گفتگو راجع به مدل تعالی سازمانی EFQM ضرورت و کارکردهای آن از 7/2 لغایت 16/2

Parsa_IE

عضو جدید
روش کارگاهی یا جلسات کار گروهی Workshop :
این روش به گونه ای است که مدیران، مسئول جمع آوری داده ها و ارائه شواهد لازم به همکاران خود در یک کارگاه آموزشی می باشند. هدف این کارگاه رسیدن به یک وفاق عمومی در خصوص امتیاز هر ماتریس و جزئیات مربوط به نقاط قوت و زمینه های بهبود شناسایی شده، می باشد.

مزایای این روش:
1.یک روش عالی جهت ایجاد آگاهی در خصوص این مدل در تیم مدیریت و به دست آوردن تعهد آنها به این کار
2.بحث و توافق توسط تیم مدیریت برروی نقاط قوت و زمینه های بهبود موجب ایجاد یک بینش مشترک می شود.
3. احساس مالکیت نتایج توسط تیم مدیریت، اولویت بندی و توافق بر روی برنامه های عملیاتی
4. فرصت تیم سازی برای تیم مدیریت
5. یک فهرست توافق شده از نقاط قوت و زمینه های بهبود حاصل میشود که فعالیت ها بهبود را جهت می بخشد.
معایب این روش:
1. نسبت به روش شبیه سازی اخذ جایزه از دقت و توانمندی کمتری برخوردار است.
2. یک روش با ریسک بالا محسوب میشود و به تمهیدات و تسهیلات زیادی نیاز دارد.
3. شواهد لازم برای بکارگیری و گسترش فرآیندهای یک سازمان میتواند در ارزیابی بسیار مشکل باشد.
4. امکان نمره دهی غیر واقعی وجود دارد.
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشکر از همه دوستان در مورد بحث هایی که در مورد Data gathering کردند. یکی دیگه از روشهای اسان سازی در پیاده سازی متد EFQM روش ابزار کاوی bench marking هست .همون طوری که میدونید حتما , ما می تونیم با بهره گرفتن از کارها و فعالیت های انجام شده در سازمان های پیشرو این متد رو در سازمان خودمون اجرا کنیم. ولی با توجه به تجربه ای که خودم در حال گذروندم هستم برا تحلیل سیستم یه کارخونه قطعه سازی خودرو همون بحث جمع اوری اطلاعات مشکل اساسی ایجاد می کنه.
 

Parsa_IE

عضو جدید
روش پروفرما Pro-Forma :
یک روش برای کاهش مقدار کار، در مقایسه با روش شبیه سازی جایزه، ایجاد مجموعه ای از پیش نویس هاست.
به عنوان مثال یک صفحه برای هر زیر معیار و مجموعا 32 صفحه برای کل زیر معیارها.
در بالای صفحه توضیح زیر معیار مربوطه آورده می شود و حوزه های مورد خطاب نیز در زیر آن می آید. مابقی صفحه به بخش هایی برای نقاط قوت و زمینه های بهبود و شواهد موجود تخصیص می یابد.
مستندات خود ارزیابی می تواند به وسیله افراد یا تیم هایی از سازمان تهیه شود و به وسیله ارزیابان آموزش دیده، ارزیابی شود و یا اینکه فعالیت ارزیابی نیز می تواند جزء مسئولیتهای همین تیم باشد.

مزایا:
1. فرآیند جمع آوری داده ها، شواهد مبتنی بر واقعیت را فراهم میسازد.
2. ایجاد فهرستی از نقاط قوت و زمینه های بهبود برای هدایت فعالیت های بهبود.
3. نحوه نمره دهی در این روش به لحاظ دقت نزدیک به روش شبیه سازی جایزه می باشد.
4. فرآیند جمع آوری داده ها، به دلیل مشارکت افراد از سطوح و وظایف مختلف، از پتانسیل زیادی برخوردار است.

معایب:
جمع آوری پیش نویس ها، همه وقایع سازمان را بیان نمی کند. معمولا آنها ارائه کننده خلاه ای از موقعیت ها و شرایط هستند. لذا امکان این امر وجود دارد که جمع آوری ضعیف داده ها موجب به مخاطره افتادن ارزش نتایج شود.
 
آخرین ویرایش:

Parsa_IE

عضو جدید
روش شبیه سازی جایزه Award Simulation :
این روش شامل پر کردن و نوشتن مطالب توسط افراد یک واحد یا کل سازمان می باشد که عهده دار انجام خود ارزیابی می باشند. مبنای این روش مدل جایزه کیفیت اروپا می باشد. سپس یک تیم متشکل از ارزیابهای آموزش دیده این گزارش ها را ارزیای می کنند.
برای یک واحد، ارزیابها می توانند از سایر بخشها یا زیر مجموعه های یک شرکت باشد. اگر کل سازمان در گیر کار خودارزیابی است، از تعدادی ارزیاب خارجی استفاده میشود.
مزایا:
1. یک روش کوتاه و قوی جهت انعکاس فرهنگ و عملکرد سازمان می باشد.
2. فهرستی از نقاط قوت و زمینه های بهبود را ایجاد می نماید.
3. یک فرصت عالی برای مشارکت و مراودات در طی فرآیند جمع آوری داده ها فراهم می سازد.
4. مجموعه ای از مستندات به عنوان مرجع و ارتباطات عالی را فراهم می سازد تا بصورت داخلی و بیرونی تسهیم شود.
5. تکمیل کردن گزارشهای بعدی و آتی خودارزیابی، آسان تر می شود.
6. بازدید از محل و ارائه تیم ارزیابی دو گام دارای ارزش افزوده بالا محسوب می شوند.
7. روش ساده ای را برای واحدهای درون یک سازمان فراهم می سازد تا فرآیندها و نتایج را مقایسه کرده و نمونه کارهای خوب انجام شده را شناسایی کرده و امکان تسهیم در این تجارب موفق را فراهم می سازد.

