطه‌هاى مسطح وجود دارد. در‌سمت چپ جاده هم آثار فراوانى در تپه‌ها و محوطه‌هاى مسطح وجود دارد.
یك سنگ آسیاب بزرگ در پاى تپه‌اى افتاده است، حول و حوش این سنگ علاوه بر قطعات ظروف سفالى، قطعاتى از هاون‌هاى سنگى 2 دسته‌ای هم وجود دارد. علاوه بر آن در سطح منطقه‌ برازجان اشیایى شبیه به چیزی كه در شوش به عنوان میخ‌هاى تزئینى نامگذارى شده ‌است، دیده می‌شود. این میخ‌هاى تزئینى حدود ‌17‌سانتى‌متر بلندى و قطر دارند​


در تمام این محوطه‌‌‌هاى وسیع آثار زیادى به صورت قطعات سفال قرمز رنگ و خاكسترى ساده و همچنین تعدادى سفال از انواع لعابدار دوره‌ اشكانى پراكنده است. در برخى از این محوطه‌ها، قطعاتى از گدازه‌‌ آهن وجود دارد كه نشان می‌دهد زمانی كارگاه‌هاى ذوب فلز در این محدوده‌ وجود داشته است.

یك سنگ آسیاب بزرگ در پاى تپه‌اى افتاده است، حول و حوش این سنگ علاوه بر قطعات ظروف سفالى، قطعاتى از هاون‌هاى سنگى 2 دسته‌ای هم وجود دارد. علاوه بر آن در سطح منطقه‌ برازجان اشیایى شبیه به چیزی كه در شوش به عنوان میخ‌هاى تزئینى نامگذارى شده ‌است، دیده می‌شود. این میخ‌هاى تزئینى حدود ‌17‌سانتى‌متر بلندى و قطر دارند.
سفال‌هایی كه در این محدوده دیده می‌شود، مرغوب بوده و معلوم است به خوبى در كوره پخته شده‌اند. استحكام این سفال‌ها خیلى بیشتر از استحكام سفال‌هاى معمولى است و نسبت به حجم و شكل خود، وزن زیادى دارند.

در گزارش هیئت کاوش کاخ کوروش برازجان در سال 1350 نیز اشاره‌اى به این گونه اشیاء شده است و آنها را همانند گل میخ‌‌هاى دورهء‌ عیلامى دانسته‌اند. مردم منطقهء برازجان و تنگستان که کم و بیش این اشیاء را در محوطهء باستانى دیده‌اند آنها را «کوپال» یا «گوپال» مى‌‌نامند.
در محوطه‌ باستانى تل خندق علاوه بر دیوارهاى خشتى، دیوارهایى ساخته شده است كه مصالح آنها عمدتا از قلوه‌سنگ و ملات گچ مخصوص معمارى دوره‌ ساسانى است. در پیرامون محوطه قلعه‌هایی از آجر شبیه چیزی كه در آرامگاه‌هاى دوره‌‌ اشكانى استفاده شده است هم وجود دارد.


فراوری:الهام مرادیبخش گردشگری تبیان

برگرفته از: جام جم، شهرهای ایران
http://www.tebyan.net/social/sevencontinents/irantour_geographical_/2012/2/22/199881.html
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
گنبدی از جنس دریا

