گلخانه

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اسید نیتریک 200cc در سیستم آبیاری
25. آبیاری ساده
26. آمینوکلات آهن 350 سانتیمترمکعب + 350 سانتیمترمکعب آمینوکلات روی در 100 لیتر آب اسپری شود.
27. ماکروتراسورب 500 سانتیمتر مکعب + 20cc کنفیدور در 5 دقیقه آخر آبیاری
28. تراسورب برگی سبز رنگ 350cc + 20cc اکوشن پرو اسپری شود.
29. پتاس بالا (36-12-12) مقدار 1 کیلو+ میکرو زرد (10-10-36) 1 کیلو + آهن فروسترین 150 گرم در سیستم آبیاری
30. آمینوکلات کلسیم 350cc در 100 لیتر آب اسپری شود.
31. قطع آبیاری به مدت (6-4) روز
32. سولفات پتاسیم 3 کیلو + 2 کیلو سولفات منیزیم + 1 کیلو سولفات منگنز+200cc اسید نیتریک در
سیستم آبیاری
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]33. آمینوکلات بر 300cc اسپری شود .
توصیه ها
1. درزمان گرم هرروز یکبار ودرصورت نیاز2بار در روز آبیاری شود.
2. به تدریج هرس شود و برنامه هرس دستورالعمل ضمیمه است .
3. یک سمپاش 20لیتری آماده باشد تا هروقت تک بوته دچار آفت یا بیماری شد روی آن اسپری شود.
4. درصورت سفیدک حقیقی و گردآلودشده میوه خارج از برنامه با توپاس اسپری شود.
5. در صورت آلوده شدن برکنه از هگزی تیازوکس (5/0 گرم در لیتر) و یا آبامکتین و یا دلتا مترین 5/1 در هزاراستفاده شود .
6. وقتی کلاهی به تا
7. هر وقت لازم شد قطع آبیاری برای چند روز ادامه یابد .
8. در مورد گلخانه گوجه فرنگی در صورتیکه آثار سرسوختگی پیدا شود بلافاصله با آمینوکلات کلیسم به نسبت 500cc برای 1000 متر در 100 لیتر آب اسپری شود .
9. در مورد مینوز برگ از مخلوط آبامترین و دلتا مترین به نسبت 5/1 در هزار استفاده شود.
10. در زمان سرد از هرس کردن خودداری فرمائید.
11. مخصوصا" در هوای سرد در هنگام هرس شاخه و برگ، شاخه و برگ تا انتها هرس شوند.
12. بقایای شاخ و برگ هرس شده از درون وبیرون
[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]گلخانه[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] جمع آوری گردد.

