گل بال

abyss ocean

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کد خبر : 1027914 زمان ارسال : دوشنبه 1392/09/25 12:06

[h=1]گلبال ايران در رده نخست رتبه بندي جهان[/h][h=2] تيم ملي گلبال آقايان ايران در رده بندي جديد فدراسيون جهاني نابينايان، رتبه نخست دنيا را کسب کرد .[/h]

بر اساس رده بندي فدراسيون جهاني نابينايان (IBSA ) تيم ملي گلبال ايران رتبه نخست رنکينگ تيم هاي جهان را به خود اختصاص داد.

تيم ملي گلبال آقايان جمهوري اسلامي ايران در رده بندي ماه نوامبر تيم هاي ملي گلبال آقايان جهان در مسابقات قهرماني آسيا و اقيانوسيه 2013چين و کسب سهميه جهاني 2014 فنلاند رتبه نخست را به دست آورد و تيم هاي گلبال برزيل ،ترکيه ، چين، امريکا، کانادا، ليتواني، فنلاند، اسپانيا و جمهوري چک در رتبه هاي دوم تا دهم قرار گرفتند. همچنين تيم ملي گلبال بانوان جمهوري اسلامي ايران نيز که تاکنون در رده بندي بيست و چهار تيم برتر دنيا جاي نداشت بر اساس کسب مقام سوم مسابقات قهرماني آسيا و اقيانوسيه 2013 چين در پکن و کسب سهميه جهاني 2014 فنلاند نخستين بار رتبه شانزدهم تيم هاي ملي گلبال بانوان جهان را به خود اختصاص داد و تيم هاي مجارستان، اکراين،يونان، بلژيک، فرانسه، مکزيک و هلند در رتبه هاي بعدي جاي گرفتند.

 

abyss ocean

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درباره گل بال

درباره گل بال




  • مقدمه

معلولیت عارضه ای طبیعی یا اجتماعی است که در جوامع مختلف به صورت های گوناگون مشاهده میشود و درصد قابل توجهی از افراد هر جامعه را معلولین به خود اختصاص داده اند که انواع مختلفی دارند شامل :

1) حسی (شنوایی ، بینایی)
2) جسمی یا حرکتی (معلولیت در سیستم اعصاب مرکزی و محیطی ، معلولیت در ارگان های داخلی مثل دیابت وقلب ، معلولیت در دستگاه های حرکتی یا نگه داری مثل قطع یا نقص عضو ف کاهش عملکرد مفاصل یا معلولیت در ستون فقرات)
3)ذهنی و روانی

معلولیت در شکل عمومی آن سبب تضعیف ماهیچه ها ، کاهش توانایی واستقامت بدن ، کاهش و کندی حرکات اندام بدن و اختلال در هماهنگی میان کار اندام های مختلف می شود . افسردگی ، منزوی شدن ، سرخوردگی از شرکت فعال در زندگی فردی واجتماعی و رنج وابسته شدن به دیگران هم از پیامد های روحی معلولیت است .همجنین با توجه به نوع عارضه ای که دارند معمولا در معرض کم تحرکی قرار دارند . به همین جهت فعالیت های ورزشی می توانند روش مناسبی برای کاهش این عواذرض باشند. به علاوه پژوهشگران و دست اندرکاران ورزش و تربیت بدنی در آثار پژوهشی و تجربی خود به اثرات مهم و ارزشمند ورزش در جامعه انسانی پی برده اند از جمله اینکه ورزش قادر به تأمین سلامتی،نشاط،تزکیه نفس،اخلاق انسانی و خلاصه کمک به رشد کمالات انسانی است.بدیهی است که ورزش برای معلولان همه این فواید را به علاوه ی بهبودی در بر خواهد داشت.
اهداف ورزش معلولین
از جمله اهدافی که ورزش معلولین در پی آن است عبارتند از :
1ـ ورزش معلولین جزء اقدامات توانبخشی و کمکی و عامل پیش گیرنده است.
2ـ به نگهداری و به دست آوردن دوباره ی توانایی هایشان کمک می کند.
3ـ اصولا در گروه وتحت نظارت پزشک انجام می شود.( طبق مقررات افرادی که در ورزش معلولین شرکت می کنند افرادی اند که به خاطر معلولیت خود باید دائما تحت مراقبت های پزشکی و تعلیم و تربیت مخصوص قرار داشته باشند.)
اصول اساسی ورزش معلولین
1ـ مطابقت ورزش با نوع معلولیت :
تمرینت مناسب با نوع معلولیت باید باعث شود که از تمام توانایی های شخص معلول حد اکثر استفاده را بکنیم و همزمان مرز توانایی های او را نیز بشناسیم بنا بر این انتخاب تمرینات مناسب با نوع معلولیت باعث تکامل و بهبودی و نیز نگهداری توانایی های موجود در معلول می شود.
2ـ اصل مفید بودن :
این اصل رابطه تنگاتنگی با هدف گذاری در ورزش معلولین دارد. در ورزش معلولین برای شخص معلول وظایف مشخصی در نظر گرفته می شود که به وسیله آنها به او در زمینه های گوناگون فیزیولوژیکی،اجتماعی وروانی کمک می شود.
3ـ اصل اقتصادی بودن :
در این اصل رابطه نیروی به کار گرفته شده نسبت به بازدهی مشخص می شود. به عبارت دیگر منظور از اقتصادی بودن این است که با به کار گیری حد اقل نیرو بیشترین بازدهی به دست آید. این اصل در ورزش معلولین رابطه تنگاتنگی با انتخاب تکنیک های حرکتی برای هر یک از معلولیت ها دارد. هر حرکتی که در تمرین انتخاب می شود باید با توانایی های عملکردی آن عضو از بدن که تحت فشار قرار می گیرد منتسب باشد.
4ـ اصل انتخاب تدابیر آموزشی و روش مناسب :
انواع مختلف معلولیت باعث به وجود آمدن تدابیر آموزشی مختلفی شده است شرط اساسی برای انتخاب هر یک از تدابیر بستگی به سطح اولیه توانایی های شخص معلول دارد برای مثال در مورد معلولین دست،اهداف آموزشی بیشتر بر روی دویدن ها و پریدن ها متمرکز است.
5ـ اصل به کارگیری وسایل و تکنیک های تمرینی مخصوص :
خصوصیات وسایل تکنیکی کمکی که معلولین در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنند سبب تکامل تکنیک های حرکتی مخصوص می شود. مثل ورزش بسکتبال با ویلچیر.
6ـ سیستم مسابقه و ارزشیابی :
برای ارزیابی سطح توانایی های معلولین سیستمی مخصوص و مطابق با سطح توانایی های آنها به وجود آمده است که در آن معلولین به گروه ها و کلاس های مختلف تقسیم شده اند و هر یک با گروه هم سطح خود به مسابقه می پردازند.
ورزش معلولین بینایی

