گنجینه معماری تبریز

عطر بارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
فیروزه اسلام(مسجد کبود)

فیروزه اسلام(مسجد کبود)




خصوصیت بارز و شهرت وافر مسجد کبود با معماری ویژه تلفیــقی و اعـــجاب انگیز آن بیشتر به خاطر کاشیکاری معرق و تلفیق آجر و کاشی ، اجرای نقوش پرکار و در حد اعجاز آن می باشد، که زینت بخش سطوح داخلی و خارجی بنا بوده است. در متن کتیبه برجسته سر درب باشکوه و پر نقش و نگار آن، عمارت مظفریه و نیز نام نعمت الله بن محمد البواب ، خطاط و احتمالا" طراح نقوش که از هنرمندان برجسته خوشنویسی آذربایجان بوده،درج شده است.
چنین تصور می شود که ساختمان مسجد کبود به مثابه یادمان از پیروزی های جهانشاه برپا گردیده است به طوری که در این خصوص می توان به سوره «فتح» که بصورت کامل و به شکل برجسته ، زینت بخش دور تا دور بالای شبستان بزرگ می باشد اشاره نمود. نام جهانشاه در کتیبه بالای درب ورودی نقش بسته که قبلا" روکش طلایی داشته است.
مسجد کبود دارای دو مناره باریک و بلند در منتهی الیه شرق و غرب ضلع شمالی بوده است، در پشت درب ورودی به شبستان بزرگ ، یک بیت شعر فارسی به خط ثلث نوشته شده بدین مضمون :
کردار بیار و گرد گفتار مگرد چون کرده شود ، کار بگوید که که کر​


مسجد جهانشاه یا مسجد کبود (گوی مسجید) از آثار ابوالمظفر جهانشاه بن قرا یوسف از سلسله ترکمانان قراقویونلو می باشد که در870 هجری به همت و نظارت جان بیگم خاتون،زن جهانشاه بن قرایوسف قره قویونلو ،پایان یافته است.
در کتابهای تاریخی،این بنای باشکوه را «عمارت مظفریه»خوانده اند که مورد توجه ابو المظفر یعقوب بهادر خان قرار گرفت.در این روزگار تبریز در نهایت آبادانی و رونق بود.در نیمه اول قرن یازدهم هجری،کاتب چلبی و اولیا چلبی جهانگردان ترک عثمانی و در نیمه دوم همین قرن،تاورنیه و شاردون جهانگردان فرانسوی از این مسجد دیدن کرده بودند. کاتب چلبی در تاریخ جهان نما می نویسد:
«درگاه مسجد جهانشاه بلند تر از طاق کسری است.بنایی عالی است که با کاشیهای زیبا آراسته شده،گنبد های بلندی دارد....جامع دل انگیزی است که هر کس داخل شود دلش اجازه بیرون شدن را نمیدهد.لیکن شیعیان غالب‍ااز رفتن بدان مسجد خودداری میکنند.این بنا با کاشیهای زیبا آراسته شده،گنبدهای بلندی دارد و همه در و دیوار آن با کاشیهای رنگارنگ زینت یافته است»
مادام دیولافوا جهانگرد فرانسوی می نویسد:
«شهر تبریز ابنیه قدیمی زیادی ندارد اما آنچه باقی مانده شایان توجه است بهترین نمونه آن مسجد کبود است که در قرن 15 میلادی در زمان جهانشاه قره قویونلوها ساخته شده است.متأسفانه گنبد این بنای بی نظیر به واسطه زلزله خراب شده و قسمتی از دیوارها را نیز با خود فرو ریخته است.این مسجد حیاط بزرگی داشته که در اطراف آن طاق نماهای جالب توجهی بوده و در مرکز آن حوض بزرگی برای وضو گرفتن وجود داشته است»
انگیزه ایجاد این مسجد را به خاطر علاقه جهانشاه قراقویونلو به مذهب شیعه یاد کرده و می نویسد: «این شخص دوستدار خاندان نبوت و عصمت و طهارت بوده است.در تمام کاشیکاریهای بی نظیرش،عبارت(علی ولی الله) و اسامی مقدس حسنین سلام الله علیها به اشکال مختلف ،زینت بخش دیوارها بوده است.سنگفرش کف این بنا بسیار باشکوه و خوش منظره بوده که هنوز هم آسیب ندیده است.درب ورودی مسجد به دهلیز یا کفشکن باز می شود.مسجد مرکزی بزرگ در جنوب دهلیز واقع شده است .این مسجد به شکل مربع و طول هر ضلع آن شانزده ونیم متر است. گنبد فیروزه گون بزرگ و بسیار معروف مسجد کبود در بالای این قسمت قرار داشت.این گنبد بود که مسجد را به فیروزه اسلام مشهور ساخته بود .
متاسفانه پس اززلزله وحشتناک تبریز به سال 1192 هجری،تمام سقف مسجد فرو ریخته و خس و خاشاک فراوانی چون پوشاکی ستبر روی آنها را فرا گرفته و مرمر محراب بی نظیر آن از وسط شکسته و به روی خاک افتاده بود.
در صحن و محل عمارات ضمیمه مسجد کبود،دبستان جهانشاه و موزه آذربایجان بر پاست که در سال 1337 ساخته شده و اکنون یکی از مراکز دیدنی و تاریخی تبریز می باشد. موزه مشروطیت مهمترین قسمت موزه آذربایجان است.
معماری مسجد:

نمای روبروی مسجد با سردرب کاشیکاری شده،شکوه و جلال به خصوصی دارد.مصالح بنا آجری است.سنگهای ساختمانی نادری در آن به کاررفته است.از بقایای مسجد معلوم می شود که آجرها با گچ بند کشی شده است.صحن مربع شکل،حوضی برای وضو،شبستانهای اطراف برای درس و همچنین پناهگاه مستمندان،مسجد را تشکیل می دادند.در قسمت جلوی صحن و رو به قبله،بنای اصلی مسجد به پا شده که محوطه ای محصور،پوشیده ومربع شکل است.فاصله پایه های سقف ضربی آن ، 12 متر است که بر روی چهار پایه یک محوطه مربع شکل قرار دارد.بالای این بنا گنبدی قرار داشت که از آجر ساخته شده بود ، که ریخته است.تزیینات دل انگیز و زیبای متنوع به داخل مسجد اختصاص دارد.کف مسجد کاشیهای براق داشت. شبستان بزرگ محاط به رواق های به هم پیوسته است و از سه سو با طاقنماهایی به رواقهای اطراف خود ارتباط دارد . این شبستان با سقفی ضربی پوشیده شده است که قطر دهانه آن 17 متر است . تنها خصوصیت جالب این گنبد ساخت آن برروی چهارپایه مربعی است که این مربع خود به خود به تقارن و تجانس در درون مسجد می انجامد لذا عظمت و زیبایی مسجد را که طی قرون مختلف به نامهای مختلف خوانده شده است باید به لحاظ معماری خاص آن دانست .
اگر نمازگاه را که شامل محراب نیز است از بنای اصلی جدا کنیم، مربعی به طول 30 متر به وجود می آید.
آنچه در ابتدا به چشم ناظر می خورد، بزرگی و پهنای سردر است که با دیگر قسمتهای بنا هماهنگ نیست . ارتفاع سردر دو برابر پهنای آن است اما خطای چشم در ارزیابی عمودی و افقی آن را مرتفع تر و بلندتر نشان می دهد . سر در با ویژگیهای خاص خود به سه قسمت تقسیم شده است ؛ دو پایه بزرگ که طاق ضربی روی آنها زده شده و در وسط دو پایه محل استقرار درب ورودی است.حاشیه طاق سردر را ستون مارپیچی ممتد تشکیل می دهد.همه هنرها در کار تزیین این سردر به کار گرفته شده است.
این مسجد گلدسته ندارد. احتمالا محل دو گلدسته مسجد در انتهای دو دیوار جلویی بود، زیرا گذشته از این که هیچ گونه محل ریزش ، پایه و پله ای برای صعود به گلدسته در محل نزدیک سردر مشاهده نمی شود، تمرکز سردر عظیم بادو گلدسته مرتفع ظرافت و عظمت خاصی به بنا می داد که با هنر سازندگانش مغایرت داشت و حتی کمترین اعتباری نمی توانست در معیارهای معماری داشته باشد .
مرمت و تعمیر بنا:

در مورد بناهای تاریخی،همواره هدف اصلی و اساسی مرمت است.
روش کار در مرمت مسجد کبود به این صورت می باشد که قسمتهای تخریب شده بعد از اینکه زیر سازی و سفید کاری گردید طرحها و کتیبه ها و امثال اینها بازیابی شده و سپس بر روی دیوار منتقل می شود و بعد از شیارزنی،دور خطوط رنگ آمیزی شده و در انتها با لایه پارالویید تثبیت می شود.
از سال 1376 مرمت نقش و نگار و از آبان ماه 1377 مرمت کتیبه ها آغاز و تا به حال نیز ادامه داشته است. در شبستان اصلی چهار پایه کتیبه های هفت پایه تکمیل و دوباره نویسی شده است.
طرحهای گره بندی اضلاع هر پایه تقریبا 60%مرمت شده است.طرحهای لچک و ترنج
چهار گوشه شبستان اصلی 90% مرمت شده است.کتیبه های فوقانی لچک و ترنج نیز 70%مرمت شده است. بقیه کار به صورت کادر بندی پیشرفته است.کاشیهای شش گوشه لانه زنبوری به کار رفته در شبستان کوچک تقریبا 20% به صورت نقاشی مرمت شده است.






برگرفته شده از :​
 

marali_64

عضو جدید
معماری ساختمانها در تبریز

معماری ساختمانها در تبریز

معماری ساختمانها در تبریز

ويژگيهاي اقليمي و مختصات جغرافيايي تبریز

محدوده اي از ايران اسلامي كه با حدود 46929 كيلومترمربع نام آذربايجانشرقي بخود گرفته است، درگوشه شمالغرب فلات ايران قرار دارد.رود ارس، حدود شمالي آن را با جمهوري هاي آذربايجان، نخجوان و ارمنستان مرتبط و رود قطور و آبهاي درياچه اروميه ، حدود غربي آنرا با استان آذربايجان غربي همجوار مي كند.

در جنوب ، كشيدگي رشته كوهها ، دره ها ، جلگه ها و دشتها باعث پيوستگي استانبا آذربايجان غربي و زنجان ميشود. درشرق دره رودخانه دره رود و كوههاي سبلان و چهل نور و گردنه صائين و رود قزل اوزن در جنوب اين خطه را از استان اردبيلجدا مي سازد.

ازنظرمختصات جغرافيايي، مدارهاي َ26 و ْ39 و َ45 و ْ36 شمالي منتهي اليه شمالي و جنوبي ، و نصف النهارات 5 و ْ45 و َ22 و ْ48 منتهي اليه غربي و شرقي استانرا مي پوشاند.
توپوگرافي منطقه ، يكي از عوامل مهم آفرينش ويژگيهاي اقليمي آذربايجان شرقي و عامل اصلي تنوع در آن مي باشد. ارتفاع و تغييرات آن و جهت گيري رشته كوهها در برابر جريانات هوايي، عوامل توپوگرافيك شكل يابي كليمايي يك منطقه است. استان آذربايجانشرقي از تنوع اقليمي قابل توجهي برخورداراست؛ به طوري كه در 50 روز ازسال شاهد يخبندان و درگرمترين ساعات روزماههاي گرم تابستان دربرخي مناطق، درجه حرارت بالاي 40 درجه سانتيگراد است. ميزان نزولات جوي دراستان به طور متوسط از 250 الي 600 ميلي متر در نوسان مي باشد.

سيماي استان ازهفت واحد كوهستاني و دره ها وجلگه هاي ميان آنها ميباشد كه عبارت از: قره داغ ، ميشو و مورو، قوشاداغ، سبلان، سهند، بزقوش و تخت سليمان است. شمالي ترين و بزرگترين اين واحدها رشته كوه قره داغ مي باشد

رودخانه اجي چاي با طول 260 كيلومترازارتفاعات سبلان و دامنه هاي سهند سرچشمه مي گيرد. رودهاي وركش صوفيان، دريان، اسكو نيز از رودهاي حوضه اين استان است.
رود ارس در محدوده آذربايجان شرقي توسط 18 رودخانه كوچك و بزرگ كه از چند كيلومتر تا 280 كيلومتر طول دارد تغذيه مي شود و با

3367 ميليون مترمعكب آبدهي سالانه، پرآبترين رود استان به شمار مي ايد. آب وهواي آن در تابستان بسيار معتدل و در زمستان نسبتا سرد است. ميانگين بارندگي شهر تبريز به طور متوسط 270 ميليمترمي باشد.




