گل ها و گياهان زينتي در خانه

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل ها و گياهان زينتي در خانه:



گياهان زينتي را مي توان به سه دسته تقسيم کرد:

گياهان يك ساله ياANNUAL PLANTS ؛ گياهان زينتي که به عنوان گل‌هاي فضاي سبز استفاده مي‌شوند. اين گياهان معمولاً مقاوم به سرما نيستند و دوره زندگي نسبتاً کوتاهي دارند. مانند گل اطلسي و آهار.



گل‌هاي دائمي يا PERENNIAL PLANTS؛ گياهاني که بيش از يک سال در فضاي آزاد قابليت رشد و نمو دارند. مانند گل تاج‌الملوك، داودي و زنبق‌هاي دائمي.



گياهان آپارتماني يا INDOOR PLANTS؛ گياهاني که فقط در فضاي محدود آپارتمان‌ها و گلخانه‌ها قابل نگهداري هستند. مانند برگ انجيري و فوتوس.



آيا گياه دائمي را ترجيح مي دهيد؟



اگر مي خواهيد هميشه آپارتمان شما سرسبز و با طراوات و شاداب باشد، از خريد بوته هاي گلدار احتراز کنيد، زيرا نگهداري گياهان برگ سبز آسان تر است.

گياهان هميشه سبز در شرايط و درجه حرارت اطاق به خوبي پرورش مي يابند و چنانچه از آنها مواظبت شود، برگ هايشان هميشه شاداب و خرم و براق، و زينت بخش محيط زندگي شما خواهد بود.

گياه گلدار خانگي، احتياج به مراقبت بيشتري دارد و در شرايط اطاق و ساختمان به خوبي دوام نمي آورد. مادام که گل دارد، بسيار زيباست، و پس از اتمام گل و دوره استراحت، به آب کمتر و حرارت 12- 15 درجه احتياج دارد.

تا چه حد به گل هاي نادر اهميت مي دهيد؟

اگرچه پرورش گياهان گرانبها احتياج به مراقبت شديد و رعايت موازين علمي دارد، ولي چنانچه از عهده اين کار برآييد، از نتيجه زحمات و صرف وقت و هزينه انجام شده، راضي خواهيد بود. بهتر است کار را از گياهان زود رشد شروع کنيد و به تدريج به نگهداري گياهان زود رنج بپردازيد. پرورش بسياري از گل هاي زود رشد در اغلب خانه ها عموميت دارد، به طوري که انواع کاکتوس و شمعداني در بسياري از خانه ها ديده مي شود.

چه مبلغي براي خريد يک گلدان حاضريد بپردازيد؟

قيمت گل ها و گياهان بستگي به سرعت رشد و مهارت در پرورش آنها دارد. گياهاني که رشد بطئي دارند، گران قيمت و بسياري از گل هاي يک ساله مانند شمعداني، ارزان قيمت هستند. همچنين اندازه و ارتفاع گياه در قيمت آن بسيار مؤثر است.

خريد گلدان هاي کوچک که محتوي جوانه گياهان پرارزش است، احتياج به مهارت، دقت، مواظبت دائم و حوصله و علاقه بيش از حد دارد و گلدان هاي استکاني که بيشتر براي پرورش جوانه ها به کار مي رود، با قيمت ارزان تر، تا حدود يک دهم قيمت گلدان بزرگ به فروش مي رسد و بايستي حداقل ده تا بيست عدد از آنها را خريداري نمود و پرورش داد تا پس از مدتي تعدادي گل با ارزش به دست آيد.



چه مقدار از وقتتان را براي پرورش گل اختصاص مي دهيد؟

بسياري از گل ها در هر شرايطي پرورش مي يابند و با تغييرات درجه حرارت و رطوبت و کمبود کود و آب مقاومت خوبي از خود نشان مي دهند. اين گياهان را گياهان فولادي نام نهاده اند.

اين گلها با آن که جان سخت نيستند، در مقابل بي مبالاتي و عدم دقت صاحبخانه مقاومت چنداني نشان نمي دهند.

اما برخي از گل هاي حساس و زودرنج هستند و احتياج به مراقبت دائم دارند.

چه اندازه و چه شکلي از گلدان را ترجيح مي دهيد؟

تناسب آپارتمان و موقعيت محل نگهداري گل در انتخاب نوع و اندازه گياه بسيار مؤثر است. يک گياه کم رشد پايه کوتاه را نمي توان در جلو يک ديوار بلند قرار داد، و يا يک گياه بلند شکم دار را نبايستي در محل دريچه باريک با کوران هوا گذاشت. شکل، وضع برگ، سن، رشد گياه در انتخاب محل استقرار آن دخالت مستقيم دارد.