[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سازه های گلخانه ای[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] و استاندارد های آن
تامین نیازهای غذایی بشر همواره جزء اولین تلاشهای انسان بوده است. با گذشت زمان و با افزایش جمعیت و پیشرفت روزافزون دانش فنی در جوامع بشری نیاز به اصلاح روشهای سنتی تولید و دستیابی به راندمان بالا و کیفیت عالی محصولات تولید شده کاملاً محسوس بوده است. بر این اساس متخصصین امر کشاورزی اقدام به ارائة راهکارهای اصولی با هدف بالا بردن عملکرد و کاهش هزینة تمام شدة محصولات، ضمن رعایت اصل کیفیت نموده‌اند. روشهای به‌زراعی متداول نمونه‌ای از این راهکارها می‌باشد که تا حدودی توانسته است اهداف مورد نظر متخصصین امر را تامین نماید. تعیین فواصل مناسب کاشت، معرفی نوع، مقدار و زمان استفاده از کودهای شیمیایی، روشهای کارآمد مبارزه با آفات و ... از دیرباز مورد توجه متولیان امر کشاورزی بوده است.
در این میان گلخانه به جهت راندمان بالا و سهولت در امر تولید و ... مورد توجه متخصصین سازمان تغذیه خار و بار جهانی (FAO) قرار گرفت و این سازمان در راستای افزایش میزان بهره‌وری‌ و کیفیت تولیدات و کاهش هزینه‌های جاری استانداردهایی را معرفی کرد که امروزه این استانداردها در اکثر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این استانداردها می‌توان به استاندارد ساختمان و سازة گلخانه و استاندارد روش کشت و مبارزه با آفات و امراض اشاره کرد.
در طرحی که این سازمان برای
[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]سازه‌های گلخانه‌ای[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] معرفی کرده تمام اسکلت پیش ساخته و بدون استفاده از هرگونه جوشکاری و تماماً فلز آهن گالوانیزه بوده و توسط پیچ و مهره و بست مونتاژ می‌شود. ارتفاع و عرض دهانه بنا به نوع کشت متفاوت بوده و این سازه از نظر مهندسی لزوماً باید در برابر باد با سرعت 120 کیلومتر در ساعت و وزن برف تا ارتفاع 80 سانتیمتر (در صورت روشن بودن سیستم گرمایشی) مقاوم باشد. در این سازه جهت تهویة مناسب، پنجره‌های کناری به ارتفاع 5/1 متر در طرفین و سیستم پد و فن در ابتدا و انتهای گلخانه و پنجرة سقفی سراسری دقیقاً در راس کمان تعبیه می‌شود. برای پوشش این سازه از پلاستیک آنتی UV (حداقل دارای 3% مادة موثر) و ضد عرق و در مکانهای سردسیری و کم نور استفاده از پوشش پلی کربنات دو جداره (حداقل فاصلة دو جداره 8 میلیمتر) پیشنهاد می‌شود. جهت حفظ دما و انرژی، این سازه به صورت به هم پیوسته بوده و حتی‌الامکان یک‌پارچه و دارای اندازة طول و عرض نزدیک به هم (تقریباً مربع شکل) می‌باشد.
طرحی که این سازمان برای روش کشت استاندارد معرفی کرده است، کشت به روش هایدروپونیک می‌باشد. متخصصین علم تغذیه گیاهی با در نظر گرفتن تمهیدات خاص ضمن یک حرکت جسورانه روشی را پیشنهاد کردند تا طی آن خاک زراعی به مفهوم عام از مجموعه روشهای کشت گیاهان حذف شده و تغذیه گیاهان با استفاده از محلولهای غذایی دقیق صورت گیرد. این روش ابتدا توسط سازمان فضانوردی ایالات متحده (ناسا) برای تامین غذای فضانوردان بدون نیاز به خاک در فضا طراحی شد. سپس محققین به ارزش بالای تولیدی این سیستم پی بردند و بحثها بر روی استفاده از این سیستم برای تولید تجاری محصولات در کشورهای پیشرفته آغاز شد. آزمونها و مطالعات بیشتر نشان داد که این روش تولید گیاهان دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به روشهای سنتی می‌باشد.
هیدرو پونیک یا آب کشت عبارت است از کشت گیاه در آب یا محلول غذایی . در تعریف عملی دیگر این روش طریقه کاشتی است که در آن گیاهان، هر بار که آبیاری می شوند، مواد غذایی کودی هم به آنها داده می شود.
استفاده از هیدروپونیک توام با گلخانه ، سیستمی با تکنولوژی سطح بالااست. میزان تولید در چنین سیستمی نیز بسیار بالا بوده و از نظر مصرف آب و زمین بسیار با صرفه و در برابر شرایط جوی محفوظ است. از آنجا که تنظیم شرایط محیطی ریشه و هوا اهمیت فوق العاده ای در یک چنین سیستمهای کشاورزی دارد، پرورش گیاه در فضایی انجام می گیرد که در طراحی آن کنترل حرارت محیط ریشه و هوا ، نور ، آب ، تغذیه گیاه و شرایط نامساعد جوی تماماً در نظر گرفته شده است.
مزایای استفاده از این روش به شرح زیر می باشد:
-1افزایش طول دوره رشد گیاهان و مخصوصاً سبزیجات میوه ای
به گونه ای که می توان زمان میوه دهی را برای محصولاتی مانند خیار و گوجه فرنگی تا 8 ماه افزایش داد که این امر خود به دلیل عدم تلاش گیاه و عدم صرف انرژی زیاد برای جذب مواد غذایی مورد نیاز می‌باشد که موجب جوان‌تر و شاداب‌تر ماندن بوته ها می‌شود. در اختیار قرار گرفتن مواد غذایی بدون هیچگونه کم و کاستی در
[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]عناصر ماکرو و میکرو [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]موجب بالا رفتن کیفیت میوه ها و همچنین افزایش کمی تعداد میوه ها می‌شود. همچنین ارقام مورد استفاده در سیستم هایدروپونیک به دلیل عدم وجود مشکل تغذیه ای، ارقامی با عملکرد بالا و رشد زایشی قوی (برای محصولات میوه ای) هستند که اصطلاحا ارقام پرگل نامیده می شوند و راندمان محصول را به میزان قابل توجهی بالا می برند. برداشت بالاترین میزان محصول سیستم را از نظر اقتصادی حتی در اراضی گرانقیمت یا نواحی پر تراکم مقرون به صرفه می سازد.
-2کمترین استفاده از مواد سمی و شیمیایی برای کنترل آفات و بیماریها
با در نظر گرفتن محیط کشت گیاهان و ضمن رعایت بهداشت محیط
[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]گلخانه[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] می توان آلودگی را در این سیستم کشت گیاهان به حداقل رسانید به گونه ای که نیاز به استفاده از علفکشها به صفر رسیده و سموم دفع آفات نباتی نیز در حداقل مقدار ممکن استفاده می‌شود که موجب بالا رفتن ارزش غذایی محصولات می شود. همچنین به علت عدم وجود خاک، مشکل عمدة تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای که بیماری‌های خاکزاد می‌باشد در این روش منتفی می‌گردد.
3-کاهش هزینه های جاری تولید
استفاده از سیستم هایدروپونیک به دلیل کاهش نیروی کار انسانی، عدم نیاز به عملیات خاک ورزی و استفاده از سموم و عدم نیاز به مبارزه با
[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]علفهای هرز[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] موجب کاهش هزینه های جاری تولید می شود. مخارج کار برای شخم و آماده سازی زمین ، تدخین خاک و ضد عفونی آب آبیاری و دیگر عملیات سنتی عملاً حذف میشود.
همچنین:
-در جاهایی که خاک (زراعی) وجود ندارد یا در جاهایی که خاک آلوده به بیماری هست گیاهان را میتوان به این روش کشت نمود
-کنترل بهتر شرایط محیطی ( محیط ریشه ، تغذیه و آبیاری به موقع) یکی دیگر از مزایای این سیستمها است و در شرایط گلخانه از لحاظ نور ، درجه حرارت ، رطوبت و ترکیبات شیمیایی هوا قابل کنترل است.
-از آب حاوی مقادیر بالای نمک محلول با دقت زیاد میتوان استفاده کرد. چنانچه نمکهای محلول آب مصرفی بیشتر از 500 ppm باشد از یک سیستم آبکشت باز میتوان استفاده کرد و در آن با شستشوی مکرر محیط کشت از تجمع بیش از حد نمکهای محلول میشود جلوگیری کرد.
تمامی این دلایل کافیست تا اقتصادی بودن و عملی بودن این روش را نسبت به روشهای قدیمی ثابت کند.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]خنک کردن گلخانه
خنک کردن گلخانه بسیار سخت تر و پر هزینه تر از گرم کردن آن می باشد . در تابستان هوای داخل گلخانه اغلب 11 درجه سانتی گراد و بیشتر از دمای محیط بیرون است
اثرات زیان بار دمای بالا عبارتند از : عدم استحکام ساقه ,کاهش اندازه گل , تاخیر در گلدهی و مرگ جوانه . خنک کردن به منظور جلوگیری از نفوذ تابش های زیاد آفتاب در تابستان صورت می گیرد .
روشهای خنک کردن عبارتند از : 1- سایه دادن .2- رنگ آمیزی پوشش گلخانه 3- سایه دادن با آب آهک 4- روش تبخیری پوشال و پنکه.
سایه دادن:
لازم است به طریقی پوشش گلخانه پوشانده شود تا مانع تابش مستقیم اشعه آفتاب به گلخانه گردد . این کار هر چند که روشنایی گلخانه را کاهش میدهد اما تا حدی مانع کاهش دمای گلخانه می شود . اگر پارچه روی سطح خارجی گلخانه قرار گیرد اثرسایه در کاهش دمای گلخانه بیشتر از قرار دادن پارچه در داخل گلخانه است.
رنگ آمیزی پوشش گلخانه یا(White wash) : از رنگ های پلاستیکی برای رنگ کردن پوشش گلخانه ها استفاده می گردد .
سایه دادن با آب آهک :
در این روش برای بهتر چسبیدن محلول آب و آهک آن را با یک قاشق روغن کتان محلول می کنند تا به خوبی بر روی پوشش گلخانه چسبیده شود . جوهر نمک نیز این محلول را به سهولت برطرف می کند . ولی جوهر نمک برای اسکلت های فلزی و آلومینیومی زیان آور است و باعث پوسیدگی اسکلت می شود .سایه دادن با مخلوط آب و خاک Mud)) شبیه آب آهک است اما عیب این روش احتمال شکستگی در اثر سنیگینی حاصل از رسوب است .
روش تبخیری پوشال و پنکه:
با پوشال و پنکه در روز های گرم می توان تا 30-20 درجه سانتی گراد دمای گلخانه را کاهش داد البته این روش در مناطقی با رطوبت نسبی پایین بهتر صورت می گیرد . روش کار بدین صورت است که در یک طرف گلخانه پوشال و در طرف مقابل آن پنکه ها قرار داده می شود و هوای بیرون در اثر عبور از لایه های فیبری مرطوب خنک شده و گرمای داخل گلخانه را گرفته و از طریق پنکه خارج می نماید و از این طریق جایگزین هوای گرم گلخانه می گردد . مکانیسم عمل این است که آب موجود در پوشال با جذب گرمای پوشال و هوایی که بین آن عبور میکند تبخیر می شود و هوای گرم بیرون با از دست دادن گرما خنک شده و وارد گلخانه می گردد.
شرایط گلخانه استاندارد :
ارتفاع منطقه از سطح دریا باید کمتر از 300 متر باشد . با افزیش ارتفاع از سطح دریا سرعت خروج هوا باید افزایش یابد . در ارتفاعات بالا هوا رقیق تر و سبک تر می شود و باید حجم بالاتری از هوا در داخل گلخانه جابه جا شود تا اثر خنک کنندگی معادل ارتفاع پایین بدست آید .
تهویه گلخانه : تهویه به معنی نصب پنجره در سقف یا اطراف گلخانه به منظور ارتباط هوای داخل و خارج گلخانه است .
اهداف تهویه :
1- مبادله هوای داخل و خارج گلخانه 2- تهیه دی اکسید کربن لازم برای فتو سنتز 3- متعادل کردن رطوبت (یعنی کاهش رطوبت) هاک اکثر قارچ ها برای جوانه زنی نیاز به رطوبت نسبی بالا دارند . رطوبت بالا در گلخانه باعث افزایش تراکم بخار آب روی برگ های گیاه می شود و وجود لایه آب روی برگ ها نیز باعث کمک به جوانه زنی هاک ها می شود.
تهویه اتوماتیک : تهویه اتوماتیک باعث کاهش هزینه کارگری می شود . تهویه اتوماتیک ویکنواخت باعث ثابت نگه داشتن دما برای رشد و نمو گیاهان می شود .
محل نصب دستگاه تهویه : دستگاه تهویه در محلی نصب می شود که اختلاف سطح کافی با بلندترین ارتفاع گیاه داشته باشد تا گیاهان در معرض سیستم جریان هوا قرار نگیرد . دستگاه تهویه بایددر خلاف جهت باد غالب نصب شود.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]توصیه های فنی مراحل احداث گلخانه
در دهه اخیر یکی از مباحث جهت ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و بخصوص برای فارغ التحصیلان این بخش بحث گلخانه و تولیدات گلخانه ای بوده است. حتی فراتر از این دستورالعملهایی جهت دریافت تسهیلات مورد نیاز احداث واحدهای گلخانه ای صادر شده تا متقاضیان با سهولت بیشتری به تسهیلات فوق دست یابند. اما به جرات می توان اقرار نمود که تعداد کثیری از آنها بدون اطلاعات فنی و علمی در زمینه تولید محصولات گلخانه ای ومدیریت گلخانه اقدام به تاسیس این واحدها نمودند که نهایتا" در اندک زمانی دچار شکست و سرخوردگی شده و از ادامه کار منصرف گشته اند.
لذا در این مقاله سعی شده تا ضمن نگاه اجمالی به این قضیه، راهکارهای اصولی و مراحل احداث گلخانه بصورت علمی و کارشناسانه ارائه گردد. بطورکلی هدف از احداث یک گلخانه صرف نظر از اینکه برای تولید گل و گیاهان زینتی باشد یا برای تولید سبزی و صیفی، ایجاد یک محیط مناسب و مطلوب از لحاظ عوامل موثر بررشد گیاه است که در این محیط، محصول یا محصولاتی تولید شوند که ضمن تامین حداکثر سودآوری با کمترین هزینه اداره شود.
[/FONT]
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مرحله نخست:
اولین و مهمترین گام در این راه این است که بدانیم گلخانه یک واحد تولیدی و تجاری است، نه یک واحد سرگرمی. لذا درصورتیکه بپذیریم این فعالیت یک فعالیت تجاری است، بنابراین باید پذیرفت که هیچ تجارتی را صرفا" با ملحوظات تئوری نمی توان به نتیجه رساند و کسب مهارت عملی و کارآموزی های جدی نیاز است تا فرد بتواند با اعتماد به نفس قدم بردارد. از دید پیشکسوتان فن گلخانه داری، طی دوره کارآموزی یک تا دو ساله جهت افرادی که تازه وارد این صنف می شوند الزامی است.
مرحله دوم:
جهت سرمایه گذاری در هر کار تجاری انجام مطالعات اقتصادی و فنی اجتناب ناپذیر است و عملا" نتایج طرح مورد نظر راهنمای سرمایه گذار می باشد. درخصوص احداث گلخانه، مواردی که باید مورد مطالعه قرار گیرند، عبارتند از:سرمایه قابل دسترس شامل منابع بانکی و شخصی.مهارتهای مدیریتی و آموزشهای فردی.نوع فعالیت یا تجارت (عمده، صنعتی یا جزئی).مطالعه نیازهای محیطی محصول مورد کشت.مطالعه بازار یا بازارهای قابل دسترس.دسترسی به نیروی انسانی کارآمد و کافی.محاسبه کلیه جوانب اقتصادی طرح.
البته انجام مطالعات صحرایی مانند نقشه برداری و توپوگرافی، هواشناسی، خاک و آب، دسترسی به سوخت مطمئن، دسترسی به جاده های اصلی و ... بسیار مهم و لازم الاجرا هستند. متاسفانه عدم توجه کافی به موارد یاد شده پروژه های زیادی را به بن بست کشانده، لذا هر مقدار وقت و هزینه در برآورد دقیق و تهیه طرح مطالعاتی منطبق بر واقعیات صرف شود، ارزشمند خواهد بود.
مرحله سوم:فاکتور مهم دیگر درا حداث گلخانه، خود سازه گلخانه می باشد. برخلاف آنچه تصور می شود سازه گلخانه دارای معیارها و استانداردهای مشخصی می باشد که گرچه در ایران هنوز بطور کامل رعایت نمی گردد، اما در کشورهای پیشرفته تر در صنعت گلخانه داری استاندارد و معیارهای فنی جامعی برای آنها تدوین گردیده است که کلیه سازندگان ملزم به رعایت آن می باشند. البته در این جا لازم به توضیح است که تدوین استاندارد سازه های گلخانه ای در ایران بدلیل تنوع اقلیمی کشور و تفاوتهای موجود بین ایران و اروپا از این لحاظ مبین این مساله است که کپی برداری از طرحهای اروپایی در ایران نمی تواند صحیح باشد و بطور قطع سازه های گلخانه ای در هر اقلیم تفاوتهایی دارند که بطور مستقیم بر عملکرد محصول، هزینه های تولید و مدیریت گلخانه تاثیرگذار است. همچنین از آنجا که گلخانه یک محیط زنده محسوب می گردد و نمی توان صرفا" از دیدگاه معماری به آن نگاه کرد، لذا بررسی و تحقیق در این خصوص نیازمند یک کار گروهی بین متخصصین کشاورزی، عمران، مکانیک و ... است. به هر حال درا ین مرحله یعنی ساخت سازه، مطالعه و مشاوره تخصصی با صاحب نظران از اهمیت ویژه ای برخورداراست.
کلیه متخصصین و صاحب نظران درا مر گلخانه داری براین عقیده هستند که ساخت صحیح و درست سازه گلخانه، متضمن دستیابی به پنجاه درصد از موفقیت پروژه است. این امر بطور مستقیم در مدیریت تولید محصول و محیط گلخانه دخالت دارد.مشکلاتی همچون شیوع بیماریهای قارچی، افت کیفیت و کمیت محصول، کنترل آفات و ... در یک گلخانه مطلوب قابل حل خواهد بود و متقابلا" در یک سازه غیر استاندارد با دشواریهای فراوان روبرو خواهیم شد. همچنین در یک گلخانه اصولی هزینه هایی که ناشی از مصرف برق برای تهویه، سوخت، سموم و ... بوجود می آیند نیز بطور چشمگیری کاهش می یابند.
مرحله چهارم:
مرحله آخر درخصوص احداث گلخانه، تجهیز گلخانه می باشد که شامل سیستمهای مختلف حرارتی، برودتی، آبیاری، تغذیه گیاهی، کنترل و ... است. سهل انگاری در این موارد نیز می تواند هزینه های تولید، تعمیر و نگهداری را تا پنجاه درصد و حتی بیشتر افزایش دهد.
انتخاب یک سیستم گرمایشی بدون محاسبات دقیق که از راندمان کافی برخوردار نباشد، مصرف سوخت شما را تا چهل درصد افزایش داده، ضمن اینکه ممکن است با انتشار گازهای سمی خطرات جدی برای محصول ایجاد نماید. همچنین بکارگیری سیستم تهویه و سرمایش بدون بررسی جوانب فنی آنها، جز اتلاف سرمایه و صرف هزینه های دائمی نتیجه دیگری دربر نخواهد داشت.
از طرفی بکارگیری درست تجهیزات و تاسیسات مورد نظر نیازمند یک سیستم کنترل خودکار می باشد که خطاهای انسانی را به حداقل کاهش دهد و هزینه های مربوطه نیز با بکارگیری این روش درحدود قابل توجهی کاهش خواهند یافت.
بنابراین بطورخلاصه می توان عنوان کرد که گلخانه یک سازه با ابعاد مختلف و زنده محسوب می گردد که هرجزء آن اثرات مستقیمی بر رشد محصول و نهایتا" کیفیت، کمیت و مدیریت محصول دارد که در پایان اثر خود را در افزایش سود و کاهش هزینه ها نشان خواهد داد.
برخی از استانداردهای لازم جهت احداث گلخانه به شرح ذیل می باشد:
حداقل مساحت پروژه 3000متر مربع
احداث سازه های لازم بهم پیوسته ا ارتفاع حداقل 4 متر با دریچه های سقفی و کناری به جای تونلهای کوانست
سیستم گرمایشی از نوع آبگرم بجای هوای گرم
سیستم خنک کننده (تهویه) از نوع فن و پد
اصول محاسبه مواد غذائی در گیاهان گلخانه ای
برآورده ساختن نیازهای گیاهان
کودها بمنظور مهیا ساختن عناصر مورد نیاز جهت رشد گیاهان طراحی شده اند. حدود 90 % از وزن گیاهان از آب تشکیل شده است. 10 % مابقی وزن گیاهان شامل مواد خشک که از 17 عنصر تشکیل شده است می باشد. پیش از هرچیز به تعریف برخی واژه ها می پردازیم:
عناصر بنیادی از 17 عنصر مورد نیاز گیاهان جهت رشد و توسعه تشکیل شده اند. این عناصر عبارتند از:
Ni, Cl, Mo , B , Cu, Zn, Mn, Fe, S, Mg, Ca, K, P, N, O, H, C در مجموع 90 % از وزن خشک گیاه را تشکیل می دهد. این عناصر (O) و اکسیژن ،(H) هیدروژن ، (C) کربن از هوا یا آب جذب شده و در کودها موجود نیستند.
کودها ازعناصر معدنی تشکیل شده اند که برای رشد گیاهان بسیار مهم هستند.