استان آذربايجان شرقي داراي 16 شهرستان است كه عبارتند از: آذرشهر، اسكو، اهر، بستان آباد، بناب، تبريز، جلفا، سراب، شبستر، كليبر، مراغه، مرند، ملكان، ميانه هريس، هشترود.

مركزاستان آذربايجان شرقي شهر تبريزاست كه وسعتي درحدود 11800 كيلومترمربع دارد.درباره بنا و وجه تسميه شهر تبريز حمدالله مستوفي و ياقوت حموي مي نويسند:
بناي تبريز از زبيده ، زن هارون الرشيد است. وي به بيماري تب نوبه مبتلا بوده ، روزي چند در آن حوالي اقامت كرده و دراثر هواي لطيف و دل انگيز آنجا بيماري زبيده زايلشده، فرموده شهري در آن محل بنا كنند و نام آن را (( تب ريز)) بگذارند.
قديمي ترين ذكر نام تبريز را در كتيبه سارگن دوم پادشاه اشور خواهيم يافت.

معماری سنتی تبریز , مبتنی بر ویژگیهای اقلیمی منطقه
بافت معماری شهری چون تبریز درواپسین زلزله ویرانگر آخرین شب سال 1193 درهم می ریزد و شهر به تلی از ویرانه ها مبدل می شود اما بناهای محتشمی چون ارک علیشاه ، مسجد کبود ، مسجد جامع، مسجد استاد شاگرد، بازار تبریز و ده ها بنای دیگر باز می مانند تا استواری تبریز را به اثبات رسانند. این ویرانی مصادف است با آغاز حکومت قاجار و آغاز معماری قاجار بر اساس تحقیق مهندسین مشاور عرصه به میراث فرهنگی آذربایجان شرقی ، در آن زمان تبریز ولیعهدنشین به دروازه اصلی ارتباطات و فصل مشترک داخل و خارج کشور بدل می شود . در زمینه آجر کاری بناهای آن دوره به جرات می توان تبریز را دروازه ورود و سپس بسط نوعی از آجر کاری دربناها دانست که نمونه های آن رادر تهران و دیگر شهرها نیز می توان جستجو کرد.
خانه ها ی قدیمی تبریز که د ر ترکیب با هم ، بافت دلپذیری را پدید آورده و مجموعه ها ی با ارزشی را در اختیار می گذارد . بر اساس مصوبه 28/9/69 شورای عالی شهر سازی و معماری ایران که شش شهر را مرکز اصلی فرهنگی تاریخی کشور اعلام می کند اهمیت ویژه خود را به اثبات رسانده و از سوی مسئولین میراث فرهنگی استان مورد اقدام واقع می شوند به طوری که ظرف این مدت ، اقدامات زیادی در جهت شناخت و معرفی این آثار صورت گرفته است . خانه مشروطیت احیاء شده و میراث فرهنگی استان د رآن مستقر است، خانه شربت اوغلی به فرهنگسرای تبریز بدل گشته ، خانه قدکی برای دانشکده معماری دانشگاه سهند اختصاص یافته و در جوار خود دو خانه قدیمی دیگر به یک مجموعه دلپذیر علمی بدل کرده است.معماری خانه های قدیمی تبریز ، معماری ایرانی بومی شده است. انطباق خارق العاده اقلیمی آن را کاملا تبریزی می سازد . این معماری متفاوت با معماری کویری و دیگر نقاط است. سردرخانه های قدیمی تبریز مبین این ادعاست . به تعبیری خانه قدیمی تبریز از سردر آغاز می شود که تنوع آن در تبریز اعجاب آور است . این خانه ها اگرچه رو به درون دارند و دیوارهای بلند آنها را از بیرون جدا می سازد ، دیوار بیرونی قاب بندی شده است وسردر نیز به بهترین شکل ممکن تزیین شده است تا عابر و گذرنده محترم داشته شود اینک از آن خانه ها ی پر احتشام 600 باب شناسایی شده و تخمیین زده می شود که با کنکاش های رفته به 800 باب بالغ شود که بهترین آنها :
خانه میرزا مهدی خان فراشباشی در محله "سرخاب قاپوسی"، خانه شربت زاده گان درسرخاب قاپوسی ، خانه حیدرزاده در کوچه پشت ساعت شهرداری ، خانه حاج محمد آقا حبشی در کوچه صدر ، خانه دکتر گنجه زاده درمقصودیه ، خانه میرزا محمد حسین مجتهد درپشت استانداری ، خانه میرزا حسین واعظ در شریعتی جنوبی ، خانه مستشارالدوله ، کوچه امام جمعه ، خانه دکتر فرزام درمقصودیه ، خانه امیر نظام گروسی در ششگلان ، خانه تاجرباشی د رکوچه صدر ، خانه سلطان القرائی درشتربان و... دیگر خانه های قدیمی تبریز
 

DDDIQ

مدیر ارشد
روایت و سکونت (خواندن خانه های تبریز)

روایت و سکونت (خواندن خانه های تبریز)

محمد رضا شیرازی
عضو هیات علمی دانشگاه هنر تبریز

چکیده:
می گویند سیر معماری ایران ، سیر ترفیع شفافیت است . معماری ایران پیوسته نغمۀ شفافیت نواخته ، و با جان و تن آن را نمود بخشیده است . سیر حصول شفافیت که همانا ماده زدایی است ، از معماری هخامنشی تا قاجار ره می پیماید و در نهایت به مقامی می رسد که در دورۀ قاجار باغ شازدۀ ماهان و مسجد آقا بزرگ نمونۀ اعلای شفافیت اند .
خانه های تبریز ، سیر تحلیل شفافیت و ارتقای کدری است . خانه های آغازین دورۀ قاجار ، که از الگوی کهن خانه های ایرانی پیروی می کنند ،کمابیش دارای اندرونی و بیرونی اند . هر چه به سوی پهلوی اول نزدیک می شویم ، این الگو کم رنگ تر می شود ، تا آنجا که در دورۀ پهلوی اول کاملاً از بین می رود و خانه ها جلوه ای برونگرا به خود می گیرند .
 

پیوست ها

  • روایت و سکونت (خو&.pdf
    330.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

jabish

عضو جدید
4.jpg Bazare Tabriz

4.jpg[]

Bazare TaBriz Va Yek Aks AZ Gose Bazar
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

omran1

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عمارت ایل گلی:


شاه گلی ( استخر شاه ) سابق و ایل گلی ( استخر مردم ) فعلی از گردشگاه های زیبا و دلکش تبریز و ایران است که در جنوب شرقی تبریز، بر دامنه تپه ای واقع شده است .
ایل گلی، استخری بزرگ است که مساحت آن 54675 متر مربع می باشد. در جنوب آن تپه ای است که آن را از بالا تا پایین همسطح استخر پله بندی کرده و نهر آبی از آن به طرف پایین روان است. از سمت جنوبی و از وسط استخر خیابانی کشیده شده که استخر را به صورت شبه جزیره ای درآورده است و در مرکز استخر، عمارت باشکوه دو طبقه ای ساخته شده است. در پیرامون استخر از روزگاران قدیم، درختان کهنسالی سر به هم آورده که انعکاس عکس آنها در آب، به زیبایی آن محوطه می افزاید. تمام تپه های جنوبی استخر به شکل بسیار زیبایی چمنکاری و گلکاری شده در روزهای گرم تابستان استراحتگاه مردم تبریز و مسافران سایر شهرها می باشد. نادر میرزای قاجار می نویسد:
« این آبگیر در اوایل حکومت قاجار، ملک یک سلسله از مساوات تبریز و انباشته از خاک و ریگ بود. قهرمان میرزا پسر هشتم عباس میرزا نایب السلطنه که در آن هنگام حکمران آذربایجان بود. آن ملک را در مقابل سالی سی و پنج خروار غله بخرید. سپس در آبادی و عمران آن همت گماشت».

و از اعتمادالسلطنه نقل است که :
« عمارت دریاچه عبارت از کلاه فرنگی دو طبقه بسیار آبادی است و بزرگی این دریاچه به درجه ای است که به قدر دو آسیا سنگ آب در آن وارد می شود ولی مدت شش ماه از آب پر می گردد.»
در مورد تاریخ بنای این عمارت اطلاعات مستندی در دست نیست. عمارت فوق در سال 1346 به علت کثرت رطوبت و فرسودگی تخریب شده و به جای آن در سال 1349 بنای عمارت زیبای دو طبقه ای با همان طرح قبلی ساخته شد. در روزهای پیروزی انقلاب این بنا به علت آن که در زمان رژیم شاه مورد استفاده غیر شرعی و غیر اخلاقی داشته ، تعطیل شد ولی در سال های اخیر مجدداً بازگشایی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
ربع رشیدی:


ربع رشیدی که امروزه فقط آثار مختصری از آن باقی مانده از بناهایی است که توسط خواجه رشیدالدین فضل الله، وزیر سلطان محمود غازان ایجاد شده است. بنا در زمان آبادانی شامل 24 کاروانسرای وسیع و 1500 دکان و 30000 خانه و تعدادی حمام و باغ و کارخانه های پارچه بافی و کاغذ سازی و دارالضرب و تولید رنگ و نظایر آن بوده است.
حدود200 قاری قران از کوفه و بصره و شام دایما" و به نوبت در این تاسیسات قرآن را تلاوت می کرده اند و 400 فقیه و 100 فقیه و 1000 طلبه در مدارس آن سکونت داشته و به کسب علم مشغول بوده اند .تعداد 50 پزشک حاذق از کشورهای مختلف در دارلشفای آن به معالجه بیماران اشتغال داشته اند. به این ترتیب معلوم می شود كه ربع رشیدی در زمان خود یك شهر علمی با كتابخانه ای حاوی هزاران جلد از كتب معروف زمان و آزمایشگاه های متعدد کشاورزی بوده که در این آزمایشگاهها انواع گیاهان دارویی کشت و تکثیر و آزمایش می شده است. پس از قتل خواجه رشیدالدین فضل الله که در سال 718 هجری ق اتفاق افتاد دشمنان او هر چه را که داشت غارت کردند و این شهر را با تمام تاسیساتش ویران کرده و همه چیز را به غارت بردند. چهار پایه برج ویک پشته خاک و سنگ به جای مانده کنونی از آثار ربع رشیدی نیستند، بلکه پایه های برجهای قلعه ای هستند که در سال 1020 هجری قمری به امر شاه عباس، با تخریب و حمل مصالح ساختمانی بناهای عظیمی چون شنب غازان ، بقایای ربع رشیدی، قلعه ها و سراهای رومیان و قبور شعرا و عرفا و امرای مدفون در مقبره الشعرای سرخاب و دمشقیه آنها را بنا کرده اند .
خلعت پوشان:


در ده کیلومتری جاده تبریز ـ تهران در کنار جاده، برج آجری منشوری شکل قرار دارد که به برج خلعت پوشان مشهور است. این بنا در اواخر دوره صفویه احداث شده است.
در زمان قاجار خلعت اهدایی شاهان برای حاکمان آذربایجان در این برج بر دوش آنها انداخته می شد. برج سه طبقه است. طبقه اول و دوم سرپوشیده و طبقه سوم بدون سقف است. آخرین مراسم خلعت پوشان در سال 1330 هجری قمری در زمان حکمرانی صمد خان مراغه ای انجام گرفته است.
در سال های اخیر دانشگاه تبریز این بنا را مرمت کرده است.

منبع:
تبیان آذربایجان شرقی
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز عمليات اجرايي مركز همايش‌هاي بين‌المللي آذربايجان‌شرقي


خبرگزاري فارس: عمليات اجرايي مركز همايش‌هاي بين‌المللي آذربايجان شرقي همزمان با برگزاري سومين همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در تبريز با حضور معاون اول رئيس جمهور آغاز شد.



