[ گفت و گوی کنکوری ] - مطالعه گروهی ارشد مهندسی شیمی 94

پسر شاه پریان

عضو جدید
کاربر ممتاز
برخی از رتبه های قبولی سالهای گذشته در دانشگاههایی که معرفی شد:
دانشگاه گیلان -روزانه -جداسازی-835
دانشگاه گیلان-روزانه-پیشرفته-994
دانشگاه گیلان-پدیده های انتقال و جداسازی-روزانه-1051
دانشگاه گیلان-شبانه-پیشرفته-1194
دانشگاه کردستان-روزانه-پیشرفته-951
دانشگاه اراک-شبانه-پیشرفته-1084
دانشگاه محقق اردبیلی-روزانه - پیشرفته-1335
----------------------------------------------------------------------
دوستانیکه در مورد گرایشهای مهندسی شیمی چیزی میدونن لطف کنن اینجا بنویسن تا بقیه هم استفاده کنن
کسی پیشنهادی نداد که چطوری گرایشها رو بررسی کنیم ولی باز هم دیر نشده هر کس ایده ای داره عنوان کنه

دانشگاه صنعتی ارومیه-پدیده های انتقال و جداسازی-روزانه-1089
 

...Kh-

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه گیلان-رشت طراحی فرآیندهاي جداسازي 835 روزانه
دانشگاه گیلان-رشت مهندسی شیمی -مهندسی شیمی 994 روزانه
دانشگاه گیلان-رشت پدیده هاي انتقال وفرآیندهاي جداسازي 1051 روزانه
دانشگاه گیلان-رشت مهندسی شیمی -مهندسی شیمی 1194 شبانه
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دانشگاه اراك مهندسی شیمی -مهندسی شیمی 846 روزانه
دانشگاه اراك مهندسی شیمی -مهندسی شیمی 1084 شبانه
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دانشگاه صنعتی ارومیه پدیده هاي انتقال وفرآیندهاي جداسازي 1089 روزانه
دانشگاه صنعتی ارومیه پدیده هاي انتقال وفرآیندهاي جداسازي 3236 پردیس خودگردان
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دانشگاه صنعتی همدان مهندسی شیمی -مهندسی شیمی 880 روزانه
دانشگاه صنعتی همدان مهندسی شیمی -مهندسی شیمی 1210 شبانه
 

پسر شاه پریان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا تصمیم خود را برای رفتن به یک گرایش مهندسی شیمی گرفته اید؟اگه نگرفتی غصه نخور منم نگرفتم:biggrin:
آیا شما با گرایشهای مهندسی شیمی اشنایی کامل دارید؟اگه اشنایی نداری غصه نخور منم زیاد اشنایی ندارم:biggrin:
آیا به نتیجه رسیده اید که کدام گرایش را در کدام مرکز اموزش عالی بگذارنید؟اگه نه منم به نتیجه نرسیدم:biggrin:
خب دوستان من که خسته شدم از بس گفتم بیاین از گرایشها صحبت کنیم دوست عزیزمون623 منتظره ها . خیلی ها منتظر نظرات ارزشمند دوستان هستن. خیلی از دوستان واقعا اطلاعات خوبی دارن در مورد گرایشها،پس چرا چیزی نمیذارن تا بقیه هم استفاده کنن؟:biggrin:
شروع کنید دیگه از بازار کار و درامد سختی اسانی و مواد درسی هر گرایش صحبت کنید تا موقع اعلام نتیجه فقط دغدغه اینو داشته باشید که کدوم دانشگاه قبول بشید.
با تشکر
 

پسر شاه پریان

عضو جدید
کاربر ممتاز
مثل اینکه کسی دوست نداره حرفی بزنه:biggrin:
من خودم شروع میکنم با اطلاعات ناقصم
اگه من بخوام انتخاب رشته کنم اول گرایش پیشرفته میزنم چون یه گرایش کلی هست و جا برای کار زیاد داره البته چون عمومیه محدودیت نداره
گرایش بعدی که دوست دارم جداسازیه.جداسازی از دید من علاوه برا اینکه یک رشته با کلاس دانشگاهی هست از طرفی توی صنعت حرف اول رو میزنه حداقل برای کشور ما که اینطوره برای تحقیق و جست و جو هم جا برای کار داره
گرایش بعدی که دوست دارم گرایش محیط زیست هست من از گرایشهای اسون خوشم میاد البته شنیدم بعضی دانشگاهها سخت میگیرن به همین خاطر بدجور گلوم گرفته الان :biggrin:
گرایش محیط زیست همه دانشگاهها ندارن به نظرم یه رشته با کلاس و خاصیه برای ادمای خاص.البته من شنیدم که تو استخدامیها کمتر میخوانش البته شنیدن کی بود مانند دیدن.
گرایش بعدی که ترجیح میدم ترموسینتیک هست از نظر تحقیقاتی و اموزشی جا برای کار زیاد داره حدس میزنم یه رشته با کلاس و اکادمیک هست معمولا افرادی که این گرایش میرن حدس میزنم افراد باهوشی هستن چون واقعا این گرایش از دید من میتونه به گرایشهای دیگه هم ورود پیدا کنه .
گرایش بعدی بیوتکنولوژی هست که ترجیح میدم.این گرایش طبق شنیده ها برای رفتن به خارج از کشور مناسبه اگه اشتباه نکنم محیط زیست هم برای اپلای مناسبه.ولی من شنیدم این گرایش هم برای استخدامیها کمتر میخوان
گرایش بعدی که ترجیح میدم نانو هست البته نانو خوبیش این هست که شما میتونید نانو در مهندسی شیمی رو کار کنید مجبور نیستید توی یه جای خاص وارد بشین نانو در جرم نانو در حرارت نانو در سیالات و ...
فکر میکنم این گرایش خیلی تخصص ادم رو بالا میبره
گرایشهای بعدی طراحی فرایند و پلیمر هست شاید تعجب کنید نفرات اول کنکور میزنن طراحی فرایند من فکر میکنم نتونم توی این گرایش موفق باشم چون باید خیلی نرم افزار تخصصی باید بلد باشی البتته اینا همش ساخته پرداخته ذهن خودم هست
پلیمر هم که اصلا از دنیای مهندسی شیمی فاصله میگیره.
----------------------------------------------------------------------
اگر دوستان از علاقه و اطلاعاتشون اینجا بذارن ممنون میشیم
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