معایب:
1. خطر مشارکت کمتر تیم مدیریت و واگذاری بیشتر کارها به دیگران
2. امکان بروز نوشته های ساختگی و پوشاندن موارد و پدیده های واقعی
3. این رویکرد ممکن است در اولین تلاش و تجربه در خودارزیابی، برای کارکنان جدید و تازه وارد به جاد] تعالی بسیار جاه طلبانه باشد.
 
آخرین ویرایش:

Parsa_IE

عضو جدید
برای انجام خود ارزیابی، تنها یک روش مناسب وجود ندارد.
عواملی وجود دارند که تعیین کننده روش مناسب خود ارزیابی در یک سازمان می باشند:

1. فرهنگ جاری سازمان
2. نتایج مورد انتظار از انجام خود ارزیابی

به فایل پیوست نگاه کنید، میتونه تا حدودی راهنما و راهگشا باشد
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    14.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

miepower2003

عضو جدید
با تشکر از بحث جالبتون يک نکته هست که شايد تا حدودی جوابگوی بحث عدم کارا بودن موارد ارائه شده باشد چيزی که هر مجموعه ای شايد به آن احتياج داشته باشد قبل از تعالی سازمان شايد توسعه مديريت باشد.

توسعه مدیریت، فرایندی است که طی آن سطح دانش، مهارت و اطلاعات سطوح سه‌گانه مدیریت (مدیران عالی، مدیران میانی، مدیران عملیاتی و سرپرستان) ارتقا پيدا کرده و موجبات استقرار شرایط لازم برای تکامل مجموعه استعدادها و توانایی‌های این رده، فراهم می شود.
مدل تعالی سازمانی، ابزار عملیاتی قوی است که می‌تواند برای مقاصد مختلفی توسط سازمان‌ها به کار گرفته شود. باید دقت کرد که تعالی سازمانی، برداشتی نظری و تئوریک نیست بلکه کسب و ارائه نتایج ملموس و قابل مشاهده‌ای است که مبتنی‌بر شواهد بوده و پایداری و دوام داشته باشد.
معرفی مدل تعالی عملکرد می‌تواند در صدر برنامه‌های توسعه مدیریت قرار گیرد اما هر چه در برنامه‌ریزی برای توسعه اجزای سیستم (از جمله مدیریت و ....) کوشا باشیم به همان میزان نیز دستیابی به تعالی سازمانی، محقق خواهد شد.
 

فرید هاشمی

عضو جدید
سلام

سلام

من صرفاً به این اعتقاد ندارم که با دست زدن به شونه کارگر یشه اطلاعات کسب کرد بلکه ممکنه به نتایجی جالب تری برسین و یا اینه بفهمین چه شوی براتون بازی شده مثلا زمانهایی که خود من این پروژه رو انجام میدادم به رختکن کارگرها و یا جاهایی که حتی کارفرما از راه دادن ماها تو اونجا اجتناب میکرد سر میزدم ولی خوب فراموش نکن این جاهایی هستش که میتونی ببینی ولی جاهایی که قابل رویت نیست باید چکار کنی مثلا نتایج کلیدی عملکرد سازمان یا همون حوزه های مالی( سود آوری، بهره و وری) عارضه یابی البته ما یه کارشناس ارشد داریم که میتونه زیر آبی رفتن بعضی مدیر های مالی رو بیرون بکشه اما با یه قیمت بالا و در رابطه با تعریف زمان اجرایی راهکارها
اول اینکه تو کشور ما اینقدر زمان انجام پروژه هایی مثل عارضه یابی و یا.... کوتاه تعریف میکنن که آخر کار یعنی زمان تعریف راهکار شما حداقل زمان رو در اختیار داری و اینکه مگه چقدر بابت این پروژه ها پول مدن که بیای وقت بزاری و یه راهکار اساسی اونم با تعیین زمان و هزینه تعریف کنی اما خوب این کار انجام پذیره شما میتونین از طریق الویت بندی های سازمان و اینه کدوم علت ریشه ای بیشترین تهدید رو متوجه سازمان میکونه برای سازمان دیدگاهی رو به وجود بیاری که خودش به دنبال اجرای راهکار بره و خوب تخمین هزینه و زمان امکان پذیره اما اینکه آیا سازمان به موقع اون راهکارو به سر انجام میرسونه یا نه از دست منو تو خارجه. چیزی که زمانبندی و یا حتی بودجه بندی رو با توجه به روند های تورم و از دست دادن فرصتها تو کشور ما بهم میریزه.
 

Parsa_IE

عضو جدید
با تشکر از دوستان عزیزی که تاکنون در این بحث شرکت داشتند
با توجه به مدت اندکی که تا پایان بحث باقی مانده و با توجه به اینکه بحث تا جای خوبی پیشرفته
و با توجه به اینکه کل این مدل عبارتست از خود ارزیابی، تحلیل نتایج، تعیین نقاط قوت و زمینه های بهبود و انجام فعالیت ها
با توجه به اینکه ارزیابی و خودارزیابی اولین و مهم ترین فاز است یک مثال بیان می کنم.
لطفا پس از مطالعه شرحی که در خصوص شرکت فرضی SLK داده شده،به سئوالات زیر پاسخ دهید:

· روش يا روشهاي مناسب براي انجام خودارزيابي را مشخص نماييد.

· دليل انتخاب روش موردنظر را توضيح دهيد .