به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، اين مجموعه كه ماكت آن توسط محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهوري رونمايي شد، در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تبريز و با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي احداث مي شود.
براساس اين گزارش اعتبار پيش بيني شده براي اين طرح 350 ميليارد ريال اعلام شده است. اين مجموعه در 18 هزار مترمربع در مدت دو سال احداث مي شود.
مركز همايش‌هاي بين‌المللي آذربايجان شرقي در دو طبقه احداث مي شود سوييت هاي اقامتي ويژه در سطح پذيرايي از مقامات بلندپايه كشورهاي خارجي براي اين مركز پيش بيني شده است.

چند سالن 50 تا 350 نفره و يك سالن هزار نفره چند منظوره هم در اين مركز احداث ميشود.
همزمان با برگزاري اين همايش طرح توليد واكسن آنفولانزاي انساني در مركز سرم سازي رازي شهرستان مرند و عمليات اجرايي بزرگ‌ترين پارك آبي سرپوشيده جهان اسلام ، نخستين مسجد آبي جهان اسلام و طرح احياي بافت فرسوده محله ميار ميار تبريز نيز آغاز شد.
همزمان با دومین روزهمایش سرمایه گذاری استان انجام گرفت؛
امضای قرارداد سرمایه گذاری پروژه رفاهی تفریحی باغلارباغی

آغاز عملیات اجرایی احداث برجهای ۷ و۴۲و ۵۸ طبقه رفاهی تفریحی باغلارباغی تا ۶ ماه



خبرگزاري شهريار؛ همزمان با دومین روز سومین همايش بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري استان آذربایجان شرقی ، قرارداد اجرای بزرگترین پروژه رفاهی، تفریحی خدماتی شمالغرب کشور به امضای شهردار تبریز و سرمایه گذار این طرح رسید.
خبرگزاري شهريار به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز گزارش داد، پروژه بزرگ باغلارباغی با سرمایه گذاری 12 هزار میلیارد ریال بخش خصوصی و با امکانات رفاهی تفریحی شامل 3 برج بلند مرتبه ، شهربازی سرپوشیده ، زمین های ورزشی، مراکز خرید مدرن، مجتمع های رفاهی تفریحی، رستوران، پارکینگ، سالن های همایش، فضای سبز انبوه ، لوناپارك جديد و مدرن ، ايجاد شهربازي سرپوشيده پيشرفته با امكانات و تجهيزات مدرن ، ايجاد مجموعه پارك آبي ، ايجاد امكانات تفريحي تخصصي براي سنين مختلف از كودك تا سالمند ، ايجاد مجموعه‌هاي ورزشي متعدد شامل هاكي روي چمن ، هاكي روي يخ ، پاتيناژ ، بولينگ ، اسكي روي يخ ، بدمينتون ، گلف داخل سالن و رشته‌هاي ديگر ، احداث پارك بزرگ عمومي به مساحت 10 هكتار با فضاي سبز مدرن و متفاوت و زيبا،ايجاد مراكز تجاري ، خدماتي و مسكوني با استانداردهاي جهاني ، ورود تكنولوژي بلند مرتبه سازي به شهر تبريز ، سينماهاي كوچك و بزرگ ، احداث هتل مجلل با برند اروپايي ، ارتقاي زيرساخت‌هاي گردشگري تبريز و در نهايت ارتقاي رتبه شهر در سطح جهاني احداث می شود.
شهردار تبریز در حاشیه امضای این قرارداد ، اجرای این پروژه بزرگ رفاهی تفریحی را زمینه ساز رونق اقتصادی در تبریز، اشغال زایی کلان ونیز تحول اساسی در چهره شهر دانست.
به گفته مهندس نوین این پروژه طی روزهای آینده از سوی سرمایه گذار طرح وارد فاز عملیاتی خواهد شد
 
  • Like
واکنش ها: Sarp

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
كلنگ‌زني بزرگ‌ترين پارك آبي خاورميانه + هتل ۵ ستاره لوکس در شهرک خاوران تبریز



با حضور امام جمعه تبريز ، شهردار و رييس شوراي اسلامي شهر ، مديران شهري و استاني و جمع‌كثيري از شهروندان تبريزي ، عمليات اجرايي اولين مسجد آبي جهان اسلام و بزرگ‌ترين پارك‌آبي و مجتمع رفاهي تفريحي خاورميانه در شهرك خاوران تبريز آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تبريز اولين مسجد آبي جهان اسلام كه طراحي و احداث آن با فتوا و نظرات ارزشمند مراجع عظام ديني انجام گرفته ، با مشاركت بخش خصوصي و شهرداري تبريز و با ويژگي‌هاي منحصر به فردي چون استواري سقف مسجد بر روي 14 ستون به نيت 14 معصوم (ع) ، نقش هفت در به عنوان نماد درهاي بهشت برين ، ديواره‌ها ، مناره‌ها و گنبد شيشه‌اي با دوران آب در ميان آن‌ها احداث خواهد شد.


به گفته مهندس شفائي مديرعامل شركت موج خاوران ، سرمايه‌گذار اين دو طرح ، فعال شدن همزمان فواره‌ها به هنگام پخش نداي ملكوتي اذان به ارتفاع 100 متر و جاري شدن آب اين فواره‌ها در نهرهاي حاشيه‌اي مسجد ، وجود تالارها و شبستان‌هاي متعدد براي اداي فرايض ديني همچون نماز جماعت ، دعاي توسل ، دعاي ندبه ، دعاي كميل ، برنامه‌ها و مراسم‌هاي معنوي و فرهنگي و سخنراني‌هاي مناسبتي از ديگر ويژگي‌هاي اين مسجد مدرن به عنوان اولين مسجد آبي جهان اسلام است.
مهندس شفايي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ويژگي‌هاي بزرگ‌ترين پارك آبي خاورميانه در تبريز نيز گفت: اين پارك به عنوان فاز اول مجتمع بزرگ‌ رفاهي تفريحي خاوران ، در فضايي به وسعت 14 هكتار به صورت سرپوشيده و كاملا مدرن احداث خواهد شد و تنها براي اين فاز 140 ميليارد ريال اعتبار پيش‌بيني شده است.
به گفته سرمايه‌گذار اين طرح در فازهاي تكميلي اين مجتمع نيز امكانات و زيرساخت‌هايي چون هتل ، مراكز متعدد خريد ، تالارها و سالن‌هاي همايش ، سينماي 6 بعدي ، رستوران ، كافي شاپ ، تالارهاي عروسي ، كتابخانه ، سالن‌هاي متعدد ورزشي و ديگر امكانات رفاهي و تفريحي پيش‌بيني شده است
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
مجتمع تجاری تفریحی مسکونی عارف(خیابان قانون)

پروژه قانون در قسمت شمال شرقی پل کابلی قرار گرفته است و به لحاظ موقعیت شهری و دسترسی یکی از پروژه های قابل توجه در سومین همایش جذب سرمایه گذاری بود .با توجه به اینکه بافت مسکونی همجوار این سایت همراستا و متناسب با پروژه حاضر میباشد لذا از این بابت شکل و تضاد عملکردی بین طرح و محیط وجود نخواهد داشت.

موقعیت پروژه: کوی ولیعصر-بزرگراه توانیر-خیابان قانون-روبروی مجتمع ورزشی امام علی

مساحت زمین: ۹۰۰۰ متر مربع
کل زیر بنا ۷۲۴۴متر مربع
تعداد طبقات ۲۱ و ۱۱ طبقه
مشخصات طبقات طرح:
زیر زمین اول و دوم :پارکینگ
همکف و اول و دوم :تجاری
سوم :رستوران و فست فود
۴ تا ۲۱ مسکونی
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
افتتاح بزرگ‌ترين مجموعه بدمينتون شمال‌غرب كشور با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر در تبريز
رئيس اداره تربيت بدني تبريز گفت: بزرگ‌ترين مجموعه بدمينتون شمال‌غرب كشور با گنجايش هزار و 200 نفر در تبريز با حضور استاندار آذربايجان‌شرقي افتتاح شد.




به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، حبيب ستوده‌نژاد در جمع خبرنگاران و در حاشيه بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي تبريز كه با حضوراحمد عليرضا بيگي استاندار آذربايجان‌شرقي به تشريح اين پروژه‌ها پرداخت.
وي اظهار داشت: به مناسبت ايام شعبانيه سه پروژه عمراني ورزشي در تبريز افتتاح و به بهره‌برداري رسيد.
ستوده‌نژاد گفت:‌ سالن يك هزار و 200 نفري اختصاصي بدمينتون قطران تبريز به عنوان بزرگ‌ترين مجموعه بدمينتون شمال‌غرب كشور در يك هزار و 320 متر مربع از جمله مهم‌ترين اين پروژه‌ها بود.
وي اظهارداشت: اين پروژه از محل اعتبرات ملي و با هزينه اي بالغ بر 9 هزار ميليون ريال افتتاح خواهد شد.
رئيس اداره تربيت بدني تبريز عنوان داشت: مجموعه ورزشي جانبازان و معلولين تبريز پس از رفع نواقصات مورد بهره‌برداري قرار گرفت كه اين مجموعه پيش از اين توسط مسئولان كشوري به بهره‌برداري رسيد.
ستوده‌نژاد خاطر‌نشان كرد: ‌استاندار آذربايجان شرقي در بازديد از اين سالن با ورزشكاران جانباز تبريز نيز ديداري صميمي داشت.
وي همچنين با اشاره به توجه دولت به مناطق محروم و احداث مكان‌هاي ورزشي در اين نقاط بيان داشت:‌ مجموعه ورزشي و سالن ورزشي چند منظوره تازه‌كند خسروشهر شهرستان تبريز نيز امروز به بهره‌برداري رسيد.
رئيس اداره تربيت‌بدني تبريز گفت: اين مجموعه با هزينه‌اي بالغ بر 7 هزار ميليون ريال در يك هزار و 400 متر مربع فضاي ورزشي افتتاح شد.
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروژه ائل گلي در 38 طبقه سازه اي با 92000 مترمربع زيربنا با كاربريهاي متفاوت تجاري ـ خدماتي ـ اداري
برج ۳۸ طبقه asp ائل گلی

شرکت بین المللی توسعه ساختمان با همکاری دو شرکت صاحب نام زیر مجموعه خویش که سابقه خوشی در عرصه ساخت و ساز از خود به جا گذاشته اند به نامهای شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه با سوابقی همچون شهرک مدرن ویلائی رشدیه تبریز و .. و شرکت بلند مرتبه ساز A.S.P با سوابقی همچون برج 54 طبقه بین الملل تهران و برج بانک صادرات تهران و...... اقدام به طراحی و ساخت یکی از منحصر به فردترین پروژه های خویش در تبریز کرده است.این شرکت با سرمایه گذاری 1300 میلیارد ریالی خویش برج تجاری تفریحی اداری asp تبریز را در ۳۸ طبقه در یکی از بهترین نقاط شهر تبریز در زمینی به مساحت ۹۲۰۰۰ متر مربع در دست احداث دارد.هم اکنون پروژه بطور کامل گود برداری شده و دیواره های قسمتهای خاک برداری شده با انجام سیمانکاری ایمن سازی شده و به زودی بالابرهای پروزه تجهیز و عملیات ساخت شروع خواهد شد

برجasp ائل گلی با مساحت زیربنای کل 92000 متر مربع با تعداد 320 واحد در ۳۸ طبقه با کاربریهای سه گانه در مدت 3 سال شمسی احداث و به بهره برداری خواهد رسید.
مبلغ سرمايه گذاري : 1.۳00 ميليارد ريال
مدت زمان اجراء: 3 ساله
مساحت زيربناي كل: 92.000متر مربععرصه: 9.215 مترمربعتعداد واحدها : 320 واحدتعداد طبقات: ۳۸ طبقه
نوع كاربري: تجاري ، خدماتي ورفاهي
محل پروژه: تبريز- بلوار ائل گلي
مجري: شركت ساختمانی A.S.P و شركت شهرسازی وخانه سازي باغميشه تبريز

تشریح طبقات این برج:
طبقات ۵- تا ۲- پارکینگ به ظرفیت ۱۰۰۰ خودرو
طبقه ۱- کاربری فرهنگی و سینمایی
طبقه همکف و اول و دوم کاربری تجاری در قالب ۱۸۰ واحد تجاری
طبقه سوم به کاربری تجاری -تفریحی در قالب رستوران و فود کورت و کافی شاپ
طبقات ۴ تا ۸ اداری
طبقات ۹ تا ۳۸ مسکونی
در پشت بام این برج باند فرود هلی کوپتر طراحی شده است
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
مجتمع تجاری 65 طبقه خاوران
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]آسمان خراش تجاری خاوران در ۶۵ طبقه[/FONT]