ادامه مطلب

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]راههای تهویه سقفها در گلخانه
روش اول :
روش سنتی است که ورقه های شفاف را در تمام طول لبه سقف به کمک لولا نصب میکنند . ورقه ها در سرتاسر طول گلخانه قابل باز شدن هستند. این ورقه ها معمولاً در هر دو طرف سقف تعبیه می شوند . صفحات تهویه کن با تعدادی دنده تخت باز و بسته میشوند که با چرخدنده هایی که روی محور سرتاسری در طول سقف قرار دارند ،‌درگیر می شوند. در بعضی از گلخانه ها محور چرخ دنده ها باید موتور برقی دو طرفه میگردد ولی در اکثر آنها با اهرم دستی گردانده می شود. مزیت وجود سیستم تهویه در هر دو طرف سقف این است که تهویه گلخانه صرفنظر از جهت وزش باد قابل انجام است . معمولاً دریچه های آن طرف از سقف را باز میکنند که در معرض وزش باد نیست .
روش دوم :
با استفاده از شیشه هائی انجام میگیرد که از سقف تا نزدیک کف امتداد دارند . هر چهار در میان این شیشه ها لولائی و از پائین باز شو می باشد. دریچه ها در بعضی از گلخانه ها با تعدادی طناب باز می شود و برای کمک به بسته شدن یا از فنرهای بلند یا از وزنه های تعادل بهره گرفته می شود. سیستم دسته و اهرم روش دیگری برای انجام این کار است . برای تهویه بهتر، سطح تهویه باید 20% سطح کف باشد
روش سوم :
تورهای قابل نفوذ بیشترخزانه کاری دارای سیستم تهویه خودکار هستند . یک سیستم ساده آن متشکل از یک ترموستات حساس است که درمیان تورهای قابل نفوذ پیچیده شده است . این وسیله به موتور الکتریکی دستور می دهد که دریچه های کنترل را در درجات یا مراحل نزدیک به هم باز کند. این باز شدن تدریجی از تغییر شدید درجه حرارت داخل گلخانه جلوگیری می کند
روش چهارم :
تهویه با فن در بعضی موارد مثلاً در زیر پلاستیک که امکان نصب دریچه های تهویه وجود ندارد یا هر جا که تهویه طبیعی کافی نباشد، میتوان از فن کمک گرفت . فنهای بزرگ تا قطر 1 متر ولی با دور کم در دو طرف طولی یا سروته محل ،‌نصب می شوند . در قسمت خروجی فن پنجره کرکره ای نصب میگردد که فقط با روشن شدن فن باز میشود به این ترتیب از جریان هوای ناخواسته جلوگیری می نماید. فنها در جهتی نصب می شود که هوا را از داخل گلخانه یا پلاستیک به خارج بدمند . هوای خارج شده یا هوای تازه ای که از طرف مقابل فن ها از طریق پنجره های لولائی وارد میشود جایگزین میگردد.

[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]منبع : [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]http://www.bbk-iran.com/index.php[/FONT]
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سازه گلخانه[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]طي سالهاي اخير شاهد روند رشد روز افزودن احداث واحدهاي گلخانه اي در سراسر كشور هستيم . در واقع گلخانه به مثابه يك تكنولوژي جديد به شدت مورد پذيرش كشاورزان قرار گرفته است . توليد در خارج از فصل ، امكان كنترل عوامل محيطي ، امكان كشت هر محصول در هر منطقه آب و هوايي ، كنترل آفات و بيماريها ، مصرف كمتر آب ،‌راندمان بالاي توليد ،‌دوام محصول پس از برداشت ، قيمت بالاتر محصول براي فروش در خارج از فصل كشت محيط آزاد و مواردي از اين دست مزاياي اين روش كشت هستند . و كشت گلخانه اي به دليل همين مزايا امروزه به عنوان يكي از مهمترين و پيشرفته ترين شاخه هاي علوم كشاورزي نمود پيدا كرده است . در حال حاضر بيش از 1500 هكتار گلخانه براي توليد محصولات مختلف در كشور احداث شده است و هر سال بر اين مقدار افزوده ميشود . عمده ترين محصول توليدي گلخانهاي ايران خيار گلخانه اي است كه بازار خوبي هم براي صادرات دارد و به دنبال آن صيفي جات ديگر نظير گوجه فرنگي ، طالبي ،‌توت فرنگي ، فلفل دلمه اي ، لوبيا سبز و … نيز توليد مي شوند و حتي پرورش موز و آناناس هم در برخي نقاط رواج يافته است ( شهرك هزار واحدي گلخانه اي رشت ) . توليد گلهاي زينتي نيز از ديرباز در گلخانه هاي رايج بوده است و با توجه به پتانسيل خوب كشور ايران مي رود كه به عنوان يكي از شاخه هاي مهم صادراتي كشور ظاهر شود . همچنين طي سالهاي اخير پرورش گياهان داروئي نيز در برخي نقاط ( اطراف كرج ،‌يزد و اصفهان ) رواج يافته است . گياهان داروئي نيز داراي راندمان بالاي توليد در گلخانه و سودآوري بالائي هستند.

انواع گلخانه ها :
گلخانه ها از نظر نوع توليد و نوع تيپ سازه داراي انواع مختلفي به شرح ذيل مي باشند.
تقسيم بندي بر اساس نوع توليد:
1-گلخانه هاي توليدي سبزي و صيفي شامل محصولاتي نظير خيار, گوجه فرنگي, توت فرنگي, فلفل, بادمجان, طالبي, سبزيجات برگي(ريحان- شاهي و........) مي باشد.
2-گلخانه هاي توليد گل و گياهان زينتي براي توليد انواع گلهاي شاخه بريده(رُز- ژربرا – گلايول – داودي) وگلهاي آپارتماني مي باشد.
3-سالنهاي گلخانه اي توليد قارچ دكمه اي و قارچ صدفي
از نظر نوع سازه گلخانه ها به دو دسته چوبي يا سنتي و مدرن يا فلزي تقسيم مي شوند.
4-گلخانه هاي چوبي
اسكلت اصلي اين گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستيك مـي باشد. ارتفاع در ايـن سازه هـا 2 تا 3 متر و سيستم گرمايي و تهويه مناسبي ندارد و بدليل ارتفاع پايين مناسب كشت محصولاتي نظير خيار و گوجه فرنگي نمي باشد. مزيت اين گلخانه ها قيمت ارزان احداث هر واحد آن مي باشد ولي بدليل نامناسب بودن محيط داخلي براي رشد گياه معمولاً ميزان توليد در واحد سطح در مقايسه با گلخانه هاي مدرن بسيار كمتر است. بدلايل ذكر شده اين نوع گلخانه ها توسعه نيافته است و گلخانه هاي چوبي كه قبلاً احداث شده به تدريج به گلخانه هاي مدرن تبديل مي شوند.
5-گلخانه هاي فلزي يا مدرن
اسكلت اين گلخانه ها از فلز است كه معمولاً با پلاستيك هاي ضد اشعه ماوراء بنفش (uv) پوشش و داراي سيستم گرمايشي و تهويه مناسب مي باشد. ارتفاع اين نوع گلخانه ها بيش از 5/4 متر است و بدليل شرايط مناسب رشد گياه در اينگونه سازه, عملكرد در واحد سطح نسبت به گلخانه هاي چوبي افزايش دارد.
اتصال قطعات در گلخانه هاي فلزي بوسيله پيچ ومهره(پرتابل)و يا استفاده از جوش مي باشد. هزينه واحد گلخانه هاي پرتابل نسبت به سيستم جوشي 20-15% بيشتر است ولي نصب آن آسانتر و تغييرات در سازه راحت تر است.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انواع گلخانه ها از لحاظ پوشش[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پلاستیکی [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پوششهای پلاستیکی می تواند از جنس پلی استر ، پلیوینل کلراید (P.V.C) پلی وینل فلوراید(P.V.F) باشد . از مزایای این پوششها عدم نیاز به اسکلتهای سنگین وکاهش هزینه گرم کردن تا حدود 40% نسبت به گلخانه های شیشه ای یک لایه است.
اغلب پوششهای پلاستیکی از نوع پلی اتیلن بوده که معمولاً به ماده مقاوم کننده در مقابل UV( اشعه ماورای بنفش ) آمیخته شده اند که در این صورت طول عمر آنها تا حدود 3 سال قابل افزایش است . امروزه در کشورهای پیشرفته پلی اتیلن و سایر پوششهای پلاستیک را به مواد نگهدارنده نور مادون قرمز (IR) آمیخته می کنند که تلفات دمای گلخانه را در شب 15 تا 25 درصد کاهش می دهند .
PVF نیز یکنوع پوشش پلاستیکی جدید است که تا ده سال دوام داشته و واکنش آن نسبت به نور وقیمت آن تقریباً معادل شیشه است.پوششهای دوبل پلاستیکی نیز کاهش هزینه سوخت
تا یک سوم نقش موثری دارند . امروزه عملاً تمام گلخانه های مدرن دارای پوشش پلاستیکی از سیستم هوای فشرده بین دولایه استفاده می کنند. دولایه پلاستیک که یکی از آنها مستقیماً روس سطح خارجی ورقه دیگر قرار می گیرند، توسط بالشتکی از هوای فشرده از یکدیگر جدا می شوند. لایه خارجی پلاستیک جهت کاهش نور ماوراءبنفش (U.V) باید 0.152mm ضخامت داشته باشد در حالیکه لایه درونی فقط نیاز به 0.102mm ضخامت دارد زیرا نور U.V در این محل کمتر است.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]شیشه ای[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]گلخانه های شیشه ای از پر هزینه ترین نوع گلخانه های صنعتی محسوب می شوند. نیاز به اسکلت محکم و نیز استفاده از پوشش شیشه و همچنین مصرف سوخت بالا در این گلخانه ها باعث افزایش قیمت این نوع گلخانه ها در مقایسه با پلاستیکی و پلی کربنات گردیده است. از مزیتهای این نوع گلخانه ها به قابلیت بالای عبور نور و حرارت آفتاب می توان اشاره کرد که در مناطق سردسیر و کم نور دارای کارایی بالایی می باشند. همچنین گلخانه های شیشه ای نسبت به انواع دیگر گلخانه ها دارای بیشترین طول عمر می باشد که البته به همان نسبت هزینه های نگهداری آن نیز نسبت به دیگر انواع گلخانه ها بالاتر می باشد. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پلی کربنات
از جمله مزیتهای پوشش پلی کربنات به جای شیشه هزینه کمتر ونیز وزن سبک تر آن می باشد. همچنین مقاومت بالای آن نسبت به پلاستیک باعث تقاضای روزافزون آن به عنوان پوشش در صنعت گلخانه گردیده است .پوشش پلی کربنات اغلب جهت پوشش قسمت های جلو ، عقب و نیم دایره های مربوطه و یا کناره ها و سقف گلخانه درصورت تقاضای مشتری درنظرگرفته میشود. ورقهای پلی کربنات جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و باعث صرفه جویی در انرژی می شوند. بطوريكه در تابستان از ورود گرما به داخل جلوگيري كرده و در زمستان مانــــع خروج و هـدر رفتن گرمــــــاي داخـل مي شوند.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]خصوصيات سازه هاي پيشرفته و مدرن
امروزه بارزترين خصوصيت استاندارد گلخانه هاي چند دهانه و پيشرفته (Multi Span & High Technology) دنيا، ارتفاع بلند و عرض زياد آنهاست. چرا كه هر چه گلخانه مرتفع تر باشد حجم هواي داخل گلخانه بيشتر خواهد شد و اين خود نه تنها باعث كاهش مصرف انرژي گرمايش و سرمايش گلخانه خواهد گشت بلكه باعث كاهش رطوبت اضافي و نيز تجمع هواي نامطلوب در بالاي گلخانه و در دسترس قرار گرفتن هواي تازه در كنار گياه خواهد شد.
حجم زياد هواي گلخانه امكان ثابت نگه داشتن دماي داخل گلخانه را نيز فراهم مي آورد و در نتيجه خطرات ناشي از تنش هاي وارده بر گياه در اثر تغيير ناگهاني دماي خارج گلخانه از بين مي رود.
بيشتر بودن عرض گلخانه نيز مزايايي همچون استفاده بهينه و راحت تر از فضاي بين دو ستون و در نتيجه كرت بندي بيشتر و امكان اتوماسيون را فراهم مي آورد.
به علاوه عرض بيشتر باعث كاهش تعداد ستونها و ناوداني ها ميشود و اين خود نه تنها نور بيشتري را فراهم مي آورد بلكه باعث كاهش قيمت تمام شده نيز ميگردد.
از نظر فني نيز در ساخت گلخانه هاي پيشرفته به موازات افزايش ارتفاع و عرض گلخانه، استحكام و مقاومت سازه در برابر باد (Wind Load) برف (Snow load) و بار آويزان (Crop load) ضمن سبكتر ساختن سازه مي بايست محاسبه گردد، چرا كه هر چه ارتفاع گلخانه افزايش يابد، شدت باد نيز افزايش مي يابد. همچنين هر چه عرض گلخانه بيشتر شود فشار بار آويزان و بار برف بر روي سقف و احتمال فروريختن سقف، افزايش مي يابد. در كنار يك سازه خوب، تجهيزات متناسب با كشت مورد نظر و اقليم خاص منطقه احداث گلخانه بسيار ضروري و عامل تعيين كننده در موفقيت و يا عدم موفقيت يك پروژه محسوب مي گردد.
7 متر مربع ارتفاع،9 متر و 60 عرض 3 مترو 40 عرض دريچه سقفي حجم بيشتر – مصرف سوخت و انرژي كمتر، تنظيم بهتر و راحت تر فاكتورهاي رشد‌(نور، دما، رطوبت) و حذف تنش حرارتي .