معلولین بینایی جزء معلولین حسی محسوب می شوند. معلولین حسی شامل آن دسته از معلولینند که دارای صدمه دیدگی حسی شنوایی یا حسی بینایی هستند که شامل نابینایان،ناشنوایان،کم بینایان و کم شنوایان می شوند
به دلیل همین صدمه دیدگی حسی،موضوع اصلی در ورزش آنها کمتر در مورد خود حرکت است بلکه بیشتر در مورد این است که چگونه می توان اهداف حرکتی را به آنها تفهیم کرد.
طبقه بندی معلولین بینایی

معلولین بینایی به طور کلی به نابینا و کم بینا تقسیم می شوند در طبقه بندی ورزشی آنها،بین نابینایان و کم بینایان تفاوتی نیست و با توجه به درجه توانایی دید آنها انجام می شود و زاویه ی دید در آن ملاک نیست که شامل:1ـ کلاس B1 یعنی نابینایی کامل 2ـ کلاس B2 یعنی کم بینا در حد زیاد 3ـ کلاس B3 یعنی کم بینا در حد کم، می شود.
اهداف ورزش نابینایان(معلولین بینایی)
کم بینایان به خصوص کودکان کم بینا نسبت به کودکان بینای هم سن خود عقب ماندگی تکاملی به خصوص در زمینه ی هماهنگی بدنی دارند.تحقیقاتی که توسط دانشمندان آلمانی، "شیلینگ" و " کیفار" با استفاده از تست هماهنگی بدنی بر روی 130 دختر و پسر 7 تا 16 ساله ی کم بینا انجام شد نشان داد که تنها 19 نفر از آنها از نظر هماهنگی در حد استاندارد بودند .
البته این ضعف هماهنگی تا حدودی مربوط به صدمه دیدگی حس بینایی است و بیشتر به خاطر شرایط نامناسب تکاملی این کودکان و عدم تربیت حرکتی ـ روانی صحیح در سنین اولیه ی کودکی است.
همچنین علاوه بر عدم هماهنگی بدنی، آنها در محیطهای ناآشنا و یا در هنگام ورزش به دلیل عدم توانایی شناخت کامل از محیط اطراف دچار ترس یا دست پاچگی می شوند.نابیبنایی کامل هم سبب به وجود آمدن نوعی رفتار می شود که آن را به خصوص در زمینه های حرکتی و روانی مشاهده می کنیم. مثلا دیده می شود که آنها در محیطهای نا آشنا و نیز در موقعیتهای غیر عدی در حالت احتیاط و انتظار به سر می برند. این رفتار را در ورزش وقتی می توان برطرف کرد که مربی یا معلم به فرد نابینا اطمینان کامل بدهد.
همچنین برطرف نشدن نیاز حرکتی معلولین بینایی خوصوصیات حرکتی ـ روانی مشخصی را در آنها ایجاد می کند. مثل حرکات ناموزون و بدون ریتم. عدم وجود حس بینایی آنها را مبتلا به نوعی ترس به نام ترس از محیطهای ناآشنا مس کند که می توان کم تحرکی را از اثرات آن دانست.
در اثر تجربیات منفی که شخص نابینا هر روز با آنها مواجه می شود عضلاتش حالت منقبض به خود می گیرد و احتیاط بیش از حد ، او را کاملا غیر فعال می کند.
بر این اساس اهداف و وظایف ورزش معلولین بینایی به شرح زیر است:
1ـ به وجود آوردن شرایط مناسب برای تکامل طبیعی توانایی های حرکتی ـ روانی کودکان در سنین قبل از مدرسه و پشتیبانی از روند تکاملی کودک از طریق در اختیار گذاشتن فضاهای حرکتی مناسب و وسایل بازی مخصوص .
2ـ به وجود آوردن شرایطی که در آن کودک معلول حد اکثر اطمینان را در هنگام انجام حرکات داشته باشد تا به اینوسیله بتواند تا جایی که ممکن است به طور مستقل فعالیت کنند.
3ـ آموزش آنها در استفاده ی بهینه و حد اکثر از توانایی های موجود.
4ـ انبساط دادن به حرکات و حالات نگه داری حرکات ریتمیک و اقتصادی با استفاده از نرمش های ریتمیک.
5ـ افزیش تجربیات حرکتی.
6ـ آموزش حرکات ابتدایی مثل راه رفتن،دویدن،پریدن،‌جهیدن،نوسان دادن،به عنوان شرایط اولیه برای فراگیری مهارت های حرکتی و آشنا کردن آنها با فرم های اولیه فعالیت های ورزشی که برای آنها مفید است.
7ـ کمک به بالا بردن بازدهی ها از طریق شرکت دادن آنها در مسابقات ورزشی .
8ـ به وجود آوردن موقعیتهایی که در آنها رفتار اجتماعی تمرین شود(وظایف دو نفره و گروهی) از قبیل انجام ورزشهایی از قبیل قایق سواری،دوچرخه سواری،جودو، با افراد غیر معلول.
9ـ سعی در آگاه ساختن آنها نسبت به امکاناتشان برای شرکت در فعالیتهای ورزشی
هر فعالیت ورزشی که در آن فضاهای حرکتی،موقعیتهای نا آشنایی را برای نابینایان ایجاد می کند باید با توضیحات مربی یا معلم ورزش همراه باشد. جدا از آن برای کم بینایان نمایش حرکات دارای اهمیت زیادی است
بازی ها، ورزش ها
معلولین بینایی می توانند در بسیاری از فعالیتهای ورزشی مانند دو و میدانی، شنا، شطرنج، ژیمناستیک، بدن سازی و ورزش های زمستانی مثل اسکی و لژسواری ورزش های آبی مثل قایق سواری ورزش های رزمی مثل کشتی، تکواندو، جودو ، دوچرخه سواری و اسب سواری بپردازند همچنین آنها می توانند به ورزش گلبال که مخصوص نابینایان و یکی از اصلی ترین رشته های ورزشی آنان است و به صورت تیمی است بپردازند که به این دلیل به بررسی آن می پردازیم.