· تخمين منابع موردنياز

===================================================
شركت SLKاز 6 واحد تجاري مستقل تشكيل شده است كه هر كدام از آنها در محدوده اختصاصي خود عمل مي كنند. هريك از اين واحدها زيرنظر يك مديرعامل كه بطور مستقيم به مديريت ارشد مجموعه SLK گزارش مي دهد اداره مي شوند و هر مديرعامل در چگونگي اداره واحد تحت نظر خود داراي اختيارات و استقلال لازم مي باشد.

كاركنان هر يك از اين واحدهاي تجاري بين 200 تا 1200 نفر مي باشند كه در حالت طبيعي ساختار پرسنلي آنها از 50 درصد پرسنل ستادي و كارشناسي و 50 درصد پرسنل عملياتي و دفتر تشكيل يافته است . اين واحدهاي تجاري ضمن اينكه مجموعه منحصر به فردي از محصولات را توليد مي كنند ، داراي نوعي رقابت با هم نيز مي باشند و دفتر مديريت اين مجموعه نيز متشكل از 100 نفر مي باشد.

ماموريت ، آرمان ، ارزشها و جهت گيري هاي راهبردي شركت SLK به خوبي تعريف و مدون شده اند. مدير ارشد اجرايي اين مجموعه (CEO) خواسته هاي مدل EFQM را به خوبي درك كرده و از آنها حمايت مي كند و آرزو دارد موفق به دريافت جايزه كيفيت اروپا در 5 سال آينده براي كل سازمان خود گردد. در ضمن مديريت ارشد معتقد است ، امتياز واحدهاي تجاري تحت نظر او متفاوت و بين محدوده 200 تا 600 متغير است . ضمن اينكه بعضي از مديران عامل واحدهاي تحت نظر وي ، نسبت به او خوشبين نيستند. شركت SLK ، مديريت كيفيت جامع را در تمامي گستره شركت 5 سال پيش مستقر نموده است . البته ميزان دستيابي به موفقيت و انجام مستمر بهبود ها در واحدهاي مختلف متفاوت بوده است ضمن اينكه در بين بعضي از كاركنان نيز اين احساس بوجود آمده كه باراضافي از فعاليت ها بر روي دوش آنها گذاشته شده است . مديريت ارشد بر اين باور است كه مدل EFQM مي تواند بصورتي منطقي ضمن برطرف نمودن اختلاف نظرهاي اوليه استمرار فعاليت هاي مديريت كيفيت جامع (TQM) را نيز به ارمغان آورد .


در اين تمرين فرض كنيد شما يك تيم كوچك EFQM هستيد كه مديريت از شما خواسته است تا مجموعه را ارزيابي كنيد . باتوجه به اينكه تعداد اعضاي گروه شما قابل اضافه شدن نيست مشخص نماييد ، خودارزيابي را با چه روشي انجام خواهيد داد.

 
آخرین ویرایش:

miepower2003

عضو جدید
جناب هاشمی منم با نظر شما موافقم مطمئنا خيلی از حقايق توی محيطهای نزديک تر به کار و به قول کايزنی ها توی گيمبا خودش و نشون می ده اما وقتی کار به بحثهای مالی و سود و زيان می رسه قضايا کلا متفاوت می شه می بايست با توجه به فرمايشات شما یسری متخصص خبره داشت .
البته يه موضوع که بدجوری روند اين حرکات رو توی سازمانها به هم ريخت و مساله رو به اينجا کشوند که حتی مديران توسعه نيافته نيز به فکر استفاده از اين متد افتادند و اونم يارانه ارائه شده از سوی شرکت نوسازی صنايع بوده.
 

hparhizi

عضو جدید
شركت SLK

شركت SLK

ضمن تشكر از دوستاني كه مطالب مفيدي رو تو اين بحث مطرح كردند من هم چند مطلب دارم :

در ادامه صحبت دوستان به نظر من يكي از عمده عللي كه در جمع آوري اطلاعات ما رو دچار مشكل ميكنه اينه كه در چنين موادري به غير از مدير عامل بقيه افراد سازمان اين اطمينان رو ندارند كه در صورتيكه اطلاعات صحيحي رو ارائه بدند موقعيت شغليشون به خطر نيفته و يا مورد شماتت قرار نگيرند در اكثر سازمازنهاي ايراني ضعف يك سيستم رو بعنوان ضعف مدير يا متولي اون سيستم تلقي ميكنند و به جاي اصلاح ساختار ، مدير يا رئيس عوض ميشه .
نمونه اين مثال در مورد تيم هاي فوتبال در ايران بسيار صادقه يعني وقتي يه تيمي بد نتيجه ميگيره اولين فكري كه به ذهن هيئت مديريه ميرسه اينه كه مربي بدرد نميخوره و دومين فكر هم اينه كه فلان بازيكن مناسب اينكار نيست در حاليكه همون مربي پس از استخدام در تيمي ديگر بعنوان بهترين مربي شناخته ميشه و كلي به به و چه چه ....:redface:
اين درحاليست كه مشكل از سيستم هستش نه فرد .

اما در مورد شركت slk نظر خودم رو ميگم :
1-به نظر من اين شركت عليرغم اينكه 5 سال هستش كه سيستم مديريت كيفيت جامع در اون پياده شده . اما ساختار سازماني كه تعريف شده نشون ميده كه كار زيادي ظرف اين مدت درش انجام نشده يعني اهداف به خوبي تعريف و سپس اجرا نشدن اين رو به خاطر اين ميگم كه در اين شركت نسبت نيروي ستادي و عملياتي 50 - 50 هستش و اين يعني اينكه ساختار سازماني شون به جاي هرم ، متوازي الاضلاع هستش اين رو به خاطر اين گفتتم كه به نظر من اين شركت رو نميشه سازمان بالغ دونست اما با توجه به اينكه متوليان سازمان با مفاهيم تعالي سازماني آشنايي كامل دارند ميتوان تا حدود زيادي روشون حساب كرد .