دوره كارشناسي‌ارشد مهندسي شيمي همچون پل رابطي است كه دوره كارشناسي و دكتراي اين رشته را به هم متصل مي‌كند.

در اين دوره دانشجويان با گذراندن سطوح پيشرفته درس‌های دوره كارشناسي، از طرفي جزئيات مباحث علمي دوره كارشناسي را فرا می‌گیرند همچون مكانيك سيالات، ترموديناميك و انتقال حرارت. از طرف ديگر به‌صورت مقدماتي با كليات مباحث دوره دكتري آشنا مي‌شوند.
دوره كارشناسي‌ارشد مهندسي شيمي عموما شامل 32 واحد درسي در چهار نيم‌سال تحصيلي است كه از اين تعداد هشت واحد آن به پايان‌نامه و سمينار تعلق مي‌گيرد.
اين دوره گرايش‌هاي متنوعي را شامل مي‌شود كه هر گرايش درس‌های تخصصي مربوط به خود را دارد. به‌طور متوسط 15 واحد از درس‌های كارشناسي‌ارشد تخصصي هستند و ساير واحدها مربوط به درس‌هایی است كه بين تعدادي از گرايش‌ها مشتركند.




گرایش‌ها

رشته مهندسي شيمي در مقطع كارشناسي‌ارشد شامل گرايش‌هاي زير است:


گرايش صنايع غذايي:
اين گرايش جديد به طراحي دستگاه‌ها، خطوط فرآيند و واحدهاي توليد مواد غذايي می‌پردازد.

اين رشته جنبه‌هاي تئوري و عملي طراحي را كه شامل طراحي هر يك از واحدهاي فرآيند، طراحي خطوط مختلف آماده‌سازي، فرآوري و بسته‌بندي مواد غذايي و همچنين طراحي كارخانجات توليدي صنايع غذايي است مورد توجه قرار مي‌دهد.
هدف از اين دوره تربيت متخصصان، پژوهشگران و مدرسانی است كه بتوانند با توجه به خصوصيات فيزيكي، شيميايي، ميكروبيولوژي، تغذيه‌اي و بهداشتي مواد غذايي به طراحي يا تدريس در ارتباط با ايجاد واحدهاي توليد پرداخته و يا در امر رفع مشكلات خطوط توليدي صنايع غذايي كمك کنند.
رياضيات عددي پيشرفته، ترموديناميك پيشرفته و انتقال حرارت پيشرفته درس‌های مشترك اين گرايش هستند.





گرايش نانو:
رشته نانو شيمي تقريباً در تمامي علوم و فنون به‌كار مي‌رود. به عبارت ديگر در زمينه‌هاي مختلفي ازجمله سوخت، پليمر، رنگ، ساخت و ساز، پوشاك، دارو، غذا و به‌طور كلي هر آن‌چه كه به شيمي و مهندسي شيمي مربوط مي‌شود، مي‌توان از مزاياي اين فناوري بهره جست.

به‌طور كلي در این گرایش به كليه علوم و فناوري‌هاي موجود در مقياس نانو و كار و توليد در اين مقياس براي دست‌يابي به فرآورده‌هاي با كيفيت و كميت بهتر به عبارتي ارزان‌تر، محكم‌تر، سبك‌تر و كاراتر توجه می‌شود.

از ديدگاه مهندسان شيمي، اين گرايش‌ها بسته به نوع نيازهاي جامعه و توانايي برآوردن آن نيازها مي‌تواند به‌طور متفاوت دسته‌بندي شود. در كشور ما پتانسيل‌هاي خوبي در زمينه مطالعه پليمر و رنگ و غيره وجود دارد. دانشجويان فارغ‌التحصيل اين رشته مي‌توانند در صنايع و مراكز به‌خصوص در بخش‌هاي تحقيق و توسعه‌اي كه فارغ‌التحصيلان رشته شيمي و مهندسي شيمي را مي‌پذيرند، مشغول به پژوهش شوند.