امروزه پوشش هاي پلي اتيلن( نايلون) گلخانه هاي پيشرفته علاوه بر خصوصيت ضد اشعه ماوراي بنفش (Anti -UV) داراي خاصيت تفرق نور (Diffusion) نيز مي باشند. بدين معنا كه نه تنها بايد قابليت عبور نور را به خوبي دارا باشند بلكه نور را متفرق مي كنند تا درتمام جهات و زوايا به گياه بتابد.
اين خصوصيت راندمان گياه را بالاتر برده و در زمستان كه شدت نور كمتر است بسيار مفيد واقع مي گردد. (قرمز شدن گوجه فرنگي در زمستان)
امروزه جهت عايق نمودن جداره گلخانه ها و كاهش تبادل حرارت با محيط بيرون، پوشش پلاستيك دو جداره باد شونده مي سازند.(30 سانتي متر فاصله دو جداره)
اين مزيت نه تنها باعث كاهش چشم گير مصرف سوخت و انرژي مي شود بلكه خود باعث حذف چكه هاي آب از سقف(Condensed water) مي گردد.
از ديگر خصوصيات مهم يك گلخانه استاندارد و پيشرفته تهويه سقفي آن است، كه هر چه اين تهويه بهتر انجام شود راندمان توليد نيز افزايش مي يابد. تهويه مناسب باعث مي شود كه هواي تازه شامل اكسيژن و Co2 همواره در دسترس گياه باشد. بعلاوه رطوبت اضافي نيز به هنگام تخليه هواي نامناسب تجمع يافته در بالاي گلخانه خارج مي شود.
نصب آسان توري ضد حشره، قابليت نصب پرده هاي سايه افكن و يا نگهدارنده گرما (Energy Saver) و همچنين قابليت اتوماسيون از ديگر خصوصيات سازه هاي استاندارد و پيشرفته دنيا است.
اتوماسيون سازه و تجهيزات، نه تنها هزينه پرسنل را به حداقل مي رساند بلكه باعث كاهش دخالت انسان و در نتيجه كاهش خطا مي گردد.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]طرح گلخانه FAO[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در طرحی كه این سازمان برای سازه‌های گلخانه‌ای معرفی كرده تمام اسكلت گلخانه پیش ساخته و بدون استفاده از هرگونه جوشكاری و تماماً فلز آهن گالوانیزه بوده و توسط پیچ و مهره و بست مونتاژ می‌شود.
ارتفاع و عرض دهانه بنا به نوع كشت متفاوت بوده و این سازه از نظر مهندسی لزوماً باید در برابر باد با سرعت ۱۲۰ كیلومتر در ساعت و وزن برف تا ارتفاع ۸۰ سانتیمتر (در صورت روشن بودن سیستم گرمایشی) مقاوم باشد. در این سازه جهت تهویهٔ مناسب، پنجره‌های كناری به ارتفاع ۵/۱ متر در طرفین و سیستم پد و فن در ابتدا و انتهای گلخانه و پنجرهٔ سقفی سراسری دقیقاً در راس كمان تعبیه می‌شود. برای پوشش این سازه از پلاستیك آنتی UV (حداقل دارای ۳% مادهٔ موثر) و ضد عرق و در مكانهای سردسیری و كم نور استفاده از پوشش پلی كربنات دو جداره (حداقل فاصلهٔ دو جداره ۸ میلیمتر) پیشنهاد می‌شود. جهت حفظ دما و انرژی، این سازه به صورت به هم پیوسته بوده و حتی‌الامكان یك‌پارچه و دارای اندازهٔ طول و عرض نزدیك به هم (تقریباً مربع شكل) می‌باشد.
[/FONT]
[h=3][FONT=arial, helvetica, sans-serif]مشخصات فنی سازه های گلخانه های تونلی[/FONT][/h][FONT=arial, helvetica, sans-serif]1- سازه و پوشش:

1-1- مشخصات گلخانه:

2-1-1- ابعاد پيشنهادی گلخا نه:

ابعاد گلخانه ها بستگی به اندازه زمين دارد. با توجه به اينکه عرض هر دهنه 8 متر می با شد عرض گلخانه می تواند هر ضريبی از 8 باشد و طول آن با توجه به اينکه الکتروموتورها قادر به بازوبسته کردن 120 متر پنجره می باشند، اين طول توجيه اقتصادی بيشتری دارد اما در مجموع هرطول و عرضی امکان پذير است.

برای مثال اندازه و ابعاد یک گلخانه در جدول زير مشخص شده است:
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مساحت گلخانه 4320 متر مربع[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]6[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تعداد تونلها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]8 متر[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پهنای هرتونل[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]48 متر[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]عرض گلخانه[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]90 متر[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]طول گلخانه[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]4320 مترمربع[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مساحت گلخانه[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]50 /2متر[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فاصله بين قوسها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]4 متر[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ارتفاع زير ناودان[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]5 متر[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فاصله بين ستونهای داخلی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]50 /2 متر[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فاصله بين ستونهای کناری[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]6 متر[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ارتفاع تا زير قوس[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]2-1- فونداسيون:

جهت قرارگيری ستونهای 2*50*100 و یا2*80*80 ميليمتر، در زمين چاله ها به قطر 50 سانتيمتر، عمق 90-80 سانتيمتر، و بفاصله 50/ 2متر از يکديگر در کناره ها، 3 متردر جلوی دهنه های 8 متری و 5 متر درداخل گلخانه حفر می شوند. ستونها در عمق 60 سانتيمتری قرار ميگيرند و با بتنی که دارای مشخصات فنی بخصوصی ميباشد پر ميشوند.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]

[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]3-1- شيب:
[/FONT]
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شيب گلخانه تقريباً 1/0 % يعنی بسته به مقدار و تناوب بارندگی در منطقه در هر صد متر 15-10 سانتيمتر خواهد بود. لوله های خروج آب باران حدوداً در هر 55 مترناودان نصب خوهد شدکه آب را به داخل گلخانه هدايت ميکنند و از آنجا در زير يا روی زمين بوسيله لوله ها به حوضهای ذخيره آب منتقل خواهند شد تا در صورت نياز و مناسب بودن کيفيت جهت آبياری مورد استفاده قرار گيرد.

4-1- قطعات سازه: (اندازه ها و ابعاد داده شده درموارد مختلف قابل تغييرند)

1-4-1- ستونها: قوطی هاي 2*50*100 ميليمتر که گالوانيزه گرم هستند ساخته شده اند. فاصله ستونها از يکديگر در کناره ها 5/2 متر، در جلوها 3 متر ، در داخل گلخانه 5 متر و طول ستونها 6/4 متر ميباشد.

2-4-1- ستونهای باد شکن : قوطي هاي 2*80×80 ميليمتر (گالوانيزه گرم) در جلو گلخانه در هر دهنه 8 متری 2 عدد به فاصله 3 متر از يکديگر نصب ميشوند.

3-4-1 - قوس ها: لوله های گرد 5/1x60 (گالوانيزه سندزايمر). فاصله قوسها ازيکديگر50/2متر بوده و با پيچ مهره به محل پيش بينی شده در سر ستونهای دوبله متصل ميشوند. تمام قوسها از ناحيه نوک جهت استحکام بيشتردر طول گلخانه بوسيله لوله های کمر بندی بهم متصل ميشوند. بعلت فاصله کم هلالی ها از يکديگر(5/2) وترکيب علمی سازه، پلاستيک پوشش نيازی به سيم کشی نخواهد داشت.

4-4-1- سرستونها: وظيفه سرستونها اتصا ل چهارعنصر اصلی گلخانه يعنی قوس، ستون، ناودان و ميان بند ميباشد. سرستون از ورقه گالوانيزه دو ميليمتری وباماشين آلات ديجيتالی ساخته ميشود تا محل قرار گرفتن چهار قطعه اصلی را بد قت مشخص کند. طراحی سرستون به نحوی است که کانال، ميان بند، قوس و ستون کاملاً و دقيقا در محل خود نشسته و فشاری به يکديگر وارد نمي کنند.

5-4-1- باد شکن های گوشه ای و جلوئی: لوله های قوطی 2x80x80 در گوشه های گلخانه و لوله های گرد 5/1x48 يا قوطی در قطعات پلی. تعداد ، ابعاد و نحوه قرارگيری اين باد شکن ها بستگی به سرعت بادهای مسلط در محل مورد نظر گلخانه خواهد داشت.
طرح زير نماي کناری اين بادشکن ها را نشان ميدهد.

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]6-4-1 - ميان بند: لوله های گرد5 / 1 x 40 که ستونها را در عرض بهم متصل ميکنند. وظيفه اين ميان بند ها علاوه بر استحکام بيشترايجاد تکيه گاه برای صيفی جات از قبيل فلفل ، گوجه فرنگی و خيار بوده و فاصله آنها از يکديگر5 متر ميبا شد.

7-4-1- لوله کمر بندی قوس: لوله های 5/1x32 که قوسها را در امتداد تونل از نوک بهم متصل می کنند.

8-4-1- باد شکن های ميان بندها:
باد شکن بلند: لوله های گرد 50/ 1 x25 يک عدد برای هرميان بند.
باد شکن کوتاه: لوله های گرد 50/1 x25 دو عدد برای هرميان بند.
باد شکن به شکل هفت: لوله های گرد50 /1 x32 دو عدد برای هر ميان بند که از وسط در دو جهت مخالف به نوک قوس ها متصل می شوند.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
9-4-1- ناودانها: 2x450x5000 ميليمتر (گالوانيزه گرم). در طراحی ناودان ها د قت بسياری شده است تا آنها به طريقی به سر ستون متصل شوند تا آب باران به داخل گلخانه نفوذ نکرده و همچنين در اثرتماس مرتب پيچها با آب باران دچار مشکل نشوند. بعلاوه در اين پيچها ازواشرهای مخصوص استفاده میشوند. همچنين در محل اتصا ل دو کانال به يکديگراز سيليکان نيزاستفاده می شود.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]10-4-1- لوله های پلی اتيلن: لوله های نگاه دارنده پوشش گلخانه از جنس پل اتيلن به طول 40/2 متر که در امگا قرار ميگيرند.

11-4-1- امگا: امگاها به ضخامت 5 /1 ميليمتر ، گالوانيزه گرم هستند. وظيفه آنها نگهداری پلاستيک به کمک لوله های پلی اتيلن در کناره ها، جلوها و سقف گلخانه است. گالوانيزه گرم با کيفيت اروپائی
mµ 63.1-75.2طبق مقررات UNE-EN1179, UNE-37501 و UNE-ISO1461
امگا با طراحی مدرن ساخته شده و نيازی به پيچ و يا ورقه جهت نگهداری پلاستيک ندارند. تعداد:
• درناودان ها دو رديف
• درکناره ها سه رديف
• درجلو،بالای دهنه يک نيم دايره چسبيده به قوس
• درجلو دهنه 4 رديف
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
شکل بالا محلهای نگه دارنده پلاستيک رادرجلوی گلخانه نشان می دهد.(اندازه پنجره طرح در شکل مشخص است)
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
برش امگا رانشان ميدهد. لوله پلی اتيلن درداخل امگا و روی پلاستيک قرارميگيرد. لبه امگا که با فلش مشخص شده ، خاصيت فنری داشته ومانع خروج لوله و درنتيجه پلاستيک میشود.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
تصاوير فوق محل قرارگيری بادبند های جلوئی(اتصال به ستونهای جلو) و کناری K ( اتصال به ستونهای کناری و ميانی) را نشان ميدهند. لوله های قوطی یاگردگالوانيزه سندزايمر
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]5-1- کيفيت مواد:

کليه قطعات و لوازم جانبی گلخانه های شرکت آشيانه سبز تهران با همکاری و نظارت معتبرترين شرکت های اسپانيائی و هلندی آماده و نصب ميشوند. برخی قطعات و تاسيسات گلخانه در صورت امکان و با در نظر گرفتن توجيه اقتصادی و بدون ايجاد خدشه در کيفيت و کارآئی آنها در ايران توليد می شوند، ديگر قطعات و تاسيسات مستقيما از کشورهای اسپانيا و هلندخريداری ميشوند. شرکت آشيانه سبز تهران گواهی ميکند که گالوانيزه موادی که درساخت گلخانه مورد استفاده قرار ميگيرند با رعايت قوانين اروپائی انجام شده وکليه قطعات دارای يک پوشش مشخص و استاندارد گالوانيزه هستند.


6-1- درب ها:

درب های کشوئی 3x50/ 3 متراز جنس آهن بوده و جهت پوشش آن از پلی کربنات استفاده میشود.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]7-1- پنجره ها يا تهويه های طبيعی:

معمولا حدود 25% از سطح کل يک گلخانه جهت تهويه طبيعی يا پنجره درنظر گرفته ميشود.
1-7-1- پنجره های سقفی: پنجره های سقفی 2/ 1 یا 4/1 در نمام تونل ها با در نظر گرفتن باد غالب طراحی میشوند.

• اجزائ تشکيل دهنده:

موتورهای دنده ای: که حرکت را به لوله انتقال جهت بازوبسته شدن پنجره منتقل ميکنند.
بازوهای پنجره: لوله های قوطی 50/1x30x50 منحنی گالوانيزه گرم که درقسمت بالا دارای دنده هائی ميباشند.
گروه چرخ و دنده: که حرکت را ازلوله انتقا ل به بازوی پنجره منتقل ميکنند تا پنجره بازوبسته شود.