یکی از پروژه های پیشنهادی شهرداری در سومین همایش جذب سرمایه گذاری تبریز مجتمع تجاری خاوران بود .این مجتمع بلندترین برج کشور در ۶۵ طبقه میباشد که طبق آخرین اخبار ارائه شده این مجتمع عظیم تجاری توسط یکی از شرکتهای سرمایه گذاری خارجی احداث خواهد شد و به زودی قرارداد مربوطه منعقد خواهد شد

این برج ۶۵ طبقه در شهرک خاوران و در ضلع جنوبی آزاد راه تبریز-میانه احداث خواهد شدکه دارای مشخصات زیر میباشد
مساحت زمین ۹۹۵۶۱ متر مربع(نزدیک به ده هکتار)
طبقات زیر زمین ۱ تا ۳ پارکینگ طبقاتی
طبقات همکف تا طبقه ۳۲ مجتمع عظیم تجاری در ۲۰۰۰ واحد تجاری
طبقات ۳۳ تا ۳۶ دهها سالن سینما و سالن همایش و سالن عروسی
طبقات ۳۷تا ۶۳ هتل
طبقه ۶۴ مرکز تفریحی و پارک بازی
طبقه ۶۵رستوران گردان بزرگ

جمع هزینه براوردی برای احداث این آسمان خراش ۲۳۵۱۰۵۲۴۵۰۰۰۰۰ ریال میباشد که آورده شهرداری(زمین و پروانه ساخت) ۷۸۲۴۶۴۲۰۰۰۰۰۰ ریال و آورده سرمایه گذار ۱۵۶۸۵۸۸۲۵۰۰۰۰۰ ریال است
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
دروازه قرآن تبریز
شهردار تبريز:
دروازه قرآن در تبريز احداث مي‌شود


تصویر تزئینی است
خبرگزاري فارس: شهردار تبريز گفت: در آينده نزديك طرح دروازه قرآن در يكي از ورودي‌هاي تبريز برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شود.



عليرضا نوين امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز به تشريح فعاليت‌هاي فرهنگي شهرداري تبريز و برنامه‌ريزي آتي اين ارگان براي امور فرهنگي پرداخت.
وي از اجراي طرح‌هاي كمك به بازسازي، نوسازي و تجهيز مساجد شهر خبر داد و گفت: تجليل از قاريان و حافظان ممتاز قرآني، احداث بوستان‌هاي قرآن و نهج‌البلاغه همچنين راه‌اندازي خانه مداحان از جمله فعاليت‌هاي شهرداري تبريز در حوزه مذهبي و ديني بوده است.
شهردار تبريز ايجاد خانه هنرمندان در تبريز را اقدامي موثر در تقويت و حمايت از هنرمندان دانست و ابراز داشت: علاوه بر خانه هنرمندان خانه شعر، خانه داستان، احداث و توسعه كتابخانه‌ها و قرائت‌خانه‌هاي عمومي، احداث ده‌ها خانه فرهنگ و اجراي طرح فرهنگسراي بزرگ تبريز مورد توجه برنامه‌ريزان فرهنگي شهرداري تبريز قرار گرفته است.
اين مسئول از راه‌اندازي موزه تاريخ شهر و شهرداري، احداث پارك موزه دفاع مقدس، نصب تنديس و ائلمان‌هاي ويژه شهدا و سرداران جنگ خبرداد و يادآور شد: احداث سقاخانه‌هاي متعدد در سطح شهر به نام مبارك شهدا توانسته در زنده نگه داشتن نام شهدا در ميان مردم موثر باشد.
شهردار تبريز در ادامه خاطرنشان كرد: در آينده نزديك طرح دروازه قرآن در يكي از ورودي‌هاي تبريز برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شود.
وي از تداوم برگزاري جشنواره فرهنگي تابستاني تبريز خبرداد و افزود: برگزاري جشنواره‌ها و يادنامه‌هاي فرهنگي ادبي نظير شمس تبريزي، مولانا، شهريار، پروين اعتصامي و تجليل از زنده‌نامان تبريز از جمله برنامه‌هايي است كه با هدف گراميداشت اصحاب فرهنگ، هنر و مذهب صورت مي‌گيرد.
نوين همچنين از برگزاري يادواره‌هاي متعدد شهدا در تبريز خبرداد و اذعان داشت: شهرداري تبريز تلاش كرده تا در تمام برنامه‌هاي فرهنگي مشاركت و همراهي داشته و در برگزاري و برپايي جشنواره‌هاي فرهنگي هنري استان حضوري فعال داشته باشد
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروژه های بزرگ شرکت بین المللی توسعه ساختمان در تبریز

برج 42 طبقه تجاری تفریحی اداری ائل گلی تبریز شرکت بین المللی توسعه ساختمان با همکاری دو شرکت صاحب نام زیر مجموعه خویش که سابقه خوشی در عرصه ساخت و ساز از خود به جا گذاشته اند به نامهای شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه با سوابقی همچون شهرک مدرن ویلائی رشدیه تبریز و .. و شرکت بلند مرتبه ساز A.S.P با سوابقی همچون برج 54 طبقه بین الملل تهران و برج بانک صادرات تهران و...... اقدام به طراحی و ساخت یکی از منحصر به فردترین پروژه های خویش در تبریز کرده است.این شرکت با سرمایه گذاری 1300 میلیارد ریالی خویش برج تجاری تفریحی اداری ائل گلی تبریز را در 42 طبقه در یکی از بهترین نقاط شهر تبریز در زمینی به مساحت 10000 متر مربع در دست احداث دارد.هم اکنون پروژه در مرحله ازمایشات مکانیک خاک و گودبرداری قرار دارد.
برج ائل گلی با مساحت زیربنای کل 92000 متر مربع با تعداد 320 واحد در 42 طبقه با کاربریهای سه گانه در مدت 3 سال شمسی احداث و به بهره برداری خواهد رسید.
تصاویر و مشخصات تکمیلی برج در اینده ای نزدیک در همین وبلاگ در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت
این شرکت همچنین پروژه های زیر را در کلانشهر تبریز در دست احداث دارد:
برج مسکونی سپیدار در 24 طبقه
مبلغ سرمايه گذاري : 180 ميلياردريال
مدت زمان اجراء: 2 ساله
مساحت زيربناي كل: 26.000 مترمربع
عرصه: 3915 متر مربع
تعداد واحدها : 102 واحد مسكوني
تعداد طبقات:24 طبقه
نوع كاربري: برج مسكوني
محل پروژه: آذربايجان شرقي- تبريز- خيابان گلكار (پشت مجتمع رفاهي ، تفريحي پتروشيمي تبريز)
مجتمع اداری تجاری شهریار
مبلغ سرمايه گذاري : 115 ميليارد ريال
مدت زمان اجراء: دوسال
مساحت زيربناي كل: 11.600 مترمربع
عرصه: 1504 مترمربع
تعداد واحدها : 57 واحد
تعداد طبقات: 15 طبقه
نوع كاربري: اداري وخدماتي
محل پروژه: آذربايجان شرقي- تبريز- رویروی برج بلور
مجري: شركت بين المللي توسعه ساختمان (سهامي عام) و شركت شهروخانه سازي باغميشه تبريز
باغ وزیر
مبلغ سرمايه گذاري : 2846 ميليارد ريال
مدت زمان اجراء: سه سال
مساحت زيربناي كل: درحدود 379.500متر مربع
عرصه:248.000متر مربع
نوع كاربري: مجتمع مسكوني
محل پروژه: آذربايجان شرقي- تبريز- جنب مجتمع رفاهي پتروشيمي تبريز
مجري: شركت بين المللي توسعه ساختمان (سهامي عام) و با مشاركت شهرداري تبريز
شهرک ویلائی طلائیه
مبلغ سرمايه گذاري : 168 ميليارد ريال
مدت زمان اجراء: چهار سال
مساحت زيربناي كل: 653.372 متر مربع (شامل:مسكوني544.629متر مربع آموزشي 54.742 متر تجاري و خدماتي 8.137 فرهنگي 10.356 درماني 7.767 ورزشي و رفاهي 27.741)
عرصه: 140 هكتار
نوع كاربري: آماده سازي زمين بر اساس اصول شهر سازي (تجاري ، اداري ، خدماتي ، فرهنگي ، ورزشي ، رفاهي )
محل پروژه: آذربايجان شرقي- تبريز- جنب نمايشگاه بين المللي تبريز
مجري: شركت بين المللي توسعه ساختمان (سهامي عام) و با مشاركت شهرداري تبريز
شهرک توریستی تفریحی
مبلغ سرمايه گذاري : مبلغ سرمايه گذاري 690 ميلياردريال
مدت زمان اجراء: دوسال
مساحت زيربناي كل: 98.586 متر مربع
عرصه:30 هكتار
نوع كاربري: تجاري ، اداري ، خدماتي ، فرهنگي ، ورزشي ، رفاهي
محل پروژه: آذربايجان شرقي- تبريز–شهرك رشديه
مجري: شركت بين المللي توسعه ساختمان (سهامي عام) و شركت شهروخانه سازي باغميشه تبريز
شهرک رشدیه 2
مبلغ سرمايه گذاري : مبلغ سرمايه گذاري 2.366 ميليارد ريال
مدت زمان اجراء: يكساله
مساحت زيربناي كل: 315.478
عرصه: 47.7 هكتاري
تعداد واحدها : - شامل 360 واحد ويلائي و 822 واحد آپارتماني
نوع كاربري: آماده سازي زمين بر اساس اصول شهر سازي (مسكوني- تجاري – اداري )
محل پروژه: آذربايجان شرقي- تبريز- فاز2 شهرك رشديه
مجري: شركت بين المللي توسعه ساختمان (سهامي عام) و شركت شهروخانه سازي باغميشه تبريز
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز




مجتمع مسکونی امیدیه تبریز

مکان:5کیلومتری جاده تهران جنب نمایشگاه بین المللی تبریز

زمان بهره برداری: سال 91








مجتمع تجاری ، تفریحی اطلس

توضیحات:شامل واحد های تجاری و اداری،رستوران های ملل ،شهر بازی سرپوشیده ، مرکز خرید و ... با سرمایه گذاری بخش خصوصی (شرکت ایران اطلس و شخص مهندس عبدالحسین رهبر)

مکان:فلکه همافر-پایین تر از کنسولگری ترکیه-روبه روی آپارتمان های نگین

زمان بهره برداری: سال90






مجتمع تجاری آیسان تبریز

توضیحات: دو برج 47 طبقه همراه با پارک آبی ، شهر بازی سرژوشیده، سینما ، رستوران و انواع کافی شاپ ها و فست فود ها و...

مکان:محل ترمینال قدیم

زمان بهره برداری:تخمینی سال 91








مجتمع تجاری آسیا (هتل 7 ستاره)

توضیحات: در فضایی یالغ بر 20 هکتار و سه برج 58 طبقه و هتل 7 ستاره همراه با بزرگترین شهر بازی سرپوشیده کشور ، شعبات مارک های معتبر پوشاک دنیا رستوران های ملل و انواع کافیشاژ ها فست فود ها و... با سرمایه 2000 میلیار تومان بخش خصوصی (تبریزیه ساکن آمریکا)

بزرگترین و پر هزینه ترین پرژه ساختمانی کشور

مکان: محل پارک باغلار باغیه کنونی

زمان بهره برداری: سال90





TABRIZ TRADE CENTER









برج سایکو

مکان: الگلی







برج شهران

توضیحات: دارای امکانات هتل 4 ستاره برای ساکنان، استخر،جکوزی، فرودگاه هلیکپتر، سالن چند منظوره، امکانات فرهنگی ورزشی و...

مکان: کوی گلشهر و خیابان منتهی به بیمارستان شهدا









تالار شهر کلانشهر تبریز







مرکز تجارت جهانی ایران-تبریز

توضیحات: مرکز تجارت جهانی تبریز دارای 4 برج اداری و یک برج رادیویی (برجی شبیه برج میلاد تهران البته به مانند برج میلاد دارای طراحی ساده نبوده و طرح پیچیده تری نسبت به این برج دارد.) و برج دوقلوی مرکزی در 56 طبقه.