  • تاریخجه رشته ورزشی گلبال در جهان

بازی گلبال ابتدا به وسیله شخصی به نام " هانس لورنزن " در کشور آلمان ابداع شد ، هاس در همان اوایل کار خود تلاش زیادی در راه اندازی آن داشت . ضمنا در جهت توسعه و ترویج آن " سپ ریندل " تریشی نیز سهیم بوده است .
این ورزش بعد از جنگ جهانی دوم برای احیاء مجروحین جنگ شکل گرفت . مجروحین نابینا با انجام بازی گلبال می توانستند تمرکز خود را همپای قابلیت های جسمانی و روانی تقویت کنند .
از جمله مدعیان ابداع این رشته سه کشور آلمان ، اتریش و بلژیک می باشد . این بازی از سال 1976 به جرگه ی بازی های معلولین جهان (ISOD) اضافه شد و اولین دوره ی بازی های قهرمانی آن در تابستان 1976 در پنجمین پارالمپیک معلولین جهان در تورنتو در کانادا انجام گرفت .
در سال 1981 بیش از 30 کشور جهان انجمن بین المللی ورزش های نابینایان (IBSA) را پایه ریزی نمودند. این انجمن بعدها مسابقات قهرمانی جهان را تصویب کرد که شامل 1988 سئول در کره ی جنوبی و قهرمانی جهان در سال 1990 در کالیگاری در کانادا و پارالمپیک 1992 بارسلون اسپانیا .
در سال 1982 کمیته ی فرعی گلبال در انجمن بین المللی ورزش های نابینایان (IBSA) تأسیس شد که هدف آن یکسان کردن این رشته ی ورزشی در دنیا است و تا کنون ا تجدید نظر در قوانین و مقررات همواره به این کار مبادرت ورزیده اند.

  • روند پیشرفت گلبال در ایران

ورزش نابینایان در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسما فعالیت خود را آغاز کرد . در این زمان با تشکیل سمیناری در تهران نیاز آغاز به کار رشته های نابینایان احساس و در راستای ترویج و توسعه ی آن پیگیری به عمل آمد . با تأسیس فدراسیون ورزش های جانبازیان و معلولین در کشور ورزش نابینایان نیز تحت پوشش این فدراسیون قرار گرفت.
اولین رشته ی ورزشی که رسما جهت نابینایان و کم بینایان برنامه ریزی شد و فعالیت آن به صورت سراسری در اکثر نقاط و استان های کشور آغاز گردید گلبال بود . در سال 135 اولین دوره ی مسابقات گلبال در سطح قهرمانی کشور با حضور 6 تیم از تهران و دو تیم از شهرهای اصفهان و دورود برگزار شد. از آن زمان به بعد سالانه بر تعداد تیمها افزوده شد و مسابقات گلبال به صورت قهرمانی کشور، لیگ دسته اول و دوم ، نوجوانان و جشنواره های فرهنگی و ورزشی با حضور فعال اکثر استانها انجام گرفته است. در حال حاضر نیز مسابقات گلبال در قالب دسته های یک، دو، سه نوجوانان ، جوانان ، زیر گروه و لیگ باشگاهی برگزار می شود .
تیم ملی گلبال ایران نیز رسما در سال 1367 تشکیل و تا کنون در مسابقات دوستانه ی آلمان (1988) پارالمپیک سئول (1988) مسابقات کاپ مجارستان (1992) تورنمت ایتالیا (1996) جام جهانی اسپپانیا (1998) مسابقات جهانی کانادا (2003) مسابقات کشورهای اسلامی (2005 عربستان سعودی) و پارالمپیک پکن (2008) و .... شرکت نموده و در بیشتر آنه مقام قهرمانی را کسب کردند .