ريلها: به ضخامت 3 ميليمترو طول 2 متر
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]2-7-1- پنجره های کناری: تهويه کناری به تبادل طبيعی هوای داخل گلخانه کمک ميکند. (در اين طرح تنها يک پنجره کناري در روي پد در نظر گرفته شده است)

• اجزاي تشکيل دهنده آن عبارتنداز:

موتورهای دنده ای: چرخش اتوماتيک را به لوله تلسکوپی 20x20 منتقل ميکنند که با چرخش خود پلاستيک را به دورخود جمع می کنند و در نتيجه پنجره باز ميشود.
ورقه ثابت موتورکاهش دهنده: به ضخامت 6 میلیمتر و دو لبه
لوله های محافظ: 5/1x32 که از پلاستيک محافطت ميکنند.

تهویه بال کبوتری: تهویه بال کبوتری شامل دو موتور و دو محور مجزا میباشد که در سقف نصب میشود.. این نوع پنجره در صورت نیاز بجای پنجره یک طرفه سقفی 4/1 و 2/1 پیش بینی شده است.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]8-1- پيچ و مهره ها:

کليه قطعات گلخانه پيش سا خته بوده ودر عمليات نصب از جوش استفاده نميشود. پيچ ومهره های مورد استفاده دارای کيفيت و مقاومت بالابوده و با رعا يت استاندارد های اروپائی ساخته شده اند.
[/FONT]
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
9-1- مقاومت ها: (اثراتی که در محاسبات سازه درنظرگرفته ميشوند)

محاسبات سازه ها با رعايت قوانين اروپائی انجام شده اند. دراسپا نيا جهت سا خت گلخانه اثرات زير در نظر گرفته ميشوند:

• اثرات دائم : اثرات ناشی از وزن قطعات سازه ای يا غير سازه ای. تاسيسات جانبی حتی اگر بطور دائم نصب شده باشند شامل اين اثرات نيستند.
• اثرات تاسيسات جانبی دائم: اثرات ناشی از اين تاسيسات يا خدمات که شامل وزن های این تاسيسات، مانند گرمايشی، خنک کننده، نور مصنوعی، سایيان ها ، آبياری، تهويه و ايزولاسيون می باشند.
• اثرات باد: مقاومت سازه طبق قوانين تجربی اروپائی در مقابل سرعت 120 کيلومتر در ساعت محاسبه شده است.
• اثرات برف: مقاومت سازه طبق قوانين تجربی اروپائی در مقابل 40 کيلوگرم در مترمربع محاسبه شده است.
• محصول ها: مقاومت سازه در مقابل وزن محصولات گلخانه ای طبق قوانين تجربی محا سبه شده است و برابر با 40 کيلوگرم در هر مترمربع می با شد.
• مقاومت سازه درمقابل وزن عمودی برسازه: مقاومت سازه در مقابل وزن نيروی انسا نی جهت عمليات نگهداری وتعميرات روی سازه.
• مقاومت در مقابل تاسيسات موقتی: مقاومت سازه در مقابل وزن هائی که بوسيله ماشين آلات متحرک مانند جرثقيل، ريلها، ماشين آلات تميزکننده و يا کاربران آنها محاسبه می شود.
• اثرات حرارتی: مقاومت سازه در مقابل تغييرات دما محاسبه ميشود.
• اثرات زلزله ای: محاسبات مقاومت سازه درمقابل زلزله طبق قوانين اروپائی انجام می شوند.

10-1- رنگ سازه

در حالت عادی ، جهت پوشش قطعات سازه گلخانه از یک لایه گالوانیزه استفاده میشود که پس از مدتی شروع به شوره زدن وزنگ زدن کرده و باعث کوتاهی عمرگلخانه میشوند.
رنگ الکترواساتیک بصورت پودری روی سطح قطعات سازه گالوانیزه پاشیده شده و درون کوره با حرارت بالا پخته می شود. این امر باعث ایجاد یک لایه بسیار مقاوم روی گالوانیزه شده که در نتیجه طول عمر آهن را بالا برده و همچنین از پرت حرارتی و داغ شدن آن درروزهای گرم تابستان(بدلیل سفید بودن) جلوگیری کرده و طول عمر گلخانه افزایش پیدا میکند. بعلاوه سطح صاف به تمیزترنگه داشتن هرچه بیشتر سازه و در نتیجه افزایش طول عمر سازه کمک میکند.
11-1- پوشش پلاستیکی:
پوشش پیشنهادی گلخانه فیلم حرارتی Anti-UV بوده که شامل کلیه لوازم جانبی جهت نصب آن به سازه می باشد.
پوشش گلخانه به شکل ذیل پیشنهاد می شود:

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پوشش گلخانه[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پوشش ثابت[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فیلم حرارتی – ضد یو وی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]کناره ها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فیلم حرارتی – ضد یو وی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انتها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فیلم حرارتی – ضد یو وی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پنجره های بالا[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فیلم حرارتی – ضد یو وی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پنجره های کناری[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فیلم حرارتی – ضد یو وی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پنجره های انتها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ندارد[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پارتیشن بندی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ندارد[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]نیم دایره جلو[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فیلم حرارتی – ضد یو وی[/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif]لوازم جانبی جهت نصب پوشش به سازه شامل طرح می باشد.

1-11-1- مشخصات فنی فیلم حرارتی:

درشرایط عادی عمر این پلا ستیک در اسپا نیا سه فصل پیش بینی می شود. این فیلم دارای افزودنی های UV و *****های IR و سه لایه جهت کیفیت بهتر می باشد.

مشخصات استثنائی فیلم فشرده سه لایه:
• مقاومت بالای مکانیکی
• مشخصات فنی حرارتی و نوری عا لی
• گارانتی سه لایه(200میکرون)
• قابلیت عبورنوربالاوبی رنگ
ترکیب سه لایه طبق نیازهای مشتری قابل تغییرند.
[/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقیاس[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ارزش[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]واحد[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]قانون[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]رنگ[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]بی رنگ[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ضریب فلوئنسی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]4/0[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]گرم/10دقیقه[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ASTM D-1238[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]چگالی اسمی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]945[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]کیلوگرم/مترمکعب[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ASTM D-1505[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]محتوای AV[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]10[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]عبور نور[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]89[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ASTM D-1003[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]نورپراکنده[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]50[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ASTM D-1003[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقاومت در مقابل ضربه[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]1300[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Gr(F50)[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ASTM D-1709[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]کشش[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]120[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Mpa[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ASTM D-638/882[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقاومت فشاری طولی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]22[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Mpa[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ASTM D-638/882[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقاومت فشاری عرضی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]22[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Mpa[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ASTM D-638/882[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقاومت کششی طولی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]550[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ASTM D-638/882[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقاومت کششی عرضی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]550[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ASTM D-638/882[/FONT]
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]12-1-پوشش پلی کربنات:

پوشش پلی کربنات جهت پوشش قسمت های جلو و عقب و نیم دایره های مربوطه و یا کناره های گلخانه درصورت تقاضای مشتری درنظرگرفته میشود.
کلیه قطعات، پروفیل ها و پیچ و مهره ها جهت نصب پلی کربنات شامل پیشنهاد می باشد.
پلی کربنات ساخت اروپا بوده که صرفا" به منظور استفاده در پوشش های گلخانه ای با در نظر گرفتن مقاومت در مقابل اشعه های مضر خورشید و دیگر مسائل فنی تولید شده است

مشخصات فنی پوشش پلی کربنات ضد یو وی ساخت اروپا :
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مشخصات فیزیکی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]چگالی[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]120 گرم/سانتی مترمکعب[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]جذب آب[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]0.15%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مشخصات نوری[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انتقال نور[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]90%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انتفال opal سفید[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]46%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انتقال نور برنز[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]46%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مشخصات مکانیکی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقاومت به تغییرشکل تا حد کشش[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]>60N/MM2[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقاومت به تغییرشکل تا حدشکستن[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]>60N/MM2[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]افزایش طول تا حد کشش[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]7%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]افزایش طول تا حد شکستن[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]>80%[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انعطاف حد کشش[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]2300 N/M2[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انغطاف Module[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]1890 N/MM2[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقاومت شوک ایزود[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]800 J/M[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سختی هارد ول[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]118 E.R.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مشخصات حرارتی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]حرارت خدماتی دراز مدت[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]-40 + 100 C[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]حرارت خدماتی کوتاه مدت[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]-40 + 120 C[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]درحه حرارت VICAT[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]145-150 سانتیگراد[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]حرارت تغییر شکل درمقابل بار[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]135-140 سانتیگراد[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ضریب انبساط حرارتی[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]6.7-10-5 m/mºC[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]هدایت حرارتی[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]0.21 W/mºC[/FONT]



[FONT=arial, helvetica, sans-serif]شرايط عقد قرارداد ساخت گلخانه با پيمانكاران واجد شرايط و نحوه پرداخت تسهيلات
الف- نوع و خصوصيات سازه
1- تمامي قطعات به كار برده شده فلزي الزاما بايد آبكاري شده باشد.
2-لوله هاي به كار گرفته شده بايد ساخت يكي از كارخانجات معتبر و با آبكاري گرم باشد.
3- سازه حداقل بايد داراي دو پوشش ثابت و موازي كه پوشش اول آنتي U.V با ضخامت حداقل 180 ميكرون و پوشش دوم آنتي فوگ باشد .
4-سازه گلخانه بايد پرتابل و با استفاده از پيچ و مهره و يا پين و بست نصب گردد و استفاده از جوشكاري در ساخت اجزا اصلي گلخانه مجاز نمي باشد .
5- گلخانه الزاما بايد داراي پنجره بغل و پنجره سقفي به صورت اتوبوسي باشد.
6 – ارتفاع مفيد گلخانه تا زير ناودان حداقل 5/3 متر و ارتفاع نهايي سازه حداقل5 متر باشد.
7-خصوصيات كليه قطعات مورد مصرف و نقشه تاييد شده سازه بايد ضميمه قرارداد گردد و به امضاي طرفين قرارداد رسيده باشد.
8-پيمانكار سازنده بايد گلخانه را در برابر برف تا ارتفاع 60 سانتيمتر و باد تا سرعت 120 كيلومتر ضمانت نمايد(نصب تجهيزات مناسب جهت ايجاد مقاومت در برابر باد الزامي است) همچنين سازه را به مدت يكسال در برابر حوادث طبيعي بيمه نمايد.
9-هر گونه خسارت وارده به خريدار در اثر كيفيت سازه بايستي توسط سازنده پرداخت گردد.
ب- نحوه پرداخت مبالغ خريد و نصب سازه گلخانه
1- تا40% از مبلغ قرارداد خريد و نصب قطعات همزمان با عقد قرارداد جهت خريد و حمل قطعات گلخانه به محل
2-تا80% از مبلغ قرارداد خريد و نصب قطعات بعد از تحويل كليه قطعات و نصب آنها و سيم كشي ( مرحله قبل از نصب پوشش)
3- تا 90% از مبلغ قرارداد خريد و نصب قطعات بعد از انجام پلاستيك كشي
4- باقيمانده از مبلغ قرارداد خريد و نصب قطعات(حداقل 10%) به عنوان حسن انجام كار بعد از اتمام سازه و رفع كليه نواقص حداكثر بعد از سه ماه( اين مبلغ همزمان با آزاد سازي قسط سوم احداث گلخانه در حساب جداگانه اي به نام پيمانكار و قابل برداشت تنها با نامه مديريت جهاد كشاورزي شهرستان واريز مي گردد. )
5-خريد ساير تجهيزات( سيستم آبياري- سيستم گرمايشي- سيستم روشنايي و.....)با قرارداد جداگانه و يا ارايه فاكتور از سازندگان معتبر با شرط رعايت حداقل هاي تعيين شده و پس از تاييد امكان پذير است .
تذكر 1 : به ازاء هر هزار متر مربع گلخانه تامين حداقل 250000 كيلو كالري گرما الزامي است و سيستم آبياري شامل مخزن ذخيره آب به ميزان هر متر مربع گلخانه 4 ليتر و الكترو پمپ متناسب با وسعت گلخانه، تانك كود، ***** و لوله هاي اصلي و فرعي است.
تذكر 2: جهت هر واحد گلخانه حداقل دو دستگاه بخاري مورد نياز است .
تذكر3: مديريت جهاد كشاورزي شهرستان به عنوان ناظر پروژه بر عمليات ساخت و نصب نظارت خواهد داشت و پرداخت هر گونه وجه بعد از تاييد آن مديريت خواهد بود و سازمان به عنوان ناظر عالي در اجراي پروژه نظارت داشته و بر حسب ضرورت از نحوه اجراي طرح بازديد خواهد داشت.
تذكر 3 : اخذ تضمين لازم به عهده خريدار( متقاضي) خواهد بود و مديريت جهاد كشاورزي شهرستان تعهدي در اين خصوص ندارد.