زمان بهره برداری: سال 92

میتوانید با مراجعه به سایت www.wtc-tabriz.com اطلاعات کاملتری در رابطه با این پرژه بزرگ به دست آورید.







احیای الگوی نقش جهان اصفهان در تبریز

توضیحات: همونطور که قبلا هم گفته شده میدان نقش جهان اصفهان از روی میدان صاحب الامر تبریز ساخته شده که باستانشناسان در حال بیرون کشیدن و بازسازی این بنای عظیم از زیر خاک میباشند.





اجرای فاز دوم رشدیه (برج ساز)

توضیحات: رشدیه یکی از شهرک های مدرن کشور به حساب می آید که معماری مدرن و زیبا این شهرک را در سطح زیباترین شهرک های دنیا قرار داده هم اکنون فاز دوم این شهرک که اکثرا برج های بلند مرطبه خواهد بود شروع شده و در حال ساخت میباشد از امکانات این شهرک مدرن میتوان به مجتمع های تجاری لوکس ، شهرک توریستی و ... اشاره کرد.







اجرای خط دوم متروی تبریز

توضیحات:بعد از خط اول متروی تبریز که به اندازه 6 کیلومتر آن آماده بهره برداری میباشد و در صورت ورود واگن شروع به کار میکند خط دوم متروی تبریز باسرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد سرمایه گذار طرح که یک قزوینیه ساکن انگلیس است انگیزه خود را از این سرمایه گذاری موقعیت مطلوب تبریز و ترک بودن ایشون و اینکه تبریز مرکز ترک های ایران می باشد بیان کرد.



هتل 5 ستاره لاله باغمیشه (داخل باغ قارتال)

توضیحات: این هتل توسط سرمایه گذار ترکیه ای (آقای پولاد) داره ساخته میشه و دارای مجتمع تفریحی هم هست.





مجتمع ارک

مکان:میدان فهمیده

:زمان بهره برداری: تخمینی 91






مجتمع تجاری بلوار

توضیحات: این مجتمع طوری طراحی شده که برای دسترسی به طبقات از پله استفاده نشده و کاربر با عبور از سالن و بازدید از مغازه ها به صورت مارپیچ به طبقات مختلف وارد میشود.

مکان: بلوار 29 بهمن

زمان بهره برداری: تخمینی 91





مجتمع تجاری ایـپـک

توضیحات: همانطور که ازتصویر پیداست مجتمع از ساختمان هایی که با پل به هم متصل هیتند تشکیل شده وسط این مجتمع دارای آبنما ها و المان های زیبایی می باشد که احتمالا تالار شهر کلانشهر تبریز (که طرح برگزیدهاش را در پست قبلی معرفی کرده بودم) در این محل ساخته خواهد شد و همچنین یکی از بزرگترین و زیباترین ایستگاه های مترو در این مکان در حال ساخت میباشد.(اکثر ساختمان ها ساخته شده و تقریبا مراحل پایانی کار را سپری میکنند).

مکان: چهار راه منصور

زمان بهره برداری: تخمینی 90







مجتمع بلور

توضیحات: این مجتمع با 26 طبقه (که طبقه آخر به صورت رستوران گردان میباشد) تقریبا به اتمام رسیده و انشاالله تا چند ماه آینده شاهد افتتاحش خواهیم بود

مکان: فلکه دانشگاه

زمان بهره برداری: تا چند ماه آینده


پروژه چهارراه منصور



برج تجاری اداری بهکار




تابلوی نصب شده در محل اجرای پروژه مرکز تجارت جهانی ایران-تبریز



پروه 300 واحدی مهر رشدیه



برج مسکونی ماهان در 25 طبقه



برج های شهریار



مکان: تبریز بلوار استاد شهریار

تاریخ آغاز پروژه:1387

تاریخ اتمام پروژه:1392

360 واحد در دو بورج 23 طبقه به مساحت 60000 متر


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
فاز دوم ائل گلی(ائل باغی)

فاز دوم ائل گلی(ائل باغی)

لیست پروژه های مشارکتی فاز دوم ائل گلی(ائل باغی)

ارائه شده در سومین همایش سرمایه گذاری



فاز دو ائل گلی که در امتداد مجموعه اصلی ائل گلی در حال احداث است با توجه به موقعیت مطلوب و وسعت زیاد آن در آینده ای نزدیک به یکی از تفرجگاههای اصلی مردم تبریز تبدیل خواهد شد .شهرداری تبریز از سال۸۸ طرح توسعه چهار برابری ائل گلی را با طرح های مختلف آغاز نموده و بدلیل اهمیت ویژه این پارک برای شهروندان تبریزی بر آن است تا چند سال آتی فضای سبز این پارک را به ۲۲۰ هکتار افزایش دهد که طی چند سال اخیر چندین هزار نهال در فاز دوم کاشته شده است .از سوی دیگر امکانات تفریحی و رفاهی برای پر رونق شدن این پارک در نظر گرفته شده است که در سومین همایش جذب سرمایه گذاری تبریز دهها پروژه برای توسعه این پارک پیشنهاد شده بود که به معرفی تک تک آنها میپردازم


۱-رستوران آبی

مکان پیشنهادی رستوران در بخش جنوبی سایت که موقعیت مطلوبی به حساب میرود میباشد که دید کلی به مجموعه ائل گلی و همچنین دریاچه مصنوعی خواهد داشت.مساحت زمین برای احداث این رستوران ۱۲۰۰ متر در نظر گرفته شده است.




۲-کافی شاپ

این کافی شاپ در ارتفاعات یکی از تپه های فاز دوم ائل گلی در فضایی به مساحت ۳۰۰ متر در نظر گرفته شده است




۳-باغ پرندگان

پروژه حاضر تحت عنوان باغ پرندگان یکی از فضاهای جذاب مجموعه به مساحت یک هکتار میباشد .فضای مورد نظر که در آن پرندگان کمیاب متعددی نگهداری خواهند شد در مجاورت مسیر اصلی پروژه در نظر گرفته شده است و به عنوان باغ حیات وحش زنده در فضاهای سبز و تفریحی مطرح میباشد





۵-آکواریوم تونلی

این آکواریوم تونلی در داخل دریاچه احداث خواهد شد که عمق آن تقریبا ۱۰ متر میباشد .مسیر منحنی شکل آکواریوم که در قطر دریاچه حرکت میکند ورودی اول را به ورودی دوم متصل میکند



۶-کمپینگ اقامتی

زمینی در حدود ۵۰۰۰ متر برای احداث ویلاهای اقامتی در نظر گرفته شده که ۲۹ واحد سوئیت دو طبقه با امکانات رفاهی برای مسافران در نظر گرفته شده است




۷-ویلا پارک

فضایی در حدودیک هکتار برای احداث ویلاهای کوهستانی اختصاص داده شده




۸-تله کابین

تله کابین ائل گلی حد فاصل ارتفاعات فاز دوم و ورودی فاز یک مجموعه احداث خواهد شد و در فازهای بعدی به پارک صائب تبریزی متصل خواهد شد





منبع :وبلاگ اقتصاد مرند(اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی ...)
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برج بلور تبريز

برج بلور تبريز

به گزارش نصر نیوز، برج بلور یکی از برج های زیبای کلانشهر تبریز است که در سال ۷۹ توسط دکتر علی اکبر صارمی (یکی از استادان با تجربه آرشیتکت کشور و منطقه) در ۲۵ طبقه سازه ای طراحی شد و از سال ۸۰عملیات ساخت این برج شروع شد و در سال ۸۶ به عنوان طرح نمونه سازه ای کشور نیز انتخاب شد.




. این برج در فلکه جانبازان(دانشگاه تبریز) و در بین خیابان امام و بلوار استاد شهریار واقع شده و جلوه زیبایی به این میدان داده است.




برج بلور تبریز یکی اولین برجهای بالای ۲۰ طبقه میباشد که مقارن با سال ۱۳۷۹ طراحی آن توسط دکتر علی اکبر صارمی (یکی از استادان با تجربه آرشیتکت کشور و منطقه) انجام شد و نقشه های پروزه طراحی شد و در سال ۸۰-۸۱ عملیات ساخت آن شروع شد
این برج در سال ۱۳۸۶ به عنوان طرح برتر معماری سال از بین ۱۲۰ طرح ارائه شده انتخاب شد .این برج یکی از شاهکارهای معماری دکتر صارمی محسوب میشود
مشخصات برج:


برج ۲۵ طبقه بلور شامل بخشهای مختلف تجاری رفاهی و اداری و غذا خوری خواهد بود که شامل:


  • سه طبقه مرکز خرید بسیار لوکس با آبنمای هوشمند داخل مرکز خرید و داشتن ۲۲۰ واحد تجاری
  • سه طبقه پارکینگ طبقاتی زیر زمینی
  • ۲۰ طبقه اداری خدماتی
  • سالن همایش و سینما در طبقه۲۴
  • رستوران گردان در طبقه ۲۵ برج که جلوه زیبایی از شهر را بصورت چرخان در معرض دید مهمانان قرار میدهد
  • ۲۰ مورد فست فود
  • ۴دستگاه آسانسور شیشه ای و عادی
  • ۱۰ دستگاه پله برقی
وزیر مسکن در سفر بهمن ماهشان به تبریز وعده افتتاح برج بلور را در سوم خرداد ۸۹ داده بودند که متاسفانه تا کنون عملی نشده
در مراجعه اخیر بنده به دفتر سازمان عمران شمال غرب زمان افتتاح برج بلور را دهه فجر و نهایتا تا نوروز۹۰ اعلام کردند که طبق اعلام مسئول پروزه عملیات تجهیز مجتمع بصورت شبانه روزی و در ۲ شیفت کاری انجام میشود​
یکی از بهترین کارهای انجام شده برای این برج خرید پروزکتور های تلسکوپی و نور افکنهای هوشمند متحرک جهت نصب در طبقه فوقانی برج میباشد که جلوه منحصر به فردی به برج و آن منطقه شهر خواهد داد.
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پروژه تجاری ، تفریحی ، خدماتی و اداری آیسان (باغ گلستان)

پروژه تجاری ، تفریحی ، خدماتی و اداری آیسان (باغ گلستان)

حدود ۲ سال قبل شرکت سرمایه گذاری برج نما طرح احداث برجهای دوقلوی تجاری تفریحی خدماتی آیسان را جهت احداث در بافت تاریخی و فرسوده گلستان به شهرداری تبریز پیشنهاد نمود و با ارائه نقشه و امکانات پروژه باعث خوشحالی بی نهایت شهروندان تبریزی از احداث چنین مرکز مدرنیته ای شد.این خوشحالی با کلنگ زنی پروژه در بهمن ماه ۸۸ چند برابر شد چرا که شهروندان احداث چنین مجتمع رویایی را عملی میدیدند.اما از کلنگ زنی پروژه آیسان تا کنون که نزدیک به یک سال میگذرد تنها پیشرفت پروژه مربوط به خاک برداری اراضی تحت تملک این پروژه میباشد که کم کم نا امیدی شهروندان از عدم احداث چنین پروژه عظیمی بوجود می آمد.
تا اینکه شهرداری تبریز پیشنهاد انتشار اوراق مشارکت پروژه آیسان را به بانک مرکزیپیشنهاد نمود تا با تامین اعتبار لازم عملیات احداث برجهای دو قلو سرعت بگیرد
براي پروژه چندمنظوره آيسان در زميني با زيربناي ۴۴۵ هزار مترمربع طراحی شده و در ساخت مجموعه از سيستم‌هاي نوين و پيشرفته ساختمان‌سازي استفاده خواهد شد.
همچنين اين پروژه در زميني به مساحت 40 هزار مترمربع و با زيربناي ناخالص 445 هزار مترمربع مشتمل بر دو برج
۳۷ و ۴۷ طبقه با سه طبقه بخش‌هاي تاسيساتي که برج اول اداري به مساحت 44 هزار و 541 مترمربع مفيد و برج دوم به مساحت 21 هزار و 821 مترمربع خدماتي و هتل آپارتمان به مساحت 24 هزار و 150 مترمربع خواهد بود که داراي دو طبقه پارکينگ در زيرمجموعه برجها و ۵ طبقه پارکينگ طبقاتي در هر برج ،مراکز خرید جمعا با 3 هزار و 821 واحد شامل غرفه‌هاي تجاري و 20 هزار و 136 مترمربع فرهنگي سينمايي گالري موزه و رستوران‌هاي کورت‌فود، فست‌فود، کلاسيک، کافي‌شاپ و طبقه ششم به مساحت 17 هزار مترمربع شهربازي سرپوشيده و 16 هزار مترمربع پارک آبي با دستگاه‌هاي مدرن و پيشرفته احداث مي‌شود.
برآورد ريالي
۸۰۰ ميليارد توماني آن توسط سرمايه‌گذار و انتشار اوراق مشارکت
تامین خواهد شد و پيش‌بيني شده در طي پنج سال آتي کمک قابل توجهي به اقتصاد شهر و امور گردشگري و فرهنگي کند.
امکانات مجتمع تجاری خدماتی تفریحی آیسان

