.....::::::: گلچین مطالب و نکته های ناب عاشورایی :::::::.....

Lamister-iran

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
شعارهاى عاشورا

برخى از كلمات سيد الشهدا علیه السلام چه در فاصله مدينه تا كربلا و چه در روز عاشورا، داراى پيامهاى مؤثر و ديدگاههاى الهام‏ بخش براى جهاد و كرامت است.اين سخنان يا درضمن خطبه ‏ها آمده است، يا رجزها و اشعار آن حضرت، و حالت‏ شعارى به خود گرفته ‏است.
مى ‏توان هدف حسينى و انديشه ‏ها و روحيه ‏هاى عاشورايى را از آنها دريافت و آن‏ فرازهاى فروزان را شعارهاى نهضت عاشورا دانست.


برخى از اين شعارها چنين است:

1- "على الاسلام السلام،اذ بليت الامة براع مثل يزيد"[SUP] (1)[/SUP] (اين را در پاسخ مروان درمدينه فرمود، كه از آن حضرت مى‏ خواست تا با يزيد بيعت كند).

2- "و الله لو لم يكن ملجا و لا ماوى لما بايعت ‏يزيد بن معاوية‏"[SUP] (2) [/SUP](در پاسخ برادرش ‏محمد حنفيّه فرمود).

3- "انى لا ارى الموت الا سعادة و الحياة مع الظالمين الا برما"[SUP] (3) [/SUP](خطاب به يارانش در كربلا) .

4- "الناس عبيد الدنيا و الدين لعق على السنتهم يحوطونه مادرت معايشهم فاذا محصوابالبلاء قل الديانون‏"[SUP] (4) [/SUP](در مسير رفتن به كربلا در منزلگاه ذى حسم).

5- "الا ترون ان الحق لا يعمل به و ان الباطل لا يتناهى عنه؟ فليرغب المؤمن في لقاء ربه ‏محقا.. ."[SUP] (5) [/SUP](در كربلا خطاب به اصحاب خويش فرمود).

6- "خط الموت على ولد آدم مخط القلادة على جيد الفتاة‏"[SUP] (6) [/SUP](از سخنرانى امام‏ حسين علیه السلام در مكه پيش از خروج به سوى كوفه، در ميان جمعى از خانواده، ياران ‏و شيعيان خويش).

7- "من راى سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله، ناكثا عهده مخالفا لسنة رسول الله يعمل‏فى عباد الله بالاثم و العدوان فلم يغير عليه بفعل و لا قول كان حقا على الله ان يدخله ‏مدخله‏"[SUP] (7) [/SUP](در منزلگاه بيضه، در مسير كوفه، خطاب به سپاه حر).

8- "ما الامام،الا العامل بالكتاب و الآخذ بالقسط و الدائن بالحق و الحابس نفسه على ذات‏الله‏"[SUP] (8) [/SUP](امام اين صفات امام راستين را در پاسخ به دعوتنامه‏ هاى كوفيان نوشت و توسط مسلم بن عقيل به كوفه فرستاد).

9- "سامضى و ما بالموت عار على الفتى اذا ما نوى حقا و جاهد مسلما"[SUP] (9) [/SUP](شعر از ديگرى است، امّا امام حسين ‏علیه السلام آن را در پاسخ به تهديدهاى حر، در مسير كوفه خواند).

10- "رضى الله رضانا اهل البيت، نصبر على بلائه و يوفينا اجر الصابرين‏"[SUP] (10) [/SUP](در خطبه‏ایی كه هنگام خروج از مكه ايراد نمود، خطاب به اصحاب و ياران فرمود).
(در آستانه ‏خروج [SUP](11) [/SUP]از مكه به سوى كوفه فرمود و راه خونين و آميخته به شهادت را ترسيم فرمود).

12- "انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى‏"[SUP] (12) [/SUP](در وصيت نامه سيد الشهدا(ع‏)به ‏برادرش محمد حنفيه آمده است كه قبل از خروج به سوى مدينه نوشت).