2-پيشنهاد من براي اين سازمان تهيه يه پرسشنامه مفصله به نحوي كه پاسخهاش هم خودموت تهيه كرده باشيم و پاسخ دهندگان موظف باشند كه به همه سئوالات پاسخ بدهند .
در ضمن با توجه به اينكه كاركنان از استقرار نظام TQM ناراضي هستند ميتوان با برگزاري جلسات رودررو و بدون حضور مديران ارشد سازمان نظراتشون رو جمع آوري كرد .

3- با توجه به اينكه روش پرسشنامه و مصاحبه حضوري و انتخاب كردم فكر ميكنم با يه تيم 4 نفره بشه نتايج رو جمع آوري ،بررسي و اناليز كرد .
 

amirhakimi

عضو جدید
اما در مورد شركت slk نظر خودم رو ميگم :
1-به نظر من اين شركت عليرغم اينكه 5 سال هستش كه سيستم مديريت كيفيت جامع در اون پياده شده . اما ساختار سازماني كه تعريف شده نشون ميده كه كار زيادي ظرف اين مدت درش انجام نشده يعني اهداف به خوبي تعريف و سپس اجرا نشدن اين رو به خاطر اين ميگم كه در اين شركت نسبت نيروي ستادي و عملياتي 50 - 50 هستش و اين يعني اينكه ساختار سازماني شون به جاي هرم ، متوازي الاضلاع هستش اين رو به خاطر اين گفتتم كه به نظر من اين شركت رو نميشه سازمان بالغ دونست اما با توجه به اينكه متوليان سازمان با مفاهيم تعالي سازماني آشنايي كامل دارند ميتوان تا حدود زيادي روشون حساب كرد .

2-پيشنهاد من براي اين سازمان تهيه يه پرسشنامه مفصله به نحوي كه پاسخهاش هم خودموت تهيه كرده باشيم و پاسخ دهندگان موظف باشند كه به همه سئوالات پاسخ بدهند .
در ضمن با توجه به اينكه كاركنان از استقرار نظام TQM ناراضي هستند ميتوان با برگزاري جلسات رودررو و بدون حضور مديران ارشد سازمان نظراتشون رو جمع آوري كرد .

3- با توجه به اينكه روش پرسشنامه و مصاحبه حضوري و انتخاب كردم فكر ميكنم با يه تيم 4 نفره بشه نتايج رو جمع آوري ،بررسي و اناليز كرد .

با بخش (1) حرفتون کاملا موافقم، حالا با اینکه معلوم نیست چه درصدی از اون 50% ستادی و چه درصدی کارشناسن. مثلا فرض کنیم که کلا 1000 نفر نیروی عملیاتی داشته باشیم، به نظر شما آیا منطقیست که 1000 نفر نیروی ستادی و کارشناسی نیاز داشته باشیم. ( کار کارشناسی بر خلاف کار عملیاتی نیازمند کیفیت بالاست نه کمیت بالا !!!!)
یه چیزی اینجا درست از آب در نمیاد، چطور 5 سال پیش TQM که پیاده سازی شده یه همچنین باگ برزگی خودش رو نشون نداده.

با بخش (2) حرفتون موافق نیستم. پرسنل دل خوشی از انجام EFQM ندارن در این شرایط استفاده از پرسشنامه رو من اصلا توصیه نمیکنم. یا بهتر بگم انجام پروژه رو توصیه نمیکنم!! قبل از هر کاری باید رو پرسنل کار کرد چرا که اگه اونا نخوان هر چی هم ما زور بزنیم کاری صورت نمیگیره (اون مثال دو طرف طناب رو همتون به خاطر دارین، حالا هرچی ما اینور طناب رو محکم بگیریم وقتی طرف مقابل اون سر طناب رو ول کنه بازم طناب رو زمینه!!) باید توجیه بشن که انجام پروژه بیش از هر کسی به نفع اونهاست، قرار نیست هیچکدوم موقعیت شغلیشون رو از دست بدن. مطمئن باشین اگه پرسنل ما رو همراهی کنند موفقیت در انتظار ماست، همانطوریکه اگر ناراضی باشند شکست پروژه امری قطعیست (نمیگم که پروژه انجام نمیشه ها، انجام میشه ولی در ظاهر. در باطن محکوم به شکسته. این پرسنل هستند که پروژه رو عملیاتی میکنند و اگه بخواهند میتونن اینکارو به بدترین وجه ممکن انجام بدن!). با این حال حتی اگه فرصت کافی برای توجیه پرسنل نداریم،پیشنهاد من اینه که از ترکیبی از پرفرما و جلسات کارگروهی کمک بگیریم.

(3) در خصوص منابع انسانی مورد نیاز، workshop به نیروی خارجی خاصی نیاز نداره فقط برای پرفرما نیرو نیاز هست که اونم چون فقط نیاز به ارزیابی فرمهای تهیه شدس حداکثر 3 نفر کفایت میکنه.
 