یکی از مشخصه های علم شیمی و مهندسی شیمی ، شناخت علم مواد و مهندسی مواد است که در علوم محض ، مطالعه و پژوهشو در مهندسی، تولید انبوه مورد نظر است. از دیدگاه شیمی دانان ، گرایش های این رشته می تواند همان گرایش های شیمی آلی ، معدنی ، تجزیه و شیمی فیزیک باشد که درمقیاس نانو مطالعه و بررسی می گردد تا نتایج یافته های جدید خود را برای انبوه سازی در مورد خاص به مهندسان مربوطه ارائه کنند.

گرايش بيوتكنولوژي:
بيوتكنولوژي (زيست فناوري) عبارت است از كاربرد علوم مختلف در استفاده مستقيم يا غيرمستقيم از موجودات زنده، قسمتي از بدن و يا فرآورده‌هاي آن‌ها در اشكال طبيعي يا تغييريافته.


اساس درس‌های تخصصي اين رشته بر پايه علوم زيستي است؛ كه شامل بيوشيمي، ميكروبيولوژي، ژنتيك، بيوراكتور، پديده‌هاي انتقال در سامانه‌هاي زيستي و جداسازي زيستي هستند.

اين گرايش جز گرايش‌هاي جديد در مهندسي شيمي است به همين دليل علاقه‌مندان زيادي دارد. به‌طور كلي هر گونه فعاليت هوشمندانه بشر در خلق، بهبود و عرضه محصولات گوناگون با استفاده از موجودات زنده مخصوصاً از طريق دستكاري ژنتيكي آن‌ها در سطح مولكولي، در حوزه بيوتكنولوژي قرار مي‌گيرد.
از ميان گرايش‌هاي ذكر شده نانو و بيوتكنولوژي، جديد و پركاربردند و جاي رشد دارند.



گرایش داروسازی
این گرایش با هدف به کار گیری علوم و فنون جدید مهندسی در طراحی دستگاهها, خطوط فرآیند و تولید مواد دارویی برنامه ریزی و ایجاد گردیده است. این گرایش جنبه های تئوری و عملی طراحی را که شامل طراحی واحدهای فرآیند, طراحی خطوط مختلف آماده سازی , فرآوری ,کنترل و بسته بندی مواد دارویی و همچنین طراحی کارخانجات تولیدی صنایع داروسازی می باشد را موردتوجه قرار می دهد.

این دوره آموزشی-پژوهشی با اهداف زیر تشکیل می گردد:
آموزش مهندسین شیمی به منظور توسعه , راهبری, بهره برداری و طراحی فرآیند های صنعت داروسازی وصنایع جانبی آن برای تولید مواد دارویی(Bulk Drugs )،الگوهای استفاده از موادموثره در تولید دارو(Dosage forms)تولیدمواد شیمیایی خیلی خالص دارویی(Fine chemicals) ووفرآیند های بیوتکنولوژیکی کاربردی در صنایع داروسازی میباشد.
صنعت داروسازی کشور, به عنوان یکی از صنایع بزرگ و حیاتی,در مقایسه با دیگر صنایعی که محصولات پیچیده ای تولید مینمایند در حال حاضر از شالوده مهندسی ضعیف تری برخوردار است که این وضعیت درخیلی از کشورهای جهان, حتی در کشورهای پیشرفته نیز مشاهده می گردد. این وضعیت ساده و سنتی به خاطر وجود ارزش افزوده بالا در تولیدات این صنعت دیگر قابل قبول نبوده بلکه وجود پارامترهایی نظیرایمنی, کیفیت بالا, خلوص, هزینه های بالای راهبری و محافظت های زیست محیطی,لزوم توجه علمی به صنعت وعنایت مضاعف به تحقیقات را بطور آشکار طلب می نماید. امروزه مدیران صنایع داروسازی به دلیل نیاز روزافزون و بیسابقه جامعه به محصولات دارویی, فشار فوق العاده زیادی را در مجموعه خود احساس میکنند.
از طرفی دیگر اعمال استانداردهای جدید و سخت توسط دولتها, باعث شده است که تکنولوژی های موجود جوابگوی آن استانداردها و نیازها نباشد و این در حالیست که صنعت تولیدمواد شیمیایی خیلی خالص دارویی و الگوهای استفاده از مواد موثره در تولید مواد اولیه دارویی و دارو از نبودن یک پایه مهندسی قوی رنج می برند. در حقیقت مقررات جدید در صنعت داروسازی طوری وضع شده اند که فرآیندهای ساخت در ثبت داروهای جدید تضمینی نبوده و نیاز به بازبینی و اصلاح پیوسته روش ساخت دارند , لذاجهت تحقق این امر گزینه دیگری غیر از تربیت نیروهای متخصص و ماهر در این زمینه وجود ندارد.
بیش از چندین دهه است که رشته مهندسی شیمی از چارچوب کاملاْ سنتی خود پا فراتر گذاشته و به فرم دانشهای به هم پیوسته متشکل از پدیده های انتقال, ترمودینامیک, شیمی , سینتیک و … در آمده است . در سالهای اخیر این علوم آنچنان توسعه یافته اند که ابزارهای قوی علمی بوجودآمده از ماحصل پیشرفتهای وسیع علمی این امکان را به بشریت داده است که دانش به دست آمده در یک زمینه از علوم طبیعی به راحتی در زمینه های دیگرقابل استفاده باشد. چنین انگیزه ای در مهندسی شیمی باعث گسترش اندیشه ها و زمینه های کاملاْ نو و جدیدی گردیده است که از جمله آنها می توان به مهندسی داروسازی که در ارتباط تنگاتنگ با علوم زیستی است اشاره نمود.
یک برنامه جامع داروسازی میتواند شکوفایی بخش های قدیمی صنعت داروسازی در تولید انبوه و الگو های مصرف مواد موثره دارویی را به ارمغان آورد. با گشایش این رشته تحصیلی در دانشگاه, در کوتاه مدت, بنیه علمی صنعت داروسازی تقویت شده و فارغ التحصیلان قادرخواهند بود نیازهای تحقیقاتی این صنعت را در بخش مهندسی شناسایی و راهکارهای مناسب عرضه نمایند. از نقطه نظر آموزشی این امیدواری وجود دارد که دانشجویان بااستعداد جذب این دوره شده تابا فراگیری روشهای علمی و عملی به یاری صنعت بشتابند