13- "لا اعطيكم بيدى اعطاء الذليل و لا اقر اقرار العبيد[لا افر فرار العبيد]"[SUP] (13) [/SUP](درسخنرانى صبح عاشورا، خطاب به نيروهاى دشمن فرمود، كه خواستار تسليم شدن آن حضرت بودند).

14- "هيهات منا الذلة، يابى الله ذلك لنا و رسوله و المؤمنون..."[SUP] (14) [/SUP](در خطاب به سپاه ‏دشمن فرمود، پس از آنكه خود را سر دو راهى ذلت و شهادت محير ديد).

15- "فهل هو الا الموت؟ فمرحبا به"[SUP] (15) [/SUP](در پاسخ عمر سعد، كه نامه ‏اى به آن حضرت ‏فرستاد و خواستار تسليم شدن بود).

16- "صبرا بنى الكرام، فما الموت الا قنطرة تعبربكم عن البؤس و الضراء الى الجنان‏ الواسعة و النعيم الدائمة‏"[SUP] (16) [/SUP](خطاب به ياران فداكار خويش در صبح عاشورا، پس ازآنكه تعدادى از اصحابش شهيد شدند).

(كه روز عاشورا هنگام‏ پيكار با [SUP](17) [/SUP]سپاه دشمن به عنوان رجز حماسى مى ‏خواند و شهادت را بر ننگ تسليم، ترجيح مى ‏داد).
18- "موت فى عز خير من حياة في ذل‏"[SUP] (18) [/SUP](كه مرگ سرخ، به از زندگى ننگين است).

19- "ان لم يكن لكم دين و كنتم لا تخافون المعاد فكونوا احرارا فى دنياكم"[SUP] (19) [/SUP](در آخرين‏ لحظات پيش از شهادت، وقتى شنيد سپاه كوفه به طرف خيمه‏ هاى حرم او حمله‏ كرده ‏اند،خطاب به پيروان ابو سفيان چنان فرمود).

20- "هل من ناصر ينصر ذريته الاطهار؟ "[SUP] (20) [/SUP]"هل من ذاب يذب عن حرم رسول الله؟ "[SUP] (21) [/SUP]( وقتى سيد الشهدا(ع) اين نصرت خواهى و استغاثه را بر زبان آورد كه همه ياران و بستگانش شهيد شده بودند).

از مجموعه اين جملات نورانى و حماسى كه شعارهاى حسين ‏علیه السلام در نهضتش ‏به شمار مى ‏آيد، تاكيد آن امام، بر مفاهيم و ارزشهاى زير به دست مى ‏آيد:

نابودى اسلام درشرايط سلطه يزيدى
حرمت بيعت با كسى چون يزيد
شرافت مرگ سرخ بر زندگى ‏ذلت بار
اندك بودن انسانهاى راستين در صحنه امتحان
لزوم شهادت طلبى در عصرحاكميت باطل
زينت بودن شهادت براى انسان
تكليف مبارزه با سلطه جور و طغيان
اوصاف پيشواى حق
تسليم و رضا در برابر خواسته خداوند
همراهى شهادت طلبان درمبارزات حق جويانه
حرمت ذلت پذيرى براى آزادگان و فرزانگان مؤمن
پل بودن مرگ‏ براى عبور به بهشت برين
آزادگى و جوانمردى
يارى خواهى از همه و هميشه در راه ‏احقاق حق و...

بقا و جاودانگى عاشورا، در سايه همين تعليمات و آرمانهاست كه در كلام آن حضرت‏ جلوه ‏گر است و نهضت هاى ضد ستم و ضد استبداد، همواره از اين پيامها و درونمايه ‏ها الهام ‏گرفته ‏اند.