فرید هاشمی

عضو جدید
سلام

سلام

من فکر کنم مطالبم کمی طولانی هست و خوب حوصله دوستان رو سر میاره.
یه چیزی که همیشه کعبه عامال ما مشاورا تو یک محیط صنعتی باری ایجاد بهبود حالا فرق نمیکنه عارضه یابی باشه یا VE و یا هر چیزه دیگه وجود یک سیستم مناسب حساب داری صنعتی هستش.
اگه کسی بتونه یک شرکت و به من معرفی کنه که واقعاً این سیستم رو تو سازمانش طراحی و پیاده سازی کرده باشه من بهش یه جایزه میدم.
حتی شرکتهایی که تو بورس هستن هم به معنی واقعی این سیستم رو اجرا نمی کنن خوب حالا به نظرتون میشه اون اطلاعاتی که معیار ارزیابیه و تو اروپا متداوله رو اینجا پیدا کرد من عید رفته بودم یونان و خوب یک کارخمنه که برند یه شرکت آلمانی بود رو دیدیم یه سیستمی مثل ABC یا ( ACTIVITY BASE COSTING) اونجا به معنی واقعی پیاده سازی میشد. و ازش خروجی میگرفتند اما اینجا خیلی ها نیم دونن اصلاً ABC خوردنیه یا نوشیدنی؟
خوب به نظرتون وقتی شما حاشیه سود به تفکیک محصول رو ندارید، قیمت تمام شده رو به صورت ادواری و ارزش افزوده رو به صورت تقریبی در میارید و ... چطوری میخواید راهکار مناسبی بدید که اصلی ترین مشکل صنعت تو بخش خصوصی کشورمون رو که نه حمایت درتی ازش میشه از طرف دولت و نه مدیریت مناسب و علمی برش حاکمه رو مرتفع کنین
بلکه دوستی به وام تا سقف 1 میلیارد سازمان نوسازی و 10 میلیارد سازمان گسترش اشاره کردن.2 سال گذشته ما تونستیم برای یکی از همین شرکتهای تابعه یه وام 900 میلیونی بگیریم حتی طرح FS رو هم خودم نوشتم اما فکر میکنین چی شود اون شرکت رفت توسعه تکنولوژی داد نه دوستان عزیز. اونا رفتن یه زمین خوب تو عظیمیه کرج خریدن که الان ارزش افزودش 4 برابر شده . آره اجرای این سیستم ها خیلی عالیه ام ماها یعنی آدمایی مثل من چوب دو سر طلاییم هم باید با ساز سازمان دولتی برقصیم و یه مشت آدم بی سواد که تاحالا پاشون از ادارشون بیرون نزاشتنو کوک کنیم( باور کنین بعضیاشون تو عمرشون یه واحد صنعتیم ندیدن) و هم اینکه عرق سرد دست آوردمون که همون اجرای راهکارستو تو تنمون حسش کنیم. نمی خوام دل سردتون کنم به بحثمون ادامه بدیم بلاخره اگه آدما بر اساس وجدانشون کار کنن حد اقل از خودشون راضی هستن البته اگه اینو نگم که دیگه چیزی ندارم واسه گفتن:biggrin:
 

Parsa_IE

عضو جدید
با سلام
اما در مورد شركت slk نظر خودم رو ميگم :
1-به نظر من اين شركت عليرغم اينكه 5 سال هستش كه سيستم مديريت كيفيت جامع در اون پياده شده . اما ساختار سازماني كه تعريف شده نشون ميده كه كار زيادي ظرف اين مدت درش انجام نشده يعني اهداف به خوبي تعريف و سپس اجرا نشدن اين رو به خاطر اين ميگم كه در اين شركت نسبت نيروي ستادي و عملياتي 50 - 50 هستش و اين يعني اينكه ساختار سازماني شون به جاي هرم ، متوازي الاضلاع هستش اين رو به خاطر اين گفتتم كه به نظر من اين شركت رو نميشه سازمان بالغ دونست اما با توجه به اينكه متوليان سازمان با مفاهيم تعالي سازماني آشنايي كامل دارند ميتوان تا حدود زيادي روشون حساب كرد .

2-پيشنهاد من براي اين سازمان تهيه يه پرسشنامه مفصله به نحوي كه پاسخهاش هم خودموت تهيه كرده باشيم و پاسخ دهندگان موظف باشند كه به همه سئوالات پاسخ بدهند .
در ضمن با توجه به اينكه كاركنان از استقرار نظام TQM ناراضي هستند ميتوان با برگزاري جلسات رودررو و بدون حضور مديران ارشد سازمان نظراتشون رو جمع آوري كرد .

3- با توجه به اينكه روش پرسشنامه و مصاحبه حضوري و انتخاب كردم فكر ميكنم با يه تيم 4 نفره بشه نتايج رو جمع آوري ،بررسي و اناليز كرد .

با بخش (1) حرفتون کاملا موافقم، حالا با اینکه معلوم نیست چه درصدی از اون 50% ستادی و چه درصدی کارشناسن. مثلا فرض کنیم که کلا 1000 نفر نیروی عملیاتی داشته باشیم، به نظر شما آیا منطقیست که 1000 نفر نیروی ستادی و کارشناسی نیاز داشته باشیم. ( کار کارشناسی بر خلاف کار عملیاتی نیازمند کیفیت بالاست نه کمیت بالا !!!!)
یه چیزی اینجا درست از آب در نمیاد، چطور 5 سال پیش TQM که پیاده سازی شده یه همچنین باگ برزگی خودش رو نشون نداده.

با بخش (2) حرفتون موافق نیستم. پرسنل دل خوشی از انجام EFQM ندارن در این شرایط استفاده از پرسشنامه رو من اصلا توصیه نمیکنم. یا بهتر بگم انجام پروژه رو توصیه نمیکنم!! قبل از هر کاری باید رو پرسنل کار کرد چرا که اگه اونا نخوان هر چی هم ما زور بزنیم کاری صورت نمیگیره (اون مثال دو طرف طناب رو همتون به خاطر دارین، حالا هرچی ما اینور طناب رو محکم بگیریم وقتی طرف مقابل اون سر طناب رو ول کنه بازم طناب رو زمینه!!) باید توجیه بشن که انجام پروژه بیش از هر کسی به نفع اونهاست، قرار نیست هیچکدوم موقعیت شغلیشون رو از دست بدن. مطمئن باشین اگه پرسنل ما رو همراهی کنند موفقیت در انتظار ماست، همانطوریکه اگر ناراضی باشند شکست پروژه امری قطعیست (نمیگم که پروژه انجام نمیشه ها، انجام میشه ولی در ظاهر. در باطن محکوم به شکسته. این پرسنل هستند که پروژه رو عملیاتی میکنند و اگه بخواهند میتونن اینکارو به بدترین وجه ممکن انجام بدن!). با این حال حتی اگه فرصت کافی برای توجیه پرسنل نداریم،پیشنهاد من اینه که از ترکیبی از پرفرما و جلسات کارگروهی کمک بگیریم.