گرایش پیشرفته
یکی از گرایش‌های مهندسی شیمی است که دانشجو باید در طی دوره ارشد درس‌های دوره کارشناسی را از نوع پیشرفته آن پاس کند!. می توان گفت که مهندسی شیمی کلی است که همه مطالب کارشناسی از قبیل حرارت، رآکتور و . . . را این بار به صورت ریز می خواند.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه معرفی گرایش ها ی کارشناسی ارشد

ادامه معرفی گرایش ها ی کارشناسی ارشد

مهندسي پليمر:
رشته مهندسي پليمر نسبت به رشته‌هاي مهندسي ديگر تقريبا جوان است. اما به دليل كاربرد روزافزون پليمر در صنايع مختلف، اين رشته به سرعت رشد كرده و امروزه جزء يكي از رشته‌هاي مهم كشورهاي صنعتي پيشرفته است.


هدف رشته مهندسي صنايع پليمر توليد كليه محصولات پليمري از قبيل لاستيك، پلاستيك، الاستومر، چسب‌ها، رزين و ساير مواد مود نياز صنعت است. براي مثال طراحي و توليد تاير ماشين در صنايع لاستيك، لوله‌هاي پلي‌اتيلن در صنايع پلاستيك و انواع فايبرگلاس‌ها در كامپوزيت به ياري متخصصان مهندسي صنايع پليمر انجام مي‌گيرد.
در اين رشته شكل‌دهي رزين‌ها نيز مطرح است كه براي مثال مي‌توان به ساخت ملامين اشاره كرد. حتي كيسه‌هاي پلاستيكي و روكش ظروف نچسب (تفلون) از مواد پليمري هستند. در واقع در رشته مهندسي صنايع پليمر هر آن‌چه كه به اين مواد برمي‌گردد، مورد مطالعه و بررسي قرار مي‌گيرد. البته پليمرها فقط كاربرد صنعتي ندارند بلكه كاربرد پزشكي نيز دارند.

طراحي فرآيند:
فرآیند یعنی عملکرد با روش و طریقی که بتوان به یاری آن ماده‌ای را ازحالتی به حالت دیگر تغییر شکل داد و منظور از مهندس طراحی فرآیند یعنی فردی که روش این تغییر و تحول را طراحی کند چون برای تبدیل یک ماده از حالت اولیه به حالتی خاص لازم است که دستگاههایی طراحی شده و محاسباتی انجام بگیرد تا بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت. طراحی صنایعی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به نفت خام یا فرآورده‌های پالایشگاه و یا صنایع پتروشیمی است به مهندس شیمی گرایشط راحی فرآیندها مربوط می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید گرایشها در سطح لیسانس تفاوتی با هم ندارند و حتی نمی‌توان بین بعضی از گرایشها مرز مشخصی قائل شد. اما در کل می‌توان گفت که گرایش پالایش صرفا به پالایش نفت و گاز بر می‌گردد همچنین گرایش پتروشیمی فقط در زمینه تولید مواد پتروشیمی است در حالی که گرایش طراحی فرآیندها در کلیه امور از جمله نفت و گاز و مواد پتروشیمی دخالت دارد همچنین تهیه بعضی مواد منحصرا متعلق به این گرایش می‌باشد مثل ترکیب دو ماده پارافین و کلر و ایجاد یک محصول جدید به نام پارافین کلره که به عنوان یک ماده خاموش کننده حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد و تولید آن نیز به گرایش پالایش و یا پتروشیمی باز نمی‌گردد.
یک مهندس شیمی گرایش طراحی فرآیندها، واکنش‌های خاصی را از شیمیست‌ها می‌گیرد و با توجه به شرایط محیطی ، اقتصادی و … بهترین روش تولید مواد شیمیایی و خالص‌سازی آنها را پیدا کرده و پیاده می‌کند،که البته در این راه باید عوامل مهمی مثل انتقال جرم، انتقال حرارت و روابط ترمودینامیکی را محاسبه کرده و به طراحی راکتور و مبدلهای حرارتی بپردازد.