درس آزادى به دنيا داد رفتار حسين
بذر همت در جهان افشاند، افكار حسين

گر ندارى دين به عالم،لااقل آزاده باش‏
اين كلام نغز مى ‏باشد ز گفتار حسين

مرگ با عزت زعيش در مذلت بهتر است‏
نغمه‏ اى مى‏ باشد از لعل دربار حسين[SUP](22)[/SUP]


1-موسوعة كلمات الامام الحسين،ص 284.
2-بحار الانوار،ج 44،ص 329،اعيان الشيعه،ج 1،ص 588.
3-بحار الانوار،ج 44،ص 381.
4-تحف العقول(چاپ جامعه مدرسين)،ص 245،بحار الانوار،ج 75،ص 117.
5-مناقب،ابن شهر آشوب،ج 4،ص 68.
6-لهوف،ص 53،بحار الانوار،ج 44،ص 366.
7-وقعة الطف،ص 172،موسوعة كلمات الامام الحسين،ص 361.
8-بحار الانوار،ج 44،ص 334.
9-همان،ص 378.
10-همان،ص 366،اعيان الشيعه،ج 1،ص 539.
11-همان.
12-مناقب،ابن شهر آشوب،ج 4،ص 89.
13-مقتل الحسين،مقرم،ص 280.
14-نفس المهموم،ص 131،مقتل خوارزمى،ج 2،ص 7.
15-موسوعة كلمات الامام الحسين،ص 382.
16-نفس المهموم،ص 135،معانى الاخبار،ص 288.
17-مناقب،ابن شهر آشوب،ج 1،ص 68.
18-بحار الانوار،ج 44،ص 192.
19-همان،ج 45،ص 51.
20-ذريعة النجاة،ص 129.
21-بحار الانوار،ج 45،ص 46.
22-حسين پيشواى انسانها،ص 70(شعر از فضل الله صلواتى).

منبع :http://www.emamhossein.com
 

Lamister-iran

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
معرفت حسيني

معرفت حسيني






برای درک واقعه عاشورا از حیثیات فوق، سیر مطالعاتی ذیل به ترتیب عبارت است از:

۱- کتاب سقیفه علامه عسکری (وقایع بعد از رحلت رسول خدا تا به قدرت رسیدن ابوبکر را بررسی می کند. علامه عسکری قریب به ۴۰سال در مورد تاریخ صدر اسلام پژوهش نموده و اکثر قریب به اتفاق اسناد سخنانش کتب درجه یک علمای اهل سنت است. وی قریب به ۶۰ جلد کتاب دارد که متن آنها تاریخ همراه با مباحث کلامی و آخرین نظریات کلامی اهل سنت است)

۲- کتاب درسی که حسین(علیه السلام) به انسان ها آموخت تالیف آیت الله شهید عبد الکریم هاشمی نژاد(به تحریفات بعد از رحلت رسول اکرم در میان صحابه و همه گیر شدن آن در جامعه مسلمانان و ایجاد زمینه لازم برای خلافت امثال یزید و آمادگی کشتن امثال حسین ابن علی(علیه السلام) می پردازد)

۳- کتاب آذرخشی از کربلا تالیف علامه محمدتقی مصباح یزدی که در پاسخ به درخواست مقام معظم رهبری مبنی بر تبیین علل سقوط جامعه اسلامی تا سرحد قتل سرور جوانان اهل بهشت در کمتر از ۵۰ سال از رحلت رسول اکرم به شکل سخنرانی و سپس کتاب ارائه گردید. در این کتاب ۳عامل قوت در جبهه دشمن و ۳ عامل ضعف در جبهه خودی را مورد بررسی قرار می دهد.

۴- کتاب حماسه حسینی تألیف شهید مطهری. در این کتاب تحریفات عاشورا و ملاک های تشخیص حسین واقعی از حسین ساختگی تبیین شده است.

۵- سخنرانی های دکتر رحیم پور ازغدی که در ۷ سی دی اول مجموعه آنچه نگفته اند تدوین شده است.