(3) در خصوص منابع انسانی مورد نیاز، workshop به نیروی خارجی خاصی نیاز نداره فقط برای پرفرما نیرو نیاز هست که اونم چون فقط نیاز به ارزیابی فرمهای تهیه شدس حداکثر 3 نفر کفایت میکنه.

ساختار سازمانی نمی تواند بیانگر بلوغ سازمانی و چگونگی تعریف اهداف و چشم انداز سازمانی و نیز اجرای آن باشد. چرا؟
به این دلیل که با توجه به اهداف و ماموریت ها و ماهیت یک سازمان (خدماتی - تولیدی - تلفیقی) ساختار سازمان تعیین می شود، مثلا یک شرکت بازرگانی که صرفا کار خرید و فروش انجام می دهد به جز پرسنل حمل، نصب و انبارش بقیه پرسنل ستادی هستند که ممکن است گاه به 80 درصد ستادی هم برسد ولی نمی توان گفت این شرکت اهداف خود را درست تعیین نکرده بلکه در راستای اجرای اهداف و ماموریتش ساختار سازمانی مخصوص به خود را دارد.
در مورد تعداد نفرات و پرسنل کارشناسی و همینطور پرسنل ستادی، بله با وجود پیاده سازی TQM و ... می تواند شرکت بسته به عملیات، تکنولوژی و ... این تعداد کارشناس و پرسنل ستادی داشته باشد (مثال نقض شرکت مهندسی ساپکو، اکثر پرسنلش ستادی و یا کارشناسان فنی اند و از گرید بسیار خوب و قابل قبولی برخوردار است)
حالا از این بحث بگذریم ...
بیایم به جای تغییر صورت سئوال (پاک کردن صورت مسئله) مسئله را حل کنیم
امروز روز آخره این بحثه ولی همچنان از دوستان فعال تالار خبری نیست! من که منتظرم
جواب آخر را نمی گم
ولی صورت سئوال را با دقت نخواندید! حالا بعدا میگم چرا!؟
منتظر بقیه بچه ها هستم، کجایید پس !؟
موفق باشید:gol:
 
آخرین ویرایش:

amirhakimi

عضو جدید
2 سال گذشته ما تونستیم برای یکی از همین شرکتهای تابعه یه وام 900 میلیونی بگیریم حتی طرح FS رو هم خودم نوشتم اما فکر میکنین چی شود اون شرکت رفت توسعه تکنولوژی داد نه دوستان عزیز. اونا رفتن یه زمین خوب تو عظیمیه کرج خریدن که الان ارزش افزودش 4 برابر شده . آره اجرای این سیستم ها خیلی عالیه ام ماها یعنی آدمایی مثل من چوب دو سر طلاییم هم باید با ساز سازمان دولتی برقصیم و یه مشت آدم بی سواد که تاحالا پاشون از ادارشون بیرون نزاشتنو کوک کنیم( باور کنین بعضیاشون تو عمرشون یه واحد صنعتیم ندیدن) و هم اینکه عرق سرد دست آوردمون که همون اجرای راهکارستو تو تنمون حسش کنیم. نمی خوام دل سردتون کنم به بحثمون ادامه بدیم بلاخره اگه آدما بر اساس وجدانشون کار کنن حد اقل از خودشون راضی هستن البته اگه اینو نگم که دیگه چیزی ندارم واسه گفتن:biggrin:

کاملا درست میگین من هم یکی از دوستام کارش نوشتن طرح توجیهی و FS هست و دقیقا این چیزها رو از نزدیک دیدم. واقعا فاجعس و کاری هم از دست ما بر نمیاد، نمیدونم چطوری میشه این معضلات رو حل کرد فقط یچیزو میدونم که اینا همش خروجی یک اقتصاد بیماره. چرا باید ارزش افزوده و سودآوری خرید زمین از راه اندازی یک کارخونه بیشتر باشه :w19: !
مطمئنا سرمایه گذار نمیخواد سرمایش به هرز بره، پس جائی سرمایه گذاری میکنه که سودآوری بیشتری داشته باشه. باید شرایطی فراهم بشه که این عدم تعادل فجیع برطرف بشه. تا تون موقع ما فقط به قول فرید عزیز میتونیم کارمون رو درست انجام بدیم تا لااقل وجدان خودمون راحت باشه :redface:
 

amirhakimi

عضو جدید
جواب آخر را نمی گم
ولی صورت سئوال را با دقت نخواندید! حالا بعدا میگم چرا!؟
:w10:
اگه اشتباه گفتم بزارین به حساب کم تجربگیم.
عدم ایمان مدیران واحدها به مدیریت ارشد؟
مديريت ارشد بر اين باور است كه مدل EFQM مي تواند بصورتي منطقي ضمن برطرف نمودن اختلاف نظرهاي اوليه استمرار فعاليت هاي مديريت كيفيت جامع (TQM) را نيز به ارمغان آورد .
فکر کنم این باور تا حدودی درست نیست EFQM مدل تعالی سازمان است، نه ابزاری برای استقرار بهتر TQM. نظر شخصیم رو گفتم، اگه اشتباه میکنم راهنمائیم کنین.
 