این گرایش از آنجا كه شامل دروس تخصصی كاربردی در صنایع مهندسی شیمی می‌باشد، در بین دانشجویان علاقه‌مندان زیادی دارد. در این گرایش دانشجویان با اصول طراحی فرایندهای مهندسی شیمی و تجهیزات مربوطه آشنا می‌شوند و همچنین كار كردن با نرم‌افزارهای طراحی مهندسی شیمی را فرا می‌گیرند. طراحی تجهیزات فرایندی، طراحی مفهومی فرایندهای شیمیایی، ایمنی در فرایندهای شیمیایی و طراحی فرایندها به كمك كامپیوتر از جمله دروس تخصصی این گرایش می‌باشد. دروس مشترك این گرایش عبارتند از مكانیك سیالات پیشرفته، طراحی راكتور پیشرفته و ریاضیات پیشرفته.

گرایش پدیده‌های انتقال

مانند گرایش پیشرفته دیدکلی را به دانشجو می‌دهد با این تفاوت که فقط روی دروس انتقال که جرم، حرارت وسیالات (مومنتوم) می باشد تمرکز دارد. سنگین ترین و قوی ترین گرایش در مهندسی شیمی بدون شک گرایش پدیده انتقال است . به طوری که دانشجویان این گرایش از دانشجویان رشته ی مکانیک سیالات قدرتمند تر می شوند . برای علاقمندان به مکانیک سیالات و انتقال حرارت انتخاب بسیار مناسبی است . در این گرایش دانشجویان دروس مربوط به پدیده‌های انتقال یعنی انتقال حرارت پیشرفته، انتقال جرم پیشرفته و انتقال مومنتوم (مکانیک سیالات پیشرفته) را می‌گذرانند. دانش آموختگان این گرایش معمولا در زمینه های نانو و کرسی استادی کار می کنند .



طراحی فرآیندهای جداسازی
فارغ‌التحصیلان این رشته بر اصول عملکرد انواع فرآیندهای جداسازی و مباحث مربوط به طراحی این فرآیندها احاطه می‌یابند. طراحی بهینه فرآیندهای جداسازی کلاسیک مانند تقطیر، جذب و دفع استخراج و همچنین آشنایی با مباحث نوین در صنعت جداسازی مانند سیستم های جداسازی غشایی و اصول پدیده‌های سطحی از جمله قابلیت‌های منحصر به‌فرد فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌باشد.
عناوین برخی از محورهای تخصصی این گرایش عبارتنداز: اصول فرآیندهای جداسازی غشایی، فرآیندجداسازی خاص، پدیده های سطحی.


گرايش ترموسينيتيك و كاتاليست:
همان‌گونه كه از نام اين گرايش برمي‌آيد، مبحث تخصصي آن ترموديناميك و واكنش‌هاي شيميايي است.


مباني كاتاليست‌ها در مهندسي شيمي، فرايندهاي الكتروشيميايي، ترموديناميك محلول‌ها و ترموديناميك آماري از درس‌های تخصصي اين گرايش هستند.

دانشجويان علاقه‌مند به مباحث ترموديناميكي با انتخاب اين گرايش مي‌توانند زمينه‌اي مناسب براي ادامه اين مبحث را در دوره دكتري براي خود فراهم آورند.

درس‌های مشترك اين گرايش عبارتند از رياضيات عددي پيشرفته، مكانيك سيالات پيشرفته، انتقال جرم پيشرفته و طراحي راكتور پيشرفته.





شبیه‌سازی و كنترل
آشنایی با سیستم‌های كنترلی حاكم بر فرآیندها موضوع اصلی این گرایش می‌باشد. درس ریاضیات مهندسی نقش مهمی را در فهم دروس این گرایش ایفاء می‌كند. كنترل مدرن و بهینه،كنترل دیجیتالی، كنترل غیر خطی و كاربرد هوش مصنوعی در مهندسی شیمی از جمله دروس تخصصی این گرایش می‌باشند. دروس مشترك این گرایش عبارتند از طراحی راكتور پیشرفته، ریاضیات مهندسی پیشرفته و مكانیك سیالات پیشرفته.
ادغام سه رشته مهندسی شیمی و برنامه نویسی و مهندسی کامپیوتر گرایش جدیدی به نام شبیه سازی و کنترل ایجاد کرده است . دانشجویانی که به علوم کامپیوتر و برنامه نویسی تسلط داشته باشند با ورود به این گرایش به راحتی وارد بازار کار می شوند. آشنایی با سیستم‌های کنترلی حاکم بر فرایندها موضوع اصلی این گرایش می‌باشد. درس ریاضیات مهندسی نقش مهمی را در فهم دروس این گرایش ایفاء می‌کند.