  • معرفی گلبال

گلبال یک رشته ورزشی مختص نابینایان است مبنا و اساس این ورزش استفاده از قدرت شنوایی در راستای جهت یابی توپ در بازی و علاوه بر آن درک صحیح از فاصله است که ورزشکار تشخیص دهد چگونه هماهنگ با توپ به منظور گرفتن (دفاع) یا پرتاب (حمله) در یک لحظه خود را با موقعیت صحیح تطبیق دهد. این ورزش به صورت تیمی برگزار می شود ودر آن دو تیم که هر کدام دارای 3بازیکن اصلی (یک یار وسط،یک گوش چپ و یک گوش راست) و حد اکثر3بازیکن ذخیرههستند با یکدیگر مسابقه می دهند . محل مسایقه ورزشگاهی سرپوشیده و مستطیل شکل است به ابعاد یک زمین والیبال است . توپ در این بازی سنگین و زنگوله دار است تا با غلتیدن آن بازیکنان بتوانند جهت حرکت توپ را تشخیص دهند . هدف هر تیم این است که توپ را از خط دروازه حریف عبور دهد و تیم مقابل نیز سعی می کند جلوی این کار را بگیرد . قوانین گلبال نیز قوانینی است که به تأیید سازمان بین المللی ورزشهای نابینایان و کم بینایان (IBSA) رسیده ودر ایجا به آنها اشاره می شود

  • زمین
منطقه تیمی
منطقه حممله
منطقه خنثی
منطقه خنثی
منطقه حمله
منطقه تیمی

1ـ زمینی که در ورزش گلبال استفاده می شود مستطیل شکل است و ابعد آن به طول 18 متر و عرض 9 متر می باشد (ابعد زمین والیبال) که با یک خط میانی به دو قسمت مساوی تقسیم می شود و در هر نیمه یک منطقه تیمی یک منطقه حمله و یک منطقه خنثی قرار دارد و هر منطقه 9 متر عرض و 3 متر عمق
دارد
منطقه تیمی محوطه جلوی دروازه هاست که از خط دروازه آغاز وتا خط 3متر امتداد دارد که در آن خطوطی که نشان دهنده ی محل استقرار بازیکنان است قرار داده شده است شامل :
دو خط به طول یک و نیم متر در طرفین محوطه تیمی که از خط کناری به سمت داخل
محوطه کشیده شده اند و محل استقرار بازیکنان کناری اند و یک خط مرکزی به طول 50 سانتی متر که ازمرکز خط سه متر به سمت خط دروازه کشیده شده و نسبت به آن حالت عمودی دارد که محل قرار گرفتن یار وسط را مشخص می کند. به علاوه دو خط 15
سانتی متری هم وجود دارد که آن هم به طور عمودی از خط 3متر به سمت خط دروازه کشیده شده ویک و نیم متر با خط کناری زمین فاصله دارد .
منطقه حمله منطقه ی جلویی
منطقه ی تیمی است و ابعاد آن همان ابعاد منطقه ی تیمی است که بازکنان تیم می توانند در هنگام پرتاب توپ به سمت تیم مقابل از منطقه ی تیمی خود خارج شده و وارد این منطقه شوند وتا خط شش متر جلو بیایند (البته توپ باید تا قبل از رسیدن به این خط با زمین برخورد کرده باشد )
منطقه ی خنثی هم منطقه ی ما بین منطقه ی حمله ی دو تیم است که شش متر عمق دارد .
تمام علائم و خطوط باید پنج سانتی متر عرض داشته باشند و به طور واضح و قابل لمس برای راهنمایی بازیکنان کشیده شوند و در زیر تمام خطوط باید نخی به ضخامت سه میلی متر وجود داشته باشد .
خط تیم اوت داوران : در اطراف زمین بازی باید یک خط به فصله یک و نیم متر از خطوط کناری و خطوط دروازه کشیده شود هرگاه توپ از روی این خط عبور نماید داوز با زدن سوت ف تبم توت رسمی اعلام خواهد کرد (LINE OUT)
دروازه ها : عرض دروازه ها باید 9 متر باشد و تیرهای دروازه باید به ارطفاع یک متر و سی سانتیمتر از سطح زمین و لوله ای باشد و دروازه باید طوری قرار بگیرد که بیرون زمین اما به موازات خط دروازه باشد ( از خط کناری زمین جلوتر نیاید ) حداکثر قطر میله ها نباید از پانزده سانتیمتر تجاوز کند همچنین دروازه ها باید از لحاظ ایمنی کاملا مناسب باشند . در مرکز تیرک افقی دروازه باید حلقه ای وجود داشته باشد که بازیکنان بتوانند به وسیله آن موقعیت خود را پیدا کنند.
توپ: توپ گلبال وزنی به اندازه 250/1کیلو گرم داشته و زنگدار است.محیط دایره توپ تقریبا 76 سانتی متر و جنس آن از لاستیک سخت است که باید مورد تأیید کمیته فنی IBSA قرار گیرد . در مسابقات قهرمانی جهان توپ باید مورد تأیید نماینده فنی قرار گیرد.