  • ۲ برج تجاری -تفریحی در ۳۷و ۴۷ طبقه
  • طبقه پارکینگ
  • ۷طبقه مرکز خرید جمعا با 3 هزار و 821 واحد تجاري
  • طبقه هتل آپارتمان و مراکز اقامتی
  • طبقه آخر قسمت مشترک برجها شهر بازی سرپوشیده به مساحت۱۷۰۰۰متر مربع
  • پارک آبی و استخر و سونا با دستگاه‌هاي مدرن و پيشرفته به مساحت 16 هزار مترمربع
  • مجتمع های سينمايي شامل۵ سالن سینما و سالن همایش
  • گالري موزه و رستوران‌هاي کورت‌فود، فست‌فود، کلاسيک، کافي‌شاپ در طبقات آخر برج

    تن


































مجتمع توریستی تفریحی ICON تبریز

کارفرما و سرمایه گذار: شرکت سرمایه گذاری ساختمانی برج نما اقای عشاق و شرکا
نظارت و اجرا:شرکت ‍‍‍‍CCL
تعداد طبقات:۲ برج ۳۸ طبقه و مرکز تجاری تفریحی مشترک دو برج در ۱۰ طبقه
مساحت طبقات:400000 متر مربع
مکان:محل ترمینال قدیم تبریز
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برج تجاری بلوار

برج تجاری بلوار

مجتمع تجاری-اداری بلوار با پیشرفت ۷۰٪ تا تابستان سال۹۱ تکمیل میشود

پروژه تجاری اداری بلوار با ۱۲ طبقه در زمینی به مساحت ۱۱۹۱۶ متر مربع در حد فاصل بزرگراه استاد شهریار و بلوار۲۹ بهمن واقع شده است. این بنا دارای ۱۲۰ واحد تجاری در ۴ طبقه و ۶۰ واحد اداری در ۶ طبقه و پارکینگ با گنجایش ۱۱۵ خودرو در دو طبقه زیرین است




پارکینگ این مجتمع در هر طبقه گنجایش۱۱۵ خودرو را دارد که دسترسـی به آن از طریق ۲ دستگاه آسانسور و یک راه پله تعریف شده است.همچنین فضای تهی مرکزی "void" موجب تامین دید گسترده واحدهای تجاری و اداری نسبت به همدیگر می شود.


ویژگی برجسته ی مجتمع ، نحوه ارتباط طبقات با یکدیگر است. که در آن ضمن تامین ارتباط عمودی طبقات از طریق۶ دستگاه پله برقی و ۲ دستگاه آسانسور شیشه ای مشرف به وید ، طبقات با شیب ملایمی به هم مرتبط اند.


همچنین از دیگر ویژگیهای این مجتمع می توان به : همجواری بابزرگراه استاد شهریار شاهراه ارتباطی شرق و غرب شهر وبلوار ۲۹ بهمن شاهراه دیگراتصالی آبرسان و دانشگاه به ائل گلی و دیگر شهرکهای شرقی شهر و نیر قرار گرفتن در مجاورت ایستگاه شماره۶ مترو اشاره کرد


این مجتمع تجاری با پیشرفتی نزدیک به ۷۰ درصد تا تابستان سال91 تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید
جدیدا دو باب از مغازه های این مرکز خرید تکمیل و پیش فروش شده اند که شعبه هایی از دفاتر هواپیمایی ترکیش ایرلاین و تور گردشگری باز شده اند.

نکته منحصر بفرد این پروزه معماری بسیار زیبای آن است که در سال ۸۸به عنوان سومین طرح برگزیده معماری تبریز انتخاب شده بود.



















 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برج شهران تبريز

برج شهران تبريز

تبریزیها اگر طی ۲/۳ سا ل ا خیر گذرشا ن از کوی گلشهر و خیابان منتهی به بیمارستان شهداء افتاده باشدحتما متوجه کارگاه ساختمانی برج شهران ( واقع در جنب بیمارستان) شده اند. برج ۳۶طبقه شهران تبریزبنا به روایتی بلندترین برج مسکونی غرب کشور و بنا به روایتی بلندترین و مدرنترین برج مسکونی ایران (به غیر از تهران)خواهد بود بنا در موقعیت بسیار ممتازی قرار گرفته و امکاناتی در حد یک هتل چهار ستاره برای ساکنینش تدارک دیده شده باند فرود هلیکوپتر ، ۸ خط آسانسور سریع ، طبقه امن جهت بهره برداری در حوادث غیر مترفبه ، ،سیستم اعلام و ا طفاء حریق ، سا لن اجتماعات ، تالار چند منظوره ، لابی مشترک ، استخر- سونا - جکوزی ، ا مکانات ورزشی-آموزشی و.... از جمله مواردی است که برای راحتی ساکنین برج در نظر گرفته شده




















 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
موزه منطقه ای آذربایجان

موزه منطقه ای آذربایجان

This will be the largest local museum in the country
date proposed: 2006
Construction start date: 2010
Total Area: 20 000 m2
Building Area: 12 000 m2
Location: Golkar blvd - Shahriar st
Investment: 70 billion Rials
Estimated Completion Date: 3 years





موزه منطقه ای آذربایجان از سال۸۵ و در زمان ریاست مهندس عبادی مطرح شد .این موزه بعد از سالها دربهمن ماه سال ۸۸با حضور مسئولین کشوری کلنگ زنی شد ولی بعد از گذشت یک سال رکود عملیات ساخت آن از چند ماه اخیر شروع شد



این موزه بزرگ با مساحت 20 هزار متر مربع و زیربنای 12 هزار متر مربع بزرگترین موزه منطقه ای خواهد بود. که در بلوار گلکار -خ استاد شهریار-روبروی پارک مینیاتبریز در دست احداث میباشد.



این موزه از بخشهای زیر تشکیل خواهد یافت: موزه بزرگ در دو طبقه -انبار امن، سالنهای سخنرانی و
کنفرانس، آزمایشگاههای تخصصی و کارگاههای مرمتی و انبار مجهز برای موقع ضروری

برای ساخت این موزه با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال 3 سال پیش بینی شده که بودجه و زمان منطقی و معقولی برای چنین پروژه عظیمی به حساب می آید
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کاخ موزه فرش تبریز

کاخ موزه فرش تبریز

بیستمین موزه تبریز بنام کاخ موزه فرش احداث میشود

تبریز رکورد دار بیشترین تعداد موزه در کشور(بعد از تهران)

فرش تبریز یکی از زیباترین فرشهای جهان



دست آفريده هاي پرنقش و نگار ايراني ره آورد زندگي پر تلاش زنان و مرداني است كه با شوريدگي نگاره ها و گرمي رنگ دلهاي پاك اين هنر آفرينان ممذوج شده است.

در اين دست بافته ها راه و رسم كهن و سنت دورنمايه هر نقش پردازي است كه جهاني براي آفرينش دارد. اين دست آفريده هاي خواب دار گره خورده كه قالي ايران نام دارد، آئينه تمام نمايي از هنر و تمدن ايراني و اسلامي است.


قديمي‌ترين فرش شناخته شده در جهان قالي 2500 ساله پازيريك است كه در 1949 م‌، در جنوب سيبري كشف‌شد و آن را بافت ايران در دوره هخامنشي دانسته‌اند. آشكار است كه قالي‌بافي در ايران در دوره هخامنشي وجود داشته و در قرن پنجم پيش از ميلاد، دوره‌اي طولاني از تكامل را پشت‌سر گذاشته است.





فرش تبریز عمري به درازاي تاريخ، هنر و فرهنگ ايراني دارد و شناخت جهانيان از قالي تبریز و ستودن آن ناشي از تلاش و شوريدگي مردماني است كه ذوق هنري را با جاذبه هاي پررمز و راز هنر ملي درآميختند.


فرش ايراني داراي دوره هاي متفاوتي است كه بارزترين آن از عهد هخامنشي (فرش پازيريك) شروع شده و در دوره صفويه 907-1135 ه. ق به اوج خود رسيده است. در اين دوره اوج شكوه و اعجاب هنر قالي بافي ايران آغاز مي شود. اكثر قالبهاي نفيس در موزه هاي جهان كه از استادي ايرانيان در نقش، رنگ و بافت نشان دارد ثمره تلاش بافندگان و طراحان قالي ايران در اين دوره است.

فرش تبریز پيوسته به عنوان يكي از اصيل‌ترين هنرها مورد توجه بوده و طيف وسيعي از طرح‌ها و نقوش زيبا را در برداشته است‌. در ميان قالي‌ها با طرح‌هاي گوناگوني كه در آن‌ها به كار گرفته شده‌، قالي‌هاي تصويري جايگاه ويژه‌اي دارند. بافت اين قالي‌ها اواخر سده نهم هجري مجدداً آغاز شد و تا به امروز ادامه يافته است‌



در زمان شاه اسماعيل و شاه طهماسب آذربايجان و تبریز بزرگترين مركز قاليبافي ايران بود. بازرگانان تبريز از اواسط دوره قاجاريه ببعد كوشش چشمگيري در رونق صادرات فرش داشته اند كه در تاريخ فرش ايران فراموش نشدني است. نقشه هاي رايج در اين شهر انواع طرحهاي شاه عباسي، ماهي درهم، درختي، گلداني، اسليمي، لچك ترنج افشان شكارگاه، شيخ صفي، قوبا و گل فرنگ است.



چشم انداز هاي فرش دست بافت تبريزي از جنبه هاي گوناگون فرهنگي، هنري، اقتصادي با فرهنگ مردمان اين بوم گره خورده است. از اين رو ايجاد گنجينه اي فعال جهت نمايش فرشهاي منحصربفرد آذربايجان و خصوصاً تبريز جهت معرفي انواع شيوه ها و طرح هاي فرش منطقه در طي قرون گذشته بسيار ضروري مي نمايد.


(نمونه ای از تابلو فرشهای تبریز)

با توجه به شان فرهنگي والايي كه مسجد كبود و موزه آذربايجان دارد احداث موزه فرش در اراضي اطراف اين بناي گرانقدر صورت می گیرد.





ساختمان موزه فرش تبریز معماري شكيل و چشم‌گيري خواهد داشت كه آذين‌هاي نماي بيروني آن شبيه به دار قالي است‌. سطح نمايشي موزه مساحتي برابر 3400 مترمربع را در بر مي‌گيرد كه شامل چهار طبقه تالارخواهد بود و براي نمايش انواع قالي‌هاي دست بافت و گليم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
۱.تالار طبقه هم‌كف به نمايشگاه و فروشگاه دايمي-
۲.تالار طبقه اول به موزه فرشهای دست باف عصر معاصر
۳.طبقه دوم به نمایشگاه تابلو فرشهای زیبا و بی مانند تبریز و سردرود
۴.طبقه سوم به موزه فرشهای با عمر بالای ۱۰۰ سال و تالار همایش مجموعه






در موزه فرش انواع گليم‌ها و فرش‌هاي دست بافت‌، با توجه به مرغوبيت و قدمت آن‌ها و با در نظر گرفتن ويژگي‌هاي قالي ايران از لحاظ رنگ آميزي‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالي بافي حفظ و نگه‌داري خواهد شد.


هم‌چنين براي استفاده از بازديدكنندگان موزه‌، فيلم‌ها و اسلايدهايي در زمينه قالي‌بافي و گليم و هنرهاي دستي ايران در سالن نمايش موزه به نمايش در خواهد آمد.


این موزه در بافت سنتی کلانشهر تبریز و در خیابان خاقانی و در جوار مسجد کبود در خال احداث است



شایان ذکر است با گذشت ۶ ماه از کلنگ زنی پروژه عملیات خاک برداری پروژه به اتمام رسیده و پی ریزی و فونداسیون طرح در حال اجراست.