تهیه و تنظیم :[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]شبکه تخصصی خدمات مشاوره الکترونیک ایطرح[/FONT]
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عکس هایی از سازه های گلخانه ها




[FONT=courier new, courier, mono]دریچه های سقفی [/FONT]

[FONT=courier new, courier, mono]
[/FONT][FONT=courier new, courier, mono][/FONT][FONT=courier new, courier, mono][/FONT][FONT=courier new, courier, mono]
[/FONT]​




 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
مديريت تلفيقي آفات محصولات گلخانه اي...

مديريت تلفيقي آفات محصولات گلخانه اي...




از منظر مسايل بهداشتي و كنترل آفات در پرورش گياهان (سبزيجات و يا گل هاي زينتي) در گلخانه يك اصل مهم بايد مد نظر باشد. اينكه گلخانه فضايي كاملاً ايزوله و جدا از فضاي اطراف خود مي باشد. شرايط داخل گلخانه به صورت كامل تحت كنترل و مديريت مي باشد. اين كنترل ها و مديريت در جهت ايجاد مطلوب ترين شرايط براي رشد و محصول دهي گياه مي باشد.
دما، رطوبت ، نور ، تركيبات مواد غذايي و آب به خوبي مديريت و كنترل مي گردد.
در خصوص آفات و بيماري هاي گياهي نيز بايد اصل ايزوله بودن و جدا بودن به خوبي رعايت گردد. زيرا همان شرايطي كه براي رشد گياه مطلوب مي باشد براي توسعه و خسارت زايي آفات و بيماري ها نيز مطلوب مي باشد.

در چنين شرايطي اين عوامل در اندك زماني مي توانند تكثير يافته و منتشر شوند و آلودگي را گسترش دهند. علاوه بر شرايط دمايي، رطوبت و ميزبان كه در حد مطلوب در اختيار آفات در گلخانه مي باشد، عوامل كنترل كننده طبيعي مثل دشمنان طبيعي در گلخانه در كمترين توانايي و تأثير مي باشند. لذا سرعت توسعه آفات در گلخانه بسيار زياد است. همچنين حساسيت گياه كشت شده نيز مي تواند ميزان خسارت آفات را افزايش دهد.

آفات مهمي كه در گلخانه سبزيجات و گل هاي زينتي وجود دارند عبارتند از شته ها، سفيدبالك ها، تريپس، كنه ها و مينوز كه با توجه به جثه ريزي كه دارند به راحتي و از راه هاي گوناگون مي توانند وارد گلخانه شوند. عوامل بيماري زاي گياهي شامل قارچ ها، باكتري ها و ويروس ها ،ميكروسكوپي بوده و به طرق مختلف مي توانند وارد فضاي گلخانه شوند.
با توجه به ارزش بالاي محصولات گلخانه اي و هزينه هاي توليد، خسارت آفات و بيماريهاي گياهي در گلخانه ها از ارزش اقتصادي بالاتري برخوردار مي باشد. لذا گلخانه داران هميشه به دنبال مبارزه قاطع با اين عوامل مي باشند و در اين مسير متأسفانه تأكيد اصلي بر كاربرد سموم آفت كش مي باشد.

كاربرد بي رويه سموم شيميايي اثرات نامطلوبي بدنبال دارد. از يك طرف باعث مقاوم شدن آفات به سموم و از سوي ديگر باعث آلودگي محصول توليدي به باقيمانده هاي سم مي گردد. در صورت ايجاد مقاومت آفت به سم، كشاورز ناچار است دفعات سمپاشي ها را افزايش داده و يا سموم جديد و گران تر را جايگزين سموم قبلي نمايد. كه مشكلات فراواني به دنبال دارد.

براي انجام مديريت صحيح آفات در گلخانه ها ضروري است به عنوان اولين قدم شرايطي را فراهم نماييم كه شانس ورود اين عوامل به داخل گلخانه تا حد امكان كاهش يابد. در مرحله دوم بايد اولين الودگي هاي وارد شده در كانون ها كشف و نسبت به رفع آلودگي و جلوگيري از انتشار آن اقدام گردد.
ساختمان و تأسيسات گلخانه مي تواند كمك موثري به ايزوله بودن فضاي پرورش نمايد.



مشخصات و تجهيزات مناسب گلخانه ها جهت ايزوله بودن در مقابل ورود آفات به شرح ذيل مي باشد:
اندازه گلخانه: اندازه گلخانه با توجه به تعداد اندام هاي گياهي تعيين گردد. در هر سالن گلخانه تنها يك نوع گياه بايستي نگهداري شود و از گذاشتن و كشت ساير گياهان در آنجا خودداري شود .
اسكلت بندي گلخانه: ساختمان اصلي كه حاوي بخش هاي گلخانه اي مختلف است بايد از موادي ساخته شده باشد كه بتواند در برابر بادهاي شديد، باران و رسوخ عوامل طبيعي به داخل آن مقاومت نمايد. بهترين مواد ساختماني جهت ساخت گلخانه، لوله هاي فلزي گالوانيزه مي باشد
.





اسكلت بندي گلخانه با استفاده از ورقه هاي گالوانيزه و لوله هاي آهني




شيشه بندي: انواع مواد شفاف مانند اكريليك، فايبر گلاس و يا پانل هاي پلي كربنات يك يا دو لايه ممكن است براي نوردهي طبيعي بكار روند. شيشه لعاب داده شده بهترين توصيه براي گلخانه ها مي باشد.
كف و زهكشي: كف گلخانه بهتر است به ضخامت 10 سانتيمتر با بتن آرمه پوشيده شود. زهكشي نيز بهتر است با استفاده از كف شيب دار به سمت يك سوراخ كه با مخزن هايي در خارج از گلخانه در ارتباط است انجام شود.



كف گلخانه و بين بنج ها با بتون پوشيده مي شود. خاك زير بنج ها نيز به شدت فشرده شده و با شن هاي درشت فرش مي شود تا از رويش گياه جلوگيري شود .
بنچ بندي: در گلخانه هاي مدرن امروزه از بنچ هاي متحرك استفاده مي شود تا بتوان آنها را در صورت لزوم از بخشي به بخش ديگر منتقل نمايند.
كنترل محيطي: شامل حرارت سازها، رطوبت سازها، سرماسازها و هواكش ها كه بسته به شرايط محيط و نياز گياه طراحي مي شوند. مه پاش ها ، كنترل كننده هاي ای . سی، لوازم مورد استفاده در كوددهي و نوردهي نيز از مواردي هستند كه بايد در گلخانه به طور مناسب طراحي شوند.




سيستم گردش هوا در گلخانه ها كه در يك سمت شبكه هاي رطوبت ساز و در سمت ديگر هواكش ها قرار دارند











توري هاي ضدحشره: توري هايي حداقل از 28 مش به بالا يا با سوراخ هايي به قطر 0.075 تا 0.200 ميلي متر به منظور جلوگيري از ورود حشرات، آفات و به خصوص ناقلين عوامل بيماري زا به داخل و خارج از گلخانه در جلوي پنجره ها، هواكش ها و كلا تمام منافذ نصب مي شوند.









- درب ورودي دو تايي به فاصله حداقل 2.20 متر از هم يكي از لزومات است و اين درب ها توسط فنر يا تجهيزات مشابه بطور خودكار بسته مي شوند. لازم به ذكر است بهتر است در زمان نگهداري ساير درب ها در قسمت هاي ديگر سالن بسته كلمل نگه داشته شوند. همچنين مي توان با استفاده از برزنت يا پلاستيك راهروهايي براي ورود ايجاد نمود كه يك سمت آن به درب ورودي و سمت ديگر با زيپ مسدود گردد. حوضچه هاي ضدعفوني كفش نيز داخل اين راهرو قرار مي گيرد





- حوضچه ضدعفوني كفش: در فاصله بين دو درب يك حوضچه ضد عفوني كفش به ابعاد 7/ * 1 متر و عمق 10 سانتيمتر و يا 50*50*10 سانتيمتر كه در آن گوني يا ساير موارد مشابه آغشته به محلول هاي ضد عفوني نظير فرمالين يا وايتكس قرار مي گيرد، در نظر گرفته مي شود تا از انتقال مواد آلوده به خصوص خاك توسط كفش افراد جلوگيري شود. بهتر است هنگام ورود به گلخانه از دمپايي هاي مخصوص آن گلخانه كه ضدعفوني شده اند استفاده شود..




گلخانه بايد مجهز به شير آب شستشو بوده و پرسنل بايد در هنگام ورود و خروج دستها را كاملاً با آب و صابون و يا مواد ضدعفوني كننده بشويند.
سطح زمين اطراف گلخانه حداقل تا فاصله 20 متري بايد عاري از هر گونه گل و گياه و رستني بوده و بوسيله آسفالت( به اسثناي مناطق گرمسير)، بتن و يا شن و ماسه پوشانده شود. وجود گياهاني نزديك گلخانه مي تواند به عنوان منبعي از آلودگي براي گلخانه محسوب گردد.

. فنس بندي و ديوار كشي اطراف گلخانه: براي جلوگيري از ورود افراد متفرقه لازم است

خاك مورد مصرف براي كشت در گلخانه بايد با روش مناسب : استفاده از حرارت يا گاز متيل برومايد به دقت ضد عفوني شود.

منبع آب و آبياري: كه معمولا كود و سموم مورد استفاده در خاك نيز توسط اين منبع و همراه با آب آبياري به گياه داده مي شود. آبياري در گلخانه ها بهتر است به روش قطره اي انجام شده تا از انتقال عوامل بيماريزا و همچنين نماتدهاي پارازيت گياهي بين كرت ها و گياهان مجاور جلوگيري شود.
وسايل مورد استفاده در هر گلخانه خاص آن محل بوده و بايستي از انتقال آنها به گلخانه هاي ديگر خودداري شود. در صورت وجود عوامل بيماري زا به خصوص ويروس هاي گياهي، قيچي و يا وسايل برش گل مي تواند به اين عوامل آلوده شده و ساير گياهان را در گلخانه هاي ديگر آلوده نمايد.
وسايل برش گل و قيچي هاي باغباني و ساير وسايل بايد بعد از استفاده در محلول هاي ضدعفوني گذاشته شود. معمولا در گلخانه هاي توليدگل هاي گران قيمت بعد از هر برش تيغ ها داخل مواد ضدعفوني گذاشته مي شود. ساده ترين تركيب براي ضدعفوني اين وسايل محلول يك درصد ماده موثره وايتكس مي باشد. لازم به ذكر است كه وايتكس هاي موجود در بازار به صورت 5 درصد است كه بايد با آب به نسبت يك به چهار مخلوط شود.

پرسنل هر گلخانه بهتر است خاص آن گلخانه بوده و از ورود افراد متفرقه و غير مسئول به داخل گلخانه ها بايستي جلوگيري شود






رديابي آفات در گلخانه:
رديابي اساس تمام برنامه هاي مديريت تلفيقي آفات محسوب مي شود. اطلاع از وضعيت وجود آفت، محل آنها، شدت و تراكم آلودگي و در بسياري از حالات مرحله زندگي آفت به ما كمك مي كند كه بتوانيم در مورد مديريت گلخانه تصميم گيري نمائيم. رديابي بايد در تمام طول سال و معمولا به صورت هفتگي انجام شود.



روش هاي رديابي در گلخانه:
1.روش جمع آوري آفت از روي شاخ و برگ گياه
براي رديابي بسياري از آفات گلخانه اي بخصوص آفاتي كه قادر به پرواز نيستند مانند كنه ها، بسياري از شته ها، لارو هاي برگخوار، سرخرطومي ها و شپشك هاي نباتي بايد گياه مورد بازرسي قرار گيرد. بسياري از اين آفت روي سطح زيرين برگ ها زندگي مي كنند و تا برگرداندن برگ و مشاهده آنها، اطلاع از وجود يا عدم وجود آنها غير ممكن است.
بسياري ديگر از آفات گلخانه اي علائم خسارت يا شواهدي دال بر وجودشان دارند. وجود عسلك، وجود مورچه، پوستك ها از اين نوع علائم مي باشند. انتخاب اين گياهان به صورت تصادفي و از مناطق مختلف گلخانه انجام مي شود.
قدم زدن در گلخانه و جداسازي گياهان رنگ پريده، تغيير رنگ داده، كوتوله، تغيير فرم داده، برگ ريخته و ساير موارد غير معمول از روش هاي رديابي محسوب مي گردد.
اگر گياهي را بازرسي مي كنيد و برگ ها و ساقه آن در حال پژمردن است، ريشه ها را مورد بازديد قرار دهيد. برگ هاي مورد بازديد بايد از تمام قسمت هاي سايبان گياه انتخاب شوند و برگ ها را از هر دو طرف مورد بررسي قرار دهيد.
2. استفاده از كارت هاي رنگي چسبناك:
كارت هاي آبي يا زرد رنگ چسبناك روش هاي استاندارد رديابي آفت و تعيين تراكم آن در گلخانه ها محسوب مي شوند. كارت هاي زرد رنگ بسياري از حشرات بالدار آفت مانند پشه هاي خاكزي، شته هاي بالدار، سفيد بالك ها، كانال كن ها و تريپس ها را بدام مي اندازند. كارت هاي آبي به ويژه براي تريپس ها جلب كننده مي باشند.