گنبدی از جنس دریا

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است که در این روزها آب و هوای معتدل و خوبی برای سفر دارد. به خصوص اگر در مناطق سرد کشور زندگی می کنید، این جزیره گرم و آفتابی بهانه خوبی برای یک سفر اسفند ماهی به شما می دهد!
یكی از دیدنی‌های این جزیره برای گردشگران علاقمند به آثار تاریخی و فرهنگ‌های بومی، مقبره «بی‌بی ‌تم‌سنتی» است.
مقبره «بی‌بی‌تم‌سنیتی» که به نام بی بی مریم هم معروف است، در روستای «تم سنیتی» در جزیره قشم قرار دارد. از روستا كه بگذرید با بستری خشك شده از رودخانه‌ای كه گویا تا همین چندی پیش جاری بوده، روبه‌رو می‌شوید و پس از گذشتن از آن اولین چیزی كه توجهتان را جلب می‌كند، نمای باقیمانده گنبدی تاریخی است كه نشان می‌دهد آدرس را درست آمده‌اید.
نام «تم سنیتى» یا «طم صنیتى» (به روایت بعضى كتاب‌ها) در حقیقت باید نامى باشد كه اسپانیایى‌ها به بقعه پیر داده و احتمالا تغییر یافته Tomb Saint یا Saint Tomp (مقبره مقدس) است.
این بنا از جنس سنگ و مرجان همراه با روكش آهك صدفی ساخته شده است اگر شما هم جزو افراد كنجكاو و تیزبین باشید با كمی پیاده‌روی در اطراف این آرامگاه دچار شگفتی فراوانی می‌شوید زیرا با یك نگاه اجمالی می‌توانید تعداد زیادی تكه‌های سفال را از دوره‌های مختلف تاریخی و همچنین سنگ قبرهای تاریخی مشاهده كنید.

این مكان ارزش و احترام خاصی بین مردم روستا دارد، آنقدر كه دور تا دور آن را قبرهای بسیاری از دوران مختلف تا امروزه پوشانده است. بنای مقبره دارای پلانی چهار ضلعی است كه از خارج به هشت ضلعی تبدیل و به گنبد ختم می‌شود. آنچه از شواهد و قرائن پیداست در چهار طرف بنا سازه‌هایی وجود داشته كه امروزه تخریب شده‌اند.
این سازه‌ها به صورت یك تل آوار در ضلع جنوبی، بقایای دو دیواره در ضلع غربی و باقیمانده اتاقی كوچك در ضلع شمالی و طاق‌نماهای تزئینی در ضلع شرقی به چشم می‌خورد. در داخل اتاق مقبره تلی از خاك دیده می‌شود كه روی آن یك پارچه سبز رنگ كشیده شده است كه بیانگر اعتقاد اهالی روستا به تدفین شخصی بزرگ و احتمالا امامزاده در این محل است.
هنوز در گوشه و كنار این بنا ثار كاشیكاری و رنگ‌های تند تكه‌های باقیمانده كاشی به چشم می‌خورد كه نشان می‌دهد در روزگاری دور این بنا دارای تزئیناتی از جنس كاشی بوده است. در اطراف این گنبد تعداد زیادی سنگ قبر با اشكال مختلف دیده می‌شود كه روی بیشتر نها كتیبه‌هایی به خط كوفی، نسخ و ثلث وجود دارد​


پلان بنا به صورت چهار گوش است و برای ایجاد گنبد بنای چهار ضلعی به هشت ضلعی تبدیل شده و گنبد را روی آن ایجاد کرده اند که در داخل آن تزئیناتی به صورت کاربندی ها و مقرنس کاری هایی از گچ دیده می شود. لاشه سنگ و ملات گچ شیوه ای پارتی – ساسانی است که در این بنا نیز به کار رفته است.
ورودی بقعه در قسمت غربی است که با توجه به آثار باقی مانده یک ایوان کوچک نیز داشته است و با توجه به نوع گنبد سازی و تزیینات می توان این بنا را به دوره تیموری(قرن هشتم) نسبت داد. شاید در كمتر نقطه‌ای از ایران بتوانید مشابه این گنبد را پیدا كنید زیرا جنس گنبد بنا از مرجان‌های دریایی است و از داخل نیز با آهك صدفی اندود شده است.
هنوز در گوشه و كنار این بنا آثار كاشیكاری و رنگ‌های تند تكه‌های باقیمانده كاشی به چشم می‌خورد كه نشان می‌دهد در روزگاری دور این بنا دارای تزئیناتی از جنس كاشی بوده است. در اطراف این گنبد تعداد زیادی سنگ قبر با اشكال مختلف دیده می‌شود كه روی بیشتر آنها كتیبه‌هایی به خط كوفی، نسخ و ثلث وجود دارد.


فراوری: الهام مرادیبخش گردشگری تبیان

برگرفته از جام جم، ژئو پارک قشم
 

Similar threads

بالا