پیش بینی میشود تا پایان سال ۹۱ این موزه تکمیل شده و تعداد موزه های تبریز به رقم ۲۰ موزه برسد که از لحاظ تعداد موزه تبریز اولین شهر خواهد شد و با داشتن ۲۰ موزه به عناوین مختلف بیشترین تعداد موزه را خواهد داشت.

World Trade Center of Iranian Carpet
















 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مرکز همایش های بین المللی کشور درتبريز

مرکز همایش های بین المللی کشور درتبريز

با اختصاص 450 میلیارد ریال توسط شهرداری تبریز، عملیات ساخت بزرگترین مرکز همایش های بین المللی کشور در محل پارک شمیم پایداری آغاز شد.



شهردار تبريز گفت: خدمات و اقدامات فرهنگي شهرداري و شوراي اسلامي شهر تبريز طي سه چهار سال اخير قابل مقايسه با ديگر شهرها و استان*هاي كشور نيست.

زیربنا: ۳۰۰۰۰ متر مربع

این تالار دارای یک سالن آمفی تئا*تر ۱۵۰۰ نفره، ۲ سالن همایش ۲۵۰ نفره، ۵ سالن جلسه و ۴ سالن تئا*تر می*باشد.



خبرگزاری شهریار به نقل از روابط عمومي شهرداري تبريز گزارش داد، مهندس نوين در مراسم كلنگ*زني مركز همايش*هاي بين*المللي تبريز با اعلام اين كه شهرداري تبريز در سال*هاي اخير گام*هاي بلندي در راستاي ايجاد و توسعه فضاهاي فرهنگي برداشته افزود: طراحي و احداث 18 سالن و سوله چند منظوره ورزشي ، برگزاري نمايشگاه*هاي متعدد و مختلف ، راه*اندازي موزه شهر ، برگزاري يادواره*ها و بزرگداشت*ها ، برپايي هفته*هاي فرهنگي هنري در داخل و خارج شهر و كشور ، راه*اندازي خانه*هاي تخصصي در حوزه*هاي مختلف فرهنگي ، هنري ، احداث بيش از 15 كتابخانه ، پنج فرهنگسرا و بسياري اقدامات ديگر همگي كار فرهنگي به شمار مي*روند و كساني كه عملكرد و اقدامات فرهنگي شهرداري تبريز را زير سوال مي*برند بهتر است بدانند كه كارهاي فرهنگي انجام گرفته از سوي شورا و شهرداري در سال*هاي اخير قابل مقايسه با ديگر شهرها نيست.

وي شهرداري تبريز را پيشگام تمامي دستگاه*هاي اجرايي در اجراي طرح*ها و برنامه*هاي فرهنگي اعلام و خاطرنشان كرد: شهرداري در اين بخش بيش از ديگر دستگاه*هاي متولي و اصلي فعاليت داشته است.

شهردار تبريز در ادامه حل و رفع مشكلات فرهنگي و اجتماعي را وظيفه خانواده*ها و نهادهاي فرهنگي مسوول دانست و افزود: شهرداري نيز تلاش مي*كند با احداث و توسعه مكان*ها و فضاهاي فرهنگي ، بسترهاي لازم براي تحقق اين امر را فراهم نمايد.



شهردار تبريز افزود: امروز شهرنشيني كالبدي از شهرنشيني فرهنگي جلو افتاده و بالغ بر يك ميليون و هشتصد هزار شهروند تبريزي با فرهنگ و آداب و رسوم متنوع در اين شهر زندگي مي*كنند و اين تنوع و تعدد فرهنگ*ها نيازمند مديريت و هدايت مناسب فرهنگي مي*باشد.

مهندس نوين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به توان خدمتي و برنامه*ريزي شهرداري در حوزه فرهنگي اجتماعي خاطرنشان كرد: شهرداري تبريز طي سال*هاي اخير از مرحله شعار خارج شده و با اجراي طرح*ها و برنامه*هاي متعدد و صرف صدها ميليارد ريال اعتبار توانمندي خود در حوزه مديريت فرهنگي را به اثبات رسانده است.

شهردار تبريز تشكيل و راه*اندازي سازمان فرهنگي هنري و معاونت اجتماعي فرهنگي شهرداري را در راستاي هدايت و مديريت برنامه*هاي فرهنگي شهرداري ارزيابي و خاطرنشان كرد: با تلاش اين دو مجموعه شهرداري تبريز توانسته است به بخش اعظمي از نيازهاي فرهنگي ، هنري و اجتماعي جامعه پاسخ دهد.

وي افزود: اين اقدامات درحالي از سوي شهرداري به مرحله اجرا و انجام رسيده كه متولي اصلي فرهنگ شهرداري نيست.

وي همچنين با اشاره به دلايل احداث مركز همايش*هاي بين*المللي تبريز گفت: فكر احداث چنين مجموعه*اي از سال 86 مطرح بود چراكه خلاء يك مركز پيشرفته بين*المللي براي برگزاري و اجراي همايش*ها احساس مي*شد.

شهردار تبريز با اشاره به ويژكي*ها و مشخصات اين مركز افزود: بزرگ*ترين مركز همايش*هاي بين*المللي تبريز با زيربنايي به وسعت 30 هزار مترمربع و با كاربري*هايي چون آمفي تئاتر 1500 نفري ، دو سالن همايش مجزا هركدام با ظرفيت 250 نفر ، پنج سالن جلسه ، چهار سالن تئاتر ، سالن پاويون و امكانات ديگر با اعتباري بالغ بر 450 ميليارد ريال احداث خواهد شد.



با اختصاص 450 میلیارد ریال توسط شهرداری تبریز، عملیات ساخت بزرگترین مرکز همایش های بین المللی کشور در محل پارک شمیم پایداری آغاز شد.

خبرگزاری شهریار به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز گزارش داد، مهندس اسحقی معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز با اعلام این خبر گفت: مرکز همایش های بین المللی تبریز جزو برنامه های تبریز 90 بود و لی تاکنون عملیات اجرایی آن بنابه دلایلی آغاز نشده بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تاکید مهندس نوین شهردار تبریز در اجرای هرچه سریع تر این مرکز گفت: مرکز همایش های بین المللی تبریز بزرگترین پروژه فرهنگی کشور در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه بیش از 450 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه عظیم شهری اعتبار در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: این مرکز از نظر طراحی و اجرای پروژه در کشور بی نظیر بوده و افتخاری دیگر برای شهر تبریز خواهد بود.

مهندس اسحقی در ادامه با اشاره به مشخصات پروژه مرکز همایش های بین المللی تبریز گفت: این مرکز در 30 هزار متر مربع و دارای آمفی تئاتر با ظرفیت 1500 نفر، 2 سالن همایش هرکدام با ظرفیت 250 نفر،5 سالن جلسه،4 سالن تئاتر،برخورداری از صحنه نمایش با سه بال متحرک که در کشور بی نظیر است،دارا بودن استانداردهای حرفه ای سینما و تئاتر، داشتن قابلیت های مورد نیاز جهت آموزش دانشجویان تئاتر برای اولین بار در کشور، سالن پاویون جهت تشریفات خاص و میهمانان ویژه و سالن های تئاتر با فضای کوچک جهت اجراهای حرفه ای، پارکینگ باز و سزپوشیده با گنجایش 1500 خودرو،رستوران بزرگ از مهمترین مشخصه های مرکز همایش های بین المللی تبریز است.
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مرکز خرید پل بازار تبریز (اولین پل بازار کشور ) با ۱۲۰ واحد تجاری

مرکز خرید پل بازار تبریز (اولین پل بازار کشور ) با ۱۲۰ واحد تجاری

یکی از پروژه های زیبا و منحصر بفرد در تبریز پروژه پل بازار آذربایجان واقع در مقابل دانشگاه تبریز میباشد



این پروژه در سال ۱۳۷۲ بطور بسیار زیبا و وسیع طراحی شده بود که طول این پل بیش از دو کیلومتر پیش بینی شده بود.در آن زمان قرار بر این شده بود که این پل بازار بصورت رینگی دور محدوده چهارراه آبرسان اجرا شود .بطوری که از مقابل دانشگاه شروع شده و بعد از گذر از بلوار ۲۹ بهمن و سپس بزرگراه استاد شهریار با گذر از کوچه حسن به کلانتر کوچه وصل شده و بعد از گذر از کلانتر کوچه به خیابان امام و سپس از کوی بزرگمهر رد شده به کنار پارک طوبی رسیده و بعد از گذر از بزرگراه آزادی از طریق گلباد و مقابل بیمارستان امام به نقطه شروعش وصل شود.



پل بازار آذربایجان بعد از کوچک سازی هم اکنون از بالای بزرگراه استاد شّهریار و بلوار۲۹ بهمن گذر میکند.این پل در انتها به پارک مسافر منتهی میشود



این پل بازار دارای ۸ پله برقی و سه دستگاه آسانسور شیشه ای می باشد و از ۴ قسمت زیر تشکیل شده است


۱.قسمت ابتدایی که از طرف بلوار ۲۹ بهمن شروع میشود



۲.قسمت مرکزی استوانه ای شکل پل که شامل۳طبقه تجاری است که در بالای مهرانه رود ساخته شده است



۳. قسمت سوم پل که از بالای بزرگراه استاد شهریار عبور می کند

۴.قسمت انتهایی پل که در داخل پارک مسافر در حال احداث است و شامل ۵ طبقه است




















پس از 17 سال انتظار؛
مرکز خرید جواهر تبریز به بهره برداری رسید



س از 17 سال انتظار، و به همت شهرداری تبریز مرکز خرید جواهر تبریز مدرن ترین مجموعه تجاری رفاهی شهر افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، در مراسم بهره برداری از این پروژه بزرگ عمرانی خدماتی ، مهندس نوین شهردار تبریز، مهندس نجفی رئیس سازمان بازرگانی استان،مهندس نواداد رئیس سازمان صدا و سیمای استان، خلیل الهی دادستان تبریز، صادقیان رئیس اتاق بازرگانی ، اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، خانواده شهدا، جمعی از مدیران شهری و شهرداران مناطق 10 گانه و مدیران عامل شرکت ها و سازمان های تابعه شهرداری و شهروندان تبریزی حضور داشتند.



عملیات اجرایی مرکز خرید جواهر تبریز از 17 سال قبل آغاز شده بود و بعد از سالها رکود در اجرای پروژه از دو سال قبل با تلاش مجموعه شهرداری تبریز و تغییر وضعیت بار دیگر فعال شد واین پروژه همزمان با سالروز ولادت امام محمد تقی (ع) افتتاح ومورد بهره برداری قرار گرفت.

مرکز خرید جواهر تبریز دارای بزرگترین و مدرن ترین امکانات موجود بوده و این بازار دارای رستوران، سالن ورزشی ، محل بازی کودکان، مغازه های مدرن و جدید ، فضاهای باز مناسب و نورپردازی منحصر به فرد می باشد.