صنايع گاز:
مهندسي شيمي، گرايش گاز شامل تمام فرآيندهايي است كه بر روي گاز انجام مي‌شود تا اين ماده قابل مصرف شود.


مباحث و فعالیت‌های زیر در حيطه فعاليت يك مهندس شيمي گرايش گاز قرار دارد:

- عمق چاهي كه براي استخراج گاز زده مي‌شود
- قطر لوله‌هايی كه گاز را از چاه به پالايشگاه و يا از پالايشگاه به شبكه‌هاي شهري منتقل مي‌كند
- نحوه انتقال گاز از چاه به پالايشگاه
- نحوه گرفتن گاز دي‌اكسيدكربن از اين ماده (براي جلوگيري از خورده شدن لوله‌ها)
- نحوه شيرين كردن گاز (به گاز اوليه كه از چاه استخراج مي‌شود، گاز ترش مي‌گويند كه قابل مصرف نيست و بايد طي فرآيندهايي آن را به گاز شيرين كه قابل استفاده در مصارف شهري و ... است تبديل كرد)

فارغ‌التحصيلان رشته مهندسي شيمي صنايع گاز، مي‌توانند در پالايشگاه‌هاي گاز كشور و يا در ديگر صنايع مربوط به اين رشته مشغول به كار شوند.

در حال حاضر زمينه كار براي فارغ‌التحصيلان به دليل ملي بودن صنعت نفت و گاز، بيشتر در بخش دولتي است ولي برخي شركت‌هاي مشاوره‌اي و پيمانكاري كه در اين زمينه فعال هستند نیز فارغ‌التحصيلان اين رشته را جذب مي‌كنند.

انرژي و محيط زيست:
این گرایش در ارتباط با عملكرد مواد شيميايي و زيست‌شناسي و پروسه استفاده از مواد شيميايي در تصفيه فاضلاب شهري و صنعتي و طراحي تصفيه‌خانه‌هاي آب است.
گرایش محیط زیست به‌طور كلي به تشريح و طراحي هر فرآيندي می‌پردازد كه در آن از مواد شيميايي براي پاك‌سازي محيط در «آب، هوا و خاك» استفاده مي‌شود.

در این راه از ابزارهاي تحليلي نظير معادلات ديناميك سيالات و انتقال جرم و حرارت با در نظر گرفتن تأثير مسائل اقتصادي استفاده می‌شود. همچنين مدل پخش انواع آلاينده‌ها با استفاده از روش‌هاي مختلف ديناميك سيالات محاسباتي بررسی می‌شود.

دانشجويان مي‌توانند با مطالعه و بررسي روش‌هاي بازيافت انرژي از ضايعات و پسماندها و با توجه به مسائل زيست‌محيطي، در حفظ و حراست از محيط‌زيست و كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي نقش مهمي ايفا كنند.

از آنجا كه بخش عمده‌اي از آلودگي‌هاي زيست‌محيطي ناشي از احتراق سوخت‌هاي فسيلي براي تأمين انرژي است، اصول و روش‌هاي كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي و ارزيابي فني ـ اقتصادي آنها از مهم‌ترين مسائلي است كه در زمينه بررسی می‌شود.

قوانين و مقررات زيست‌محيطي، تجارت كربن، بهينه‌سازي مصرف آب و حفظ منابع آبي، تصفيه و استفاده از پساب‌هاي صنعتي، سياست‌گذاري ساختاري و در نهايت اعمال استانداردهاي زيست محيطي نيز ازجمله مواردي هستند كه در اين گرايش در نظر گرفته مي‌شود.



مسائل محیط زیستی صنایع از موضوعاتی است كه اخیراً مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. ازآنجا كه صنایع مربوط به مهندسی شیمی از جمله صنایعی هستند كه تأثیر فراوانی درمحیط زیست دارند لذا گرایش محیط زیست در مهندسی شیمی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. مباحث تصفیه آب و فاضلاب و ضایعات جامد، تصفیه بی‌هوازی و كنترل آلودگی هوا از جمله موضوعاتی هستند كه در این گرایش به صورت تخصصی آموزش داده می‌شوند. مكانیك سیالات پیشرفته، ریاضیات عددی پیشرفته و طراحی راكتور پیشرفته دروس مشترك این گرایش می‌باشند.



صنايع شيميايي معدني:
متخصص صنايع شيميايي معدني، مواد معدني و غيرآلي را به فرآورده‌هايي مثل سيمان، لعاب، آجرهاي نسوز و ... تبديل مي‌كند.


اكتشاف و استخراج مواد معدني به رشته معدن بازمي‌گردد، اما فرآورده‌هاي مواد مدني در حيطه مهندسي شيمي گرايش شيميايي معدني قرار دارد.
هر كارخانه توليد مواد غيرآلي مثل سيمان، گچ، شيشه نسوز و ديرگداز داراي يك فرآيند است. يعني از زماني‌كه مواد اوليه وارد كارخانه مي‌شود تا زماني‌كه محصول خارج مي‌شود، فرآيندي روي آن انجام مي‌گيرد كه طراحي اين فرآيند بر عهده مهندسي شيمي گرایش صنايع شيميايي معدني است.
همچنين توليد هر ماده معدني مثل كودهاي شيميايي معدني، حشره‌كش‌ها، نمك‌ها، رنگ‌هاي معدني و حتي لعاب روي كاشي‌ها در حيطه كار مهندسي شيمي، گرايش صنایع شيميايي معدني قرار دارد.