دانستني هاي کلي از نگهداري گياه

* ريشه به همان نسبت که به آب احتياج دارد به هوا هم نيازمند است. اگر پاي بوته هميشه خيس و پرآب باشد، اين بدان معناست که عمر ريشه به آخر رسيده ؛ بنابراين مقدار آب و فاصله آبياري بسيار مهم است.

* هر گياه احتياج به يک دوره استراحت دارد، و اگر اين پديده طبيعي را از او دريغ نماييد در فصل بعد گياهي بيمار و ضعيف خواهد شد. بعضي از گياهان در فصل زمستان به حال خواب و استراحت در مي آيند و بعضي ديگر در فصل تابستان؛ و لازمست در فصل استراحت مقدار آب و کود آن را به يک پنجم معمول تقليل داد و حتي المقدور محيط آن را با محيط طبيعت نزديک تر کرد. همچنين ساير عوامل که در دوره استراحت گياه سرنوشت ساز است، مورد توجه قرار گيرد.

* بخاري و رادياتور موجب خشک شدن هواي محيط و تقليل رطوبت هوا مي گردد، به حدي که رطوبت داخل ساختمان از يک سوم ميزان لازم هم پايين تر مي رود. بنابراين بايستي امکانات تأمين اين کمبود رطوبت را فراهم نمود.

گلدان هاي آپارتماني را بايد در کجا نگهداري نمود تا نتيجه بهتر بدست آيد؟

اکثر مردم گلدانها را در اطاق نشيمن يا پذيرائي نگهداري مي کنند. بايد توجه داشت که انتخاب محل گلدان، نبايد مانعي براي بازي و کودکان و يا استراحت ديگران باشد. در حقيقت، گلدان نبايد يک جسم دست و پاگير باشد.

بعضي از گياهان به گرماي زياد در فصل زمستان و بعضي ديگر به هواي خشک داخل آپارتمان حساسيت دارند. بهترين راه براي نگهداري اينگونه گل ها، استفاده از گلدان هاي شيشه اي بنام باغ شيشه است که هم رطوبت کافي دارد و هم درجه حرارت محيط آن براي پرورش گياه کافي است.

نيمي از خانم هاي خانه دار گل هاي آپارتماني را در آشپزخانه نگهداري مي کنند. بايد سعي نمود از گلدان هاي کوچک کم رشد مانند: پريمولا و کاکتوس استفاده نمود.

يک سيني شن ريزي شده که محتوي انواع گل هاي مناسب باشد، در نزديک پنجره، زيبايي خاصي به محيط دلچسب آشپزخانه مي دهد. از آنجايي که ميزان رطوبت هواي آشپزخانه به علت وجود آب جوش يا ديگ زودپز از ساير اطاق هاي خانه بيشتر است، بنابراين پرورش گل هاي رطوبت دوست در آشپزخانه ترجيح داده مي شود.

عده ديگري از مردم، گلدان ها را در هال و راه پله ها قرار مي دهند، چنانچه دکوراسيون مناسب براي قرار دادن گلدان ها پيش بيني شود، مي توان منظره بسيار زيبايي را ايجاد نمود.

زيبايي هال، خاطره بسيار دلپذيري را در بيننده ايجاد مي نمايد، از آنجايي که گلدان ها هميشه در دسترس مي باشد، رسيدگي به آنها بسيار آسان است.

گياهاني که در هال پرورش داده مي شوند، بايستي از گروه گياهان زود رشد باشد که با نور کم و ساير شرايط نامساعد مانند کوران هوا، کمبود رطوبت و غيره مقاوم باشد، در غير اين صورت در مدت کوتاهي زرد و خشک مي شود و منظره نامناسبي به هال مي دهد.

بعضي ها گل هاي خود را در اطاق ناهار خوري نگهداري مي کنند. گل هايي در اطاق ناهار خوري نگهداري مي شوند که شاخ و برگ آنها زياد رشد ننموده و فضاي اطاق را اشغال نکند و ترجيح داده مي شود از گل هاي سايه دوست انتخاب کردند. گلدانها را در محلي از اطاق قرار مي دهند که دسترسي براي آب دادن به آن آسان باشد و بايد حتي المقدور دور نماي گلدان ها زيبايي خاصي به محيط ناهار خوري ببخشد
 

Similar threads

بالا