Parsa_IE

عضو جدید
دوست عزیزم با سلام و تشکر از شما
شما استاد ما هستید و من بارها گفتم اگر حرفی میزنم در خدمت دوستان تالار درس پس میدهم
نه اشتباه که نگفتید ولی در مورد روش خودارزیابی باید بیشتر با هم صحبت کنیم.
دوست عزیز فرمایش شما درسته که EFQM ابزاری برای استقرار بهتر TQM نیست، ولی با توجه به حرکت مستمر آن و نیازی که به ممارست و پی گیری دارد می تواند در استمرار فعالیت های TQM مفید باشد به عنوان یک ابزار برای جلوگیری از انحراف از اصول TQM، البته با توجه به این نکته که در صفحات نخست بحث به این نتیجه رسیدیم که مدل EFQM بر مبنای TQM استوار است
 

miepower2003

عضو جدید
با تشکر از اطلاعات جالبی که تابه حال توی بحث آوردين به نظر من با توجه به شرايط مثال موارد زير قابل بررسی است:
1- استفاده از سيستم پرسشنامه با توجه به عدم اعتقاد حتی رده ارشد بعضی از زير گروهها به مدير ارشد منطقی به نظر نمی رسه .
2-روش کارگاهی با توجه به عدم يکنواختی ديدگاهها در هر زير گروه و همچنين زمان گرفتن از کليه رده های مديريتی با توجه به شرايط قابل قبول به نظر نمیاد.
3-روش شبيه سازی جايزه هم با توجه به اينکه سازمان نيروهای خودش رو نمی خواهد درگير کنه توصيه نمی شه.
4-شايد بهترين روش بايد پروفرماباشه به خاطر اينکه تيم اجرايي پروژه با توجه به گفته شما نبايد نيرويي به تيم اضافه کنه .و اينکه شايد تو اين روش موارد به صورت ريز تر و قابل لمس تر برای تمامی رده ها بررسی می شه و گزارش داده می شه.
 

Parsa_IE

عضو جدید
با سلام خدمت همه دوستان
با تشکر از دوستانی که در بحث شرکت داشتند
در مورد شرکت SLK باید خدمتتان عرض کنم که با توجه به صورت سئوال:
نکات مهم صورت سئال که جای توجه دارد عبارتند از :

1. شركت از هشت واحد تجاري مستقل تشكيل شده است

2. هريك از اين واحدها زيرنظر يك مديرعامل كه بطور مستقيم به مديريت ارشد مجموعه SLK گزارش مي دهد اداره مي شوند و هر مديرعامل در چگونگي اداره واحد تحت نظر خود داراي اختيارات و استقلال لازم مي باشد.

3. اين واحدهاي تجاري ضمن اينكه مجموعه منحصر به فردي از محصولات را توليد مي كنند ، داراي نوعي رقابت با هم نيز مي باشند و دفتر مديريت اين مجموعه نيز متشكل از 100 نفر مي باشد.

4. در اين تمرين فرض كنيد شما يك تيم كوچك EFQM هستيد كه مديريت از شما خواسته است تا مجموعه را ارزيابي كنيد .

5. تعداد اعضاي گروه شما قابل اضافه شدن نيست

=====================
با توجه به این نکات نتیجه می گیریم که شرکت مذکور یک شرکت هلدینگ است که مدیران عامل و شرکت های زیر مجموعه آن با هم رقابت دارند.
ضمنا شما تیمی از داخل یا خارج شرکت هستید و منحصرا برای انجام فعالیت در نظر گرفته شده اید و اعضای تیم شما قابل افزایش نیستند
پس بهترین روش برای چنین شرکتی و با چنین شرایطی به چند لحاظ شبیه سازی اخذ جایزه است:
اول اینکه : به خاطر این مسئله که کارکنان احساس خوبی ندارند و فکر می کنند باری اضافی بر دوششان قرار میگیرد پس پرسشنامه منتفی است.
دوم اینکه: از آنجاییکه مدیران دید خوبی به مدیریت ارشد ندارند نمی توان توقع داشت که در روش کارگاهی در گیر شوند، ضمنا در این روش مدیران لازم است آموزش های لازم در خصوص خود ارزیابی را دیده باشند یا ببینند که این امر به سادگی در یک سازمان امکان پذیر نیست.
سوم اینکه: در روش پروفرما مستندات باید به وسیله افراد یا تیم هایی از سازمان تهیه شود و به وسیله ارزیابان آموزش دیده، ارزیابی شود و یا فعالیت ارزیابی نیز جزء مسئولیت های همین تیم باشد. که این با بند 4 و 5 صورت سئوال مغایرت دارد.
با تشکر
 
آخرین ویرایش:

amirhakimi

عضو جدید
با سلام خدمت همه دوستان
با تشکر از دوستانی که در بحث شرکت داشتند
در مورد شرکت SLK باید خدمتتان عرض کنم که با توجه به صورت سئوال:
نکات مهم صورت سئال که جای توجه دارد عبارتند از :

1. شركت از هشت واحد تجاري مستقل تشكيل شده است

2. هريك از اين واحدها زيرنظر يك مديرعامل كه بطور مستقيم به مديريت ارشد مجموعه SLK گزارش مي دهد اداره مي شوند و هر مديرعامل در چگونگي اداره واحد تحت نظر خود داراي اختيارات و استقلال لازم مي باشد.

3. اين واحدهاي تجاري ضمن اينكه مجموعه منحصر به فردي از محصولات را توليد مي كنند ، داراي نوعي رقابت با هم نيز مي باشند و دفتر مديريت اين مجموعه نيز متشكل از 100 نفر مي باشد.

4. در اين تمرين فرض كنيد شما يك تيم كوچك EFQM هستيد كه مديريت از شما خواسته است تا مجموعه را ارزيابي كنيد .