گفتنی است مرکز خرید جواهر تبریز با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال در مساحتی به وسعت 10 هزار متر مربع احداث گردیده است.




some more images:










به گزارش ايرنا، عمليات اجرايي مركز خريد جواهر تبريز از هفده سال قبل آغاز شده بود و بعد از سالها ركود در اجراي پروژه از دو سال قبل با تلاش مجموعه شهرداري تبريز و تغيير وضعيت مورد بهره برداري قرار گرفت.
مركز خريد جواهر تبريز داراي بزرگترين و مدرن ترين امكانات موجود بوده و داراي رستوران، سالن ورزشي، محل بازي كودكان، مغازه هاي مدرن و جديد، فضاهاي باز مناسب و نورپردازي منحصر به فرد مي باشد.
شهردار تبريز در آيين افتتاح طرح ياد شده گفت : طراحي و اجراي مركز خريد جواهر به عنوان مدرن*ترين مجموعه تجاري و خدماتي تبريز نماد بارز توجه شهرداري به تكريم شهروندان و ارباب رجوع و احياي حلقه معيوب تكريم ارباب رجوع در طرح*ها و پروژه*هاي عمران شهري است.
علي رضا نوين با اعلام اين كه مركز خريد جواهر تبريز با شرايط و ويژگي*هاي خاص طراحي و ساخته شده اظهار داشت: برخلاف ديگر مراكز و مجموعه*هاي تجاري خدماتي در سطح شهر، شهرداري تبريز در ايجاد مركز خريد جواهر به رفاه و آسايش شهروندان به عنوان استفاده كنندگان اصلي از امكانات و خدمات اين مركز الويت داده است.
وي با تأييد ايده طراحان اوليه پل بازار تبريز در سال 73 كه به دنبال ايجاد كريدوري ميان دانشگاه تبريز به عنوان قطب علمي معاصر در منطقه و ربع رشيدي بزرگ*ترين مركز دانشگاهي و علمي قرن هفتم بودند، تلاش براي تعيين تكليف اين طرح هفده ساله را از جمله مهم*ترين دغدغه*هاي سال*هاي اخير شهرداري تبريز برشمرد.
وي با ابراز خرسندي از اتمام اين طرح شهرداري افزود: مركز خريد جواهر تبريز پس از انجام تغييرات لازم در طرح، در مدت سي ماه و با صرف اعتباري بالغ بر 120 ميليارد ريال با مشاركت بخش خصوصي و شهرداري تبريز ساخته شد.
نوين با اشاره به ويژگي*هاي منحصر به فرد اين مجموعه گفت: دسترسي آسان و راحت به ايستگاه 7 مترو، نزديكي به مهم*ترين منطقه رفاهي تفريحي شهر، همجواري با دانشگاه تبريز، معماري مدرن و پيشرفته، استفاده از تكنولوژي روز در ساخت تأسيسات و ابنيه، رعايت مقررات و آئين نامه زلزله در ساخت بنا از جمله آن است.
وي، مناسب سازي محيط مركز براي تردد بدون مشكل سالمندان، معلولان و كم*توانان جامعه، استفاده از نماي كامپوزيت، ايجاد سيستم صوتي مركزي ، نصب سامانه صاعقه*گير اتوماتيك، رعايت مقررات بهينه*سازي مصرف انرژي ، نورپردازي مدرن نماي بيروني، ايجاد سيستم دوربين مدار بسته در تمام نقاط مركز خريد ، نصب سيستم پيشرفته اعلام و اطفاي حريق، سبك*سازي و مقاوم سازي بنا از ويژگي*ها و امكانات منحصر به فرد اين مركز به شمار مي*رود.
وي همچنين گفت: اميدواريم با افتتاح برج بلور در جوار مركز خريد جواهر تبريز ، اين منطقه به يكي از مناطق بزرگ و مدرن تجاري و خدماتي تبريز تبديل شود.



Alireza Navin








 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
هتل شهریار تبریز

هتل شهریار تبریز




هتل شهریار در اول جاده ائل گلی , جدیدترین هتل تبریز است . مطالعاتو طراحی پروژه هتل شهریار در سال 1368 به سفارش آقای گل افشان آغاز شد و تا سال 1370 به طول کشید .در سال 1372 عملیات ساخت هتل در زمینی به مساحت 13 هزار متر مربع و زیر بنای 32 هزار متر مربع شروع شد و پس از گذشت 14 سال در شهریور سال 1386 به بهره برداری رسید . این هتل در 14 طبقه سازه ای و به عنوان هتل 5 ستارهطراحی شدهکه 4 طبقه نخست آن به فضاهای عمومی و 9 طبقه به فضاهای اقامتی و طبقه آخر به رستوران اختصاص یافته است


ساختمان هتل در شیب واقع شده و پایین ترین تراز هتل , که مستقیما به سایت نیز دسترسی دارد . به تاسیسات مکانیکی , رختشویخانه و اتاق های کارکنان اختصاص یافته است . در طبقه بالا استخرهای زنانه و مردانه , تالار های عروسی و چندین واحد تجاری قرار دارند که هم سرسرا و هم سایت بهاین طبقه دسترسی دارند . طبقه اول از تراز خیابان ائل گلی , ورودی هتل , پذیرش , سرسرا , کافی شاپ آمفی تئاتر ( با ورودی و سرسرای مجزا ) و آشپزخانه هتل را شامل می شود و در طبقه بالای آن رستوران , سالن کنفرانس , تالار عروسی , مدیریت هتل را شامل می شود و در طبقه بالایآن رستوران , سالن کنفرانس , تالار عروسی , مدیریت هتل و سیستم کنترل مرکزی هتل قرار دارد. نمای اصلی هتل ,نمای شقی آن است که از ورودی شرقی تبریز – محور دروازه تهران تا اول جاده ائل گلی _ دیدهای متنوعی از این نما دیده می شود.محوطه بیرونی هتل , به مسیرهای دسترسی به بخشهای مختلف هتل و پارکینگ زیرزمینی دو طبقه در جبهه غربی محوطه با زیر بنای 4 هزار متر مربع و گنجایش 200 حودرو و پارکینگ جلوی هتل خلاصه می شود و عملا فضای باز موجود بدون طراحی باقی مانده است.


از جمله مواردی که می باید در برنامه ریزی و طراحی فضایی بیشتر مورد توجه قرار می گرفت سیستم دفع زباله و تعداد کم ورودی و خروجی آمفی تئاتر است . اصولا به نظر می رسد تفکر منسجمی در طراحی جزییات و نیز نظارت مستمر و دقیق در مراحل اجرایی پروژه وجود نداشته است. شاید این مشکل به دلیل طول مدت اجرای پروژه و و قفه های ناشی از آن باشد . این هتل با 270 اتاق و ظرفیت حدود 400 تخت با هزینه ای معادل 300 میلیارد ریال ساخته و تجهیز شده است که در حال حاضر نیز رقم مناسبی برای طراحی و ساخت هتلی با کیفیت مناسب است.




اتووود ـ ایران معاصر , هتل شهریار تبریز


اتووود ـ ایران معاصر , هتل شهریار تبریز


اتووود ـ ایران معاصر , هتل شهریار تبریز


اتووود ـ ایران معاصر , هتل شهریار تبریز

منبع : اتووود
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
هتل بین الملل تبریز ـ محمد رضا مقتدر

هتل بین الملل تبریز ـ محمد رضا مقتدر




هتل انترناسیونال تبریز را سال 1347 محمدرضا مقتدر به سفارش برادران احمدزاده در کنار مجموعه ساختمان های دانشگاه تبریز طراحی کرد .این بنا از مهمترین آثار معماری معاصر تبریز و یک نشانه شهری است . عملیات ساخت هتل در همان سال آغاز شد و در سال 1351 به بهره برداری رسید


هتل در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع در 5 طبقه و با سازه بتنی طراحی و ساخته شده است و پلانی مستطیل شکل دارد که در راستای شرقی _غربی و به موازات خیابان امام ( پهلوی سابق) کشیده شده است . در طبقه زیرزمین آشپزخانه و تاسیسات مکانیکی , در طبقه همکف پذیرش , سرسرا , رستوران و کافی شاپ و در طبقات بالاتر اتاق های هتل جانمایی شده اند . در طراحی طبقات اقامتی نیز همچنان الگوی خطی راهرو با اتاق هایی در شمال و جنوب آن , مورد توجه طراح بوده است .

اما مهم ترین ویژگی معماری معماری و طراحی این هتل همان دغدغه تلفیق معماری سنتی و مدرن است که در اغلب آثار این دوره از معماری ایران نیز به چشم می خورد و مهم ترین نمود آن در نمای ساختمان است . اگر چه بنا کاملا ساده و به شکل مکعب مستطیل است و به مثابه یک اثر مدرن سعی دارد سنگینی و خلوص حجم خود را نمایش دهد , اما مصالح و تزیینات آجری به همراه پنجره های قوسی شکل به نماهای آن حال و هوای آشناتری می بخشد . در نمای شمالی و بدنه شهری هتل علاوه بر این نما , انچه بیش از همه به چشم می آید, ورودی طرهای شکل آن است که با کنسول 7 متری و سازه بتنی طراحی شده است.در نمای جنوبی و رو به حیاط بنا نیز از همان الگوی نمای شمالی استفاده شده و رواقی قوسی , حجم بیرون زده طبقه همکف بنا را با حیاط مرتبط می سازد. حیاط هتل تبریز یکی دیگر از ویژگی این هتل در مقایسه با سایر هتل ها است . هیچ یک از هتل های تبریز در گذشته و حال , حیاط و فضای باز طراحی شده ندارند , اما حیاط هتل تبریز که در گذشته باغ مصفایی بوده , علاوه بر فضای باز طراحی شده , استخر بزرگ روبازی نیز داشته است. این هتل در دو مرحله توسعه یافته و بازسازی شده است . در سال 1365 یک طبقه بالای طبقه چهارم با 27 اتاق و سازه ای فلزی اضافه شده و در سال 1381 بهسازی کلی هتل انجام شده است .


در این مرحله بیش از 90 درصد تاسیسات مکانیکی تعویض شده و کفسازی و نازک کاری همه فضاهای هتل تجدید شده است .در این دوره 16 اتاق از اتاق های یک تخته با هم مرتبط شده اند.همچنین استخر روباز حیاط هتل به دلیل عدم استفاده کوچک تر و به آبنما تبدیل شده است . در حین عملیات بهسازی ,هتل دچار آتش سوزی شد و به هین دلیل دوره بهسازی به درازا کشید و در تیر ماه 1384 هتل دوره جدید فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر هتل تبریز, در 6 طبقه و با 128 اتاق دو تخته و 2 سوییت و با حداکثر ظرفیت 290 تخت , همه فضاها و سویس های رفاهی از جمله رستوران های مختلف , کافی شاپ , سالن چند منظوره و پارک کودک و خدمات جانبی را دارد.


اتووود ـ ایران معاصر , هتل بین الملل تبریز , محمد رضا مقتدر


اتووود ـ ایران معاصر , هتل بین الملل تبریز , محمد رضا مقتدر


اتووود ـ ایران معاصر , هتل بین الملل تبریز , محمد رضا مقتدر


اتووود ـ ایران معاصر , هتل بین الملل تبریز , محمد رضا مقتدر
منبع :اتووود



 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
ارگ علیشاه آذربایجان‌شرقی+عکس

ارگ علیشاه آذربایجان‌شرقی+عکس

بنای تاریخی ارگ علیشاه در نزدیکی میدان شهرداری تبریز قرار دارد و از جمله زیباترین آثار تاریخی این شهر است.

این مجموعه تاریخی در برگیرنده مدرسه، مسجد و خانقاه است که در زمان تاج‌الدین علیشاه جیلانی از امرای گورکانیان در قرن هشتم هجری ساخته شده است.
ارگ علیشاه و مجموعه آن در زمان ساخت، شاخص‌ترین بنای شهر تبریز بوده که به نوشته جهانگردان تاریخی، تنها بنای این شهر بوده که از دور دست دیده می‌شده است.

در ساخت این بنا از ساروج و مصالح ساختمانی بادوام به کار رفته است. زلزله ویرانگر تبریز در قرن دهم که این شهر را با همه بناهای تاریخی‌اش ویران کرد، بخش اعظم این مجموعه را نیز فرو ریخت.
با این حال بخشی از دیوارهای بلند این مجموعه بر جای ماند تا یادگار پایداری در برابر این پدیده طبیعی مهیب باشد، گرچه شکستگی بزرگی در بدنه ارگ از این زلزله پدیدار شد.
در زمان مشروطیت و قیام مردم تبریز، این بنای تاریخی باز هم سنگر مبارزان مشروطه‌خواه و نیروهای ستارخان و باقرخان قرار گرفت و در برابر شلیک توپخانه محمدعلی شاه قاجار ایستاد.
در سال‌های قبل از انقلاب تبدیل به باغ ملی یا گردشگاه عمومی شده بود و هم اکنون از محوطه این اثر باستانی به عنوان مصلی استفاده می‌شود.
این بنا که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، یادگار آسیب‌های طبیعی و تاریخی دوران گذشته است.
قسمت جنوبی این بنا دارای طاقی بزرگ بوده که فرو ریخته است. عرض این بنا ۳۰ متر و ارتفاع آن ۲۶ متر است. عرض دیوارها ۱۰ متر و داخل آنها مرکب از دو دیوار عریض است که توسط طاق هایی به هم اتصال یافته است.
ارگ علیشاه یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز و استان آذربایجان‌شرقی است. این ارگ در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد.
ارگ علیشاه در سال ۱۳۱۰ توسط وزرات فرهنگ و هنر با شماره ۱۷۰ در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسید.



لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/8082/ارگ-علیشاه-آذربایجان‌شرقی/
 

Similar threads

بالا