  • بازیکنان
لباس بازیکنان : تمام بازیکنان باید لباس رسمی بازی را بپوشند. این لباس ها باید از جلو و از پشت دارای شماره های مخصوص و دائمی باشند. شماره ها باید از بین اعداد 1 تا 9 انتخاب و حد اقل ارتفاع آنها 20 سانتی متر باشد و حد اکثر کشش و گشادی لباس از بدن بازیکن هم باید 10 سانتی متر باشد.
در کلیه ی مسابقات پارالمپیک و قهرمانی جهان کلیه ی اقلام البسه ی بازی باید برای همه بازیکنان یکسان باشد و قوانین تبلیقات در مورد آن رعایت شود.
عینک و لنز : استفاده از عینک و لنز در طول بازی برای بازیکنان ممنوع است.
چشم بند : از ابتدای هر نیمه بازیکنان باید چشمبند داشته باشند. این قانون شامل وقت قانونی وقت اظافه وپرتاب های آزاد نیز می شود. اگر بازیکنی در طول بازی تعویض شود بازیکن جدید نیز باید چشم بند زده وارد زمین بازی شود میبایست تا محل نیمکت ذخیره چشم بند روی صورتش باشد این قانون در تمام زمانهایی که بازی در جریان است اعمال می شود.
نوار چسب روی چشم: در تمام مسابقاتی که زیر نظر کمیته فنی فدراسیون ورزش های نابینایان و کمبینایان برگزار می شود چشم تمام بازیکنان شرکت کننده در بازی
باید زیر نظر مسئول فنی انجمن گلبال یا فرد منتخب، با نوار چسب ویژه پانسمان پوشانده شود.
ترکیب تیم: در شروع مسابقه هر تیم دارای سه بازیکن اصلی و حداکثر سه بازیکن ذخیره است اگر در مسابقه یک بازیکن آنقدر صدمه ببیند که نتواند به بازی ادامه دهد در این صورت تیم می تواند تصمیم بگیرد که بازیکن صدمه دیده را تعویض نماید یا مابقی مسابقه را با نفرات کمتر از حد رسمی دنبال کند. با وجود این تیم نمی تواند مسابقه را با یک بازیکن ادامه دهد.
نیمکت ذخیره تیم ها: نیمکت های ذخیره تیم ها باید در دو طرف میز منشی (ثبت کننده امتیازات) بوده و حداقل سه متر با خط کناری زمین بازی فاصله داشته باشند. منطقه نیمکت های ذخیره باید تا حد امکان نزدیک به میز منشی باشد و نباید به موازات محوته تیمی قرار بگیرد منطقه نیمکت ذخیره باید با خطی به طول چهار متر و دو خط کناری به طول حداقل یک متر مشخص شود حداکثر 9 نفر حق نشستن روی نیمکت ذخیره ها را دارند در هنگام چک این بازیکنی که جزع بازیکنان ذخیزه نیست باید کتبا به داور معرفی شود و لباس مخصوصی که کمیته برگزاری در اختیار او قرار میدهد را بپوشد تمام اعضای تیم در طول بازی باید روی محل های تعیین شده نیمکت بنشینند وقتی در پایان نیمه اول زمین ها عوض می شود نیمکت ها نیز باید عوض شوند.

  • داوران: در هر مسابقه ده داور به شرح زیر قضاوت را به عهده دارند:
1ـ داور یک 2ـ داور دو 3ـ ثبت کننده امتیازات (منشی) 4ـ ثبت کننده پرتاب ها 5ـ وقت نگهدار 6ـ داور ده ثانیه 7ـ چهار داور دروازه. داوران هر مسابقه توسط مسئول کمیته داوران گلبال انتخاب و نامشان در برگه ارنج داوری ثبت می گردد.

  • روند بازی گلبال
مدت بازی: یک بازی گلبال باید جمعا 20 دقیقه به طول بی انجامد که به دو نیمه 10 دقیقه ای فعال تقسیم می شود. حد اقل 5 دقیقه باید بین پایان یک بازی و شروع بازی بعدی فاصله باشد (در بازی های پارالمپیک و جهانی حد اقل 15 دقیقه). 5 دقیقه قبل از شروع بازی یک زنگ توسط وقت نگه دار به صدا در می آید و 30 ثانیه قبل از شروع هر نیمه از بازی یک زنگ و یک اخطار 30 ثانیه ی قابل شنیدن باید اعلام شود .
هر نیمه از بازی باید پس از انقضای وقت آن نیمه کامل بلقی گردد. وقت استراحت بین دو نیمه باید 3 دقیقه به طول انجامد و بازی پس از پایان 3 دقیقه آغاز شود.بازیکنانی که قصد بازی در هر نیمه را دارند باید یک و نیم دقیقه قبل از شروع بازی برای زدن چسب و چشم بند بر چشمان خود اقدام نمایند.
چنانچه تیمی بعد از پایان 3 دقیقه برای شروع بازی آماده نباشد یک پنالتی تأخیر در بازی به آن تیم داده خواهد شد. همیشه وقت بازی در خلال موقعیت های پنالتی نگه داشته می شود (زمان بازی با سوت داور شروع یا متوقف می شود).
وقت اضافه : در پایان وقت قانونی بازی، چنانچه نتیجه مساوی شده باشد برای تأیین برنده دو نیمه 3دقیقه ای به صورت اضافه به تیم ها داده می شود . تیمی که نخستین گل را بزند، برنده خواهد بود و بازی پایان می یابد. بین پایان وقت قانونی و اولین نیمه وقت اضافه 3 دقیقه استراحت وجود دارد. در شروع وقت اضافه با پرتاب یک سکه وضعیت پرتاب و دریافت توپ هر یک از تیمها مشخص می شود.
در طول نیمه دوم وقت اضافه نحوه شروع بازی برعکس می شود و تیم ها نیمکت های خود را تعویض می کنند. تعویض نیمکت در فاصله 3 دقیقه ای بین دو نیمه انجام می شود. اگر همچنان مسابقه مساوی باشد برای مشخص کردن برنده از پرتاب های آزاد استفاده می شود.
حد اکثر اختلاف گل یا باخت فنی : هر گاه اختلاف بین گل های دو تیم به ده گل برسد بازی رسما تمام می شود که به آن باخت فنی گفته می شود.
استراحت مجدد : وقتی یکی از داوران توپ را در اختیار یک تیم قرار می دهد توپ باید در خط کنار به فاصله یک و نیم متری تیرک جلوی تیرک دروازه که به خط خروجی نزدیکتر است به زمین انداخته شود. وقتی توپ به زمین انداخته شد داور شروع بازی را اعلام می کند و حتی اگر هیچ یک از اعضای تیم در صدد برداشتن توپ بر نیاید جزء زمان بازی و مالکیت تیمی محاسبه می شود.
راهنمایی بازیکنان: در طول مسابقه راهنمایی بازیکنان از خارج زمین مجاز نمی باشد و مربیان فقط در تایم استراحت ها می توانند بازیکنان را راهنمایی کنند. راهنمایی در داخل زمین، هنگامی که بازی در جریان است ممنوع می باشد و جریمه پنالتی دارد.