تعداد حشراتي كه توسط كارت رنگي بدام مي افتند بايد به صورت هفتگي شمارش و ثبت گردد. اين روش ما را قادر مي سازد تا زمان به اوج رسيدن يا نزول جمعيت يك آفت را شناسايي نمائيم. كارت هاي رنگي چسبناك مي توانند مهاجرت آفات را به گلخانه مشخص كنند. از كارت هاي رنگي مي توان در بازرسي هاي قرنطينه اي نيز استفاده نمود.
براي رديابي بسياري از آفات بالدار قرار دادن كارت هاي چسبناك رنگي به صورت عودي و آويخته و بالاي گياه توصيه مي شود. استفاده از يك كارت در هر 90 تا 100 متر مربع گلخانه معمول است. حشرات بدام افتاده معمولا بدنشان متلاشي مي شود و بايد چشم شما به شناسايي اين حشرات عادت كند.

3. استفاده از تشت هاي زرد آبي:
تشت هاي فلزي يا پلاستيكي زرد رنگي كه تا نيمه با آب پر شده اند نيز به خصوص در رديابي شته هاي بالدار مورد استفاده قرار مي گيرند. اين تشت ها روي پايه هايي قرار داده شده و با استفاده از قلم مو حشرات روي اب جمع آوري مي شود.


تله هاي زرد آبي جهت بدام اندازي شته هاي بالدار



مهندس علی جعفری – کارشناس حفظ نباتات استان
 

نازنین1

عضو جدید
کشت گلخانه ای

کشت گلخانه ای

سلام
از دوستانی که در مورد کشت گلخانه ای ، اینکه چه گیاهانی برای کشت گلخانه ای مناسب هستند و برای شروع از چه گیاهی در کشت گلخانه ای استفاده کنیم و حداقل سرمایه لازم - به غیر از زمین - برای شروع کار چفدر است و ... اطلاعاتی دارند خواهش میکنم کمکم کنید ...
ممنون
 

آبان شاه

عضو جدید
سلام
من یه گیاه پرنده بهشتی دارم که توی لابی ساختمون هست و نور جنوبی داره دمای حداقلش که فعلا حدود 10 12 هست ولی زمستون حتمی سرد تر میشه
میخام بدونم بذارمش توی پاسیو یا همونجا بمونه چون برای گل دهی احتیاج به هوای مینیموم 10 زمستون داره
 

flower24

عضو جدید
سلام مهندس.
والا من جرعت ندارم به مهندس فضای سبز اطلاعاتی بدم..... اما اااااره بزارش یجای گرم تر.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
لینکهای مرتبط با گلخونه.......

اينم عكساي گلخانه من
کشت گلخانه‌ای گوجه فرنگی

کشت گلخانه ای
کشت گوجه فرنگی گلخانه ای
يك موضوع كامل و دقيق درمورد گلخانه
کشت فلفل گلخانه ای
ايجاد گلخانه دوستان كمك كنند
همفکری در مورد گلخونه
کمک برای احداث گلخانه
طرح یک گلخونه قابل حمل
چگونه در گلخانه گوجه فرنگي پرورش بدهيم؟
تاسیات وتجهیزات گلخانه
ساخت گلخانه
 
آخرین ویرایش:

نیکی شایگان

عضو جدید
سلام ببخشید من یه طرح توجیهی پرورش آماریلیس در گلخانه میخوام با قیمتای روز که البته طرح رو دارم ولی قیمت به روز رو ندارم شما میتونین کمکی بهم بکنین
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ببخشید من یه طرح توجیهی پرورش آماریلیس در گلخانه میخوام با قیمتای روز که البته طرح رو دارم ولی قیمت به روز رو ندارم شما میتونین کمکی بهم بکنین

لینکهای مرتبط با گلخونه.......

اينم عكساي گلخانه من
کشت گلخانه‌ای گوجه فرنگی

کشت گلخانه ای
کشت گوجه فرنگی گلخانه ای
يك موضوع كامل و دقيق درمورد گلخانه
کشت فلفل گلخانه ای
ايجاد گلخانه دوستان كمك كنند
همفکری در مورد گلخونه
کمک برای احداث گلخانه
طرح یک گلخونه قابل حمل
چگونه در گلخانه گوجه فرنگي پرورش بدهيم؟
تاسیات وتجهیزات گلخانه
ساخت گلخانه
اين لينكهارو مطالعه بفرماييد سوال داشتيد در خدمتتون هستيم.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سکوهای گلخانه

سکوهای گلخانه

فعالیتهای شیمیایی صورت گرفته در فرآیند فتوسنتز گیاهان، مستقیماً متأثر از شرایط محیطی می باشد. فتوسنتز به عواملی مانند دما، شدت نور و وجود آب و مواد غذایی وابسته است. تنفس گیاه نسبت به دما ی محیطی متفاوت می باشد .محدوده دمایی توصیه شده برای بیشتر گیاهان گلخانه ای که منجر به بالاترین بازده فتوسنتزی می شود، چیزی بین 50 تا 85 درجه فارنهایت می باشد. بنابراین بدون توجه به اینکه گلخانه برای چه کاری مورد استفاده قرار می گیرد، باید محیط آن کنترل شده باشد؛ این کار برای سلامت گیاهان گلخانه ضروری می باشد.

درجه حرارت در گلخانه ها

تنظیم درجه حرارت در گلخانه¬ها شرط اولیه برای رشد و نمو بسیاری از گیاهان است. نیاز گیاهان به درجه حرارت دامنه¬های مختلفی دارد. بعضی از گیاهان درجه حرارت¬های بالاتری نیاز دارند مثل گیاهان مناطق گرمسیری. بعضی دیگر در درجه حرارت¬های کمتر از 20 درجه سانتیگراد هم بخوبی رشد و نمو می¬کنند، مانند گیاهانی که از مناطق سردسیری منقل شده‌اند نظیر پامچال که در جنگل‌های شمال دیده می‌شود.
اما چگونگی تنظیم درجه حرارت در گلخانه¬ها بستگی به سیستم گرمایی دارد. انواع بخاری‌ها یا سیستم‌های گازی و ... می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. سیستم های حرارتی باید توان توزیع یکنواخت دما راداشته باشند و فاقد اثرات زیست محیطی باشند. دمای روزانه و شبانه توصیه شده برای چند محصول متداول گلخانه ای؛
محصول دمای شبانه ( F) دمای روزانه ( F)


گوجه فرنگی 66-60 80-70
کاهو 55 78-70
خیار 65 80
فلفل 62 80-70
گل داودی 63-62 80-75
گل شمعدانی 60-55 75-70



نیاز نوری گیاهان
همه گیاهان به یک اندازه به نور نیازمند نیستند. بعضی از گیاهان نیاز به نور فراوانی دارند و بعضی دیگر به نور کمتری نیاز دارند.گیاهان از نظر نیاز نوری به سه گروه تقسیم می شوند.
گیاهان روز بلندLDP: Long Day Plants برای به گل رفتن بین 10 تا 14 ساعت به نور نیاز دارند، مانند گیاهان فصلی تابستانه نظیر آحار، اطلسی، ناز و میمون.
گیاهان روز کوتاه SDP: Short Day Plants برای به گل رفتن نیاز نوری کمتر از 12 ساعت دارند. که در نقطه مقابل گیاهان روز بلند قرار می‌گیرند، مثل گل داودی.
گیاهان بی تفاوت به طول روز NDP: Neutral Day Plants برای نگهداری در منزل بسیار مناسب و مطلوب هستند. مثل گل حنا یا بگونیا که حساسیتی نسبت به طول روز ندارند و در تمام طول سال گل دارند.

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعیین میزان انرژی برای (محصولات)تولیدات گلخانه ای مصرف انرژی در گلخانه با همه ی نهاده ها یی که در فرآیند تولید شرکت دارند در نظر گرفته شده است.این نهاد ه ها را می توان به 2 گروه اصلی طبقه بندی کرد[8]: نهاده های مستقیم وغیر مستقیم. انرژی نهاده های مستقیم این نهاده ها یک سوم از کل مصرف انرژی را بخود اختصاص می دهند وشامل انرژی نهاده های سوخت های فسیلی وانرژی نهاده منابع تجدید پذیر هستند.انرژی مستقیم نهاده ها برای گرمایش یک گلخانه دارای بیشترین اهمیت نزد تولید کنندگان است زیرا آن ها هستند که بازدهی وقیمت بازار محصول را تعیین می کنند. سوخت های جامد،مایع وگازی بوسیله چوب،ذغال سنگ،نفت خام وگاز بدست آمده اند وبرای گرمایش گلخانه مورد استفاده قرار می گیرند.که هر کدام دارای مزایا ومعایبی می باشند.انتخاب نوع سوخت بر اساس معیار های اقتصادی ویا بر اساس فاکتورهای بوم شناختی صورت می گیرد.بر این اساس بدست آوردن مقدار انرژی نهاده برای گرمایش گلخانه لازم وضروری است که ارزش گرمایی وانرژی مورد نیاز برای در دسترس پذیر کردن آن انرژی، بطور مستقیم برای تولید کننده مورد توجه قرار داده شوند. درمورد گاز طبیعی[8] با محتوای انرژی[2] 4/41 و 1/8 برای تولید معادل کل انرژی می بایست 5/49 باشد.از نظر کارآیی واقتصادی گاز طبیعی را می توان به عنوان سوخت مرغوبتر در نظر گرفت زیرا سیستم نصب آن ارزانتر بوده وبه مخازن نگهداری سوخت نیازی نیست.گاز بدون آلودگی می سوزد بنابر این از انرژی نهاده کارگری کمتری برای تمیز کردن وتنظیم کردن مشعل ها یا سوخت پاش ها نیاز داریم. گرمای مورد نیاز را می توان به آسانی برای یک شکل از سازه،جنس پوشش سقف یک گلخانه محاسبه کرد.جدول1 گرمایش مورد نیاز را برای سازه های گلخانه ای وجنس مواد پوششی رایج مورد استفاده در کرج را ارایه می دهد.این اعداد مقدار گرمایی را که در هر ساعت به گلخانه اعمال می شود(تحت شرایط دمایی مطلوب و در صورتیکه دستگاه تولید گرما درون گلخانه باشد) را نشان می دهد.منظور را در شکل1 می توان دید. جدول1.گرمایش مورد نیاز برای سازه های گلخانه ای مختلف گرمای مورد نیاز[Kw] نوع سازه گلخانه مواد پوششی نوع قوسی نوع قوسی پایه دار پلاستیک یک لایه 103 23/107 پلاستیک دولایه 72 75 شکل1. سازه های گلخانه ای نوع قوسی وقوسی پایه دار میزان سوخت مورد نیاز برای یک دوره زمانی را با داشتن ارزش گرمایی سوخت،بازده حرارتی مشعل و گرمای مورد نیاز برای گلخانه می توان محاسبه کرد.میزان سوخت مورد نیاز برای گرمایش در این مورد اگر از سوخت های(مایع) نفتی استفاده شود در جدول 2 آمده است. جدول2.مقدار سوخت مورد نیاز برای گرمایش سوخت[ ] نوع سازه گلخانه مواد پوششی نوع قوسی نوع قوسی پایه دار پلاستیک یک لایه 9/8 26/9 پلاستیک دولایه 22/6 46/6
موضوعات مرتبط: گلخانه
 

king_off

عضو جدید
با سلام
دوستان چند وقتیه احداث یک گلخونه صیفی جات ذهنمو مشغول کرده درباره گلخونه هم تو این سایت و هم از جاهای دیگه مقداری اطلاعات بدست اوردم تاپیک های قبلی رو هم مطالعه کردم اما هنوز جواب اصلی که تو ذهنمه رو بدست نیوردم...متاسفانه نتونستم یک گلخونه دار رو گیر بیارم و مفصل باهاش بحرفم...
میخواستم از کسایی که تجربه دارن کمکم کنند تا بتونم حداقل تا حدودی در جریان کارها باشم
من 5000متر زمین در یکی از روستا های شمال دارم زمینم هم اب داره هم کاز.میخواستم ببینم اگه گلخونه بزنم میتونم سودی خوبی کنم؟؟؟حدودا تا چه حد میتونه سود داشته باشه؟؟؟؟کلاس های فنی و حرفه ی هم رفتم مسئولش میگفت اگه راه بیافتی و بعد چندتا برداشت اگه بازار رو بشناسی میتونی سالی حدود 70 تا 80 میلیون سود کنی...ایا میشه یا نه؟؟؟؟؟؟؟...در ضمن به خاطر اینکه پدر بزرگم کشاورزه و زمین مرکبات داره با کشاورزی هم اشنایی دارم اما نمیخوام مرکبات بکارم چون فقط دردسره...از دوستان که تجربه دارن درخواست میکنم تا راههنماییم کنند
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
کسانی که گلخونه دارن اگه خواستن از تله نوری برای شکار آفات استفاده کنن توجه داسته باشن که این تله ها نزدیک به ورودی گلخونه حتما باید حضور پر رنگتری داشته باشن...و اگه گلخونه به بیرون منفذ داره هیچوقت از تله نوری استفاده نکنید..!!!!!!!
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
کسی نیست که گلخونه داشته باشه؟؟؟؟؟؟