5. تعداد اعضاي گروه شما قابل اضافه شدن نيست

=====================
با توجه به این نکات نتیجه می گیریم که شرکت مذکور یک شرکت هلدینگ است که مدیران عامل و شرکت های زیر مجموعه آن با هم رقابت دارند.
ضمنا شما تیمی از داخل یا خارج شرکت هستید و منحصرا برای انجام فعالیت در نظر گرفته شده اید و اعضای تیم شما قابل افزایش نیستند
پس بهترین روش برای چنین شرکتی و با چنین شرایطی به چند لحاظ شبیه سازی اخذ جایزه است:
اول اینکه : به خاطر این مسئله که کارکنان احساس خوبی ندارند و فکر می کنند باری اضافی بر دوششان قرار میگیرد پس پرسشنامه منتفی است.
دوم اینکه: از آنجاییکه مدیران دید خوبی به مدیریت ارشد ندارند نمی توان توقع داشت که در روش کارگاهی در گیر شوند، ضمنا در این روش مدیران لازم است آموزش های لازم در خصوص خود ارزیابی را دیده باشند یا ببینند که این امر به سادگی در یک سازمان امکان پذیر نیست.
سوم اینکه: در روش پروفرما مستندات باید به وسیله افراد یا تیم هایی از سازمان تهیه شود و به وسیله ارزیابان آموزش دیده، ارزیابی شود و یا فعالیت ارزیابی نیز جزء مسئولیت های همین تیم باشد. که این با بند 4 و 5 صورت سئوال مغایرت دارد.
با تشکر
خیلی ممنون پارسا جان از توضیح کاملت.
ولی من به پرت بودن خودم حق میدم :surprised:، چون با این روشهای خودارزیابی زیاد آشنا نیستم :redface:
همین باعث میشه که نتونم تحلیل درستی داشته باشم.
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
با سلام:
بحث بسیار جالب بود.
از همه دوستانی که در بحث شرکت کردن و مخصوصا هادی بحث،جناب پارسا بابت هدایت خوب بحث و طرح سوال تشکر میکنم.
و اللبته افسوس میخورم که نتونستم بیام و معذرت میخوام که نشد باشم.
اما حال هم به این جهت که دیر شده بود جوابی ندادم.
اما خوب به نظر منم شبیه سازی مناسب بود و خیلی از این سوال خوشم اومد.
یه جور دانسته هات رو بیرون میکشید.
تشکر بازم.
خوب حالا از جناب پارسا میخوام که بگن این تاپیک رو قفل کنم یا همینجور باشه؟
یا مطلبی بهش اضافه شه؟
چون میخوام برای بحث بعدی اقدام کنم.
با احترام
 

H.M.N

عضو جدید
سلام راستشو من خیلی دوست دارم با efqm آشنا بشم.حتی چندتا کتاب در مورد آن وTQMوهمچنین کتاب مدل تعالی سازمانی خوندم ولی واقعا برام سنگین بود وچون تازه واردم تفاوتش نمی فهمم اگر لطف کنید راهنمایم کنید و چندتا کتا ب خوب برای آشنایی به من معرفی کنید.
 

alirezakiani

عضو جدید
تعالي سازماني بر اساس مدل EFQM

تعالي سازماني بر اساس مدل EFQM

سلام راستشو من خیلی دوست دارم با efqm آشنا بشم.حتی چندتا کتاب در مورد آن وTQMوهمچنین کتاب مدل تعالی سازمانی خوندم ولی واقعا برام سنگین بود وچون تازه واردم تفاوتش نمی فهمم اگر لطف کنید راهنمایم کنید و چندتا کتا ب خوب برای آشنایی به من معرفی کنید.


با درود فراوان
البته راهبر اين تاپيك جناب Parsa_IE هستند ولي بنظرم رسيد يه مطلبي براي آشنايي بيشتر شما بذارم . در مورد كتاب هم چند تا منبع من ديدم كه خوب بودن ، به ترتيب الويت نام مي برم:
1- راهنماي گام گام سرآمدي سازماني بر اساس مدل هاي EFQM/INQA
تاليف : دكتر امير حيدران

2-رويكردهاي خودارزيابي و فنون اجرايي آن
تاليف : افشين جهان بين ، ابراهيم صادقي

3- تعالي سازماني EFQM
تاليف : بهرام جلوداري ممقاني

4-مدل سرآمدي EFQM
تاليف : عبدالمحمد رازاني
 

پیوست ها

  • TQM7-8.pdf
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0

samanrefaai

عضو جدید
سلام فرید هشمی جان
نوشتتو خوندم
خوشحشالم از آشناییت
می خام از تجربیات شما در این فیلد در صئرت تمایلت استفاده کنم
منتظر جوابتم
 

industrial en

عضو جدید
سلام
دوستانی که خواهان ادامه بحث هستند ابهامات و سوالات شون رو مطرح کنن.
اگه سوالی پرسیده بشه بحث هدفمند تر میشه.
امیدوارم بتونم کمکتون کنم.
 

kj5

عضو جدید
سلام دوست عزیز
موضوع پایان نامه من اجرای efqm است می خواستم ببینم می توانی کمکم کنی
با تشکر
 

abdolmaleki

عضو جدید
با سلام
آیا شما دوستان و مهندسان محترم تا کنون در مورد عارضه یابی در خدمات پس از فروش تجربه ای داشته اید؟ متشکر خواهم شد اگر بتوانم از تجربیات شما دوستان استفاده بکنم
 

az1360

عضو جدید
پرسشنامه efqm

پرسشنامه efqm

دوستان اگه پرسشنامه 50 سوالی efqm دارید را برا دانلود بذارید
با تشکر
 
بالا