  • امتیاز بندی
هر گاه توپ از خط دروازه بگزرد و کاملا وارد دروازه شود یک گول محسوب می شود اما اگر توپ به تیرک کناری دروازه برخورد کرده و دوباره وارد زمین شود داور آن را گل به حساب نمی آورد. اگر گلی در زمان بازی محاسبه شود تنها در صورتی به آن گل نمره داده می شود که توپ به طور کامل قبل از اتمام وقت وارد دروازه شده باشد (از خط دروازه به طور کامل عبور کرده باشد) چنانچه بر اثر اصابت

توپ چشم بند بازیکنی باز شود بازی باید ادامه یابد و در صورتی که توپ وارد دروازه شود گل به حساب می آید.

  • تایم اوت ها
تایم اوت تیمی : به هر تیم در طول یک بازی 3 تایم اوت 45 ثانیه ای داده می شود تا در طی آنها مربی بازیکنان را توجیه کند . وقتی اعلام تایم اوت شد هر دو تیم می توانند از آن استفاده نمایند. اگر تیمی از تایم اوت ستفاده کرده باشد باید حد اقل یک پرتاب صورت گیرد تا این تیم یتواند مجددا درخواست تایم اوت کند .
در وقت اضافی نیز به هر تیم یک تایم اوت 45 ثانیه ای داده می شود.
تایم اوت داور : داور در هر زمانی که لازم بداند می تواند اعلام تایم اوت کند. مربیان در زمان تایم اوت می توانند به توجیه بازیکنان بپردازند و وقتی داور فرمان سکوت را صادر کرد همه باید ساکت شوند و در غیر این صورت برای تیم خاطی اعلام پنالتی رفتار غیر ورزشکارانه خواهد شد . چنانچه داور با توجه به عملکرد تیمی که توپ را در اختیار دارد اعلام تایم اوت کرده باشد در حین تایم اوت،توپ در اختیار داور دروازه قرار می گیرد و او در پایان تایم اوت دوباره توپ را به تیم تحویل می دهد.
تایم اوت پزشکی: در صورتی که در حین انجام بازی بازیکنی صدمه ببیند یا ناخوش شود ، داور تایم اوت پزشکی اعلام می کند و اگر بازیکن صدمه دیده در پایان 45 ثانیه جهت ادامه بازی آمادگی نداشته باشد باید به بیرون از زمین انتقال داده شود و مربی می تواند بازیکن دیگری را جایگزین نماید . ضمنا بازیکن صدمه دیده تاپایان نیمه حق ورود به زمین بازی را ندارد .
قانون خون : هر زمانی که در حین بازی داور متوجه خونریزی بازیکنی به علت آسیب دیدگی شود باید فوراً بازیکن را از زمین خارج نماید و این بازیکن تا انجام موارد زیر حق برگشت به زمین را ندارد :
الف : توقف کامل خونریزی ـ ب : پوشاندن روی زخم ـ ج : چنانچه آلودگی لباس به خون زیاد باشد باید لباس را تعویض نمود.
قبل از شروع مجدد بازی تمامی تجهیزات آلوده و سطح خون آلود باید تمیز شوند. خروج این بازیکن تغویض پزشکی محسوب میگردد و تا پایان این نیمه بازیکن حق بازکشت به زمین را ندارد و زمانی به او اجازه ورود مجددبه زمین داده می شود که داور رعایت نکات فوق را تأیید نماید.

  • تعویض ها
تعویض های تیمی : در وقت قانونی ، هر تیم می تواند سه تعویض داشته باشد و در وقت اضافی به هر تیم فقط اجازه یک تعویض داده می شود . یک بازیکن را می توان بیش از یک بار تعویض نمود ولی هر بار جایگزینی باید به عنوان یک تعویض ثبت شود . درخواست تعویض در هر زمانی که تیم توپ را در اختیار دارد یا در زمان تایم اوت رسمی بنا به درخواست مربی یا بازیکن با استفاده از علائم غیر کلامی و دستی و یا گفتن تعویض امکان پذیر است . داور زمانی تعویض را میپذیرد که تیم توپ را در اختیار دارد یا بازی متوقف است . هر نوع تعلل مربی یا بزیکنی که باید تعویض شود یا بازیکنی که باید وارد زمین شود باعث پنالتی تأخیر تیمی می شود . با پذیرفته شدن تعویض از سوی داور مربی شماره های دو بازیکنی که باید داخل و خارج شوند را با استفاده از تخته نشان می دهد . بازیکنی که وارد می شود به کنار تیرک دروازه که به نیمکت تیم نزدیکتر است هدایت می شود . مربیان در زمان تعویض حق دارند بازیکن را توجیه نمایند و به محض صدور فرمان سکوت لطفاً از سوی داور باید ساکت شوند و در غیر این صورت پنالتی رفتار غیر ورزشکارانه به آنها داده می شود .
به جز بازیکنی که تنبیه می شود ، تعویض سایر بازیکنان در زمان پنالتی بلا مانع است. هر نوع جایگزینی بازیکن در پایان یک نیمه ، تعوویض محسوب نمی شود ولی باید مراتب به داور اطلاع داده شود و در آغاز نیمه بعدی اعلام شود . در صورت عدم اطلاع ، پنالتی تأخیر تیمی اعلام میگردد.
وقتی داور موافقت خود را با تعویض اعلام کرد، مربی با نشان دادن تابلوی ویژه بعویض، شماره بازیکنی که قرار است جابهجا شود را نشان می دهد.
مربی می تواند به غیر از بازیکن خطاکار تمام بازیکنان را تعویض نماید. بازیکن تعویضی بدون راهنمایی مربی باید مستقیما وارد و بدون راهنمایی لفظی مربی از زمین خارج شود. اگر داور تشخیص دهد که مربی بازیکنان داخل زمین را راهنمایی می کند یک جریمه پنالتی تیمی می دهد. اگر در طول تایم اوت تعویض صورت گیرد برای تیم، هم یک تعویض به حساب می آید هم یک تایم استراحت و مربی اجازه دارد که بازیکنانش را راهنمایی کند. هر بازیکنی که در پایان نیمه اول بازی تغییر کند، تعویض قانونی، محاسبه نمی گردد اما مربی باید داور را مطبع سازد.
تعویض پزشکی: در زمان آسیب دیدگی بازیکن در بازی به تشخیص داور تایم اوت پزشکی داده می شود . در صورتی که عدم توانایی بازیکن به ادامه بازی در پایان تایم اوت پزشکی محرض شود ، ممصدوم ماید تعویض گردد. بازیکن تعویضی مجاز نیست تا پایان نیمه به زمین بازی برگردد . ضمنا این تعویض جزء سه تعویض قانونی تیم محسوب نمی شود .
دو بار توقف بازی برای مراقبت از یک بازیکن باعث خارج نمودن این بازیکن از زمین می گردد و در باقی مانده این نیمه حق ورود به زمین را ندارد.