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
آیا یزید مردم کوفه را با رقمی میلیاردی خریده بود؟

آیا یزید مردم کوفه را با رقمی میلیاردی خریده بود؟

سی هزار دینار طلا , رقمی بود که یزید به هر نفر اهل خواص کوفه داد و دینشان را خرید ! هر دینار چهار و نیم گرم , هر گرم طلا 88 هزار تومان ... به پول امروز نزدیک به 12 میلیارد تومان . اگر در آن زمان بودیم یار حسین می ماندیم !!!!!!!! (((( بیاییم خودمان را واقعا بزاریم جای اونا چیکار میکنید .... ؟؟؟؟؟ )))))




چند کارشناس تاریخ اسلام به یک شبهه تاریخی مطرح شده درباره وضعیت مردم کوفه در زمان به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و خریداری شدن دین آنها توسط یزید با مبلغی طلا پاسخ گفته اند.
اخیرا در شبکه های اجتماعی موضوعی دست به دست می چرخید مبنی بر اینکه «یزید به هر نفر اهل خواص کوفه 30 هزار دینار طلا داد و دین آنان را خرید تا در مقابل امام حسین(ع) به میدان جنگ آیند» در واکنش به این مطلب، برخی کاربران رقم مطرح را معادل حدود 13 میلیارد تومان امروز خوانده و حق را به مردم کوفه می دادند و برخی این مطلب را کذب می دانستند و در نهایت موضوع به شوخی با وقایع تاریخی کشیده شد. صحت این موضوع در گفت وگوی این سایت با چندتن از متخصصان تاریخ اسلام بررسی شده است که در ادامه می خوانید.


استادان تاریخ معتقدند اگر چه مبلغ مورد اشاره در هیچ سند تاریخی وجود ندارد اما تطمیع مردم، سران قبایل و عشایر و سپاهیان از سوی دستگاه یزید برای مقابله با امام حسین (ع) صحت و سند تاریخی دارد.


یوسفی غروی: یزید با تطمیع و تهدید مردم را از امام حسین(ع) جدا کرد

محمدهادی یوسفی غروی اظهار کرد: «بیت المال کوفه انباشته شده بود و یزید به جای نعمان بن بشیر انصاری که عزل شده بود ابن زیاد را از بصره به کوفه و برای آمادگی رویارویی با امام حسین(ع) فرستاد. بیت المال فراوان از دست نعمان ابن بشیر والی قبلی به دست یزید رسید و او کیسه های زر را برای خریداری سران سپاهی که با مسلم ابن عقیل بیعت کرده و علیه ابن زیاد بیرون آمده بودند را سرازیر کرد که آن افراد را از جانب مسلم به سمت خویش جدا کند. این مطلب در کتاب تاریخ طبری مطرح شده است اما اینکه این ارقام را از کجا آوردند معلوم نیست.

ارقام مطرح شده در شبکه های اجتماعی سند تاریخی ندارد یعنی ما منبع تاریخی معتبری نداریم که مبالغ معینی ذکر کرده باشد و تنها این مطلب وجود دارد که یزید با دو عامل تطمیع و تهدید مردم را از مسلم بن عیقل و در نهایت از امام حسین(ع) جدا کرد و به تعبیر رایج، یزید روسای قبایل و عشایر کوفه را خرید.»



دکتر آیینه وند: سندی درباره پرداخت مبلغ مشخص از سوی یزید به خواص وجود ندارد

دکتر صادق آیینه وند، استاد تاریخ اسلام و رییس پژوهشگاه علوم انسانی عنوان کرد: «در زمان امام حسین(ع) مردم به سه گروه قابل تقسیم بودند، گروه اول کسانی بودند که نه به خاطر یزید بلکه به دلیل دنیاطلبی از یزید پشتیبانی کردند، گروه دوم کسانی بودند که بی طرف بودند و نوه پیامبر(ص) را تنها گذاشتند که آنان نیز مانند گروه اول گناهکارند و گروه سوم کسانی بودند که مخلصانه تا آخرین لحظه حیات خود در کنار امام حسین(ع) ماندند.