سلام . والا من دارم یه گلخونه ای درست میکنم . البته برای تست که ببینم جواب میده یا نه .....پس از اتمام از مراحلش عکس میزارم .من قصد دارم روی کشت خیار کار کنم .
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
با سلام
دوستان چند وقتیه احداث یک گلخونه صیفی جات ذهنمو مشغول کرده درباره گلخونه هم تو این سایت و هم از جاهای دیگه مقداری اطلاعات بدست اوردم تاپیک های قبلی رو هم مطالعه کردم اما هنوز جواب اصلی که تو ذهنمه رو بدست نیوردم...متاسفانه نتونستم یک گلخونه دار رو گیر بیارم و مفصل باهاش بحرفم...
میخواستم از کسایی که تجربه دارن کمکم کنند تا بتونم حداقل تا حدودی در جریان کارها باشم
من 5000متر زمین در یکی از روستا های شمال دارم زمینم هم اب داره هم کاز.میخواستم ببینم اگه گلخونه بزنم میتونم سودی خوبی کنم؟؟؟حدودا تا چه حد میتونه سود داشته باشه؟؟؟؟کلاس های فنی و حرفه ی هم رفتم مسئولش میگفت اگه راه بیافتی و بعد چندتا برداشت اگه بازار رو بشناسی میتونی سالی حدود 70 تا 80 میلیون سود کنی...ایا میشه یا نه؟؟؟؟؟؟؟...در ضمن به خاطر اینکه پدر بزرگم کشاورزه و زمین مرکبات داره با کشاورزی هم اشنایی دارم اما نمیخوام مرکبات بکارم چون فقط دردسره...از دوستان که تجربه دارن درخواست میکنم تا راههنماییم کنند

اگه از دردسر میترسی دور گلخونه رو خط بکش، مطمئن باش دردسرش از مرکبات بیشتره، اما از قدیم گفتن هرچقدر پول بدی آش میخوری!
این که زمین از خودتونه و آب و گاز هم داره مزیت بزرگیه و میتونه تو موفقیتت موثر باشه (سودآوری)
این یادت باشه که هر کاری اولش سخته و نیاز به کسب تجربه داره
تنها نکته ای که میمونه بازار فروشه، اگه تو بازار فروش مشکلی نداشته باشی و نیاز بازار رو بشناسی و بتونی خوب زمان بندی کنی تا به موقع محصول مورد نیاز رو به بازار تزریق کنی مطمئن باش میتونی رو سودآور بودنش حساب کنی
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
کسانی که گلخونه دارن اگه خواستن از تله نوری برای شکار آفات استفاده کنن توجه داسته باشن که این تله ها نزدیک به ورودی گلخونه حتما باید حضور پر رنگتری داشته باشن...و اگه گلخونه به بیرون منفذ داره هیچوقت از تله نوری استفاده نکنید..!!!!!!!

با اجازه در ادامه هم بهتره که از رنگ به خصوص زرد در اطراف گلخونه استفاده نشه چون جاذب آفات هست
 

VAHID.MAKU

عضو جدید
مقدار حرارت لازم برای گرم کردن گلخانه معدل گرمای اتلاف شده است. گرما به سه طریق اتلاف می شود: هدایت یا رسانایی، نفوذ تدریجی و تابش یا تشعشع.

بخش بیشتر گرما از طریق رسانایی یا هدایت (Conduction) از پوشش گلخانه ها از دست می رود. خاصیت رسانایی مواد مختلف مانند قابهای آلومینیومی، شیشه ها، پای اتیلن و دیواره های حاجب از جنس پنبه نسوز است و اساس سنجش آن سرعتی است که این مواد، حرارت را از محیط داخلی به محیط سرد خارجی منتقل می کنند.

نفوذ تدریجی عبارت است از خروج هوای گرم از طریق شکافهای موجود در پوشش گلخانه. شکافهای موجود در بین شیشه ها و اطراف تهویه و دربها اجازه خروج هوای گرم و ورود هوای سرد را می دهند. تصور عموم بر این است که یک گلخانه پلی اتیلن دو لایه ای هر 60 دقیقه یکبار یک گلخانه قدیمی خوب نگهداری شده هر 30 دقیقه یکبار و یک گلخانه قدیمی که خوب نگهداری نشده است هر 15 دقیقه یکبار از دست می رود.

سومین راه اتلاف گرما در گلخانه ها تشعشع یا تابش است. اجسام گرم انرژی تشعشعی از خود متصاعد می سازند. این تشعشعات بدون آنکه موجب گرم شدن قابل توجه هوا شوند از آن عبور کرده و به اجسام سرد می رسند و آنها را گرم می کنند. شیشه، پلاستیک وینیل،FRP و آب تقریباً مانع عبور انرژی تشعشعی می شوند (اجازه نمی دهند گرمای تابشی به سهولت از آن عبور کند) در حالیکه پلی اتیلن این خاصیت را ندارد. گلخانه های پلی اتیلنی مقدار قابل نوجهی گرما بصورت تابش از دست داده و این گرما به اجسان سردتر واقع در بیرون منتقل می شود، اما تشکیل لایه ای رطوبت بر روی پلی اتیلن بصورت مانع عمل می کند.

یکی از مزیتهای گلخانه ها بالاخص گلخانه های تونلی وجود سیستمهای حرارتی و تهویه ای مجهز است که با استفاده از آنها می توان زمان کشت محصول را به دلخواه تغییر داد. در این خصوص قبل از ارائه انواع سطستمهای حرارتی رعایت موارد احتیاطی زیر لازم است:
در استفاده از هر گونه سیستم حرارتی گلخانه باید دقت لازم را نمود که از نفوذ دود و گاز منواکسید کربن به داخل گلخانه بطور جدی جلوگیری کرد در غیراینصورت کلیه بوته ها آسیب جدی خواهند دید.
سعی شود موقع نصب، واحد تولید حرارت نزدیک بوته های خیار قرار داده نشود زیرا ضمن ایجاد سوختگی هوای خشک ایجاد نموده و تعدادی از بوته ها از بین خواهند رفت.

سوخت مشعل با ترکیب مناسب تهیه و بطور کامل سوخته شود.
در صورت استفاده از گازوئیل، مخزن سوخت در فضای آزاد نگهداری نشود همچنین مسیر سوخت رسانی بداخل گلخانه به هیچ وجه نباید از روی سطح زمین و در هوای آزاد عبور نماید زیرا که احنمال یخزدگی سوخت وجود دارد و یک یا دو ساعت قطع کوره ممکن است تمام محصول گلخانه را دچار یخزدگی یا سرمازدگی نماید و مزید بر آن اینکه عصرها هوای مرطوب به داخل مخزن سوخت نفوذ کرده و منجر به وارد شدن قطرات آب به داخل سوخت می شود که بتدریج روزانه میزان آن افزایش یافته و احتمال خراب قطعات مشعل سوخت را نیز افزایش می دهد.
یکی از موارد دقیق کاربرد سیستمهای حرارتی و تهویه ای نصب ترمواستات در فضای گلخانه می باشد تا اینکه کنترل دما و تهویه را مطابق با آنچه تنظیم میگردد انجام دهد. لذا بایداز سالم بون و کیفیت کارکرد آن مطمئن بود.

هزینه های سیستمهای حرارتی متفاوت می باشد و در این رابطه سیستمهای قابل انتقال که به راحتی بتوان آنها را جابجا نمود ارزانتر میباشد ولی سیستمهایی که دارای حرارت مرکزی می باشند مثل سیستم آبگرم و یا بخار داغ هزینه سرمایه گذاری آن 2-3 برابر سیستمهای موضعی مثل دمنده ها می باشد که بنظر میرسد با شرایط اقتصادی تولید خیار داربستی در ایران فعلاً صرفه اقتصادی نداشته باشد مگر اینکه با استفاده از سیستم حرارت مرکزی در کار باشد.

دمنده های حرارتی:

این نوع سیستمهای گرمایی معمولاً تشکیل شده است از محفظه دوجداره ای که جداره وسط آنها بوسیله مشعل گازی و یا گازوئیل سوز به شدت گرم شده و دود از لوله خروجی آن به بیرون از گلخانه هدایت می شود. اینکار باعث گرم شدن موجود در جداره بیرونی و هوای اطراف جداره وسط می شود که بوسیله دمنده ای قوی (وینتیلاتور) هوای گرم شده در این جداره به شدت بوسیله لوله فلزی و یا تونل نایلونی به قطر30-40 cm از مسیر سوراخهایی که در قسمت طرفین آن قرار داردهوای گرم را بطور یکنوخت در گلخانه توزیع می نماید. همچنین به منظور حداکثر استفاده از حرارت ایجاد شده همراه دود توصیه میشود محفظه دوجداره ای مشابه محفظه قبلی نصب شود. آنگاه دود حاصل از جدار وسطی به بیرون از گلخانه هدایت شده و گرمای حاصل از گردش دود بوسیله دمنده مجددی از جدار بعدی به همان روش توزیع هوای گرم محفظه زیرین در داخل گلخانه توزیع گردد. خروجی هوای گرم دو محفظه را می توان مشترک نموده و هوای گرم را بوسیله یک تونل در سراسر گلخانه توزیع نمود.

در این روش ضروری است برای هر واحد حرارتی یک مشعل یدک در نظر گرفته شود تا درصورت خرابی مشعل اصلی در هر زمان بلافاصله جایگزین گردد و گلخانه از نظر هوای سرد در امان باشد.

اینگونه دمنده های حرارتی نسبتاً ارزان و دارای قدرت حرارتی خوبی میباشند، ضمن اینکه راه اندازی و سرویس آنها به تکنیک بالایی نیاز ندارد و گلخانه داران به سهولت می توانند این سیستمها را بکار گیرند.


براي گلخانه 1000 متري چند تا دمنده لازمه؟
 

VAHID.MAKU

عضو جدید
ممنونم همزه جان بابت راهنمايي . اما منظورم دمنده ( هيتر ) هست كه چطوري حساب مي كنن تا هم از لحاظ اقتصادي به صرفه باشه هم اينكه بتونه گلخونه رو در فصل سال گرم نگه داره. يك هيتر دمنده چند متر مربع رو پوشش ميده؟
 

VAHID.MAKU

عضو جدید
معمولا طول گلخونه رو بین 40 تا 50 متر میگیرن و عرض هم 8 تا 9 متری .

که میشه مثلا هر دهنه بین 400 تا 500 متر


ممنونم همزه جان بابت راهنمايي . اما منظورم دمنده ( هيتر ) هست كه چطوري حساب مي كنن تا هم از لحاظ اقتصادي به صرفه باشه هم اينكه بتونه گلخونه رو در فصل سال گرم نگه داره. يك هيتر دمنده چند متر مربع رو پوشش ميده؟
 

VAHID.MAKU

عضو جدید
دوستان اگه جايي رو كه ميخاييم گلخونه بزنيم زمستون هاش سرد باشه چطوري اب رو از استخر پمپاژ كنيم به گلخونه. وقتي كه دما 20- هست و هر لحظه ممكنه كه لوله ها يخ بزنن و مسدود بشن؟
تو زمستونا كلا چطوري اب رو تامين ميكنن. منطقه ما كه همه جا يخبندون ميشه !
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
ممنونم همزه جان بابت راهنمايي . اما منظورم دمنده ( هيتر ) هست كه چطوري حساب مي كنن تا هم از لحاظ اقتصادي به صرفه باشه هم اينكه بتونه گلخونه رو در فصل سال گرم نگه داره. يك هيتر دمنده چند متر مربع رو پوشش ميده؟

ببخش من دهنه دیدم خخخ .....

اول از همه دمای گلخونه رو میگی چقد باید باشه ؟ بسته به اون هیتر انتخاب میشه ....

با سرمای اونجا حدود 230 کیلو وات برای سیستم گرمایی باید در نظر بگیری ......

دو تا هیتر هم که باشه خیلی خوبه یعنی باید دو هیتره باشه . البته اینایی که گفتم خیلی جزئی بوده و برای به دست اوردن دقیق نیاز به فرمولل داره ...اینکه به چه دمایی نیاز داری مهمه ... مثلا اختلاف دمای بیرون و داخل ، دمای مورد نیاز گیاه ، نوع پوشش و زخامت
 

Similar threads

بالا