  • خطاها
در صورت بروز خطاهای زیر توپ به تیم مقابل داده می شود :
1ـ پرتاب زود هنگام : اگر بازیکنی توپ را قبل از زمان مقرر (فرمان داور) پرتاب کند ، پرتاب حساب می شود اما امتیازی به دست نمی آورد .
2ـ توپ مرده : اگر توپ پرتاب شده در زمین تیم ، بدون اینکه بازیکن مدافع با آن تماس بگیرد ، توقف شود آن را توپ مرده تلقی می نمایند . داور سوت میزند ، زمان متوقف می شود وتوپ در اختیار تیم مدافع قرار می گیرد .
3ـ پاس اوت :
1ـ اگر به هنگام پاس کاری توپ ، بین بازیکنان یک تیم توپ از خط کناری زمین خارج شوئد نشانه عدم توانایی تیم در کنترل توپ است و پاس اوت محسوب می شود .
2ـ توپ به حرکت عمدی بازیکن مدافع برای عم کنترل توپ که به خروج توپ از روی خط منجر گردد .
4ـ برگشت توپ : اگر توپی توسط یکی از بازیکنان دفاع شود و از روی خط مرکزی زمین عبور نماید ، توپ به مالکیت تیمی داده می شود که آن را پرتاب کرده است . همچنین اگر توپ به ستون عمودی یا افقی دروازه برخورد کند و از روی خط مرکزی رد شود باز هم این قانون اجرا می شود . این قانون ، پرتاب های اضافی و پرتاب های پنالتی را شامل نمی شود .