آنچه اخیرا در فضای مجازی مبنی بر پرداخت مبلغی مشخص از سوی یزید به خواص مطرح می شود، فضاسازی است و سندیت تاریخی در این باره وجود ندارد.»


حجت الاسلام صادقی: عواملی که فاجعه کربلا را ایجاد کرد فراتر از خریداری افراد و فریب با پول بود

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی صادقی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس تاریخ اسلام معتقد است: «مطلبی صریح درباره ارتباط یزید با کوفیان و وعده‌های مستقیم او به آنان در دست نیست و تا آنجا که از منابع معتبر سراغ داریم سخنی از سی هزار دینار یا مبلغی مشابه برای تطمیع کوفیان وجود ندارد، آنچه وجود دارد، خریدن اشراف قبایل و دادن وعده های مالی از سوی ابن زیاد است.

اصل مطلب در مورد دادن وعده پست و مقام و مبالغ هنگفت به مردم کوفه درست است و یزید در صدد بود به هر شکل ممکن مردم بخصوص کوفیان را علیه امام بشوراند اما اینکه خود یزید ارتباطی با مردم کوفه داشته و به آنان وعده مالی داده باشد، در منابع چیزی نیافیتم. آنچه اتفاق افتاد تهدیدها و تطمیع‌های نماینده‌اش ابن‌زیاد در کوفه بود که البته منشأ آن خود یزید به شمار می‌رفت.
عواملی که فاجعه کربلا را ایجاد کرد فراتر از خریداری افراد و فریب با پول است و این موضوع تنها بخشی از عوامل است؛ اگر عامل ترس بر جان و مال درست است مهم‌تر از آن فرهنگ عمومی و تحول ارزش‌های دینی و دگرگونی آنهاست. بنابراین می‌توان گفت دادن 30 هزار دینار معادل 3 میلیارد تومان امروز به هریک از خواص کوفه از سوی یزید، صحیح نیست ولی این به معنای نفی اصل تطمیع کوفیان بخصوص بزرگان آنان نیست. البته یزید متهم اصلی واقعه کربلاست و اینکه بعدها خواست از آن شانه خالی کند و مسوولیت آن را بر دوش ابن‌زیاد بگذارد، فریب‌کاری و دروغی بیش نبود چه اینکه خود برای اولین بار به حاکم مدینه دستور داد از امام بیعت بگیرد و در صورت سرپیچی، او را گردن بزند.»




 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
والوتر الموتور به چه معنی است؟

والوتر الموتور به چه معنی است؟

6587.jpg

در اولین فراز زیارت عاشورا میخوانیم :

السلام علیک یا ثارالله وبن ثاره والوتر الموتور

والوتر الموتور به چه معنی است؟


حسین(ع) همه ی کسان خود را در راه خدا فدا کرد و تنها ماند و سپس جان خویش را هم فدای راه حق نمود و به همین منظور در زیارت عاشورا خطاب به امام عرض میکنیم : والوتر الموتور

این تنها شدن در میدان نبرد و اختیار آگاهانه ی شهادت ، برای انسانها درسی ارزشمند است که فقط میتوان با خلوص آن را فهمید.

معنی والوترالموتور از نگاهی دیگر

بهترین معنی برای این فراز
وتر بمعنی فرد باشد، موتور هم بمعنی آن کسیکه کسانی ازو کشته شده باشد، یعنی ای حسین ، یگانه ای که اقرباء و یاران تو کشته شدند.

زیرا حقیقتا حسین وتر است از حیث اینکه در مقام امامت مثل و مانندی ندارد و همچنین در مقام شهادت هم نظیر ندارد

چه از اول دنیا تا کنون مثل او کسی مظلوم کشته نشده و اینهمه مصیبت ندید و همچنین چیزهائیکه خدا به او مرحمت فرموده است مثل شفاء در تربت ، اجابت تحت قبه ، بودن ائمه از نسل او، ثواب زیارت او و چیزهای دیگری که خداوند در مقابل شهادت فقط با آنحضرت مرحمت فرموده است.