نکته: فارغ‌التحصيلان رشته مهندسی شیمی در گرایش‌های مختلف، می‌توانند در صنایع و حوزه‌های گسترده‌ای مشغول به کار شوند از جمله: صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، صنايع غذايي، دارويي، بيوتكنولوژي، صنايع تصفيه آب و پساب، صنايع رنگ، علوم هسته‌اي و صنايع نيروگاهي.این افراد در بخش‌هاي طراحي، مهندسي و راهبري واحدها فعاليت مي‌کنند. منابع:

کتاب آشنایی با مهندسی شیمی تالیف دکتر سید حسین نوعی،پاکیزه سرشت،حسین واحدی
 
آخرین ویرایش:

پسر شاه پریان

عضو جدید
کاربر ممتاز
توضیحات کامل فاطمه یاس باعث شده بچه ها از امروز شروع کنن نکته برداری تا روز موعود:biggrin:
کسی دوست نداره علاقشو بیان کنه؟
کسی میدونه درسهای دوره کارشناسی ارشد طراحی فرایندها چیه؟گفته میشه انچنان مثل بقیه گرایشها تئوری کار نمیکنن بیشتر مدلسازی و شبیه سازی و کار با نرم افزار دارن
اگه کسی اطلاعاتی داره بذاره درباره درسهای این گرایش تا بقیه هم استفاده کنن
 

meysam_ak

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
توضیحات کامل فاطمه یاس باعث شده بچه ها از امروز شروع کنن نکته برداری تا روز موعود:biggrin:
کسی دوست نداره علاقشو بیان کنه؟
کسی میدونه درسهای دوره کارشناسی ارشد طراحی فرایندها چیه؟گفته میشه انچنان مثل بقیه گرایشها تئوری کار نمیکنن بیشتر مدلسازی و شبیه سازی و کار با نرم افزار دارن
اگه کسی اطلاعاتی داره بذاره درباره درسهای این گرایش تا بقیه هم استفاده کنن
سلام به همه دوستان...
اگه دوست داشتید با دروس هر یک از گرایش ها آشنا بشید می تونید این مطلب رو بخونید....
با آرزوی موفقت برای تک تک شما عزیزان...:gol:
 

پسر شاه پریان

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازمان سنجش اعلام کرده نتایج اولیه 22 اردیبهشت روز سه شنبه میاد واقعا این چند روز خیلی نفس گیره
خیلی دارن بچه های مردم رو از نظر روانی عذاب میدن:biggrin:
واقعا خیلی سخته تحمل کردن
هر کس با هرتوانایی که داشته چندماه تلاش کرده واقعا الان باید نتیجه بگیره ولی واقعا امان از سوتیهای سر جلسه امتحان:biggrin:
اقا من از همینجا اعلام میکنم دو روز بعد اعلام نتایج نمیام باشگاه مهندسان:biggrin:
فکر کنم رتبه یک نشدم چون سنجش با من فعلا تماس نگرفته بگه عکستو بده میخوایم چاپ کنیم:biggrin:
حالا رتبه یک نخواستیم اصلا حداقل دانشگاه خودمون قبول بشیم:biggrin:
یا امام رضا یا امام زمان من قبل امتحان فقط به شما التماس کردم منو قبول کنین به همراه همه ی بچه های این سایت الهی آمین
 

mohammad aghaei

عضو جدید
سازمان سنجش اعلام کرده نتایج اولیه 22 اردیبهشت روز سه شنبه میاد واقعا این چند روز خیلی نفس گیره
خیلی دارن بچه های مردم رو از نظر روانی عذاب میدن:biggrin:
واقعا خیلی سخته تحمل کردن
هر کس با هرتوانایی که داشته چندماه تلاش کرده واقعا الان باید نتیجه بگیره ولی واقعا امان از سوتیهای سر جلسه امتحان:biggrin:
اقا من از همینجا اعلام میکنم دو روز بعد اعلام نتایج نمیام باشگاه مهندسان:biggrin:
فکر کنم رتبه یک نشدم چون سنجش با من فعلا تماس نگرفته بگه عکستو بده میخوایم چاپ کنیم:biggrin:
حالا رتبه یک نخواستیم اصلا حداقل دانشگاه خودمون قبول بشیم:biggrin:
یا امام رضا یا امام زمان من قبل امتحان فقط به شما التماس کردم منو قبول کنین به همراه همه ی بچه های این سایت الهی آمین

بابا نامه فدایت شوم باید برای خدا مینوشتی، اینجوری جواب نمیده:biggrin: منم به همه رفقا سپردم که رفتن کربلا دعا کنن، فکر کنم 30 نفر بودن!:biggrin:
 