  • پنالتی ها
در بازی گلبال دو نوع پنالتی وجود دارد : پنالتی شخصی (فردی) و پنالتی تیمی. در هر دو نوع پنالتی ، تنها یک بازیکن برای دفاع از ضربه در زمین می ماند . در پنالتی شخصی ، دفاع بر عهده کسی است که پنالتی را مرتکب شده است و در پنالتی تیمی ، بازیکنی که آخرین پرتاب را قبل از اعلام پنالتی انجام داده مسئول گرفتن آن است . در صورتی که قبل از شروع بازی ، پنالتی تیمی گرفته شود ، بازیکن مدافع توسط مربی مشخص می گردد . تمام پرتاب های پنالتی باید بر طبق قوانین بازی اجرا شود .
مربی یا بازیکن می تواند از پرتاب پنالتی صرف نظر کند . در این صورت می تواند با نشان دادن علائم غیر صوتی دستی وگفتن انصراف ف انصراف خود را اعلام نماید . تیمی که از پنالتی صرف نظر کرده است در شروع دوباره بازی توپ را در اختیار می گیرد .
پنالتی های شخصی
توپ کوتاه : هر گاه توپ پس از پرتاب شدن در یک محوطه ی تیمی بخوابد و فراتر از حد دسترسی تیم مقابل باشد بازی با سوت داور متوقف شده و یک پنالتی باید به سود تیم مدافع اعلام گردد .
توپ بلند (های بال) : به هنگام پرتاب ، توپ باید پس از جدا شدن از دست بازیکن ، حد اقل یک بار زمین را در محوطه تیمی یا در محوطه ی حمله لمس کند . در غیر این صورت پرتاب محاسبه شده اما امتیازی در بر ندارد و یک پنالتی به نفع تیم مدافع اعلام می شود .
توپ کشیده : توپ پرتاب شده باید حد اقل یک بار در منطقه ی خنثی با سطح زمین بازی تماس پیدا کند در غیر این صورت پرتاب محاسبه شده ولی در بر نخواهد داشت و پنالتی به نفع تیم مدافع اعلام می شود .
چشم بند : هر بازیکنی که در زمین بازی به چشم بند خود دست بزند خطا انجام داده و پنالتی دارد ۀ بازیکن تعویضی و خطا کار خارج شده از زمین تارسیدن به نیمکت ذخیره تیم نیز نباید به چشم بندش دست بزند در غیر این صورت پنالتی دیگری داده خواهد شد اگر در طول یک نیمه یک تایم اوت و یا هر نوع توقفی در بازی ، بازیکنی بخواهد به چشم بندش دست بزند باید از داور اجازه بگیرد و بعد از گرفتن اجازه ، قبل از اینکه به چشم بندش دست بزند در حالت پشت به زمین بازی و با نظارت داور این کار را انجام دهد
سه پرتاب : یک بازیکن می تواند فقط دو پرتاب متوالی انجام دهد . سومین پرتاب متوالی یک بازیکن پنالتی محسوب می شود ۀ تعداد پرتاب های متوالی شامل نیمه های بعدی یا موقعیت های پنالتی نیز می شود اما از وقت قانونی به وقت اضافه منتقل نمی گردد . گل تصادفی به تیم خود نیز گل به نفع تیم مقابل محسوب شده اما پرتاب محسوب نمی شود .
دفاع غیر مجاز : اولین تماس بازیکن مدافع با توپ باید به گونه ای باشد که بخشی از بدن او در منطقه تیمی باشد و اگر از خط منطقه تیمی جلوتر رود خطا کرده و با پنالتی جریمه می شود .
تأخیر فردی در بازی : یک پنالتی تأخیر فردی در بازی در موارد زیر به یک بازیکن داده می شود :
الف ـ اگر بازیکن توسط کسی غیر از همبازی خود راهنمایی شود . ب ـ اگر پس از فرمان داور ، بازیکن آمادگی لازم را برای شروع بازی نداشته باشد.
حرکت غیر ورزشی بازیکن : چنانچه داور تشخیص دهد بازیکنی در زمین عمل غیر ورزشی انجلام می دهد به پنالتی فردی خواهد داد بعلاوه اگر داور بر حسب موقعیت صلاح بداند می تواند ورزشکار را بجهت عمل غیر ورزشی ف اخراج از تیم ، اخراج از ورزشگاه ویا اخراج از کلیه ی مسابقات آن دوره نماید در طول آن بازی هیچ بازیکنی نمی تواند جایگزین بازیکن اخراجی شود . هر نوع تماس فیزیکی عمدی یک بازیکن با مسئولین مسابقات که به بازی ارتباط نداشته باشد به اخراج فوری بازیکن از زمین منجر می گردد.
ایجاد سر و صدا (شخصی): بازیکن مهاجم باید به هنگام پرتاب توپ و بعد از آن از ایجاد سر و صدای بیش از حد خودداری کند . یعنی هر صدایی که می تواند باعث عدم توانایی تیم مدافع در رد یابی توپ شود و رد گیری توپ را برای بازیکنان مدافع دشوار نماید باعث تنبیه این بازیکن می گردد (پنالتی)
پنالتی های تیمی
خطای ده ثانیه : یک تیم باید ظرف مدت ده ثانیه بعد از اولین تماس توپ را پرتاب نماید . چنانچه یک تایم اوت، تعویض و هر توقفی قبل از پرتاب توپ صورت گیرد آن تیم مجاز خواهد بود فقط از زمان باقیمانده جهت پرتاب توپ استفاده نماید. هر بار که داور تایم اوت رسمی اعلام می کند، ساعت 10 ثانیه باید تنظیم یا ریست شود.
تایم تیمی در بازی: یک پنالتی تأخیر تیمی در موارد زیر به یک تیم داده می شود:
الف ـ تیم در موقع دستور داور برای شروع بازی، آماده نباشد.
ب ـ تیم بدون اجازه و اطلاع داور در پایان هر نیمه اقدام به تعویض بازیکن کند.
ج ـ عملکرد تیم ادامه طبیعی بازی را مختل نماید.
د ـ تیم درخواست چهارمین تایم اوت را نماید.
س ـ درخواست چهارمین تعویض نماید.
حرکت غیر ورزشی تیم: چنانچه داور تشخیص دهد که رفتار هر یک از نفرات ذخیره روی نیمکت غیر ورزشیست یک پنالتی اعلام خواهد کرد. به علاوه به تشخیص داور این کار ممکن است اخراج از تیم، اخراج از ورزشگاه و یا محرومیت از مسابقات بعدی را به دنبال داشته باشد.
مربیگری غیر مجاز: صحبت کردن بعد از اعلام سکوت از سوی داور ممنوع است. هیچ فردی بر روی نیمکت ذخیره حق ندارد به جز در مواقع تایم اوت و پس از پایان هر نیمه بازی، بازیکنان داخل زمین را راهنمایی کند چنانچه داور تشخیص دهد فردی در حال راهنمایی کردن بازیکنان است به آن تیم پنالتی می دهد اگر در طول همان مسابقه این عمل برای بار دوم مشاهده شود آن شخص (راهنمایی کننده) از ورزشگاه اخراج شده و مجددا به تیم مربوطه پنالتی داده می شود.
ایجاد سر و صدا (تیمی): تیم مهاجم نمی تواند هیچگونه سر و صدای بیش از حد را به هنگام پرتاب توپ یا پس از آنکه توپ رها گردید ایجاد نماید زیرا این عمل ممکن است
تیم مدافع را از ردیابی توپ باز دارد.


در صورتی که در پایان وقت قانونی و اضافه در بازی های حساس به تساوی کشیده شود برای تأیین برنده پرتاب های آزاد نتیجه بازی را مشخص میکند . قبل از شذوع پرتاب های آزاد با پرتاب سکه تیم های پرتاب کننده و دریافت کننده توپ مشخص میشوند ثیم منتخب برای پرتاب اول بعد از پرتاب دریافت گننده است و ترتیب پرتاب های آزاد از روی لیستی که مربی تیم قبل از شروع بازی اراوه داده است انجام میشود .



 
آخرین ویرایش:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
M.T.R.W پینت بال ☻ ورزش های گروهی 2

Similar threads

بالا