و کسان او هم همگی در کربلا کشته شدند حتی طفل شیرخواره او و اگر علی بن الحسین امام سجاد (ع ) کشته نشد برای آن بود که نسل امامت از بین نرود پس آنحضرت مَؤتور است باین معنی که همه اصحاب و یارانش در کربلا در روز عاشورا کشته شدند.

برگرفته از کتاب شرح زیارت عاشورا - تالیف سیداحمد میرخانی(ره)
منبع:افسران
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
علي الاسلام السلام

علي الاسلام السلام

سخني بود که سيد الشهدا «ع‏» پس از امتناع از بيعت با يزيد و بيرون آمدن از پيش والي ‏مدينه فرمود.مروان، فرداي آن شب، امام حسين‏ «ع‏» را ديد و به وي پيشنهاد کرد که با يزيد بيعت کند و آن را به نفع دين و دنياي امام دانست.حضرت در پاسخ او چنين گفت:

«انا لله‏ و انا اليه راجعون و علي الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد و لقد سمعت جدي ‏رسول الله‏ «ص‏» يقول: الخلافة محرمة علي آل ابي سفيان‏».[1]
يعني بر اسلام، سلام باد، بايد فاتحه اسلام را خواند و با اسلام خدا حافظي کرد، آنگاه که والي مسلمانان کسي همچون ‏يزيد باشد.از پيامبر خدا شنيدم که مي‏فرمود خلافت بر آل ابو سفيان حرام است.

امام، با ادامه سلطه امويان بر مقدرات مسلمين و بازي با دين خدا، تباه شدن دستاوردهاي وحي ‏را عيان مي‏ديد.با توجه به اينکه رسم عرب بر اين است که هنگام خدا حافظي و وداع هم ‏سلام مي‏دهد، رابطه سخن فوق روشن مي‏گردد.




....................................................
تلنگر:

مقام معظم رهبری:

"اظهارات آمريكايي ها را ببينيد! امروز و ديروز، رئيس جمهور دمكرات و رئيس جمهور آن طرفى و رجال گوناگون آمريكا، همه اين حرف را مى‌زنند كه عرض مى‌كنم. هيچ كدام نمى‌گويند: «ما مى‌خواهيم با ايران رابطه برقرار كنيم.» نه! صحبت رابطه كه مى‌شود، بنا مى‌كنند شرط و شروط گذاشتن؛ كه اگر چنين بشود، اگر چنان بشود! بنده يك وقت گفتم كه بين حرف ما و حرف آمريكايي ها، از زمين تا آسمان فاصله است. ما مى‌گوييم: «شكل اينها را نمى‌خواهيم ببينيم. رابطه با اينها را - تا آخر- نمى‌خواهيم داشته باشيم.» آنها مى‌گويند: «اگر مى‌خواهيد با ما رابطه داشته باشيد، بايد اين كار را بكنيد؛ آن كار را بكنيد!» اصلاً چه نسبتى بين اين دو حرف است؟!

گويا با كشورى صحبت مى‌كنند كه آن كشور ده تا واسطه جلو انداخته است كه «با شما مى‌خواهيم رابطه داشته باشيم.» شرط مى‌گذارند! چه شرطى، آقا؟ ما شرط داريم براى رابطه با كشورى كه آن همه فجايع پشت سر و در تاريخ آن وجود دارد. شرط ما، توبه آن كشوراست. شرط ما، قطع آن همه فاجعه آفرينى براى دنياست. حال شما مى‌آييد براى ما شرط مى‌گذاريد؟! رابطه را مشروط مى‌كنند، اما مذاكره را غير مشروط! درست توجّه كنيد!"



پی نوشتها:
[1] لهوف، ص 11، سوگنامه آل محمد، ص 116 (به نقل از مثير الاحزان)، عوالم (امام حسين)، ص 175.
منبع:پایگاه جامع عاشورا
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
شهید یوسف الهی ویژه محرم***گلچین احادیث سید الشهدا*** امام حسین (ع) 108

Similar threads

بالا