623

عضو جدید
راستی دوستان....کسی از دانشگاه صنعتی شیراز حرفی نزده یا من کم دقتی کردم و چیزی در این باره ندیدم؟ کسی میدونه روزانه با چه رتبه ای صنعتی شیراز قبول میشه؟
 

پسر شاه پریان

عضو جدید
کاربر ممتاز
راستی دوستان....کسی از دانشگاه صنعتی شیراز حرفی نزده یا من کم دقتی کردم و چیزی در این باره ندیدم؟ کسی میدونه روزانه با چه رتبه ای صنعتی شیراز قبول میشه؟

بله درسته به طور مستقیم معرفی نکردیم. اشتباه از من بود.البته بقیه جاها مثل تبریز و اصفهان که صنعتی هم داشتن معرفی کردیم.
سال قبل دو گرایش دانشجو پذیرفته:پیشرفته و مهندسی گاز
سال قبل با رتبه 619 روزانه پیشرفته قبول شدن
سال قبل با رتبه 637 روزانه مهندسی گاز قبول شدن
 

پسر شاه پریان

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنام خدا.
لحظه لحظه به کنکور نزدیک میشیم و من به نوبه ی خودم برای همه دوستانم ارزوی موفقیت دارم چون میدونم کسی که زحمت میکشه چه نتیجه ای رو دوست داره.من فقط میتونم بگم خدایا همه دوستانم رو تو این ازمون موفق کن و همه رو به موفقیتی که در ذهن دارن و اینده ای روشن که واسه خودشون ترسیم کردن حتما برسون.در اخر هم خدایا صلاح کار همه به دست تو هست من هم انشاالله با خواست تو به موفقیت برسم.ما هر چه در توان داشتیم انجام دادیم از این به بعد هم همتون به خدا توکل کنید و نتیجه رو به خدا بسپارید.
بنام خدا.
لحظه به لحظه به اعلام نتایج کنکور نزدیک میشیم و من به نوبه ی خودم برای همه دوستانم ارزوی موفقیت دارم چون میدونم کسی که زحمت میکشه چه نتیجه ای رو دوست داره.من فقط میتونم بگم خدایا همه دوستانم رو تو این ازمون موفق کن و همه رو به موفقیتی که در ذهن دارن و اینده ای روشن که واسه خودشون ترسیم کردن حتما برسون.در اخر هم خدایا صلاح کار همه به دست تو هست من هم انشاالله با خواست تو به موفقیت برسم.ما هرچه در توان داشتیم انجام دادیم از این به بعد همتون به خدا توکل کنید و نتیجه رو به خدا بسپارید خدا بهترین ها رو رقم خواهد زد.
---------------------------------------------------------
من ادم احساسی هستم دیگه واقعا سخته برام تحمل کردن حالا فکر نکنید رتبه انچنان نابی کسب میکنم ولی چون یه مدت تو این تب و تاب بودم بالاخره دوست دارم یه جای خوب از نظر خودم قبول بشم
بچه ها حلالم کنید :biggrin:
 

882631

عضو جدید
بنام خدا.
لحظه به لحظه به اعلام نتایج کنکور نزدیک میشیم و من به نوبه ی خودم برای همه دوستانم ارزوی موفقیت دارم چون میدونم کسی که زحمت میکشه چه نتیجه ای رو دوست داره.من فقط میتونم بگم خدایا همه دوستانم رو تو این ازمون موفق کن و همه رو به موفقیتی که در ذهن دارن و اینده ای روشن که واسه خودشون ترسیم کردن حتما برسون.در اخر هم خدایا صلاح کار همه به دست تو هست من هم انشاالله با خواست تو به موفقیت برسم.ما هرچه در توان داشتیم انجام دادیم از این به بعد همتون به خدا توکل کنید و نتیجه رو به خدا بسپارید خدا بهترین ها رو رقم خواهد زد.
---------------------------------------------------------
من ادم احساسی هستم دیگه واقعا سخته برام تحمل کردن حالا فکر نکنید رتبه انچنان نابی کسب میکنم ولی چون یه مدت تو این تب و تاب بودم بالاخره دوست دارم یه جای خوب از نظر خودم قبول بشم
بچه ها حلالم کنید :biggrin:
سلام به دوستان عزیز
برا همه ارزوی ارامش و گرفتن نتیجه‌ی دلخواهشون رو دارم.
یا حق
 

ماه آسمونی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستای گلم به به به سلامتی ،نمیدونید چقدر خوشحال شدم واقعا شما لیاقت وشایسته قبول شدن رو داشتید ،چقدر رتبه های خوبی ،واقعا به همتون تبریک میگم ایشاا...در تک تک مراحل زندگیتون موفق وموید باشید همیشه خوشحال وشادباشید:gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 

parsakhoshmel

عضو جدید
هنوز که نمیشه گفت ولی حدودی میگم
جرم تقریبا 70
سیالات 40
راکتور40
حرارت 35
ریاضی 35-40
ترمو 25
آقا پویا میشه بگی چجوری جرم و عملیات و انقد خوب زدی!! 70 خیلی زیاده باریکلا داری
سیالاتم عااالی بوده
ی راهنمایی به ما هم بکنی ممنون میشم
 
بالا